LUKIOSSA ESITELMIÄ?

apua:kaipaava

Haluaisin kysyä lukiolaisilta (itse aloitin tänä vuonna) että tuleeko lukiossa ESITELMIÄ? Ilmeisesti kyllä, tai näin luulisin. Missä aineissa on yleensä esitelmiä? Entä onko ekana vuonna esitelmiä, vai tuleeko ne vasta 2 ja 3 vuonna? Onko esitelmiä pakko pitää? Vai onko sitten niin että kurssia ei pääse läpi? Että siis esitykset on pakollisia?

Itseäni esiintyminen suurelle joukolle jännittää ihan kamalasti.. Yksittäisille ihmisille pystyn kyllä puhumaan ja kysymään kelloa ja jne. mutta esityksistä en pidä! Olen jopa miettinyt, että kaatuukohan koko lukio opiskeluni esitelmiin! (= en pääse kurssia läpi)

HELP!

15

4911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä muutamia

      esitelmiä. Äikästä lähinnä. Ja turha niitä on pelätä, lähes kaikki kuusitoista-kesäset siellä luokan edessä huitoo puhuessaan :)

    • parry

      on siellä esitelmiä jo ekana vuonna.. meil oli fysiikan ykköskurssis ja psykologian kurssis äidinkieles ja jossain parissa muussakin

    • jännittäjä213

      Olen jo käynyt lukion ja voin sanoa, että esitelmiä on jonkin verran. Itse kauheana panikoijana ja jännittäjänä selvisin niistä, joten varmaan sinäkin. Eniten esiintymistä on äidinkielessä. Oli puheenpitoa, ryhmäkeskustelua ym. suullisia tehtäviä. Vaikka en niistä kovin hyvää arvosanaa saanutkaan, niin kuitenkin pääsin läpi.

      Sitten toki kielissä on aina muutama puhe tai esitelmä. Kaikki näyttävät jännittävän niitä jonkin verran ja vain harva suoriutuu täydellisesti. Ei siellä luokan edessä kuitenkaan paria minuuttia pidempään joudu seisomaan. Poikkeuksena kuitenkin esim. mantsan, uskonnon tai terv.tiedon laajat esitelmät. (Luullakseni määrä vaihtelee kouluittain.)

      Ja sen lisään vielä, että esiintymistä ei voinut välttää tai korvata millään muulla.
      Ei tarvinnut loppujen lopuksi olla kovin kummoinen yritys, että pääsi läpi.
      Tsemppiä sulle, kyllä sinä pärjäät!

      • apua:kaipaava

        vastauksista! Vaikkei ne sinällään yhtään oloa helpottanut...

        Sinulle jännittäjä213, kiitos paljon että kommentoit! Kommenttisi antoi rohkeutta.

        Yläasteella oli muutama esitelmä, ja niistä olen selvinnyt ilmeisesti ihan hyvin, esim. äidinkielen kirjaesitelmästä sain peräti kympin. Mutta ongelma ei tosiaan ole välttämättä siinä osaamisessa, vaan siinä että mua jännittää ihan kauheasti ja kun puhe alkaa väpättää niin sitten hermostun vaan lisää kun ajattelen että kaikki ajattelee että mitä se tuolla änkyttää..Yleensä alan hermoilla paria päivää ennen esitystä, ja esityspäivänä olen "ihan sekaisin". Ajattelen myös varmasti liikaa että mitä muut minusta ajattelevat, kun olen koko ryhmän edessä. En tiedä miten pystyisin rentoutumaan. Tuo puhe ainakin ärsyttää, sillä silloin kun minua jännittää niin puhe muuttuu sellaiseksi erilaiseksi, nikottelevaksi, änkyttäväksi tms.

        Pidetäänkö lukiossa yleensä esitelmät yksin?Olen jo ala-asteelta asti jännittänyt aina esiintymisiä. Kauhulla siis odottelen...
        (Edellisessä tekstissä jostain kumman syystä jaksotus ei toiminut, toivottavasti tälle ei käy samanlaisesti.)


      • vastaajadfsssssss
        apua:kaipaava kirjoitti:

        vastauksista! Vaikkei ne sinällään yhtään oloa helpottanut...

        Sinulle jännittäjä213, kiitos paljon että kommentoit! Kommenttisi antoi rohkeutta.

        Yläasteella oli muutama esitelmä, ja niistä olen selvinnyt ilmeisesti ihan hyvin, esim. äidinkielen kirjaesitelmästä sain peräti kympin. Mutta ongelma ei tosiaan ole välttämättä siinä osaamisessa, vaan siinä että mua jännittää ihan kauheasti ja kun puhe alkaa väpättää niin sitten hermostun vaan lisää kun ajattelen että kaikki ajattelee että mitä se tuolla änkyttää..Yleensä alan hermoilla paria päivää ennen esitystä, ja esityspäivänä olen "ihan sekaisin". Ajattelen myös varmasti liikaa että mitä muut minusta ajattelevat, kun olen koko ryhmän edessä. En tiedä miten pystyisin rentoutumaan. Tuo puhe ainakin ärsyttää, sillä silloin kun minua jännittää niin puhe muuttuu sellaiseksi erilaiseksi, nikottelevaksi, änkyttäväksi tms.

        Pidetäänkö lukiossa yleensä esitelmät yksin?Olen jo ala-asteelta asti jännittänyt aina esiintymisiä. Kauhulla siis odottelen...
        (Edellisessä tekstissä jostain kumman syystä jaksotus ei toiminut, toivottavasti tälle ei käy samanlaisesti.)

        Vaihtelee, että pidetäänkö esitelmät yksin vai kaverin kanssa.
        Äidinkielen puheet yms. pidetään yksin, esim. kirjaesitelmät kyllä ryhmässä.
        Meillä oli ykkösluokalla esitelmiä ainakin oposta, psykologiasta, terveystiedosta iso esitelmä, fysiikasta ja tietenkin äikästä, puheet, pari kirjaesitelmää yms.


      • Anonyymi

        Auttaako se jos sanoo opelle ja esitäis sen esitelmän opettajalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaako se jos sanoo opelle ja esitäis sen esitelmän opettajalle

        ehkä, mä ainakin kokeilen niin, koska mul on tulos kaks esitelmää ja yhen mun pitää seistä/puhuu 8-12m et joooo...en odota


    • paniikissa olin

      Ekana vuonna lukiossa munasin ensimmäisessä pidettävässä puheessa äidinkielessä. Panikoin ja jännitin liikaa, eikä puheestani saanut kukaan edes selvää ja opettaja kysyi oliko tuo nyt muka sinun puheesi :D. Mutta sen jälkeen pidettävissä esitelmissä/puheissa ei enää ollut niin paljon ottanut stressiä vaan sujui oikein mukavasti, kun esitys starttasi.

      Eli ensimmäisessä esityksessä/puheessa saattaa olla paniikki, mutta kyllä siellä kun huomaa myös muiden kavereiden jännittävän puheitansa myös niin siitä selviää paremmin mitä enemmän niitä pidetään.

      • nimim€rkki

        ''Eli ensimmäisessä esityksessä/puheessa saattaa olla paniikki, mutta kyllä siellä kun huomaa myös muiden kavereiden jännittävän puheitansa myös ''

        Näimpä. Melko monella kädet tärisee/ääni värisee/vaihtelee painoa jalalta toiselle/kuuluu haamuääniä ''öö..tota..öö''
        Ei niihin kukaan kiinnitä suurempaa huomiota .. Meillä suurin osa esitelmistä ryhmissä, poikkeuksena äikkä.


      • lukiolainen vm. -08
        nimim€rkki kirjoitti:

        ''Eli ensimmäisessä esityksessä/puheessa saattaa olla paniikki, mutta kyllä siellä kun huomaa myös muiden kavereiden jännittävän puheitansa myös ''

        Näimpä. Melko monella kädet tärisee/ääni värisee/vaihtelee painoa jalalta toiselle/kuuluu haamuääniä ''öö..tota..öö''
        Ei niihin kukaan kiinnitä suurempaa huomiota .. Meillä suurin osa esitelmistä ryhmissä, poikkeuksena äikkä.

        Itse en ole mikään suuri jännittäjä, mutta hieman epävarma.
        Suosittelen äikän 7. kurssia kaikille jotka tuntevat itsensä epävarmaksi esitelmien tekemisessä ja luokan edessä olemisessa. Itse kävin kyseisen kurssin ja siellä joutui pitämään esitelmiä ja puheita luokan edessä ja paljon! Kurssi auttoi huomattavasti eikä ollenkaan huolestuta luokan edessä oleminen.
        Kurssi käsittelee puheviestintää ja onneksi meillä on niin hyvä opettaja että hän kysyi ensimmäisellä tunnilla missä asioissa haluamme harjoitusta.

        Tsemmpiä ja muista että todennäköisesti ainakin puoli luokkaa jännittää yhtä paljon kuin sinä :)


    • kakkonen

      Itse olen ensimmäisen lukiovuoteni suorittanut.

      Jännittäminen on paljon tavallisempaa kuin yleinsä luullaan. Lähestulkoon jokainen luokaltasi jännittää luokan eteen menoa, vaikka muuta antaisivat ymmärtääkin. Toisia vaan jännittää vähän enemmän kuin toisia, toiset peittävät jännityksensä paremmin kuin toiset.

      Joillakin saattaa kädessä oleva paperilappu täristä ihan kauheasti kun jännittää niin pirusti. Tähän sanoisinkin vinkiksi: Jos olet todella kova jännittämään esiintymistä luokan edessä, niin elä ota paperia käteesi. Jos on mahdollista, tee vaikka pover poin esitys, jolloin sinä et tarvitse mitään lappusia häiritsemään. Riittää kun klikkailet vaan entteriä ja muutkin näkevät muistiinpanosi valkokankaalla.

      Ja sitäpaitsi monia opettajiakin jännittää seisoa luokan edessä. Ainakin meidän lukiossa on yksi ope, josta näkee, että se jännittää isolle luokalle puhumista kokoajan.

      Mitä enemmän kuitenkin pidät esitelmiä ynnä muita luokallesi, sitä helpompaa se on. Jos ykkösellä vielä vähän arastuttaa, niin kolmosella, kun kaikki luokkalaisetkin ovat jo todella tuttuja, puhuminen tuntuu ihan erilaiselta. Siitä jopa nauttii.

      Esitelmän tarkka ja kova harjoittelu etukäteen voi auttaa. Mitä paremmin valmista(?) tekstiä muistaa jopa hieman ulkoa, sitä helpompaa esiintyminen on.

      Tsemppiä esitelmiin. "Ei siihen kukaan kuole". :DD

    • Anonyymi

      Tarviiko luokan edessä tehdä esitelmä

      • Anonyymi

        Esitelmän teet kotona ja esität sen luokan/ryhmän edessä tai ainakin niin, että koko ryhmä näkee ja kuulee, vaikka pitäisit esitelmän omalta paikaltasi.

        Luokion jälkeisissä opinnoissa esiintymistä erilaisissa tilanteissa tulee paljon. Silloin on hyvä, että on jo kokemusta lukiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitelmän teet kotona ja esität sen luokan/ryhmän edessä tai ainakin niin, että koko ryhmä näkee ja kuulee, vaikka pitäisit esitelmän omalta paikaltasi.

        Luokion jälkeisissä opinnoissa esiintymistä erilaisissa tilanteissa tulee paljon. Silloin on hyvä, että on jo kokemusta lukiosta.

        mut mun mielest se on aik tyhmää, et ne pakottaa kosk mä tein mun ekan esitelman seiskal ja mua pelotti iha sikan mut se ope pakotti mua. Se meni iha surkeesti ja nyt on lukios ja mul on iha traumat siiit


    • Anonyymi

      Omana aikana lukiossa oli hyvin vähän pakollisiin kursseihin sisältyneitä omia kirjoitusprojekteja, eikä siten ollut paljon tällaisia töitä, joita olisi pitänyt myös esittää. Peruskoulussa tietoiskuesityksen tuottaminen omin neuvoin ja koulunjälkeisellä ajalla oli paljon yleisempää ja vaativampaa, ja niitä esitettiin aika usein. Siinä menisi kaikki tuntiaika ohi kun luokka kuuntelee toisiaan pitkistä teemoista, jotka on vähän sinne päin tehty.

      Äidinkielessä oli varmaan yhden pakollisen puheen pitäminen. Sellaisen sisällön tuottaminen ei varmaan ole hirveän erikoista, kunhan on joku asia mikä elämässä pännii tai on ylistyksen arvoista.

      Lukiossa esiintyminen luokalle oli kuitenkin aina silloin tällöin jollain tapaa osa opintoja. Sisältöön ei tällöin itse tarvitse paljon vaikuttaa, jos kyseessä on kotitehtävän esitys, tai kielitaidon (taidottomuuden?) näyte suomentamisena tai ääntämisenä (mistä opettaja voi alkaa huomautella tyypillisiä virheitä). Nämä eivät osu yhtä usein kaikkien kohdalle ja riippuvat opettajasta.

      Esittelin kerran kaverin kanssa musiikin valinnaisella kurssilla yhtä kaupunginorkesterin tapahtumaa vastaamalla valmiiksi tehtyihin kysymyksiin, koska opettajalla oli pari liippua tapahtumaan. Muut ryhmät tekivät jonkinlaisen lukemalla tutustumisen eri tyylilajeihin, käyttämällä siihen vain tuntiaikaansa. Muutkin "kirja ja koe" -normista poikkeavat suoritukset olivat aina erikoiskursseilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe