nykyaika vs. "vanhat ajat"

minä vain..

mitä muuttaisitte nykyajan kasvatustyylissä? oliko ns. ennen vanhaan kasvatus paremmin?

enkä nyt tarkoita että vitsaa kaikille. mietin aina välillä kuinka nykyään lapset ovat holtittomia. en tiedä miten muksut ovat ennen käyttäytyneet kun ikää mulla ei ole kuin 24v.
omalta äitiltä ja muilta vanhempaa sukupolvea olevilta olen saanut sen käsityksen että heidän nuoruudessaan oli selvät rajat ja vanhempia ihmisiä kunnioitettiin.

tuntuu että nykyään näin ei ole.

minut on kasvatettu mielestäni hyvin. omaa äitiään osaa katsoa ja kunnioittaa eritavalla nyt kun itselläni on lapsi.
olen saanut lapsena muutaman kerran luunapista..kerran pestiin suu saippualla, opinpahan olemaan kiroilematta.
nykyään tuokin olisi varmaan kiellettyä.
ei nykyään lapset mitään opi jos vain paijataan päätä.
onhan toki niitä helppojakin lapsia joille riittää kun kieltää muutaman kerran ja avot.

miten te pärjäätte joilla on vaikeampia ja temperamenttisempia lapsia?

asia vain kiinnostaa mua. ja te jotka haluatte vain tulla haukkumaan..ei haukku haavaa tee.

112

7287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäähyjakkara?

Meillä yritetään antaa mahdollisimman avoin kasvatus, mutta tiukan paikan tullen turvaudutaan omien vanhempien käyttämiin tukkapöllyihin ja saippuansyöntiin. Joskus kyllä tuntuu, että rajaa on vaikea vetää.. En haluaisi, että lapset saa samanlaisia traumoja väkivaltaisesta kurituksesta kuin mieheni on saanut.

• loistava ohjelma

Millaisia traumoja miehesi on saanut? Onkohan ne traumat kuitenkaan johtuneet kotikurista, vaikka sitähän on helppo syyttää.

Nykyajan pennut tuntuvat saavan traumoja ihan mistä vaan.
        Eihän lapselta saisi täten kieltääkään mitään, ettei vain tule stoja.

Monen äidin ja isän olisi hyvä katsoa TV:stä tuleva "lapsityrannit".
        Siinä olisi mietittävää ja opittavaa monelle.

• riihitonttuilija

ei siitä kukaan ole rikki mennyt,traumoista puheenollen ne tulee sitte jostain muusta ei kurista.
        jos on tottunut penskana meneen niin kuin haluaa joutuu törmäyskurssille koulussa niin kuin monesti on julkisuudessa asiasta puhuttu ja sitten myöhemmin yhteiskunnan kanssa.
        Nykyään varusmiespalveluksen keskeyttää järkyttävä määrä poikia,30 v sitten ei edes moisesta puhuttu sehän oli häpeällistä oli jokin ala-arvoinen ihminen joka sieltä pois pantiin.
        Omat lapseni olen kasvattanut tietyin säännöin ja on ilo katsoa yhteiskunnassa pärjäävää jälkikasvuani.

• jokainen sen tietää!!

Eihän nykyään osata/välitetä kasvattaa omia lapsia! ennen oli rajoja.

• <<<<

ITSE HALUAISIN OLLA SELLAINEN SETÄ.ISÄ.TYYLIÄ JOKA OSAISI YLLÄTTÄÄ JA SITTEN SELLAINEN ISÄ OMILLE LAPSILEEN < JOKA HYMYILISI JOSKUS

• Shalna

Ihmisiä on paljon ja erilaisia. Jotkut osaavat kasvattaa omat lapsensa, toiset taas ovat aivan ulalla.
        Tunnen ihmisiä, jotka eivät voi puhua vanhemmilleen/eivät saa hellyyttä vanhemmiltaan tai saavat tehdä mitä ikinä huvittaa, kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan ole tällaisia. Itse olen lähes aina saanut tarpeeksi rakkautta ja rajoja. Rakastan vanhempiani, toivon että te kaikki muutkin.

• Oulun suurperhe

"Se joka vitsaa säästää se lapsiaan vihaa."

Liekö tuossa sitten perää, mene ja tiedä. Kyllä vanhassa on vara parempi eikä isoa katrasta pelkillä puheilla pidetä kurissa ja nuhteessa.

• Aikuisoppinut...

Typeryyttä verrata 'uutta ja vanhaa' - ei sellaista yhtä mallia ole koskaan ollutkaan! Tärkein on Rakkaus!

Yli 65 % miehistä ei koskaan sano lapsilleen (eikä vaimolleen) että Rakastaa heitä! Toki SAATTAA silti rakastaa, mutta ei vain ilmaise sanoin.

Lapsi on meidän peilimme! Kasvatusproffa sen meiltä opikelijoilta kysyi: - Miten voit parhaiten auttaa murrosikäistä hänen ongelmissaan? Mietihän sitä hetki!

Ei ole tuhmia lapsia, kun heidän kanssaa osataan olla! Väkivalta; luunapit, piiskat, suusaipuat, yms ovat Phinta Väkivaltaa! Mitä sillä opimme, kun Alistamme heikomman -lapsen? Jatkammeko väkivallan siirtämistä seuraaville polville?
        Ja nuo sanonnat täälläkin: "Penikat", "lapset eivät tottele" - yms - ne osoittavat, missä se korjaaminen on tapahduttava!
        Voimme kouluttaa VAIN itseämme. Lukekaa siis vaikka Gary Chapmanin kirja Rakkauden kieli!
        Haluatko lapsestasi alistetun pelkääjän? Vai fiksun itsenäisen yhteiskuntakelpoisen oikein kriitisen menestyjän?

Koskaan isänä en ole lapsilleni väkivaltaa osoittanut! Koskaan ei äitinsä kanssa edes ääntä korotettu. Nyt kun heillä 4:llä on yhteensä 6 lasta, sama rakastava "kasvatus" jatkuu. Ilman väkivaltaa, ilman "silmille hyppimistä". Ohjata ja opastaa voi ilman väkivaltaa ja se onkin tehokkaampaa. Esim Kiukkupaikkaan on mentävä jos ei pysty puhumaan asiasta. Sieltä saa tulla pois, kun rauhoittuu ja alkaa puhumaan. Sitten analysoidaan tilanne yhdessä.

Esim: Kun kerran korotin ääneni lasteni äidille, 7 v tyttäreni huomautti:
        - Pitäisikö iskän nyt mennä kiukkupaikkaan?

No iska meni! Ja oltuani hetken, tulin takaisin ja sanoin koko perheelle:
        - Anteeksi typerä käyttäytymiseni!

Miten olisi 'oppini' tehonnut, jos itse en olisi sitä noudattanut?

• Aikuisoppinut..
        Aikuisoppinut... kirjoitti:

Typeryyttä verrata 'uutta ja vanhaa' - ei sellaista yhtä mallia ole koskaan ollutkaan! Tärkein on Rakkaus!

Yli 65 % miehistä ei koskaan sano lapsilleen (eikä vaimolleen) että Rakastaa heitä! Toki SAATTAA silti rakastaa, mutta ei vain ilmaise sanoin.

Lapsi on meidän peilimme! Kasvatusproffa sen meiltä opikelijoilta kysyi: - Miten voit parhaiten auttaa murrosikäistä hänen ongelmissaan? Mietihän sitä hetki!

Ei ole tuhmia lapsia, kun heidän kanssaa osataan olla! Väkivalta; luunapit, piiskat, suusaipuat, yms ovat Phinta Väkivaltaa! Mitä sillä opimme, kun Alistamme heikomman -lapsen? Jatkammeko väkivallan siirtämistä seuraaville polville?
        Ja nuo sanonnat täälläkin: "Penikat", "lapset eivät tottele" - yms - ne osoittavat, missä se korjaaminen on tapahduttava!
        Voimme kouluttaa VAIN itseämme. Lukekaa siis vaikka Gary Chapmanin kirja Rakkauden kieli!
        Haluatko lapsestasi alistetun pelkääjän? Vai fiksun itsenäisen yhteiskuntakelpoisen oikein kriitisen menestyjän?

Koskaan isänä en ole lapsilleni väkivaltaa osoittanut! Koskaan ei äitinsä kanssa edes ääntä korotettu. Nyt kun heillä 4:llä on yhteensä 6 lasta, sama rakastava "kasvatus" jatkuu. Ilman väkivaltaa, ilman "silmille hyppimistä". Ohjata ja opastaa voi ilman väkivaltaa ja se onkin tehokkaampaa. Esim Kiukkupaikkaan on mentävä jos ei pysty puhumaan asiasta. Sieltä saa tulla pois, kun rauhoittuu ja alkaa puhumaan. Sitten analysoidaan tilanne yhdessä.

Kun proffa kysyi: Miten voi parhaiten auttaa murrosikäistä hänen ongelmissaan....?
        Arvuuttelimme kaikenlaista, mutta hänellä oli viisaus, kokemukseen perustuva:

- Anna lapselle TUNNEmaailmassa Turvallinen Ensimmäinen elinvuosi!
        Siitä se alkaa ja muodostuu perusluottamus - tai -epäluottamus! Rähisevää murkkua on jo paaaljon vaikeammin hillitä. Kaiken takana on Aito Rakkaus!

• millu

Waude!!!!

Siinä on esimerkilliset vanhemmat!!! Mä menen heti kauppaan ja ostan kirjan. meissähän se vika on jos lapset hyppivät silmille, rangaistuksena lapselle lyöminen,luunapit, tukistaminen ym on vaan oman heikkouden merkki. jos lasta rakastaa, ei tarvitse lyödä.. jäähypenkki on paras ratkaisu ja mikä hienointa: isä on myös itse joutunut sinne!!!! noin niitä kunnollisia kansalaisia syntyy!!!

• sanoo, että

"joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."

Vanhempien kunnioitusta pitäsi nykylapsille opettaa.

Meillä on viisi lasta (10-20 v.), eikä yksikään ole koskaan minulle haistatellut, eikä kiroilut.
        Omassa mielessään varmaan onkin, mutytei ääneen sanonut, enkä sitä missän tapauksessa sietäisikään!

• Aikuisoppinut...
        millu kirjoitti:

Waude!!!!

Siinä on esimerkilliset vanhemmat!!! Mä menen heti kauppaan ja ostan kirjan. meissähän se vika on jos lapset hyppivät silmille, rangaistuksena lapselle lyöminen,luunapit, tukistaminen ym on vaan oman heikkouden merkki. jos lasta rakastaa, ei tarvitse lyödä.. jäähypenkki on paras ratkaisu ja mikä hienointa: isä on myös itse joutunut sinne!!!! noin niitä kunnollisia kansalaisia syntyy!!!

Kiitos palautteestasi!
        Olisikohan syy siinä, että olin koulukiusattu? Päätin, että en sitä ivaa ja toisen tönimistä itse jatka!
        Opiskelin kasvatustieteen arvosanat vasta yli 40 v iässä - olin jo mainitsemani asiat lapsille tajunnut! Aikuinen oppii eri motivaatiolla kuin lapsi ja nuori. Nuori opettelle toistamaan ulkoa - aikuinen haluaa tajuta mitä ja miksi oppii.
        Rakastakaa ihmiset toisianne, läheisiänne ja miettikää milktä maailma näyttää heidän silmin.. Rakentakaa luottamus lapsillenne. Kunnioitus ei tule käskien, ei komentaen ei alistaen.

• bourdain

Vittu sä oot sekasin.

• kyl se on niin

Piiskaa on tullut kun jotain pahantekoa olen pienenä tehnyt. Ja hyvä niin. 70-luvun lapsena näen aina silloin tällöin niitä ns. "vapaan kasvatuksen" ikätovereita. Jos ne ei ole rikoksiin sortunut niin ainakin huumeisiin ja muihin päihteisiin.

Tässä on huomattava, että aikauisen on itse ymmärrettävä mikä on oikeaa kurinpitoa. Lapsi ymmärtää kun rajat on selvät. Kärsivällisyyttä pitää myös olla. Alle 4 v lapsia pitää vaan kestää. Sen jälkeen pitää vitsa ottaa apuun.

• Isivainaan-tyttö

Mun nuorempi neiti 15 v. kysyi taannoin, olenko koskaan lyönyt häntä? Vastasin, että jos olisin, hän kyllä muistaisi sen.
        Olen itse kärsinyt lapsena väkivallasta, insestistä ja täysin idioottimaisista rangaistuksista. Jos ei vie roskia äkäisen nopeasti, saa kuukauden telkkarikiellon. Haloo.
        Itse pyrin olemaan johdonmukainen ja antaa sitä kuuluisaa rakkautta sekä rajoja.
        Jos ei osata tulla kotiin sovittuun aikaan, niin parempi että pysyy himassa pari päivää. Siis olla lähtemättä kun ei osaa palata.
        Aika paljon olen venytellyt liekanarua, mutta kun ilmoitan että himasta et sitten poistu, ennenkuin tiskikone on tyhjennetty ja kissanhiekkis siivottu, neiti tottelee. Ja itse asiassa on ylpeä, että hänestä välitetään.
        Ei tarvitse lyödä; sovi pelisäännöt ja käytä vaikutusvaltaista äänensävyä. Ja muuten ole periaatteessa ymmärtäväinen, kuunteleva ja auttava.
        Olen kuullut tyttöjeni kaikki sydänsurut, ehkäisyntarpeen ja huonon kohtelun äitipuolensa taholta. Silloin kuunnellaan eikä anneta yhtään omaa mielipidettä kunnes tilanne on rauhoittunut.
        Tyttöni tietävät, että rakastan. Ja autan heidät selviämään tässä maailmassa. Lyömättä kertakaan.

• hjklhoö

Olen 25-vuotias kahden lapsen äiti. Esikoisemme on nyt 1v9kk ikäinen ja hänellä on jo pitkänaikaa tehonnut jäähyhuone-menetelmä jos on kiukutellut. Muutaman kerran piti alkuun laittaa tyttö jäähylle omaan huoneeseen jos oli tuhmana. Jätin lapsen kiukuttelemaan sinne ja jätin oven raolleen ja pian tytär kipitti sieltä takaisin luokseni toiseen huoneeseen kun purkaus oli mennyt ohi. Eikä tullessa siis itkenyt enää yhtään. Nykyisin meidän ei tarvitse kuin sanoa, että "menetkö jäähylle rauhoittumaan", niin tyttö sanoo napakasti EI ja ääni muuttuu heti kellossa, eli kiukuttelu loppuu siihen paikkaan.:)

Itse olen saanut hyvän kasvatuksen ja pidän sitä siitäkin huolimatta hyvänä että sain selkääni, vaikka niihin aikoihin se oli jo laissa kiellettyä. Itse haluan kuitenkin toimia omien lasteni kohdalla pehmeämmin eli keksiä muunlaisia keinoja pitää kuria. Kertaakaan en ole tehnyt fyysistä kurinpalautusta lapselleni vaikka kuinka on uhmaikä esikoisella päällä ja välillä hän on äärimmäisen rasittava.

Joskus mietin, millainen minusta olisi tullut jos en olisi saanut sellaista kasvatusta kuin sain. Seurasin sivusta muita teinejä, jotka yhdeksännellä luokalla kantoivat koulupäivänä viinapulloa repussaan ja olivat lähdössä perjantaina koulun jälkeen kaupunkiin ryyppäämään. Silloin se tuntui itsestäni naurettavalta, uhkarohkealta, monella tavalla vähän "säälinkin" heitä. Olivatko heidän vanhempansa ihan sokeita, tuntuiko näistä nuorista ettei heistä välitetä kotona vai mistä se käytös johtui? Kenties kaverit saivat aikaan lumipalloefektin ja piti olla jotain.. silleen sai kavereita kun liittyi remmiin. Itselläni oli tosi ihania kavereita ja ystäviä jotka eivät alaikäisenä ryypiskelleet kaupungilla eikä heidän vanhempien tarvinnut hakea heitä putkasta, vatsahuuhtelusta tms. Kyllä me sitten kerettiin 18-vuotiainakin bilettää ihan riittävästi. Itseasiassa riitti itselleni jo parikymppisenä ja sitten 21v halusin raskaaksi. Alkoholikasvatuksesta sen verran, että vanhempani antoivat maistaa alkoholia alaikäisenä kotona, ja sanoivat ettei viinan kanssa tarvitse lähteä läträämään kylille ja aiheuttaa vanhemmille huolta. Vanhempani myös ajattelivat että on "ruman näköistä" kun pikkutytöt hoippuu humalassa kaupungilla. Myös tupakanpolttoon suhtauduttiin meillä kielteisesti. Isä lopetti tupakanpolton kun olin parivuotias ja teki selväksi ettei sitä meidänkään pidä edes koskaan aloittaa.:) Koskaan en ole tupakkaa maistanut, ja siitä iloinen.:)

Eniten toivon että lapseni oppisivat sellaisia arvoja kuten vanhempien kunnioittamisen, työn tekemisen tärkeyden, ystävien ja perheen merkityksen sekä nykyään niin kovasti pinnalla olevan ekologisuuden ja kierrätysperinteiden jatkamisen että tämä maapallo joskus voisi elpyä edes hieman taakastaan. Toisin sanoen myös luonnon arvostamisen johon sisällytän myös eläinten kunnioittamisen.

On ihan sama mille alalle he tahtovat opiskella kunhan he ovat onnellisia mitä sitten päättävät tehdäkin. Kuulun siihen sukupolveen joiden isovanhemmat arvostavat vähän liiankin kanssa korkeasti kouluttaumista. Omalle mummolle en ole ollut "mitään", koska en ole käynyt AMK:ta tai yliopistoa. Ilmeisesti heistä olisi mukavaa leuhkia ystävilleen ja muille tutuille että heidänpä lapsi tai lapsenlapsi on "jotain".. Tuo ajatusmaailma on ihan syvältä ja olen saanut myös sen omalta isältäni taakaksi. Äidilleni oli ihan sama mitä haluan opiskella, isä patisti kovasti yliopistoon. Omien lasteni ei tarvitse kuitenkaan tästä kärsiä enkä siis aijo hengittää niskaan ja johdatella opiskeluvalinnoissa. He opiskelevat itsensä eikä meidän vanhempien takia.:)

• kiitos!
        hjklhoö kirjoitti:

Olen 25-vuotias kahden lapsen äiti. Esikoisemme on nyt 1v9kk ikäinen ja hänellä on jo pitkänaikaa tehonnut jäähyhuone-menetelmä jos on kiukutellut. Muutaman kerran piti alkuun laittaa tyttö jäähylle omaan huoneeseen jos oli tuhmana. Jätin lapsen kiukuttelemaan sinne ja jätin oven raolleen ja pian tytär kipitti sieltä takaisin luokseni toiseen huoneeseen kun purkaus oli mennyt ohi. Eikä tullessa siis itkenyt enää yhtään. Nykyisin meidän ei tarvitse kuin sanoa, että "menetkö jäähylle rauhoittumaan", niin tyttö sanoo napakasti EI ja ääni muuttuu heti kellossa, eli kiukuttelu loppuu siihen paikkaan.:)

Itse olen saanut hyvän kasvatuksen ja pidän sitä siitäkin huolimatta hyvänä että sain selkääni, vaikka niihin aikoihin se oli jo laissa kiellettyä. Itse haluan kuitenkin toimia omien lasteni kohdalla pehmeämmin eli keksiä muunlaisia keinoja pitää kuria. Kertaakaan en ole tehnyt fyysistä kurinpalautusta lapselleni vaikka kuinka on uhmaikä esikoisella päällä ja välillä hän on äärimmäisen rasittava.

Joskus mietin, millainen minusta olisi tullut jos en olisi saanut sellaista kasvatusta kuin sain. Seurasin sivusta muita teinejä, jotka yhdeksännellä luokalla kantoivat koulupäivänä viinapulloa repussaan ja olivat lähdössä perjantaina koulun jälkeen kaupunkiin ryyppäämään. Silloin se tuntui itsestäni naurettavalta, uhkarohkealta, monella tavalla vähän "säälinkin" heitä. Olivatko heidän vanhempansa ihan sokeita, tuntuiko näistä nuorista ettei heistä välitetä kotona vai mistä se käytös johtui? Kenties kaverit saivat aikaan lumipalloefektin ja piti olla jotain.. silleen sai kavereita kun liittyi remmiin. Itselläni oli tosi ihania kavereita ja ystäviä jotka eivät alaikäisenä ryypiskelleet kaupungilla eikä heidän vanhempien tarvinnut hakea heitä putkasta, vatsahuuhtelusta tms. Kyllä me sitten kerettiin 18-vuotiainakin bilettää ihan riittävästi. Itseasiassa riitti itselleni jo parikymppisenä ja sitten 21v halusin raskaaksi. Alkoholikasvatuksesta sen verran, että vanhempani antoivat maistaa alkoholia alaikäisenä kotona, ja sanoivat ettei viinan kanssa tarvitse lähteä läträämään kylille ja aiheuttaa vanhemmille huolta. Vanhempani myös ajattelivat että on "ruman näköistä" kun pikkutytöt hoippuu humalassa kaupungilla. Myös tupakanpolttoon suhtauduttiin meillä kielteisesti. Isä lopetti tupakanpolton kun olin parivuotias ja teki selväksi ettei sitä meidänkään pidä edes koskaan aloittaa.:) Koskaan en ole tupakkaa maistanut, ja siitä iloinen.:)

Eniten toivon että lapseni oppisivat sellaisia arvoja kuten vanhempien kunnioittamisen, työn tekemisen tärkeyden, ystävien ja perheen merkityksen sekä nykyään niin kovasti pinnalla olevan ekologisuuden ja kierrätysperinteiden jatkamisen että tämä maapallo joskus voisi elpyä edes hieman taakastaan. Toisin sanoen myös luonnon arvostamisen johon sisällytän myös eläinten kunnioittamisen.

On ihan sama mille alalle he tahtovat opiskella kunhan he ovat onnellisia mitä sitten päättävät tehdäkin. Kuulun siihen sukupolveen joiden isovanhemmat arvostavat vähän liiankin kanssa korkeasti kouluttaumista. Omalle mummolle en ole ollut "mitään", koska en ole käynyt AMK:ta tai yliopistoa. Ilmeisesti heistä olisi mukavaa leuhkia ystävilleen ja muille tutuille että heidänpä lapsi tai lapsenlapsi on "jotain".. Tuo ajatusmaailma on ihan syvältä ja olen saanut myös sen omalta isältäni taakaksi. Äidilleni oli ihan sama mitä haluan opiskella, isä patisti kovasti yliopistoon. Omien lasteni ei tarvitse kuitenkaan tästä kärsiä enkä siis aijo hengittää niskaan ja johdatella opiskeluvalinnoissa. He opiskelevat itsensä eikä meidän vanhempien takia.:)

Olet kovin nuori, eikä esikoinenkaan ole vielä niin vanha että olisi ehtinyt laittaa realiteetit koville. Mutta siltikin, oli ilo lukea kirjoitusta, jossa kuvastui ne arvot joita itsekin pidän tärkeinä, ja vieläpä noin nuoren kirjoittamana. Kiitos!

Kun sinulta uhkaa kadota oma motivaatio elää arvojesi mukaan, niin muista silloin, että vaikket sinä aina jaksaisi olla ylpeä itsestäsi ja jälkikasvustasi, niin joku muu on varmasti noilla eväillä.

• ...

Kassatyössä näkee, kuinka usealla on lasten kasvatus pielessä.
        * Hei, kiitos, olehyvä ja anteeksi ovat kullanarvoinen taito ja myötähäpeän jokaista varhaismurkkua, joka ns. "coolina" jättää tervehtimästä ja sen sijaan vittuilee "kassatätille" silkasta ilosta... Miksi osa äideistä ja iseistä ei vaadi jo pari vuotiaalta tervehtimistä ja kiiittämistä? Eihän ne taitoa enää varhaismurkkuna opi, jos kukaan ei ole koskaan opettanut...
        * Toisten ihmisten kunnioitus on hälyttävän huonolla kantimilla. Kiroillaan ja haukutaan eikä piitata mistään yhteisestä - roskis on vieressä, mutta jätskipaperit heitetään maahan. Kyllähän sen joku muu kerää!
        * Lasten annetaan syödä ja juoda sokerimössöjä kuin leipää! Hampaat menee ja järkikin on koko ajan jonkun sortin sokeri- ja lisäainehuuruissa. Lapset kantavat koulun jälkeen itse ihan tuhottomia määriä herkkuja ulos ja neljän jälkeen tulee vanhemmat, jotka hamstraa vielä komerotkin täyteen pullaa, limsaa, karkkia, sipsiä ja jäätelöä... Minun lapsuudessa oli launatai karkkipäivä ja karkkia syötiin tosiaankin vain launataina. Ja se minun lapsuus oli vasta n. 15 vuotta sitten ;)

Pitkään hoin kaikille, kuinka inhoan nykylapsia, mutta nykyisin korjaan, että inhoan vanhempia, jotka kasvattaa lapsistaan sellaisia mulkeroita, mitä töissä ja katukuvassa näkee.

Väkivalta ja rajat on kaksi eri asiaa. Ensimmäistä ei pidä sallia, mutta jälkimmäinen on välttämättömyys!

Joku viisas sanoi joskus, että vapaan kasvatuksen saaneet kasvattavat nyt omia lapsiaan ja tässä on tulos!

• leikkisa
        sanoo, että kirjoitti:

"joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."

Vanhempien kunnioitusta pitäsi nykylapsille opettaa.

Meillä on viisi lasta (10-20 v.), eikä yksikään ole koskaan minulle haistatellut, eikä kiroilut.
        Omassa mielessään varmaan onkin, mutytei ääneen sanonut, enkä sitä missän tapauksessa sietäisikään!

Voin alleviivata tuuon sanan laskun sillä jos lapsi toistuvasti rikkoo sovittuja pelisääntöjä eikä saa niistä mitään "sanktiota" niin se tekee myös niin vanhempana..
        Eiköhän noita n.s "vapaan kasvatuksen" hedelmiä ole jo tarpeeksi ja uskallan väittää että perheet jossa on suuria ongelmia on juuri vapaankasvatuksen saaneita..
        Tiedän myös että nyt joku pahoitti mielensä muuta voi kertoa toki mielipiteensä niin perustelen omani..

• Luunappia ja tukkapöllyä

Olen lapsena saanut luunappia ja tukkapöllyä. Siitä opin että noin ei saa tehdä. Ja siitä ei todellakaan mitään traumoja ole jäänyt.
        En tietenkään suosittele väkivaltaa, en missään nimessä. Mutta ikinä ei pidä syyttää luunappia/tukkapöllyä/suusaippuaa häiriintyneistä lapsista. Se on ihan joku muu mikä sen aiheuttaa, ei normaali kurinpito.

• 25 vuotta

onko siinä perää?

• Tyttö18v

Joo ei itsellänikään ole kokemusta "vanhanajan kasvatuksesta" mutta mielestäni silloin oli parempi. Nykyään ei saa tehdä mitään, ettei lapsi vaan säiky. Itse olen saanut yhden kerran paljaalle perseelle kättä ollessani todella tuhma ja sitten muuten on tukistettu, eikä ole kummempia traumoja tullut, onpahan oppinut jotain. Joskus nuorempana olisi saanut olla kyllä kovempikin kuri itselläni, olen sitä mieltä..

Kyllä se ennen vanhaan oli parempi, kun ei kaikki kasvatuskeinot ollut pannassa. Nykyään paijataan päätä, ja jos ei totella niin heti huostaan yms. Onko se nyt sitten hyvä?

• Avovaimo

Itse olen 24-vuotias myös, ja omia lapsia ei ole.

Pienempänä olen itsekkin luunappeja ja muutamia tukkapöllyjä saanut, jos olen oikein tyhmiä tehnyt veljeni kanssa tai yksistään. Minkäänlaisia traumoja ei tukkapöllyistä jäänyt, ne oli täysin ansaittuja! :D Minkäänlaista lyömistä tai "selkäsaunoja" ei meillä annettu.

Kun kasvettiin isommiksi (yli 10-v) eikä tukistaminen enää tehonnut, tuli käyttöön "kiristys-uhkailu-rangaistus" eli jos ei totellut, sitten rangaistiin esim kotiarestilla tai muulla sopivalla tavalla.

Olin erittäin tempperamenttinen lapsi, ja kuulemma minut oli useampaan kertaan kannettu kaupasta ulos karjuvana rautakankena... lapsi kainaloon, ja kaupasta ulos siis. Olin saanut moisia raivareita karkkihyllyn tai pallomeren edessä. Mutta kun muutaman kerran kannettiin sitten ulos ja autoon odottamaan, niin opinpahan ainakin että huutamalla ei sinne pallomereen pääse! :)

Meillä vanhempien sana on laki, ja kyllä murkkuikäisenä huutoa tuli, mutta kaikenkaikkiaan pidän itseäni varsin hyvin kasvatettuna nuorena. Omia lapsia kun joskus kenties tulee, niin itsekin aion noita "lieviä kurituskeinoja" käyttää ääritilanteissa, lyömistä ym en itsekään tietenkään hyväksy.

Ihan samaa mieltä olen, ettei lapset mitään opi jos aina paijataan päätä ja tungetaan rahaa joka ikiseen huviretkeen. Monella meidän ikäiselläkään nuorella aikuisella ei tunnu olevan mitään käsitystä rahan arvosta, saati sitten meitä nuoremmilla...

• Äitix2

tulee näkymään tulevaisuudessa, eikä ainakaan hyvällä. Lapset saavat tehdä mitä vain, missä vain ja kuria ei saa pitää. Jos ajatellaan esim. tapausta, jossa isä oli kädestä kiinni ottamalla erottanut tappelevat lapset ja siitä hyvästä meinannut saada sakot lievästä pahoinpitelystä!! Naurettavaksi menee tämä touhu. Samaan aikaan lapsiaan oikeasti kaltoin kohtelevat, ryyppäävät vanhemmat / narkkarivanhemmat saavat pitää lapsensa, jotka sitten mukavasti konttailevat pitkin lattioita, samalla kun omat vanhemmat vieraat ovat aivan ulkona tästä maailmasta! Veljeni on poliisi ja paljon olen kuullut näistä tapauksista, missä lapset palautetaan kerta toisensa jälkeen esim. nistivanhemmille.
        Itseä on otettu tukasta kiinni ja luunappeja on tullut, eikä niistä mitään traumoja ole jäänyt. Lapsien pitää kunnioittaa vanhempiaan sekä vanhoja ihmisiä, eikä elää kuin pellossa! En hyväksy lasten hakkaamista missään määrin, luunapit yms "pienet" pitäisi olla aivan normaalijuttu.
        Yhteiskunta tulee varmasti kaivamaan kuoppaa itselleen, jos lasta ei saa edes luunapilla "rankaista"!

• oikeassa
        Äitix2 kirjoitti:

tulee näkymään tulevaisuudessa, eikä ainakaan hyvällä. Lapset saavat tehdä mitä vain, missä vain ja kuria ei saa pitää. Jos ajatellaan esim. tapausta, jossa isä oli kädestä kiinni ottamalla erottanut tappelevat lapset ja siitä hyvästä meinannut saada sakot lievästä pahoinpitelystä!! Naurettavaksi menee tämä touhu. Samaan aikaan lapsiaan oikeasti kaltoin kohtelevat, ryyppäävät vanhemmat / narkkarivanhemmat saavat pitää lapsensa, jotka sitten mukavasti konttailevat pitkin lattioita, samalla kun omat vanhemmat vieraat ovat aivan ulkona tästä maailmasta! Veljeni on poliisi ja paljon olen kuullut näistä tapauksista, missä lapset palautetaan kerta toisensa jälkeen esim. nistivanhemmille.
        Itseä on otettu tukasta kiinni ja luunappeja on tullut, eikä niistä mitään traumoja ole jäänyt. Lapsien pitää kunnioittaa vanhempiaan sekä vanhoja ihmisiä, eikä elää kuin pellossa! En hyväksy lasten hakkaamista missään määrin, luunapit yms "pienet" pitäisi olla aivan normaalijuttu.
        Yhteiskunta tulee varmasti kaivamaan kuoppaa itselleen, jos lasta ei saa edes luunapilla "rankaista"!

olen täysin samaa mielt

• oikeassa
        Äitix2 kirjoitti:

olen täysin samaa mieltä!!

• Kärpänen katosta
        oikeassa kirjoitti:

olen täysin samaa mieltä!!

Kyllä koulussakin luokkahuoneessa kaikilla lapsilla on turvallisempi ole, jos lapset tietävät, että opettaja on tiukka, mutta oikeudenmukainen. Ketään ei saa kiusata, toisille pitää olla ystävällinen, vieläpä kohtelias jne. Kuri on hyvä asia.

Sen sijaan koululuokassa, jossa vallitsee täys anarkia, opettaja ei saa kuria aikaiseksi, pahikset hallitsevat, kiroilevat, kiusaavat niin opettajaa kuin ns. kilttejä ja hyvin kasvatettuja, hiljaisia lapsia opettajaa auktoriteettina kunnioittavia lapsia. Meteli on mahdoton, ei puhettakaan siitä, että pysyttäisiin asiassa ja voisi oppia jotain.

• jonsu217

Ehdottomasti ennen vanhaan lapsen kunnioittivat vanhempiaan ja isovanhempiaan.
      Itse olen 25 ja lapsena saatiin tukka pöllyä ja laitettiin ulos jäähtymään jos ei osattu siskojen kanssa käyttäytyä ja hyviä aikuisia meistä on tullut, eikä minkäänlaisia traumoja jäänyt.

Jos vain omia lapsia joskus saan niin aion käyttää samoja kasvatusmetodeja mitä vanhemmillani oli. Liika lelliminen pilaa lapsen.

• mies21jippijai

Itse olen saanut joskus tukkapöllyjä, yleensä pitänyt tehdä jotain todella tuhmaa ja muistaakseni kerran selkäsaunan mutta traumoja ei ole jäänyt. Kyllä mielestäni vähän pitää saada kurittaa, ainakin kun katsoo nykynuorisoa.

• mies21jippijai

Itse olen saanut joskus tukkapöllyjä, yleensä pitänyt tehdä jotain todella tuhmaa ja muistaakseni kerran selkäsaunan mutta traumoja ei ole jäänyt. Kyllä mielestäni vähän pitää saada kurittaa, ainakin kun katsoo nykynuorisoa.

• nykyaikaa

pennut saa kaiken suurelta osin aivan turhamaisten vanhempien tajuttomuustilan ja käsittämättömän vouhotuksen vuoksi. terve lapsi pärjää tosi vähällä kaikin puolin.
      samoin aikuinen.

yhdessäolo ja touhuaminen on 100-kertaa viisaampaa kuin kaiken rojun ostaminen ja niitten kanssa taistelu. se vasta hermoille käy.

lapsi on kuin koira, sopivasti palkitsemalla se alkaa vaikka jänistä ajamaan ilman suurta rojukasaa ja pirunmoista hyysäämistä. rajojaan penska vain hakee kiukutellessaan milloin mistäkin. joskus on lupa räjähtää lapsellakin,mutta myös aikuisella. mielestäni pikku vitsalla näpäytys ei lasta vahingoita,päinvastoin. lyömistä ei milloinkaan,korkeintaan pois otto pahan tai ilkeyden teosta.

nykyvanhemmat hermostuu lähes kaikesta lasten touhuista, vanhemmilla on asennevika. oma napa liian monelle lasta tärkeämpi.

itse on penskat hankittu milloin missäkin mielentilassa,joten ne pitää myös hoitaa ja muistaa,kuinka mukavaa ja nautinnollista teko olikaan...lapset on kuitenkin ihania,sanoo papparainen.

• viikossa

Ja sen jälkeen lukitaan ne tunnin ajaksi pimeään komeroon, mieluiten sunnuntaisin kirkonmenojen jälkeen.

• Juu no meillä ei ole todellakaan helppoja tapauksia nuo lapsemme.. 3v täyttävä on sitten ihanassa uhmassa, ja 2 v siskonsa tulee samalla tavalla perässä.. meillä kiskotaan kaiken maailman verhot alas, pissataan joka nurkkaan, vedetään hiuksista toisia, lyödään, potkitaan jne..
      Me ollaan kokeiltu kaikenlaisia keinoja jo, niin nykyajan ku vanhan ajan kasvatustyylillä, ollaan jouduttu poika laittaa jo syömään saippuaa mutta loppuhan kiroilu, eli todella hyvä niksi. Äitini taas antoi miulle todella hyviä tapoja joilla olen saanut nipistelyt, lyönnit, puremiset sun muut pois.
      Mieki kunnioitan nykysin paremmin äitiäni joka anto tukkapöllyä, luunappeja jne, mutta mie olinkin aikamoinen kauhukakara ite nuoruudessani. Itse olen nykyisin 3 lapsen äiti ja ikää on 26. Mutta joissakin tapauksissa tekee hyvää että on uuden ajan mukaan(mikä taas on toisaalta tyhmää) ja sitten taas toisaalta vanhan ajan tapaan.
      Miut on kasvatettu vanhan ajan mukaan, ja olen siitä kiitollinen ihan sen takia koska opin kurin ja vanhempia immeisiä piti kohdella kunnioituksella, ei nykyajan nuoriso kohtele kunnioituksella, ei edes kohteliaasti, nokka pystyssä mennään eteenpäin, kirotaan vanhoille immeisille, haukutaan lapsiperheet pystyyn jne.. Odotan vain sitä hetkeä koska tajutaan että nykylaki on kökkö ainenkin niille lasten vanhemmille joilla on MAALAISJÄRKEÄ päässänsä.

• penskoilla

Nykyajan penskoilla ei ole mitään kuria ja järjestystä, saavat meuhkata ja tehdä pahojaan minkä ehtivät ja sitten ei muuta kuin päätä silitetään ja sanotaan enintään että noh..noh. Nykyään edes tukkapöllyä, selkäsaunasta puhumattakaan ei saa antaa, sehän kun on nyky mittapuun mukaan lievä pahoinpitely.

• kesäaurinko

Aivan totta! Tämän päivän hemmotelluista lapsista kasvaa todella raskasta nuorisoa ja vastuuttomia vanhempia. Vanhemmat silittävät päätä ja paijaavat kun lapsi tekee jotain väärin ja se kuitataan vain että "eihän meidän lasta saa kieltää.." työssäni olen törmäänyt vanhempiin, jotka ilmoittavat että ei he voi kieltää lastaan. Siis eivät voi kieltää lastaan!? Uskomatonta mutta totta.
        Lapsi tarvii rajoja, joita asetetaan tarvittaessa kielloilla mutta jotkut vanhemmat luulevat, että lapsi vahingoittuu jos lapselta kieltää jonkun asian. Lapset jopa saavat kaataa vettä isä päälle ravintolassa, koska lapsi niin haluaa. Huuto ei loppunut ennen kuin lapsi sai tahtonsa läpi. Kun tällaiset lapset varttuvat ja tulevat teini-ikään voi mikä ilo heistä onkaan. Kaupungilla huutelevat ja mekastavat ilman minkäänlaista kunnioitusta. Tämä kiitos kasvatuksen, jossa lapsi on kaiken keskipiste ja kaikki tapahtuu lapsen ehdoilla.
        Vanhemmat hoi, nähkää vaivaa aktivoidessanne lapsia. Ottakaa mukaan ne touhuihin. Älkääkä korvatko poissaoloanne materiaalilla.

• PUHEENVUORO
        kesäaurinko kirjoitti:

Aivan totta! Tämän päivän hemmotelluista lapsista kasvaa todella raskasta nuorisoa ja vastuuttomia vanhempia. Vanhemmat silittävät päätä ja paijaavat kun lapsi tekee jotain väärin ja se kuitataan vain että "eihän meidän lasta saa kieltää.." työssäni olen törmäänyt vanhempiin, jotka ilmoittavat että ei he voi kieltää lastaan. Siis eivät voi kieltää lastaan!? Uskomatonta mutta totta.
        Lapsi tarvii rajoja, joita asetetaan tarvittaessa kielloilla mutta jotkut vanhemmat luulevat, että lapsi vahingoittuu jos lapselta kieltää jonkun asian. Lapset jopa saavat kaataa vettä isä päälle ravintolassa, koska lapsi niin haluaa. Huuto ei loppunut ennen kuin lapsi sai tahtonsa läpi. Kun tällaiset lapset varttuvat ja tulevat teini-ikään voi mikä ilo heistä onkaan. Kaupungilla huutelevat ja mekastavat ilman minkäänlaista kunnioitusta. Tämä kiitos kasvatuksen, jossa lapsi on kaiken keskipiste ja kaikki tapahtuu lapsen ehdoilla.
        Vanhemmat hoi, nähkää vaivaa aktivoidessanne lapsia. Ottakaa mukaan ne touhuihin. Älkääkä korvatko poissaoloanne materiaalilla.

Hei ystävät hyvät kansalaiset!!!!!KUINKA VOITTE LUULLA,ETTÄ TÄLLÄISET KAUHUKAKARAT MAKSAVAT MEIDÄN ELÄKKEET TULEVAISUUDESSA EIVÄT TODELLAKAAN,KUN OVAT NIIN ITSEÄÄN TÄYNNÄ!!!HERÄTKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
        JOKU RAJA PITÄÄ OLLA.Omistaa saa,mutta ei muita ja tähän lasken nyt kuuluvaksi lakisääteiset eläkkeet (vielä ovat lakisääteisiä)ja muut avustukset.Ne kuuluvat jokaiselle,siis ovat jokamiehen omaisuutta.Eli omistaa saa,mutta ei muita kansalaisia.ELI TODELLAKIN KATTOKAA,MITEN KASVATATTE LAPSENNE TAI SAATTE ITSE KÄRSIÄ SEURAUKSET TAVALLA TAI TOISELLA

• Maake60

Eihän ketään saa hakata tai muutakaan ruumillista kuritus vaan kyllä lapsi puhetta uskoo jos siitä pidetääm kiinni ja sanotaa asiaa vaikka satakertaa ja rajat pidetään eikä anneta periksi. Itselläni 14 v tytär ja eikäole tarvinnut ruumillisesti kurittaa mutta sen olen tehnyt selväksi että se olen minä joka määrää mutta täytyy lapselle antaa myös oman mielipiteensä sanoa ja eikä lapsia saa alistaa eikä muutenkaan harrastaa henkistä väkivältaa jos lapsen oma tahto latistetaan niin hän ei pärjää vanhempana työelämässä kun ei ole itsetuntoa eikä mitään muutakaan. Lasta pitää myös kannustaa ja kehua että hänentä tulee itsetietoinen ja omillaan pärjäävä. Jos on liian tiukka kuri niin lapsen oma tahto häviääkokonaaan ja lapsesta voi tulla sellainen että en minä mitään osaa.
      Pitää myös osata kuunnella ja olla lapsen kanssa ja touhutä harrastusten olla läsnä. Olen myös nähnut mitä saa aikaan yhden tutun liian tiukka kuri kun lapset eivät saa ilmaista omaa mielipidettään ja ne alistetaan tiettyyn muottiin. ja niin edelleen.

• Aikuisoppija...

Taisimme jäädä vähemmistöön puolustaessamme väkivallattomuutta!
        No ei siinä mittään! Ei suuri enemmistö aina ole oikeassa! Huvittaa nuo joille ei jäänyt traumoja, mutta ovat valmiita alistamaan lapsia!

Ykseen vääittämääsi kiinnitin huomion... Snoit ilmaisevasi olevasi 'se joka määrää'.. OK, mutta mietihän, kasvaako silloin tyttärellesi hänen OMA vastuunsa, olla itse vastuussa teoistaan? Voi olla - kunhan kysyn..
        Minulla oli tapana, kun lapset n 12...18 v iässä lähtivät illalla pihalle, he oppivat lähtiessään Keskustelemaan koska oltava kotona. Mie kysyin ensin heiltä itseltään mikä olisi sopiva aika. Kun lapsi sanoi esim klo 10 - olisin ehkä suostunut jopa sopimaan (en määräämään) klo 11, - kysyin, onko se sitten sovittu näin; klo 10, eli 22.00? Lapsi saattoi "lypsää": - noo.. eiku puoli 11? Kysyin no mikä on se, joka sovitaan?
        Kun oli sovittu, tietysti sopimuksesta pidetään kiinni! En siis "määrännyt"!
        Jos tuli muutoksia, siitä oli ilmoitettava kotiin!
        Kun tapahtui ylilyömisiä, kysyin, Miten sovitat sen tekosi? Siitäkin sovittiin yhdessä! Rangaistuksen oltava sellainen, että rangaistu sen itsekin hyväksyy. Muutoin se on alistamista, josta ei koskaan hyvää seuraa!

Eipä tullut noita kirjoittajien ILMOITTAMIA kaikkien lasten pahoja tekemisiä!
        Ny lapseni aikuisia ja sama malli käytössä! Toimii!

• tavallinen äiti
        Aikuisoppija... kirjoitti:

No ei siinä mittään! Ei suuri enemmistö aina ole oikeassa! Huvittaa nuo joille ei jäänyt traumoja, mutta ovat valmiita alistamaan lapsia!

Ykseen vääittämääsi kiinnitin huomion... Snoit ilmaisevasi olevasi 'se joka määrää'.. OK, mutta mietihän, kasvaako silloin tyttärellesi hänen OMA vastuunsa, olla itse vastuussa teoistaan? Voi olla - kunhan kysyn..
        Minulla oli tapana, kun lapset n 12...18 v iässä lähtivät illalla pihalle, he oppivat lähtiessään Keskustelemaan koska oltava kotona. Mie kysyin ensin heiltä itseltään mikä olisi sopiva aika. Kun lapsi sanoi esim klo 10 - olisin ehkä suostunut jopa sopimaan (en määräämään) klo 11, - kysyin, onko se sitten sovittu näin; klo 10, eli 22.00? Lapsi saattoi "lypsää": - noo.. eiku puoli 11? Kysyin no mikä on se, joka sovitaan?
        Kun tapahtui ylilyömisiä, kysyin, Miten sovitat sen tekosi? Siitäkin sovittiin yhdessä! Rangaistuksen oltava sellainen, että rangaistu sen itsekin hyväksyy. Muutoin se on alistamista, josta ei koskaan hyvää seuraa!

Oot sinä kyllä täydellinen ihminen ja kasvattaja! Voi ku itelläki olis noin onnistunut tunne näiden omien kanssa. suu loksahti auki kun luin...

• 56489321

Kurittaminen on ihan eri asia kuin piekseminen! Minua on tukistettu ja kunnolla eikä ole traumoja jäänyt!
        Taitaa nykyajan lapsille tulla traumoja joka asiasta!!
        Ja mihin on jäänyt vanha suomalainen SISU nykyajan nuorilta?
        Mitään muuta osata kuin V...u s.a...aa!

• ...................

Sitten, kun/jos minulla on lapsia niin aion kasvattaa heitä suht samaan tyyliin kuin minut kasvatettiin. Rajoja ja rakkautta. Olen 80-luvulla syntynyt ja mielestäni olen saanut hyvän kasvatuksen. Pienenä kunnioitin äitiä ja isää sekä vanhempia ihmisiä. Heidän sana oli laki! Pahantekemisestä olen saanut pari luunappia, koivuniemenherraa parikertaa, tukkapöllyä ja istunut nurkassa erinäisiä kertoja ja kerran on suun pesettänyt kummitätini saippualla. Miten tälläisestä voisi muka jäädä jotain traumoja? Noh, ehkä tietenkin, jos joka päivä näin tekee, mutta.. Sen jälkeen tiesi, että oli tehnyt pahaa ja pahanteko loppui siihen paikkaan.

Teini-iässäkin kunnioitin vanhempia ihmisiä ja isää ja äitiä. En haistatellut heille tai muille ihmisille. Kyllä se vitutti, kun piti kyliltä tulla viimeistään kesälläkin 22 kotiin, mutta nyt nyt kun ajattelin niin ihan hyvä vaan. Aion kasvattaa mahdolliset omat lapseni tähän tyyliin, minä olen pomo ei se lapsi. Olen myös valmis edellä mainitsemiin kuritustapoihin, mitä itsekin olen joskus kokenut. Kun katsoo esim sitä lapsityrannit ohjelmaa nii ei voi kyllä kun ihmetellä, miten joku voi päästää perheensä siihen tilaan..huh huh.

Kummitätini on töissä lastentarhassa ja kertoi sellaista, että eräänkin muksun ensimmäinen sana olisi ollut perkele. Kuvitelkaa. Saati lapset näyttelevät keskisormea, huutelevat "haista vittu, emmä usko sua" tyyliin. Ajatelkaa, tälläinen meno 2000-luvun TARHASSA! Tälläistä kohtaloa ei kellekään lapselle sois..

• Aikuisoppija...

Olisikos siis tultava Nykyaikaan?
        Ei koskaa´n voi sanoa "lapset" "aikuiset" - kun jotain ilmiötä selitetään!
        Eivät lapset ole yksi samanlainen ryhmä! Kaikki ovat yksilöitä. Vain alle 10% ihmisistä - siis tulevista aikuisista menestyy elämässään ja yhteiskunnassa!
        Mitä menestys sitten itse kullekin tarkoittaa!

Jos YKSI lapsi kiroaa - ei - pliiz - leimata jokaista!
        Syntyykö mainitsemasi kunnioitus väkivallalla?

Älä ole Pomo - ole Leader! Pomo komentaa - Leader näyttää omalla käytöksellään mallia! Leader ei käytä esim sanaa: "vitutti". No ehkä osoittaakseen epäsopivan käytöksen..
        Presidentti Koivisto sen sanoi ytimekkäästi:
        - Kun ärsytetään, ei pidä ärsyyntyä!
        se on se negatiivinen transfer. Eli ihminen oppii millä ärsyttää toista, mutta jos kohde ei ärsyynnykään??
        En mie ärsyynny, vaikka kuinka keskisormea näytettäisiin! Miksi pitäisi? Kun lapseni tuli pihalta ja näytti opittuaan keskisormea, sanoin, että yksikö vuotta? Olethan jo neljä sormea!!??
        Ärsytys, johon ei reagoida odotetusti, sammuu ja sen voi viisaampi ottaa käsittelyyn tilanteen mentyä ohi.
        Miksi teit sen? - rauhallisesti ja odottaen toisen perustelua..

• Kisuliiini

Olisikos siis tultava Nykyaikaan?
        Ei koskaa´n voi sanoa "lapset" "aikuiset" - kun jotain ilmiötä selitetään!
        Eivät lapset ole yksi samanlainen ryhmä! Kaikki ovat yksilöitä. Vain alle 10% ihmisistä - siis tulevista aikuisista menestyy elämässään ja yhteiskunnassa!
        Mitä menestys sitten itse kullekin tarkoittaa!

Jos YKSI lapsi kiroaa - ei - pliiz - leimata jokaista!
        Syntyykö mainitsemasi kunnioitus väkivallalla?

Älä ole Pomo - ole Leader! Pomo komentaa - Leader näyttää omalla käytöksellään mallia! Leader ei käytä esim sanaa: "vitutti". No ehkä osoittaakseen epäsopivan käytöksen..
        Presidentti Koivisto sen sanoi ytimekkäästi:
        - Kun ärsytetään, ei pidä ärsyyntyä!
        se on se negatiivinen transfer. Eli ihminen oppii millä ärsyttää toista, mutta jos kohde ei ärsyynnykään??
        En mie ärsyynny, vaikka kuinka keskisormea näytettäisiin! Miksi pitäisi? Kun lapseni tuli pihalta ja näytti opittuaan keskisormea, sanoin, että yksikö vuotta? Olethan jo neljä sormea!!??
        Ärsytys, johon ei reagoida odotetusti, sammuu ja sen voi viisaampi ottaa käsittelyyn tilanteen mentyä ohi.
        Miksi teit sen? - rauhallisesti ja odottaen toisen perustelua..

Jeesustelua. Onneksi tuollaisia "sivistyneitä", tyyniä hindulehmiä ei ole ainakaan toistaiseksi kovinkaan paljon.

• Shalna

''Miten tällaisesta voi muka jäädä traumoja?'' Älä nyt loukkaannu, mutta tuo ei ollut erityisen järkevästi sanottu. Oletko koskaan miettinyt että että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sinä? Jotkut saavat elinikäisiä traumoja siitä kun löi kasvatustarkoituksessa tai siitä kun äiti sanoi jotain ilkeää eikä ikinä pyytänyt anteeksi. Kaikki lapset eivät opi kiroilemaan, jos vain rajat asetetaan, ei väkivalta ole siihen ratkaisu!

• muistoja...

20-vuotta takaperin, kun itse olin lapsi, meidän suurimmia rikkeitä oli olla linnunpesillä, ja joskus lintsata koulusta. Mopoikäisenä suuri "synti"-jopa poliisienkin mielestä oli mopojen virittely (jäinhän itsekin kiinni,kovat sakot ja ajokortti siirtyi vuodella). Ekan kerran join olutta 17-vuotiaana. Samana vuonna sitten jäin kiinni, kun povarista löytyi vajaat PUOLI PULLOA OLUTTA, oikein mitattiin, oli pari sataa krammaa, puoli yötä putkassa, kunhan äitini haki sieltä. Sakot ja valistukset! Tänä päivänä vanhemmat hakevat "perjanta-pullon" alaikäisille lapsille, poliisiakaan se ei liioin tunnu kiinnostavan. Mitään rajoja ei anneta. Koulusurmia tehdään silmiemme alla! Ja luullaammeko, että ne nyt loppuu? Vika ei ole poliiseissa,yhteiskunnassa,valistajissa, vaan VANHEMMISSA! Joka kuritta kasvaa, kunniatta kuolee...

• äskeinen

taitaa olla siitä lähempi 30-vuotta jo.

• ehkä väärässa

ehkäpä syy onkin lain säädössä 80luvun lopussa JÄI KIINNI NS päättävän henkilön lapsi 3 kertaa autovarkaudesta varkaus lopetettiin tuli luvaton käyttöön otto tänä päivänä vanhemmat saavat sakot normaalista kurituksesta mikä on aivan eri asia kuin pahoinpitely mitä ns lapset harrastavat muita kohtaan kun eivät tiedä mitä voivat tehdä mitä olisi parempi jättää väliin turvattomuus lapsilla nykypäivää ja tuntuu että vanhemmat osittain turvaavat itsensä puuttumatta lapsen asioihin vai miksi öisin noin kymmen vuotiaat vielä kaduilla

• Eräänlainen.

Jotkut uskoo tavalla, toiset toisella.

• määvaan

Meidän isä oli vanhanajan kasvattaja. Muttei hän käyttänyt tukistusta kovempaa rangaistusta eikä se kenellekkään sisaruksista traumoja ole jättänyt. Johdonmukainen ja tiukka. Kuitenkin rakastava sellainen isä oli. Turhasta ei tullut ikinä sanomista vain jos oli aihetta. Kotoahan ne arvot lähtee. Vanhempien ihmisten kunnioitus ym. Mediatulvaa tenavilta vähemmäksi. Enemmän ulkona oloa ja tavallista leikkimistä ei television ääressä jatkuvaa istumista tai pelikoneen.

• Aikuisopiskelija...

Eli onko isäsi AINA oikeassa?
        Syytä siis kirjoittajien tutkia eri luonnetyypit ja heidään reagointinsa. Pahimpia ovat ne koleerkot, jotka Aina Oikeassa? Ei selittelyjä!
        Meiä aivopestään että oltava 'kova laki'... entä JOS samaan ja kunnioittavaan tulokseen päästään keskusteluin? Kun annetaan lapsellekin Vastuu tekemisistään?
        Huommio: Suurin osa Suomen Lapsista on erittäin fiksuja ja kykeneviä. Ei koulusurmaajia ole kuin 2 ja tuskin sellaisia suunntteleviakaan muutamaa enemmän!
        Aina tukistajakin on väkivaltainen! Onko se vaikeaa ymmärtää? Kaiken minkä teet toisille - sallitko tehdä sen itsellesi?
        Heti kun joku aikuinen polttaa tupakkaa, ei muuta kuin raiveleihin kiinni? Sitäkö?
        Huomatkaa ja uskokaa, että keskustelu, luovuus ja siihen kannustaminen, arvoista Keskustelu, yms opettaa lapsen vastaamaan itsestään ja muista!
        Tukkapöllyt yms ovat väkivaltaa. Aina!

• mamma-73

Olen itse ssan ut vanhan ajan kasvatuksen eli opettiin kunnioittaa vanhempia, oleman rehellinen, arvosmaan siä mitä sai ja oli jne. on jopa kerran saanut remmistä eikä ole mitään traumoja jäänyt. nykyään lapset ovat kuin siat pellossa, ei mitään tapoja, vanhuksia hakataan ja haukutaan, toisten omaisuutta tuhotaan ja millään ei mtään väliä. Tämä nykyinen lastensuojelu laki on mennyt ääri päähän, en tarkoita että antasin lupaa väkivaltaisuuteen mutta lapset tarvitsevat rajat ja selvät rajat eli luunappi ja tukka tölly olisi sallittava, lapsien hakkaatiin ja muutoin liiallinen kova kouraisuus ei ole sallittavaa.

• Aikuisoppija...

Olisiko ensimmäinen traumasi se, että syytät minun, Vitikaisen Villen, Linperin Lassen ja muutaman muun lapsia 'sioiksi pellossa'?
        Tarkoitan kun otat oikeudeksi ILMOITTAA: "..lapset ovat.."
        Olisikohan oikeammin sanoa: "Jotkut/muutamat lapset.."?

Muista Hyvä mamma-73, että kuvauksesi EI koske kuin häviävän pientä osaa lapsista. Olemme samaa mieltä, että lapsia on ohjattava yheiskunnan rajoihin. Mutta - en antaisi - anteeksi - Sinun tavoin suhtautuville oikeuksia päättää uusista lapsiin kohdistuvista laeista.
        Olisitko siis sallimassa samat käytösmallit aikuistenkin kanssakäymisiin?
        Kun nyt haukuit Kaikki Suomen lapset, saisimme me muut antaa Sinulle tukkapöllyä ja luunappeja?

Kenestäköhän meidän olisi aloitettava maailman parantaminen?
        Olisko siis lapsiin kohdistuva väkivalta hyväksyttävä oikein lain voimin, mutta aikuisia koskisi koskemattomuuden laki?

• Kasvatustieteilijä

Olisiko ensimmäinen traumasi se, että syytät minun, Vitikaisen Villen, Linperin Lassen ja muutaman muun lapsia 'sioiksi pellossa'?

Muista Hyvä mamma-73, että kuvauksesi EI koske kuin häviävän pientä osaa lapsista. Olemme samaa mieltä, että lapsia on ohjattava yheiskunnan rajoihin. Mutta - en antaisi - anteeksi - Sinun tavoin suhtautuville oikeuksia päättää uusista lapsiin kohdistuvista laeista.
        Kun nyt haukuit Kaikki Suomen lapset, saisimme me muut antaa Sinulle tukkapöllyä ja luunappeja?

Olisko siis lapsiin kohdistuva väkivalta hyväksyttävä oikein lain voimin, mutta aikuisia koskisi koskemattomuuden laki?

Lasten yksilöllisyys ei ehkä ole aivan niin totaalista kuin esität. Joka ajanjaksossa on tiettyjä meemejä, ja tämä juuri saa aikaan historiallista muutosta. On siksi hataraa sanoa esim. "Aina on ollut ainakin joitakin sellaisia lapsia kuin nytkin on, siispä nykylapsista yleisesti ei saa sanoa mitään kriittistä".

Lapset ja nuoret tarvitsevat tänä päivänä kuria, rajoja ja turvaa vielä enemmän siksi, koska maailmamme on vihamielinen lapsenmielisille. Et pärjää, jos olet kuin lapsi. Vaikka on totta, että ennen 1800-lukua lasta pidettiin aikuisena, vain pienemmässä koossa, silloin yhteiskunnan muut rakenteet ainakin mahdollistivat ihmisten läsnäolon ja suuremman vapaa-ajan, koska vaikka työtä riitti, työn ja vapaa-ajan ero ei ollut niin jyrkkä ja ankara kuin tänä päivänä. Lisäksi informaatiomäärä oli paljon pienempi ja maailma yksinkertaisempi, jolloin myös erilaisia mahdollisuuksia käyttäytyä oli vähemmän, koska ärsykkeitä oli vähemmän, hyvässä ja pahassa.

Kirjoituksessasi myös minusta yliarvioit lapsia toimijoina: lapsi on paljon riippuvaisempi aikuisista kuin kuka tahansa aikuinen. Lapsen ja aikuisen maailmat eivät mitenkään ole samat. Siksi on epäilyttävää käyttäytyä lapselle kuin kaveri sen sijaan että käyttäytyisi kuin esikuva ja auktoriteetti.

• neljäs lapsi

olet kovaan ääneen täällä antamassa vastuuta lapselle ja antamassa lapsen itse päättää omista asioistaan.
        mutta mietipä kenen vastuulla se lapsen käytös oikeasti on jos esim.

*lapsi jonka noin itsenäiseksi kasvattaa todella nuoresta, päättääkin 15v tulla äidiksi/isäksi, koska on mielestään tarpeeksi "aikuinen ja vastuuntuntoinen".

*lapsi jolla on tuollainen vastuu vain itsestä, voi päättääkin alkaa tekemään mitä haluaa, koska SINÄ et aseta rajoja vaan annat LAPSEN ITSE MÄÄRÄTÄ mitä hän tekee.

* lapsi jolla on valtaa noin paljon noin nuorena, ryhtyykin oikukkaaksi, kun sinä tahdot sopia jotain mikä sotii vasten hänen tahtoaan, siinä on sota sitten valmiina, kun lapsi kiukuttelee oikeuksiensa puolesta.

*mikä pahinta, lapsi noudattaa itse laatimaansa kotiintuloaikaa jonka äiti hyväksyy ihan v.lopun takia(klo23.00) ja lapsi joutuu raiskatuksi ja pahoinpidellyksi, KENEN VASTUU, kellä syyllisyydentunto niin kauhea että sydän särkyy?

nämä huomiot sen takia ettei unohdettaisi että lapsi on lapsi vaikka voissa paistaisi. lapsi tarvitsee kurin ja säännöt ihan jo senkin takia että kuri ja säännöt opettavat omalta osaltaan mikä on oikein ja mikä väärin ja lapsi oppii kunnioittamaan sitä joka ne säännöt laatii.
        säännöt ja kuri ovat myös hyödylliset lapsen turvallisuutta ajatellen, et voi tietää oikeasti mitä "hörhöjä" ulkona liikkuu 22-23.00 aikaan ulkona!niitä on raiskaajia, pahoinpitelijöitä, itsensäpaljastajia, "namusetiä" jotka tarjoavat neuloja/huumeita/muita aineita sisältäviä karkkeja lapsille, kidnappaajiakin löytyy nykyään ja ihan mitä vaan, heidän vuokseen lapsella on oltava säännöt joita noudatetaan. on naiivia olettaa että lapsi pärjää ja lapsi tietää ilman opastusta mikä on oikein tai väärin, mitä ei saa tehdä ja mitä saa tehdä.

sanoisin että pienet rangaistukset(tukkapölly, korvapuusti, luunappi) satuttavat vähemmän kuin vanhempien välinpitämättömyys, raiskaus, Poliisilaitokselle joutuminen.

lapset saavat enempi traumoja HENKISISTÄ /PSYYKKISISTÄ ASIOISTA , kuin kotikurista(kunhan se kotikuri pidetään asiallisena eikä lasta hakata verille).

mistäköhän sekin mahtaa johtua kun osa lapsista ei edes kotona tee kotitöitänsä, esim. siivoa huonettaan, tiskaa, imuroi, pyyhi pölyjä, pese pyykkiä?
        se on juuri tämä nykyajan hoivakulttuuri ja koneistettu ympäristö ja vaikka onkin pesukoneet sun muut koneet, niin ei lapset tai nuoret halua tehdä mitään, vanhemmat paapovat ja maksavat lapsilleen viikkorahaa siitä hyvästä että lapsi ei tee mitään..mutta hei lapsihan oppii käyttämään rahaa..=D

pitäisi ottaa osittain takaisin vanhanajan kasvatusmallia, sillä tämä meno on jo ihan silkkaa hulluutta ja vanhempien oikeuksia lapsen vanhempina poljetaan.
        lapsihan nykyajan perheessä määrää mitä syödään ja tehdään ja milloin ja miten.
        otetaan perheisiin takaisin ne arvot jotka on kadotettu aikapäiviä sitten ja varmasti lasten ja nuorten masentuneisuuskin vähenee kun vanhemmatkin ottavat oman osansa vastuustaan takaisin ja huolehtivat lapsen asioista ja kurista ja säännöistä.
        lapsi on onnellinen silloin kun on TIETOINEN oman kotinsa ja perheensä toimintatavoista ja säännöistä ja miten ne vaikuttavat häneen "laumanjäsenenä" ja mikä paikka lapsella on "laumassa". jos lapsi ei tiedosta omaa paikkaansa "laumassa" ja ei tunne sääntöjä, niin ihan varmasti hän alkaa etsimään rajojaan, kunnes saa vastareaktion teoilleen ja tavoilleen.

joten, lapsi on "laumanjäsen", mutta hänelle pitää osoittaa hänen paikkansa "laumassa, mutta täytyy myös osoittaa välittämistä ja huomiota asioihin ja tekoihin, sillä ilman minkäänlaisia vastareaktioita, lapsi ei itsekään opi reagoimaan asioihin jotka vaatisivat sitä huomiota.

• jos pahaa tehhää,.......

nii,ei vihata lastaa t: ääni härmästä

• lehmäampuu

vitsasta, itse käytän pesismailaa.

• p.raippanen

silloin tällöin menemisistä ja tekemisistä ja sieltä se sopu ja viisaus löytyy kepillä et saa muuta kuin vihat niskaasi ja morkkiksen itelle ja kun poika kasvaa niin turpaas!

• pettynyt nykyaikaan

kyllähän sen kasvatus tason näkee nykyajan nuorisossa . kouluissa ammuskellaan , kauppa keskuksia räjäytellään , kaikki mikä irti lähtee varastetaan ja hajotetaan.
      Vanhuksille huudellaan törkeyksiä ja nuorempia kiusataan ja hakataan koulumatkoilla. Mitään ei arvosteta vaan kaikkea pidetään itsestään selvyytenä ja minkään asian eteen ei olla valmiita näkemään vaivaa vaan kaikki pitäs olla hopea tarjottimella kotiin sohvalle kannettuna. Jos komennat niin ollaan heti oikeudessa pahoin pitelystä vaikka kyseessä oisi vain pieni tukistaminen.
      Itse olen tiukassakin kurissa kasvanut ja näin jälkeen päin en voi muuta kun äitiä kiittää kun asetti tiukat rajat jo pienenä ja opetti että tekemisillä on aina seurauksensa ja niistä pitää itse ottaa vastuu. Jos jotain halus sen eteen piti tehdä töitä ja nähdä vaivaa harvoin tuli mitään ilmaiseksi.Silloin oppi arvostamaan asioita eritavalla. Ei suojeltu ikäviltä asioilta vaan kerrottii kuin asiat oikeesti on jolloin ei kehittyny mitään harha kuvitelmia kuten esim.tietääkö tämän oäivän lapset et liharuoka on tehty eläimestä??? Tai kun lemmikki joudutaan lopettaa niin kerrotaanko kuin asiat on vai hiujataanko että se on jossain kaukana maalla.
      Joskus tuntuu että kun vanhemmat luo lapsilleen niin vääristyneen maailman kuvan suojelemalla ikäviltäkin asiolta ja kun se heille myöhemmin selviää asian oikea laita ni sit seotaan.
      Toinen asia on se kun vanhempia ei kiinnosta mitä lapset tekee ei ole aikaa luoda heille kunnon harrastuksia ja kiinnostuken kohteita. Penskat pelaa pelkkiä tietokone pelei , kattoo elokuvii mitä sattuu missä tänä päivänä ei muuta tehä kun tapetaan ja räjäytellään ja soditaan. Pääseehän äippä ja iskä helpommalla kun lapsi on jumissa tv.n ääres eikä tarvi perään kattoa.

Ennen vanhaan lapset osallistu koti töihin pienestä asti.Ei kysytty halus tai ei vaan tehtiin. Siinä lapset oppi että elämässä on asioita jotka pitää vain hoitaa.
      Jos johonkin mentiin mentiin pyörällä ei vanhemmat kuskaillu. Lapset viihty ulkona ja liikku. Nykyään kaikki 80% nuorisosta on ylipainoisia eikä ees tiä juoksemisesta ei omistakaan pyörää ja sukset mitä ne on.

No tämä ei koske kaikkia mutta valitettavan paljoa nuorisosta.

Kuria,töitä,terveitä,harrastuksia,ulkoilua ja oikeeta ruokaa ei mitään hampurilaisia ni rupeis voimaan nuorisokin paremmin samoin niiden kanssa pakostakin tekemisissä olevat muut ihmiset.

• Nuori 17 vee

Nuorempana kiinni jaadessa rangaistukset olivat yleensa elektroniikka pois, kotiarestia kunnes toisin maarataan.
      Nykysemmin vaan saarna ja lause "jos et tajua niin et tajua"

Olen kylla tempperamenttinen ihminen ja vankaan vastaan, mutta jostain syysta sita on tullu iteksee tajuttua et mitas jarkea tassakin hommassa sitten oli kun ei siita aiheudu kuin huonoja juttuja itellensa.

Mutta alkaas sentaan syyttako pelkastaan nuoria, kylla sita vikaa vanhemmissakin on. En sano etta kaikissa, koska omat vanhempani ovat kasvattaneet minut mielestani hyvin ja tekosistani olen oppinut vaikka onkin suhtkoht vapaa-kasvatus ollut.:)

• ....

