Montako kertaa luit kirjat läpi?

Ekonomi Kokelas

Hei!

Te jotka olette päässeet opiskelemaan kauppatieteitä yliopistoon, olisi mukava kuulla muutamia asioita valintakokeeseen ja alaan liittyen.

1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?

2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?

3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?

4. Mihin yliopistoon pääsit?

3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?

5. Vinkkejä valintakokeeseen?

Kiitoksia vastanneille! :)

23

3715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekonomi Kokelas

      Nyt menee näköjään vahvasti kun en osaa edes numeroita!

      Vielä sellainen lisäkysymys että luitko kaikki kirjat läpi?

      • kauppat. yo

        Te jotka olette päässeet opiskelemaan kauppatieteitä yliopistoon, olisi mukava kuulla muutamia asioita valintakokeeseen ja alaan liittyen.

        1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?

        Kahdesti (pl matematiikka), lisäksi kertasin kaikki harjoitus.comin tehtävihkojen kanssa ts. kävin kaikki tehtävät läpi ja tsekkasin kirjasta kaikki vähänkin epäselvät kohdat.

        2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?

        Vuodenvaihteessa. Olin koko ajan kokopäivätöissä, lukulomaa otin yhden päivän. Päätoimisesesti lukemalla ei olisi tarvinnut niin pitkää aikaa.

        3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?

        yhteispisteillä

        4. Mihin yliopistoon pääsit?

        tampere

        3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?

        joo

        5. Vinkkejä valintakokeeseen?

        Itse kokeeseen ei tarvitse mitään vinkkejä, kun lukee niin osaa kokeessa. Huolellinen tietysti pitää olla.

        Vielä sellainen lisäkysymys että luitko kaikki kirjat läpi?

        Joo. paitsi matematiikkaa ei varsinaisesti lueta, vaan laskin sieltä harjoitustehtäviä.


      • Ketjun aloittaja
        kauppat. yo kirjoitti:

        Te jotka olette päässeet opiskelemaan kauppatieteitä yliopistoon, olisi mukava kuulla muutamia asioita valintakokeeseen ja alaan liittyen.

        1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?

        Kahdesti (pl matematiikka), lisäksi kertasin kaikki harjoitus.comin tehtävihkojen kanssa ts. kävin kaikki tehtävät läpi ja tsekkasin kirjasta kaikki vähänkin epäselvät kohdat.

        2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?

        Vuodenvaihteessa. Olin koko ajan kokopäivätöissä, lukulomaa otin yhden päivän. Päätoimisesesti lukemalla ei olisi tarvinnut niin pitkää aikaa.

        3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?

        yhteispisteillä

        4. Mihin yliopistoon pääsit?

        tampere

        3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?

        joo

        5. Vinkkejä valintakokeeseen?

        Itse kokeeseen ei tarvitse mitään vinkkejä, kun lukee niin osaa kokeessa. Huolellinen tietysti pitää olla.

        Vielä sellainen lisäkysymys että luitko kaikki kirjat läpi?

        Joo. paitsi matematiikkaa ei varsinaisesti lueta, vaan laskin sieltä harjoitustehtäviä.

        Kiitti kun vastailit! :)


    • ex-kylteri

      1. Muistaakseni 7-8

      2. 4 kk ennen pääsykoetta

      3. Pääsykokeella

      4. HKKK

      5. Jep, olen ollut tyytyväinen valittuani laskentatoimen

      6. Älä aukaise viimeisenä iltana ennen pääsykoetta kirjoja lainkaan; tee mieluummin jotain rentouttavaa ja ulkoile.

      Onnea kokeeseen!

      • Ketjun aloittaja

        Kiitoksia! =)


      • ::::::::oooooooo::::::

        1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
        Luin 4 kirjaa (eli matematiikan skippasin) ja kaiki vähintään kolmesti, pari luin 5 kertaa läpi.

        2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
        syyskuussa aloittelin pikuhiljaa, taukoja tuli pari

        3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
        pääsykokeella

        4. Mihin yliopistoon pääsit?
        Lappeenrantaan

        3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
        En ole vielä aloittanut opintoja

        5. Vinkkejä valintakokeeseen?
        Ota rauhallisesti, lue kysymykset huolella, vastaa aluksi varmoihin ja sitten mikäli ei tule tarpeeksi vastauksia, myös epävarmempiin.


    • vastaanpa

      1. Luin kolmesta pääsykoekirjasta yhden sieltä täältä ja kahta puoleenväliä.
      2. Vapun jälkeen
      3. Yhteispisteillä
      4. Hanken
      5. No, ei mikään aine ole kovin mielenkiintoista.
      6. Opettele avaamaan ulko-ovi tai mene joukon jatkona samalla avauksella.

    • yritin kuitenkin

      1. En kertaakaan.
      2. En lukenut.
      3. Jäi puolesta pisteestä kiinni että en päässyt pääsykoetta läpi, yhteispisteet olisivat riittäneet.
      4. En mihinkään, ainut vaihtoehto oli kauppatieteet.
      5. Lue, testaa edellisen vuoden kokeilla.

    • Kauppatiet. ylioppilas

      1.A Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      Luin kunnolla kirjat läpi kolmesti. Yksi tutustuminen, yksi paneutuminen ja yksi pikaluku. Täytyy tosin todeta, että olin Virtuan valmennuskurssilla (voin suositella) ja sieltä katsoin luennot ja tein paaaljon tehtäviä.

      1.B Luitko kaikki kirjat läpi?
      Kyllä luin...

      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      Varsinaisesti 3,5kk ennen koetta.

      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      Pääsykokeella.

      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      Tampereelle

      5. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      En ole aloittanut opintoja. Olen kuitenkin niin tyytyväinen kun voi olla, pääaine on se mikä pitikin ja tärkeä osa tulevaisuuden tavoitteita.

      6. Vinkkejä valintakokeeseen?
      Luota itseesi. Ota rauhassa, vastaa vain varmoihin. Jos tämän jälkeen pisteitä laskeskeltuasi koet lisäpisteiden tarvetta, vastaa myös epävarmempiin - harkitusti.

    • h

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      -4-6 kertaa, yhden jätin kokonaan huomiotta. Luin _hitaasti_.
      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      -Joulun jälkeen erittäin epäaktiivisesti, mutta kuitenkin. Huhtikuuhun mennessä oli noi neljä kirjaa luettu pariin otteeseen
      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      -Yhteispisteillä, vaikkakin ylppäritulosten apu oli tosi pieni.
      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      -Helsingin kauppakorkeakouluun, vai pitäiskö nyt sit sanoa että Aaltoon..
      3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      -Pääsin vasta tänä vuonna sisään, ei oo pääaineesta tietoa vielä.
      5. Vinkkejä valintakokeeseen?
      -Ajattele joka ikinen hiton kysymys ja vastaus läpi moneen moneen kertaan ennen kuin päätät lopullisen vastauksesi. Ja opettele matskua tosi hyvin, sillä saavuttaa etua niihin, jotka skippaavat matikankirjan kokonaan (ja meitä on verrattain paljon, jotka tähän ratkaisuun päädyimme). Älä tuijota orjallisesti mitään "näin ja näin paljon sinun tulee lukea, jotta pääsisit sisään"-tilastoja. Meille annettiin valmennuskurssilla ohjeistavina lukuina että yleensä kirjat kannattaa lukea 6-8 krt ja HSE:lle päästäkseen ihmiset lukee yleensä 600 tuntia. Niin vissiin, minä luin vajaat 400 ja hyvin pääsin sisään --> opetelkaa itsellenne paras lukutekniikka!

    • zilezze

      1. En ole lukenut sanaakaan yhdestäkään pääsykoekirjasta. Hain tradenomin papereilla suoraan maisteriohjelmaan, pääsin sisään - oli hyvät paperit.

      2. katsoppa edell kohta.

      3. Kyllä, pääsin sisään pelkällä opintomenestyksellä.

      4. Joensuun yliopistoon menin opiskelemaan (Itä-Suomen YO), teema-alue on juuri minua varten tehty.. :)

      3. Erittäin tyytyväinen.

      5. Älkää vaivautuko lukemaan pääsykokeisiin vaan käyttäkää aikanne kätevämmin! Kävelkää ensin vaikka takametsän ammattikorkeaan lukemaan liiketaloutta ilman pääsykokeita, valmistutte aktiivisena opiskelijana 3 vuodessa, panostakaa kouluun, 4-5 arvosanoilla pääsette suoraan kauppakorkeakoulun maisteriohjelmaan, siellä vietätte 2 vuotta ja tuloksena teillä on monipuolinen tutkintokokonaisuus, jossa on mainiolla tavalla yhdistetty sekä käytäntö että teoria - näin ei kovin moni sormisuussaekonomi voi itsestään sanoa..

      • kt yo

        No kun sehän noissa "takemetsän ammattikorkeissa" on vikana, että monella se opiskelu tuntuu ihan naurettavalta leikkimiseltä. Jos haastetta haluaa ja lukiossa viitsi yhtään persettään tunneille hilata (lue: kaikki aineet sujui edes jotenkuten), ei se amk-opiskelu monelle sovi. Eräs ystäväni opiskeli puoli vuotta journalismia amk:ssa ja sitten meni hermo isojen alkukirjainten ja yhdyssanojen opetteluun kun kuitenkin taitoa ja tietoa oli ennestäänkin jo tosi hyvin - aika hyvä esimerkki tosta opiskelun tasosta.

        Itse arvostan huomattavasti enemmän ihan näitä viiden (tai "viiden") vuoden ekonomeja kuin leikkikoulun kautta sluibanneita tradenomeja. Pääsykokeiden kautta sisään päästään ainoastaan suurella motivaatiolla. Vaikka tradenomiopinnot vievätkin sen kolmisen vuotta, on amk:ssa huomattavasti helpompaa saada 4-5 pisteen suorituksia kuin korkeakouluissa. Onhan se jees että joku jaksaa kauppikseen päästäkseen jurnuttaa vuosia amk:ssa, mutta osoittaa mielestäni jonkinasteista laiskuutta kun sisään pääsee kertaheitolla pääsykoekirjoja lukemallakin. Plus että Joensuun ja vaikkapa Helsingin kauppisten tasoissa on vinha ero, eikä sitä HSE:lle noin vaan rykästäkään vaikka oliskin nelkkukelkkuja amk-todistuksissa.


      • zilezze
        kt yo kirjoitti:

        No kun sehän noissa "takemetsän ammattikorkeissa" on vikana, että monella se opiskelu tuntuu ihan naurettavalta leikkimiseltä. Jos haastetta haluaa ja lukiossa viitsi yhtään persettään tunneille hilata (lue: kaikki aineet sujui edes jotenkuten), ei se amk-opiskelu monelle sovi. Eräs ystäväni opiskeli puoli vuotta journalismia amk:ssa ja sitten meni hermo isojen alkukirjainten ja yhdyssanojen opetteluun kun kuitenkin taitoa ja tietoa oli ennestäänkin jo tosi hyvin - aika hyvä esimerkki tosta opiskelun tasosta.

        Itse arvostan huomattavasti enemmän ihan näitä viiden (tai "viiden") vuoden ekonomeja kuin leikkikoulun kautta sluibanneita tradenomeja. Pääsykokeiden kautta sisään päästään ainoastaan suurella motivaatiolla. Vaikka tradenomiopinnot vievätkin sen kolmisen vuotta, on amk:ssa huomattavasti helpompaa saada 4-5 pisteen suorituksia kuin korkeakouluissa. Onhan se jees että joku jaksaa kauppikseen päästäkseen jurnuttaa vuosia amk:ssa, mutta osoittaa mielestäni jonkinasteista laiskuutta kun sisään pääsee kertaheitolla pääsykoekirjoja lukemallakin. Plus että Joensuun ja vaikkapa Helsingin kauppisten tasoissa on vinha ero, eikä sitä HSE:lle noin vaan rykästäkään vaikka oliskin nelkkukelkkuja amk-todistuksissa.

        Näinhän se periaatteessa menee kuten sanoit, amk ei kovin monelle sovi, itse mietin aikonaan täysin samaa vuoden jälkeen amk:ssa, että todellakin jatkan tätä vielä jossain muualla, koska välillä tuntui vähän liiankin helpolta.. Toisaalta oli sellaisiakin kursseja, joista läpipääsykin vaikutti mahdottomalta.. Laidasta laitaan siis. Porukkaakin on laidasta laitaan.. Ammattikoulusta ja lukiosta tulleet erottaa aika helposti luennoilla.

        Itselläni oli kirjoitusten jälkeen sellaisia ongelmia, etten ollenkaan tiennyt mitä lukion jälkeen tekisin..

        E:n paperit tuli, kävin amk:n Keski-Suomessa, nyt jatkan vielä pari vuottan yliopistossa.. Olen tyytyväinen tilanteeseeni. Tämä kaikki siis vain yhtenä mahdollisuutena niille, jotka esim kolmatta vuotta yrittävät päästä sinne HS kauppikseen tuloksetta.. Takaovi löytyy niille jotka eivät vielä tiedä mitä haluavat. Kolme ensimmäistä vuotta kauppiksessa on suht samaa kuin amk:ssa, samoja kirjoja on käytössä molemmissa oppilaitoksissa todella paljon.. Kauppiksessa lähdetään myös perusteista liikkeelle.

        ps. takametsän amk oli vain heitto, en suosittele näitä pikkukaupunkien ammattikorkeita kenellekään.. :)


      • kauppis
        zilezze kirjoitti:

        Näinhän se periaatteessa menee kuten sanoit, amk ei kovin monelle sovi, itse mietin aikonaan täysin samaa vuoden jälkeen amk:ssa, että todellakin jatkan tätä vielä jossain muualla, koska välillä tuntui vähän liiankin helpolta.. Toisaalta oli sellaisiakin kursseja, joista läpipääsykin vaikutti mahdottomalta.. Laidasta laitaan siis. Porukkaakin on laidasta laitaan.. Ammattikoulusta ja lukiosta tulleet erottaa aika helposti luennoilla.

        Itselläni oli kirjoitusten jälkeen sellaisia ongelmia, etten ollenkaan tiennyt mitä lukion jälkeen tekisin..

        E:n paperit tuli, kävin amk:n Keski-Suomessa, nyt jatkan vielä pari vuottan yliopistossa.. Olen tyytyväinen tilanteeseeni. Tämä kaikki siis vain yhtenä mahdollisuutena niille, jotka esim kolmatta vuotta yrittävät päästä sinne HS kauppikseen tuloksetta.. Takaovi löytyy niille jotka eivät vielä tiedä mitä haluavat. Kolme ensimmäistä vuotta kauppiksessa on suht samaa kuin amk:ssa, samoja kirjoja on käytössä molemmissa oppilaitoksissa todella paljon.. Kauppiksessa lähdetään myös perusteista liikkeelle.

        ps. takametsän amk oli vain heitto, en suosittele näitä pikkukaupunkien ammattikorkeita kenellekään.. :)

        Minkä kokemuksen syvimmällä rintaäänellä väität, että kolme ensimmäistä vuotta kauppiksessa on samaa kuin yliopiston kauppakorkeassa? Mitä siellä amkissa on oikein opiskeltu? Olen ymmärtänyt, että aika suppea valikoima? Eikö taloushallinto ole se yleisin? On kyllä myös juridiikkaa, jos ulosottomiehen virka kiinnostaa. Yrittäjyys on ainakin tampereella toisena vuonna pyrittävänä. Ja mitä ihmettä tietojenkäsittely tekee kaupallisen alan alla!? Kuulostaa vähän kauppaopistomeiningiltä (datanomi).

        Olisi mielenkiintoista kuulla vähän ammattikorkeakoulun opiskelusta... Mitä (alaa) olet siis opiskellut ja mitä opinnot sisältävät? Päivät on ilmeisesti 8h, ym?


      • zilezze
        kauppis kirjoitti:

        Minkä kokemuksen syvimmällä rintaäänellä väität, että kolme ensimmäistä vuotta kauppiksessa on samaa kuin yliopiston kauppakorkeassa? Mitä siellä amkissa on oikein opiskeltu? Olen ymmärtänyt, että aika suppea valikoima? Eikö taloushallinto ole se yleisin? On kyllä myös juridiikkaa, jos ulosottomiehen virka kiinnostaa. Yrittäjyys on ainakin tampereella toisena vuonna pyrittävänä. Ja mitä ihmettä tietojenkäsittely tekee kaupallisen alan alla!? Kuulostaa vähän kauppaopistomeiningiltä (datanomi).

        Olisi mielenkiintoista kuulla vähän ammattikorkeakoulun opiskelusta... Mitä (alaa) olet siis opiskellut ja mitä opinnot sisältävät? Päivät on ilmeisesti 8h, ym?

        No ensinnäkin kauppiksella tarkoitin "kauppakorkeakoulua". (näin siellä Hesassa ihmiset kutsuu omaa kauppakorkeakouluaan nim.)

        Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on hänelläkin ollut mitä itselläni kursseilla käytössä. Opiskelu ei nyt tietystikään amk:ssa tai kauppakorkeakoulussa VOI olla luonnollisesti yhtä vaativaa, mutta ei sitä missään koulussa pärjää ilman lukemista.

        AMK:ssa opiskelin pääaineena markkinointia.

        "Olen ymmärtänyt, että aika suppea valikoima? Eikö taloushallinto ole se yleisin?" -Ei ole todellakaan suppeaa valikoimaa. Ehkä 10 vuotta sitten oli eri tilanne.

        "Ja mitä ihmettä tietojenkäsittely tekee kaupallisen alan alla!? Kuulostaa vähän kauppaopistomeiningiltä (datanomi)." -Tätä ihmettelen itsekin, TK tradenomilla ei ole mitään tekemistä tuon "tradenomi" tittelin kanssa - sekoittaa vaan asioita.

        AMK-palstalla tms. on varmasti jo alotuksia siitä, minkälaista tämä opiskelu AMK:ssa oikein on, en nyt jaksa ruveta kirjoittamaan samasta aiheesta pitkää kirjoitelmaa.. mutta tradenomin tutkinto koostuu 210op, periaatteessa 3,5 vuodessa suoritettava 5 kuukauden pakollisen työharjoittelun kanssa. Ahkerat valmistuvat 3 vuodessa, joillakin saattaa venahtaa 4 vuoteen jne.

        Päivien pituus riippuu ihan siitä, minkälaisen lukkarin itsellensä tekee, (eka vuosi yleensä kaikilla sama, mutta sen jälkeen voit valikoita kursseja myös aika vapaasti) Itselläni on ollut päiviä jopa aamu 8.00 - 18.00 asti, sis yhden hyppytunnin esim. Vaihtelee paljon. Opintopisteitäkin tuli suht paljon ylimääräisiä.


      • kauppislainen
        zilezze kirjoitti:

        No ensinnäkin kauppiksella tarkoitin "kauppakorkeakoulua". (näin siellä Hesassa ihmiset kutsuu omaa kauppakorkeakouluaan nim.)

        Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on hänelläkin ollut mitä itselläni kursseilla käytössä. Opiskelu ei nyt tietystikään amk:ssa tai kauppakorkeakoulussa VOI olla luonnollisesti yhtä vaativaa, mutta ei sitä missään koulussa pärjää ilman lukemista.

        AMK:ssa opiskelin pääaineena markkinointia.

        "Olen ymmärtänyt, että aika suppea valikoima? Eikö taloushallinto ole se yleisin?" -Ei ole todellakaan suppeaa valikoimaa. Ehkä 10 vuotta sitten oli eri tilanne.

        "Ja mitä ihmettä tietojenkäsittely tekee kaupallisen alan alla!? Kuulostaa vähän kauppaopistomeiningiltä (datanomi)." -Tätä ihmettelen itsekin, TK tradenomilla ei ole mitään tekemistä tuon "tradenomi" tittelin kanssa - sekoittaa vaan asioita.

        AMK-palstalla tms. on varmasti jo alotuksia siitä, minkälaista tämä opiskelu AMK:ssa oikein on, en nyt jaksa ruveta kirjoittamaan samasta aiheesta pitkää kirjoitelmaa.. mutta tradenomin tutkinto koostuu 210op, periaatteessa 3,5 vuodessa suoritettava 5 kuukauden pakollisen työharjoittelun kanssa. Ahkerat valmistuvat 3 vuodessa, joillakin saattaa venahtaa 4 vuoteen jne.

        Päivien pituus riippuu ihan siitä, minkälaisen lukkarin itsellensä tekee, (eka vuosi yleensä kaikilla sama, mutta sen jälkeen voit valikoita kursseja myös aika vapaasti) Itselläni on ollut päiviä jopa aamu 8.00 - 18.00 asti, sis yhden hyppytunnin esim. Vaihtelee paljon. Opintopisteitäkin tuli suht paljon ylimääräisiä.

        Siis tarkoitin kauppiksella minäkin kauppakorkeaa. Piti kysellä amkin ja kauppiksen vastaavuuksista.

        "Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on _hänelläkin_" Kuinkas monta niitä kavereita nyt olikaan? :)

        Kiitos.


      • zilezze
        kauppislainen kirjoitti:

        Siis tarkoitin kauppiksella minäkin kauppakorkeaa. Piti kysellä amkin ja kauppiksen vastaavuuksista.

        "Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on _hänelläkin_" Kuinkas monta niitä kavereita nyt olikaan? :)

        Kiitos.

        "heilläkin"

        Ei nyt takerruta näihin pikkuseikkoihin! :D


      • -------------------
        zilezze kirjoitti:

        No ensinnäkin kauppiksella tarkoitin "kauppakorkeakoulua". (näin siellä Hesassa ihmiset kutsuu omaa kauppakorkeakouluaan nim.)

        Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on hänelläkin ollut mitä itselläni kursseilla käytössä. Opiskelu ei nyt tietystikään amk:ssa tai kauppakorkeakoulussa VOI olla luonnollisesti yhtä vaativaa, mutta ei sitä missään koulussa pärjää ilman lukemista.

        AMK:ssa opiskelin pääaineena markkinointia.

        "Olen ymmärtänyt, että aika suppea valikoima? Eikö taloushallinto ole se yleisin?" -Ei ole todellakaan suppeaa valikoimaa. Ehkä 10 vuotta sitten oli eri tilanne.

        "Ja mitä ihmettä tietojenkäsittely tekee kaupallisen alan alla!? Kuulostaa vähän kauppaopistomeiningiltä (datanomi)." -Tätä ihmettelen itsekin, TK tradenomilla ei ole mitään tekemistä tuon "tradenomi" tittelin kanssa - sekoittaa vaan asioita.

        AMK-palstalla tms. on varmasti jo alotuksia siitä, minkälaista tämä opiskelu AMK:ssa oikein on, en nyt jaksa ruveta kirjoittamaan samasta aiheesta pitkää kirjoitelmaa.. mutta tradenomin tutkinto koostuu 210op, periaatteessa 3,5 vuodessa suoritettava 5 kuukauden pakollisen työharjoittelun kanssa. Ahkerat valmistuvat 3 vuodessa, joillakin saattaa venahtaa 4 vuoteen jne.

        Päivien pituus riippuu ihan siitä, minkälaisen lukkarin itsellensä tekee, (eka vuosi yleensä kaikilla sama, mutta sen jälkeen voit valikoita kursseja myös aika vapaasti) Itselläni on ollut päiviä jopa aamu 8.00 - 18.00 asti, sis yhden hyppytunnin esim. Vaihtelee paljon. Opintopisteitäkin tuli suht paljon ylimääräisiä.

        "Minulla on hyvin monta kauppakorkeassa käyvää kaveria, ja olen nähnyt, että helvetin monia samoja kirjoja on hänelläkin ollut mitä itselläni kursseilla käytössä. "

        jepjep, esimerkiksi sama Porterin kirja on varmasti käytössä sekä Harward Business Schoolissa ja takahikiän AMK:ssa, mutta siitä ei kannata tehdä minkäänlaista johtopäätöstä opetuksen laadusta.


    • mut silti

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      - Johtamisen ja markkinoinnin 3x, laskiksen/rahoituksen 2x, kansiksen kerran puoliks, matikkaa en yhtään.

      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      - Toukokuun alussa alottelin, aika hiljalleen kyllä.

      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      - Yhteispisteillä.

      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      - TSE

    • enemminkin sisäistin

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi?
      Kerran luin kaikki kirjat, sisällysluettelon luin jokaisesta vielä kokeita edeltävänä iltana, jotta tiedän suurinpiirtein mistä puhutaan seuraavana päivänä.

      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      Luin kirjat läpi, kun ne ilmeistyivät. Yksitellen, eli yksi kirja kerrallaan... ei mitään "2 tuntia sitä ja sitten iltapäivällä toista" -tyyppistä vaan mietin yhtä kokonaisuutta kerrallaan.

      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      Pelkällä pääsykokeella.

      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      Lappeenranta

      3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      Laskentatoimi, erittäin tyytyväinen.

      5. Vinkkejä valintakokeeseen?
      Jos et ole aikaisemmin lukenut (avoimessa tai toisissa tutkinnoissa) mitään kaupalliseen viittaavaa, etkä omaa ns. yliopistotyyppistä lukutekniikkaa, hanki valmennuskurssi. Kurssin ei tarvitse olla kallein mahdollinen, myös etä- ja virtuaalikurssit ovat yhtä hyviä, sillä ne rytmittävät lukemista ja vastaavat epäselviin kysymyksiin.

    • tiddididiii

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      - En laskenut, mutta sanoisin että 5-7. Vaikea arvioida kun en yleensä lukenut niitä kirjoja putkeen, vaan saatoin jankata ja kertailla jotain osiota kauankin ennen kuin siirryin seuraavaan...
      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisii?
      - Joskus maaliskuun puolivälissä
      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      - Molemmilla olisin päässyt, mutta yhteispisteillä mentiin
      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      - Turkuun
      3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      - Ei valita vielä 1.vuonna...
      5. Vinkkejä valintakokeeseen?
      - Lue kysymykset huolella, jotta tajuat mahdolliset kompat. Älä silti rupea vainoharhaiseksi ja kuvittele jippoja sinnekin missä niitä ei ole. Luota osaamiseesi :D

    • shabidi

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      -johtaminen ja markkinointi varmaan 4x, laskis 3x ja kansis 1x selailumielessä :p noiden lisäksi luin kirjat (paitsi kansis) tsiljoona kertaa selaillen, eli luin vain omat alleviivaukset ja muistilaput ja hahmottelin kokonaisuuksia ja ulkoaopettelin listoja, kaavoja yms.

      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      -heti kirjotusten jälkeen eli maalis/huhtikuun vaihteessa. sitä ennen olin lukenut pari lukua markkinoinnin kirjasta tutustumismielessä

      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      -yhteispisteet

      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      -LUT

      3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      -en ole valinnut pääainetta vielä

      5. Vinkkejä valintakokeeseen?
      -itse valintakokeeseen: ota rauhallisesti, lue kaikki matskut ja kysymykset huolella läpi, lue uudelleen, älä ajattele liian monimutkaisesti, taktikoi (mieti ns. tavoitepistemäärä millä luulisit pääseväsi sisään ja vastaa sen mukaan, huomio tietysti virheiden mahdollisuus ja miinuspisteet, ota myös huomioon se että pisterajat saattaa pomppia ylös miten sattuu kuten tänä vuonna - viime vuoden pisterajoilla et siis välttämättä pääse sisään). syö hyvä aamupala, mene paikalle ajoissa ja tee parhaasi :-) tohon taktikointiin liittyen vielä, että mä en henk. koht. suosittele sellasta arpaonni-tyyliä kauppiksen pääsykokeissa, vastatkaa mielummin niihin varmoihin, laskekaa paljonko niistä tulee pisteitä, jos ne ei mitenkään riitä tai on kiikun kaakun siinä rajoilla niin sitten pari arvausta mukaan, mutta älkää vastatko kaikkiin kysymyksiin jos ette ole kaikista varma, sillä niitä miinuksiakin tulee jos lähdetään liikaa arpomaan.

    • -----

      1. Montako kertaa luit kirjat läpi (määrä ei tietenkään korvaa laatua, mutta kuitenkin)?
      Noin 5 kertaa. Suunnitelmissa oli 6 ja jokaisella lukukerralla tietty "tavoite" (kaavat, muistiinpanojen teko jne.), mutta lopulta päädyin ajanpuutteen vuoksi korvaamaan viimeisen lukukerran yleispätevällä kertailulla.

      2. Milloin aloit lukemaan pääsykokeisiin?
      Maaliskuun puolivälissä.

      3. Pääsitkö sisään pelkällä pääsykokeella vai yhteispisteillä?
      Yhteispisteillä, myös pääsykoepisteet olisivat riittäneet.

      4. Mihin yliopistoon pääsit?
      TSE

      3. Oletko ollut tyytyväinen pääaineeseesi, jos et ole niin miksi?
      Eipä ole pääainetta vielä...

      5. Vinkkejä valintakokeeseen?
      Valmistautumisesta: Tutustu kirjoihin niin että todella ymmärrät lukemasi ja kykenet soveltamaan tietoa. Tee harjoitustehtäviä yksin, kaverin kanssa tai nakita joku läheisesi kuulustelemaan vaikka muistiinpanoista. Ole itsellesi armollinen -> jos lukeminen ei kulje, salli itsellesi tauko. Muutaman lässähtäneen lukupäivän takia ei kuitenkaan ole syytä heittää kirvestä kaivoon, vaan jatkaa urakkaa entistä sinnikkäämmin :)
      Kokeesta: Syö kunnolla etukäteen, sillä kokeeseen ei saa ottaa evästä tai edes juomista mukaan. Mene ajoissa paikalle sillä koepaikalla on aina ruuhka ja ota mukaan jokin "stressilelu" (rubikin kuutiosta mp3-soittimeen) ettet jännitä itseäsi tärviölle ennen kokeen alkua. Älä ota kokeessa turhia riskejä tai paineita - vastaa ensin siihen minkä osaat varmasti, ja mieti muita kysymyksiä vasta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe