Arkkitehdiksi ??

leuku93

Joo no tulee varmaan vitusti vittuilua 1. iästäni 2. mitä oon ajatellut Mä ajattelin lukiossa kirjoittaa pitkän matematiikan, fysiikan, äidinkielen, englannin ja kuvaamataitoa valitsin myös paljon ja olen omasta mielestäni siinä melko hyvä. Joten lukion jälkeen kannattaisiko hakea arkkitehdiksi ? 1. onko hyvä palkka 2. minne kannattaisi mennä töihin Ajattelin myös sitten kun olen arkkitehti ja jotain oppinutkin niin perustaa oman firman jossa tekisin tilaajalle piirustukset ja hankkisin luvat. Ja itselläni olisi tiimissä sähkömiehiä, putkimiehiä, rakennusmiehiä. He rakentaisivat sitten suunnitelemani talot. Ja alaiset tekisivät myös muita töitä esim. putkimiehet korjaisivat ja uusisivat putkia jne. Koulutetaanko sitä paitsi edes enään rakennusarkkitehtejä? Eli unelmani olisi joskus 40-vuotiaana istua pöydässä ja käydä keskusteluja tilaajan kanssa jolle suunnitelisin taloa. Ja sen jälkeen mennä käymään työmaalla moikkaamassa alaisia miten rakennus urakka edistyy onko se ajalla ja budjetissa. PS. Olisi ihan kiva saada vastaus arkkitehdiltä eikä miltään työttömältä vittuuntuneelta rakennusmieheltä :D

8

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksan reunalta

      Olet kiinnostunut (minusta) hyvästä ammatista. Homma on mielenkiintoinen ja koulutus monipuolinen. Palkka ei ikävä kyllä ole aina koulutukseen ja vastuuseen nähden kaksinen. Arvostustakin saat, vaikka mm näillä palstoilla tuleekin vastaan tietämättömyydestä ja kateudesta kumpuavia purkauksia. Niistä ei kannata olla moksiskaan. Tyhjät tynnyrit... (Kieltämättä arkkitehdeissäkin on joskus vikaa, kuten kaikissa muissakin ammateissa toimivissa) Tulevasta työpaikasta pääset jyvälle, kun koulutuksen kuluessa sinulle selviää, mitkä suuntautumisvaihtoehdot kiinnostavat. Vaihtoehtoja on monta: rakennussuunnittelu (asunnot-liikerakennukset-julkiset rakennukset), kaavoitus, hallinto, tutkimus, projektinjohtotyöt, kiinteistöhallinto, toimittajan työt, taiteeseen orientoituminen... Urakointihaave on parasta laittaa ainakin aluksi jäihin. Suunnittelijan koulutuksella ei urakoitsijaksi kannata juuri ryhtyä. Siitä on tutuissanikin ikäviä esimerkkejä. Suunnittelupuolen kokonaispalvelu on ihan mahdollinen toimintamalli, mutta vaatii erikoistumista, lisäkoulutusta ja verkostoitumista. Niin että onnea lukioon. Suorita kurssisi kunnolla ja harrasta PALJON ideointia ja taideaineita, myös vapaa-ajalla. Hommaa ajoissa käyttöösi arkkitehtiosastojen vanhat valintakurssitehtävät, niin tiedät, mitä on vastaan tulossa.

    • juuri tätä tekevä

      Olen kuvailemassasi tilanteessa vaikken ihan 40 olekaan vielä mutta pari maanpinnalle palautusta. Palkka ei ole hyvä, työmäärään ja vastuisiin nähden se on suorastaan surkea mutta taas vastapainona työ on mielekästä ja yleensä haastavaa sekä tilaajat hyvin usein erittäin mukavia ja innostuneita asiastaan. Palkka on vain pieni osa koko juttua ja aika harvoin mielekkyys ja hyvä palkka kohtaavat, kannattaa kokeilla jotain hyväpalkkaista tehdastyötä niin ymmärrät mitä tarkoitan. Mutta ylipäätään yksityisyrittäminen on mielekästä jos kokee pystyvänsä siihen ja jos haluaa tehdä itse näkyvää ja nimenomaan ei pelkää työtä, oli ala sitten mikä hyvänsä. Arkkitehtuuri on aika rajoittunut ja kilpailtu alue suomen kokoisessa maassa joten tuo paletti mitä itse esitit olisi todella hyvä ja toimiva konsepti ja sellaisia toki jo on tarjolla muttei joka puolella maata. Mutta tekee mitä hyvänsä, kun tekee hyvin niin tekemistä riittää.. Aloita vaikka lähimmältä raksalta, menet siivoilemaan aluksi ja pikkuhiljaa siitä eteenpäin apupojaksi, vähän timpurinhommia, laattahommia, muuraushommia, maalaushommia, tasoitushommia, putkimiehen apuriksi, sähkärin apuriksi, piirtäjäkoulun kautta piirtäjäksi, arkkitehtiopistoon, arkkitehtitoimistoon assariksi, kaupunginarkkitehdiksi jne...

      • Työnantaja

        >Aloita vaikka lähimmältä raksalta, menet siivoilemaan aluksi ja pikkuhiljaa >siitä eteenpäin apupojaksi, vähän timpurinhommia, laattahommia, muuraushommia, >maalaushommia, tasoitushommia, putkimiehen apuriksi, sähkärin apuriksi, >piirtäjäkoulun kautta piirtäjäksi, arkkitehtiopistoon, arkkitehtitoimistoon >assariksi, kaupunginarkkitehdiksi jne... Tuo ei ole tästä maailmasta. Kaikissa paikoissa halutaan nykyisin koulutettua työvoimaa. Arkkitehtiopistoakaan ei ole, on korkeakoulut, joissa opiskelu kestää keskimäärin 8 vuotta.


      • olet väärässä
        Työnantaja kirjoitti:

        >Aloita vaikka lähimmältä raksalta, menet siivoilemaan aluksi ja pikkuhiljaa >siitä eteenpäin apupojaksi, vähän timpurinhommia, laattahommia, muuraushommia, >maalaushommia, tasoitushommia, putkimiehen apuriksi, sähkärin apuriksi, >piirtäjäkoulun kautta piirtäjäksi, arkkitehtiopistoon, arkkitehtitoimistoon >assariksi, kaupunginarkkitehdiksi jne... Tuo ei ole tästä maailmasta. Kaikissa paikoissa halutaan nykyisin koulutettua työvoimaa. Arkkitehtiopistoakaan ei ole, on korkeakoulut, joissa opiskelu kestää keskimäärin 8 vuotta.

        Juu toki koulutusta tarvitaan mutta pelkkä teoreettinen pohja mikä annetaan korkeakoulussa ei kyllä valitettavasti riitä mihinkään. Näitä on aika paljon nähty ja jos laitetaan ammattiin opiskellut ja muutaman vuoden raksahommia tehnyt täysjärkinen kaveri ja juuri korkeakoulusta valmistunut arkkitehti vertailemaan tietoja niin aika eri maailmassa ollaan. Että jos oikeasti haluaa rakentamisesta jotain tietää niin montun pohjalta se on aloitettava ja kiivettävä sieltä sitten ylöspäin, toki jos haluaa pelkkää teoriaa ja keskittyä vaikka hallinnolliseen paperinpyöritykseen niin sekin on täysin mahdollista hyvillä papereilla ja taidoilla. Jos haluaa työllistää rakennusalan ammattilaisia ja toimia työnjohtajana eri alojen ammattilaisille niin on kyllä vähän pakko tietää käytännöstä aika paljonkin ja siihen ei riitä edes 8 vuotta korkeakoulun penkillä. Ei mitenkään.


      • leuku93
        olet väärässä kirjoitti:

        Juu toki koulutusta tarvitaan mutta pelkkä teoreettinen pohja mikä annetaan korkeakoulussa ei kyllä valitettavasti riitä mihinkään. Näitä on aika paljon nähty ja jos laitetaan ammattiin opiskellut ja muutaman vuoden raksahommia tehnyt täysjärkinen kaveri ja juuri korkeakoulusta valmistunut arkkitehti vertailemaan tietoja niin aika eri maailmassa ollaan. Että jos oikeasti haluaa rakentamisesta jotain tietää niin montun pohjalta se on aloitettava ja kiivettävä sieltä sitten ylöspäin, toki jos haluaa pelkkää teoriaa ja keskittyä vaikka hallinnolliseen paperinpyöritykseen niin sekin on täysin mahdollista hyvillä papereilla ja taidoilla. Jos haluaa työllistää rakennusalan ammattilaisia ja toimia työnjohtajana eri alojen ammattilaisille niin on kyllä vähän pakko tietää käytännöstä aika paljonkin ja siihen ei riitä edes 8 vuotta korkeakoulun penkillä. Ei mitenkään.

        Kyl tiiän että koulussa ei opi muuta kuin teoriaa ja oon jo tähän mennessä nähnyt aika paljon rakentamista kun meille on rakennutte kuivuri, navetta, leitesäiliö, jatkoo navetalle, aiv-siilo lisää ja aiv-siilo katos :D Mut niit ei voi laskee kun oon ollu nii pieni silloin.


      • Raksan reunalta
        olet väärässä kirjoitti:

        Juu toki koulutusta tarvitaan mutta pelkkä teoreettinen pohja mikä annetaan korkeakoulussa ei kyllä valitettavasti riitä mihinkään. Näitä on aika paljon nähty ja jos laitetaan ammattiin opiskellut ja muutaman vuoden raksahommia tehnyt täysjärkinen kaveri ja juuri korkeakoulusta valmistunut arkkitehti vertailemaan tietoja niin aika eri maailmassa ollaan. Että jos oikeasti haluaa rakentamisesta jotain tietää niin montun pohjalta se on aloitettava ja kiivettävä sieltä sitten ylöspäin, toki jos haluaa pelkkää teoriaa ja keskittyä vaikka hallinnolliseen paperinpyöritykseen niin sekin on täysin mahdollista hyvillä papereilla ja taidoilla. Jos haluaa työllistää rakennusalan ammattilaisia ja toimia työnjohtajana eri alojen ammattilaisille niin on kyllä vähän pakko tietää käytännöstä aika paljonkin ja siihen ei riitä edes 8 vuotta korkeakoulun penkillä. Ei mitenkään.

        Kyllä arkkitehtikoulutukseen kuuluu myös harjoittelujaksoja työmailla. Lisäksi ennen kuin pystyy oikeasti tekemään töitä omassa toimistossa, joutuu työskentelemään muissa arkkitehtitoimistoissa käytännön projektien parissa. Siihen sisältyy sekä yleissuunnittelua, yksityiskohtien tekoa että yhteistyötä työmaiden kanssa. Työmaan työnjohtaja ei ole koulutukseltaan arkkitehti, se on selvä.


    • .....

      Palkka on arkkitehdilla kohtuullinen, joskaan ei niin hyvä kuin esimerkiksi diplomi-insinööreillä. Niinpä yksi ainakin tutkimisen arvoinen vaihtoehto voisi mielestäni olla teknisempi koulutus eli sinun tapauksessasi rakennustekniikan diplomi-insinööri: Pystyt silloin paremmin hyödyntämään fysiikan ja matematiikan osaamistasi ja lisäksi urakoitsijaksi ryhryminen on varmasti helpompaa. Arkkitehtina on toki helppoa perustaa oma toimisto, mutta että sen saisi menestymään ja laajenemaan rakennusurakointiin on haasteellisempaa.

      No tässä nyt yksi mielipide mikä tuli teksistäsi mieleen. Hyvä, että mietit asiaa ja se tulevaisuuden kuva siitä varmasti opiskelu vuosien mittaan selkiintyy. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe