Mitäs mieltä siitä olette?
Mulla ei toosaa, pieni eläke, jo nousis verot kummasti taas.
Enempi kuukaudessa, mitä korotus eläkkeeseen oli tänä vuonna.
TV maksun veroilla
14
462
Vastaukset 14
- O - Orvokki
nykyiset valtaapitävät toivovat pienituloisten, kansantaloutta ymmärtämättömien ajattelevan ja yhtyvän vastustamaan kaikkien yhteiskunnan varoin kustannettujen palvelujen tarjoamista. Jokainen maksakoon kaikki kulunsa ja palvelunsa ihan itse! Veroalennuksista hyötyvät suurituloiset, eikä monen pienituloisen verotukselle sillä ei ole kerrassaan mitään tai ei ainakaan monen euron merkitystä vuositasolla. Ymmärtämättömät pienituloiset kannattavat verojen alentamista ja riemuitsevat muutamasta lisäeurosta palkassa tai eläkkeessä. He käsittelevät sitten ihan erillisenä asiana palvelumaksujen korottamisia yms., eivätkä huomaa asiayhteyttä.
Tosiasiassa pienituloisten veroihin televisiomaksujen keräämisellä tai keräämättä jättämisellä ei olisi mitään merkitystä. Suurituloisemmat maksaisivat varmasti jota kuinkin koko potin - ellei sitten päätettäisi luopua progressiivisesta tuloverotuksesta.
Asia on itselleni lähes merkityksetön, mutta mielestäni ei olisi yhtään hassupaa, jos pienten eläkkeiden varassa elävien ei tarvitsisi maksaa televisiolupia. Eihän radiolupiakaan ole enää maksettu ikiaikoihin. Joskus piti olla monia radiolupia samassakin taloudessa ja autoradioille omansa. - %:tko käyttöön?
Tv-lupamaksun tilalle kaavaillaan tv-veroa. Se olisi nykyistä tv-lupamaksua pienempi.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan Yleisradion rahoitusta pohtiva työryhmä pitää verotuksen yhteydessä kerättävää tv-maksua parhaana tapana rahoittaa Ylen toiminta.
Kansanedustaja Mika Lintilän (kesk) johtaman ja työstään täysin vaienneen työryhmän on tarkoitus julkaista työnsä tulokset toukokuun alussa. Työryhmässä ovat edustettuna kaikki eduskuntapuolueet, joten ryhmän linjavedot todennäköisesti toteutuvat. Työryhmällä on vielä joitakin kokouksia jäljellä.
Ryhmä ei ole vielä keksinyt kaavaillulle maksulle tai verolle nimeä, mutta tarkoitus on, että maksua ei enää yhdistettäisi pelkästään television katseluun. Yle-vero olisi maksu kaikesta siitä, mitä Yleisradio tuottaa eli muun muassa televisio- ja radio-ohjelmista, verkkotuotannosta ja arkistomateriaalista.
Pitäiikö maksu suhtauttaa tuloihin, - mitenkähän junailevat?- maksua
pelkään, kaikkien muiden korotusten lisäksi, että joutuisin sitäkin maksamaan, vaikka ei tvtä ja sellaista nettiä ole, missä näkisin jotain ylen ohjelmia.
Samoin kuuntelen vain ja ainoastaan kaupallista radiokanavaa. En ylen.
uutisissa radiossa tänään siitä puhuttiin, tuossa iskelmäradiossa, ja aamujuontajat keskustelivat.
Olisiko sitten viimein mentävä sossun luukulle? Sitäkö ne haluavat?
Sähkö nousi, vastike nousi, terveydenhuolto nousi. Lääkkeet jo aiemmin.
olen joutunut lehdestä luopumaan, aiemmin piti valita, lehti vai tv. Varaa ei molempiin. Nyt meni jo lehtikin.
Olen katkera, jos sitä aletaan perimään korvamerkittynä yleverona, vaikka en mitään sen talon palvelua käytä. - O - Orvokki
ettei suhteutettaisi, koska asiaa valmistellaan erillisen veron nimissä. Linja on johdonmukainen nykyisten valtapuolueiden linjalle, jossa kulut maksatetaan erillisinä. Jokainen maksaa "ihan oikeudenmukaisesti oman samankokoisen maksueränsä", eivätkä kulut enää kohdistu suurimmaksi osaksi progressiivisen tuloverotaulukon mukaiseen verokertymään, jolloin suurituloiset rahoittaisivat suurimman osan yhteisistä kuluista.
- kärryiltä?
O - Orvokki kirjoitti:
ettei suhteutettaisi, koska asiaa valmistellaan erillisen veron nimissä. Linja on johdonmukainen nykyisten valtapuolueiden linjalle, jossa kulut maksatetaan erillisinä. Jokainen maksaa "ihan oikeudenmukaisesti oman samankokoisen maksueränsä", eivätkä kulut enää kohdistu suurimmaksi osaksi progressiivisen tuloverotaulukon mukaiseen verokertymään, jolloin suurituloiset rahoittaisivat suurimman osan yhteisistä kuluista.
Siis onko sinusta oikein, että maksaisin sellaisesta mitä en käytä?
Mitä en tarvitse, mihin ei ole varaa?
Mulla oli viimevuoden eläke bruttona 8300 just tuli veroehdotus. - monet pudonneet kärryiltä
kärryiltä? kirjoitti:
Mulla oli viimevuoden eläke bruttona 8300 just tuli veroehdotus.kun lukee tätäkin ketjua niin huomaa että vastustusta herättää sana VERO .
Vaikka ei kellään tiedossa mikä lupamaksun sijasta perittävän veron suuruus tulisi olemaan ,ja keihin se kohdistuisi.Toisinsanoen kuka on verovelvollinen tässä.
Ja mitä taas tulee edellisen kirjoittajan kommenttiin että ei maksa palvelusta jota ei käytä,niin onko tällä hetkellä säästynyt maksamasta niitä ? - selvitystä.....
monet pudonneet kärryiltä kirjoitti:
kun lukee tätäkin ketjua niin huomaa että vastustusta herättää sana VERO .
Vaikka ei kellään tiedossa mikä lupamaksun sijasta perittävän veron suuruus tulisi olemaan ,ja keihin se kohdistuisi.Toisinsanoen kuka on verovelvollinen tässä.
Ja mitä taas tulee edellisen kirjoittajan kommenttiin että ei maksa palvelusta jota ei käytä,niin onko tällä hetkellä säästynyt maksamasta niitä ?Tietenkin näinkin, onhan paljon sellaisia kuluja veron muodossa joita ei itse tarvi, ja maksetaan.
Ja saisiko joku sitten katsella töllöänsä halvemmalla kuin toinen, eikö se syö tasa-arvoa?
Joku aika sitten oli lapsilisät samanlaisessa keskustelussa, eli rikkaiden lapsilta pois, silloinhan olisi eriarvoistettu lapset.
On laskelmat kuinka paljon pitää kuukaudessa jäädä elämiseen, ellei jää saa sossusta toimeentulotukea, esim. sähkölaskuun, lääkkeisiin, - ei ole häpeä nykyaikana avata sossunovea. - O - Orvokki
kärryiltä? kirjoitti:
Mulla oli viimevuoden eläke bruttona 8300 just tuli veroehdotus.joukkoon, jolle mielestäni hyvinvointiyhteiskunnassa pitäisi tarjota tietyt palvelut ihan ilmaiseksi ja kaikkien peruspalveluiden tulisi olla tarjolla yhteisin verovaroin tuettuina kohtuullisen pientä palvelumaksua vastaan. Tarvittaessa niistä palvelumaksuista voitaisiin myöntää vapautus tai yhteiskunta voisi hoitaa ne avustusten tai tukien muodossa, ellei ihmisillä ole varaa maksaa niitä itse.
Yhteiskunnan menot pitäisi mielestäni rahoittaa paremmin ansaitsevilta ja pääomatuloja nostavilta kerättävin verovaroin. Itse en ole vielä koskaan valittanut veroista, koska olen valmis kantamaan omat roponi yhteiseen kassaan. Vaikka tuloni ovat viimeisen vuosikymmenen aikana, en ole muuttanut mieltäni. Minusta meidän aikanamme rakennettu hyvinvointi-Suomi on tärkeä asia ja olen valmis vaikka vähän "taistelemaan" tai ainakin soittamaan suutani sen puolesta.;))
Minusta olisi oikeudenmukaista, ettei sinun tarvitsisi osallistua minkäänlaisten verojen maksamiseen, vaan saisit pitää eläketulosi ihan kokonaan. Luultavasti olet ansainnut ne töitä tekemällä ja omalta osaltasi tätä yhteiskuntaa rakentamalla.
Mielestäni veroja voitaisiin alkaa kerätä 12.000 euron verottoman vuositulon ylittävältä osalta entiseen tapaan progressiivisen taulukon mukaisesti. Kaikki vero voitaisiin periä valtion verotuksena (=progressiivisena) ja jakaa kunnille oma osansa tuotosta. selvitystä..... kirjoitti:
Tietenkin näinkin, onhan paljon sellaisia kuluja veron muodossa joita ei itse tarvi, ja maksetaan.
Ja saisiko joku sitten katsella töllöänsä halvemmalla kuin toinen, eikö se syö tasa-arvoa?
Joku aika sitten oli lapsilisät samanlaisessa keskustelussa, eli rikkaiden lapsilta pois, silloinhan olisi eriarvoistettu lapset.
On laskelmat kuinka paljon pitää kuukaudessa jäädä elämiseen, ellei jää saa sossusta toimeentulotukea, esim. sähkölaskuun, lääkkeisiin, - ei ole häpeä nykyaikana avata sossunovea.tukien tai yhteiskunnan tarjoamien etujen poistaminen suuremmilta veronmaksajilta aiheuttaisi enemmän kuluja lisääntyneen byrokratian muodossa kuin niistä kertyisi säästöinä. Samoin ihmisten eriarvoisuus lisääntyisi.
Vaikkei suurituloisille ole taloudellista merkitystä sillä, saavatko he tukia tai eivät, niillä on mielestäni suuri psykologinen merkitys. Suurituloisestakin on kiva saada joskus jotain takaisin ja heidän on helpompi hyväksyä tai jopa kannattaa esim. lapsilisien maksamista ja korottamistakin. Monen lapsen ensimmäiset säästöt ovat karttuneet juuri lapsilisistä hyvin toimeentulevissa perheissä. Kymmeniä miljoonia tai jopa yli miljardin veroja vuosittain maksavissa perheissä lapsilisillä ei todellakaan ole merkitystä, mutta heidän lastensa koulukavereiden ei tarvitse tulla leimatuksi "vähäosaisiksi" esim. lapsilisien jakamisen tms. mukaan.
Surullista on mielestäni joskus kuulla, miten juuri kiltit pienet ahkerat ja aina omatoimisesti toimeentulonsa järjestäneet ihmiset eivät millään tohdi lähteä sosiaalitoimistoon hakemaan heille ihan oikeudenmukaisesti annettavia tukia, joiden rahoittamiseen he itsekin ovat ehtineet osallistua parempina aikoina omia verojaan maksaessaan. - Joku opiskeleva nuori voi samaan aikaan muuttaa pois suuresta kodista, joka voi joskus olla vain nuorten omassa käytössä vanhempien elellessä pääasiassa ulkomailla. Tiedän joitain nuoria, joiden mielestä on "hienoa itsenäistyä" yhteiskunnan tukijärjestelmiä hyödyntäen. He saavat tukia opiskeluun ja opiskelija-asuntoonsa, eivätkä halua ottaa vastaan rahaa vanhemmiltaan. Usein vanhempansa tietysti maksavat myös niitä tukia omilla veroeuroillaan, joten jonkinlaisesta "palautuksesta" siinäkin taitaa lopulta olla kysymys.- Kauniista sanoistasi
O - Orvokki kirjoitti:
joukkoon, jolle mielestäni hyvinvointiyhteiskunnassa pitäisi tarjota tietyt palvelut ihan ilmaiseksi ja kaikkien peruspalveluiden tulisi olla tarjolla yhteisin verovaroin tuettuina kohtuullisen pientä palvelumaksua vastaan. Tarvittaessa niistä palvelumaksuista voitaisiin myöntää vapautus tai yhteiskunta voisi hoitaa ne avustusten tai tukien muodossa, ellei ihmisillä ole varaa maksaa niitä itse.
Yhteiskunnan menot pitäisi mielestäni rahoittaa paremmin ansaitsevilta ja pääomatuloja nostavilta kerättävin verovaroin. Itse en ole vielä koskaan valittanut veroista, koska olen valmis kantamaan omat roponi yhteiseen kassaan. Vaikka tuloni ovat viimeisen vuosikymmenen aikana, en ole muuttanut mieltäni. Minusta meidän aikanamme rakennettu hyvinvointi-Suomi on tärkeä asia ja olen valmis vaikka vähän "taistelemaan" tai ainakin soittamaan suutani sen puolesta.;))
Minusta olisi oikeudenmukaista, ettei sinun tarvitsisi osallistua minkäänlaisten verojen maksamiseen, vaan saisit pitää eläketulosi ihan kokonaan. Luultavasti olet ansainnut ne töitä tekemällä ja omalta osaltasi tätä yhteiskuntaa rakentamalla.
Mielestäni veroja voitaisiin alkaa kerätä 12.000 euron verottoman vuositulon ylittävältä osalta entiseen tapaan progressiivisen taulukon mukaisesti. Kaikki vero voitaisiin periä valtion verotuksena (=progressiivisena) ja jakaa kunnille oma osansa tuotosta.Olen toki maksanut veroja, ne ensimmäiset 8v eivät omaa eläkettä meillä kellään kasvattaneet.
Sitten meni lasten kanssa muutama vuosi.
Työsuhteeni olivat vuosia silppu-pätkätöitä.
Säästäen ja niukasti eläen, kahta työtä tehden sain vihdoin pienen asunnon hankituksi.
Työttömäksi jouduin vain kaksi vuotta liian aikaisin, jouduin kahdenvuoden loppuvelan jakamaan kymmeneksi vuodeksi. Siinä sitten piti valita mihin on varaa ja mistä luopua.
Olen myös tämän viimeisen eläkeuudistuksen "uhri".
Ensin työttömyyseläke ja sitten 63v vanhuuseläke, joka olikin vain n,30% aiemmin saamastani viimeisten vuosien palkasta. Eli laskentatapa muuttui, juuri 06 kun työttömyyseläke alkoi.
Otettiin huomioon koko työura, ja kun on niitä välivuosia (lapset 5kpl) jäi se sitten järkyttävän pieneksi.
No, onhan uusia verojen maksajia ;D
En yleensä valita, ja osaan sinnitellä.
toki tiedän mitä verovaroilla maksetaan, tuntuu vain kummalliselta, jos ei ylelle riitä jo nyt veroilla kustannettu osa, lupamaksut, vaan halutaan loppukin hoidettavaksi kaikkien maksamana.
En ole ilahtunut ruoan arvonlisäveron laskusta, meillä pieneläkeläisillä sen vaikutus on n,5-7e /kk eli he joilla on varaa hankkia ruokaa nytkin kärrykaupalla, siitäkin hyötyvät. Ja ne veroeurot on sitten kerättävä muutoin.
Monilla tuttavillani laski tänä vuonna verot, minulla nousi 1.5%, nauroin että jonkunhan ne isojen eläkkeiden veronalennukset on maksettava.
Pienistä eläkkeistähän ei mene valtion tuloveroa.
Anteeksi purkaukseni, ja valitus, lupaan taas pitkän aikaa olla valittamatta. ;)
Kiitos sinulle, aina mukavista kirjoituksistasi ja kannanotoistasi. - puppua levitellä.
Kauniista sanoistasi kirjoitti:
Olen toki maksanut veroja, ne ensimmäiset 8v eivät omaa eläkettä meillä kellään kasvattaneet.
Sitten meni lasten kanssa muutama vuosi.
Työsuhteeni olivat vuosia silppu-pätkätöitä.
Säästäen ja niukasti eläen, kahta työtä tehden sain vihdoin pienen asunnon hankituksi.
Työttömäksi jouduin vain kaksi vuotta liian aikaisin, jouduin kahdenvuoden loppuvelan jakamaan kymmeneksi vuodeksi. Siinä sitten piti valita mihin on varaa ja mistä luopua.
Olen myös tämän viimeisen eläkeuudistuksen "uhri".
Ensin työttömyyseläke ja sitten 63v vanhuuseläke, joka olikin vain n,30% aiemmin saamastani viimeisten vuosien palkasta. Eli laskentatapa muuttui, juuri 06 kun työttömyyseläke alkoi.
Otettiin huomioon koko työura, ja kun on niitä välivuosia (lapset 5kpl) jäi se sitten järkyttävän pieneksi.
No, onhan uusia verojen maksajia ;D
En yleensä valita, ja osaan sinnitellä.
toki tiedän mitä verovaroilla maksetaan, tuntuu vain kummalliselta, jos ei ylelle riitä jo nyt veroilla kustannettu osa, lupamaksut, vaan halutaan loppukin hoidettavaksi kaikkien maksamana.
En ole ilahtunut ruoan arvonlisäveron laskusta, meillä pieneläkeläisillä sen vaikutus on n,5-7e /kk eli he joilla on varaa hankkia ruokaa nytkin kärrykaupalla, siitäkin hyötyvät. Ja ne veroeurot on sitten kerättävä muutoin.
Monilla tuttavillani laski tänä vuonna verot, minulla nousi 1.5%, nauroin että jonkunhan ne isojen eläkkeiden veronalennukset on maksettava.
Pienistä eläkkeistähän ei mene valtion tuloveroa.
Anteeksi purkaukseni, ja valitus, lupaan taas pitkän aikaa olla valittamatta. ;)
Kiitos sinulle, aina mukavista kirjoituksistasi ja kannanotoistasi.Nyt eläkkeelle lähtijöille lasketaan, melkein 1005:sti vanhojen säännösten mukaan eläke. Laskentatapa muuttuu vain siitä eteenpäin, kun laki muuttuu!!!!
- Sitten,,
puppua levitellä. kirjoitti:
Nyt eläkkeelle lähtijöille lasketaan, melkein 1005:sti vanhojen säännösten mukaan eläke. Laskentatapa muuttuu vain siitä eteenpäin, kun laki muuttuu!!!!
miks mulle ei?
Kävin eläkeyhtiössä, ja sanoivat et se on noin.
Eri asia jos oli vuosia samalla työnantajalla.
Mulla saattoi olla kolmekin päällekkäin.
En mä paljon tienannut, mutta jos olisi tullut, niinkuin pari vuotta aiemmin jääneelle, missä laskettiin ne vikat vuodet, niin olisi parisataa enemmän tullut/kk - Tase pappa
maksua kirjoitti:
pelkään, kaikkien muiden korotusten lisäksi, että joutuisin sitäkin maksamaan, vaikka ei tvtä ja sellaista nettiä ole, missä näkisin jotain ylen ohjelmia.
Samoin kuuntelen vain ja ainoastaan kaupallista radiokanavaa. En ylen.
uutisissa radiossa tänään siitä puhuttiin, tuossa iskelmäradiossa, ja aamujuontajat keskustelivat.
Olisiko sitten viimein mentävä sossun luukulle? Sitäkö ne haluavat?
Sähkö nousi, vastike nousi, terveydenhuolto nousi. Lääkkeet jo aiemmin.
olen joutunut lehdestä luopumaan, aiemmin piti valita, lehti vai tv. Varaa ei molempiin. Nyt meni jo lehtikin.
Olen katkera, jos sitä aletaan perimään korvamerkittynä yleverona, vaikka en mitään sen talon palvelua käytä.Ylen täytyy pitää yllä verkkoaan jo kansallisen turvallisuudenkin takia. Jostakin sen on myöskin saatava tuloja. Valitamme ohjelmien ja palveluiden heikkoudesta. Emme kuitenkaan haluaisi osallistua kustannuksiin. Pitää muistaa että TV-lupamaksu kattaa myöskin radion ylläpidon menot.Mainitsit netin. Siitäkin voi nykyisin katsella TV-ohjelmat. Kukaan ei lupien perään kysele. Siksipä niitä "vapaamatkustajia" onkin jo sietämätön määrä. Tunnolliset luvan maksajat joutuvat,vuosittain nousevien lupahintojen,maksumiehiksi. Mielestäni sekin on väärin. Mainostuloilla emme saa riippumatonta tiedon välitystä,silloin kun tarvitsemme. Se taas maksaa. Jos maksumiehiksi tulisikin valtio,(siis kuitenkin me) olisi sekin pahasta. Kulloinkin vallassa olevat poliittiset päättäjät saisivat suuren vallan Ylen ohjelmapolitiikan valvojina. Ei ole enää paluuta Repo-radion aikoihin.
- 1943
palvelu kuuluu sarjaan "se maksaa, joka käyttää". Minun elämäni luksusta on autoilu, maksan siitä. Jotain valinnanvaraa pitää olla. Televisiossa pitäisi olla poletti, jolla saisi eri kanavat käyttöön tai taitaa jokin vastaava ollakin näissä uusissa maksullisissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121103
- 56833
- 33829
- 65767
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M78694Tää on todella huvittavaa seurata näiden savolaisten
naapurusten piikittelyä ja vihanpitoa toisilleen netissä. Näyttää siltä, että Mehtoselle alkaa tulla isäukon piirteet e37663Kuka mölyapina
Kuka saatanan vittu naama mölisee sunnuntaiaamuna jolla ei oo edes lauluääntä. Yön kuulunut jonkun ajan mölinää sisälle14599Salaattirosvo
Sinulle tiedoksi joka varastit salaatit viime yönä kasvulootasta,jäit riistakameraan🤣🤣🤣. Tulehan selvittelemään asia23550- 16547
Kuhmosta (kyseenalaiseen) kuuluisuuteen
Naapurikylän, siis Nurmeksen suurin tubettaja on iskenyt naisen Kuhmosta. Kertoo kanavallaan naisen olevan hyvä rakastel3542