Onko näillä ihmisillä eri Raamattu?

Eroe

Onko puliukoilla, pulinaisilla, mielenterveyspotilailla, ja monilla muilla mitä jotkut pitävät erikoisasemassa eri Raamattu? Onko romaneilla ja saamelaisilla eri Raamattu? Ei ole, ja Raamatussa on rima kaikille yhtä korkea pelastuksen suhteen. Samat on myös muutkin lupaukset, sekä myös ohjeet vaellukseen. Minua suoraan sanoen kiusaa, kun jotkut pitävät jopa ateisteja Jumalaa lähellä olevina. Taikka joitain psyykkisesti sairaita tulisi ymmärtää. Minä en osaa ymmärtää psyykkisesti sairaita, mutta minä hyväksyn heidät sellaisenaan. Ei Raamatussa olevat Jeesuksen sanat ole mitenkään eriarvoisia, sillä koko Raamattu kannesta kanteen on Jumalan sanaa. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. Matt.5:8

75

1927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakkaavat vaimojaan ja julistautuvat lohjalaisiksi saarnaajiksi, mites heillä?

• Eroe

Sinulla kyllä kaikki toimivat, mutta puuttuu se käyttökohde. Yksittäis-tapauksia on mutta Raamattu kuuluu myöskin sinulle. Miksi sinun täytyy kokoajan haukkua uskovia? Taitaa sulla ateismiusko horjua kun täytyy noin vakuutella koko ajan.

• sytyiN

Hyvä, että toit monipuolisesti esille tärkeän asian. Kyllä kaikki olemme Jumalan edessä samalla viivalla, itsehän Hän on meidät luonut, joten Hän kyllä tietää millaista tekoa me olemme.

• hiljaisuuden ilta

Miksi tuota edes kysyt?

• alussa sanot yhtä ja pilkun jälkeen kumoat sen, mitä sanoit ennen pilkkua. " Minä en osaa ymmärtää psyykkisesti sairaita, mutta minä hyväksyn heidät sellaisenaan" Et ajattele mitä kirjoitat.

• * Eikö Eroe sanonut, ettei "osaa", ymmärtää? Oletkos sinä joku psykiatri, ettäs voit kyseistä sairautta ymmärtää, mutta et ossa sitten hyväksyä heitä. * Eikö Eroen ajatus ole ihan ihmistä rakastava, kun hyväksyy toisen SELLAISENAAN, vaikka ei YMMÄRTÄISIKÄÄN? Mieti sinä sinä ensin, mitä tolitat kulloinkin! Sinun "päättely2 kykysi on tiedossa!

• Eroe

Uskovaisella on aina oltava Jumalan sana Raamattu ohjenuorana. Mikään kulttuurillinen asia ei saa mennä Raamatun edelle. On paljonkin eri kulttuureissa mikä on vastoin Jumalan sanaa. Poromiehillä verenjuonti on jokin miehuuden merkki. Valtaväestöllä sotilasvala. Tuota valaa pidetään hyvinkin juhlavana. Ennen oli jopa valatanssit sitten illalla, voi olla jossain vieläkin.

• verta, eikä se ole heille miehuuden merkki. Sotilasvala kuuluu asevelvollisuuteen, eikä kulttuuriin.

• Armeijaan

Kelvannut?Pahasti epäilen.

• Eroe
        Pe.ku kirjoitti:

verta, eikä se ole heille miehuuden merkki. Sotilasvala kuuluu asevelvollisuuteen, eikä kulttuuriin.

Et tiedä yhtään mitään mistä puhut. Kyllä sotilasvalaa ylikunnioitetaan ja sinne tuppautuvat tyttöystävä ja vanhemmat katsomaan, tuota juhlallista tilaisuutta. Tilaisuutta joka on täysin Raamatun vastainen toimenpide. TV: ssä on näytetty kuinka polleana poromiehet juovat astiasta poron verta. Tuo on samassa listassa haureuden syntien kanssa. En nyt poromiehiä yksin, vaan myös kaikkia muita jotka verta syövät, he tekevät syntiä. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi! Apt.15:28-29

• Kummia asioita.
        Eroe kirjoitti:

Et tiedä yhtään mitään mistä puhut. Kyllä sotilasvalaa ylikunnioitetaan ja sinne tuppautuvat tyttöystävä ja vanhemmat katsomaan, tuota juhlallista tilaisuutta. Tilaisuutta joka on täysin Raamatun vastainen toimenpide. TV: ssä on näytetty kuinka polleana poromiehet juovat astiasta poron verta. Tuo on samassa listassa haureuden syntien kanssa. En nyt poromiehiä yksin, vaan myös kaikkia muita jotka verta syövät, he tekevät syntiä. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi! Apt.15:28-29

Haureus ja verenjuonti.Sairas mielikuvitus on.Itsekeksittyjä syntejä taynnä sinun mielikuvitus!

• todé

älä turhaan ala syyttämään minua rasismista, vaikka kysyinkin noinikkaasti. Asia kun on niin, että uskova romaaninainen (koskee kaiketi miehiäkin) on aivan yhtä sidottu kultturillisiin pakotteisiin, kuin kuka tahansa muukin romani.

• Eroe kirjoitti:

APOSTOLIEN JA VANHIMPIEN KOKOUS Lue Apt. 15:6-21    -- Erimielisyys (Lue Apt.15:1-5) todettiin ja ryhdyttiin toimenpiteisiin asian ratkaisemiseksi. Riitakysymys annettiin pienemmän ryhmän käsiteltäväksi (6). Sen tehtävänä oli tehdä päätösehdotus. Luukkaan selostuksesta ei käy ilmi, käytiinkö neuvottelut yksityisesti vai seurakunnan läsnä ollessa. Mielipiteet menivät pahasti ristiin (7). Pietarin puhe (7-12) saa koko joukon hiljaiseksi. Näinhän usein käy, kun jollakin on jotain ”painavaa” sanottavaa. Pietarin sanoma oli tämä: Pakanoita ei saa alistaa lain ikeeseen (10). Kaikki riippuu Jeesuksen armosta (11). Tässä ei ole erotusta juutalaisten eikä kreikkalaisten (tark. pakanoita) välillä. Sitten puheenvuoro annettiin Paavalille ja Barnabaalle (12). Pietarin tapaan he perustelevat kantaansa kertomalla, mitä suuria tekoja Jumala oli tehnyt pakanoitten keskuudessa. Lopuksi Jaakob tekee vielä yhteenvedon keskusteluista. Hän selitti tapahtuneitten asioiden mullistavuutta sanomalla, että Jumala on ottanut pakanoista ”kansan omalle nimellensä” (14). Tässä hän viittaa erääseen Aamoksen kirjan kohtaan (15-18). Loppuyhteenvetona Jaakob ehdottaa; pakanakristittyjä ei pidä ympärileikata ja heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta (20). Näin pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt, jotta säilyisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen yhteiselo. Mooseksen lakiahan oli ammoisista ajoista julistettu, joka antoi juutalaisille oman erityisen leimansa.

• Eroe kirjoitti:

KOKOUKSEN PÄÄTÖS Apt.15:22-35 --- Koko seurakunta hyväksyi päätöksen (22). Seurakunta valitsi keskuudestaan muutamia miehiä ja lähetti heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana (22-27). Heille annettiin kirje, jossa sanottiin mm. näin: ”Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin” (28,29). Tämä sääntö (ruokasäädökset) voidaan nähdä kristillisen rakkauden ilmaukseksi siinä tilanteessa. Se ei välttämättä merkitse lopullista veriruokien tai ei-juutalaiseen tapaan teurastetun lihan syömisestä kieltäytymistä. Sanoohan Paavali toisaalla: ” Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, ...” (1.Kor. 10:25). Lue myös Room. 14. luku. Tältä osin kyse on siis ns. ehdonvallanasioista. Pitää tavoitella sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumista (Room. 14:19). Tänäänkin tulee ottaa huomioon, esim. lähetysmailla, paikallinen kulttuuri ja tavat.

• to..
        Eroe kirjoitti:

joka syö lihaa jota ei teurastettu muinaisten sääntöjen mukaan koska verta ei silloin ole laskettu kuten jaekin lukijaa valistaa.

• to..

rajaa ei ole, joka ikisen uskonnon tavat ovat olleet oman aikansa tapoja jotka ovat muuttuneet uskonnon pyhittämiksi. Uskonnon vaihtuessa koko ryhmän tapakulttuuri ei tietenkään muutu vaan uskontoon liitetään taas uusia tapoja eikä koko tapakulttuurin kenttää koskaan määrää mikään uskonto.

• ällikkä
        Eroe kirjoitti:

Naisetkaan eivät pidä päätään peitettynä seurakunnassa,vaikka on varmaa että Raamatussa niin käsketään ja vielä uudessa testamentissa krstityille.

• ällikkä
        Eroe kirjoitti:

koska Raamattu niin kehoittaa ja vieläpä krsitittyjä tervehtimään.Et,no miksi et noudata Raamatun kehoituksia.

• Eroe kirjoitti:

juo verta. Verenjuonti on jossain Siperian alkuperäiskansoilla uskonnollisena rituaalina ja sielläkin häviävä tapa. Asevelvollisuutta ei kannata haukkua sen takia, kun itse ei ole sinne kelvannut. Itse olen käynyt sotilasvalalla ja en huomannut mitään kunnioitusta. Vala ei ole kunnioitusta. Kristinusko on se yleisin verenjuontia ihannoiva taho maailmassa ja vertauskuvallisena se kuuluu heidän rituaaleihinsa ja opitkin on uudessa testamentissa.

• Eroe
        Tapio522 kirjoitti:

APOSTOLIEN JA VANHIMPIEN KOKOUS Lue Apt. 15:6-21    -- Erimielisyys (Lue Apt.15:1-5) todettiin ja ryhdyttiin toimenpiteisiin asian ratkaisemiseksi. Riitakysymys annettiin pienemmän ryhmän käsiteltäväksi (6). Sen tehtävänä oli tehdä päätösehdotus. Luukkaan selostuksesta ei käy ilmi, käytiinkö neuvottelut yksityisesti vai seurakunnan läsnä ollessa. Mielipiteet menivät pahasti ristiin (7). Pietarin puhe (7-12) saa koko joukon hiljaiseksi. Näinhän usein käy, kun jollakin on jotain ”painavaa” sanottavaa. Pietarin sanoma oli tämä: Pakanoita ei saa alistaa lain ikeeseen (10). Kaikki riippuu Jeesuksen armosta (11). Tässä ei ole erotusta juutalaisten eikä kreikkalaisten (tark. pakanoita) välillä. Sitten puheenvuoro annettiin Paavalille ja Barnabaalle (12). Pietarin tapaan he perustelevat kantaansa kertomalla, mitä suuria tekoja Jumala oli tehnyt pakanoitten keskuudessa. Lopuksi Jaakob tekee vielä yhteenvedon keskusteluista. Hän selitti tapahtuneitten asioiden mullistavuutta sanomalla, että Jumala on ottanut pakanoista ”kansan omalle nimellensä” (14). Tässä hän viittaa erääseen Aamoksen kirjan kohtaan (15-18). Loppuyhteenvetona Jaakob ehdottaa; pakanakristittyjä ei pidä ympärileikata ja heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta (20). Näin pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt, jotta säilyisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen yhteiselo. Mooseksen lakiahan oli ammoisista ajoista julistettu, joka antoi juutalaisille oman erityisen leimansa.

Olet hyvä Raamatussa, voisinpa sanoa väkevä Raamatuissa, kuten Apostolien teoissa. Huomaan, että Jumalan sana on sinulle rakas. Surkeaa kun tänä päivänä liian moni uskova ei lue Raamattua, vaan on minusta tuntuu-kristittyjä. Silloinhan on tosipaikan tullen aseeton! Toissapäivänä näin jehovalaisia ja keskustelimme rappukäytävässä. Keskustelun lopuksi he sanoivat, mikä on nimesi niin tiedämme, ettemme tule toista kertaa. Tuossa jos missä oli Raamatun tuntemus tarpeen. En nyt muista olitko Kuusamosta, mutta olen suoraan alenevassa polvessa yhden siellä toimineen papin jälkeläinen.

• Eroe
        Pe.ku kirjoitti:

juo verta. Verenjuonti on jossain Siperian alkuperäiskansoilla uskonnollisena rituaalina ja sielläkin häviävä tapa. Asevelvollisuutta ei kannata haukkua sen takia, kun itse ei ole sinne kelvannut. Itse olen käynyt sotilasvalalla ja en huomannut mitään kunnioitusta. Vala ei ole kunnioitusta. Kristinusko on se yleisin verenjuontia ihannoiva taho maailmassa ja vertauskuvallisena se kuuluu heidän rituaaleihinsa ja opitkin on uudessa testamentissa.

Pe.ku ei tiedä mistä puhuu. Sanoin sotilasvalasta ja sen epä-Raamatullisuudesta, eikä se tarkoita sotilasvastaisuutta. Poromiehet juovat verta, sinä et tiedä poromiesten asioista yhtään mitään, niin ole hiljaa.

• Eroe
        todé kirjoitti:

älä turhaan ala syyttämään minua rasismista, vaikka kysyinkin noinikkaasti. Asia kun on niin, että uskova romaaninainen (koskee kaiketi miehiäkin) on aivan yhtä sidottu kultturillisiin pakotteisiin, kuin kuka tahansa muukin romani.

Eihän kulttuurissa ole mitään pahaa. Se ei vaan saa mennä Raamatun edelle.

• leahim
        Eroe kirjoitti:

Hienosti kysymyksen. Siis miten on vaimosi hameitten laita?

• vannomatta paras?
        Eroe kirjoitti:

Pe.ku ei tiedä mistä puhuu. Sanoin sotilasvalasta ja sen epä-Raamatullisuudesta, eikä se tarkoita sotilasvastaisuutta. Poromiehet juovat verta, sinä et tiedä poromiesten asioista yhtään mitään, niin ole hiljaa.

???

• todé
        Eroe kirjoitti:

Vaikuttaa näet aikamoiselta pakolta niiden vetimien käyttäminen, ym. muut tavat.

• toistan ===>>>
        Eroe kirjoitti:

Kulkeeko vaimosi miesten tamineissa? Mitä aiot asian hyväksi tehdä?

• Eroe
        todé kirjoitti:

Vaikuttaa näet aikamoiselta pakolta niiden vetimien käyttäminen, ym. muut tavat.

Mitäs pahaa puhtaussäännöissä on? Ainakin minä viihdyn puhtaudessa ulkoisestikkin. Ei keittiön pöydälle nyt saa mitä törkyä hyvänsä laittaa, eikä ruuan kanssa pelleillä.

• todé
        Eroe kirjoitti:

Mitäs pahaa puhtaussäännöissä on? Ainakin minä viihdyn puhtaudessa ulkoisestikkin. Ei keittiön pöydälle nyt saa mitä törkyä hyvänsä laittaa, eikä ruuan kanssa pelleillä.

minä pidän kotini mahdollisimmna puhtaana, mutta ei minulla mitään sääntöä ole siihen hommaan. Mitä muita sääntöjä sinulla on?

• Eroe
        todé kirjoitti:

minä pidän kotini mahdollisimmna puhtaana, mutta ei minulla mitään sääntöä ole siihen hommaan. Mitä muita sääntöjä sinulla on?

Olen vapaa kuin taivaan lintu. Etkö sinä olet?

• todé
        Eroe kirjoitti:

Olen vapaa kuin taivaan lintu. Etkö sinä olet?

puhtaussäännöistä puhelet. Kuulostaa siltä, ettet ole sinä, etkä perheesi vapaa. Minä voin nakata keittiöni pöydälle vaikka kipollisen koiran paskaa, eikä se minua mihinkään hetkauta. Sinua se ilmeisesti hetkauttaa aika tavalla?

• Erilaisuutta

Psyykkisiä vaivoja ja invaliideja vihaat!Kun et ymmärrä muka.Kaikkea erilaisuutta moitit.Miksi??? Oletko saanut evankelioimisen lahjan?Et varmasti.Itse itsesi siihen olet valinnut. Entä jos itselläsi olisi vammainen lapsi,hyväksyisitkö hänet vai hylkäisitkö?

• kuinkas portoilla

Matteuksen evankeliumi: 21:31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen." Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan. Oliko fariseuksia varten eri laki?

• Eroe

Fariseukset noudattivat Mooseksen lakia, mutta heillä oli vilppiä. Raamattu sanoo: Jeesus loi vihassa silmänsä heihin heidän sydämensä paatumuksen tähden. Evankeliumi on ilosanoma. Ilosanoma on Jeesus, joka täytti lain. Jeesuksen kautta on tie Jumalan luo, muuta mahdollisuutta ei Jumalan luo ole. Joka yrittää muuta tietä, se on Raamatun mukaan varas ja ryöväri. Ne jotka vetävät itselleen tekonöyrää publikaanin roolia, ovat aina pohjimmiltaan ylpeitä. Nöyrien ei tarvitse näytellä.

• moosesta!
        Eroe kirjoitti:

Fariseukset noudattivat Mooseksen lakia, mutta heillä oli vilppiä. Raamattu sanoo: Jeesus loi vihassa silmänsä heihin heidän sydämensä paatumuksen tähden. Evankeliumi on ilosanoma. Ilosanoma on Jeesus, joka täytti lain. Jeesuksen kautta on tie Jumalan luo, muuta mahdollisuutta ei Jumalan luo ole. Joka yrittää muuta tietä, se on Raamatun mukaan varas ja ryöväri. Ne jotka vetävät itselleen tekonöyrää publikaanin roolia, ovat aina pohjimmiltaan ylpeitä. Nöyrien ei tarvitse näytellä.

Osoittaahan Paavalikin, Että Mooseksen laki on yhä voimassa kun hän puhuu itsensä ympärileikkauttajille näin ;Galatalaiskirje: 5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Lain noudattaminen sälyy näinollen ympärileikastuille yhäkin Jeesuksen jälkeenkin, sillä keiden kanssa nuo itsensä leikkauttavat lakia muutoin olisivat velvolliset noudattamaan? Galatalaiskirje: 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

• se näyttää
        moosesta! kirjoitti:

Osoittaahan Paavalikin, Että Mooseksen laki on yhä voimassa kun hän puhuu itsensä ympärileikkauttajille näin ;Galatalaiskirje: 5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Lain noudattaminen sälyy näinollen ympärileikastuille yhäkin Jeesuksen jälkeenkin, sillä keiden kanssa nuo itsensä leikkauttavat lakia muutoin olisivat velvolliset noudattamaan? Galatalaiskirje: 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

käytännössä olleen UT:n ajan juutalaiskristittyjen parissa, uhrikulttia myöten johon he myös osallistuivat (Apt 21:23–26). Eli mitä he Jeesuksesta ovatkin ajatelleet tai uskoneet niin ei hän ainakaan uhrikulttia kuolemallaan näytä heidän mielestään mitenkään korvanneen.

• asbest
        se näyttää kirjoitti:

käytännössä olleen UT:n ajan juutalaiskristittyjen parissa, uhrikulttia myöten johon he myös osallistuivat (Apt 21:23–26). Eli mitä he Jeesuksesta ovatkin ajatelleet tai uskoneet niin ei hän ainakaan uhrikulttia kuolemallaan näytä heidän mielestään mitenkään korvanneen.

Ei Jeesus tullut lopettamaan Israelia. Vanha liitto on voimassa yhä edelleen Israelin liittona. Siksi Paavali kielsi pakanoiden ympärileikkauksen, että Vanmhan liiton merkit jäisivät puhtaiksi. Mitä sitten Paavali tarkoittaa, kun Kristus ei olisi miksikään hyödyksi, jos ympärileikkauttaa itsensä? Galatalaiskirje: 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja otetaan vielä toinen kohta;> Roomalaiskirje: 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; Tarvitaan siis vielä muutakin;> Roomalaiskirje: 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. Eli vaikka olisi ympärileikkauttanut, tulee olla vielä sisällinen ympärileikkaus Kristuksessa. Pakanoille olisi ympärileikkaus siis ylimääräinen asia, joka johtaisi lisävelvoitteeseen noudattaa lakia kuin juutalainenkin jotta juutalaisuus ei huonontuisi ja tavat väljistyisi juutalaisten kesken. Juutalaiset syyttivät siis Paavalia suotta, vaikka Paavali pitikin juutalaisuudesta oikeasti kaukokatseisesti huolta. Niimpä, olimmepa juutalasina kristittyjä, tai olimme pakanakristittyjä, meidän on Kristuksessa oltava yhtälailla, mutta juutalaiset lisäksi juutalasia isiensä tapaan. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 10:32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle, 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

• jos
        asbest kirjoitti:

Ei Jeesus tullut lopettamaan Israelia. Vanha liitto on voimassa yhä edelleen Israelin liittona. Siksi Paavali kielsi pakanoiden ympärileikkauksen, että Vanmhan liiton merkit jäisivät puhtaiksi. Mitä sitten Paavali tarkoittaa, kun Kristus ei olisi miksikään hyödyksi, jos ympärileikkauttaa itsensä? Galatalaiskirje: 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja otetaan vielä toinen kohta;> Roomalaiskirje: 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; Tarvitaan siis vielä muutakin;> Roomalaiskirje: 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. Eli vaikka olisi ympärileikkauttanut, tulee olla vielä sisällinen ympärileikkaus Kristuksessa. Pakanoille olisi ympärileikkaus siis ylimääräinen asia, joka johtaisi lisävelvoitteeseen noudattaa lakia kuin juutalainenkin jotta juutalaisuus ei huonontuisi ja tavat väljistyisi juutalaisten kesken. Juutalaiset syyttivät siis Paavalia suotta, vaikka Paavali pitikin juutalaisuudesta oikeasti kaukokatseisesti huolta. Niimpä, olimmepa juutalasina kristittyjä, tai olimme pakanakristittyjä, meidän on Kristuksessa oltava yhtälailla, mutta juutalaiset lisäksi juutalasia isiensä tapaan. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 10:32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle, 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

juutalaisten temppeli satuttaisiin uudelleenrakentamaan joskus tulevaisuudessa, olisi mielestäsi kristittynä oikein, että siellä uhrattaisiin jälleen synti- ym. uhreja rikkomusten sovitukseksi jne., kuten tuolloin UT:n ajan juutalaiskristittyjen oli tapana?

• Sinäkö sitten
        Eroe kirjoitti:

Olet nöyrä?Et ole!Invaliidifobinen paskakasa!

• se näyttää kirjoitti:

PAAVALI SAAPUU JERUSALEMIIN JA TAPAA JAAKOBIN Apt.21:15-26 -- Jerusalemin matkaa varten tehtiin valmisteluja, ”hankkiuduttiin” lähtöön (15). Luukas ei kerro tarkemmin, mitä valmistelut pitivät sisällään. Ennen Jerusalemiin tuloa matkaseurue yöpyy ensimmäisten aikojen opetuslapsen Mnasonin luona (16). Heti seuraavana päivänä mentiin Jaakobin luokse, jonne myös seurakunnan vanhimmat tulivat (17). Jaakob, Jeesuksen veli, oli Jerusalemin seurakunnan itseoikeutettu johtaja.( http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakob_(Jeesuksen_veli) Paavali tekee tarkkaan selkoa, mitä pakanoitten keskuudessa oli tapahtunut hänen palvelustyönsä kautta (19). Kuulijat ilahtuvat tästä kuulemastaan kovin. Mutta sitten tuotiin esille arka aihe; miten uskoontulleet juutalaiset suhtautuisivat pakanakristittyihin. Aiemmin oli päätetty, ettei pakanoita pakoteta tulemaan juutalaisiksi. Mutta itsestään selvänä pidettiin taas sitä, että juutalaiset saivat edelleen elää juutalaisen tavan mukaan. Niinpä jotkut väittivät, että Paavali muka kaikkialla vastusti maanmiestensä keskuudessa juutalaista elämäntapaa (21). Se oli panettelua, mutta miten saada juutalaiskristityt tajuamaan tämä. Pelättiin suurenkin joukon kokoontumista tämän kiistakysymyksen johdosta (22). Yhdessä tehtiin ”sotasuunnitelma”. Nyt oli näytettävä, että Paavali kunnioitti heidän uskoaan. Seurakunnassa oli juuri nyt neljä mieshenkilöä, joilla oli ”lupaus täytettävänään” (23). Kyseessä lienee ollut ns. nasiirilupaus, jollaisesta oli laissa maininta ja jonka Paavalikin oli tehnyt Korintossa. Samalla ehdotettiin, että Paavalikin tulisi mukaan viidentenä ja myös maksaisi kaikkien kulut (24). Nyt kaikki voisivat nähdä, ettei Paavali halveksinut hyvää juutalaista tapaa, vaan voi itsekin vapaaehtoisesti suostua noudattamaan sitä, ollen näin ”juutalaisille juutalainen” (1.Kor.9:20). Ehdotus oli Paavalin mielestä hyvä ja hän suostuu siihen.

• asbest kirjoitti:

YMPÄRILEIKKAUS Room.3:1-8 -- Herää kysymys, onko aikaisempi pelastushistoria ollut turha? Mitä etuuksia juutalaisilla voi olla ja mitä hyödyttää ympärileikkaus, jos vain oikea juutalainen on se, joka on sitä ”sisällisesti”, ja oikea ympärileikkaus se, joka sydämessä ja Hengessä tapahtuu (1)? Paavali vastaa: ”Paljonkin, kaikin tavoin”. Hän perustelee vastauksensa sillä, että juutalaisille on uskottu, mitä Jumala on puhunut (2). Jumalan sana ei tyhjänä palaja. Juutalaiset olivat etuoikeutettuja, koska heillä oli ja on erityinen asema ja tehtävä Jumalan suunnitelmissa. Ennen kaikkea heille oli uskottu Kristuksen maailmaantuloa valmistava Jumalan sana. ”Jotkut” juutalaisista ovat olleet epäuskoisia (3). Paavali tiesi, että suurelta osin Israel oli paatumuksen tilassa (Room. 10:21). He eivät kuitenkaan voi tehdä tyhjäksi Jumalan uskollisuutta (3). Jumalan toiminta ja lahjat eivät ole merkityksettömiä, vaikka ihminen epäuskossaan käyttääkin niitä väärin. Jumala on kaiken yläpuolella, eikä Hän epäonnistu, vaikka ihminen epäonnistuu. Ihmisten turmeltuneisuus saa aikaan kapinaa Jumalaa vastaan. Ihminen ei pysty tekemään tyhjäksi Jumalan uskollisuutta. Jumala on todellinen, luotettava ja oikeamielinen. Ihminen on sitä vastoin vain valehtelija ja sanoissaan epäluotettava (4). Jumalan tuomio on aina oikea!

• asbest kirjoitti:

koskee kaikkia Kristukseen mielensä kiinnittäneitä. Se tarkoittaa mielemme repimistä irti tästä näkyväisestä maailmasta, [Fil. 3:19]. Jer. 4:4 "Ympärileikatkaa itsenne Herralle ja poistakaa sydämenne esinahka, te Juudan miehet ja Jerusalemin asukkaat, ettei minun vihani syttyisi kuin tuli ja palaisi, eikä olisi sammuttajaa, teidän tekojenne pahuuden tähden."

• ja hänen
        Tapio522 kirjoitti:

PAAVALI SAAPUU JERUSALEMIIN JA TAPAA JAAKOBIN Apt.21:15-26 -- Jerusalemin matkaa varten tehtiin valmisteluja, ”hankkiuduttiin” lähtöön (15). Luukas ei kerro tarkemmin, mitä valmistelut pitivät sisällään. Ennen Jerusalemiin tuloa matkaseurue yöpyy ensimmäisten aikojen opetuslapsen Mnasonin luona (16). Heti seuraavana päivänä mentiin Jaakobin luokse, jonne myös seurakunnan vanhimmat tulivat (17). Jaakob, Jeesuksen veli, oli Jerusalemin seurakunnan itseoikeutettu johtaja.( http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakob_(Jeesuksen_veli) Paavali tekee tarkkaan selkoa, mitä pakanoitten keskuudessa oli tapahtunut hänen palvelustyönsä kautta (19). Kuulijat ilahtuvat tästä kuulemastaan kovin. Mutta sitten tuotiin esille arka aihe; miten uskoontulleet juutalaiset suhtautuisivat pakanakristittyihin. Aiemmin oli päätetty, ettei pakanoita pakoteta tulemaan juutalaisiksi. Mutta itsestään selvänä pidettiin taas sitä, että juutalaiset saivat edelleen elää juutalaisen tavan mukaan. Niinpä jotkut väittivät, että Paavali muka kaikkialla vastusti maanmiestensä keskuudessa juutalaista elämäntapaa (21). Se oli panettelua, mutta miten saada juutalaiskristityt tajuamaan tämä. Pelättiin suurenkin joukon kokoontumista tämän kiistakysymyksen johdosta (22). Yhdessä tehtiin ”sotasuunnitelma”. Nyt oli näytettävä, että Paavali kunnioitti heidän uskoaan. Seurakunnassa oli juuri nyt neljä mieshenkilöä, joilla oli ”lupaus täytettävänään” (23). Kyseessä lienee ollut ns. nasiirilupaus, jollaisesta oli laissa maininta ja jonka Paavalikin oli tehnyt Korintossa. Samalla ehdotettiin, että Paavalikin tulisi mukaan viidentenä ja myös maksaisi kaikkien kulut (24). Nyt kaikki voisivat nähdä, ettei Paavali halveksinut hyvää juutalaista tapaa, vaan voi itsekin vapaaehtoisesti suostua noudattamaan sitä, ollen näin ”juutalaisille juutalainen” (1.Kor.9:20). Ehdotus oli Paavalin mielestä hyvä ja hän suostuu siihen.

pakanaseurakuntiensa ongelmat ns. Jerusalemin alkuseurakunnan kanssa olivat paljon pahemmat kun vertaa niiden kuvausta hänen omissa kirjeissään siihen, miten niitä on siloitellummin käsitelty myöhemmin kirjoitetussa Apt:ssa. Tätä on melko perusteellisesti käsitelty mm. http://www.geocities.com/paulntobin/paulorigin.html

• tuntee jo
        asbest kirjoitti:

VT (josta UT ajatuksen on lainannutkin). Eivät uhrit omalta osaltaan olleet vain tapa ”säilyttää” Israel tms. Yksi kysymys, johon tuo näkemyksesi johtaa on mm. se, miten joku voi hyväksyä uhrikultin siihen sisältyvine eläinuhreineenkin vain tapojen tai jopa ”vanhan liiton” tms. ”säilyttämisen” vuoksi? eli uskonnolliselta funktioltaan tyhjänä, käytännössä oikeastaan pelkkänä ulkoisena tapana? ilman niihin VT:ssa liittyvää uskoa uhrien todellisesta merkityksestä tai sisällöstä uskonelämässä, jumalanpalveluksessa, jumalasuhteen hoitamisessa tms.? vain yhä ylläpidettävinä pelkkinä symboleina tai esikuvina Jeesuksen ”sovituskuolemasta” (kuten ne UT:ssa ja kristinuskossa selitetään)? Eläimiä voisi siis näkemyksesi mukaan uhrata lähes pelkkänä ulkoisena tapana, tavallaan näön vuoksi, ilman että sillä on ao. hlölle mitään todellista merkitystä tai sisältöä hänen uskolleen tai uskonelämälleen? Itse en usko noiden UT:n aikaisten juutalaiskristittyjen uhranneen tästä syystä, siis vain ”säilyttääkseen” tapoja, ”vanhan liiton” tms., vaan siksi että he todella uskoivat VT:n ja juutalaisuuden mukaan uhrien merkitykseen, ts. Jeesuksen kuolemalla ei ollut heille mitään sovitusopillista tms. merkitystä, sellaista kuin millaisena esim. Paavali (esikuvanaan silloisissa mysteerikulteissa yleinen kuollut-ja-ylösnoussut-pelastajahahmo -ajattelu) sen kirjeissään esittää. Koko kristillinen sovitusoppi ei siis ole mielestäni eikä nykyraamatuntutkimuksen mukaan edes alkuperäinen juutalaisten Jeesuksen ja hänen alkuperäisten oppilaidensa oppi.

• to..
        Tapio522 kirjoitti:

YMPÄRILEIKKAUS Room.3:1-8 -- Herää kysymys, onko aikaisempi pelastushistoria ollut turha? Mitä etuuksia juutalaisilla voi olla ja mitä hyödyttää ympärileikkaus, jos vain oikea juutalainen on se, joka on sitä ”sisällisesti”, ja oikea ympärileikkaus se, joka sydämessä ja Hengessä tapahtuu (1)? Paavali vastaa: ”Paljonkin, kaikin tavoin”. Hän perustelee vastauksensa sillä, että juutalaisille on uskottu, mitä Jumala on puhunut (2). Jumalan sana ei tyhjänä palaja. Juutalaiset olivat etuoikeutettuja, koska heillä oli ja on erityinen asema ja tehtävä Jumalan suunnitelmissa. Ennen kaikkea heille oli uskottu Kristuksen maailmaantuloa valmistava Jumalan sana. ”Jotkut” juutalaisista ovat olleet epäuskoisia (3). Paavali tiesi, että suurelta osin Israel oli paatumuksen tilassa (Room. 10:21). He eivät kuitenkaan voi tehdä tyhjäksi Jumalan uskollisuutta (3). Jumalan toiminta ja lahjat eivät ole merkityksettömiä, vaikka ihminen epäuskossaan käyttääkin niitä väärin. Jumala on kaiken yläpuolella, eikä Hän epäonnistu, vaikka ihminen epäonnistuu. Ihmisten turmeltuneisuus saa aikaan kapinaa Jumalaa vastaan. Ihminen ei pysty tekemään tyhjäksi Jumalan uskollisuutta. Jumala on todellinen, luotettava ja oikeamielinen. Ihminen on sitä vastoin vain valehtelija ja sanoissaan epäluotettava (4). Jumalan tuomio on aina oikea!

olekaan mitään hyötyä, sehän on usein ollut vahingollinen, aina silloin tällöin toimenpide on tuottanut vauvalle terveydellistä haittaa ja esimerkiksi natsien vainojen aikoina juutalaiset miehet eivät juuri koskaan pääseet pakenemaan, koska oli helppo tarkista oliko kyseessä juutalainen vai ei. Tuhansia miehiä jäi näin kiinni ja surmattiin. Ympärileikkaus toimitetaan VAIN koska se Moseksen lain mukaan on ikuinen käsky kaikille Abrahamin miespuolisille jälkeläisille ja mies on rituaalisesti epäpuhdas ilman sitä.Jesaja runoilee näin :"Herää, Siion, herää, pukeudu voimaasi, pue yllesi loistavat vaatteet, pyhä kaupunki, Jerusalem! Koskaan enää ei katujasi polje ympärileikkaamaton ja epäpuhdas".

• asbest
        jos kirjoitti:

juutalaisten temppeli satuttaisiin uudelleenrakentamaan joskus tulevaisuudessa, olisi mielestäsi kristittynä oikein, että siellä uhrattaisiin jälleen synti- ym. uhreja rikkomusten sovitukseksi jne., kuten tuolloin UT:n ajan juutalaiskristittyjen oli tapana?

Jos me Kristuksessa olemme, ei meillä ole tarvetta ulkoiseen Temppeliin ja sen uhritoimituksiin. Juutalaisuus liittoinen on Israelin ja Jumalan välinen liitto, joka on NYT yhtä kansaa varten, lihallisesti juutalaisia. Ei juutalaisuus ole hyödytöntä, kun olet oikeasti kokonaisvaltaisesti oikea juutalainen. Tähän oikeaan uuteen juutalaisuuteen kuuluu myös osallisuus Jeesukseen Kristukseen, kuten kristityilläkin. Mutta tulevia lopunaikoja varten juutalaisuus on yhä tarpeen, ja siihen juutalaisuutta on säästetty. Roomalaiskirje: 3:1 Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? ===>>> lue vielä itse eteenkinpäin. KAIKKI mikä on UTssa opetettu, on voimassa yhtäaikaa, ei tipottain lause vuorollaan!!!!!!! Eivät uhritavat anna mitään lisää, sillä henki on se, joka tekee eläväksi! Ennen juutalaisten hajaannusta, laki oli osamerkitykseltään KOLLEKTIIVINEN ja ratkaisi koko kansan kohtaloa. Kun hajaannus alkoi, koski se niin kristityiksi kääntyneitä kuin kääntymättömiäkin juutalaisia. Kaikkien oli paettava Juudeasta!

• to..
        ja hänen kirjoitti:

pakanaseurakuntiensa ongelmat ns. Jerusalemin alkuseurakunnan kanssa olivat paljon pahemmat kun vertaa niiden kuvausta hänen omissa kirjeissään siihen, miten niitä on siloitellummin käsitelty myöhemmin kirjoitetussa Apt:ssa. Tätä on melko perusteellisesti käsitelty mm. http://www.geocities.com/paulntobin/paulorigin.html

juutalaisethan uskoivat saaneensa nämä hyvät "tavat" Jumalalta.

• asbest
        Tapio522 kirjoitti:

Olen mahdollisimman samaa mieltä!

• asbest
        to.. kirjoitti:

juutalaisethan uskoivat saaneensa nämä hyvät "tavat" Jumalalta.

Eesau ei pitänyt arvossa esikoisuuttaan vaan myi sen Jaakobille hernerokasta. Ei Jaakobin esikoisoikeus juutalaisilta mihinkään ole mennyt. Jeesus poisti sen, mikä oli Israelia vastaan, mutta kaikki muu jäi ennalleen! Kolossalaiskirje: 13. Ja teidät(= pakanat), jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille(=juutalaisille) anteeksi kaikki rikokset, 14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä (juutalaisia) vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän(juutalaisten tieltä) tieltämme pois ja naulitsi ristiin. 16. Älköön siis kukaan (juutalainen) teitä(pakanakääntyneitä) tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, 17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

• ei ole
        asbest kirjoitti:

Jos me Kristuksessa olemme, ei meillä ole tarvetta ulkoiseen Temppeliin ja sen uhritoimituksiin. Juutalaisuus liittoinen on Israelin ja Jumalan välinen liitto, joka on NYT yhtä kansaa varten, lihallisesti juutalaisia. Ei juutalaisuus ole hyödytöntä, kun olet oikeasti kokonaisvaltaisesti oikea juutalainen. Tähän oikeaan uuteen juutalaisuuteen kuuluu myös osallisuus Jeesukseen Kristukseen, kuten kristityilläkin. Mutta tulevia lopunaikoja varten juutalaisuus on yhä tarpeen, ja siihen juutalaisuutta on säästetty. Roomalaiskirje: 3:1 Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? ===>>> lue vielä itse eteenkinpäin. KAIKKI mikä on UTssa opetettu, on voimassa yhtäaikaa, ei tipottain lause vuorollaan!!!!!!! Eivät uhritavat anna mitään lisää, sillä henki on se, joka tekee eläväksi! Ennen juutalaisten hajaannusta, laki oli osamerkitykseltään KOLLEKTIIVINEN ja ratkaisi koko kansan kohtaloa. Kun hajaannus alkoi, koski se niin kristityiksi kääntyneitä kuin kääntymättömiäkin juutalaisia. Kaikkien oli paettava Juudeasta!

"oikeaa kokonaisvaltaista, sen enempää uutta kuin vanhaakaan juutalaisuutta". Tuo:

• asbest
        ei ole kirjoitti:

"oikeaa kokonaisvaltaista, sen enempää uutta kuin vanhaakaan juutalaisuutta". Tuo:

Katson tässä kohden sinulta jääneen ymmärtämättä asian sisäinen logiikka! Samoin on kateissa helluntailaisuudessa kristillisellä puolella. Kirkkojen kaste kääntymättömille on yhtä vastaavaa kuin juutalaisen ympärileikkaus ilman Kristusta. Molemmat, ympärileikkaus juutalaisilla, ja kaste tekokristityillä asettaa nämä ihmiset heille kuuluvaan asemaansa, johon liittyy kollektiivinen merkitys Jumalan suunnitelmassa. Asettaahan avioliittokin puolisoille aseman vaikka olisivat avionrikkojiakin. Ilman avioliittoa väärinteko olisi merkitykseltään erilainen. Näin on myös ympärileikkauksella ja kasteella kahdenlaiset voimassaolevat tehtävät. Laki on siksi että rike voidaan määrittää rikkeeksi.

• asbest kirjoitti:

ja kun asia on ymmärretty hengellisesti, ei enää kannata pysytellä ja riippua vanhassa; Gal. 2:18 "Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja." Täytyy vain ihmetellä niitä "uskovaisia", jotka haikailevat islamilaisen temppelin hajottamista Jerusalemista ja juutalaisen temppelin rakentamista sen paikalle! Johannes 2 21 "Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä." [Hepr.9:1-8]. Kristus on mennyt kaikkeinpyhimpään, joten voimme päätellä, että jos uskomme olemamme Kristuksessa, olemme mekin päässeet esiripun sisäpuolelle, ja mieliä paaduttava peite on otettu pois; 2. Kor. 3:14 "Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa."

• perusteella
        asbest kirjoitti:

Katson tässä kohden sinulta jääneen ymmärtämättä asian sisäinen logiikka! Samoin on kateissa helluntailaisuudessa kristillisellä puolella. Kirkkojen kaste kääntymättömille on yhtä vastaavaa kuin juutalaisen ympärileikkaus ilman Kristusta. Molemmat, ympärileikkaus juutalaisilla, ja kaste tekokristityillä asettaa nämä ihmiset heille kuuluvaan asemaansa, johon liittyy kollektiivinen merkitys Jumalan suunnitelmassa. Asettaahan avioliittokin puolisoille aseman vaikka olisivat avionrikkojiakin. Ilman avioliittoa väärinteko olisi merkitykseltään erilainen. Näin on myös ympärileikkauksella ja kasteella kahdenlaiset voimassaolevat tehtävät. Laki on siksi että rike voidaan määrittää rikkeeksi.

"messiaaniset juutalaiset" siis todella osallistuisivat tuollaisen tässä hypoteettisesti esittämäni mahdollisen tulevan temppelin kulttiin? Ja tietenkin ne ei-juutalaissyntyiset jotka muodostavat näiden "messiaanisten juutalaisten" todellisen enemmistön? Sillä kuten kirjoitat yllä aiemmassa viestissäsi:

• asbest
        perusteella kirjoitti:

"messiaaniset juutalaiset" siis todella osallistuisivat tuollaisen tässä hypoteettisesti esittämäni mahdollisen tulevan temppelin kulttiin? Ja tietenkin ne ei-juutalaissyntyiset jotka muodostavat näiden "messiaanisten juutalaisten" todellisen enemmistön? Sillä kuten kirjoitat yllä aiemmassa viestissäsi:

En pidä oikeana, että ns. Messiaaniset ulkokohtaisesti juutalaiset tekeytyvät juutalaisiksi. Messiaaniset ulkopuoliset juuri sotii Paavalin kehoitusta vastaan ja esimerkillään he osoittavat, etteivät oikeasti ymmärrä Evankeliumiakaan. Oikea juutalainen on perinyt juutalaisuutensa vanhemmiltaan ajasta ennen hajaannusta . Maailma on hengellisesti sekaannuksen tilassa juuri tällaisten vouhottajien vuoksi. Evankeliumiin ei kuulu mitään merkitystä uhrimenoilla eikä juutalaisuudella. mutta perinteen säilymiseen niillä on merkitystä. Ei Jumala tehnyt liittoa Israelin/juutalaisten kanssa määräajaksi.

• Eroe

Minulla ei ole oikein käsitystä kuinka he elävät. Kuitenkin Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka Häneen uskoo. Room.10:4 Apostolien teoissa Paavali kyllä noudatti juutalaisten tapoja, mutta ei ollut silti lain alla. Joka saarnaa lakia, saarnaa vihollisen työtoverina.

• on heidän

omienkin arvoidensa mukaan suurin osa syntyperältään ei-juutalaisia, ts. näihin "messiaanisiin" liittyneitä pakanoita. Yhden arvion mukaan jopa noin 80 %, joidenkin muiden arvion mukaan 90%. Monissa USA:n paikallisissa "messiaanisissa" srk:ssa ei ole ainuttakaan juutalaissyntyistä jäsentä. http://jewishvoiceandopinion.com/a/JVO20090205.html

• ovat kristittyjä, eikä siis ollenkaan juutalaisia uskoltaan. Kyseinen porukka on vain kulttuuriltaan juutalaisia, mutta ei uskoltaan ja heitä on vain noin 2% siitä määrästä joka on uskoltaan juutalaisia. Kerran väitit että yli puolet juutalaisista uskovista on messiaanisia, kun oikea luku on 0% ja noita kristittyjä juutalaisiakin on vain 2%.

• on heidän kirjoitti:

omienkin arvoidensa mukaan suurin osa syntyperältään ei-juutalaisia, ts. näihin "messiaanisiin" liittyneitä pakanoita. Yhden arvion mukaan jopa noin 80 %, joidenkin muiden arvion mukaan 90%. Monissa USA:n paikallisissa "messiaanisissa" srk:ssa ei ole ainuttakaan juutalaissyntyistä jäsentä. http://jewishvoiceandopinion.com/a/JVO20090205.html

Ne on ihmisiä jotka luulevat olevansa jotain vaikka ovatkin ihan muuta.

• sinä olet
        Pe.ku kirjoitti:

ovat kristittyjä, eikä siis ollenkaan juutalaisia uskoltaan. Kyseinen porukka on vain kulttuuriltaan juutalaisia, mutta ei uskoltaan ja heitä on vain noin 2% siitä määrästä joka on uskoltaan juutalaisia. Kerran väitit että yli puolet juutalaisista uskovista on messiaanisia, kun oikea luku on 0% ja noita kristittyjä juutalaisiakin on vain 2%.

?????????????

• Kirjoitat sitten
        sinä olet kirjoitti:

?????????????

Puskasta!Sinut kyllä tunnistaa kirjoitat sitten mistä vaan huru-ukko!

• tuomitse..

Mikä sinä olet toisia tuomitsemaan. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Miksi käytät aikaasi sen pohtimiseen ja arvosteluun, missä "asemassa" mainitsemasi ihmisryhmät ovat ihmisten edessä. Jumala kyllä itse päättää missä rima on ja mikä on kunkin ihmisen kohtalo. Hän ei tarvitse avukseen ihmistä tuomariksi tai neuvonantajaksi. Miksi sinulla on noin kova tarve arvostella toisia ihmisiä, joka mainitsemiasi tai sitten muita heidän suhtautumisestaan näihin.

• heikko..

"Minä en osaa ymmärtää psyykkisesti sairaita" Esität asian ikään kuin olisit jotenkin ylpeä. Ei siinä ole mitään ylpeilyn aihetta, että ymmärryksesi on heikko, minkä itsekin myönnät.

• Eroe

Raamattu kieltää yksiselitteisesti veren syönnin ja se on synti, tuntui miltä sitten tuntui. Kun syöt verta teet syntiä.

• itse...

..teoistaan Jumalan edessä ja me kaikki olemme syntiä tehneet. Sinun tehtäväsi ei ole lukea lakia muille, ei edes itsellesi.

• Eroe: "Raamatussa on rima kaikille yhtä korkea pelastuksen suhteen. Samat on myös muutkin lupaukset, sekä myös ohjeet vaellukseen". -- Kristittynä oleminen on hedelmän kantamista, ei vain ajatuksissa, vaan teossa ja totuudessa. Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan: "Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa” (Matt. 5:13.) Kristittynä oleminen on antamista ja saamista. Kun auttaa, tulee itsekin autetuksi. ”...joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää” ( 2.Kor. 9:6). Jos lannistun hyvän tekemisessä, ei ole mitä niittäisin. Paavali kehoittaakin meitä: ”...älkäämme lannistuko.....Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille” (Gal.6:9,10). -- Virsi 434:3 ”Sydämen, suin ja kätten töin avuksi kiiruhtakaamme. Rukous nouskoon päivin, öin, Herralta Hengen me saamme. Hätä ja tuska maailman suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa.”

• Eroe

Tapasin eilen miehen, joka kävi joskus helluntaiseurakunnassa. Nyt hänellä on oma puulaaki. Osasipa ukko vetää kravatin tiukoille. Koko puulaaki tuollaisenaan täyttää kaikki lahkon tunnusmerkit. Pelkästään vauvana kastetut eivät hänen mukaansa pelastu. Kirkkoon olisi mentävä evankelioimaan. Helluntailaiset ovat kylmettyneet uskossaan ja pelastus kyseenalainen. Heidän sakki ehkä ja kenties vaivoin pelastuu. Ahdistavaa. Jos en olisi ollut hyvällä tuulella, en olisi jaksanut kuunnella moista hupijuttua minuuttia kauempaa. Nyt annoin miehen puhua, mikä on oikein se motiivi. Kaipa toiset tarvitsevat niin ankarat rajat pysyäkseen uskossa. Ainakin minulle Raamatussa Jeesus on antanut luvan moneen kertaan viedä alkamansa työn loppuun. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen. Matt.18:14 Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen. 1Kor.1:9 Siunattua kevät päivää!

• Eroe kirjoitti:

Tapasin eilen miehen, joka kävi joskus helluntaiseurakunnassa. Nyt hänellä on oma puulaaki. Osasipa ukko vetää kravatin tiukoille. Koko puulaaki tuollaisenaan täyttää kaikki lahkon tunnusmerkit. Pelkästään vauvana kastetut eivät hänen mukaansa pelastu. Kirkkoon olisi mentävä evankelioimaan. Helluntailaiset ovat kylmettyneet uskossaan ja pelastus kyseenalainen. Heidän sakki ehkä ja kenties vaivoin pelastuu. Ahdistavaa. Jos en olisi ollut hyvällä tuulella, en olisi jaksanut kuunnella moista hupijuttua minuuttia kauempaa. Nyt annoin miehen puhua, mikä on oikein se motiivi. Kaipa toiset tarvitsevat niin ankarat rajat pysyäkseen uskossa. Ainakin minulle Raamatussa Jeesus on antanut luvan moneen kertaan viedä alkamansa työn loppuun. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen. Matt.18:14 Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen. 1Kor.1:9 Siunattua kevät päivää!

Kristukseen on loppujen lopuksi se kaste, millä mielellä jätämme tämän maallisen majamme. Hyvällä ja lohdullisella mielellä maallisesta majasta lähteminen oli ryövärillekin se "kaste Kristuksen kuolemaan", ja hänen kuulemansa sanat ja lupaus Jeesuksen suusta olivat sitä "elävää vettä", johon hän tuli haudatuksi! Mark. 10:38 "Mutta Jeesus sanoi heille: »Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?«" Kaikki muut kasteet ja pesot ovat vain karkeita esikuvia yhdessä Kristuksen kanssa lihasta pois kuolemisesta. Lihamme kuoleman jälkeen alkaa "uusi järjestys": Hepr. 9:10 "vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti." Room. 6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

• ekivaari kirjoitti:

Kristukseen on loppujen lopuksi se kaste, millä mielellä jätämme tämän maallisen majamme. Hyvällä ja lohdullisella mielellä maallisesta majasta lähteminen oli ryövärillekin se "kaste Kristuksen kuolemaan", ja hänen kuulemansa sanat ja lupaus Jeesuksen suusta olivat sitä "elävää vettä", johon hän tuli haudatuksi! Mark. 10:38 "Mutta Jeesus sanoi heille: »Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?«" Kaikki muut kasteet ja pesot ovat vain karkeita esikuvia yhdessä Kristuksen kanssa lihasta pois kuolemisesta. Lihamme kuoleman jälkeen alkaa "uusi järjestys": Hepr. 9:10 "vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti." Room. 6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

* Meidän mielemme ei sitä ratkaise, silloinhan se olisi tuntemuksista kiinni, mihin mennään iankaikkisuutta viettämään. * Sen asian kyllä ratkasee henkilökohtainen suhde Jeesukseen, ja se lähtee ehdottomasti siitä, että me tarvitsemme pelastajaa, tarvitsemme anteeksiantoa, täydellistä puhdistusta Jeesuksen ruumiin uhria ja Hänen verensä puhdistamaan omatutomme, ja näin voimme uudestisyntyä, sillä uudestisyntyminen on, olenko, vaiko en ole, se ratkaisee pääsyn taivaan iloon. * Usko Jeesukseen on sitä, että tunnustaa Hänet Jumalan Pojaksi, Matteuksen ja Luukaan mukaan Pyhästä Hengestä syntyneeksi, kokonaan Jumalasta tulleeksi Jumalan Pojaksi, vähempi ei riitä, ei meidän mielipiteet, onko Jeesus Jumalan Poika, vaiko ei, Hän ON Jumalan Poika muuten meillä on vielä, koko maailman uskovilla synnit sovittamatta, syntinen Jeesus ei voi olla uhri syntisen edestä. Ja synnitönä Jeesusta ei voi olla, kuin että Hän on KOKONAAN Jumalasta!

• Eroe
        ekivaari kirjoitti:

Miksi sitten tehdä evankeliumintyötä, jos kaikki kuitenkin lopulta pelastuvat? Sielläkö marttyyrit ylistävät teloittajien kanssa Herraa Eki? Ole nyt kerrankin fiksu äläkä ala nimittelemään.

• aikoinaan oli
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Meidän mielemme ei sitä ratkaise, silloinhan se olisi tuntemuksista kiinni, mihin mennään iankaikkisuutta viettämään. * Sen asian kyllä ratkasee henkilökohtainen suhde Jeesukseen, ja se lähtee ehdottomasti siitä, että me tarvitsemme pelastajaa, tarvitsemme anteeksiantoa, täydellistä puhdistusta Jeesuksen ruumiin uhria ja Hänen verensä puhdistamaan omatutomme, ja näin voimme uudestisyntyä, sillä uudestisyntyminen on, olenko, vaiko en ole, se ratkaisee pääsyn taivaan iloon. * Usko Jeesukseen on sitä, että tunnustaa Hänet Jumalan Pojaksi, Matteuksen ja Luukaan mukaan Pyhästä Hengestä syntyneeksi, kokonaan Jumalasta tulleeksi Jumalan Pojaksi, vähempi ei riitä, ei meidän mielipiteet, onko Jeesus Jumalan Poika, vaiko ei, Hän ON Jumalan Poika muuten meillä on vielä, koko maailman uskovilla synnit sovittamatta, syntinen Jeesus ei voi olla uhri syntisen edestä. Ja synnitönä Jeesusta ei voi olla, kuin että Hän on KOKONAAN Jumalasta!

Aikoinaan oli Johanneksen kaste. Nyt on Helluntailaisuudessa helluntailaisten uudestikasto. Sillä he kastavat ihmiset omiksi opetuslapsikseen. Kasteella sitoutetaan ihminen ja vala vahvistetaan.

• Eroe
        aikoinaan oli kirjoitti:

Aikoinaan oli Johanneksen kaste. Nyt on Helluntailaisuudessa helluntailaisten uudestikasto. Sillä he kastavat ihmiset omiksi opetuslapsikseen. Kasteella sitoutetaan ihminen ja vala vahvistetaan.

Olet huumori-naisia.

• Eroe kirjoitti:

Miksi sitten tehdä evankeliumintyötä, jos kaikki kuitenkin lopulta pelastuvat? Sielläkö marttyyrit ylistävät teloittajien kanssa Herraa Eki? Ole nyt kerrankin fiksu äläkä ala nimittelemään.

onko tämä ekivaarin oppia vai Raamatun oppia kun muistutan että "Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja totuuden tuntemiseen tulevan", [1.Tim.2:4; NOVUM] Ps. 115:3 "Meidän Jumalamme on taivaassa. Kaiken, mitä hän tahtoo, hän myös tekee." [Job 23:13 ] Ps. 135:6 "Kaiken, mitä Herra tahtoo, hän tekee taivaassa ja maan päällä, merissä ja syvyyden vesissä." [Job 23:13 ]

• luuletko?
        Eroe kirjoitti:

Luuletko sinä töilläsi selviytyvän Paratiisiin? Eikö pelastus olekaan armahdusta? 1.Timoteuksen kirje: 4:10 Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.

• Eroe
        ekivaari kirjoitti:

onko tämä ekivaarin oppia vai Raamatun oppia kun muistutan että "Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja totuuden tuntemiseen tulevan", [1.Tim.2:4; NOVUM] Ps. 115:3 "Meidän Jumalamme on taivaassa. Kaiken, mitä hän tahtoo, hän myös tekee." [Job 23:13 ] Ps. 135:6 "Kaiken, mitä Herra tahtoo, hän tekee taivaassa ja maan päällä, merissä ja syvyyden vesissä." [Job 23:13 ]

>>"Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja totuuden tuntemiseen tulevan", [1.Tim.2:4; NOVUM]>> -Eki kirjoittaa. Totta. Mutta kun kaikki ei tule pelastukseen. Mutta onko tämä totta: Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Ilm.20:15

• vielä yksi
        Eroe kirjoitti:

>>"Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja totuuden tuntemiseen tulevan", [1.Tim.2:4; NOVUM]>> -Eki kirjoittaa. Totta. Mutta kun kaikki ei tule pelastukseen. Mutta onko tämä totta: Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Ilm.20:15

Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Ilm.20:15 Sinäkö olet?

• issaki
        Eroe kirjoitti:

voi,eikä edes osata sanoa,kuka pelastuu ja kuka ei.Eikä meillä ole siihen osaa eikä arpaa,eikä varsinkaan valtaa.Lue Raamattua ja ota Isän armo Jeesusksen tähden päällesi ja ole itse armollinen muita kohtaan,siinä koko tarkoitus.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      80
      1896
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1758
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      357
      1617
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1443
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1320
    6. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1310
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      69
      1227
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      63
      1169
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1077
    10. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1045
    Aihe