Mitä sitten

swing

Olen uusi keskustelupalstan käyttäjä ja heti ensiksi kiinnitin huomioni Jehovan todistajista käytävään keskusteluun koska itse olen kastettu, mutta tällä hetkellä täysin toimeton todistaja. Keskustelu tuntuu olevan todella asiantuntevaa ja välillä kiihkeääkin, enkä halua asettua puolustajien tai vastustajien kannalle ainakaan tässä vaiheessa. Haluaisin vain kysyä, mistä eronneet/erotetut ovat löytäneet hengellisen kotinsa myöhemmin. Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat. Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan. Tiedän sen, että he ovat olleet väärässä näissä vuosilukujen sun muiden ennustamisissa, ja sitä kovasti painotetaan näissä puheenvuoroissa. Onko entisistä todistajista tullut ateisteja vai mistä he löytävät vastaukset, ja miten he tuntevat olevansa sovussa Luojan kanssa, vai onko siihen enää tarvetta ollenkaan. Itse olen toimeton sen tähden, että omasta mielestäni en pystynyt olemaan vaatimusten mukainen, olen liian heikko ihminen. Perhe vastusti todistajuutta ja muutenkin elämäni on ollut koettelevaa. Nyt tunnen olevani kuin tuuliajolla. Uskon Jumalaan ja haluan palvella Häntä, mutta tunnen, että olen siihen liian huono. En halua liittyä esim. ev.lut. kirkkoon takaisin, koska mielestäni se ei enää mitenkään kunnioita Raamattua, vaan tekee päätöksensä ihan ihmisten mielen mukaan.
Varmasti kysymykseni on ihan lapsellinen ja alkeellinen kaiken tämän fiksun väittelyn keskellä, enkä ole ihmeissäni siitä, jos kukaan ei siihen välitä vastata.

54

527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa keskutelemaan.

>>Haluaisin vain kysyä, mistä eronneet/erotetut ovat löytäneet hengellisen kotinsa myöhemmin.

Itselläni ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään sisäistä tarvetta löytää hengellistä kotia tai perustaa uskonnollisuudesta ylipäätään. Jehovantodistajuuden jälkeen luonnollisinta onkin ollut olla liittymättä mihinkään.

>>Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat.

Usko on uskon asia, ei siinä tarvita mitään tyydyttäviä vastauksia. Vt-seura on ryssinyt asemassaan sen tuhannen kerran juuri siksi että se yrittää selittää uskon näennäisesti järkevällä tavalla, joka selittäminen toki vetoaa moniin.

>>Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan.

Niin tuntuu. Jos pintaa uskalletaan raaputtaa, tunteen tasolle tuo oletus myös jää. Vt-seura muuttelee oppirakennelmiaan nimenomaan pakon edessä, eikä se tarvitse niiden muuttamiseen raamattua kuin näennäisesti.

>>Onko entisistä todistajista tullut ateisteja vai mistä he löytävät vastaukset, ja miten he tuntevat olevansa sovussa Luojan kanssa, vai onko siihen enää tarvetta ollenkaan.

Tässä on eräs kysely ja sen tulokset entisten jehovantodistajien vakaumuksen suhteen:

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=37

Kuten huomataan, jumalusko on kokenut kolauksen monella entisellä jehovantodistajalla, mutta toisille vt-seuran jättäminen ei ole aiheuttanut jumaluskoon muutosta.

Itse en jehovantodistajuuden jälkeen ole tuntenut tarvetta löytää selitystä kaikkeuden kysymyksiin. Jehovantodistajuudessahan kaikkeen piti olla selitys ja vastaus, joka on näin jälkeenpäin ajateltuna surkuhupaista, koska nuo selitykset perustuvat jehovantodistajuudessa(kin) suurelta osin vain oletuksiin. Miksi pitää mitään ehdottomana jos siitä ei ole muuta todistetta kuin oletus?

>>Nyt tunnen olevani kuin tuuliajolla. Uskon Jumalaan ja haluan palvella Häntä, mutta tunnen, että olen siihen liian huono.

Raamatun mukaan uskon ei pitänyt olla raskas taakka. Erilaiset lahkot tekevät siitä sellaisen, koska ne eivät ole olemassa jos jäsenensä eivät suorita lahkolle tarpeeksi.

>>En halua liittyä esim. ev.lut. kirkkoon takaisin, koska mielestäni se ei enää mitenkään kunnioita Raamattua, vaan tekee päätöksensä ihan ihmisten mielen mukaan.

Miksi aina tulisi olla jonkin uskonnon jäsen kelvatakseen jumalalleen? Osoittaako raamattu että on pakko olla jonkun kirkon jäsenluettelossa saadakseen pelastuksensa?

Tiesitkö että vt-seuran hallintoelin Amerikoissa koostuu ihmisistä, jotka äänestävät kulloisistakin tomintamalli- ja oppimuutoksista ihan omien mieltensä mukaan?

>>Varmasti kysymykseni on ihan lapsellinen ja alkeellinen kaiken tämän fiksun väittelyn keskellä, enkä ole ihmeissäni siitä, jos kukaan ei siihen välitä vastata.

Ei missään nimessä! Tämänkaltaiset pohdinnat ovat jehovantodistajuudessa täysin normaalia. Muistan itsekin taistelleeni paljon itseni kanssa kun toiminta ei sellaisenaan oikein hotsittanut, mutta kuitenkin vt-seuran ylläpitämää uskontoa piti Ainoana Oikeana Totuutena. Voi sitä sisäistä ristiriitaa, jonka kanssa tuli painittua vuosikaudet. No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Toivottavasti myös Sinä löydät elämällesi sellaisen ratkaisun jossa alituinen riittämättömyyden tunne ei olisi arjessa se pääasiallinen tuntemus.

Tsemppiä!

• Seuraus

Katsele rauhassa ja pidä lippu korkealla. Kysy, jos tuntuu siltä ja sinun ajatukset olivat hyvin puettu sanoiksi ja heijasteli tuntemuksia, joita monet meistä ovat tunteneet ja tuntee. Tsemppiä. Ehkä täältä voit saada jotakin, joka auttaa sinua jatkamaan tietäsi kohti sitä, mikä elämässä on tärkeintä; rakkaus ja totuus...ne ovat minulle tärkeimmät, toivon, että sinullekin. Näitä sanoja olet kuullut paljon, ehkä on aika ottaa selvää edustaako Jehovan todistajat näitä sanoja niiden todellisessa merkityksessä, vai onko kysymys paremminkin sanahelinästä. Vilpittömyys on hieno asia, mutta ei korvaa totuutta ja rakkautta.

Minä halusin vilpittömästi uskoa VT-seuran selityksiin. En vaan uskonut, sitä mukaa kun kokemus ja tieto on kasvanut. Johonkin toiseen uskontoon liittyminen ajatuksena ei ole mieleen tullutkaan, mutta se ei merkitse, että usko Korkeimpaan olisi mennyt. Totuutta etsin ja rakkautta kohti yritän pyristellä, vaikka olen heikko ihminen, niinkuin sinäkin.

• Johanneksen_poika

>>Haluaisin vain kysyä, mistä eronneet/erotetut ovat löytäneet hengellisen kotinsa myöhemmin.

Oletko tutustunut sivuihini? Ehkä saat vastauksia tai ahaa-elämyksiä täältä:

http://koti.mbnet.fi/jpoika/

Jos haluat lähettää sähköpostia, osoitteeni on:
      [email protected]

• neitoni

sanon vain oman mielipiteeni taas,mut päätin et alan joka sunn.käymään salilla,pienin askelin eteenpäin koska tiiän totuuden.
      Minäki olin heikko mut jostain pitää vahvuutta löytää,toivon sulle samaa ,kaikkee hyvää :)

• varmaan

lopetatkin vähitellen näillä sivuilla käymisen?

• swing
        varmaan kirjoitti:

lopetatkin vähitellen näillä sivuilla käymisen?

Tätä viestiä en ymmärrä. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi lopettaa näillä sivuilla käyminen ja jos tarkoittaa, niin miksi?

• nimimerkkiä
        swing kirjoitti:

Tätä viestiä en ymmärrä. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi lopettaa näillä sivuilla käyminen ja jos tarkoittaa, niin miksi?

"neitoni",ja hän kyllä ymmärtää,mitä tarkoitan.

• swing
        nimimerkkiä kirjoitti:

"neitoni",ja hän kyllä ymmärtää,mitä tarkoitan.

Anteeksi pätkiminen, nyt ymmärrän.

• ihmettä

>päätin et alan joka sunn.käymään salilla koska "tiiän totuuden" toivon sulle samaa<

"tiiän totuuden" = Mitä?

Se MITÄ toivot vielä toisillekkin.

Mitä mahtanet tietää mitä muut eivät ole varmaan älynneet?

Ilmeisesti joku vt-seuran agentti/kätyri joka pyörii sivustolla vt-seuran mainostajana/sisäänheittäjänä.

• neitoni
        swing kirjoitti:

jos joskus oon Jt en käy näillä sivuilla,täälä on jotain niin ihmismielelle ilkeää joka vie sen kauneuden mitä raamatus on,minun mielestä

• Markku_Meilo
        neitoni kirjoitti:

jos joskus oon Jt en käy näillä sivuilla,täälä on jotain niin ihmismielelle ilkeää joka vie sen kauneuden mitä raamatus on,minun mielestä

>>jotain niin ihmismielelle ilkeää joka vie sen kauneuden mitä raamatus on,minun mielestä

Ja mikähän sellaista olisi? Laittaisitko jonkun edustavan esimerkin asiasta, yksikin riittää näin aluksi.

Vai olisko se sinusta ihmismielelle ilkeää, että sinä et saa valehdella palstalla ilman kritiikkiä?

• kauneuden puolesta
        neitoni kirjoitti:

>>jos joskus oon Jt en käy näillä sivuilla,täällä on jotain niin ihmismielelle
        ilkeää joka vie sen kauneuden mitä raamatus on ,minun mielestä>>>

joo täällä kiroillaankin niin paljon ,ettei sitä kunnon Jt kyllä jaksa lukea
        mistä tänne kasaantuukin ne ärräpään levittäjät jotka tuon tuostakin
        tehostavat kirjoituksiaan kiroilulla.

• Havainnoja
        kauneuden puolesta kirjoitti:

>>jos joskus oon Jt en käy näillä sivuilla,täällä on jotain niin ihmismielelle
        ilkeää joka vie sen kauneuden mitä raamatus on ,minun mielestä>>>

joo täällä kiroillaankin niin paljon ,ettei sitä kunnon Jt kyllä jaksa lukea
        mistä tänne kasaantuukin ne ärräpään levittäjät jotka tuon tuostakin
        tehostavat kirjoituksiaan kiroilulla.

Kauneus on kaukana neitoni kirjoittelusta, mutta tyhmyys ei.

• Arskavain

Päätitpä minäkin vastata noin asialliseen “pyyntöön”. Minusta entisenä erotettuna Jehovan todistajasta ei ole koskaan tullut ateistia ja olen yhä monesta asiasta samaa mieltä todistajien kanssa, enkä edes tunne minkäänlaista katkeruutta todistajia kohtaan, vaan kunnioitan heidän uskoaan jos sillä tavoin saa mielenrauhan.

Itse en kyennyt olemaan aito ihminen todistajana ja siksi kai minut erotettiin, kun tykkäsin muutama vuosi sitten käydä baareissa “tavallisten” ihmisten “luona” ja huomasin tosiasian, että kaikissa ihmisissä on todella miellyttäviä ihmisiä ja sitten v-mäisiä. En kyennyt koskaan samaistumaan teeskenteleviltä ja uskossaan dominoiviin veljiin ja kuppikunta-ajatteluun, joka oli kuitenkin tosiasia todistajien keskuudessa.

Itse olen käynyt Jaakobin painini, millaisia kristittyjen tulisi olla ja koittanut todella etsiä tyydyttäviä vastauksia ja samalla rukoillut Jehovan ja Jeesuksen johdatusta ja todellakin tunnen löytäneeni sellaisen tavan elää, joka on ollut hyvin antoisaa ja mikä tärkeintä, olen löytänyt mielenrauhan, perustuksen mille rakentaa elämääni.

Lyhykäisyydessään tunnen olevani “vapaa” Jeesuksen lupauksen mukaisesti, kun hän kertoi totuuden vapauttavan. “Minun totuus” on kuitenkin herkeämätöntä “etsimistä ja kolkuttamista”, enkä ole koskaan tuntenut päästä johonkin tiettyyn hengelliseen kotiin, sillä minulle riittää Jeesuksen lunastusuhri ja “hänen luo meneminen”, joka on se hyvä uutinen, josta tuli todistaa, kertoa kaikille ihmisille ja niin on käynytkin. Useimmat ihmiset ovat tietoisia tuosta lunastusuhrista.

Kun Jeesus puhui laupiaasta samarialaisesta ja parista muusta uskonnollisesta miehestä, kertoi Jeesus elävän esimerkin siitä, että uskonnolla ei todellisuudessa ollut väliä, koska samarialaisuus oli halveksittu lahko juutalaisten keskuudessa, mutta silti laupias samarialainen toimi oikein.

Monet ihmiset eivät todellisuudessa voi valita uskontoaan vaan se on rajoittava kulttuuriperintö tai omaa mieltään rajoittava tekijä, joka haluaa juuri tiettyä kaavamaisuutta, tiettyjä kieltoja, jotka tuntuvat itsestä hyvältä. Siksi raamattukin puhuu uskosta tavoiteltavana asiana ja uskonnosta ainoastaan kerran kielteiseen sävyyn.

Siksi uskon, että pelastuvia tulee olemaan kirjaimellisesti kaikista kansoista ja kielistä suuri joukko ja Jumalahan sen päättää, kuka lopulta pelastuu, vaikka yritämmekin tehdä parhaamme lähimmäistemme rakastamisessa sekä tietysti Jumalan.

Joku sanoi aika hyvin, että uskonnon omaaminen on kuin uskoisi Jeesuksen olevan tuolla, täällä tai sisähuoneessa, jota ei siis pitänyt uskoa. Tosin uskonnot tarjoavat hyvää yhteisöllisyyttä ja moni on vilpitön, mutta silti uskonto hajottaa perheitä ja saa ihmiset toimimaan tavallaan jonkinmoisina tuomareina. Kuitenkin on vaikea lähteä uskonnosta pois jos ei ole todella uskaltanut kyseenalaistaa, onko uskontoni todella totta ja mitä raamattu todella opettaa.

Täällä olevilla exillä on todella kokemusta Jehovan todistavuudesta jopa ovat olleet vankilassa sen takia ja miksei heitä voisi kohdata aitoina hyvää tarkoittavina ihmisinä, sillä sellaisia he todellisuudessa ovat. koska voin sanoa sen, sillä olen tavannut pari erittäin varteenotettavaa miestä, jotka tietävät mistä puhuvat.

Saitkin linkkiä ja VS sivusto on hieno paikka purkaa sydäntä ja olla sitä, mitä todella on.

• tarkoittaa

>olen yhä monesta asiasta SAMAA MIELTÄ TODISTAJIEN KANSSA, enkä edes tunne minkäänlaista katkeruutta todistajia kohtaan, vaan KUNNIOITAN HEIDÄN USKOAAN jos sillä tavoin saa mielenrauhan.<

Jos tarkoitat joitain (kirjoituksia) samaa mieltä heidän kanssa. Eivät kirjoitukset tarvitse vt-seuraa ja sitä paitsi ne ovat olleet jo aikoja ennen vt-seuraa Russeleineen ja Rutherfordeineen. Missä tahansa liikkeessä on sanoja Raamatusta ne ovat siellä mutta sanat jotka ylittävät sanoman on "liikkeistä" lisättyä rakennelmaa pönkittääkseen jotain "asemaa" muihin nähden niiden kanssa ei pidä olla tekemisissä.

• Arskavain
        tarkoittaa kirjoitti:

>olen yhä monesta asiasta SAMAA MIELTÄ TODISTAJIEN KANSSA, enkä edes tunne minkäänlaista katkeruutta todistajia kohtaan, vaan KUNNIOITAN HEIDÄN USKOAAN jos sillä tavoin saa mielenrauhan.<

Jos tarkoitat joitain (kirjoituksia) samaa mieltä heidän kanssa. Eivät kirjoitukset tarvitse vt-seuraa ja sitä paitsi ne ovat olleet jo aikoja ennen vt-seuraa Russeleineen ja Rutherfordeineen. Missä tahansa liikkeessä on sanoja Raamatusta ne ovat siellä mutta sanat jotka ylittävät sanoman on "liikkeistä" lisättyä rakennelmaa pönkittääkseen jotain "asemaa" muihin nähden niiden kanssa ei pidä olla tekemisissä.

Jos sinua nuin kovasti kiinostaa, voit luke vaikka seuraavasta linkistä;

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=2098

• vp
        tarkoittaa kirjoitti:

Missään muussa liikkeessä ei kuitenkaan ole aukotonta totuutta, palapeliä, jonka kaikki palaset sopivat toisiinsa, tai rakkautta ihmisten kesken, ja ajatelkaapa jos kaikki Jehovan Todistajat laittettaisiin omaan maahansa, olisi se maa ainoa maailmassa jossa olisi rauha.

Kenestä muusta voi sanoa samaa? Jehovan Todistajat todellakin on selvittänyt raamatun salaisuudet, ja myös elävät niiden mukaan.

• toki
        vp kirjoitti:

Missään muussa liikkeessä ei kuitenkaan ole aukotonta totuutta, palapeliä, jonka kaikki palaset sopivat toisiinsa, tai rakkautta ihmisten kesken, ja ajatelkaapa jos kaikki Jehovan Todistajat laittettaisiin omaan maahansa, olisi se maa ainoa maailmassa jossa olisi rauha.

Kenestä muusta voi sanoa samaa? Jehovan Todistajat todellakin on selvittänyt raamatun salaisuudet, ja myös elävät niiden mukaan.

>Jehovan Todistajat todellakin on selvittänyt raamatun salaisuudet<

Salaisuudet mitkähän he ovat mahtaneet selvittää?

>myös elävät niiden mukaan.>

Varmaankin elävät niiden mukaan mutta kysymys herää minkä NIIDEN?

He elävät oppirakennelman mukaan jonka vt-seura on perustanut!

vt-seura on kehittänyt oman salaisuus/selvityksen omille tarkoitusperilleen.

• Markku_Meilo

Minulle Suomen Dentologinen komppania tuntuu tavoiteltavimmalta.

>>Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset

Silloin ei hetikään kannata hylätä jehovantodistajuutta.

>> toisin kuin muut uskontokunnat.

Mitä vastauksia olet jäänyt paitsi?

>>Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan.

Millä mittaat tätä yritystä ja muodinseuraamattomuutta?

>>Tiedän sen, että he ovat olleet väärässä näissä vuosilukujen sun muiden ennustamisissa,

Ei kai siinä mitään, kaikki muutkin ovat ennustaneet pieleen, miksi sitten Jehovan voideltu profeettakin ei voisi olla kuin muut?

>> ja sitä kovasti painotetaan näissä puheenvuoroissa.

Siis kehutaan vai voivotellaan pieleenmenemisiä?

>> Onko entisistä todistajista tullut ateisteja

Ei kaikista.

>> vai mistä he löytävät vastaukset,

Reaalielämästä ehkä?

>>ja miten he tuntevat olevansa sovussa Luojan kanssa,

Mulle on pääasia olla sovussa todellisuuden kanssa, haaveet sikseen.

>> vai onko siihen enää tarvetta ollenkaan.

Kun luoja ilmaantuu, niin päättelen asian sitten uudelleen. Ehkä sinäkin voisit ottaa aikalisän ja punnita näitä lainalaisuuksia.

• swing

Sinä tunnut olevan kovin varma asiastasi ja se on omalta kannaltasi ihan hyvä tilanne. Et ilmeisesti viestistäni pystynyt päättelemään, että juuri tämän aikalisänhän minä omalla tavallani olen ottanut ja ryhtynyt punnitsemaan yhtä sun toista. Ei se, että kysyy neuvoa toisilta sulje pois sitä, että punnitsee myös itse.
        Olen elänyt ihan tavallista arkea yli 51 vuotta, sitä reaalielämää, ja uskallan väittää, että tiedän mitä se on. Minusta ihmisellä saa ja on hyväkin olla haaveita. Eri asia sitten on, onko Jumala vain haave. Senhän voi tosiaan sitten varmasti päätellä kun Hän ilmaantuu, mutta saattaapi olla vähän liian myöhäistä. Kysyt, mitä vastausta olen jäänyt paitsi. Niitä on paljon tullut ajan mittaan ja mahdoton tässä kaikkia luetella. Yhtenä esimerkkinä voisin sanoa tämän epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden maailmassa. Miksi Jumala, joka on Rakkaus, antaa kaiken mennä näin.

• Seuraus
        swing kirjoitti:

Sinä tunnut olevan kovin varma asiastasi ja se on omalta kannaltasi ihan hyvä tilanne. Et ilmeisesti viestistäni pystynyt päättelemään, että juuri tämän aikalisänhän minä omalla tavallani olen ottanut ja ryhtynyt punnitsemaan yhtä sun toista. Ei se, että kysyy neuvoa toisilta sulje pois sitä, että punnitsee myös itse.
        Olen elänyt ihan tavallista arkea yli 51 vuotta, sitä reaalielämää, ja uskallan väittää, että tiedän mitä se on. Minusta ihmisellä saa ja on hyväkin olla haaveita. Eri asia sitten on, onko Jumala vain haave. Senhän voi tosiaan sitten varmasti päätellä kun Hän ilmaantuu, mutta saattaapi olla vähän liian myöhäistä. Kysyt, mitä vastausta olen jäänyt paitsi. Niitä on paljon tullut ajan mittaan ja mahdoton tässä kaikkia luetella. Yhtenä esimerkkinä voisin sanoa tämän epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden maailmassa. Miksi Jumala, joka on Rakkaus, antaa kaiken mennä näin.

>>Miksi Jumala, joka on Rakkaus, antaa kaiken mennä näin.

Nähtävästi seuran selitys kiistakysymys-näkemyksen kera ei täysin tyydytä sinua? Mikä näkemyksessä ontuu mielestäsi?

• swing
        Seuraus kirjoitti:

Nähtävästi seuran selitys kiistakysymys-näkemyksen kera ei täysin tyydytä sinua? Mikä näkemyksessä ontuu mielestäsi?

Tarkoitin tämän "miksi Jumala...?" -kysymyksen esimerkiksi sellaisesta kysymyksestä, johon en muilta uskontokunnilta ole saanut järjellisesti tyydyttävää vastausta. Meilo tiedusteli tällaista esimerkkiä mikäli oikein ymmärsin.

• Seuraus
        swing kirjoitti:

Tarkoitin tämän "miksi Jumala...?" -kysymyksen esimerkiksi sellaisesta kysymyksestä, johon en muilta uskontokunnilta ole saanut järjellisesti tyydyttävää vastausta. Meilo tiedusteli tällaista esimerkkiä mikäli oikein ymmärsin.

Ok, käsitin väärin.

• koo.koo
        swing kirjoitti:

"Yhtenä esimerkkinä voisin sanoa tämän epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden maailmassa. Miksi Jumala, joka on Rakkaus, antaa kaiken mennä näin."

>>>>>>>>>>>>Ei satuolento voi mihinkään tuollaiseen vaikuttaa. Mielikuvitusolennot (mm. YHWH-setä, jessuli) ovat vain sitä, mitä kukin ihminen kuvittelee, uskoo niiden olevan.

• swing
        koo.koo kirjoitti:

"Yhtenä esimerkkinä voisin sanoa tämän epäoikeudenmukaisuuden ja pahuuden maailmassa. Miksi Jumala, joka on Rakkaus, antaa kaiken mennä näin."

>>>>>>>>>>>>Ei satuolento voi mihinkään tuollaiseen vaikuttaa. Mielikuvitusolennot (mm. YHWH-setä, jessuli) ovat vain sitä, mitä kukin ihminen kuvittelee, uskoo niiden olevan.

Tämä on sinun näkemyksesi tästä asiasta ja kaikki kunnia sille, vaikka itse olenkin tässä satuolento asiassa eri mieltä.

• -MÄ-
        swing kirjoitti:

Tämä on sinun näkemyksesi tästä asiasta ja kaikki kunnia sille, vaikka itse olenkin tässä satuolento asiassa eri mieltä.

Minä uskon kohtaloon tätänykyä. Raamattukin puhuu kohtalon puolesta.

Apt.1:16”Miehet, veljet, sen raamatunkohdan täytyi täyttyä, jonka pyhä henki puhui etukäteen Daavidin suulla Juudaksesta, josta tuli Jeesuksen kiinniottajien opas."

Joh.19:31-37 31 "Silloin juutalaiset pyysivät Pilatukselta, koska oli valmistuspäivä, jotta ruumiit eivät jäisi kidutuspaaluihin sapatiksi (sillä sen sapatin päivä oli suuri), että heidän säärensä murrettaisiin ja ruumiit otettaisiin pois. 32 Sen tähden sotilaat tulivat ja mursivat sääret ensimmäiseltä ja toiselta hänen kanssaan paaluun pannulta. 33 Mutta kun he Jeesuksen luo tultuaan näkivät hänen jo kuolleen, he eivät murtaneet hänen sääriään. 34 Yksi sotilaista kuitenkin puhkaisi hänen kylkensä keihäällä, ja heti tuli ulos verta ja vettä. 35 Ja hän, joka on nähnyt sen, on todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää puhuvansa totta, jotta tekin uskoisitte. 36 Nämä näet tapahtuivat, jotta tämä raamatunkohta täyttyisi: ”Luutakaan häneltä ei murskata.” 37 Ja toinen raamatunkohta taas sanoo: ”He katsovat häneen, jonka he lävistivät.”

Samoin kun Jeesuksen kohtalo ihmisenä oli kirjoitettu. Niin samalla tavalla on muidenkin ihmisten kanssa.

• Pii on 3.0
        swing kirjoitti:

.."Antaa kaiken mennä näin?..? - ,
        Miten niin ; kaiken mennä;.. -Sinähän puhunet toiveestasi;.- Sillä tuskin lienee mitään osaa todellisuuden kanssa. -Toiveesta että Jt; Opin satavuotinen -Tuho-Uho tapahtuisi todella.
        Kirjoitus kysyy, että pitäisikö Korkeimman ryhtyä tekemään Ihmisten mielen mukaan ? - Jobilta jo kysyttiin "; ..Sinunko mielesi mukaan..Hänen tulisi kostaa?

• swing
        Pii on 3.0 kirjoitti:

.."Antaa kaiken mennä näin?..? - ,
        Miten niin ; kaiken mennä;.. -Sinähän puhunet toiveestasi;.- Sillä tuskin lienee mitään osaa todellisuuden kanssa. -Toiveesta että Jt; Opin satavuotinen -Tuho-Uho tapahtuisi todella.
        Kirjoitus kysyy, että pitäisikö Korkeimman ryhtyä tekemään Ihmisten mielen mukaan ? - Jobilta jo kysyttiin "; ..Sinunko mielesi mukaan..Hänen tulisi kostaa?

Minä en todellakaan toivo kenellekään tuhoa minkään opin mukaan. Kannattaisi ehkä lukea se alkuperäinen viestini, että punainen lanka löytyisi.

• swing kirjoitti:

on VAPAAN TAHDON RISTIRIITA.
        Eihän Jumala antanut sen tapahtua. Hän vain antoi luoduilleen vapaan tahdon.
        Ja tähän vapauden lahjaan kuuluu vapaus toimia Jumalan tahtoa vastaan.
        Vaikkapa sotimalla tai lähimmäistä huonosti kohtelemalla.
        Ei varaskaan voi syyttää poliisia siitä, että hän varastaa.
        Etkä sinäkään voi syyttää Jumalaa siitä, että hän sallii ihmisten käyttää vapauttaan itsekkäästi.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Markkinavoimatkin antavat kaiken mennä näin, herää duaalisuuskysymys; mikä on markkinavoimien vastavoima? Suurimmalla osalla jumalia lienee vastavoima, Hammaskeijullakin on Hammaspeikko.

Jos taas kyse on puhtaasti Raamatun jumalasta, niin rakkaus särähtää siinä vaiheessa kun lukee UT:a, no pakkohan sitä ei ole lukea.

Mitä muuten kannatat meille kriittisille endlösungiksi, perinteistä Helvettiä, 99,9 % tuhoamista vai mitä?

• swing
        Markku_Meilo kirjoitti:

Markkinavoimatkin antavat kaiken mennä näin, herää duaalisuuskysymys; mikä on markkinavoimien vastavoima? Suurimmalla osalla jumalia lienee vastavoima, Hammaskeijullakin on Hammaspeikko.

Jos taas kyse on puhtaasti Raamatun jumalasta, niin rakkaus särähtää siinä vaiheessa kun lukee UT:a, no pakkohan sitä ei ole lukea.

Mitä muuten kannatat meille kriittisille endlösungiksi, perinteistä Helvettiä, 99,9 % tuhoamista vai mitä?

Omitko kriittisyyden itsellesi ja muille "meille"? Mistä tiedät, että olen kritiikitön? Jos minun mielipiteelläni on jotain merkitystä, toivon, että kaikilla olisi onnellinen tulevaisuus (haluatko tehdä tästä keskustelusta myös saksalaiselle ymmärrettävän, silloin yksi sana saksaa ei riitä).Tämä tietysti on kuin sadun onnellinen loppu, mutta kun nyt kysyit, mitä kannatan...

Menikö kirjaimet sekaisin? Omasta mielestäni VT on paikoitellen tosi ahdistavaa luettavaa, mutta voihan olla Sinun mielestäsi UT.

Kysyin alun perin, mitä entiset Jehovan todistajat nykyisin uskovat/eivät usko. Sainkin siihen muutamia ihan asiallisia vastauksia. Sinä olet mielestäni aika ylimielinen näissä kommenteissasi ja luokittelet ihmisiä oman mielesi mukaan.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Omitko kriittisyyden itsellesi ja muille "meille"? Mistä tiedät, että olen kritiikitön? Jos minun mielipiteelläni on jotain merkitystä, toivon, että kaikilla olisi onnellinen tulevaisuus (haluatko tehdä tästä keskustelusta myös saksalaiselle ymmärrettävän, silloin yksi sana saksaa ei riitä).Tämä tietysti on kuin sadun onnellinen loppu, mutta kun nyt kysyit, mitä kannatan...

Menikö kirjaimet sekaisin? Omasta mielestäni VT on paikoitellen tosi ahdistavaa luettavaa, mutta voihan olla Sinun mielestäsi UT.

Kysyin alun perin, mitä entiset Jehovan todistajat nykyisin uskovat/eivät usko. Sainkin siihen muutamia ihan asiallisia vastauksia. Sinä olet mielestäni aika ylimielinen näissä kommenteissasi ja luokittelet ihmisiä oman mielesi mukaan.

>>Omitko kriittisyyden itsellesi ja muille "meille"?

Tämä osio on 'pyhitetty' keskusteluun jehovantodistajuudesta ja oletin, että Vt-kriittisyys tulee ensimmäisenä mieleen, ei tullut.

>>Mistä tiedät, että olen kritiikitön?

Mistä tiedät, että minä tietäisin?

>>Jos minun mielipiteelläni on jotain merkitystä, toivon, että kaikilla olisi onnellinen tulevaisuus

Olen tottunut siihen, että jehovantodistajuuden lisäksi kaikissa nk. länsimaisissa uskonnoissa tuon onnellisuuden saavuttavat lähinnä vain ja ainoastaan samalla tavalla tuosta uskonnosta ajattelevat, kaikille muille on varattuna jonkin sortin loppusijoitus/pelottelu.

Toiveesi edellyttäisi kaikkien ihmisten ajattelevan ja toimivan tuon mielöipiteesi eteen, mitä se sitten sisältääkään. Kuinka realistisena näet tilanteen, jossa em. uskonnot hylkäisivät nykyiset pelottelunsa?

>> (haluatko tehdä tästä keskustelusta myös saksalaiselle ymmärrettävän, silloin yksi sana saksaa ei riitä).

Angstin lisäksi oletan tuon käsitteen olevan tuttu. Kyseessähän erään tunnetun eurooppalaisen henkilön toimi, jolla on aatteellinen yhtymäkohta kulttien tapaan käsitellä epätoivottuja henkilöitä.

>>Menikö kirjaimet sekaisin? Omasta mielestäni VT on paikoitellen tosi ahdistavaa luettavaa, mutta voihan olla Sinun mielestäsi UT.

Kirjaimet menivät sekaisin jos siellä oli UT, tarkoitan VT:tä.

>>Sinä olet mielestäni aika ylimielinen näissä kommenteissasi ja luokittelet ihmisiä oman mielesi mukaan.

Missä kohdin olet niin erimielinen, että on käytettävä 'ylimielinen'-kuvausta?

• swing
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Omitko kriittisyyden itsellesi ja muille "meille"?

Tämä osio on 'pyhitetty' keskusteluun jehovantodistajuudesta ja oletin, että Vt-kriittisyys tulee ensimmäisenä mieleen, ei tullut.

>>Mistä tiedät, että olen kritiikitön?

>>Jos minun mielipiteelläni on jotain merkitystä, toivon, että kaikilla olisi onnellinen tulevaisuus

Olen tottunut siihen, että jehovantodistajuuden lisäksi kaikissa nk. länsimaisissa uskonnoissa tuon onnellisuuden saavuttavat lähinnä vain ja ainoastaan samalla tavalla tuosta uskonnosta ajattelevat, kaikille muille on varattuna jonkin sortin loppusijoitus/pelottelu.

Toiveesi edellyttäisi kaikkien ihmisten ajattelevan ja toimivan tuon mielöipiteesi eteen, mitä se sitten sisältääkään. Kuinka realistisena näet tilanteen, jossa em. uskonnot hylkäisivät nykyiset pelottelunsa?

>> (haluatko tehdä tästä keskustelusta myös saksalaiselle ymmärrettävän, silloin yksi sana saksaa ei riitä).

Angstin lisäksi oletan tuon käsitteen olevan tuttu. Kyseessähän erään tunnetun eurooppalaisen henkilön toimi, jolla on aatteellinen yhtymäkohta kulttien tapaan käsitellä epätoivottuja henkilöitä.

>>Menikö kirjaimet sekaisin? Omasta mielestäni VT on paikoitellen tosi ahdistavaa luettavaa, mutta voihan olla Sinun mielestäsi UT.

Kirjaimet menivät sekaisin jos siellä oli UT, tarkoitan VT:tä.

>>Sinä olet mielestäni aika ylimielinen näissä kommenteissasi ja luokittelet ihmisiä oman mielesi mukaan.

Eikö mielestäsi osoita juuri Vt-kriittisyyttä, että olen erottautumassa järjestöstä ja haluan tietää, mitä muut samassa tilanteessa olleet ovat "saaneet tilalle". En ole kuitenkaan halunnut lähteä parjaamaan järjestöä ainakaan vielä, kuten alkuperäisessä viestissäni sanoin.

Siitä, että puhut kriittisistä "meinä", joiden ulkopuolelle ilmeisesti minut ihan automaattisesti luet.

Se on todella kamalaa minunkin mielestäni.

En näe sitä realistisena ja sen tähden itsekin kutsuin tätä tilannetta sadun onnelliseksi lopuksi.

Tuttu on.
        You can take my comment as humour, kun nyt kielillä puhutaan.

Juuri tässä luokittelussasi kriittisiin "meihin" ja ilmeisesti siis kritiikittömään minuun.

• Arskavain
        swing kirjoitti:

Eikö mielestäsi osoita juuri Vt-kriittisyyttä, että olen erottautumassa järjestöstä ja haluan tietää, mitä muut samassa tilanteessa olleet ovat "saaneet tilalle". En ole kuitenkaan halunnut lähteä parjaamaan järjestöä ainakaan vielä, kuten alkuperäisessä viestissäni sanoin.

Siitä, että puhut kriittisistä "meinä", joiden ulkopuolelle ilmeisesti minut ihan automaattisesti luet.

En näe sitä realistisena ja sen tähden itsekin kutsuin tätä tilannetta sadun onnelliseksi lopuksi.

Tuttu on.

Juuri tässä luokittelussasi kriittisiin "meihin" ja ilmeisesti siis kritiikittömään minuun.

>>haluan tietää, mitä muut samassa tilanteessa olleet ovat "saaneet tilalle"

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Tuttu on.

>> En ole kuitenkaan halunnut lähteä parjaamaan järjestöä ainakaan vielä, kuten alkuperäisessä viestissäni sanoin.

Parjaaminen onkin aivan tarpeetonta, riittää kun osoittaa Vt-seuran omalla materiaalilla, että se on tapavalehtelija.

>>Siitä, että puhut kriittisistä "meinä", joiden ulkopuolelle ilmeisesti minut ihan automaattisesti luet.

Olen pahoillani, että en havainnut kriittisyyttäsi esimerkiksi tästä: "Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat."

>>Se on todella kamalaa minunkin mielestäni.

Kirjoitit: "Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat." Sitä vaan pähkäilen, että kuuluuko Vt-seuran opetus, että muut kuin jt:t tapetaan mielestäsi kamaluus- vai järjellisyysosastoon?

>>En näe sitä realistisena ja sen tähden itsekin kutsuin tätä tilannetta sadun onnelliseksi lopuksi.

>>You can take my comment as humour, kun nyt kielillä puhutaan.

Jotenkin kai lähti pieleen siitä harhastani, että angsti olisi tullut sanastoomme samasta saksankielestä kuin käyttämäni sana.

>>Juuri tässä luokittelussasi kriittisiin "meihin" ja ilmeisesti siis kritiikittömään minuun.

Miksi et auttaisi minua löytämään Vt-kritiikkiä esimerkiksi tästä:

"Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat. Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan."

Saattaisin oppia jotain uutta kritiikistä.

• Havainnoja
        Markku_Meilo kirjoitti:

>> En ole kuitenkaan halunnut lähteä parjaamaan järjestöä ainakaan vielä, kuten alkuperäisessä viestissäni sanoin.

Parjaaminen onkin aivan tarpeetonta, riittää kun osoittaa Vt-seuran omalla materiaalilla, että se on tapavalehtelija.

>>Siitä, että puhut kriittisistä "meinä", joiden ulkopuolelle ilmeisesti minut ihan automaattisesti luet.

Olen pahoillani, että en havainnut kriittisyyttäsi esimerkiksi tästä: "Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat."

Kirjoitit: "Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat." Sitä vaan pähkäilen, että kuuluuko Vt-seuran opetus, että muut kuin jt:t tapetaan mielestäsi kamaluus- vai järjellisyysosastoon?

>>En näe sitä realistisena ja sen tähden itsekin kutsuin tätä tilannetta sadun onnelliseksi lopuksi.

Jotenkin kai lähti pieleen siitä harhastani, että angsti olisi tullut sanastoomme samasta saksankielestä kuin käyttämäni sana.

>>Juuri tässä luokittelussasi kriittisiin "meihin" ja ilmeisesti siis kritiikittömään minuun.

"Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat. Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan."

Vai pukataanko pää pensaasta ulos?

Ymmärrettävää on tietenkin se, että keskustelun avaajalle on vaikea laatikosta käsin hahmottaa ulkopuolella olevaa maailmaa, vaikka haaveileekin siitä.

• K & O
        Markku_Meilo kirjoitti:

>> Miksi et auttaisi minua löytämään Vt-kritiikkiä esimerkiksi tästä:

Tuon ajatuksen mukaan näyttäisi kritiikki olevan itsesarvo itsessään, hieman samaan tapaan kuin joidenkin puolisostaan eronneiden kohdalla. He eivä kykene katkeruudeltaan ja pahantahtoisuudeltaan näkemään ex-puolisossaan mitään hyvää. Kun he havaitsevat hänessä jotakin hyvää ja oikeaa, niin heidä katkeruus ja pahansuopaisuus saa heidät kääntämään senkin kielteiseksi, samoinkuin inhimilliset virheet, erehdykset ja puutteetkin puetaan tahalliseksi ja tarkoitukselliseksi toiminnaksi.

Objektiivista kritiikkiä, rakentavaa ja hyödyllistä sellaista? Mitä sellainen "lähestymistapa" kertoo henkilöstä itsestään?

Palsta onkin pullollaan pelkkää kritiikkiä (aiheellista ja / tai aiheetonta, asiallista ja asiatonta, vääristelevää ja vulgaariakin), siitä ei näytä pulaa olevan. Kun joku haluaa tuoda esiin myös myönteisiä ja rakentavia huomioita, niin häntä syytetään "kritiikin" puutteesta. Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?

JT:n (kuin muidenkin) oppikysymyksistä ja niiden muutoksista ym. voi olla samaa tai eri mieltä, jokaisella on vapaus siihen. Kuitenkin viitaten tuohon yllä olevaan avaajan kommenttiin, niin JT:a tarkkaillessa voi todeta heidän yritävän laittaa todella käytäntöön Raamatusta oppimiaan ja tulkitsemiaan elämän periaatteita, ollen tietenkin epätäydellisiä ja erehtyviä kuten toisetkin ja tehden virheitä.

Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä.

• Markku_Meilo
        Havainnoja kirjoitti:

Vai pukataanko pää pensaasta ulos?

Ymmärrettävää on tietenkin se, että keskustelun avaajalle on vaikea laatikosta käsin hahmottaa ulkopuolella olevaa maailmaa, vaikka haaveileekin siitä.

Vt-kultti kahlitsee ajan oloon ihmisen ajattelunkin niin tehokkaasti, että ero vaatii veronsa. Erään poishiipuneen kohdalla selvisi, että raportointinsa henkilö lopetti 8 vuotta ensimmäisen epäilyn jälkeen. Sen verran henkilöä ja hänen koulutustaan tunnen, että kyse ei missään tapauksessa ollut ajattelukyvyn rajoituksista.

>>vaikka haaveileekin siitä.

Haaveita saa olla, kunhan kaiken aikaa käsittää etteivät haaveet ole reaalielämää.

• Markku_Meilo
        K & O kirjoitti:

Tuon ajatuksen mukaan näyttäisi kritiikki olevan itsesarvo itsessään, hieman samaan tapaan kuin joidenkin puolisostaan eronneiden kohdalla. He eivä kykene katkeruudeltaan ja pahantahtoisuudeltaan näkemään ex-puolisossaan mitään hyvää. Kun he havaitsevat hänessä jotakin hyvää ja oikeaa, niin heidä katkeruus ja pahansuopaisuus saa heidät kääntämään senkin kielteiseksi, samoinkuin inhimilliset virheet, erehdykset ja puutteetkin puetaan tahalliseksi ja tarkoitukselliseksi toiminnaksi.

Objektiivista kritiikkiä, rakentavaa ja hyödyllistä sellaista? Mitä sellainen "lähestymistapa" kertoo henkilöstä itsestään?

Palsta onkin pullollaan pelkkää kritiikkiä (aiheellista ja / tai aiheetonta, asiallista ja asiatonta, vääristelevää ja vulgaariakin), siitä ei näytä pulaa olevan. Kun joku haluaa tuoda esiin myös myönteisiä ja rakentavia huomioita, niin häntä syytetään "kritiikin" puutteesta. Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?

JT:n (kuin muidenkin) oppikysymyksistä ja niiden muutoksista ym. voi olla samaa tai eri mieltä, jokaisella on vapaus siihen. Kuitenkin viitaten tuohon yllä olevaan avaajan kommenttiin, niin JT:a tarkkaillessa voi todeta heidän yritävän laittaa todella käytäntöön Raamatusta oppimiaan ja tulkitsemiaan elämän periaatteita, ollen tietenkin epätäydellisiä ja erehtyviä kuten toisetkin ja tehden virheitä.

Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä.

>>Tuon ajatuksen mukaan näyttäisi kritiikki olevan itsesarvo itsessään,

En osaa päätellä mitä tuo tässä yhteydessä tarkoittaa. Kysehän on siitä, että avaaja ja tuon otteen kirjoittaja kyselee miksi kriittisiin henkilöihin viittaamiseeni en sisällyttänyt häntä (vaikka en vieläkään käsitä miten olen hänet poissulkenut).

Kritiikki on tärkeää, Vt-seurakin kuuluttaa sitä:

“Järkevät ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että ainoa oikeudenmukainen menetelmä on tutkia todisteita molemmilta puolilta, sekä kiistellyn teorian puolesta että sitä vastaan. Sillä tavalla päästään selville totuudesta.” (Herätkää! 8. huhtikuuta 1974 sivu 5)

>> hieman samaan tapaan kuin joidenkin puolisostaan eronneiden kohdalla. He eivä kykene katkeruudeltaan ja pahantahtoisuudeltaan näkemään ex-puolisossaan mitään hyvää. Kun he havaitsevat hänessä jotakin hyvää ja oikeaa, niin heidä katkeruus ja pahansuopaisuus saa heidät kääntämään senkin kielteiseksi, samoinkuin inhimilliset virheet, erehdykset ja puutteetkin puetaan tahalliseksi ja tarkoitukselliseksi toiminnaksi.

Entiset jehovantodistajat perustavat Vt-seuraan kohdistuvan opillisen ja historiallisen kritiikin Vt-seuran omaan materiaaliin.

>>Palsta onkin pullollaan pelkkää kritiikkiä (aiheellista ja / tai aiheetonta, asiallista ja asiatonta, vääristelevää ja vulgaariakin), siitä ei näytä pulaa olevan. Kun joku haluaa tuoda esiin myös myönteisiä ja rakentavia huomioita, niin häntä syytetään "kritiikin" puutteesta.

Tässä vitjassa pysyäkseni, niin minulle syntyi käsitys, että avaaja halusi lukeutua kriittiseksi mm. yllä lainatulla otteella. Oikaise missä olen väärässä tämän suhteen.

>>Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?

Toki voi, ei sitä kukaan/mikään estä. Yleisimmin viitataan katkeruuteen, jumalan hengen puutteeseen ja vaikka väärään sydämentilaan.

>>Kuitenkin viitaten tuohon yllä olevaan avaajan kommenttiin, niin JT:a tarkkaillessa voi todeta heidän yritävän laittaa todella käytäntöön Raamatusta oppimiaan ja tulkitsemiaan elämän periaatteita, ollen tietenkin epätäydellisiä ja erehtyviä kuten toisetkin ja tehden virheitä.

Se mitä jehovantodistajat laittavat käytäntöön on Vt-seuran kulloinenkin oppivalikoima. Kun oppivalikoimassa tapahtuu muutos, se yritetään laittaa käytäntöön sillä hetkellä. Raamattu on ainaostaan täytesana tuossa teatterissa.

Mitä taas tulee jossain toisessa uskonnollisessa kultissa oleviin henkilöihin, he yrittävät aivan vastaavalla tarmolla laittaa todella käytäntöön oman kulttinsa antamat ohjeet.

>>Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä.

Nuo ovat yleisiä asioita muuallakin. Otan ainaostaan yhden mainitsemasi piirteen esille:

>>ovat rehellisiä

Onko valehtelu, silloin kun sillä halutaan edistää Vt-seuran etua, rehellisyyttä?

• JT
        K & O kirjoitti:

Oikeat kristityt tuntee siitä, että heillä on rakkaus keskuudessaan. He eivät varasta, opettele sotimaan, valehtele, eivät tee huorin ja pyrkivät elämään kaikin tavoin niinkuin raamatussa kehoitetaan. Kunnioittaen muitakin ihmisiä, mikäli he eivät poikkea raamatun opista. Kaikkihan ihmiset ovat epätäydellisiä, mutta meillä on mahdollisuus kääntyä Jehovan puoleen ja pyytää rikettämme anteeksi, sillä Jehova on aulis antamaan anteeksi, kun pyydämme sitä kokosydämmeseti.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

>>Meilo tiedusteli tällaista esimerkkiä mikäli oikein ymmärsin.

Näin tein, ja motiivina se, että Ainoaa Oikeaa Totuutta ei ole, koska yhteisesti hyväksytty mitta-asteikko puuttuu. Kukin muodostaa oman totuutensa ja auttajia on pilvin pimein:

http://www.theholdemans.com/Compare.htm

• Markku_Meilo
        JT kirjoitti:

Oikeat kristityt tuntee siitä, että heillä on rakkaus keskuudessaan. He eivät varasta, opettele sotimaan, valehtele, eivät tee huorin ja pyrkivät elämään kaikin tavoin niinkuin raamatussa kehoitetaan. Kunnioittaen muitakin ihmisiä, mikäli he eivät poikkea raamatun opista. Kaikkihan ihmiset ovat epätäydellisiä, mutta meillä on mahdollisuus kääntyä Jehovan puoleen ja pyytää rikettämme anteeksi, sillä Jehova on aulis antamaan anteeksi, kun pyydämme sitä kokosydämmeseti.