...se lastaan vihaa. Lapsille pitää aina silloin tällöin antaa piiskaa. Näin siksi, että ne tekevät kuitenkin jotain pahaa vaikka eivät jää siitä kiinni, ja ovat selkäsaunansa ansainneet.

• The_Evil_Of_Silence

Luunappi saa minut sisälläni raivostumaan! Kehtaakin nuori mies tehdä 2 v. tyttärelleen minun nähden kirjastossa kun olen tietokoneen vastapäässä ja mies aiheutti nöyryytystä niin tyttärelleen että "minulle"! Jos vielä tapahtuu vastaanlaista, sylkäisen juomapullostani tai vessan kraanavedestä henkilön päälle! Ruumiillinen kuritus Suomessa alettiin kieltää vuonna 1984 lähtien.

@*&%!# !!!!!

• hirviö vanhemmat

sellaset vanhemmat jotka kurittaa lapsia pitää pistää vankilaan.

• 15v

Itse olen 15v vanha poika. Minulle on pienenä annettu vanhanajan kasvatus, mutta ei niin vakava, että vyöstä olen saanut. Mitä nyt isä on pikkuisen niskavilloista vetänyt sillain, että se sattui, mutta ei liikaa. Siitä ei mitään traumoja jää jos on terve lapsi. Luunappikin on ollut tehokas, jos tein jotain pahaa esim kiukkuissani hettelin leluja talossa, äiti antoi luunapin ja se sitten tepsi. Eikä vieläkään traumoja. Myös vahanajan selkäsaunallakin on peloteltu ja se on tepsinyt pelkkä sanomakin. Nykyään, olen monien mielestä fiksu, viisas nuori. Koulu menee hyvin, sosiaaliset taidot ym. Minua vain vituttaa se kun nykyään ihmiset höpöttää että "lasta ei saa kurittaa luunapeilla". Ei lapset silloin yksinkertaisesti opi mitään. Ja pieni kuritus on hyväksi, koska se karaitsee lasta, ja se auttaa selviytymään jatkossa, että jaksaa pitää puoliaan jne. Minun neuvoni on että luunappeja, ei liikaa eikä liian kovaa, mutta tuntua sen pitää. Jos on vähän pahempaa tehnyt, niskavilloista vähän vetää, ei taaskaan liian kovaa. Sillä oppii. Itse olen ylpeä vanhemmistani, ja kunnioitan heitä paljon.

• ei jatka perinnettä

mä sain kakarana turpiin vanhemmiltani jatkuvasti, silloin päätin että jos saan oman tai omia lapsia kasvatan toisella tavalla. no mä olen jo 50 ja mulla on 7v tyttö jota näen liian harvoin, mutta mä koitan aina miettiä lapsen ajatuksia jostain jutuista ja ohjata rauhallisesti oikeaan ja kannustan niissä mitkä hän tekee jo muutenkin oikein minun käsityksen mukaan. näin mielestäni pitäisi olla , kun jokainen ihminen on omallaisensa lasta pitää kuunnella ja seurata ja koittaa ymmärtää lapsen ajatusmaailmaa. silloin se on kasvatusta ei lellimistä eikä piiskaamista. lapsi ja nuori on jatkuvassa opettelussa elämään , niin minäkin vieläkin aina on uuden oppimista kun sitä itse haluaa.

• otavainen7

Niin, ei kai se vitsakaan hyvältä tunnu, ja kepposteltiin ennenkin. Mutta nykyisin enemmän selvemmin rikostellaan ja öykkäröidään, ja eletään "oma elämää" jo varhemmin.

• Hiittolainen

Itseäni kuritettiin, äiti huusi pää punaisena ja isä antoi remmillä perselle. Äiti tukisteli ja antoi luunappeja. Ei ole minusta yhtään sen pahempaa tehnyt. Kunnioitan muita ihmisiä ja etenkin vanhempiani.
        Omia lapsiani en nyt ihan remillä hakkaa, mutta tukkapöllyjä ei todellakaan säästellä.

• Hiittolainen

Itseäni kuritettiin, äiti huusi pää punaisena ja isä antoi remmillä perselle. Äiti tukisteli ja antoi luunappeja. Ei ole minusta yhtään sen pahempaa tehnyt. Kunnioitan muita ihmisiä ja etenkin vanhempiani.
        Omia lapsiani en nyt ihan remillä hakkaa, mutta tukkapöllyjä ei todellakaan säästellä.

• ovat kavereita lapsille

ennen vanhaan oltiin tyranneja. Kumpikaan ei ole hyvä. Vanhemmuudessa on kyse Agape-rakkaudesta, mikä on yksisuuntaista: sinä hoidat ja rakastat lastasi, etkä hemmottele häntä piloille, jotta hän "rakastaisi" sinua. Vaikka lapsesi olisi kauhukakara, sinä asetat rakkaudella hänelle rajat ja jos niitä rikotaan, niin siitä seuraa sanktioita (väkivallattomia sellaisia). Tällainen rakkaus vaatii paljon vanhemmilta; itsetuntoa ja rakkautta, mistä antaa ja antaa, ilman että tuntisi edes pahemmin saavan mitään takaisin... Ei kannata tehdä lapsia, jos ei ole mistä antaa.

• Kasvattaja

Lapset kaipaavat huomiota ja rakkautta paljon ja tunteen että heistä välitetään. Siihen kuuluu myös ne rajat ja kuri, jotka tietysti ovat varmasti aika lapsikohtaisia. Itsellä on yksi helppo tapaus(3,5 vuotias poika), joka ymmärtää yleensä kerrasta mitä saa tehdä ja mitä ei ja pahempia uhmiakaan ei ole ainakaan vielä ollut. Toiset lapset voivat vaatia joskus vähän tukkapöllyä, ennen kuin asia menee jakeluun. Mutta jollei yhtään välitä ja antaa lapsen tulla ja mennä miten haluaa ja tehdä mitä vaan, niin hommahan alkaa olla sitten sillä selvä. Itse ainakin muistan kuinka mukavaa oli esim. pötkötellä sohvalla isän tai äidin vieressä, kun katsottiin esim. telkkaria ja tuntea samalla läheisyyttä. Ja mielestäni myös jonkilainen rutiini on hyvä pitää, jottei aina tarvitse esim. kiukulla mennä nukkumaan. Eihän lapsen kasvatus ole ihan yksioikoinen veteen piirretty viiva, mutta kyllä siitä selviää kun pitää narut omissa käsissä ja muistaa sen rakkauden merkityksen, sillä aivan varmasti jokainen lapsi haluaa tuntea sen. Ja antaahan se itsellekkin myös paljon.

• macgyver_94

Lähdetään siitä että lasten kasvatus on vaikeampaa mikäli molemmat lapsen vanhemmat eivät panosta siihen tai lapsella on vain yksi huoltaja tai lapsia on paljon ja vanhemmat viettävät paljon aikaa töissä töiden parissa.
      Minun mielestäni lapsia tulisi kasvattaa tasapainossa kurin ja rakkauden kanssa.
      Kuitenkin käyttäen kuria rajatussa määrin.Liika kuri luo lapselle traumoja ja se taas saattaa vaikuttaa lapsen sosiaalisiin taitoihin ja myöhemmin aikuisena ilmentyä työelämän alueilla ja mielenterveysongelmissa,negatiivisesti.Lapsen mielen mukaan tulisi kuitenkin menetellä joskus positiivisesti ja antaa lapselle mahdollisuuksia päättää joistain asioista, aivan jo pienestä pitäen.Esimerkiksi vaikkapa päättää minkälaisia vaatteita hän pitää, kuitenkin vanhemman lopullisen päätöksen alaisena.Kun lapsi saa valita sellaisia asioita joista hän pitää ja ympäristö hyväksyy hänen valintojaan, lapsen itsetunto vahvistuu.
      Lapsia ei kuitenkaan saa laittaa päättämään jokaisista asioista jotka häntä itseään koskevat vaan selviä rajoja pitää vetää lapsen ympärille luomaan jonkinlaista vanhemman auktoriteettiä ja auttaa lasta ymmärtämään rajojen merkitystä vielä myöhemmin tulevaisuudessa.
      Jos rajoja rikotaan, siitä seuraa rangaistus minkä avulla lapsi oppii tietämään mitä tapahtuu kun rajoja rikotaan.Sopivia ja yleisimpiä lasten rangaistusmuotoja ovat eristäminen muusta ympäristöstä hetkellisesti,kotiarestit, jonkin lapselle tärkeän tavaran pois ottaminen lapsen käytöstä ja niin sanotut kiristävät keskustelut.Näistä Kotiarestia ei nyt kuitenkaan kannata ymmärtää väärin.Lapsena minä jouduin olemaan vajaat kaksi viikkoa kerrostaloasunnossa yhteen putkeen suljettuna pois ulkomaailmasta, osin niin että en aluksi päässyt ottamaan raitista ilmaa edes parvekkeelta.Muutoin en päässyt ulos koko asunnosta siihen vajaaseen kahteen viikkoon kertaakaan ja aina kun muu perhe lähti pois kotoa, esim ruokakauppaan tai käymään mummolassa minä jäin yksikseni kotiin itkemään ja surin sitä että koirakin pääsi ulos mutta minä en.Minua pidettiin vankina. Syy miksi jäin kotiarestiin johtui siitä että olin puhkonut kavereitteni kanssa polkupyörien kumeja.Kaverinikin joutuivat arestiin mutta heidän täytyi olla vain kolme päivää sisällä ja sitten he pääsivätkin jo ulos leikkimään ja kiikkumaan kiikuissa kun minä kyynelsilmin katsoin ikkunasta ja anelin äidiltäni että pääsisin ulos, mutta ei. Ei niin ei. Ehkä vielä myöhemmin kun äitini haluaa vanhainkodissa käymään ulkona, mietin hetken. Arestissa ollessani olin noin 6-vuotias. Olen asunut yksinhuoltajaperheessä 4-vuotiaasta saakka kun vanhempani erosivat kun isäni pakotti mutsini aborttiin, ja siitähän äitini onkin varmaan ikuisesti vihassa isälleni mutta eräänä päivänä kuulin että äitini kävi bubissa ja tuli sieltä kännissä pois hänen ollessaan raskaana, minä kohdussa.Silloin minulla keitti nupissa ja kovaa. Ja oli keittänyt aiemminkin ja pitkään äitini tyhmien älynväläysten ja päätösten johdosta.

"Joka kokee kasvattavansa väärin mutta hakeekin juuri apua ongelmaansa, esim täältä, kasvattaa periaatteessa oikein."

Kirjoittanut 15-vuotias poika.

• Kg.

ehdottomasti vanha. saatana kun oli pyöräilemässä niin mulle joka toinen 13-16 huutelee "paita päälle" heidän onneks en ollu päissään.

• öllimölli

Minulle on käytetty luunappia silloin kun en ole kahdesta varoituksesta kokeillut. Toinen rangaistus oli jäähy. En tunne/tuntenut olevani alistettu pelkääjä. Oma kehu haisee, mutta monet ovat vanhemmilleni sanoneet että harvoin näkee näin kypsästi käyttäytyvää ja toisia kunnioittavaa nuorta.
      Itse hämmästyn, kuinka nykynuoret ostavat kalliita vaatteita vanhempiensa rahoilla ja pukeutuvat huoramaisesti. Monet polttavat ja juovat (näin varmasti ollut aina, mutta määrä on kasvanut ihan hirveästi).
      Kyllä minun mielestäni pienet rangaistukset kuten luunappi tai jäähy eivät vahingoita lasta. Kunnon selkäsaunat tai muut lyömiset on asia erikseen. Lapsen tulee oppia että ensimmäisellä kerralla on uskottava, eikä se onnistu että aina vaan hoetaan että jos et tottele, saat rangaistuksen, mutta mitään ei sitten tapahdukkaan.
      Harrastan hevosia. Hevosen ja lapsen kasvatus ovat hyvin lähellä toisiaan (usko tai älä). Pieni vauva ei osaa sanoa, jos sitä sattuu ja mihin sattuu, ei osaa hevonenkaan. Vanhemman täytyy osata tunnistaa sairauksien oireet ja toimia oikein. Hevoset ja lapset oppivat todella helposti kun niiden ei tarvitsekkaan tehdä töitä, oli kyseessä huoneen siivous tai oikeappinen ratsastus. Seurauksena on kapinoivat lapset ja pystyynnousevat hevoset. Myös hevosista sanotaan että niitä ei saa fyysisesti kurittaa, mutta luonnossa emä voi aivan hyvin puraista varsaa jos se käyttäytyy huonosti. samaa on havaittavissa monessa muussakin eläimessä.
      Ihminen ei ole niin kaukana eläimestä kun me luulemme. Kun asioita hetken miettii, voit huomata että sinulla ja koiralla ei olekkaan niin paljoa eroa.

• jole

Olen samaa mieltä kanssasi ja mulla on kokemusta nyt äitipuolena olemisesta temperamentiselle lapselle,joka on kovatahtoinen.Isänsä asettaa kunnon rajan,itse olen liian kiltti. Mun pitäisi yrittää koittaa olla lujempi välillä. "Nuorena on vitsa väännettävä",ettei lapsesta tule pomo vanhemmalle.
      Rakkautta tarvitaan silti joka tilanteeseen:)

• 3 pojan iskä

Ite olen kasvattanu vaimon kanssa 3 poikaa, jotka ovat nyt nuorimmaistakin myötä juuri täysikäisiä.

Kasvatukseni on perustunut osittain "vanhan kunnon ajan kasvatukseen" ja osin vähän nykyaikaisempaan metodeihinkin perustuen.

Molempia kasvatusmetodeja on siis käytetty ainakin osittain sekaisin keskenään.

Periaatteita mistä itse olen vaimon kanssa pitänyt kiinni:

a) selkeät rajat joista pääsääntöisesti ei lipsuta (joskus poikkeus on paikallaan)
      b) Toisten ja itsensä kunnoittaminen ja itsensä sekä muiden hyväksyminen.
      c) Avoin mieli mutta ihan kaikesta ei mennä kuitenkaan möläyttelemään ja luottamukselliset asiat pidetään omana tietona (ellei nyt sitten kyseessä ole asia mikä pitää kertoa esim. rikollinen toiminta).
      d) Omista oikeuksista kiinni pitäminen mutta siten, ettei millä keinoin tahansa saavuteta niitä eli rehellisin keinoin ja asiallisesti pidetään omista oikeuksista kiinni.
      e) Rahan käyttö -> opetettu säästäväisyyttä ja sitä, että asiat maksaa ja mitä ne maksaa ja mihinkä kannattaa sitä rahaa käyttää sekä miten rahaa käytetään
      f) Hyvistä harrastuksista pidetään kiinni ja niitä tuetaan aina mahdollisuuksien mukaan sekä edesautetaan ns. luovan puolen asioita jotka vie ihmistä eteenpäin, auttaa rentoutumaan ja myöskin kasvattavat kaveripiiriä.
      g) Kavereiden kanssa oleminen ja kavereiden valinta ym. (sinänsä ei mitään rajoituksia paitsi jos kaverit eivät osaa käyttäytyä, tekevät pahojaan tai jopa rikollista niin sellaiset kaverit blokataan kyllä aika nopeasti, itseasiassa kaikki pojista osaa tämän homman eikä ole huonoja kavereita ollut).
      h) Toisten tukeminen, oikeudenmukaisuus, rehellisyys, avoimmuus ym. tärkeät asiat niistä pidetään ja on pidetty kiinni.
      i) Vaikka raha on tärkeä asia mutta se ei ole kaikki kaikessa vaan välttämätön elämisessä, viisas rahan käyttö ja myöskin antavainen auttavainen mieli vähäosaisempien osalle on aika tärkeä -> kuitenkin jos auttaa pitää katsoa miten ja kenelle sitä auttavaa kättä annetaan.
      j) alkoholi ja tupakka sekä huumeet, huumeet täys kiellossa eikä ole ongelmia ollut, tupakkaa ei polta yksikään pojista ja alkoholia käytetään hyvin viisaasti eli ei siis vedetä PO eli lärvit täyteen, itse ja vaimo toimitaan tässä hyvänä esimerkkinä.
      k) terveen järjen käyttö joka suhteessa
      l) koulutus ja työ -> näihin satsataan ja on satsattu ja homma viedään läpi kunnolla koska koulutus luo sitä perustaa ja duunissa opitaan loput ja ne saamansa työt niin kotona kuin työnantajan palveluksessa tehdään kunnolla.
      m) kasvatuksessa on ollut tietysti käytettävä pakkoa mutta myös joustavuus on hyvä paikoitellen riippuen tilanteesta (myös keppiä ja porkkanaa on käytetty).
      n)rangaistukset huonosta käytöksestä -> pikku tukan nipsaisut (ei millekkään vauvaikäiselle tietenkään ja nyt tietysti isompana ei enää tukkapöllyjä ole edes tarvinnut antaa). Remmistä en ole ikinä antanut (tämä sen takia koska itse sain pikkupoikana remmin solkipäästä eikä se ole mitenkään kivaa vaan jo täyttää väkivaltaisuuden piirteet eli lasta ei saa vahingoittaa fyysisesti tai henkisesti, tukka nipsasu ja pieni luunappi kädelle tai yläotsaan ei ole fyysistä vahingoittamista vielä ja henkistä väkivaltaa eli turhaa pelottelua ei harrasteta eikä aikaisemminkaan käytetty).

Rangaistus on aina suoritettu heti teon jälkeen, jotta se aiheyhteys on selvä ja lapsi tajuaa paremmin mistä tukkanipsu on annettu.
      On myöskin jääny viikonlopun karkkijutut sivuun rangaistuksena jos aiheitta ollut.

o) Lapsien edessä ei vaimo ja minä kinastella kasvatusmetodeista ja molemmat toteuttaa samaa kaavaa eikä sooloilla, jos toinen kieltää ja toinen myöntää niin lapsella menää spasmat sekaisin ja alkaa turha vedätys lapset kun ovat älykkäitä.

p) pojille on opetettu hyvät tavat ja anteeksiantamisen taito pienestä pitäen mutta se ei tarkoita sitä, että heitä voisi viedä miten kukin tahtoo vaan myös opetettu terve järki itsepuolustuksen suhteen ja miten homma hoidetaan rajojen puitteissa.

Lopuksi:

Nykyään on meno ihan syvätlä kun katsoo niin lähiympäristöön ja Suomen maahan sekä koko maailman suhteen, tuntuu siltä, että hirveän moni elää täysin ilman sääntöjä, muiden kuinnioittamista pääasiallisena tavoitteenaan minä minä minä ekaks ja hinnalla millä hyvänsä -> eli täysin ei nämä nykypäivän kasvatusmetodit pelkästään ole onnistuneet, lisäksi maailma on muuttunut ja raaistunut, enää ei liiankaan moni yksittäinen perhe kykene kasvatustyöhön nykymaailman puristuksessa ja oikeuden tunne on hyvinkin kateissa tämän päivän ihmisiltä, tuntuu että liian paljon sallitaan rikkomuksia niin pienistä kuin isoistakin rikkeistä ja rikoksista -> taputetaan liikaa päähän ja kun sitten pistetään lusimaan niin pannaan kakku ihan kaikesta tehdystä kun pitäisi puuttua heti pieniinkiin pahantekoihin.

Rakkautta olen opettanut ja rakkautta vaalinut, vihalla ei kasvatus kannata.
      Pienistä hyvistä teoista kasvaa iso vakaa virta jossa on hyvä elää.

Rakkautta kaikille ja tehdään paratiisia, ei se vielä ole myöhästä :-)

• tyttönen-23

Itse olen saanut uhmaiässä kevyen tukkapöllyn tai jäähyn. Vanhemmalla iällä oli uhkana kotiaresti, ja minäpä isin kilttinä tyttönä vältin ne.
        Mulla ei ole koskaan ollut mitää tarvetta olla ns tottelematta tai haastaa vanhempien auktoriteettia millään tavalla.
        Lapsille pitää asettaa siis selvät rajat, lapset joilla ei ole rajoja ja rakkautta tasapuolisesti, ovat esim koulukiusaajia, joita vanhemmat, opettajat ja edes rehtori eivät saa kuriin. "Annetaan millalle vähän rahaa kun äitillä ja isillä on kiire töissä."
        Televisio on yhä nuorempien ja nuorempien lasten lapsenvahti, ovatpahan hiljaa kun tuijottavat sitä, vanhemmat viettävät yhä vähemmän aikaa lastensa kanssa. Työ hallitsee elämää niin vahvasti ettei monilla riitä voimat viikonloppuna lasten kanssa touhuamiseen. (en yleistä kuitenkaan)

Monille nuorille/teineille ei sanomiset siis riitä, mistä sitten johtunee. Katsovat vaan kulmien alta halpamaisesti.
        Itse mottasin luokkalaistani jätkää 3v koulukiusaamisen jälkeen turpaan, ja johan loppui kuin seinään. Jotkut ovat niin hemmetin kovapäisiä etteivät usko ennen kuin itseään kolahtaa jollain tapaa henkisesti tai fyysisesti. Ja huom, tämän koulukiusaajan kanssa oltiin käyty monet tapaamiset, vanhempainillat, keskustelut,sovittelut, reksin kuraattorin ymv kanssa. Ei tulosta. Vasta väkivaltainen puolustautuminen lopetti tämän käyttäytymisen johon ei es aikuiset saaneet minkäänlaista vaikutusta.
        Mihin tämä maailma on menossa?

Kiitos teille vanhemmille jotka osaatte kasvattaa lapsistanne esimerkillisiä kansalaisia. Vanhempien osa on paljon raskaampi kuin yksikään lapsi pystyy ikinä kuvittelemaankaan.

• ......

En tosiaan tiedä, kuinka asiat olivat ennen vanhaan, koska en silloin elänyt, mutta mielestäni nykyajan lapset ovat aika hukassa. Ajattelin itsekin pitkään, että ongelma olisi siinä, että vanhemmat ovat liian lespuja, kunnes tajusin, että vanhemmat eivät vain jaksa välittää.

Olin jokunen viikko sitten eräässä huvipuistossa jonottamassa johonkin laitteeseen, ja näin sivusilmällä, kun lapsi (n.4-5v) kuikuili kaiteiden läpi, ja äiti ärähti vihaisesti: "Ei sinne mennä!". Tämän jälkeen lapsi yritti halata äitiään, ja äiti työnsi lapsen vihaisesti pois, osoittaen eleillään ja ilmeillään suurta vastenmielisyyttä lastaan kohtaan. Tämä oli vain yksi esimerkki, sillä vastaanlaista toimintaa olen nähnyt vaikka millä mitalla... Mielestäni tuollaisilta pitäisi kieltää lapset kokonaan.

Kunnioittaminen on kaiken kommunikoinnin perusta. Lasten pitää kunnioittaa vanhempiaan, ja vanhempien lapsiaan. Lapsen ei koskaan tarvitse olla vanhemmilleen kiitollinen, siitä, että on syntynyt tai saanut ruokaa, sillä kukaan meistä ei itse ole päättänyt syntyä, vaan sen päätöksen on tehnyt vanhemmat. Jos päättää hankkia lapsia, on silloin syytä osata myös kasvattaa. Moni tekee varmaan parhaansa, mutta aina voi parantaa.

Käytöstavat, kohteliaisuus, esimerkin näyttäminen ja kunnioittaminen toista ihmistä kohtaan kunniaan!

• Ehdottomasti entis aikaan arvot oli enemmän kohillaan kuin nyt...vapaassa kasvatuksessa mentiinkin sitten mehtään ja pahasti!
      Vanhaa kasvatus tyyliä voisi pikkusen höystää nykyaikaisilla hyviksi havaituilla keinoilla,mutta ei missään nimessä vapaata kasvatusta!

Itsella 3 poikaa ja sanon vain että rajat on lapsille rakkautta...ei kaikkee tarvihe kieltää..riittää kun lapsi tietää mikä on oikein ja mikä väärin..kyllä ainakin omilla omatunto hoitaa suurimman osan:-))))

Oon huomannu,että johdattelemalla rauhallisella puheella..antamalla lapsen itse huomata mikä meni pieleen,jos on tehny jotain väärin,se on ainakin omille tehonnu paremmin ku muut konstit:-)))

Ja jos uhkaa jollakin rangaistuksella,sen myös täytyy olla johdonmukainen ja toteutettavissa oleva,ettei lapsi huomaa että sanat ovat vain tyhjiä,eikä tuhmuuksista seuraakkaan sitä mitä on sanottu..

Tässä oli vain muutama asia..kasvatus on maailman vaikeimpia asioita:-)))

Perus arvot kun on kodissa kunnossa..olipa sitten yh-perhe tai ns."normaali" perhe,niin kyllä ne oman esimerkin kautta välittyvät lapselle aikaa myöten..

Ja syli on tärkee!

Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille äideille ja enkeleitä poluillenne!

• Sosiaalipolitiikkaa tehtiin lasten kustannuksella VAPAUTTAMALLA LAPSET VANHEMPIEN VALLASTA. KUN EI OLE VALTAA, EI OLE MYÖSKÄÄN VASTUUTA, mistä on seurauksena sosiaalisten ongelmien tahallinen synnyttäminen, sillä sosiaaliset ongelmat kasvattavat sosiaalista tarvetta ja lisäävät sosiaalisektorin työpaikkoja. Ja sosiaaliset ongelmat lisäävät myös sosialistipuolueiden kannatusta. Tyytyväinen ihminenhän ei kannata sosialistipuoluetta, ellei saa siitä jotakin hyötyä itselleen. Ihan turha kuvitella että joku poliittinen puolue sahaisi omaa oksaa, siksi on turha kuvitella että jollakin sosialisteilla olisi halua poistaa sosiaalisia ongelmia, sillä tyytyväinen äänestää porvaripuoluetta.
      JA TÄMÄ ON TOSI

• marjasuu

tyhmempää viestiä lukenut! HUH

• marjasuu kirjoitti:

tyhmempää viestiä lukenut! HUH

Britanniassa palautettiin vanhemmille oikeus käyttää kovempiakin keinoja rajojen laittamiseksi ongelmalapsille.
        Silloin kun lapsia ruvettiin vapauttamaan vanhempien vallasta uskoteltiin että pelastettaisi lapset vanhempien mielivallasta. Ne jotka mielivaltaisesti kohtelevat lapsiaan kohtelevat he niitä mielivaltaisesti myös laista huolimatta. ne jotka osaisivat voimakeinoja käyttämällä laitta ongelmalapsilleen rajat on laitettu lain kanssa vastakkain. Kaltaisesi kusipäät jotka kuvittelivat että kilttejä lapsia kasvatettaisi kovalla kädellä puolustivat sitä lakia jolla viedään vanhemmilta työkalut vaikeimpien lasten kuriin laittamiseen.

Et ehkä kusipäisyydessäsi ymmärrä sitäkään että sillä sosialistien lailla saatettiin myös vanhemmat vastakkain, jos toinen vanhempi haluaa laitta äärimmäisiä keinoja käyttäen lapsensa kuriin, sillä kysymys on kuitenkin lapsen elämästä ja toinen kusipäinen vanhempi on sillä linjalla että lapsi saa traumoja jos se laitetaan kuriin. Seurauksena on vanhempien välisiä riitoja ja avioerojakin. Sosiaalimenot olisivat murto-osa nykyisestä jos lapsia ei olisi vapautettu vanhempien vallasta. Rikollinen pahoinpitelee lapsen laista huolimatta ja lainkuuliaonen jättää lapsensa kasvattamatta kunnioituksesta lakia kohtaan. Joku kasvattaa vaikeasta lapsesta kunnon kansalaisen lainvastaisesti, joka olisi otettu huostaan jos sosiaaliihmiset olisivat asiasta olleet tietoisia. Näin se menee.

• mummomuori*
        Duke.of.America kirjoitti:

Britanniassa palautettiin vanhemmille oikeus käyttää kovempiakin keinoja rajojen laittamiseksi ongelmalapsille.
        Silloin kun lapsia ruvettiin vapauttamaan vanhempien vallasta uskoteltiin että pelastettaisi lapset vanhempien mielivallasta. Ne jotka mielivaltaisesti kohtelevat lapsiaan kohtelevat he niitä mielivaltaisesti myös laista huolimatta. ne jotka osaisivat voimakeinoja käyttämällä laitta ongelmalapsilleen rajat on laitettu lain kanssa vastakkain. Kaltaisesi kusipäät jotka kuvittelivat että kilttejä lapsia kasvatettaisi kovalla kädellä puolustivat sitä lakia jolla viedään vanhemmilta työkalut vaikeimpien lasten kuriin laittamiseen.

Et ehkä kusipäisyydessäsi ymmärrä sitäkään että sillä sosialistien lailla saatettiin myös vanhemmat vastakkain, jos toinen vanhempi haluaa laitta äärimmäisiä keinoja käyttäen lapsensa kuriin, sillä kysymys on kuitenkin lapsen elämästä ja toinen kusipäinen vanhempi on sillä linjalla että lapsi saa traumoja jos se laitetaan kuriin. Seurauksena on vanhempien välisiä riitoja ja avioerojakin. Sosiaalimenot olisivat murto-osa nykyisestä jos lapsia ei olisi vapautettu vanhempien vallasta. Rikollinen pahoinpitelee lapsen laista huolimatta ja lainkuuliaonen jättää lapsensa kasvattamatta kunnioituksesta lakia kohtaan. Joku kasvattaa vaikeasta lapsesta kunnon kansalaisen lainvastaisesti, joka olisi otettu huostaan jos sosiaaliihmiset olisivat asiasta olleet tietoisia. Näin se menee.

olevan nurinkurinen maailmakuva?

Puhut ”kilteistä” ja ”vaikeista” lapsista aivan kuin nuo olisivat jotain synnynnäisiä ominaisuuksia. Puolustat väkivaltaista käytöstä, ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkiin vaikeuksiin.

Tuota sosiaalipuolta esim. huostaanotoissa kuormittaa ne ”vaikeat vanhemmat”, jotka käyttäytyvät ongelmallisesti - ei niissä lapsissa aina ole ongelmaa. Enemmän siellä taitaa näkyä tuo kasvattamatta jättäminen. Osa on ihan hoidollisia, eli muutoin ei voi saada perheelle tai lapselle tukea (sitä ei siis ole saatavilla), ellei tee huostaanottoa.

Suurin osa esim. vangeista on saanut nimenomaan väkivaltaista ”kuritusta” lapsena enemmän kuin muut. Väkivalta kasvattaa väkivaltaa. Kurinalainen, johdonmukainen ja oikeudenmukainen kasvatus vasta saa muutoksia aikaan. Kurinalainen ei tarkoita fyysistä lyömistä! Se joka lyö, on jo menettänyt auktoriteettinsa. Epävarma ja pelokas vanhempi antaa vallan ihan itse lapselleen.

Työttömyys, huono-osaisuus, jatkuva kilpailu (työelämässä, aikaa ja energiaa ei jää perheelle) ja sosiaalisten tukien leikkaukset edesauttavat sitä, ettei jakseta olla enää vanhempia lapsille, apua ei saa kun ongelmat ovat ratkaistavissa. Apua saavat vain ne joilla on varaa maksaa. Markkinatalous tarvitsee uhrinsa, joiltakin on aina pois se, minkä joku toinen saa tupalana itselleen.

• heikki81

vanhan ja uuden välistä on mun makuun. olen oona5v ylpeä isi... vapaa kasvatus sukc!!

• oukhf

Paskapuhetta ettei sais lapsia "kurittaa" enää millään lailla. Kovana pitäis olla mutta mitään ei sais tehä. Meikäläiselleki annettiin lapsena luunappeja, tukkapöllyä ja huudettiin kunnolla jos ei sana menny perille. Vastaavasti sain sitte aimo annoksen rakkautta, huolehtimista ja hyviä eväitä elämään. Enkä oo nykyään millään tavalla häiriintyny, väkivaltanen tai sairas persoona.

Mielestäni saa ehottomasti tukkapöllyä antaa jos ei tiukka sana tehoa. Nykyään vaan kaikenmaailman sossu ihmiset on niin helevetin kärkkäänä joka asiasta. Teinityttöjen ja huumeita käyttävien naisten annetaan kyllä synnyttää ja joidenki vieläpä pitää lapsensa, vanhemmat ostaa kakaroille viinaa ja ne saa hypätä ulukona ties kuinka myöhään, mutta kunnon ihmiset ei sais lasta ees pikkasen näpäyttää jos se tekee pahojaan.

Ei tässä oo kyse väkivallasta vaan perus kasvatuksesta. Niin ja ps. Itsekin olen vasta 22-vuotias, eli en ole elänyt siellä oikeen kunnon vanhassa ajassa, mutta vanhempiani kyllä kunnioitan enemmän kuin ketään muuta.

• Kun olin 5v.

Silloin sanottiin ei saa valehdella.. enkelit itkee
        tai irvistäessä naama jää samanlaiseksi, kun tuuli kääntyy..
        En vieläkään ole nähnyt, mutta..

Jääkylmää rautaista tikasta EI saa nuolla.
        Lämmin tumppu maistuu ..lampaalta.
        Siitä siihen kurkkamisesta... kyllä näärän näpyistä olen samaa mieltä, ehkä.

Tämä aluksi.

Astrid Lindgrenin

http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/author&id=326

Tove Jansson

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson

Kirjojen "opit" olivat silloin voimassa...kun niitä tyttärilleni luin iltaisin saduiksi
        nukkumisen helpottamiseen...
        joskus iskä nukahti..kaunista eikö.

Tai Grimmin satuja (aika rajuja)...

Ihan sama miten, sen teet mutta
        ole lapsesi kanssa hän oppii sinulta. Aina.

Tyttäreni jo tajuavat elämän ja/tai sadun elävöittävän erilaisuuden.

Ei elämä ole satua
        elämä saattaa sattua
        älä muori keitä huttua
        saattaa ison kiven juureen
        tulla tuttua
        ,,

RW

Ovatko ne nykyään

kaikki lapset ADHD

RaWhide

p.s ajatuksia.....

• Santeri X

Kiristys, lahjonta ja uhkailu...toimii aina. Väkivaltaa ei tarvita.
      Etujen antaminen ja niiden pois ottaminen tarvittaessa, toimii kuin se kuuluisa junanvessa (sama logiikka toimii myös aikuisten joukossa).

Esimerkkinä vaikkapa nuorten (13-18) ohjailuun, otappa kännykkä pois ja laita internetin käyttökielto (kone pois) ja pistä määrä-ajaksi lompakko kiinni...haluampa nähdä yhdenkin teinin tässä maassa joka ei rupea kuuntelemaan tervettä järkeä ja skarppaa käytöstään, ainakin hetkeksi.
      Tähän pitää tosin osallistua sekä isän (isäpuolen) ja äidin että tämä tehoaa, nykyajan teinin pahin painajainen on olla erossa omistaan (ne kuuluisat kaverit).

• höpöhöpö sanon minä

Ihan oikeasti, realiteetti kasvatuksessa. Itse olen 35vee ja omaan 15 vuotiaan pojan, sanotaanko sopivassa suhteessa kaikkea, kuri ja rajat tuovat turvallisuutta,vapaus ja vastuu itsenäistymistä, oikean ja väärän opettaminen oikeudenmukaisuutta ja tämä kaikki täydellisesti rakastaen kurissa pitäen. Jokkait jokaisen itse tulee tietää lasta tehdessään, mitä ja miten tahtoisi itseään kohdeltavan. Ritva Santvuori on sanonut: "joka kuritta kasvaa,se kunniatta kuolee" ja minä siltä pohjalta rakkaudella lapseni kasvatan ja vielä armeijaan..josta äiti ei käy poikaansa hakemassa pois,sen vuoksi,ettei reppana pärjää urheilussa ja ei saa mikropitsaa..jota nyky-yhteiskunnassa tehdään.

• Santeri X
        höpöhöpö sanon minä kirjoitti:

Ihan oikeasti, realiteetti kasvatuksessa. Itse olen 35vee ja omaan 15 vuotiaan pojan, sanotaanko sopivassa suhteessa kaikkea, kuri ja rajat tuovat turvallisuutta,vapaus ja vastuu itsenäistymistä, oikean ja väärän opettaminen oikeudenmukaisuutta ja tämä kaikki täydellisesti rakastaen kurissa pitäen. Jokkait jokaisen itse tulee tietää lasta tehdessään, mitä ja miten tahtoisi itseään kohdeltavan. Ritva Santvuori on sanonut: "joka kuritta kasvaa,se kunniatta kuolee" ja minä siltä pohjalta rakkaudella lapseni kasvatan ja vielä armeijaan..josta äiti ei käy poikaansa hakemassa pois,sen vuoksi,ettei reppana pärjää urheilussa ja ei saa mikropitsaa..jota nyky-yhteiskunnassa tehdään.

Olennaista kirjoituksessa oli vanhojen metodien, fyysisen ja psyykkisen väkivallan poistaminen repertuaarista.
        Vapautta ja vastuuta annetaan, rakastetaan ja kunnioitetaan perheenjäsenenä ja aina kannustetaan...mutta rankaisukeinot ovat uutta mallia, mikäli et rankaise ylilyönneistä...ei lapsi opi myöskään rajoja.

• toimii se.

minut kasvatettiin tähän "vanhaan" tyyliin, vaikka olenkin nuori, sillä olen isovanhempieni kasvattama. vanhan tyylin ei tarvitse tarkoittaa mielivaltaista kurittamista! minulle opetettiin kunnioitusta ei vain vanhempia vaan myös kaikkia muitakin kohtaan, minut opetettiin arvostamaan asioita ja minut opetettiin näkemään vaivaa voidakseni olla ylpeä siitä mitä saan aikaan, opetettiin ottamaan vastuuta asioista ym. ja kaiken ohella myös minun mielipiteitäni kuultiin jne.

rangaistus keinoja oli niin monia kuin oli kasvattajiakin, sillä minua eivät kasvattaneet VAIN isovanhempani. (pitkä juttu eikä kuulu tähän asiaan)

minulle on annettu selkäsaunoja vanhanaikaisesti koivunoksalla(toki tämä vasta vihoviimmeinen vaihtoehto äärimmäisissä tilanteissa)

minua on vedetty tukasta(enkä ole tästä pahastunut tai saanut traumoja, päin vastoin muistan että odotin että tukistaja päästää irti ja painelin pihalle naureskelemaan, kuka nyt pienestä pöllytyksestä välittää?)

minulta on otettu tavaroita pois rangaistukseksi (esim puhelin. mutta minähän en siitä piitannut, pitäkööt puhelimen!)

minut on laitettu arestiin (kerran muistan neuvotelleeni arestin selkäsaunaksi..siis todellakin otin mieluummin selkääni kuin olin arestissa sisällä!!!
        eihän sellainen ole hyväksi eikä terveellistä kenellekkään, ulkoilma tekee aina hyvää)

minulle on huudettu naama punaisena (mikä oli aina hieman ärsyttävää ja hieman noloakin mikäli joku kuuli ja aina tietenkin joku kuuli!)

luunappejakin olen saanut ym ym ym..kaikki varmasti kokeiltu. Olin villi ja eloisa vekara. mutta olin myös fiksu!

kaikista tärkein opetus oli opettaa ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin!!!

silloin rangaistus ei ollut se mikä vaikutti, olin kuitenkin valmis rankaisemiseen kun kerran tiesin että olin toiminut väärin ja olin sen ansainnut(olisin luultavasti ihmetellyt jos ei rangaistusta olisikaan tullut?!,opetti myös sen että jos rikkoo sääntöjä siitä seuraa aina rangaistus,olivat ne sitten oman kodin tai yhteiskunnan sääntöjä)

näin se mikä sai minut lopettamaan pahan teot oli useinmiten häpeä siitä miten väärin olin tehnyt,oma omantuntoni.

ja kun kaikki niin paheksuvat vanhoja rangaistus keinoja kuten vanhaa kunnon selkäsaunaa niin pakko on kertoa miten mieleeni niin hyvin painui isoisäni kertomus (hänellä oli tapana kertoa opettavaisia tarinoita, suurin osa luultavasti totta, ehkä värikkääsri koristeltu, mutta hyvässä tarkoituksessa kaikki:)

..kertomus pojasta joka poikaporukan mukana oli pahojaan tekemässä ja jäiköhän kiinni varkaudesta, ylinopeudesta, alkoholijuomien hallussapidosta vai mistä lie, sitä en muista ja joutui sitten poliisiasemalle missä kaksi poliisia, nuori ja vanha, kuulustelivat poikaa. Normaalin käytännön mukaan tietenkin laitettiin putkaan, mutta vanhempi poliisi ottikin pojan polvelleen, laski housut ja antoi vanhan kunnon selkäsaunan ja laski sen jälkeen pojan menemään. Nuorempi tätä ihmetteli johon vanhempi vastasi että näitkö ilmeen pojan kasvoilla?jos olisimme laittaneet hänet putkaan hän olisi huomenna vain kehuskellut kylällä sillä kavereilleen ja nauttinut muiden kunnioitusta ja pahan pojan maineestaan, mutta mitä luulet nyt käyvän, kehuskeleeko hän tapahtuneesta kavereilleen?

• janajavana

Miksei heti otettais käyttöön kasvatustyyliä joka vallitsi yli 4000v sitten, et heitettiin vammaset/sairaat lapset rinteeltä alas..?

• Carsten05

Kultainen keskitie on tässäkin niin kuin niin monessa muussa asiassa se paras. Lapselle pitää antaa rakkautta, turvallisuutta, selkeitä ohjeita sekä asentaa rajoja. Väkivallalla ei saa olla minkäänlaista osuutta lapsenkasvatuksessa.

• Kärsivällisyys kasvatuksessa lisää turvattomuutta, kun taas kova ja ehdoton kuri lisää turvallisuudentunnetta.
        Väkivalta ei ole mielivallan synonyymi. Väkivalta tarkoitta voimakeinoja joilla ääritapauksessa saadaan toinen valtaan. Vastuullisilla vanhemmilla saa olla voimakeinot käytettävissä. Mielivalta astuu kuvaan kun tehdään kasvattajista epävarmoja ja saadaan tarkoituksella vanhemmat tieten tahtoen rikkomaan lakia koska hellä puhuttelu ei tehoia ja lapset saadaan vastustamaan vanhempia sekä vetoamaan oikeuteen rajoitta vanhempien oikeuksia lasten rajoittamattomia oikeuksia vastaan. Pitäisi vaikeimmillekkin lapsille voida pistää rajat. Juuri vaikeimpia vartenhan ne kovat otteet ovat, eikä niitä kilttejä varten jotka tottelevat sanaa. lapsen parasta vanhemmat ajattelee.

• rajoja

Ite oon saanut tukkapöllyä, luunappeja, selkäsaunaa, arestia yms. Meillä oli joskus käytössä taulu, jossa kaikenlaisia kohtia ja jos teki pahaa, tuli mustaa viivaa ja hyvästä punaista ja ne viivat oli sitten suorassa suhteessa viikkorahan määrään. Esim. kiroilusta mustaa ja oman huoneen siivouksesta punaista. Ja kyllähän toimi, tämä siis alakouluikäisenä. Yläkoulussa olikin sitten aresti käytössä, harvoin jouduin, mutta toimi ne muutamat kerrat. Peruskeskustelu asiasta normaalilla äänellä oli paljon pelottavampaa vanhemmilta, kun istuit korvat punaisena kuuntelemassa asiallista nuhdetta jostain omasta törttöilystä. Joutui kuuntelmaan, vastaamaan ja katsomaan silmiin.. Huh. Sitä aion omille lapsilleni myös kokeilla sitten kun ovat senikäisiä, että asioista voi keskustella.

Toivoin joskus tässä aikuisena, että mulla olisi ollut enemmänkin rajoja, tein paljon pahaa josta juurikaan en kiinni jäänyt, tuhosin, varastin, rettelöitsin, poltin, join jne.. Ihmettelen etten enempää kieroon kasvanut silti (olen 28v kasvatusalan ammattilainen, suorittanut 2 ammattitutkintoa, pienen pojan äiti, avoliitossa, työssä), taisi sitten olla sopivasti omaa järkeä päässä.

Mietin usein miksi tein kaikkea tyhmää ja ainoa on se, että liian paljon aikaa ja vapauksia, liian vähän aktiviteetteja ja rajoja. Pienellä kylällä esim. kesäaikaan ei ollut nuorille mitään toimintaa, joten mitäs siinä muuta tehtiin kun pyörittiin kylillä, häiriköimässä mopoineen yms. milloin missäkin kaupan nurkalla. Suurimmat kiitokset siitä, ettei silloinen pieni porukkamme enempää pahaa saanut aikaan, kuuluu ehdottomasti kunnan nuorisotyöntekijöille, jotka uhrasivat monia iltoja ja viikonloppuja meidän nuorten takia, järjestivät diskoja, bändi-iltoja ja normaaleja nuorisotaloiltoja kerhoineen, kisoineen ja leffailtoineen. Se oli meille silloin tärkeintä, oli joku paikka jossa aikuisten kanssa pystyi OIKEASTi puhumaan vaikka poikaystävästä tai koulujutuista, joilta sai tukea ja myötätuntoa, mutta joita ei tehnyt mieli suututtaa, koska sitä jotenkin tajusi, että se paikka pistetään helposti meiltä kiinni, jossei osata kunnioittaa kaikkea sitä puitteineen. Ei meillä tullut mieleenkään silloin, että oltaisi sotkettu tai rikottu tahallaan paikkoja, meitä vartenhan ne olivat!

Tässä kohtaa peräänkuulutan vanhemmilta enemmän aikaa lapsilleen, nykyään tuntuu ettei töiden jälkeen enää monikaan jaksa mitään harrastaa, tai ei ole vaan aikaakaan siihen. Minun varhaisnuoruuteni kului harrastuksen parissa, jossa parhaimmillaan oli mukana koko perhe. No, harrastus jäi yläkoulussa, mutta tilalle tuli nuorisotoiminta ja siinä olin mukana täysikäisyyteen asti. Tällainen yhdessätekeminen ja oleminen on mielestäni perheillä nykyään liian vähissä ja totuus on, että liian harvat vanhemmat tietävät mitä heidän lapsilleen OIKEASTI edes kuuluu.

Miettikääpä tätä:

-kertooko lapsesi sinulle aina koetuloksensa tai koepäivänsä?
        -kuulusteletko lasta ennen kokeita? tarkastatko koskaan läksyjä?
        -KYSYTKÖ päivittäin mitä kuuluu tai miten meni koulupäivä, nukuitko hyvin tms.
        -teetkö joskus oikeaa ruokaa vai syökö lapsesi jääkaapista mitä sattuu löytämään, valmisruokia, hamppareita tms.
        -tekeekö lapsesi kotona muita kotitöitä, kuin siivoaa oman huoneensa? jos tekee, maksetaanko niistä erikseen hänelle?
        -tiedätkö missä nettisivuilla lapsesi käy, mitä hän siellä tekee ja millaisia kuvia hän ehkä on itsestään nettiin laittanut?
        -käykö lapsesi kaverit kotonanne usein, tunnetko lapsesi kavereita, tuoko lapsesi poika/tyttöystäviä kotiinne?

Eli tärkeää ei ole olla lapsen kaveri, vaan vanhempi, joka kuitenkin tuntee lapsensa. Tämän kaiken saa kun luottaa, kunnioittaa ja rakastaa, MOLEMMIN PUOLIN.

• TOSI-uskisman

Lapset tulee kasvattaa helluntalaisten periaatteiden mukaan paheksumaan syntistä elämää ja opettaa PYHÄÄ elämää! tapakointi,viinanjuonti,rokin kuuntelu,ea-seksi,homoilu tulee julistaa pannaan !!!

• ryynis

Nuorten parissa töitä tehneenä väittäisin, että nykyajan suurin ongelma kasvatuksessa on ajanpuute.
      Vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, he eivät kysy mitä näille kuuluu, he eivät kerro rakastavansa ja välittävänsä näistä. Tämä ahdistaa lasta ja nuorta eikä sitä mikään lepyttelyksi ostettu tavara korvaa!

• Pete681

Kyllä itse puolustan vanhanajan kasvatus metodeja Itse kovia kokeneena tunnustan että ei minulle ole ainakaan luunapeista tukistuksesta tms ole ollut haittaa toki se silloin tuntui inhottavalta mutta siitä opittiin. koko kouluaikani kävin tarkkiksen puolella ammattikoulussa menestytiin jo normaalisti. ja AINA on ollut kunnioitus ja arvostus vanhempia kohtaan enkä tarkoita pelkästään omia vanhempia vaan kaikkia.
      VÄHÄN SELVENNYSTÄ LISÄÄ

Tukistus = muutamasta hiuksesta isä otti kiinni ja tukisti jos oli rikottu ikkuna ja se oli sillä selvä eimitään retuutamista

Luunappi=etusormi peukalo napsasu (yleensä) surauksena jos esim ruokapöydässä puhutiin hävyttömyyksiä

Siis ei mitään väkivaltaista vaan reilua ja rehellistä ohjausta JA NÄISTÄ OPITIIN KERRALLA

• ei stupido

Jos lapsia saa kasvattaa väkivallalla, kaikkia aikuisiakin saa hakata ja kiskoa tukasta. Nyt kaikki pomot kurittamaan työntekijöitä vyönsoljella! Muijan ja äijänhakkaajat jatkakaa vaan moukarointia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• no nykyaikanen tietenki tulee olee melko hankalaa lapsella tulevaisuudessa jos vanhalla tyylillä kasvattaa...!!! molempi parempi on siinä vanhassakin puolia...:D eivät anna helpolla periksi ja ovat meleko jääriä :D

• pappa neuvoo

Nykyaikana ei voi enää puhua lasten kasvattamisesta, vaan pikeminkin kasvattamatta jättämisestä. Jos lapselle ei aseteta selkeitä rajoja, niin heille tulee tunne, ettei heistä välitetä. Itselläni oli lapsena / nuorena selkeät rajat. Olen saanut erinäisiä kertoja "selkäsaunankin", mutten ole siitä traumoja saanut tahikka katkeraksi tullut. Päin vastoin olen vanhemmilleni kiitollinen saamastani kasvatuksesta ja kurinalaisuudesta. Siihen aikaan ei lapset hyppineet vanhempiensa silmille. Yleensäkin vanhempia ihmisiä kunnioitettiin. Mutta siihen aikaan lastenkasvatus velvollisuuksista ei kinasteltukaan medioisa niin kuin nykyisin. Silloin lasten / nuorten kasvattamiseen osallistuivat vanhempien ja koulun ohella myös naapurit, mikä olikin luontevaa, sillä eihan vanhemmat tai opettajat aina olleet näkemäsä lasten kolttosia. Oli itsestään selvää, että jos naapuri näki, niin naapuri torui.

Omat lapseni olen yrittänyt aikanaan kasvattaa samasa hengesä. Luunapin / tukkapöllynkin annoin jos oli aihetta. pahimmillaan uhkasin myydä orjaksi nuubiaan. Kotiarestit ja pelikiellot olivat myös käytetty rangaistusmuoto, ellei sovituissa rajoissa kestetty. Naapureiden tenavat toruin myös tarpeen mukaan. Enkä ole huomannut heille traumoja tulleen.

Olen minä toisaalta lapsilleni myös sen tehyt selväksi, että he ovat minulle tärkeitä ja toivon, että sitten aikanaan kun heillä on lapsia, niin he osaavat kasvattaa heidät kunniallisiksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi.

Lapsille on saatava ja pystyttävä näyttämään niin positiiviset, kuin negatiivisetkin tunteet ja ennen kaikkea se, että heistä välitetään.

• nyt saa riittää

Jos lapsia saa kasvattaa väkivallalla, kaikkia aikuisiakin saa hakata ja kiskoa tukasta. Nyt kaikki pomot kurittamaan työntekijöitä vyönsoljella! Muijan ja äijänhakkaajat jatkakaa vaan moukarointia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ryynis

Rajojen asettaminen ei ole sama kuin tukkapölly tai luunappi, lasta voi "rankaista" muutenkin esim. pienelle lapselle jäähypenkki on oiva paikka ja isommalle taas arestia taikka muiden etuuksien eväämistä (ei tietokonetta, pelaamista tms.).

Vaikka en omille vanhemmilleni katkera luunapeista tai kerran saamastani tukkapöllystä olekaan, muistan ne aina ja hetkeksi vanhemmasta tuli pelottava rakastavan sijaan.
        Isäni ei koskaan käyttänyt minua vastaan fyysisiä rankaisukeinoja ja jostain syystä olen häntä kunnioittanut ja kuunnellut tästä huolimatta aina enemmän.

...

Rajojen asettamisen ohella vanhemman tulee olla läsnä lapsen elämässä. Hänen pitää osoittaa ymmärtämystä, rakkautta ja hänen on oltava lapselle turvallinen - ei pelottava - henkilö.
        Kuinka moni vanhempi jättää kysymättä lapselta/nuorelta miten päivä meni ja mitä koulussa tapahtui? Liian moni.

Lapsen tai nuoren ei myöskään tule koskaan olla vanhemman terapeutti. Vaikka vanhemmalla olisi vaikeaa, ei lasta tulisi sekoittaa "aikuisten murheisiin".
        Myöskään erotilanteessa lasta ei tule käyttää välineenä toisen satuttamiseen tms. vaan vaikka ero olisi kuinka riitaisa, lapsi olisi pidettävä erossa riidasta ja itkusta.

Useissa perheissä on myös ongelmia tunteiden osoittamisen kanssa. Joissain perheissä rakkaudesta ei juuri keskustella, mikä mielestäni on väärin.
        Joissain perheissä on myös "kiellettyjä tunteita" eli lapsi ei vanhemman mielestä saisi tuntea vihaa tai kiukkua, mikä on myös väärin.
        Kaikki tunteet ovat oikeita ja niitä on opittava käsittelemään.

• parempia

Ei ollut ennen pissiksiä, pettureita vaan sitouduttiin, ei avioeroja, viinaa ei juotu litkimällä, ei voitu harrastaa seksiä vapaasti kun ei ollut pillereitä, oltiin kaikinpuolin siivosti. Tämä ns. vapaa kasvatus ja saa tehdä mitä huvittaa -tyyli ei ole parempi ratkaisu. Tuhansia vuosia ihmiset osasivat olla ja nyt menee kaikki reisille.

• ryynis

Johan raamattu on täynnä pettureita, murhamiehiä ja mitälie.
        Siihen en ota kantaa, onko ko. opus satukirja vai ei, mutta vaikka olisikin niin joku ne sadutkin on kirjoittanut silloin joskus kauan sitten :p
        Se siitä "tuhansista vuosista, jolloin ihmiset osasivat olla".

• *

näinpä kävin kotikonnuilla kaikki oli automatisoitu ja huolttikset abc:tä tunkevia burgeri automaatteja eise saatana ole ihme että läskistytään ja lihotaan kuin siat
        vittu minkä näköistä amerikan meininkiä terve vaan ja hyvää huomenta
        en ota ees osaa kun omien lasten terveelliseen kasvatukseen lekkivät pihoilla ja syöväy marjat ja tekevät kolttoset lapsena!!!!!!!!!!!!!!!!

• Jumala

ja aina vaan kärsivällisyyttä. Jos lapsi kiukuttelee, antaa kiukutella. Annetaan ns. pölyn laskeutua niin kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Lahjoa kannattaa, muttei liikaa. Tarpeeksi näkee kylillä pilallehemmoteltuja kauhukakaroita, jotka eivät ole tavoistaan päässeet sitten isompanakaan. Kiristyssana on kova juttu eli jos et tee sitä niin ei onnistu tuokaan. Itse oon välil syyllistyny siihen, et korotan ääneni liian lujalle ja lapsi oppii siihen, et huudetaan. Nykyajan vanhemmilla on tuo käytöksen mallin opettaminen hukassa. Ryypätään, rällästetään ja kiroillaan. Onneksi on olemassa Jeesus, joka minutkin pelasti ja on tärkein lasten auttaja kasvun kannalta. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta", sanoo Jeesus tänäkin päivänä. Amen. Jumalan siunausta

• Täti Tomera

Mitä lapsilta tarvitsee kieltää? Lapset oppivat käyttäytymään kuin vanhempansa. Ihmisestä ei voi "pestä kiroilua pois" tai "lyödä kiukuttelua loppumaan". Kaikki tällaiseen käytökseen pystyvät.

Liiallinen kiltteys tuskin on haluttavaa. Kasvatat lastasi siihen, mistä toisia vanhempia syytät eli liialliseen pehmoiluun.

• kuri terveellä mielellä

tietenkin, kasvattaa lasta lojaaliski ja yleisesti sivistyneeksi. Ei kiroile esim kaupassa ja huuda äitiä lehmä lumpuks.... Tämmöisiä tapauksia näkee nykyään kaupassa aivan liikaa, äidit melkein itkevät apua... :( säälittää! Erittäin usein lapsilta joilta puuttuu isä elämästään ovat tälläisiä. Tiedän itse 3 tapausta, äitiä haukutaan ja sorretaan ja viikonloppu iskälle näytetään sitä enkeliä... Matala ääni tehoaa lapsiin ja ero on huomattava. Tv kauppatäti

• Paljon asiaa miettinyt

Hyvän ja todella tärkeän aiheen olet tuonut esille, kiitokset siitä.

Ihan ensiksi, olen äiti ja isoäiti, viisikymppinen.

Minut on kasvatettu kunnioittamaan yleensäkin ihmisiä, eläimiä, pienenä niiattiin saman talon tädeille ja sedille, kuin myös heti juostiin avamaan ovi jos nähtiin jonkun tulevan kassien kanssa, ja miksei ilman kassejakin, eli opetettiin olemaan kohteliaita ihmisille ja hyväkäytöksisiä.
      Selkään sain remmilla muistaakseni kerran mutta arestia sain tai jäin ilman viikkorahaa useamman kerran.

Kun ajattelen omaa nuoruuttani, meillä oli farkut, bootsit eli ns. "lantasaappaat" raudoilla, kuunneltiin black sabbathia, deep purplea jne, mietittiin kuka hakisi viikonlopuksi viinaa jne, eli samanlaista kuin tänä päivänä, erona se, että me todella osattiin käyttäytyä, myöskin teininä, mieleeni ei koskaan, ei ikinä, olisi tullut esim. haistatella vanhemmilleni niin kuin nykyään tehdään, kavereitten kesken kiroiltiin muttei koskaan kotona.
      Jos halusit viikkorahaa, piti tehdä kotitehtäviä, että sen sai, tiskata, imuroida, viedä roskat jne.

Olen voimakkaasti sitä mieltä, että rajoilla kasvatettu on miljoona, miljoona, miljoona kertaa parempi kuin rajoitta, vanha sanonta " kuka rajoitta kasvaa, se rakkaudetta kuolee" pitää paikkansa, isä ja äiti jotka laittavat lapselleen rajat siitä mitä saa tehdä, miten käyttäytyä, se kertoo rakkaudesta, huolesta ja välittämisestä. Ihmettelen suuresti millainen vanhempi voi hyväksyä, että oma lapsi saa tehdä mitä haluaa, olla ulkona niin myöhään kuin haluaa, haistatella mummot kumoon mennen tullen jne... Se on välinpitämättömyyttä jota monet sanoo, että kasvattaa lapsiaan ilman rajoja, voi luoja, kuka on tärkein ellei oma lapsi.

Pieni esimerkki vapaasta kasvatuksesta ja välinpitämättömyydestä. Taloomme muutti uusi perhe, heillä on 5-6 vuotiaita tyttäriä, tytöt olivat repineet kevät talkoissa juuri istuttamamme kukat pois ja tyttöjen äiti sanoi vaan, että no, lapset on lapsia. Lapset ei saa tehdä kaikkea mitä he haluavat. Omalle samanikäiselle lapsenlapselle ei edes ole tarvinut kertoa ettei pihaan istutettuja kukkia saa repiä, se on ihan ymmärrettävissä oleva asia hänen mielestään, toki hänestä on ihanaa antaa äidille ja mammalle kukkia, mutta ne ovat olleet voikukkia tjms.

Nykyään puolet suomalaisista nuorista syö masennuslääkkeitä, ei vaan ennen, armeijaan ei haluta tai ei pystytä menemään, ei vaan ennen, entäs nämä järkyttävät kouluampumiset, eipä ollut niitäkään ennen, mutta ennen, eikä niin kauhean kauaan siltikään, lapset kasvatettiin rajoilla, se ei tarkoita missään nimessä ettet lastasi rakasta, vaan juuri päinvastoin.

Koulukiusaamista on varmaan ollut kautta aikojen, mutta ei tässä määrin mitä nykyään, itse olin aina kiusattujen puolella ja yleensäkin heikomman ja avuttomamman puolella, tämäkin on asia mistä jokaisen vanhemman pitäisi omille lapsilleen puhua, itse aina hyppään ns. toisen housuihin, eli ajattelen, miltä se tuntuisi jos se tapahtuisi minulle, ja tätä olen puhunut niin omalle kuin lapsenlapselle, että ajattele jos joku tekisi sen sinulle, ovat ymmärtäneet sen.

Maailma on menossa tosi huonoon suuntaan ihan kaikessa, ei pelkästään lasten ja nuorison käytöksessä, jostainhan sen täytyy johtua, ja ihmisestä itsestään kaikki lähtee.

Missä ihmeen vaiheessa tuli nämä uusavuttomat?
      Itse kasvattelin omaa lastani niin kuin minua on kasvatettu, hän nyt kasvattaa samalla lailla omaa lastaan. Minkälaisia lapsia kasvaa uusavuttomien lapsista??? Ja joskus näistä lapsista tulee meille päättäjä ihmisiä! Eivätkö he ole koskaan saaneet tehdä kotitöitä ja sitä kautta oppineet, vaan ovatko he saaneet kaiken valmiina, siis sen viikorahankin mitään tekemättä, ja eiköhän tuo sana viikkoraha kohta kuole pois.

Lapsesta kasvaa hyväkäytöksinen, muut huomioon ottava ihminen ilman remmiä, ei sitä tarvitse, mutta säännöt ja rajat tarvitaan, yleensäkin lapsille pitää puhua ja kertoa eri asioista, muuten ei opi, eihän pieni ihminen voi elämästä mitään tietää ennen kuin asioita ja tapoja opetetaan. Jos me kaikki kasvettaisiin ilman rajoja ja sääntöjä niin aikamoisessa pellossa elettäisiin.

• lapsikij

muutama hyvä pointti sulla tuossa tekstissä oli, mut imeisestikään ole itse kokenu masennusta SAIRAUTENA...

mulla suht koht ok nuoruus tiettyine ongelmineen ja liian nopeaa "aikuistumisineen".

Mulla ollut kyllä hyvä kasvatus ja kunnioitan ja autan vanhempia ihmisiä (joista osa kyllä käyttäyy pahemmin kuin kauheimmat kakarat) ovissa ja laukkujen kans esim....

Osa nuorista kyllä käyttää masennusta keinona välttää töitä... Mutta entäs me oikeasti masentuneet joille ei toivoa tulevaisuuteen näy?

Jos mulla ei olis semmonen kasvatus ku on ollu ni oisin varmasti jo pois tästä elämästä... Ja se ei ole kaukana ettenkö ois.

• mummomuori*

kultaa muistot.

Vaikka en aina ihan ymmärrä mitä näillä ”rajoilla” tarkoitetaan, niin kova kuri lapsena oli.

Kyllä se oli aina tiedossa, että mistä rangaistuksia tuli ja millaisia ne olivat. Se ehkä oli se hyvä puoli. Se vain oli huono puoli, että ne eivät olleet aina oikeudenmukaisia ja kilttejä oltiin vain rangaistuksen pelossa. Se opetti olemaan silmänpalvoja. Samoin nuo ”rajat” jos olivat liian ahtaat, se opetti kapinoimaan. Tästä myös on seurannut masennustakin kun kapinointi on kääntynyt itseään vastaan.

Onnekseni sain samalla kasvatustakin, eli kuten itse ymmärrän, minua ohjattiin siihen aikuisen vastuullisuuteen ja ymmärrykseen. Käytännössä se oli syyn ja seurauksen lakien ymmärrystä – esim. jos tein piruuksia, minun piti korjata tekemäni vahingot. Niistä en päässyt luikahtamaan selkäsaunalla, joka oli tosiaan joskus se helpoin vaihtoehto. Jos ei ollut muuta vaihtoehtoa, niin silloin tuli selkään. Sekin pyrittiin ottamaan ”selkä suorana” vastaan, itsehän oli kokeillut niitä ”rajoja”.

Luulen että suhtautuminen silloin yleensä esim. kipuun oli erilainen. Sitä ei pidetty pahana. Ruumiillinen työ tarvitsee erilaista kivunsietoa. Tuolloin joutuivat lapset tekemään oikeita töitä, jolloin oli pakko kehittää myös kivunsietoa. Silloin ei pienet risut ja luunapit tuntuneet missään. Samoin kehittyi sisu ja kärsivällisyys. Omia mielihalujaan oppi siirtämään, sitten sitä kyllä nautti satasella pienestäkin.

Omilla vanhemmillani (molemmat työläisiä) ei ollut aikaa eikä energiaa juurikaan juosta lasten perässä. Silloin vain yhteisö, eli naapurit toimivat myös kasvattajina. Aikuinen oli aikuinen, vaikka olisikin ollut vieras. Samoin vanhemmat lapset seurasivat nuorempiaan ja opettivat heitä. Tämä lenkki taitaa nykyään olla jo historiaa?

Kaupunkilapsena oli myös opittava pitämään puolensa. Toki minäkin jouduin kiusatuksi, mutta sain ne loppumaan ihan puhumalla. Toisaalta muistan että oli suuri häpeä jos joku aikuinen puuttui meidän välisiin tappeluihin, ne piti osata itse selvittää. Korkeintaan ohjeita tai neuvoja kysyttiin aikuisilta. Kantelijoita ja äidinhelmoihin pakenevia kiusattiin armotta.

Omat lapseni kasvatin vähän toisen periaatteen mukaan, käyttäen vapaatakin kasvatusta. Sen vain ymmärrän toisin – lapsi joutuu kohtaamaan päätöstensä seuraukset. (esimerkissäsi lapset olisivat joutuneet istuttamaan kukkaset takaisin, vähintään ottamaan nuhteet naapureilta vastaan) Aikuinen päättää ehdotta tärkeimmistä asioista, niistä ei neuvotella. Tämä aina lapsen temperamentin ja kehitysvaiheen huomioon ottaen.

Minulla on kolme ihan erilaista lasta. Se oli todella haastavaa, kun jokaisen kohdalla toimi vähän erilaiset muodot. Kun yksi uskoi puhetta, oli toinen niin vahva tahtoinen, että oli turha edes yrittää puhetta. Yksi ei ollut moksiskaan tukkapöllyistä ja toiselle se oli nöyryyttävää.

Tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen, on huono kasvatusmetodi. On itse kyettävä noudattamaan ohjeitaan. Sääntöjen tulee olla selkeitä ja on tarkastettava että lapsi on ymmärtänyt ne. Niitä ei saa olla liikaa kerralla, kasvun myötä niitä lisätään. On pidettävä huoli, että niitä myös noudatetaan.

Ohjenuoranani on ollut, että lapsi kasvaa aikuisuuttaan varten. Kun hän lähtee omilleen, on hänellä kylliksi tietoja, taitoja ja menetelmiä joilla hän pärjää. Nykyään minusta tuntuu että lasta kasvatetaan vain lapsuutta varten, sitten hänet lähetetään maailmalle aika avuttomana.

Kun tällainen nuori saa omia lapsiaan, ei hänellä ole oikein mitään käsitystä, kuinka kasvattaa ja ohjata lastaan. Lapsi pyritään tekemään ”onnelliseksi”, eli hänet pidetään ”tyytyväisenä”. Kaikkea mikä tuottaa pahaa mieltä, pettymyksiä, kipua, itkua tai kapinaa, pyritään välttelemään, kaiken tulee olla mukavaa. Silloin ei voi paljon käyttää sanaa ei, eikä rangaistakaan.

Millainen aikuinen hänestä sitten kasvaa?

• KimmoJ-9

...On kurin puute... Teet ihan mitä vaan niin seuraus on korkeintaan nuhtelu...

• tömpsy

Tähän ajattelin pistää mietteitäni reilu 50:senä äijänä ja kahden kollin isänä.
        Meitin perheessä oli koivuniemen herra käytössä kun herrat oli nuoria noh toinen sai aina vähän enemmän sitä makiaa kun villi luontoine oli.
        Nykyään tämä villiluontosempi joka enemmän sattumia sai on elämässään hyvin menestynyt (tähän saakka) ja tämä rauhallisempi on käynyt linnasta linnaan polkua ja joskus nyrkkeilemäänkin olen hänen kanssaan joutunut?
        Epäilen että tuolla murrosiässä nuitten vekaroitten lopullinen käytös syntyy ei se aina ole perheestä kiinni siinä on monta tekijää.

• tömpsy

Tähän ajattelin pistää mietteitäni reilu 50:senä äijänä ja kahden kollin isänä.
        Meitin perheessä oli koivuniemen herra käytössä kun herrat oli nuoria noh toinen sai aina vähän enemmän sitä makiaa kun villi luontoine oli.
        Nykyään tämä villiluontosempi joka enemmän sattumia sai on elämässään hyvin menestynyt (tähän saakka) ja tämä rauhallisempi on käynyt linnasta linnaan polkua ja joskus nyrkkeilemäänkin olen hänen kanssaan joutunut?
        Epäilen että tuolla murrosiässä nuitten vekaroitten lopullinen käytös syntyy ei se aina ole perheestä kiinni siinä on monta tekijää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1704
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      915
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      160
      773
    Aihe