Mitkä levytykset johtivat sinut kantriin?

Ruostetta jo pakissa

Minut johti kantriin aikanaan mm. seuraavat:
'Rawhide', 'Walk On By', 'Sea Of Heartbreak', 'San Quentin', 'Ghost Riders In The Sky' ja 'Cool Water'.
Taisi olla Kekkonen presidenttinä silloin...

32

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torppa

      Olihan niitä ... Monet Merle Haggardin laulut 70-luvun alusta, tietenkin J.Cash ... Buck Owens ... 'Let's Talk About Good Times' ... Jimmy Dean - 'Love Looks Good On You' ... jopa Shelly West 'Flight 309 To Tennessee' .... Dave Dudleyn 'Six Days On The Road'. Tommy Cash ... 'Tears On Lincoln's Face' jne...

      • alussa minäkin

        tutustuin kantriin, mutta sen piti olla rockin harrastajalle jotain muuta kuin ihan tradia. Diggailin mm. Commander Cody & His LPAn, Nitty Gritty Dirt Bandin, Doug Kershawn ja Ozark Mountain Daredevilsin maanmainioita plättyjä, joita kelpaa vieläkin kuunnella. Rootsmusa kun on ajatonta ja trendivapaata.


      • tämä se toinen J Dean

        Jimmy Dean - 'Love Looks Good On You' ... siinä on nopearytminen ja melodinen kantri parhaimmillaan, hienoa huomata että se on noteerattu , ei ole sitä moni tuntenut kun olen siitä yrittänyt puhua ...


    • vastaaviestiin

      Okie From Muskogee, Oh Lonesome Me, Honky Tonk Heroes, Bartender's Blues, Pick Me Up On Your Way Down ... jäävuoren huippua siis vain.

      • romani1

        Hunk Willams oli yksi niista, joiden kantreja on kuultu v1940 asti. Hänen laulujaan tulkitaan vielläkin vaikka ukko kuoli 1952?. Luultavasti eniten, näistä legendoista, kuullaan hänen musikkiaan
        Elvis on minulle ykkönen, monissa tyyleissä. Kantria, oli hänellä paljon. Hän mausti niitä ja vaikka orginaali on yleensä paras niin se ei koske Elvistä. Hänen kautta me tutustiin mm kantrin. Osa hänen 50-luvun hiteistä, on kantria 60-luvulla, tuli kanssa kantria mutta 69- 77, tuli parhaat kantrit. on vaikea sanoa mikä on paras mutta, Gentle on my mind, on yksi suosikkini. 1975 hän levytti Green Green Grass of Homenkin. Kanattaa tutustaa mm Elvi Countryn ja muutenkin 1976 hän teki loistavat versiot Blue ice crying in the rain ja yksi hänen parhaista lauluista, Danny Boy. En ole koskaan kuullut parempaa versioa
        vanhasta Al Jonssonin kappaleestä.
        Jim Reevesen kappaleista,hän teki moita laulua. 1957 Fool sush as I.sta 1977 Hel´l have to go, joka oli myös yksi hänen parhaista laluista.
        Merley Haggard, oli yksi Elviksen kavereista
        Tässä vähän Kantrista!
        Good Luk!


      • antaapi olla...
        romani1 kirjoitti:

        Hunk Willams oli yksi niista, joiden kantreja on kuultu v1940 asti. Hänen laulujaan tulkitaan vielläkin vaikka ukko kuoli 1952?. Luultavasti eniten, näistä legendoista, kuullaan hänen musikkiaan
        Elvis on minulle ykkönen, monissa tyyleissä. Kantria, oli hänellä paljon. Hän mausti niitä ja vaikka orginaali on yleensä paras niin se ei koske Elvistä. Hänen kautta me tutustiin mm kantrin. Osa hänen 50-luvun hiteistä, on kantria 60-luvulla, tuli kanssa kantria mutta 69- 77, tuli parhaat kantrit. on vaikea sanoa mikä on paras mutta, Gentle on my mind, on yksi suosikkini. 1975 hän levytti Green Green Grass of Homenkin. Kanattaa tutustaa mm Elvi Countryn ja muutenkin 1976 hän teki loistavat versiot Blue ice crying in the rain ja yksi hänen parhaista lauluista, Danny Boy. En ole koskaan kuullut parempaa versioa
        vanhasta Al Jonssonin kappaleestä.
        Jim Reevesen kappaleista,hän teki moita laulua. 1957 Fool sush as I.sta 1977 Hel´l have to go, joka oli myös yksi hänen parhaista laluista.
        Merley Haggard, oli yksi Elviksen kavereista
        Tässä vähän Kantrista!
        Good Luk!

        Paljon mahtui asia- ja kirjoitusvirheitä 16 riviin.


      • ymmärrettävää
        antaapi olla... kirjoitti:

        Paljon mahtui asia- ja kirjoitusvirheitä 16 riviin.

        kun katsoo tarkemmin nimimerkkiä.


      • romani1
        antaapi olla... kirjoitti:

        Paljon mahtui asia- ja kirjoitusvirheitä 16 riviin.

        Minä olen sanasokea mutta, en tienyt että, se merkitsee niin paljon, kun se että ymmärtää, mitä kirjoitan. Se että viitsii laskea virheet kertoo sen että, pääasia ei ole minun mielipide ja tieto, vaan hienostellan. Luulin tätä, musikkisivuksi mutta, snobisvu. Se on ikävää. Se siitä. Olen ollut Gracelandissa ja olen ollut Elvis fani sitten 1957. Muisti on vähän heikentynyt mutta, sen minkä kirjoitan, tietoutta, se pitää paikkaansa. Olen harrastanut musikkia, koko elämän ja olen nytb 58 vuotias. Ruotsi on pääkieli ja englanti on olluit työkieli. Minun makuasioita voi arvostella mutta, pitää olla paljon että, arvosterlee minun tietoa musikista.
        Good Luck


      • romani1
        ymmärrettävää kirjoitti:

        kun katsoo tarkemmin nimimerkkiä.

        Toistan vielä. En ole kirjoittaja tyyppi mutta, musikissa olen hyvin tietoinen ja paljon nähnyt ja kuullut.
        En voinut kuvitella että, tällä palstalla, tulee täälaisia vihjailuja.
        Olen entinen valtiovirkalija, Lääninhallituksissa, Työministeriössä, Ulkoasiainministeriössä, EU:ssa Brysselissä, Etelä-Afrikassa, lähetystön työntekijä. Etyij Kosova ja pysyvä asiantuntija, Euroopan Parlamentin kanssa, yhteityössä. Olen työskennelyt kaikissa Euroopan maissa, paitsi Lihtenstainissamutta , olen ollut tekemisissä heidän ministerin kanssa. Tässä vähän, työkokemuksista. Musikki on ollut minun suurin harrastus ja olen tavannut, hänen sukulaisia, tuttuja ym. Musikkituntemukseni on laaja ja mielipitetä riittä mutta,a jos nimimerkki romani1 haitta, silloin olen väärien ihmisten kanssa tekemisissä. Anteeksi että, jaoin mielipiteitä ja tietoa, teidän kanssa.
        Still, after all Good Look


      • romani1
        romani1 kirjoitti:

        Minä olen sanasokea mutta, en tienyt että, se merkitsee niin paljon, kun se että ymmärtää, mitä kirjoitan. Se että viitsii laskea virheet kertoo sen että, pääasia ei ole minun mielipide ja tieto, vaan hienostellan. Luulin tätä, musikkisivuksi mutta, snobisvu. Se on ikävää. Se siitä. Olen ollut Gracelandissa ja olen ollut Elvis fani sitten 1957. Muisti on vähän heikentynyt mutta, sen minkä kirjoitan, tietoutta, se pitää paikkaansa. Olen harrastanut musikkia, koko elämän ja olen nytb 58 vuotias. Ruotsi on pääkieli ja englanti on olluit työkieli. Minun makuasioita voi arvostella mutta, pitää olla paljon että, arvosterlee minun tietoa musikista.
        Good Luck

        Ajattelin silti jatkaa kirjoitustani.
        Olen tietysti käynyt Nashwillessä ja siellä monessa paikassa. Siellä on paljon Elvikestäkin. Hienoi 1960 Cadilac, minkä olen nähnyt ja tietysti Mersedes Pullman 1969, joka on yksi maailman hienommista autoista. Mutta nyt asiaan. Elvistä pidetään, monen mielestä countryartistina, koska hän levytti niin paljon countrya.
        vuosina 1968-1969, kun ensimmäiset autostereot tulivat. Ne suuret kasetit, niissä oli paljon countrya.
        Jonny Cashista pidän paljon. Varsinkin koserttialbumusta San quentinista ja niistä, jotka silloin olivat uusia. A boy named sue ym. I walk the line, levytettiin v 1956 ja sitten, meidän oma Rautavaara, varasti biisin omiin nimiin. Yölinjallain. Sanoi jopa että, on itse säveltänyt sen. Silloin olimme tosi vihaisia.
        Viellä miksi Elvis. Me emme tieneet mitään countrystä, ennenkuin Elvis alkoi levyttämään niitä, omalla tyylillään. Have I told you lately that I love you, A fool suhh as I, I love you because. ym Sitten Jim Reeves teki hitin I love you beacausesta. Enemmistö Elvarin levystä, olivaivat alkuperäisesti, countrya.
        Elvis Country oli yksi hyvä LP, vaika en laskisi sen kokonaan countrylevyksi.
        Vähän aikaa sitten ilmestyi "uusi" LP A hundred years ago, joka on jammalua, levytys sessiosta. Siinä E laulaa vanhan Bill Monroen Blue Grassin klassikon, A litle cabin on the hill, vähän samalla tavalla, kun alkuperäinen, nasalisoundilla. Hän teki sen myös A Million Dollars Quartetissa. Jos et tunne niin se on jammailua Sun Studiolla 1956 tai 57. E oli jo suuri RCA tähti, muut olivat vakkari SUN REcords laulajia. Jerry Lee Lewis, Carl Perkins ja, ehkä Jonny Cash oli vielä mukana, siinä vaiheessa. Sitä on spekuloitu mutta, lopputulosta en tiedä. Levyllä E Countryllä, hän vetää sen hieman omalla tavalla, mutta ei "riko" levyä. Sitten loistava Mexicocountrylaulu A hundred years from now, oikealla tyylillä
        Jimmy Reevesin yksi kappale on He´ll have to go, E levytti 1976, mielestäni paljon parempi versio, kun alkuperäinen, Toinen country, joka E levytti samassa sessiossa Graselandissa on 1949 ilmestynyt Blue yes crying in the rain, joka oli täysi kymppi.
        E levytti myös minun muita, ennestään tuttuja hyviä biiseja. 1974 hän levytti Good times Lp:n missä oli itse Good times ja huippu, Good times Charlies got the blues.
        Kriss kristofferssonin For the good times on yksi lempikappale. E lauloi sen monessa yksityistilaisuuksissa ja konserteissa.
        Elvis Today.ssa 1975, oli täynnä tuttua countrya. Hän levytti oman mielibiisinkin Green green gras of home.
        Pidän monesta countrylaulajasta mutta, kyllä Elvis tässäkin laissa on hyvä ja hänen kautta, opin tuntemaan enemmän tätä musikkia


      • romani1

        No hellan lettas sentään, kyllä molemmat vastaukset, kertovat teistä paljon. Olen pahoillani, teidän puolesta.
        Olen elänyt 58 vuotta ja en ole saannut, noin viisaita vastauksia, keneltäkään. Kiitos!

        Terveisin ei redneck eikä sairas, vaan tavallinen ihminen joka on nähnyt paljon mutta, tämä oli huippu, joten tervehdin teitä viellä, omaslla tervehdyksellänne.
        Sigh Hail


      • z>66
        romani1 kirjoitti:

        Hunk Willams oli yksi niista, joiden kantreja on kuultu v1940 asti. Hänen laulujaan tulkitaan vielläkin vaikka ukko kuoli 1952?. Luultavasti eniten, näistä legendoista, kuullaan hänen musikkiaan
        Elvis on minulle ykkönen, monissa tyyleissä. Kantria, oli hänellä paljon. Hän mausti niitä ja vaikka orginaali on yleensä paras niin se ei koske Elvistä. Hänen kautta me tutustiin mm kantrin. Osa hänen 50-luvun hiteistä, on kantria 60-luvulla, tuli kanssa kantria mutta 69- 77, tuli parhaat kantrit. on vaikea sanoa mikä on paras mutta, Gentle on my mind, on yksi suosikkini. 1975 hän levytti Green Green Grass of Homenkin. Kanattaa tutustaa mm Elvi Countryn ja muutenkin 1976 hän teki loistavat versiot Blue ice crying in the rain ja yksi hänen parhaista lauluista, Danny Boy. En ole koskaan kuullut parempaa versioa
        vanhasta Al Jonssonin kappaleestä.
        Jim Reevesen kappaleista,hän teki moita laulua. 1957 Fool sush as I.sta 1977 Hel´l have to go, joka oli myös yksi hänen parhaista laluista.
        Merley Haggard, oli yksi Elviksen kavereista
        Tässä vähän Kantrista!
        Good Luk!

        "Minun makuasioita voi arvostella mutta, pitää olla paljon että, arvosterlee minun tietoa musikista."

        Hunk Williamsilla tarkoittanet Hank Williamsia. The Million Dollar Quartet -materiaali äänitettiin joulukuussa 1956, eikä Johnny Cash laula mukana, koska sävellajit olivat hänelle aivan liian korkeita.

        Elviksen He'll Have to Go kuulostaa korvissani kuolemaa tekevän väsyneen miehen ponnistelulta. Se onkin muuten hänen viimeinen studio-olosuhteissa äänitetty levytyksensä. Gracelandistä tehtiin äänitysstudio, koska Elvis ei suostunut lähtemään levytysstudioon.

        Merley Haggardilla tarkoittanet Merle Haggardia?


    • -000000000

      Oikeastaan Kalifornian kantrirockin filtteröidyin samoille urille. Eli ns. pehmeä lasku vähän samaan tyyliin kuin jazziin pääsin kiinni rock -soundisen fuusion kautta. Bluesista Elviksen musan kautta.

      Aikaisemmin tunsin jonkunlaista allergiaa genreen, mutta diggailin jo teininä 60-luvun musaa johon kuului Byrds. Ja sitten kuulin että Byrds on tehnyt myös country -tyylistä musiikkia. Siitä sitten hitaasti tunnustellen.

      • 0--00000000

        Parit kirjotusvirheet tuli eli korjaus:

        Oikeastaan Kalifornian kantrirockin avulla filtteröidyin samoille urille. Eli ns. pehmeä lasku vähän samaan tyyliin kuin jazziin pääsin kiinni rock -soundisen fuusion kautta ja bluesista kiinnostuin Elviksen musan kautta.


    • Ramblin man

      WAYLON JENNINGS!!!!!!

    • Rakastumiseni kantriin tapahtui oikeastaan kahdessa osassa. Muistin isäni kuunnelleen Cashia, silloin kun olin lapsi. Kaksi, kolme vuotta sitten kuuntelin netistä Cashin biisejä ja pidin niistä paljon. Parin mutkan kautta tulivat LeAnn Rimes, Shania Twain ja Natalie Imbruglia. Mutta toden teolla ihastuin kantriin sinä päivänä, kun kuulin Carrie Underwoodin laulavan. Jos jokin on rakkautta ensi silmäyksellä/kuulemalla, niin se oli! Aivan käsittämätön artisti!

      • RS

        Kyllä Carrie on hyvä, varmaan paras idols voittaja koskaan. Kelly Clarksonkin on hyvä mutta toisaalta taitaa hänelläkin olla countryvaikutteita.


    • ...ja "Onkimiehen Blues" -70-luvun puolivälissä. Sen jälkeen tulivat Country Express , Jimmie Rodgers, Woody Guthrie ja Johnny Cash.

    • the_road

      Päässä naksahti, kun kuulin Glen Campbellin Rhinestone Cowboyn. Entisestä countryn vihaajasta tuli country music lover. ;) Siitä se sitten lähti...nykyään kuuntelen sekä uutta, että vanhaa countrya ja country rockia laidasta laitaan. Steel kitara on ihana soitin :)

      Jätetään ne juurimusiikit kuitenkin pois laskuista. Kuten myös jotkut "mukacountry" laulajat, joiden musiikki on enemmän poppia, kuin countrya. Kumma miten ne nykyään hyväksyykin kaikenlaisia esiintyjiä tuonne CMA:an, vaikka ei niillä olisi juuri mitään tekemistä countryn kanssa.

      • Guitar player

    • Anton Myski

      FMEJ, levyn kannesta luin että joku ihmeen DAC on näitä ralleja alunperin väsäillyt.
      Sitten osakseni koitui matka uudelle mantereelle, ja ostin tuliaisiksi itselleni muutaman DAC-albumin.
      Sit läks.

    • ~J.K~

      1994 piti nauhoittaa joku elokuva mutta videoissa oli väärä kanava ja nauhalle tallentui Rhythm, Country & Blues, joka oli kuvattu muistaakseni Nashvillessä kolmessa eri paikassa ja yksi oli Wildhorse saloon. Esiintyjiä oli mm. Travis Tritt, Diffie Joe, Faith Hill. Mieleen jäivät kappaleet Lyin' Eyes, Pickup Man, Chain of Fools, When Something Is Wrong With My Baby, vain muutaman mainitakseni. Muille ystävilleni Take That ja backstreet boys oli silloin kova sana...
      Uuden kipinän sain 5 vuotta sitten kun kuulin Christian Kanen laulavan angelissa kappaleen LA Song.

    • Jarruraita housussa
    • Country-Tyttö -76

      "Desperadoes waiting for a train" (Guy Clark), kaikki Creedence Clearwater Revivalin (John Fogerty) biisit, Willie Nelson ja monet muut "vanhat starat".

      • "Desperadoes waiting for a train " on kyllä huippupiisi.


    • Beatles = kantri

      Beatlesin Act naturally ja What goes on. Sen jälkeen maaliman paras kantripiisi Don't pass me by.

      Siinä maaliman paras kantriartisti ja koko kantrin kattava kuva : The Beatles!

    • vm 64

      Ensimmäinen tietoinen kosketukseni kantriin taisi tulla niin ei-hyväksyttävältä suunnalta kuin Mika ja Turkka Malin suomeksi (tai forssaksi) tehdyiltä levyiltä. Sitten Suomeen rantautui (tai rantautettiin) rockabilly -buumi, johon en kyllä lähtenyt mukaan, mutta jotkut kaverit kylläkin. Rockabillysta on lyhyt matka kantriin, jonka osa kavereistakin sitten löysi. 80-luvulla ilmestyi lehti nimeltä Fanzine, jossa oli juttu kaverista nimeltä Waylon Jennings. No, nyt niitä Waylonin levyjä on muutama hyllyssä. Ja Johnny Cashia. Ja Wille Nelsonia. Ja...

    • kantri4ever

      Aivan sattumalta päädyin kuuntelemaan kantria. Itse asiassa jonain tylsänä päivänä kuuntelin musiikkia netistä ja satuin kuuntelemaan Taylor Swiftin biisiä, jostain livekonsertista. Siitä sitten kuuntelin hänen muita biisejään ja aloin etsimään muitakin kantribiisejä. Vuosi taisi olla 2008 tai 2009.

      Joka tapauksessa kantri on nyt ns. arkipäivää minulle, ehdottomasti paras genre.

    • Beatles = no uuno!!!

      Beatles = numero uno = maailman paras kantriartisti ja maailman paras artisti!

    • Marko Haggart

      Kuulin 70 -luvulla radiosta Hank Williamsin "Hey Good lookin". Ostin sellasen keltakantisen kokoelmalevyn. Ei ollut ihan normaalia käytöstä 12 vuotiaalla pohjoisen pojalla :) Edelleenkin tykkään vanhasta kantrista, "nykyisistä" vuosikkeja ovat Merle Haggart ja David Allan Coe.

    • Pentobromital

      Mulla johti Dolly Partonin best of -kokoelma.

      • WilliePuoliNelson

        ostitko kansikuvan perusteella (Dolly suuret..silmät?) vai musan perusteella ?
        Itsellä nuo perus Sun artistien Elvis, Jerry Lee , Cash, Charlie Rich jne) levytykset ja muutamat muut 50-luvun rokkareiden Country vedot (mm Hank Williamsin ja Don Gibsonin biiseistä) johdattivat Countryn pariin sitten tietysti myöskin OutLaw (Waylon, Willie,etc) porukan musa ihastutti. 70/80-luvun vaihteen pop listoille nousseitten artistien musiikki pesi tuon ajan disco renkutukset ja uuden aallon musan 10-0 (tosin nykyisin Boney M, Police, Blondie jne mennee mainiosti ja nostalgia kukoistaa!) . Silloin suosituista mainittakoon vaikkapa Kenny Rodgers, Dolly Parton ja Crystal Gayle.


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe