Kasteen historia

Pastori Esko Kallio on koostanut eri lähteisiin perustuvan koosteen kasteen historiasta, jossa hän pitää helluntailaisten tapaa kastaa perin nuorena ja lapset heitteille unohtavana, koska Paavalikin opettaa ihmisen syntyvän syntisenä. Jeesuksen opetus asiasta: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse” http://koti.japo.fi/~ekallio/anababtismi.html Kannattaakin lukea erilaisia näkemyksiä ja historiaa eikä vain tuijottaa sokeana sitä, seurakunnan "ainut oikea" ohje sanoo. Käsittääkseni kastetapa on uskon kannalta merkityksetön pikkujuttu, mutta nimenomaan helluntailaiset suvaitsemattomuudessaan tekevät siitä "härkäsen" aiheuttaen valtavaa riitaa kristillisen yhteisön sisällä.

29

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leahim

Ajattelee niin asia on näin. Eikö silloin,jos kaste tulee ajankohtaiseksi niin silloin on sama kutsuuko putkimiehen vai papin.. Vai mitä?

• leahim

Loppuunpalaneen palomiehen! Tai puutarhurin joka on yökastelija!

• uskova

alunperin pakanallinen rituaali, eikä sillä ole uskovan elämässä suurta merkitystä.

• J.Edgar

suomalaisille helluntailaisille on se, että sillä tehdään selkeä pesäero luterilaisiin.

• Betsy67

Onko tämä kaste merkityksetön? Revitäänkö nämä sivut pois Raamatusta merkityksettöminä? Apt.2:40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." 41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. 42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Nämä kasteesta puhuvat asiat pitää repiä Raamatusta pois Pe.Kun opin mukaan Mark.16: 15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. 16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Room.6:3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? 4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. 5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, Uskovat kastetaan Kristuksen kuolemaan, että pääsisimme myös osalliseksi yhtäläisestä ylösnousemuksesta... niinhän tuossa edellä sanotaan. Mutta nämä asiat eivät siis kuulu Raamattuun eivätkä ole pe.kun mukaan Jumalan Sanaa, jota tulisi suostua noudattamaan ja olla tässäkin asiassa kuuliainen Jumalalle... Onko tämä taas eksytyksen uusi nousu, se joka polkee jalkojen alle Jumalan Sanan? Kunpa nyt Pe.ku lukisi Raatattua ja löytäisi nämä asiat Jumalan tahtona eikä minään helluntailaisten yksityisopetuksena.

• ku.pe.

pelkkä symbooli niinkuin ehtoollinenkin.

• Betsy67
        ku.pe. kirjoitti:

pelkkä symbooli niinkuin ehtoollinenkin.

Osallistuminen, leipä ja veri. Jeesus kyllä korosti ehtoollista. Lue Raamattua, tule uskoon, niin alat ymmärtämään niidenkin Jumalan pyhien asioiden merkityksen. Joh.6:54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. 55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. 56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. 57. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. 58. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti." Ehtoollisen nauttiminen on Jumalan lasten Pyhän yhteyden kokemista Hänen kanssaan ja Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistamista. Salaisuus on Jeesuksen verenkierrossa oleminen kasteen ylösnousemususkon ja ehtoollisen kautta.

• to..

perisyntiopin kehitti "koska Paavalikin opettaa ihmisen syntyvän syntisenä."Jeesus ei eläessään opettanut kristillisestä kasteesta mitään eikä liioin tuntenut perisyntioppia, se taisi Kalliolta jäädä sanomatta.

• todé

mikä oli Jeesuksen opetus synnistä?

• todé kirjoitti:

rukoili kuitenkin Jumalalta syntejä anteeksi ja pelastusta itselleen, tosin se on Paavalia se. Hep. 5:7. Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

• to..
        todé kirjoitti:

eikä että olet synnissä syntynyt etkä voi mitään "pahalle" luonnollesi.

• todé
        to.. kirjoitti:

eikä että olet synnissä syntynyt etkä voi mitään "pahalle" luonnollesi.

meinaatko että synti oli Jeesuksen omaa keksintöä?

• to..
        todé kirjoitti:

meinaatko että synti oli Jeesuksen omaa keksintöä?

jonka voi tehdä tai jättää tekemättä oman valinnan mukaan. Tämähän oli ja on juutalaisuuden kanta,Paavali loi kristinuskoon aivan erilaisen käsityksen synnistä, sellaisen jota Jeesus ei vielä tuntenut.

• todé
        to.. kirjoitti:

jonka voi tehdä tai jättää tekemättä oman valinnan mukaan. Tämähän oli ja on juutalaisuuden kanta,Paavali loi kristinuskoon aivan erilaisen käsityksen synnistä, sellaisen jota Jeesus ei vielä tuntenut.

kovin vakava juttu?

• to..
        todé kirjoitti:

kovin vakava juttu?

Synti ei ole ihmisen luonto, ei kulje veressä, ei määrittele ihmistä eikä elämä lopu kuolemaan "synnin" takia. Kuolema on ollut elämän ehto ja seuralainen alusta asti, miljoonia vuosia ennen ihmistä, tämän uskontoja ja syntejä.

• todé
        to.. kirjoitti:

Synti ei ole ihmisen luonto, ei kulje veressä, ei määrittele ihmistä eikä elämä lopu kuolemaan "synnin" takia. Kuolema on ollut elämän ehto ja seuralainen alusta asti, miljoonia vuosia ennen ihmistä, tämän uskontoja ja syntejä.

eli kollektiivinen synnin syyllisyys ei jollakin tavalla asu ihmisessä, miksi hän sitten tuntee tarvetta valita tekojensa välillä?

• ei noin mee
        to.. kirjoitti:

kristinuskossa (apostolisessa) synti on kielteinen suhde Jumalaan. Se käy ilmi Jeesuksen opetuksessa; Luukkaan evankeliumi: 10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Rakkaus Jumalaan vaikuttaa meidän tekomme kuin peilinä hyvään tai pahaan. Samaa on opetettu jo Vanhassa Testamentissakin. Psalmit: 50:15 Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Jeremia: 33:3 Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle ja ilmoitan sinulle suuria ja salattuja asioita, joita sinä et tiedä. san.l.16:7 Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, saattaa hän vihamiehetkin sovintoon hänen kanssansa.

• to..
        todé kirjoitti:

eli kollektiivinen synnin syyllisyys ei jollakin tavalla asu ihmisessä, miksi hän sitten tuntee tarvetta valita tekojensa välillä?

kullakin on valita ja mitä valitsee riippuu pääosin yhteisöstä jossa elää ja sen arvomaailmasta. On valinnoilla totta kai tiettyjä lajityyyppillisiäkin perusteita, mutta siinä on kyse lajinsäilymisestä/aivojen rakenteesta eikä synnistä uskonnollisena käsitteenä.

• kyseessä
        to.. kirjoitti:

kullakin on valita ja mitä valitsee riippuu pääosin yhteisöstä jossa elää ja sen arvomaailmasta. On valinnoilla totta kai tiettyjä lajityyyppillisiäkin perusteita, mutta siinä on kyse lajinsäilymisestä/aivojen rakenteesta eikä synnistä uskonnollisena käsitteenä.

Kyse on kahdesta eri synti-käsitteestä. Lakia rikkoen synnit yksilöityy. Mutta lakia rikkova rikkoo uhden käskyn rikkoessaan koko lakia vastaan. Synti on samalla lain rikkominen. Kristinuskossa Aadamin rike oli koko lain rikkominen kollektiivisessa mielessä. Sen seuraus oli kollektiivinen siinä kuin Mooseksen laki oli Israelilla kollektiivinen. Kansalaisten rikkeet olivat kansakunnan rikettä joölle oli ssädetyt seuraamukset. Kun syntivelka kasvoi määräänsä, Israel karkoitettiin omasta maastaan. Kun kansa (vain osa) palasi, jotain jäi pois;itsenäinen kuninkuus päättyi. Samoin itsemääräämisoikeus, joka oli riippumattoman kuninkaallisuuden ehto.

• todé
        to.. kirjoitti:

syntiin on aika suorasukainen: "sillä sinä päivänä, kun sinä siitä syöt, on sinun kuolemalla kuoltava."

• to..
        todé kirjoitti:

syntiin on aika suorasukainen: "sillä sinä päivänä, kun sinä siitä syöt, on sinun kuolemalla kuoltava."

tarina kertoo pariskunnan eläneen lähes tuhatvuotiaiksi...Itse asiassa koskaan eläneistä eläinlajeista oli yli 90% ehtinyt kuolla jo ennen ihmislajin syntyäkään, joten paratiisin ympärillä oli melkoinen määrä dinojen ja muiden otuksien raatoja jo ennen hedelmän syöntiä.

• näet
        to.. kirjoitti:

tarina kertoo pariskunnan eläneen lähes tuhatvuotiaiksi...Itse asiassa koskaan eläneistä eläinlajeista oli yli 90% ehtinyt kuolla jo ennen ihmislajin syntyäkään, joten paratiisin ympärillä oli melkoinen määrä dinojen ja muiden otuksien raatoja jo ennen hedelmän syöntiä.

Aadamin ensimmäinen kuolema oli hengellinen, tottelemattomuus Myöhemmin kuolema korjasi Aadamin lihallisestikin. Lihallisen kuoleman saattoi voimaan Aadamin poika Kain (rituaali)surmaten veljensä. Näin myös ruumiillinen kuolema tuli ihmisen osaksi ihmisen tekemänä. Näin kumpikin kuolema tuli ihmisen teon seuraamuksena. Samoin piti kuolemat voittaa(sovittaa/peruuttaa)ihmisen tekona. 1.Korinttolaiskirje: 15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Aadamin petti hänen oma "lihansa" EEVA. Ensin on hengellinen kuolema (hengellinen synti), joka johtaa lihalliseen syntiin.

• todé

ymmärrätkö ihan tosissasi tuon Jeesuksen opetuksen niin, että vauvaikäinen voi ja osaa päättää omasta jumalsuhteestaan?

• Kiitos Pe.ku hyvästä linkistä! Laitan tähän lainauksen siitä: "Helluntailaisen käsityksen mukaan lapset ovat kyllä osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät syyllisyydestä. Juuri siksi lapsia ei saa kastaa, koska he ovat Kristuksen sovitustyön tähden viattomia ja Jumalalle otollisia ilman uskoa. Helluntailaisen opetuksen mukaan lapset eivät usko, siksi heitä ei kasteta, mistä ilmeisesti seuraa, että lapset pääsevät automaattisesti taivaaseen. Helluntailaiset puhuvat mielellään ”ymmärtävässä iässä” olemisesta, jolloin vasta ihminen on vastuussa Jumalalle teoistaan ja tietoinen synneistään. Tätä ymmärtävää ikää ei koskaan määritellä, ilmeiesti se vaihtelee. Vain ymmärtävässä iässä oleva voi ottaa Jumalan valtakunnan vastaan. Tämä opetus ei ole Raamatun mukaista, sillä Jumalan Sanahan opettaa, että lapsi voi ottaa Jumalan valtakunnan vastaan, Lue Mark 10:15 ja Luuk 18:17: ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse” Paavali toteaa Room 3:23 ”kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta” sekä Room 5:12 ”Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä”. Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä, lapsia ei pidetä poikkeuksena. Näin ollen lapset joko ovat syntisiä tai sitten he eivät ole ihmisiä. Jompi kumpi vaihtoehto on hyväksyttävä; helluntailaisesta kasteopetuksesta johtopäätöksenä on se, että lapset eivät ole ihmisiä". (Lainaus loppu) Kun arvioidaan helluntailaisten oppeja, ollaan vaikean kysymyksen edessä. Tämä johtuu mm. siitä syystä, että heillä ei ole tunnustuskirjoja ja liike on opillisesti hyvin monimuotoinen, jopa sekava. Eri henkilöt ja saarnaajat saattavat opettaa kasteestakin eri tavoin.

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

on helppo vastata. Helpostihan lapselta asia käy kun niin monet aikuisetkin hairahtuvat uskoon. http://www.tuomas.salste.net/doc/korvasieni/korvasieni.html

käy uudestisyntyminen helposti? En ole vielä ennättänyt korvasieniä etsimään. Katsotaan huomenna.

• todé kirjoitti:

käy uudestisyntyminen helposti? En ole vielä ennättänyt korvasieniä etsimään. Katsotaan huomenna.

lapselta helpommin vaan moraalitontahan se on. Laitoin tuon linkin varoitukseksi kun epäilin sinulla olevan korvasienten suhteen ajankohtaisia suunnitelmia. Siinähän sanotaan, että ne ovat tappavan myrkyllisiä ja näyttävätkin koiran jätöksiltä.

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

lapselta helpommin vaan moraalitontahan se on. Laitoin tuon linkin varoitukseksi kun epäilin sinulla olevan korvasienten suhteen ajankohtaisia suunnitelmia. Siinähän sanotaan, että ne ovat tappavan myrkyllisiä ja näyttävätkin koiran jätöksiltä.

kuitenkin ymmärtävän, mistä uudestisyntymisessä on kysymys.

• avarakatseinen hellari

varsinkin monista vanhemmista hellareista ajattelee juuri noin. Eikä siinä vielä kaikki, yrittävät painostaa muita ajattelemaan samoin. Ja vaikka kyse olisi omista lapsista ja näiden näkemyksestä, ovat valmiit jopa lopettamaan kaikki välit lastensa kanssa. Kysynpä vain teiltä muut helluntailaiset, mitä mieltä te olette tästä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      74
      1710
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1678
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      167
      1410
    4. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      310
      1358
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1270
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      108
      1239
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      61
      1096
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1089
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      96
      1029
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      980
    Aihe