>>Oikeat kristityt tuntee siitä, että heillä on rakkaus keskuudessaan.

Tämä tiputtaa heti pois sellaiset uskonnolliset liikkeet, joissa rakkaus on ehdollista.

Mutta hieman syvemmin ajatellen, eli opillisesti. Kuinka paljon valheellista opetustaoikea uskonto voi mielestäsi sisältää? Otetaan vaikka pohjaksi Vt-seuran mielipide:

”Uskonto, joka opettaa valheita, ei voi olla tosi uskonto.” (Vartiotorni 1. joulukuuta 1991 sivu 7)

Tästä on hyvä jatkaa.

• Seuraus
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Oikeat kristityt tuntee siitä, että heillä on rakkaus keskuudessaan.

Tämä tiputtaa heti pois sellaiset uskonnolliset liikkeet, joissa rakkaus on ehdollista.

Mutta hieman syvemmin ajatellen, eli opillisesti. Kuinka paljon valheellista opetustaoikea uskonto voi mielestäsi sisältää? Otetaan vaikka pohjaksi Vt-seuran mielipide:

”Uskonto, joka opettaa valheita, ei voi olla tosi uskonto.” (Vartiotorni 1. joulukuuta 1991 sivu 7)

Tästä on hyvä jatkaa.

>>Tästä on hyvä jatkaa.

Ja yksi asia kerrallaan, että pysyy mukana :) ja mieluummin vakuuttavimmasta päästä.

• K & O
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Tuon ajatuksen mukaan näyttäisi kritiikki olevan itsesarvo itsessään,

En osaa päätellä mitä tuo tässä yhteydessä tarkoittaa. Kysehän on siitä, että avaaja ja tuon otteen kirjoittaja kyselee miksi kriittisiin henkilöihin viittaamiseeni en sisällyttänyt häntä (vaikka en vieläkään käsitä miten olen hänet poissulkenut).

Kritiikki on tärkeää, Vt-seurakin kuuluttaa sitä:

“Järkevät ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että ainoa oikeudenmukainen menetelmä on tutkia todisteita molemmilta puolilta, sekä kiistellyn teorian puolesta että sitä vastaan. Sillä tavalla päästään selville totuudesta.” (Herätkää! 8. huhtikuuta 1974 sivu 5)

>> hieman samaan tapaan kuin joidenkin puolisostaan eronneiden kohdalla. He eivä kykene katkeruudeltaan ja pahantahtoisuudeltaan näkemään ex-puolisossaan mitään hyvää. Kun he havaitsevat hänessä jotakin hyvää ja oikeaa, niin heidä katkeruus ja pahansuopaisuus saa heidät kääntämään senkin kielteiseksi, samoinkuin inhimilliset virheet, erehdykset ja puutteetkin puetaan tahalliseksi ja tarkoitukselliseksi toiminnaksi.

Entiset jehovantodistajat perustavat Vt-seuraan kohdistuvan opillisen ja historiallisen kritiikin Vt-seuran omaan materiaaliin.

>>Palsta onkin pullollaan pelkkää kritiikkiä (aiheellista ja / tai aiheetonta, asiallista ja asiatonta, vääristelevää ja vulgaariakin), siitä ei näytä pulaa olevan. Kun joku haluaa tuoda esiin myös myönteisiä ja rakentavia huomioita, niin häntä syytetään "kritiikin" puutteesta.

Tässä vitjassa pysyäkseni, niin minulle syntyi käsitys, että avaaja halusi lukeutua kriittiseksi mm. yllä lainatulla otteella. Oikaise missä olen väärässä tämän suhteen.

>>Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?

Toki voi, ei sitä kukaan/mikään estä. Yleisimmin viitataan katkeruuteen, jumalan hengen puutteeseen ja vaikka väärään sydämentilaan.

>>Kuitenkin viitaten tuohon yllä olevaan avaajan kommenttiin, niin JT:a tarkkaillessa voi todeta heidän yritävän laittaa todella käytäntöön Raamatusta oppimiaan ja tulkitsemiaan elämän periaatteita, ollen tietenkin epätäydellisiä ja erehtyviä kuten toisetkin ja tehden virheitä.

Se mitä jehovantodistajat laittavat käytäntöön on Vt-seuran kulloinenkin oppivalikoima. Kun oppivalikoimassa tapahtuu muutos, se yritetään laittaa käytäntöön sillä hetkellä. Raamattu on ainaostaan täytesana tuossa teatterissa.

Mitä taas tulee jossain toisessa uskonnollisessa kultissa oleviin henkilöihin, he yrittävät aivan vastaavalla tarmolla laittaa todella käytäntöön oman kulttinsa antamat ohjeet.

>>Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä.

Nuo ovat yleisiä asioita muuallakin. Otan ainaostaan yhden mainitsemasi piirteen esille:

>>ovat rehellisiä

Onko valehtelu, silloin kun sillä halutaan edistää Vt-seuran etua, rehellisyyttä?

>> En osaa päätellä mitä tuo tässä yhteydessä tarkoittaa. Kysehän on siitä, että avaaja ja tuon otteen kirjoittaja kyselee miksi kriittisiin henkilöihin viittaamiseeni en sisällyttänyt häntä (vaikka en vieläkään käsitä miten olen hänet poissulkenut).

Ok. Toisaalta jostakin syystä koit tarpeelliseksi valikoida hänen esittämänsä myönteisen kommentin, vaikka hän aiemmin arvostelikin VT materiaalin lukukokemusta.

>> Entiset jehovantodistajat perustavat Vt-seuraan kohdistuvan opillisen ja historiallisen kritiikin Vt-seuran omaan materiaaliin.

Aivan vapaasti. Päinvastoin, aiempaan materiaaliin tutustuminen on kiinnostavaa johon rinnastaen jokainen tekee omat johtopäätöksensä.

"Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?"

>> Toki voi, ei sitä kukaan/mikään estä. Yleisimmin viitataan katkeruuteen, jumalan hengen puutteeseen ja vaikka väärään sydämentilaan.

Vastaan vain omista kirjoituksistani pyrkien välttämään toisten tuomintaa. Toisaalta esim. katkeruus ja pahansuopaisuus ovat elementtejä jotka suuntaavat ja hämärtävät tehokkaasti objektiivisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

"Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä."

>> Nuo ovat yleisiä asioita muuallakin.

Toin esille havaitsemani kokonaisuuden konkreettisista ominaisuuksista, jotka esiintyvät yksilöistä muodostuvassa JT:n kansainvälisessä ryhmässä etnisistä ym. taustoista riippumatta, >> ryhmänä Otan ainaostaan yhden mainitsemasi piirteen esille:

JT:n (kuin muidenkin) oppikysymyksistä ja niiden muutoksista ym. voi olla samaa tai eri mieltä, jokaisella on vapaus siihen.

• Markku_Meilo
        Seuraus kirjoitti:

>>Tästä on hyvä jatkaa.

Ja yksi asia kerrallaan, että pysyy mukana :) ja mieluummin vakuuttavimmasta päästä.

Mielestäni vaikuttavinta on keskeiseen opetukseen liittyvä valehtelu, etenkin kun tuon valheellisen opetuksen kiistäminen on erotusperuste. Näin ollen vuosi 1914, sen merkitys ja sen perusteisiin liittyvät väitteet ovat vaikuttavimmasta päästä.

Tuohon vuoteen liittyviä asioita on melkoinen liuta ja ne kaikki ovat lenkkejä ketjussa joka katkeaa jokaisen yksittäisen lenkin katketessa. Minusta merkittävintä on 'Raamatun nimeen vannovan' Vartiotorniseuran täydellinen välinpitämättömyys Raamatun sisällön suhteen. Vt-seura esittää, että vuosi 1914 on raamatullinen, eli siis Raamatulla perusteltavissa. Tämän estämättä Vt-seura esittää, että Luukkaan 21:24:ssä olevat Jeesuksen sanat viittasivat meneillään olevaan tapahtumaan, eli Vt-seuran opettamaan nk. seitsemään aikaan.

Kyseisessä jakeessa olevan Jeesuksen, pakanain ajoista esittämän toteamuksen sanojen aikamuoto on kuitenkin futuuri. Tämä mielestäni räikein osoitus Vt-seuran menosta, seura ei voi olla tietämätön sen opetusta kohtaan esitetystä kritiikistä, onhan se erottanut useita henkilöitä nimenomaan 1914-kritiikin takia.

Tämä siis mielestäni merkittävin 1914-opetukseen liittyvä yksityiskohta, jonka jokainen voi helposti varmistaa täältä:

http://www.searchgodsword.org/isb/bible.cgi?query=lu 5§ion=0&it=nas&oq=lu 5&ot=bhs&nt=na&new=1&nb=lu&ngt=GoTo:&ng=21&ncc=5

Poimi 21:24:n estai sanan jälkeen sulkeissa oliva sananumero (5704) ja saat sanan aikamuodon:

"The future tense corresponds to the English future, and indicates the contemplated or certain occurrence of an event which has not yet occurred."

• Markku_Meilo
        K & O kirjoitti:

>> En osaa päätellä mitä tuo tässä yhteydessä tarkoittaa. Kysehän on siitä, että avaaja ja tuon otteen kirjoittaja kyselee miksi kriittisiin henkilöihin viittaamiseeni en sisällyttänyt häntä (vaikka en vieläkään käsitä miten olen hänet poissulkenut).

Ok. Toisaalta jostakin syystä koit tarpeelliseksi valikoida hänen esittämänsä myönteisen kommentin, vaikka hän aiemmin arvostelikin VT materiaalin lukukokemusta.

>> Entiset jehovantodistajat perustavat Vt-seuraan kohdistuvan opillisen ja historiallisen kritiikin Vt-seuran omaan materiaaliin.

Aivan vapaasti. Päinvastoin, aiempaan materiaaliin tutustuminen on kiinnostavaa johon rinnastaen jokainen tekee omat johtopäätöksensä.

"Voisiko tämän luokitella narsistisesti ohjaavaksi mielenhallintayritykseksi?"

>> Toki voi, ei sitä kukaan/mikään estä. Yleisimmin viitataan katkeruuteen, jumalan hengen puutteeseen ja vaikka väärään sydämentilaan.

Vastaan vain omista kirjoituksistani pyrkien välttämään toisten tuomintaa. Toisaalta esim. katkeruus ja pahansuopaisuus ovat elementtejä jotka suuntaavat ja hämärtävät tehokkaasti objektiivisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

"Tämän vuoksi kaikkialla missä he ovatkin he pyrkivät rauhaan kaikkien kanssa, eivät ota osaa sotiin ja selkkauksiin, ovat rehellisiä, eivät varasta tai vahingoita toisia tai toisten omaa, tekevät työtä ja maksavat verot, pyrkivät viettämään terveellistä elämää ym. Heidän vuokseen ei tarvitse kouluttaa ja budjetoida armeijoita, poliiseja, henkivartijoita, vartijoita, kiinteistöjen hälyytysjärjestelmiä ja lukkoja, kustantaa varkausvakuutuksia omaisuudelleen tai pelätä turvallisuutensa puolesta ym...Tietysti yksilöt tekevät virheitä ja mikäli tahallinen väärintekijä tekee valinnan jatkaa toimintaansa, niin hänet poistetaan yhteisöstä."

>> Nuo ovat yleisiä asioita muuallakin.

Toin esille havaitsemani kokonaisuuden konkreettisista ominaisuuksista, jotka esiintyvät yksilöistä muodostuvassa JT:n kansainvälisessä ryhmässä etnisistä ym. taustoista riippumatta, >> ryhmänä Otan ainaostaan yhden mainitsemasi piirteen esille:

JT:n (kuin muidenkin) oppikysymyksistä ja niiden muutoksista ym. voi olla samaa tai eri mieltä, jokaisella on vapaus siihen.

Tarkoitatko tätä:

"Tiedän sen, että he ovat olleet väärässä näissä vuosilukujen sun muiden ennustamisissa, ja sitä kovasti painotetaan näissä puheenvuoroissa."

Eihän tuota kiistä Vanha Erkkikään salin perältä, hän kuittaa sen valon lisääntymisenä ja unohtaa mainita, että jo ennenmuinoin oltiin kuulema Jehovan ohjauksessa.

>>Vastaan vain omista kirjoituksistani pyrkien välttämään toisten tuomintaa.

Useat, eivät kaikki, noudattavat tätä yleisesti hyväksyttyä tapaa.

>>Toisaalta esim. katkeruus ja pahansuopaisuus ovat elementtejä jotka suuntaavat ja hämärtävät tehokkaasti objektiivisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

Kyseiset termit ovat myös käytössä silloin kun asia ei ole mieleen ja huomio kohdistetaan henkilöön. Ainakaan minä en näe eroa Vt-tekstissä, jos sen lainaa nk. katkera entinen jehovantodistaja tai nk. muuten vaan entinen vastaava.

>>Vastaavaa kokonaisuutta, kansainvälistä ryhmää ja ed. mainittuja kokreettisia ominaisuuksia kokreettisine seurauksineen en toistaiseksi ole tavannut muualla.

Jehovantodistajat eivät kai ole ainoa kansainvälinen uskonnollinen ryhmä, joka pyrkii omalla tavallaan olemaan Ainoa Oikea Totuus?

>>JT:n (kuin muidenkin) oppikysymyksistä ja niiden muutoksista ym. voi olla samaa tai eri mieltä, jokaisella on vapaus siihen.

Oliko tämä todella vastaus kysymykseeni: "Onko valehtelu, silloin kun sillä halutaan edistää Vt-seuran etua, rehellisyyttä?" Jos tuo oli vastaus, niin se kertoo riittävästi rehellisyydestä.

• swing
        Markku_Meilo kirjoitti:

Et varmasti tästä havainnut kriittisyyttä. Kuitenkin mielestäni osoittaa jo aikamoista kriittisyyttä pelkästään se, että uskaltautuu tällaiselle keskustelusivulle kyselemään asioita, eikä vain istu kokouksessa kuuntelemassa yhtä totuutta. Monenkaan todistajan ei tule pieneen mieleenkään lähteä hakemaan vastauksia täältä, vaan tyytyy siihen, mitä seura tarjoaa. Yksittäisestä lauseesta voi olla vaikea löytää kriittisyyttä, täytyisi paneutua koko viestin henkeen, ja siihen tilanteeseen, missä kysyjä on. Itsekin kerrot tuttavastasi, joka oli melkoisilla älynlahjoilla varustettu, mutta kesti silti 8 vuotta päästä kokonaan eroon.

kuuluuko Vt-seuran opetus, että muut kuin jt:t tapetaan mielestäsi kamaluus- vai järjellisyysosastoon?

Kuuluu kamaluusosastoon.

Toistat itseäsi.

• swing
        K & O kirjoitti:

Kiitän tästä terävänäkoisestä kommentista. Heti "aloittelijaa", joka haparoi eri näkemysten kesken, syytetään kritiikin puutteesta. Varmasti tälle palstalle tulee monia ihmisiä, jotka ovat pettyneet Jehovan todistajien suvaitsemattomuuteen ja he hakevat vaihtoehtoa. Kun kuitenkin täälläkin törmää samaan suvaitsemattomuuteen, on tie tukossa.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Et varmasti tästä havainnut kriittisyyttä. Kuitenkin mielestäni osoittaa jo aikamoista kriittisyyttä pelkästään se, että uskaltautuu tällaiselle keskustelusivulle kyselemään asioita, eikä vain istu kokouksessa kuuntelemassa yhtä totuutta. Monenkaan todistajan ei tule pieneen mieleenkään lähteä hakemaan vastauksia täältä, vaan tyytyy siihen, mitä seura tarjoaa. Yksittäisestä lauseesta voi olla vaikea löytää kriittisyyttä, täytyisi paneutua koko viestin henkeen, ja siihen tilanteeseen, missä kysyjä on. Itsekin kerrot tuttavastasi, joka oli melkoisilla älynlahjoilla varustettu, mutta kesti silti 8 vuotta päästä kokonaan eroon.

kuuluuko Vt-seuran opetus, että muut kuin jt:t tapetaan mielestäsi kamaluus- vai järjellisyysosastoon?

Kuuluu kamaluusosastoon.

Toistat itseäsi.

>>Kuitenkin mielestäni osoittaa jo aikamoista kriittisyyttä pelkästään se, että uskaltautuu tällaiselle keskustelusivulle kyselemään asioita, eikä vain istu kokouksessa kuuntelemassa yhtä totuutta.

Tässä olisi jo tarve määrittää avainsanat ennen niiden käyttöä. Aivan kaikki eivät käsitä kriittisyydeksi sitä, että vastoin Vt-seuran toivetta esiinnytään netin keskustelupalstoilla kertomassa Vt-seuran hyvistä puolista.

>>Monenkaan todistajan ei tule pieneen mieleenkään lähteä hakemaan vastauksia täältä, vaan tyytyy siihen, mitä seura tarjoaa.

Ja syykin on hyvin ilmeinen. Ei ole Vt-seuran etu, että jehovantodistaja huomaa olevansa vailla omaa uskoa myötäileviä vastauksia.

>>mutta kesti silti 8 vuotta päästä kokonaan eroon.

Itse asiassa tuosta raportoinnin lopettamisesta meni vielä pari vuotta kunnes erovaihe tuli jonkin sortin selvään päätösvaiheeseen.

>>Kuuluu kamaluusosastoon.

Ilmeisesti se ei sitten kuulu niihin mielestäsi hyvin moniin tarjottuihin järjellisesti tyydyttäviin vastauksiin, joita muut uskontokunnat eivät tarjoa. Minäkin pidän miltei koko ihmiskunnan tappamista pelkästään Helvetin korvikkeena, jonkinlainen pelote tulee olla, hallittava väki ei muuten pysy aisoissa.

>>Toistat itseäsi.

Näin on, minulle on jotain jäänyt epäselväksi.

• swing
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Kuitenkin mielestäni osoittaa jo aikamoista kriittisyyttä pelkästään se, että uskaltautuu tällaiselle keskustelusivulle kyselemään asioita, eikä vain istu kokouksessa kuuntelemassa yhtä totuutta.

Tässä olisi jo tarve määrittää avainsanat ennen niiden käyttöä. Aivan kaikki eivät käsitä kriittisyydeksi sitä, että vastoin Vt-seuran toivetta esiinnytään netin keskustelupalstoilla kertomassa Vt-seuran hyvistä puolista.

>>Monenkaan todistajan ei tule pieneen mieleenkään lähteä hakemaan vastauksia täältä, vaan tyytyy siihen, mitä seura tarjoaa.

Ja syykin on hyvin ilmeinen. Ei ole Vt-seuran etu, että jehovantodistaja huomaa olevansa vailla omaa uskoa myötäileviä vastauksia.

>>mutta kesti silti 8 vuotta päästä kokonaan eroon.

Itse asiassa tuosta raportoinnin lopettamisesta meni vielä pari vuotta kunnes erovaihe tuli jonkin sortin selvään päätösvaiheeseen.

>>Kuuluu kamaluusosastoon.

Ilmeisesti se ei sitten kuulu niihin mielestäsi hyvin moniin tarjottuihin järjellisesti tyydyttäviin vastauksiin, joita muut uskontokunnat eivät tarjoa. Minäkin pidän miltei koko ihmiskunnan tappamista pelkästään Helvetin korvikkeena, jonkinlainen pelote tulee olla, hallittava väki ei muuten pysy aisoissa.

>>Toistat itseäsi.

Näin on, minulle on jotain jäänyt epäselväksi.

Aivan kaikki eivät valitettavasti aina käsitä, vaikka rautalangasta vääntäisi, puhumattakaan rivien välistä lukemisen taidosta, toivon, että on sentään joku, joka käsittää. Vastauksista päätellen niin onkin. En halunnut kertoa Vt-seuran hyvistä puolista, vaan kysyä, mitä henkilöt, jotka mahdollisesti ovat nähneet nämä hyvät puolet, ovat saaneet niiden tilalle erottuaan/tultuaan erotetuiksi. Voihan olla, että kukaan ei ole nähnyt näitä hyviä puolia minun lisäkseni, mutta kysymykseni oli aika ujo, eikä siihen kenenkään olisi tarvinnut alun perinkään vastata, jos on sitä mieltä, että näitä hyviä puolia ei edes ole. Varmasti kuitenkin jokainen, joka on ollut todistaja, on jossain vaiheessa näihin uskonut, vai olenko ainoa.

Määrittäkää te avainsanat tai tehkää mitä lystäätte. Mielestäni esitin aika vilpittömän kysymyksen ja toivoin siihen vilpittömiä vastauksia ja niitä sainkin. En alun perinkään tuntenut olevani valmis väittelyyn ja siksi sanoinkin, että en tässä vaiheessa halua olla puolesta enkä vastaan.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Aivan kaikki eivät valitettavasti aina käsitä, vaikka rautalangasta vääntäisi, puhumattakaan rivien välistä lukemisen taidosta, toivon, että on sentään joku, joka käsittää. Vastauksista päätellen niin onkin. En halunnut kertoa Vt-seuran hyvistä puolista, vaan kysyä, mitä henkilöt, jotka mahdollisesti ovat nähneet nämä hyvät puolet, ovat saaneet niiden tilalle erottuaan/tultuaan erotetuiksi. Voihan olla, että kukaan ei ole nähnyt näitä hyviä puolia minun lisäkseni, mutta kysymykseni oli aika ujo, eikä siihen kenenkään olisi tarvinnut alun perinkään vastata, jos on sitä mieltä, että näitä hyviä puolia ei edes ole. Varmasti kuitenkin jokainen, joka on ollut todistaja, on jossain vaiheessa näihin uskonut, vai olenko ainoa.

Määrittäkää te avainsanat tai tehkää mitä lystäätte. Mielestäni esitin aika vilpittömän kysymyksen ja toivoin siihen vilpittömiä vastauksia ja niitä sainkin. En alun perinkään tuntenut olevani valmis väittelyyn ja siksi sanoinkin, että en tässä vaiheessa halua olla puolesta enkä vastaan.

>> Voihan olla, että kukaan ei ole nähnyt näitä hyviä puolia minun lisäkseni,

Eiköhän jokaisessa länsimaisessa uskonnollisessa liikkeessä valtaosa jäsenistöstä näe nimenomaan hyviä puolia, vaikka eri liikkeiden hyvät puolet olisivat kovinkin erilaisia.

>>mutta kysymykseni oli aika ujo, eikä siihen kenenkään olisi tarvinnut alun perinkään vastata,

Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu vastaaminen, mutta vastaukset eivät aina ole myötäsukaisia tai kirjoittajan toiveen mukaisia.

• swing
        Markku_Meilo kirjoitti:

>> Voihan olla, että kukaan ei ole nähnyt näitä hyviä puolia minun lisäkseni,

Eiköhän jokaisessa länsimaisessa uskonnollisessa liikkeessä valtaosa jäsenistöstä näe nimenomaan hyviä puolia, vaikka eri liikkeiden hyvät puolet olisivat kovinkin erilaisia.

>>mutta kysymykseni oli aika ujo, eikä siihen kenenkään olisi tarvinnut alun perinkään vastata,

Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu vastaaminen, mutta vastaukset eivät aina ole myötäsukaisia tai kirjoittajan toiveen mukaisia.

Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu varmasti vastaaminen, mutta voisi olla eduksi jos vastattaisiin kysymykseen. En ymmärrä, mikä minunkin tapauksessani voisi olla myötä/vastasukainen vastaus. Kysyn vain mitä kukin on saanut tilalle, tai onko saanut mitään sen jälkeen kun on ollut Jehovan todistaja. Jos Sinä olet saanut dentologisen seuran, niin ok.

• Markku_Meilo
        swing kirjoitti:

Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu varmasti vastaaminen, mutta voisi olla eduksi jos vastattaisiin kysymykseen. En ymmärrä, mikä minunkin tapauksessani voisi olla myötä/vastasukainen vastaus. Kysyn vain mitä kukin on saanut tilalle, tai onko saanut mitään sen jälkeen kun on ollut Jehovan todistaja. Jos Sinä olet saanut dentologisen seuran, niin ok.

>>... mutta voisi olla eduksi jos vastattaisiin kysymykseen.

Toki näin, mutta joskus on tyydyttävä siihen, että käsitellään kysymyksen perusteluja tai muuta pohjaa.

>> En ymmärrä, mikä minunkin tapauksessani voisi olla myötä/vastasukainen vastaus.

Ei huolta, jokainen saa päätellä omista lähtökohdistaan tuollaisen asian.

>> Kysyn vain mitä kukin on saanut tilalle, tai onko saanut mitään sen jälkeen kun on ollut Jehovan todistaja.

Tiedätkin jo, että uskon Hammaskeijuun.

• Seuraus
        swing kirjoitti:

>>Kysyn vain mitä kukin on saanut tilalle, tai onko saanut mitään sen jälkeen kun on ollut Jehovan todistaja.

Olen aika samassa pisteessä, kuin sinäkin, tosin omalla värilläni ja omat taustat huomioonottaen. JT tausta on niin vahva riippa ja niin syvään juurtunut ajattelumalli, puhumattakaan tunneosastosta, että on vaikea saada tilalle mitään, niinkauan, kuin ajatus Jumalan epäsuosiosta lepää päällä.

Ehkä jonkin verran vapaampi olo tehdä päätöksiä, mikä tuntuu sydämestä hyvältä, eikä sen mukaan "miten pitää tehdä", vaikka valinta onkin monelta osin sen mukainen, johon olemme tottuneet JT:nä, mitä tulee käytännön elämään.

Sekin on ehkä tullut tilalle, ettei näe enää Raamatun opetuksia niin järjestöformaatissa. Kun Raamatussa puhutaan uskosta, ei ehkä olekaan niin, että usko on synonyymi uskosta järjestön yhteydessä. JT vääntää opetukset niin herkästi kaikki järjestön ympärillä pyörimiseen ja Raamatun sanat yritetään vääntää väen väkisin niin, että tällainen järjestössä/ei järjestössä -ajattelu olisi voimissaan. Ehkä niiltä osin silmien avautuminen on tullut tilalle myös.

Uskon rakkauteen ja totuuteen, tavoittelen niitä, mutta haluan tehdä sen omassa tahdissa ja oman sydämeni muovautumisen ja uskoni tahdissa. Miten JT liittyy tähän pyrkimykseen, se jää nähtäväksi. Tällä hetkellä järjestö näyttää silmissäni aika sulkeutuneelta yhteisöltä, joka ehkä joutuu kohtaamaan totuuden tavalla, joka voi vaatia runsaasti nöyryyttä, etenkin hallintoelin/johdossa olevien taholta. Siltä tuntuu, perusteet on vähän hakusessa.

Yksi minkä uskon tulevan kohtauslinjalle on se, että ihmisen toiminnan kannalta on tärkeää, että vaikutin on rakkaus, ei pelko...jälkimmäinen ei ole kestävää, vaikka ihminen eläisi "uskollisena" pelossa kuolemaansa asti, koska tuollaisen käyttäymisen jäljet näkyvät ja tällainen käyttäytyminen lietsoo pelkoa ympäristöönkin, eikä se ole vastaus oikeastaan mihinkään hyvään.

Valitettavasti omin silmin katsottuna VT-seura lietsoo pelkoa, vaikka sanat ovat niin "rakkaudellisen oloiset ja puhtaat", esitystapa ja tilanne järjestössä huomioonottaen kyseessä voi olla muu viesti, kuin rakkauden viesti. Holhouksen viesti on kyllä selkeä, mutta sillä ei välttämättä ole rakkauden kanssa mitään tekemistä.

Tällä palstalla olen vähän oppinut myös sitä, ehkä aiemminkin, että keskustelua kannattaa jatkaa silloin, kun on tarkoitus hakea yhteistä pohjaa asiassa ja jatkaa siitä.

Sinun viestäjä olen lukenut mielelläni, koska yhteisiä tekijöitä omaan ajattelutapaani löytyy ja sinä ilmaiset asiat hyvin. Näkökulmamme, näin uskaltaisin sanoa, on JT taustan takia vaan niin jaotteleva ihmisten suhteen, haluammepa sitä tai emme. Se aiheuttaa ainakin itselleni vaikeuksia aitojen ihmissuhteiden luomisessa,....aitous on minulle tärkeää, ei pelkät ihmissuhteet.

Vaikka tällä palstalla pyrittäisiin asioista puhumaankin, todellisuudessa me ihmiset teemme sitä toistemme kanssa ja silloin ihminen on aina vaikuttamassa tunteineen ja olemuksineen. Nämä taustat välittyvät viesteistä helposti tai vähemmän helposti, mutta kyllä ne ajan kanssa välittyvät, sen uskon ja ne kannattaa ottaa huomioon, vaikka ne ei esitettyä asiaa tyhjäksi teekään, vaikka vaikuttavatkin viestin perille menemiseen. Asia on asia, ihminen on ihminen, yritä nyt sitten sovittaa nämä kaksi asiaa keskenään :), kummankaan kärsimättä tarpeettomasti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe