Asunnot, työpaikat ja opiskelu?

Muuttolintu91

Hei!

Tietäisikö joku jotain siitä, kuinka nopeasti lukionkäynyt(juuri ja juuri läpi päässyt) saisi työn kun on juuri muuttanut Sydneyyn Suomesta ja on 18 vuotta?

Työ voisi olla melkein mitä vain mihin pääsee pelkällä lukiolla.

Entä miten on millasia opiskelupaikkoja Sydneyssä on on? Teatterikolut? Miten koluluttatutua lentoemännäksi sydneyssä? Tai kondyktööriksi? Linja-autokuski?

Mikä ammatti ylipäätään sopisi minulle? 18 vuotiaalle, juuri Suomesta muuttaneelle tyttöselle? Minulla melko heikko Englannin kieli enkä osaa muitakaan kieliä. Rahaa työstä täytyisi saada sen verran että pystyn elättämään itseni. Ihan pieni ja vaatimaton kerrostallon yksiö riittää minulle, mutta kirpparivaatteissa en suostu kulkemaan:p Ruokaakin osaan kyllä ostaa halvalla, enkä kaipaa herkuja. Kaurapuuro ja sensellainen saa luvan riittää...:)

Entäs sitten tämä asunto asia? Mitäs luulette, kuinakhan nopeasti kämppä löytyisi? Mahdollisimman halpa! Ja ihan tavallinen tai tavallisesta paljon huonompikin kelpaa...

Paljonko kerrostalon yksiöt yleensä maksaa Sydneyssä? Entä paljonko suunilleen menisi rahaa kuussa jos asuisin Sydneyssä: Sähköön, veteen, vuokraan, ruokaan?

Entä minkäs hintaisia hepeneitä löytyy sydneystä?

Ja paljonko noista mahdollisesti ehdottamistanne töistä saa palkkaa? Entä löytyisikö mitään sivu"bisneksiä" kuten mainosten jakamista? Lemmikkieläinten, lasten, vanhusten, puutarhan tai pihan hoitoa?

Kiitos mahdollisista vastauksistanne jo etukäteen!:)

39

2823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kevin Rudd

      sinua kiinnostaa tietaa miten kay kun tulet rahattomana,kielitaidottomana,ja ei millaan pahalla ,mutta jonkin verran naivina suurkaupunkiin,missa tuhannet backpackerit etsii toita ja asuntoa.
      no kylla sulle varmaan toita loytyy,Kings Crossin alueelta tanssi-ja myynti tyota.
      toivottavasti et nyt kuitenkaan sinne paady.
      onnea matkaan.

    • MIR

      Huonolla kielitaidolla ilman koulutusta olet suoraan sanottuna täysin jonon hännillä kaikessa säällisessä. Toki kaikkien hyväksikäyttäjien toiveuni, sillä todennäköisesti et huomaa tai edes pysty pitämään puoliasi. Ja Australiassa pitää olla oman tilanteensa herra selviytyäkseen hyvin.

      Ilman koulutusta: satunnaisia p-hommia olemattomalla palkalla. Todennäköisesti ei edes niitäkään, sillä jopa niihinkin on tulijoita, että edes jotain $ saisi...

      Asunto: Edullisimmat on kimppakämppiä ja/tai paikoissa, joissa valkoisen ei aina ole terveellistä asua. Rotueroja on täälläkin, samoin sosiaaliset erot paaaaljon jyrkemmät kuin lintukoto-Suomessa. Kannattaa varata asumiseen enemmän kuin minimin.
      Vuokrataso on $150 /vk eli n 400 e /kk ja siitä ylöspäin, sisältää monesti sähkön veden. Ruokaan kuluu vähän vähemmän kuin Suomessa, etenkin jos olet valmis tekemään itse ateriasi (tai syömään mäkkärin 1 e "herkkuja").
      Samoin vaatteita saa myös edullisesti.

      Se, minkälainen ammatti sopii sinulle on sinun *itsesi* ratkaistava. Me emme tiedä sinusta mitään, joten emme myöskään sano mitään.

      New South Walesista en tiedä mutta esim Queenslandissä 18-vuotiaalle voidaan maksaa palkkaa minimissään n $9 /tunti (eli n 5 e). Koska kokopäiväistä ja pitkäkestoista työtä käytännössä ei ole saatavilla, tulet toimeen vain jos äiti lähettää jatkuvalla syötöllä rahaa.

      Kannattaa siisi ehkä odotella muutaman vuoden ja harkita sitten. Siinä välissä ehdit hankkimaan hyvän koulutuksen ja tilanne on tosi paljon aurinkoisempi.

      • Muuttolintu91

        Hei!

        Niin olen 14 vuotiaasta asti kerännyt rahaa Sidneyyn muuttoa varten jakamalla mainoksia, hoitamalla lapsia, vanhuksia, eläimiä ja pihaa ja tekemällä kesätöitä mm. Kahvilassa, puutarhassa, mansikkamaalla ja jäätelökioskilla sekä letunpaistoa...

        Olen saanut kokoon 10 000 euroa, niin riittääköhän se muuttoon?: Lento makaa pyöreästi 600 euroa, hotelli 29 päiväksi 1600 ja sitten tietty vielä kaikki ruuat ja sensellaiset... Ja sitten aloitusmaksu vuokrakämpästä, eli jostain pienestä kerrostalon yksiöstä. Ja sitten pitäisi tietenkin ostaa näitä kalusteita ja kodinkoneita kuten: TV, radio, patja, sohva, verhot, lakanoita ja astioita, ruokaryhmä ja kirjahylly yms.

        Niin ja äidiltä ei kyllä rahaa heru senttiäkään...

        Isovanhemmilta saattaisin saada hieman jos kysyisin...

        Ja ainahan voin ottaa lainaakin jos alkaa rahat käydä vähiin, maksaisin ne pois sitten kun olen saanut työn ja hoitanut muuttoasiat kuntoon jne. Ja että rahaa on kertynyt tietty sen verran että voin maksaa lainan pois erissä, niin että rahaa jää kuitenkin muuhunkin kuin verojen maksuun...:p

        Kiitos vastauksistanne, ja hyvää kesää kaikille!=)


      • Muuttolintu91

        Niin , tuli vaan mieleeni että mäkkärin herkut ei kelpaa, sillä olen kasvissyöjä, niin ei tässä muuta... Mutta ruuan laitan itse kyllä mielelläni=) Soijaa/tofua vaan ostan ja kasviksia niin eiköhän siitä joku ateria synny.


      • ei voi
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Niin , tuli vaan mieleeni että mäkkärin herkut ei kelpaa, sillä olen kasvissyöjä, niin ei tässä muuta... Mutta ruuan laitan itse kyllä mielelläni=) Soijaa/tofua vaan ostan ja kasviksia niin eiköhän siitä joku ateria synny.

        kun ihmetellä mistä näitä ihmisiä tupsahtaa :D


      • hieno juttu
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Hei!

        Niin olen 14 vuotiaasta asti kerännyt rahaa Sidneyyn muuttoa varten jakamalla mainoksia, hoitamalla lapsia, vanhuksia, eläimiä ja pihaa ja tekemällä kesätöitä mm. Kahvilassa, puutarhassa, mansikkamaalla ja jäätelökioskilla sekä letunpaistoa...

        Olen saanut kokoon 10 000 euroa, niin riittääköhän se muuttoon?: Lento makaa pyöreästi 600 euroa, hotelli 29 päiväksi 1600 ja sitten tietty vielä kaikki ruuat ja sensellaiset... Ja sitten aloitusmaksu vuokrakämpästä, eli jostain pienestä kerrostalon yksiöstä. Ja sitten pitäisi tietenkin ostaa näitä kalusteita ja kodinkoneita kuten: TV, radio, patja, sohva, verhot, lakanoita ja astioita, ruokaryhmä ja kirjahylly yms.

        Niin ja äidiltä ei kyllä rahaa heru senttiäkään...

        Isovanhemmilta saattaisin saada hieman jos kysyisin...

        Ja ainahan voin ottaa lainaakin jos alkaa rahat käydä vähiin, maksaisin ne pois sitten kun olen saanut työn ja hoitanut muuttoasiat kuntoon jne. Ja että rahaa on kertynyt tietty sen verran että voin maksaa lainan pois erissä, niin että rahaa jää kuitenkin muuhunkin kuin verojen maksuun...:p

        Kiitos vastauksistanne, ja hyvää kesää kaikille!=)

        olepas reipas ja säästäväinen ,pärjäät varmasti missä vaan .
        hanki hyvä enkun kielen taito . matso netistä www.hillsong
        se on krisittyjen seurakunta niin olet turvassa tai suomalaisia helluntaiseurakuntia
        on siellä montakin sekä lutterikirkkoja . kristillisiä hostelleja on ymca ja youth mission .
        sekä merimieskirkon tilat . vuokraa heti jo suomesta asunto netin kautta niin
        pääset suoraan asuntoon tai osta sellainen omaksi .
        ano viisumi valmiiki pitkään oleskeluun ja työhön / maahanmuuttovirasto auttaa .
        ole luja ja rohkea !! siellä asuu paljon kunnollistakin väkeä .


      • syö mitä vaan
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Niin , tuli vaan mieleeni että mäkkärin herkut ei kelpaa, sillä olen kasvissyöjä, niin ei tässä muuta... Mutta ruuan laitan itse kyllä mielelläni=) Soijaa/tofua vaan ostan ja kasviksia niin eiköhän siitä joku ateria synny.

        ja hyvin menee . kiva kun kukaan ei tappaisi ketään ja eläimet pysyy terveenä jos
        ne saa luonnollista ravintoa esim heinää / ruohoa . ne sairastuu jos sekoittaa sotkuja niille.
        pottuja vaan niin hyvin pysyy elossa tosin hampaat menee mutta menee ne karkillakin.


    • sääliksi käy

      Siis... En oo sun mikään äiti, enkä halua paasata tai mitään... Mutta kyllä sun tekstiä lukiessa tuli olo, että onkohan tuo joku vitsi... miten sä oot saattanut itsesi tuohon jamaan? Hanki nyt ihmeessä joku kontakti Australiassa asuviin suomalaisiin. Siellä on suomalaisia tosi paljon ja heille on perustettu esim. kouluja ja vanhainkoteja. Sieltä varmaan kannattaa nyt aloittaa elämänsä järjestely, kun toi kielitaitokin jos on vähän niin ja näin....
      koita nyt pärjätä!

    • tuli tänne

      uhoten, säästettyään hiukan rahaa. Aikoi viipyä vuoden, ja oli lupa asua meidän sukulaisten luona. Sai vain yötyötä, ja oli tosi pelottavaa kulkea ison, hänelle vieraan ja vieraskielisen kaupungin keskustaan junalla öisin, naiivina, huonosti kieltä puhuvana. Palkkakaan ei huikea ollut, mutta oli otettava sitä, mitä sai. Lopuksi hän sai itsensä raskaaksi ja luikki Suomeen nuolemaan haavojaan. Onni kai, että kuitenkin säilytti henkensä. Hän oli aivan kakara. Jos olisimme sen tajunneet, emme olisi suostuneet ottamaan häntä vastaan ollenkaan. Saattaa tosin olla, että hänkin olisi sitten tullut omin nokkineen ja joutunut todella vaaratilanteeseen.

      Opiskella haluat lentostuartiksi, vaikket puhu kieliä? Yleensä pohjakoulutuksena kai vaaditaan muiden alojen opintoja ja todellakin muitakin kieliä kuin suomi. Tai siitä vaan ajamaan linja-autoja vasempaa puolta katua, kun tuskin olet vielä ajokorttia Suomesta saanut? Ja teatterikouluun? Et tunnu ollenkaan tietävän, mitä haluat. Se johtuu siitä, että olet vielä lapsi. Olet todella heittäytymässä suden suuhun, astelemassa teuraaksi kuin pikku lammas. Oletko äidin kanssa riidoissa, ja siksi haluat niin kauas pois kuin mahdollista? Ehkä et ole edes muistanut kertoa hänelle haaveistasi?

      • hui kauhistus

        unelmia se kuuluu nuoruuteen , mutta kuinka annoit sukulaistytön kulkea pimeällä yksin ??
        etkö olisi voinut huolta pitää ?


      • tuli tänne
        hui kauhistus kirjoitti:

        unelmia se kuuluu nuoruuteen , mutta kuinka annoit sukulaistytön kulkea pimeällä yksin ??
        etkö olisi voinut huolta pitää ?

        Eivät nuoret kuuntele vanhempia ja viisaampia. En minäkään aikoinani kuunnellut. Tiesin itse kaiken paremmin. En olisi voinut hakea häntä työpaikaltaan, koska matkaa oli puolen tunnin verran ja terveyteni vuoksi olin siihen aikaan jo ollut nukkumassa viitisen tuntia. Lähempääkin olkisi löytynyt työtä, mutta ne oli neidin mielestä liian tylsiä paikkoja.


    • pikkuasiaa

      kuin viisumia? Ei tänne niin vain 'muuteta' - lupa täytyy anoa, eikä sitä automaattisesti saa. Työlomalle pääsee helpommin, vuodeksi. Johonkin hedelmänpoimintaan voit sopia - siihen ei kielitaitoa tarvita. Farmeilla on usein järjestetty asuintilat backpackereille.

      Täällä on asunnot tiukassa, tyhjillään vain 1-2% monissa kaupungeissa. Se tietää sitä, että monista asunnoista syntyy jopa 'huutokauppaa' ja sen saa eniten tarjoava, jolla tietysti on oltava varma työpaikka ja rahaa pankissa. Hostelleista voi ehkä löytää makuupunkan helpommin.

      Brisbanessa on suomalainen lepokoti. En tiedä, ottavatko he kokematonta, kielitaidotonta nuorta töihin, ja jos, niin millä palkalla. www.dunder.com :sta voi kysellä asioita enemmän. Aika sääli kyllä, miten täysin ilman suunnitelmia ja käytännön järjestelyjä suomalaislapset tulevat tänne, tajuamatta, millaisia namupaloja he tosiaan ovatkaan häikäilemättömille hyväksikäyttäjille. Ehdotan, että ota järki käteen, kerää lisää matkakassaa, ja hanki ammatti Suomessa. Tiesitkö, että täällä ei voi opiskella ilmaiseksi, niin kuin Suomessa voi? Se on mahtava etu, sen lisäksi, että sinulle luultavasti tarjotaan ilmainen tai halpa ruoka ja voit opiskella suomeksi. Samalla opettele englantia ihan tosissasi. Kielitaidottomana ei kannata lähteä hortoilemaan.

      • piti olla:

        www.dundernews.com


    • hupakon

      huolestuneen äidin kirjoittamalta, ikäänkuin lapsensa osaan eläytyen, yrittäen tuoda esille juuri noita asioita, joista häntä on jo neuvottukin. Ehkä hän on yrittänyt puhua lapselleen järkeä, mutta tyttö ei kuuntele.

      • Muuttolintu91

        Kiitos kaikille vastauksista!=)

        Minä en ole riidoissa äitini kanssa mutta meillä on muuten vain huonot välit.

        En muuta Sidneyyn kuitenkaan vain sen takia, vaan koska haluan elämääni uutta sisältöä, enkä minä ole sellainen ihminen että malttaisin pysyä aloillani koko ajan tässä samaisessa pienessä kaupungissa, jossa nyt asun. Haluan jotain "elämää"!! Uusia haastetita, maisemia, suurkaupunki ja austraalian lämpö kuulostavat houkuttelevilta.

        Te kaikki puhutte minulle aivankuin, minulla ei olisi senttiäkään rahaa, ja etten osasisi englantia OLLENKAAN?

        Kiitos nyt kuitenkin sitten huolenpidosta, mutta olen jo ehtinyt harkita muuttoa tarpeeksi monta vuotta, ja nyt kun olen suunnitellut kaiken valmiiksi ja niska limassa kerännyt rahaa sitä varten, en aijo evätä suunnitelmiani.

        Äitini ei uskonut minua kun sanoin hänelle että muutan Sidneyyn heti täytettyäni 18, vaan nauroi ivallisesti, niin kuin esimerkikisi, sillekkin, kun sanoin lapsena että haluan aikuisena näytteliäksi, lentoemännäksi, kondyktööriksi tai linja-autokuskiksi.

        Näytteliäksi en kuulemma varmasti pääsisi, sillä siihen ammattiin pääsevät vain harvat.

        Lentoemännäksi en kuulemma pääsisi koska en kumminkaan osaisi riittävän hyvin kieliä(Ruotsin kieleni on vielä heikonmi kuin Englanti)

        Kondyktööriksi ne eivät minua kuulemma ottasi koska olen "hentoinen" Tai siis nainen, enkä mikään lihaskimppu. Että jos tulisi vastaan joku känniläinen joka pitäisi heittää ulos junasta, niin jäisin mukamas alakynteen.=(

        Linja-autokusikiksikaan ne eivät minua ottaisi, koska olen nuori ja pinikokoinen...

        Mikään ei siis näköjään kelpaa...

        Minun äitini suosittelee minulle vain omaa alaansa: Toimistosihteeriä, Datanomia. Tai sitten jotain lomittajaa(joka saan tosi huonoa palkaa, eikä tätä kauheasti enää tarvita kun koneet hoitaa kaiken ja maatilat vähentyy, muuten ihan kiva homma) Ja myyjää eläinkaupassa(en oikein tiedä, en ole myyjä ihminen)

        Samoin äiti nauroi ajatukselleni , siitä että minusta tulisi kirjailija. Äidinkielen numeroni on 9 ja kirjoitan hyviä kirjoja, en tietenkään sano että ne julkaistaisiin, mutta mitä se haittaa jos yrittää?

        Jos työssäni joutuisin nyhjäämään koko ajan tietokoneen ääressä tulisin varmasti hulluksi, ja vihasin kolussakin ATKT:tä En kestä sitä kun kone ei toimi tai sitä pitää jotenkin päivitellä ja asentaa...

        Minun mottoni on että nyt mennään eikä meinata!!!!!!!

        Hauluan elää "villinä ja vapaana" Eikä minulla ole edes mitään miksi jäisin tänne Suomeen enää yhtään pidemmäksi aikaa...

        Minulla ei ole tietenkään vielä lapsia, minulla ei ole lemmikkieläimiä enää(kani kuoli juuri)Minulla ei ole poikaystävää, enkä ole siis naimisissa. Minulla on yksi hyvä ystävä, enkä unohda häntä koskaan, tulen tapailemaan häntä vielä vaikka muuttaisinkin maailman ääriin. Ja meille tulee toisiamme suunnaton ikävä, mutta meidänkin täytyy alkaa elää omaa elämäämme, eikä vain roikkua toisisamme=S

        Haluan näyttää äeidilleni, että kun minä jotain päätän niin se myös pitää! Hän ei uskonut minua kun olin 14, joten haluan lähettää Sidnistä postikortin kun olen virallisesti Austraalialainen.

        Luvat on kyllä anottu, ja saatu=)

        Enkai minä nyt niin hölmö ole että en tietäisi vielä mitään kun ihan parin viikon sisässä aijon lähteä. Tai millon nyt lennon saan.

        Tuo oli hyvä tuo hedelmien keräys! Voisin harkita sitä. Varmaan ihan kivaa puuhaa ja palkkakaan ei varmaan ole kaikista huonoin? vai?

        Ja jos tuolta saa samalla asunnonkin niin eikun menoks, sinne vaan!=D

        Haluan ns. "uuden elämän" Ja olen päättänyt aloittavani sen puhtaalta pöydältä Sidneyssä:D

        Aikeitani ei estä kukaan, kysyin teiltäkin vain neuvoja, kiitos niistä:)

        Niin ja on mulla enenmmänkin rahaa kuin se 10 000 euroa, mutta se nyt oli vaan se mun tavote budjettini, johon pääsin aika helposti ja nopeasti. Niin että ne rahat nyt ainakin säästän sitä muuttoa varten:D

        Niin ja hyvää kesän jatkoo vaan kaikille!:)


      • MIR
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista!=)

        Minä en ole riidoissa äitini kanssa mutta meillä on muuten vain huonot välit.

        En muuta Sidneyyn kuitenkaan vain sen takia, vaan koska haluan elämääni uutta sisältöä, enkä minä ole sellainen ihminen että malttaisin pysyä aloillani koko ajan tässä samaisessa pienessä kaupungissa, jossa nyt asun. Haluan jotain "elämää"!! Uusia haastetita, maisemia, suurkaupunki ja austraalian lämpö kuulostavat houkuttelevilta.

        Te kaikki puhutte minulle aivankuin, minulla ei olisi senttiäkään rahaa, ja etten osasisi englantia OLLENKAAN?

        Kiitos nyt kuitenkin sitten huolenpidosta, mutta olen jo ehtinyt harkita muuttoa tarpeeksi monta vuotta, ja nyt kun olen suunnitellut kaiken valmiiksi ja niska limassa kerännyt rahaa sitä varten, en aijo evätä suunnitelmiani.

        Äitini ei uskonut minua kun sanoin hänelle että muutan Sidneyyn heti täytettyäni 18, vaan nauroi ivallisesti, niin kuin esimerkikisi, sillekkin, kun sanoin lapsena että haluan aikuisena näytteliäksi, lentoemännäksi, kondyktööriksi tai linja-autokuskiksi.

        Näytteliäksi en kuulemma varmasti pääsisi, sillä siihen ammattiin pääsevät vain harvat.

        Lentoemännäksi en kuulemma pääsisi koska en kumminkaan osaisi riittävän hyvin kieliä(Ruotsin kieleni on vielä heikonmi kuin Englanti)

        Kondyktööriksi ne eivät minua kuulemma ottasi koska olen "hentoinen" Tai siis nainen, enkä mikään lihaskimppu. Että jos tulisi vastaan joku känniläinen joka pitäisi heittää ulos junasta, niin jäisin mukamas alakynteen.=(

        Linja-autokusikiksikaan ne eivät minua ottaisi, koska olen nuori ja pinikokoinen...

        Mikään ei siis näköjään kelpaa...

        Minun äitini suosittelee minulle vain omaa alaansa: Toimistosihteeriä, Datanomia. Tai sitten jotain lomittajaa(joka saan tosi huonoa palkaa, eikä tätä kauheasti enää tarvita kun koneet hoitaa kaiken ja maatilat vähentyy, muuten ihan kiva homma) Ja myyjää eläinkaupassa(en oikein tiedä, en ole myyjä ihminen)

        Samoin äiti nauroi ajatukselleni , siitä että minusta tulisi kirjailija. Äidinkielen numeroni on 9 ja kirjoitan hyviä kirjoja, en tietenkään sano että ne julkaistaisiin, mutta mitä se haittaa jos yrittää?

        Jos työssäni joutuisin nyhjäämään koko ajan tietokoneen ääressä tulisin varmasti hulluksi, ja vihasin kolussakin ATKT:tä En kestä sitä kun kone ei toimi tai sitä pitää jotenkin päivitellä ja asentaa...

        Minun mottoni on että nyt mennään eikä meinata!!!!!!!

        Hauluan elää "villinä ja vapaana" Eikä minulla ole edes mitään miksi jäisin tänne Suomeen enää yhtään pidemmäksi aikaa...

        Minulla ei ole tietenkään vielä lapsia, minulla ei ole lemmikkieläimiä enää(kani kuoli juuri)Minulla ei ole poikaystävää, enkä ole siis naimisissa. Minulla on yksi hyvä ystävä, enkä unohda häntä koskaan, tulen tapailemaan häntä vielä vaikka muuttaisinkin maailman ääriin. Ja meille tulee toisiamme suunnaton ikävä, mutta meidänkin täytyy alkaa elää omaa elämäämme, eikä vain roikkua toisisamme=S

        Haluan näyttää äeidilleni, että kun minä jotain päätän niin se myös pitää! Hän ei uskonut minua kun olin 14, joten haluan lähettää Sidnistä postikortin kun olen virallisesti Austraalialainen.

        Luvat on kyllä anottu, ja saatu=)

        Enkai minä nyt niin hölmö ole että en tietäisi vielä mitään kun ihan parin viikon sisässä aijon lähteä. Tai millon nyt lennon saan.

        Tuo oli hyvä tuo hedelmien keräys! Voisin harkita sitä. Varmaan ihan kivaa puuhaa ja palkkakaan ei varmaan ole kaikista huonoin? vai?

        Ja jos tuolta saa samalla asunnonkin niin eikun menoks, sinne vaan!=D

        Haluan ns. "uuden elämän" Ja olen päättänyt aloittavani sen puhtaalta pöydältä Sidneyssä:D

        Aikeitani ei estä kukaan, kysyin teiltäkin vain neuvoja, kiitos niistä:)

        Niin ja on mulla enenmmänkin rahaa kuin se 10 000 euroa, mutta se nyt oli vaan se mun tavote budjettini, johon pääsin aika helposti ja nopeasti. Niin että ne rahat nyt ainakin säästän sitä muuttoa varten:D

        Niin ja hyvää kesän jatkoo vaan kaikille!:)

        Onnea matkaan!
        Kovaa tulee olemaan, TODELLA KOVAA, mutta olet sen itse valinnut ja itse joudut seurauksiin myös reagoimaan. Tuo 10,000 € riittää muutamaksi kuukaudeksi mutta muista jättää viimeinen tonni paluulippuun, siltä varalta että tulee tarve poistua.

        Henkilökohtaisesti sanon, että aina ei kannata pitää jääräpäisesti kiinni jostain kauan sitten tehdystä yksittäisestä päätöksestä, jos tosiasiat sotivat sitä vastaan. Tervetuloa maailmalle kokemuksia hankkimaan ja "vapaudesta" nauttimaan kun olet valmistautunut siihen hyvin muutenkin kuin rahojen puolesta!


      • Sisulla eteenpäin
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista!=)

        Minä en ole riidoissa äitini kanssa mutta meillä on muuten vain huonot välit.

        En muuta Sidneyyn kuitenkaan vain sen takia, vaan koska haluan elämääni uutta sisältöä, enkä minä ole sellainen ihminen että malttaisin pysyä aloillani koko ajan tässä samaisessa pienessä kaupungissa, jossa nyt asun. Haluan jotain "elämää"!! Uusia haastetita, maisemia, suurkaupunki ja austraalian lämpö kuulostavat houkuttelevilta.

        Te kaikki puhutte minulle aivankuin, minulla ei olisi senttiäkään rahaa, ja etten osasisi englantia OLLENKAAN?

        Kiitos nyt kuitenkin sitten huolenpidosta, mutta olen jo ehtinyt harkita muuttoa tarpeeksi monta vuotta, ja nyt kun olen suunnitellut kaiken valmiiksi ja niska limassa kerännyt rahaa sitä varten, en aijo evätä suunnitelmiani.

        Äitini ei uskonut minua kun sanoin hänelle että muutan Sidneyyn heti täytettyäni 18, vaan nauroi ivallisesti, niin kuin esimerkikisi, sillekkin, kun sanoin lapsena että haluan aikuisena näytteliäksi, lentoemännäksi, kondyktööriksi tai linja-autokuskiksi.

        Näytteliäksi en kuulemma varmasti pääsisi, sillä siihen ammattiin pääsevät vain harvat.

        Lentoemännäksi en kuulemma pääsisi koska en kumminkaan osaisi riittävän hyvin kieliä(Ruotsin kieleni on vielä heikonmi kuin Englanti)

        Kondyktööriksi ne eivät minua kuulemma ottasi koska olen "hentoinen" Tai siis nainen, enkä mikään lihaskimppu. Että jos tulisi vastaan joku känniläinen joka pitäisi heittää ulos junasta, niin jäisin mukamas alakynteen.=(

        Linja-autokusikiksikaan ne eivät minua ottaisi, koska olen nuori ja pinikokoinen...

        Mikään ei siis näköjään kelpaa...

        Minun äitini suosittelee minulle vain omaa alaansa: Toimistosihteeriä, Datanomia. Tai sitten jotain lomittajaa(joka saan tosi huonoa palkaa, eikä tätä kauheasti enää tarvita kun koneet hoitaa kaiken ja maatilat vähentyy, muuten ihan kiva homma) Ja myyjää eläinkaupassa(en oikein tiedä, en ole myyjä ihminen)

        Samoin äiti nauroi ajatukselleni , siitä että minusta tulisi kirjailija. Äidinkielen numeroni on 9 ja kirjoitan hyviä kirjoja, en tietenkään sano että ne julkaistaisiin, mutta mitä se haittaa jos yrittää?

        Jos työssäni joutuisin nyhjäämään koko ajan tietokoneen ääressä tulisin varmasti hulluksi, ja vihasin kolussakin ATKT:tä En kestä sitä kun kone ei toimi tai sitä pitää jotenkin päivitellä ja asentaa...

        Minun mottoni on että nyt mennään eikä meinata!!!!!!!

        Hauluan elää "villinä ja vapaana" Eikä minulla ole edes mitään miksi jäisin tänne Suomeen enää yhtään pidemmäksi aikaa...

        Minulla ei ole tietenkään vielä lapsia, minulla ei ole lemmikkieläimiä enää(kani kuoli juuri)Minulla ei ole poikaystävää, enkä ole siis naimisissa. Minulla on yksi hyvä ystävä, enkä unohda häntä koskaan, tulen tapailemaan häntä vielä vaikka muuttaisinkin maailman ääriin. Ja meille tulee toisiamme suunnaton ikävä, mutta meidänkin täytyy alkaa elää omaa elämäämme, eikä vain roikkua toisisamme=S

        Haluan näyttää äeidilleni, että kun minä jotain päätän niin se myös pitää! Hän ei uskonut minua kun olin 14, joten haluan lähettää Sidnistä postikortin kun olen virallisesti Austraalialainen.

        Luvat on kyllä anottu, ja saatu=)

        Enkai minä nyt niin hölmö ole että en tietäisi vielä mitään kun ihan parin viikon sisässä aijon lähteä. Tai millon nyt lennon saan.

        Tuo oli hyvä tuo hedelmien keräys! Voisin harkita sitä. Varmaan ihan kivaa puuhaa ja palkkakaan ei varmaan ole kaikista huonoin? vai?

        Ja jos tuolta saa samalla asunnonkin niin eikun menoks, sinne vaan!=D

        Haluan ns. "uuden elämän" Ja olen päättänyt aloittavani sen puhtaalta pöydältä Sidneyssä:D

        Aikeitani ei estä kukaan, kysyin teiltäkin vain neuvoja, kiitos niistä:)

        Niin ja on mulla enenmmänkin rahaa kuin se 10 000 euroa, mutta se nyt oli vaan se mun tavote budjettini, johon pääsin aika helposti ja nopeasti. Niin että ne rahat nyt ainakin säästän sitä muuttoa varten:D

        Niin ja hyvää kesän jatkoo vaan kaikille!:)

        Ainakin olet päättäväinen ja uskot asiaasi ja mahdollisuuksiisi. Jos et anna mahdollisten vastoinkäymisten tulla esteeksi ja olet valmis tekemään lujasti töitä sekä opiskelemaan uusia asioita, niin mikset voisi tavoitteessasikin onnistua. Sinustahan se on viimekädessä kiinni, ei kenestäkään muusta. Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?). Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti. Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Mainitsin lentoemännän työn olevan yksi kiinnostuksesi kohde. Australiassa on varmasti useampiakin paikkoja, jossa alalle voi kouluttautua. Pikaisesti netistä hakemalla löytyi heti parikin koulua:
        http://www.aviationaustralia.aero/nav.aspx?head=300&id=166
        http://www.aviationstudycentre.com/cabincrew.htm
        Noissa paikoissa kurssi maksaa $6000-$7000. Lisäksi koulutusta tarjonnevat lentoyhtiöt, esim. Qantas ja V-Australia.

        Kursseille pääsyvaatimuksista:
        Entry Requirements:
        ・ Students must be at least 18 year old
        ・ Upper Intermediate English level (such as 5.5 IELTS or equivalent).
        ・ High School Completion Certificate. (There are no other academic requirements for this course.)

        Eri lentoyhtiöillä saattaa olla sitten omia erityisvaatimuksiaan, esim. minimipituudelle (yleensä 165 cm) jne. Nämä sen vuoksi, että lentoemännän on pystyttävä tarvittaessa avaamaan hätäuloskäynnit (se ovi painaa joitain kymmeniä kiloja), sekä avustamaan myös loukkaantuneita ja liikuntarajoitteisia matkustajia ulos koneesta.

        Ihan sama haetko opiskelemaan johonkin noista tai jonnekin muualle jotain aivan toista alaa, muista kuitenkin ennen Suomesta lähtöäsi hankkia virallinen käännös lukion päästötodistuksestasi. Tulet sitä nimittäin varmasti tarvitsemaan. Suomenkielisellä, tai jollain epämääräisellä käännöksellä ei ole minkäänlaista arvoa virallisena asiakirjana sen paremmin työnantajan, oppilaitoksen kuin maahanmuuttoviranomaistenkaan silmissä. Opiskeluja ja työpaikkaakin ajatellen voi olla ihan hyvä hankkia jonkinlainen kansainvälisesti tunnustettu todistus kielitaidosta, esim. tuo edellä mainittu IELTS (http://www.ielts.org/).


      • arvasinkin..
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista!=)

        Minä en ole riidoissa äitini kanssa mutta meillä on muuten vain huonot välit.

        En muuta Sidneyyn kuitenkaan vain sen takia, vaan koska haluan elämääni uutta sisältöä, enkä minä ole sellainen ihminen että malttaisin pysyä aloillani koko ajan tässä samaisessa pienessä kaupungissa, jossa nyt asun. Haluan jotain "elämää"!! Uusia haastetita, maisemia, suurkaupunki ja austraalian lämpö kuulostavat houkuttelevilta.

        Te kaikki puhutte minulle aivankuin, minulla ei olisi senttiäkään rahaa, ja etten osasisi englantia OLLENKAAN?

        Kiitos nyt kuitenkin sitten huolenpidosta, mutta olen jo ehtinyt harkita muuttoa tarpeeksi monta vuotta, ja nyt kun olen suunnitellut kaiken valmiiksi ja niska limassa kerännyt rahaa sitä varten, en aijo evätä suunnitelmiani.

        Äitini ei uskonut minua kun sanoin hänelle että muutan Sidneyyn heti täytettyäni 18, vaan nauroi ivallisesti, niin kuin esimerkikisi, sillekkin, kun sanoin lapsena että haluan aikuisena näytteliäksi, lentoemännäksi, kondyktööriksi tai linja-autokuskiksi.

        Näytteliäksi en kuulemma varmasti pääsisi, sillä siihen ammattiin pääsevät vain harvat.

        Lentoemännäksi en kuulemma pääsisi koska en kumminkaan osaisi riittävän hyvin kieliä(Ruotsin kieleni on vielä heikonmi kuin Englanti)

        Kondyktööriksi ne eivät minua kuulemma ottasi koska olen "hentoinen" Tai siis nainen, enkä mikään lihaskimppu. Että jos tulisi vastaan joku känniläinen joka pitäisi heittää ulos junasta, niin jäisin mukamas alakynteen.=(

        Linja-autokusikiksikaan ne eivät minua ottaisi, koska olen nuori ja pinikokoinen...

        Mikään ei siis näköjään kelpaa...

        Minun äitini suosittelee minulle vain omaa alaansa: Toimistosihteeriä, Datanomia. Tai sitten jotain lomittajaa(joka saan tosi huonoa palkaa, eikä tätä kauheasti enää tarvita kun koneet hoitaa kaiken ja maatilat vähentyy, muuten ihan kiva homma) Ja myyjää eläinkaupassa(en oikein tiedä, en ole myyjä ihminen)

        Samoin äiti nauroi ajatukselleni , siitä että minusta tulisi kirjailija. Äidinkielen numeroni on 9 ja kirjoitan hyviä kirjoja, en tietenkään sano että ne julkaistaisiin, mutta mitä se haittaa jos yrittää?

        Jos työssäni joutuisin nyhjäämään koko ajan tietokoneen ääressä tulisin varmasti hulluksi, ja vihasin kolussakin ATKT:tä En kestä sitä kun kone ei toimi tai sitä pitää jotenkin päivitellä ja asentaa...

        Minun mottoni on että nyt mennään eikä meinata!!!!!!!

        Hauluan elää "villinä ja vapaana" Eikä minulla ole edes mitään miksi jäisin tänne Suomeen enää yhtään pidemmäksi aikaa...

        Minulla ei ole tietenkään vielä lapsia, minulla ei ole lemmikkieläimiä enää(kani kuoli juuri)Minulla ei ole poikaystävää, enkä ole siis naimisissa. Minulla on yksi hyvä ystävä, enkä unohda häntä koskaan, tulen tapailemaan häntä vielä vaikka muuttaisinkin maailman ääriin. Ja meille tulee toisiamme suunnaton ikävä, mutta meidänkin täytyy alkaa elää omaa elämäämme, eikä vain roikkua toisisamme=S

        Haluan näyttää äeidilleni, että kun minä jotain päätän niin se myös pitää! Hän ei uskonut minua kun olin 14, joten haluan lähettää Sidnistä postikortin kun olen virallisesti Austraalialainen.

        Luvat on kyllä anottu, ja saatu=)

        Enkai minä nyt niin hölmö ole että en tietäisi vielä mitään kun ihan parin viikon sisässä aijon lähteä. Tai millon nyt lennon saan.

        Tuo oli hyvä tuo hedelmien keräys! Voisin harkita sitä. Varmaan ihan kivaa puuhaa ja palkkakaan ei varmaan ole kaikista huonoin? vai?

        Ja jos tuolta saa samalla asunnonkin niin eikun menoks, sinne vaan!=D

        Haluan ns. "uuden elämän" Ja olen päättänyt aloittavani sen puhtaalta pöydältä Sidneyssä:D

        Aikeitani ei estä kukaan, kysyin teiltäkin vain neuvoja, kiitos niistä:)

        Niin ja on mulla enenmmänkin rahaa kuin se 10 000 euroa, mutta se nyt oli vaan se mun tavote budjettini, johon pääsin aika helposti ja nopeasti. Niin että ne rahat nyt ainakin säästän sitä muuttoa varten:D

        Niin ja hyvää kesän jatkoo vaan kaikille!:)

        Lapsena uhosit, että lähdet vielä murkkuna Australiaan, ja nyt ei ylpeys anna (eikä järki riitä) harkita asiaa. Tunnut olevan tyypillinen teini-ikäinen - tehdä touhotetaan, sitten joudutaan katumaan. Suunnittelu on tylsää. Perheen neuvot ovat tyhmiä. Omat haikailut niin faktapohjaa vailla, työn ja opiskelun valinnasta lähtien, että sääliksi käy sivustakatsojanakin.

        Pidä tosiaan tarpeeksi rahaa tallessa sitä paluulippua varten. Ilman mitään koulutusta ja huonolla kielitaidolla et kelpaa muuhun kuin huonostipalkattuun hedelmänpoimintaan, joka ei paikallisille kelpaa. Tai ajaudut prostituoiduksi tai malliksi johonkin seksialan juttuun. Tai tarraudut jonkun hiukankin ystävällisyyttä osoittavan paikallisen nuttuun, ja saatat ehkä itsesi paksuksi.

        Älynkäytössä ei tosiaan ole mitään vikaa. Typeryydestään joutuu itse maksamaan, kantapään kautta. Suosittelen, että käyt ne ilmaiset koulut Suomessa, kasvat, unohdat sen lapsena tekemäsi 'päätöksen', ja mietit elämäntilannettasi muutaman vuoden päästä uudestaan.

        Minulla olisi tarjota töitä järkevälle tyypille, mutta sinunlaisellesi tyhjäpäälle sitä ei ole.


      • kerro sitä,
        Sisulla eteenpäin kirjoitti:

        Ainakin olet päättäväinen ja uskot asiaasi ja mahdollisuuksiisi. Jos et anna mahdollisten vastoinkäymisten tulla esteeksi ja olet valmis tekemään lujasti töitä sekä opiskelemaan uusia asioita, niin mikset voisi tavoitteessasikin onnistua. Sinustahan se on viimekädessä kiinni, ei kenestäkään muusta. Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?). Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti. Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Mainitsin lentoemännän työn olevan yksi kiinnostuksesi kohde. Australiassa on varmasti useampiakin paikkoja, jossa alalle voi kouluttautua. Pikaisesti netistä hakemalla löytyi heti parikin koulua:
        http://www.aviationaustralia.aero/nav.aspx?head=300&id=166
        http://www.aviationstudycentre.com/cabincrew.htm
        Noissa paikoissa kurssi maksaa $6000-$7000. Lisäksi koulutusta tarjonnevat lentoyhtiöt, esim. Qantas ja V-Australia.

        Kursseille pääsyvaatimuksista:
        Entry Requirements:
        ・ Students must be at least 18 year old
        ・ Upper Intermediate English level (such as 5.5 IELTS or equivalent).
        ・ High School Completion Certificate. (There are no other academic requirements for this course.)

        Eri lentoyhtiöillä saattaa olla sitten omia erityisvaatimuksiaan, esim. minimipituudelle (yleensä 165 cm) jne. Nämä sen vuoksi, että lentoemännän on pystyttävä tarvittaessa avaamaan hätäuloskäynnit (se ovi painaa joitain kymmeniä kiloja), sekä avustamaan myös loukkaantuneita ja liikuntarajoitteisia matkustajia ulos koneesta.

        Ihan sama haetko opiskelemaan johonkin noista tai jonnekin muualle jotain aivan toista alaa, muista kuitenkin ennen Suomesta lähtöäsi hankkia virallinen käännös lukion päästötodistuksestasi. Tulet sitä nimittäin varmasti tarvitsemaan. Suomenkielisellä, tai jollain epämääräisellä käännöksellä ei ole minkäänlaista arvoa virallisena asiakirjana sen paremmin työnantajan, oppilaitoksen kuin maahanmuuttoviranomaistenkaan silmissä. Opiskeluja ja työpaikkaakin ajatellen voi olla ihan hyvä hankkia jonkinlainen kansainvälisesti tunnustettu todistus kielitaidosta, esim. tuo edellä mainittu IELTS (http://www.ielts.org/).

        että monilla hakijoilla on jo yliopistotutkinto takanaan, ja toisilla sen ohessa tai sijaan matkailualan koulutus, ja useimmat puhuvat kahta kieltä täysin sujuvasti, monet useampia. Opiskelin itse matkailualaa vähän aikaa, kunnes tulin siihen tulokseen, ettei se ollut minulle. Kaikki nuo hakijat menevät ammattitaidottoman, kielitaidottoman työlomalaisen ohi. Työlomaviisumi taitaa asettaa jotain rajoituksia myös sille, mitä saa opiskella. Tuskin 17-vuotiaalle on itsenäistä siirtolaislupaa myönnetty!


      • Muuttolintu91
        kerro sitä, kirjoitti:

        että monilla hakijoilla on jo yliopistotutkinto takanaan, ja toisilla sen ohessa tai sijaan matkailualan koulutus, ja useimmat puhuvat kahta kieltä täysin sujuvasti, monet useampia. Opiskelin itse matkailualaa vähän aikaa, kunnes tulin siihen tulokseen, ettei se ollut minulle. Kaikki nuo hakijat menevät ammattitaidottoman, kielitaidottoman työlomalaisen ohi. Työlomaviisumi taitaa asettaa jotain rajoituksia myös sille, mitä saa opiskella. Tuskin 17-vuotiaalle on itsenäistä siirtolaislupaa myönnetty!

        Siinä se oikeestaa olikin=d


      • hakiessasi
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Siinä se oikeestaa olikin=d

        siirtolaisviisumia, jos heti 18 täytettyäsi aioit muuttaa. Todella epätodennäköistä. Lomatyöviisumin voi saada 18-30 -vuotiaat, mutta turha on kuvitella, että sen vuoden oleskelun ja hanttitöiden jälkeen saa jäädä maahan. Sinulla ei tunnu olevan hajuakaan tosiasioista. Eivät kaikki ikäisesikään aivan noin tyhmiä ole.


      • MIR
        Sisulla eteenpäin kirjoitti:

        Ainakin olet päättäväinen ja uskot asiaasi ja mahdollisuuksiisi. Jos et anna mahdollisten vastoinkäymisten tulla esteeksi ja olet valmis tekemään lujasti töitä sekä opiskelemaan uusia asioita, niin mikset voisi tavoitteessasikin onnistua. Sinustahan se on viimekädessä kiinni, ei kenestäkään muusta. Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?). Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti. Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Mainitsin lentoemännän työn olevan yksi kiinnostuksesi kohde. Australiassa on varmasti useampiakin paikkoja, jossa alalle voi kouluttautua. Pikaisesti netistä hakemalla löytyi heti parikin koulua:
        http://www.aviationaustralia.aero/nav.aspx?head=300&id=166
        http://www.aviationstudycentre.com/cabincrew.htm
        Noissa paikoissa kurssi maksaa $6000-$7000. Lisäksi koulutusta tarjonnevat lentoyhtiöt, esim. Qantas ja V-Australia.

        Kursseille pääsyvaatimuksista:
        Entry Requirements:
        ・ Students must be at least 18 year old
        ・ Upper Intermediate English level (such as 5.5 IELTS or equivalent).
        ・ High School Completion Certificate. (There are no other academic requirements for this course.)

        Eri lentoyhtiöillä saattaa olla sitten omia erityisvaatimuksiaan, esim. minimipituudelle (yleensä 165 cm) jne. Nämä sen vuoksi, että lentoemännän on pystyttävä tarvittaessa avaamaan hätäuloskäynnit (se ovi painaa joitain kymmeniä kiloja), sekä avustamaan myös loukkaantuneita ja liikuntarajoitteisia matkustajia ulos koneesta.

        Ihan sama haetko opiskelemaan johonkin noista tai jonnekin muualle jotain aivan toista alaa, muista kuitenkin ennen Suomesta lähtöäsi hankkia virallinen käännös lukion päästötodistuksestasi. Tulet sitä nimittäin varmasti tarvitsemaan. Suomenkielisellä, tai jollain epämääräisellä käännöksellä ei ole minkäänlaista arvoa virallisena asiakirjana sen paremmin työnantajan, oppilaitoksen kuin maahanmuuttoviranomaistenkaan silmissä. Opiskeluja ja työpaikkaakin ajatellen voi olla ihan hyvä hankkia jonkinlainen kansainvälisesti tunnustettu todistus kielitaidosta, esim. tuo edellä mainittu IELTS (http://www.ielts.org/).

        > Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin
        > (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?).
        > Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti.
        > Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Viisumeista pitaa huomioida, etta niissa on erilaisia rajoituksia.
        Turistiviisumin saamisessa ei ole mitaan vaivaa, senkun kavelee matkatoimistoon ja pyytaa (ja maksaa ne eurot mita matkatoimisto ehka haluaa palvelustaan) tai hakee netista. Silla viisumilla ei opiskella eika tehda toita lainkaan. Sellainen tilapainen vapaa-ehtoistyo on sallittu, josta ei maksettaisi palkkaa kenellekaan.

        Working Holiday ei oikeuta opiskeluun ja vuoden kuluttua on aika poistua maasta (tai kahden vuoden, jos on tayttanyt toisen WH:n vaatimukset ja se on myonnetty ensimmaisen aikana).

        Opiskeluviisumit ovat sitten erikseen hyvaksytyn tutkinnon suorittamista varten. Ne sallivat osa-aikaisen tyoskentelyn.

        Tyoviisumeissa onkin sitten jo hakemista ja odottamista. Tayden tyoluvan ja pysyvan oleskeluluvan antava Skilled Independent -viisumi maksaa n 1500 e ja kasittely kestaa muutamasta kuukaudesta yli vuoteen riippuen _ammatista_, jolla sita haetaan. Pelkalta lukiopohjalta on turha lahtea edes yrittamaan tata viisumia.

        Kansalaisuutta voi hakea neljan vuoden oleskelun jalkeen. Siita vahintaan vuosi pitaa olla Permanent Resident, joten maahan pitaa todellakin etabloitua kunnolla ennen kansalaisuushaaveita.


      • Sisulla eteenpäin
        kerro sitä, kirjoitti:

        että monilla hakijoilla on jo yliopistotutkinto takanaan, ja toisilla sen ohessa tai sijaan matkailualan koulutus, ja useimmat puhuvat kahta kieltä täysin sujuvasti, monet useampia. Opiskelin itse matkailualaa vähän aikaa, kunnes tulin siihen tulokseen, ettei se ollut minulle. Kaikki nuo hakijat menevät ammattitaidottoman, kielitaidottoman työlomalaisen ohi. Työlomaviisumi taitaa asettaa jotain rajoituksia myös sille, mitä saa opiskella. Tuskin 17-vuotiaalle on itsenäistä siirtolaislupaa myönnetty!

        Matkailualan työ, ml. lentoemännän ammatti ei ole mitään ruusuilla tanssimista, vaan kovaa työtä niin kuin muutkin ammatit. Kannattaa huomata, että nuo linkittämäni paikat tarjoavat vain viranomaisvaatimukset täyttävää koulutusta, eivät työpaikkaa. He varmasti ottavat mieluusti opiskelemaan jokaisen minimivaatimukset täyttävän, joka lyö rahat tiskiin. Tuollaisen koulutuksen menestyksekäs suoritushan ei tosiaankaan takaa sitä, että sen jälkeen löytyy työpaikka lentoyhtiöstä.

        Mitä viisumeihin tulee, niin monet oppilaitokset ovat yleensä valmiita avustamaan tarvittavan opiskelijaviisumin hankinnassa (yleensä tarkoittaa sitä, että toimittavat viranomaisille tarvittavat viisumihakemusta puoltavat asiakirjat). Varmasti pelkällä lukiopohjalla voi olla heikkoa yrittää saada mitään muuta kuin WH- tai turistiviisumi. En asu itse Australiassa, mutta Euroopan ulkopuolella kuitenkin. Täällä minimivaatimuksena työviisumille on vähintään alempi korkeakoulututkinto ja työpaikka on oltava valmiina ennen viisumihakemuksen tekoa. Käsittääkseni samat vaatimukset on hyvin monessa muussakin maassa. Lisäksi työviisumi on ainakin täällä vielä ala/ammattikohtainen, eli sillä ei saa tehdä ihan mitä tahansa töitä.


      • Sisulla eteenpäin
        MIR kirjoitti:

        > Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin
        > (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?).
        > Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti.
        > Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Viisumeista pitaa huomioida, etta niissa on erilaisia rajoituksia.
        Turistiviisumin saamisessa ei ole mitaan vaivaa, senkun kavelee matkatoimistoon ja pyytaa (ja maksaa ne eurot mita matkatoimisto ehka haluaa palvelustaan) tai hakee netista. Silla viisumilla ei opiskella eika tehda toita lainkaan. Sellainen tilapainen vapaa-ehtoistyo on sallittu, josta ei maksettaisi palkkaa kenellekaan.

        Working Holiday ei oikeuta opiskeluun ja vuoden kuluttua on aika poistua maasta (tai kahden vuoden, jos on tayttanyt toisen WH:n vaatimukset ja se on myonnetty ensimmaisen aikana).

        Opiskeluviisumit ovat sitten erikseen hyvaksytyn tutkinnon suorittamista varten. Ne sallivat osa-aikaisen tyoskentelyn.

        Tyoviisumeissa onkin sitten jo hakemista ja odottamista. Tayden tyoluvan ja pysyvan oleskeluluvan antava Skilled Independent -viisumi maksaa n 1500 e ja kasittely kestaa muutamasta kuukaudesta yli vuoteen riippuen _ammatista_, jolla sita haetaan. Pelkalta lukiopohjalta on turha lahtea edes yrittamaan tata viisumia.

        Kansalaisuutta voi hakea neljan vuoden oleskelun jalkeen. Siita vahintaan vuosi pitaa olla Permanent Resident, joten maahan pitaa todellakin etabloitua kunnolla ennen kansalaisuushaaveita.

        Oletinkin, että kyseinen henkilö olisi sen verran perillä asioista, että hänellä olisi jo jokin muu kuin turistiviisumi kun tuollaisia suunnitelmia kerran on. WH-viisumi on tietty ihan hyvä, mutta siinähän on erilaisia rajoituksia (max. 6kk samalla työnantajalla jne.). En kyllä äkkiseltään keksi, miten noilla kerrotuilla tiedoilla muita viisumeita kuin WH/turisti saisi. Oppilaitoksethan pystyvät kyllä joissain tapauksissa sponsoroimaan opiskelijaviisumin, edellyttäen, että lukukausi yms. maksut on maksettu. Vaaditaankos Ausseihin myös kielikoe haettaessa oleskelulupaa, esim. tuo mainittu IELTS?

        Mitä Australiassa vaaditaan pysyvään oleskelulupaan (permanent resident)? En ole ainakaan tällä hetkellä sinnepäin tulossa mutta kiinnostaisi vain verrata nykyiseen asuinmaahani. Täällä ei permanent resident -status irtoa kaikille vielä viiden vuoden oleskelunkaan jälkeen (työviisumilla), kansalaisuusdesta puhumattakaan...


      • Perdone
        Muuttolintu91 kirjoitti:

        Siinä se oikeestaa olikin=d

        että pitäisi viitsiä ensin kirjoittaa tämä suomen kieli liki oikein jotta ei tekisi saman tyylisiä hasuja merkinötöjä pitikin eneglandin kieeletää. Opiskele vielä lisää englantia ja tasoita päähänpinttymää pari-kolme vuotta, niin voit olla kypsä muuhunkin kuin turistiviisumimatkaan!


      • MIR
        Sisulla eteenpäin kirjoitti:

        Oletinkin, että kyseinen henkilö olisi sen verran perillä asioista, että hänellä olisi jo jokin muu kuin turistiviisumi kun tuollaisia suunnitelmia kerran on. WH-viisumi on tietty ihan hyvä, mutta siinähän on erilaisia rajoituksia (max. 6kk samalla työnantajalla jne.). En kyllä äkkiseltään keksi, miten noilla kerrotuilla tiedoilla muita viisumeita kuin WH/turisti saisi. Oppilaitoksethan pystyvät kyllä joissain tapauksissa sponsoroimaan opiskelijaviisumin, edellyttäen, että lukukausi yms. maksut on maksettu. Vaaditaankos Ausseihin myös kielikoe haettaessa oleskelulupaa, esim. tuo mainittu IELTS?

        Mitä Australiassa vaaditaan pysyvään oleskelulupaan (permanent resident)? En ole ainakaan tällä hetkellä sinnepäin tulossa mutta kiinnostaisi vain verrata nykyiseen asuinmaahani. Täällä ei permanent resident -status irtoa kaikille vielä viiden vuoden oleskelunkaan jälkeen (työviisumilla), kansalaisuusdesta puhumattakaan...

        Permanent Resident -statuksen Australiassa voi saada muutamalla eri viisumilla. Ulkomailta tuleville tavallisin on Skilled – Independent (Migrant) Visa (http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/175/). Sita haetaan itsenaisesti eika tarvitse olla tyopaikka odottamassa.
        Jos tyopaikka on odottamassa, tyonantaja voi ns sponsoroida sinut, ts. immigationin suuntaan he vastaavat siita etta tulet toimeen ensimmaiset vuodet (ensimmaiset kaksi vuotta on melkein kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella eli mitaan tyottomyys- / sosiaalitukia on turha odottaa valtiolta).

        Skilled Independent'iin tarvitaan
        * Ammatti, joka kuuluu immigrationin listalle.
        -> Kelpoisuus pitaa osoittaa paikallisen sertifiointijarjeston antamalla hyvaksynnalla, jonka saa paasaantoisesti opiskelu- ja tyohistorian pohjalta (Skills Assessment).
        * IELTS kielitesti (ammatista riippuen tulos 5 - 7) tai OET kielitesti
        * Koulu- ja tyohistoria, perhesuhteet.
        * Laakari- ja poliisitarkastukset.
        * 1000 e hakemukseen ja n 500 e/hlo muihin kuluihin (laakarit, todistukset, jne).
        * Valmius odottaa 1 - 1.5 vuotta ennen viisumin myontamista (sponsoroidut 4 - 9 kk).


      • Janivvv
        MIR kirjoitti:

        > Jos olet jo jonkinlaisen viisuminkin saanut, niin on sinussa todettu olevan ainesta johonkin
        > (ainakin johonkin lupaan tuossa viittasit, kertoisitko tarkemmin millaisesta viisumista on kyse?).
        > Virallisesti australialaiseksi tuleminen vaatii varmasti jo hieman enemmän, kansalaisuutta ei yleensä saa ihan helposti.
        > Ensimmäinen askel sinulla olisi hankkia edellytykset pysyvään oleskelulupaan.

        Viisumeista pitaa huomioida, etta niissa on erilaisia rajoituksia.
        Turistiviisumin saamisessa ei ole mitaan vaivaa, senkun kavelee matkatoimistoon ja pyytaa (ja maksaa ne eurot mita matkatoimisto ehka haluaa palvelustaan) tai hakee netista. Silla viisumilla ei opiskella eika tehda toita lainkaan. Sellainen tilapainen vapaa-ehtoistyo on sallittu, josta ei maksettaisi palkkaa kenellekaan.

        Working Holiday ei oikeuta opiskeluun ja vuoden kuluttua on aika poistua maasta (tai kahden vuoden, jos on tayttanyt toisen WH:n vaatimukset ja se on myonnetty ensimmaisen aikana).

        Opiskeluviisumit ovat sitten erikseen hyvaksytyn tutkinnon suorittamista varten. Ne sallivat osa-aikaisen tyoskentelyn.

        Tyoviisumeissa onkin sitten jo hakemista ja odottamista. Tayden tyoluvan ja pysyvan oleskeluluvan antava Skilled Independent -viisumi maksaa n 1500 e ja kasittely kestaa muutamasta kuukaudesta yli vuoteen riippuen _ammatista_, jolla sita haetaan. Pelkalta lukiopohjalta on turha lahtea edes yrittamaan tata viisumia.

        Kansalaisuutta voi hakea neljan vuoden oleskelun jalkeen. Siita vahintaan vuosi pitaa olla Permanent Resident, joten maahan pitaa todellakin etabloitua kunnolla ennen kansalaisuushaaveita.

        Korjataan sen verran että wh-viisumilla saa 4kk opiskella max, vuoden pituinen tämä wh ja maksaa noin 100 euroa. Toista wh-viisumia voi hakea jos 3kk seasonal work ehto täyttyy.
        6kk saa samalla työnantajalla olla töissä. Turisti viisumi on 3kk, sen jälkeen pitää käydä australian ulkopuoella hakemassa uusi viisumi jottai saa jatkoa(lomamatka vaikka uuteen seelantiin ja hakee sieltäkäsin)


    • hait?

      Voimme neuvoa paremmin, jos kerrot, oliko se työlomaviisumi (working holiday) vai turistiviisumi.

      • karkuun...

        Ei tainnut pitää neuvoista, joita sai. Ehkä hän olisi odottanut jotain tämäntapaista: "Oletpa rohkea, kun lähdet sinne asti, noin nuorena, ja olet koonnut NIIN paljon rahaa. Kyllä sinä sieltä töitä löydät. Paperiasiat varmaan on parempi hoitaa paikan päällä. Tulee mahtava kokemus. Jäät varmaan sille tielle. Äidilläsi varmaan huuli putoaa, kun tosiaan lähdet. Kateeksi käy, kun pääset Australiaan asti."

        Kaikki silkkaa soopaa tietysti, ja vaarallista yllytystä. Asialliset neuvot sen sijaan eivät näytä kelpaavan. Sääliksi käy. Ehkä saamme kuulla pian uutisissa, miten suomalinen turistityttö on kadonnut, äitiään haastatellaan. No, toivottavasti ei.


    • tulee tehtyä

      Tässäpä olisi yksi tapa pilata hieno matkakokemus. Sinulla tuntuu olevan ideoita omasta takaa, mutta tässä lisää:

      1. Tee lähtöpäätös lapsena, älä keskustele aikuisten kanssa asiasta, kerro heille vasta, kun olet lähdössä.

      2. Älä ota selvää paikallisista oloista, paitsi jostain nettikeskustelusta, muutama päivä ennen lähtöäsi.

      3. Varaa kaikkein halvin lento. Kymmenen tunnin odotus kolmella kentällä on vain jännää, etkä sinä varmaan niin kovin väsynyt ole, että tarvitsi pelätä nukahtamista kentällä. Ja jos nukahdat, ei kukaan niin ilkeä ole, että varastaisi matkatavarasi, mukaanluettuna lompakkosi. Ja jos varastetaan, niin kyllä joku kiltti virkailijasetä auttaa pääsemään takaisin äidin luo, vaikka tuli kyllä matkavakuutus jätettyä ottamatta, kun oli niin kallis.

      4. Varaa lennot, joissa on alle tunti koneen vaihtoon. Tsekkaa matkatavarasi vain ensimmäiselle vaihdolle asti, ei perille. Siinä laukkua odotellessasi kone lähtee, sinä jäät. Ei tullut otetuksi matkavakuutusta, joten joudut ostamaan uuden lennon ja odottamaan sitä.

      5. Kun tulet perille, älä kerro äidille osoitettasi - hän vain häiritsisi sinua soitoillasi. Jos katoat, kukaan ei tiedä. Paljon helpompaa paikallisille rikollisille, jotka huomaavat naiivin turistin heti ja 'auttavat' häntä. Älä hanki paikallista kännykkäpalvelua - soita puhelinkopista, silloin kun sinulle sopii. Kotiväki purkoon kynsiään - mitä se heille kuuluu, mitä sinä teet, olethan nyt aikuinen.

      6. Etsi rohkeasti töitä. Huonolla kielitaidolla ja ammattitaidottomuudella ei ole väliä - aina sitä jotain löytää. Joku varmaan uskoo lapsensa tuntemattoman tuppisuun hoteisiin, tai antaa tulla siivoamaan kotiaan tai hoitamaan lemmikkejään. Jos ei mikään muu auta, niin tarjoudu seksiteollisuudelle - onhan Australia niin kaukana kotoa, eikä kukaan tunne sinua - vielä. Onhan kyllä se netti...

      7. Kun (jos) pääset karkuun sinut vanginnutta pimppiä, pennittömänä tietysti, ja raahaudut Suomen lähetystöön, he auttavat sinua mielellään. Äiti maksaa kyllä paluumatkasi mielellään, hätäiltyään sinusta puoli vuotta. Harmi, että olet raskaana.

      jne

      • kanariansaaretrulaa!

        Ehkä viestiketjun aloittaja päättikin repästä, käydä kahen vkon Kossin matkalla ja hakea opiskelupaikkaa vaikka AMK:sta... Toivon mukaan. Mut jos ei, ni zemppiä, mitä ikinä teetkin!

        Viisumeista kerran kun puhutaan, miksei mulla aukene toi
        http://www.nationalvisas.com.au/assess/index.php?assessment_type=workingholiday&assessment_version=0.1, missä WH-hakemus ois? Onks esim eBookersilla kovat taksat, jos pistäisin ne hoitamaan viisumin puolestani?

        Taustalla tarina siis, että olen Thaimaan Koh Taolle dyykkaamaan lähössä syyskuun puolessa välissä (siinä päässä homma 100% hanskassa) ja mahd joulu ja uusivuosi sitten vaihtelun vuoksi Sydneyssä.


      • järjen käteen
        kanariansaaretrulaa! kirjoitti:

        Ehkä viestiketjun aloittaja päättikin repästä, käydä kahen vkon Kossin matkalla ja hakea opiskelupaikkaa vaikka AMK:sta... Toivon mukaan. Mut jos ei, ni zemppiä, mitä ikinä teetkin!

        Viisumeista kerran kun puhutaan, miksei mulla aukene toi
        http://www.nationalvisas.com.au/assess/index.php?assessment_type=workingholiday&assessment_version=0.1, missä WH-hakemus ois? Onks esim eBookersilla kovat taksat, jos pistäisin ne hoitamaan viisumin puolestani?

        Taustalla tarina siis, että olen Thaimaan Koh Taolle dyykkaamaan lähössä syyskuun puolessa välissä (siinä päässä homma 100% hanskassa) ja mahd joulu ja uusivuosi sitten vaihtelun vuoksi Sydneyssä.

        Oikeastaan kai minun syyni, jos hän karkasi; kaikki nuo 'tätimäisimmät' viestit tuossa edellä olivat minulta. Muut vastailivat asiaa hekin mutta paljon diplomaattisemmin. Jos tyttöparka katoaa, minun pitäisi pyytää anteeksi hänen äidiltään. Jotenkin vaan on vastustamaton kiusaus pilkata samalla kun neuvon, johtuen ehkä siitä, että oma sukulainen toimi tuolla tavalla silmät ummessa ja saattoi itsensä hankaluuksiin. Periaatteessa sitähän 'sivistys' (vai miksi sitä voisi kutsua? - perimätieto?) on, että jokaisen ei tarvitse tehdä samoja virheitä, jotka muuta ovat jo tehneet, jos osaa ottaa opikseen toisten kokemuksista. Miksi alkaa keksiä pyörää, jos se on jo keksitty? Nuorena me taidamme ajatella, että juuri me keksimme vaikkapa Australian, eikä toisten kokemukset kelpaa. Jotkut onnistuvat (hyvän kotikasvatuksen tai hyvien geenien tai onnen kautta) välttämään liian suuret riskit, kunnes aikuistuvat, eivätkä enää tunne tarvetta saattaa itseään tilanteisiin, joita eivät ole vielä oppineet käsittelemään. Eihän tänne tulo mahdottomuus ole kenellekään, jos sen tekee järjen kanssa. Siirtolaisviisumi ammattitaidottomalle teinitytölle ON mahdottomuus.


      • MIR
        kanariansaaretrulaa! kirjoitti:

        Ehkä viestiketjun aloittaja päättikin repästä, käydä kahen vkon Kossin matkalla ja hakea opiskelupaikkaa vaikka AMK:sta... Toivon mukaan. Mut jos ei, ni zemppiä, mitä ikinä teetkin!

        Viisumeista kerran kun puhutaan, miksei mulla aukene toi
        http://www.nationalvisas.com.au/assess/index.php?assessment_type=workingholiday&assessment_version=0.1, missä WH-hakemus ois? Onks esim eBookersilla kovat taksat, jos pistäisin ne hoitamaan viisumin puolestani?

        Taustalla tarina siis, että olen Thaimaan Koh Taolle dyykkaamaan lähössä syyskuun puolessa välissä (siinä päässä homma 100% hanskassa) ja mahd joulu ja uusivuosi sitten vaihtelun vuoksi Sydneyssä.

        > Viisumeista kerran kun puhutaan, miksei mulla aukene toi
        http://www.nationalvisas.com.au...,
        > missä WH-hakemus ois?

        Siksi kun tuo oli vain sivu, joka kertoo kansalaisuuden ja ikasi perusteella, oletko oikeutettu hakemaan WH:ta. Kaupallisena yrityksena se tietenkin ottaa mieluusti rahat vastaan asiasta, jonka voit hoitaa yksinkertaisesti itsekin.

        Mene suoraan oikeaan paikkaan, viisumeja myontavan viranomaisen sivulle ja homma on selva 5 minuutissa: http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/. Saasta rahasi mieluummin matkustamiseen ja kokemusten hankkimiseen paikan paalla.


      • MIR
        MIR kirjoitti:

        > Viisumeista kerran kun puhutaan, miksei mulla aukene toi
        http://www.nationalvisas.com.au...,
        > missä WH-hakemus ois?

        Siksi kun tuo oli vain sivu, joka kertoo kansalaisuuden ja ikasi perusteella, oletko oikeutettu hakemaan WH:ta. Kaupallisena yrityksena se tietenkin ottaa mieluusti rahat vastaan asiasta, jonka voit hoitaa yksinkertaisesti itsekin.

        Mene suoraan oikeaan paikkaan, viisumeja myontavan viranomaisen sivulle ja homma on selva 5 minuutissa: http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/. Saasta rahasi mieluummin matkustamiseen ja kokemusten hankkimiseen paikan paalla.

        Tein huvikseni tuon National Visas -agentin assessmentin ja tuloksena oli ohjaus kayttamaan heidan Premium-palveluaan, joka tayttaa viisumihakemuksen puolestasi. Hintaa 285 e (USD 399), sisaltaen viisumin.
        DIACilta suoraan haettuna viisumi maksaa 112 e (AUD 195). Molemmissa tapauksissa tulee viela potentiaalisia laakari- ja muita kuluja.

        Tuolla hintaerolla saa parhaimmillaan kahdetkin edestakaiset lennot Australiassa johonkin mukavaan paikkaan, nukkuu jopa pari viikkoa hostellissa, tai vuokraa oman huoneen pariksi kuukaudeksi.


      • viestiketjun
        järjen käteen kirjoitti:

        Oikeastaan kai minun syyni, jos hän karkasi; kaikki nuo 'tätimäisimmät' viestit tuossa edellä olivat minulta. Muut vastailivat asiaa hekin mutta paljon diplomaattisemmin. Jos tyttöparka katoaa, minun pitäisi pyytää anteeksi hänen äidiltään. Jotenkin vaan on vastustamaton kiusaus pilkata samalla kun neuvon, johtuen ehkä siitä, että oma sukulainen toimi tuolla tavalla silmät ummessa ja saattoi itsensä hankaluuksiin. Periaatteessa sitähän 'sivistys' (vai miksi sitä voisi kutsua? - perimätieto?) on, että jokaisen ei tarvitse tehdä samoja virheitä, jotka muuta ovat jo tehneet, jos osaa ottaa opikseen toisten kokemuksista. Miksi alkaa keksiä pyörää, jos se on jo keksitty? Nuorena me taidamme ajatella, että juuri me keksimme vaikkapa Australian, eikä toisten kokemukset kelpaa. Jotkut onnistuvat (hyvän kotikasvatuksen tai hyvien geenien tai onnen kautta) välttämään liian suuret riskit, kunnes aikuistuvat, eivätkä enää tunne tarvetta saattaa itseään tilanteisiin, joita eivät ole vielä oppineet käsittelemään. Eihän tänne tulo mahdottomuus ole kenellekään, jos sen tekee järjen kanssa. Siirtolaisviisumi ammattitaidottomalle teinitytölle ON mahdottomuus.

        aloittaneen kävi? Jos olet hengissä ja luet tätä, vastaa toki :)


    • JasminTea

      No jaa, enpä nyt oikein tiedä, että kuinka vakavalla mielellä tämä oli kirjoitettu, aika hullulta kuulostaa ja kuten on muutkin jo sanoneet, tuo viisumi-asia hieman epäilyttää...

      mutta...

      jos tämä nyt vaikka jotakuta samanhenkisissa aikeissa olevaa rohkaisisi:

      Olin vuosia sitten täällä Sydneyssa WH-viisumilla ja ei minulla mitään lukiota ihmeellisempää koulutusta siinä vaiheessa ollut. Hieman kokemusta kassa- ja tarjoilutyosta Suomesta ja Englannista. Suht helpolla sain kassatyota ja kun pikaisesti piti rahaa säästää matkailua varten enempi, niin menin kirjautumaan sellaiseen teolllisuusalan henkilostovuokrausfirmaan. Siella tehtiin sellainen "palikkatesti" ihan tietokoneella, vissiin jotain loogista paattelykykya testattiin ja nappailytaitoa yms, etta minkalaisiin hommiin sita olisi valmiutta. Paasin ihan toimistotoihinkin eraaseen paperikustantamoon, mutta suuremman palkan perassa meninkin tehtaan puolelle linjatyohon. Siella yovuoroissa saasti ihan mukavasti rahaa, ainakin silloisin parikymppisen silmin :) vaikka nyt kolmekymppisena tuntuu, ettei mikaan palkka enaa riita mihinkaan :D Suht rankkaa tyotahn se oli, mutta kylla sita nuorena jaksaa ja pari kuukautta nyt vaikka paallaan seisoo, etta jotain matkakassaa saa kasaan.

      Mutta niin siis mitaan varsinaista kokemusta alasta ei tarvittu ja kylla jos on suomalaisen lukion lapi paassyt niin kylla sita tuollaiset "palikkatestit" lapaisee liehuvin lipuin. Sinne kaupan kassallekin piti muistaakseni vaan sellainen "matikka" koe kayda lapi, eika ne niin aiempaa kokemusta oikeestaan kyselleet. Ja jotkut ei siella osanneet kertotauluakaan yms joten ihan hyvin evain olin liikenteessa heihin verraten.

      Kielitaidostakin sen verran, etta vaikka moni Suomalainen kuvittelee olevansa huono englannissa, niin kuitenkin jos tosiaan on sen lukionkin lapaissyt niin kielitaso on takuu varmasti paljon parempi kuin suurella osalla muita maahanmuuttajia taalla Sydneyssa.

      Mutta kuitenkin, hyvin kannattaa suunnitella ja varautua pahimmankin varalle, eika noin vain huitaista maailmalle ajatellen etta kaikki jarjestyy ihan itsekseen...

      • työviisumilla?

        Saanko tiedustella, miten sait pysyvän asumisluvan (oletan, että sinulla nyt jo on sellainen)? Pitikö sinun palata Suomeen anomaan sitä?


      • -JT
        työviisumilla? kirjoitti:

        Saanko tiedustella, miten sait pysyvän asumisluvan (oletan, että sinulla nyt jo on sellainen)? Pitikö sinun palata Suomeen anomaan sitä?

        Olin ensin silla WH-viisumilla taalla vuosia sitten, mutta palasin opiskelemaan Suomeen sen jalkeen. Myohemmin palasin 'partner'-viisumilla, vaikka tyopaikkakin olisi ilmeisesti voinut sponsoroida minut tanne. En vaan halunnut olla niin sidoksissa juuri kyseiseen tyopaikkaan. Tietaakseni jos on Ausseissa silla WH viisumilla ei ole oikeutta hakea mitaan jatko-viisumeita paikanpaalla vaan pitaa poistua maasta.


    • varjele itsesi

      siinä voi aloittaa ja oppiikielen . tai sitten lukioon opiskeleen enkkua siellä .
      kesäksi saa tosi edullisesti asuntoja yliopistolta .

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1770
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      77
      1388
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      193
      1356
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1308
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1081
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      912
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      896
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe