Tillin tuoksumattomuus

epätietoinen....

Kertoisiko joku, mistä johtuu kasvattamamme tillin heikko tuoksu.
Kasvatamme sitä ruukussa parvekkeella ja parvekkeemme on etelään päin. Lannoitamme joka kolmannen kastelun yhteydessä ja pidämme tasakosteuden siinä. Onko tilleissä lajikekohtaisia tuoksueroja? hakkimamme siemenet ovat peruskamaa marketista ja lajikkeesta ei ole tietoa.
Kiitokset kaikille asiallisesti vastanneille.

9

2341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrttitarhuri

      Itsekään en tiedä syytä, miksi toinen tillirivini on tuoksumaton, ja toisessa taas
      aito tillin tuoksu.

      Ne ovat eri puolilla kasvimaata ja kasvatettu erinäköisen siemenpussin siemenistä.

      Kuinka säilötään tilliä?
      Olen laittanut joskus pakastimeen, mutta siellä ne "vesittyvät".

      Voiko niitä laittaa varsista riippumaan nipuksi sidottuna.

      • Tillin kuivaaminen ei onnistu - siitä tulee mautonta, tuoksutonta heinää.

        Pakastamalla saa aikaan jonkinlaista tavaraa, mutaa kyllä sielläkin maku karkaa foliosta.

        Olen samaa mieltä tuosta tillin tuoksuttomuudesta. Minulla on pienessä kasvihuoneessani vanhaa kasvustoja, joka tekee kunnollisia kruunuja, tuoksuu ja kasvaa siementäen harvakseen aivan itsekseen. Koska se kasvaa aivan siellä täällä ikäänkuin villinä, kasvatan siemenestä aina pienen puskan kesässä ja nepäs eivät tuoksukaan miltään. Niihin ei myöskään tule tuollaisia kunnollisia kruunuja vaan joudun hakemaan raputarpeet näistä vanhoista lajikkeista.

        Muuten ne ovat kyllä mielestäni sama kasvi, mutta uskoakseni kyllä eri lajike.


      • Yrttitarhuri
        crudo kirjoitti:

        Tillin kuivaaminen ei onnistu - siitä tulee mautonta, tuoksutonta heinää.

        Pakastamalla saa aikaan jonkinlaista tavaraa, mutaa kyllä sielläkin maku karkaa foliosta.

        Olen samaa mieltä tuosta tillin tuoksuttomuudesta. Minulla on pienessä kasvihuoneessani vanhaa kasvustoja, joka tekee kunnollisia kruunuja, tuoksuu ja kasvaa siementäen harvakseen aivan itsekseen. Koska se kasvaa aivan siellä täällä ikäänkuin villinä, kasvatan siemenestä aina pienen puskan kesässä ja nepäs eivät tuoksukaan miltään. Niihin ei myöskään tule tuollaisia kunnollisia kruunuja vaan joudun hakemaan raputarpeet näistä vanhoista lajikkeista.

        Muuten ne ovat kyllä mielestäni sama kasvi, mutta uskoakseni kyllä eri lajike.

        Folioonko siis, pakastettaessa?

        Tuntuu tulevan tilliä melkoinen määrä.

        Kun laitan maustekurkkujen sekaan, niin jää paljon "käyttämättäkin".

        Mitä niistä on enää mausta ja tuksusta jäljellä, vaikkapa ensi helmikuussa?


      • Yrttitarhuri kirjoitti:

        Folioonko siis, pakastettaessa?

        Tuntuu tulevan tilliä melkoinen määrä.

        Kun laitan maustekurkkujen sekaan, niin jää paljon "käyttämättäkin".

        Mitä niistä on enää mausta ja tuksusta jäljellä, vaikkapa ensi helmikuussa?

        Laitan näitä pitkiä hukareita löysästi folioon kiedottuna pakasteeseen Siis folio kiedotaan löysästi ympärille, mutta siten, että folion reunat suljetaan tiukasti kääntelemällä. Näin tilli säilyy paremmin, mutta maku pysyy sisällä eikä haju tartu muihin pakasteisiin.

        Hienonnettua tilliä laitan pakasterasiaan ja otan sieltä lusikalla aina tarvittavan määrän. Totta on kuitenkin, että rasiaan tulee paljon jäähilettä - tillissä on nestettä - ja tilli parhaimmillaankin maistuu vähän vetiseltä.

        Ei tämä tuoreen veroista tietenkään ole, mutta ehdottomasti paljon parempaa kuin kuivattu tilli, joka maistuu lähinnä kuivalta vesiheinältä.


      • Yrttitarhuri
        crudo kirjoitti:

        Laitan näitä pitkiä hukareita löysästi folioon kiedottuna pakasteeseen Siis folio kiedotaan löysästi ympärille, mutta siten, että folion reunat suljetaan tiukasti kääntelemällä. Näin tilli säilyy paremmin, mutta maku pysyy sisällä eikä haju tartu muihin pakasteisiin.

        Hienonnettua tilliä laitan pakasterasiaan ja otan sieltä lusikalla aina tarvittavan määrän. Totta on kuitenkin, että rasiaan tulee paljon jäähilettä - tillissä on nestettä - ja tilli parhaimmillaankin maistuu vähän vetiseltä.

        Ei tämä tuoreen veroista tietenkään ole, mutta ehdottomasti paljon parempaa kuin kuivattu tilli, joka maistuu lähinnä kuivalta vesiheinältä.

        Folioonko persiljakin, ja pakastimeen?

        Se ei tosin vetisty rasioissakaan.


      • kuivatus on
        Yrttitarhuri kirjoitti:

        Folioonko persiljakin, ja pakastimeen?

        Se ei tosin vetisty rasioissakaan.

        paras säilöntämuoto. http://www.yrttitarha.com/ antaa kattavaa tietoa.
        Luin joskus kauan sitten jostain "arktiset aromit " tms että
        mitä pohjoisempana tilliä kasvatetaan, sitä voimkkaampi on maku ja tuoksu.
        Oisko yöttömän yön taikaa.
        Olen pakastanut noita minicrippeihin silputtuna, ovia ruoanvalmistukseen.


      • Vanha kokki
        kuivatus on kirjoitti:

        paras säilöntämuoto. http://www.yrttitarha.com/ antaa kattavaa tietoa.
        Luin joskus kauan sitten jostain "arktiset aromit " tms että
        mitä pohjoisempana tilliä kasvatetaan, sitä voimkkaampi on maku ja tuoksu.
        Oisko yöttömän yön taikaa.
        Olen pakastanut noita minicrippeihin silputtuna, ovia ruoanvalmistukseen.

        Kyllä italiasta tuotu tilli on voimakasaromista verrattuna kotimaiseen. Ihan keskikesää lukuunottamatta meikäläinen tilli on kuin vesiheinää, ei tuoksua ei makua. Kuivattua ja pakastettua en ainakaan minä käytä milloinkaan.
        Kruunutillin kanssa on hieman eri tilanne, se on aromikasta syksyyn asti ja se sopii erinomaisesti avomaan kurkkuihin ja rapuliemeen.
        Itse yritin kasvattaa tilliä espnjan aurinkorannikolla asuessamme, talomme kukkapenkissä mutta ei onnistunut, tiedä sitten missä vika.
        Puikulaperunasta kyllä tuli kromosomikokoa, maku ei mielestäni juurikaan kärsinyt.
        Arktiset aromit varmaan pätevät monissa marjoissa, etenkin hillassa, mutta suomen pitkä päivä ei ehkä ole kaikille kasveille hyväksi.


      • Yrttitarhuri kirjoitti:

        Folioonko persiljakin, ja pakastimeen?

        Se ei tosin vetisty rasioissakaan.

        Persiljan voi huoletta laittaa pakasterasiaan - lehtiryppäinä. Sitä ei kannata silputa, koska siitä tulee hirveästi nestettä, joka jäätyy ja vetistää persiljan.

        En pakasta persiljaa, koska sitä saa tuoreena ympäri vuoden ja maku on tuoreessa aivan toinen. Kasvatan kesässä vain pienen puskan verran, josta riittää meidän tarpeeksemme hyvin ja sekin on silopersiljaa, jota ei aina saa kaupasta ja jossa on paljon parempi aromi kuin tässä normaalissa versiossa.


      • Vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä italiasta tuotu tilli on voimakasaromista verrattuna kotimaiseen. Ihan keskikesää lukuunottamatta meikäläinen tilli on kuin vesiheinää, ei tuoksua ei makua. Kuivattua ja pakastettua en ainakaan minä käytä milloinkaan.
        Kruunutillin kanssa on hieman eri tilanne, se on aromikasta syksyyn asti ja se sopii erinomaisesti avomaan kurkkuihin ja rapuliemeen.
        Itse yritin kasvattaa tilliä espnjan aurinkorannikolla asuessamme, talomme kukkapenkissä mutta ei onnistunut, tiedä sitten missä vika.
        Puikulaperunasta kyllä tuli kromosomikokoa, maku ei mielestäni juurikaan kärsinyt.
        Arktiset aromit varmaan pätevät monissa marjoissa, etenkin hillassa, mutta suomen pitkä päivä ei ehkä ole kaikille kasveille hyväksi.

        Olen joskus suoraan sanoen ihmetellyt millä lobbauksella puikulaperuna - Lapin puikulaperuna - on saanut EU-alkuperäsuojan.

        "Lapin puikulan maku syntyy lyhyen päivän kasvin yöttömässä yössä synnyttämistä vasta-aineista, joita ei suotuisimmissa olosuhteissa synny samalla tavalla. Puikulaa on yritetty kasvattaa myös Etelä Suomessa, mutta huonoin tuloksin. Siitä tulee niin jauhoinen, että se hajoaa keitettäessä ja makukin on mitäänsanomaton.", mainitsee Lapin keittiömestarit kirjoituksessaan. Tässä yksi myytti, jolla ei ole penninkään katetta: ostakaa pussi ja testatkaa!

        Puikulaperunaa saa aivan yhtä hyvin Ruotsistakin - onpa melko suosittu siellä. Sitä viljellään Pohjanmaalla ja kyllä tämäkin lajike on yhtä herkkä hajoamaan taitamattoman kattilassa kuin Pellossa kasvatettu.

        Onko se niin määritelty, että sama kasvi tietyn pituusasteen pohjoispuolella on puikulaa ja eteläpuolella mantelia? Hyvin ovat Lapin päättäjät asiansa hoitaneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe