Pikkunainen ja isohko koira = ok?

voihan tappi

Erityisesti isompien rotujen omistajat, ottakaa kantaa.

Siis. Jos oletetaan, että kyseessä on koirista tietävä ja erilaisten koirien kanssa tekemissä oleva ihminen, mutta jolla ei ole ollut vahvahkoa koiraa omana. Ja jos nyt oletetaan että homma olisi muuten hallussa, pikkunainen kouluttaisi koiran hyvin ja kaikki olisi ok, niin...

Onko vahvahko koira (esim. beauceron, dobermanni, bokseri) silti fyysisesti liikaa pikkunaiselle joka on sirorakenteinen, 40-50 kiloinen tappi? Varmaan koira vetää mennessään jos yllättäen innostuu jostain lenkillä, vaikka peruskoulutus olisi mallillaan...

Pitääkö pikkunaisten luopua isohkojen koirien hankkimishaaveista?

12

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suursnautseri ja nainen 50 kg

Kyllä mielestäni pienikokoinenkin ihminen voi tuollaisen isohkon koiran hankkia, mikäli tietoa ja kokemusta koirista löytyy jo ennakkoon.. kunhan vain kouluttaa hyvin ja välttää hankkimasta mitään kovin itsenäistä/itsepäistä rotua, vaan mieluummin juurikin jonkin palveluskoiratyyppisen rodun, vaikkapa saksanpaimenkoiran yms.. , todella tärkeää on myös taito ennakoida mahdollisia ongelmatilanteita, joissa koira voisi päästä vapaaksi pienen kokosi takia, siis olennaista on myös taito osata ennakoida ja "lukea" koiraa..

• Hukka-Musti

Mastiffiuroskin saattaa painaa yli 100 kiloa, ja todennäköisesti niitä omistaa myös ei-ylipainoiset ihmiset, eli jopa koiraansa parikytä kiloa kevyemmät. Koira kunnioittaa omistajaan ennemmin tämän käyttäytymisen kuin koon perusteella.

• nnnnnnnnnnniiiiiiiiiiiiiia

Pieni voi hallita hyvin isonkin koiran. Koiraa ei hallita voimalla vaan hyvällä koulutuksella henkisillä resursseilla. :)

• sakemaanikko

koira, minkä nyt ostatkin, vastuuntuntoiselta ja kokeneelta kasvattajalta ja pyydä kasvattajaa valitsemaan pentu, jolla ei ole hirveästi dominanssia. Se pärjääminen on siitäkin kiinni. Koiran aikuistuminen ei käy ihan hetkessä ja uhmaavan, mahdollisesti dominoivan murkun kanssa on joskus oltava omaa massaakin apuna ja ruista ranteessa ja perseessä.

• Aivan tosi,paitsi vielä enemmän liputan sopivan rodun puolesta.Eli varmempi vaihtoehto on ottaa ylipäätään rotu,jotka ovat ylipäätän "nöyrempiä",helpompi kasvattaa ja kouluttaa,kuin vastakohta.Se dominanssikaan kun ei ole ratkaisevammassa asemassa viimekädessä,jos ylipäätään on kyse rodusta,jotka ei ole ihan helpommasta päästä ihan saada käteen sopivaksi.

• Ai onkos noit isoja koiria :D

No joo,varmaan vähäisessä määrin ihan siellä 40 kilon hujakoilla naisia pahemmin ylipäätäs on,saati osuu isohkoja taluttelemaan.
      Mutta,tuohon fysiikkaan pitäis joku tuon kokoinen vastata,koska samoin kuin isommillakin,niin toisilla on ruista enemmän ranteessa kuin toisilla,ei se koko välttämättä ratkaise.Itse olen talutellut alle 50 kilosena itseäni selkeästi painavampaa koiraa,ja fyysisestikkin sen hallitsin.

No se hallintahan toki lähtee henkiseltä puolelta.ja tärkeää on,että koirat hyvin koulutettu ja kasvatettu.Sellaisen ison koiran taluttelu ei ole sen ihmeempää,kun jonkun hihulin.Tietty aina pitäisi lähteä siitä,että vimekädessä ne koissut myös hallittaisiin fyysisesti.Eli ei olisi pahitteeksi kuitenkin se puoli huomioida,vaikka hyvin käyttäytyvän koiran kanssa ei ehkä voimia vaativia tilanteita vastaan tulisikaan.Mutta,korostan sanaa ehkä.

Eli vastaisin,ei tartte luopua.Jokaisen pitäisi miettiä ylipäätään koiran ottamista,vielä enemmän ison ja voimakkaan,saati ison ja voimakkaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti ottamista.Koko ei siis niinkään ole se märäävä tekijä.Enemmän kuitenkin se,että on resursseja ylipäätään moisten hallintaan.

• buffa

Olen 50kg ja koirani 35kg. Koira on hyvin koulutettu, ei vedä hihnassa eikä räyhää vastaantulijoille, mutta siltä löytyy riistaviettiä. Pari kertaa olen kaatunut kun on päässyt pupu yllättämään, enkä ole ehtinyt reagoimaan ajoissa. Koirani on pk-rotuinen, eikä siis metsästyskoira, mutta jänisten perään lähtee jos en ehdi kieltää. Eli voin siis rehellisesti sanoa, että en hallitse koiraani fyysisesti.

• hhuuii

ehkä sinun kannattaisi aatella hankkia koirille tarkoitettu riimu.

Riimua käytetään myös isojen hevosten hallintaan. Ja silloin kyse on jo lähinnä 500kg versus 50. :)

• voihan tappi

Kiitos vastauksistanne. Sakemaanikko mainitsi kasvattajan suositukset, sekinotettava huomioon, jep.

Täytyy rotua miettiä ajan kanssa. En varmaankaan päädy bokseriin, bokseri räjähtävän energinen ja juuri nähtynä kuinka veti isoa miestä, vaikka boksuista todella pidänkin.

Joten olen nyt ajatellut että kaukkari olisi se paras söpöläinen minulle. http://dystopium.files.wordpress.com/2009/01/holycrapdog1.jpg

(Ei sentäs! Kuinkakohan moni hörppäsi kahvia väärään kurkkuun tuossa kohtaa, en voinut vastustaa pientä koiruutta. Huojentukaa... ;D En päädy kaukkariin.)

• Hukka-Musti

Mastiffiuroskin saattaa painaa yli 100 kiloa, ja todennäköisesti niitä omistaa myös ei-ylipainoiset ihmiset, eli jopa koiraansa parikytä kiloa kevyemmät. Koira kunnioittaa omistajaan ennemmin tämän käyttäytymisen kuin koon perusteella.

• mies&mastiffi

Totta kai koiran hallitseminen on ensisijaisesti kiinni henkisestä otteesta koiraansa kohtaan, sekä tietenkin kunnollisesta koulutuksesta, mutta, mutta..kyllä niitäkin tilanteita eteen tulee melkeinpä jokaisen ison koiran kanssa, että joudut sitä myös fyysisesti pitelemään aloillaan, ja kyllä tällöin 40-50 kiloinen naisihminen on pulassa itseään painavamman koiran kanssa lähes poikkeuksetta..itse olen 95 kiloinen hyväkuntoinen mieshenkilö ja silti ison mastiffini n. 80-85 kg innostuessa tietyissä tilanteissa on sen hallinta fyysisesti aika rankkaa, puhumattakaan talviaikaan..

• Hukka-Musti
        mies&mastiffi kirjoitti:

Totta kai koiran hallitseminen on ensisijaisesti kiinni henkisestä otteesta koiraansa kohtaan, sekä tietenkin kunnollisesta koulutuksesta, mutta, mutta..kyllä niitäkin tilanteita eteen tulee melkeinpä jokaisen ison koiran kanssa, että joudut sitä myös fyysisesti pitelemään aloillaan, ja kyllä tällöin 40-50 kiloinen naisihminen on pulassa itseään painavamman koiran kanssa lähes poikkeuksetta..itse olen 95 kiloinen hyväkuntoinen mieshenkilö ja silti ison mastiffini n. 80-85 kg innostuessa tietyissä tilanteissa on sen hallinta fyysisesti aika rankkaa, puhumattakaan talviaikaan..

Tekstini taisi antaa hiukan väärän käsityksen.

Ihmisen koko siis ei kerro koiralle tosiasiaa hänen fyysisistä ominaisuuksistaan ja vahvuuksistaan. Joku ihminen voi olla pieni mutta lihaksikas/voimakas, kun taas joku voi olla pitkä (eli iso) mutta hontelo ja heikko.

Mutta kyllä joo siinä koulutuksessa tarvitaan sekä tiukkaa äänensävyä että voimaa ulkoiluttamisessa.

Asiaa voi nyt monelta kantilta tietysti katsella, mutta kai se on jo aika selväksi näiden kaikkien vastausten kautta tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5504
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1555
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      14
      1013
    4. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      937
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      64
      920
    6. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      878
    7. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      857
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      828
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      806
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      10
      785
    Aihe