Kuusi itsetutkiskelun kohtaa:
1. Miksi raportoin tehdystä kentästä yläkanttiin, ja joskus jopa olemattomia tunteja? Kuvittelenko että Jehovani hyväksyy tämän?
2. Hehkutamme muille ja toisillemme että olemme Totuudessa, mutta emme suostu keskustelemaan Totuudestamme entisten jehovantodistajien kanssa, joiden tiedämme tuntevan vt-seuran metkut. Millaisen Totuuden on tarve olla näin pelokas, ja miksi?
3. Tiedämme luopioiden valehtelevan jehovantodistajuudesta, mutta emme osaa yksilöidä noita valheita. Netti on täynnä entisten jehovantodistajien kirjoituksia jehovantodistajuudesta, mutta emme siitä huolimatta osaa perustella mitä käsitteen 'luopiovale' taakse aikuisten oikeasti kätkeytyy.
4. Kun emme uskalla kyseenalaistaa uskoamme vt-seuraan, niin emmekö voisi tunnustaa että kyse onkin vain toivosta, ei oikeasta ja palavasta uskosta, vaikka me sellaista näyttelemmekin?
5. Kun huomaan edustamassani uskonnossa epäkohtia, ja seurakuntatasolla välillä räikeitäkin väärinkäytöksiä, niin miksi pistän ne ihmisten epätäydellisyyden piikkiin, vaikka muiden uskontojen kohdalla olen - samanlaisista tapauksista - valmis tuomitsemaan koko uskonnon vääräksi uskonnoksi? Monetko punnukset tarvitsen pitääkseni puhtaan uskonnollisen omantuntoni edes jotenkin kasassa?
6. Miksi esitän olevani onnellinen uskossani, vaikka olen kaikkea muuta kuin onnellinen?
Kaikella ystävyydellä Sinulle, jehovantodistaja
t-i-u-k-u
Itsetutkiskelua jehovantodistajalle
8
244
Vastaukset
- JOBIN
Ihan mukavasti olit koonnut hyviä pointeja.
Onnellisuus. Sitä hoin ja kuvittelin, että perhe-elämänikin oli sellaista. Niin kova oli itsesukkestio, ettei voinut katsoa tosiasioita silmiin ja nähdä, että kun on aina "todistajan aitiossa", olo on vähintäänkin tukala, kun aina pitää todistaa ja olla niin huolellinen sanoissa. Se ei kertakaikkiaan voi olla onnellista, sen enempää kuin oikeussalin todistaja, joka kädet märkänä yrittää pysyä "totuudessa", joka todellisuudessa on vain hänen näkemys tilanteesta, eikä välttämättä liity totuuteen, kuin vain pintapuolisesti, koska se perustuu havainnointiin, ei asian todelliseen syvään syyhyn.
Todistajuus on pintaa, johon on liittynyt toivo paremmasta, niinkuin sanoit. Halutaan uskoa tuohon toivoon ja tehdään sen mukaisia tekoja ja sillä ei todellisen uskon kanssa ole juurikaan tekemistä, käytännössä ei ollenkaan, vaan kysymys on toiveajattelusta, jonka liittää uskoon, joka on toisten sanelema. Ihmisten sanelema.- JOBIN
Vilpittömyys on puolestaan eri asia ja se sekoitti minut, koska vilpittömyyttä en niinkään epäile monen kohdalla, mutta usko herättää kysymyksiä, joihin sinäkin viittasit minusta hyvin totuudenmukaisesti, mutta se on vain minun mielipide, ei sen enempää.
Jehovan todistajat väittävät keskustelevansa vapaasti uskonasioista, mutta he ovat ehkä jyrkimpiä sen suhteen, että he kieltäytyvät todellisesta keskustelusta, jossa toisellakin on sanansa sanottavana, eikä mene JT-mallin mukaisen käsikirjoituksen mukaan, joka on löydettävissä esim. Valtakunnan palveluksesta. Ihmiset eivät keskustele jonkin mallin mukaan, vaan sen mukaan, miten keskustelu etenee. Jehovan todistajat haluavat, että se etenee heidän mielensä mukaisesti, mutta silloin ei ole kysymys keskustelusta, vaan pakkosyötöstä hymy kasvoilla. Se hymy tekee siitä vieläkin vaikeamman, koska se hämmentää ihmistä, kun ihminen hymyilee ja kertoo, että jos et tule meidän kelkkaan, se on edessä kuolema ja Jumalan epäsuosio. Keskustele nyt siinä sitten tasavertaisesti, etenkin, kun toinen ei anna perusteluksi kuin jokusen Raamatunkohdan, jonka tekstiyhteys selitetään oman maun mukaan, eikä anneta toiselle tilaisuutta kertoa omaa näkökulmaa, jos annetaan, niin sitä ei oteta huomioon, vaan jatketaan ennalta määrätyllä tavalla.
Tämä on hieman kärjistävä esitys, mutta pääpiirteittäin se taitaa mennä näin, ainakin sen mukaan, miten koin opetuksen valtakunnansalissa. Kauniita sanoja, ilman todellista tunteenomaista sisältöä ja silloin sanoille jää vain sanahelinän arvo ja siitä tulee mieleen Paavalin sanat: "Jos minulla ei ole rakkautta, olen kuin kumiseva messingin pala...ja sillä ei ole mitään arvoa." Hyvin vapaa väännös Paavalin sanoista, joiden sisältö on: Jos ei puhujalla ole rakkautta,hänellä ei ole mitään annettavaa. >>Halutaan uskoa tuohon toivoon ja tehdään sen mukaisia tekoja ja sillä ei todellisen uskon kanssa ole juurikaan tekemistä, käytännössä ei ollenkaan, vaan kysymys on toiveajattelusta, jonka liittää uskoon
Näin se menee. Katselin jokin aika sitten dokumenttia, jossa valotettiin ensimmäisten ihmisten matkaa Afrikasta kohti Aasiaa ja Australiaa. Siinä Australian aboriginaalit eivät halunneet antaa dna-näytettä tutkijoille, jotka tutkivat ko. kansanryhmän alkuperää ja sitä mistä nämä ovat Australiaan tulleet. Syyksi aboriginaalit kertoivat etteivät halunneet asettaa uskomuksiaan omasta alkuperästään kyseenalaisiksi.
Täysin samasta efektistä on kyse jehovantodistajienkin kohdalla: he eivät suurin surminkaan uskalla tutustua perusteltuun kritiikkiin uskonnollisesta järjestöstään. Miksi? He tietävät sisimmässään että vt-seurassa on oikeasti paljonkin epäkohtia ja kyseenalaistettavaa, mutta he toivovat niin lujaa sen olevan totta, että ummistavat silmänsä kaikelta muulta, eivätkä yksinkertaisesti uskalla avata silmiään todellisuudelle.
Siitä syystä, jos joku vt-seuran edesottamuksiin perehtynyt henkilö tulee ottamaan näytettä jehovantodistajan 'uskon dna:sta', jehovantodistaja ei uskalla antaa sitä koska pelkää uskomuksiensa - joiden haluaa niin kovasti olevan totta - murenevan kriittisen tarkastelun alla.- JOBIN
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Halutaan uskoa tuohon toivoon ja tehdään sen mukaisia tekoja ja sillä ei todellisen uskon kanssa ole juurikaan tekemistä, käytännössä ei ollenkaan, vaan kysymys on toiveajattelusta, jonka liittää uskoon
Näin se menee. Katselin jokin aika sitten dokumenttia, jossa valotettiin ensimmäisten ihmisten matkaa Afrikasta kohti Aasiaa ja Australiaa. Siinä Australian aboriginaalit eivät halunneet antaa dna-näytettä tutkijoille, jotka tutkivat ko. kansanryhmän alkuperää ja sitä mistä nämä ovat Australiaan tulleet. Syyksi aboriginaalit kertoivat etteivät halunneet asettaa uskomuksiaan omasta alkuperästään kyseenalaisiksi.
Täysin samasta efektistä on kyse jehovantodistajienkin kohdalla: he eivät suurin surminkaan uskalla tutustua perusteltuun kritiikkiin uskonnollisesta järjestöstään. Miksi? He tietävät sisimmässään että vt-seurassa on oikeasti paljonkin epäkohtia ja kyseenalaistettavaa, mutta he toivovat niin lujaa sen olevan totta, että ummistavat silmänsä kaikelta muulta, eivätkä yksinkertaisesti uskalla avata silmiään todellisuudelle.
Siitä syystä, jos joku vt-seuran edesottamuksiin perehtynyt henkilö tulee ottamaan näytettä jehovantodistajan 'uskon dna:sta', jehovantodistaja ei uskalla antaa sitä koska pelkää uskomuksiensa - joiden haluaa niin kovasti olevan totta - murenevan kriittisen tarkastelun alla.Juuri näin.
On mielenkiintoista, että viimeisin keskustelu ennen erottamistani tuki juuri tätä. Sattumoisin hän sattui olemaan ihminen, johon rakastuin poikasena silmittömästi, niinkuin hänkin minuun. No se meni ja hyvä niin.
Mutta aiheeseen. Keskustelin erottamisestani hänen kanssaan ja hänellä oli kyynel silmässä lähes koko keskustelun ajan. Kysyin häneltä suoraan, että haluaako hän kuulla mielipiteeni esim. vuodesta 1914 tai joistakin muista epäkohdista JT:uskossa. Hän vastasi rehellisesti, että ei.
Sitä ennen hän oli kysynyt, olenko keskustellut vanhinten kanssa asiasta. Vastasin en ja perustelin sitä sillä, että mitä minä voin heiltä saada, kun olin ainoa, joka oli tutustunut seurakunnassa JT:uskoon, sen ahtaassa merkityksessä ja muilla oli ihan riittävästi työtä vartiotornin viivaamisessa ja lintuharrastusten parissa.
Tämä kuvasi vain sitä, kuinka ihminen haluaa uskoa ja saa turvasataman, kun on luotu auktoriteettijärjestelmä, jonka alaisuudessa on näennäisesti turvallista olla, mutta se ei kestä todellista perusteiden tarkastelemista.
Tuo keskustelu tuntui pahalta. Siihen liittyi muitakin piirteitä ja kaikki täydensivät vain sitä, että ihminen haluaa olla mielenhallinnassa, koska oma ajattelukyky ei rohkeudenpuutteen takia riitä ottamaan asioista selvää. No ymmärrän, että vaikea se on rohkea olla, kun pukumiehet vetoavat Jumalaan kovin vakuuttavan oloisesti ja ovat oppineet jonkin verran psykologiaa, jota käytetään sopivasti hyväksi.
Keskustelu oli siinäkin mielessä merkittävä, että ihmisenä merkitsin paljon tuolle ihmiselle, mutta sillä ei ollut mitään arvoa, koska kyseinen ihminen halusi mieluummin kunnioittaa tuntemattomia henkilöitä Brooklynissä, sen sijaan, että olisi kunnioittanut minun ihmisarvoani. Ihmisarvo se on Brooklynin ihmisilläkin, mutta on valitettavaa, että he eivät anna arvoa toisille ihmisille, koska ovat niin oman uskomuksensa pauloissa, että siinä unohtuu todellisuudessa ihminen ja energia menee kohti Jumalaa, joka ei sitä tarvitse. Se on tietysti jokaisen oma asia minne energiansa tuhlaa, mutta oman kokemukseni mukaan se kannattaa ensisijaisesti kohdistaa ihmisen hyvinvointiin ja lähtien tietysti itsestään, jotta voi jakaa sitä toisille. Ja tässä ei ole vallankäytöstä kysymys, vaan siitä, että toinen ihminen voisi nauttia toisen ihmisen hyväntahtoisuudesta, eikä elää Jumalan pelossa, joka todellisuudessa ehkäisee ihmisten välistä vapaata viestintää, kun ei voi toista ihmistä ottaa vain ihmisenä, joka tarvitsee toisen ihmisen tukea, mutta ei halua olla toisen ihmisen kannettavana, niinkuin herrat Brooklynissa ovat. Opetuslastensa ylläpitämiä vallankäyttäjiä kantotuolissaan. Palatsia ei heistä kukaan hamua, niin luulen, mutta kantotuolissa on mukava olla, kun on niin helppo keskustella ihmisten kanssa, jotka ylistävät heidän "kauneuttaan", joka on aivan oma luoma illuusio Jumalan hyväksynnästä.
- vio-letti
Hyviä kysymyksiä T-i-u-k-u. Koska minä en ole jehovantodistaja, niin tämä vastaus on tietysti off-topic siinä mielessä, tai suomeksi sanottuna, asiasta en mitään tiedä, mutta vastaan silti.
Kommentti tähän vaan.
>>>4. Kun emme uskalla kyseenalaistaa uskoamme vt-seuraan, niin emmekö voisi tunnustaa että kyse onkin vain toivosta, ei oikeasta ja palavasta uskosta, vaikka me sellaista näyttelemmekin? - Henrik Kaistapää
1. En mä
2. Mä pelkään kastsoakin eroitettua päin, etten vaan tulis osallisex heidän synteihinsä. Minusta on kaameaa että jotkut voi tappaa itsensä kun jättäytyy pois tai ei paranna tapojaan ja eroitetaan!
3. En halua koska kaikki on varmaankin valhetta. Kokouksissa on puhdasta hengellistä ruokaa, miksi siis kuuntelisin luopioiden valheita puhtaasta järjestöstä?
4. Kirjoitat uskostaan luopuneista tai pois ajelehtivasta, eli huonosti mukana olevasta, me emme ehdollista mitään orjan sanomaa.
5. Pitää muistaa että he ovat vain ihmisiä: "ÄLÄ katso ihmiseen", meidän ei ole tuomio vain Jehova tuomitsee.
6. Olen niin happy että pois alta, mistä oikein höpiset? Huomenna on kenttäpäivä ja eikun kentälle traktaatteja jakamaan! - Toinen tytti
Tiukuliini reppana. Olen hyvin pahoillani, että olet onneton ja
vilpillnen ja mitä kaikkea muuta noihin kuuteen murheeseesi
liittyykään.
Toivon, että jaksat pinnistellä saadaksesi asiasi taas hyvälle tolalle!- salaisuus?
mutta joskus joitakin vastauksia, mutta jt ei oikein siihen pysty....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339