Eräillä seurakunnilla ulkopaikkakuntalaisilta peritään 150 euroa vihkimaksua. Ymmärrän ettei se edes kata kuluja. (pappi,kanttori,suntio...)
Mutta hurskaasti kirjoitetaan kirkollisen vihkimisen olevan aina ilmainen. Oma seurakuntani perii tätä toimitusmkaksua ulkopaikkasilta. Meidät vihittiin muualla Suomessa, eikä maksua kyselty. Jos olisi kysytty, olisin lähettänyt laskun omalle seurakunnalle nimimerkillä "2 veronmaksajaa"
Ihmettelen seurakuntien käytäntöä. Jos menen ensiapuun vieraalla paikkakunnalla, osaavat laskuttaa kotikuntaa. On se nyt kumma, että vuosikymmeniä maksetaan satasia vuodessa veroa ja sen kerran kun jotain tarvii, niin maksullista on.
Vihkikirkon
9
875
Vastaukset
- aina oma
Omaa autoasi saat käyttää ilman erillistä maksua, mutta taksi tai linja-auto maksaa. Mikä kumma sitten on, että vieraan kirkon käyttö maksaa?
- kirkollinen
Maksat kirkollisverosi omaan seurakuntaasi. Palvelut saat omasta seurakunnastasi. Jos jotain muuta haluat niin maksa.
- maksullisella paikalla
Jokainen srk saa päättää periikö maksun köyhyyttään tai ahneuttaan ja minkä suuruisen maksun. Bisnes on bisnes. Meiltä ei maksua peritty, arvostan vieraanvaraista ja suvaitsevaista seurakuntaa. Jatkossa mieluusti muutan kirjat paikkakunnalle. Ehkä tämän srk hallintoon on osunut luottamushenkilöitä, jotka eivät pistä pahakseen paikkakunnan palveluja (valokuvaus,kampaamo, majoitus,pitopalvelu...) käyttäviä. Tuntuisi kolkolta maksaa kirkon, herran huone, vuokraa, sakramentin toimittamisesta. Kai sama vuokra peritään siunaustilaisuudestakin. Enemmän seurakuntaa luulisi rasittavan henkilökunnan palkat. Mielipiteeni on, että seurakunnat voisivat ristiinlaskuttaa toisiaan toimituksista. Kirkollinen vihkiminen olisi silloin "a i n a maksuton", niinkuin srk:n lehdestä luin. Tosinhan aina koskee vain aikaa, ei paikkaa. Paikka on maksullinen veron kautta, tai srk:n päätöksellä. Ei siis heti kolahtanut toi luetun ymmärtäminen.
- parijuttua
maksullisella paikalla kirjoitti:
Jokainen srk saa päättää periikö maksun köyhyyttään tai ahneuttaan ja minkä suuruisen maksun. Bisnes on bisnes. Meiltä ei maksua peritty, arvostan vieraanvaraista ja suvaitsevaista seurakuntaa. Jatkossa mieluusti muutan kirjat paikkakunnalle. Ehkä tämän srk hallintoon on osunut luottamushenkilöitä, jotka eivät pistä pahakseen paikkakunnan palveluja (valokuvaus,kampaamo, majoitus,pitopalvelu...) käyttäviä. Tuntuisi kolkolta maksaa kirkon, herran huone, vuokraa, sakramentin toimittamisesta. Kai sama vuokra peritään siunaustilaisuudestakin. Enemmän seurakuntaa luulisi rasittavan henkilökunnan palkat. Mielipiteeni on, että seurakunnat voisivat ristiinlaskuttaa toisiaan toimituksista. Kirkollinen vihkiminen olisi silloin "a i n a maksuton", niinkuin srk:n lehdestä luin. Tosinhan aina koskee vain aikaa, ei paikkaa. Paikka on maksullinen veron kautta, tai srk:n päätöksellä. Ei siis heti kolahtanut toi luetun ymmärtäminen.
Ainakin jos luotetaan kirkon omaan sivustoon, avioliittoon vihkiminen ei ole ev.-lut. kirkon sakramentti. Niitä ovat kaste ja ehtoollinen, mutta avioliittoon vihkiminen on muuten vain kirkollinen toimitus. Liekö siinä sitten yksi peruste, että seurakunnat voivat ulkopaikkakuntalaisilta maksua periä, kun kyse ei ole sakramentista eli pyhästä toimituksesta.
Tottakai myös seurakuntaa rasittavat palkat enemmän kuin vaikka jonkin tilan käytöstä aiheutuvat kulut suoraan (sähkö yms.), onhan työ Suomessa tunnetusti kallista. Mutta seurakunnan työntekijöiden työtä tarvitaan joka tapauksessa. Jos jollakulla nyt sattuisi olemaan oma rippipappikin mukana vihkimässä vieraalla paikkakunnalla, niin harva kai roudaa sinne oman kanttorin ja muuta kirkon avoinna pitämiseen tarvittavaa väkeä. Joiden työaikaa kuluu ulkopaikkakuntalaisenkin vihkimisen osalta. Eli siinä mielessä kuluja tulee myös niiden palkkakustannusten puolelle, joita paremmin sanoit ymmärtäväsi. En sano tätä sillä, että olisin ulkopaikkakuntalaisten vihkimistä vastaan, mutta hiukan tuntuu, ettet oikein hyväksy, että kuluja tosiaan tulee sille vihkimispaikan seurakunnalle. Verotulot ovat jääneet saamatta, kun ulkopaikkakuntalaisista on kyse, ja paikkakunnan muiden palvelujen käyttäminenhän ei ole mikään varma juttu, jos kauniisti meikattu morsian tulee vihkaistavaksi johonkin tunnelmalliseen kirkkoon ja juhlat pidetään naapurikunnan kivassa pitopaikassa. - aidosti maksuton
parijuttua kirjoitti:
Ainakin jos luotetaan kirkon omaan sivustoon, avioliittoon vihkiminen ei ole ev.-lut. kirkon sakramentti. Niitä ovat kaste ja ehtoollinen, mutta avioliittoon vihkiminen on muuten vain kirkollinen toimitus. Liekö siinä sitten yksi peruste, että seurakunnat voivat ulkopaikkakuntalaisilta maksua periä, kun kyse ei ole sakramentista eli pyhästä toimituksesta.
Tottakai myös seurakuntaa rasittavat palkat enemmän kuin vaikka jonkin tilan käytöstä aiheutuvat kulut suoraan (sähkö yms.), onhan työ Suomessa tunnetusti kallista. Mutta seurakunnan työntekijöiden työtä tarvitaan joka tapauksessa. Jos jollakulla nyt sattuisi olemaan oma rippipappikin mukana vihkimässä vieraalla paikkakunnalla, niin harva kai roudaa sinne oman kanttorin ja muuta kirkon avoinna pitämiseen tarvittavaa väkeä. Joiden työaikaa kuluu ulkopaikkakuntalaisenkin vihkimisen osalta. Eli siinä mielessä kuluja tulee myös niiden palkkakustannusten puolelle, joita paremmin sanoit ymmärtäväsi. En sano tätä sillä, että olisin ulkopaikkakuntalaisten vihkimistä vastaan, mutta hiukan tuntuu, ettet oikein hyväksy, että kuluja tosiaan tulee sille vihkimispaikan seurakunnalle. Verotulot ovat jääneet saamatta, kun ulkopaikkakuntalaisista on kyse, ja paikkakunnan muiden palvelujen käyttäminenhän ei ole mikään varma juttu, jos kauniisti meikattu morsian tulee vihkaistavaksi johonkin tunnelmalliseen kirkkoon ja juhlat pidetään naapurikunnan kivassa pitopaikassa.Ymmärrän, että kuluja tulee seurakunnalle, jossa vihitään. Toiset perii maksun, toiset ei. "Oma" seurakuntani rahastaa kirkon käytöstä. Minusta he voisivat maksaa vaikkapa minun ja puolisoni veroista maksun seurakunnalle, jossa meidät vihittiin. Tulihan heille säästöä, kun emme kuluttaneet heidän työaikaansa ja sähköä. Saivat ehkä samaan aikaan maksullisen keikan. Tulisi luoda yhtenäinen käytäntö, jossa vihkiminen olisi aidosti maksutonta vihittäville. Silloin tuntuisi, että kirkko kannustaa avioliiton solmimiseen. Kyse on periaatteesta, 150 ei hääbudjettia kaada. Jos jollain kaataa, valitsee varmaan muutenkin lähimmän kirkon. Laskutukseen on ilmeisesti lähdetty, koska jotkut tunnelmalliset tai muuten hittikirkot rasittuvat vieraista. Maksu voisi olla todelliset kulut kattava, mutta maksaja vihittävien seurakunta. On varmaan vihkipareja, jotka valitsevat kirkon kuvakirjasta. Useimmiten on kuitenkin siteitä vihkipaikalle: suku, oma rippikirkko, kesäasunto, entinen tai tuleva asuinpaikka...
Jos tilanne olisi ollut toisin päin, "oma" seurakantani ei perisi ulkopaikkasilta ja meiltä olisi peritty, olisimme mukisematta maksaneet maksun, ja todettu tuskin kattaa kuluja. Nyt, kun saimme olla vieraana ja vielä koimme tervetulleeksi, rupesi nyppimään "oman" srk:n tyly käytäntö. - parijuttua
aidosti maksuton kirjoitti:
Ymmärrän, että kuluja tulee seurakunnalle, jossa vihitään. Toiset perii maksun, toiset ei. "Oma" seurakuntani rahastaa kirkon käytöstä. Minusta he voisivat maksaa vaikkapa minun ja puolisoni veroista maksun seurakunnalle, jossa meidät vihittiin. Tulihan heille säästöä, kun emme kuluttaneet heidän työaikaansa ja sähköä. Saivat ehkä samaan aikaan maksullisen keikan. Tulisi luoda yhtenäinen käytäntö, jossa vihkiminen olisi aidosti maksutonta vihittäville. Silloin tuntuisi, että kirkko kannustaa avioliiton solmimiseen. Kyse on periaatteesta, 150 ei hääbudjettia kaada. Jos jollain kaataa, valitsee varmaan muutenkin lähimmän kirkon. Laskutukseen on ilmeisesti lähdetty, koska jotkut tunnelmalliset tai muuten hittikirkot rasittuvat vieraista. Maksu voisi olla todelliset kulut kattava, mutta maksaja vihittävien seurakunta. On varmaan vihkipareja, jotka valitsevat kirkon kuvakirjasta. Useimmiten on kuitenkin siteitä vihkipaikalle: suku, oma rippikirkko, kesäasunto, entinen tai tuleva asuinpaikka...
Jos tilanne olisi ollut toisin päin, "oma" seurakantani ei perisi ulkopaikkasilta ja meiltä olisi peritty, olisimme mukisematta maksaneet maksun, ja todettu tuskin kattaa kuluja. Nyt, kun saimme olla vieraana ja vielä koimme tervetulleeksi, rupesi nyppimään "oman" srk:n tyly käytäntö.Tuskin seurakuntasi sentään "rahastaa" kirkon käytöstä, siis voittoa tuottavasti? Mutta oli miten oli, niin vihkiminen on kaipaamallasi tavalla aidosti maksutonta, kun se tapahtuu oman seurakunnan alueella. Minusta ne, jotka haluavat lisäpalveluja, toki vaadittaessa maksavat lisäpalveluista. En näe siinä mitään ongelmaa. Eikä kirkko organisaationa varmaankaan erityisesti anna avioliittokielteistä kuvaa, vaikka ulkopaikkakuntalaiset palveluista joutuvat maksamaan joissain seurakunnissa, kun sanot, että päinvastainen olisi vihkimiseen kannustavaa.
Aiemmin taisit pohtia ulkopaikkakuntalaisille maksullisuutta siunaustilaisuudessakin. Käsittääkseni näin on ainakin joissakin tilanteissa, että ulkopaikkakuntalaisen siunaustilaisuus ja hautapaikka maksavat enemmän kuin oman seurakunnan alueella asuneen. Sekin on varsin ymmärrettävää, että moni saattaisi haluta tulla haudatuksi kotiseudulleen jonnekin pikkupitäjään, vaikka verot on vuosikaudet maksettu kasvukeskuksiin, jonne elintason perässä aikanaan lähdettiin. Jos yhtenäisiä käytäntöjä perätään, silloin kai jouduttaisiin pohtimaan myös tätä puolta, koska miksipä ehdoton maksuttomuus vain vihkimisille, miksi ei myös viimeistä leposijaansa jostakin halunneille?
Olen samaa mieltä, että postikorttikirkot ja muut erityisen halutut ovat kovilla ainakin täällä meilläpäin, kun taas modernimmat rakennusviritelmät varmaan saavat enemmän "hengähtää". Eli siinä mielessä ulkopaikkakuntalaisilta maksun periminen on minusta ihan ok, jos seurakunta sellaiseen päätyy. Mutta, koska asia sinua kuitenkin vaivaa, niin siinäpä vaikuttamisen paikka omassa seurakunnassasi, koska enemmistön kannan mukaan sielläkin varmaan mennään? - Komposti
parijuttua kirjoitti:
Ainakin jos luotetaan kirkon omaan sivustoon, avioliittoon vihkiminen ei ole ev.-lut. kirkon sakramentti. Niitä ovat kaste ja ehtoollinen, mutta avioliittoon vihkiminen on muuten vain kirkollinen toimitus. Liekö siinä sitten yksi peruste, että seurakunnat voivat ulkopaikkakuntalaisilta maksua periä, kun kyse ei ole sakramentista eli pyhästä toimituksesta.
Tottakai myös seurakuntaa rasittavat palkat enemmän kuin vaikka jonkin tilan käytöstä aiheutuvat kulut suoraan (sähkö yms.), onhan työ Suomessa tunnetusti kallista. Mutta seurakunnan työntekijöiden työtä tarvitaan joka tapauksessa. Jos jollakulla nyt sattuisi olemaan oma rippipappikin mukana vihkimässä vieraalla paikkakunnalla, niin harva kai roudaa sinne oman kanttorin ja muuta kirkon avoinna pitämiseen tarvittavaa väkeä. Joiden työaikaa kuluu ulkopaikkakuntalaisenkin vihkimisen osalta. Eli siinä mielessä kuluja tulee myös niiden palkkakustannusten puolelle, joita paremmin sanoit ymmärtäväsi. En sano tätä sillä, että olisin ulkopaikkakuntalaisten vihkimistä vastaan, mutta hiukan tuntuu, ettet oikein hyväksy, että kuluja tosiaan tulee sille vihkimispaikan seurakunnalle. Verotulot ovat jääneet saamatta, kun ulkopaikkakuntalaisista on kyse, ja paikkakunnan muiden palvelujen käyttäminenhän ei ole mikään varma juttu, jos kauniisti meikattu morsian tulee vihkaistavaksi johonkin tunnelmalliseen kirkkoon ja juhlat pidetään naapurikunnan kivassa pitopaikassa.Ei sillä sakramentaalisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Itse toimitus on maksuton aina; se on se tila josta se maksu peritään. Mikään taho ei kiellä seurakuntaa laskuttamasta tilojensa käytöstä.
- parijuttua
Komposti kirjoitti:
Ei sillä sakramentaalisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Itse toimitus on maksuton aina; se on se tila josta se maksu peritään. Mikään taho ei kiellä seurakuntaa laskuttamasta tilojensa käytöstä.
Juu, itseäni ei se sakramenttiasia niin kiinnostanutkaan, mutta pohdiskelin vain siksi, kun aloittaja totesi jotenkin niin, että tylsää, kun kirkko sakramentin toimittamisesta rahastaa. Mutta eihän se siis niin ole missään tapauksessa, kun avioliitton vihkiminen ei edes ole sakramentti, eikä vihkimisestäkään yleensä omassa seurakunnassa rahasteta.
- pakolliset
Et voi oikeastaan verrata ensiapua ja vihkikirkkoa. Ensiapu on vähän sellaista pakollista, että sitä ei kukaan voi kieltäytyä antamasta. Ensiavun tarve ei katso paikkakuntaa eli voit joskus sairastua tai loukkaantua vieraallakin paikkakunnalla. Siksi on järkevää, että siitä kunnat sitten laskuttelevat toisiaan.
Vihkikirkko on sitten jo ihan eri asia. Naimisiin ei ole pakko mennä, vihkimistä ei ole pakko suorittaa kirkossa, vaikka kuuluisi seurakuntaan eli siltikin voi valita maistraattivihkimisen, eikä vihkimistä ole pakko saada jonkun toisen seurakunnan kirkossa, jos haluaa kirkkovihkimisen. Eikös silloin ole aika loogista, että vapaasti valittavien ekstrapalvelujen käytöstä seurakunta voi halutessaan laskuttaakin - ihan sitä asianosaista eikä tämän kotiseurakuntaa? Jos seurakunnan talous on tiukoilla, niin eikö olisi parempi, että rahat kohdistettaisiin vaikka oman seurakunnan vähävaraisten auttamiseen eikä tuettaisi ulkopaikkakuntalaisten naimahaluja?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5349017Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616200Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765263Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664759Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004381Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664063SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853962- 931926
- 1061450
- 47989