Miten hyvin siedät murteita?

?

Kestätkö kuunnella viittä minuuttia pidempään muuta kuin oman alueesi murretta?
Tekisikö mielesi antaa nyrkkien puhua tuon aikarajan jälkeen?

Tuollainenhan rajoittaa parinvalinnassakin, jos ei siedä kuunnella vierasta puhesäveltä.

42

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

entisenä stadilaisena mulla ei ole varaa inhota murteita: puhunhan alkujani Suomen vihatuinta murretta.
      Ei mulla muutenkaan ole mitään ongelmia murteiden kanssa, olen aina nauttinut eri tavoista, joilla Suomen kieltä voi vääntää mutkalle.

• ......

Esimerkiksi täällä Jazuli joka varmaan oikeasti on ihan mukava ihminen, on top10 inhokkieni listalla sen huomionhakuisen siansaksansa takia. Musta on kohteliasta yrittää puhua niin, että kaikki läsnäolijat ymmärtää.

• .

.

• jos ne kerran ärsyttää
        . kirjoitti:

.

taliaivot

• no,,

Aika hyvin siedän ja usein jopa pidän. Ainoa mikä joskus ärsyttää on se, jos kuvitellaan murteiden käytön automaattisesti lisäävän puheeseen "sympaattisuutta". Ihan kaikenlaisten puhujien kohdalla kannattaa eniten katsoa sitä, että mitä puhuja sanoo.

• Ei murteet ärsytä, niistä tulee usein hyvälle mielelle. Mua jaksaa aina naurattaa savolaisten "haaskan näköinen nainen" ... :D

Mutta silloin harmittaa jossei ymmärrä. Esim. Pölösen Kivenpyörittäjän kylässä multa meni monta repliikkiä ohi, kun en yksinkertaisesti ymmärtänyt... Luettuna ymmärtää paremmin, koska aina voi tankata useaan otteeseen ja makustella suussa, mitä se vois tarkoittaa..

• almasty

Esimerkkinä mitä repliikkejä et ymmärtänyt minulla ei muistaakseni mennyt siinä yli mitään joten voisin koittaa tulkata.

• almasty kirjoitti:

Esimerkkinä mitä repliikkejä et ymmärtänyt minulla ei muistaakseni mennyt siinä yli mitään joten voisin koittaa tulkata.

muista repliikkejä, joita en ole ymmärtänyt:D Mutta kyse oli niistä vanhemman polven sedistä jotka tarinoivat juttujaan. Varsinaisten näyttelijöiden repliikeistä sain enimmäkseen selvää. Huonolla äänitykselläkin saattoi olla osuutta asiaan...

• kirjoittakoon niinkuin parhaiten taitaa - musta yhdyssana-, kieli- ja murrepoliisit ovat suurempi ja ärsyttävämpi ongelma. Eli murteet on rikkaus niin puheessa kuin tekstissäkin - tosin pakonomainen turha kikkailu ei useinkaan toimi ja käännetyssä tekstissä sopisi murteet jättää pois - esim. "Windsorin Iloiset Rouvat" turun murteella on hirveä.

• sportster86

Itse ainakin kuuntelen mielelläni eri murretta puhuvia. Mukava kuunnella toisen puhetta, jos murre selvästi erottuu puheesta. En tiedä miksi, mutta tykkään silti. Aina ei välttämättä ymmärrä täysin kaikkia sanoja, mutta se ei mikään ongelma ole. Kyllä jokaisen tulisi saada puhua omalla murteellaan..

• Murretar

Ekkönä sitte tykkää murteista?
      Mää puhun Oulun murteella, mutta kaikista kivimmät murteet on Torniojokilaakson meänkieli ja Savon murre. Niin ja Turun murrekkin erottuu selevästi.
      Ja vaikka oon asunu muuallaki ko Oulusa niin murre on pysyny ja pyssyy!

• dayum

on kyllä veikeetä.

• dayum

Ärsytyskynnyksen korkeus riippuu enemmän ihmisestä kuin hänen murteestaan. Myöskin teennäisyyden ihmisen puhetavassa olen ollut huomaavinani olevan ainakin jonkin verran ärsyttävää. Eli jos sillä korostetaan sitä, mitä ollaan (eli missä asutaan) nyt.

Jos murre on niin vaikeaselkoista ettei itse sanomasta saa selvää, niin se on kyllä aika kiusallista. Harvemmin siihen törmää, mutta joskus kumminkin.

• uk-ko

tuli mieleen ihan äskeinen tapahtuma. Itselle vieraan murteen matkiminen voi kyllä olla tuskallista kuultavaa. Oltiin runsas viikko sitten kavereiden kesken Lapissa retkeilemässä ja yksi porukasta päätti puhua "lappia"... se oli aika järkyttävää.

Sen verran hän tiesi että h:ta pitää tunkea puheeseen - ja sen hän teki. Ja jokaikinen h oli johdonmukaisesti väärässä paikassa...
        "Mhe mennään khauppaan nhyt"...

Ei se yksistään niin paha ollut, että se noin väärin puhui... mutta kun se puhui noin koko viikon... eikä sitä päässy siellä kairassa pakoon.

• dayum
        uk-ko kirjoitti:

tuli mieleen ihan äskeinen tapahtuma. Itselle vieraan murteen matkiminen voi kyllä olla tuskallista kuultavaa. Oltiin runsas viikko sitten kavereiden kesken Lapissa retkeilemässä ja yksi porukasta päätti puhua "lappia"... se oli aika järkyttävää.

Sen verran hän tiesi että h:ta pitää tunkea puheeseen - ja sen hän teki. Ja jokaikinen h oli johdonmukaisesti väärässä paikassa...

Ei se yksistään niin paha ollut, että se noin väärin puhui... mutta kun se puhui noin koko viikon... eikä sitä päässy siellä kairassa pakoon.

Tuosta tuli mieleen, että vuosi-pari sitten olisin ollut tilanteessa, missä eräs koitti mielenkiinnosta matkia Pohjois-Pohjanmaan(?) murretta, eli h:ta survotaan sinne väliin, niin alunperin sieltä lähtöisin ollut vain tuumi, että muuten meni ihan hyvin mutta h:t oli väärässä paikassa.

Varmaan taipuvaisuus eri murteiden vaikutuksesta omaan puheeseen eri ihmisten välillä vaihtelee paljonkin, sillä muutamat kaverit kun ovat muuttaneet eri murrealuille, niin todella nopeasti se uusi murre on tunkenut puheeseen. Ei varmaan ole mennyt kuin viikko tai kaksi. En tiijä mistä tuollainen sitten johtuu, en usko että omaan puhetapaani vaikuttaisi mitenkään selvästi havaittavissa olevasti eri murrealuille muuttaminen.

• uk-ko
        dayum kirjoitti:

Tuosta tuli mieleen, että vuosi-pari sitten olisin ollut tilanteessa, missä eräs koitti mielenkiinnosta matkia Pohjois-Pohjanmaan(?) murretta, eli h:ta survotaan sinne väliin, niin alunperin sieltä lähtöisin ollut vain tuumi, että muuten meni ihan hyvin mutta h:t oli väärässä paikassa.

Varmaan taipuvaisuus eri murteiden vaikutuksesta omaan puheeseen eri ihmisten välillä vaihtelee paljonkin, sillä muutamat kaverit kun ovat muuttaneet eri murrealuille, niin todella nopeasti se uusi murre on tunkenut puheeseen. Ei varmaan ole mennyt kuin viikko tai kaksi. En tiijä mistä tuollainen sitten johtuu, en usko että omaan puhetapaani vaikuttaisi mitenkään selvästi havaittavissa olevasti eri murrealuille muuttaminen.

murteet herkästi. Runsaat 2 vuotta olen seurustellut tuon orpana67:n kanssa ja hänen murteensa tunkee ihan väkisin puheeseeni, vaikkei asuta yhdessä. Jostain syystä minun stadilaisvivahteinen puheeni ei tartu häneen.
        Minun puhekieleni mahtaa olla olla aikamoista sekakieltä nykyään: stadilaisittain puhuttua yleiskieltä vahvalla maakunnallisella korostuksella. Mutta kyllä ihmiset vielä ovat suostuneet puheisiin kanssani.

• menee oikein:
        uk-ko kirjoitti:

Met menhän kauphan nyt ;) tai vaihtoehtoisesti: Met menemä kauphan nyt

• on
        dayum kirjoitti:

Torniojokivarresta, Käsivarresta ja Peräpohjolasta ja yleensäkin eri aksenteilla länsi-Lapista.

• uk-ko
        on kirjoitti:

Torniojokivarresta, Käsivarresta ja Peräpohjolasta ja yleensäkin eri aksenteilla länsi-Lapista.

töissä Sodankylän yläpuolella ja siellä puhuttiin myös hoon päältä. Lienee levinnyt laajemminkin Lappiin tuo muurre?

• sitä
        uk-ko kirjoitti:

töissä Sodankylän yläpuolella ja siellä puhuttiin myös hoon päältä. Lienee levinnyt laajemminkin Lappiin tuo muurre?

puhutaan keskisessä Lapissakin, mutta esim. Ivalon suunnalla ei enää. Ja ne painotukset ovat erilaisia eripuolilla Lappia ja jopa kyläkohtaisia.

• dayum
        on kirjoitti:

Peräpohjolan eteläosista, tai miten tuon nyt haluaa määritelläkään... Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin läänin rajoilta on tämä kyseinen alkuasukas. H:t ei ole kovin voimakkaasti hänen puheessaan, mutta sen verran kuitenkin että pistää korvaan.

• olla...
        dayum kirjoitti:

Peräpohjolan eteläosista, tai miten tuon nyt haluaa määritelläkään... Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin läänin rajoilta on tämä kyseinen alkuasukas. H:t ei ole kovin voimakkaasti hänen puheessaan, mutta sen verran kuitenkin että pistää korvaan.

Tai siis voi olla Torniosta, jopa Keminmaasta, mutta Kemissä jo puhutaan ihan eri tavalla. Ei hoota eikä mietä..

• kuunnella:::

.

mä lyän het naamaan

• ...huomannut, että sillä mitä murretta joku puhuu ois ollut mitään vaikutusta mihinkään.

• almasty

Kyl maar sit miälelläs kuuntelee.Mieki kun oo asunu kolmes kolkkaa suamee ni voi kuulostaa melko vekkulilt väli toi mun puhe. Siis ku mää synnyi Poris ja olen keskisuomeskin eläny yli 20 vuotta ja pari vuatta män nuorena savonlinnassa. Niin sitä sekamelskaa on sit puhe piukas.Mut Pohjammaa murret mää mialuite tykkää kuunnel.

• rouva51

mutta jos sanoo, monet suuttuvat, puhu omaa murrettasi. Sanotaan, kun ihminen kiihtyy, hän puhuu vahingossa omaa kieltään tai käyttää murteellista ilmaisua. "HÄH" sivistyneen ihmisen suusta tai "meiän". Murre herättää halveksuntaakin, mutta en välitä. Suomenkielen raiskaaminen on joskus ärsyttävää, periaatteessa voi puhua kunnolla, jos osaa.
      Tuota loukkaantumista, jos kuulee tuttua murretta ja sanoo pitävänsä siitä, sitä vähän ihmettelen.

• vänksy

ihminen jos vierasta murretta puhuu niin se on ok, mut jos niitä on iso joukko, niin sit alkaa menemään hermot.

Sama pätee johonkin tiettyihin vieraisiin kieliin. Jotkut kielet on niin ärsyttävän kuuloisia ainakin monesta suusta samanaikaisesti puhuttuna, et ei mitään rajaa.

• hiohihoihio

jos satut piipahtaa ulokumuaille niin heti alkajaisksi karjaiset lentoasemalla et "turpa tukkoon ulkomaaneläjä tota natiivimongerrusta et kestä vänksykään".
        siis noi on just ihaltavia piirteitä ihmisessä.

• rouva51

joka oli ammattipuhuja, hän puhui aina huolitellusti. Kerroin onnellisesta tapauksesta hänelle. Hän vastasi "HÄH?" En voinut mitään, että alkoi naurattaa. Tietenkin on puhuttava asiallisesti, hän näytti tahtomattaan vähemmän sivistyneen puolensa.

• murteesta.....

Pohjalaista en montaa sekuntia jaksa.

Murre yleensä on mukavaa kuunnella, kun se tulee luontevasti.
      Kirjoitettu murre on syvältä.

• ihjhhhoyh

meitsin inhokit on just kaikki kirjakielinen puhe ja kirjoitus et ne sopii ainoostaan keravan ja korson katulamppujen alla koko elämänsä eläneihe taatelin tallaajien suuvärkkeihin

• gdsfdfs
        ihjhhhoyh kirjoitti:

meitsin inhokit on just kaikki kirjakielinen puhe ja kirjoitus et ne sopii ainoostaan keravan ja korson katulamppujen alla koko elämänsä eläneihe taatelin tallaajien suuvärkkeihin

Keravan ja Korson huoliteltua kirjakieltä puhuvat snobit!

• lyämähän

.
        nymme lähäremmä

• nainen.

On vaikeaa kuunnella murretta, riippuu tietysti mitä murretta.

• persona-non-grata

suomen kielen rikkaus! ;) Eivät ne minua ainakaan henkilökohtaisesti häiritse.

• Jazuli

kuulla murteita ko puuduttavaa kirjakieltä mist uupuu tykkänää persoonallisuus sekä rytmikkyys...kauhian kalseaa pölistä kirjakieltä...=o(

...ikinä mie en ees rupee opettelemaa kirjakieltä saatika puhumaa..jotta näil mie meen mil oon tähäkki asti menny..=o)

...*spot*..

=o)

• sinä kirjoitat?

Niin?

• Jazuli
        sinä kirjoitat? kirjoitti:

Niin?

..tääpä onkii ala jazulin omaa sianpolskaa..=o)

..mie kirjotan niiko sanat mun päästäni lähtee..sen enempii niit funtsimatta..=o)))

...*sekasoppaa*..

=o7

kyljystä sekä hernekeittoo..

• murteita ja useimmiten niitä on hauska kuullakin, kun vain ymmärtää mitä sanotaan.

Itse kun puhun aina tosielämässä yleiskieltä, niin minusta on aika vaikea hahmottaa mistä päin olen kotoisin... ;)

• MMies

Yllättävää kyllä, jaksan. Riippuu toki puhujasta ja asiasta. Joskus tosin vaikea pitää pokkaa päällä kun toinen selittää tohinoissaan jotain niiiiin tärkeenä.

Mutniin, mikä toi "oma alue" on? Se alue kun saattaa vaihtua ja murre siinä samalla, niin pakkohan sitä on sietää sitten. Oppia saati omaksua- ei todellakaan.

"Tuollainenhan rajoittaa parinvalinnassakin, jos ei siedä kuunnella vierasta puhesäveltä."

Totta. Jotenkin se nuotti vaan särähtää korvaan edelleenkin.

• KoppavaHoro

siis siihen oikeaan.

Rakastan murteita ja on aina piristävää kuulla muuta kuin oman alueen puhetta. Olen yrittänyt opetellakin muutamia ja pakko sanoa, että länsimurteet ovat kyllä kinkkisiä!

• kinkit:::!

.

puhuu jotain ihan muuta kieltä

mitä lie mandariinikiinaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe