Tuli pohdittua.

JekkuKonttori

Elämä on kärsimysta ja elämän kärsimyksestä vapaudutaan kun himo / halu tukahdutetaan.

Mutta mistä syntyy haluaminen ? Syntyykö halu vajavaisuudesta ?

Entä mistä syntyy vajavaisuus ? Syntyykö vajavaisuus puutteesta ?

Onko puutteen perimmäinen synnyttäjä nöyryyttävä köyhyys ?

Niin,ihminen joka on materiallisesti köyhä on myös henkisesti kykenemätön luopumaan halusta. Vasta kun ylläolevat,molemmat,elämänolosuhteen ovat ihmisillä riippumattomat niin vasta sitten on mahdollisuus saavuttaa Buddhismin perimmäisen kahdeksanosaisen polun ensi askeleet ?

Onko Buddhalainen elämänfilosofia suotu vain hyvinvoiville joilla yksin on vain oikeus ja mahdollisuus hyvinvointioppiin.

29

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munkin kertomaa

      Ei vaan nimenomaan tavallisille mateille ja maijoille.

      Haluaminen syntyy tietämättömyydestä. Tietämätön tietoisuus synnyttää halut, Eli kun on tietämätön, syntyy haluja. Tosiasia on, että kaikki on sisällä. Mutta kun on tietämätön, luulee, että tarvitsee kauniin tyttökaverin yms.

      Thaimaassa kuulin, että rikkaat ovat deitejä. (Se on thaimaalainen sanonta). Ei siis ihmisiä. Ja nimenomaan köyhät raatajat ovat ihmisiä, jotka voivat valaistua. Ei deitit. Ne jotka raatavat kuumassa auringossa Thaimaassa, voivat valaistua. Siis hiki on edellytys valaistumiselle, ei varakkuus.

      • JekkuKonttori

        Kauniita ajatuksia.Jos nyt joku menisi kertomaan slummin asukille,joka elää aliravittuna ja ilman päänsiaa,että murheesi johtuu tietämättömyydestä niin varmasti saisi ongelmallisen vastaanoton. Vai olisiko sinulla otsaa kertoa hänelle että tietämättömyytesi synnyttää halun joka luo teille ylenpalttista ja jatkuvaa köyhyyttä ja kärsimystä.
        On helppo jaella ohjeita kun itsellä on vatsa täynnä ja silkkipielukset odottavat uinujaa.Myös Buddhalaiset munkit elävät ilman huolen häivää.Askeettinen vuode ja luovutettu ruoka takaa halun haluttomuuteen.
        Teoriitinen totuus on arveluni ja se että Buddhismi on "uskontojen " hierarkiassa ylintä yläluokkaa ja ja maahisuskonnot alinta järjestelmää,jota ihminen pyrkii noudattamaan.


    • mielestäni

      Päätelmäsi ovat todella mielenkiintoisia. Mielestäni olet kuitenkin aivan väärillä jäljillä buddhalaisuuden näkökulmasta. Ei tosiaakaan buddhalaisen tarvitse elää aineellisen hyvinvoinnin keskellä. Kärsimyksestä eroonpääsy ei tarvitse aineellista omaisuutta, ei edes epäkohtien poissaoloa. Vapautuminen tarkoittaa oman mielen vapauttamista, olemista ilman vaatimuksia elämälle.

      Ei halun poistaminen tietenkään tarkoita, että kaikesta luovutaan. Ei se estä ihmistä toimimasta, vaan vapauttaa siihen, koska ilman halua ei ole pelkoa epäonnistumisesta, ja siksi voi toimia hyvin vapaasti. Vapautuminen noista turhista haluista itse asiassa vapauttaa ihmisessä paljon energiaa, kun voi luopua turhista mielenrasitteista.

      Halu syntyy mielestäni sosialisaation seurauksena. Esim. meidän yhteiskuntammehan opettaa meidät haluamaan koko ajan jotain; pitää menestyä, pärjätä, olla parempi, omistaa sitä ja tätä, näyttää paremmalta jne. Kun noista turhista painolasteista pääsee edes osittainkin eroon, voi elää onnellisenpana sellaista elämää, mihin itsellään on edellytykset.

      • JekkuKonttori

        Julkitoin ajatukseni vajavaisesti. Buddhalainen joka elää aineellisen hyvinvoinnin kannattamana,eikä sisällä,voi omistaa elämänsä aatteelle,joka on hyväksyttävä,luonnollinen ja humaani. Luullakseni itse Buddha tai hänen esimerkilisyytensä omasi kuninkaallisen taustan ja riippumattomuuden arjesta ja maallisista huolista. Tähdennän vieläkin sitä,että sivistävä oppi jäsennöityy eri tavalla mikä on tunnustelian sosiaalinen arvoaste.
        Väännät väärää vitsaa kun sanot että aiheeton pelko vapautumisen halusta on seurausta pellosta epäonnistua.Mielestäni halu sinänsä on oikeutettu,mutta epäonnistuminen hyvässä pyrkimyksessä ei ole vapautumista vaan enemmänkin kärsimystä ja siten kirjoituksesi synnyttää ristiriidan oikeutetun halun ja kärsimyksen suhteen.


      • ei niin..
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Julkitoin ajatukseni vajavaisesti. Buddhalainen joka elää aineellisen hyvinvoinnin kannattamana,eikä sisällä,voi omistaa elämänsä aatteelle,joka on hyväksyttävä,luonnollinen ja humaani. Luullakseni itse Buddha tai hänen esimerkilisyytensä omasi kuninkaallisen taustan ja riippumattomuuden arjesta ja maallisista huolista. Tähdennän vieläkin sitä,että sivistävä oppi jäsennöityy eri tavalla mikä on tunnustelian sosiaalinen arvoaste.
        Väännät väärää vitsaa kun sanot että aiheeton pelko vapautumisen halusta on seurausta pellosta epäonnistua.Mielestäni halu sinänsä on oikeutettu,mutta epäonnistuminen hyvässä pyrkimyksessä ei ole vapautumista vaan enemmänkin kärsimystä ja siten kirjoituksesi synnyttää ristiriidan oikeutetun halun ja kärsimyksen suhteen.

        Olet edelleen väärällä uralla ajatuksinesi. Koetahan opiskella vähän lisää sitä buddhalaisuutta, niin jospa sitä sinäkin pääset siitä jyvälle. Turha sitä minun tässä alkaa sinulle rautalangasta vääntämään, koska ajattelusi nykyisellään estää ymmärtämisen.

        "epäonnistuminen hyvässä pyrkimyksessä ei ole vapautumista vaan enemmänkin kärsimystä" Tämähän se yksi pointti on. Kun olet vapautunut halusta, niin epäonnistumisestakaan ei seuraa kärsimystä. Kun vapaudut halusta, niin voi toimia, ilman sitä pelkoa kärsimyksestä sen halun täyttymättömyyden seurauksena. Teet vain parhaasi, eikä maailmasi kaadu, kävipä miten kävi, koska olet vapautunut halusta ja pystyt jatkamaan tekemällä parhaasi - ilman hampaita yhteen purren.

        Eikä sillä ole väliä. Saathan sinä ajatella mitä vain ja olla mitä vain, mutta sitä vapautumista et tuolla ajatuksenjuoksulla onnistu saamaan.


      • JekkuKonttori
        ei niin.. kirjoitti:

        Olet edelleen väärällä uralla ajatuksinesi. Koetahan opiskella vähän lisää sitä buddhalaisuutta, niin jospa sitä sinäkin pääset siitä jyvälle. Turha sitä minun tässä alkaa sinulle rautalangasta vääntämään, koska ajattelusi nykyisellään estää ymmärtämisen.

        "epäonnistuminen hyvässä pyrkimyksessä ei ole vapautumista vaan enemmänkin kärsimystä" Tämähän se yksi pointti on. Kun olet vapautunut halusta, niin epäonnistumisestakaan ei seuraa kärsimystä. Kun vapaudut halusta, niin voi toimia, ilman sitä pelkoa kärsimyksestä sen halun täyttymättömyyden seurauksena. Teet vain parhaasi, eikä maailmasi kaadu, kävipä miten kävi, koska olet vapautunut halusta ja pystyt jatkamaan tekemällä parhaasi - ilman hampaita yhteen purren.

        Eikä sillä ole väliä. Saathan sinä ajatella mitä vain ja olla mitä vain, mutta sitä vapautumista et tuolla ajatuksenjuoksulla onnistu saamaan.

        Nyt näytät olevasi vakavasti opillisesti junkkurissa.Sillä miten sinä voit tietää millä ajatuksilla tai teoilla minä saatan saavuttaa vapauden,mielenrauhan ja kärsimättömyyden.Miksi minä en voisi saavuttaa levollisuusta ja harmoniaa omilla yksinkertaisilla keinoilla,jotka eivät luo itselleni kärsimystä.Eikö se ole sen siaan kärsimystä että sitoutuu ilman omaa ajatteluaan tai tahtoaan kuljettaa itseään toisten ajattelelemilla ajatuksilla ja opeilla.Eihän halun ja kärsimyksen aistiminen voi olla maailmallinen tappi joka seisoo vakaasti kuin valettuna kalliolle.Minkä sinä tunnet kärsimyksenä voi toiselle olla helpotus,vapaus ja oikeutus.
        Huomaan että tässäkin opissa ihmiset juuttuvat pilkkuihin ja pisteihin,tulevat opettajiksi,opastavat omalla mielellään ja tunnustavat lopulta että eivät tiedä eikä ymmärrä mitään.
        Mutta tämä on vain oma arveluni ja koko mysteeri on minulle lähes arvoton ja kuin hiekka joka pursuaa varpaiden lomitse hiekkarannalla.Sen päällä seison,se lämmittää suloisesti ja tukevasti ja tunnen oman oikeutukseni ja riippumattoman mielenrauhan asioissa jotka luovat,mutta eivät velvoita minua mihinkään kuosiin.


    • känkkälä

      kuulu se kultainen keskitiekin?

      Miksi pitäs lopettaa kokonaan eläminen? Elämisen mielekkyys syntyy kohtuudessa elämisestä. Näin sen ainakin itse näen.

      Toisaalta uskon myös siihen, että kun ei halua enää yhtään mitään, saa kaiken.

      Ja kärsimyskin on vain siksi olemassa, että osaisimme iloita silloin kun siihen on aihetta. Ja silloinkin kun siihen ei ole paljon aihetta. Onnellisuus lähtee usein pienistä asioista, tyyliin huurteinen olut kesäterassilla tai vaikkapa hyvä kirja.

      Kaikissa uskonnoissa on vähän se vika, että ne menevät äärimmäisyyteen ja mustavalkoiseen, dualistiseen ajatteluun. Se ei ole hyväksi ihmiselle.

      Idän opit ovat ihan yes, mutta lännenkin juttuihin kannattaa tutustua. Varsinkin mystikot ovat mielenkiintoisaa porukkaa. Kristilliset mystikot eivät pyri välttämään kärsimystä vaan uskovat sen viisastuttavaan, ymmärrystä lisäävään ja muutenkin jalostavaan voimaan. Enkä nyt tarkoita mitään itsensäruoskintaa. Maailman syvempi ymmärtäminen johtaa vääjämättä kärsimykseen. Älykäs ja herkkä ihminen kärsii täällä paljon enemmän kuin tyhmä tai keskinkertainen ihminen.

      Enkä ole mikään varsinainen "uskis" jos joku nyt siellä taas luulee, että haluan mainostaa kristinuskoa. Uskon reinkarnaatioon ja karman lakiin. Uskon myös "itään" ja "länteen", "New Ageen" ja "Old Ageen". Olen kai jotenkin "universaali" ajattelussani?

      Ja oloni on mitä mainioin, vaikka kärsinkin! ;)

      • JekkuKonttori

        Melenkiintoinen kirjoitus.
        Kommentoin vain siten että eikö Kristinusko vapauta ihmisen vain henkilökohtasella kärsimyksellä ja Buddhismi taas vapauttaa ihmisen kärsimyksen poistamisen kautta.Olenko oikeassa ?


      • känkkälä
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Melenkiintoinen kirjoitus.
        Kommentoin vain siten että eikö Kristinusko vapauta ihmisen vain henkilökohtasella kärsimyksellä ja Buddhismi taas vapauttaa ihmisen kärsimyksen poistamisen kautta.Olenko oikeassa ?

        Kärsimyksestä vapautuu kärsimällä. Tulemalla sille immuuniksi. Ihminen kärsii niin eri tavoilla, varsinkin psyykkisesti. Joku toinen kärsii jostain, mistä joku toinen voi jopa nauttia. On aika paradoksaalista, että länsimaissa sairastetaan enemmän psyykkisesti, vaikka kaikki on päällisin puolin hyvin. Tarvitsemme myös sitä karaisua ja ihmisten karaistumattomuus näkyy psyykkisenä oireilunakin. Emme kestä pientäkään vastoinkäymistä. Närkästymme ja ahdistumme, jos kaikki ei mene putkeen. Kun bussi on minuutin myöhässä.

        Jännää sinänsä, että tutkijat ovat havainneet, että sekä fyysinen, että psyykkinen tuskan tunteminen tapahtuu samalla alueella aivoissamme. Ovathan ne usein yhteydessä toisiinsa.

        Kannatankin lasten lähettämistä luontoon ja leireille. Meri ja erämaa kyllä opettaa kestävyyttä ja on muutenkin terveellistä. Ihminen on erkaantunut liikaa luonnosta, mikä sekin synnyttää ongelmia. Olemmahan mekin osa luontoa ja kuulumme luontoon. Ollaan kaikki kuin "inkkarit!" ;)

        Täällä Suomessa elämme vielä erämaiden luvatussa maassa. Ei siis pitäs olla mikään muu kuin järjestelykysymys.

        Uskonnotkin ovat omalta osaltaan myös erkaannuttaneet meidät luonnosta. Itse tosin kävin vaellusriparin "synkimässä" Lapissa.

        Ja teknologia on toinen mikä on erkaannuttanut ihmisiä luonnosta.

        Niin kauan kun olemme lihassa, niin en usko kärsimyksen katoavan. Voimme kuitenkin vaikuttaa siihen suhtautumisemme kautta. Moni kärsimys on hoidettavissa. Ihan vain terveellisillä elämäntavoilla. Liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Ystäviä ja mukavia harrastuksia. Jokaiselle löytyy ihan varmasti jotain. Eikä tartte olla missään maailman paras. Pitää myös armahtaa itsensä! ;)


    • vaan tietämättömyys

      Siis theravadassa tuo halun synty selitetään niin, että lähtökohta ja edellytys on tietämättömyys. Ei kaikki halut ole pahasta. Ainoastaan tietämätön halu. Siis englanniksi: ignorence consciousness gives rise to contact, contact gives rise to feeling, feeling gives rise to graving, graving gives rise to clinging. Eli edellytys halulle on tietämättömyys. Siitä syntyy tunne ja siitä syntyy halu ja halusta syntyy riippuvuus. Eli se halu ei synny vajavaisuudesta vaan tietämättömyydestä. Sitä luulee tarvitsevansa uuden auton, uuden vaimon jne. On aivan sokea huomaamaan mitään muuta vaihtoehtoa. Johtuen tietämättömyydestä.

      Otat esimerkin äärimmäisestä köyhyydestä. Esimerkiksi Suomessa tuskin löytyy sellaista. Ja siitä luot universaalin säännön, että jokaisen tulisi olla rikas pystyäkseen harjoittamaan buddhalaisuutta. No jos laitat varpaasi sinne veteen, niin näet. Voi spekuloida edellytyksillä, mutta lähde harjoittamaan, niin huomaat, että ne puitteet kyllä löytyvät. Harva pystyy syyttämään olosuhteita. Sanoisin, että sellainen, joka on syntynyt olosuhteisiin, jossa se olisi mahdotonta, tuskin tulee kaipaamaankaan mitään buddhalaisuuden harjoitusta. Ne olosuhteet kyllä fiksaantuvat jostain. Sinä vain spekuloit mahdollisuudella, ettei niin olisi.

      Nepalissa on 18-vuotias poika, joka on mietiskellyt kolme vuotta ja aikoo mietiskellä vieä toiset kolme vuotta. Kaikki epäilivät häntä mutta kuinka ollakaan köyhä maalaispoika onkin onnistunut mietiskelemään. Jopa hänen perheenjäsenet nauroivat hänelle, vaan eivät naura enää. Sinä olet kuin ne perheenjäsenet. Kuinka köyhä poika voisi onnistua harjoittamaan mietiskelyä vuosikaudet? Kummasti vaan onnistuu. When there´s a will there´s a way. Se tietämättömyys on este ei varallisuus.

      • JekkuKonttori

        Katselemalla kuin ulkopuolelta oppianne piirtyy vääjäämättä epäuskoinen kuva halun ja riippuvuuden suhteesta toisiinsa.
        Tuntuu oudolta että Buddhismissa juuri tietämättömyys synnyttää halun. Eikö paremminkin tietoisuus ole halun synnyttäjä ja tietämättömyys poistaa ymmärryksen halusta ja himoita.
        Nämä opilliset kirjoitukset ovat usein vaikeaselkoisia ja useimmissa tapauksissa harhaanjohtavia.Olen havainnut sen niin monesti vertailemalla kokemuksia kirjoituksiin.Miksi näin on ? sekin on ehkä tietoista tietämätöntä tietoisuutta,joka synnyttää oikeutetun halun tietää ja lisätä itselle sitä vapauttavaa tietoisuutta joka ilman vahingoittavaa halua johtaa vapauteen ja mielenrauhaan.


      • raha ei tuo onnea

        Moni suomalainenkin haaveilee lottovoitosta.

        Paras paikka meditoinnille saattaisi olla vankila. Siis sellanen karu paikka, ei mikään suomalainen täysihoitola.

        Eikös se yksi buddhalainen munkki, joka oli virunut vuosikymmeniä kiinalaisessa vankilassa todennut juuri tämän asian?

        Ja mitä hiton tekemistä sillä, että on köyhä maalainen on meditoinnin kanssa? Ei kai se nyt siitä yhteiskuntaluokasta kiinni ole, että voi meditoida? Yksinkertainen elämä varmasti vaan on hyväksi mielenhiljentämisessä. Ei tartte miettiä monimutkaisia asioita, kuten mitä länsimaiset ihmiset joutuvat tekemään. On kaikenmaailman vehkeitä ympärillä, kuten nyt vaikkapa nämä tietokoneetkin. Länsimainen ihminen ei meinaa oikein enää selvitä ilman näitä kaikkia härveleitä ympärillään. Mieli tulee kovin rauhattomaksi, jopa ylivilkkaaksi ja sitten ihmetellään kun tulee burn out.


      • JekkuKonttori
        raha ei tuo onnea kirjoitti:

        Moni suomalainenkin haaveilee lottovoitosta.

        Paras paikka meditoinnille saattaisi olla vankila. Siis sellanen karu paikka, ei mikään suomalainen täysihoitola.

        Eikös se yksi buddhalainen munkki, joka oli virunut vuosikymmeniä kiinalaisessa vankilassa todennut juuri tämän asian?

        Ja mitä hiton tekemistä sillä, että on köyhä maalainen on meditoinnin kanssa? Ei kai se nyt siitä yhteiskuntaluokasta kiinni ole, että voi meditoida? Yksinkertainen elämä varmasti vaan on hyväksi mielenhiljentämisessä. Ei tartte miettiä monimutkaisia asioita, kuten mitä länsimaiset ihmiset joutuvat tekemään. On kaikenmaailman vehkeitä ympärillä, kuten nyt vaikkapa nämä tietokoneetkin. Länsimainen ihminen ei meinaa oikein enää selvitä ilman näitä kaikkia härveleitä ympärillään. Mieli tulee kovin rauhattomaksi, jopa ylivilkkaaksi ja sitten ihmetellään kun tulee burn out.

        Saataa olla niin ettei jatkuva rikkaus tuo lisää suunnatonta onnea,mutta kyllä se tuo ylenmäärin enemmän onnea kuin köyhyys.
        Mitä kirjoitat siitä että vankilassa on hyvä meditoida niin olen kanssasi samaa mieltä. Siellähän turvataan lämmin vuode ja valmis ruoka kannetaan päivittän katettuun pöytään. Aikaa on riittämiin niin että meditoimiseenkin on runsaasti aikaa. Toista on elää köyhyydessa jolloin perustoimeentulon hankkiminen kattaa päivän ja pois sulkee meditoimisen tärkeyden. Tuskinpa sitä uppoutuu meditoimiseen,kun karut päivät seuraavat toista ja ja halu paremmasta,vaikka kärsimyksen kautta piilee mielessä.


      • munkin kertomaa
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Katselemalla kuin ulkopuolelta oppianne piirtyy vääjäämättä epäuskoinen kuva halun ja riippuvuuden suhteesta toisiinsa.
        Tuntuu oudolta että Buddhismissa juuri tietämättömyys synnyttää halun. Eikö paremminkin tietoisuus ole halun synnyttäjä ja tietämättömyys poistaa ymmärryksen halusta ja himoita.
        Nämä opilliset kirjoitukset ovat usein vaikeaselkoisia ja useimmissa tapauksissa harhaanjohtavia.Olen havainnut sen niin monesti vertailemalla kokemuksia kirjoituksiin.Miksi näin on ? sekin on ehkä tietoista tietämätöntä tietoisuutta,joka synnyttää oikeutetun halun tietää ja lisätä itselle sitä vapauttavaa tietoisuutta joka ilman vahingoittavaa halua johtaa vapauteen ja mielenrauhaan.

        Tietämätön tajunta synnyttää halun (ignorent consciousnes gives rise to craving). Onko tämä asia jotenkin vaikea ymmärtää? Siis ei ole tietoinen siitä mitä todella tarvitsee, vaan luulee tarvitsevansa lisää mammonaa tms. Onko tässä jotain epäselvää? Ilman muuta siitä väärästä luulosta seuraa kärsimys. Onko selvä? Tietämättömyys on katalysaattorina karsimiselle. Sillä jos ei ole tietämätön, haluaakin istua alas ja mietiskellä. Sellainen halu ei johda kärsimykseen. Tai jos talo on tulessa, niin on parasta sammuttaa se tai juosta ulos. Sellainenkaan ei johda kärsimykseen. Onko nyt selvää että sen halun taustalla tulee olla tietämättömyys, jotta se johtaa kärsimykseen?

        Kun tulkitset sanan tietämättömyys, ajattelet tämän maailman ymmärryksen mukaan. Tietämätön toiminta on kaikki se mikä johtaa kärsimykseen. Vastakohtana viisas toiminta eli kaikki se mikä johtaa valaistumiseen tai samsarasta pois.


      • känkkälä
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Saataa olla niin ettei jatkuva rikkaus tuo lisää suunnatonta onnea,mutta kyllä se tuo ylenmäärin enemmän onnea kuin köyhyys.
        Mitä kirjoitat siitä että vankilassa on hyvä meditoida niin olen kanssasi samaa mieltä. Siellähän turvataan lämmin vuode ja valmis ruoka kannetaan päivittän katettuun pöytään. Aikaa on riittämiin niin että meditoimiseenkin on runsaasti aikaa. Toista on elää köyhyydessa jolloin perustoimeentulon hankkiminen kattaa päivän ja pois sulkee meditoimisen tärkeyden. Tuskinpa sitä uppoutuu meditoimiseen,kun karut päivät seuraavat toista ja ja halu paremmasta,vaikka kärsimyksen kautta piilee mielessä.

        Kehitys selvästi menee siihen suuntaan, että kärsimys pyritään minimoimaan. Ihminen koittaa tehdä maanpäälle paratiisia. Ja nähdäkseni on jopa onnistunut siinä. Meidän on kuitenkin vaikeaa käsittää miten helppoa elämämme jo on. Pienikin tuska halutaan välittömästi eliminoida pillerillä.

        Elämässä pitäisi olla myös tervettä kamppailua sekä ponnistelua.

        Luotan terveeseen maalaisjärkeen enemmän kuin mihinkään organisoituun uskomusjärjestelmään.

        Rikkaudella saa toki kaikkea: vaikutusvaltaa, seksiä, materiaa ja muutenkin erilaisia palveluita. Aitoja ihmissuhteita tosin on vaikeaa saada rahalla. Mielummin kuitenkin köyhä ja terve, kuin sairas ja rikas. Terveyttä ei voi millään korvata.

        Suomessa tietenkin köyhänkin kelpaa. Olen itse täysin varaton ja työtön, mutta silti elelen jopa paremmin kuin kuninkaat ennen: syön parempaa ruokaa ja käytän parempia perusterveyspalveluitakin.

        Kyse on myös siitä elääkö täällä pelkästään itselleen, vai onko perheellinen. Sinkku voi tehdä mitä haluaa. Meditoida vaikka kaikki päivät pitkät.

        Meditaatiomusiikkia

        http://www.youtube.com/watch?v=3koT52CgYjc&feature=PlayList&p=9191A8294EF70691&playnext=1&playnext_from=PL&index=49

        Pekkahan kuoli syöpään ja tais tietää kuolevansa kun tätäkin biisiä rustas...


      • JekkuKonttori
        munkin kertomaa kirjoitti:

        Tietämätön tajunta synnyttää halun (ignorent consciousnes gives rise to craving). Onko tämä asia jotenkin vaikea ymmärtää? Siis ei ole tietoinen siitä mitä todella tarvitsee, vaan luulee tarvitsevansa lisää mammonaa tms. Onko tässä jotain epäselvää? Ilman muuta siitä väärästä luulosta seuraa kärsimys. Onko selvä? Tietämättömyys on katalysaattorina karsimiselle. Sillä jos ei ole tietämätön, haluaakin istua alas ja mietiskellä. Sellainen halu ei johda kärsimykseen. Tai jos talo on tulessa, niin on parasta sammuttaa se tai juosta ulos. Sellainenkaan ei johda kärsimykseen. Onko nyt selvää että sen halun taustalla tulee olla tietämättömyys, jotta se johtaa kärsimykseen?

        Kun tulkitset sanan tietämättömyys, ajattelet tämän maailman ymmärryksen mukaan. Tietämätön toiminta on kaikki se mikä johtaa kärsimykseen. Vastakohtana viisas toiminta eli kaikki se mikä johtaa valaistumiseen tai samsarasta pois.

        Tottakai tulkitsen tietämättömyyden tämän maailman ymmärryksen mukaan. Elänhän vielä tässä maailmassa ja jos sanan merkitys Buddhismissa on toinen kuin mitä se tarkottaa maailmallisessa kanssakäymisessä niin olisi syytä vaihtaa sanan ajateltu asettelu toiseksi. Tälläinen sanan sisällön arvioiminen ja ymmärrys saattaa esiintyä muissakin tärkeissä avainkohdissa ja silloin on oppinne pahasti hakotiellä. Tulee samantapaisia ristiriitaisuuksia kuin Kristinuskossa,jolloin sadat kuppikunnat tulkitsevat kirjoituksia oman maailmankuvan,ajan,tilanteen tai ymmärryksen mukaan.
        Minun on sanottava että tämä tietämätön tajunta saattaa olla itsellesikin hieman epäselvä. Olla tietämätön siitä mitä tarvitsee ja tämä tiedottomuuden tila johtaa kärsimykseen tiedoistamattoman halun myötä.
        Miksi tietoinen tajunta ei voi olla kärsimyksen alkusyy. Eikö juuri ymmärretty tieto lisää kärsimysta ja köyhä tiedoton ajattelu vapautaa ihmisen kärsimyksestä.
        Oppinne on monimutkainen ja on ehkäpä parasta etsiä käsiin suositeltu Y.Seppälän Buddhalaisuutta käsittävä teos. Jos opin ymmärtäminen on sanaleikkiä eikä selko Suomea niin minua ei kiinnosta lauseiden arviointi tai arvailu vaan Y.Seppälän ajatukset joutavat roskakoriin ja paperinkierrätykseen. Ehkä uusio paperille tulee jotain vähemmän tärkeää ja vaikkapa seikkailukertomus,jossa oikeutettu tietoisuus nujertaa pahan tietämättömyyden.


    • harjoituksen suhteen

      "Miksi tietoinen tajunta ei voi olla kärsimyksen alkusyy"

      Ei kertakaikkiaan voi. Jos olet tietoinen, tiedät tarkalleen, miten toimia. Kaikki toimintasi on viisasta. Oivalluksen seuraus on viisaus. Ei tietämättömyys. Jos olet tietoinen miten vapautua kärsimyksestä, kaikki toimintasi tuottaa harmoniaa itsellesi ja muille. Miten voit kuvitella viisaan tietoisuuden olevan kärsimyksen alkusyyn? Se on tietysti mielen pimennys. Halu ei sinänsä johda kärsimykseen, vaan ainoastaan silloin kun kyseessä on tietoisuuden hämmennys eli tietämättömyys. Jos olet tietoinen, olet tietoinen kärsimyksen syystä ja vältät sitä. Ellet nyt ymmärtänyt, en jatka enää. Hyvää jatkoa ja koitahan päästä alkuun buddhalaisuudessa.

      • arjuuna

        On,oman itsensä ymmärtämistä, sellaisena kun todellisuudessa on,eikä sen mukaan, mitä usonnot,aatteet ja tiede määrittelevät.
        Ne eivät hyväksy ihmisen psykologista perimää (sielu, ajattelija ego), joka on syyn ja seurauksen lain alainen.
        Kun ihminen ymmärtää, tuon syitten ja seurausten ketjun (kärsimysten pyörän), niin silloin syntyy tietoisuus, missä nuo kärsimyksen ja tuskan aiheuttajat kuoleutuvat, ja elät nykyhetkessä, joka ajattomuutta, ja kuolet joka päivä kaikelle eiliselle,ja siinä on elämän ihanuus.
        Eikä siihen tarvita uskontoja ja aatteita, ei mestareita guruja,eikä auktoriteetteja.
        Siinä jokaisen on oltava valona itselleen,eli oltava sekä opettaja,että oppilas itselleen


      • JekkuKonttori

        Näin minäkin sen näkisin. Tietoisuus lisää kärsimystä,mutta tietoisuus myös ratkaiseen syyn kärsimykseen ja omaat tietoisuuden poistaa kärsimyksen aiheuttaja. Mutta kuitenkin on aina olemassa myös sattuma niin ettei ole vain tietoinen oivallus ja ratkaisu vaan koko kärsimyksen tietoisuuden voi poistaa ainoastaan silloin kun sattumalle ei ole siaa.
        Mihin tarvitaan Buddhistista elämänoppia,kun heille jotka elävät tietoisuudessa elämän vaivattomuus on itsessään selvää ja ihminen omalla tietoisuudellaan saavuttaa harmonian ja kärsimättömyyden. Suuntaako Buddhismi katseensa siihen tietämättömien ryhmään,jonka kerrannaisesti olet julkituonut. Ne joille ei ole suotu ymmärrys ratkaista elänmän yksinkertaisuus eikä myöskään ole mahdollisuutta irtautua kärsimyksen aiheuttamasta kehästä.
        Näen että he joilla ei ole elämän luonnollisia edellytyksiä, - jotka olen maininnut aikaisemmin, itsestäänselvyys ,vakaus ja riippumattomuus syrjiytyvät sivuun opillisesta ratkaisusta joka on elitistinen,häikäilemätön ja kyyninen.


      • your ego
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Näin minäkin sen näkisin. Tietoisuus lisää kärsimystä,mutta tietoisuus myös ratkaiseen syyn kärsimykseen ja omaat tietoisuuden poistaa kärsimyksen aiheuttaja. Mutta kuitenkin on aina olemassa myös sattuma niin ettei ole vain tietoinen oivallus ja ratkaisu vaan koko kärsimyksen tietoisuuden voi poistaa ainoastaan silloin kun sattumalle ei ole siaa.
        Mihin tarvitaan Buddhistista elämänoppia,kun heille jotka elävät tietoisuudessa elämän vaivattomuus on itsessään selvää ja ihminen omalla tietoisuudellaan saavuttaa harmonian ja kärsimättömyyden. Suuntaako Buddhismi katseensa siihen tietämättömien ryhmään,jonka kerrannaisesti olet julkituonut. Ne joille ei ole suotu ymmärrys ratkaista elänmän yksinkertaisuus eikä myöskään ole mahdollisuutta irtautua kärsimyksen aiheuttamasta kehästä.
        Näen että he joilla ei ole elämän luonnollisia edellytyksiä, - jotka olen maininnut aikaisemmin, itsestäänselvyys ,vakaus ja riippumattomuus syrjiytyvät sivuun opillisesta ratkaisusta joka on elitistinen,häikäilemätön ja kyyninen.

        http://www.deeshan.com/


      • änimöl
        your ego kirjoitti:

        http://www.deeshan.com/

        Aikaa, milloin viisaus kukkii globaalisti eniten, sillä sillä on suuri vastapaino, eli sokeus ympäristöä kohden... Tyhmäkin tietää, että kaikki asiat ovat jonkinnäköisessä yhteydessä toisiinsa. Tärkeintä ei ole pohtia yksilön vapautta, sillä yksilö ei ole vapaa kuin vasta hän on siihen mahdollisuuden saanut. Voin kertoa teille ihmiset, että mikään asia ei ole pelkästään sinusta kiinni tai sinun mielestäsi, vaikka kuinka haluaisit niin itsellesi uskotella.

        http://www.youtube.com/watch?v=W13Y0E6ySio

        tulisitteko mukaan, jos kertoisin, että maailmassa on menossa yhtenäinen projekti, jossa ihmisen olisi jätettävä kaikki haaveensa vain palvellakseen seuraavaa askelta?
        Nimittäin se on tosi buddhistin tie. Hyvälaatuinen karma on se kun ihminen antautuu maailmalle ja pitää turpansa kiinni ellei ole mitään spontaania sanottavaa... Pahempi on näyttää viisaalta kuin tyhmän yrittää sitä. Annan enemmän kunnioitusta kadulla liikkuvalle freelancerpellelle kuin yliopiston filosofille, sillä esimerkki asioiden monijakoisuudesta ennemmin kuin niistä puhuminen päivät pitkät eivät ravitse ihmisen karmaa yhtään... Tieto lisää tuskaa ja se mikä rikkoo tiedonjanon saa ihmisen kulkemaan suorinta tietä seuraavan siltansa yli, jolloin hän ottaa vastaan tarvitsemansa tiedon ilman sitä etsimättä.

        Keskittykää käytännön asioihin... Tämä on uusi aika missä elämme ja buddhalaisuudesta kuntana on tullut monin puolin vitsi, vaikka tiedän ja olen nähnyt mestarimme buddhan. Uskontonjen tarkoitus on tuoda kulttuureita yhteen, ei muuta... Käytännön tavat kun eivät osaa muuttua, se onkin meidän sukupolven asia nähdä ja vaikuttaa.

        Siksi emme pyydä, vaan kehotamme ihmisiä liittymään vapaaseen liikkeeseen... Elämä on raakaa peliä ja raakuus on realismia. Kerätkää tietoa mikä liittyy tähän aikaan ja soveltakaa sitä taitoihinne. Maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita luvassa kuin ihmisen Nirvanaan meno... Buddha nousi nirvanaan, jotta hän voisi valvoa meitä ikuisuudesta ja tämän minä tiedän... Samoin Jeesus sekä monet muut pyhimykset. Ovat universaaleja eivätkä pelkästään globaaleja läsnäolijoita.
        Elämässä on salaisuuksia ja suurimmat niistä ovat kiinni yksilön elämänrytmistä... Teidän kuuluisi päättää mikä on teille parhaiten suunniteltu elämän rytmi ja palveleeko yhteiskunta sitä. Minä painotan tätä kaikista asioista eniten, sillä siitä ei voi tehdä mitään muita kuin parempia olettamuksia.

        Maailmassa on tärkeitä tehtäviä jos tahdotte olla vilpittömiä buddhan opin kylväjiä:

        -Liikkuminen
        -Eriäväisyyksien haihduttaminen
        -Asioiden mukauttaminen sekä istuttaminen
        -Jumalille kuuliaisuus
        -Yhteinen päämäärä (mikä tietoisuus loistaa eniten); Aurinko, kuu ja maa
        -Esi-isien kunnioitus


      • änimöl
        änimöl kirjoitti:

        Aikaa, milloin viisaus kukkii globaalisti eniten, sillä sillä on suuri vastapaino, eli sokeus ympäristöä kohden... Tyhmäkin tietää, että kaikki asiat ovat jonkinnäköisessä yhteydessä toisiinsa. Tärkeintä ei ole pohtia yksilön vapautta, sillä yksilö ei ole vapaa kuin vasta hän on siihen mahdollisuuden saanut. Voin kertoa teille ihmiset, että mikään asia ei ole pelkästään sinusta kiinni tai sinun mielestäsi, vaikka kuinka haluaisit niin itsellesi uskotella.

        http://www.youtube.com/watch?v=W13Y0E6ySio

        tulisitteko mukaan, jos kertoisin, että maailmassa on menossa yhtenäinen projekti, jossa ihmisen olisi jätettävä kaikki haaveensa vain palvellakseen seuraavaa askelta?
        Nimittäin se on tosi buddhistin tie. Hyvälaatuinen karma on se kun ihminen antautuu maailmalle ja pitää turpansa kiinni ellei ole mitään spontaania sanottavaa... Pahempi on näyttää viisaalta kuin tyhmän yrittää sitä. Annan enemmän kunnioitusta kadulla liikkuvalle freelancerpellelle kuin yliopiston filosofille, sillä esimerkki asioiden monijakoisuudesta ennemmin kuin niistä puhuminen päivät pitkät eivät ravitse ihmisen karmaa yhtään... Tieto lisää tuskaa ja se mikä rikkoo tiedonjanon saa ihmisen kulkemaan suorinta tietä seuraavan siltansa yli, jolloin hän ottaa vastaan tarvitsemansa tiedon ilman sitä etsimättä.

        Keskittykää käytännön asioihin... Tämä on uusi aika missä elämme ja buddhalaisuudesta kuntana on tullut monin puolin vitsi, vaikka tiedän ja olen nähnyt mestarimme buddhan. Uskontonjen tarkoitus on tuoda kulttuureita yhteen, ei muuta... Käytännön tavat kun eivät osaa muuttua, se onkin meidän sukupolven asia nähdä ja vaikuttaa.

        Siksi emme pyydä, vaan kehotamme ihmisiä liittymään vapaaseen liikkeeseen... Elämä on raakaa peliä ja raakuus on realismia. Kerätkää tietoa mikä liittyy tähän aikaan ja soveltakaa sitä taitoihinne. Maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita luvassa kuin ihmisen Nirvanaan meno... Buddha nousi nirvanaan, jotta hän voisi valvoa meitä ikuisuudesta ja tämän minä tiedän... Samoin Jeesus sekä monet muut pyhimykset. Ovat universaaleja eivätkä pelkästään globaaleja läsnäolijoita.
        Elämässä on salaisuuksia ja suurimmat niistä ovat kiinni yksilön elämänrytmistä... Teidän kuuluisi päättää mikä on teille parhaiten suunniteltu elämän rytmi ja palveleeko yhteiskunta sitä. Minä painotan tätä kaikista asioista eniten, sillä siitä ei voi tehdä mitään muita kuin parempia olettamuksia.

        Maailmassa on tärkeitä tehtäviä jos tahdotte olla vilpittömiä buddhan opin kylväjiä:

        -Liikkuminen
        -Eriäväisyyksien haihduttaminen
        -Asioiden mukauttaminen sekä istuttaminen
        -Jumalille kuuliaisuus
        -Yhteinen päämäärä (mikä tietoisuus loistaa eniten); Aurinko, kuu ja maa
        -Esi-isien kunnioitus

        Kehittäkää intuitiotanne puhtaaksi, jotta sitä olisi helpompi kuunnella. Voitte jonain päivänä kuulla jumalten kuiskaukset.


      • hoijaa!!!
        änimöl kirjoitti:

        Aikaa, milloin viisaus kukkii globaalisti eniten, sillä sillä on suuri vastapaino, eli sokeus ympäristöä kohden... Tyhmäkin tietää, että kaikki asiat ovat jonkinnäköisessä yhteydessä toisiinsa. Tärkeintä ei ole pohtia yksilön vapautta, sillä yksilö ei ole vapaa kuin vasta hän on siihen mahdollisuuden saanut. Voin kertoa teille ihmiset, että mikään asia ei ole pelkästään sinusta kiinni tai sinun mielestäsi, vaikka kuinka haluaisit niin itsellesi uskotella.

        http://www.youtube.com/watch?v=W13Y0E6ySio

        tulisitteko mukaan, jos kertoisin, että maailmassa on menossa yhtenäinen projekti, jossa ihmisen olisi jätettävä kaikki haaveensa vain palvellakseen seuraavaa askelta?
        Nimittäin se on tosi buddhistin tie. Hyvälaatuinen karma on se kun ihminen antautuu maailmalle ja pitää turpansa kiinni ellei ole mitään spontaania sanottavaa... Pahempi on näyttää viisaalta kuin tyhmän yrittää sitä. Annan enemmän kunnioitusta kadulla liikkuvalle freelancerpellelle kuin yliopiston filosofille, sillä esimerkki asioiden monijakoisuudesta ennemmin kuin niistä puhuminen päivät pitkät eivät ravitse ihmisen karmaa yhtään... Tieto lisää tuskaa ja se mikä rikkoo tiedonjanon saa ihmisen kulkemaan suorinta tietä seuraavan siltansa yli, jolloin hän ottaa vastaan tarvitsemansa tiedon ilman sitä etsimättä.

        Keskittykää käytännön asioihin... Tämä on uusi aika missä elämme ja buddhalaisuudesta kuntana on tullut monin puolin vitsi, vaikka tiedän ja olen nähnyt mestarimme buddhan. Uskontonjen tarkoitus on tuoda kulttuureita yhteen, ei muuta... Käytännön tavat kun eivät osaa muuttua, se onkin meidän sukupolven asia nähdä ja vaikuttaa.

        Siksi emme pyydä, vaan kehotamme ihmisiä liittymään vapaaseen liikkeeseen... Elämä on raakaa peliä ja raakuus on realismia. Kerätkää tietoa mikä liittyy tähän aikaan ja soveltakaa sitä taitoihinne. Maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita luvassa kuin ihmisen Nirvanaan meno... Buddha nousi nirvanaan, jotta hän voisi valvoa meitä ikuisuudesta ja tämän minä tiedän... Samoin Jeesus sekä monet muut pyhimykset. Ovat universaaleja eivätkä pelkästään globaaleja läsnäolijoita.
        Elämässä on salaisuuksia ja suurimmat niistä ovat kiinni yksilön elämänrytmistä... Teidän kuuluisi päättää mikä on teille parhaiten suunniteltu elämän rytmi ja palveleeko yhteiskunta sitä. Minä painotan tätä kaikista asioista eniten, sillä siitä ei voi tehdä mitään muita kuin parempia olettamuksia.

        Maailmassa on tärkeitä tehtäviä jos tahdotte olla vilpittömiä buddhan opin kylväjiä:

        -Liikkuminen
        -Eriäväisyyksien haihduttaminen
        -Asioiden mukauttaminen sekä istuttaminen
        -Jumalille kuuliaisuus
        -Yhteinen päämäärä (mikä tietoisuus loistaa eniten); Aurinko, kuu ja maa
        -Esi-isien kunnioitus

        "Buddha nousi nirvanaan, jotta hän voisi valvoa meitä ikuisuudesta ja tämän minä tiedän...... jumalan kuuliaisuus " ja mitä muuta lie tuossa jutussa. Noillahan ei ole mitään tekemistä buddhalaisuuden kanssa. Buddha ei ole jumala. Sidhartha oli vain ihminen, joka kaksi miten valaistuu ja pääsee pois jälleensyntymisen tuskasta, ja joka halusi välittää tätä tietoa eteenpäin muilla. Hän ei suinkaan opettanut olevansa jumala, tuskinpa vaan haluaisikaan, että hänet sellaiseen asemaan nostetaan.


      • änimöl
        hoijaa!!! kirjoitti:

        "Buddha nousi nirvanaan, jotta hän voisi valvoa meitä ikuisuudesta ja tämän minä tiedän...... jumalan kuuliaisuus " ja mitä muuta lie tuossa jutussa. Noillahan ei ole mitään tekemistä buddhalaisuuden kanssa. Buddha ei ole jumala. Sidhartha oli vain ihminen, joka kaksi miten valaistuu ja pääsee pois jälleensyntymisen tuskasta, ja joka halusi välittää tätä tietoa eteenpäin muilla. Hän ei suinkaan opettanut olevansa jumala, tuskinpa vaan haluaisikaan, että hänet sellaiseen asemaan nostetaan.

        En mä sitä tarkoittanu... Tarkoitin, että hän lepää ikuisuudessa katsoen meitä kaikkia... Etkö ole kuullut sanontaa kun esi-isät katsovat meidän ylitse? Ei se tee hengestä jumalaa vaikka henki on jumalallinen kuten kaikki muu olemassaoleva.

        "self is one, one is god."

        http://www.youtube.com/watch?v=e7PAkrbQScw

        Enjoy :)


      • änimöl

      • arjuuna
        änimöl kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=a4urYB_XTBw

        Kuunnelkaa tarkkaan.

        On tiedon päättymistä, ja on ajaton tila,jossa aikaan sidottu menneisyytenä ilmenevä ajattelija,uskontojen ja aatteiden auktoriteetti ovat päättyneet.
        Eikä totuuteen ole tietä eikä polkua, sllä totuus tulee luoksenne kun valheellisuus
        on ymmärretty.
        Harjoittelu, askeettiset elämäntavat ja kaapuun pukeutuminen ovat pakenemist elämän todellisuudesta ja mielen turruttamista, ja toivoon valaistumisesta.
        Tällä tiellä saattaa kyllä olla edistymistä, mutta kun siinä on tuo ajattelija mukana,niin se ei salli sitä,koska se olisi sen kuolema, sen sijaan se saattaa luodä illuusion valaistumisesta
        Silloin se on sama kuin kristinuskon uudestisyntyminen, jossa vanha paska kääritään uuteen pakettiin
        Maailmanhistoria toistaa tätä kaavaa, sekä yksitiysesti ja yhteiskunnallisesti
        Se on niille oiva keino ikuistaa uskonnot ja aatteet ja pitää,ihminen tuskassa ja kärsimyksessä
        Budha ja jeesus ymmärsivä tämän,mutta heidän seuraajan eivät sitä ymmärtäneet, ja tälle väärinymmärrykselle synnyttivä tämän hirvittävän maailman


      • JekkuKonttori
        arjuuna kirjoitti:

        On tiedon päättymistä, ja on ajaton tila,jossa aikaan sidottu menneisyytenä ilmenevä ajattelija,uskontojen ja aatteiden auktoriteetti ovat päättyneet.
        Eikä totuuteen ole tietä eikä polkua, sllä totuus tulee luoksenne kun valheellisuus
        on ymmärretty.
        Harjoittelu, askeettiset elämäntavat ja kaapuun pukeutuminen ovat pakenemist elämän todellisuudesta ja mielen turruttamista, ja toivoon valaistumisesta.
        Tällä tiellä saattaa kyllä olla edistymistä, mutta kun siinä on tuo ajattelija mukana,niin se ei salli sitä,koska se olisi sen kuolema, sen sijaan se saattaa luodä illuusion valaistumisesta
        Silloin se on sama kuin kristinuskon uudestisyntyminen, jossa vanha paska kääritään uuteen pakettiin
        Maailmanhistoria toistaa tätä kaavaa, sekä yksitiysesti ja yhteiskunnallisesti
        Se on niille oiva keino ikuistaa uskonnot ja aatteet ja pitää,ihminen tuskassa ja kärsimyksessä
        Budha ja jeesus ymmärsivä tämän,mutta heidän seuraajan eivät sitä ymmärtäneet, ja tälle väärinymmärrykselle synnyttivä tämän hirvittävän maailman

        Mainitsemasi tietoisuuden ja tuskan päättyminen jonka kuvaat absolutisena tyhjyytenä on tuskin se olotila johon ihmiset ymmärrettävästi ja elämänopillisesti pyrkivät. Tämä olotilahan on enemmänkin helvetillinen olotila kuin paratiisinen enkä missään nimessä olisi valmis tietoisuuden ja tunteiden tukahduttamiseen jos kirkastumisen seurauksena ihminen saavuttaisi mainitsevasi kaltaisen palkinnon,joka on mielipuolinen ja kauhistuttava.


      • kokija
        JekkuKonttori kirjoitti:

        Mainitsemasi tietoisuuden ja tuskan päättyminen jonka kuvaat absolutisena tyhjyytenä on tuskin se olotila johon ihmiset ymmärrettävästi ja elämänopillisesti pyrkivät. Tämä olotilahan on enemmänkin helvetillinen olotila kuin paratiisinen enkä missään nimessä olisi valmis tietoisuuden ja tunteiden tukahduttamiseen jos kirkastumisen seurauksena ihminen saavuttaisi mainitsevasi kaltaisen palkinnon,joka on mielipuolinen ja kauhistuttava.

        Arjuuna kuvaa autuuden täsmälleen oikein. Jos ihmiset tietäisivät mitä valaistuminen on he eivät tahtoisi missään tapauksessa valaistua. Se tietää ihmisen kuolemaa ja uuden ihmisen esiinmarssia joka ei elä niin kuin ennen. Käsitteet ovat puutteellisia kuvaamaan.


      • änimöl
        kokija kirjoitti:

        Arjuuna kuvaa autuuden täsmälleen oikein. Jos ihmiset tietäisivät mitä valaistuminen on he eivät tahtoisi missään tapauksessa valaistua. Se tietää ihmisen kuolemaa ja uuden ihmisen esiinmarssia joka ei elä niin kuin ennen. Käsitteet ovat puutteellisia kuvaamaan.

        Aivan oikein... Ihminen on sitä mitä hän syö. Ja mistä hän oppii pitämään... Se on aivan oikein, että opetuslapset olivat paniikissa sen suhteen, että voiko yksilölle tarjota yksilöllistä oppia... Heidän oli tehtävä kompromissi, sillä ihmisen psykologinen/universaalinen historia toteutti kaamosta... Elämä tällä planeetalla on ikäänkuin ollut laaksossa tai kuilussa eikä ole millään pystynyt nousta yhteiselle vuorenhuipulle.. Mutta pian se on mahdollista, mutta se tarkoittaa vain niillä ehdoilla, että jokainen pyrkii fyysiseen puhtauteen ja tämän kautta henkiseen aktivointiin(ruumiin sekä mielen)... Muut vain kuihtuvat pois ja saavat yrittää uudestaan seuraavassa elämässä, mutta luovutus ei tapahdu kuoleman hetkellä, vaan sielu on jo päättänyt luovuttaa, ennenkuin kuolee. Puhun tästä kuilusta sen takia, koska me emme ole ympäristössämme tapahtuvien asioiden herroja, vaikkakin siihen vaikutamme suuntaan tai toiseen... Herrat vaikuttavat meihin "tapetin takaa." Sinun hengelläsi on päätösvalta josko se tahtoo muuntua. Elämän kiertokulku... Millainen on esim. toimistotyöntekijän kiertokulku ;)... Voi kumpa voisin kuvailla mikä virne mulla on naamalla kun ajattelen näitä asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe