Kokemuksia tauosta parisuhteessa?

Tuulikkitar

Millaisia kokemuksia teillä on tauon pitämisestä parisuhteessa? Olen nyt itse kyseissä tilanteessa, vaikka en olisi koskaan uskonut.

Olemme seurustelleet 6½ vuotta. Ensimmäiset vuodet olivat hankalia, mutta viimeiset pari vuotta ovat olleet seesteisiä. Emme siis ole tauolla riitojen vuoksi tai siksi, että emme voisi sietää toisiamme. Päinvastoin, yhdessä totesimme taukoon johtaneessa keskustelussa, että rakkautemme on onnellista ja mukavaa. Ja ei, suhteestamme ei puutu myöskään seksuaalista vetovoimaa toisiamme kohtaan, sillä saralla ei ole koskaan ollut ongelmia.

Vaan kuten ehkä joku lukijoista jo arvasikin, tauolle jääminen liittyy niihin kuuluisiin tulevaisuuskeskusteluihin. Poikaystäväni ei ole missään vaiheessa voinut varmasti sanoa näkevänsä meillä yhteistä tulevaisuutta. Näin hän sanoi pari vuotta sitten ja nyt uudestaan, kun asiaa kysyin. Ensimmäisellä kerralla pystyin ymmärtämään häntä hyvin, sillä olin mustasukkainen ja kärttyinen tyttöystävä tuolloin. Otin opikseni ja kitkin nämä puolet itsestäni.

Tällä kertaa ei kuitenkaan ongelmat suhteessamme voineet olla enää syynä poikaystäväni epävarmuuteen.. sen sijaan hän sanoo "sen jonkin" puuttuvan. Tätä hän sanoi myös pari vuotta sitten ja olisi halunnut tauolle jo silloin, jotta voisi selvittää ajatuksiaan. Silloin olin liian kiinni hänessä, enkä kyennyt antamaan hänelle tätä välimatkaa. Tällä kertaa kuitenkin ymmärsin, ettei tässä tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa. Kumpikaan meistä ei halunnut erota suoraan.

Oletko ollut joskus samassa tilanteessa? Kun tauolle ryhdytään, kun suhteesta puuttuu toisen osapuolen vuoksi "se jokin".

95

20424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulikkitar

      Oletko ollut joskus samassa tilanteessa? Kun tauolle ryhdytään, kun suhteesta puuttuu toisen osapuolen MIELESTÄ "se jokin".

      • I♥westie

        Oltiin seutusteltu 7 vuotta, jolloin taas yhden riidan jälkeen poikaystäväni sanoi, ettei jaksa enää olla kanssani. Otin seuraavana päivänä puhelimen käteen ja ryhdyin hankkimaan omaa asuntoa ja sainkin sellaisen melko pian. Jälkikäteen poikakaverini sanoi, ettei hän ihan tosissaan ollut mutta olin itsekin kyllästynyt ainaiseen taisteluun.

        Muutaman yksin asutun vkon jälkeen ruvettiin taas soittelemaan ja 'kyläilemään' toistemme luona. Tuli puhuttua kaikki hyvät ja pahat asiat, jotka suhteessa pännisi tai oli hyvin. Tämän jälkeen ruvettiin ns. seurustelemaan uudelleen 'puhtaalta' pöydältä. Oli itsellekin hyvä huomata ettei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella.

        Muutimme takaisin yhteen noin vuoden sisällä. Nyt olemme olleet yhdessä (yhteensä) jo yli 15 vuotta ja edelleen hyvin onnellisesti. Suhteemme muuttui todella parempaan suuntaan pienen tauon jälkeen. Olimme molemmat hyvin nuoria (ja lapsellisia), kun aloimme seurustelemaan. Uudelleen 'aloituksen' jälkeen olimme 'aikuisessa' suhteessa aloitimme kuten yllä sanoin 'puhtaalta' pöydältä, tämä luultavasti oli syy joka pelasti suhteemme.


      • janica.......
        I♥westie kirjoitti:

        Oltiin seutusteltu 7 vuotta, jolloin taas yhden riidan jälkeen poikaystäväni sanoi, ettei jaksa enää olla kanssani. Otin seuraavana päivänä puhelimen käteen ja ryhdyin hankkimaan omaa asuntoa ja sainkin sellaisen melko pian. Jälkikäteen poikakaverini sanoi, ettei hän ihan tosissaan ollut mutta olin itsekin kyllästynyt ainaiseen taisteluun.

        Muutaman yksin asutun vkon jälkeen ruvettiin taas soittelemaan ja 'kyläilemään' toistemme luona. Tuli puhuttua kaikki hyvät ja pahat asiat, jotka suhteessa pännisi tai oli hyvin. Tämän jälkeen ruvettiin ns. seurustelemaan uudelleen 'puhtaalta' pöydältä. Oli itsellekin hyvä huomata ettei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella.

        Muutimme takaisin yhteen noin vuoden sisällä. Nyt olemme olleet yhdessä (yhteensä) jo yli 15 vuotta ja edelleen hyvin onnellisesti. Suhteemme muuttui todella parempaan suuntaan pienen tauon jälkeen. Olimme molemmat hyvin nuoria (ja lapsellisia), kun aloimme seurustelemaan. Uudelleen 'aloituksen' jälkeen olimme 'aikuisessa' suhteessa aloitimme kuten yllä sanoin 'puhtaalta' pöydältä, tämä luultavasti oli syy joka pelasti suhteemme.

        Annoitko toisille miehille siinä tauon aikana?

        Itseni tekisi mieli alkaa tauolle vain sen takia että haluaisin kokeilla muitakin miehiä mutta pettää en halua.

        Nykyinen mieheni on ainoa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.

        Haluaisin kokeilla ja kokea seksin ihanuutta myös muiden kanssa.


      • parempi olla
        I♥westie kirjoitti:

        Oltiin seutusteltu 7 vuotta, jolloin taas yhden riidan jälkeen poikaystäväni sanoi, ettei jaksa enää olla kanssani. Otin seuraavana päivänä puhelimen käteen ja ryhdyin hankkimaan omaa asuntoa ja sainkin sellaisen melko pian. Jälkikäteen poikakaverini sanoi, ettei hän ihan tosissaan ollut mutta olin itsekin kyllästynyt ainaiseen taisteluun.

        Muutaman yksin asutun vkon jälkeen ruvettiin taas soittelemaan ja 'kyläilemään' toistemme luona. Tuli puhuttua kaikki hyvät ja pahat asiat, jotka suhteessa pännisi tai oli hyvin. Tämän jälkeen ruvettiin ns. seurustelemaan uudelleen 'puhtaalta' pöydältä. Oli itsellekin hyvä huomata ettei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella.

        Muutimme takaisin yhteen noin vuoden sisällä. Nyt olemme olleet yhdessä (yhteensä) jo yli 15 vuotta ja edelleen hyvin onnellisesti. Suhteemme muuttui todella parempaan suuntaan pienen tauon jälkeen. Olimme molemmat hyvin nuoria (ja lapsellisia), kun aloimme seurustelemaan. Uudelleen 'aloituksen' jälkeen olimme 'aikuisessa' suhteessa aloitimme kuten yllä sanoin 'puhtaalta' pöydältä, tämä luultavasti oli syy joka pelasti suhteemme.

        ei tarvitse toisen mielipiteiden kanssa kulkea ja konoita.


      • toinen sellainen
        janica....... kirjoitti:

        Annoitko toisille miehille siinä tauon aikana?

        Itseni tekisi mieli alkaa tauolle vain sen takia että haluaisin kokeilla muitakin miehiä mutta pettää en halua.

        Nykyinen mieheni on ainoa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.

        Haluaisin kokeilla ja kokea seksin ihanuutta myös muiden kanssa.

        Tarkoittaneeko = erotaan, kokeillaan muita miehiä sängyssä ja palataan yhteen (tai sitten ei)?

        Olisiko sinula sitten kanttia sanoa poikaystävällesi "En halua pettää sinua, joten erotaan vuodeksi, jotta voin olla toisten miesten kanssa sängyssä."


      • muita miehiä!
        toinen sellainen kirjoitti:

        Tarkoittaneeko = erotaan, kokeillaan muita miehiä sängyssä ja palataan yhteen (tai sitten ei)?

        Olisiko sinula sitten kanttia sanoa poikaystävällesi "En halua pettää sinua, joten erotaan vuodeksi, jotta voin olla toisten miesten kanssa sängyssä."

        Me olemme parempia ja monipuolisempia sängyssä (ja usein meillä on isompikin kalustus) kuin sen hetkisellä arkisella poikaystävällänne. Voin vakuuttaa monien naisten kokemuksella, että me miehet eli ns. useammat vaihtoehdot olemme todellakin seksuaalisesti piristäviä tapauksia. Teidän kokemuksenne karttuu ja seksuaalinen aktiivisuutenne voimistuu uudelleen. Kun arki on astunut kotiinne, kaikkinainen parisuhteen ylläpitäminen on vain mautonta nysväämistä. Kannattaa ottaa koe-ero ainakin vuodeksi ja kokeilla uusilla kepeillä elämää.


      • kuulostaa ihan
        muita miehiä! kirjoitti:

        Me olemme parempia ja monipuolisempia sängyssä (ja usein meillä on isompikin kalustus) kuin sen hetkisellä arkisella poikaystävällänne. Voin vakuuttaa monien naisten kokemuksella, että me miehet eli ns. useammat vaihtoehdot olemme todellakin seksuaalisesti piristäviä tapauksia. Teidän kokemuksenne karttuu ja seksuaalinen aktiivisuutenne voimistuu uudelleen. Kun arki on astunut kotiinne, kaikkinainen parisuhteen ylläpitäminen on vain mautonta nysväämistä. Kannattaa ottaa koe-ero ainakin vuodeksi ja kokeilla uusilla kepeillä elämää.

        pienimunaisten vouhkaamisele toi viestisi. Kun et muuten naista saa, niin yrität houkutella sit täältä. surrrkeeta.
        Mutta lohdutukseksi alemmuudentunteeseesi vanha sanonta: mahasta se pienikin ponnistaa.
        Ja vinkki vinkki: älä yritä leikkiä häntäheikkiä, kun et kuitenkan osaa

        ALOITTAJALLE: miksi pitäis pitää taukoa?? Jos homma ei toimi, ettekä osaa hoitaa suhdettanne toimivaksi, niin kerralla reilu ero ja sillä selvä. Taukoilu ei auta. pikemminki päinvastoin. Ei parisuhde ole kuin vanha lelu, joka laitetaan hyllylle odottamaan aikaa jolloin sillä taas ehkä kiinostaa leikkiä.
        Parisuhdetta on hoivattava ja vaalittava päivittäin muutoin se ei toimi. Ja "tauolla" sitä tuskin kumpikaan hoitaa ja vaalii.


      • pepsigirl
        janica....... kirjoitti:

        Annoitko toisille miehille siinä tauon aikana?

        Itseni tekisi mieli alkaa tauolle vain sen takia että haluaisin kokeilla muitakin miehiä mutta pettää en halua.

        Nykyinen mieheni on ainoa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.

        Haluaisin kokeilla ja kokea seksin ihanuutta myös muiden kanssa.

        Sulle vinkkinä älä lähde tauolle tolla perusteella jos nykyinen miehesi on ainoa kenen kanssa olet ollut...koska teidän suhteesta tuohoutuu silloin jotain ja pahasti nimim kokemusta on 3 1/2 vuotta ja ero kun ei enään halunnut koske millään tavalla kun oltiin tauolla ja sai tapailla muita hyvä ja uskollinen pari suhde seinään ja nyt kaduttaa


      • ennemmin
        janica....... kirjoitti:

        Annoitko toisille miehille siinä tauon aikana?

        Itseni tekisi mieli alkaa tauolle vain sen takia että haluaisin kokeilla muitakin miehiä mutta pettää en halua.

        Nykyinen mieheni on ainoa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.

        Haluaisin kokeilla ja kokea seksin ihanuutta myös muiden kanssa.

        Toisen pettäminen tuntuu helpolta ajatukselta ja saattaa olla helppo toteuttaakin, mutta tuo mukanaan uskomattoman ikävää jälkipyykkiä. Sitä kukaan ei yleensä ole halukas suhdetta harkitessaan ajattelemaan eikä aikanaan selvittämään, jos se tulee ajankohtaiseksi, alkaapa se sitten mistä tai miten tahansa.
        Minun tyttöysatäväni petti minua kauan, kauan sitten ja se rikkoi sisältäni jotaiun, jota ei olemikään sen jälkeen korjannut.


      • kieltää lailla

        Ne ovat uuvuttavia ja niistä seuraa aina vain ikävyyksiä. Samoin kaikenlainen muukin kanssakäyminen kumman tahansa sukupuolen kanssa. Ainoa toivo on keskittyä filosofiaan.


      • Annoitko..
        janica....... kirjoitti:

        Annoitko toisille miehille siinä tauon aikana?

        Itseni tekisi mieli alkaa tauolle vain sen takia että haluaisin kokeilla muitakin miehiä mutta pettää en halua.

        Nykyinen mieheni on ainoa jonka kanssa olen harrastanut seksiä.

        Haluaisin kokeilla ja kokea seksin ihanuutta myös muiden kanssa.

        Ei tullut vastaan sellaista joka kanssa olisin mennyt sänkyyn asti. Pientä pusuttelua vakavampaa ei ollut tauolla meillä kummallakaan. Meillä molemmilla on ollut kymmenisen sänkykumppania ennen meidän suhdetta eli ei ollut tarvetta hakea "lisää" kokemusta..


    • tilanne täällä

      Ollaan myös oltu melkein kuusi vuotta yhdessä ja samasta syystä kuin tekin nyt erosimme.. tai olemme tauolla, mutta käytänössä erosimme. Muutan pois yhteisestä kodistamme yksiöön lähipäivinä.
      Ja tosiaan, mies on miettinyt jo tovin että suhteesta puuttuisi se jokin.. rakkautta ei meiltäkään puutu, vaikka arki onkin astunut kuvioihin jo muutama vuosi sitten.
      Rakastan kuitenkin niin että sattuu ja haluaisin jatkaa, kunhan asiat ensin selviäisi.. molemmat toivomme että voimme vielä jonain päivänä jatkaa kun molemmat ovat ottaneet hieman etäisyyttä suhteeseen ja pysytvät katsomaan objektiivisesti mikä oikeasti meni vikaan.
      Mies voisi todella olla se oikea.. olemme seurustelleet tosi nuoresta ja kummallakin jäänyt oma kasvu jne vähän kesken. Toisaalta ihan kivakin muuttaa omaan pieneen yksiöön vaikka tuntuukin tosi pahalta tämä kaikki.
      Uskomme että jos todella olemme ne oikeat toisillemme niin löydämme kyllä vielä toisemme. Toivottavasti tarinalla on onnellinen loppu.

      Paljon tsemppiä teillekkin!

      • tavallaan kokenut...

        Minulle kävi näin: tapasin nuoruudessa ihanan miehen ja olin silloin naimisissa. Rakastuttiin ensikerrasta mutta suhdetta ei voinut kehittyä koska olin varattu. Nyt tilanne on toisinpäin ja olemme löytäneet toisemme uudelleen 21 vuoden jälkeen. Itse olen eronnut ja toisella on kumppani jota hän kutsuu "vain kaveriksi" tunnetasolla.

        Tapasimme eilen ja tunteet olivat samat kuin aikoinaan, ihana päivä! Olemme kuin luodut toisillemme vuosien jälkeenkin ja salaa toivon saavani hänet kuten hänkin silloin kun itse olin vielä aviossa... sellaista elämä on... Olen mieluummin yksin häntä rakastaen kuin väärän miehen kanssa.


      • Terpia auttaa

        Kannattaisiko näiden taukojen sijasta mennä parisuhde terapiaan. Sieltä saa puolueetonta kantaa 3. osapuolelta ja ratkaisuja niihin " puuttuu jokin suhteesta".
        Ja jos terapia ei tuo tulosta niin sitten jäädä tauolle/erota. Miltä tämä vaihtoehto kuulostaisi????


    • on.

      Kyllähän tauko on hyvä juttu, saa ajatukset selkiytyä rauhassa. Sitä sitten huomaa joko todella haluavansa olla vapaa tai sitten havahtuu että eihän sitä voikaan olla "erossa" siitä toisesta. Että ihan hyvä suoda miehellesi tilaa ajatella.

      Toisaalta sitten tuntuu, että kun teillä kerran rakkautta riittää ja seksiäkin on ja kaikki hyvin, niin mitä se miehesi oikein haluaa? Mitä se on se "jokin"? Parisuhteessa, joka kestää pitkään tulee aina se kuuluisa arki vastaan ja muutenkin suhteessa tulee kausia, jolloin ei ole niin suuria tunteita sitä toista osapuolta kohtaan. Silloin tarvitaan sitä, että on päättänyt rakastaa ja olla yhdessä. On sitoutunut. Ei ole heti haikailemassa jotain suurta tunteiden paloa, jota ei voi olla läpi elämän saman ihmisen kanssa. Alkuhuuman saa toki aina uudelleen, mutta eri ihmisen kanssa. Eikö ole parempaa se turvallinen rakkaus sen oman kullan kanssa, jonka jo tuntee? Ja tokihan siihen omaan kumppaniinkin voi "rakastua" aina uudelleen. Parisuhde elää ja muuttuu. Mutta hoitaa sitä pitää, jotta se voi hyvin.

      Toivottavasti miehesi saa ajatuksiinsa selvyyttä. On varmasti todella loukkaavaa elää miehen kanssa, joka ei näe teillä yhteistä tulevaisuutta. Sinä ainakin vaikutat oikein kehityskelpoiselta, kun pystyt puuttumaan omiin huonoihin puoliisi ja kasvamaan ihmisenä. Tsemppiä! Meillä tauko ja erillään asuminen auttoi, mies on taas kotona ja todellakin näkee yhteisen tulevaisuuden ihan koko loppuelämäksi.

      • Tuulikkitar

        Tätä minäkin pohdin, mitä "se jokin" on. Luulisin, että poikaystäväni ei haikaile rakastumisen ensihuumaa vaan jonkinlaista tunnetta siitä, että on rakastunut pelkän rakastamisen sijasta.
        Kuitenkin tuntuu, ettei poikaystäväni ole täysin sisäistänyt sitä, että joskus tämä tunne on etsittävä itsestään: mietittävä, miksi toista rakastaa.

        Hän on seurustellut muutamaan otteeseen noin parin vuoden mittaisissa pätkissä. Ensimmäisissä suhteissa, joissa hän on tuntenut ilmeisen "syvästi" rakastunut, hänet on jätetty ja yksi suhde päättyi tytön vaikeaan luonteeseen. Hän ei ole siis koskaan ollut näin pitkässä suhteessa... eikä tunnu ymmärtävän lainkaan ajatusta siitä, että suhteen rakkauspuolta pitäisi erikseen hoitaa. En itse kaipaa romantiikkaa, mutta minusta tuntuu, että hänen pitäisi oman itsensä vuoksi joskus yrittää olla romattinen.. jotta hän voisi omassa mielessään päästä kiinni siihen rakastumisen tunteeseen. Itse löydän tämän tunteen aina uudelleen näin.. mutta en voi sitä yksipuolisesti häneen sytyttää teinpä mitä tahansa. Hänen olisi itse jotenkin havahduttava tilanteeseen ja nähdä rakkaus myös tahtoasiana.

        Hienoa kuulla, että teillä tilanne kääntyi hyväksi =) Toivon, että niin käy myös meillä. Mutta olen valmis hyväksymään eromme. Tällöin voin nähdä poikaystäväni suurimpana puutteena kyvyttömyyden sitoutua parisuhteen hoitamiseen ja rakastumisen tunteen etsimiseen.. ja ryhtyä etsimään jotakuta, joka ymmärtää tämän puolen paremmin.


      • molempia
        Tuulikkitar kirjoitti:

        Tätä minäkin pohdin, mitä "se jokin" on. Luulisin, että poikaystäväni ei haikaile rakastumisen ensihuumaa vaan jonkinlaista tunnetta siitä, että on rakastunut pelkän rakastamisen sijasta.
        Kuitenkin tuntuu, ettei poikaystäväni ole täysin sisäistänyt sitä, että joskus tämä tunne on etsittävä itsestään: mietittävä, miksi toista rakastaa.

        Hän on seurustellut muutamaan otteeseen noin parin vuoden mittaisissa pätkissä. Ensimmäisissä suhteissa, joissa hän on tuntenut ilmeisen "syvästi" rakastunut, hänet on jätetty ja yksi suhde päättyi tytön vaikeaan luonteeseen. Hän ei ole siis koskaan ollut näin pitkässä suhteessa... eikä tunnu ymmärtävän lainkaan ajatusta siitä, että suhteen rakkauspuolta pitäisi erikseen hoitaa. En itse kaipaa romantiikkaa, mutta minusta tuntuu, että hänen pitäisi oman itsensä vuoksi joskus yrittää olla romattinen.. jotta hän voisi omassa mielessään päästä kiinni siihen rakastumisen tunteeseen. Itse löydän tämän tunteen aina uudelleen näin.. mutta en voi sitä yksipuolisesti häneen sytyttää teinpä mitä tahansa. Hänen olisi itse jotenkin havahduttava tilanteeseen ja nähdä rakkaus myös tahtoasiana.

        Hienoa kuulla, että teillä tilanne kääntyi hyväksi =) Toivon, että niin käy myös meillä. Mutta olen valmis hyväksymään eromme. Tällöin voin nähdä poikaystäväni suurimpana puutteena kyvyttömyyden sitoutua parisuhteen hoitamiseen ja rakastumisen tunteen etsimiseen.. ja ryhtyä etsimään jotakuta, joka ymmärtää tämän puolen paremmin.

        rankkaahan se toiselle on tekemällä tehdä tunnetta, mikä ei ole tunnu luonnoliselta. Ei väkisin kannata olla missään jutussa mukana. Työstähän se käy ja alkaa ahdistaa pitemmän päälle kuitenkin.
        Anna aikaa toiselle. Tauko voisi kyllä selkiyttää paljon ajatuksia.


      • jaatelokesa2009

        ...että joillain tauko toimii ja parisuhde parantuu.

        Kirjoitan itse asiassa aiheesta juttua, joten olisi tosi kiva, jos voisit laittaa minulle privaattiviestin, niin voisimme keskustella ja voisin kertoa jutusta hieman lisää.

        Aurinkoista kesää!


      • Tuulikkitar

        Nyt kun nämä viestit muuttuvat "tuoreiksi" uusien viestien myötä, olisin kysynyt sinulta vielä jotain.. jos nyt satut tämän lukemaan.

        Miten pitkään olitte tauolla? Entä kuinka kauan seurustelitte ennen sitä? Kuinka paljon olitte yhteydessä tauon aikana? Ja tiedätkö mikä oli ratkaiseva asia miehen tunteiden muuttumisessa?

        Meillä on nyt kuukausi taukoa takana. Tunteet ovat menneet ylä-ja alamäkeä. Jonkin verran olemme olleet yhteyksissä ja jopa päässeet vähän eteenpäin suhteemme pohtimisessa. Mies jopa halusi lainaksi parisuhdekirjan, jonka olin jostain saanut käsiini.


    • ihme siinä on...

      että teillä kirjottajilla molemmilla noin kuutisen vuotta seurustelua ja tuollainen tilanne? meinaan sama juttu täällä tavallaan. Kyseessä mun kohdalla sellanen juttu että poikaystävän (meillä myös lapsi) kanssa asutaan erillään ja olen itse miettinyt että haluan joskus sitoutuneen parisuhteen ja "äijä" tuntuu olevan eri mieltä (ollaan asuttu yhdessä, mutta nyt asutaan eri kaupungeissa kaukana toisistamme)... Otan sen niin henkilökohtaisesti että olen valmis lopettamaan suhteen. Ajattelen että olen kyseiselle henkilölle vain joku "varatyttöystävä" paremman puutteessa: pelkää varmaan ettei saisi parempaa. Olen kysynyt suoraan mutta en vastauksia kunnolla saa. Vetoaa vain lapsellisesti että "Ollaan vain erimieltä asioista." vaikka minun mielestä hän ei vain halua sitoutua juuri minun kanssani. Haluaisin vain suoraa puhetta häneltä, että voimme jatkaa joko yhdessä tai erikseen. Tuntuu vain että hän haluaa minun lopettavan suhteen ja siihen tämä nyt tuntuu menevänkin.

      Hän erosikin minusta taannoin mutta "kusetti" kauniilla "nyt ymmärrän sua, kyllä mä haluan meistä vielä kaikkea ja sitoutua, muuttaa yhteen jne."-sanoilla jatkamaan. Ei mennyt kuukauttakaan kun alkoi perua puheitaan.
      Ollaan kuitenkin jo kolmenkympin tietämillä (hän ylikin). Ja mekin oltu nyt just hieman yli kuus vuotta "yhdessä". Mun tapauksessa mies tuntuu "hieman" kypsymättömältä parisuhteeseen vielä kaiken kokemamme jälkeenkin. No, mulla yksi lapsi jo kasvatettavana joten en jaksa "äijää" kasvattaa eikä se mun tehtävä olekaan.

      Vinkki: ei kannata lapsia hankkia epäkypsiin suhteisiin. Käyttäkää kumia!!! :) sitoutukaa jotenkin ennen lapsen saantia.

      • 1568

        saat tolla vinkilläskuulostamaan kuin katuisit lastas! itsellä ero myös takana ja tästä suhteesta lapsi mut se on parasta mitä mulle suhteesta jäi! en todellakaan ajattele et se olis virhe vain sen takia et äijä on mulkku ja parisuhde ei toiminut. asiat tärkeysjärjestykseen. et vissiin oikeilla perusteilla itse lastas tehnyt


      • Lapseton79

        Olen samaa mieltä kanssasi. Itselläni ei ole lapsia, mutta ystävilläni on minunkin puolesta ja suurinosa eronneita. Lapsia siunaantui muutaman kk seurustelun jälkeen ja sitten 3 vuoden jälkeen huomattiin, ettei ole muuta yhteistä kuin lapset. Mielestäni vähän liian hätäistä toimintaa, kun ystäväni olivat kuitenkin vähän yli 20 kymppisiä. Kyllä mielestäni suhde pitää olla ollut pitkään vakaalla pohjalla ennenkuin mietitään lasten saantia. Ja sitten on muutama ihminen jonka tiedän tehneen lapsen siksi että, parisuhde pysyisi kasassa ja mieheltä kysymättä tietenkin. Ja arvatkaahan vaan että kuin niissä suhteissa on käynyt. Että tämmöstä... Vaikka sanonta kuuluu ettei lapsia tehdä, niitä saadaan niin kyllä se tuossa viimeisessä kertomuksessani on ihan tehty ja toiselta kysymättä.


      • Lapseton79
        1568 kirjoitti:

        saat tolla vinkilläskuulostamaan kuin katuisit lastas! itsellä ero myös takana ja tästä suhteesta lapsi mut se on parasta mitä mulle suhteesta jäi! en todellakaan ajattele et se olis virhe vain sen takia et äijä on mulkku ja parisuhde ei toiminut. asiat tärkeysjärjestykseen. et vissiin oikeilla perusteilla itse lastas tehnyt

        Ei lapset ole virheitä vaikka ne syntyisivät suunnittelematta, vahinkoja sattuu. Se on aikuisten virhe jos ei käytetä ehkäisyä tai tehdään/saadaan lapsi epäkypsään suhteeseen. Mielestäni pariskuntien pitäisi ensiksi seurustella kahdestaan ja mittailla suhteen kestävyyttä, ennenkuin tekee lapsia. Lapsen tulo parisuhteeseen vaatii enemmän parisuhteelta. Lapset eroista kärsii. Isi ja äiti muuttaa erilleen. Tulee uusia isi tai äitipuolia. Se tuo lapsille turvattomuutta. He luulevat että, näin elämässä kuuluu toimia. Ketään ei tarvi ottaa vakavasti. He eivät tulevaisuudessa pysty itse välttämättä tasapainoiseen suhteeseen kun ovat saaneet omilta vanhemmiltaa "hyvää mallia". Tätä mieltä minä olen. Ja minä en ymmärtänyt sitä aiempaa viestiä väärin johon sinä vastasit.


    • kuka,siis mäkö?

      Parisuhde on mulle "in my ass"-asia.
      Tykkään naamastani, ihan all in one.

      • Merkki_maan_alta

        Oletpa selkeästi ajatteleva "ihminen"...

        Kaikkihan me ollaan omien kasvojemme vankeja, jälkeläisiä, jättiläisiä. Sinä olen minä. Eihän tuosta voi mitään tulla, jälkikäteen ajattelin olevani vain laastari.
        Kenkää ja tuli. Paloi jalkineet. Sillat myös takanani. Roviona.
        Avojaloin eteenpäin, "in my ass" ajattelin. 14 vuotta myöhemmin voin sanoa etten vieläkään tiedä olinko se minä vai se, jota puolisoni halusi minun olevan.
        Nyt ollaan oltu exän kanssa yhessä jo 3 päivää yhdessä ja erikseen ja nyt voin sanoa kokemuksella, että me ollaan luotu toisillemme (Babylon, Sodoma ja Gomorra, ne me ollaan toisillemme luotu)

        En huku, enkä nuku enää. En vain uskalla. Se minun paholaismainen naiseni/mieheni voi kadota minun viereltäni koska vain huudan keskellä yötä, että "Sotka!" Vaikka tarkoitan sitä mainosta telkussa, niin se luulee että minä linnun perään huutelen. Ei se ymmärrä minua. Ei. Luulen silti, että me ollaan luotu toisillemme (Babylon, Sodoma ja Gomorra, ne me ollaan toisillemme luotu)

        Namaste kullekin sielulle. Pienille sieluille ei. Ei pienille sieluille, ei.


      • Viesti_maan_alta

        Oletpa selkeästi ajatteleva "ihminen"...

        Kaikkihan me ollaan omien kasvojemme vankeja, jälkeläisiä, jättiläisiä. Sinä olen minä. Eihän tuosta voi mitään tulla, jälkikäteen ajattelin olevani vain laastari.
        Kenkää ja tuli. Paloi jalkineet. Sillat myös takanani. Roviona.
        Avojaloin eteenpäin, "in my ass" ajattelin. 14 vuotta myöhemmin voin sanoa etten vieläkään tiedä olinko se minä vai se, jota puolisoni halusi minun olevan.
        Nyt ollaan oltu exän kanssa yhessä jo 3 päivää yhdessä ja erikseen ja nyt voin sanoa kokemuksella, että me ollaan luotu toisillemme (Babylon, Sodoma ja Gomorra, ne me ollaan toisillemme luotu)

        En huku, enkä nuku enää. En vain uskalla. Se minun paholaismainen naiseni/mieheni voi kadota minun viereltäni koska vain huudan keskellä yötä, että "Sotka!" Vaikka tarkoitan sitä mainosta telkussa, niin se luulee että minä linnun perään huutelen. Ei se ymmärrä minua. Ei. Luulen silti, että me ollaan luotu toisillemme (Babylon, Sodoma ja Gomorra, ne me ollaan toisillemme luotu)

        Namaste kullekin sielulle. Pienille sieluille ei. Ei pienille sieluille, ei.


    • Niih....

      Olen kans itse halunnut joskus pitää taukoa. Oikeastaan kyse on siitä että toinen ei ole se oikea. Vasta sitten kun tapaa sen oikean ja tosissaan rakastuu niin tajuaa ettei mitään taukoja tarvita. Ei tarvitse epäröidä kun oikeasti kolahtaa. Te ootte vaan tottuneet elämään yhdessä.

      • Tuulikkitar

        Näinhän se saattaa myös olla. Kuinka pitkään olet ollut nyt tämän "oikean" kanssa?


      • sama.........
        Tuulikkitar kirjoitti:

        Näinhän se saattaa myös olla. Kuinka pitkään olet ollut nyt tämän "oikean" kanssa?

        Jotain kaksi viikkoa.




        No ei vaiskaan :-) reilu 5 vuotta.


      • Tuulikkitar
        sama......... kirjoitti:

        Jotain kaksi viikkoa.




        No ei vaiskaan :-) reilu 5 vuotta.

        =) Totta, 5 vuotta tuo vähän enemmän painoarvoa sun argumentille kuin 2 viikkoa toisi. Mua kiinnostais kuulla lisää sun näkökulmasta.. kun ikäänkuin edustat nyt tätä mun tilanteen toista osapuolta.

        Oliko siinä sun edellisessä suhteessa joitain selkeitä ongelmia, tai jotain asiaa minkä osasit järjellä ajatella syyksi epäröintiin? Vaan oliko kyse nimenomaan puhtaasta tunteesta ilman sen kummempia syitä? Entä miten pitkään olit edellisessä suhteessa?

        Sehän tässä tilanteessa kinkkistä onkin, että ei tiedä pitäiskö vaan luovuttaa, todeta, että toinen ei ole minuun kunnolla rakastunut tai löytänyt minusta sitä oikeaa.. vai yrittää metsästää jonkinlaisia syitä asianlaitaan. Siis sellaisia syitä, joiden kautta tilanteeseen voisi löytyä muutos.


      • linjoilla...
        Tuulikkitar kirjoitti:

        =) Totta, 5 vuotta tuo vähän enemmän painoarvoa sun argumentille kuin 2 viikkoa toisi. Mua kiinnostais kuulla lisää sun näkökulmasta.. kun ikäänkuin edustat nyt tätä mun tilanteen toista osapuolta.

        Oliko siinä sun edellisessä suhteessa joitain selkeitä ongelmia, tai jotain asiaa minkä osasit järjellä ajatella syyksi epäröintiin? Vaan oliko kyse nimenomaan puhtaasta tunteesta ilman sen kummempia syitä? Entä miten pitkään olit edellisessä suhteessa?

        Sehän tässä tilanteessa kinkkistä onkin, että ei tiedä pitäiskö vaan luovuttaa, todeta, että toinen ei ole minuun kunnolla rakastunut tai löytänyt minusta sitä oikeaa.. vai yrittää metsästää jonkinlaisia syitä asianlaitaan. Siis sellaisia syitä, joiden kautta tilanteeseen voisi löytyä muutos.

        Kun olet sen kanssa, jonka kanssa tosiaan haluat olla, mitää taukoja ei tarvita. Tässä tulee mieleen, että toinen on alunperin alkanut suhteeseen "parempaa odotellessa" eikä ole tajunnut, minkälaisen oharin toiselle osapuolelle samalla tekee, jos toinen on aivan aidosti ja täysillä mukana. Tulevaisuuden suunnitelmien erilaisuus on tosi hyvä indikaattori tälle. Eli suosittelen ihan kokonaan eron, ei minkään tauon, hyväksymistä. Jos kuitenkin olisitte toisillenne ne oikeat, palaatte aivan varmasti yhteen, sillä kertaa aidosti, kuten tässä ketjussa jo yksi tosi hienosti toi esiin.


      • ei vaan viitsisi..
        linjoilla... kirjoitti:

        Kun olet sen kanssa, jonka kanssa tosiaan haluat olla, mitää taukoja ei tarvita. Tässä tulee mieleen, että toinen on alunperin alkanut suhteeseen "parempaa odotellessa" eikä ole tajunnut, minkälaisen oharin toiselle osapuolelle samalla tekee, jos toinen on aivan aidosti ja täysillä mukana. Tulevaisuuden suunnitelmien erilaisuus on tosi hyvä indikaattori tälle. Eli suosittelen ihan kokonaan eron, ei minkään tauon, hyväksymistä. Jos kuitenkin olisitte toisillenne ne oikeat, palaatte aivan varmasti yhteen, sillä kertaa aidosti, kuten tässä ketjussa jo yksi tosi hienosti toi esiin.

        seurustella? Niin kuin on itsellä päässy käymään. Yli 5v seurustelua takana ja tykätään toisistamme, mutta olisin valmis taukoon syystä, että EI jaksasi näitä seurustelun koukeroita vaan olisin mielellään pitkästä aikaa sinkkuna huolettomana. Eli EN HALUAISI MITÄÄN SEURUSTELU HOMMIA ja parempien etsimistä vaan ihan vaan sinkku elämää maistella. Ei tilivelvollisuutta kenellekkään ja saisi mennä ja tulla niinku huvittaa. Kyllä minusta nuoruus on jotain muuta varten kuin 'kotileikkiä' varten. Loppuelämähän se olisi aikaa sitten seurustella ja olla ja tehdä yhdessä.
        Tulee sitten 50 villitykset sun muut, kun on aikuisiän alusta asti vaan seurustellu ja sitten hoksaa, että hetkinen mullahan on jääny tämmönen elämän vaihe välistä ja sitten joutuu juoksentelemaan pitkin kyliä. Kumpi parempi hmm...


      • niin totta
        linjoilla... kirjoitti:

        Kun olet sen kanssa, jonka kanssa tosiaan haluat olla, mitää taukoja ei tarvita. Tässä tulee mieleen, että toinen on alunperin alkanut suhteeseen "parempaa odotellessa" eikä ole tajunnut, minkälaisen oharin toiselle osapuolelle samalla tekee, jos toinen on aivan aidosti ja täysillä mukana. Tulevaisuuden suunnitelmien erilaisuus on tosi hyvä indikaattori tälle. Eli suosittelen ihan kokonaan eron, ei minkään tauon, hyväksymistä. Jos kuitenkin olisitte toisillenne ne oikeat, palaatte aivan varmasti yhteen, sillä kertaa aidosti, kuten tässä ketjussa jo yksi tosi hienosti toi esiin.

        Nyt jo hieman iäkkäämpänä olen tullut siihen tulokseen, että se "oikea" tosiaan on olemassa. Milloin häneen törmää, se on toinen juttu mutta sen kyllä tuntee. Tosi paljon näkee kulissielämää eli täytyy olla vain joku, sellainen on säälittävää elämää. Joskus mutta harvoin näkee jo vanhempia pareja, jotka aidosti ovat vastaparit ja heistä huokuu kadehdittava "se jokin".Onnea heille.


    • Tarkkapiirtokuvaa.

      kannattaa, lähteä, koska vain silleen voi palata, josei kukaan usko muualla mun juttuja, tai mmäen usko niitä.. Pölkky-merja jos lähtee, niin samatapainen kuuuma-pillu saattaa löytyy suomestakin tämän tilalle. nimmerkillä. etsivä saa. hmm... onnea matkaan.. PS. koittakaa NAISET Jummartaa, että raha-miestä joutuu seietämään, mutta persaukinen kauhee. ja ilmaiset puuttuu... mok..

    • kaikenlaista kokenut

      Katsele uusi uusi mies, jos kerta miehen mielestä "se jokin puuttuu" sillä maailma on miehiä täynnä.

      • minäkin ole seurustellut jo 15 vuotta ja edelleen viimisien vuosien aikana emäntä on kovasti tykännyt käydä ulkona likkojen kere .minäkin olen sitä yrittänyt neuvoa

        jotta pudota nyt 8 kg pois ja sitten kietoon.niin eiköhän siitä vielä ura urkene.
        maahan on vapaa rakaani


    • voi olla hyväksikin

      Taitaa olla niin, että se jokin on kuitenkin jotain, mikä lopultakin löytyy itsestä, elämän maku. Ihminen kuvittelee, että joku toinen tekee hänet onnelliseksi. Mutta onni ja elämän maku löytyykin itsestä, sitten pystyy olemaan onnellinen toisen kanssa, kokemaan yhteistä onnea. Rakastuminen on tila, joka menee ohi, senhän tiedämme.
      Itsensä kohtaaminen on se juttu. Ja jos teiltä se jokin puuttuu, se luultavasti olisi lapsi.
      Niinhän se ennen meni.. oltiin ehkä muuan vuosi yhdessä ja ruvettiin lapsen tekoon. Tänä päivänähän se on kirosana melkein.. kaikkien pitäisi löytää itsensä ja tulla ensin onnelliseksi. Mutta niinhän se ei mene, väkevästi eläminen tekee onnelliseksi.

      Tauko tekee varmaan hyvää, toisaalta minä sinuna vetäisin jo johtopäätökset..

    • voi olla hyväksikin

      Taitaa olla niin, että se jokin on kuitenkin jotain, mikä lopultakin löytyy itsestä, elämän maku. Ihminen kuvittelee, että joku toinen tekee hänet onnelliseksi. Mutta onni ja elämän maku löytyykin itsestä, sitten pystyy olemaan onnellinen toisen kanssa, kokemaan yhteistä onnea. Rakastuminen on tila, joka menee ohi, senhän tiedämme.
      Itsensä kohtaaminen on se juttu. Ja jos teiltä se jokin puuttuu, se luultavasti olisi lapsi.
      Niinhän se ennen meni.. oltiin ehkä muuan vuosi yhdessä ja ruvettiin lapsen tekoon. Tänä päivänähän se on kirosana melkein.. kaikkien pitäisi löytää itsensä ja tulla ensin onnelliseksi. Mutta niinhän se ei mene, väkevästi eläminen tekee onnelliseksi.

      Tauko tekee varmaan hyvää, toisaalta minä sinuna vetäisin jo johtopäätökset..

      • onni onse matka..

        -Sekobolti enemmistö etsii onnea itsensä ulkopuolelta.. seon mun sisällä. tai sitten ei...


    • I♥westie

      Oltiin seutusteltu 7 vuotta, jolloin taas yhden riidan jälkeen poikaystäväni sanoi, ettei jaksa enää olla kanssani. Otin seuraavana päivänä puhelimen käteen ja ryhdyin hankkimaan omaa asuntoa ja sainkin sellaisen melko pian. Jälkikäteen poikakaverini sanoi, ettei hän ihan tosissaan ollut mutta olin itsekin kyllästynyt ainaiseen taisteluun.

      Muutaman yksin asutun vkon jälkeen ruvettiin taas soittelemaan ja 'kyläilemään' toistemme luona. Tuli puhuttua kaikki hyvät ja pahat asiat, jotka suhteessa pänni tai oli hyvin. Tämän jälkeen ruvettiin ns. seurustelemaan uudelleen 'puhtaalta' pöydältä. Oli itsellekin hyvä huomata ettei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella.

      Muutimme takaisin yhteen noin vuoden sisällä. Nyt olemme olleet yhdessä (yhteensä) jo yli 15 vuotta ja edelleen hyvin onnellisesti. Suhteemme muuttui todella parempaan suuntaan pienen tauon jälkeen. Olimme molemmat hyvin nuoria (ja lapsellisia), kun aloimme seurustelemaan. Uudelleen 'aloituksen' jälkeen olimme 'aikuisessa' suhteessa aloitimme kuten yllä sanoin 'puhtaalta' pöydältä, tämä luultavasti oli syy joka pelasti suhteemme.

      • Tuulikkitar

        Minulla on sellainen fiilis, että parhaassa tapauksessa suhteemme kanssa voi käydä juuri näin. Olen miettinyt suhteemme alkuaikoja ja todennut, että jos nyt aloittaisimme "puhtaalta pöydältä", meille muodostuisi hyvin erilainen ja toimivampi suhde... juuri kuvaamasi "aikuinen suhde".

        Olen käynyt mielenkiintoisen ajatteluketjun läpi nyt kuukauden kestäneen taukomme aikana.. ensin itsesääliä ja ahdistusta, sitten ylimielistä "minussa ei ole mitään vikaa, mies vain pelkää sitoutumista" ja nyt lopulta olen alkanut nähdä totuuden omista "virheistäni" ja suhteemme todellisista ongelmista. On helpottavaa olla täysin rehellinen itselleen.


      • suhteista....
        Tuulikkitar kirjoitti:

        Minulla on sellainen fiilis, että parhaassa tapauksessa suhteemme kanssa voi käydä juuri näin. Olen miettinyt suhteemme alkuaikoja ja todennut, että jos nyt aloittaisimme "puhtaalta pöydältä", meille muodostuisi hyvin erilainen ja toimivampi suhde... juuri kuvaamasi "aikuinen suhde".

        Olen käynyt mielenkiintoisen ajatteluketjun läpi nyt kuukauden kestäneen taukomme aikana.. ensin itsesääliä ja ahdistusta, sitten ylimielistä "minussa ei ole mitään vikaa, mies vain pelkää sitoutumista" ja nyt lopulta olen alkanut nähdä totuuden omista "virheistäni" ja suhteemme todellisista ongelmista. On helpottavaa olla täysin rehellinen itselleen.

        Et kun sää oot "helppo nakki", niin susta ei sit tykätä, mut kun ne aiemmat ei ollu, niin niistä tykätään, joten älä ole sellainen...

        Ja sehän pitää kans mielestäni paikkaansa, että ensirakkaus uppoaa parhaiten, ja sen jälkeen rakastumisen tunne ei ole enään niin vahva, joten se voi olla se jokin...


    • Bea09

      Olen ollut mieheni kanssa yli 5v ja.. sama ongelma on! hän ei näe meitä tulevaisuudessa yhdessä. Yritimme tuossa taannoin lasta, yhteisestä päätöksestä! mutta 3kk yrittämisen jälkeen mies perääntyi ja sanoi, että ei olekkaan valmis. Petyin todella paljon, mutta, uskoin että hän haluaa lapsen myöhemmin onhän tässä aikaa. naimisiin meno on EHDOTON EI! syy tähän on kuulemma "mitä se muuttaisi" ? olemmehan jo kihloissa. Rassaa tämä paikallaan olo. Omaa asuntoakin olemme katselleet, mutta tässäkin asiassa mies pistää kampoihin "ei työpaikat ole varmoja, en halua elää kädestä suuhun" Mutta.. en halua olla se joka pakottaa ottamaan sen ison askeleen, haluan että kumpikin on varmoja ja haluaa. Mutta pieni tauko teki meille hyvää! olimme erossa hetken aikaa ja nyt on kaikki ok, tosin ei sen naimisiin menon suhtee, se on sitten hänen mielestään JOSKUS. Jaksamisia muille.

      • kesän erossa

        miehen toiveesta, hän kun halusi olla ystäviensä kanssa ja "miettiä" suhdetta.Nainen löysi kesän aikana uuden rakkauden ja päätyi onnellisesti naimisiin..mies liikkuu sinkkuna edelleen ja on alkanu juomaan ja juhlimaan entistä enemmän, onpahan nyt sinkkuna yksin ollessaan aikaa miettiä...ehkäpä sitäkin oliko hänen "kesätaukonsa" kauniista ja kivasta naisesta ihan järkevää..?


      • olette

        kihloissa, mutta mies ei ole valmis naimisiin? miten se on edes mahdollista? :D


      • samaa...

        Mikä miehen ikä on? Ja minkälainen.


    • Samuli101

      Monet ihmiset voivat haikailla koko elämänsä jonkin selittämättömän ihanan asian perään. Kyse on mielestäni siitä , että ei haluta tai osata keskittyä oman suhteensa kehittämiseen , vaan kuvitellaan sen ihanuuden löytyvän aina seuraavan mäen takaa. Jos kaikki on hyvin , mutta silti haluaa elää erossa on tilanne vielä huomattavasti vaikeampi kuin jos on rehellisesti ongelmia suhteessa sillä silloin on kuitenkin jotain mitä lähteä korjaamaan. Niin julmalta kuin se kuullostaakin , niin perimmäinen syy tauolle on se , että voi "pettää" toista luvalla. Mies on pelkuri jos ei uskalla kertoa tätä suoraan , vaan pitää sinua takaporttina jos/kun huomaa ettei se ruoho ollutkaan yhtään sen vihreämpää aidan toisella puolella.

      • pitäjät

        Erittäin fiksusti kirjoitettu ja täyttä totta tuokin valitettavan monen kohdalla. Alkuhuuman jälkeen todetaan, "ettei tää nyt ihan...". Pidetään taukoa vain toiseen kyllästymisen vuoksi, katsellaan jos joku paaaljooon kauniimpi/komeampi ja parempi sattuisi löytymään. Ja seksiinkin vaihtelua. Julmaa ja kypsymätöntä.

        Moni tuossa totesi, että jos TODELLA rakastaa toista, ei halua taukoja vaan aivan muuta eli sitoutumista ja yhteistä tulevaisuutta.


    • aina tapahtuu..

      Mikä siinä non 7v.n rajapyykissä oikein on? , itsellänikin jo kolme yli 7v suhdetta takanani. Sanoisin kokemuksesta että olette kyllästyneet arkeen ja haette parempaa huomista tietämättä onko sitä?.. mutta kaikki uusi ja vähän erikoisempi kuin nyt arki on kiinnostaa miestäsi..

      Joten anna sen mennä ja mene itsekkin ja oikein riemulla, äläkä vingu takaisin silloin miehesi vasta huomaa mitä on menettämässä.. Jos on tarkoitettu sinulle

      • ?

        Hei, kyllähän tuota sanotaan, että elämässä tulee nuista 7 vuoden etappeja. Suuret muutokset elämässä tapahtuu 7 vuoden välein. Äitini, jolla elämää takana jo monta 7 vuoden jaksoa sanoi, kerran, että hänellä on kaikki suuret elämän muutokset tapahtuneet 7 vuoden välein...niihin siis kuuluu esim. minun syntymä ja oman äidin kuolema. Voihan se tietysti olla sattumaakin.

        Meillä oli asumusero kun saimme ensimmäisen lapsen. Asuttiin toisella puolella Suomea. Mies kävi kyläilemässä mun luona niin usein kun pääsi. ½ vuoden kuluttua sanoi, että joko muutan takaisin tai sitten erotaan, että hän ei enää jaksa.

        Mietin sillon eroa oikeasti. En sitten kuitenkaan voinut tehdä sitä, koska se rakkauden määrä mitä tämä mies on tarjonnut on ollut niin suuri. Hänen kanssaan on hyvä olla, mutta olen kyllä ollut palavammin rakastunut joskus aikoinaan (siinä suhteessa oli se jokin). Luulisin, että se jokin on sellainen hiuksen hieno asia, joka on vain joidenkin ihmisten kesken. Puhutaan myös "kemiasta". Se, että tietää toista katsomalla mitä se ajattelee ja tietää toisen katseesta, että se tietää mitä itse ajattelee. Kaikkien kanssa suhde ei ole tuollainen, mutta voi kuitenkin olla hyvä ja onnellinen suhde. Näin minä sen ajattelisin.


      • toiseen suuntaan
        ? kirjoitti:

        Hei, kyllähän tuota sanotaan, että elämässä tulee nuista 7 vuoden etappeja. Suuret muutokset elämässä tapahtuu 7 vuoden välein. Äitini, jolla elämää takana jo monta 7 vuoden jaksoa sanoi, kerran, että hänellä on kaikki suuret elämän muutokset tapahtuneet 7 vuoden välein...niihin siis kuuluu esim. minun syntymä ja oman äidin kuolema. Voihan se tietysti olla sattumaakin.

        Meillä oli asumusero kun saimme ensimmäisen lapsen. Asuttiin toisella puolella Suomea. Mies kävi kyläilemässä mun luona niin usein kun pääsi. ½ vuoden kuluttua sanoi, että joko muutan takaisin tai sitten erotaan, että hän ei enää jaksa.

        Mietin sillon eroa oikeasti. En sitten kuitenkaan voinut tehdä sitä, koska se rakkauden määrä mitä tämä mies on tarjonnut on ollut niin suuri. Hänen kanssaan on hyvä olla, mutta olen kyllä ollut palavammin rakastunut joskus aikoinaan (siinä suhteessa oli se jokin). Luulisin, että se jokin on sellainen hiuksen hieno asia, joka on vain joidenkin ihmisten kesken. Puhutaan myös "kemiasta". Se, että tietää toista katsomalla mitä se ajattelee ja tietää toisen katseesta, että se tietää mitä itse ajattelee. Kaikkien kanssa suhde ei ole tuollainen, mutta voi kuitenkin olla hyvä ja onnellinen suhde. Näin minä sen ajattelisin.

        Niin lisään vielä tuohon 7 vuoden ero juttuun, että voi se muutos suhteessa olla toiseenkin suuntaan. Me oltiin kyllästyneitä elämäämme siinä 7 vuoden paikkeilla ja sitten päätettiin mennä elämässä eteenpäin. Ostettiin asunto, auto, minun työpaikka vaihtui ja lapsi aloitti koulun...kaikki saman vuoden aikana.


    • kateutumissimmoinenko

      ei vaan ole parisuhteeseen. Kaverit, juhliminen, irto suhteet jne nykymenossa ajaa monesti parisuhteen edelle. Tällaisen tuuliviirin onkin parempi olla camelboots mies tahi nainen ja tallata omia polkuja. Kun sitten vuosien saatossa "juhlat on juhlittu" moni kuitenkin katuu myöhemmin ikisinkku valintaansa perheen perustamista silmällä pitäen. Näistä kuoriutuu sitten suvussa "ylpeitä" aikamiespoikia tai vanhojapiikoja jotka vetävät roolinsa hammasta purren, mutta kateellisuus suvun perheellisiä kohtaan aina joskus tahattomasti paljastuu.
      Jos on merkkejä siitä että kevyt seurustelu alkaa muuttua vakavammaksi kannattaa hieman kartoittaa toistensa toiveita perheen perustamista myöten ettei sitten monen vuoden seurustelun jälkeen tule toiselle mitään yllätyksiä ja pettymyksiä. Yleensä juuri tuollainen "päämärätön" jatkuva seurustelu on tuhoon tuomittu missä ei olla valmiita sitoutumaan kunnolla ja perustamaan perhettä.

      • ...

        "missä ei olla valmiita sitoutumaan kunnolla ja perustamaan perhettä"

        Voihan moni haluta sitoutua kunnolla, mutta miksi kaikkien olisi lapsia tehtävä jos ei halua?


    • tuttua..

      Itse olen seurustellut yli kahdeksan vuotta, kihloissa ollaan. Nyt pitäisi siirtyä asiassa eteenpäin ja mielestäni mieheni epäröi.. Meillä oli syksyllä jo hääpaikkakin varattuna ja olin täysin valmis menemään naimisiin, kunnes mieheni sanoi, ettemme voi mennä, koska meillä on liian suuria ristiriitoja.. Kaikki tämä miehen epäröinti tapahtui sen jälkeen, kun minulla oli uskottomuusepäily miestäni kohtaan.. Tällä viikolla jälleen kysyin, mitä tehdään näiden asioiden kanssa, niin hän alkoi haukkua minua, että olen itsekäs ihminen, että tätähän on odottanut jo viimeiset pari kolme vuotta, että mennään asioissa eteenpäin. No, kysyin häneltä, että miksei hän ole itse ottanut asiaa puheeksi, kun on odottanut vain minun mielipidettä ja olihan meillä hääpaikkakin varattuna, niin eikö se ole tarpeeksi vahva mielipide osaltani... Tuohon mieheni ei osannut vastata.. Hmm, eli hieman epäilyttää miehen touhut, aika risririitaista! Kun puhuin lapsen teosta, mies totesi, että siitenpähän ainakin loppuu kaikki ylimääräiset nalkutukset ja riidat, kun on muutakin ajateltavaa.. Aika pahalta tuntuu, että hän suhtautuu tuolla lailla lapsen hankkimiseen, minkä pitäisi olla onnellinen ja iloinen asia. Muutenkin pelottaa, osaako mieheni kohdella minua tarpeeksi hyvin odotusaikana, koska osaa toisinaan olla hyvin ilkeä ja päästelee suustaan mitä sattuu.

      • kuulosta

        Kuulostaa että miehesi on sinun kanssa ihan vaikka mukavuussyistä, on avovaimo tarpeen tullen ja koti jota joku hoitaa ja maksaa ja laittaa ruokaa ja huolehtii ja sisustaa ja antaa tietysti säännöllisesti seksiäkin mutta ei kuitenkaan halua naimisiin eikä yhteisiä lapsia kun varmaan satunnaisilla seikkailuillaan kokeilee muita ja miettii kaiken aikaa josko hänelle olisikin jossain se täydellinen nainen, haukkuu sinua sillä aikaa nalkuttavaksi tai varmaan myös luulotautiseksi jos yrität uskottomuudesta häneltä kysellä ja kääntää koko asian sinua vastaan. Kenenkään ei tarttee sietää kumppanilta halveksuvaa käytöstä ja kielenkäyttöä ja alentuvaa suhtautumista. Ei kuulosta rakastavalta ja tukevalta puolisolta lasten hankintaa ajatellen, se ei todellakaan ole ruusilla tanssimista kun olet väsynyt lapsen hoidosta ja toinen käyttäytyy kusipäisesti eikä kanna omaa vastuutaan vaan todennäköisesti huitelee omilla menoillaan ja sanoo sitten että kuka kotona kestäisikään tuollaisen nalkuttavan akan kanssa. Näitä on nähty eikä ne hyvin pääty. Sinunkin on hyvä muistaa että se kotona oleva ei ole ainut mies tässä maassa ja sinua varten voi olla kunnioittava ja rakastava mies vaikka kotikulman takana. Mieti tarkkaan menistkö naimisiin tavan vuoksi tai hankkisit lapsia ajatellen että mies siitä sitten muuttuu vai onko hän se ainut vaihtoehto jonka kanssa ikinä voisit ajatella eläväsi vuosikymmenet?


      • lapsen hankkimista

        teille kahdelle, ei ne ristiriidat vauvalla tule tasoittumaan vaan tulee vaan lisääntymään, kun teitä on sitten kolme, kun kaksinkin on noin epämääräiset välit.
        Joskus kannattaa ottaa rohkeasti askel erisuuntiin.Jos kuitenkin rakastat miestäsi niin voithan yrittää katsoa vielä.Lapsen teko taitaa jäädä jonkun toisen kanssa tehtäväksi. Silloin kun molemmat sitä haluaa ja odottaa se on aivan ihanaa.Muista kuitenkin, että vuodet vierii eikä menetettyä aikaa saa takaisin.


    • edellisestä

      liitosta otin tauon lopullisesti 12 vuoden jälkeen.
      Nyt on taas sama tilanne edessä, kohta 10 vuotta yhdessä, eikä mitään yhteistä vuosiin. Parin vuoden sisällä tulee jonkunlainen ratkaisu, pakko on.
      Se jokin vaan puuttuu tai loppuu, tai sitä ei ole ollutkaan.
      Nyt sitten tuleekin pitkä tauko, tuskin löytynee sitä jotakin, yksin helpompi elää.

      • kaikkitietäväviisas

        Valitettavasti - elämä on, niinkuin sanotaan!

        Totuus on ettei oikeata aikaa ole koskaan esim. lapselle tai yhteen muuttamiselle. Ei myöskään sitä oikeaa kumppania. Kyse on elämän asenteesta.

        Paremman miettiminen pilaa nykyisen olotilan. pääsääntöisesti jokainen suhde on alussa huippujuttu - mutta latistuu aikaa myöten, tasaantuu. Naisten into laantuu heti, kun sormus on sormessa tai muuten äijä saatu nalkkiin esim. lapsella - alkaa arki ja sehän ei miesluontoa innosta. Tosi on, miettikääpä itse!

        Yleensä naimisiin joutuneet miehet hankkii jonkin harrastuksen, jottei tartte himassa olla ja naiset tylsistyy himassa paskapyykin kanssa, Näin on näreet.


      • ...
        kaikkitietäväviisas kirjoitti:

        Valitettavasti - elämä on, niinkuin sanotaan!

        Totuus on ettei oikeata aikaa ole koskaan esim. lapselle tai yhteen muuttamiselle. Ei myöskään sitä oikeaa kumppania. Kyse on elämän asenteesta.

        Paremman miettiminen pilaa nykyisen olotilan. pääsääntöisesti jokainen suhde on alussa huippujuttu - mutta latistuu aikaa myöten, tasaantuu. Naisten into laantuu heti, kun sormus on sormessa tai muuten äijä saatu nalkkiin esim. lapsella - alkaa arki ja sehän ei miesluontoa innosta. Tosi on, miettikääpä itse!

        Yleensä naimisiin joutuneet miehet hankkii jonkin harrastuksen, jottei tartte himassa olla ja naiset tylsistyy himassa paskapyykin kanssa, Näin on näreet.

        "Yleensä naimisiin joutuneet miehet hankkii jonkin harrastuksen, jottei tartte himassa olla ja naiset tylsistyy himassa paskapyykin kanssa, Näin on näreet."

        Eikös mielikuvitus ole keksitty. Eli ei elämän tarvitse pyöriä 1 harrastuksen ja kökköpyykin ympärillä. =D Jos on itse tylsä niin kannattaa katsoa peiliin.


      • kaikkitietäväviisas
        ... kirjoitti:

        "Yleensä naimisiin joutuneet miehet hankkii jonkin harrastuksen, jottei tartte himassa olla ja naiset tylsistyy himassa paskapyykin kanssa, Näin on näreet."

        Eikös mielikuvitus ole keksitty. Eli ei elämän tarvitse pyöriä 1 harrastuksen ja kökköpyykin ympärillä. =D Jos on itse tylsä niin kannattaa katsoa peiliin.

        Aikani tuota hommelia katsoneeta erosin ja nyt voi harrastella ihan vapaasti ja himaankin voi mennä ilman, että tarttee kattelle mitään hapannaamaa..

        Naisystävä ymmärtää myös ettei yhdessä kokoajan roikkuminen tee hyvää kenellekään. Sitte nähdään, kun kaivataan (viikottain sentään). Monta kertaa koetettu nykysuhteessa tehdä eroa just aloittaneen syystä kunnes tajuttiin, että näin on hyvä. Kumpikin aidosti kaipaa toistaa jo viikon päästä :)


      • ...
        kaikkitietäväviisas kirjoitti:

        Aikani tuota hommelia katsoneeta erosin ja nyt voi harrastella ihan vapaasti ja himaankin voi mennä ilman, että tarttee kattelle mitään hapannaamaa..

        Naisystävä ymmärtää myös ettei yhdessä kokoajan roikkuminen tee hyvää kenellekään. Sitte nähdään, kun kaivataan (viikottain sentään). Monta kertaa koetettu nykysuhteessa tehdä eroa just aloittaneen syystä kunnes tajuttiin, että näin on hyvä. Kumpikin aidosti kaipaa toistaa jo viikon päästä :)

        Ehkä säkin voisit lukea kirjan miehet marsista ja naiset venuksesta vai mikä se oli...joku sitä suositteli kun miehet ei ymmärrä naisia eikä naiset miehiä aina. Ja muita opuksia tai juttuja.

        Naiset haluaa olla yhdessä ja tehdä asioita. Eikä se tarkoita yhdessa "roikkumista" 24h. :) Viikoittain on hyvin vähän, vaikka parempi senkin kun ei mitään.

        Suhteessa on kaksi osapuolta, sullakin omat kommervinkkisi ehkä. ?


    • on tai off

      Mikä helv*** TAUKO???

      Joko ON tai EI ole. Jos ei enää toinen kiinnosta, sitten erotaan.
      So simple!

    • kuinka on

      Kun puhut poikaystävästä, tulee kuva teinistä tai sitten hyvin nuorista aikuisista esim. 18-24 v? Tai 24-27 v?

      "Tätä hän sanoi myös pari vuotta sitten ja olisi halunnut tauolle jo silloin, jotta voisi selvittää ajatuksiaan. Silloin olin liian kiinni hänessä, enkä kyennyt antamaan hänelle tätä välimatkaa."

      • Vanhapatu parta

        Niinhän siinä käy kun aloitetaan tutustumaan alapään kautta. Nuoret oi te nuoret. Ettekö vielä tiedä miesten tutustutaan?
        Pelkästään raha ja seksi ei pidä yhdessä.
        Eikä myöskään pian katoava ulkonainen kauneus. Ehtiihän sitä naimaan sitten kun ensin yläpään kautta tutustutaan sopivatko ajatukset ja asiat yhteen.


      • Tuulikkitar

        Hassuinta tässä onkin se, että "poika"ystäväni on 39 ja minä 27.. =) Tosin miehen elämänasenne on kuin kakskymppisellä.. kertoi tuossa vähän aikaa sitten, että elää nyt vihdoin 30-kympin kriisiä. Itsessäni kyllä tunnista nuoren henkilön (ensimmäinen poikaystäväni) epävarmuutta.


    • mikakni

      huonoja kokemuksia..kyl se on lopun alkua.taitaa toisella osa puolella olla joku ihastus tai jotain menos. oon ite kokenu ton liian monesti

      • metsäjäniss

        Mä en ennen tätä edes tullut ajatelleeksi parisuhteen TAUKOa... Ihan kumma käsite. Mielestäni ei pidä jumiutua ja jos parisuhde on jumissa, ei se tauolla parane. Ei parisuhteessa pitäisi olla taukoja, siinä on vain kaksi nappulaa ON ja OFF... jos jokin on vinossa, niin huoltoon (keskustelu, terapia) tai jos mitään ei ole tehtävissä, niin vaihtoon...

        Mitä tauko tarkoittaa? Erossa elämistä? Ei puheluita pariin viikkoon? Toinen lähtee yksin lomalle? Asutaan yhdessä, muttei puhuta?... katsellaan muita ja pelehditään muiden kanssa? Mitä ihmettä?!! Kaikki muu lukuunottamatta pelehtimistö, on mun mielestä vain osa parisuhteen ala- ja ylämäkiä... välillä ollaan eritaajuuksilla, eikös se ole normaalia?

        Antakaa ihmiset toisillenne vapaus elää. Kuulostaa ahdistavalta, että parisuhteesta pitää ottaa tauko, koska muuten ei jaksa... Ihan kuin työstä tai opiskelusta... Paitsi, että siinä on omat ja toisen tunteet pelissä. Olkaa vapaita, mutta uskollisia toisillenne. Nauttikaa elämästä itseksenne, mutta myös kumppaninne kanssa.

        Itselläni on 8 vuoden suhde takana. Aloimme seurustella hyvin nuorina... mutta nimenomaan vapaus on mulle parisuhteessa tärkeintä. Olemme onnellisia, sillä saamme harrastaa ja elää omalla tavallamme, mutta myös yhdessä toistemme tukena. Joku tässä ketjussa mainitsikin, että onni pitää löytää itsestä ja vasta sen jälkeen voi jakaa sen toisen kanssa.


    • shadow of the sun

      "Vaan kuten ehkä joku lukijoista jo arvasikin, tauolle jääminen liittyy niihin kuuluisiin tulevaisuuskeskusteluihin. Poikaystäväni ei ole missään vaiheessa voinut varmasti sanoa näkevänsä meillä yhteistä tulevaisuutta."

      Omiin kokemuksiini peilaten teillä on ongelma JUURI siinä missä se ei saisi olla. Seurustelin kahdeksan vuotta ja taukoja oli useita, pisin vuoden mittainen. Rakkautta ja välittämistä oli puolin ja toisin. Seksi nahistui ajan mittaan, mutta sen puute ei ollut syy eroon.

      Ilman yhteisiä, molemmille mieleen olevia tulevaisuudensuunnitelmia ajelehdimme taukojen vauhdittamana aina vaan kauemmas toisistamme joka tasolla.

      Mielestäni teillä on nyt todellinen miettimisen paikka, muttei liian pitkän. Jos näyttää, että yhteistä tulevaisuutta ei ole näkyvissä, on vain repäistävä se laastari.

    • Nyt onnellinen

      Heippa.

      Olin seurustellut nykyisen mieheni kanssa reilut 4 vuotta, kun hän ilmoitti että haluaa erota. Syy jäi minulle osittain hämärän peittoon, mutta tärkein seikka oli, että hän ei tiennyt mitä tulevaisuudelta haluaa. Hän ei tiennyt, haluaako hän olla juuri minun kanssa vai jonkun toisen kanssa. Hän ei tiennyt edes, haluaako hän olla kenenkään kanssa. Hän halusi selvittää ajatuksiaan perinpohjaisesti. Tätä hän oli miettinyt jo monta kuukautta ennen kuin kakaisi sen ulos ..
      Erosimme, vaikka yritin moneen kertaan puhua vain tauosta. Muutin pois yhteisestä kodistamme.

      Mies selvitti ajatuksensa ja lopulta tuli luokseni 3 viikon jälkeen. Hän piti hellyyttävän puheen ja pyysi minua takaisin. Samalla hän kosi. Nyt meillä menee paremmin kuin koskaan. Tämä kaikki tapahtui siis 2008 alku syksystä. Häät on tiedossa vuonna 2010 keväällä :)

      Meidän suhteessa tauko oli uuden alku. Itse näin omat virheeni kristallin kirkkaana. Monet yöt valvoin sisälläni käsin kosketeltava kauhu; Miten typerä olinkaan.. Miksi olin niin mustasukkainen ja hankala, miksi olin niin mustavalkoinen, miksi en antanut riidellessä suun vuoroa jne. Miksi olin niin itsekäs.

      Vaikka mies sanoi, että rakastaa minua sellaisena kuin olen, niin olen silti yrittänyt pidentää pinnaani ja kasvattaa empatiakykyäni. Sekin on tuottanut tulosta.

      Monet sanovat, ettei ON/OFF-suhteesta tule mitään. Ei varmaan pidemmän päälle tulekaan, jos jatkuvasti ollaan ja ei olla. Mutta jos mies / nainen kerran haluaa selvittää ajatuksiaan rauhassa, niin suotakoon se hänelle. Hetken eroaminen saa näkemään asiat hyvin - siis HYVIN - uudessa valossa!

      • Tuulikkitar

        Totta, olen samaa mieltä, että ajatukset kirkastuvat suuntaa tai toiseen kun se toinen ei ole iholla. Meillä voi funtsimiseen mennä tosin pitemmän aikaa, sillä päädyimme ajatukseen tauosta hyvin nopeasti, alle 12 tunnissa. Mies ei ollut siis asiaa sen kummemmin ajatellut..ainakaan kovin tietoisesti.. keskustelu aloitettiin minun aloitteestani.

        Mustasukkaisuus ja hankaluus.. nämä ovat taatusti myös aiheuttaneet mieheni epävarmuuden. Yleensäkin tässä "jonkin puuttumisessa" taitaa olla kyse epävarmuudesta suhteen onnellisuudesta.. siitä, että mies pelkää sitoutumista ihmiseen, joka tekee hänen olonsa (ainakin aina toisinaan) surkeaksi. Meidän kohdalla olen tosin onnistunut kitkemään nämä puolet itsestäni, mutta niiden satoa tässä nyt korjataan.


      • Tuulikkitar

        Totta, olen samaa mieltä, että ajatukset kirkastuvat suuntaa tai toiseen kun se toinen ei ole iholla. Meillä voi funtsimiseen mennä tosin pitemmän aikaa, sillä päädyimme ajatukseen tauosta hyvin nopeasti, alle 12 tunnissa. Mies ei ollut siis asiaa sen kummemmin ajatellut..ainakaan kovin tietoisesti.. keskustelu aloitettiin minun aloitteestani.

        Mustasukkaisuus ja hankaluus.. nämä ovat taatusti myös aiheuttaneet mieheni epävarmuuden. Yleensäkin tässä "jonkin puuttumisessa" taitaa olla kyse epävarmuudesta suhteen onnellisuudesta.. siitä, että mies pelkää sitoutumista ihmiseen, joka tekee hänen olonsa (ainakin aina toisinaan) surkeaksi. Meidän kohdalla olen tosin onnistunut kitkemään nämä puolet itsestäni, mutta niiden satoa tässä nyt korjataan.


      • 40-kymppinen nainen
        Tuulikkitar kirjoitti:

        Totta, olen samaa mieltä, että ajatukset kirkastuvat suuntaa tai toiseen kun se toinen ei ole iholla. Meillä voi funtsimiseen mennä tosin pitemmän aikaa, sillä päädyimme ajatukseen tauosta hyvin nopeasti, alle 12 tunnissa. Mies ei ollut siis asiaa sen kummemmin ajatellut..ainakaan kovin tietoisesti.. keskustelu aloitettiin minun aloitteestani.

        Mustasukkaisuus ja hankaluus.. nämä ovat taatusti myös aiheuttaneet mieheni epävarmuuden. Yleensäkin tässä "jonkin puuttumisessa" taitaa olla kyse epävarmuudesta suhteen onnellisuudesta.. siitä, että mies pelkää sitoutumista ihmiseen, joka tekee hänen olonsa (ainakin aina toisinaan) surkeaksi. Meidän kohdalla olen tosin onnistunut kitkemään nämä puolet itsestäni, mutta niiden satoa tässä nyt korjataan.

        Seurustelin itse ensimmäistä kertaa kunnolla vasta yli kaksikymppisenä, joten olin se kokemattomampi osapuoli (poikaystävälläni oli ollut useita seurustelusuhteita, mutta asui edelleen kotona 24-vuotiaana, kun tutustuttiin). Rakastuttiin aika nopeasti ja oltiin yhdessä niin paljon kuin mahdollista. Muutettiin yhteen virallisesti vuoden päästä, jolloin myös kihloihin. Itse odotin silloin, että kaikki sujuu "kaavan" mukaan eli naimisiin ollaan menossa ja sitten hankitaan lapsia.

        Kun oli tunnettu n. 2,5 v., avomieheni ei vastustellut hääjärjestelyjen aloittamista (n. 7 kk ennen h-hetkeä). Syksyn mittaan hän kuitenkin muuttui: rupesi olemaan vaitelias ja jotenkin synkkä, en ymmärtänyt syytä (aikaisemmin meillä oli yleensä hauskaa yhdessä, tietenkin välillä riitojakin). Lopulta hän sai kakaistuksi ulos ahdistuksensa syyn: "lopullinen" sitoutuminen oli ruvennut epäilyttämään ja varsinkin lasten hankkiminen. Kävimme pari kertaa parisuhdeneuvonnassa, mutta avomieheni oli liian "lukossa" pystyäkseen käsittelemään asiaa. Itse olin lähes paniikissa, vaikka olinkin joskus riidellessä väläytellyt eron mahdollisuutta.

        Uuden vuoden jälkeen erosimme: etsin itselleni yksiön, vaadin ex-avomiestäni vielä tapetoimaankin sen (syytin häntä siitä, että olin hankkinut turhaan hääpukukankaan yms.). Jaoimme yhteiset tavarat ja aloimme elää omaa elämäämme erillämme. Surin eroamme ja puhuin asiasta ystävieni kanssa loputtoman paljon. Tajusin myös itse käyttäytyneeni aika määräilevästi ja painostaneeni eksääni. En missään vaiheessa vihannut häntä tms., ajattelin vain, että toiveemme tulevaisuuden suhteen olivat liian erilaisia.

        Muutaman viikon päästä ex-kihlattuni teki tikusta asiaa ja tuli käymään. Silloin hän sai soperretuksi, että rakastaa minua edelleen eikä halua ketään muuta (oli ehtinyt tapailla yhden naisen kanssa väliaikana). Itse olin juuri joten kuten sopeutumassa yksinolemiseen ja tuntui, että miehen kyyneleinen vuodatus oli kuin maanjäristys. Sanoin, että omat tavoitteeni (perhe) eivät ole muuttuneet miksikään eli en halua palata yhteen, jos hän ei halua samaa. Eron aikana hän oli kuitenkin huomannut voivansa ajatella lasten hankkimista, ainakin jossain vaiheessa jos ei ihan heti.

        Muutaman päivän miettimisen jälkeen palasimme yhteen ja vähitellen parin kuukauden jälkeen uskalsin luottaa siihen, että suhde kestää. Sovimme uuden hääpäivän, ostimme ensimmäisen oman asuntomme ja neljän vuoden päästä saimme esikoisemme (kesti pitkään monista syistä).

        Nyt olemme olleet naimisissa kohta 17 vuotta: eroa ei ole vakavasti harkittu vaikka se on joskus mielessä käynytkin pahimpina hetkinä (ei väkivaltaa, päihteitä tms.). Elämä kahden lapsen ja remontoitavan talon kera tuovat kyllä haasteita mukanaan. Miehestäni kuoriutui ihan hyvä isä (eihän vanhemmuuttakaan voi oppia ennen kuin on tullut lapsen vanhemmaksi).

        Sanoisin, ettei kukaan voi tietää varsinkaan toisten suhteesta, onko tauko hyväksi vai ei. Jotain kannattaa kuitenkin tehdä, ettei joskus myöhemmin tarvitse surra sitä, että elämä tai ainakin nuoruus kului hukkaan huonossa suhteessa. En tietenkään tarkoita sitä, että vain yksi osapuoli saa sanella suhteen ehdot, mutta jos jokin asia on itselle todella tärkeä, siinä ei kannata joustaa liikaa. Monessa vähemmän tärkeässä molempien täytyy joustaa, muuten parisuhde ei ole terveellä pohjalla ja tasavertainen. Elämä ja parisuhde on kuin vuoristorata, mutta kuka haluaisikaan kulkea koko ajan tasamaalla? Hyvää jatkoa sinulle Tuulikkitar!


    • onnellinen82

      Heippa.

      Olin seurustellut nykyisen mieheni kanssa reilut 4 vuotta, kun hän ilmoitti että haluaa erota. Syy jäi minulle osittain hämärän peittoon, mutta tärkein seikka oli, että hän ei tiennyt mitä tulevaisuudelta haluaa. Hän ei tiennyt, haluaako hän olla juuri minun kanssa vai jonkun toisen kanssa. Hän ei tiennyt edes, haluaako hän olla kenenkään kanssa. Hän halusi selvittää ajatuksiaan perinpohjaisesti. Tätä hän oli miettinyt jo monta kuukautta ennen kuin kakaisi sen ulos ..
      Erosimme, vaikka yritin moneen kertaan puhua vain tauosta. Muutin pois yhteisestä kodistamme.

      Mies selvitti ajatuksensa ja lopulta tuli luokseni 3 viikon jälkeen. Hän piti hellyyttävän puheen ja pyysi minua takaisin. Samalla hän kosi. Nyt meillä menee paremmin kuin koskaan. Tämä kaikki tapahtui siis 2008 alku syksystä. Häät on tiedossa vuonna 2010 keväällä :)

      Meidän suhteessa tauko oli uuden alku. Itse näin omat virheeni kristallin kirkkaana. Monet yöt valvoin sisälläni käsin kosketeltava kauhu; Miten typerä olinkaan.. Miksi olin niin mustasukkainen ja hankala, miksi olin niin mustavalkoinen, miksi en antanut riidellessä suun vuoroa jne. Miksi olin niin itsekäs.

      Vaikka mies sanoi, että rakastaa minua sellaisena kuin olen, niin olen silti yrittänyt pidentää pinnaani ja kasvattaa empatiakykyäni. Sekin on tuottanut tulosta.

      Monet sanovat, ettei ON/OFF-suhteesta tule mitään. Ei varmaan pidemmän päälle tulekaan, jos jatkuvasti ollaan ja ei olla. Mutta jos mies / nainen kerran haluaa selvittää ajatuksiaan rauhassa, niin suotakoon se hänelle. Hetken eroaminen saa näkemään asiat hyvin - siis HYVIN - uudessa valossa!

    • Että.....

      avokillasi on kiikarisa toinen nainen. Silloinhan se "jokin" puuttuu, koska ei halua loukata sinua. Eroaisin kyllä heti ilman mitään "taukoja" sillä niinhän siinä lopulta käy kuitenkin.

      • Vilma-Tuulia

        ei se välttämättä ole siitä kiinni että joku muu on kiikarissa. ei pidä toisia noin masentaa. taukoa kannattaa pitää ja katsoa sen jälkeen kuinka toimii. minulla tauko toimi hyvin ja taas onnellisesti yhdessä.


    • LissuPee

      Jos poikaystäväsi ei "pari vuotta sitten" nähnyt teillä yhteistä tulevaisuutta, niin oisitpa jo sillon lempannut!
      Vai oletko todellakin "roikkuja", että väkisin vaan paremman puutteessa.
      Mitä tarkoittaa se, ettei kumpikaan "halunnut erota suoraan"?

    • LissuPee

      Jos poikaystäväsi ei "pari vuotta sitten" nähnyt teillä yhteistä tulevaisuutta, niin oisitpa jo sillon lempannut!
      Vai oletko todellakin "roikkuja", että väkisin vaan paremman puutteessa.
      Mitä tarkoittaa se, ettei kumpikaan "halunnut erota suoraan"?

    • närhen munat

      Jos ei löydy mitään varsinaista ongelmaa niin sitten pitää vaan keksiä joku olematon syy. Mitä ihmiset oikeen haluaa????

    • Alkaa totuus paljastua

      n 25 vuotta suhdetta ja tauolla ollaan nyt!! Alkaa totuus paljastua sillä on katkeroitunut siitä että on ollut suhteessa? On kulemma joutunut ottamaan huomioon muita ja ei enää sitä halua.

      Ongelmia on tullut ja todella paljon ulkoapäin. Mutta ainut mitä ihmettelen naisessa , siis en ollenkaan sitä sekavuutta ja ailahtelevaisuutta mutta kun lapsensa hylkää ja tuomitsee oman itsekkyyden ja mustasukkaisuuden vuoksi olen ymmällä.

      Näyttää tosiaan tauko olevan paikallaan sillä on uhannut surmata itsensä jo vuosia. Aivan siitä syystä koska ei ole voinut elää "niinkuin itse haluaa" eikä ole saanut materiaalia ja taloja sinne minne haluaa.

      Yksin asuu nyt , vuokralla ja toivon mukaan "järkiintyy" tai ei.

    • teepee10

      rakkaus on kahden välinen suhde.jos se ei toimi, niin se ei toimi. lähetän sinulle hellän runon.
      terveisin teepee.

      Pikku peikko, takkutukka,
      pitkä häntä, risa sukka.
      Istuu itkee kannon päässä,
      kaikki varpaat aivan jäässä.
      Tuli ystävä,
      parsi sukan, selvitteli takkutukan.
      Auttoi päälle villatakin, pisti päähän lämpölakin.
      Pikku peikko tupsutukka,
      pitkä häntä, siisti sukka.
      Istuu nauraa, kannon päässä,
      eipä ole enää varpaat jäässä.

      • kunnioituksella

        Vähän kuin sanoisi että jos on tukka takussa niin tukka on takussa... tai jos auto ei toimi, niin auto ei toimi. Suhdekin voi olla jäässä, niinkuin peikon varpaat, mutta samalla tavalla se voidaan lämmittää.


    • selvittää

      mikä "se jokin" on
      se jää muuten kalvamaan
      tauko on ihan hyvä se kirkastaa ajatuksia.

      Keskustelu kaikenlaisista asioista
      jos vaan mahdollista
      ihminen kasvaa koko ajan eri tapahtumien kautta
      luottamus ja avoimuus myös seksi
      ovat tärkeitä parisuhteen pilareita

      ja kuulostaa ainakin siltä
      että tauko saataa vahvistaa vain välejänne.

      T.e-t

    • tauoton

      Tässä ku lueskelee tätä keskustelua niin ihan alkaa miettimään että mitä helvetin järkee on laittaa tauko päälle? ei oikeestaan yhtään mitään järkee jos ajattelee järjellä. se ei todellakaan auta tossa tilanteessa yhtään mitään..se "jokin" mitä ukkos kaipaa on toinen nainen tai jotaki vastaavaa. mut seksiin se liittyy...nimimerkillä kokemusta on, mutta itse olen vastaavassa tilanteessa pitänyt varalla pari "toista" naista joten jos sattuu tulemaan tylsyys niin kyllä virikettä löytyy.


      Ja sitten toinen mikä rupesi minua suuresti mietityttämään oli tuo yks kommentti siitä että kun on vaan ollut oman seurustelu kumppanin kanssa eikä muiden...ei se aita välttämättä ole vihreämpää aidan toisella puolella mutta toki kannattaa kokeilla...tekee sen joko toisen selän takana tai jopa toisen nenän edessä..ilman lupaa tai luvan kanssa mutta kannattaa kokeilla.

      Pettämisestä sen verran että on varmasti monia mielipiteitä asiasta minun mielipide on se että pettäminen on pelastanut minun parisuhteen muutaman kerran ja näin olen itse huomannut kuka on minulle se oikea..ja se nykyinen tyttöystäväni jonka kanssa olen 8 vuotta ollut yhdessä.

      Mutta edelleen elkää hyvät ihmiset laittako sitä suhdetta tauolle...se on huono merkki aina jos ruetaan tauosta puhumaan...

      mutta teette miten teette niin toivotan onnea että saatte asianne selvitettyä

      • Suomalainen mies

        Kun muna ja järki seisovat yhtä aikaa niin eihän siitä mitään tule. Järkeä myös tunteisiin ja tutustuminen on aloitettava yläpäästä.


    • ,.,-,,..

      yleensä tauko ei ole mikään ratkaisu,ite joskus halusin pitää pientä taukoa ja miettiä,mutta olin sillon ihastuut toiseen,kun huomasin et tää toinen ei ollu kiinnostunut musta, niin jatkettiin uudestaan kumppanini kanssa.sen verran elämä on opettanut että erot ja tauot ei suhdetta paranna,kun vähäksi aikaa.ketään ei voi muuttaa uhkailuila.jos suhteesta puuttuu se joku,mikä sit lie,useimmin liittyy seksiin.teidän täytys puhuu asiasta, mikä se joku on ja koittaa muuttaa tapoja.suhde ei ole aina ruusuilla tanssimista.on ylä ja ala mäkiä,mut jos on vaan ala mäkiä suhde ei vaan sit toimi.kaikkien kemiat ei sovi yhteen.väkisin ei kannata yrittääyleensä 6v seurustelun jälkeen tulee paha kriisi,niistä selvii jos kumpikin niin haluaa.kriisejä on noin 3v.välein.yleensä tulevaisuuden suunnitelmat tulee jo aikas alussa suhdetta,mutta kumppanisi ei ilmeisesti ole vielä moiseen valmis, tai ei vaan halua.hyvää jatkoa.

    • ACS79

      Me alettiin seurustelemaan niin, että itse olin 18 ja mieheni 19.
      Vuodet meni hyvin kunnes alkoi tulla riitoja, liiallista mustasukkaisuutta ym mitä nyt parisuhteessa voi tapahtua huonoina aikoina.

      Erosimme ja lensimme omia teitämme noin.3 vuotta ja totesimme, että pyörimme jonkun verran yhdessä siinä 3vuoden aika välillä ja kokeilimme uudelleen suhdetta.
      Nyt ollaan naimisissa ja hyvin menee johon olen todennut meidän suhteesta sen, että meidän piti kasvaa ja elää omaa elämää mitä ei silloin aikaisemmin keretty tehdä.

      Eli meillä se auttoi paljon kun pidimme tämän väliajan, mutta en sitten osaa sanoa miten toiset ovat kokeneet tämän.

      Elikäs epävirallisesti seurusteltu 11 vuotta ja 2 vuotta naimisissa :)

    • Herkkusuu

      Ihan realistisesti ajatellen, jos suhteesta puuttuu "se jokin", ja jompikumpi sen tiedostaa eli se vaivaa suhdetta, on aiheellista tehdä jotain. Saattaahan "sen jonkin" kaipuu mennä ohi, mutta se saattaa myös jäädä pysyvästi häiritsemään suhdetta. Ja silloin se myös ainakin ajoittain putkahtelee esiin tosi voimakkaasti.

      Olen itse ollut samassa tilanteessa, ja minä olin se jonka mielestä suhteesta puuttui "se jokin". N. 12 vuoden seurustelun jälkeen meillä oli reilun vuoden mittainen tauko. En sen tauon aikana "hurvitellut", ei edes tehnyt mieli. Tai siis oli minulla sinä aikana yksi hyvä suhde, joka ei sellaisenaan olisi voinut jatkua. Mutta se jatkuu edelleen ystävyytenä. Näin kypsällä iällä kaikki on jotenkin seesteisempää, tosiasiat on vain tunnustettava ja elettävä sen mukaan. Iän etuna on myös se, ettei enää haihattele turhia. Nyt olemme olleet tauon jälkeen pari vuotta yhdessä, enkä minä enää haaveilekaan muusta. Olen ymmärtänyt, että olen sen oikeani löytänyt.

      Jos tauolla ollaan, niin tottakai jos mieli tekee ja tulee kiinnostava mahdollisuus, kannattaa "kerätä kokemuksia" kaikella tavalla. Ei kuitenkaan vain siksi, että haluaa kokeilla ja kokea mahdollisimman monia vaihtoehtoja.

      Se vaan on tämä elämä niin monimutkaista välillä. Väkisin ei kenessäkään kannata roikkua! Tsemppiä!!

    • Tuulikkitar

      Kiitos kaikille kommenteista! Ne lohduttivat ja myös herättelivät todellisuuteen.

      Olemme olleet nyt kaksi kuukautta erossa, ja kaipausta on molemmin puolin ja olemme onnistuneet keskustelemaan rakentavasti.

      Päätimme tauon alussa, että katsomme tässä vaiheessa tilannetta uudestaan ja päätimme nyt, ettemme muuta takaisin yhteen. Puhuimme mahdollisuudesta aloittaa jossain vaiheessa puhtaalta pöydältä ja yrittää luoda uudestaan se puuttuva tunneyhteys... mutta ei kuitenkaan vielä. Mieheni kokee tällä hetkellä itsensä yksinäiseksi, eikä se meidän kummankaan mielestä ollut se oikea syy palata yhteen juuri nyt.

      Miehen yksinäisyyden tunne onkin paljastumassa yhdeksi suurimmaksi kynnyskysymykseksi.. minulle oli yllättävä kuulla, että hän kokee olevansa riippuvainen minusta. Hänellä on laaja kaveripiiri ja antaa itsestään yltiösosiaalisen mielikuvan.. mutta hänellä ei ole oikeastaan läheisiä ystäviä.. minua lukuunottamatta.

      Paradoksaalista kyllä, meidän kannatta ajatella yhteenpaluuta vasta, kun hän pääsee irti tästä riippuvaisuudesta minuun ja yksinäisyyden tunteesta.. vasta sitten erottuu se, mitä hän todella tuntee minua kohtaan.

      Ja tuntuu myös siltä, että minun on kyettävä kokemaan itseni onnelliseksi ilman häntä... ennen kuin voisimme olla todella onnellisia yhdessä.

      • Mutta..

        Hei, tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelu. Lohdullista lukea, että jotkut ovat oikeasti löytäneet sen onnellisen ja kestävän suhteen vasta eron jälkeen. Mutta miten olette pystyneet unohtamaan sen kivun ja tuskan, mitä toinen aiheutti kun ilmoitti että on valmis luopumaan teistä? Miten pystyy saamaan sen alkuperäisen ehjän suhteen ja luottamuksen takaisin? Tuntuu siltä, että kun kerran jompikumpi on ollut valmis siihen että menettää toisen, silloin menisi jotakin hyvin kaunista rikki.. Pystyykö tuo jättäjä, joka haluaakin tulla takaisin, enää kunnioittamaan sitä joka ottaa hänet takaisin?


      • Tuulikkitar
        Mutta.. kirjoitti:

        Hei, tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelu. Lohdullista lukea, että jotkut ovat oikeasti löytäneet sen onnellisen ja kestävän suhteen vasta eron jälkeen. Mutta miten olette pystyneet unohtamaan sen kivun ja tuskan, mitä toinen aiheutti kun ilmoitti että on valmis luopumaan teistä? Miten pystyy saamaan sen alkuperäisen ehjän suhteen ja luottamuksen takaisin? Tuntuu siltä, että kun kerran jompikumpi on ollut valmis siihen että menettää toisen, silloin menisi jotakin hyvin kaunista rikki.. Pystyykö tuo jättäjä, joka haluaakin tulla takaisin, enää kunnioittamaan sitä joka ottaa hänet takaisin?

        Hyviä kysymyksiä.. ja varmasti erityisen kipeitä jos jompikumpi on selkeästi jättänyt toisen. Meillä tilanne on siinä mielessä erilainen, että päätettiin ryhtyä tauolle yhteisestä päätöksestä. Kumpikin ymmärsi, että suhde ei ollut sellaisenaan "ehjä".. vaan se on ikäänkuin rikottava ja rakennettava uudestaan. Tai näin toivon käyvän. Kipua ja tuskaa on varmasti aina molemmin puolin, myös silloin kun toinen on selkeästi se jättäjä.

        Luulen myös, että jos "jättäjä" palaa toisen luokse, ei omasta aloitteestaan vaan jonkinlaisen "peräänruikutuksen" vuoksi, kunnioitus voi olla hukassa.


      • Rapu-71
        Tuulikkitar kirjoitti:

        Hyviä kysymyksiä.. ja varmasti erityisen kipeitä jos jompikumpi on selkeästi jättänyt toisen. Meillä tilanne on siinä mielessä erilainen, että päätettiin ryhtyä tauolle yhteisestä päätöksestä. Kumpikin ymmärsi, että suhde ei ollut sellaisenaan "ehjä".. vaan se on ikäänkuin rikottava ja rakennettava uudestaan. Tai näin toivon käyvän. Kipua ja tuskaa on varmasti aina molemmin puolin, myös silloin kun toinen on selkeästi se jättäjä.

        Luulen myös, että jos "jättäjä" palaa toisen luokse, ei omasta aloitteestaan vaan jonkinlaisen "peräänruikutuksen" vuoksi, kunnioitus voi olla hukassa.

        että perään en halua ruikuttaa, jotenkin tuntuu että oma arvo on pidettävä. Pakko kirjoittaa oma tarina: Mieheni, jonka kanssa yhdessä 20 vuotta ilmoitti muuttavansa pois kaksi viikkoa sitten. Oli hakenut avioeron ja asunnon johon muuttaa ensi viikolla. Kaikki tuli täytenä yllätyksenä että MIKSI. Ei kuulemma rakasta minua niinkuin pitäsi ja minä ansaitsisin paremman miehen?? Eihän tämä ihan ruusuista aina ole ollut mutta kaikesta, jopa mieheni syrjähypystä ollaan selvitty. Lohdutti minua että onhan siinä harkinta-aika...jne.jne ja minussa ei ole vikaa vaan hänen päässään. Toista naista ei tällä kertaa ole mitä tietysti heti epäilin suuresti mutta kyllä se nyt kuitenkin siltä vaikuttaa et puhuu totta.
        Kummalliselta tämä tuntuu siksi että eilen hän sanoi kotiin tullessaa että haluaisi perua koko jutun mutta ei voi koska menee kuulemma "miehisyys" ja kaikki nauraa kun äijästä ei ollutkaan lähtijäksi ja kaikki tavarat hankittu uuteen kotiin ja muuttoautot ja vielä että minun sukulaiseni tietää asiasta. Siis, mitä tuohon nyt pitäisi sanoa ja yleensäkään ajatella???!!! Haloo, kertokaa ihmeessä. En osannut sanoa mitään. Onko nyt tehty päätös hetken mielijohteesta vai kuinka...
        Meillä on mennyt viimeiset vuodet mukavasti: ollaan matkusteltu, harrastettu yhdessä, viihdymme yhdessä ja huumorintaju molemmilla samalla aaltopituudella. En oikeasti uskalla ajatellakaan että menettäisin hänet lopullisesti. Kaverini ovat neuvoneet minua miettimään rakastanko häntä OIKEASTI vai rakastanko vaan sitä yhteistä menneisyyttä ja tavaroita mitä ollaan hankittu. Eli olenko vain takertunut menneisyyteen. Vaikka kuinka mietin niin tulen vain tulokseen että RAKASTAN HÄNTÄ OIKEASTI ja haluaisin olla vielä hänelle vaimo. Tavarat ja asunnot ja autot ja tasainen talous ei merkitse mitään. Olisin valmis luopumaan niistä kaikista jos vain saisin pitää hänet.
        Mitä olette mieltä, onko tauko meille hyväksi? Koskaan ei olla oltu tauolla edes seurusteluaikoina vaan aina yhdessä. Onko tämä nyt joku ikäkriisi? Olemme molemmat karvaa vaille 40v. Itselläni ei ole mitään tarvetta kokeilla "uutta elämää", minun elämäni on ollut tässä mieheni rinnalla. Siksi tämä sattuu todella paljon.


    • Anonyymi

      Tyttöystäväni sanoi. Haluan väliajan koska hän haluaa miettiä mitä hän haluaa elämältä. Ja että hän tressaa siitä että antaako hän minulle tarpeeksi aikaa. Vaikka sanoin että minulle riittää se että käymme hänen koiran kanssa lenkillä, lukio matkat ja jos viikonloppusin tehdään jotain. Mutta silti väliaika mitä minun pitäisi tehdä tai ajatella

      • Anonyymi

        Noin nuorena nyt ei ainakaan kannata kokoajan käsikädessä kävellä, se on selvää. Voi keskittyminen esim. opintoihin jäädä ja siitä on kauaskantoiset seuraukset.

        Sinulle riittää viettämänne aika, mutta tyttöystävääsi stressaa. Tiedätkö, olen 50 nainen ja pystyn täysin samaistumaan tuohon tyttöystäväsi tunteeseen. Silloin kun ette ole yhdessä tyttöystävä miettii, että pitäisi olla (hän tuntee niin), stressaa, eikä pysty keskittymään elämäänsä. Kun ei vielä edes tiedä mitä haluaa.

        Itse olen nyt etätöiden myötä huomannut mitä haluan. Olla enemmän yksin, tai aikuisten lasten, ystävieni seurassa. Harrastaa. Tehdä mitä haluan, ilman aikatauluja. Ennen tapasimme vuosia miesystäväni kanssa joka viikonloppu. Nyt harvemmin. Jokatoinen tai joka kolmas viikonloppu. Soittelemme kyllä pari kertaa viikolla.


    • Anonyymi

      Tauko edeltää eroa.

    • Anonyymi

      Ei kun uus seiväs!! Ei se lampi kulu

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe