Naimisiin puolassa

häättt

Kysymys niille suomalaisille, jotka ovat menneet puolassa naimisiin puolalaisen kanssa, että mitä asiakirjoja puolan viranomaiset tarvitsevat suomen kansalaiselta? Olen ymmärtänyt että maistraatista monikielisen todistuksen avioliiton esteiden tutkimista varten mutta riittääkö se? Minkälaisia käytännön ongelmia on tullut eteen papereiden kanssa?

6

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nova Huta

      Käytännön ongelmia tulee varmasti monessa asiassa, ellet kuulu katolliseen kirkkoon. Tilanne on varmasti toinen, jos menet täällä naimisiin luterilaisessa kirkossa... Jos ensimmäinen vaihtoehto pitää kohdallasi paikkaansa ja olet perussuomalainen luterilainen, niin varaudu parin viikonlopun koulutukseen (rippikoulu tms. vastaava), jossa sinulle kerrotaan mm. kuinka tehdään lapsia avioonastumisen jälkeen. En tiedä, miten sitten toimia, jos asut Suomessa ja tulet vain tänne häihin...epäilen, että maailmantekopyhin instituutio keksiin jotain vaikeuksia silti, koska olet "vääräuskoinen". Ai niin, aika varmasti saat koulutuksen sitten puolan kielellä!:) Kuulin pari vuotta sitten, että Varsovan stadionin torilta pystyi ulkomaalaiset/ ei katolliset ostamaan tämän maagisen luvan hyvään hintaan...en tiedä onnistuuko enään. Jokatapauksessa onnea paremman puoliskon löytymisestä ja toivottavasti kaikki byrokratia sun muu sujuu hermoja liikaa raastamatta.

      • Nova Huta on antanut tällä palstalla hyviä neuvoja, mutta naimisiin ei ole tainnu täällä mennä. Itsellä ei ollut mitään vaikeuksia, aikanaan.Olin luterilainen. Suomesta todistus kastamisesta ja rippikoulusta, sekä se mainittu esteettymyystodistus. Vaimon uudet passit yms. järjestyi alle kuukaudessa. Tosin hää- seremonia oli puolaksi, pappi kysyi haluanko englanniksi, mutta opettelin litanian puolaksi. Häät puolalaisittain onkin sit oma lukunsa, vieraita paljon ja tarjoilu runsasta, joten rahan menoon voit varautua. Onnekasta naimista;)


      • häätt
        asukas100 kirjoitti:

        Nova Huta on antanut tällä palstalla hyviä neuvoja, mutta naimisiin ei ole tainnu täällä mennä. Itsellä ei ollut mitään vaikeuksia, aikanaan.Olin luterilainen. Suomesta todistus kastamisesta ja rippikoulusta, sekä se mainittu esteettymyystodistus. Vaimon uudet passit yms. järjestyi alle kuukaudessa. Tosin hää- seremonia oli puolaksi, pappi kysyi haluanko englanniksi, mutta opettelin litanian puolaksi. Häät puolalaisittain onkin sit oma lukunsa, vieraita paljon ja tarjoilu runsasta, joten rahan menoon voit varautua. Onnekasta naimista;)

        ja kiitoksia kaikille vastauksista. Paperi asiat pitäisikin olla kunnossa, toivottavasti siltä osin asiat sujuvat mutkitta. Papin kanssa on tietysti tapaaminen mutta ilmeisesti ei tarvitse Nova Hutan mainitsemaa elämänohje kurssia ja rippikoulua kuitenkaan käydä läpi. Ymmärsin että se on vain katoliselle ennen häitä mutta nähtäväksi jää. Olen ollut vieraana puolalaisissa häissä ja meno oli railakasta ja hauskaa aamuun asti :)


      • Pakka34
        häätt kirjoitti:

        ja kiitoksia kaikille vastauksista. Paperi asiat pitäisikin olla kunnossa, toivottavasti siltä osin asiat sujuvat mutkitta. Papin kanssa on tietysti tapaaminen mutta ilmeisesti ei tarvitse Nova Hutan mainitsemaa elämänohje kurssia ja rippikoulua kuitenkaan käydä läpi. Ymmärsin että se on vain katoliselle ennen häitä mutta nähtäväksi jää. Olen ollut vieraana puolalaisissa häissä ja meno oli railakasta ja hauskaa aamuun asti :)

        Itse hääruljanssissa mukana olleena...

        Suomesta tarvitsin virkatodistuksen johon kannattaa pyytää myös tiedot vanhempien nimistä. Lisäksi esteiden tutkinta. Eli kokonaisuudessa kaksi asiakirjaa. Näitten kanssa kääntäjälle.

        Sitten kirkko halusi, että osallistun edelläkin mainitulle lapsentekokurssille.

        Kaupungin maistraatissa piti olla virallinen tulkki mukana asiakirjojen laatimisessa. Näitten kanssa kirkkoon jossa vielä prokolla...kyllä-ei kysymyksiä...onko esteita naimisiin menosta, ettehän ole sukulaisia jne jne...

        Sitten vaa kirkkoon!


      • häätt
        Pakka34 kirjoitti:

        Itse hääruljanssissa mukana olleena...

        Suomesta tarvitsin virkatodistuksen johon kannattaa pyytää myös tiedot vanhempien nimistä. Lisäksi esteiden tutkinta. Eli kokonaisuudessa kaksi asiakirjaa. Näitten kanssa kääntäjälle.

        Sitten kirkko halusi, että osallistun edelläkin mainitulle lapsentekokurssille.

        Kaupungin maistraatissa piti olla virallinen tulkki mukana asiakirjojen laatimisessa. Näitten kanssa kirkkoon jossa vielä prokolla...kyllä-ei kysymyksiä...onko esteita naimisiin menosta, ettehän ole sukulaisia jne jne...

        Sitten vaa kirkkoon!

        Juuri näin se meni homma ja kun pappi kysyi näitä lukuisia kysymyksiä niin sielläkin piti virallinen tulkki olla virston lisäksi.
        3 kertaa sitten lapsenteko tekniikka tunteja uskovaisen pariskunnan luona ja 3 kertaa myös papin puheilla plus yksi harjoituskerta kirkossa ennen häitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8069
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4572
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2220
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe