raivostuttava 3-v

hulluuden partaalla

Olen tällä hetkellä niin raivostunut liki 3-vuotiaaseen tyttööni, etten sanotuksi saa. Olen varma, ettei maailmasta löydy toista yhtä pirullista pentua!

Meillä tapellaan joka hiton asiasta ja perusasenteena on olla hieman vastaan joka ikistä asiaa. Jos tyttöä pyytää tulemaan, hän ei varmasti tule. Jos tytölle sanoo, että tänne ei voi nyt tulla, hän tulee sillä sekunnilla. Jos vieras ihminen kysyy tytöltä jotakin, hän ei vastaa tai korkeintaan lässyttää jotakin vauvamaista kieltä. Jos äiti juttelee vieraan kanssa, koko ajan hän on kyselemässä, mitä sinä äiti puhut.

Lelujen kerääminen ja omien jälkien siivoaminen ei kiinnosta tuon taivaallista. Keittiössä kuitenkin pitäisi päästä tiskaamaan ja tekemään ruuat, mutta kun pyydät leikkimään omilla leluilla, ei varmasti kiinnosta. Jos ehdotan lukemista, ei kelpaa. Jos lukeminen käy, mutta ehdotan kirjaa, se on varmasti vaihdettava. Sama vaatteiden suhteen, äidin valitsema ei kelpaa. Jos pikkuveljellä on kädessä joku lelu, juuri sillä on saatava leikkiä. Ruokapöydässä ei syötäisi mitään, mutta muina aikoina ollaan jatkuvasti kerjäämässä suupaloja. Ja joka jumalan kerta tappelemme siitä, että pöydässä on syötävä lusikalla/haarukalla ei kourilla. Pikkuveljeä olisi kyllä kiva syöttää ihan oikeaoppisesti.

Vaikka meillä on säännöllinen rytmi, jokaisessa paikasta toiseen tai asiasta toiseen siirtymisessä on tappelu. Ulos ei haluta eikä ulkoa haluta pois. Ruokapöytään ei haluta eikä tietenkään nukkumaankaan. Päiväunet on jumalaton tappelu, mutta ne hän kuitenkin tarvitsee.

Olen yrittänyt olla hyvä ja kärsivällinen äiti. Olen ollut lähellä lastani ja antanut huomiota. Joskus tietysti suutun ja tulee huudettua, ja siitä lapsikin närkästyy. Esimerkiksi pikkuveljen vahingoittamista en ole ikinä hyväksynyt. On meillä siis rajatkin. Lapsi tapaa ystäviä joka päivä puistossa ja heidän kanssaan menee kivasti. Pian tyttö aloittaa seurakunnan kerhossa, muskarissa käy jo nyt.

Mutta mikä helvetti minussa on vikana, kun en ole saanut parempaa jälkeä aikaiseksi kuin tuommoisen kiukkupussin?!? Onko tuon kakaran elämäntehtävä tehdä minut hulluksi?!? Eikö tämä koskaan helpota vai onko hän samanlainen lukiossakin???

19

3109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä vaan

jokaisen kakaran elämäntehtävä ON tuossa vaiheessa saada äiti hulluuden partaalle! kas kun se on se uhmaikä :D

• ole vikaa

kirjoittamasi teksti oisi voinut olla yhtä hyvin minun kirjoittama. Meillä lähes saman ikäinen poika ja aivan samanlainen kiukkupussi. Liekkö jokin uhma vaihe? mutta eiköhän siitä aikanaan helpota, ellei tule jo seuraava uhma samaan putkeen. Meillä myös pienempi sisarus on kiusan kohteena jatkuvasti ja kokeilee varmasti kaikki keinot joilla voisi ärsyttää. Ilkeyttä tekee ihan tahallaan ja koittaa saada minut hermostumaan. Ei auta kun koittaa pysyä tyynenä ja jaksaa pitää hermonsa kasassa. tsemppiä ja jaksamista!:)

• tuon lapsena

Ettekö ymmärrä, että nuori sisarus on uhka äidin ja vanhemman lapsen suhteelle. Miten voit sanoa ettei teissä äideissä ole vikaa? Lapsen käytös on vain oire tunne-elämän kolhusta. Asia pitää käsitellä, ei lakaista maton alle ja odottaa, että joskus se häviää itsestään. Ei se häviä, kuona kasaantuu ja esimurrosiässä sitten räjähtää..

• 4:n äiti

Sulla on kuule niin lapsi kuin olla voi. Tuollaisia he ovat uhmaiässä.

• Jihuuu

Muillakin on siis 3-vuotiaita kiukkupusseja! Noh, puolustukseksi omaani kohtaan sanotaan, että on oikein avulias kotitöissä, pyykin laitossa, ruoanlaitossa ym yhdessä touhuilussa. Mutta.. olimme pankissa eräänä päivänä ja neiti keskusteli pankkitädin kanssa, joka kysyi että miten pieni pikkusisko neiti kolmeveellä on. "Onko pikkusiskolla vaipat?" "Ei" "Onko pikkusisko vauva?" "Ei" .. keskustelu eteni vastaavalla tavalla ja lopulta kysyin neitiltä, että onkohan sinulla pikkusiskoa ollenkaan? (joka on siis vauva..) Vastaukseksi sain virnistelevän hymyn ja kikattelua..

Tai kun pitäisi mennä jäähylle "Ei tarvii mennä jäähylle, minä olen kiltti tyttö!" ja seuraavalla sekunnilla saa pikkusisko taas lelusta päähän %)

• Sinä olet

onnistunut kasvattamaan terveen kolmivuotiaan, joka kehittyy ikätasoisesti ja jonka itsetunto on kohdallaan. Tuollaisia ne on. Lukioiässä on tilanne jo ihan erilainen. Silloin tapellaan autolla ajamisesta ja huumeista.

Oikeasti nuo on tuollaisia vaiheita. Kun pidät johdonmukaisesti kiinni vaatimuksistasi ja kestät, niin tuo vaihe menee vähäksi aikaa ohi. Ja alkaa sitten jossain vaiheessa uudestaan. Samoin pikkuveljellä. Itse olen ottanut sen taktiikan, että esitän mahdollisimman vähän vaatimuksia, mutta niistä vähistä pidän ehdottomasti kiinni.

• No teillä kenelläkään ei ole varmasti yhtä hirveää kuin meillä. Jumalattoman itsepäinen luonne yhdistettynä ylivilkkauteen ja alhaiseen turhautumiskynnykseen on hieno yhdistelmä. Olimme tuossa taannoin anoppilassa ja siellä oli käymässä joku vanha sukulaistäti. Hän vain totesi, että kehenkäs tuosta tytöstä on tullut tuommoinen vauhtiveikko, kun meidän sukumme lapset ovat aina olleet niin kilttejä ja rauhallisia. Juu, en ymmärtänyt yhtään vihjausta. Joskus olen miettinyt, että olisiko tuon tytön oikeasti parempi olla päiväkodissa ammattilaisten käsissä kuin tämmöisen taidottoman kotimamman kanssa, joka ei näköjään osaa paremmin kasvattaa ainakaan työn jäljestä päätellen. ;)

Meillä oli samanlainen tilanne kuin Jihuuulla toissapäivänä kuopuksen neuvolassa. Neuvolantäti kysyi samantyyppisiä "onko siskolla vaippaa" - kysymyksiä ja joka asiaan vastaus oli ei. Ja kun kysyttiin pikkusiskon nimeä, niin taisi olla vastaus siihenkin ei. Nyt meidän sisarussuhteessa on se vaihe, että vanhempi tekee tahallaan sellaista pientä jäynää nuoremmalle. Vie lelua kädestä, juoksee muka sormi ojossa päin näköä, nipistää, repii vaatteista. Ja kuopus alkaa olla jo aivan vainoharhainen nähdessään isosiskon. Ei tarvi sanoa kuin moi, niin johan alkaa karjunta. On tää hullua, kun vielä kolmannesta haaveilen...

• kahen äiti

Samanlainen 3 vuotias löytyy täältäkin. Sain neidin juuri nukahtamaan hirveän tinkaamisen (jano, nälkä, pissattaa, kakattaa, kuuma, kylmä, peittoa, ei peittoa, teidän sänkyyn, ei omaan sänkyyn.....) jälkeen, kunhan käytin ensin 10 sekuntia ulkona jäähyllä. Huusi siellä kuin päätä leikattais, naapuri varmaan soittaa jo sossuun tai jotain :) Vaikka pieniä lapsia on onneksi heilläkin niin varman ymmärsivät yskän :)a
      Tämä vaihe on kyllä aivan raivostuttava!! Pikkuveli 9kk on kiusan kohteena meilläkin, vaikka olen ihan tyytyväinen että hetkittäin "leikkivät" ihan kiltistikin. Välillä taas poika huutaa jo kun näkee neidin tulevan kohti :S
      Jospa tämä jossain vaiheessa helpottaa. Kauheaa ajatella mitä se murrosikä tuo tullessaan, silloin kun ei auta enää kiristää karkkipäivän menetyksillä sun muilla sellaisilla :S Miksi minäkin vielä kolmannesta haaveilen...kai sitä on vähän hullu...

• nanny from hell :D

Miun serkkupoika neljävee vasta onkin mestari venkuloimaan nukkumaan menossa. Olin illan lapsenvahtina, ensin oltiin juotu vettä, käyty pisulla ja etsitty unilelut ja moneen kertaan sanottu hyvät yöt. Sammutin jo valoja et nyt poitsut nukkumaan niin sängystä kuuluu vieno ja valittava ääni... "minä taidan olla kipeänä.." Tilanne oli niin hauska, poika yritti niin kovasti vedota tunteisiini ja olla säälittävä :D
        Sanoin että höpö höpö ja sammutin valot. Ja kyllä nukahti! :D

Muksut.. Ihania ja kamalia otuksia :)

• mikä äiti hänellä on

Tuo "seurakunnan kerhossa" paljastaa koko ongelman ytimen! Olet mitä todennäköisimmin saanut itse kristillisen kasvatuksen, jonka kulmakivenä on saada lapsi alistetuksi ja tottelemaan vanhempiensa käskyjä.

Olet TÄYSIN hakoteillä tuosta, että lapsen PITÄÄ tehdä niin kuin SINÄ sanot!!!

Mitä helvetin (!!!) väliä on syökö sormilla vai lusikalla!!! Mieti nyt itse miten vajavaiseksi lapsen kehitys jää, kun hän ei ITSE pääse kokeilemaan juttuja itsenäisesti. Lapset sauraavat automaattisesti mitä muut tekevät ja matkivat perässä toisten käytöstä. Kun et kiinnitä MITÄÄN huomiota lapsen syömiseen, hän alkaa tehdä kuten muutkin, eli syömään samanlaisilla ruokaulivälineillä. Ja sama on kaiken muunkin toiminnan osalta.

Lapsesi on varmasti ihan äärimmäisen ahdistunut ja stressaantunut ollessaan sinun kanssasi, kun olet tuollainen sadistinen määräilijä. Lapset eivät ole ongelmallisia, he vain heijastavat ympäristönsä ongelmia. Sinä olet ongelma lapsellesi, ei päin vastoin.

Suosittelen ihan viattoman lapsesi auttamiseksi, että alkaisit lukemaan itsetuntemusta kehittävää kirjallisuutta sekä hyvään ja tasapainoiseen lapsuuteen ohjaavia kirjoja.

• ...

No tuo viimeinen vastaus nyt ei ollut ihan viisaimmasta päästä, mutta muuten täällä näkyy olevankin ihan järkeviä vastauksia. Tosiaan, tyttärelläsi on vain uhmaikä meneillään. Hän kokeilee rajojaan. Tässä vaiheessa aikuisen tulee olla jämäkkä, mutta ei kuitenkaan kieltää lasta tahtomasta. Uhmaikä kuuluu ihmisen normaaliin kehitykseen, joten voit olla onnellinen, lapsesi on täysin normaali, eikä hänen tarvitse enää myöhemmin etsiä omaa tahtoa yhtä voimakkaasti. Jämäkkyys on kaiken A ja O, älä anna periksi, vaikka joskus tuntuisikin, ettei jaksa.

Joku oli kirjoittanut, että kun nukkumaan menon aika koittaa, lapsi alkaa keksiä kaikennäköisiä vaivoja, pissahätää, kakkahätää, ym. Riittää, kun tarkistat, että lapsellasi on perusturvallisuus kunnossa, iltapala syöty, vessassa käytym hampaat pesty, mitä nyt kuuluu teidän iltarutiineihin... Monesti lapset keksivät iltaisin nämä kaikki ongelmat vain koska eivät halua alkaa nukkumaan. Tässäkin jämäkkyys peliin! Liikaa ei saa antaa periksi, muuten sinne nukkumaan ei päästä koskaan.

• ja järkevää?

Täällä samanlailla avuttomat äidit hiljaa hymistelevät ja taputtavat hyväksyvästi toisiaan olalle, ettei kenenkään tarvitsisi katsoa sinne kuuluisaan peiliin.

Ilmeisesti jokainen vastaajista on katsonut niitä telkkariohjelmia, joissa opetetaan nujertamaan lapsen itsetunto. Aika monet kokemattomat ja vielä vaippaikäisten äidit ovat itse vielä niin kypsymättömiä ja ymmärtämättömiä, että ottavat suoraan ajattelematta ohjeet mistä nyt sattuu ensimmäisenä niitä näkemään ja kuulemaan.

"Joskus vanhemmat ilmaisevat lapsen väärän teon syyttämällä ja haukkumalla tai jopa satuttamalla ja nöyryyttämällä. Se ei ole tehokas tapa kasvattaa. Lapsi menee lukkoon ja ahdistuu. Lapsen kokemus itsestään hyvänä tai pahana ei saisi järkkyä tilanteissa, joissa kyse on oikean ja väärän oppimisesta. Häpeällä kasvattaminen ja kuritusväkivalta aikaansaavat varmasti itsetunnon romahduksia. ”Sinä et osaa koskaan mitään” –asenne samoin. Lapsi tuntee, että itsetunto saattaa joskus kokonaan murentua ja se on hyvin rankka tunne, kun tuntee kutistuvansa pieneksi ja koko maailma on vastaan. Tuntee olevansa surkea tai naurettava. Sitä ei kukaan halua kokea."

Edellinen oli lainaus seuraavasta linkistä:

http://www.koulutuselamaan.fi/index.phpoption=com_content&task=view&id=85&Itemid=146

• ...
        ja järkevää? kirjoitti:

Täällä samanlailla avuttomat äidit hiljaa hymistelevät ja taputtavat hyväksyvästi toisiaan olalle, ettei kenenkään tarvitsisi katsoa sinne kuuluisaan peiliin.

Ilmeisesti jokainen vastaajista on katsonut niitä telkkariohjelmia, joissa opetetaan nujertamaan lapsen itsetunto. Aika monet kokemattomat ja vielä vaippaikäisten äidit ovat itse vielä niin kypsymättömiä ja ymmärtämättömiä, että ottavat suoraan ajattelematta ohjeet mistä nyt sattuu ensimmäisenä niitä näkemään ja kuulemaan.

"Joskus vanhemmat ilmaisevat lapsen väärän teon syyttämällä ja haukkumalla tai jopa satuttamalla ja nöyryyttämällä. Se ei ole tehokas tapa kasvattaa. Lapsi menee lukkoon ja ahdistuu. Lapsen kokemus itsestään hyvänä tai pahana ei saisi järkkyä tilanteissa, joissa kyse on oikean ja väärän oppimisesta. Häpeällä kasvattaminen ja kuritusväkivalta aikaansaavat varmasti itsetunnon romahduksia. ”Sinä et osaa koskaan mitään” –asenne samoin. Lapsi tuntee, että itsetunto saattaa joskus kokonaan murentua ja se on hyvin rankka tunne, kun tuntee kutistuvansa pieneksi ja koko maailma on vastaan. Tuntee olevansa surkea tai naurettava. Sitä ei kukaan halua kokea."

Edellinen oli lainaus seuraavasta linkistä:

http://www.koulutuselamaan.fi/index.phpoption=com_content&task=view&id=85&Itemid=146

Lapsista, joitden annetaan liikaa käyttää omaa tahtoaan uhmaiässä, kehittyy usein narsisteja. Tästä esimerkkinä minä itse.

• kokemuksia narsismista
        ... kirjoitti:

Lapsista, joitden annetaan liikaa käyttää omaa tahtoaan uhmaiässä, kehittyy usein narsisteja. Tästä esimerkkinä minä itse.

Tässä olikin kyse tavasta miten lapsien kanssa ollaan. Alistaminen ja nujertaminen ovat vahingollisia itsetunnolle. Asoita voi ilmaista lapselle rakentavallakin tavalla.

Et voi olla narsisti, koska sanot itsestäsi noin. Narsisti ei näe itsessään MITÄÄN vikaa, hän on omasta mielestään täydellinen.

Narsismin kehittymiseen vaaditaan laaja-alaisempia häiriöitä kasvuympäristössä, kuin yksittäisten uhmaikävaiheiden epäkohdat.

• kykyjensä mukaan!

Jo 2-vuotiaskin osaa tiskata ja olla ruuanlaitossa mukana. Ei lapset halua muuta kuin olla osa laumaansa ja tuntea kuuluvansa ryhmään. Yhdessä tekemistä ei ole, että lapsi eristetään muun yhteisön toiminnasta omien tavaroidensa pariin.

Lapsesi pyrkii yhteistyöhön kanssasi, mutta sinä olet yhteistyökyvytön. Yhteistyöhön voi oppia, kun ensin näkee, ymmärtää, myöntää ja hyväksyy että korjattavaa on..

• kolmen äiti.

Heippa.
      Meillä täällä samanlainen kiukkupussi :)
      Alkoi siinä 3v jälkeen ja nyt alkanut helpottaa hiukan,tyttö kohta 4v.
      Se on se eka uhmaikä.
      Itsekin tiedän sen että pitäisi pysyä rauhallisena kun lapsi alkaa kiukuta,mutta pysyppä siinä rauhallisena jos johonkin on meno ja lapsi huutaa eteisen lattialla ja ei suostu pukemaan vaatteita päälle. Ja tuo on kans että ei minun valitsemat vaatteet kelpaa.nykyään annankin kaksi vaihtoehtoa eli kahdet housut,niistä valitsee toiset,ja kaksi paitaa niistä toinen. Mennyt niin paljon helpommin eikä lapsi ole vaihtanut vaatteitaan enää 4kertaa päivässä.

Meillä kun 2lasta tämän kiukkuajan lisäksi :) ja pikkusiskokin 2,5 on aika kiukkunen tai ollut vähän vaativampi jo syntymästää asti.

onneksi tämä vaihe menee kuitenkin ohi. mutta rasittavaa se on silti,ja uusi uhma varmasti kohta jo kolkuttelee oven takana.

• tytön aiti

Kyllä kuulostaa tutulta, vaikka oma tyttöni onkin vähän vajaa 3v vielä. Oma tahto on löytynyt ja sitä pitää saada käyttää jatkuvasti. En tiedä, miten sinä koet oman toimintasi noissa tahtotilanteissa, mutta minulle omista reaktioistani tulee usein huono omatunto. Usein tulee vastattua kärsimättömästi tytön pulputukseen tai jatkuvaan kyselyyn, leikkimään kyselyihin tms. Se, että tyttö pyytää äitiä leikkimään tai laulamaan kanssaan, pitäisi olla positiivinen asia, mutta välillä se tuntuu niin rasittavalta... Pettynyt ilme aiheuttaa kyllä sellaisen piston sydämessä, että oma hermostuneisuus katoaa usein saman tien ja aikaa lapselle löytyy taas.

Olen todennut, että rento asenne ja antaminen lapsen osallistua päätöksentekoon helpottaa valintatilanteita. Paidan voi antaa valita parista vaihtoehdosta, siten saa itse vaikuttaa. Saa valita, syökö haarukalla vai lusikalla, päätöksessä on pysyttävä, kiukuttelu jälkeenpäin ei auta. Jos ruoka ei kelpaa tai ruoalla aletaan pelleillä, ei tehdä siitä sen isompaa numeroa, ruokailu vaan loppuu siihen. Seuraavan kerran saa ruokaa vasta seuraavalla aterialla. Tämä on meillä auttanut paljon ja kädet ei enää mene ruoan sekaan.

Tuo ujous vieraita kohtaan on ihan normaalia ja varmaan ihan tervettäkin. Jos lasta vaan rohkasee puhumaan, hän ehkä alkaa luottaa itseensä ja vastailee reippaammin. Enpä kovin montaa pientä lasta ole tavannut, jotka pulputtelisi sujuvasti kaikille vieraille. Oma tyttönikin on reipasta sorttia, mutta välillä menee tuppisuuksi, kun joku vieras tulee jututtamaan yhtäkkiä. Toisaalta meilläkään ei tyttö ole juuri hiljaa, jos yritän jutella kylässä olevan kaverin kanssa jostain. Tähän on alettu puuttua siten, että joka kerta muistutan tyttöä siitä, että aikuisilla on nyt aikuisten juttuja ja asiaa toisilleen, joten hänen täytyy odottaa omaa vuoroaan. Välillä se toimii, välillä ei. Jos lasta ei keskustelun aikana kokonaan dissaa, ts. jos häntä edes vähän huomioi keskustelun lomassa, se yleensä riittää rauhottamaan pulputusta ainakin vähän. Olen huomannut, että viimeaikoina, kun kotona on ollut kireähkö ilmapiiri (äiti ja isi "juttelee") reagoi lapsi siihen keskeyttämällä usein kaikki arkisetkin keskustelut riidan pelossa. Yritämme tietysti rajoittaa riitelyä ja kovin painokasta väittelyä kotona lasten läsnäollessa, mutta kyllä lapsi aistii nopeasti ikävän ilmapiirin. Muutenkin tyttö tuntuu toimivan perheen ilmapuntarina, jos itse ole huonolla tuulella, on varma, että kireys välittyy tyttöön ja asiat hankaloituu entisestään. Siksi YRITÄN suhtautua rennosti kaikkeen, mikä ei ole todella iso ja merkityksellinen asia.

Yritän käyttää tyttöä vähän väliä apulaisena kuopuksen hoidossa, jotta tuntisi itsensä tärkeäksi ja annan mahdollisimman paljon positivista palautetta kaikista pienistäkin hyvistä asioista, mitä tekee. Silloin ei huomiota tarvitse hakea negatiivisin tavoin. Tyttömme auttaa mielellään kotitöissä esim. pyykkien ripustamisessa ja veljen "hoidossa" (laittaa veljensä vaipat vaipparoskikseen, viihdyttää veljeään sillä aikaa kun teen ilta- tai aamupuuroa hänelle, juttelee veljelle, jos hän kitisee, enkä heti pääse hakemaan ym.) Joka päiväinen ulkoilu on meillä ehdoton juttu, muuten meno on aivan kahjoa. Joka aamupäivä ollaan puistossa, paitsi jos on tanssitunti, jotta energian saa purettua hyvällä tavalla. Päiväunista ei neuvotella, tyttö sänkyyn ja ovi (sekä turvaportti) kiinni, huuteluihin ei enää sitten vastata. Välillä on valvonut ja huudellut huoneessaan pari tuntia, jonka jälkeen on sitten saanut tulla pois. Pääosin simahtaa puolen tunnin sisällä. (sama resepti yöunilla)

Tuskinpa tämä uhmaikä lukioon asti kestää, toivottavasti. Kyllä se ainakin välillä vähän helpottaa, niin ovat kokeneemmat kertoneet. Koetahan jaksaa. Nyt ei onneksi vielä ole huolena poikakaverit, kotiintuloajat ja kuvitelma, että rahaa tulee seinästä, aina kun vaan haluaa.

• Tytön Äiti

Tuosta siivoamisongelmasta sen verran, että siivotessa luritellaan sellaista pöhköä siivousluritusta, joka periytyi muskarista siellä käydessämme, jonka avulla lapset palautteli soittimet ym paikoilleen. Näin yritetään tehdä siivouksestakin niin positiivinen juttu, kun se nyt vaan voi olla.

Silloin, kun tämäkään ei toimi eikä tyttö halua osallistua siivoamiseen, muutaman siivouskehotuksen ja varotuksen jälkeen on alettu kerätä kaikki lattialla lojuvat lelut muovikassiin ja autotalliin. Tytölle on sanottu, että jollei tavarat mahdu laatikoihin ja jollei tyttö halua niitä pitää, ne annetaan pois. Se tehoaa aika hyvin. Tosin tällä hetkellä ei ole kovin paljoa leluja, joita siivoilla ;)

• Anonyymi

Karmea ikä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5093
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      111
      2616
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2064
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      580
      1920
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      118
      1670
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      69
      1279
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1269
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1038
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1027
    10. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1019
    Aihe