Varmaan monet täällä rähjäävät eivät ole edes käyneet helarikirjossa, mutta "tietävät" helarien asioista enemmän kuin helluntalaiset itse. Minusta on outoa, jos ei niinku pidä helluntalaisuudesta, niin miksi sitten tällä palstalla roikutaan antamassa happamia kommentteja?
Helaripalsta on koko "kristinuskosivun"
21
429
Vastaukset
- syytä kommentoida?
No ehkä olette yläpuolella arvostelun?
"No ehkä olette yläpuolella arvostelun"? -- Näin on usein. Se osoittaa sen, että jotain on pielessä, jos ei kestä arvostelua. Raamatussa meitä kehoitetaan arvostelemaan sitä opetusta, mitä saamme. 1.Kor. 14:29 "Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;...". Myös opettajien tulee valvoa itseään ja opetustaan. 1.Tim. 4:16 "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat".
- tuhat ja yksi
Ja he ovat kertoneet sumeilematta olevansa oikeassa ja tietonsa saaneet Pyhässä Hengessä. Olen kertomuksia heille velkaa ,jospa kuitenkin he ovat erehtyneet useissa asioissa täydellisesti, eikä monia eriaisia Pyhässä Hengessä kerrottuja kertomuksia jotka ovat ristiriidassa keskenään voi kaiki olla oikeassa ja selitykseksi ei riitä se vanha et ymmärrä kun sinulla ei ole Pyhää Henkeä se on jo vanhentunut fraasi-, ei pure. Happamia sano kettu pihjalanmarjoista!
- fakta-tosi-on
on pettyneitä ex-hellareita, ei niillä muuta syytä ole täällä roikkua.
tapahtuneista ekivaarin moittimis- ja hylkimispyrkimyksistä huolimatta olen edelleenkin kotipaikkakuntani Helluntaiseurakunnan jäsen ja arvosteluun huomautan, että juuri kotona niitä arvosteluja opista saa esittää. Mikä minä olen arvostelemaan luterilaisia, adventisteja ja Jehovan todistajia? [1.Kor. 5:12,13]. Helluntaioppi on todella jäykistynyt omiin ja kolminaisuusopin dogmeihin, jotka sivuuttavat useissa asioissa jopa Raamatun selvän ilmoituksen, niin ettei sallisi edes keskusteltavan vaihtoehtoisista hypoteeseistä vaan pitäydytään lukkoon lyötyihin dogmeihin, joista itsekin sanovat "ettei niitä voi ymmärtää, vaan ne on vain uskottava"! Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaan sellainen opetus on kelvotonta oppia opetettavaksi; [Matt.5:37; Luuk.24:25; 1.Tim. 1:7]. Useissa kohdissa me kaikki saatamme erehtyä, mutta kaikista aiheista ja asioista pitäisi sallia keskustelu!
- uskot
ekivaari kirjoitti:
tapahtuneista ekivaarin moittimis- ja hylkimispyrkimyksistä huolimatta olen edelleenkin kotipaikkakuntani Helluntaiseurakunnan jäsen ja arvosteluun huomautan, että juuri kotona niitä arvosteluja opista saa esittää. Mikä minä olen arvostelemaan luterilaisia, adventisteja ja Jehovan todistajia? [1.Kor. 5:12,13]. Helluntaioppi on todella jäykistynyt omiin ja kolminaisuusopin dogmeihin, jotka sivuuttavat useissa asioissa jopa Raamatun selvän ilmoituksen, niin ettei sallisi edes keskusteltavan vaihtoehtoisista hypoteeseistä vaan pitäydytään lukkoon lyötyihin dogmeihin, joista itsekin sanovat "ettei niitä voi ymmärtää, vaan ne on vain uskottava"! Jeesuksen ja apostolien opetuksen mukaan sellainen opetus on kelvotonta oppia opetettavaksi; [Matt.5:37; Luuk.24:25; 1.Tim. 1:7]. Useissa kohdissa me kaikki saatamme erehtyä, mutta kaikista aiheista ja asioista pitäisi sallia keskustelu!
ettei Jeesus ole Jumala, vaan tavallinen ihminen.
uskot kirjoitti:
ettei Jeesus ole Jumala, vaan tavallinen ihminen.
Monet fariseuksistakin pitivät Jeesusta syntisenä ihmisenä(Joh. 9:16,24) Joh. 10:33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
- uskot
Tapio522 kirjoitti:
Monet fariseuksistakin pitivät Jeesusta syntisenä ihmisenä(Joh. 9:16,24) Joh. 10:33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
Jesse oli vielä syntinenkin. Raamattu ei sellaiseen anna lupaa uskoa.
uskot kirjoitti:
Jesse oli vielä syntinenkin. Raamattu ei sellaiseen anna lupaa uskoa.
Johanneksen evankeliumin alku puhuu, kuinka Jumala tulee ihmiseksi. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala(1). Jeesus Kristus oli siis Jumala, samaa olemusta kuin Isä. Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10). Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,... (14). Johannes tekee tiettäväksi, että Jumala lähetti maailmaan Jeesuksen Kristuksen tuodakseen tahtonsa ilmi ihmisiin nähden. Jeesus tuli lihaksi eli ihmiseksi tähän maailmaan. Jeesuksessa oli kaksi luontoa; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan. Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28). Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20). Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 34. ------- Jeesus oli maailman valo. Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (12). Tämä on totta tänäänkin!
Tapio522 kirjoitti:
Johanneksen evankeliumin alku puhuu, kuinka Jumala tulee ihmiseksi. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala(1). Jeesus Kristus oli siis Jumala, samaa olemusta kuin Isä. Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10). Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,... (14). Johannes tekee tiettäväksi, että Jumala lähetti maailmaan Jeesuksen Kristuksen tuodakseen tahtonsa ilmi ihmisiin nähden. Jeesus tuli lihaksi eli ihmiseksi tähän maailmaan. Jeesuksessa oli kaksi luontoa; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan. Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28). Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20). Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 34. ------- Jeesus oli maailman valo. Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (12). Tämä on totta tänäänkin!
on käytetty sanaa "sarks" (yks.nom.) = liha, joka suomennettu translatiiviksi. Tämä Johannes 1:14 jae on yksi Uuden Testamentin kummallisuuksista ja ristiriidassa kaikkien muiden U.T;n ilmoitusten kanssa. Kaikkialla muualla Jumalan sana ilmoitetaan tulleen LIHAAN, mutta ei lihaksi: Joh.1:14 "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta." Kreikaksi 1:14 jakeessa oleva liha on = sarks, (yks.nom) mutta kaikkialla muualla, esim. Ef.5:31 jakeessa translatiivi (-ksi) on muodostettu kreikan sanasta "sarka", (yks.akk.), joten eiköhän oikea käännös 1:14 jakeessa olisi LIHAAN, eikä lihaksi! Jumala on Henki, joten myös Jumalasta siinnyt Kristus on henkeä: Joh. 3:6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3] 2. Kor. 3:17 Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. [Room. 8:15; Gal. 5:1] 1. Kor. 6:16 16 "Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: »Nämä kaksi tulevat yhdeksi LIHAKSI.«" [1. Moos. 2:24] Fil. 3:3 "Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, EMMEKÄ LUOTA LIHAAN", 1. Joh. 4:2 "Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, LIHAAN tulleeksi, on Jumalasta;" Oikea Jumalan henki siis tunnustaa Jeesuksen Kristuksen LIHAAN tulleeksi Hengeksi, ei lihaksi! 2. Joh. 1:7 "Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli LIHAAN tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus." Raamattu ei missään ylistä "lihaksi tulemista", vaan lihan orjuudesta vapaaksi pääsemistä!
Tapio522 kirjoitti:
Johanneksen evankeliumin alku puhuu, kuinka Jumala tulee ihmiseksi. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala(1). Jeesus Kristus oli siis Jumala, samaa olemusta kuin Isä. Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10). Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,... (14). Johannes tekee tiettäväksi, että Jumala lähetti maailmaan Jeesuksen Kristuksen tuodakseen tahtonsa ilmi ihmisiin nähden. Jeesus tuli lihaksi eli ihmiseksi tähän maailmaan. Jeesuksessa oli kaksi luontoa; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan. Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28). Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20). Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 34. ------- Jeesus oli maailman valo. Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (12). Tämä on totta tänäänkin!
tahto on se, että ihmiset tulevat "Jumalan kuvaksi", siis jumalallisesta luonteesta osallisiksi, eikä Jumala tule koskaan muuttumaan ihmisen kuvaksi eikä ihmisen turmeltuneesta luonnosta osalliseksi, [Room.1:23]! 2. Piet. 1:4 "Näin hän on meille lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta." [2. Kor. 3:18; Ef. 4:24; 1. Joh. 3:2]
uskot kirjoitti:
Jesse oli vielä syntinenkin. Raamattu ei sellaiseen anna lupaa uskoa.
oliko Jeesus syntinen vai synnitön, sen vain Jumala tietää. Jeesus itse ja apostolit sanoivat hänen olleen "lihansa puolesta" ihminen, mutta en uskalla silti väittää häntä syntiseksi, Room. 3:4 "Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta JOKAINEN IHMINEN valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: »Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään«". 1. Tim. 2:5 "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, IHMINEN Kristus Jeesus", Raamattu itse on ristiriidaton todistaja! eikös olekin?
- merim.raimo
sopivasti suolalla maustettu on "hyvää", "mutta jos suola käy mauttomaksi, niin ei se kelpaa kuin maahan heitettäväksi. ;)
- Johanna K
Vaan kun toisten tuomitseminen ja kahlitseminen tai sen yrittäminen säännöillä ja määräyksillä elämäntapaan ja ulkonäköön liittyen ei ole mitään "suolaa", ei edes toisia uskovaisia kohtaan, saati uskosta osattomia kohtaan. Meille on annettu tehtäväksi julistaa evankeliumia ja opettaa Raamattua uskoon tulleille. Minkä se vaikuttaa muutoksena ihmisissä, se vaikuttakoon. Se, että sörkkii toisten elämää ja viuhuttaa tuomion ruoskaa toisten elämän synnillisyyttä arvioiden, ei ole mitään suolaa, se on myrkkyä. Jumalan sanassa itsessään on kaikki tarvittava suola, pelastuksen evankeliumin julistaminen uskosta osattomille ja Sanan opettaminen uskovaisille on juuri se suola. Raamatun käyttäminen omien ulkonäkö- ja elämäntapavaatimusten pönkittämiseksi ei ole sitä.
- merim.raimo
Johanna K kirjoitti:
Vaan kun toisten tuomitseminen ja kahlitseminen tai sen yrittäminen säännöillä ja määräyksillä elämäntapaan ja ulkonäköön liittyen ei ole mitään "suolaa", ei edes toisia uskovaisia kohtaan, saati uskosta osattomia kohtaan. Meille on annettu tehtäväksi julistaa evankeliumia ja opettaa Raamattua uskoon tulleille. Minkä se vaikuttaa muutoksena ihmisissä, se vaikuttakoon. Se, että sörkkii toisten elämää ja viuhuttaa tuomion ruoskaa toisten elämän synnillisyyttä arvioiden, ei ole mitään suolaa, se on myrkkyä. Jumalan sanassa itsessään on kaikki tarvittava suola, pelastuksen evankeliumin julistaminen uskosta osattomille ja Sanan opettaminen uskovaisille on juuri se suola. Raamatun käyttäminen omien ulkonäkö- ja elämäntapavaatimusten pönkittämiseksi ei ole sitä.
siis, tuomitse oikea tuomio ja julkisyntistä varoita. :)
- Johanna K
merim.raimo kirjoitti:
siis, tuomitse oikea tuomio ja julkisyntistä varoita. :)
Uskossaan epävarma ihminen haluaa lakia ja haluaa tuomita. Hän menee yli Raamatun opetuksen ja käyttää Sanaa omien tulkintojensa pönkitykseksi väärin.
- merim.raimo
Johanna K kirjoitti:
Uskossaan epävarma ihminen haluaa lakia ja haluaa tuomita. Hän menee yli Raamatun opetuksen ja käyttää Sanaa omien tulkintojensa pönkitykseksi väärin.
ei näe synnin ja pyhityksen eroa, vaan hokee jatkuvasti, " Älkää tuomitko. Älkää tuomitko"
- Johanna K
merim.raimo kirjoitti:
ei näe synnin ja pyhityksen eroa, vaan hokee jatkuvasti, " Älkää tuomitko. Älkää tuomitko"
...näkee toisissa synnit ja pyhityksen tarpeen ja tuo niitä painokkaasti esille. Hän haluaa tuomita ja etsii teolleen kiivaasti perusteluita, joita ei ole. Todellinen usko on korvattu normistolla, ulkonaisilla ja sisäisillä muotoseikoilla, joiden rikkojien kimpussa ollaan ahkerasti, koska ne järkyttävät oman uskonnollisuuden perusteita.
- sanoi...
merim.raimo kirjoitti:
ei näe synnin ja pyhityksen eroa, vaan hokee jatkuvasti, " Älkää tuomitko. Älkää tuomitko"
Kuka näkemyksesi mukaan uskossaan epävarma sanoi ensimmäisenä "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"? Voi teitä ulkokultaisia fariseuksia.
- merim.raimo
sanoi... kirjoitti:
Kuka näkemyksesi mukaan uskossaan epävarma sanoi ensimmäisenä "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"? Voi teitä ulkokultaisia fariseuksia.
uskossaan voi ihminen ihan hyvin uskotella sitä sun tätä. ihan eri asia on Jeesuksen Kristuksen usko......
- sydämen :)
merim.raimo kirjoitti:
uskossaan voi ihminen ihan hyvin uskotella sitä sun tätä. ihan eri asia on Jeesuksen Kristuksen usko......
Vaan hukassa on se ihmispolo, joka määrittelee toisten uskon ihmisuskoksi, joka luulee olevansa tuomari ja tuntevansa toisten ihmisten sydämen. Siihen kun ei kykene kuin yksi. Eksyksissä olevan arvostelun kärki kohdistuu toisten ihmisten uskoon, tapoihin ja tekoihin. Vain Jumala tuntee sydämet ja vain hänen on valta tuomita. Niin moni ihminen uskonnollisuuden kiivaudessaan haluaisi noissa asioissa vähän "auttaa" Jumalaa, mutta siinä he menevät yli valtuuksiensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561408
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu591311Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611301Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle641165Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041121Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58937Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu245913- 54897
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56893KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin81862