Olisko kellään neuvoja tähän ongelmaan?
Eli koira on 1 v narttu joka ei ymmärrä ollenkaan että sisällä ei tehdä tarpeitaan.
Päivisin kun olen kotona se osaa rapsuttaa ovea kertoakseen että on hätä, mutta öisin ei mene laisinkaan jakeluun että samat säännöt pätevät silloin...
Tiedän sen koska viimeksi kl. 1 yöllä huomasin että haisee paska, ja koira ei ollut pyytänyt ulos.( eli tarpeet oli lattialla )
Olen miettinyt laittaa sen häkkiin ( neuvo jonka sain kennelliitosta ) öisin, mutta kun se ei välitä tekeekö se tarpeitaan lattialle tai pedille..
Tämä rassaa omia hermoja niin paljon että en tiedä mitä pitäisi tehdä.
Olen kokeillut nousta 5 kertaa per yö viedäkseen sen ulos, en ole antanut myöhään ruokaa y.m. mutta mikään ei auta..
Neuvoja yösisäsiisteyden kanssa olisi nyt tarvittavissa!
Kiitos.
1v koira ei ymärrä sisäsiisteyttä..
28
892
Vastaukset
Koirahan ei omaa petiä likaa joten ota se makkariin ja estä pääsy muualle asuntoon asioilleen.
Viikonkin saat sen estettyä niin sen suoli oppii uuden rutmin ja tilanne alkaa toivottavasti korjaantumaan.
En tajua miten kennelliitto voi antaa eläinsuojelulain vastaisia neuvoja, se häkki on yhä vieläkin laiton.- Pukeli 1
Onkohan vika omistajassa vai koirassa ?
Vaikuttaa vähän siltä, että koira on jännittynyt seurassasi. Huusitko sille silloin, kun ensimmäiset kakat tulivat lattialle. Onko päivänne alinomaisia kieltoja, mutta ei kiitosta?
Vaikuttaa nyt siltä, että koira rentoutuu yöllä, kun kaikki on hiljaista ja samalla tulee kakkahätä mitä on vaikea pidättää.... Kaikkien suolisto kun ei toimi samalla tavalla. Jokin on kuitenkin pelästyttänyt koiran, ettei se uskalla sinua herättää.
Toisenkautta yleensähän koirat eivät yöllä kakkaile, syötätköhän liian kuitupitoista ruokaa hänen suolistolleen, että sitä massaa tulee yhtenään, jos et, niin silloin on kyse ainoastaan tressistä.
Suosittelen jatkossa lempeää puhuttelua asiasta koiralle. Hän on vielä niin nuori, että kaikki järjestyy oikein ottein.Niitä pimeitä ohjeita "tuhruta koiran kuono siihen lätäkköön/läjään niin jo oppii" Mä en oo ikinä ymmärtänyt että mitä se koira muuta siitä oppii kuin että joku kaheli tunkee pennun naamaa ulosteisiin.
En nyt siis tarkota että aloittaja sellasta tekis, tuli vain mieleen että kaikkia kamalia ohjeita on joskus ihmiset jakaneet ja vielä uskoneet niiden toimivuuteen.- Pukeli 1
Haukullinen kirjoitti:
Niitä pimeitä ohjeita "tuhruta koiran kuono siihen lätäkköön/läjään niin jo oppii" Mä en oo ikinä ymmärtänyt että mitä se koira muuta siitä oppii kuin että joku kaheli tunkee pennun naamaa ulosteisiin.
En nyt siis tarkota että aloittaja sellasta tekis, tuli vain mieleen että kaikkia kamalia ohjeita on joskus ihmiset jakaneet ja vielä uskoneet niiden toimivuuteen.ja muistuteettiinkin rajusti, kun lähisukulainen painoi 13 vuotiaan koiransa naaman pissilätäkköön ja vielä puhkui puhelimessa raivoissaan rangaistuksesta..
Rouvaa nukuttaa aamuisin ja kello saattoi olla jo 15.00 ennenkuin koira pääsi eka kertaa ulos.
Tämä viimeisin temppu tapahtui alkukeväästä ja sen jälkeen emme ole olleet yhteydessä.
Sen olen kuullut, että collie oli kohta sen jälkeen lopetettu.
- Myy-Pikkuinen
myös tuo säännöllinen rytmi pitäis koiralla olla, ainakin nuorena. Siten ne parhaiten oppii tuonkin jutun.
Joo ja ne häkit voi työntää sinne mihin aurinko ei paista. Iltalenkin kait se täytyy olla niin pitkä kunnes koira on kaikki tarpeensa kunnolla tehnyt. En mä mitään muuta tuohon tiedä, mut onhan täällä paljon koira ihmisii jotka jotain osaavat neuvoo. Niin ja kyllähän 1 vuotiaalla nartulla niit vahinkoja toisinaan voi tulla juoksujen yhteydessä ja vähän jälkeenkin. ruoka-ajan muutokset ja muut sellaiset jutut. Kun olette ulkona kakkiiko koira ulos?? Ellei niin voisiko ajatella sen pelästyneen ulos kakkaessa jotakin?? Kestääkö sillä ulkona ulostuspaikan löytyminen tai itse toimenpide kauan ja taluttaja/ulospäästäjä olisi joskus hermostunut koiran hitauteen?? Suljetteko oven ja koira jää ulkopuolelle mennessänne nukkumaan?? Silloin voi olla mielenilmaisustakin kyse.
Syitä voi olla monia. Noita kaikkia kantsii miettiä.
Jospa kokeilisitte sitä kennelliiton neuvoa koiran laitosta häkkiin/aitaukseen yöksi.- 15
Kehoitatko aloittajaa häkittämään koiransa?
Häkitätkö omia koiriasi jos ne eivät ole sisäsiistejä? Ja se häkittäminenhän oli laitonta..?? Jos ei koira opi olemaan kunnolla ilman häkittämistä on vika omistajassa, ja koiralle paljon parempi muuttaa uuteen kotiin..
NotAnAngel83 kirjoitti:
Ja se häkittäminenhän oli laitonta..?? Jos ei koira opi olemaan kunnolla ilman häkittämistä on vika omistajassa, ja koiralle paljon parempi muuttaa uuteen kotiin..
""Jospa kokeilisitte sitä kennelliiton neuvoa koiran laitosta häkkiin/aitaukseen yöksi."" En ole puhunut mistään pienestä näyttelyhäkistä.
Kokeilemalla selviää likaako se kaveri oman pesänsä.
Noin mustavalkoista ei mikään elämässä koskaan ole. Omistajaa vaihtamallako kaikki ongelmat ratkastaisiin joita omistajilla on koiriensa kanssa ??
Mikä olisi sulta selkeä patentti ratkasu aloittajan pulmaan??- Voi voi
umalehtinen kirjoitti:
""Jospa kokeilisitte sitä kennelliiton neuvoa koiran laitosta häkkiin/aitaukseen yöksi."" En ole puhunut mistään pienestä näyttelyhäkistä.
Noin mustavalkoista ei mikään elämässä koskaan ole. Omistajaa vaihtamallako kaikki ongelmat ratkastaisiin joita omistajilla on koiriensa kanssa ??
Mikä olisi sulta selkeä patentti ratkasu aloittajan pulmaan??"se ei välitä tekeekö se tarpeitaan lattialle tai pedille.."
Voi voi kirjoitti:
"se ei välitä tekeekö se tarpeitaan lattialle tai pedille.."
silti se aitaus/häkki on pienempi paikka kuin huone, Tuskin koirakaan sentään ulosteidensa vieressä suostuu nukkumaan, näin olettaisin. Tämä sitten taas on minun mielipiteeni.
umalehtinen kirjoitti:
Mikä olisi sulta selkeä patentti ratkasu aloittajan pulmaan??Niin kun tuolla myöhemmin kirjoitin, niin ruokavalio ja ulkoilutusten suunnittelu. Meillä asuu 5 rescue koiraa, eikä yhtään ole tarvinnu häkkiin tai aitaukseen survoa sisäsiisteyttä opetellessa. Kyllä ne ratkasut täytyy löytyä muualta.
- koirakuisk.
NotAnAngel83 kirjoitti:
Niin kun tuolla myöhemmin kirjoitin, niin ruokavalio ja ulkoilutusten suunnittelu. Meillä asuu 5 rescue koiraa, eikä yhtään ole tarvinnu häkkiin tai aitaukseen survoa sisäsiisteyttä opetellessa. Kyllä ne ratkasut täytyy löytyä muualta.
Vähän aiheen vierestä, mutta kiinnostaa kysyä. Mitä kautta rescue-koirat tulivat sulle, siis ei tarvitse sanoa tarkkaan mitään vaan vain että yksityisesti tai jonkin järjestön kautta ja aiotko etsiä niille uutta kotia vai mielessä pitää kaikki? Olen vain kiinnostunut rescue-koira-asioista.
Kaltaisiasi koirien suojelusenkeleitä tarvitaan. koirakuisk. kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä, mutta kiinnostaa kysyä. Mitä kautta rescue-koirat tulivat sulle, siis ei tarvitse sanoa tarkkaan mitään vaan vain että yksityisesti tai jonkin järjestön kautta ja aiotko etsiä niille uutta kotia vai mielessä pitää kaikki? Olen vain kiinnostunut rescue-koira-asioista.
Kaltaisiasi koirien suojelusenkeleitä tarvitaan.Ensin täytyy sanoa, et nyt asuu jo 6 rescueta *hullu olen, tiedän* =D
Ensimmäinen koira tuli välikädenkautta, siis yksityseltä. Piti olla ihan "normikoira", mut kun näin miten paisto kylkiluut ja sit ne kaikki pelot mitä sillä oli ni näki kyllä ettei entinen omistaja kummonen ollut. Toisen otin Pelatetaan koirat ry:n kautta. Oli ollu Suomessa jo yli vuoden, mut ei sopeutunu kerrostaloon.
Kolmas rakkauspakkaus tupsahti Viipurin koirat ry:ltä. =)
Neljäs tuli silleen "vahingossa" kun kuulin et yhdellä papalla on koiria, eikä kovin kehuttavaa ollut hänen toimintansa. Joten uteliaisuuttani ja koirista hieman huolissani kun olin niin päätin mennä koiria katsomaan ( viime talvena). Noh, niinhän siinä sitten kävi että yhden sieltä itselleni adoptoin.
Tein kyseisestä papasta eläinsuojelu ilmoituksen, silkkaa pentutehtailua. Ja sitä kautta pääsin siihen hommaan mukaan. Kesällä tehtiin eläinlääkkärin kanssa yhdessä sinne käynti ja koska tilanne ei ollut muuttunut, määräsi eläinlääkäri että miehen täytyy muista koirista luopua, paitsi yhden uroksen sai pitää itsellään. Kesän aikana sitten etsin näille muille 14:sta uudet kodit. Kaksi vanhinta narttua lähti etelä-suomeen, mutta koska tytöt oli "tapellut" autossa toi uusi omistaja ne seuraavana päivänä takas. En voinut viiä niitä sille miehelle takas, joten iski paniikki =) siskon appiukko onneks suostu ottamaan nuoremman näistä nartuista.
Vanhemmalta löyty paha kohtutulehdus, ja koska se ei ottanut antibiooteilla parantuakseen, päätin viedä neidin sterilisoitavaksi ja sittenhän se ikään kuin vahingossa jäi meille..=D
Tämä narttu kun oli sen talvella hakemani pennun emä, niin heti hän mie siihen ihastuin =)
Nyt sitten viikko sitten meille tupsahti Kodittomat Espanjan koirat ry:n kautta pieni mummeli koiruus..=)
Nyt olen luvannut kaikille, että vanhemmat koiruudet saa vanheta rauhassa.. saa nähdä miten käy..=D
Asumme siis maalla, jos säikähdit että olemme pieneen kerrostaloon ahtautuneet..=)
Muut koiruudet on tarhoissa miun töissä ollessa, ja mummeli on täällä työmaalla mukana..=D Omaa taloa etsitään, nyt vielä rivarissa vuokralla ollaan..=)
Tulipas kertomus..=D- sääli koiria
NotAnAngel83 kirjoitti:
Ensin täytyy sanoa, et nyt asuu jo 6 rescueta *hullu olen, tiedän* =D
Ensimmäinen koira tuli välikädenkautta, siis yksityseltä. Piti olla ihan "normikoira", mut kun näin miten paisto kylkiluut ja sit ne kaikki pelot mitä sillä oli ni näki kyllä ettei entinen omistaja kummonen ollut. Toisen otin Pelatetaan koirat ry:n kautta. Oli ollu Suomessa jo yli vuoden, mut ei sopeutunu kerrostaloon.
Kolmas rakkauspakkaus tupsahti Viipurin koirat ry:ltä. =)
Neljäs tuli silleen "vahingossa" kun kuulin et yhdellä papalla on koiria, eikä kovin kehuttavaa ollut hänen toimintansa. Joten uteliaisuuttani ja koirista hieman huolissani kun olin niin päätin mennä koiria katsomaan ( viime talvena). Noh, niinhän siinä sitten kävi että yhden sieltä itselleni adoptoin.
Tein kyseisestä papasta eläinsuojelu ilmoituksen, silkkaa pentutehtailua. Ja sitä kautta pääsin siihen hommaan mukaan. Kesällä tehtiin eläinlääkkärin kanssa yhdessä sinne käynti ja koska tilanne ei ollut muuttunut, määräsi eläinlääkäri että miehen täytyy muista koirista luopua, paitsi yhden uroksen sai pitää itsellään. Kesän aikana sitten etsin näille muille 14:sta uudet kodit. Kaksi vanhinta narttua lähti etelä-suomeen, mutta koska tytöt oli "tapellut" autossa toi uusi omistaja ne seuraavana päivänä takas. En voinut viiä niitä sille miehelle takas, joten iski paniikki =) siskon appiukko onneks suostu ottamaan nuoremman näistä nartuista.
Vanhemmalta löyty paha kohtutulehdus, ja koska se ei ottanut antibiooteilla parantuakseen, päätin viedä neidin sterilisoitavaksi ja sittenhän se ikään kuin vahingossa jäi meille..=D
Tämä narttu kun oli sen talvella hakemani pennun emä, niin heti hän mie siihen ihastuin =)
Nyt sitten viikko sitten meille tupsahti Kodittomat Espanjan koirat ry:n kautta pieni mummeli koiruus..=)
Nyt olen luvannut kaikille, että vanhemmat koiruudet saa vanheta rauhassa.. saa nähdä miten käy..=D
Asumme siis maalla, jos säikähdit että olemme pieneen kerrostaloon ahtautuneet..=)
Muut koiruudet on tarhoissa miun töissä ollessa, ja mummeli on täällä työmaalla mukana..=D Omaa taloa etsitään, nyt vielä rivarissa vuokralla ollaan..=)
Tulipas kertomus..=D"Muut koiruudet on tarhoissa miun töissä ollessa, ja mummeli on täällä työmaalla mukana..=D Omaa taloa etsitään, nyt vielä rivarissa vuokralla ollaan..=)"
MITEN voit leikkiä noissa kulisseissa koirien pelastajaa? Varmaan jokainen koirasi eläisi onnellisemmin kun olisi saanut olla siellä missä oli tai nukkua koiraenkelinä pois.
Tuo koirien häkittäminen työpäivän ajaksi vuokralla rivarissa on paaaljon kaameampaa kuin pienessä kerrostalossa.
Nyt meni yöunet. Sääli koiria, voi voi . sääli koiria kirjoitti:
"Muut koiruudet on tarhoissa miun töissä ollessa, ja mummeli on täällä työmaalla mukana..=D Omaa taloa etsitään, nyt vielä rivarissa vuokralla ollaan..=)"
MITEN voit leikkiä noissa kulisseissa koirien pelastajaa? Varmaan jokainen koirasi eläisi onnellisemmin kun olisi saanut olla siellä missä oli tai nukkua koiraenkelinä pois.
Tuo koirien häkittäminen työpäivän ajaksi vuokralla rivarissa on paaaljon kaameampaa kuin pienessä kerrostalossa.
Nyt meni yöunet. Sääli koiria, voi voi .Häkittäminen? Koirilla on kolme TARHAA ei häkki.. yhdelle koiralle jää sellanen 16neliöö.. opiskelija boxin verran..=D Siis rautalangasta vääntäen; koirat on päivällä ulkona tarhoissa, joissa niillä on lämpimät kopit.. Liian vaikeaa kaupunkilaiselle? katsos niin kuin koiria on aina täällä maalla pidetty =)
Ja jos menee yöunet, niin ole hyvä ja tule vaan koiria katsomaan - voin luvata että onnellisia ovat =D ei ainakaan yksikään meillä vieraillut eläinlääkäri ole muuta väittänyt =D
Ja toisekseen en minä leiki mitään, oon aikuinen ihminen ja elän niin kuin parhaaksi katson.
En tiedä miten ruokit koiraasi, joistakin kuivamuonista kyllä tulee ulostusta enemmän kuin syövät, turpoavaa läpikulkutavaraa....oikeaa ruokaa, ja iltaruoka neljän-viiden maissa ja pitkä iltalenkki ennen nukkumaan menoa, niin että vatsa myäs kerkiää toimimaan....
Voihan olla että koirasi on yölläkin rapsuttanut sitä ovea, mutta et ole kuullut...
Ei koiraa pidä kyllä opettaa yöllä ulkoilemaan....säännöllinen 'oikea' ruoka ja ulkoilut, niin koiran vatsakin tottuu rytmiin....
En kyllä suosittele niitä häkkejä, enkä jaksa uskoa et kennelliitto niitä oikeasti suosittelee...- Hau-hau
Kyllä se kennelliitto täti sen häkin mulle suositteli. Tämä ei ole ensinmäinen koirani, joten aloittelija sisäsiisteys asioissa en ole :)
En ole koskaan työntänyt sen kuonoa sen omiin ulosteisiin, ja joka kerta kun se sisälle tekee jotain niin kaikessa hiljaisuudessa siivoan liat kunolla pois jotta siihen ei jäisi mitään haju merkkejä jäljelle.
Aina kun ulkoilutan sen niin pikkuselle satelee kehuja ja todella nätisti se osaa ulos tehdä, mutta jotenkin vaikuttaa että " ei vaan menen sille jakeluun " että ulos tehdään kaikki eikä vaan osan..
Ja koska poltan, niin joka kerta kun menen tupakalle, niin se tulee mukaan ulos, eli noin tunnin välein, ja tietenkin kävelytän sitä säänöllisesti myös.
Ja kyllä, se tekee tarpeensa myös omalle pedille.
Omasta mielestäni en ole mitään tehnyt väärin sen sisä siisteys opetuksissa, joten siksi kysyn neuvoja.
Ja olen vähentänyt sen ruuan määrän ja lisänny sen sijaan ravintolisiä jotta ei tulis niin hirveesti sita tavaraa ulos. Hau-hau kirjoitti:
Kyllä se kennelliitto täti sen häkin mulle suositteli. Tämä ei ole ensinmäinen koirani, joten aloittelija sisäsiisteys asioissa en ole :)
En ole koskaan työntänyt sen kuonoa sen omiin ulosteisiin, ja joka kerta kun se sisälle tekee jotain niin kaikessa hiljaisuudessa siivoan liat kunolla pois jotta siihen ei jäisi mitään haju merkkejä jäljelle.
Aina kun ulkoilutan sen niin pikkuselle satelee kehuja ja todella nätisti se osaa ulos tehdä, mutta jotenkin vaikuttaa että " ei vaan menen sille jakeluun " että ulos tehdään kaikki eikä vaan osan..
Ja koska poltan, niin joka kerta kun menen tupakalle, niin se tulee mukaan ulos, eli noin tunnin välein, ja tietenkin kävelytän sitä säänöllisesti myös.
Omasta mielestäni en ole mitään tehnyt väärin sen sisä siisteys opetuksissa, joten siksi kysyn neuvoja.
Ja olen vähentänyt sen ruuan määrän ja lisänny sen sijaan ravintolisiä jotta ei tulis niin hirveesti sita tavaraa ulos.Kerrotko mitä koirasi syö, sillä on iso merkitys myös tuohon paljoon ulostukseen ??
Hau-hau kirjoitti:
Ja olen vähentänyt sen ruuan määrän ja lisänny sen sijaan ravintolisiä jotta ei tulis niin hirveesti sita tavaraa ulos.exäni aikanaan käytti koiria tunnin välein pihalla sen jälkeen kun menin töihin.....olin siis vakituisessa iltavuorossa...siihen asti täysin sisäsiistit koirat ei sen jälkeen sitten siistejä olleetkaan kun kerta tottuivat siihen,että tunninkin välein tarpeelleen pääsivät,sen korjaamiseen meni KAUAN...olivat suunnilleen samanikäisiä kuin sunkin koira,kaksi narttua...Ehkä se,että pääsee aina tarpeilleen,ei sovi kaikille koirille,menee pidätyskyky kun ei sellaista tarvitse treenata?
Mut siis vaan mun näkemys =)- koirakuiskuri
Hau-hau kirjoitti:
Ja olen vähentänyt sen ruuan määrän ja lisänny sen sijaan ravintolisiä jotta ei tulis niin hirveesti sita tavaraa ulos.olisin laittanut saman neuvon kuin tuolla jo nimimerkki Haukullinen laittoikin. Koira syyniin vierihoitoon makkariin ja ovi kiinni muualle. Voi olla että koirasi protestoi yksinjääntiä yöllä kakkimalla ja tekemällä tarpeita omaankin petiinsä, koira voi myös olla hädissään ja reagoi noin. Koirat kun eivät osaa puhua niin ei tiedetä, mikä on hätäännyksen syy - se ettei ole lähelläsi ja jätetään yksin, pimeänpelko (!) vai yhdistelmä esimerkiksi näitä asioita.
On mahdollista että koiranpennuillakin on pimeänpelkoa... Eli lapsille suositeltu yövalo voi olla yksi keino kanssa, mutta mieluummin näin : Ota nyt se koiranpentu makkariin vierihoitoon ja siitä sitten kun alkaa ottaa rauhallisemmin öitä eikä kaki enää sisälle, siirrät vähitellen koiranpeti kynnyksen yli jollet halua koiran jäävän nukkumaan makkariisi jatkossa.
Pelot pois ja sitten normimpaa. - Myy-Pikkuinen
davalyan kirjoitti:
exäni aikanaan käytti koiria tunnin välein pihalla sen jälkeen kun menin töihin.....olin siis vakituisessa iltavuorossa...siihen asti täysin sisäsiistit koirat ei sen jälkeen sitten siistejä olleetkaan kun kerta tottuivat siihen,että tunninkin välein tarpeelleen pääsivät,sen korjaamiseen meni KAUAN...olivat suunnilleen samanikäisiä kuin sunkin koira,kaksi narttua...Ehkä se,että pääsee aina tarpeilleen,ei sovi kaikille koirille,menee pidätyskyky kun ei sellaista tarvitse treenata?
Mut siis vaan mun näkemys =)minullekkin mieleen kun luin että koiruus käy niinkin usein ulkona.
davalyan kirjoitti:
exäni aikanaan käytti koiria tunnin välein pihalla sen jälkeen kun menin töihin.....olin siis vakituisessa iltavuorossa...siihen asti täysin sisäsiistit koirat ei sen jälkeen sitten siistejä olleetkaan kun kerta tottuivat siihen,että tunninkin välein tarpeelleen pääsivät,sen korjaamiseen meni KAUAN...olivat suunnilleen samanikäisiä kuin sunkin koira,kaksi narttua...Ehkä se,että pääsee aina tarpeilleen,ei sovi kaikille koirille,menee pidätyskyky kun ei sellaista tarvitse treenata?
Mut siis vaan mun näkemys =)oli runsaan puolen vuoden ikäisenä meille tullessaan viettänyt viimeiset kuukaudet lähinnä ulkona, yötä päivää, eikä todellakaan ollut oppinut pidättämään. Suht nopeasti se loppujen lopuksi oppi sisäsiistiksi, olihan se jo iso koira joka kyllä jaksoi pidättää kunhan vaan älysi. :D Ensin sitä vietiin ulos mahdollisimman usein, mutta loppujen lopuksi vain se auttoi, että sitä piti tarkkailla ja pitää sisällä niin kauan, että se alkoi etsiä pisupaikkaa, niin että sitä ehtii kieltää sisälle tekemisestä ja viedä ulos ja siellä kehua. Ulos se ei kuitenkaan oppinut pyytämään, joten yöt oli sitten mitä oli, ts. aamulla löytyi ylläreitä olkkarin lattialta aika pitkään. Mutta siitä ne sitten loppuivat kun päivisin tuli yhä useampia onnistuneita "toiminnan katkaisuja", eli koira juoksutettiin ulos juuri kun sillä oli hätä mielessä. Ei tunnin välein, eikä kahdenkaan, koska ei sille silloin mitään hätää olisi ehtinyt tulla.
Siis onko koira missään vaiheessa ollut sisäsiisti ?
Entä mitä tarpeita se tekee,missä määrin,ylipäätään päivänmittaan.Tuli vaan mieleen,että onko sillä oikeesti hätä,ja jos hirmu useasti tekee,niin viittaa johonkin vikaan(tai normi enemmän kunnon kakkit,epäsopivaan ruokaa),fyysiseen tai psyykkiseen, vai vaikuttaako enemmän siltä,että se on vaan jostain syystä oppinyt useasti tekemään.Eli kuten tuossa jo mainittiin,niin jos hyvin usein pääsee,niin voi olla,että ei ole oppinut/ei halua pidättää tai lähinnä,vaikkei ole hätä,niin tavan vuoksi vääntää,kun ulos pääsee niin useasti.
Myöskin voi miettiä,että vedättääkö koira omistajaa.Eli jos on oppinut ehkä siihen,että pyytämällä pääsee aina ulos,tarpeitten teko ja palkka siitä=vahvistus.Ja yöllä sitten vaan on jättänyt tuon välivaiheen(pyytäminen) pois,kun ei omistaja olekkaan riittävästi siitä "palkannut".
Minusta oleellisinta olisi tietää ylipäätään koirasta,sen iltarituaaleista,rauhoittuuko koira kunnolla nukkumaan,ylipäätään millainen koira on.Se kertoo paljon.Ja myös siitä,näyttääkö siltä,että ongelma on jostain syystä yksinolossa(ja mistä se sitten kiikastaisi) tai sitten ihan jossain muussa.Toisaalta,jos tuon ikäinen jatkuvasti pyytää ulos,ei se ihan normaalia toimintaa ole.
Jos asuisi omassa pihassa,olisi mielenkiintoista tietää,mitä koira tekee,kun se pyytää ulos,niin laittaa sen sinne yksinään.Sekin kertoisi jo paljon,mitä tapahtuu...
Tuli myös mieleen,että saako koira riittävästi kunnon liikuntaa ja riittävästi aktiviteettejä,johtajuus kunnossa ?,koska tuo runsas tarpeitten teko voi myös kertoa ihan sijaistoiminnasta,tai siitä,että koira ei kykene noihin liittyen kunnolla rauhoittumaan.
Ja kyllä minä kieltäisin koiraa,jos näen että sisälle tekisi terve,pidätyskykyinen koira.Ei siitä mitään numeroa tekemällä,vaan ihan samoin kuin muissakin,niin rauhallisesti,jolloin koira vain tajuaa,että sen on jokin lopetettava.MUTTA,ensin kannattaisi siis selvittää,miksi koira noin tekee.- koirakuiskuri
Kattavasti ovat ihmiset laittaneet neuvoa. Itse keskityin tuohon yöhätäännykseen, mutta ei se ole tosiaan ainoa vaihtoehto/pointti. Koira voi vaan laiskuuttan tai muusta syystä ryhtyä yölliseksi sotkijaksi.
Mutta jos pistät makkarin oven kiinni ja koiran sängyn viereen nukkumaan (oli syy melkein mikä tahansa, hätäännys, niskurointi, laiskuus) niin se hyöty vierihoidosta on, että pääset myös suoraan puuttumaan koiran tarpeidentekoon ja torumaan sitä paikan päällä ja kiikuttamaan suoraa reittiä ulos.
Siis: paremmin päset puuttumaan tilanteeseen, kun koira tarkemmassa syynissä.- Hau-Hau
Noniin, napero kotona näköjään " luki mun ajatukset " , ei ole nyt pariin viikkoon tehnyt mitään sisälle paitsi kerran! ( Silloin oli käynnyt mutalammikossa uimassa, ja varmasti syönnyt jotain epäsopivaa metsässä joka pisti pakin sekaisin).
En kyllä itse tiedä mikä sai sen hiffaamaan et nyt mulla pinna alkoi palaa sen paskomisen kanssa :p
Ja kyllä se saa tarpeeksi liikuntaa, Helsingin koirasaaren vakkarit ollaan, ja meidän kotona asuu vielä toinen 3 v. sekarotuinen höryjuna, joka osallistuu pikkusen liikunnanylläpitoon aina ulkona lenkeillä, metsässä, ranalla y.m..
Nyt vaan hermona seurailen tilannetta, ja toivon että nyt se olisi saannut " ahaa " kokemuksen, et näin se kuuluu mennä.
Ja kyllä olin puhunut eläinlääkärin kanssa tästä ongelmasta, ja hän ilmoitti että neiti on terve.
Kiitos vinkeistä, toivottavasti en joudu niistä käyttämään yhtäänkään :)
Olisin kans sitä mieltä, et useampi tunti ennen nukkumaan menoa niin ettei koira käy ulkona ja sitten juuri ennen nukkumista hieman pidemmän kaavan kautta ulkoilu. Ja kuituja kannattaa vähentää.. Meidän koiruudet on pääasiassa raa'alla lihalla ja sen lisäks vähän leipää tmv kuituisaa ja vuoden vanha nuorimmainenkin tekee kakat korkeintaan kaksi kertaa päivässä, aikuset kerran. Ja syövät siis kerran päivään.. jaksamista, vaatii hermoja..=)
- herkkävatsainen pins
Noudata vakiopäivärytmiä. Älä syötä liikaa kuivanappuloita tai kuitupitoista ruokaa. Keitä luonnonriiisitä sekä raastetustaporkkanasta perusruoka ja lisää siihen ajoittain kypsää ruodotonta kalaa tai kanaa. Oma herkkävatsainen koirani on aina syönyt tällaista ruokaa. Älä tarjoa luita tai rustoja äläkä anna puistossa syödä ruohoa. Älä tarjoa tavallista maitoa, ainoastaan hylatuotteita..
Hiero iltaisin rauhalliseksi. Aina, kun koira tekee pissit tai kakat ulos kehu rauhallisesti ja palkitse pinellä juustonpalalla.
Canicur-tuote rauhoittaa myös ruoansulatusta. Eihän koiralla ole tulehudsta suolistossa.?
Omat pinserini ovat syöneet 40 vuotta päivittäin keitettyä riisiä ja raastettua porkknaa peruruokana sekä kana/kalaa, koska pinserin vatsa ei kestä juurikaan koirannappuloita. eli annan niitä vain 4-5 hyvin pinetä nappulaa päivässä talvella.
Onnistut, kunhat muutat nappuloiden liikakäytöstä pois ja siirrty kotiruokaan ja kehut aina, kun asia tulee ulos juustonappulalla.
Onnea matkaan
herkkävatsaisen pinserin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215594- 531675
- 211143
- 691017
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,53987Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom162958- 48908
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle57900Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.121889Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58848