Ihan tosi, ihan hyvä vaan että ihmisillä on omia mielipiteitä, mut toistenki mielipiteitä ja vakaumuksiaki tulis kunnioittaa.
Älkää olko niin itsekkäitä ja menkö heti tyrmäämään toisten ajatuksia.
Toiset uskoo Jumalaan ja toiset ei.
Miks ihmeessä kaikki ateistit on heti raakkumassa ettei Jumalaa ole, miksette te tee samoin muiden uskontojen kanssa?
Monille Jumala on yksinkertasesti helppo tie. On helppoa uskoa, että kuoleman jälkeen on vielä hyvää, että joku toinen kantaa vastuun.
Ihan oikeasti, mä pyydän tätä niin paljon, kasvakaa jo.
Oli oikeesti aika ahdistavaa mennä riparille, ku ei tienny mitä pitäis ajatella. Väkisinki tuli semmonen ajattelutapa, että "ei Jumalaa ole ja että noi kumminki pelottelee meitä helvetillä sun muilla".
Ja nyt kun mä olen kotona, mua oikeestaan naurattaa teiän hamaan menneisyyteen jämähtänyt ajattelutapanne.
Ihan oikeesti, mulle ripari oli hieno kokemus, mua ei peloteltu kertaakaan helvetilllä. Asioista kerrottiin asiallisesti ja perustellusti. Jos joku ei uskonut, niin siitä ei tehty numeroa, eikä sitä pakotettu mihinkään.
Toivottavasti te nyt sitte olitte jotain teini-ikäisiä tai sellasta. Mä todellakin nauran jos te ootte 20 ylöspäin, niin lapsellisia te ootte (:
Kiitos.
ASIAT SELVIKSI NYT !
36
691
Vastaukset
- ..!?..asd
Itse olen täysin ateisti mutta en ole koskaan halveksinut mitään uskontoa. Omasta mielestäni kristinusko on mielenkiintoinen aihe ja kyselen aiheesta eräältä kaveriltani. Jos minua kummiskin yritettäisiin käänyttää uskoon niin vastaus olisi jyrkkä EI. M.19
- aloittajaa..
No hienoa että sellasiaki löytyy, täällä vaan liikkuu kauheesti porukkaa jotka haukkuu kristinuskon ihan lyttyyn.
- häh?
aloittajaa.. kirjoitti:
No hienoa että sellasiaki löytyy, täällä vaan liikkuu kauheesti porukkaa jotka haukkuu kristinuskon ihan lyttyyn.
eikö surin haukkuja ole kristinusko itse tappamalla omia syyttömiä uskovaisia, pikkulapsiakin noitarovioilla saatanaa jumalana palvellen????
häh? kirjoitti:
eikö surin haukkuja ole kristinusko itse tappamalla omia syyttömiä uskovaisia, pikkulapsiakin noitarovioilla saatanaa jumalana palvellen????
"eikö surin haukkuja ole kristinusko itse tappamalla omia syyttömiä uskovaisia, pikkulapsiakin noitarovioilla saatanaa jumalana palvellen????"
Voitko perustella väitteesi?
- suuntaan ja toiseen
Se että täällä puhutaan ettei jumalaa ole, sulkee mieletäni kaikkien muidenkin uskontojen jumalat.
Ja jostain kumman syystä täällä puhutaan lähinnä kristinuskosta. Veikkaan että jos täällä nostettaisiin esiin Allah, Gali tai vaikkapa joulupukki, niin sanoma olisi lähes sama. "Ateistit" tyrmäävät ja samoin tekee myös "uskovaiset", jotka tosin perustelevat kantojaan kristinuskolla.
Jollekin jumala on tie, jota kulkea. Toisille sen sijaan jumalattomuus on se tie. Kaipa se toisen tien kulkijan sanoma omasta tiestä häiritsee/loukkaa sen toisen tien kulkijaa.- aloittajaa..
Muttakun tää uskovien haukkuminen yms. ei kuulu edes tälle palstalle !
- kritisoin
kaikkia uskontoja. Suomessa tietysti kristinuskoisia on suurin osa, jotenka heitä tietysti on täällä Suomessa helpompi kritisoida. Kunnioitan toisten uskoa, ja toivon että he kunnioittavat omaani. Ajan kuitenkin monia asioita kristinuskoa vastaan kuten uskonnonopetuksen poistamista koulusta uskonnollisen tasavertaisuuden vuoksi.
Tässä omia mietteitäni:
Nuori saa lapsuuden koulussa tapahtuvan moraalikasvatuksen pääasiassa uskonnonopetuksen kautta. Kymmenen käskyä sun muut moraalisäännökset Älä tapa tyyliin. Kuitenkin vartuttuaan nuori usein hylkää nämä uskonnolliset opit ja väistämättä myöskin sen uskontokasvatuksen mukana tulleet moraaliohjeet. Tämä johtaa usein hirmutekoihin kun nuori ajattelee, että jos en jumalaakaan usko niin minkä takia en saisi varastaa!! Tämän vuoksi olen sitä mieltä että koulussa tulisi opettaa moraalikasvatusta uskonnosta irrotettuna.
Mietteitä??
Onnittelen sinua! Sinulla on ollut hieno porukka riparilla jos on saanut olla oma itsensä ja uskoa juuri niin haluaa. Valitettavasti kaikilla leireillä ei olla yhtä suvaitsevasia http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2009/08/925373 - ovat........
Lähempänä Jumalaa opeillaan ovat ateistit kuin kristinuskon uskovaiset!
Ateistit eivät ole tappaneet Jumalan ja Jeesuksen Lakia rikkoen satoja miljoonia ihmisiä saatanaa jumalana palvellen niinkuin kristinusko, luterilaisuuskin.
Omia syyttömiä uskovaisia,pikku lapsiakin luterilaisetkin ovat tappaneet noitarovioilla herransa helvetin tulella. Sellaisia rikollisia ei ateistit ole!!!- aloittajaa..
Mistä lähtien ateisteilla on olleet opit? Eivätkä ateistit voi väittää olevansa lähempänä Jumalaa, jos kerran Jumalaa ei ole?
En oo koskaan kuullutkaan noista noitarovioistas, mutta tuskinpa enää nykyään niin tehdään?
Sulla tais mennä juttu vähän asian vierestä, en pyytänyt tänne KETÄÄN puolustamaan uskoaan, vaan ilmottamaan että teidän käytöksenne on lapsellista. Pitää jatkuvasti tapella että onko Jumalaa olemassa vai ei, mitä se teitä liikuttaa uskooko joku?
- uskonnollisen herätyksen
No mutta ihan tosi, jokaisella on omat kokemuksensa riparista ja niitäkin leirejä on missä helvetillä pelotellaan ja muuta uskonnon pakkosyöttöä on aamusta iltaan. Jokainen myös kokee asiat omalla tavallaan . Jollekin uskonnolliset vouhotukset voivat olla todella ahdistavia ja pistää ajatukset sekaisin, kun joku toinen antaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos rallatellen päässään samalla vaikka biisejä.
Sinullakin taitaa olla kasvamista vielä siihen, että kaikilla ei ole samanlaista elämää kuin sinulla ja sen näkemiseen mitä kaikkea pahaa tuollainen uskontotouhu voi tehdä ihmismielelle.- aloittajaa..
Itseasiassa, mä en ollut ennen riparia varma mun uskostani, enkä oo vieläkään.
Uskon että on olemassa jotain meitä suurempaa, en sitten tiedä onko se Jumala.
En kyllä oo kuullu keneltäkään tutultani, että riparilla ois ollut helvetillä pelottelua, tai muuta ahdistavaa puhetta..
Sä et kertonut mitään esimerkkiä, mitä 'uskontotouhu' voi tehdä. Ihan oikeesti, en oo väittänyt mielestäni että pitäisi uskoa ja että Jumala on olemassa.
Sanoin vaan, että aika moni on täällä loukannut kristinuskoa nimenomaan ripariaiheissa, joissa nuoret kysyy kannattaako sinne mennä..
Enemmän te ateistit tunnutte pelottelevan ku mitä siellä riparilla sitten.
Peace. - sekoittavat ajatukset
aloittajaa.. kirjoitti:
Itseasiassa, mä en ollut ennen riparia varma mun uskostani, enkä oo vieläkään.
Uskon että on olemassa jotain meitä suurempaa, en sitten tiedä onko se Jumala.
En kyllä oo kuullu keneltäkään tutultani, että riparilla ois ollut helvetillä pelottelua, tai muuta ahdistavaa puhetta..
Sä et kertonut mitään esimerkkiä, mitä 'uskontotouhu' voi tehdä. Ihan oikeesti, en oo väittänyt mielestäni että pitäisi uskoa ja että Jumala on olemassa.
Sanoin vaan, että aika moni on täällä loukannut kristinuskoa nimenomaan ripariaiheissa, joissa nuoret kysyy kannattaako sinne mennä..
Enemmän te ateistit tunnutte pelottelevan ku mitä siellä riparilla sitten.
Peace.Ei ole meitä suurempaa, olemme kaikki yhtä kokonaisuutta.
- Missi i
Ilmeisesti hyväksyt ihmisten huijaamisen, mutta mä en.
Kirkko opettaa huuhaata. Kirkko ei ole ikinä pysytynyt todistamaan väitteitänsä toteen vaan toistaa ikivanhaa satuansa edelleen vaan totena ja tyhmät sen kuin sukupolvesta toiseen uskoo niihin. NAURETTAVAA
JÄRKISTYKÄÄ ... RUPEKAA AJATTELEMAAN ...- meliini
Yhtälailla ateistit eivät voi todistaa evoluutioteoriaansa, joka omasta mielestäni on hiukkasen kummallinen. Miten kuolleesta aineesta voi alkaa uusi elämä? Kuinka ihminen voisi olla tämän maailman korkea-arvoisin eläin? Ihminen, joka tappaa toisiaan huvikseen? Sellainenko on korkeimman arvo? Ei minusta.
Niin ja sitten on heitäkin, jotka ovat kuolleet ja päässeet takaisin maailmaan. He ovat kertoneet helvetistä ja Taivaasta, miksi he kertoisivat jos kaikki olisi puppua?
Miksi niin monet ihmiset ovat 2000 vuoden aikana kuolleet satuhahmon ja lasten iltasadun takia? Jotakin suurempaa on täytynyt tapahtua.
Miettikää myös te, jotka itsenne ateisteiksi miellätte. - tyhmälle uskovaiselle
meliini kirjoitti:
Yhtälailla ateistit eivät voi todistaa evoluutioteoriaansa, joka omasta mielestäni on hiukkasen kummallinen. Miten kuolleesta aineesta voi alkaa uusi elämä? Kuinka ihminen voisi olla tämän maailman korkea-arvoisin eläin? Ihminen, joka tappaa toisiaan huvikseen? Sellainenko on korkeimman arvo? Ei minusta.
Niin ja sitten on heitäkin, jotka ovat kuolleet ja päässeet takaisin maailmaan. He ovat kertoneet helvetistä ja Taivaasta, miksi he kertoisivat jos kaikki olisi puppua?
Miksi niin monet ihmiset ovat 2000 vuoden aikana kuolleet satuhahmon ja lasten iltasadun takia? Jotakin suurempaa on täytynyt tapahtua.
Miettikää myös te, jotka itsenne ateisteiksi miellätte.Hiilen avulla kaikki on mahdollista. Lopulta kun ajattelee niin kaikki niin elolliset kuin elottomat asiat luonnossa koostuvat niistä samoista alkuaineista. Muutamalla keskenään onnituneella osittain varmasti onnekkaallakin kemiallisella reaktiolla on muodostunut elämään johtava yhdiste. Lueppa tämä ja viisastu
http://fi.wikipedia.org/wiki/RNA-maailma
Ihminen on ravintoketjun huipulla nyt ihan niin kuin dinosaurukset olivat 70 miljoonaa vuotta sitten. Jonkun siellä on pakko olla. Arvokysymykset eivät liity evoluutioteoriaan mitenkään. Ihminen tekee väärin kun tappaa huvikseen. Miten mahtava laji ihminen olisikaan jos se ei tappaisi toistaan?? Joka tapauksessa ihminenkin kuolee joskus sukupuuttoon ja joku toinen laji ottaa sen paikan ravintoketjun huipulla.
Itse en ole ikinä kenenkään kuolleesta palaavan kertoneen taivaasta ja helvetistä. Sen sijaan tunnen itse henkilön, jonka sydän oli 1,5 tuntia pysähtyneenä ja hänet ehdittiin jo tuomita kuolleeksi. Hän valaisi minulle asiaa näin kun kysyin miltä kuolema tuntuu: "En kovin mielelläni puhu julkisesti tästä asiasta. Tiedät kuitenkin varmaan miltä tuntuu kun pyörtyy?? Samanlaiselta se tuntui. Se oli minulle vain hetkellinen tajunnanmenetys. Kuoltaessa se vain jää lopulliseksi".
Satuhahmoista on varsin helppo sotia. Keksiajan herkkäuskoiset ihmiset oli helppo käännyttää kuolemalla uhaten uskomaan ja sotimaan uskonsa rinnalla muita uskontoja vastaan. Uskonnolla rahastetaan ihmisiä. Uskonnolla saadaan ihmiset kääntymään toisia ihmisiä vastaan. En löydä maailmasta toista niin pahaa asiaa kuin uskonnot.
Siinä mietittävää teille kristityille.
Ja sitä paitsi eikö ihmisten jaottelu helvetin ja taivaan välillä tehdä vasta tuomiopäivänä. Näin ainakin kertoi tämä suuri kristinuskon puolustelija oeiutyieo. Joten miten nämä "kuolleet" ihmiset olisivat voineet kertoa helvetistä ja taivaasta?? - ..........
tyhmälle uskovaiselle kirjoitti:
Hiilen avulla kaikki on mahdollista. Lopulta kun ajattelee niin kaikki niin elolliset kuin elottomat asiat luonnossa koostuvat niistä samoista alkuaineista. Muutamalla keskenään onnituneella osittain varmasti onnekkaallakin kemiallisella reaktiolla on muodostunut elämään johtava yhdiste. Lueppa tämä ja viisastu
Ihminen on ravintoketjun huipulla nyt ihan niin kuin dinosaurukset olivat 70 miljoonaa vuotta sitten. Jonkun siellä on pakko olla. Arvokysymykset eivät liity evoluutioteoriaan mitenkään. Ihminen tekee väärin kun tappaa huvikseen. Miten mahtava laji ihminen olisikaan jos se ei tappaisi toistaan?? Joka tapauksessa ihminenkin kuolee joskus sukupuuttoon ja joku toinen laji ottaa sen paikan ravintoketjun huipulla.
Itse en ole ikinä kenenkään kuolleesta palaavan kertoneen taivaasta ja helvetistä. Sen sijaan tunnen itse henkilön, jonka sydän oli 1,5 tuntia pysähtyneenä ja hänet ehdittiin jo tuomita kuolleeksi. Hän valaisi minulle asiaa näin kun kysyin miltä kuolema tuntuu: "En kovin mielelläni puhu julkisesti tästä asiasta. Tiedät kuitenkin varmaan miltä tuntuu kun pyörtyy?? Samanlaiselta se tuntui. Se oli minulle vain hetkellinen tajunnanmenetys. Kuoltaessa se vain jää lopulliseksi".
Satuhahmoista on varsin helppo sotia. Keksiajan herkkäuskoiset ihmiset oli helppo käännyttää kuolemalla uhaten uskomaan ja sotimaan uskonsa rinnalla muita uskontoja vastaan. Uskonnolla rahastetaan ihmisiä. Uskonnolla saadaan ihmiset kääntymään toisia ihmisiä vastaan. En löydä maailmasta toista niin pahaa asiaa kuin uskonnot.
Ja sitä paitsi eikö ihmisten jaottelu helvetin ja taivaan välillä tehdä vasta tuomiopäivänä. Näin ainakin kertoi tämä suuri kristinuskon puolustelija oeiutyieo. Joten miten nämä "kuolleet" ihmiset olisivat voineet kertoa helvetistä ja taivaasta??Tuossa on eräs henkilö.
http://spiritlessons.com/documents/ian_mccormack/Finnish_Ian_McCormack_Glimps_of_Eternity.htm - Vastaväitteitä
tyhmälle uskovaiselle kirjoitti:
Hiilen avulla kaikki on mahdollista. Lopulta kun ajattelee niin kaikki niin elolliset kuin elottomat asiat luonnossa koostuvat niistä samoista alkuaineista. Muutamalla keskenään onnituneella osittain varmasti onnekkaallakin kemiallisella reaktiolla on muodostunut elämään johtava yhdiste. Lueppa tämä ja viisastu
Ja sitä paitsi eikö ihmisten jaottelu helvetin ja taivaan välillä tehdä vasta tuomiopäivänä. Näin ainakin kertoi tämä suuri kristinuskon puolustelija oeiutyieo. Joten miten nämä "kuolleet" ihmiset olisivat voineet kertoa helvetistä ja taivaasta??Vastaväitteitä
RNA-maailmaa vastustetaan muun muassa sen tekia, että RNA-molekyylien emäksiä urasiilia ja sytosiiniaa on nykytiedon mukaan mahdotonta tuottaa elottomasti[4]. Myös esim riboosi ja muut sokerit ovat varsin epävakaita. Riboosin ja fosforihapon sidos on altis hydrolyysille. Näin ollen riboosi-fosforihappo-yhdistelmä hajoaa nopeasti vedessä. Tämä vaatii jatkuvaa riboosi-fosforihappo-yhdsistelmien tuotantoa. Kaiken kukkuraksi RNA:ssa käytetty riboosi tulee olla oikeata enantiomeeria. Nykyajan RNA:n sokerit ja emäkset ovat tarkoin valikoitua kätisyyttä. RNA-maailma vaatii prosessin, joka tuottaa suuria määriä oikeata kätisyyttä olevia nukleotideja. Nykyajan soluissa tämä tapahtuu DNA-informaation pohjalta rakennettujen enstyymien avulla.
Tämä sulkee pois epätarkan ei-elollisen tuotantoprosessin. Jos eri enantiomeeriset riboosit kytkeytyvät yhdessä fosforihappojen kanssa RNA:n selkärangaksi, molekyylistä tulee mutkainen.
Luonnossa ei ole havaittu tai laboratoriossa tuotettu itsekopiopituvia RNA-molelyylejä. Vaikka RNA katalysoikin monia reaktioita, on silti epäilyksiä RNA:n katalysointikyvystä monissa reaktioissa[5]
Monet RNA-ribotsyymit ovat itseään tai toisia RNA-molekyylejä pilkkovia, mikä saattaa vaikeuttaa suurten geenien syntyä.
RNevoluutiota saattaa vaikeuttaa suurii mutaatiotaajuus. Lyhyessä ajassa tapahtuva suuri mutaatiomäärä toimii useimmiten evoluutiota estävällä tavalla.
RNA-maailmateoria ei sano suoraan mitään proteiinien osuudesta elämän synnyssä. Ei osata sanoa, miten itseään monistava ja mutatoituva RNA olisi alkanut tuottaa valkuisaineita. Nykyisenlainen valkuaisainesynteesi vaatii monia entsyymejä, pelkkä RNA ei riitä.
RNA-maailma-teoria keskittyy pelkästään kopioitumiseen aineenvaihdunnan kustannuksella. RNA-maailma-teorian vastakohdan aineenvaihdunta ensin -teorian mukaan yksinkertaisia reaktioita ja aineenvaihduntaa on ollut ennen geenien syntyä. Aineenvaihdunta tarkoittaa tässä kemiallisten reaktioiden ketjua, jossa yksistä prosesseista vapautuva energia siirtyy toisen prosessin käyttöön, mikä lopulta johtaa monimutkaisempien molekyylien syntyyn. Siinä tapauksessa molekyylievoluutio pääsisi muuntamaan molekyyliä ja lisäämään siihen informaatiota vaihe vaiheelta niin kauan, kunnes saavutettaisiin lyhyitä RNA-jousteita vastaava monimutkaisuus. - vastaväitteitä
Vastaväitteitä kirjoitti:
Vastaväitteitä
RNA-maailmaa vastustetaan muun muassa sen tekia, että RNA-molekyylien emäksiä urasiilia ja sytosiiniaa on nykytiedon mukaan mahdotonta tuottaa elottomasti[4]. Myös esim riboosi ja muut sokerit ovat varsin epävakaita. Riboosin ja fosforihapon sidos on altis hydrolyysille. Näin ollen riboosi-fosforihappo-yhdistelmä hajoaa nopeasti vedessä. Tämä vaatii jatkuvaa riboosi-fosforihappo-yhdsistelmien tuotantoa. Kaiken kukkuraksi RNA:ssa käytetty riboosi tulee olla oikeata enantiomeeria. Nykyajan RNA:n sokerit ja emäkset ovat tarkoin valikoitua kätisyyttä. RNA-maailma vaatii prosessin, joka tuottaa suuria määriä oikeata kätisyyttä olevia nukleotideja. Nykyajan soluissa tämä tapahtuu DNA-informaation pohjalta rakennettujen enstyymien avulla.
Tämä sulkee pois epätarkan ei-elollisen tuotantoprosessin. Jos eri enantiomeeriset riboosit kytkeytyvät yhdessä fosforihappojen kanssa RNA:n selkärangaksi, molekyylistä tulee mutkainen.
Luonnossa ei ole havaittu tai laboratoriossa tuotettu itsekopiopituvia RNA-molelyylejä. Vaikka RNA katalysoikin monia reaktioita, on silti epäilyksiä RNA:n katalysointikyvystä monissa reaktioissa[5]
Monet RNA-ribotsyymit ovat itseään tai toisia RNA-molekyylejä pilkkovia, mikä saattaa vaikeuttaa suurten geenien syntyä.
RNevoluutiota saattaa vaikeuttaa suurii mutaatiotaajuus. Lyhyessä ajassa tapahtuva suuri mutaatiomäärä toimii useimmiten evoluutiota estävällä tavalla.
RNA-maailmateoria ei sano suoraan mitään proteiinien osuudesta elämän synnyssä. Ei osata sanoa, miten itseään monistava ja mutatoituva RNA olisi alkanut tuottaa valkuisaineita. Nykyisenlainen valkuaisainesynteesi vaatii monia entsyymejä, pelkkä RNA ei riitä.
RNA-maailma-teoria keskittyy pelkästään kopioitumiseen aineenvaihdunnan kustannuksella. RNA-maailma-teorian vastakohdan aineenvaihdunta ensin -teorian mukaan yksinkertaisia reaktioita ja aineenvaihduntaa on ollut ennen geenien syntyä. Aineenvaihdunta tarkoittaa tässä kemiallisten reaktioiden ketjua, jossa yksistä prosesseista vapautuva energia siirtyy toisen prosessin käyttöön, mikä lopulta johtaa monimutkaisempien molekyylien syntyyn. Siinä tapauksessa molekyylievoluutio pääsisi muuntamaan molekyyliä ja lisäämään siihen informaatiota vaihe vaiheelta niin kauan, kunnes saavutettaisiin lyhyitä RNA-jousteita vastaava monimutkaisuus.RNA-maailman puolesta
Nykyajan solu valmistaa valkuaisaineita eli syntetisoi proteiineja siten, että DNA lähettää lähetti-RNA:n ribosomille. Lähetti-RNA:ssa on DNA:sta kopioitu valkuaisaineen teko-ohje geneettisen koodin mukaisesti. Ribosomin kyljessä siirtäjä-RNA:t kääntävät lähetti-RNA:n valkuaismolekyyliksi. Apuna tarvitaan monia entsyymejä, jotka ovat pääosin valkuaisaineita. Ribosmit koostuvat valkuaisaineesta ja RNA:sta.
Näin ollen tulee mieleen ajatus, että selvitään ilman DNA:ta, koska pelkkä lähetti-RNA pystyy sisältämään valkuaisaineen teko-ohjeen. Tunnetaan monia RNA-viruksia, joissa RNA on ottanut DNA:n paikan. RNA siis pystyy geneettiseen tallentamiseen.
Mutta vaikeampi on kysymys, selvitäänkö ilman valkuaisaineista koostuvia enstyymejä.
QBeta-bakteriofagi on onnistuttu monistamaan laboratoriossa käyttäen fagin RNA:ta ja nukleotideja trifosfaattimuodossa, eli ATP, CTP, GTP ja UTP:tä, RNA-polymeraasia ja magnesiumioneja, jolloin Qb-fagin RNA syntyy 40 minuutissa. Vertailun vuoksi yksijuosteis-DNA-fagin kahdentuminen vaatii polymeraasin ja renkaan sulkevan liitosentsyymin, neljää nukleotidia. RNA-polymeraasin on oltava virukselle spesifistä tyyppiä. [1].
Nyt tulee vastaan kysymys, miten valkuaisainesynteesi saattoi ensimmäisen kerran alkaa, jos ei ollut olemassa ainuttakaan valkuaisaine-entsyymiä.
Osittaisia vihjeitä on olemassa siitä, että saatetaan selvitäkin.
Laboratoriossa on tuotetu lyhimmillään 165 emäksen mittainen RNA, joka pystyy valmistamaan hyvin epätarkkoja kopioita itsestään. Eräs 189 emäksen pituinen RNA tuottaa itsestään 98,9%:n varmuudella tarkan kopion, eli tarkan kopion joka 8:s kopiointikerta.
Myös ribosomissa on RNA:ta, ja vuoden 2001 ribosomin rakenteen selvittämisen mukaan juuri RNA vastaa pääosin ribosomin toiminnoista. Valkuiaiset ovat niin sanottoja polypeptideja, jotka koostuvat peptidisidosten yhdustämistä aminohapoista. Ribosomissa juuri RNA:n adeniini-emäs sitoo kaksi aminohappoa yhteen peptidisidokseksi. Laborartoriossa on tuotettu ribosmi-RNA:ta lyhyempi RNA, joka voi yhdistää aminohappoja paptidisidoksilla, eli siten rakentaa poplypetidiä eli valkuaista ainakin jossain määrin jollain vauhdilla, jollain tarkkuudella.
SnRNP:t ovat pieniä RNA-valkuaisyhdisteitä, jotka käsitetlevät soluissa lähetti-RNA:ta. Tämäkin tuo RNA:n merkittävään asemaan solussa.
RNA:n sokeri riboosi synty luonnossa elottomasti helpommin kuin DNA:n deoksiriboosi[2]. RNA toimii soluissa siirtäjä-RNA:na ja lähetti-RNA:na, jotka kuljettavat aolun valkuaisaineiden rakennusohjeet ribosomeille, joissa valkuaisaineet valmistuvat.
Ribotsyymit ovat RNA-entsyymejä, jotka pystyvät katalysoimaan eli kiihdyttämään joitain kemiallisia reaktioita. eräs ribotsyymi on noin 350 emästä pitkä. RNA:lla ei ole proteiinien tasoista katalyyttistä kykyä, mutta se pystyy matkimaan tiettyjä entsyymejä, jotka aiheuttavat toisten RNA:iden juosteiden katkeamisen ja yhteenliittymisen.
Niin sanottu käänteiskopioijaentsyymi pystyy muuttamaan RNA:ta DNA:ksi ja siten siirtyminen RNA-maailmasta DNA-maailmaan olis saattanut teoriassa olla helppoa. Käänteiskopioijaentsyymi on yleinen, ja sitä esiintyy mm myksokoeissa, vanhakantaisissa bakteereissa, joilla voi olla ikää jopa 2 miljardia vuotta[3]. - :D
vastaväitteitä kirjoitti:
RNA-maailman puolesta
Nykyajan solu valmistaa valkuaisaineita eli syntetisoi proteiineja siten, että DNA lähettää lähetti-RNA:n ribosomille. Lähetti-RNA:ssa on DNA:sta kopioitu valkuaisaineen teko-ohje geneettisen koodin mukaisesti. Ribosomin kyljessä siirtäjä-RNA:t kääntävät lähetti-RNA:n valkuaismolekyyliksi. Apuna tarvitaan monia entsyymejä, jotka ovat pääosin valkuaisaineita. Ribosmit koostuvat valkuaisaineesta ja RNA:sta.
Näin ollen tulee mieleen ajatus, että selvitään ilman DNA:ta, koska pelkkä lähetti-RNA pystyy sisältämään valkuaisaineen teko-ohjeen. Tunnetaan monia RNA-viruksia, joissa RNA on ottanut DNA:n paikan. RNA siis pystyy geneettiseen tallentamiseen.
Mutta vaikeampi on kysymys, selvitäänkö ilman valkuaisaineista koostuvia enstyymejä.
QBeta-bakteriofagi on onnistuttu monistamaan laboratoriossa käyttäen fagin RNA:ta ja nukleotideja trifosfaattimuodossa, eli ATP, CTP, GTP ja UTP:tä, RNA-polymeraasia ja magnesiumioneja, jolloin Qb-fagin RNA syntyy 40 minuutissa. Vertailun vuoksi yksijuosteis-DNA-fagin kahdentuminen vaatii polymeraasin ja renkaan sulkevan liitosentsyymin, neljää nukleotidia. RNA-polymeraasin on oltava virukselle spesifistä tyyppiä. [1].
Nyt tulee vastaan kysymys, miten valkuaisainesynteesi saattoi ensimmäisen kerran alkaa, jos ei ollut olemassa ainuttakaan valkuaisaine-entsyymiä.
Osittaisia vihjeitä on olemassa siitä, että saatetaan selvitäkin.
Laboratoriossa on tuotetu lyhimmillään 165 emäksen mittainen RNA, joka pystyy valmistamaan hyvin epätarkkoja kopioita itsestään. Eräs 189 emäksen pituinen RNA tuottaa itsestään 98,9%:n varmuudella tarkan kopion, eli tarkan kopion joka 8:s kopiointikerta.
Myös ribosomissa on RNA:ta, ja vuoden 2001 ribosomin rakenteen selvittämisen mukaan juuri RNA vastaa pääosin ribosomin toiminnoista. Valkuiaiset ovat niin sanottoja polypeptideja, jotka koostuvat peptidisidosten yhdustämistä aminohapoista. Ribosomissa juuri RNA:n adeniini-emäs sitoo kaksi aminohappoa yhteen peptidisidokseksi. Laborartoriossa on tuotettu ribosmi-RNA:ta lyhyempi RNA, joka voi yhdistää aminohappoja paptidisidoksilla, eli siten rakentaa poplypetidiä eli valkuaista ainakin jossain määrin jollain vauhdilla, jollain tarkkuudella.
SnRNP:t ovat pieniä RNA-valkuaisyhdisteitä, jotka käsitetlevät soluissa lähetti-RNA:ta. Tämäkin tuo RNA:n merkittävään asemaan solussa.
RNA:n sokeri riboosi synty luonnossa elottomasti helpommin kuin DNA:n deoksiriboosi[2]. RNA toimii soluissa siirtäjä-RNA:na ja lähetti-RNA:na, jotka kuljettavat aolun valkuaisaineiden rakennusohjeet ribosomeille, joissa valkuaisaineet valmistuvat.
Ribotsyymit ovat RNA-entsyymejä, jotka pystyvät katalysoimaan eli kiihdyttämään joitain kemiallisia reaktioita. eräs ribotsyymi on noin 350 emästä pitkä. RNA:lla ei ole proteiinien tasoista katalyyttistä kykyä, mutta se pystyy matkimaan tiettyjä entsyymejä, jotka aiheuttavat toisten RNA:iden juosteiden katkeamisen ja yhteenliittymisen.
Niin sanottu käänteiskopioijaentsyymi pystyy muuttamaan RNA:ta DNA:ksi ja siten siirtyminen RNA-maailmasta DNA-maailmaan olis saattanut teoriassa olla helppoa. Käänteiskopioijaentsyymi on yleinen, ja sitä esiintyy mm myksokoeissa, vanhakantaisissa bakteereissa, joilla voi olla ikää jopa 2 miljardia vuotta[3].Hei, ei tän pitänyt olla mikään puolustusperustelusyrjintä- aihe. Just tällasta kuraa tää paikka on täynnä, ettekö te osaa pysyä aiheessa?
- Yks.Vaan.Rehellinen
meliini kirjoitti:
Miettikää myös te, jotka itsenne ateisteiksi miellätte.Ehkä sinun aivokapasiteetti ei riitä ymmärtämään evoluutiota ja siksi sinun kannattaa ehdottomasti turvautua satuhin. Sadut on helppo ymmärtää, jopa lapsetkin pystyvät siihen.
Jätä ajattelu muiden tehtäväksi. Älä vaivaa pääkoppaasi. Hokkuspokkus ja jumala loi ... että sillee. - meliini
Yks.Vaan.Rehellinen kirjoitti:
Ehkä sinun aivokapasiteetti ei riitä ymmärtämään evoluutiota ja siksi sinun kannattaa ehdottomasti turvautua satuhin. Sadut on helppo ymmärtää, jopa lapsetkin pystyvät siihen.
Jätä ajattelu muiden tehtäväksi. Älä vaivaa pääkoppaasi. Hokkuspokkus ja jumala loi ... että sillee.Sitä yritetään leikkiä älykästä, vai? Turha Sinun on alkaa mun aivokapasiteetteja tulkitsemaan, kun et ole mua ikinä edes nähnytkään. Huhhuh, kun on taas niin hyvätapasta porukkaa täällä.
- Yks.Vaan.Rehellinen
meliini kirjoitti:
Sitä yritetään leikkiä älykästä, vai? Turha Sinun on alkaa mun aivokapasiteetteja tulkitsemaan, kun et ole mua ikinä edes nähnytkään. Huhhuh, kun on taas niin hyvätapasta porukkaa täällä.
Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa. Voi raukkaa kun tälläisiä kuvittelet. Uskonto on sekoittanut ajatuksesi totaalisesti, tämän voi päätellä jo pelkästään sinun kirjoituksistasi.
Tutkimukset vahvistaa että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. - ...
Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa. Voi raukkaa kun tälläisiä kuvittelet. Uskonto on sekoittanut ajatuksesi totaalisesti, tämän voi päätellä jo pelkästään sinun kirjoituksistasi.
Tutkimukset vahvistaa että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset.Mistäs sä ton tutkimuksen tähän vetäsit?
- tarpeeksi...
... kirjoitti:
Mistäs sä ton tutkimuksen tähän vetäsit?
tutkimusta on tässä puussa aiemmin esitetyssä viestissä, jonka meliini kirjoitti. Sen jälkeen mukaan tuotiin kylmää faktatietoa niin johan meliinin kielenkannat kuihtuivat.
- Mummo Viola
... kirjoitti:
Mistäs sä ton tutkimuksen tähän vetäsit?
Netistä löytyy hyvä yhteenveto näistä uskovaisten älykkyys tuloksista.
Tutkimukset vahvistaa myös sen että niissä maissa missä uskonnot ovat eniten menettäneet merkitystään niin siellä on myös rikollisuus vähentynyt eniten.
Tutkimukset kertoo aika jännän jutun uskovaisten vankien määrästä suhteutettuna ateisti vankien määrään. - meliini
Tutkimukset vahvistaa että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset."...Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa."
En usko että Sinä ihan NOIN tyhmä ainakaan olet. Tajusit kyllä mitä tarkoitin, et ole koskaan EDES nähnyt mua, joten et myöskään tunne. Varmaankaan et ole myöskään lukenut monia viestejäni muilla palstoilla.
Kumma juttu muuten, kun jo pelkästään minunkin suvussani on 3 insinööriä, 1 psykiatri, 2 opettajaa (toinen heistä on fysiikan/matematiikan/kemian opettaja) ja vielä mahtuu lähipiiriinkin monia vastaavia, ja KAIKKI ovat uskovaisia. Älykkäitä ovat myös kaikki. Eikä muakaan olla yksinkertaiseksi haukuttu. Aikas vaan uskomaton sattuma (siitähän tää maailmakin lähti liikkeelle teikäläisten mukaan) että pelkästään mun lähipiiriin kuuluu oppineita kristittyjä.
Haittaanko jotenkin elämääsi kristittynä? Olenko jotenkin piinannut Sinua? Vainonnut? En tietääkseni. Sinä et myöskään haittaa elämääni ateistina. Ei meidän tarvitse toisiamme alkaa haukkua ja todistella mielipiteitämme, niitä kun näkyy riittävän. En tunne Sinua ja Sinä et tunne minua, joten tämähän se nyt vasta älyvapaata touhua onkin. Mielestäni se, että elämä on alkanut sattumalta, ja vahingossa Maapallo on juuri sopivalla kohdalla aurinkoon nähden jne. jne. On mukava kuulla toisten mielipiteitä, mutta jos esittää ne niin kuin jotkut nyt esittävät, ei minua kiinnosta toisten näkemys asiasta.
"...Sen jälkeen mukaan tuotiin kylmää faktatietoa niin johan Meliinin kielenkannat kuihtuivat."
Aikas pitkän stoorin lähetin vastaväitteeksi tuolle RNA-väitteelle. Sillekin niitä vastusteluja nähtävästi riittää. Joten mitäpä siis höpiset? :) Höpöti höpöti...
No, olipa taas aikas turha keskustelu tääkin. Pistetään se halki, poikki ja pinoon, ja ollaan kaikki tyytyväisiä. :) - meliini
Tutkimukset vahvistaa että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset."...Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa."
En usko että Sinä ihan NOIN tyhmä ainakaan olet. Tajusit kyllä mitä tarkoitin, et ole koskaan EDES nähnyt mua, joten et myöskään tunne. Varmaankaan et ole myöskään lukenut monia viestejäni muilla palstoilla.
Kumma juttu muuten, kun jo pelkästään minunkin suvussani on 3 insinööriä, 1 psykiatri, 2 opettajaa (toinen heistä on fysiikan/matematiikan/kemian opettaja) ja vielä mahtuu lähipiiriinkin monia vastaavia, ja KAIKKI ovat uskovaisia. Älykkäitä ovat myös kaikki. Eikä muakaan olla yksinkertaiseksi haukuttu. Aikas vaan uskomaton sattuma (siitähän tää maailmakin lähti liikkeelle teikäläisten mukaan) että pelkästään mun lähipiiriin kuuluu oppineita kristittyjä.
Haittaanko jotenkin elämääsi kristittynä? Olenko jotenkin piinannut Sinua? Vainonnut? En tietääkseni. Sinä et myöskään haittaa elämääni ateistina. Ei meidän tarvitse toisiamme alkaa haukkua ja todistella mielipiteitämme, niitä kun näkyy riittävän. En tunne Sinua ja Sinä et tunne minua, joten tämähän se nyt vasta älyvapaata touhua onkin. Mielestäni se, että elämä on alkanut sattumalta, ja vahingossa Maapallo on juuri sopivalla kohdalla aurinkoon nähden jne. jne. On mukava kuulla toisten mielipiteitä, mutta jos esittää ne niin kuin jotkut nyt esittävät, ei minua kiinnosta toisten näkemys asiasta.
"...Sen jälkeen mukaan tuotiin kylmää faktatietoa niin johan Meliinin kielenkannat kuihtuivat."
Aikas pitkän stoorin lähetin vastaväitteeksi tuolle RNA-väitteelle. Sillekin niitä vastusteluja nähtävästi riittää. Joten mitäpä siis höpiset? :) Höpöti höpöti...
No, olipa taas aikas turha keskustelu tääkin. Pistetään se halki, poikki ja pinoon, ja ollaan kaikki tyytyväisiä. :) tyhmälle uskovaiselle kirjoitti:
Ja sitä paitsi eikö ihmisten jaottelu helvetin ja taivaan välillä tehdä vasta tuomiopäivänä. Näin ainakin kertoi tämä suuri kristinuskon puolustelija oeiutyieo. Joten miten nämä "kuolleet" ihmiset olisivat voineet kertoa helvetistä ja taivaasta??Minulla on nyt aivan sama uskovatko ihmiset vai eivät mutta eniten ateisteissa rasittaa juuri tuo "uskovaiset-on-tyhmiä"-asenne. Anteeksi nyt kaikki kivat ja fiksut ateistit jotka eivät ajattele uskovaisia tyhmiksi.
- Yks.Vaan.Rehellinen
meliini kirjoitti:
"...Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa."
No, olipa taas aikas turha keskustelu tääkin. Pistetään se halki, poikki ja pinoon, ja ollaan kaikki tyytyväisiä. :)Tosiasiat ovat tosiasioita ja sinun uskosi ei niitä muuta.
Se jumalasi on tosiasioiden edessä pelkkää satua ja höpötystä. - Yks.Toinen
meliini kirjoitti:
"...Ulkonäkö ei kerro ihmisen aivokapasiteetin tilaa."
No, olipa taas aikas turha keskustelu tääkin. Pistetään se halki, poikki ja pinoon, ja ollaan kaikki tyytyväisiä. :)Se sinun uskomasi ja palvomasi jumala on ihan yhtä totta kuin Aku Ankka tai Hatti Vatti tai Lentävä Spakettihirviö.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentävä_spagettihirviö
Pidätkö Aku Ankkaan uskovia aikuisia ihmisiä jotenkin normaaleina ja älykkäinä ihmisinä?
PS.Aku Ankan olemassaolosta on tasan tarkkaa yhtä paljon todisteita kuin siitä sinun uskomastasi jumalasta. - Meliini ...
Yks.Toinen kirjoitti:
Se sinun uskomasi ja palvomasi jumala on ihan yhtä totta kuin Aku Ankka tai Hatti Vatti tai Lentävä Spakettihirviö.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentävä_spagettihirviö
Pidätkö Aku Ankkaan uskovia aikuisia ihmisiä jotenkin normaaleina ja älykkäinä ihmisinä?
PS.Aku Ankan olemassaolosta on tasan tarkkaa yhtä paljon todisteita kuin siitä sinun uskomastasi jumalasta.Voisin esittää tällekin vastaväitteen, mutta koska viestisi hipoo naurettavuuden rajoja (painotan sanaa viestisi, et siis Sinä) en taida jaksaa kirjoittaa enempää. Tämä keskustelu saisi minun osaltani olla tässä. Se alkaa saada huvittavia piirteitä, kun mukaan sekoitetaan Aku Ankkoja ja Hattivatteja.
- Yks.Toinen
Meliini ... kirjoitti:
Voisin esittää tällekin vastaväitteen, mutta koska viestisi hipoo naurettavuuden rajoja (painotan sanaa viestisi, et siis Sinä) en taida jaksaa kirjoittaa enempää. Tämä keskustelu saisi minun osaltani olla tässä. Se alkaa saada huvittavia piirteitä, kun mukaan sekoitetaan Aku Ankkoja ja Hattivatteja.
Mikä kirjoituksessani on niin naurettavaa?
Voitko todistaa että se sinun uskomasi ja palvomasi jumala on jollain lailla todellisempi kuin esim HattiVatti?
Onko sillä oikeasti väliä uskooko joku spagettihirviöihin, hattivatteihin, Jumalaan, Buddhaan (joo, se oli henkilö), Allahiin, Zeukseen, tai sitten jos on korottanut "jumalakseen"Platonin... Uskokoon mihin tahtoo. Itsekin väitän joskus leikilläni uskovani "Pyhään Tonyyn" (Sonata Arctican laulaja) kavereiden kesken.
Voisin ihan asiallisesti keskustella ateistien kanssa heidän tavastaan ajatella, mutta jo täällä olevat viestit saavat minut ärsyyntyneeksi. Aivan sama vaikka tuhat tutkimusta väittäisi ateistien olevan älykkäämpiä, mutta jos sitä täytyy toitottaa ja uskovaisia pilkata, niin uskallanpa väittää etteivät ateistit ole kovin kypsää väkeä. Kunniaa ateistille nimin. ..!?..asd . \o/ jatka juuri noin.- ahkjhgdslhnkfsajnfklangd
Oletatko, että älykkäät ihmiset kokoontuvat yhdelle trollatuimmalle palstalle, joka on vielä Suomen suurimmassa trolliyhteisössä?
ahkjhgdslhnkfsajnfklangd kirjoitti:
Oletatko, että älykkäät ihmiset kokoontuvat yhdelle trollatuimmalle palstalle, joka on vielä Suomen suurimmassa trolliyhteisössä?
aivan kokoontuisivat sankoin joukoin. Voihan muutama tappaa aikaa täällä ja nauraa trolleille?
- ateistivastaisuutta
"Ihan tosi, ihan hyvä vaan että ihmisillä on omia mielipiteitä, mut toistenki mielipiteitä ja vakaumuksiaki tulis kunnioittaa.
Miks ihmeessä kaikki ateistit on heti raakkumassa ettei Jumalaa ole, miksette te tee samoin muiden uskontojen kanssa?"
Mikset itse kunnioita ateistien mielipiteitä?!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653