Minäkö itse narsisti...

OjLi

On vaatinut pitkää pohdintaa kysyäkseni tämän kysymyksen.
Koko narsisti käsitteeseen törmäsin, kun yritin jollain lailla ymmärtää erään miehen käytöstä. Löysin syitä hänen oudolle käytökselleen kun luin kuvausta narsistista. Samalla tämä narsismi kuvaus tuntui jotenkin myös sopivan itseeni.

Koko elämäni olen kompuroinut suhteesta toiseen. Olen ollut (ja edelleen keski-ikäisenäkin) suhteellisen kaunis. Joten miehiä on pyörinyt ympärilläni aivan riittämiin. Silloin nuorena, jos joku poika oikein ihastui/rakastui minuun, oli se sen suhteen tuho. Koin asian jotenkin niin, että jos joku pitää minusta, täytyy hänessä olla jotain vikaa, sillä hän ei näe, sillä oikeasti minä en ole mitään. Minun tunteeni muuttuivat halveksunnaksi. Tajusin jollain tasolla, ettei se ollut normaalia, mutta kun en pystynyt muutenkaan tuntemaan.

Tiedän, että jälkeeni jäi särkyneitä sydämiä, vaikka en tahallani halunnut ketään satuttaa. Minä vain en uskonut, että minun välittämiselläni olisi ollut todellisuudessa merkitystä. Pystyin itse ihastumaan vain sellaiseen, joka ei vastannut tunteisiini. Ja jos sitten alkoikin vastata, kylmenin ja taas kaikki loppui.

Lapsuuteen, sillä sieltähän kaikki alkaa (näin siis olen lukenut). Tiedän äitini olleen syntymäni aikoihin masentunut, hän oli kokenut traagisen menetyksen , eikä pystynyt täysipainoisesti huolehtimaan meistä lapsista. Minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa, että hän olisi koskaan ottanut syliin, muistan vain kädet, jotka työnsivät pois jos yritti. Jos oli vieraita lähettyvillä, muistan hänen käyttäytyneen teatraalisen huolehtivasti. Muuten olin kuin ilmaa, tai liikaa sitä ja tätä, jokatapauksessa surkea, eikä minusta koskaan tulisi mitään. Muistan tätini joskus suuttuneen äidilleni hänen puheistaan, ja kuinka hyvältä se tuntui, että joku antoi edes jotain arvoa. Isäni oli huolehtivainen, mutta etäinen sairautensa takia.

Tuskin olen aivan täyspainoinen narsisti, mutta varmasti jonkinlainen narsistinen persoonallisuushäiriöinen, koska en ole pystynyt kiinnittymään kestävään ihmissuhteeseen. Olenko ollut julma ja omistushaluinen tai jotain muuta narsistiin liitettyjä negatiivisia määrittelyjä? Ehkä entiset mieheni/miesystäväni voisivat kuvat minua noin. En tiedä.

Omat lapseni ovat nyt iässä, jolloin aloitetaan seurustelukuvioita. Olen kauhua tuntien ajatellut, että jos he käyttäytyvät yhtä tunteettomasti toisia kohtaan kuin minä nuorena. Tosin olen yrittänyt välttää äitini "kasvatus"keinoja ja tietoisesti kasvattaa heitä itsetuntoisiksi ja myös toiset huomioon ottaviksi.

Toisaalta, olen mielestäni empaattinen. Pystyn asettumaan toisen asemaan, kun on kysymys lapsista, vammaisista tai muuten apua tarvitsevista. Ehkä en olekaan varsinaisesti narsisti, vaan jollain toisella tavalla tunnehäiriöinen. Tai vain lievä narsisti? Ei kai mikään ole mustavalkoista, vaan sävyjä narsistin ja normaalin välillä on runsaasti.

Tässä nyt kuitenkin riittää pohtimista.

5

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se vain on, että mikään ei ole mustavalkoista. Ei narsismikaan. Eikä me lopulta voida sille, mitään, että lähes jokaisella ihmisellä löytyy joku alue, aukko, johon koskettaessa, moodi vaihtuu ja narsistinen vamma nousee pintaan aiheuttaen poikkeavaa toimintaa. Kuinka laaja-alaisesti sitten kukin on vammautunut, vaihtelee... tietenkin.

      Jossain yhteydessä törmäsin ajatukseen parisuhteesta areenanana lapsuudenaikaisten traumojen ja vammojen käsittelyssä, ikään kuin parisuhde mahdollistaisi noiden kokemusten uudelleenläpielämisen. Alkaen siitä symbioottisesta äiti-lapsisuhteesta, jolloin äiti imettää lasta. Rakastumisen kokemus, parisuhteen alkuvaiheessa. Voin kuvitella minkälaista sinulla on miesten kanssa ollut, jos äiti on ollut noin ristiriitanen kiintymyssuhteessaan sinuun. Jos kuvitellaan, että olet kiinnittynyt äitiin ristiriitaisesti, todennäköisesti toistat sen myös parisuhteissa -- rakastut ja kiinnityt ristiriitaisesti. Vedät luoksesti ja työnnät pois. Traumaattinen lapsuudenkokemus aiheuttaa tunteet leikkaavan kokemuksen, jonka jälkeen toinen muuttuukin pahaksi tai mitättömäksi.

      Kokonaan toinen juttu on sitten isäsuhteesi. Periaatteessa isä luo omanarvontunnon tyttärelleen. Kuinka isä hyväksyy tyttären, on suoraan verrattavissa lapsen omanarvontuntoon, joka liittyy läheisesti näkyvien narsististen piirteiden kehittymiseen.

      Itselläni on vahva narsistinen varjo. Olen yrittänyt integroida sitä itseeni, ettei se olisi minuudestani erillinen hallitsematon ominaisuuksien kokonaisuus. Ajatuksena on Jungin ajatus individuaatiosta, joka yleisesti käytettävän individuaation sijaan, joka ajoittuu 1-5 vuoden ikään, kestää koko elämän ja sillä on muutama huippukohta, mm. tuossa 4v paikkeilla, mutta erityisesti keski-iän paikkeilla, jolloin ns. terve ihminen integroi sisäsyntyisesti, ilman ulkopuolista vaikutusta, kaikki ne lapsena muille annetut roolit omiksi ominaisuuksikseen, jolloin maailmankuva laajenee ja näkemys ihmisistä muuttuu, tapahtuu jonkinlainen ajattelun laajeneminen -- näkökyky. Samaan aikakauteen liittyy arvomaailman kehittyminen ja laajeneminen, joka myös heijastuu moraaliin ja usein tuo samainen prosessi antaa mahdollisuuden kohdata elämää aikaisemmin haitanneita sisäisiä lukkoja ja avata niitä. Kuinka perusteellisesti se sitten pitäisi tehdä? Luulen, että mitä perusteellisempi uskaltaa olla, mitä enemmän kestää tuskaa ja kärsimystä, mitä rehellisempi itselleen uskaltaa olla, sen pidemmälle individuaatioprosessi kehittyy... ja narsistisilta vaikuttavat selviytymiskeinot menettävät merkitystään - energia alkaakin enenevissä määrin sitoutumaan vapaasti.

    • c

      Narsistista persoonallisuus häiriötä näin yhtäkkiä en ainakaa huomaa tekstissäsi, tosin en ole psykoloki. Sinulla on vain heikko itsetunto, väittäisin.

      Olet tärkeä ihminen jo omana itsenäsi ja lapsillesi olet erittäin tärkeä. Mitä edeltävä lause sai sinussa ajattelemaan? "Ei ny kuitenkaan" vai "no joo" . No en ole ehkä oikea ihminen neuvomaan, kun ei ole samoja kokemuksia, mutta haluaisin rohkaista sinua.

      Niin ja vielä totean että Jeesuksessa löydät itsesi

    • ghjklll

      .. Olet narsisti. Narsistit eivät tunnista olevansa narsisteja, he eivät ymmärrä myöskään, jos joku kutsuu heitä narsisteiksi. Narsistit pitävät itseään jumalan kaltaisina - täydellisinä. Eivät viallisina -> Narsisteina.

    • Anonyymi

      Narsisti ei näe eikä hae syytä itsestään, syy on muissa aina. narsistissa ei mielestään ole virheitä.. todennäköisesti et ole.

    • Anonyymi

      Sinulla on heikko itseluottamus joka on lytätty jo lapsena. Etsit rakkautta joka voisi parantaa sinut eheäksi, mutta todellisuudessa sinun on tehtävä se ensin itse. Opetella rakastamaan itse itseäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe