Yksin yli Atlannin .

siruna

Onko muistomerkkiä?
Luin juuri kirjan,jossa hän KEMIN KUULUISIN PURJEHTIJA kertoo
vuonna 1953 tekemästään matkasta pienellä purjeveneellään
YKSIN YLI ATLANNIN. Olin pieni tyttö silloin,kun hän saapui Sisäsatamaan.
Siellä oli mukana kaikki tutut ja sukulaiset,jotka ties odottaa hänen tuloaan.
Me pääsimme sen kyytiin,kun se siirrettiin lähemmäs hänen kotiaan taisi olla
Möllärinmöljä. Miten lienee onko veneestä edes kuvaa jossain näkösällä.
Tuon kirjan palaitan serkulleni. Vasta nyt eläkeläisenä mummuna ymmärrän
minkä uskaliaan reissun mies teki. Taitaa olla unohtunut jo meijän ikäsiltäkin.
Harmi!

11

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huitsin vee

      kylässä muistomerkkejä anneta kuin tuntemattomille kommareille

    • JohanOli

      Enpä ole kuullu. Oisko purjehtinu sittenki ajoksesta tuohon satamaan?

      Atlantin yli yksin pienellä purjeveneellä vuonna -53. =D

      • Veksi vaan syväkankaalta

        Kyseessähän oli tietysti Olavi Kivikoski ja kaksimastoinen purjevene oli nimeltään Turquoise.
        Vene oli poijussa Peurasaaren rantavesissä.
        Olin katsomassa paattia monet kerrat omalla jollallani. Olavin merenkuluvälineet,kuten sekstantti oktantti ja kompassi ym. oli näytillä kirjakaupan ikkunassa vastapäätä kaupungintaloa.
        Olavi oli meidän pikkupoikien ja isompienkin sankari.


      • siruna

        Ajoksessa ei ollut vielä kunnollista satamaa. Syväsatama rakennettiin noikin aikaihin.
        Miksi hän olisi mennyt Ajokseen,kun tämä satama oli kotisatama. Olet varmaan näitä
        uuven ajan ihimisiä. Sait sappeni kiehuun! Siellä on paljon ihimisiä,jotka muistavat
        hänet. Tosi tapahtuma ja sää et taija tietää purjeveneistä mittään JohanOli =vissiinki
        vapaasti suomennettuna Kemin puhetyylillä.


    • Hienoa!!

      Kaunis muisto. Onneksi Kemistä on olemassa noin kauniita menneisyyden muistoja.

      • siruna

        Onneksi on muistot säilyneet sieltä synnyin kaupungista. Silloin ennen oli Valtakatuki soranen.
        Eleffantit käveli sitä pitkin,kun menivät sirkukseen ni koko porukka esiityi marssimalla kavuilla.
        Me 4-5v kakarat vahtasimme kavun laijassa.


      • Veksi Syväkankaalta
        siruna kirjoitti:

        Onneksi on muistot säilyneet sieltä synnyin kaupungista. Silloin ennen oli Valtakatuki soranen.
        Eleffantit käveli sitä pitkin,kun menivät sirkukseen ni koko porukka esiityi marssimalla kavuilla.
        Me 4-5v kakarat vahtasimme kavun laijassa.

        Merimies ammatiltaan, mutta hän oli ottanut ulosmaksun amerikassa laivastaan ja työskenteli muissa hommissa New Yorkissa. Hän osti "Turquoisen" käytettynä ja harjoitteli purjehtimista Harlemin rannoilla.
        Huolimatta merimies taustastaan hän ei ollut aikaisemmin purjehtinut.
        Niinpä tuo suoritus on vertaansa vailla vielä tänäkin päivänä, sillä navigointivälineet olivat hyvin alkeelliset siihen aikaan. Ei ollut satelliittivehkeitä eikä edes tutkaa, puhumattakaan radiopuhelimista.
        Iso meri voi olla sangen julma, mutta Olavi onnistui!
        On muuten kummallista että tuo purjehdus on merkitty Wikipediaan tapahtuneeksi 1956, vaikka siitä julkaistiin Olavin kirjoittama kirjakin 1954. Kuunarin nimikin oli vaihtunut erilaiseksi.
        Paatin nimi oli valittu värin mukaan, sillä aluksen "rovin" alaosa oli sinivihreä, eli turkoosi ja ylemmät laitalankut olivat lakattu. Runko oli erittäin kovaa iroko-puuta.
        Itse olin 12 vuotias nappula silloin ja ihailin miltei päivittäin tuota komeaa venettä joka lillui oman Lightnimme vieressä poijussa. Kymmenet kerrat kurkimme hytin ikkunoista sisään kun kiertelimme jollallani purtta.
        Kyllä se sellainen uroteko oli, että voisi kaupunki siitä hänelle vaikka muistomerkinkin värkätä.
        Sen olisi voinut aikoinaan tehdä toinen tunnettu kemiläinen nim. Ensio Seppänen, jonka oppilaana minullakin onni ja kunnia aikoinaan olla.
        Itse en ole syntyperäinen kemiläinen, mutta parhaimman lapsuuteni ja nuoruuteni siellä vietin ja lämmöllä muistan edelleenkin vanhaa kotikaupunkiani ja erityisesti kulmankylää ja syväkangasta, sekä Ritikan kansakoulua ja Kivilinnan Milkaa!
        Ainua mikä vähä keljuttaa, on että ei taho ennää muistaa tuota leviää murretta!


      • siruna
        Veksi Syväkankaalta kirjoitti:

        Merimies ammatiltaan, mutta hän oli ottanut ulosmaksun amerikassa laivastaan ja työskenteli muissa hommissa New Yorkissa. Hän osti "Turquoisen" käytettynä ja harjoitteli purjehtimista Harlemin rannoilla.
        Huolimatta merimies taustastaan hän ei ollut aikaisemmin purjehtinut.
        Niinpä tuo suoritus on vertaansa vailla vielä tänäkin päivänä, sillä navigointivälineet olivat hyvin alkeelliset siihen aikaan. Ei ollut satelliittivehkeitä eikä edes tutkaa, puhumattakaan radiopuhelimista.
        Iso meri voi olla sangen julma, mutta Olavi onnistui!
        On muuten kummallista että tuo purjehdus on merkitty Wikipediaan tapahtuneeksi 1956, vaikka siitä julkaistiin Olavin kirjoittama kirjakin 1954. Kuunarin nimikin oli vaihtunut erilaiseksi.
        Paatin nimi oli valittu värin mukaan, sillä aluksen "rovin" alaosa oli sinivihreä, eli turkoosi ja ylemmät laitalankut olivat lakattu. Runko oli erittäin kovaa iroko-puuta.
        Itse olin 12 vuotias nappula silloin ja ihailin miltei päivittäin tuota komeaa venettä joka lillui oman Lightnimme vieressä poijussa. Kymmenet kerrat kurkimme hytin ikkunoista sisään kun kiertelimme jollallani purtta.
        Kyllä se sellainen uroteko oli, että voisi kaupunki siitä hänelle vaikka muistomerkinkin värkätä.
        Sen olisi voinut aikoinaan tehdä toinen tunnettu kemiläinen nim. Ensio Seppänen, jonka oppilaana minullakin onni ja kunnia aikoinaan olla.
        Itse en ole syntyperäinen kemiläinen, mutta parhaimman lapsuuteni ja nuoruuteni siellä vietin ja lämmöllä muistan edelleenkin vanhaa kotikaupunkiani ja erityisesti kulmankylää ja syväkangasta, sekä Ritikan kansakoulua ja Kivilinnan Milkaa!
        Ainua mikä vähä keljuttaa, on että ei taho ennää muistaa tuota leviää murretta!

        Olavihan tietenki nimi on en vaan viittiny sitä ilimaista. Silloin se oli suuri asia,kun oikein


        kaupunginjohtajaki kukat antoi. Serkkuni oli Olavin veljen kihlattu. Sisareni lauloi uuven

        iskelmän jossa oli jotenki näin:Tuli laituriin koko kaupungin uljain mies Kalle hän kaikkien

        meijän Kalle,Meidän Kallemme on Merimies. Siksi vissiin pääsi kyytiin ja ko

        mää sen näin huusin 8v äänelläni : Oottakaa muaki. Olavi ite nosti mun sinne.

        Äitinsä asui yksin,oon joskuis käynykki siellä,

        Valta-ja Koulukadun kulmassa se taitaa olla vieläki asuttavana puutalona.

        Häntä sanottiin "Kivikosken Mamma:ksi". Serkkuni koti oli Peurasaaressa.

        Niin ne vuosikymmenet ovat kuluneet ja ihmiset vanhenneet. Muistot säilyy onneksi!

        Pienoismallin vois tehä vaikka sinne sisäsataman laiturin alueelle

        Pursiseuran ja Leijonien yhteistyönä. Veksi jos tunnet heitä heitä viestikapula tästä?

        Kyllä on sen verran velkaa Olavin unohtamisesta koko Kemi.

        Tästä meän murteesta on säilyny palijon mulle ko oon vielä Perämeren rannassa mutta

        etelämmässä päässä. Nyt on semmonen syysmyrskyjen aikaa,jolloin Olavi oli tuolla

        Itämerellä tulossa kotiin. Niin olin unohtaa mukavin opettaja oli Virtasen Onni !

        Sun täytyy alakaa jutella vaikka näillä Keskustelu-palstoilla mun kans ni mää otetan

        muistatko missä oli VPK-elokuva teatteri siellä oli Olavin veli järjertysmiehenä ainaki

        1958v ko antoi meille ilimaset liput kerran kattoon Ariin Sissiä!

        Ens keväänä pitäs pitää 50v luokkakokkous me päästiin pois Karihaaran "Älylataamosta",

        Kansalaiskoulun 8 B meitä oli 34 tyttyä ja op.Hilkka Weivo. Oi nuoruus!


      • Veksi syväkankaalta
        siruna kirjoitti:

        Olavihan tietenki nimi on en vaan viittiny sitä ilimaista. Silloin se oli suuri asia,kun oikein


        kaupunginjohtajaki kukat antoi. Serkkuni oli Olavin veljen kihlattu. Sisareni lauloi uuven

        iskelmän jossa oli jotenki näin:Tuli laituriin koko kaupungin uljain mies Kalle hän kaikkien

        meijän Kalle,Meidän Kallemme on Merimies. Siksi vissiin pääsi kyytiin ja ko

        mää sen näin huusin 8v äänelläni : Oottakaa muaki. Olavi ite nosti mun sinne.

        Äitinsä asui yksin,oon joskuis käynykki siellä,

        Valta-ja Koulukadun kulmassa se taitaa olla vieläki asuttavana puutalona.

        Häntä sanottiin "Kivikosken Mamma:ksi". Serkkuni koti oli Peurasaaressa.

        Niin ne vuosikymmenet ovat kuluneet ja ihmiset vanhenneet. Muistot säilyy onneksi!

        Pienoismallin vois tehä vaikka sinne sisäsataman laiturin alueelle

        Pursiseuran ja Leijonien yhteistyönä. Veksi jos tunnet heitä heitä viestikapula tästä?

        Kyllä on sen verran velkaa Olavin unohtamisesta koko Kemi.

        Tästä meän murteesta on säilyny palijon mulle ko oon vielä Perämeren rannassa mutta

        etelämmässä päässä. Nyt on semmonen syysmyrskyjen aikaa,jolloin Olavi oli tuolla

        Itämerellä tulossa kotiin. Niin olin unohtaa mukavin opettaja oli Virtasen Onni !

        Sun täytyy alakaa jutella vaikka näillä Keskustelu-palstoilla mun kans ni mää otetan

        muistatko missä oli VPK-elokuva teatteri siellä oli Olavin veli järjertysmiehenä ainaki

        1958v ko antoi meille ilimaset liput kerran kattoon Ariin Sissiä!

        Ens keväänä pitäs pitää 50v luokkakokkous me päästiin pois Karihaaran "Älylataamosta",

        Kansalaiskoulun 8 B meitä oli 34 tyttyä ja op.Hilkka Weivo. Oi nuoruus!

        Kävin sielläkatsomassa Tuntemattoman sotilaan ja kun filmi alako, mää luulin että istun liian eessä, ko en nähäny ku piliviä. Mää olliin jo armeijasa 1958.
        Mahottomasa myrskysä me oltiin kavereijen kansa, kun souvettiin selekäsaaresta poies, se oli se Mirvan myrsky, ku Kemi 10 nousi peurasaaresa kauvas rannale, muistakko sitä?


      • biisi hukassa
        Veksi syväkankaalta kirjoitti:

        Kävin sielläkatsomassa Tuntemattoman sotilaan ja kun filmi alako, mää luulin että istun liian eessä, ko en nähäny ku piliviä. Mää olliin jo armeijasa 1958.
        Mahottomasa myrskysä me oltiin kavereijen kansa, kun souvettiin selekäsaaresta poies, se oli se Mirvan myrsky, ku Kemi 10 nousi peurasaaresa kauvas rannale, muistakko sitä?

        nyt häätyy nostaa tämä ylös taas, koska itsellä on biisi hukassa...

        eli missäs/kenen biisissä laulettiinkaan, että "...taas valot ajoksen sataman mä nään..." tai jotain tuohon suuntaan.


    • Seilori Kemistä

      Kemin Purjehdusseuran ravintolan seinälle on ripustettu Kivikosken matkan kartat ja kuva. Käypä katsomassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe