Jeesus ja Jumalako yksi ja sama?

enuskoennenkuinnäen

Jeesus ja Jumala yhtä? Radio Deissä on Raamattu kannesta kanteen ohjelmassa hoettu lähiaikoina että Jeesus ja Wanhan Testamentin Jumala ovat yhtä. Siis oikeasti yksi ja sama persoona. Kummastuttaa. Sillä aina kun taivas näkyä kerrotaan raamatussa, näkyy Jeesus Isän oikealla puolella. Miten he siis ovat yksi ja sama? Toisekseen: Jeesus oli kolme päivää kuolleena ennenkuin Jumala hänet herätti kuolleista. Jos Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama, niin kuka silloin herätti Jeesuksen kuolleista??? Ei hän sitä itse voinut tehdä, koska oli kuollut! Ja kolmanneksi: Jeesus sanoo: Minulle on annettu kaikki valta taivaissa ja maan päällä. Tästä lauserakenteesta voimme selvästi havaita että on olemassa kaksi. -taho joka antaa vallan, ja toinen taho jolle valta on annettu. Jos Jeesus ja Jumala olisivat yksi ja sama, niin silloinhan Jeesus olisi yksinkertaisesti sanonut että 'Minulla ON kaikki valta taivaassa ja maan päällä', eikä mitään antamista edes olisi tarvinnut tapahtua. Mielestäni on aivan selvää, jos Raamattuun uskoo, että Jeesus ja Jumala ovat erilliset olennot. Jeesuksella on toki yhteys Jumalaan, mutta hän ei tosiaankaan ole Jumala, eikä häntä pidä palvoa Jumalana, sillä tällähän rikoittaisiin tärkeintä kymmenestä käskystä, eli sitä että on vain yksi Jumala jota tulee palvoa. Sitä paitsi Jeesus puhuu itsestään Jumalan poikana koko ajan. Ja puhuttelee Jumalaa itsestään erillisenä olentona. Vai kerran Raamatun mukaan hän sanoo olevansa sekä isä että poika, mutta koska tämä on vain yksi kohta, ei sen mukaan voi ojentautua, sillä moninaiset kohdat puhuvat aivan päinvastaista. Tämän yhden kohdan voikin laittaa opetuslasten piikkiin, eli he varmaan ymmärsivät väärin Jeesuksen joskus kovin mystiset ilmaukset. Sillä tokihan monet monet mystikotkin ovat sanoneet olevansa yhtä Jumalan kanssa. Mutta eihän tämä tee heistä Jumalia. Vai kuinka? Kommentteja?

6

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äpoirds

hengessä

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Yhtä Korkeinta, kaikki erillisiä ja silti samaa,kaikki ovat toistensa allotrooppeja. Aivan kuin noki, grafiitti ja timantti ovat kaikki hiilen allotrooppeja. Täytyy tässä yhteydessä kuitenkin tarkentaa, että Jeesus i h m i s e n ä oli "nahka-vaate" Korkeimman[ei jahve]/Nimetön Voimalle, ei itsenään jumala. Kun Jeesus sanoo: "Minä ja Isä olemme yhtä", puhuu siinä henki, ei siis Jeesus ihmisenä. Mitä yhteistä voisikaan olla katoavalla[liha/materia] ja katoamattomalla[Henki/"Olemattomuus"/Korkein]--> ei mitään todellista. Jeesus itse[kin] ihmetteli sisäisiä Voimiaan ja Tietoisuuttaan ja niiden ihmeellisyyttä sanoessaan: "Miten näin suuri rikkaus[Henki] voi asettua tälläiseen köyhyyteen[liha]?".

• Kristuksen Jumaluus löytyy Ut:ta sen näkeville. Oppi jonka mukaan Jeesus ei olisi Jumala onkin antikristillinen. Kolminaisuus-oppi jää meille osittain mysteeriksi tässä ajassa. Se ei ole täysin selitettävissä. Ut:n kohtia Jeesuksen Jumaluudesta: Joh.20:28 ” Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!" Heb.1:8 ” mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.” 1.Joh.5:20 ” Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.” Room.9:5 ” heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!” Matt.1:23 ” "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme. Kol.1:19 ” Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi” Kol. 2:9 ” Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,” Joh. 14:8-9 ” Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Luuk. 5:20-21 ” Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: "Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut". 21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?" Joh.1:1 ” Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” Room.10:9 ” Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva."    ==> Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle. Lähde: http://www.vapaasatama.net/kolminaisuus.html#3 Tiit.2:13-14 ” odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, 14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee. Vaikka itse en täydellisesti ymmärrä kolminaisuutta on se minulle täysin totta ja hyväksyttävä asia.

• iso lapis

puhut totuutta ja se on tänäpäivänä suuri siunaus sinulle. Kun olet samaa mieltä minun kanssa niin käypä nettisivuilla: sites.google.com/site/kulmakivenseurakunta

• Jeesuksen opetuslapsi

Jeesus on Jumala, Isä loi kaiken Jeesuksen kautta. Jeesuksessa Isä ilmoitti itsensä oli Jeesuksessa, koska he ovat yhtä. Kuitenkin Isä on suurempi kuin Poika, joka yksin on tie Isän yhteyteen. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja samaa Jumalaa, kuitenkin eri olemuksissa. Ihmisinä voimme käsittää asiaa vain sen verran kuin Raamatun kirjoitukset Pyhässä Hengessä meille aukenevat tai Pyhä Henki on meille opettanut Raamatusta.

• sesamajokatänpostitti

Kiitos vastauksista tähän! Mutta kuitenkin jankutan samaa, näet en ymmärrä sitä mitä Jeesus puhuu ristillä. Hänhän sanoo isän hylänneen hänet siinä vaiheessa, ja sanotaankin että Jeesus oli irti Jumalasta siinä kuolinhetkellä. Miten tämä on mahdollista jos Jumala ja Jeesus ovat yhtä??? Toinen ongelma on minulle se että Jeesus oli lihaa vielä ristin jälkeen. Kun hän ilmestyi opetuslapsille, saivat he kosketella häntä ja todeta että joo, sama Jeesus se on, ihan lihaa ja verta! ja tällaisena hän nousi ylöskin! Mitä tämä tarkoittaa???

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      166
      2981
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      292
      2662
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      75
      1758
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      47
      1655
    5. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1530
    6. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1296
    7. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      103
      1203
    8. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      14
      1174
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      369
      1113
    10. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1063
    Aihe