TURVAVYÖN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN

help_me

Jouduin ratsiaan. Moottoripyöräpoliisi oli tienposkessa seuraamassa liikennettä. Vähän matkan päässä oli toinen poliisi, joka pysäytti minut. Hän sanoi:" Onhan se turvavyö kiinni nyt". Hän jatkoi ja sanoi, että moottoripyörä poliisi oli ilmoittanut, että minulla ei ollut turvavyö kiinni. Poliisi käski ottamaan ajokortin ja rekisteriotteen ja menemään poliisiautoon. Kolmas poliisi kirjoitti sakon turvavyön käyttämättä jättämisestä. Kiistin sakon ja sanoin, että minulla oli ollut koko ajon ajan turvavyö kiinni. Kävin heti tämän jälkeen tekemässä valituksen käräjäoikeuden kansliaan. Mitä seuraavaksi seuraa? Meneekö oikeuteen ja jos menee häviänkö poliiseja vastaan jutun. Heitä oli kolme ja kaksi jäi kirjoittelemaan jotakin papereihinsa, kun lähdin.

12

3604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmunt Schwein

      Eli poliisi kirjoitti sinulle 35 euron rikesakon, ei sakkoa. Kerrot, että kiistit ja kävit heti tekemässä valituksen käräjäoikeuden kansaliaan. Tähän mennessä aivan oikein, mutta valehtelet, ettet muka tietäisi mitä nyt seuraavaksi ja meekö juttu oikeuteen. Kyllä se menee, sillä laissa rikesakkomenettelyn 13 §:ssä lukee, että ilmoituksen tekijälle on VIIPYMÄTTÄ annettava tieto siitä, koska asia käsitellään oikeudessa, sekä kerrottava että sieltä poissaolo merkitsee rikesakon tuomitsemista. Eli rautalankana. Käräjäoikeuden kansaliahenkilökunta kertoo nämä asiat ja antaa kirjallisena tiedon asian käsittelypäivästä valittajan käteen. Lisäksi poliisi suorittaa asiasta esitutkinnan. Syyttäjä kutsuu poliisin oikeuteen todistamaan sinua vastaan. Jos häviät, niin maksat tietysti sen rikesakon ja todistajapalkkion, todistajan päivärahan sekä mahdolliset todistajan matkakustannukset. Jos voitat ei rikesakkoa tule ja muut kustannukset jäävät valtion vahingoksi.

      • mitä opimme

        tästä? Kannattaa tyytyä pelkkään rikesakkoon :) Työnantaja tuskin tarjoaa palkallista vapaata tuollaiseen oikeudenkäyntiin osallistumisesta.


      • niku..
        mitä opimme kirjoitti:

        tästä? Kannattaa tyytyä pelkkään rikesakkoon :) Työnantaja tuskin tarjoaa palkallista vapaata tuollaiseen oikeudenkäyntiin osallistumisesta.

        ovat käräjäjuttujen pohjasakkaa. Kukaan ei niistä välitä. Syyttäjäkään ei aina vaivaudu/muista kutsumaan todistajaa oikeuteen ja asia ratkaistaan usein pelkän valittajan läsnäollessa jolloin rikeskkoa ei näytön puuttueesa vahvisteta. Muussakin tapauksessa jätetään helposti vahvistamatta. Näistähän ei saa valittaa hovioikeuteen joten vähänkin epävarmat tapaukset hylätään. En tiedä kuka poliisimies pystýy valan nojalla vannomaan oliko turvavyö kiinni. Tuntuu aika mahdottomalta. Juuri nämä turvyö ja kännykkäänpuhumiset ovat sellaisia joista annetut rikesakot kaatuvat helposti oikeudessa. Ylinopeudet sen sijaan eivät, jos todistaja on paikalla.


      • niku aliarvioi
        niku.. kirjoitti:

        ovat käräjäjuttujen pohjasakkaa. Kukaan ei niistä välitä. Syyttäjäkään ei aina vaivaudu/muista kutsumaan todistajaa oikeuteen ja asia ratkaistaan usein pelkän valittajan läsnäollessa jolloin rikeskkoa ei näytön puuttueesa vahvisteta. Muussakin tapauksessa jätetään helposti vahvistamatta. Näistähän ei saa valittaa hovioikeuteen joten vähänkin epävarmat tapaukset hylätään. En tiedä kuka poliisimies pystýy valan nojalla vannomaan oliko turvavyö kiinni. Tuntuu aika mahdottomalta. Juuri nämä turvyö ja kännykkäänpuhumiset ovat sellaisia joista annetut rikesakot kaatuvat helposti oikeudessa. Ylinopeudet sen sijaan eivät, jos todistaja on paikalla.

        Kyllä niku nyt laittaa poliisin ammattitaitoa alta lipan. Ammattitaitoinen poliisi kyllä kirjaa omaan muistioonsa hankalat asiakkaansa, joten jos todistamaan kutsutaan niin silloin voi ilmoittaa tuomarille, laitoin tapahtuman heti tuoreeltaan ylös.


      • niku..
        niku aliarvioi kirjoitti:

        Kyllä niku nyt laittaa poliisin ammattitaitoa alta lipan. Ammattitaitoinen poliisi kyllä kirjaa omaan muistioonsa hankalat asiakkaansa, joten jos todistamaan kutsutaan niin silloin voi ilmoittaa tuomarille, laitoin tapahtuman heti tuoreeltaan ylös.

        kysymys, etteikö poliisi muistaisi tapausta vaan siitä kuinka luotettavasti jostain puun takaa voi asian havaita. Musta turvavyö, tummat vaatteet..


      • help_me

        Syytäjä pyytää poliisin todistamaan minua vastaan eli 1) Pyydetäänkö kaikki nämä kolme poliisia vai 2) Kaksi poliisia, joista toinen sanoi turvavyön olevan kiinni ja toinen turvavyötä ei käytetty vai 3) Yksi poliisi, joka sanoi, että turvavyötä ei käytetty? Jos tulee nämä kolme poliisia, niin minulla ei ole mitään mahdollisuutta voittaa, koska todistavat minua vastaan. Huonot mahdollisuudet on kahtakin poliisia vastaa, koska toinen voi kiistää koskaan sanoneenesakaan/nähneensä, että turvavyö oli kiinni. Ja yhtä poliisia vastaan, päteekö se, että sana sanaa vastaan vai onko poliisin sanalla enemmän painoarvoa kuin minun sanomisilla. Miten on?


      • Helmunt Schwein
        help_me kirjoitti:

        Syytäjä pyytää poliisin todistamaan minua vastaan eli 1) Pyydetäänkö kaikki nämä kolme poliisia vai 2) Kaksi poliisia, joista toinen sanoi turvavyön olevan kiinni ja toinen turvavyötä ei käytetty vai 3) Yksi poliisi, joka sanoi, että turvavyötä ei käytetty? Jos tulee nämä kolme poliisia, niin minulla ei ole mitään mahdollisuutta voittaa, koska todistavat minua vastaan. Huonot mahdollisuudet on kahtakin poliisia vastaa, koska toinen voi kiistää koskaan sanoneenesakaan/nähneensä, että turvavyö oli kiinni. Ja yhtä poliisia vastaan, päteekö se, että sana sanaa vastaan vai onko poliisin sanalla enemmän painoarvoa kuin minun sanomisilla. Miten on?

        Olet auttamatta myöhässä. Fiksu ihminen olisi miettinyt nämä asiat, ennen kuin tekee sen valituksen. Katsos, moni on myöhemmin katkerasti katunut omaa tyhmyyttään!


      • OIKEUS ON VOITTANUT TAAS...
        help_me kirjoitti:

        Syytäjä pyytää poliisin todistamaan minua vastaan eli 1) Pyydetäänkö kaikki nämä kolme poliisia vai 2) Kaksi poliisia, joista toinen sanoi turvavyön olevan kiinni ja toinen turvavyötä ei käytetty vai 3) Yksi poliisi, joka sanoi, että turvavyötä ei käytetty? Jos tulee nämä kolme poliisia, niin minulla ei ole mitään mahdollisuutta voittaa, koska todistavat minua vastaan. Huonot mahdollisuudet on kahtakin poliisia vastaa, koska toinen voi kiistää koskaan sanoneenesakaan/nähneensä, että turvavyö oli kiinni. Ja yhtä poliisia vastaan, päteekö se, että sana sanaa vastaan vai onko poliisin sanalla enemmän painoarvoa kuin minun sanomisilla. Miten on?

        Sana sanaa vastaan ei päde ja vaikka poliisi oli tapahtumahetkellä puolellasi, oikeudessa hän on sinua vastaa. Valtio on asettanut poliisin keräämään rahaa valtion pohjattomaan kassaan eli vaikka sinä puhut totta ja vaikka poliisi valehtelee, sinut tuomitaan sakkoihin. Näin oikeus on voittanut taas ... ja rahantarve voittaa totuuden.


      • uskoaan
        OIKEUS ON VOITTANUT TAAS... kirjoitti:

        Sana sanaa vastaan ei päde ja vaikka poliisi oli tapahtumahetkellä puolellasi, oikeudessa hän on sinua vastaa. Valtio on asettanut poliisin keräämään rahaa valtion pohjattomaan kassaan eli vaikka sinä puhut totta ja vaikka poliisi valehtelee, sinut tuomitaan sakkoihin. Näin oikeus on voittanut taas ... ja rahantarve voittaa totuuden.

        Uskotaan, kun kerran vakiohäirikkö meille näin vakuuttaa.


      • polliisi on ystävä

        mulle kävi just noin. saatanan kyrpä oli nähnyt mondeostaan muka ettei mulla ollut vöitä vaikka tosi asiassa vyöt olivatkin kiinni niinkuin minut pysäyttänyt poliisikin totesi. sakot kuitenkin tuli!


    • Pekkk

      Paljoinko jos Ei käyttäyt turvovyötã

      • gggrett

        70 euroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe