Lappi Pellavaöljymaali, kokemuksia?

Anonyymi

Onko hyvä maali, kannattaako maalata tällä maalilla?

8 kommenttia

Vastaukset

  • Olen ymmärtänyt että ennen hyvänä pidetty Lappi oli ennen samaa tavaraa kuin Virtasen maalitehtaan Neljän Öljyn maali mutta että reseptiä olisi jonkin verran muutettu kun Geveko rupesi valmistamaan, mutta tämä ei tosiaan ole muuta kuin huhupuheena kuultua, en tiedä miten asia oikeasti on.

    Sen sijaan Tekniikan Maailman öljymaalivertailussa todettiin kyllä Lapilla ja Virtasella olevan samankaltaisuutta ensinäkemältä mutta testissä Virtasen maali pärjäsi paremmin kuin Lappi. Virtasen Neljän Öljyn maali voitti pellavaöljymaalien sarjan kyseisessä testissä. Mulla on maalaaminen edessä vuoden sisään ja ostin purkillisen Virtasen okran sävyistä maalia (okra kuulemma homehtuu pigmenteistä herkimmin, liekö tässä perää vai ei kun moni valittaa vaaleansinisen homehtuneen vaikka nimenomaan sinisten ja vihreiden pigmenttien taas perinteisesti väitetään olevan homehtumattomia!), ostin maalin kokeilumielessä ja vedin koetaulun säiden armoille, vielä ei ole tapahtunut yhtään mitään. Jätin yhden koepalan ihan koivumetsän laitaan mahdollisimman säiden armoille mutta ei sekään ole vielä ollut moksiskaan. Ei ne kyllä kauan ole vielä olleet testissä. Maali oli esim. Uulan pellavaöljymaaliin verrattuna aika tahmeaa maalattavaa, jotenkin hyvin himmeää, Virtasen maalilla ei ole pellavaöljylle tyypillistä kiiltoa. Uula kovettuu nopeasti tosi kovan tuntuiseksi, Virtanen taas kyllä kovettui myös mutta se ei ole mennyt lainkaan samalla tavalla kovan tuntuiseksi vaan vaikuttaa olevan joustavampi. Tartunta oli Virtasessa kohdillaan, tarttui kuin tauti. Vaikuttaa siltä että maalatessa pitää olla tarkkana jäljen kanssa koska maali jotenkin kuivahtaa tosi pian ja äsken maalattuun ei parane kohta enää pensselillä kajota tai maali lähtee hiertymään - Uulaa taas saat hieroa vaikka tunteroisen päästä ja se on yhtä öljymäistä vielä. En silti pidä Virtasta vaikeana maalattavana sinänsä, sitä täytyy vetaista aika runsas kerros (mikä Uulalla olisi big mistake koska maali kovettuisi rypyille), jätin Virtasta koepalalle tahallani paksun kerroksen, oikein kunnon klöntin, ja se kuivui mukisematta eikä vetänyt yhtään rypyille. Taitaa pitää paikkansa kun mainostavat että ei rypisty. Eli ovat nuo kaksi pellavaöljymaalia ainakin tosi erilaisia olemukseltaan. Kyllä kai noista seinään valitsisin Virtasen.

  • Omassa talossa Lappi Pellavaöljymaali(nykyinen Geveko) ja nyt sais maalata neljännen kerran maalipinnan hilseillessä pahasti talon ollessa alle kymmenen vuotta vanha. Eli todella huono maali, Kertaallen jo saatu maalit takuuseen. En tiedä millä maalilla maalaan seuraavaksi. Ehdotuksia, kiitos!

    • Kiinnostaisihan se kuulla, mitä kaikenkaikkiaan on pohjana: höyläpinta, sahapinta, hienosahattu - kuusi, mänty vai jokin muu? Millaisissa olosuhteissa - rajussa auringossa vai varjossa vai missä, rannalla vai kuivemmassa maastossa? Oletan että puumateriaali on mainitsemasi alle 10 vuotta vanhaa. Mahdettiinko ensimmäinen maalaus tehdä aivan tuoreeseen puuhun, oliko se koneellisesti kuivattua vai miten valmistettu? Oliko tehtaan puolesta pohjamaalattua tavaraa vai ei? Käytettiinkö jotain pohjustetta vai ei, homeenestoainettakaan? Millaisissa olosuhteissa maalattiin? Kaikki tämähän vaikuttaa oleellisesti siihen, pysyykö siellä mikään siellä seinässä. Ei se välttämättä ole maalin vika, jos siellä ei pysy.

      Itse valitsin kuusihöyläpintaan (vuoden vanhennettuun) Virtasen maalitehtaan öljymaalin. Myös värin valinta kannattaa miettiä sen mukaan, minkälaiset ovat olosuhteet sikäli, että jos aurinko porottaa jatkuvasti, tumma pinta joutuu kovemmalle kuin vaalea, itselle tuli vaalea väri tuon takia. En uskaltanut ottaa höyläpinnalle Uulan petrooliöljymaalia, kuulin monelta suunnalta, että sen tartunnan kanssa on ollut ongelmia ja joillakin se on kuoriutunut uutena pinnasta pois jostain syystä. Minulla on hirsitalo ja kuiva puu vaati hyvin öljyistä maalia, että tartunta tuli kunnollinen. Tärkeää on myös öljymaalin kanssa se, että ei maalata suorassa auringonpaisteessa, koska silloin maali jää hauraaksi ja voi alkaa hilseilemään. Tietysti ei millään maalilla mielellään kannata suorassa auringonpaisteessa maalata, keittomaalilla nyt ei ehkä silti epäonnistuisi. Mutta öljymaalilla maalasin koleina alkukesän päivinä. Silti vähän hirvitti että paistaako liikaa, vaikka menin kyllä varjon puolta aurinkoa vastapäätä. Tuli mieleen, että olisi kyllä varmaan öljymaalilla parasta maalata syksymmällä viileämmillä keleillä kun auringon vaikutus ei ole niin kova, kylmä ilma ei estä öljymaalausta vaan päin vastoin hidastaa maalin kovettumista, jolloin öljy ehtii paremmin imeytyä puuhun. Myös sellainen seikka kannattaa huomioida, että syksyllä on vähemmän kaiken maailman ötököitä lentelemässä kuivuvaan maaliin (jäävät siihen vittumaisesti kiinni). Eli kannattaisi ehkä maalata syksyllä mutta sateita vältellen.

      Virtasen maalitehtaan maalin olen nähnyt vuonna 2001 maalattuna Toivakassa Taulun kartanossa, siellä kun katselin maalia nyt vuonna 2010, se oli kyllä pysynyt tosi hyvänä. Etelän puolellakaan ei ollut havaittavissa minkäänlaista haristumista. Valkoiset puuosat oli maalattu Uulan pellavaöljymaalilla tuolla, niissä oli selvästi havaittavissa enemmän kulumista ja myös varjossa pientä hometta. Maalasin itse hienosahatun räystäslaudaston ja muitakin koristeosia Uulan pellavalla, tartunta on roima, mutta maalaaminen on melkoisen työlästä ja hyvän työnjäljen saaminen vaatii huomattavasti enemmän paneutumista kuin Virtasella työskennellessä. Uulan pellavan vetäminen on kuin liiman vetämistä, vaatii nautinnollista maalailuotetta ettei tule jäljestä sellaista "lehmän nuoleman" näköistä. Virtanen on hyvin paksun kermamaista, liukasta ja hyvin kevyttä maalata. Se oli myös yllättävän riittoisaa. Tehtaan edusmies sanoi maalia ostaessani että siinä on jotain kapseloituna olevaa homeenestoainetta joka vapautuu vähitellen pinnan kuluessa. Pistin silti homeentappajan alle kaiken varalta. Odotan mielenkiinnolla, miten tämä maali kestää höyläpinnassa näissä olosuhteissa (aurinkoa, tuulta, sadetta täydeltä laidalta jatkuvasti). Toisaalta uskon, että näissä olosuhteissa mikään muu ei niin hyvin puuta suojaa kuin öljymaali.

      Osta koepurkki tuota Virtasta ja testaa, eihän tuossa ole enää mitään menetettävääkään?

    • Virtanen rules kirjoitti:

      Kiinnostaisihan se kuulla, mitä kaikenkaikkiaan on pohjana: höyläpinta, sahapinta, hienosahattu - kuusi, mänty vai jokin muu? Millaisissa olosuhteissa - rajussa auringossa vai varjossa vai missä, rannalla vai kuivemmassa maastossa? Oletan että puumateriaali on mainitsemasi alle 10 vuotta vanhaa. Mahdettiinko ensimmäinen maalaus tehdä aivan tuoreeseen puuhun, oliko se koneellisesti kuivattua vai miten valmistettu? Oliko tehtaan puolesta pohjamaalattua tavaraa vai ei? Käytettiinkö jotain pohjustetta vai ei, homeenestoainettakaan? Millaisissa olosuhteissa maalattiin? Kaikki tämähän vaikuttaa oleellisesti siihen, pysyykö siellä mikään siellä seinässä. Ei se välttämättä ole maalin vika, jos siellä ei pysy.

      Itse valitsin kuusihöyläpintaan (vuoden vanhennettuun) Virtasen maalitehtaan öljymaalin. Myös värin valinta kannattaa miettiä sen mukaan, minkälaiset ovat olosuhteet sikäli, että jos aurinko porottaa jatkuvasti, tumma pinta joutuu kovemmalle kuin vaalea, itselle tuli vaalea väri tuon takia. En uskaltanut ottaa höyläpinnalle Uulan petrooliöljymaalia, kuulin monelta suunnalta, että sen tartunnan kanssa on ollut ongelmia ja joillakin se on kuoriutunut uutena pinnasta pois jostain syystä. Minulla on hirsitalo ja kuiva puu vaati hyvin öljyistä maalia, että tartunta tuli kunnollinen. Tärkeää on myös öljymaalin kanssa se, että ei maalata suorassa auringonpaisteessa, koska silloin maali jää hauraaksi ja voi alkaa hilseilemään. Tietysti ei millään maalilla mielellään kannata suorassa auringonpaisteessa maalata, keittomaalilla nyt ei ehkä silti epäonnistuisi. Mutta öljymaalilla maalasin koleina alkukesän päivinä. Silti vähän hirvitti että paistaako liikaa, vaikka menin kyllä varjon puolta aurinkoa vastapäätä. Tuli mieleen, että olisi kyllä varmaan öljymaalilla parasta maalata syksymmällä viileämmillä keleillä kun auringon vaikutus ei ole niin kova, kylmä ilma ei estä öljymaalausta vaan päin vastoin hidastaa maalin kovettumista, jolloin öljy ehtii paremmin imeytyä puuhun. Myös sellainen seikka kannattaa huomioida, että syksyllä on vähemmän kaiken maailman ötököitä lentelemässä kuivuvaan maaliin (jäävät siihen vittumaisesti kiinni). Eli kannattaisi ehkä maalata syksyllä mutta sateita vältellen.

      Virtasen maalitehtaan maalin olen nähnyt vuonna 2001 maalattuna Toivakassa Taulun kartanossa, siellä kun katselin maalia nyt vuonna 2010, se oli kyllä pysynyt tosi hyvänä. Etelän puolellakaan ei ollut havaittavissa minkäänlaista haristumista. Valkoiset puuosat oli maalattu Uulan pellavaöljymaalilla tuolla, niissä oli selvästi havaittavissa enemmän kulumista ja myös varjossa pientä hometta. Maalasin itse hienosahatun räystäslaudaston ja muitakin koristeosia Uulan pellavalla, tartunta on roima, mutta maalaaminen on melkoisen työlästä ja hyvän työnjäljen saaminen vaatii huomattavasti enemmän paneutumista kuin Virtasella työskennellessä. Uulan pellavan vetäminen on kuin liiman vetämistä, vaatii nautinnollista maalailuotetta ettei tule jäljestä sellaista "lehmän nuoleman" näköistä. Virtanen on hyvin paksun kermamaista, liukasta ja hyvin kevyttä maalata. Se oli myös yllättävän riittoisaa. Tehtaan edusmies sanoi maalia ostaessani että siinä on jotain kapseloituna olevaa homeenestoainetta joka vapautuu vähitellen pinnan kuluessa. Pistin silti homeentappajan alle kaiken varalta. Odotan mielenkiinnolla, miten tämä maali kestää höyläpinnassa näissä olosuhteissa (aurinkoa, tuulta, sadetta täydeltä laidalta jatkuvasti). Toisaalta uskon, että näissä olosuhteissa mikään muu ei niin hyvin puuta suojaa kuin öljymaali.

      Osta koepurkki tuota Virtasta ja testaa, eihän tuossa ole enää mitään menetettävääkään?

      En pysty vastaamaan kaikkeen, kun olen talon toinen asukki, mutta sahapinnasta tuo maali hilseilee ja höyläpinnassa maali on pysynyt. Vaikka pitäis olla toisin päin. Syynä se että höyläpinnoissa onkin käytetty toista maalia.
      Talon rakentaja oli tarkka tyyppi ja sanoi minulle sanatarkkaan näin: "ellei silloin ollut hyvä sää maalata kun hän maalasi, ei suomen kesässä voi maalata lainkaan."
      Talon laudat maalattu katoksessa ennen paikoilleen lyömistä.

      Tarkennusta edelliseen:
      Maalit saatu takuuseen liituuntumisen takia (epätasainen vaaleneminen)
      Tämän päälle maalattu tummempi maali on pitänyt värinsä mutta hilseilee kamalasti pois, paikotellen ei lainkaan enää kiinni seinässä.
      Siis alempi ja vanhempi vaalea maalikerros vielä seinässä kiinni paremmin.

      Viime vuonna heinäkuussa maalasin tällä vaaleammalla maalilla huussin seinät ja viikon päästä tummemmalla. Tämä tummempi rapisee samalla tavalla pois seinästä kuin itse talossa ja alempi vaalea maali tiukasti kiinni seinässä. Siis ALLE VUODESSA MAALIT VARISEE SEINÄSTÄ.

    • Geveko on paska kirjoitti:

      En pysty vastaamaan kaikkeen, kun olen talon toinen asukki, mutta sahapinnasta tuo maali hilseilee ja höyläpinnassa maali on pysynyt. Vaikka pitäis olla toisin päin. Syynä se että höyläpinnoissa onkin käytetty toista maalia.
      Talon rakentaja oli tarkka tyyppi ja sanoi minulle sanatarkkaan näin: "ellei silloin ollut hyvä sää maalata kun hän maalasi, ei suomen kesässä voi maalata lainkaan."
      Talon laudat maalattu katoksessa ennen paikoilleen lyömistä.

      Tarkennusta edelliseen:
      Maalit saatu takuuseen liituuntumisen takia (epätasainen vaaleneminen)
      Tämän päälle maalattu tummempi maali on pitänyt värinsä mutta hilseilee kamalasti pois, paikotellen ei lainkaan enää kiinni seinässä.
      Siis alempi ja vanhempi vaalea maalikerros vielä seinässä kiinni paremmin.

      Viime vuonna heinäkuussa maalasin tällä vaaleammalla maalilla huussin seinät ja viikon päästä tummemmalla. Tämä tummempi rapisee samalla tavalla pois seinästä kuin itse talossa ja alempi vaalea maali tiukasti kiinni seinässä. Siis ALLE VUODESSA MAALIT VARISEE SEINÄSTÄ.

      Ja vielä lisäyksenä; pellavaöljymaalithan vaativat aina homeenestokäsittelyn ja uskon että se on tehty.
      Mistään ei löydy homepilkkua. Ongelmana on tuo maalin tartunta, siis alle vuodessa maalit varisee seinistä.

      En suosittele pellavaöljymaalia ainakaan tältä firmalta.

    • meidän yli satavuotias talo oli aiemmin maalattu ties millä maalilla ja lateksillakin viimeksi. Noin 25 vuotta sitten maalattiin Lappimaalin kartanonkeltaisella , Geveko oli ainoa valmistaja, joka antoi kirjallisen takuun maalinpysyvyydestä vaikka lateksin päälle jos lateksi on lujasti seinässä, eihän se ollut ja lähes kaikki harjattiin ja rapattiin pois. Lappi maali on nyt ollut seinässä tuon 25 vuotta eikä paikkaamisen tai uusimisen tarvetta ole näkyvissä. Noin 20 vuotta sitten maalattin myös silloin uudesta laudasta tehty autotalli samalla maalilla ja siinäkään ei ole paikaamisen tai uudeleen maalaamisen tarvetta (piti saada sama värisävy) . Räystäsaluset ja nurkat maalittiin joillain siihen aikaan tavanomaisella ulkomaalilla valkoiseksi ja ne tummuivat oikeastaan mustuivat ja ne on pitänyt maalata uudeleen. Autotalli on hyvin puiden ja pensaiden keskellä ja siitä johtuen "ilmasto" on ollut kostea. Nyt meinaa maalata valmistumaisillaan olevan vaahteroiden alla olevan pihavajan samalla kartanonkeltaisella.

  • Olen maalannut talon saariston pellavaöljymaalilla 19 vuotta sitten, voisi alkaa uusimaan oisko hyviä ideoita

    • Varasto/autokatos maalattu 1996 Saaristo pellavaöljymäälilla ja 4v sitten sen päälle Tikkurilan Punamaali. Ainakin tostaiseksi on vielä hyvässä hapessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.