Muistaako joku pikku pastilleja,jotka oli hiiren papanan kokosia ja näkösiä n.v 1945. Äiti sanoi,että tupakkamiehet niitä pureskelee, ettei henki haise.Oikeata nimeä en tarkkaan muista.Ne pikku pastillit oli lapsen suuhun väkeviä.Kuka muistais,kertokaa.
Pinimintti tai mermeri ?
19
3748
Vastaukset
- niinku pieniä
tinamuruja, niin Mermeriä olivat. Maistuivat vähä ruusulle.
Mermerin muistan oikeastaan vain nimenä, mutta Pinimintistä tulevat mieleeni männyn neulaset. Mielestäni ne olivat neulasia lyhyempiä, vihertävänmustia ja maistuivat männyn neulasille! Muistuuko mieleen sellainen herkku kuin namimurut? Kuivattuja porkkanan murusiahan ne olivat, mutta olivat kuitenkin olevinaan namia.
- oniak
muistan pinimintin ,joka oli pienessä askissa .Kukaan tutuistani ei sitä muista
mainiota kuulla että muistini on todistettu.- päivi*
Muistahan toki Pinimintti pastillit kuin pikkulakritsit. Vieressäni istui Mauri poika joka niitä Piniminttejä minulle salaa opelta tarjosi, muistelen maun olleen salmiakin suuntaan.
Eikö Mermeri ollut puuronkastikejauhe, jota sormella pussista otettiin ja eikun suuhun. Sellaista punaista jossa maistui sakariini. Kun yhdessä Mermeri pussissa kaikki suussa kasteltua etusormea uitti ja sitten nuoleskeli sormea, mahtoi olla sama bakteerikasvusto koko joukon suussa.
- Iso-Osmo
Mermeri pillereitä myytiin pienen pienissä paperipusseissa.. Niiden väitettiin poistavan viinan ja tupakan hajut suusta ja hengityksestä. Pussissa oli ruusun kuva.
Pinimint oli vuorostaan pihkan ja puolukan kuivatustapulverista sakariinilla maustettuja pillereitä, joita lapsetkin namustelivat. Pakkausta koristi männyn neulaskuva.
KoKol
mas suosittu pula-ajan herkku oli Ra-Na puuronkastikejauhe. Sitä sekoittiin veteen ja kastike kaadettiin puuron päälle. Namiami.
Täytyi kelvata kun muuta ei saanut.
Silloin tällöin sai rohdoskaupoista mustaa ja kovaa massaa, poltettua lakritsia, jota imeskeltiin ja syljeskeltiin mustia "merimiesmälliä".- laatik-ko
Mikään aines ei poista hengityksen hajusta alkoa, saati valkosipulia.
Jos en väärin muista, niin Laineen papalla oli Tuirassa tupakkakauppa.
Siellä tuoksui kallis tupakka, ja makea karkki.
Oli kuin olisi ollut jossain seitsemän hunnun tanssipaikalla, avarin aistein. - mite-lie
liekkö sillä Iso Osmolla noussut ne nesteet pähän na sahajauhot kastuneet...
- (*..*)
mite-lie kirjoitti:
liekkö sillä Iso Osmolla noussut ne nesteet pähän na sahajauhot kastuneet...
SYÖKÄÄ KANAA !
- Okuak sinuak
Ja sitten tulivat -Sol- pastillit. Pahvirasiassa keltaisia.
Niitä kun tarjos tytöille, niin tytöt sano että hyvvee!
Ja -Haka- pastillit. Niissä rasioissa oli Englannin liigan
joukkueitten muovisia tunnusmerkkejä. Se oli jotakin joka
oli enemmän. Tytöt sano, että -no jo-. Ja sehän tuntu
hyvältä. - tuutipluu
Minä muista,vaikka olen syntynyt 1957.Maistuivat anikselle ja olivat voimakkaita. Niitä sanottiin tupakkamiesten karkeiksi.
- tikulla.silmään
Minä en muista mitään noista vaikka olen syntynyt 72 v sitten. Tuo Mermeri -sana jotenkin tutulta kuulostaa. Saattaa se muistamattomuus siitäkin johtua, että kovasti harvoin niitä kompijaisia meille ostettiin. Joskus sitten vanhempana saatiin niitä, jotka nykyään tunnetaan uskovaisten pastilleina. Ja Figarolia.
Tuossa ylempänä joku sanoi, että "...muovisia tunnusmerkkejä". Ei ne sitten kovin vanhalta ajalta olleet. Vielä 1950 -luvun alussa ei ollut muita muoveja kuin bakeliitti ja guttaperkka. Tuskin niitä tuohon käytettiin.
Se sana kompiainen johtuu siitä, että joskus kauan sitten merimies osti Ranskasta karamelleja tuliaisiksi ja myyjä kysyi jotenkin tyyliin kom biaa (kielitaitoinen korjatkoon) eli kuinka paljon. Merimies sitten kompiaisiksi niitä kotonaan sanoi. Eli kävi vähän niinkuin Australiassa kengurun kanssa. Siellähän joku kysyi ab-originaalilta, että mikä se tuo elukka on niin vastaus oli kan-ga-roo eli suomeksi "mitä sinä sanot".
- nerotti
kyllä m,uistan. joskus kun oli vähän kaljoteltu. niin mermeri suuhun eikä kukaan haistanut.
- Käpylä
Pinimintit olivat ensimmaisia makeisia - koulun jätejoonaksien jalkeen - joita Tampereella oli saatavana. Ne olivat pienessa, pahvisessa pastilliaskissa, missa oli mannyn kuva paalla. Oli hienoa laittaa koko askillinen suuhun yhta aikaa ja minttuisen hyvia ne olivat.
- sakkariininmaku
Tämmönen liki 80 akka ei ole koskaan edes ostanut karkkia, ei ole tietoa mikä on karkkia mikä kiisselijauhetta, kumpiakaan ei ole kotona käytetty, eikä karkkeja osteta meillä vieläkään lapsille lahjoiksi.
Rikkaille rakkaita sanoi entinen akka tupakasta ja makeista. - Anonyymi
Olen lapsena joskus saanut Mermeri ri karkkia pieni rasia kuin tulitikku lootan kokoinen ja olen myös saanut kastike jauhoa joka oli myös hyvää kun ei muuta makiaa ollut.
. - Anonyymi
Muistan. Ei niin väkeviä. 60 luvulla vielä oli
- Anonyymi
Minä muistan,koska halusin niitä usein,joten isäni alkoi kutsua minua Pinumintti Miinaksi.Aika oli sodan jälkeistä aikaa.
- Anonyymi
Noita en muista mutta muistan että 1060- luvun alusta asti sai paikallisesta pikkukaupasta ainakin toffee- ja salmiakkikarkkeja. Salmiakki oli kai "oikeata" suolaista sellaista eikä edes erityisen hyvää joten ei sitä usein halunnut.
Sanomalehti tuli samaiseen paikalliseen kauppaan josta sen sitten usein koulun jälkeen hain kotiin vietäväksi, kauppa kun oli koulun lähellä ja matkan varrella. Lehtiin oli painettu vastaanottajan nimi ja oma lehti piti siitä nipusta etsiä kuten muidenkin.
Posti oli omissa tiloissaan eri rakennuksessa ja varsinaiset postiasiat oli hoidettava siellä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215404- 501421
- 11837
- 47809
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58798Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52787- 46782
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49776Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132765Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8754