Suuret sakot! onko oikein?

Sepe

Olen tavallinen autoileva keski-ikäinen
suomalainen mies. Ehdin ajamaan ja välttämään
lähes kolmekymmentä vuotta ilman ylinopeussakkoa
ennenkuin viimekesänä minua siitä muistutettiin
1200mk sakolla. Toki se kirvelsi mieltäni hetken
aikaa.
Kun sain lukea erään nopeasti vaurastuneen
henkilön saamasta pienestä liikennerikkeestä yli
300.000mk sakosta niin oma ''pieni'' sakkoni ei
tuntunut enään miltään.

Kun ajattelee tällaisia suuria sakkoja joita
saattaa tulla nykyisen järjestelmän mukaan niin
pidän sitä rangaistuksena aivan liian
ylimitoitettuna ja järjettömänä. Ketään ei pidä
rangaista tällatavoin ei edes suurituloisia.

Lähes puolen miljoonan sakko pienestä rikkeestä
on täysin perseestä. Onko tämä Suomi oikeusvaltio
vai SARVIKUONOJEN maa!!

Lainsäätäjien pääkoppa pitäisi läpivalaista ennen
kuin he virkoihinsa valitaan.

95

6925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      Kannattaa ajatella sakkoja mieluummin
      prosenteissa!

      Jos sinun sakkosi olisi ollut esim. 1%
      vuosituloistasi, miksi suurituloisella summa
      pitäisi olla vain 0,004% vuosituloistaan samasta
      rikkeestä?

      Ei suurten sakkojen vaihtoehto ole välttämättä
      pienet sakot, vaan sääntöjen noudattaminen. Kuten
      Simo Salminen aikoinaan laulussa sanoi: "Olis
      kannattanu vähän ajatella ensin." Siis ennenkuin
      kaahaa.

      • lady

        noudata nyt siinä sitten rajoituksia kun kokoajan
        on joku roikkumassa perseessä.pistää vihaksi
        suorastaan.kyllä ne nopeudet on säädetty niiksi
        miksi on ainoastaan liikenneturvallisuuden takia.
        toisekseen näin saadaan rytmitettyä
        liikennevirtaa,mutta mitäs se auttaa kun ei
        kukaan niitä rajoituksia nykyään noudata. ja ne
        sakot,samaa mieltä kuin edellinen "keskustelija".


      • Sepe

        Sitä vain on jotkut poliisin silmätikkuna, kun on
        hieno, kallis ja näkyvä auto alla.


      • Rytsölä

        Maksetaan myös prosenteissa ei markoissa.


      • Jurputtaja

        kannattaisi ajatella rangaistusta myös siltä
        kantilta että jos on syyllistytty esim.vaaran
        tuottamiseen liikenteessä,eihä voi olla niin että
        toinen,samasta rikkeestä,aiheuttaa vaaraa 1000
        markan edestä ja toinen 300000 markan edestä.
        Itse teollahan ei pitäisi olla mitään tekemistä
        tulojen kanssa.

        Jos tässä jatkaisi ajatusleikillä,niin
        sairaaloinen/vanhempi murhamies pääsisi
        pienemmällä rangaistuksella kuin nuorempi koska
        vanhemmalla on vähemmän elinvuosia jäljellä
        joiden aikana voi tienata rahaa.
        Rikos siis korreloisi taloudellisten arvojen
        mukaan,kuten liikenteessäkin tehty rikos.


      • Tapsa

        ahkera joutuu kärsimään enemmän kuin
        laiska? Ei ne tulot siitä synny, kun nyyhkii
        kotona.


      • utelias
        Tapsa kirjoitti:

        ahkera joutuu kärsimään enemmän kuin
        laiska? Ei ne tulot siitä synny, kun nyyhkii
        kotona.

        Miten niin ahkera joutuu kärsimään enemmän kuin
        laiska? Hyvin monen tulot ovat tietyn suuruiset
        oli sitten ahkera tai laiska, kunhan vain on
        työssään.

        Sen paremmin ahkera kuin laiskakaan ei joutuisi
        kärsimään, jos ajaisi sääntöjen mukaisesti eikä
        uskoisi olevansa jollain tavoin etuoikeutettu
        päättämään itse omista säännöistään.

        On äärimmäisen kohtuullista, että kaikkien
        rangaistus on YHTÄ MONTA PROSENTTIA tuloista,
        sivuseikka sitten on markkamäärä. Kyllä
        rangaistuksen tulee kirpaista samalla tavalla
        kaikkia, jotka katsovat itsellään olevan oikeuden
        ajella omien sääntöjen mukaan.


      • Kyselijä
        utelias kirjoitti:

        Miten niin ahkera joutuu kärsimään enemmän kuin
        laiska? Hyvin monen tulot ovat tietyn suuruiset
        oli sitten ahkera tai laiska, kunhan vain on
        työssään.

        Sen paremmin ahkera kuin laiskakaan ei joutuisi
        kärsimään, jos ajaisi sääntöjen mukaisesti eikä
        uskoisi olevansa jollain tavoin etuoikeutettu
        päättämään itse omista säännöistään.

        On äärimmäisen kohtuullista, että kaikkien
        rangaistus on YHTÄ MONTA PROSENTTIA tuloista,
        sivuseikka sitten on markkamäärä. Kyllä
        rangaistuksen tulee kirpaista samalla tavalla
        kaikkia, jotka katsovat itsellään olevan oikeuden
        ajella omien sääntöjen mukaan.

        Joopa joo. Varmaan Rytsölä on kaistaa
        vaihtaessaan ajatellut että nyt köyhät
        kyykkyyn! ;)
        Liekkö kukaan tuollaista rikettä tehdessään edes
        tajuaa tekevänsä mitään sakottamisen arvoista.
        Muistutan taas että sakko tuli poliisin mielestä
        ylimääräisistä kaistanvaihdoista ei ylinopeudesta
        tms. Suomessahan nyt ei oikeastaan mikään ole
        kohtuullista ja kaikkein kohtuuttominta on
        kohtelu niille jotka ovat syystä tai toisesta
        sattuneet rikastumaan. Ei ne Rytsölän miljoonat
        ole pois meidän kenenkään palkasta. Kateus se on
        mikä jyllää. Syntyisi todella mielenkiintoisia
        ajatuskuvioita jos kaikki sakot ja rangaistukset
        määrättäisiin taloudellin perustein. Kyllä noissa
        päiväsakoissa pitäisi joku raja olla olipa tulot
        sitten miten suuret tahansa.

        Ei se ole ihme jos kateutta on Suomen maassa jos
        ajatellaan että ahkera ja laista saavat saman
        palkan (suosittelen yrittäjän ammatinvalintaa
        niille ahkerille). Tämän logiikan mukaan sitten
        mielestäni Rytsölänkin pitäisi saada ns.
        normaalisakko.

        Jos minä olisin Rytsölän housuissa niin kokisin
        kyllä saaneeni jo ylisuuren rangaistuksen median
        ansiosta vaikka en joutuisi penniäkään maksamaan.


      • mie
        lady kirjoitti:

        noudata nyt siinä sitten rajoituksia kun kokoajan
        on joku roikkumassa perseessä.pistää vihaksi
        suorastaan.kyllä ne nopeudet on säädetty niiksi
        miksi on ainoastaan liikenneturvallisuuden takia.
        toisekseen näin saadaan rytmitettyä
        liikennevirtaa,mutta mitäs se auttaa kun ei
        kukaan niitä rajoituksia nykyään noudata. ja ne
        sakot,samaa mieltä kuin edellinen "keskustelija".

        Jos hermosi ovat niin heikot etteivät ne kestä
        takapuskurissa roikkujaa ei autoilu todellakaan
        ole sopiva menotapa sinulle, hanki oma
        rauhallinen autokuljettaja tai kulje julkisilla
        niin kaikkien meidän nössöautoilijoiden
        turvallisuus säilyy. Ei ne rajoitukset ole sitä
        ihmisten kiusaamista varten vaan kaikkien
        turvallisuutta parantamaan laitettu.


      • Audi
        mie kirjoitti:

        Jos hermosi ovat niin heikot etteivät ne kestä
        takapuskurissa roikkujaa ei autoilu todellakaan
        ole sopiva menotapa sinulle, hanki oma
        rauhallinen autokuljettaja tai kulje julkisilla
        niin kaikkien meidän nössöautoilijoiden
        turvallisuus säilyy. Ei ne rajoitukset ole sitä
        ihmisten kiusaamista varten vaan kaikkien
        turvallisuutta parantamaan laitettu.

        Siis on hullua ajaa jollain paremmalla autolla
        100km/h hyvällä tiellä hiljaisessa liikenteessä,
        paljon vaarallisemaa on ihmiset jotka kaahaa
        jollain 20v vanhalla Corollalla joka on joka
        paikasta puhkiruostunut.. Ja sitten kun ei
        ajatella mitä tehdään, kaistanvauhto ilman
        vilkkua, ilman valoja ajaminen.. Ajoneuvon huono
        kunto yleensäkin.. Kyllä talvella kirjoilin monta
        kertaa kun pilkkopimeässä ajetaan autoilla missä
        palaa toinen parkki valo=) eikä mitään muuta...
        Se on törkeää... Itse en ole aiheuttanut yhtäkään
        vaaratilannetta jos ajan motarilla 200km/h
        yöllä.. eikä muuta liikennettä... tai päivällä
        140km/h tai hiukan yli... Poliisit vois keskittyä
        kyttäämään noita raiskauksia yms. rikoksia....


      • mercedes-benz
        utelias kirjoitti:

        Miten niin ahkera joutuu kärsimään enemmän kuin
        laiska? Hyvin monen tulot ovat tietyn suuruiset
        oli sitten ahkera tai laiska, kunhan vain on
        työssään.

        Sen paremmin ahkera kuin laiskakaan ei joutuisi
        kärsimään, jos ajaisi sääntöjen mukaisesti eikä
        uskoisi olevansa jollain tavoin etuoikeutettu
        päättämään itse omista säännöistään.

        On äärimmäisen kohtuullista, että kaikkien
        rangaistus on YHTÄ MONTA PROSENTTIA tuloista,
        sivuseikka sitten on markkamäärä. Kyllä
        rangaistuksen tulee kirpaista samalla tavalla
        kaikkia, jotka katsovat itsellään olevan oikeuden
        ajella omien sääntöjen mukaan.

        kyllä muuttuisi taas aika monella ääni kellossa,
        kun asiat kääntyisivät toisin päin.. siis jos
        saisi joitain etuja, ja edut olisi yhtä monta
        prosenttia jokaisen tuloista...


      • Baremob
        Jurputtaja kirjoitti:

        kannattaisi ajatella rangaistusta myös siltä
        kantilta että jos on syyllistytty esim.vaaran
        tuottamiseen liikenteessä,eihä voi olla niin että
        toinen,samasta rikkeestä,aiheuttaa vaaraa 1000
        markan edestä ja toinen 300000 markan edestä.
        Itse teollahan ei pitäisi olla mitään tekemistä
        tulojen kanssa.

        Jos tässä jatkaisi ajatusleikillä,niin
        sairaaloinen/vanhempi murhamies pääsisi
        pienemmällä rangaistuksella kuin nuorempi koska
        vanhemmalla on vähemmän elinvuosia jäljellä
        joiden aikana voi tienata rahaa.
        Rikos siis korreloisi taloudellisten arvojen
        mukaan,kuten liikenteessäkin tehty rikos.

        on perin suhteellista =)

        Miljoonamiehelle liikenteen vaarantamisen
        vakavuus rikkeenä voi pikaisesti hämärtyä, jos
        vartissa tai tunnissa tienaa samanverran kuin
        mitä kyseinen sakko on. Meillä tavallisilla
        henkilöillä oman toilailunsa vakavuus ei pääse
        samalla lailla unohtumaan, kun se menetetty
        kymppitonni on kuukauden palkka. Kuukauden palkka
        pois siis miljoonamieheltäkin, suosio ei saa
        nousta hattuun!

        Mitä murhamies-esimerkkiin tulee, siinä on
        jonkinsortin pointti, muta se onkin sitten toisen
        keskusteluryhmän tehtävä sitä setviä.

        Kyllä rikkaiden ja kuuluisien tehtävänä on toimia
        esimerkkinä. Ja rikkeen vakavuus pitää tuntua
        sakossa tai tuomiossa, riippumatta ihmistyypistä.
        Siksi sakot pitäisi olla tulojen mukaan.

        Sitäpaitsi, jos tienaat miljoonia ja taas
        miljoonia vuodessa, ei se kolmen sadan tuhannen
        markan sakko ees niin pahalta rikkaan mielestä
        tunnukkaan. Kun me persaukiset katsomme tätä
        tilannetta sivusta, meitä vain häikäisee kun
        joutuisi itse myymään asunnon sakosta
        selvitäkseen.


      • sakoton, vielä
        Audi kirjoitti:

        Siis on hullua ajaa jollain paremmalla autolla
        100km/h hyvällä tiellä hiljaisessa liikenteessä,
        paljon vaarallisemaa on ihmiset jotka kaahaa
        jollain 20v vanhalla Corollalla joka on joka
        paikasta puhkiruostunut.. Ja sitten kun ei
        ajatella mitä tehdään, kaistanvauhto ilman
        vilkkua, ilman valoja ajaminen.. Ajoneuvon huono
        kunto yleensäkin.. Kyllä talvella kirjoilin monta
        kertaa kun pilkkopimeässä ajetaan autoilla missä
        palaa toinen parkki valo=) eikä mitään muuta...
        Se on törkeää... Itse en ole aiheuttanut yhtäkään
        vaaratilannetta jos ajan motarilla 200km/h
        yöllä.. eikä muuta liikennettä... tai päivällä
        140km/h tai hiukan yli... Poliisit vois keskittyä
        kyttäämään noita raiskauksia yms. rikoksia....

        miten olis uus tieverkko etelä-suomeen, ja
        tiemaksuksi sen verran ettei setelirahan
        puutteessa olevan kannattas ajella
        ruosterötökällään. nopeusrajotus olis vähän
        tilanne kohtanen juttu.


      • Järkeilijä
        Audi kirjoitti:

        Siis on hullua ajaa jollain paremmalla autolla
        100km/h hyvällä tiellä hiljaisessa liikenteessä,
        paljon vaarallisemaa on ihmiset jotka kaahaa
        jollain 20v vanhalla Corollalla joka on joka
        paikasta puhkiruostunut.. Ja sitten kun ei
        ajatella mitä tehdään, kaistanvauhto ilman
        vilkkua, ilman valoja ajaminen.. Ajoneuvon huono
        kunto yleensäkin.. Kyllä talvella kirjoilin monta
        kertaa kun pilkkopimeässä ajetaan autoilla missä
        palaa toinen parkki valo=) eikä mitään muuta...
        Se on törkeää... Itse en ole aiheuttanut yhtäkään
        vaaratilannetta jos ajan motarilla 200km/h
        yöllä.. eikä muuta liikennettä... tai päivällä
        140km/h tai hiukan yli... Poliisit vois keskittyä
        kyttäämään noita raiskauksia yms. rikoksia....

        Ei esim. hirvet katso, juokseeko ne uuden Audin
        vai teini-Corollan eteen. Eli kyllä niitä
        rajoituksia mietittäessä on ajateltu muutakin
        kuin että missä vauhdissa se kärry lipeää käsistä.


      • Variantti
        lady kirjoitti:

        noudata nyt siinä sitten rajoituksia kun kokoajan
        on joku roikkumassa perseessä.pistää vihaksi
        suorastaan.kyllä ne nopeudet on säädetty niiksi
        miksi on ainoastaan liikenneturvallisuuden takia.
        toisekseen näin saadaan rytmitettyä
        liikennevirtaa,mutta mitäs se auttaa kun ei
        kukaan niitä rajoituksia nykyään noudata. ja ne
        sakot,samaa mieltä kuin edellinen "keskustelija".

        tuo liikenne on noiden liikennesuunnittelijoiden
        ja sääntöjen takia. Autoilevassa Euroopassa
        nauretaan kippurassa sille, kuinka Suomessa
        saadaan näin pienellä autokannalla niin suuret
        ruuhkat aikaan. nopeusrajoitus pois motareilta,
        niin johan liikenne sujuu ja verenpaine laskee.


      • Sakot roikkujille
        lady kirjoitti:

        noudata nyt siinä sitten rajoituksia kun kokoajan
        on joku roikkumassa perseessä.pistää vihaksi
        suorastaan.kyllä ne nopeudet on säädetty niiksi
        miksi on ainoastaan liikenneturvallisuuden takia.
        toisekseen näin saadaan rytmitettyä
        liikennevirtaa,mutta mitäs se auttaa kun ei
        kukaan niitä rajoituksia nykyään noudata. ja ne
        sakot,samaa mieltä kuin edellinen "keskustelija".

        Nämä peräpuskurissa "kiinni" kilometri tolkulla
        ilman aikomustakaan ohitta ajavat joutaisivat
        luovuttaa autonsa pois.
        Minä jos joudun vaikkapa hirven vuoksi
        jarruttamaan äkisti, niin en todellakaan halua
        sellaisia ÄÖ 70 tyyppeja peräkonttiini sisälle.
        Kaiken lisäksi pimeän aikaan näiden valot vielä
        häiritsevästi häikäisevät sivupeilien kautta,
        mitä hiukkasen kauempana ajavien valot ei tee.


      • Tolkkua joohan !!
        Jurputtaja kirjoitti:

        kannattaisi ajatella rangaistusta myös siltä
        kantilta että jos on syyllistytty esim.vaaran
        tuottamiseen liikenteessä,eihä voi olla niin että
        toinen,samasta rikkeestä,aiheuttaa vaaraa 1000
        markan edestä ja toinen 300000 markan edestä.
        Itse teollahan ei pitäisi olla mitään tekemistä
        tulojen kanssa.

        Jos tässä jatkaisi ajatusleikillä,niin
        sairaaloinen/vanhempi murhamies pääsisi
        pienemmällä rangaistuksella kuin nuorempi koska
        vanhemmalla on vähemmän elinvuosia jäljellä
        joiden aikana voi tienata rahaa.
        Rikos siis korreloisi taloudellisten arvojen
        mukaan,kuten liikenteessäkin tehty rikos.

        Sinusta tulisi hyvä tuomari korkeimpaan hallinto-
        oikeuteen. Sielä sinulle olisi ainakin yksi
        hengen heimolainen.
        Näkyy olevan sopivasti tuo sinun luonne
        kieroutunut.

        Jospa muuttaisitkin rahan, vaikkapa työtunneiksi.
        Huomaisit että jonkun tarvitsee tehdä vaikkapa 1 -
        2 tuntia duunia, kun on ansainnut esimerkiksi
        2000 markkaa, ja joku toinen joutuu raatamaan 80
        tuntia.
        Ja tämäkö sinun mielestä olisi oikein ???
        Toinen ei käytännössä huomaisi kärsineensä
        minkäänlaisia seuramuksia, ja toinen saa painaa
        pariviikkoa niskalimassa, varmasti muistaen sakot
        saanneensa.


      • sama
        Järkeilijä kirjoitti:

        Ei esim. hirvet katso, juokseeko ne uuden Audin
        vai teini-Corollan eteen. Eli kyllä niitä
        rajoituksia mietittäessä on ajateltu muutakin
        kuin että missä vauhdissa se kärry lipeää käsistä.

        minä tiedän tämän ihan hyvin mutta olen huomannut
        ettei kaikki välitä, luottavat omaan taitoonsa
        liikaa. olen ajanut aina sallitun rajoissa
        yläkanttiin... silti aina mieskuskit pyrkii
        ohittamaan, ajavat aivan kiinni autonperässä ja
        eka pikkuväli, ohi. olen omalla jarrutuksellani
        pelastanut pari kiperää tilannetta joissa muuten
        olisi tullut 3 auton kolari (ainakin), siksi
        toivon että olisi tie jolla omalla vastuullaan
        pörräisivät kaaharit. minä ainakin pelkään
        joskus...


      • palkallaan elävä
        Variantti kirjoitti:

        tuo liikenne on noiden liikennesuunnittelijoiden
        ja sääntöjen takia. Autoilevassa Euroopassa
        nauretaan kippurassa sille, kuinka Suomessa
        saadaan näin pienellä autokannalla niin suuret
        ruuhkat aikaan. nopeusrajoitus pois motareilta,
        niin johan liikenne sujuu ja verenpaine laskee.

        eiköhän "euroopassa" oo vähän toisenlaiset
        moottoriliikennetiet, kuin täällä Pohjolassa. Jos
        teillä on niin helvetisti rahaa, niin hankkikaa
        helikopteri, niin ei tartte vittuilla muille
        autoilijoille.


    • Olen oikeassa

      Siis mieti vähä jos samat sakot tulis jokaiselle
      esim. 500mk jos vähä kaahaa. Nii nämä rytsölät ym
      olis kokoajan maksamas sakkoja!!
      Niillä on sitä mistä maksaa! Joten sakotus
      järjestelmä on ihan Jees!!!
      T:16v jäbä!

      • Jurputtaja

        että kaahailut loppuisivat 3 sakon jälkeen jos ne
        sattuvat vuoden sisään.
        Poliisi kun ottaisi kortin kuivumaan,ja mitä
        useammin kaahausta tapahtuu,aina pitenee
        kortittomuus aika.
        Rahallakaan sitä kun ei sitten takaisin saa ennen
        aikojaan.


      • jori
        Jurputtaja kirjoitti:

        että kaahailut loppuisivat 3 sakon jälkeen jos ne
        sattuvat vuoden sisään.
        Poliisi kun ottaisi kortin kuivumaan,ja mitä
        useammin kaahausta tapahtuu,aina pitenee
        kortittomuus aika.
        Rahallakaan sitä kun ei sitten takaisin saa ennen
        aikojaan.

        ; )


      • Kyselijä

        Varmaan ihmiset ajattelee liikennerikkeitä
        tehdessään (etenkin tahattomia) että vielähän
        mulla on vara tehdä niin ja niin monta rikettä
        ennenkuin ruokarahat menee!
        Haloo, ei kai kukaan näin ajattele!


      • ...

        eli ne joilla ei ole mistä ottaa saavat elää kuin
        pellossa?!?!?


      • Hyvin mänöö
        ... kirjoitti:

        eli ne joilla ei ole mistä ottaa saavat elää kuin
        pellossa?!?!?

        Jos ei mitään oo, niin ei oo mitään millä
        ajaakkaan.
        Ongelma ratkesi ennen kuin siitä ongelma tulikaan.


    • milli

      Sakko on rangaistus. Jos tyypillä on miljardi
      tuloja, niin tonnin sakko ei ole rangaistus.
      Silloinhan rikas voisi tehdä ihan mitä huvittaa.
      Köyhällä taas ei olisi varaa tehdä yhtään mitään.

      Voisiko kohtuuttomuuden kiertää, jos rikaskin
      saisi ensin pari kertaa kohtuullisen rangaistuksen
      ja vaikka kolmannella kerralla/vuosi maksaisi
      sitten kolminkertaisen sakon.

      • Sepe

        Kyllä jokin muu rangaistus olisi sopivampi kun
        1/2 milliä, vaikka kortti kuivuun hetkeksi aikaa.


      • Kyselijä

        oikein on ? Suurimmalle osalle suomalaisia sakon
        saaminen lienee jonkinasteinen häpeä riippumatta
        sen suuruudesta. Eikai sakkojen ensisijainen
        tarkoitus ole saattaa ihmisiä taloudellisiin
        vaikeuksiin ? (Rytsölän tapauksessa ei
        varmaankaan ole pelkoa tästä)


      • Seppo

        Jos joku satunnaisesti tienaa osakekaupoilla
        miljoonia ja seuraavana vuonna ei penniäkään niin
        on se väärin rankaista kohtuuttomasti suurilla
        sakoilla. Eri asia jos tulot olisi jatkuvasti
        samansuuruiset, sitten hyväksyn suuret sakot!


    • Ben

      On lohduttavaa lukea tätä keskustelua siksi, että
      valtaosa katsoo nopeusrajoitusten olevan
      tarkoitetut noudatettaviksi. - Jos sakoista
      puhutaan, ensimmäinen sakko saisi olla lievä,
      puolet siitä, mitä se on nykyään; se olisi jo
      riittävä pelotus monelle. Sen jälkeen sakon määrä
      nousisi jatkuvasti. Ehkä katkeroituneita olisi
      näin nykyistä vähemmän. - Ajokortti voitaisiin
      myös ottaa pois, mutta tällaisessa tapauksessa
      omistaja saisi sen takaisin vasta osallistumalla
      täydennyskoulutukseen, jota esimerkiksi poliisi
      voisi järjestää; tämä koulutus, jota
      järjestettäisiin iltaisin tai sunnuntaisin, olisi
      maksullista, jolloin suoritettava maksu olisi
      eräänlaista sakon korviketta. - Poliisin pitäisi
      voida yleenskin valvoa enemmän liikennettä ja
      jaella myös sen mukaisesti rangaistuksia.

      • kolmas kerta - kops

        Kuulosti kohtuulliselta. Kannatetaan!


      • Sepe
        kolmas kerta - kops kirjoitti:

        Kuulosti kohtuulliselta. Kannatetaan!

        Hyvä juttu


      • Eiku toteutukseen

        Jokaisella tulee raja vastaan jossakin vaiheessa,
        ettei ole pienintäkään halua ajella sääntöjen
        vastaisesti.
        Viimeistään silloin auto ulosmitattaisiin
        maksamattomien sakkojen vuoksi.


    • Janne

      Onhan 300.000mk järjetön summa mutta mielestäni
      se on silti hyvä että sakkoja annetaan vaikkakin
      vähän liian suuria mutta TARVITSEEKO AJAA
      YLINOPEUTTA TAI MUTEN RIKKOA
      LIIKENNESÄÄNTÖJÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      !!!!!!!

    • Cerberos

      Tottakai suurituloisia pitää sakottaa
      suhteellisesti paljon rankemmin kuin
      pienempituloisia. Eihän siinä ole mitään järkeä,
      että sakon suuruus ei kasvaisi samassa suhteessa
      kuin tulot.

      Kaiken kaikkiaan on muutenkin turha napista
      ylinopeussakoista yleensäkin, sillä itsestähän se
      kiinni on miten paljon sitä kaasupoljinta painaa.
      Ei se voi olla niin vaikeaa noudattaa
      tieliikennelain määräyksiä.

      Huolimattomuudesta johtuvat rikesakot kyllä
      ymmärtää, mutta heti kun nopeus kasvaa niin
      suureksi, että poliisin on turvauduttava
      päiväsakkoihin, on kyse suoranaisesta
      välinpitämättöömyydestä lakia ja varsinkin muita
      tienkäyttäjiä kohtaan.

      • sk

        Olet erehtynyt, Rytsölän tapauksessa ei ollut
        kyse ylinopeudesta.


    • Sakot kohdallaan

      ..jos henkilö, jolla on kuukausinettopalkka 700
      000mk ja saa noin 100 000mk:n sakon ja sitten
      kaveri, joka on työmarkkinatuella ja saa käteen
      1800mk ja saa 700mk rikesakon ylinopeudesta, niin
      kummalla jää sakon jälkeen enemmän käyttörahaa???
      Ensin mainittu sakko summana on kova, mutta se
      suhteutus.....ja ne prosentit. Uskoisin, että
      työmarkkinatukilaista kismittää vähintäänkin yhtä
      paljon ja saa paljon vähemmän särvintä leivän
      päälle kuin isomman sakon saanut.

      • Kirpasut samanlaisix

        Olisi ehkäpä kohtuullista, jos nettotuloista
        vähennettäisiin jonkinasteinen summa joka kuvaisi
        elämiseen kuluvaa perusmenoa.
        Vaikkapa työssäkäyviltä, ja muutoin varakkailta
        vähennettäisiin 2500 markkaa. Tämä summa kuvaisi
        kohtuullista asumis- ruoka- vaatemenoja.
        2500 markkan yli menevästä tulosta,
        määriteltäisiin sakon suuruus.
        Erinäisten avustusten varassa eläville voisi
        sakon suuruus perusteet olla toisin määritelty,
        jotta sakkon rangaistusvaikutus säilyisi.


    • E.T

      Aivan oikein nämä suuret sakot.Ei muuta kun vielä
      suuremmaksi vaan niin loppuu se älytön kaahailu
      ja muu törppöily liikenteessä.

      • Seppo

        Se on unta vain jos tässä maassa kaahailu
        loppuisi, ei koskaan.


    • Maza

      Itse sain 700 mk:n sakon armeija-aikana, se oli
      paljon ku kuukausitulot oli vain n.550mk. Ei
      tarvinnut paljoa autolla hetkeen ajaa.

      • Tiepäältä

        Tähän keskusteluun on näköjään osallistunut vai
        niinsanotut mallikanasalaiset(joilla on aikaa
        duuniakonella työaikana jeesustella??)
        Ne jotka on paljon tienpäällä kärsivät tästä
        eniten.sille mökki/viikoloppuautoilijalle ei ole
        se kortin kuivuminen sama asia kuin selliselle
        joka tarvitsee sitä autoa työhönsä.
        Eikä kukaa jaksa sitä mittaria kokoajan
        tuijottaa,kun seuraatte liikennettä teillä
        jokainen joskus syylistyy ylinopeuteen,monesti
        tahtomattaan.
        Sitäpaitasi poliisin kateus näkyy näissä sakotus
        käytännöissä,kun joku hakkii enemmän niin kyllä
        siitä sitä maksua kertyy helposti aina kovimman
        mukaan.
        Sitäpaitsi ne edellisen vuoden tulot voi olla
        suuremmat kuin ko ajankohdan,että se oikeusturva
        on veteenpiirretty viiva kun ei kaikilla ole
        aikaa käräjöidä niiden oikeellisuudesta ja
        poliisi joka sinne tulee toditamaa on naina
        oikeassa ja autoilijahan on meillä tehty
        rikolliseksi,on niin helppo näyttää toteen kun
        kaksi poliisa vannoo että olet
        kahannut,vaarantanut liikennettä keskellä yötä
        jossain korvessa jossa ei ole ristinsielua
        liikkellä kun olet ajanut 15 km ylinopeutta.
        Eli niitä olosuteita ei palon huomioida.
        Tiedän myös että tyttäreni jolla on painava jalka
        selviää humautuksella rikesakolla,minä saan
        samasta aina päiväsakkoja,muuten rikesakkojen
        rajoja piti laajentaa,käytännössä se on vain
        laissa poliisi soveltaa aina sitä päiväsakkoa
        näissä pika oikeudenkäynneissä tiepäällä.
        Sitäpaitsi autoilija saa suuremman sakon on siis
        suurempi rikollinen kun se yleensä työtön
        yhteiskunnan elätti joka hakkaa jonkun
        sairaalakuntoon,näitä todellisia rikollisia
        suojellaan oikein yhteiskunnan toimesta
        ilmaisilla oikeusavustajilla.
        Kyllä se oikeus ja kohtuus on kadonnut tästä
        systeemistä.
        Poliisi ei tutki alle 10000 mk vahigontakoja
        rikoksia,esimerkiksi autoihin kohdistuvia ja
        muutenkin jos menet tekemään rikosilmoitusta
        sanotanmsuoraan ettei kannata koska syyte ei mene
        läpi,syytämiskynnys on noussut niin korkeksi että
        täytyy olla ehdoton näyttö tapahtuneesta.
        Eli autoilijasta tehdään se roisto kun sitä on
        niin helppo syytää eikä tarvitse käräjöidä,meidät
        on aivopesty jo valmiiksi hyväksymään tämä
        mielivaltaan perustuva systeemi.
        Mutta niikuin yksi poliisi (ei ne psykopaatit
        jotka on liikennevalvonnan puolella)sanoi että
        kansa on valinnut nämä sosiaalitantat ja muut
        urvelot napinpainajat perässähiihtäjät
        hyväksymään lait joita poliisi soveltaa sitten
        oman harkinansa mukaan käytännössä.
        Muuten Rytölä on siinä samassa tilanteessa kuin
        Tapani Kansa että aina yksi poliisi
        auto"ehtii"kyllä seurata sen tekemisiä,kun niillä
        on niin huutava miehistö pula kuulemma varsinkin
        oikeiden rikosten selvityksessä,jotain
        huumekauppiaita vahditaan yhtä tarkasti,onko noi
        asiat siitten vertailukelpoisia keskenään jää
        heidän pääätettäväkseen?
        Poliisilla on taas se tilastojen teko aika eli
        pistetään pystyyn näyttävä nopeuksien seuranta
        tempaus.tutkat suorille joissa kaikki ajavat
        ylinopeutta,yleensä paras paikka on joku silta
        moottoriliikennetiellä tai moottoritiellä,myös
        hyväksi todettuja paikoja on nämä ohituskaista
        tiet(kenkähän keksintö sekin mahtaa olla)sillä
        missä se kaista loppuu ei ohittajaa lasketa
        jonoon kaikki kiihdyttävät,myös se alinopeutta
        ajava mökki autoilija sillätä saadaan helposti
        niitä tilastoja korjattua,miten paljon on
        tehokkalla valvonnalla saatu rikollia kiinni.
        Kellekkään ei ole tullut mielen se puoli että ne
        jotka niitä kolareita ajavat ovat se riskiryhmä
        todellinen vaaratekijä liikenteessä,kirjataan ne
        sinne ajokortti rekisteriin niiden ylinopeuksien
        kanssa niin saadaan perspektiiviä missä suhteessa
        ne on toisiinsa?
        Sitäpaitsi on tutkittua tietoa siitä että
        kolareita sattuu eniten 50-70 km rajoitus
        alueilla ei 80-120 rajoitus alueilla joita
        valvotan tehokkaimmin.
        Myöskään siitä ei puhuta mitään että näissä
        niinsanotuissa kameraautoissa on psykopatteja
        (mistä ne niitä on löytäneetkin niihin yleensä
        ainakin toinen)ajavat lian lähellä,piiloutuvat
        kuormaautojen perään katvealueelle kiihyttelevät
        näyttävästi provosoiden liikenteessä,välillä
        pannaan vilkut päälle ja lasketaan menemään
        hälytysajossa,mtta ollakin kahvilla seuraavalla
        huoltoasemalla(oli hälytys ajo tuli kusihätä)
        Sillä näitä pika oikudenkäynnin asiantuntijoita
        ei valvo periaateessa kukaan siellä kentällä mitä
        ne tekee siellä,raporttiin on helppo kerätä
        tulosta


      • Seppo
        Tiepäältä kirjoitti:

        Tähän keskusteluun on näköjään osallistunut vai
        niinsanotut mallikanasalaiset(joilla on aikaa
        duuniakonella työaikana jeesustella??)
        Ne jotka on paljon tienpäällä kärsivät tästä
        eniten.sille mökki/viikoloppuautoilijalle ei ole
        se kortin kuivuminen sama asia kuin selliselle
        joka tarvitsee sitä autoa työhönsä.
        Eikä kukaa jaksa sitä mittaria kokoajan
        tuijottaa,kun seuraatte liikennettä teillä
        jokainen joskus syylistyy ylinopeuteen,monesti
        tahtomattaan.
        Sitäpaitasi poliisin kateus näkyy näissä sakotus
        käytännöissä,kun joku hakkii enemmän niin kyllä
        siitä sitä maksua kertyy helposti aina kovimman
        mukaan.
        Sitäpaitsi ne edellisen vuoden tulot voi olla
        suuremmat kuin ko ajankohdan,että se oikeusturva
        on veteenpiirretty viiva kun ei kaikilla ole
        aikaa käräjöidä niiden oikeellisuudesta ja
        poliisi joka sinne tulee toditamaa on naina
        oikeassa ja autoilijahan on meillä tehty
        rikolliseksi,on niin helppo näyttää toteen kun
        kaksi poliisa vannoo että olet
        kahannut,vaarantanut liikennettä keskellä yötä
        jossain korvessa jossa ei ole ristinsielua
        liikkellä kun olet ajanut 15 km ylinopeutta.
        Eli niitä olosuteita ei palon huomioida.
        Tiedän myös että tyttäreni jolla on painava jalka
        selviää humautuksella rikesakolla,minä saan
        samasta aina päiväsakkoja,muuten rikesakkojen
        rajoja piti laajentaa,käytännössä se on vain
        laissa poliisi soveltaa aina sitä päiväsakkoa
        näissä pika oikeudenkäynneissä tiepäällä.
        Sitäpaitsi autoilija saa suuremman sakon on siis
        suurempi rikollinen kun se yleensä työtön
        yhteiskunnan elätti joka hakkaa jonkun
        sairaalakuntoon,näitä todellisia rikollisia
        suojellaan oikein yhteiskunnan toimesta
        ilmaisilla oikeusavustajilla.
        Kyllä se oikeus ja kohtuus on kadonnut tästä
        systeemistä.
        Poliisi ei tutki alle 10000 mk vahigontakoja
        rikoksia,esimerkiksi autoihin kohdistuvia ja
        muutenkin jos menet tekemään rikosilmoitusta
        sanotanmsuoraan ettei kannata koska syyte ei mene
        läpi,syytämiskynnys on noussut niin korkeksi että
        täytyy olla ehdoton näyttö tapahtuneesta.
        Eli autoilijasta tehdään se roisto kun sitä on
        niin helppo syytää eikä tarvitse käräjöidä,meidät
        on aivopesty jo valmiiksi hyväksymään tämä
        mielivaltaan perustuva systeemi.
        Mutta niikuin yksi poliisi (ei ne psykopaatit
        jotka on liikennevalvonnan puolella)sanoi että
        kansa on valinnut nämä sosiaalitantat ja muut
        urvelot napinpainajat perässähiihtäjät
        hyväksymään lait joita poliisi soveltaa sitten
        oman harkinansa mukaan käytännössä.
        Muuten Rytölä on siinä samassa tilanteessa kuin
        Tapani Kansa että aina yksi poliisi
        auto"ehtii"kyllä seurata sen tekemisiä,kun niillä
        on niin huutava miehistö pula kuulemma varsinkin
        oikeiden rikosten selvityksessä,jotain
        huumekauppiaita vahditaan yhtä tarkasti,onko noi
        asiat siitten vertailukelpoisia keskenään jää
        heidän pääätettäväkseen?
        Poliisilla on taas se tilastojen teko aika eli
        pistetään pystyyn näyttävä nopeuksien seuranta
        tempaus.tutkat suorille joissa kaikki ajavat
        ylinopeutta,yleensä paras paikka on joku silta
        moottoriliikennetiellä tai moottoritiellä,myös
        hyväksi todettuja paikoja on nämä ohituskaista
        tiet(kenkähän keksintö sekin mahtaa olla)sillä
        missä se kaista loppuu ei ohittajaa lasketa
        jonoon kaikki kiihdyttävät,myös se alinopeutta
        ajava mökki autoilija sillätä saadaan helposti
        niitä tilastoja korjattua,miten paljon on
        tehokkalla valvonnalla saatu rikollia kiinni.
        Kellekkään ei ole tullut mielen se puoli että ne
        jotka niitä kolareita ajavat ovat se riskiryhmä
        todellinen vaaratekijä liikenteessä,kirjataan ne
        sinne ajokortti rekisteriin niiden ylinopeuksien
        kanssa niin saadaan perspektiiviä missä suhteessa
        ne on toisiinsa?
        Sitäpaitsi on tutkittua tietoa siitä että
        kolareita sattuu eniten 50-70 km rajoitus
        alueilla ei 80-120 rajoitus alueilla joita
        valvotan tehokkaimmin.
        Myöskään siitä ei puhuta mitään että näissä
        niinsanotuissa kameraautoissa on psykopatteja
        (mistä ne niitä on löytäneetkin niihin yleensä
        ainakin toinen)ajavat lian lähellä,piiloutuvat
        kuormaautojen perään katvealueelle kiihyttelevät
        näyttävästi provosoiden liikenteessä,välillä
        pannaan vilkut päälle ja lasketaan menemään
        hälytysajossa,mtta ollakin kahvilla seuraavalla
        huoltoasemalla(oli hälytys ajo tuli kusihätä)
        Sillä näitä pika oikudenkäynnin asiantuntijoita
        ei valvo periaateessa kukaan siellä kentällä mitä
        ne tekee siellä,raporttiin on helppo kerätä
        tulosta

        Kiitos! tässä oli hyvä juttu


    • TASA-ARVO KUNNIAAN!

      Muitakin vääryyksiä on, tässä vain esimerkkejä:
      - Ajoneuvovero vanhasta (1993 - taaksepäin)
      on 500 mk/auto: siis esim. 10,000 mk vanhasta
      vm/1985 autosta 5 % auton arvosta;
      ajoneuvovero 300,000 mk uudesta tai uudehkosta
      autosta on 700 mk, siis 0,23 %.
      10,000 mk:n auton omistaja maksaa tätä veroa
      siten yli 20 kertaa enemmän.
      Kumpaakohan ajoneuvovero rassaa enemmän?
      Jotta kaikki olisivat samalla viivalla, tulisi
      uudesta autosta maksaa myös 5 % eli 300,000
      mk:n arvoisesta autosta 15,000 mk.

      - Jos 26,000 mk:n autolla ajetaan 20,000 km/v, on
      polttoainekulut (10 l/100 km) 13,000 mk, siis
      50 % auton arvosta.
      Jos 260,000 mk:n autolla ajetaan 20,000 km/v,
      polttoainekulut ovat (noin) samat 13,000 mk/v,
      mutta samalla vain 5 % auton arvosta!
      Siis: kalliimman auton omistaja, jolla olisi
      varaa maksaa enemmän, maksaa vain 1/10
      siitä, mitä halvemman 'kotteron' omistaja
      eli tässä: 260,000 mk:n auton omistaja
      'säästää' tai hänelle jää muuhun käyttöön
      45 % eli 117,000 mk/v!

      - Sitten sakkoihin:
      Sakon ankaruuden määrää päiväsakkojen määrä,
      ei sakkojen markkamäärä sinänsä.
      Sakotuskäytännössä sakon saanut maksaa
      suhteessa (lähes) yhtäläisen osuuden tulois-
      taan - vähätuloinen vähän, suurituloinen mak-
      saa enemmän.
      Ellei näin olisi, suurituloiset voisivat ajaa
      välittämättä muusta liikenteestä tai liikenne-
      merkeistä: jollekin 300,000 mk:n sakko todella
      vastaa samaa kuin jollekin toiselle 3,000 mk:n
      sakko.
      Sitä, että näin on, ei todellakaan kannata mu-
      rehtia. Päinvastoin, pitäisi seurata tarkoin,
      että suurituloisten rikkeistä tuomitaan tarkoin
      samalla tavoin kuin kaikkien muidenkin - vasta
      silloin toteutuu tasa-arvoisuus.

    • mide

      Älkää ajako ylinopeutta niin ette saa sakkoja.
      Toimii niin pieni- kuin suurituloisillakin. :-)

      • oppia ikä.....

        Heh heh...täytyykin heti kokeilla ;=)


    • Antaa kirpasta!

      Siis jos tuo sakko sanojesi mukaan hieman
      kirvelsi mieltäsi niin tarviihan se kirvellä
      hiukan suurituloisiakin. Ei tuommoinen 1200
      markan sakkko suurituloisella tunnu missään? Ei
      edes kirpase... Joten mitä hyötyä siitä sakosta
      silloin on. EI MITÄÄN! Joten nykyinen systeemi on
      aivan hyvä. Ja "hyvään" tarkoitukseenhan nuo
      sakkorahatkin varmasti menee... =)

    • hYvÄnNäKÖinEnPoiKA

      Olen sitä mieltä, että sakot vois ottaa pois
      kokonaan. Ne voitais korvata niin, että
      ensimmäisestä rikkeestä huomautus, toisesta 80km
      rajoitustarra autoon (ja rek. otteeseen) ja
      kolmannesta kortti kuivumaan kuukaudeksi. Näillä
      keinoilla saatais kaaharit peloteltua
      hiljentämään ja normaalisti ajavat voisivat ajaa
      liikenteen mukaan. Kaikkihan joskus ajavat
      ylinopeutta, ja se on vähän pakkokin kun jotkut
      ovat niin mulkeroita, että roikkuvat puskurissa
      jatkuvasti...

    • O

      Puhut asiaa, paitsi että läpivalaisu toimisi
      kirjaimellisesti..valo näkyisi päästä läpi..

    • Vähätuloinen

      Kyllä mieluummin pitäis korottaa noita
      rangaistuksia noista "lievistä raiskauksista"
      yms. Tuo 300 tmk olisi jo kohtuullinen korvaus
      uhrille kivusta ja särystä. Nyt vain
      päivitellään. Tämä nykyinen sakotusmeininki on
      vain yksi osa "hallitsevan luokan" laillistetusta
      autonkäyttäjien ryöstöstä, rikollistamisisesta ja
      nöyryyttämisestä. Yleensäkin sakoilla pitäisi
      olla selvä yläraja, esim 50 tmk ja jos tarvitaan
      kovempaa rangaistusta, niin "häkkiin"!

      • Omillaan toimeen tuleva

        Vahingonkorvaukset sittten vähän niinkuin
        jenkkityyliin että jos joku esim. Rytsölä sattuu
        antamaan turpiin jollekin esim. työttömälle niin
        Rytsölä tuomitaan maksamaan esim. 4 miljoonaa
        vahingonkorvauksia koska sillä nyt sattuu olemaan
        rahaa. Ja tämähän olisi tosi kohtuullista vai
        mitä, ainakin työttömän mielestä. Ja
        riidanhaastajia kyllä riittäisi sen jälkeen
        Rytsölöille tms.
        Ei sakon tai vahingonkorvauksen mk-määrä voi
        määräytyä pelkästään tekijän varallisuuden
        perusteella. Mitä tasa-arvoa se on ?
        Onko jonkun mielestä epätasa-arvoa se että
        toisella on enemmän rahaa kuin toisella ?

        Eiköhän aika iso osa niistä rikkaista (tai heidän
        isänsä tms.) ole kuitenkin jollakin tavalla itse
        vaikuttanut siihen että ovat niin rikkaita kuin
        ovat. Tuskin he kaikki ovat rikastuneet
        pelkästään yhteiskunnan rahoilla tai huijaamalla
        joten en ymmärrä minkä takia heidän pitäisi
        maksaa älyttömiä sakkoja pikkurikkeistä.
        Sakotusjärjestelmä ei ehkä ole se paras systeemi
        toteuttaa tulontasausta ! Siihen hommaan pitäisi
        tietääkseni olla asiallisempiakin keinoja.


      • Ei sakkoja 20 vuoten
        Omillaan toimeen tuleva kirjoitti:

        Vahingonkorvaukset sittten vähän niinkuin
        jenkkityyliin että jos joku esim. Rytsölä sattuu
        antamaan turpiin jollekin esim. työttömälle niin
        Rytsölä tuomitaan maksamaan esim. 4 miljoonaa
        vahingonkorvauksia koska sillä nyt sattuu olemaan
        rahaa. Ja tämähän olisi tosi kohtuullista vai
        mitä, ainakin työttömän mielestä. Ja
        riidanhaastajia kyllä riittäisi sen jälkeen
        Rytsölöille tms.
        Ei sakon tai vahingonkorvauksen mk-määrä voi
        määräytyä pelkästään tekijän varallisuuden
        perusteella. Mitä tasa-arvoa se on ?
        Onko jonkun mielestä epätasa-arvoa se että
        toisella on enemmän rahaa kuin toisella ?

        Eiköhän aika iso osa niistä rikkaista (tai heidän
        isänsä tms.) ole kuitenkin jollakin tavalla itse
        vaikuttanut siihen että ovat niin rikkaita kuin
        ovat. Tuskin he kaikki ovat rikastuneet
        pelkästään yhteiskunnan rahoilla tai huijaamalla
        joten en ymmärrä minkä takia heidän pitäisi
        maksaa älyttömiä sakkoja pikkurikkeistä.
        Sakotusjärjestelmä ei ehkä ole se paras systeemi
        toteuttaa tulontasausta ! Siihen hommaan pitäisi
        tietääkseni olla asiallisempiakin keinoja.

        Kysymys on ainoastaan päiväsakoista, ei
        vahinginkorvauksista.

        Korkeita sakkoja välttää, jos käyttäytyy
        ihmisiksi.

        Jos ajaa ylinopeutta, mutta enintään 15 km/h niin
        saa vain rikesakon, joka lienee
        kohtuullinen "pikavuorolisä" säästyneistä
        minuuteista. Aiheuttaahan pienikin hurjastelu
        työtä poliisillle ja muille tienkäyttäjille kun
        joutuvat ajamaan reunaviivassa kiinni,
        jotta "pikavuorolaiset" pääsisivät ohi.

        Jos on pakko päästä tuota nopeammin, niin
        suosittelen yksityislentokoneen hankkimista, jos
        katsoo että sakot tulevat liian kalliiksi.

        Olisi syytä enemmänkin keskustella siitä, mitkä
        asiat katsotaan rikoksiksi. Esim. kun eräät tahot
        haluavat alentaa rattijuopumukseksi tulkittavaa
        alinta veren alkoholipitoisuutta 0,5:stä 0,2:een
        promilleen, he eivät ole kertoneet millaisia
        rangaistuksia tässä "sievässä" kutsutussa tilassa
        0,2-0,5 ajaville pitäisi antaa. Kansanedustaja
        Klaus Bremerin ehdotus rikesakosta näille
        tyrmättiin eduskunnassa jostain syystä. Ne jotka
        vaativat kovia rangaistuksia myös 0,2 promillen
        puhaltajille ovat nyt paljastaneet, että ovat
        raittiusvouhottajia ja autoilun vastustajia, tai
        ovat niitä tavallista kansaa aliarvioivaa
        herrasväkeä jotka hoitavat matkansa cocktail-
        tilaisuuksista kotiin mustan auton takapenkillä.

        Mikään liikenneturvallisuuden vaarantajahan ei
        0,2 promillen puhaltaja ole, ainakaan sen enempää
        kuin sellainen joka on nukkunut edellisen yön
        alle 7 tuntia. Jollain tavalla hyväksyn vielä
        sen, että poliisi voisi harkinnan mukaan antaa
        muistutuksen tai rikesakon, jos ajo muuten on
        ollut epätarkkaa ja törttöilevää, tai kuski esim.
        unohtanut laittaa valoja päälle, ja puhaltaa
        lukemat 0,2:n ja nykyisen rattijuoppousrajan
        0,5:n välillä.


      • Vähätuloinen
        Ei sakkoja 20 vuoten kirjoitti:

        Kysymys on ainoastaan päiväsakoista, ei
        vahinginkorvauksista.

        Korkeita sakkoja välttää, jos käyttäytyy
        ihmisiksi.

        Jos ajaa ylinopeutta, mutta enintään 15 km/h niin
        saa vain rikesakon, joka lienee
        kohtuullinen "pikavuorolisä" säästyneistä
        minuuteista. Aiheuttaahan pienikin hurjastelu
        työtä poliisillle ja muille tienkäyttäjille kun
        joutuvat ajamaan reunaviivassa kiinni,
        jotta "pikavuorolaiset" pääsisivät ohi.

        Jos on pakko päästä tuota nopeammin, niin
        suosittelen yksityislentokoneen hankkimista, jos
        katsoo että sakot tulevat liian kalliiksi.

        Olisi syytä enemmänkin keskustella siitä, mitkä
        asiat katsotaan rikoksiksi. Esim. kun eräät tahot
        haluavat alentaa rattijuopumukseksi tulkittavaa
        alinta veren alkoholipitoisuutta 0,5:stä 0,2:een
        promilleen, he eivät ole kertoneet millaisia
        rangaistuksia tässä "sievässä" kutsutussa tilassa
        0,2-0,5 ajaville pitäisi antaa. Kansanedustaja
        Klaus Bremerin ehdotus rikesakosta näille
        tyrmättiin eduskunnassa jostain syystä. Ne jotka
        vaativat kovia rangaistuksia myös 0,2 promillen
        puhaltajille ovat nyt paljastaneet, että ovat
        raittiusvouhottajia ja autoilun vastustajia, tai
        ovat niitä tavallista kansaa aliarvioivaa
        herrasväkeä jotka hoitavat matkansa cocktail-
        tilaisuuksista kotiin mustan auton takapenkillä.

        Mikään liikenneturvallisuuden vaarantajahan ei
        0,2 promillen puhaltaja ole, ainakaan sen enempää
        kuin sellainen joka on nukkunut edellisen yön
        alle 7 tuntia. Jollain tavalla hyväksyn vielä
        sen, että poliisi voisi harkinnan mukaan antaa
        muistutuksen tai rikesakon, jos ajo muuten on
        ollut epätarkkaa ja törttöilevää, tai kuski esim.
        unohtanut laittaa valoja päälle, ja puhaltaa
        lukemat 0,2:n ja nykyisen rattijuoppousrajan
        0,5:n välillä.

        esittämäsi asiat kyllä tiedetään. Näitä keitoksia
        on vaan hämmentämässä niin monenlaisia intressejä
        omaavia yltiöpäisiä vouhottajia että pakkaa tuo
        suhteellisuus hämärtymään. Suomessa kun
        ajokortittomat, ruuhkataajamissa
        asuvat, "tosiluontoihmiset" (mm.) tuntuvat
        tietävän parhaiten haja-asutusalueilla
        harhailevien autoilijoiden edut. Aivan samoin
        kuin vuosikymmenet säännöstelytalouden suojissa
        toimineiden automaahantuojien intressissä on
        vaalia tavallisten autonkäyttäjien laillistettua
        ryöstöä ja levittää kauhutarinoita ulkomailta
        ostettujen käytettyjen autojen vaaroista.
        Rattijuopumuksissa en ymmärrä sitä miksi X kertaa
        kärähtäneitä (samoin kuin x:nnen auton
        varastaneita), ei sitten millään haluta "panna
        järjestykseen"! Kenen intressissä on antaa noiden
        jatkaa touhujaan? Tuo jatkuva rötösten käsittely
        maksaa - ja paljon - ja taas syyttömät maksavat!


    • Jorma Teräs

      Kannattaapi ostaa piippari niin välttyypi
      sakoilta, ainakin useimmilta. Kunnon piippari
      nääs! Ja tarkoittanet varmaan Rytsölän sakkoja...
      Sen tuloilla sille oli varmaan yks vitun hailee
      saiko se 300 000 mk vai 400 000 mk sakkoja...

    • Kyllä sellasii sakottaa suurilla sakoilla kenellä
      on todella paljon rahaa..pentele.. Mitäs
      kaahailevat autolla....!!

    • Tintti

      Sakkojen tarkoitus on se, että lainvastainen
      toiminta loppuisi. Jos sakot ovat liian pienet,
      niillä ei ole mitään merkitystä. 1200 mk
      pienituloisella tuntuu, joten nin pieni summa
      täyttää tehtävänsä. Tarkoitus on siis, että
      sarvikuono ajaa sakkojen jälkeen rajoitusten
      mukaan. Suurituloisella 1200 mk ei tunnu missään,
      joten sarvikuono jatkaa surutta nopeusrajoitusten
      rikkomista. Jotta saadaan aikaan sama teho, on
      sakkojen oltava suurituloisella isommat kuin
      pienituloisella. Sarvikuonot kun eivät
      nopeusrajoituksista piittaa. Jokainen voi välttää
      sakot ajamalla nopeusrajoitusten mukaan, joten
      sakoista sarvikuono voi syyttää vain itseään.
      Lainsäätäjien syyttäminen omasta rikkeestä on
      lapsellista.

    • Sieltä missä sitä on!

      Opiskelija joka tienaa 2000mk/kk voi saada 600mk
      ylinopeus-sakot.. eli aika kovalla prosentilla
      rangaistaan..

    • pikkupiru

      Ehdottomasti liikennevalvontaa lisää poliiseja.Ja
      kaahareille todella tuntuvat sakot!Ajan paljon ja
      tuolla tienpäällä todellakin näkyy jos
      jonkinlaista kaaharia ja itsemurhakandidaattia.
      Näyttää monella ihmisellä olevan kiire omiin
      hautajaisiinsa (ja samalla aiheuttaa tahallaan
      niitä muillekkin). Nämä näyttämisenhaluiset
      mukakiireelliset kaaharit ovat todellinen
      liikenneriski. Heittäisin pienen toivomuksen nyt
      kun kesäliikenne pikkuhiljaa alkaa että
      jätettäisiin se kiire kotiin ja ajettaisiin ihan
      nopeusrajoitusten mukaan vaikka sitten
      pitkässäkin jonossa. Kaaharit ja vaaralliset
      ohittelijat vain hidastavat jonoa ja vaarantavat
      liikennettä.

      Mitä suuremmat sakot pienimmästäkin ylinopeudesta
      saa, sen parempi. Eiköhän pistä vähän
      ajattelemaan että kannattaako sitä ylinopeutta
      ajaa.

    • never got ticket

      ...lauloi Sarvikuonojen maasta.

    • liikennekulttuuri

      Rikoshan on aina sama, eli rangaistuksenkin
      pitäisi olla tasapuolinen jokaiselle! Tällä
      periaattellahan myös esim. pahoinpitelystä
      pitäisi korkeatuloisemman maksaa enemmän sakkoja
      henkisestä ja fyysisestä kivusta kuin henkilön,
      jolla on pienempi palkka.
      Olisikohan tässä taas näkyvissä suomalaisten
      asennoituminen toisiin kanssaeläjiin joilla menee
      hyvin? Ollaan niin perkeleen vahingoniloisia kun
      saadaan edes vähän laihdutettua toisen lompakkoa.
      ja suomessa nopeusrajoitukset ovat muutenkin ihan
      vehkeestä. etelä-euroopassa tiet ovat mutkaisia
      ja huonoja ja kaikki ajavat miten itsestä hyvältä
      tuntuu. mutta onko siellä paljon onnettomuuksia?
      ei, koska ajajat antavat toisille tietä ja
      osaavat asettua toisen asemaan!

      • Dinkus

        Ainakin minulle on jäänyt mieleen etelä-euroopan
        liikenteestä juuri korkeat onnettomuusprosentit.
        Tarkoittanet keski-eurooppaa, ja varsinkin Saksaa
        jossa liikenne sujuu yleensä nopeasti ja sääntöjä
        noudattaen.

        Mitä tulee kotimaan sakotusjärjestelmään, koska
        rangaistukset on säädetty rikoksia ehkäiseviksi,
        eli nykyinen järjestelmä on hyvä. Sen jälkeen kun
        on rikoksen tehnyt, on kärsittävä seuraukset tai
        yritettävä oikeuden kautta niitä muuttaa.


      • juhani

        ettei kivusta ja särystä makseta sakkoja.
        Särkykorvaukset ovat kaikkille samat ja maksetaan
        uhrille, sakot yhteiskunnalle


    • Tim Cale

      Olen samaa mieltä kohtuuttomasta sakosta. Ei
      myymälävarkaudestakaan saa miljonääri sen
      suurempaa rangaistusta kuin työtönkään, tai ei
      ainakaan pitäisi saada. Sama rike samat
      seuraamukset. Jo sakkoja suhteutetaan esim.
      ylinopeudessa tuloihin, niin samalla periaatteella
      voisi sakkoja lieventää toisella asteikolla jossa
      otettaisiin huomioon auton turvallisuus,
      suorituskyky ja tarkoituksen mukaisuus. Jos auto
      on suunniteltu esim 200 nopeuksiin niin sillä voi
      turvallisemmin ajaa pientä ylinopeutta varsinkin
      hiljaisina aikoina, kunhan ei vaaranna muuta
      liikennettä.

      • ZeiZei

        Ja minkälaisen rangaistuksen tässä maassa saa
        esimerkiksi pahoinpitelystä. Ylinopeus on UHRITON
        rikos, siinä ei ole luokattu, eikä vahingoitettu
        ketää eikä kukaan ole kärsinyt taloudellisia
        menetyksiä. Tässä maassa eläää paskahousuja jotka
        on jo pienestäpitäen opetettu
        kyseenalaistamatta ja jattelematta noudattamaan
        kaikia lakeja ja nielemään sen propagandan jota
        meille tiedotusvälineiden kautta syötetään
        tilastoilla todistellen AINOAKSI TOTUUDEKSI.
        Ihmiset ottakaa aivot käteen ja käyttäkää niitä.


    • Leevi

      Oli ne sakot kuinka isot hyvänsä,niin mitäs niitä
      itket.Itsehän ne olet tienannut tekemällä jotain
      lain vastaista.

      • JJ

        Tuolla naisen logiikallasi lakupotkön
        varastamisesta saisi saada 5 vuotta linnaa.
        Itsepähän teki laittomuuden, vai?
        Sakot tulisi olla samat kaikille.
        Liikenneturvallisuuteen pitää puuttua myös muilla
        keinoilla, kuten kolmannesta kerrasta kortti
        kuivumaan, jne. Mitä useammin rikkeen tekee, sitä
        enemmän erilaisia rangaistusmuotoja käyttöön.


      • Sepe

        En itke sakkojani. Montako kertaa itse rikot
        lakia ilman sakkoja?? Kävelet kadun poikki vaikka
        lähellä on suojatie, tai kävelet punaisia päin,
        et näytä suuntamerkkiä pyöräillessä ja ajat ilman
        valoja pimeässä ym.ym.ym. jokaisesta rikkeestä
        vaan 100mk-tai 1/2 milliä sakkoa niin onko
        oikein???täh!


    • Rikas,rakas,köyhä...

      Se jolla on rahaa maksakoon! Suhteessa kummiskin
      köyhällä (opiskelijalla) menee elanto, rikkaalla
      vain pieni siivu hilloa jota se on varastoinut.

      T: opiskelija

    • fox

      kyllä tulojen mukaan sakot...nehän on koko ajan
      laskenut ja nimenomaan suurituloisten
      hyödyksi...jos on varaa ajaa kalliilla autolla´ja
      ylinopeutta, miksi suurituloisuus olisi este
      maksaa????

    • Tutkanhammond

      Niin kyllä oikeus toteutuu kaikin puolin. Nytkin
      300.000 mk meni 800 mk:n suuruiseksi ja oikeus
      toteutui. Kun on työtön tai tuloton ja tekee
      jonkun rikkeen niin saa vähintään sen 480 mk
      minimissään. Se voi olla kolmas osa tuloista.
      Rytsölällä ei ole muita tuloja kuin puhelinetu.
      Eli siis n. 170 mk/kk voi raukkaa. Entä
      Selänne...mitä teki sakkojensa kanssa. Enemmänkin
      olisi syytä tarkistaa sakkojen perusteeksi sekä
      varallisuus, että tulot. Tulisi vähän kalliimmaksi
      törttöillä. Ketkä hurjastelevat ja ajavat arkena
      ja juhlana muista välittämättä turvallisilla
      autoillaan. Ei siellä teillä köyhiä näy. Voi meitä
      raukkoja. Itse olen maksanut 3 kertaa sakkoa
      yhteensä 3000 mk ja en valita. Sain mitä kuului ja
      toivon, että summa on sekä pelotteena että
      vaikutuksena suhteessa ihmisen tilanteeseen.
      Köyhät ja tulottomat saattaa joistakin sakoista
      päästä jopa vankilaan. Siinä vasta valtio säästää.
      Yhteiskunta on sellainen kuin sen haluamme olevan.
      Verratkaa muihin Euroopan maihin ja ihmetelkää.
      Valtio ja lainsäätäjät ovat me. Haukkuessasi heitä
      haukut itseäsi. Me olemme pöllöjä!

      • SS/mies

        Lakikirjan lopussa ovat tuomarinohjeet. Mikä ei
        ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla
        lakikaan.Pienestä liikennerikkeestä ei pidä
        tuomita kohtuuttomia sakkoja
        rikkaallekaan.Kohtuutta ei ole sekään,että
        huumekauppias korvaa yhden vankilapäivän yhden
        tunnin työllä.


    • jaska

      Niin monella on keltainen neste noussut hattuun,
      kun on saanut maallista mammonaa rahakirstuunsa.

      Sitten luullaan että jotenkin ollaan parempia
      ihmisiä, nokka pystyssä kuljetaan, kaahataan
      autolla ja huijataan köyhiltä, ahneus iskee.

      Tällaista aivokuollutta ei pysäytä kuin
      kuolonkolari tai vakava sairaus.

      Miksi siis tällaisen ihmisen tulisi selvitä
      tahallisesta liikennerikkomuksesta jotenkin
      helpommalla kuin pienituloisen varallisuuteensa
      nähden?
      Varsinkin kun sinänsä pieni rike, esim. vähäinen
      ylinopeus, voi johtaa ratkaisevan reagointiajan
      menettämiseen. Seurauksena vaikka pienen lapsen
      yliajaminen ja kuolema.

    • Järkeilijä

      ...taitaa olla niin, että Rytsölän tuloista
      kadehtivat pitävät suuria sakkoja oikeutettuina
      verhoutuen "oikeudenmukaisuuden ja
      tasavertaisuuden" termeihin...

      ...ja elämäänsä ja tuloihinsa tyytyväiset pitävät
      suuria sakkoja lähinnä naurettavana lakipykälänä,
      mitä ne todella ovatkin.

      • JK

        Niin toi Rytsölän kiilailusta asetettu sakko oli
        aivan naurettava, koska monet tekevät joka päivä
        samalla tavalla, eikä poliisit vältämättä puutu
        siihen. Toisaalta jos jollain on miljoona tulot
        niin toki siitä prosentuaalinen kirpaisu on
        kovempi.Eikö Sakon idea on olla pelote?
        PS.Hyvää sakotonta kevättä ja kesää kaikille!


    • Sepe

      Kiitos kannanottoistanne,

    • "työkkärillä"

      olen ollut 5 vuotta työttömänä ja minun saama
      sakko oli 700 mk ja se tuli ylinopeudesta
      yleisellä tiellä illalla klo 22.00 noin 3 km
      pitkällä suoralla josta käännyin vasemmalle ja
      risteys alueella oli nopeus rajoitus 80 km/h
      risteys oli noin puolessaväliä suoraa mutta muita
      autoja ei ollut näkyvillä paitsi vastaani tullut
      polliiisiauto , mikään ei auttanut selitykseksi.
      En kyllä liiemmin rukoillutkaan, näihin autoihin
      valikoituu nähdäkseni juuri ne kamut joilla on
      egossa jotain todella pahasti pielessä.

    • pep

      Joo mut eihän rytsölä välitä mitään 800mk
      sakoista joten se voi tehdä sen uudelleen ja
      pahemmin ku tietää et ei saa isoja sakkoja ja sit
      tapahtuu kolareita...mieti sitä...

      • Sepe

        Ei se Rytsölä montaa sakkoa kärsi vaikka olisi
        800 mk tai vähemmän, kortti lähtee kuivumaan jos
        rikkeitä on tarpeeksi.


      • one cool
        Sepe kirjoitti:

        Ei se Rytsölä montaa sakkoa kärsi vaikka olisi
        800 mk tai vähemmän, kortti lähtee kuivumaan jos
        rikkeitä on tarpeeksi.

        Joo 3 sakosta (ei parkkisakkoja) lähtee kortti,
        mut kyllä se jotain muuta laitonta tekee.


    • pep

      Joo mut eihän rytsölä välitä mitään 800mk
      sakoista joten se voi tehdä sen uudelleen ja
      pahemmin ku tietää et ei saa isoja sakkoja ja sit
      tapahtuu kolareita...mieti sitä...

      • Vähäosainen

        Toisealta se on oikein ku suuri tuloset saa
        suuremmat sakot ja ne joilla ei oo rahaa niin
        paljoo ni niil ei tuu sairait sakkoi ku esim jos
        lipponen sais samat sakot kuin joku köyhä ni se
        tekis aina vaik satakertaa uudestaan


      • Sepe
        Vähäosainen kirjoitti:

        Toisealta se on oikein ku suuri tuloset saa
        suuremmat sakot ja ne joilla ei oo rahaa niin
        paljoo ni niil ei tuu sairait sakkoi ku esim jos
        lipponen sais samat sakot kuin joku köyhä ni se
        tekis aina vaik satakertaa uudestaan

        Jos sakkoja tulee yli kolme niin kortti lähtee,
        kyllä Lipponenkin rauhoittuu!


    • Mackie

      JUMALAUTA tää porrastettu vittumainen sakotus on
      yhtä perseellään kuin saatanallinen suomalainen
      verotus jossa kova työ palkitaan suuremmalla
      tulojen menetyksellä
      saatana jos tekee rahojen eteen työtä ne kuuluis
      saada pitää.

      sama koskee sakkoja, kaikille sama, ei vähemmän
      eikä enemmän.

    • Mä vaan

      Jos ei o varaa maksaa sakkoja ni ajakaa
      liikennesääntöjen mukaan!!

      • Seppo

        Se ei ole aina varallisuudesta kiinni. Aina tulee
        tilanteita, joko vahingossa tai tarkoituksella,
        että liikennesääntöjä rikotaan. Meni itse
        maantielle niin tiedät mitä se on. Sitten kun se
        vahingossa ja huomaamatta tullut rikkomus
        rangaistaan joskus niin kohtuuttomasti niin se ei
        ole oikein kenellekkään.


      • Sepe

        Ei se aina ole varallisuudesta kiinni.


    • Lilli

      Tulimme Pääsiäisenvietosta Lapista ja meillä oli
      mukana peräkärryssä moottorikelkka.Ajoimme sadan
      alueella vajaata sataa..kuiva tie ja ei juuri
      liikennettä..kunnes poliisi pysäytti..sanoi,että
      emme saa ajaa peräkärryn kanssa,kuin
      kahdeksaakymppiä.
      ..No ei siinä mittään..tunnustimme ylinopeuden ja
      rike,mikä rike!!No luulimme kuitenkin pääsevämme
      rikesakoilla..mutta paskat..rapsahti 10
      päiväsakkoa ja yli kymppitonnin
      pikavoitto.Silloin tuli mieleen..että tässä
      maassa on jotain vialla ja paljon!Todellisia
      roistoja paapotaan..meidän kylän huoltoasemalle
      on murtauduttu tänävuonna jo ainakin 5 kertaa..ja
      lähes jokakerta samat hemmot liikkeellä..eikä
      tommoisille paskajuipeille tule juuri mitään
      seuraamuksia! Huoltoasemanpitäjällä on pöydän
      alla pesäpallomaila..mutta sitäkään ei saa
      käyttää hädäntullen..omaisuutensa varjelemisesta
      voi vielä tulla jopa SAKOT!! Suatana!

      • Svedupelle

        Tuo Suomen ylinopeussakkojärjestelmä on todella
        oksettava. Saamasi rangaistus on tietysti täysin
        kohtuuton. Autoilijoita kusetetaan Suomessa monella
        tavalla, niin tällaisin kohtuuttomin rangaistuksin
        kuin käsittämättömän autoveron muodossa.
        Mainittakoon että Ruotsissa ylinopeudesta ei
        päiväsakkoja määräta vaan summat ovat kiinteitä.
        Kolmenkympin ylityskin (mieluumin alle koska muuten
        lähtee kortti;-) kustantaa alle 1.500 mk.
        Ruotsalaisevat muuten pitävät kateutta yhtenä
        perussyntinään. Kun noita tämän keskustelun
        kommentteja lueskelee niin ymmärtää että tämä
        koskee kyllä ihan yhtä lailla monia suomalaisia.
        Kuinka joku voi puolustaa yli 200 tuhannen
        ylinopeussakkoja on minulle täysi mysteeri.


      • Sepe

        Otan osaa.


      • Petsko

        Kuorma-autot, yhdistelmät ja matkailuautot... kaikilla on 80kmh ajoneuvokohtainen rajoitus. Täysin perusteltu. Miettikää kolaritilannetta. Henkilöauto / perävaunuyhdistelmillä on taipumus alkaa heittelehtiä, kun nopeus nousee yli 80km/h. Ei sillä väliä vaikka moottorikelkka hajoaa ja kaikki autossa kuolevat tai loukkaantuvat, mutta sivullisten kanssa on toinen juttu.


    • Juha

      Tämä liikennevalvonta ja sakotussysteemi on pyhä
      asia täällä suomessa. Sen näkee jo näistä
      kirjoituksista. Autoihin liittyy lähes aina
      kateutta ja suvaitsemattomuutta. Kun joku
      mersumies saa sakkoa niin rahvas hihittelee ja
      ylistää hienoa sakotusjärjestelmäämme. Kun taas
      resuperse joutuu itse panda-auton takapenkille
      niin puhutaan "kannatan kyllä liikennevalvontaa
      ja suuria sakkoja, mutta tässä minun
      tapauksessani..."

      Me kaikki, joilla auto on ollut perseen alla
      olemme joskus syyllistyneet ylinopeuksiin.
      Lisäksi tulee muistaa, että lievä ylinopeus EI
      ole aina vaaran aiheuttamista. Minusta vaaran
      aiheuttaminen tulisi olla sakotuksen tärkein
      peruste, eikä se, että joku puolijuoppo kaupungin
      työntekijä on lätkäissyt jonkun 60 lätkän täysin
      järjenvastaiseen paikkaan tien penkkaan. Ja
      tällaisia rajoituksia tullaan tulevaisuudessa
      valvomaan ehkä nollatoleranssilla. Autoliiton
      sivulta voi käydä lukemassa Liikenneturvan
      kehittämistoimikunnan lakiehdotukset.

      Me nykyihmiset kun olemme niin saatanan tyhmiä,
      niin tarvitsemme kokoajan lisää pykäliä kertomaan
      mitä saa tehdä ja mitä ei. Holhous on päivän sana
      ja sitä kannatetaan rinta rottingilla meillä
      sarvikuonojen maassa. Laitetaan vaan vähät
      poliisivaramme valvomaan tavallisen töitä tekevän
      kansan pikku töppejä sakkolappuineen. Samalla
      asennevammaiset elämäntaparikolliset pääsevät yhä
      helpommalla. Tapon yrityksistä on tullut
      oikeudessa törkeitä pahoinpitelyjä, raiskauksista
      lieviä ja lyhytkestoisia, auton varastamisesta on
      tullut "viaton" lainaaminen jne. Samalla meille
      ollaan tuputtamassa tieliikennelakia, joka saisi
      huolellisimmankin kuskin haukkomaan henkeään.
      Laista riemuitsevat vain ajokortittomat ja
      itseään täydellisenä pitävät autoilijat.

      • Seppo

        Tässä nyt nähdään missä maassa asutaan, kiitos
        tästä!


    • Sepe

      Monella ei tunnu olevan käsitystä sakotus
      käytännöstä, eli jos sakko on rikkaalla pieni
      niin se saa törttöillä jatkossakin kuinka itse
      lystää. Kaikki sakot rekisteröidään ja pienellä
      aikaa saadut kolme sakkoa vie kortin kuivumaan
      automaattisesti eli ajot loppuu siihen.

      • Lilli

        Ja sun mielestä sit kaikki roistot ja juopot saa
        hurjastella miten lystää ja vaarantaa liikenteen
        minimisakoin.Kyl se niin on, et suurimmat
        onnettomuudet aiheuttaa nuoret ajattelemattomat
        juuri kortin saaneet juipit (lue
        sanomalehdet),juopot,pilleristit ym..


    • Sakkoihin kyllästynyt...

      Itse olen saanut sakkoja turhaan, esim.
      parkeerasin pihalle jotta tavarat on helpompi
      purkaa näin juuri muuttaneena asuntoon, tulin
      alas kun huomasin poliisisedän sakoittavan
      autoani minulla ei ollut mennyt 15min kauempaa ja
      lain mukaan tavaraa saa lastata, no mikään ei
      auttanut sedälle, vaan parkkisakkohan siitä tuli.

      Toinen kerta oli sama paikka mutta toisella
      puolella tietä, tällä kertaa sakon sai vain minä,
      muut autot saivat olla rauhassa, ainut selitys
      tällekkin on että autoni oli ehkä liioteltuna 1cm
      nurmikolla??? toiset autot olivat pois kuluneen
      nurmikon päällä...
      Muita mitä olen kuullut:
      1. Tyttö saanut pahan sairaskohtauksen, auto
      ajettu sairaalan eteen jotta saataisiin tyttö
      heti hoitoon!-sakko!
      2. Sama tyttö sai jälleen kohtauksen tämä sama
      äiti jätti auton kiekkopaikalle, ja ambulanssi
      vei hänet sairaalaan, kiekosta loppui aika ja
      siitä parkki sakko...
      Molemmista on tehty valitus käyttäen sairaalan
      papereita liitteenä, takaisin maksua ei saatu!

      Pitäisikö miettiä ennemmin turhia sakkoja kuin
      isoja sakkoja, kaikki otetaan tulojen mukaan itse
      olen kavereiden puolesta kiroillut isoja sakkoja
      mutta... niin...sellaista se vaan on...
      Näköjään näin kaupungit saavat rahaa paljon
      turhilla sakoilla...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe