Hellareihin liittyminen

uskovaN

Rauhaa! :)

Haluaisin tietää onko kukaan hellareista tullut katumaan siitä helluntaiseurakunnan liittymästä?

Liityn kohta mutta epäröin vielä olisko tää järkevää....

Miksei voi olla pelkästään ilman sitä jäsenyyttä ja käydä hellareilla? En vain ymmärrä jäsenyyden tärkeyttä...

Odottaisin vain asiallista viestiä, kiitos! :)

73

733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heenokki

Olen ollut hellari vuodesta 1984, ja moni asia on muuttunut sinä aikana. Monet kerrat olen aikonut nostaa kytkintä, mutta silti vaan jotenkin pysynyt kelkassa.

Todella koettelevaa kuulla ovat olleet mm. tosimielessä käydyt keskustelut, mitkä korut ovat naiselle sallittuja (nilkkarenkaat kuulemma eivät), mikä kosmetiikka (kosteusvoide on sallittujen joukossa), ja permanentti on sallittu, jos on piikkisuora tukka, mihin tekosyntiin asti Jumalan armo riittää jne.

Onneksi ajat ovat tuosta paljon muuttuneet, mutta näin oli vielä 1980-luvulla. Tuon kaiken olen kestänyt Jumalan armon varassa.

Olemme vajavaisia ihmisiä vajavaisessa seurakunnassa. Helluntailaisuudessa on paljon hyvääkin, iloisuus, huumori ja musiikki sekä kuitenkin pohjimmaisena pyrkimys puhtaaseen uskoon ja rakkauteen Herrassa.

Sanoisin sinulle, että rukoile johdatusta. Jos liityt helluntaiseurakuntaan, sinun pitää olla vahva ja itsenäinen uskossasi. Tutki Raamattua äläkä anna vetää itseäsi mihinkään perinnäissääntöihin. Lähesty iseurakunnassa ihmisiä esimerkiksi jonkin työmuodon kautta, ettet jää yksin ja katkeroidu penkkiin.

Siunausta ja johdatusta sinulle toivoo Heenokki

• poika.tuntureilta

helluntaiseurakuntaan liittyminen on ollut yksi elämäni pahimpia virheitä.

Itse lopulta erosin omasta aloitteestani ja seuraus on ollut, että jo 30 vuotta helluntailaiset ovat levittäneet minusta kaikenlaisia mainettani mustaavia valheita ympäri Suomen.

Niin kauan kuin sinä laput korvilla ja silmillä huudat hallelujaa toisten mieliksi, kaikki on hyvin, mutta älä erehdy ajattelemaan omilla aivoilla äläkä puolusta totuutta tai uhriksi joutuneiden asiaa. Siinä tapauksessa olet saatanasta ja sinut mahtipontisesti saatanan haltuun erotetaan. Sinulla itselläsi ei ole oikeutta erota helluntaiseurakunnasta eikä muitakaan oikeksia, mikäli yrität itse erota.

Eli mieti vähintään kymmenen kertaa ennen kuin liityt mihinkään uskontoon.

Enkä ole ainut helluntailaisten uhri tässä maassa.

• Heenokki

Tiedossani ei ole yhtään tapausta, ettei ole voinut erota hellareista. Esimerkiksi miedän seurakunnan lehdessä on palsta, jossa mainitaan muihin seurakuntiin lähteneet. En ole myöskään koskaan kuullut mistään vainoista, mustamaalaamisista enkä mistään "oikeudettomuudesta", mitä sillä sitten tarkoitatkaan. Suomessa on uskon- ja seurakunnan vapaus, ja siitä pidetään kiinni helluntailiikkeessäkin.

Mitä tarkoitat sillä ettei ole oikeutta erota, vaikka ensin kerroit että olet omasta aloitteestasi eronnut? Ja vielä, miksi liittymisesi oli virhe? Mikä oli erona sinun ja helluntaiseurakunnan totuudella?

• sukulaisen näkökulmasta

on asian laita aivan oikeasti eli kuka/mikä on uhri ja kuka ei?

• poika.tuntureilta
        Heenokki kirjoitti:

Tiedossani ei ole yhtään tapausta, ettei ole voinut erota hellareista. Esimerkiksi miedän seurakunnan lehdessä on palsta, jossa mainitaan muihin seurakuntiin lähteneet. En ole myöskään koskaan kuullut mistään vainoista, mustamaalaamisista enkä mistään "oikeudettomuudesta", mitä sillä sitten tarkoitatkaan. Suomessa on uskon- ja seurakunnan vapaus, ja siitä pidetään kiinni helluntailiikkeessäkin.

Mitä tarkoitat sillä ettei ole oikeutta erota, vaikka ensin kerroit että olet omasta aloitteestasi eronnut? Ja vielä, miksi liittymisesi oli virhe? Mikä oli erona sinun ja helluntaiseurakunnan totuudella?

EI VOINUT heidän mukaansa erota. Sieltä erotettiin mahtipontisesti "saatanan haltuun" ne, jotka eivät olleet pariin vuoteen käyneet kokouksissa tai muutoin eivät nöyristelleet heidän edessään.

Kerronpa esimerkin: Ennen kuin itse liityin kyseiseen seurakuntaan, siellä oli salaa vanhemmiltaan kastettu eräs 15 vuotias tyttö, jonka pikkupöksytkin oli kuivatettu rukoushuoneella jottei vanhemmat saa tietää tytön käyneen helluntailaisten kasteella. Lain mukaan alle 18 vuotias olisi tarvinnut vanhempien kirjalisen suostumuksen kasteelle menosta. Eli rikollista toimintaa.

Helmikuussa 1979 pidettin vuosikokousta, jossa oli esillä kaksi "saatanan haltuun" erottamista. No. Raamattukoulun käyneenä Jumalan valtuusmiehenä otin puheenvuoron ja pyysin selvitystä, miten näitä kahta tapausta on yritetty hoitaa. Toinen oli yllämainitsemani tyttö. Vasta tässä vaiheessa saarnaaja kertoi, että tyttö oli kirjeellään pyytänyt eroa seurakunnasta. Tämän johdosta vaadin, että pöytäkirjaan kirjoitetaan: "On myönnetty omasta pyynnöstään ero seurakunnasta". Näin myös tehtiin ja kun toisenkin erottamisen kohdalla asia meni äänestykseen, nousi saarnaajan käsi yksin erottamisen puolesta kun taas muu seurakunta oli erottamista vastaan. Vanhimmisto oli jäävi äänestämän esittämänsä asian puolesta ja voidaan arvata, että tämän jälkeen minulle kiristeltiin hampaita.

Elokuussa 1979 pyysin itse eroa seurakunnasta. Tästä huolimatta syyskuun lopulla oli Ristin Voitossa ilmoitus: "Sodankylän helluntaiseurakunnan evankelista Leo Salmela ei nauti enää seurakunnan luottamusta". Olin just silloin Helsingissä Saalemissa pidetyssä Yonggi Chon Seurakuntakasvun seminaarissa, jossa oli myös Raamattukoulun tuttuja opettajia sekä kurssitovereitani, jotka olivat nähneet kyseisen ilmoituksen ja olihan siellä oleminen - nimilappu rinnassa. No. Moni vanhempi sarnaaja tuli puhumaan asiasta ja kun kerroin eronneeni kuukautta aiemmin, olivat sitä mieltä, että Ristin Voitossa ollut ilmoitus oli valheellinen.

Eli en kilon kappaleinakaan enää liity helluntailaisiin.

• mie vaan

ei mulle ainakaan näin käynyt.

• LÖPÖ LÖPÖ

Taidat sotkea nyt meidät Jehoviin ??

• sitaatti
        poika.tuntureilta kirjoitti:

EI VOINUT heidän mukaansa erota. Sieltä erotettiin mahtipontisesti "saatanan haltuun" ne, jotka eivät olleet pariin vuoteen käyneet kokouksissa tai muutoin eivät nöyristelleet heidän edessään.

Kerronpa esimerkin: Ennen kuin itse liityin kyseiseen seurakuntaan, siellä oli salaa vanhemmiltaan kastettu eräs 15 vuotias tyttö, jonka pikkupöksytkin oli kuivatettu rukoushuoneella jottei vanhemmat saa tietää tytön käyneen helluntailaisten kasteella. Lain mukaan alle 18 vuotias olisi tarvinnut vanhempien kirjalisen suostumuksen kasteelle menosta. Eli rikollista toimintaa.

Helmikuussa 1979 pidettin vuosikokousta, jossa oli esillä kaksi "saatanan haltuun" erottamista. No. Raamattukoulun käyneenä Jumalan valtuusmiehenä otin puheenvuoron ja pyysin selvitystä, miten näitä kahta tapausta on yritetty hoitaa. Toinen oli yllämainitsemani tyttö. Vasta tässä vaiheessa saarnaaja kertoi, että tyttö oli kirjeellään pyytänyt eroa seurakunnasta. Tämän johdosta vaadin, että pöytäkirjaan kirjoitetaan: "On myönnetty omasta pyynnöstään ero seurakunnasta". Näin myös tehtiin ja kun toisenkin erottamisen kohdalla asia meni äänestykseen, nousi saarnaajan käsi yksin erottamisen puolesta kun taas muu seurakunta oli erottamista vastaan. Vanhimmisto oli jäävi äänestämän esittämänsä asian puolesta ja voidaan arvata, että tämän jälkeen minulle kiristeltiin hampaita.

Elokuussa 1979 pyysin itse eroa seurakunnasta. Tästä huolimatta syyskuun lopulla oli Ristin Voitossa ilmoitus: "Sodankylän helluntaiseurakunnan evankelista Leo Salmela ei nauti enää seurakunnan luottamusta". Olin just silloin Helsingissä Saalemissa pidetyssä Yonggi Chon Seurakuntakasvun seminaarissa, jossa oli myös Raamattukoulun tuttuja opettajia sekä kurssitovereitani, jotka olivat nähneet kyseisen ilmoituksen ja olihan siellä oleminen - nimilappu rinnassa. No. Moni vanhempi sarnaaja tuli puhumaan asiasta ja kun kerroin eronneeni kuukautta aiemmin, olivat sitä mieltä, että Ristin Voitossa ollut ilmoitus oli valheellinen.

Eli en kilon kappaleinakaan enää liity helluntailaisiin.

"Raamattukoulun käyneenä Jumalan valtuusmiehenä"

Tuohan kuulostaa melkein siltä, että olit aikoinasi Sodankylän paavi.

• poika.tuntureilta
        sitaatti kirjoitti:

"Raamattukoulun käyneenä Jumalan valtuusmiehenä"

Tuohan kuulostaa melkein siltä, että olit aikoinasi Sodankylän paavi.

Asia on just niin, että kätten päällepanemisen kautta hengen virkaan siunatulla (vastaa pappisvihkimystä kirkon piirissä) evankelistalla on täsmälleen sama vastuu ja samat valtuudet kuin Ramatussa esimerkiksi Timoteuksella.

Joten teet viisaasti kun jätät virnuilemiset tähän paikkaan.

• hellari83

Itse olin 10-vuotta uskossa, ja ennenkuin liityin helluntaiseurakuntaan.

Ennen seurakuntaan liittymistäni, koin jotenkin olevani irtolainen, kulkuri ja maankiertäjä ilman kotia.

Muutama vuosi ennen liittymistäni, totesin, minä tarvitsen "hengellisen" kodin. Kaipasin seurakuntayhteyttä. Etsin sitä eri kristinuskon oppien yhteisöistä ja eri paikallisseurakunnista.

Lopulta löysin sen, mitä tiesin voivani kodiksi sanoa. Jo seurakunnan pihaan tullessani kaikki ottivat minut sydämellisesti vastaan, niin myös rukoushuoneen sisäpuolella. Moni tuli juttelemaankin, erityisesti vanhemmat ihmiset. Tunsin oikein sellaisen ilmapiirin, niin kuin olisin tullut kotiin. Päätöstäni jahkailin jonkun aikaa ennenkuin liityin seurakuntaan kasteen kautta.

Tee juuri niinkuin sydämessäsi oikeaksi tunnet. Ja siten, kuin omatuntosi sinua neuvoo. Jos et tunne olevasi tervetullut, mene toisaalle. Siellä missä tunnet rakkauden läsnäolon, siellä on sinun kotisi.

• poika.tuntureilta

Hakeuduin helluntailaisten piiriin syksyllä 1975. Sen ensimmäisen talven aikana tajusin monet kerrat, että nämä eivät ole oikeita. Huhtikuussa 1976 oltiin järjestämässä kastetilaisuutta ja kun kasteelle olin menossa, kaikki hätyskellot ja vilkkuvalot sisälläni varoittivat: "Älä hyvä mies", mutta kun Sodankylässä ei ollut vaihtoehtoa, menin kasteelle. Luulin, että sen jälkeen koen aidon hyväksymisen kun olen täysivaltainen seurakunnan jäsen. Mutta mikään ei muuttunut.

Tästä kasteesta kului aikaa kolmisen kuukautta. Kun ajoin eräänä aurinkoisena heinäkuun päivänä rukoushuoneen ohi, näin, että pihalla oli joukko helluntalaisia niin iloissaan. No tokihan menin tervehtimään, mutta kun pihalle ajoin, saarnaajan vaimo juoksi kauhiaa vauhtia sisälle. Saarnaajan aurinkoa ottamassa ollut lukioikäinen tyttö koppasi huopansa ja juoksi äitinsä perässä sisälle ja vaimonsa ja tyttärensä perässä kiirehti sisälle myös saarnaaja. Tämän jälkeen vanhimmistoveli otti moponsa ja lähti köröttään kylälle. Eli tervehtimättä ja hyvästelemättä kaikki häipyivät ja jäin yksin pihalle istumaan autooni ja siinä istuessani tajusin liittyneeni väärään seurakuntaan.

• Heenokki

Hakeuduin helluntailaisten piiriin syksyllä 1975. Sen ensimmäisen talven aikana tajusin monet kerrat, että nämä eivät ole oikeita. Huhtikuussa 1976 oltiin järjestämässä kastetilaisuutta ja kun kasteelle olin menossa, kaikki hätyskellot ja vilkkuvalot sisälläni varoittivat: "Älä hyvä mies", mutta kun Sodankylässä ei ollut vaihtoehtoa, menin kasteelle. Luulin, että sen jälkeen koen aidon hyväksymisen kun olen täysivaltainen seurakunnan jäsen. Mutta mikään ei muuttunut.

Tästä kasteesta kului aikaa kolmisen kuukautta. Kun ajoin eräänä aurinkoisena heinäkuun päivänä rukoushuoneen ohi, näin, että pihalla oli joukko helluntalaisia niin iloissaan. No tokihan menin tervehtimään, mutta kun pihalle ajoin, saarnaajan vaimo juoksi kauhiaa vauhtia sisälle. Saarnaajan aurinkoa ottamassa ollut lukioikäinen tyttö koppasi huopansa ja juoksi äitinsä perässä sisälle ja vaimonsa ja tyttärensä perässä kiirehti sisälle myös saarnaaja. Tämän jälkeen vanhimmistoveli otti moponsa ja lähti köröttään kylälle. Eli tervehtimättä ja hyvästelemättä kaikki häipyivät ja jäin yksin pihalle istumaan autooni ja siinä istuessani tajusin liittyneeni väärään seurakuntaan.

Etkö itse ole koskaan käyttäytynyt ajattelemattomasti tai esimerkiksi "päästellyt sammakoita"? Anna niille ihmisille anteeksi niin pääset tilanteen yläpuolelle.

Et muuten vastannut minun kysymyksiin.

Heenokki ;)

• poika.tuntureilta
        Heenokki kirjoitti:

Etkö itse ole koskaan käyttäytynyt ajattelemattomasti tai esimerkiksi "päästellyt sammakoita"? Anna niille ihmisille anteeksi niin pääset tilanteen yläpuolelle.

Et muuten vastannut minun kysymyksiin.

Heenokki ;)

on entisiä helluntailaisia enemmän kuin nykyisiä ja jatkuvasti tippuu seurakuntalaisia tien oheen.

Raamattukoulussa opetettiin, että vanhimistolla on iankaikkisuusvastuu niistä sieluista, jotka heidän hoitoonsa on uskottu. Ei ole kovin hääppöistä hoitoa se, että "saatanan haltuun" erottaminen on ainutta, mitä osaavat tehdä tai se, että etsivät ruoska kädessä karanneita lampaita.

• Heenokki

on entisiä helluntailaisia enemmän kuin nykyisiä ja jatkuvasti tippuu seurakuntalaisia tien oheen.

Raamattukoulussa opetettiin, että vanhimistolla on iankaikkisuusvastuu niistä sieluista, jotka heidän hoitoonsa on uskottu. Ei ole kovin hääppöistä hoitoa se, että "saatanan haltuun" erottaminen on ainutta, mitä osaavat tehdä tai se, että etsivät ruoska kädessä karanneita lampaita.

Sinut on monissa liemissä keitetty ja sinua on leveän käden kanssa koeteltu. mutta nähdäkseni olet silti pitänyt uskon Herraan Jeesukseen, se on pääasia.

Kertomastasi ei voi oikein muuta päätellä kuin että sinulla on ollut huono tuuri, kun olet osunut tuohon Sodankylän seurakuntaa hallitsevan klikin ajankohtaan. Ovatko kokemuksesi samanlaisia muualta Suomesta?

Toivoisin että et yleistäisi koko helluntailiikettä tuon suppean alueen kokemuksesi perusteella.

• poika.tuntureilta
        Heenokki kirjoitti:

Sinut on monissa liemissä keitetty ja sinua on leveän käden kanssa koeteltu. mutta nähdäkseni olet silti pitänyt uskon Herraan Jeesukseen, se on pääasia.

Kertomastasi ei voi oikein muuta päätellä kuin että sinulla on ollut huono tuuri, kun olet osunut tuohon Sodankylän seurakuntaa hallitsevan klikin ajankohtaan. Ovatko kokemuksesi samanlaisia muualta Suomesta?

Toivoisin että et yleistäisi koko helluntailiikettä tuon suppean alueen kokemuksesi perusteella.

että Jeesus on portti sisälle Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunta on totuuden ja oikeuden valtakunta, jossa palvelevien velvollisuus on puolustaa syvintä totuutta ja oikeutta kaikissa tilanteissa sekä asettua uhrien puolelle silloin kun jollekin vääryyttä tehdään.

Näin siis profeetta Jesajan 42 luvun ensimmäiset jakeet koskevat myös tämän ajan todellisia Jumalan palvelijoita. No. Marttyyreitahan todelliset Jumalan totuuden ja oikeuden puolustajat ovat aina olleet ja aina tulevat olemaan.

• sun juttujas

kun on täällä pitemmän aikaa,vuosia lukenut,oon tullut tulokseen,ett oot katkera hupiukko!

• pasuna

Miksi yleensä pitää olla jonkin kirkkokunnan jäsenkortti.Eikö riitä,että tutkii itsenäisesti Raamattua ja elää omaa rukouselämää?Ei kaiketi mikään kirkkokunta pelasta?Kun annat elämäsi Jeesukse Kristuksen käsiin,niin että maahan vuotanut Verensä puhdistaa kaikesta synnistä.Kyllä kirjoitukset kertovat näin;nimi=Teurastetun Karitsan elämänkirjassa.Mikäli alkutaipaleeella olet,niin etsit niiden seuraa,jotka haluavat seurata Jeesusta...olivat he sitten miten vanhoja tahansa.Tällä tarkoitan-pidemmän aikaa uskontiellä vaeltaneet.Hengellisestä portosta ja Babyloniasta pitää olla irti.Näissä kaikissa kalastellaan vain ihmissieluja.Vaikka itsekkään eivät ole tielle todelllisesti lähteneet.Ymmärrän tilanteesi,koska nämä kaikki seulat olen itse lävitse kulkenut.Mutta en ollut kasvanut.Mutta tietenkin jokainen saa ja pitääkin tehdä omat johtopäätökset.Jumala ei koskaan ihmistä pakoita mihinkään.Enkä liioin ole kenenkään tuomari.Toin vain oman näkökantani julki.Tässä ei pitäisi olla mitään epäasiatonta.Mikäli näin on,voinet siitä ilmoittaa toisilla sivuilla.Siunausta

• Heenokki

Tietenkin ihminen pelastuu yksin Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen, ilman mitään jäsenkortteja.

Tässä onkin kyseessä uskonelämä täällä maailmassa. Seurakunta tarjoaa yhteisyyttä, turvallisuutta, lohdutusta ja taustatuen evankeliumin työlle. On ihan eri asia julistaa ilosanomaa organisoitu taustatuki takanaan kuin kolistella yksikseen irtokivenä. Ja kyse tässä on myös julistajan uskottavauudesta.

Otetaan huomioon, että tämä on turmeltu ja epätäydellinen maailma, jossa ei toteudu täydellisen hyvinä edes Jumalan seurakunnat.

• UskovaN
        Heenokki kirjoitti:

Tietenkin ihminen pelastuu yksin Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen, ilman mitään jäsenkortteja.

Tässä onkin kyseessä uskonelämä täällä maailmassa. Seurakunta tarjoaa yhteisyyttä, turvallisuutta, lohdutusta ja taustatuen evankeliumin työlle. On ihan eri asia julistaa ilosanomaa organisoitu taustatuki takanaan kuin kolistella yksikseen irtokivenä. Ja kyse tässä on myös julistajan uskottavauudesta.

Otetaan huomioon, että tämä on turmeltu ja epätäydellinen maailma, jossa ei toteudu täydellisen hyvinä edes Jumalan seurakunnat.

Kiitos paljon viesteistänne!

Mutta huomasin myös että viesteissänne on katkeruutta ja epärakkautta. Valitettavasti se ei vahvista mun päätöstäni... Oon jo kauan oottanut Jumalan johdatusta mutta en oo vielä saanu vastauksen siihen.
        Pyytäisin vielä kerran, älkää laittako tänne viestiä jossa on katkeruutta vaan täysin raamatullisen mukaista viestiä, kiitos!

Haluaisin ymmärtää paremmin yhtä asiaa. Jeesus on meidän näkymätön seurakunta. Sitäkö Raamattu tarkoittaa?

Mutta entäs raamattu puhuu seurakunnan tärkeydestä siis hebr.10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Eikö se tarkoita jäsenyyden pakkoa? Anteeksi sitä mun on vaikea ymmärtää ja nähdä mikä on eroa.

Rauhaa teille! :)

• poika.tuntureilta
        UskovaN kirjoitti:

Mutta huomasin myös että viesteissänne on katkeruutta ja epärakkautta. Valitettavasti se ei vahvista mun päätöstäni... Oon jo kauan oottanut Jumalan johdatusta mutta en oo vielä saanu vastauksen siihen.
        Pyytäisin vielä kerran, älkää laittako tänne viestiä jossa on katkeruutta vaan täysin raamatullisen mukaista viestiä, kiitos!

Haluaisin ymmärtää paremmin yhtä asiaa. Jeesus on meidän näkymätön seurakunta. Sitäkö Raamattu tarkoittaa?

Mutta entäs raamattu puhuu seurakunnan tärkeydestä siis hebr.10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Eikö se tarkoita jäsenyyden pakkoa? Anteeksi sitä mun on vaikea ymmärtää ja nähdä mikä on eroa.

viisaus alkaa tosiasioiden tuntemisesta.

Eli mitä enemmän tiedämme asioiden taustatekijöistä, sitä kaukaa viisaampia ratkaisuja osaamme tehdä.

Jos sitten totuuksien esilläpitäminen on joidenkin mielestä katkeruutta syy ei ole tosiasioissa vaan lukijan korvien välissä. Ja ainakin itse olisin ollut kovin kiitollinen mikäli joku olisi kertonut minulle Sodankylän helluntaiseurakunnan taustoista ja todellisuudesta ennen sinne liittymistäni. Mutta kun ei. Esitetään julkisuudessa vain superautuasta kulissia, joka kätkee taakseen valheita, vääryyksiä ja jopa rikoksia.

Eli uskonlahkot ovat kuin katiskoja, joihin sisään houkutellaan mitä moninaisimmilla kulisseilla, mutta joista ulos pääsee vain perkaajan perkauslaudalle. Ja mitä vielä siihen raamatullisuuteen tulee, niin jokainen uskonahko löytää sieltä perusteet toiminnalleen ja tietävät kyllä, miten raamatulla yksilöitä alistetaan. Esimerkiksi helvetin pelolla tai "olet saatanasta" hysterialla. Uskontojen Uhrit ry tietää näistä asioista hyvinkin paljon.

• UskovaN kirjoitti:

SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
        Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
        Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
        (Ef. 1:22-23)

SEURAKUNTA ON YKSI
        Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
        Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).

SEURAKUNTA ON PYHÄ
        ...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).

SEURAKUNTA ON YHTEINEN
        ...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)

SEURAKUNNAN JÄSENET
        Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi.
        Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
        (1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).

TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
        Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
        (Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).

KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
        Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
        (1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).

ARMONVÄLINEET
        Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
        Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
        (Joh. 6:63, Joh. 6:54).
        Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!

SEURAKUNNAN VIRAT
        Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
        Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
        (Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).

EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
        Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
        (Ef. 2:19-22, Room. 10:17).

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.

SEURAKUNTA ON YKSI
        Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
        Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).

SEURAKUNTA ON PYHÄ

SEURAKUNTA ON YHTEINEN
        ...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)

SEURAKUNNAN JÄSENET
        Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.

Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.

Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.

ARMONVÄLINEET
        Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.

SEURAKUNNAN VIRAT
        Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.

Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.

Niin, monissa kohdin pohdit asioita oikein, mutta huomaatko,- ettei Raamattu tunne tälläistä "seurakunta mallia" mitä tänä päivänä ymmärretään.Raamatussa todella on, miten on vain yksi seurakunta/Kristuksen ruumis, jokaisella paikkakunnalla.Apostolithan toimivat juuri noin eli ihmisiä ei todella kehoitettu liittymään mihinkään puolueeseen. Kristuksen ruumiiseen/seurakuntaanhan synnytään,- ei liitytä.

Nythän Kristuksen ruumis onm jaettu puolueisiin,- josta puolueellisuudesta Raamattu just varoittaa eli meidän tulisi olla koetuksen kestäviä/puolueettomia.

• Tapio522 kirjoitti:

SEURAKUNTA ON YKSI

SEURAKUNTA ON PYHÄ

SEURAKUNTA ON YHTEINEN

SEURAKUNNAN JÄSENET

ARMONVÄLINEET

SEURAKUNNAN VIRAT

seurakunnat pyhiä ovat, olkoot minkä nimisiä tahansa, mutta ensisijaisesti kannattaa juurruttaa mielensä kiinni Kristukseen eikä mihinkään maalliseen ihmiseen tai järjestöön:

Heprealaiskirje 3
        1 "Sen tähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, KIINNITTÄKÄÄ MIELENNE meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,"

Koska "Kristuksessa ei ole miestä eikä naista", tuo "pyhät veljet" lause tarkoittaa kaikkia Kristuksessa olevia, lihan mukaan tuntematta. Älä kasva kiinni mihinkään maalliseen ihmiseen tai järjestöön vaan Kristukseen. Voit valita seurakuntasi mielesi mukaan, mutta pysy kaikessa Kristukseen Juurtuneena.

Kristus on viinipuu ja me olemme oksia siinä viinipuussa, (Joh. 15:1-5). Ei kannata juurtua oksaksi toiseen oksaan vaan siihen viinipuun runkoon, sillä jos oksa kuivuu ja murtuu, sinä putoat sen murtuneen oksan mukana. Runko kuitenkin pysyy tuoreena Isässä Jumalassa ja kun olet itse runkoon mielesi kiinnittänyt, pysyt sinäkin aina tuoreena uskossa!

Siunausta etsimisellesi, uskovaN!

• ml213. kirjoitti:

Niin, monissa kohdin pohdit asioita oikein, mutta huomaatko,- ettei Raamattu tunne tälläistä "seurakunta mallia" mitä tänä päivänä ymmärretään.Raamatussa todella on, miten on vain yksi seurakunta/Kristuksen ruumis, jokaisella paikkakunnalla.Apostolithan toimivat juuri noin eli ihmisiä ei todella kehoitettu liittymään mihinkään puolueeseen. Kristuksen ruumiiseen/seurakuntaanhan synnytään,- ei liitytä.

Nythän Kristuksen ruumis onm jaettu puolueisiin,- josta puolueellisuudesta Raamattu just varoittaa eli meidän tulisi olla koetuksen kestäviä/puolueettomia.

Mitkä sinun mielestäsi ovat oikean seurakunnan tuntomerkkejä?

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

Mitkä sinun mielestäsi ovat oikean seurakunnan tuntomerkkejä?

Niin, siihen oikeaan seurakuntaanhan ihminen syntyy uudestisyntymisen kautta.Siis ihminen ei voi syntyä väärään seurakuntaan uudestisyntymisessään.Tämäkin on hyvä ymmärtää.Ihminen vain AINA liitetään (vauvana) tai liityy itse siihen väärään seurakuntaan,- joka on jäljitelmä Krisuksenruumiista/seurakunnasta.

Niin, taas Jumalan seurakunnan toiminta/uskovien yhteys on jo toinen asia,- jota tarkoittanet.Siis seurakunnan tuntomerkkejä on Kristuksen sisäisestä tuntemisesta tuleva käyttäytyminen seurakuntalaisilla.

Siis ymmärätminen Raamatun ilmoituksia/Kristuksen mielt' ja uskom,inen niihin ja kasvaminen niiden toteuttamisessa näkyen uskontekoina ja hedelmissä.

PS.

Jumalan seurakuntahan on näkymätön ja siksi se on mahdoton hävittää.Vainota sitä voi, mutta ei hävittää.Siis kyseessä on uskoviin ihmisiin kohdistuvat asenteet maailmasta.

• poika.tuntureilta

Eli mitä enemmän tiedämme asioiden taustatekijöistä, sitä kaukaa viisaampia ratkaisuja osaamme tehdä.

Jos sitten totuuksien esilläpitäminen on joidenkin mielestä katkeruutta syy ei ole tosiasioissa vaan lukijan korvien välissä. Ja ainakin itse olisin ollut kovin kiitollinen mikäli joku olisi kertonut minulle Sodankylän helluntaiseurakunnan taustoista ja todellisuudesta ennen sinne liittymistäni. Mutta kun ei. Esitetään julkisuudessa vain superautuasta kulissia, joka kätkee taakseen valheita, vääryyksiä ja jopa rikoksia.

Eli uskonlahkot ovat kuin katiskoja, joihin sisään houkutellaan mitä moninaisimmilla kulisseilla, mutta joista ulos pääsee vain perkaajan perkauslaudalle. Ja mitä vielä siihen raamatullisuuteen tulee, niin jokainen uskonahko löytää sieltä perusteet toiminnalleen ja tietävät kyllä, miten raamatulla yksilöitä alistetaan. Esimerkiksi helvetin pelolla tai "olet saatanasta" hysterialla. Uskontojen Uhrit ry tietää näistä asioista hyvinkin paljon.

noihin toisiin viesteihin ei pysty tällä sekofoorumilla vastaamaan. Tässä olen kirjautuneena sisään, mutta kun yritän vastata muihin viesteiin, tämä vaatii sisäänkirjautumista ja sehän ei onnistu.

Koko seurakuntakäsite meni pieleen siinä vaiheessa kun 300-luvulla Rooman silloinen keisari Konstantinus I:n teki kristinuskosta valtio-uskonnon, jota kaikkien oli pakko noudattaa. Eli siihen asti seurakunnan (ecclesia) muodostivat vain uskonkuuliaisuudessa elävät Jumalan lapset niin nyt seurakuntaan kuuluivat kaikki valtion kansalaiset. Olivatpa he uskossa tai eivät.

Tämän jälkeen valtiokirkkojärjestelmä on ollut käytössä niin katolisissa, ortodoksisissa kuin protestanttisissakin maissa ja Ruotsi-Suomen perua myös meillä Suomessa. Nyt jokainen asioista perillä oleva ymmärtää, että valtiokirkko ei ole mikään Jumala seurakunta ja tämä on luonut maaperän mitä moniaisimmille uskonlakoille, joissa on yritetty jäljitellä apostolista seurakuntaa. siinä kuitenkaan onnistumatta. Niinpä tämän päivän Suomessa ei ole ainuttakaan todellista Jumalan seurakuntaa. Kirkko on pelkkä yhteiskuntahypnoottinen illuusio, jossa papit valehtelevat ja lahkolaiset valehtelevat omissa lahkoissaan ja hypnoottiset vaikutteet hallitsevat yksilöitä lahkoissa erittäin voimakkaasti.

Jumala on totuuden ja oikeuden Jumala ja seurakunnan tulisi olla totuuden pylväs ja perusta. Mutta kun ei. On vain kuvitelmia, uskomuksia ja hypnoottisia vaikutuksia sekä ihmisten luokittelua.

• seurakuntiin kävele

suurin osa ihan omilla jaloilla ja omasta tahdosta ja päinvastoin.Samaa pätee liittymiseen ja eroamiseen.

No itselläni ei ole vasta kun 28v kokemus ao. asiasta.Mutta en ole eroamassa.Tehköön kukin kuten Jumalan sanasta,sydämensä tunnosta ja Pyhän Hengen johdatuksesta kokee.
        Täydellistä seurakuntaa ei täältä maan päältä löydy! Vajaa kanttisia ja särmäisiä ollan loppuun asti,kunnes kirkkaudessa saamme TÄYDELLISYYDEN Hänessä.

• poika.tuntureilta
        seurakuntiin kävele kirjoitti:

suurin osa ihan omilla jaloilla ja omasta tahdosta ja päinvastoin.Samaa pätee liittymiseen ja eroamiseen.

No itselläni ei ole vasta kun 28v kokemus ao. asiasta.Mutta en ole eroamassa.Tehköön kukin kuten Jumalan sanasta,sydämensä tunnosta ja Pyhän Hengen johdatuksesta kokee.
        Täydellistä seurakuntaa ei täältä maan päältä löydy! Vajaa kanttisia ja särmäisiä ollan loppuun asti,kunnes kirkkaudessa saamme TÄYDELLISYYDEN Hänessä.

Kunka moni ylipäätään pystyy yhteiskunnassa ajattelemaan omilla aivoillaan ja suhtautumaan asioihin avoimesti ja realistisesti.

Ihminen kun on yhteisöissä aina eräänlaisessa hypnoottisessa tilassa, jossa monet eri tahot hallitsevat yksilöiden ajatustottumuksia ja toimintaa. Samoin yksilön omat henkilökohtaiset tarpeet, mieltymykset ja ongelmat ohjailevat yksilön valintoja. Olipa kysymyksessä sitten poliittinen toiminta, uskonnot tai mikä muu hyvänsä ja monet etsivät uskonnoista täyttymystä omiin henkilökohtaisiin tarpeisiinsa. Etsivät hyväksymistä, turvallisuutta jne.

Uskonnollisen yhteisöön hakeutuessaan yksilön ainoaksi mahdllisuudeksi jää se, että ottaa yhteisön aivot omiksi aivoikseen ja alkaa suodattamaan kaiken tämän joukon ajatustottumusten ja käytännön kautta. Merkillepantavaa on myös se, että tietämättömiä ja henkisesti kypsymättömiä, teini-ikäisiä tyttöjä, alkoholisteja ym. on helppo johdatella toteuttamaan joukon tavoitteita.

Kokonaan toinen tilanne on meillä, jotka olemme jo pienestä pitäen tutkineet uskonnollisia kysymyksiä, syvintä totuutta ja oikeutta ym. ym. Meitä on täysin mahdotonta saada ajattelemaan harhautuneen uskonlahkon aivoilla ja näyttelemään jotain uskonnollista roolia toisten mieliksi. Jumala on totuus ja oikeus ja vain tämä riittää meille.

• Jäsenyys
        UskovaN kirjoitti:

EI ole PAKKO sanooko raamattu niin EI EI JA EI PISTE .Rakas ystävä Kuvailen sen näin Myrskyssä monta puuta pysyy paremmin pystyssä ,kuin 1. Jos menet Luteril.kirkkoo siellä istut penkissä samallatavalla ,erolla että helluntal. saat mennä jopa itse eteen puhumaa ja todistamaan ,Kirkossa ehkä puhuu pappi joka ei välttämättä itse ei edes usko koko raamattuun (leipäpappi) Ole rauhassa kelpaat Jeesukselle vaikka olisit vaan kotona .niin minäkin olen ollu ja usko on säilynyt ,ei Jeesus ole Tyhmä vaikka myö joskus ollaa. Liity ja kokeile jos sinut tuntisin voi kun olisi kiva lähteä seuraksi . Siunausta ,,ole rohkea Jeesuksessa.Seurakunnassa ei ole pakko käydä ,minä käyn muutaman kerran vuodessa ,katselen taivas tv 7 :kaa (olen aina töissä) en pääse ja kirkko on ihan tuttu paikka silti minulle.Älä kaikkea usko mitä täällä höpistää,suomalaiset on alkan pikkuhiljaa pääsemään lakihenkisyydestä ,ole rauhassa.

• todé*

seurakuntaopista on yksinkertainen:

1. syntinen tekee parannuksen ja liittyy samalla universaaliin kristittyjen eli maailman kaikkien Jeesukseen uskovien seurakuntaan
      2. kastattaa itsensä ja liittyy samalla paikallisseurakuntaan ollen edelleen myös universaalin srk jäsen

Seurakunta on pelastuksen jälkeen Raamatun 2. tärkein juttu. Uusi testamentti jälkeen Apostolien tekojen ei tunne uskovaa, joka ei kuuluisi seurakuntaan. Seurakuntaan liittyminen on itsestään selvyys uudessa testamentissa eli Jeesuksen testamentissa seurakunnalle eli yksilöuskoville.

Seurakunta on Jumalan tahto Häneen uskovan elämässä.

Itse kuulun helluntaiseurakuntaan, mutta voisin aivan hyvin olla vapaakirkollinen tai jopa luterilainenkin.

• poika.tuntureilta

kun sitä aitoa apostolista seurakuntaa ei enää ole. On vain kuvitelmia.

• tms1

kielsit olevasi helluntalainen?

• todé*
        tms1 kirjoitti:

kielsit olevasi helluntalainen?

missäs ja milloin olen noin tehnyt?

• todé*

kun sitä aitoa apostolista seurakuntaa ei enää ole. On vain kuvitelmia.

että alkuseurakunta olisi ollut täydellisten ihmisten seurakunta.
        Asia ei vain ole niin, sillä jo Jerusalemin srk oli erittäin epätäydellinen, riitaisa ja valmis harhaantumaan ihan ensi päivistään asti. Siitä huolimatta se oli Jumalan silmäterä ja oikeinpa esimerkkipoppoo.

• tms1
        todé* kirjoitti:

missäs ja milloin olen noin tehnyt?

mormonismi osiossa kun asiaa arvuuteltiin, no kyllä sen toki moni arvasikin.
        Sitä miksi kielsit asian en ymmärrä, ei kai siinä mitään hävettävää ole? :-)

• todé*
        tms1 kirjoitti:

mormonismi osiossa kun asiaa arvuuteltiin, no kyllä sen toki moni arvasikin.
        Sitä miksi kielsit asian en ymmärrä, ei kai siinä mitään hävettävää ole? :-)

joskus muistelen olleen puhetta seurakuntayhteydestäni, jolloin vastasin olevani palstalla koroittamassa Raamatun sanaa, en jotain kirkkokuntaa. Koskaan en ole kieltänyt helluntailaisuustaustaani, jota en myöskään ole kristittynä nähnyt tarpeelliseksi korostaa.

• kielsit suoraan
        todé* kirjoitti:

joskus muistelen olleen puhetta seurakuntayhteydestäni, jolloin vastasin olevani palstalla koroittamassa Raamatun sanaa, en jotain kirkkokuntaa. Koskaan en ole kieltänyt helluntailaisuustaustaani, jota en myöskään ole kristittynä nähnyt tarpeelliseksi korostaa.

olevasi helluntalainen kun sitä sinulta kysyttiin, etsin kyllä keskustelun.Kyse oli kun joku ihmetteli kuinka sinäkin helluntalaisena jatkuvasti kirjoitat mormonismi palstalla, mutta mormonit eivät saisi kirjoittaa täällä, sinä jyrkästi kielsit olevasi helluntalainen, ja sanoit olevasi vain kristitty, nyt väität päin vastaista. Ja kristitynähän (helluntalais sellaisena,lienee oma luokkansa) voit puhua palturia?

• on valitettavasti

koko helluntaiseurakunta, he uskovat ihmisoppeihin raamatun oppien päälle (esim.kolminaisuus oppi), kymmenykset kelpaavat ja sinä kelpaat kun et vaan kyseenalaista pastoreita ja hierarkian yläpäässä olevia, koko systeemihän on erittäin hierarkinen. Mieti tarkkaan onko helluntalaisuus sellaista kun Kristus maan päälle halusi?!?

• todé*

kuitenkin olla hierarkiasysteemien häntäpäässä? Ainakin jos sitä verrataan katolilaisuuteen, luterilaisuuteen, ja vaikkapa ei-kristillisiin uskontokuntiin mormonismiin tai jehovalaisuuteen.
        Yksittäiset vallantahtojat ovat tietysti aina niitä, jotka luovat tiettyjä mielikuvia hierarkian olemassa olosta.
        Raamattu antaa hyvin selvän kuvan seurakunnállisesta "hierarkiasta". Asia selviää hyvin helposti Uutta testamentti lukemalla.

Sinä mormonina varmastii tiedät, mitä hierarkia oikeasti tarkoittaa kirkollisissa yhteyksissä. Profeettanne Ameriikassa on suurinpiirtein se, joka määrää, istutko kirkkosi penkillä päälaellasi vai takapuolellasi!
        Jos esim. olet nainen, sinulla ei ole minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta kirkkokuntasi päätöksen teossa, eikä naimattomana taivas-systeeminne kirkkaimpaan ja parhaimpaan loosiin.

Pidetään siis mielessä, mitä on Jumalan tahtoma "hierarkia" ja mitä on ihmisen rakentama "kirkkohierarkia".

• Harjoittele vielä
        todé* kirjoitti:

kuitenkin olla hierarkiasysteemien häntäpäässä? Ainakin jos sitä verrataan katolilaisuuteen, luterilaisuuteen, ja vaikkapa ei-kristillisiin uskontokuntiin mormonismiin tai jehovalaisuuteen.
        Yksittäiset vallantahtojat ovat tietysti aina niitä, jotka luovat tiettyjä mielikuvia hierarkian olemassa olosta.
        Raamattu antaa hyvin selvän kuvan seurakunnállisesta "hierarkiasta". Asia selviää hyvin helposti Uutta testamentti lukemalla.

Sinä mormonina varmastii tiedät, mitä hierarkia oikeasti tarkoittaa kirkollisissa yhteyksissä. Profeettanne Ameriikassa on suurinpiirtein se, joka määrää, istutko kirkkosi penkillä päälaellasi vai takapuolellasi!
        Jos esim. olet nainen, sinulla ei ole minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta kirkkokuntasi päätöksen teossa, eikä naimattomana taivas-systeeminne kirkkaimpaan ja parhaimpaan loosiin.

Pidetään siis mielessä, mitä on Jumalan tahtoma "hierarkia" ja mitä on ihmisen rakentama "kirkkohierarkia".

Ihmisten luokittelua, ei oikein tunnu luonnistuvan. Olen kyllä seurannut kirjoittelua mormonismi palstallakin ja muistan myös kuinka kielsit olevasi helluntalainen, oletteko kaikki yhtä kaksinamaisia?

• kiinnostunut anti
        Harjoittele vielä kirjoitti:

Ihmisten luokittelua, ei oikein tunnu luonnistuvan. Olen kyllä seurannut kirjoittelua mormonismi palstallakin ja muistan myös kuinka kielsit olevasi helluntalainen, oletteko kaikki yhtä kaksinamaisia?

Onko Tode tosiaan kieltänyt helluntailaisuutensa? Näyttäkää se keskustelu, jossa niin on käynyt.

• tämä tode
        kiinnostunut anti kirjoitti:

Onko Tode tosiaan kieltänyt helluntailaisuutensa? Näyttäkää se keskustelu, jossa niin on käynyt.

vastaa, onko kieltänyt olevansa hellari vai alkaako muisti palata? :-)

• psalmi..

Kaikki me kuulumme universaaliseen, eli näkymättömään seuraskuntaan.
      Jokainen uskovainen on oksastettu Kristukseen ja tässä mielessä kaikista maailman seurakunnista ne, jotka ovat uudestisyntyneitä Jumalan lapsia kuuluvat tähän universaali seurakuntaan.
      Myös ne, jota ovat seurakunnattomia kuuluvat siihen.

Tähän seurakuntaan ei kenenkään tarvitse liittyä, koska Kristus liittää siihen kaikki omansa automattisesti ja siitä ei myöskään voi kukaan muu eroittaa, kuin Kristus tai sitten henkilö voi itse eroittaa itsensä Kristuksesta.

Raamattu ei kuitenkaan puhu tästä näkymättömästä seurakunnasta, kun se kehoittaa meitä käymään omissa seurakuntamme tilaisuuksissa, vaan sen näkyvästä muodosta, eli paikallis-seurakunnasta.
      Paikallis-seurakunta on Pyhän Hengen perustama ja Kristus on sen seurakunnan pää.
      Kristus jakaa tälle seurakunnalle seurakuntavirkoja ja Pyhä Henki puolestaan armolahjoja. Tässä seurakunnassa on meidän hengellinen kotimme ja siinä on myös meidän palveluspaikkamme eli tehtävämme.
      Raamattu ei puhu mistään seurakunnan ulkopuolisesta tehtävään asettamisesta, pappeudesta tai seurakuntavirasta.
      Kaikki tämä tapahtuu vain seurakunnassa ja seurakunnan kautta.

Jos et liity omaan paikallis-seurakuntaan olet ulkona tästä näkyvästä Kristuksen ruumiista, etkä pääse toimimaan sen ruumiin jäsenenä omalla paikallasi.
      Sinun paikkasi on siis tyhjä ja odottaa sinua.

• todé*

:-)

• poika.tuntureilta

Raamattukoulussa Matti Vuorinen opetti niinkin, että kun Jumala kutsuu jonkun palvelukseensa, hän kutsuu palvelemaan itseään eikä jotain uskontokuntaa.

Tämä pitäisi jokaisen todellisen Jumalan palvelijan aina muistaa eikä sortua joihinkin lahkolaisten haihatteluihin.

Edelleen on syytä muista, että parin vuosituhannen aikana on ollut lukemattomia Jumalan palvelijoita, jotka vallitsevista uskonnoista poiketen ovat toteuttaneet Jumalan tahtoa elämässään vastaukseksi ajan haasteisiin. Mainittakoon vaikkapa Fransiskus Assisilainen, Suomessa syntyneiden suurten herätysliikkeiden ensiairueet ja monet muut. Ja muistetakoon sekin, että niin helluntailaisuus kuin monet muutkin nykyiset uskonnot ovat olleet olemassa vain runsaat sata vuotta, tulevat sammumaan ja sijaan nousee uusia ja uusia herätyksiä aina maailman loppuun asti.

• psalmi..

Raamattukoulussa Matti Vuorinen opetti niinkin, että kun Jumala kutsuu jonkun palvelukseensa, hän kutsuu palvelemaan itseään eikä jotain uskontokuntaa.

Tämä pitäisi jokaisen todellisen Jumalan palvelijan aina muistaa eikä sortua joihinkin lahkolaisten haihatteluihin.

Edelleen on syytä muista, että parin vuosituhannen aikana on ollut lukemattomia Jumalan palvelijoita, jotka vallitsevista uskonnoista poiketen ovat toteuttaneet Jumalan tahtoa elämässään vastaukseksi ajan haasteisiin. Mainittakoon vaikkapa Fransiskus Assisilainen, Suomessa syntyneiden suurten herätysliikkeiden ensiairueet ja monet muut. Ja muistetakoon sekin, että niin helluntailaisuus kuin monet muutkin nykyiset uskonnot ovat olleet olemassa vain runsaat sata vuotta, tulevat sammumaan ja sijaan nousee uusia ja uusia herätyksiä aina maailman loppuun asti.

että sieltä Raamattukoulusta on sinulla jotain hyvääkin sanottavaa, ettei kaikki ole vain negatiivistä ja huonoa mikä liittyy helluntaiseurakuntiin.

Jumala tosiaan kutsuu palvelemaan itseään, niin kuin Vuorinen hyvin opetti.
        Tämä palvelustyö kuitenkin tapahtuu seurakunnan kautta ja välityksellä.

Seurakunta voi lähettää ja seurakunnan sisällä me rakennamme ja rakennumme, kun meillä kaikilla on jotain annettavaa, niin kuin Raamattu sanoo.

Ei Jumala ole tarkoittanut meitä sooloilijoiksi, jotka seurakunnittomina harhailemme ja teemme tahoillamme kuka mitäkin.
        Siitä ei ole koskaan seurannut mitään muuta kuin harhaoppeja ja lopulta nämä sooloilijat itsekkin ajautuvat uskossaan karikoihin.

Mihin me uskoon tulleita johdatamme, ellemme seurakunta yhteyteen kasvamaan ja saamaan hengellistä ravintoa, minä vaan kysyn?

Raamattu antaa täysin selkeän ja yksiselitteisen mallin tässä kohdassa eikä sitä kumoata millään yksittäis tapauksilla, jossa Jumala on jotain pioneeria käyttänyt.

Tottakai Jumala pyrkii siunaamaan ja toimimaan keinolla millä hyvänäsä, jos Hän näkee, että jossain ei ole toimivaa seurakuntaa tai seurakuntaa ollenkaan.
        Silloin on mahdollista, että joku yksittäinen henkilö saa kutun Jumalalta lähteä toimimaan seurakunnattomana.
        Kuitenkin nämä henkilöt ovat juuri niitä joiden vaikuttamina sitten niitä seurakuntia perustetaan ja pyritään Raamatulliseen toimintamalliin.
        Kannattaa muistaa, että Pyhä Henki tukee aina Jumalan Sanan mukaista toimintaa ja Jumala itse valvoo sanansa toteutumista.

Historiassa on ollut vaiheita, kun seurakunta ei syystä tai toisesta ole toiminut Raamatullisella tavalla, mutta nykyään ei kuitenkaan niin ole ja meillä on toimivia seurakuntia, johon voi liittyä.

Täydellistä seurakuntaa ei ole olemassakaan, eikä sellaista tunnetta edes Raamatussa ja aina on niitä ihmisiä, jotka syystä tai toisesta ajautuvat seurakunnan ulkopuolelle. Usein nämä henkilöt sitten katkeroituvat ja lähtevät kylvämään epäsopua ja valheita ympärilleen saaden muutamia samanmielisä mukaansa.

Tälläinen toiminta on Jumalan tahdon vastaista ja täysin hedelmätöntä.
        Siinä missä heidän tulisi koota yhdessä ja rakentaa seurakuntaa, he hajottavat, mustamaalaavat ja myrkyttävät. Näitä henkilöitä yhdistää lähes poikkeuksetta uskosta luopuminen tai harhaoppisuus. Olen tämän nähnyt niin monen kohdalla.

Meidän tulee aina elää anteeksiantamisessa, vaikka meitä loukattaisiinkin seurakunnassa. Jos annamme anteeksi, niin silloin pääsemme huomaamaan kuinka Jumala kuitenkin käyttää tätä vajavaistakin seurakuntaa ja puhuu sen välityksellä meille. Ehkä pääsemme huomaamaan myös omat virheemme ja puutteemme seurakunnan jäseninä ja tätä kautta anteeksiantaminen on sitten helpompaa.

• poika.tuntureilta
        psalmi.. kirjoitti:

että sieltä Raamattukoulusta on sinulla jotain hyvääkin sanottavaa, ettei kaikki ole vain negatiivistä ja huonoa mikä liittyy helluntaiseurakuntiin.

Seurakunta voi lähettää ja seurakunnan sisällä me rakennamme ja rakennumme, kun meillä kaikilla on jotain annettavaa, niin kuin Raamattu sanoo.

Ei Jumala ole tarkoittanut meitä sooloilijoiksi, jotka seurakunnittomina harhailemme ja teemme tahoillamme kuka mitäkin.
        Siitä ei ole koskaan seurannut mitään muuta kuin harhaoppeja ja lopulta nämä sooloilijat itsekkin ajautuvat uskossaan karikoihin.

Mihin me uskoon tulleita johdatamme, ellemme seurakunta yhteyteen kasvamaan ja saamaan hengellistä ravintoa, minä vaan kysyn?

Raamattu antaa täysin selkeän ja yksiselitteisen mallin tässä kohdassa eikä sitä kumoata millään yksittäis tapauksilla, jossa Jumala on jotain pioneeria käyttänyt.

Tottakai Jumala pyrkii siunaamaan ja toimimaan keinolla millä hyvänäsä, jos Hän näkee, että jossain ei ole toimivaa seurakuntaa tai seurakuntaa ollenkaan.
        Silloin on mahdollista, että joku yksittäinen henkilö saa kutun Jumalalta lähteä toimimaan seurakunnattomana.
        Kuitenkin nämä henkilöt ovat juuri niitä joiden vaikuttamina sitten niitä seurakuntia perustetaan ja pyritään Raamatulliseen toimintamalliin.
        Kannattaa muistaa, että Pyhä Henki tukee aina Jumalan Sanan mukaista toimintaa ja Jumala itse valvoo sanansa toteutumista.

Historiassa on ollut vaiheita, kun seurakunta ei syystä tai toisesta ole toiminut Raamatullisella tavalla, mutta nykyään ei kuitenkaan niin ole ja meillä on toimivia seurakuntia, johon voi liittyä.

Täydellistä seurakuntaa ei ole olemassakaan, eikä sellaista tunnetta edes Raamatussa ja aina on niitä ihmisiä, jotka syystä tai toisesta ajautuvat seurakunnan ulkopuolelle. Usein nämä henkilöt sitten katkeroituvat ja lähtevät kylvämään epäsopua ja valheita ympärilleen saaden muutamia samanmielisä mukaansa.

Siinä missä heidän tulisi koota yhdessä ja rakentaa seurakuntaa, he hajottavat, mustamaalaavat ja myrkyttävät. Näitä henkilöitä yhdistää lähes poikkeuksetta uskosta luopuminen tai harhaoppisuus. Olen tämän nähnyt niin monen kohdalla.

Meidän tulee aina elää anteeksiantamisessa, vaikka meitä loukattaisiinkin seurakunnassa. Jos annamme anteeksi, niin silloin pääsemme huomaamaan kuinka Jumala kuitenkin käyttää tätä vajavaistakin seurakuntaa ja puhuu sen välityksellä meille. Ehkä pääsemme huomaamaan myös omat virheemme ja puutteemme seurakunnan jäseninä ja tätä kautta anteeksiantaminen on sitten helpompaa.

että mikäli haluaa säilyttää terveen ymmärryksen ja terveen oikeustajun, on syytä pysyä hurmahenkisista uskonlakista kaukana erillään.

Jumala on antanut terveen järjen sitä varten, että sitä myös käytetään ja uskonahkoista tämä terve ymmärrys tuppaa puuttumaan.

Mutta jokaisellahan on oikeus sekoittaa oma päänsä millä tahtoo.

• kirjoitat täyttä
        psalmi.. kirjoitti:

asiaa.Itsekkin pitkään mukana olleena huomannut tuon saman,sooloilijoiden ja yksityis yrittäjien puhti on loppunut kesken matkan ja pahimmillaan tapahtunut luopumus.Helluntai srk:t ovat Jumalan seurakuntia,siinä missä muutkin ja yhden pettyneen tunturihaihattelijan kokemuksista vuosikymmeniä sitten ja yhden srkn ei paljon paina,niin valitettavaa kun se onkin,mutta menneet on menneitä.
        Srk vajavainenkin on totuuden pylväs maan päällä ja Jumala suojelee ne.Tämänhän näemme valtion kirkon l. ev.lutinkin kohdalla.

• poika.tuntureilta
        kirjoitat täyttä kirjoitti:

asiaa.Itsekkin pitkään mukana olleena huomannut tuon saman,sooloilijoiden ja yksityis yrittäjien puhti on loppunut kesken matkan ja pahimmillaan tapahtunut luopumus.Helluntai srk:t ovat Jumalan seurakuntia,siinä missä muutkin ja yhden pettyneen tunturihaihattelijan kokemuksista vuosikymmeniä sitten ja yhden srkn ei paljon paina,niin valitettavaa kun se onkin,mutta menneet on menneitä.
        Srk vajavainenkin on totuuden pylväs maan päällä ja Jumala suojelee ne.Tämänhän näemme valtion kirkon l. ev.lutinkin kohdalla.

Salli minun jo nauraa. Sen enempää ei voi enää huuhaata ja eksytystä olla, kuin mitä on hurmahenkisissä uskonlahkoissa.

Pyhä Henki on Totuuden Henki, jonka pitäisi johtaa kaikkeen totuuteen, mutta sitä totuutta ei helluntaiseurakunnista löydy. Kaikki on pelkkää emotionaalista illuusiota ja kuvitelmaa, jolla ei ole mitään yhtymäkohtaa todellisuuden kanssa.

Raamatussa Jeesus lupasi tulla takaisin kirkkaudessan silloisen sukupolven aikana. No. Ei tullut. Nyt 1970-luvulla helluntailaiset tiesivät pyhässä hengessään, että tämä tarkoitti Israelin valtion uudelleen perustamisen aikaista sukupolvea ja Jeesus tulee takaisin ennen kuin 40 vuotta on täyttynyt Israelin valtion v. 1948 tapahtuneesta uudelleen perustamisesta. Eli ennen vuotta 1988. No. Jokainen tietää, onko näin tapahtunut? Eli missä olikaan se totuuden pylväs ja totuuden henki kun "hedelmät" ovat tätä luokkaa ja samanlaisia utopistisia haihatteluja helluntailaisuus on täynnään ja mikäli näihin alkaa uskomaan, sekoaa varmasti.
        Esimekiksi ylöstempaaminen.

Tämän päivän yhteiskunnassamme tarvitaan tällaisten utopististen huuhaiden ja illuusioiden sijaan sellaista toimintaa, joka toimii reaalitodellisuudessa ja pystyy vastaamaan ajan haasteisiin. Helluntaiherätyksestä tai muistakaan nykyisistä uskonnoista ei tähän ole ja niinpä tarvitaan täysin uutta.

• ml213.
        kirjoitat täyttä kirjoitti:

.Itsekkin pitkään mukana olleena huomannut tuon saman,sooloilijoiden ja yksityis yrittäjien puhti on loppunut kesken matkan ja pahimmillaan tapahtunut luopumus.

----------

Jos ihmisen usko on sillä tasolla, että se kestää vain olemalla mukana/jäsenenä Helluntai tai muissa yhteisöissä mukana, niin tämän ihmisen usko ei todella kestä mitään koetusta.Tähän ihmiseen pätee yleinen sanonta uskonnollisuudesta; " Jos pappi kuolee ja kirkko palaa, niin mitä jää ihmisen uskosta jäljelle".

Taitaa todella olla harvinasita ymmärtää, miten ihminen SYNTYY Junmalan seurakuntaan eli siihen ei liitytä vaan synnytään. Ja tästä seurakunnasta ihminen erkaantuu vain luopumalla uskostaan.

Se on totta, miten paljon on ihmisiä,- jotka ovat "uskossa" vanhempien tahdon ohjaamina tai puolueiden tukemina.Kun vanhempien aika jättää tai nuori muuttaa toiselle paikkakunnalle pois vanhempien helmoista, niin silloin koetelleen jo oliko ihminen uudestisyntynyt vai liitetty puolueeseen/yhteisöön.

Siis ihmisen on välttämätöntä uudestisyntyä ja omistettava sydämenusko Jumalan aivoituksiin ja tätä ihmistä ei hetkauta kuuluipa tai oli kuulumatta mihinkään puolueeseen/yhteisöön tai elivätpä tai kuolivatpa vanhemansa tai muuttipa mihin tahansa.

Nykyään on jopa vallalla toimintaam jolla todella ihmisiä pyritään pitämään yhteisön jäsenenä, mutta mitä tekemistä tällä toiminnalla on Jeesuksen seuraamisen kanssa.Ihminen ohjataan vain seuraamaan puoluetta/yhteisöä.Olemaan kolmannen polven Helluntalainen/Luterilainen.

• psalmi..
        ml213. kirjoitti:

.Itsekkin pitkään mukana olleena huomannut tuon saman,sooloilijoiden ja yksityis yrittäjien puhti on loppunut kesken matkan ja pahimmillaan tapahtunut luopumus.

----------

Jos ihmisen usko on sillä tasolla, että se kestää vain olemalla mukana/jäsenenä Helluntai tai muissa yhteisöissä mukana, niin tämän ihmisen usko ei todella kestä mitään koetusta.Tähän ihmiseen pätee yleinen sanonta uskonnollisuudesta; " Jos pappi kuolee ja kirkko palaa, niin mitä jää ihmisen uskosta jäljelle".

Taitaa todella olla harvinasita ymmärtää, miten ihminen SYNTYY Junmalan seurakuntaan eli siihen ei liitytä vaan synnytään. Ja tästä seurakunnasta ihminen erkaantuu vain luopumalla uskostaan.

Se on totta, miten paljon on ihmisiä,- jotka ovat "uskossa" vanhempien tahdon ohjaamina tai puolueiden tukemina.Kun vanhempien aika jättää tai nuori muuttaa toiselle paikkakunnalle pois vanhempien helmoista, niin silloin koetelleen jo oliko ihminen uudestisyntynyt vai liitetty puolueeseen/yhteisöön.

Siis ihmisen on välttämätöntä uudestisyntyä ja omistettava sydämenusko Jumalan aivoituksiin ja tätä ihmistä ei hetkauta kuuluipa tai oli kuulumatta mihinkään puolueeseen/yhteisöön tai elivätpä tai kuolivatpa vanhemansa tai muuttipa mihin tahansa.

Nykyään on jopa vallalla toimintaam jolla todella ihmisiä pyritään pitämään yhteisön jäsenenä, mutta mitä tekemistä tällä toiminnalla on Jeesuksen seuraamisen kanssa.Ihminen ohjataan vain seuraamaan puoluetta/yhteisöä.Olemaan kolmannen polven Helluntalainen/Luterilainen.

Joskus kyllä väistämättä tulee ajatelleeksi, kun kirjoituksiasi lukee, että millä aaltopituudella oikein liikut. En kyllä oikein voi ymmärtää, että sinä näet vain vahvuutena seurakunnattomuuden ja pidät sitä vahvan uskon merkkinä, että selviää ilman seurakuntaa.

Kuvitteletko sinä tosiaan, että uskovaiset ovat perustaneet uskonsa seurakunnan varaan? Miten noin vääristeleviä ajatuksia viitsit tuoda julki.
        Jokainen uskova on perustanut uskonsa Jumalaan, eikä seurakuntaan.
        Seurakunnalla on kuitenkin valtavan tärkeä merkitys ja se on Jumalan suunnitelma meidän jokaisen uskovan kohdalla.
        Se on tarkoitettu siunaukseksi ja sieltä me käymme ammentamassa hengellistä ravintoa.

Tiedätkö, että ne uskovat jotka seurakunnassa saavat kasvaa ovat vahvoja ja voittavia uskovia ja Jumala voi käyttää heitä siunaukseksi monille.
        Nekin jotka ovat heikkoja saavat juuri seurakunnan tukemana ottaa niitä horjuvia askeleitaan ja kasvaa, niin kuin Raamattu sanoo täyden iän määrään.

Nyt sinä suorastaan ylpeilet sillä, että sinun rautainen uskosi kestää ilman seurakuntaa koetuksissa. Raamattu sanoo, että koetuksia tulee ja niitä tulee niin seurakunnattomille kuin niille, jotka kuuluvat seurakuntiin.

Sanonpa vaan, että sillä, joka on tiensä seurakuntaan löytänyt on paljon paremmat mahdollisuudet selvitä voittajana elämän myrskyissä, koetuksissa ja taisteluissa, kuin niillä jotka ovat vailla seurakunta yhteyttä.

Muutenkin, kun kirjoituksiasi olen lukenut viimeisen vuoden aikana olen pannut merkille, että olet aina tukemassa ja puoltamassa sellaista opetusta, joka ei ole raitista ja Jumalan tahdon mukaista.

Mitähän se kertoo siitä sinun vahvasta uskostasi?

• ml213.
        psalmi.. kirjoitti:

Joskus kyllä väistämättä tulee ajatelleeksi, kun kirjoituksiasi lukee, että millä aaltopituudella oikein liikut. En kyllä oikein voi ymmärtää, että sinä näet vain vahvuutena seurakunnattomuuden ja pidät sitä vahvan uskon merkkinä, että selviää ilman seurakuntaa.

Kuvitteletko sinä tosiaan, että uskovaiset ovat perustaneet uskonsa seurakunnan varaan? Miten noin vääristeleviä ajatuksia viitsit tuoda julki.
        Seurakunnalla on kuitenkin valtavan tärkeä merkitys ja se on Jumalan suunnitelma meidän jokaisen uskovan kohdalla.
        Se on tarkoitettu siunaukseksi ja sieltä me käymme ammentamassa hengellistä ravintoa.

Tiedätkö, että ne uskovat jotka seurakunnassa saavat kasvaa ovat vahvoja ja voittavia uskovia ja Jumala voi käyttää heitä siunaukseksi monille.
        Nekin jotka ovat heikkoja saavat juuri seurakunnan tukemana ottaa niitä horjuvia askeleitaan ja kasvaa, niin kuin Raamattu sanoo täyden iän määrään.

Nyt sinä suorastaan ylpeilet sillä, että sinun rautainen uskosi kestää ilman seurakuntaa koetuksissa. Raamattu sanoo, että koetuksia tulee ja niitä tulee niin seurakunnattomille kuin niille, jotka kuuluvat seurakuntiin.

Sanonpa vaan, että sillä, joka on tiensä seurakuntaan löytänyt on paljon paremmat mahdollisuudet selvitä voittajana elämän myrskyissä, koetuksissa ja taisteluissa, kuin niillä jotka ovat vailla seurakunta yhteyttä.

Muutenkin, kun kirjoituksiasi olen lukenut viimeisen vuoden aikana olen pannut merkille, että olet aina tukemassa ja puoltamassa sellaista opetusta, joka ei ole raitista ja Jumalan tahdon mukaista.

En kyllä oikein voi ymmärtää, että sinä näet vain vahvuutena seurakunnattomuuden ja pidät sitä vahvan uskon merkkinä, että selviää ilman seurakuntaa.
        -----

Niin, miten tuo tilanne voisi olla edes mahdollista, jos ihminen on uudestisyntynyt.Siis se surakunnattomuus.

Siis, kunpaa ihmisen tulisi uskoa.Uskonnollisuuden opetusta vai Raamatun SELKEÄÄ opetusta.

"Sillä me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita ja KAIKKI OLEMME SAANEET JUODA SAMAA HENKEÄ."

Muuten USKOTKO tuon ilmoituksen kirjaimellisesti, miten se on totta/totuus.Vai uskotko puolueesi opetukseen enemmän seurakunnasta.

*

Se on tietenkin totta, miten uskovien yhteys seurakunnassa on rakentavaa ja kasvattavaa.Iloita yhteisestä uskosta .Itse iloitsen ja ajatukseni virkistyy jo täällä netissä/kin kunlueskelee veljen/sisaren pohdintoja Raamatun ilmoituksista.Taas uskonnollisuuden iloitsemiseen en mahdollistu.Sori!!!!

PS:

Ymmärrätkö, miten ymmärryskykysi/mielikuvasi Jumnalan seurakunnasta perustuu puolueiden/uskonnollisuuden opetukseen.Siis sinä miellät puolueesi Jumnalan seurakunnaksi,- johon kohdistata Raamatussa olevat ilmoitukset , jotka koskevaty seurakuntaa ja sen toimintaa.

Itse taas ymmärrän Jumalan seurakuunna,- jonka ymmärryksen antaja on Raamatun ilmoitukset sellaisenaan ja erikoisesti tuo 1 Kor. 12:13 kohta, joka on pohjana seurakuntaan liittymiselle.Siis syntyminen seurakuntaan,- ei liittyminen.

Siis seurakunta/ni, (paikallis)- jonka ymmärrän, niin siihen kuuluvat KAIKKI paikkakunnallani olevat sisaret ja veljet.Ovathan he uudestisyntymisen kautta syntynytt tähän samaan Kristuksen ruumiiseen kuin itsekkin.
        Siis olen PUOLUEETON ja sisariani ja veljiäni siten on joka puolueessa/yhteisöissä.

Ymmärtänet taas, ettei kaikki esim. Helluntaiyhteisön jäset kuulu Jumnalan seurakuntaan, koska missään yhteisössä/puolueessa ei kaikki jäset oöle uudestisyntyneitä.

• ml213.
        psalmi.. kirjoitti:

----

Tuo kohta jäi vielä käsittelemättä. Se on totta, etten ymmärrä kaikkia Raamatun syvällisiä ilmoituksia ja siksi minulla ei ole selkeää kantaa siitä, vaamn monasti tuon esille;"Tällä hetkellä ymmärrän tämän näin ja nin". Onhan luonnillista, miten uskovan ihmisen YMMÄRRYKSEN LAAJENTUESSA, niin monmi vanha uskomus muuttuu totuudeksi eli YMMÄRTÄÄ asian Raamatun ilmoittamalla tavalla.

Niin, ihan kiinnostaa, missä kohtaa tuen ja puollan esim. uskonnollisuutta tai en usko Raamatun selkeään ilmoitukseen.Raittiiseen opetukseen.

Ymmärrä ja huomioi, miten monasti oman puolueen opetus on puolueen jäsenille erittäin raitista ja puhdasta,- KOSKA KOKO PUOLUEEN OPETUS ON OHJANNUT KUULIJOIDEN YMMÄRRYKSEN YMMÄRTÄMÄÄN/NÄKEMÄÄN ASIAN NIIN.

PS.

Muuten on aivan uskomaton kokemus sinällään kun on kokonaan IRTI puolueiden opetuksista.Siis käsittelee vain Raamatun ilmoituksia, joita tuodaan esille ja olipa tuoja mistä puolueesta tahansa.

Ymmärrätkö, miten karkeimmin tämä puolueen ohjaus ihmisen ymmärrykseen toimii Luterilaisuudessa.Heidät on opettamalla opetettu näkemään/ymmärtämään kaikki Raamatun ilmoituksen vauvakasteen valossa.Ristiriitaisuudet ovat siis valtavia todellisuuden kanssa ja näitä todellisuuksia he eivät käsittele Raamatun valossa.

• ml213. kirjoitti:

En kyllä oikein voi ymmärtää, että sinä näet vain vahvuutena seurakunnattomuuden ja pidät sitä vahvan uskon merkkinä, että selviää ilman seurakuntaa.
        -----

Niin, miten tuo tilanne voisi olla edes mahdollista, jos ihminen on uudestisyntynyt.Siis se surakunnattomuus.

Siis, kunpaa ihmisen tulisi uskoa.Uskonnollisuuden opetusta vai Raamatun SELKEÄÄ opetusta.

"Sillä me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita ja KAIKKI OLEMME SAANEET JUODA SAMAA HENKEÄ."

Muuten USKOTKO tuon ilmoituksen kirjaimellisesti, miten se on totta/totuus.Vai uskotko puolueesi opetukseen enemmän seurakunnasta.

*

Se on tietenkin totta, miten uskovien yhteys seurakunnassa on rakentavaa ja kasvattavaa.Iloita yhteisestä uskosta .Itse iloitsen ja ajatukseni virkistyy jo täällä netissä/kin kunlueskelee veljen/sisaren pohdintoja Raamatun ilmoituksista.Taas uskonnollisuuden iloitsemiseen en mahdollistu.Sori!!!!

PS:

Ymmärrätkö, miten ymmärryskykysi/mielikuvasi Jumnalan seurakunnasta perustuu puolueiden/uskonnollisuuden opetukseen.Siis sinä miellät puolueesi Jumnalan seurakunnaksi,- johon kohdistata Raamatussa olevat ilmoitukset , jotka koskevaty seurakuntaa ja sen toimintaa.

Itse taas ymmärrän Jumalan seurakuunna,- jonka ymmärryksen antaja on Raamatun ilmoitukset sellaisenaan ja erikoisesti tuo 1 Kor. 12:13 kohta, joka on pohjana seurakuntaan liittymiselle.Siis syntyminen seurakuntaan,- ei liittyminen.

Siis seurakunta/ni, (paikallis)- jonka ymmärrän, niin siihen kuuluvat KAIKKI paikkakunnallani olevat sisaret ja veljet.Ovathan he uudestisyntymisen kautta syntynytt tähän samaan Kristuksen ruumiiseen kuin itsekkin.
        Siis olen PUOLUEETON ja sisariani ja veljiäni siten on joka puolueessa/yhteisöissä.

Ymmärtänet taas, ettei kaikki esim. Helluntaiyhteisön jäset kuulu Jumnalan seurakuntaan, koska missään yhteisössä/puolueessa ei kaikki jäset oöle uudestisyntyneitä.

minä kaiken mitä Raamatussa kirjoitetaan ja suureltaosin myös ymmärrän lukemani.
        Otit esiin tämän kohdan: "Sillä me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita ja KAIKKI OLEMME SAANEET JUODA SAMAA HENKEÄ."

Olemme toki kastetut yhdeksi ruumiiksi Kristuksessa, mutta mitä tekemistä tuolla ajatuksella on sitten paikallisseurakunnan kanssa?

Vaikka sinä sanotkin syntyneesi seurakuntaan, niin et sinä silti ole syntynyt paikallisseurakuntaan, jossa on uskovien yhteys, palveluspaikka, seurakunnan yhteiset kokoontumiset ja sanan opetus.

Kun sinä kerran niin mieleläsi Raamattua lainailet, niin miksi sinä sitten jätät huomiotta hebrealaiskirjeen kohdan, jossa kehoitetaan tähän paikallisseurakunta yhteyteen.
        Vaikka siinä ei käyetäkkään sanaa paikallisseurakunta, niin on täysin selvää, että kirje on osoitettu tietylle seurakunnalle, joka kokoontuu ja jossa on seurakunta paimenet, opettajat yms seurakunta järjestys.

Kehotus siis kuului, että tämän ja tälläisen seurakunnan kokouksia ei tule jättää, eikä laiminlyödä, NIIN KUIN MUUTAMILLA ON TAPANA.

Heprealaiskirje 10:25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

Näen tuossa kohdassa muutamia asioita.
        Siinä kehoitetaan käymään seurakunnassa.
        Siinä varoitetaan niitä ja niistä, jotka eivät käy seurakunnassa, ettemme seuraisi heidän huonoa mallia ja esimerkkiään.
        Siinä myös pyydetään aiva kuin huolehtimaan(kehoittamaan) siitä, että kukaan ei jäisi sivuun seurakunnasta ja sen yhteydestä.
        Meillä on siis jopa vastuuta tästä asiasta, että me kehoitamme ihmisiä, ja kun se päivä lähestyy, niin me vieläpä muistutamme siitä.

Näin tärkeäksi hebrealaiskirjeen kirjoittaja asian näki.

Onko tuo kohta sinun mielstäsi Jumalan sanaa, vai voiko sen ohittaa olan kohautuksella, tai vetoamalla siihen, että kuuluu jo Kristuksen ruumiiseen, vaikka ei mitään seurakunta yhteyttä olisikkaan?

Minä vieläkin kysyn sinulta ml213?

Toimitko sinä tässä kohdin Jumalan sanan mukaan?
        Miten sinä selität sen, että toimit juuri päin vastoin, kun tuo hebrealais kirjeen kohta kehoittaa ja antaa ymmärtää, eli...??

Ketään et kehoita käymään seurakunnassa, etkä tue seurakunta yhteyttä lainkaan.
        Kehoitat ihmisiä ulos seurakunnista ja kiellät liittymästä!
        Puhut jatkuvasti halventavasti seurakunnasta, luoden vääristyneen kuvan siitä, niille jotka miettivät sen merkitystä ja tärkeyttä(puolue).
        Väitätpä jopa, että tämä netti yhteisö, joka täällä kirjoittelee puuta heinää ja jonka jäseniksi pääsevät kaikki, jotka haluavat kuten..
        Harhaoppiset, eksyttäjät, pilkkaajat, synnin puolustajat ja ne jotka pitävät koko uskoa ja puhetta Kristuksesta kauniina satuna, olisi seurakunnan korvike.
        Kun tähän vielä lisää ne uskovaiset kirjoittajat, jotka syystä tai toisesta ovat epäraittiita tai opettavat mitä sattuu, niin seurakuntasi alkaa olla koossa.

Tälläistä seurakuntaa sinä vertaat Raamatulliseen paikallisseurakuntaan ja sanot virkistyväsi täällä saaden uskoosi vahvistusta ja voimaa.

Kirjoituksesi ovat huolestuttavia, eivätkä ne ole omiaan siunaamaan tai tukemaan kenenkään uskon vaellusta, niistä huokuu sinun seurakuntasi(netti yhteisö) opetus ja vaikutus.

Toivottavasti nyt virkistyt tästä seurakuntasi välityksellä saadusta viestistä:)

• sanoo Jeesus

Jeesus tahtoo suojella sinua liittymiseltä.

• tunnen asian

• ml213.

Mene paikkakunnallasi toimivan Helluntaiyhteisön paimenen luo ja pyydä häntä opettamaan mitebn ihminen tänäkin aikana "liittyy" paikallis-seurakuntaan.Siis pyydä opetusta esim. apostolien opetuksesta ja muualta UT puolelta, jossa sivutaan seurakunta toimntaa.

MUTTA, VAADI ehdotonta Raamatun oikeaa opetusta eli itse ymmärrät miten sinä aikana toimittiin.Se toiminta on esikuvallista toimintaa tälle ajalle/kkin.

Jos hän kykenee näyttämään Raamatun lehdiltä, miten uskoontulleet ihmiset liitettiin paikkakunnilla olleisiin eri puolueisiin/yhteisöihin, niin liity myös sinä Helluntaipuolueeseen/yhteisöön.

Taas, jos hän ei mahdollistu osoittamaan tätä liittymistä, niin pysy Raamatun mukaisessa opetuksessa.Siis YKSI seurakunta/Kristuksen ruumis paikkakunnallaan.

• muillekin,

mikä on helluntai puolue???? Onko se oikeistoa vai vasemmistoa lähellä oleva? Taitaa aattena kuulua samaan historian romukoppaan kuin kommaritkin .

• Katsopa
        muillekin, kirjoitti:

mikä on helluntai puolue???? Onko se oikeistoa vai vasemmistoa lähellä oleva? Taitaa aattena kuulua samaan historian romukoppaan kuin kommaritkin .

Kirjoittanut: tunnen asian / Eilen / klo 22:23 Tästä linkistä voit oppia tuntemaan Jumalan tahdon asiassasi:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com/oikeasrk.htm

• UskovaN
        muillekin, kirjoitti:

Kiitoksia paljon!

Tuntuu että mulla pää paisuis :))

Mutta en oo vielä selvillä Jumalan johdatuksesta. No haluaisin vähän kertoa mitä Jumala johdatti ja se oli todella selvä johdatus.
        Joku vuosi sitten menin luterilaisen seurakunnan omistamaan kartanoon ja se oli entinen navetta. Ihastuin taloon ja katselin vähän taloa niin samalla minut täytettiin täysin yllättäen Pyhällä Hengellä ja se oli eka kerta. Siinä vaiheessa mulle ilmoitettiin 7 eri paikkaa Raamatusta ja siten näky ilmestyi. Näin miten kaunista toi läpinäkyvä valkoinen lasinen silta joka oli mun ja Jumalan välissä. En ymmärtänyt näyn merkitystä. Mulla kesti noin 6kk tajuamaan että se oli Pyhällä Hengellä täyttyminen ja tajusin myös että näky tarkoitti uudestisyntymistä.

Eräänä iltapäivänä toistuva sana painautui mieleeni ja sanoi näin: KASTE, KASTE, KASTE..... Eikä jättänyt mua rauhaan ja sinä samana hetkenä eräs uskonsisko joka on myös hellari, kysyi haluanko lainata hänen kastekirjaa. Yllätyin ja kysyin kuis tiesit. Hän sanoi kokevansa hengessä kehoituksen siitä. Se juttu painautui mieleeni. Kotona tutkin sitä kirjaa. Sit menin kasteelle 8.8.2008 Kotkan rannalla.

Mutta ei Jumala kuvaannollisesti antanut jotain selvän johdatuksen siitä liittymisestä. Mutta mulla olisi vielä kysyttävää.

Onko ok siis raamatullista jos jäsenettömänä käyn ammentamassa siellä hellariseurakunnassa? Pelastunko minä jos jätän liittymisen kokonaan?

Haluaisin olla vapaa enkä haluais kuulua mihinkään seurakuntaan ja haluaisin mieluummin seurata vain Jumalan johdatusta enkä ihmistä. Jumala johdatti mua kasteelle ja se oli selvä johdatus mutta en vielä saanut selvän johdatuksen hellariseurakunnan liittymisestä.

Kiitos siunauksistanne ja olkaa te väkevästi siunattuja Kristuksessa! :))

• ml213.
        muillekin, kirjoitti:

Helluntaipuolue/yhteisö on yksi puolue ilmentymä Jumalan seurakunnassa.Siis joka paikkakunnalla on todellinen Jumalan seurakunta,- johon KAIKKI uudestisyntyneet ihmiset syntyvät.Siis kukaan ihminen ei mahdollistu elåämään ulkopuolella Jumnalan seurakunnan,- koska siihen synnytään, ei liitytä.

" Sillä me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI, olimmepa juutalaisia kreikkalaisia orjia tai vapaita ja KAIKKI olemme saaneet juoda samaa Henkeä".

Kuten historiasta voit lukea, niin puoluellisuus on vallannut lähes kokonaan uskovien mielet.Siis Jumalan seurakunta on pirstoutunut puolueiksi.Raamatussahan oikein varotetaan tästä/kin asiasta eli meidän tulisi olla koetuksen kestäviä tässäkin asiassa.Olla siis PUOLUEETON.

Niin, lueppa tosiaan historiaa ja ymmärrä, miten kaikki puolueet ovat saaneet alkunsa jonkun ihmisen kautta.Paikkakunnalla siis on tullut tilanne, jossa osa ihmisistä oli Eeron puolta ja toiset Martin ja muutama vielä Ellenin.Viimein he ovat alkaneet , - jopa vieroksumaan toisiaan ja kokoontumaan omina ryhminään ja tämä tilanne on jartkunut miedän päivimme asti.

Siis sukupolvelta toisella,- KOSKA SEURAAVAT SUKUPOLVET ON OIKEIN OPETETTU YMMÄRTÄMÄÄN VÄÄRIN JUMALAN ILMOITUS SEURAKUNNASTA.

On ymmärrettävä ja USKOTTAVA, miten kaikilla Raamatun ilmoituksilla on suuri merkitys ihmisen olemukseen. Mielikuviin, ymmärrykseen ja koko käyttäytymiseen.Raamattu puhuu osuvasti hedelmistä, joista tunnistaa ihmisen.Tai uskonteoista.
        Siis kaikilla pienillä ja suurilla vinoitumilla opetuksessa on vaikutusksensa KUULIJOIDEN ALITAJUNTAAN ja siten koko arkeen.

Esim. ihan "kotikonstein" voi havaita, miten puolueen jäsen reagoi aivan eritasoisesti, jos käsitellään oman puolueen asioita tai toisen, vaikka näin ei missään nimessä tulisi olla.Tämä reagoimisen erilaisuus juuri johtaa siihen miten puolueen sisällä olevat kielteiset asiat/synnit siirttvät jäseniin eli he todella tulevat heidän synbteihinsä osallisiksi kuten Raamatussa on ilmoitettu.

PS.

Taas sekin on huomioitava ja ymmärrettävä, ettei kaikki puolueen jäsenet ole puolueellisia.Siis he ovat ymmärtäneet Jumalöan seurakunnan oikein ja reagoivat tasavertaisesti /samalla tavalla kaikkiin sisariin ja veljiin.Mutta, ymmärrän, että tässä ajassa, jkossa elämme, niin nämä ihmiset kokevat itsensä ulkopuolisiksi itsensä puolueensa sisällä.Niin, juuri laittomuuden vallatessa alaa,- joka puolueen sisällä.

Olen vakuuttunut, miten KAIKKIEN puolueiden kohtalo on tulla aivan samaan tilaan kuin Luterilaisuuden kirkko nyt on ja härskimmäksi/kin.Jumala näin eroittaa oman seurakuntansa pois uskonnollisuudesta lopun aikaa varten.

Siis uskonnoliset puolueet yhdistyvät voimakkaasti ja samalla maallistuvat, mutta samalla näiden sisällä olevat valvovat sisaret ja veljet yhdistyvät YMMÄRRYKSEN KAUTTA eli tulevat YMMÄRTÄMÄÄN TODELLISEN JUMALAN SEURAKUNNAN JA YHTEYDEN. 1 Kor 12:13

Siis Pyhä Henki ohjaa nöiden ihmisen opetusta ja mieliä ja KOKO KÄYTTÄYTYMISTÄ. Siis ei ole ilmoitustauluja lehdissä/netissä, vaan ihmiset ohajutuvat Pyhän Hengen ohjauksessa siihen tilaan,- joka on Jumalan aivoitus.

• ml213.
        UskovaN kirjoitti:

Kiitoksia paljon!

Tuntuu että mulla pää paisuis :))

Mutta en oo vielä selvillä Jumalan johdatuksesta. No haluaisin vähän kertoa mitä Jumala johdatti ja se oli todella selvä johdatus.
        Joku vuosi sitten menin luterilaisen seurakunnan omistamaan kartanoon ja se oli entinen navetta. Ihastuin taloon ja katselin vähän taloa niin samalla minut täytettiin täysin yllättäen Pyhällä Hengellä ja se oli eka kerta. Siinä vaiheessa mulle ilmoitettiin 7 eri paikkaa Raamatusta ja siten näky ilmestyi. Näin miten kaunista toi läpinäkyvä valkoinen lasinen silta joka oli mun ja Jumalan välissä. En ymmärtänyt näyn merkitystä. Mulla kesti noin 6kk tajuamaan että se oli Pyhällä Hengellä täyttyminen ja tajusin myös että näky tarkoitti uudestisyntymistä.

Eräänä iltapäivänä toistuva sana painautui mieleeni ja sanoi näin: KASTE, KASTE, KASTE..... Eikä jättänyt mua rauhaan ja sinä samana hetkenä eräs uskonsisko joka on myös hellari, kysyi haluanko lainata hänen kastekirjaa. Yllätyin ja kysyin kuis tiesit. Hän sanoi kokevansa hengessä kehoituksen siitä. Se juttu painautui mieleeni. Kotona tutkin sitä kirjaa. Sit menin kasteelle 8.8.2008 Kotkan rannalla.

Mutta ei Jumala kuvaannollisesti antanut jotain selvän johdatuksen siitä liittymisestä. Mutta mulla olisi vielä kysyttävää.

Onko ok siis raamatullista jos jäsenettömänä käyn ammentamassa siellä hellariseurakunnassa? Pelastunko minä jos jätän liittymisen kokonaan?

Haluaisin olla vapaa enkä haluais kuulua mihinkään seurakuntaan ja haluaisin mieluummin seurata vain Jumalan johdatusta enkä ihmistä. Jumala johdatti mua kasteelle ja se oli selvä johdatus mutta en vielä saanut selvän johdatuksen hellariseurakunnan liittymisestä.

Kiitos siunauksistanne ja olkaa te väkevästi siunattuja Kristuksessa! :))

------

Niin, eihän puolueettomuus ja jäsennettömyys tarkoita missään nimessä sitä, että vieroksut kokouksia tai et tietoisesti käy niissä.Ymmärrän, miten Jumalan tahto on, että puolueettomasti ajatteleva ihminen käy uskovien kokouksissa, ja jos mahdollista, niin tulee niitä.Siis kokouksia/opettajia,jotka opettavat Raamatun mukaista opetusta.

Siis käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että ihminen käy Helluntaiyhteisön kokouksissa ja Vapaasrk ja Babtistien jne.. riippuen paikkakunnan tilanteesta.Samoin, ns kiretäviin puhujiin kannattaa suhtautua vakavasti eli kokouksiin, joiden puhujat eivät ole paikkakunnalta, mutta näidenkin puhujien soisin puhuvan tiloissa,- joissa uskovat ihmiset yleisesti kokoontuvat.Siis viestittäisi, ettei ole perustamassa uutta/omaa puoluetta, vaan sanoma, jota tuo esille olisi se kritiikin koetuksen kohde.

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

------

Niin, eihän puolueettomuus ja jäsennettömyys tarkoita missään nimessä sitä, että vieroksut kokouksia tai et tietoisesti käy niissä.Ymmärrän, miten Jumalan tahto on, että puolueettomasti ajatteleva ihminen käy uskovien kokouksissa, ja jos mahdollista, niin tulee niitä.Siis kokouksia/opettajia,jotka opettavat Raamatun mukaista opetusta.

Siis käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että ihminen käy Helluntaiyhteisön kokouksissa ja Vapaasrk ja Babtistien jne.. riippuen paikkakunnan tilanteesta.Samoin, ns kiretäviin puhujiin kannattaa suhtautua vakavasti eli kokouksiin, joiden puhujat eivät ole paikkakunnalta, mutta näidenkin puhujien soisin puhuvan tiloissa,- joissa uskovat ihmiset yleisesti kokoontuvat.Siis viestittäisi, ettei ole perustamassa uutta/omaa puoluetta, vaan sanoma, jota tuo esille olisi se kritiikin koetuksen kohde.

Vain yksi kirjain ja koko mielikuva muuttui.Siis..

puolueettomasti ajatteleva ihminen käy uskovien kokouksissa, ja jos mahdollista, niin tukee niitä.Siis kokouksia/opettajia,jotka opettavat Raamatun mukaista opetusta.

Siis TUKEE niitä.Kaikkien uskovien ihmisten tulisi valvottava itseään ja opetustaan 1 Tim. 4:15

Mutta, tärkeimpiä asioitya lienee miten Pyhä Henki ohjaa ihmisen ymmärrystä' ja siten koko opetusta.

"Mutta, Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut".

Siis ihmisen ei tarvitse olla huolestunut teenkö väärin vai oikein,- jos ei sillä hetkellä todella tiedä mikä on oikein ja mikä väärin.Juuri Pyhän Hengen tehtävä on ohjata ihmisen näkemään/ymmärtämään asiat Raamatun valossa .Ainoastaan ihmisen on oltava kuuliainen ja uskottava Raamatun mukaiseen opetukseen.Niin, vaikka sata vierellä olevaa uskonnolista ihmistä ajattelisi asiasta toisin.

• helgeha

helluntaiseura´kunnan jäsenyyttäni. vuonna 1968 liityin helluntaiseurakuntaan ja tänään olen kuulunut tähän paikalliseen helluntaiseurakuntaa pari vuotta. Tuntuu todellakin pahalta kun seurakunnan johtava paimen ei halua tervehtiä minua ja vaimoani. Hän kääntää pään pois kohdatessaan meidät. En saa häneen katsekontaksia. Eräänä päivänä kaupassa hän tuli vastaan ja teki täyskäännöksen hähdessään vaimoni. Voi miten loukkaavaa käytöstä paimenelta. Tämä käytös on pannut miettimään josko eroaisimme seurakunnasta. Mitä mieltä olette??

• Rakas Veli

Sanoisin susi lammasten vaatteissa.Mutta ei haukuta ihmistä.(miestä) Ota kuule hihasta kiinne ja kysy mikä juttu tämä on.Itse olen kuulunut 19v.olin eronnu ja nuori ihan ok nainen ,mutta en saanut seuraa , naiset katsoivat kun olisin ollut miesten nieliä.Harmi meni kaikki nuo vuodet hukkaan ,kun annoin ihmisille vallan.nyt käyn ja olen tyytyväinen.seurakuntaa voi vaihtaa jos pahalta tuntuu.Minä aikoinaan sain profetian kun olin päättänyt erota.Herra sanoi .tämä on minun seurakuntani ja sinä kuulut minun seurakuntaani ,älä eroa .En kaikkea tässä kerro ,mutta älä katso ihmiseen vaan jeesukseen .Selvittäkää asia ja vetoa Jeesukseen .Hänen on pakko ottaa kantaa tai uskoisin että Herra puuttuu jonain päivänä asiaan ,niinkuin minunkin kohdalla.Älä anna periksi Siunausta Sinulle ja Vaimollesi T:yksi yksinäinen kaiken keskellä.

• Moi moi

rakas ystävä ,ei sinun ole pakko liittyä mihinkään seurakuntaan.Voit vapaasti käydä missä kirkossa haluat ja milloin haluat.Minä kuulun helluntailaisiin ja olen tyytyväinen ja saahan sitä sieltä erota jos tulee katumapäälle.Muista taivaaseen meno on usko Jeesukseen ei seurakunta.Menet tai liity mikä kodilta tuntuu tai ole liittymättä,mutta käy kuitenkin ja ystävysty ihmisiin ,Heistä saat ystäviä ja juttu /rukous kavereita.Ehtoollisen voi ottaa kotonakin sen sanoo raamattu.Toivon että löydät kivan paikan ja helluntalaisuus on sama ku luterilaisuus .Muista missä lausutaan ISÄ POIKA ja Pyhähenki ,on oikea paikka (raamatullinen) .Hyvää kesää sinulle.T:Anna

• selität?

"Helluntalaisuus on sama ku luterilaisuus" miksi se sitten on olemassa?
        Ei varmasti ole sama kuin luterilaisuus!!

• UskovaN
        selität? kirjoitti:

"Helluntalaisuus on sama ku luterilaisuus" miksi se sitten on olemassa?
        Ei varmasti ole sama kuin luterilaisuus!!

Kiitoksia paljon viesteistänne!

En hoppuile päätöstäni ja silti käyn vielä hellareilla ilman liittymistä. Nyt en koe enää jotain pakonomaista tarvetta liittymään seurakuntaan siksi jätän liittymättä ja täyttämättä myös tuon lomakkeen. Kiitoksia silti viesteistänne!

Siunattua kesäniloa! :))

• todé*
        UskovaN kirjoitti:

Kiitoksia paljon viesteistänne!

En hoppuile päätöstäni ja silti käyn vielä hellareilla ilman liittymistä. Nyt en koe enää jotain pakonomaista tarvetta liittymään seurakuntaan siksi jätän liittymättä ja täyttämättä myös tuon lomakkeen. Kiitoksia silti viesteistänne!

Siunattua kesäniloa! :))

olet siis jo ollut "uskovien kasteella"?

• kun et aina
        todé* kirjoitti:

olet siis jo ollut "uskovien kasteella"?

ole hellari sitä kysyttäessä :-), mites tänään?

• UskovaN
        kun et aina kirjoitti:

Kyllä oon. Siis Kotkan rannalla minut kastettiin ulkomaalainen pastori. Ihmeellinen Jumalan johdatus se oli. :))

• todé*
        kun et aina kirjoitti:

miksikähän jankkaat tuota asiaa, mutta et esitä keskustelua, jossa olisin kieltänyt jyrkästi (!!) olevani helluntailainen?
        En ylipäätään keksi, miksi olisin olisin moista tehnyt, minulla kun ei ole pienintäkään syytä hävetä omaa uskontokuntataustaani.

Sinä olet ollut lukihäiriössä, epäilen. Tai sitten joku on kirjoittanut viestin minun nikilläni? Sekin on mahdollista, koska joku tekee jostakin oudosta syystä sellaista aina silloin tällöin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5394
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1411
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      827
    4. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      809
    5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      798
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      787
    7. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      782
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      766
    9. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      755
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      744
    Aihe