Miksi mies ei arvosta liittoa?

Epätoivoinen vaimo

Olen vähän yli kolmekymppinen vaimo. Miehen kanssa kolme pientä lasta. Itse olen luonteeltani määrätietoinen, kodista huolehtiva. Rakastan, että kotini on siisti. Perheeni saa nukkua puhtaissa lakanoissa joka viikko. Meillä juhlat näkyvät arjessa.- Rakastan sisustamista ja esteettisyyttä. Kukkia ja toisten muistamista. MUTTA jatkuvasti totean, että tämä kaikki on miehelleni yhtä ja samaa. Hän ei arvosta mitä kaikkea teen perheen eteen. Hänelle on työ ja tietokone ainoat tärkeät asiat elämässä. Missään perheeseen liittyvissä asioissa ei voi joustaa. Esim. ei voinut järjestää, että olisi mennyt tuntia myöhemmin töihin kun päiväkodissa tarjottiin isänpäivä aamiaista. Itse joudun hoitamaan kokopäiväisen työn ohella kolmen lapsen menot ja neuvolat ym. Pikku hiljaa olen alkanut kypsyä tähän kiittämättömyyteen. Olen alkanut miettiä pettämistä tai avioeroa. Umpikujassa ollaan. Mitä tehdä? Kiitos asiallisista kommenteista ja vastauksista:)

176

10911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonosti valittu

      Pettäminen nyt ei ainakaan auttaisi yhtään, koska sillä et takuulla saisi kaipaamaasi arvostusta keneltäkään. Miestäsi et voi muuttaa, koska ajattelua ei muuteta muulla kuin pitkällä aivopesulla, joten sinulla on kaksi mahdollisuutta: joko lähdet tai sitten katselet ukkosi touhua loppuikäsi. Muista, että tilanne vielä muuttuu, kunhan lapset kasvavat, eikä välttämättä yhtään mieluisampaan suuntaan.

    • ...

      kustantamaan sopivasti kodinhoito-, lastenhoito- (vaikka Mannerheimin Lastensuojeluliitolta) ja kuskausapua itsellesi? Voithan sanoa miehellesi, että jos häneltä ei aikaa liikene, niin antaa sitten edes rahaa tätä tarkoitusta varten.

      • epätoivoinen2

        Mulle ei ole koskaan ollut em. kodinhoitotehtävät ongelma, vaan se että mies pitää kaikkea ITSENSTÄÄNSELVYYTENÄ eli ei huomaa kiittää tai muuten huomioida sitä kaikkea mitä teen mielelläni. Myöskään parisuhteen hoitaminen esim. säännöllinen seksi ei häntä kiinnosta. Itselläni on seksuaalisia tarpeita, joten miksi en hakisi sitä sitten muualta? -epätoivoinen-


      • Tarx
        epätoivoinen2 kirjoitti:

        Mulle ei ole koskaan ollut em. kodinhoitotehtävät ongelma, vaan se että mies pitää kaikkea ITSENSTÄÄNSELVYYTENÄ eli ei huomaa kiittää tai muuten huomioida sitä kaikkea mitä teen mielelläni. Myöskään parisuhteen hoitaminen esim. säännöllinen seksi ei häntä kiinnosta. Itselläni on seksuaalisia tarpeita, joten miksi en hakisi sitä sitten muualta? -epätoivoinen-

        Ihan turha valittaa. Sulla on perhe ja sä voit tehdä mitä vaan.

        Toista se on mulla ja muilla miehillä, joista naiset ei välitä. Meillä ei ole mitään muuta kuin työ ja raskaasti vastuuta omaisuuden hoidosta ympäri Euroopan.


      • nalihalle2
        epätoivoinen2 kirjoitti:

        Mulle ei ole koskaan ollut em. kodinhoitotehtävät ongelma, vaan se että mies pitää kaikkea ITSENSTÄÄNSELVYYTENÄ eli ei huomaa kiittää tai muuten huomioida sitä kaikkea mitä teen mielelläni. Myöskään parisuhteen hoitaminen esim. säännöllinen seksi ei häntä kiinnosta. Itselläni on seksuaalisia tarpeita, joten miksi en hakisi sitä sitten muualta? -epätoivoinen-

        paras apu. kaikkien seksuaalinen aktiviteetti ei ole sama. Sitä paitsi halukkuuteen/haluttomuuteen on useitakin syitä mm. stressi yms. tekijät


      • epätoivoinen2 kirjoitti:

        Mulle ei ole koskaan ollut em. kodinhoitotehtävät ongelma, vaan se että mies pitää kaikkea ITSENSTÄÄNSELVYYTENÄ eli ei huomaa kiittää tai muuten huomioida sitä kaikkea mitä teen mielelläni. Myöskään parisuhteen hoitaminen esim. säännöllinen seksi ei häntä kiinnosta. Itselläni on seksuaalisia tarpeita, joten miksi en hakisi sitä sitten muualta? -epätoivoinen-

        Kyllä miehesi harrastaa seksiä kun sanot että jos kotona ei saa niin haet sitä muualta. Vaadit mieheltäsi sen määrän seksiä mitä tarvitset ja pidät siitä kiinni sano miehesi mitä vaan ja jos ei pysty sitä hoitamaan niin laitat miehen kiertoon niin hän voi huomata että olisi pitänyt pitää vaimo tyydytettynä. Muista en tiedä mutta noin 3-6 kertaa seksiä viikossa on sopiva määrä ettei tartte puutetta kärsiä.


      • ?????
        epätoivoinen2 kirjoitti:

        Mulle ei ole koskaan ollut em. kodinhoitotehtävät ongelma, vaan se että mies pitää kaikkea ITSENSTÄÄNSELVYYTENÄ eli ei huomaa kiittää tai muuten huomioida sitä kaikkea mitä teen mielelläni. Myöskään parisuhteen hoitaminen esim. säännöllinen seksi ei häntä kiinnosta. Itselläni on seksuaalisia tarpeita, joten miksi en hakisi sitä sitten muualta? -epätoivoinen-

        jos pitää erikseen kiitellä, ei minua kenenkään pidä kiitellä että hoidan kotiani ja lapsiani, miksi pitäisi vielä erikseen kiitellä ? Ja mitä on säännöllinen seksi ? Ei sellaista ole olemassakaan.


      • tt
        nalihalle2 kirjoitti:

        paras apu. kaikkien seksuaalinen aktiviteetti ei ole sama. Sitä paitsi halukkuuteen/haluttomuuteen on useitakin syitä mm. stressi yms. tekijät

        tollaset auta älä selitä lähe likkojen kaa viikon reissulle turkkii hakee melaa mekkoo ne hoitaa


      • tt
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä miehesi harrastaa seksiä kun sanot että jos kotona ei saa niin haet sitä muualta. Vaadit mieheltäsi sen määrän seksiä mitä tarvitset ja pidät siitä kiinni sano miehesi mitä vaan ja jos ei pysty sitä hoitamaan niin laitat miehen kiertoon niin hän voi huomata että olisi pitänyt pitää vaimo tyydytettynä. Muista en tiedä mutta noin 3-6 kertaa seksiä viikossa on sopiva määrä ettei tartte puutetta kärsiä.

        tiiätte ja keijuaa följyyn ni luistaa hyvi


      • Pettynyt ja petetty
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä miehesi harrastaa seksiä kun sanot että jos kotona ei saa niin haet sitä muualta. Vaadit mieheltäsi sen määrän seksiä mitä tarvitset ja pidät siitä kiinni sano miehesi mitä vaan ja jos ei pysty sitä hoitamaan niin laitat miehen kiertoon niin hän voi huomata että olisi pitänyt pitää vaimo tyydytettynä. Muista en tiedä mutta noin 3-6 kertaa seksiä viikossa on sopiva määrä ettei tartte puutetta kärsiä.

        Minusta tuntuu että nuo seksihalut on meidän perheessä toisin päin, vaimolta voi sääliseksiä irrota kerran tai kaks kuussa jos oikein vonkaa, teen tosin noin12 tuntista työ päivää ja keskimäärin yön viikossa pois kotoa, joten varmaan tuo stressitaso hieman vaimollakin koholla, kun kotityöt kasaantuu pääsääntöisesti hänelle. Vaimon salasuhde paljastui minulle jokin aikaa sitten, se oli kuulemma vain kaveri suhde "ei seksiä" no tiedä nyt tässä sitten kehen luottaa, miksi salata kaveri jos se on vaan kaveri.
        Se oli kuitenkin minulle järkytys koska itse en koskaan käy vieraissa ja peli selkäni takana oli kestänyt jonkin aikaa.
        Itse en ole koskaan pettänyt vaimoani vaikka mahdollisuus olisi monestikkin ollut ja tarpeetkin moiseen peturimaiseen toimintaan.
        Olen itse sitä mieltä että niin kauan kun pureskelemme yhteistä leipää ja ollaan kimpassa saman katonalla en moiseen syyllistyisi, ihan jo senkin takia että voisin katsoa lapsiani ja vaimoani silmiin häpeilemättä itseäni.
        Yhteenveto miten olisin voinut kenties itse välttyä tilanteesta missä nyt olen:
        Puhukaa asioista mitä haluatte tai ette halua, ottakaa huomioon myös sen toisen ihmisen tarpeet,halut ja ajatukset ja olkaa ennen kaikkea REHELLISIÄ itsellenne sekä kumppanillenne, rehellisyys on toimivan parisuhteen perusta.
        Tietenkin seksi ja muut parisuhteeseen liittyvät asiat ovat toimivan suhteen sokeri ja vaikuttavat osaltaan myös suhteen laatuun, mutta eihän talokaan pysy pystyssä ilman kunnon perustusta.
        Naisille ja miehille vinkki ihmiset eivät ole edelleenkään ajatusten lukioita Joten olkaa rehellisiä ja puhukaa asioista olettehan aikuisia, älkää salailko tunteitanne tai mitään mikä tuntuu mielestänne vähäpätöiseltä, sillä asialla voi olla kumppanillenne merkitystä.
        Älkää painostako ja antakaa itsekkin periksi asioista ja periaateistanne antakaa suhteellenne tilaa kypsyä ja olkaa tasavetaiset kumppanit.
        Itse olen miettinyt vakavasti vaikka työttömäksi jäämistä jos muita vaihtoehtoja ei löydy, sillä haluaisin pitää perheeni kasassa ja antaa aikaa vaimolleni ja lapsilleni, mutta se on tässä tulosvastuulisessa suoritusyhteiskunnassa kovin vaikeaa kun on velkaa ja lapset elätettävänä.


      • pahan vallassa
        Pettynyt ja petetty kirjoitti:

        Minusta tuntuu että nuo seksihalut on meidän perheessä toisin päin, vaimolta voi sääliseksiä irrota kerran tai kaks kuussa jos oikein vonkaa, teen tosin noin12 tuntista työ päivää ja keskimäärin yön viikossa pois kotoa, joten varmaan tuo stressitaso hieman vaimollakin koholla, kun kotityöt kasaantuu pääsääntöisesti hänelle. Vaimon salasuhde paljastui minulle jokin aikaa sitten, se oli kuulemma vain kaveri suhde "ei seksiä" no tiedä nyt tässä sitten kehen luottaa, miksi salata kaveri jos se on vaan kaveri.
        Se oli kuitenkin minulle järkytys koska itse en koskaan käy vieraissa ja peli selkäni takana oli kestänyt jonkin aikaa.
        Itse en ole koskaan pettänyt vaimoani vaikka mahdollisuus olisi monestikkin ollut ja tarpeetkin moiseen peturimaiseen toimintaan.
        Olen itse sitä mieltä että niin kauan kun pureskelemme yhteistä leipää ja ollaan kimpassa saman katonalla en moiseen syyllistyisi, ihan jo senkin takia että voisin katsoa lapsiani ja vaimoani silmiin häpeilemättä itseäni.
        Yhteenveto miten olisin voinut kenties itse välttyä tilanteesta missä nyt olen:
        Puhukaa asioista mitä haluatte tai ette halua, ottakaa huomioon myös sen toisen ihmisen tarpeet,halut ja ajatukset ja olkaa ennen kaikkea REHELLISIÄ itsellenne sekä kumppanillenne, rehellisyys on toimivan parisuhteen perusta.
        Tietenkin seksi ja muut parisuhteeseen liittyvät asiat ovat toimivan suhteen sokeri ja vaikuttavat osaltaan myös suhteen laatuun, mutta eihän talokaan pysy pystyssä ilman kunnon perustusta.
        Naisille ja miehille vinkki ihmiset eivät ole edelleenkään ajatusten lukioita Joten olkaa rehellisiä ja puhukaa asioista olettehan aikuisia, älkää salailko tunteitanne tai mitään mikä tuntuu mielestänne vähäpätöiseltä, sillä asialla voi olla kumppanillenne merkitystä.
        Älkää painostako ja antakaa itsekkin periksi asioista ja periaateistanne antakaa suhteellenne tilaa kypsyä ja olkaa tasavetaiset kumppanit.
        Itse olen miettinyt vakavasti vaikka työttömäksi jäämistä jos muita vaihtoehtoja ei löydy, sillä haluaisin pitää perheeni kasassa ja antaa aikaa vaimolleni ja lapsilleni, mutta se on tässä tulosvastuulisessa suoritusyhteiskunnassa kovin vaikeaa kun on velkaa ja lapset elätettävänä.

        auliisti kavereille antanu ja auttanu kaikessa kiitokseksi olen saanut lainsuojattoman yhteiskunnan ulkopuolisen osan hyljeksityn lapsettoman elämän yksinäisyydeen elämisen turhapurona
        millaiselta tuntuu ihmisestä jolla on järjetön valta aina voi valita tekeekö hyvää vai pahaa


    • Vaan pistä miehen tekemään ja jos ei tee niin rupeat itsekkin ottamaan rennosti ja kun mies rupeaa ihmettelemään ettei ole puhtaita vaatteita niin sanot hänelle että et ole tainnut pestä pyykkiä niin kyllä miehesi rupeaa tekemään jos on pakko. Tietokoneen käytöstä voitte sopia ja neuvotella mikä olisi kohtuullinen aika miehellesi käyttää tietokonetta ettei se aika olisi perheeltä pois. Jos miehesi ei usko niin sanot hänelle suoraan että jos hän ei rupea satsaamaan kotohommiin niin edessä on avioero niin miehesi voi herätä tai hänellä on malli kotoa siitä että nainen tekee kaiken.

    • kynpä vaan

      Kuulostaa, ettei miehesi ole laiska. Arvostatko itse niitä asioita jotka ovat hänelle tärkeitä, kuten hänen työtään ja tietokonepuuhia? Eikö se riitä, että hän antaa sinulle rahaa, että voit hoitaa kotia?

      • parisuhdeneuvoja

        Minä uskon että tässä ei ole nyt ongelmana se että arvostetaanko toisen työtehtäviä. Aloittaja voi tuntea niin, mutta jos hän ei anna mitään tunnustusta miehelle miehen tekemästä työstä joka liittyy kuitenkin rahan ansaitsemiseen, eli katon ja muiden välttämättömyyksien hoitamiseen ja turvaamiseen, niin mitäpä se mieskään tunnustaa.

        Ongelmana ei ole tuo, se on pelkästään oire siitä että he elävät kuin sisarukset tai kaverit. Siitä kertoo erityisesti juuri se että heidän seksielämänsä on perseestä. Se tuo tuollaiset oireet parisuhteeseen.

        Montako kertaa olet ystävällesi tai sisaruksellesi sanonut että arvostat hänen työtään. Se on erittäin harvinaista. Kuinka monta kertaa olet harrastanut seksiä ystäväsi tai sisariesi kanssa? ...Niinpä.

        Kaverisuhteessa ei olla ilmoitusvelvollisuudessa kaverille mistään omista tekemisistä.

        Parisuhde on kuitenkin täysin toisenlainen ja parisuhteessa täytyy alusta saakka luoda tietyt säännöt joiden puitteissa kummallakin on suhteessa hyvä olla. Nämä tietenkin koskevat ulkoisia puitteita kuten työnjakoa ja muuta sen sellaista järjestelyä, mutta sen lisäksi parisuhteeseen kuuluu aktiivinen suhteen hoitaminen joka lisää läheisyyttä.

        Tuo on se ongelma aloittajalla, eikä ongelma ole pelkästään miehen, vaan siihen tarvitaan aina kaksi.

        Jos nainen hoitaa kotityöt ja viettää aikansa yksinään lasten kanssa hoitamassa taloutta ja mies hoitaa ainoastaan rahoituksen, niin peli ei toimi koska kummatkin toimivat yrityksessä yksinään, mutta unohtavat yrityksen jäsenten hyvinvoinnin joka on vaatimus sille että yritys kehittyisi koko ajan.

        Seksi on yleensä se parhain indikaattori joka kertoo missä tilassa suhde on. PIhtaaminen ja seksin vonkaaminen kertoo siitä suhde on ajautumassa umpikujaan. Kyse ei ole siitä "jos" suhde ajautuu umpikujaan, vaan kyse on siitä "milloin" se ajautuu umpikujaan.

        Aloittajan ongelmaan on paras hoitokeino lisätä vanhempien yhteistä aikaa joka päivä vähintään tunnin aktiviisella ajalla. Se ei tarkoita television katselua, vaan aktiivista toimimista yhdessä ja sen ohella keskustelua, eli sosiaalisen suhteen hoitamista! Se voi olla pelkkää kahdenkeskistä keskustelua, esimerkiksi kävelylenkin muodossa iltaisin. Mitään muuta siihen ei tarvita. Tuo keino tepsii erittäin hyvin ja kuntokin kohentuu.

        Jos toinen ei ole halukas lähtemään, silloin tunti tai pari tuntia vietetään keskustelemalla parisuhteen tilasta, sen ongelmista ja siitä miten niitä ongelmia lähdetään tästä lähin ratkomaan. Siihen EI KUULU toisen syyttely ja oman itsensä korostaminen kaikessa oikeassaolevan jumalan asemaan koska se aiheuttaa pelkästään lisää ongelmia! Noissa keskusteluissa täytyy muistaa se että niiden pyrkimyksenä on parantaa parisuhdetta, ei tulehduttaa sitä keskittymällä toisen syyttelemiseen. Se on paskapuhetta kun jotkut sanovat että kaikki pitäisi sanoa rehellisesti toiselle, koska yleensä ihmiset luulevat sen tarkoittavan syyttelyä. Rehellinen keskustelu tarkoittaa sitä että ongelma tunnustetaan olevan olemassa, se hyväksytään ja sillä se, ei mitään muuta, ei jossittelua eikä muttailua, vaan ne unohdetaan ja annetaan anteeksi ja lähdetään etsimään pelkästään ratkaisuja niihin ongelmiin joita on tunnustettu olevan.

        Dr Philmainen ongelmien selittäminen puolisolle ja syyttely ei toimi, eikä ole koskaan toiminut. Niitä on ihan turha tuoda esiin että niissä räpiköitäisiin pohjamutia myöten.

        Kuvitelkaa itse kuinka pitkälle pääsette jos jokin ongelma tulee eteenne ja alatte valittamaan kuinka elämä potkii teitä aina päähän ja kun mikään ei ikinä onnistu. Se on turhaa. Ongelmasta pääsee eroon kun keskittyy sen ratkaisemiseen ja nykytilanteen tunnustamiseen ja hyväksymiseen. Ongelmatonta parisuhdetta ei ole ja normaalisti pienet ongelmat sovitellaan ja ratkaistaan heti, mutta pienistä ongelmista muodostuu suuri jos niitä ei lähdetä YHDESSÄ välittömästi ratkaisemaan.

        Juuri tuo sana, yhdessä, kertoo siitä että aloittajan parisuhde ei perustu yhdessä olemiselle ja firman työntekijöiden hyvän olon lisäämiselle, vaan pelkästään tuloksen tuottamiselle. Firmankin täytyy kehittyä että tulosta syntyisi myös tulevaisuudessa. Tulosta ei voi lypsää, eikä sen työntekijöitä voi lypsää loputtomiin vaan työntekijöistä täytyy pitää huolta että firma kehittyisi ja tuloksia tulisi enemmän!

        Siinä on aloittajalle miettimistä ja hän joutuu ensimmäisenä hyväksymään sen tilanteensa ja lopettaa miehensä syyttely. Hänen täytyy selittää tilanne, mutta siihen ei saa jäädä märisemään.

        Ellei tuloksia synny, vaikka kaikkea on yhdessä yritetty, silloin tulee ero kyseeseen. Muutoin se on vain ongelmien ja omien puutteiden siirtämistä toiseen suhteeseen.


    • Ol Playa

      Tottakai miehesi arvostaa ja nauttii liitostanne, mutta hän arvostaa liitossanne ERI asioita kuin sinä.

      Eli ottakaapas toistenne tarpeet ja arvostukset selville niissä kahdenkeskisissä rauhallisesti ja hyvällä tuulella käydyissä keskusteluissa joita jokainen aviopari harrastaa (tai pitäisi harrastaa).

      • Mill

        No hei, mistä sinä voit tietää mitä joku sinulle tuntematon arvostaa tai ei. Lapsellista ajattelua. Oli pakko kirjoittaa mielipide kun painoin vahingossa peukku ylös nappia. (peukku alas)


    • Isin tyttö

      Aivan tasan tarkaaan äitini naputusta! Äitini huomasi, mitä isä teki perheemme eteen vasta kun tämä kuoli työuupumukseen kuukausi ennen eläkkeelle pääsyä.

      Minun isälleni ei ollut tärkeää monimutkaiset tyynyasetelmat olohuoneen sohvalla tai viuhkaksi taitellut lautasliinat, vaan se, että perheellä oli katto pään päällä ja lämmitys pelasi talvipakkasella. Kyllä, äitini vei meidät lapset neuvolaan, hammaslääkäriin ja pianotunnille, äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä.

      • Nutturatäti

        Hyvä vastaus Isin tytöltä. Aloittaja vaikuttaa viheliäiseltä siisteys- ja sisustusfanaatikolta. Lakanoiden vaihto joka viikko?! Ei hyvää päivää. Eikä riitä että mies jaksaa sietää tuota hössötystä ja raataa töissä kustantaakseen ne uudet sisustukset, vielä pitäisi olla KIITOLLINENKIN. Ei ihme ettei mies halua tuollaisen nalkuttajan kanssa seksiäkään. Onko, aloittaja, mieleesi lainkaan juolahtanut, että mies ehkä haluaisi vaihtaa lakanat vain kerran kuussa ja pitää saman sisustuksen ainakin kymmenen vuotta?

        Tämmöisissä avauksissa aina ihmetyttää, miten ihmiset ovat päätyneet naimisiin aivan erilaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa ei ole yhtään mitään yhteistä, ja huomaavat tämän vasta kun lapsia on jo tullut tehtyä kolme. No siinähän sitten kärvistelette tai eroatte, ihan miten vaan.


      • gunnarM

        "äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä."

        Kaipaat päivitystä - nykyisin se on molempien vastuulla.


      • lisää päivitystä
        gunnarM kirjoitti:

        "äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä."

        Kaipaat päivitystä - nykyisin se on molempien vastuulla.

        Vastuulla, juu toki on. Mutta yleensä perheen äiti on se, joka pyörittää arkea monissa lapsiin liittyvissä pikkuasioissa. Ei tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että joku perheenisä hoitaisi tuon puolen äidin sijaan. Olen yllättynyt miten moni kiireinen uraäitikin ottaa perheen arjen hoitaakseen (ja valittaa siitä sitten jälkeenpäin).


      • Tasa-arvoa?
        gunnarM kirjoitti:

        "äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä."

        Kaipaat päivitystä - nykyisin se on molempien vastuulla.

        Vastuulla joo mutta äidit sen silti tekee. Toivoa voi mutta muuttaa ei.
        Minun tuuttu mies sanoi totuuden ääneen eron jälkeen kun toiset eromiehet päivittelivät sitä miksi aina äidit SAA erossa lapset vaikka nykyään ollaan tasa-arvoisia.
        Mies sanoi: "Minä en oikeasti ymmärtäisi lapsieni tunteita ja asioita niinkuin exvaimoni ja lasteni äiti ymmärtää.
        Naisilla on kyky huolehtia paremmin ja ottaa lasten tarpeita huomioon paremmin. Ei siinä sen kummempaa.
        Minä miehenä ja isänä hoidan oman tonttini niin hyvin kun pystyn mutta totuus on että ei kukaan täysjärkinen mies vie lapsia äidiltä jos nainen ei ole alkoholisti tai väkivaltainen."
        "Minä en yksinkertaisesti edes jaksaisi valvoa öitä, soitella opettajille ja hoitaa neuvolakäyntejä."

        Isä on isä ja äiti on äiti ja molemmilla on vastuunsa näissä rooleissa.


      • Weus
        Tasa-arvoa? kirjoitti:

        Vastuulla joo mutta äidit sen silti tekee. Toivoa voi mutta muuttaa ei.
        Minun tuuttu mies sanoi totuuden ääneen eron jälkeen kun toiset eromiehet päivittelivät sitä miksi aina äidit SAA erossa lapset vaikka nykyään ollaan tasa-arvoisia.
        Mies sanoi: "Minä en oikeasti ymmärtäisi lapsieni tunteita ja asioita niinkuin exvaimoni ja lasteni äiti ymmärtää.
        Naisilla on kyky huolehtia paremmin ja ottaa lasten tarpeita huomioon paremmin. Ei siinä sen kummempaa.
        Minä miehenä ja isänä hoidan oman tonttini niin hyvin kun pystyn mutta totuus on että ei kukaan täysjärkinen mies vie lapsia äidiltä jos nainen ei ole alkoholisti tai väkivaltainen."
        "Minä en yksinkertaisesti edes jaksaisi valvoa öitä, soitella opettajille ja hoitaa neuvolakäyntejä."

        Isä on isä ja äiti on äiti ja molemmilla on vastuunsa näissä rooleissa.

        Sanoit jotakin tärkeää mutta minulle se ei avautunut. Isä on isä ja äiti on äiti...


      • jatkuu..
        Weus kirjoitti:

        Sanoit jotakin tärkeää mutta minulle se ei avautunut. Isä on isä ja äiti on äiti...

        Molempia et voi olla vaikka niin jossakin kirjoitetaan ja sanotaan että pitäisi tässä tasa-arvon maassa.
        Vastuu on molemmilla mutta et voi olla yksin sekä isä että äiti vaikka näin yh-äitinä sitä usein yrittääkin.
        Äidit tekee jotakin luontaisesti ja isät jotakin muuta.
        Puistoissa istuu välillä happaman näköisiä miehiä kun he kait kokevat ettei se hiekkalaatikon reuna oikein ole se heidän juttu ja jotakin mielekkäämpääkin voisi tehdä? Kuitenkin se vaimo siellä kotona on sanonut että hiekkakakut kuuluu isälle siinä missä äidillekkin sekä vastuu on yhteinen tästäkin asiasta. Onko näin?
        On varmasti mutta on eri asia nauttiiko mies samoin siitä kuin nainen?


      • Weus
        jatkuu.. kirjoitti:

        Molempia et voi olla vaikka niin jossakin kirjoitetaan ja sanotaan että pitäisi tässä tasa-arvon maassa.
        Vastuu on molemmilla mutta et voi olla yksin sekä isä että äiti vaikka näin yh-äitinä sitä usein yrittääkin.
        Äidit tekee jotakin luontaisesti ja isät jotakin muuta.
        Puistoissa istuu välillä happaman näköisiä miehiä kun he kait kokevat ettei se hiekkalaatikon reuna oikein ole se heidän juttu ja jotakin mielekkäämpääkin voisi tehdä? Kuitenkin se vaimo siellä kotona on sanonut että hiekkakakut kuuluu isälle siinä missä äidillekkin sekä vastuu on yhteinen tästäkin asiasta. Onko näin?
        On varmasti mutta on eri asia nauttiiko mies samoin siitä kuin nainen?

        "Äidit tekee jotakin luontaisesti ja isät jotakin muuta." Vai niin, minä olen luontaisesti tehnyt ruokaa, leikkinyt lasten kanssa hiekkalaatikolla, vaatehuoltoa, neuvolaa, muskaria vanhempainiltaa, auton korjausta, lumenluontia ja kaikkea sitä mitä tavallinen lapsiperheen arki edellyttää. Vaimo on tehnyt ihan samoja kuin minä osallistuen kiinteistönhuoltoon voimiensa mukaan. Ajattelimme tehdä luontaisesti asioita, jotka on tehtävä ilman sen kummempaa roolien läpi pohtimista.

        Mutta älä välitä en ymmärrä sinun oleellista viestiä ja vika ei varmasti ole sinussa.


      • kalkkis..
        Weus kirjoitti:

        "Äidit tekee jotakin luontaisesti ja isät jotakin muuta." Vai niin, minä olen luontaisesti tehnyt ruokaa, leikkinyt lasten kanssa hiekkalaatikolla, vaatehuoltoa, neuvolaa, muskaria vanhempainiltaa, auton korjausta, lumenluontia ja kaikkea sitä mitä tavallinen lapsiperheen arki edellyttää. Vaimo on tehnyt ihan samoja kuin minä osallistuen kiinteistönhuoltoon voimiensa mukaan. Ajattelimme tehdä luontaisesti asioita, jotka on tehtävä ilman sen kummempaa roolien läpi pohtimista.

        Mutta älä välitä en ymmärrä sinun oleellista viestiä ja vika ei varmasti ole sinussa.

        Sehän on hyvä että koet sen sinulle sopivaksi ja luontaiseksi. Minulle ei ole ollenkaan luontaista nuo teini-pojan tietokoneasennukset ja mopohommelit mutta naapurin isäntä onneksi jelppaa.
        Sille se tuntuu olevan ihan luontaista ja mua ei edes kiinnostaisi nuo jutut.


      • Kaiken nähnyt
        gunnarM kirjoitti:

        "äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä."

        Kaipaat päivitystä - nykyisin se on molempien vastuulla.

        Voisitteko viedä joku päivä lapset johonkin hoitoon ? Sitten istuisitte alas ja puhuisitte keskenänne ja nauttisitte muutenkin vain toisistanne.
        Puhuminen on mielestäni avain kaikkeen ,ei hän voi tietää mitä sinä mietit jos ette keskustele.
        Kerro hänelle nuo samat mitkä täällä,mutta ole valmis myös ehdottamaan ,että itse luovut vaikkapa kodin sisustamisesta liikaa.
        Sitten sovitte ,että viette vaikka kerran viikossa lapset johonkin hoitoon ja vietätte vain kaksin sen ajan ,ilman tietokonetta ym...velvollisuuksia.
        Jos ei siitä sitten ole apua niin onhan ihan asiantuntioita käytettävissä.
        Ei nuo ehdottamasi jutut ole ratkaisu jos et sitten varmasti halua erota,se onkin sitten eri tarina.


      • yks yh-äiti
        Tasa-arvoa? kirjoitti:

        Vastuulla joo mutta äidit sen silti tekee. Toivoa voi mutta muuttaa ei.
        Minun tuuttu mies sanoi totuuden ääneen eron jälkeen kun toiset eromiehet päivittelivät sitä miksi aina äidit SAA erossa lapset vaikka nykyään ollaan tasa-arvoisia.
        Mies sanoi: "Minä en oikeasti ymmärtäisi lapsieni tunteita ja asioita niinkuin exvaimoni ja lasteni äiti ymmärtää.
        Naisilla on kyky huolehtia paremmin ja ottaa lasten tarpeita huomioon paremmin. Ei siinä sen kummempaa.
        Minä miehenä ja isänä hoidan oman tonttini niin hyvin kun pystyn mutta totuus on että ei kukaan täysjärkinen mies vie lapsia äidiltä jos nainen ei ole alkoholisti tai väkivaltainen."
        "Minä en yksinkertaisesti edes jaksaisi valvoa öitä, soitella opettajille ja hoitaa neuvolakäyntejä."

        Isä on isä ja äiti on äiti ja molemmilla on vastuunsa näissä rooleissa.

        Enpä ole kenenkään kuullut sitä noin hyvin laittavan =)


      • ellei enempiki
        lisää päivitystä kirjoitti:

        Vastuulla, juu toki on. Mutta yleensä perheen äiti on se, joka pyörittää arkea monissa lapsiin liittyvissä pikkuasioissa. Ei tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että joku perheenisä hoitaisi tuon puolen äidin sijaan. Olen yllättynyt miten moni kiireinen uraäitikin ottaa perheen arjen hoitaakseen (ja valittaa siitä sitten jälkeenpäin).

        Olla työnsankareita ja ainakin vähän marttyyrejä (nyyh nyyh)


      • Humanisti herra
        kalkkis.. kirjoitti:

        Sehän on hyvä että koet sen sinulle sopivaksi ja luontaiseksi. Minulle ei ole ollenkaan luontaista nuo teini-pojan tietokoneasennukset ja mopohommelit mutta naapurin isäntä onneksi jelppaa.
        Sille se tuntuu olevan ihan luontaista ja mua ei edes kiinnostaisi nuo jutut.

        Sinua ei kiinnostais edes nuo jutut! Samoin miehet eivät koe kiinnostusta kaikkeen mihin nainen kiinnostuu. Nyky naisen käsitys vain tuntuu olevan että silloin on hyväksytty mies kun mies tekee sen minkä nainen käskee ja määrää sekä vielä hyväksyy sen mitä nainen tekee ja ei tee. Lisäksi eirilaiet uhma ehdotukset näyttää kummallisilta miten naiset neuvoo toisaan tekemään perhee oloa vaikeaksi jonka kautta haetaan määräys valtaa.

        Normaali sopiminen kunnioituksella näyttää olevan oudosti paheksuttua. Ihmetelen.


      • Mirka555
        lisää päivitystä kirjoitti:

        Vastuulla, juu toki on. Mutta yleensä perheen äiti on se, joka pyörittää arkea monissa lapsiin liittyvissä pikkuasioissa. Ei tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, että joku perheenisä hoitaisi tuon puolen äidin sijaan. Olen yllättynyt miten moni kiireinen uraäitikin ottaa perheen arjen hoitaakseen (ja valittaa siitä sitten jälkeenpäin).

        Mieti vähän mitä kirjoitat, kirjoitat miehen näkökulmasta. Itse elin 37 vuotta miehen kanssa joka ei tehnyt mitään kotitöitä koska hänet oli opetettu siihen että naiset hoitaa huushollin ja lapset.
        Lisäksi jouduin ottamaan sivutyön koska en ansainnut yhtähyvin kuin hän. Kuitenkin minun asioni oli päätyösta suuremmat kuin hänen. Hän kiristi minua, sanoen "jos et tee niin kun sanon, en välitä sinusta" Luojan kiitos hän kuoli, tunsin suunnatonta helpotusta. Koskaan ei minua käytetä hyväksi rakkauteni tahden. Hän oli hirveä ihminen ja sadisti, minä alistettu ja hyväksikäytetty. Hän huomasi kun käyttää hiekkapussia jälkiä ei jää.


      • Ei tyhmyyksiä!
        Nutturatäti kirjoitti:

        Hyvä vastaus Isin tytöltä. Aloittaja vaikuttaa viheliäiseltä siisteys- ja sisustusfanaatikolta. Lakanoiden vaihto joka viikko?! Ei hyvää päivää. Eikä riitä että mies jaksaa sietää tuota hössötystä ja raataa töissä kustantaakseen ne uudet sisustukset, vielä pitäisi olla KIITOLLINENKIN. Ei ihme ettei mies halua tuollaisen nalkuttajan kanssa seksiäkään. Onko, aloittaja, mieleesi lainkaan juolahtanut, että mies ehkä haluaisi vaihtaa lakanat vain kerran kuussa ja pitää saman sisustuksen ainakin kymmenen vuotta?

        Tämmöisissä avauksissa aina ihmetyttää, miten ihmiset ovat päätyneet naimisiin aivan erilaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa ei ole yhtään mitään yhteistä, ja huomaavat tämän vasta kun lapsia on jo tullut tehtyä kolme. No siinähän sitten kärvistelette tai eroatte, ihan miten vaan.

        Minä itse olen sinkku-nainen, mutta silti minullekin tuli mieleen, että liian hyvä kodinhoito voi ärsyttää?! Minua ainakin ärsyttää "liian naiselliset kodin naiset", kuin sen sanoisin. Näin on vaikka itsekin olen nainen. En ole ollenkaan kodinhoitajatyyppiä, enkä sisälläni myöskään kovasti arvosta niitä ystävättäriäni, jotka hössöttävät ja harrastavat kaikkea kodinhoitoon liittyvää. Sorry, sanoa näin. Mutta jollei se kiehdo itseä, niin voi tosiaan käydä noin, ettei tajua toista kiittää ja kehua. Ja jospa "täydellisyys" ihan ärsyttääkin, niin olisi epärehellistä imarrella kehuen.

        Tämä pariskunta ei nyt puhu samaa kieltä. Heille suosittelen AVIOLIITTOKURSSIA, jossa opitaan viestintää. Kummankin pitää osata viestiä omista ajatuksistaan, tarpeistaan, mieltymyksistään ja siitä, mistä ei tykkää. Vuorovaikutus on kaiken alku, ilman sitä ei mikään toimi. Ilman keskustelua ei tule mitään, kuten joku jo sanoi. Itsekin olen ihminen, joka tykkää enemmän asia-asioista kuin käytännönasioista ja esteettisistä puolista. Siihen asti tajuan miestä, jos on saman luonteinen.

        Tämä vaimo voisi hyvin kysyä mieheltään, onko tämä kaikki OK, mitä hän tekee, vai toivoisiko mies hänen toimivan toisin, tekevän muuta?? Hallitseeko nainen liikaa kodissa? Niin, kiittäminen ainakin pitää olla rehellistä aina. Jollei mies huomaa naista, niin jotakin on vialla. Se selviää vain - puhumalla. Menkää kurssille, ne ovat erittäin hyviä.


      • Just noin!
        Tasa-arvoa? kirjoitti:

        Vastuulla joo mutta äidit sen silti tekee. Toivoa voi mutta muuttaa ei.
        Minun tuuttu mies sanoi totuuden ääneen eron jälkeen kun toiset eromiehet päivittelivät sitä miksi aina äidit SAA erossa lapset vaikka nykyään ollaan tasa-arvoisia.
        Mies sanoi: "Minä en oikeasti ymmärtäisi lapsieni tunteita ja asioita niinkuin exvaimoni ja lasteni äiti ymmärtää.
        Naisilla on kyky huolehtia paremmin ja ottaa lasten tarpeita huomioon paremmin. Ei siinä sen kummempaa.
        Minä miehenä ja isänä hoidan oman tonttini niin hyvin kun pystyn mutta totuus on että ei kukaan täysjärkinen mies vie lapsia äidiltä jos nainen ei ole alkoholisti tai väkivaltainen."
        "Minä en yksinkertaisesti edes jaksaisi valvoa öitä, soitella opettajille ja hoitaa neuvolakäyntejä."

        Isä on isä ja äiti on äiti ja molemmilla on vastuunsa näissä rooleissa.

        Hieno kommentti. Wau! Just.


      • puutun asiaan
        Kaiken nähnyt kirjoitti:

        Voisitteko viedä joku päivä lapset johonkin hoitoon ? Sitten istuisitte alas ja puhuisitte keskenänne ja nauttisitte muutenkin vain toisistanne.
        Puhuminen on mielestäni avain kaikkeen ,ei hän voi tietää mitä sinä mietit jos ette keskustele.
        Kerro hänelle nuo samat mitkä täällä,mutta ole valmis myös ehdottamaan ,että itse luovut vaikkapa kodin sisustamisesta liikaa.
        Sitten sovitte ,että viette vaikka kerran viikossa lapset johonkin hoitoon ja vietätte vain kaksin sen ajan ,ilman tietokonetta ym...velvollisuuksia.
        Jos ei siitä sitten ole apua niin onhan ihan asiantuntioita käytettävissä.
        Ei nuo ehdottamasi jutut ole ratkaisu jos et sitten varmasti halua erota,se onkin sitten eri tarina.

        Just noin! Hyvin kannustettu ja minä yhdyn samaan. Älä, älä, älä lähde turvautumaan mihinkään syrjähyppyyn ja eroon vain huomiota saadaksesi! Lapsellista ihan. Tämä on nyt paljon enemmän kypsyyttä vaativa tilanne teiltä molemmilta. Sinä et saa lähteä hajoittamaan perhettänne ja tekemään lapsillesi kärsimystä vain siksi, ettette ole kaikkeanne yrittäneet - kuten ymmärsin ette ole asiasta käyneet keskusteluun. Teille olisi erittäin hyväksi ulkopuolinen neuvotteluapu. Molemmilla teistä on jotakin, mitä ette kerro toisillenne ja mikä vaikuttaa tyytyväisyyteenne nyt. Tyhmää pitää asiat sisällään, kun teillä kuitenkin muutoin raamit kunnossa.

        Minä en ole koskaan pitänyt näistä tasa-arvohöpinöistä, väkisin väännettyä rautalankaa se vain on. Ne kääntyvät myös itseään vastaan. Tottakai ok sekoittaa rooleja, kun kumpikin niin haluaa. Kyllä henkisempää annettavaa puolisolla pitäisi olla kuin se, että tekee hyvin työnsä, kotityön tai leipätyön !


      • vuodet kuluvat
        Ei tyhmyyksiä! kirjoitti:

        Minä itse olen sinkku-nainen, mutta silti minullekin tuli mieleen, että liian hyvä kodinhoito voi ärsyttää?! Minua ainakin ärsyttää "liian naiselliset kodin naiset", kuin sen sanoisin. Näin on vaikka itsekin olen nainen. En ole ollenkaan kodinhoitajatyyppiä, enkä sisälläni myöskään kovasti arvosta niitä ystävättäriäni, jotka hössöttävät ja harrastavat kaikkea kodinhoitoon liittyvää. Sorry, sanoa näin. Mutta jollei se kiehdo itseä, niin voi tosiaan käydä noin, ettei tajua toista kiittää ja kehua. Ja jospa "täydellisyys" ihan ärsyttääkin, niin olisi epärehellistä imarrella kehuen.

        Tämä pariskunta ei nyt puhu samaa kieltä. Heille suosittelen AVIOLIITTOKURSSIA, jossa opitaan viestintää. Kummankin pitää osata viestiä omista ajatuksistaan, tarpeistaan, mieltymyksistään ja siitä, mistä ei tykkää. Vuorovaikutus on kaiken alku, ilman sitä ei mikään toimi. Ilman keskustelua ei tule mitään, kuten joku jo sanoi. Itsekin olen ihminen, joka tykkää enemmän asia-asioista kuin käytännönasioista ja esteettisistä puolista. Siihen asti tajuan miestä, jos on saman luonteinen.

        Tämä vaimo voisi hyvin kysyä mieheltään, onko tämä kaikki OK, mitä hän tekee, vai toivoisiko mies hänen toimivan toisin, tekevän muuta?? Hallitseeko nainen liikaa kodissa? Niin, kiittäminen ainakin pitää olla rehellistä aina. Jollei mies huomaa naista, niin jotakin on vialla. Se selviää vain - puhumalla. Menkää kurssille, ne ovat erittäin hyviä.

        Olen samaa mieltä, että viestintätaidot ovat tärkeitä pariskuntien kesken. Kursseista olisi varmasti apuakin.
        Pikkulapsivaihe on raskas perheelle ja naisille. Niin se vain on. että äidille kaikki lankeaa, aina lopullinen vastuu lapsistakin. Poikkeuksena vain äideiksi kelvottomat naiset. Esim. alkoholisti- ja huumeäidit.
        Minulle on yksinhuoltajana ollut aina selvää, että olen ollut lapsista vastuussa ja joutunut tekemään kaiken itse. Kun lasten isä on kuollut, niin ei ole koskaan toista vanhempaa, joka voisi ottaa lapset joskus viikonlopuksi luokseen. Myös kaikki isovanhemmat ovat kuolleet, ettei heistäkään saa apua enää.
        Lapset kasvavat kuitenkin nopeasti. Koululaisten kanssa on jo paljon helpompaa.


      • Edmont
        Ei tyhmyyksiä! kirjoitti:

        Minä itse olen sinkku-nainen, mutta silti minullekin tuli mieleen, että liian hyvä kodinhoito voi ärsyttää?! Minua ainakin ärsyttää "liian naiselliset kodin naiset", kuin sen sanoisin. Näin on vaikka itsekin olen nainen. En ole ollenkaan kodinhoitajatyyppiä, enkä sisälläni myöskään kovasti arvosta niitä ystävättäriäni, jotka hössöttävät ja harrastavat kaikkea kodinhoitoon liittyvää. Sorry, sanoa näin. Mutta jollei se kiehdo itseä, niin voi tosiaan käydä noin, ettei tajua toista kiittää ja kehua. Ja jospa "täydellisyys" ihan ärsyttääkin, niin olisi epärehellistä imarrella kehuen.

        Tämä pariskunta ei nyt puhu samaa kieltä. Heille suosittelen AVIOLIITTOKURSSIA, jossa opitaan viestintää. Kummankin pitää osata viestiä omista ajatuksistaan, tarpeistaan, mieltymyksistään ja siitä, mistä ei tykkää. Vuorovaikutus on kaiken alku, ilman sitä ei mikään toimi. Ilman keskustelua ei tule mitään, kuten joku jo sanoi. Itsekin olen ihminen, joka tykkää enemmän asia-asioista kuin käytännönasioista ja esteettisistä puolista. Siihen asti tajuan miestä, jos on saman luonteinen.

        Tämä vaimo voisi hyvin kysyä mieheltään, onko tämä kaikki OK, mitä hän tekee, vai toivoisiko mies hänen toimivan toisin, tekevän muuta?? Hallitseeko nainen liikaa kodissa? Niin, kiittäminen ainakin pitää olla rehellistä aina. Jollei mies huomaa naista, niin jotakin on vialla. Se selviää vain - puhumalla. Menkää kurssille, ne ovat erittäin hyviä.

        Samoilla linjoilla täälläkin. Itse miehenä tykkään kyllä että kotona saa siistiä olla, mutta liika on liikaa. En voi esim sietää niitä joskus näkemiäni sisustusohjelmien ja lehtien sieluttomia, viimeisen päälle esteettisesti rakennettuja "koteja". En tiedä tarkoittaako Ap. esteettisyydelä tällaista, mutta se minulle tulee mielikuvana viestin perusteella.

        Minun mieleeni ne näyttävät oikeasti nukkekodeilta/konservatoiduilta hautakammioilta. Kaikki on kliinisen siistiä ja tarkkaan mietittyä. Olen vain miettinyt, että mihinkähän väliin se asukas/elämä siellä mahtuu? Kaikki tavaratkin ovat kuin kuvastosta poimittuja, ja sohvat ja tuolit ovat sen näköisiä, että siinä on tarkoitus istuan reunalla, ja mieluusti muovi vaikka väliin ettei se tuolin/sohvan kangas vaan likaannu. Siksipä niille ei kukaan yleensä istukaan. Ne ovat ilmeisesti lähinnä esteettisiä elämyksiä.

        Muistan esim lapsuudestani/nuoruudestani muutaman sellaisen perheen, missä vieraisillä käydessä se koti oli aina kauhean kaukainen. Oli lasten huoneet/keittiö missä touhuttiin, mutta esim olkkari muutama muu huone jossa en koskaan muista nähneeni ketään elämässä/oleskelemassa. Ne oli satunnaisia varovaisia leikkejä lukuunottamatta aina autioita ja siistejä. Esim rokokoo -sohvien saarekkeita. Vähän niin kuin museoita. Mihinkään ei varsinaisesti saanut/uskaltanut koskea. Sitten saattoi esim. jossain yläkerrassa olla ns. käytetympi, mukavampi sohva ja telkkari, joka oli heti lämpimämpi ja kotoisampi, koska siellä ihmiset viettivät aikaa ja elämääkin.

        Mutta makunsa kullakin. Minä en tuollaisista pidä, mutta moni muu varmasti pitää. Siitä vain parisuhteessa asuessa ja eläessä kannattaa toivoa, että ne molemmat pitävät. Jos harrastuksena on sisustus, niin pitää ottaa huomioon, että se voi sille toiselle olla yhtä mielenkiintoinen aihe kuin vaikka pienoisrautateiden rakentelu. Senkin yliampumiseen on käsittääkseni avioliittoja kaatunut, mutta kuka voi arvottaa mikä ja kenen harrastus on parempi kuin toinen? Ehkä jos harrastus alkaa vaikeuttaa jo toisten perheessä elävien elämää, niin kannattaa pysähtyä miettimään.

        Ja on muutenkin mielenkiintoista, että jos Ap. sanot pitäväsi siivoamisesta ja rakastat kotisi siisteyttä, niin tarkoittaako se automaattisesti että muiden pitäisi osata suhtautua niihin samoin? Kun esim ne viikoittaiset puhtaat lakanat eivät välttämättä tuota tyydytystä muille kuin sinulle. Kuten sanoin, itse en halua asua sikolätissä ja varmasti tartun oma-aloitteisesti esim imuriin, kun alkaa tuntua että kaaos on taas voittamassa, mutta kyllä tuo viikoittainen lakanoiden vaihto liioittelulta kuulostaa. Kasaat itse itsellesi vielä ns. ylimääräisiä hommia (josta ilmeisesti pidät), ja sitten valitat kun joudut tekemään paljon työtä josta kukaan ei edes kiitä.

        Kaivat ojan, täytät sen. Kaivat ojan uudestaan, ja täytät taas. Ja on se kumma kun muut eivät ole riemusta hihkuen auttamassa ja reunalla kiittelemässä. Enkä nyt väitä, että siivous olisi turhaa, mutta rajansa kaikella. Sinä saat siitä ehkä nautintoa, mutta moni muu ei, joten miksi niiden muiden pitäisi hihkua mukana.

        Itse pidän esim piirtämisestä ja maalaamisesta ja kaikenlaista tuleekin tuherettua, mutta pitäisikö läheisieni hihkua onnesta joka kerta kun saan jotain uutta valmiiksi? Se on heille jo ns. jokapäiväistä, joten se ei herätä enää samanlaisia reaktioitakaan, kuin jossain ventovieraassa ihmisessä. Lähinnä lyhyt: "aha, onpas kiva" jos hyvin käy. Mutta kun en kiitosta kalastelekaan, vaan teen sitä oman nautintoni tähden, kaikki muu on ylimääräistä bonusta.


      • isäksi tullut
        Tasa-arvoa? kirjoitti:

        Vastuulla joo mutta äidit sen silti tekee. Toivoa voi mutta muuttaa ei.
        Minun tuuttu mies sanoi totuuden ääneen eron jälkeen kun toiset eromiehet päivittelivät sitä miksi aina äidit SAA erossa lapset vaikka nykyään ollaan tasa-arvoisia.
        Mies sanoi: "Minä en oikeasti ymmärtäisi lapsieni tunteita ja asioita niinkuin exvaimoni ja lasteni äiti ymmärtää.
        Naisilla on kyky huolehtia paremmin ja ottaa lasten tarpeita huomioon paremmin. Ei siinä sen kummempaa.
        Minä miehenä ja isänä hoidan oman tonttini niin hyvin kun pystyn mutta totuus on että ei kukaan täysjärkinen mies vie lapsia äidiltä jos nainen ei ole alkoholisti tai väkivaltainen."
        "Minä en yksinkertaisesti edes jaksaisi valvoa öitä, soitella opettajille ja hoitaa neuvolakäyntejä."

        Isä on isä ja äiti on äiti ja molemmilla on vastuunsa näissä rooleissa.

        tuo tuttavasi kuulostaa idiootilta tai keksityltä henkilöltä, molempi parempi. Kukaan isä ei tuollaista tekstiä suolla ellei ole täysi tunnevammainen idiootti ja muuten kehitykseltään vajaa. Eli älä viitis jauhaa tuota paskaa.


      • nainen/äiti/vaimo
        gunnarM kirjoitti:

        "äidit yleensä huolehtivat tämän puolen jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä."

        Kaipaat päivitystä - nykyisin se on molempien vastuulla.

        Ei todellakaan ole nykyisinkään molempien vastuulla, mikäli miehellä on niin vaativa työ, että hänen aikansa ei käytännön tasolla kerta kaikkiaan riitä kotiasioiden hoitoon !!!
        Mielestäni siinä ei ole mitään väärää, jos se sopii molempien pirtaan....


      • OI NIITÄ AIKOJA
        Edmont kirjoitti:

        Samoilla linjoilla täälläkin. Itse miehenä tykkään kyllä että kotona saa siistiä olla, mutta liika on liikaa. En voi esim sietää niitä joskus näkemiäni sisustusohjelmien ja lehtien sieluttomia, viimeisen päälle esteettisesti rakennettuja "koteja". En tiedä tarkoittaako Ap. esteettisyydelä tällaista, mutta se minulle tulee mielikuvana viestin perusteella.

        Minun mieleeni ne näyttävät oikeasti nukkekodeilta/konservatoiduilta hautakammioilta. Kaikki on kliinisen siistiä ja tarkkaan mietittyä. Olen vain miettinyt, että mihinkähän väliin se asukas/elämä siellä mahtuu? Kaikki tavaratkin ovat kuin kuvastosta poimittuja, ja sohvat ja tuolit ovat sen näköisiä, että siinä on tarkoitus istuan reunalla, ja mieluusti muovi vaikka väliin ettei se tuolin/sohvan kangas vaan likaannu. Siksipä niille ei kukaan yleensä istukaan. Ne ovat ilmeisesti lähinnä esteettisiä elämyksiä.

        Muistan esim lapsuudestani/nuoruudestani muutaman sellaisen perheen, missä vieraisillä käydessä se koti oli aina kauhean kaukainen. Oli lasten huoneet/keittiö missä touhuttiin, mutta esim olkkari muutama muu huone jossa en koskaan muista nähneeni ketään elämässä/oleskelemassa. Ne oli satunnaisia varovaisia leikkejä lukuunottamatta aina autioita ja siistejä. Esim rokokoo -sohvien saarekkeita. Vähän niin kuin museoita. Mihinkään ei varsinaisesti saanut/uskaltanut koskea. Sitten saattoi esim. jossain yläkerrassa olla ns. käytetympi, mukavampi sohva ja telkkari, joka oli heti lämpimämpi ja kotoisampi, koska siellä ihmiset viettivät aikaa ja elämääkin.

        Mutta makunsa kullakin. Minä en tuollaisista pidä, mutta moni muu varmasti pitää. Siitä vain parisuhteessa asuessa ja eläessä kannattaa toivoa, että ne molemmat pitävät. Jos harrastuksena on sisustus, niin pitää ottaa huomioon, että se voi sille toiselle olla yhtä mielenkiintoinen aihe kuin vaikka pienoisrautateiden rakentelu. Senkin yliampumiseen on käsittääkseni avioliittoja kaatunut, mutta kuka voi arvottaa mikä ja kenen harrastus on parempi kuin toinen? Ehkä jos harrastus alkaa vaikeuttaa jo toisten perheessä elävien elämää, niin kannattaa pysähtyä miettimään.

        Ja on muutenkin mielenkiintoista, että jos Ap. sanot pitäväsi siivoamisesta ja rakastat kotisi siisteyttä, niin tarkoittaako se automaattisesti että muiden pitäisi osata suhtautua niihin samoin? Kun esim ne viikoittaiset puhtaat lakanat eivät välttämättä tuota tyydytystä muille kuin sinulle. Kuten sanoin, itse en halua asua sikolätissä ja varmasti tartun oma-aloitteisesti esim imuriin, kun alkaa tuntua että kaaos on taas voittamassa, mutta kyllä tuo viikoittainen lakanoiden vaihto liioittelulta kuulostaa. Kasaat itse itsellesi vielä ns. ylimääräisiä hommia (josta ilmeisesti pidät), ja sitten valitat kun joudut tekemään paljon työtä josta kukaan ei edes kiitä.

        Kaivat ojan, täytät sen. Kaivat ojan uudestaan, ja täytät taas. Ja on se kumma kun muut eivät ole riemusta hihkuen auttamassa ja reunalla kiittelemässä. Enkä nyt väitä, että siivous olisi turhaa, mutta rajansa kaikella. Sinä saat siitä ehkä nautintoa, mutta moni muu ei, joten miksi niiden muiden pitäisi hihkua mukana.

        Itse pidän esim piirtämisestä ja maalaamisesta ja kaikenlaista tuleekin tuherettua, mutta pitäisikö läheisieni hihkua onnesta joka kerta kun saan jotain uutta valmiiksi? Se on heille jo ns. jokapäiväistä, joten se ei herätä enää samanlaisia reaktioitakaan, kuin jossain ventovieraassa ihmisessä. Lähinnä lyhyt: "aha, onpas kiva" jos hyvin käy. Mutta kun en kiitosta kalastelekaan, vaan teen sitä oman nautintoni tähden, kaikki muu on ylimääräistä bonusta.

        Itsekin muistan lapsena että siivottiin aina viikko siivous, ja se oli todella hienoa kun vk.loppu tuli ja mentiin saunaan ja puhtaat lakanat sekä koti oli puhdas. Kun muutin yksin omaan kämppään , tein aina saman viikko sivouksen ja kun oli sitä energiaa ja inspiraatiota. Kun sitten asuin lapsen isän kanssa, sama homma jatkui. Mutta nyt olen yksinhuoltaja ja ei vaan jaksa pitää kotia niin puhtaana kuin silloin ennen, Kun se inspiraatio tulee siivota niin siivoan silloin. Sama juttu lapsen isän kanssa oli että ei antanut mitään arvostusta, koti oli aina pudas ja hoidin lasta tein ruuat, äijä oli työtön. Ja en nalkuttanut koska silloin arvostin itse omaa työtäni ja sain siitä hyvän mielen. VOIH.. kun vielä jaksaisi olla energinen ja siivota asunto hyvin. tällä hetkellä kaksi lasta.


      • Mill
        isäksi tullut kirjoitti:

        tuo tuttavasi kuulostaa idiootilta tai keksityltä henkilöltä, molempi parempi. Kukaan isä ei tuollaista tekstiä suolla ellei ole täysi tunnevammainen idiootti ja muuten kehitykseltään vajaa. Eli älä viitis jauhaa tuota paskaa.

        Minun mieheni on luultavasti tunnevammainen idiootti siinä tapauksessa, luulin että kaikki ovat samanlaisia.. No en, mutta kiva kuulla etteivät ole.


      • Hanki elämä
        Nutturatäti kirjoitti:

        Hyvä vastaus Isin tytöltä. Aloittaja vaikuttaa viheliäiseltä siisteys- ja sisustusfanaatikolta. Lakanoiden vaihto joka viikko?! Ei hyvää päivää. Eikä riitä että mies jaksaa sietää tuota hössötystä ja raataa töissä kustantaakseen ne uudet sisustukset, vielä pitäisi olla KIITOLLINENKIN. Ei ihme ettei mies halua tuollaisen nalkuttajan kanssa seksiäkään. Onko, aloittaja, mieleesi lainkaan juolahtanut, että mies ehkä haluaisi vaihtaa lakanat vain kerran kuussa ja pitää saman sisustuksen ainakin kymmenen vuotta?

        Tämmöisissä avauksissa aina ihmetyttää, miten ihmiset ovat päätyneet naimisiin aivan erilaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa ei ole yhtään mitään yhteistä, ja huomaavat tämän vasta kun lapsia on jo tullut tehtyä kolme. No siinähän sitten kärvistelette tai eroatte, ihan miten vaan.

        Kerran kuussa lakanat vaihtoon ja rennompaa otetta eläämään, sillä voi jopa seksielämäkin parantua huomattavasti. Mielestäni turha siivousintoilu on monesti pahaksi ja sillä saa vain hermot kireälle. Onko se sitten kuolinvuoteella kiva miettiä, että mitä tein päivittäin, siivosin, mutta missä eletty elämä ja hauskuus.


      • Edmont
        OI NIITÄ AIKOJA kirjoitti:

        Itsekin muistan lapsena että siivottiin aina viikko siivous, ja se oli todella hienoa kun vk.loppu tuli ja mentiin saunaan ja puhtaat lakanat sekä koti oli puhdas. Kun muutin yksin omaan kämppään , tein aina saman viikko sivouksen ja kun oli sitä energiaa ja inspiraatiota. Kun sitten asuin lapsen isän kanssa, sama homma jatkui. Mutta nyt olen yksinhuoltaja ja ei vaan jaksa pitää kotia niin puhtaana kuin silloin ennen, Kun se inspiraatio tulee siivota niin siivoan silloin. Sama juttu lapsen isän kanssa oli että ei antanut mitään arvostusta, koti oli aina pudas ja hoidin lasta tein ruuat, äijä oli työtön. Ja en nalkuttanut koska silloin arvostin itse omaa työtäni ja sain siitä hyvän mielen. VOIH.. kun vielä jaksaisi olla energinen ja siivota asunto hyvin. tällä hetkellä kaksi lasta.

        Minäkin muistan viikkosiivoukset ja pitkän vääntämisen äidin kanssa, että niistä päästiin joka toinen viikko siivouksiin :) Levitellyt kamat kyllä raivattiin paikoilleen touhujen jälkeen ja imurointi ja mattojen puistelu hoidettiin edelleen viikoittain.

        Tosin kun ei perheessä ollut enää aivan pieniä lapsia, niin likaakin kertyi vähemmän ja siivoustarve siltäkin kannalta väheni.

        Mutta itse olen aina ollut luovemman siivouksen ystävä. Sikolätiksi ei ole tarkoitus päästää, mutta mitään lukkoon lyötyä vakituista siisvouspäivää ei ole. Yleensä sitä tulee imuroitua noin kerran viikossa, sekä tarpeen mukaan ja pyyhittyä pölyt ja lattiat noin kerran kahdessa viikossa.

        Siinä se juuri tulee, kun ei itse nauti siivoamisesta sen kummemmin, vaan se on velvollisuus/välttämättömyys muiden joukossa, niin siihen ei varsinaisesti kiinnitä mitään huomiota. Se on hyvä tehdä asumismukavuudenkin nimissä, joten hoidetaan se alta pois, niin ei tarvitse välittää siitä vähään aikaan. Vähän sama juttu kuin vessassa käynti. Siksipä en ole itse koskaan odottanut aploodeja vaikka sen oma-aloitteisesti teenkin, kun katson tarpeelliseksi :)


      • samaa kokenut
        Weus kirjoitti:

        "Äidit tekee jotakin luontaisesti ja isät jotakin muuta." Vai niin, minä olen luontaisesti tehnyt ruokaa, leikkinyt lasten kanssa hiekkalaatikolla, vaatehuoltoa, neuvolaa, muskaria vanhempainiltaa, auton korjausta, lumenluontia ja kaikkea sitä mitä tavallinen lapsiperheen arki edellyttää. Vaimo on tehnyt ihan samoja kuin minä osallistuen kiinteistönhuoltoon voimiensa mukaan. Ajattelimme tehdä luontaisesti asioita, jotka on tehtävä ilman sen kummempaa roolien läpi pohtimista.

        Mutta älä välitä en ymmärrä sinun oleellista viestiä ja vika ei varmasti ole sinussa.

        Just noin ja hyvin menee. Toisiaan tulee tukea. Se on sitä arjen rakkautta, jakaa arjen tehtäviä voimien mukaan sille, kumpi jaksaa. Yleensä molemmat jaksavat. Sairastellessa se näkyy hyvin, kun toinen venyy auttamisessa.


    • N30+3lasta ja mies

      Ala elämään vähän niin kuin hän. Istu tietokoneella, vaikka väkisin. Älä siivoile kotia pariin kolmeen viikkoon ja anna pyykkien kerääntyä valtaviksi massoiksi.Järjestä lasten viennit hänen aikatauluihin ja ilmoita hänelle ajoista tekstiviestein. Huomauta, että olet hyvin kiireinen työasioissa, etkä millään kerkiä. Jätä ruuan laitto pikaruokalan kokille. Ihan oikeasti! Miehet (ei tietysti yleistetä,omani lähinnä)ei tajuu ennen kuin ite joutuuvat tekemään kaiken, sen vähemmän "tärkeän", mutta kun se vähemmän tärkeä jumaliste vie koko loppuillan, sen jälkeen kun itsekkin palaan töistä. No tietysti välillä kannattaa katsoa mihin vessassa istuu(desinfioi lauteet) ennen kuin istuu alas, mutta muuten kannattaa antaa olla. En itse ole laittanut tikkua ristiin sen jälkeen(pari viikkoa sitten), kun mieheni sanoi lasten huoneen seinän maalaamisen/listoittamisen olevan naisten hommia, kun pyysin hänen apuaan!(tämä kaikki siis vielä tavan arkiaskareiden lisäksi kaatui minulle tehtäväksi) Voi tsiisus sanon minä. Mieheni sanoi yksi päivä kotona : onpas täällä sotkuista, johon en voinut tietokoneella pelatessani sanoa, kuin "hei älä kultsi nyt keskeytä". Oli kyllä naurussa pitely, mutta pokka piti kuiteskin. Ukko kulta alkoi itsekseen keräämään lasten vaatteita ja leluja lattioilta, ilman että sanoin yhtään ainoata sanaa, hih, se toimi!Sain siivouskaverin! Ps: se pettäminen ei ole mikään ratkaisu..unohda se! Heittäydy sekaan kodin sekaisuuteen vaan ja rentoudu =)
      pps: kirjoita kestotussilla pyykkikoneen päälle käyttöohjeet, ihan vaan varaksi ;)

      • jälkiviiisas

        Potut pottuina ei kannata! Ei kannata ns. kostaa ja toimia kummallisesti ilman, että toinen tietää selitystä moiseen. Lapsellista, ei kypsää. Keskustelupöytään tää pariskunta siitä. Ok sen jälkeen nuo em. uudet järjestelyt, mutta ei ilman keskustelua kuin mielenosoituksena, ei siitä hyvää seuraisi. Vihjaaminen ei ole mistään kotoisiin, vaan suora, asiallinen puhe.


      • kodinyleiskone

        "Älä siivoile kotia pariin kolmeen viikkoon ja anna pyykkien kerääntyä valtaviksi massoiksi."

        Jos noin meillä tekee, niin meillä sitten oikeasti ollaan siivoamatta esim. 6 kuukautta. Ja lakanoita ei vaihdeta.


      • Aidosti sika

        Muuten ihan hyvä taktiikka, mutta jos tekisit noin mun kanssa, niin kamaa lattialle ja tiskivuoria alkaisi kertyä tosissaan. Onneksi olen ihan miellyttävä ja ok-näköinen, niin saan läheisyyspalveluja avioliiton ulkopuolella. Ainakin joskus.


      • ei tätä

        Älä kosta pahaa pahalla.


    • heicci

      Pääsetkö pettämisellä tai avioerolla lähemmäs haluamaasi ratkaisua? Kostoretkille lähdettäessä voit varautua uusiin pettymyksiin.
      Jos yhteiselo ei ole arvojesi mukaista keskustelunne jälkeen, niin silloin voisi ero olla paras ratkaisu.

      Kukaan ei jaksa raataa ilman näkyvää kiitosta; näin se vaan on.

      • Ajattele omilla aivoillas,älä lähde näihin nykyisin muodissa oleviin formaatti vedätyksiin,joissa toisten alistaminen,halveksunta,ym.ihan vetonaulana joka ei innosta uusiin tuttavuuksiin..Suo siellä,vetelä täällä.


      • avomies24142

        Olen itse vajaa 30 mies, ja avoliitossa hieman nuoremman naisen kanssa.

        -Yksi puheenaihe on ollut ajankäyttö ja toisen tekemisten arvostaminen.
        -Olemme melko hyvällä menestyksellä keskustelleet siitä mitä pitää olla, mitkä tärkeää, mikä joustaa tarvittessa.
        -Yhteinen havainto on, että jos kaiken yrittäät ehdä "täydellsiesti" niin siitä tule avoero ja pää hajoaa, aika ei riitä (meillä ei ole edes vielä lapsia).

        -Olemme linjanneet mm. sellaisia asioita että molemmilla on oikeus pitää oma harrastus, aiemmin avovaimoni juoksi jatkuvasti jossain, osittain se meni lopuillaan olevien opiskeluiden piikkiin, mutta sama meno jatkui. En alkanut lapselliseksi ja olemaan pois kotoa vaan otettiin asia puheeksi ja keskusteltiin.

        Sovittiin että molemmat voivat pitää jonkun harrastuksen, itse käyn salilla kerran viikossa, hän muissa harrastuksissa. Kavereitakin voi tavata kerran viikossa.

        Parisuhde on kuitekin parisuhde ja molemmilta osapuolilla on oikeus odottaa siltä enemmän kuin kaverikämpältä.

        Viikonloput ovat pääsääntöisesti yhteisiä menoja varten ja ainakin toinen päivä pidetään yhteisenä ja tehdän kotityöt yms, toki voi olla poikkeuksia.

        Hän hoitaa arkipäivän ruuanlaiton, olen tehnyt selväksi että arvostan hyvää ruokaa, mutta puolivalmisteet ovat ok, ruokaa laitetaan varsinasiesti ehkä 3 kertaa viikossa, muuten hyödynnetään aikaisempia pakasteita, ruokaa myös tehdään riittävän usein. Näin kaikki illat eivät mene ruanlaittoon.

        Itse hoidan pyykkisirkuksen, tätä tekevät myös molemmat ja myös imurointia, tämä on helppo homma siten että tämän voi tehdä melko vapaasti milloin sattuu ehtimään. Kaupassa käydään keskitetysti kerran viikossa ja samalla suunnitellaan seuraavan viikon ohjelma.

        Meillä tilanne on sellainen, että suurin osa mies omistaa kämpän jossa asutaan ja käytännössä myös maksaa juoksevat kulut ruokakuluja lukuunottamatta. Työ on vastuullista ja välillä illat venyvät, nainen kompensoi tätä tekemällä pitkälti kotityöt. Kotisiivous hankitaan kunhan siihen on taloudelliset mahdollisuudet.

        Oman kokemuksen mukaan siivoaminen ja arkiste askarreet ovat pariskuntien suurin nurinanaihe, nämä kannattaa ihan suosiolla ulkoistaa.

        Meillä myös nainen "omistaa" kotityöt, hän vastaa niiden tapahtumisesta, mutta voi minulta pytää jotain tekemään. Näin joku vastaa siitä että työt tehdään, molemmat osallistuvat. Järjestely on toiminut hyvin.
        Ihan perustason projektinhallintaa.

        Jos alat pomputtamaan miestä ja jätät hommat tekemättä, saattaa mies tulkita että et enää tee omaa osuuttaan, tämä on ihan mahdollinen ajattelutapa. mm. talousasiat ovat usein sellaisia että naiset eivät ikävä kyllä niistä mitään tajuta / osaa olla huolissaan.


    • ymmärtämätön nuija

      Heräsi kysymys: miten pettäminen auttaisi miestäsi yhtäkkiä arvostamaan sisustusta? Eli jos pettäisit miestäsi, niin hän saisi jonkin ahaa-elämyksen ja arvostasi sinua ja esteettistä sisustusmakuasi enemmän?

      • 913839

        Niin... Kun et taida oikein tosiaan ymmärtää. Eihän se kirjoittaja mitään sisustuskehuja halua, ei tarvii kiittää lakanoista, ei hehkuttaa siisteyttä. Kirjoittaja vaan selvästi kaipaa huomiota niin itselleen ja lapsille. Sen voi toteuttaa ihan tavallisin arkiaskarein, mennä sinne isänpäivän aamiaiselle tai hieroa niskaa illalla, viedä lapset joskus neuvolaan tai kiittää kerran aamukahvista.

        Mutta... ongelma ei oliskaan niin yleinen, jos säkin ton asian tajuaisit!


    • tuli mieleen...

      Pahoin pelkään, että olet hallitseva täydellisyydentavoittelija, joka on sisustanut miehen ulos yhteisestä kodista. Mies ilman muuta pakenee tuollaista turbo-tätiä virtuaalimaailmaan.

      Olet siirtynyt marttyyri-vaiheeseen, jossa näet miehesi vain saamattomana ja kiittämättömänä nahjuksena. Mies voisi ilahtua, jos kerran jättäisit lakanat mankeloimatta ja rohjahtaisit miehen kainaloon sohvalle telkkaria katsomaan.

      Veikkaan, että saat miehesi tuntemaan itsensä tarpeettomaksi. Vaimon on hyvä joskus strategisesti heittäytytä uusavuttomaksi piipittäjäksi ja tukeutua miehensä vahvaan käsivarteen. Johan tämän oma-aloitteisuuskin saa siitä uutta potkua.

      Meillä mies on parhaillaan pennitön työnhakija ja elämme minun tuloillamme. Nyt on entistä tärkeämpää, etten saa ensimmäistäkään hillopurkkia auki ilman miehen äijä-voimaa ja soitan tämän autolla hakemaan, kun en yksin pimeässä uskalla... Mies on helppo kastroida henkisesti, jos tälle ei koskaan salli mahdollisuutta olla mies talossa.

      • urho-

        Ap vaikuttaa naiselta joka tuo kotiin sitä naisen käden jälkeä ja estrogeenin tuoksua. Tosi mies ei urputa sisustuksesta vaan nauttii näkemästään kauniista ympäristöstä.
        Kyse on siitä että onko tavoitteena tehdä asioita huomion toivossa vai toteuttaa itseään ja omaa luonnettaan. Jos on halu huomioida muita niin se kannattaisi tehdä itsensä(omien arvojen) vuoksi.

        Hyvä nainen jatka samalla tavalla vaan!


      • Mitä?
        urho- kirjoitti:

        Ap vaikuttaa naiselta joka tuo kotiin sitä naisen käden jälkeä ja estrogeenin tuoksua. Tosi mies ei urputa sisustuksesta vaan nauttii näkemästään kauniista ympäristöstä.
        Kyse on siitä että onko tavoitteena tehdä asioita huomion toivossa vai toteuttaa itseään ja omaa luonnettaan. Jos on halu huomioida muita niin se kannattaisi tehdä itsensä(omien arvojen) vuoksi.

        Hyvä nainen jatka samalla tavalla vaan!

        Mistä päättelet että ap:n mies nauttii vaimon järjestämästä sisustuksesta? Ap sanoo, ettei mies välitä.


      • urho-
        Mitä? kirjoitti:

        Mistä päättelet että ap:n mies nauttii vaimon järjestämästä sisustuksesta? Ap sanoo, ettei mies välitä.

        En mistään. En sellaista ajatusta esittänytkään. Lue rivit äläkä välejä.


      • jalkahoitoa, aah
        urho- kirjoitti:

        En mistään. En sellaista ajatusta esittänytkään. Lue rivit äläkä välejä.

        Ilmoitat miehelle kepeästi, että olet ollut liikaa kodinhengetär ja nyt lähdet kylpylään, YKSIN.
        Miehelle jää vastuu kaikesta. Tulet takaisin levänneenä ja iloisena. Takaan, että miehesi huomaa eron kodissa. Jos sinua sittenkin odottaa sotku kotona, niin parikin kuukautta kun jaksat, niin ihme on, ellei mitään tapahdu. HUOM : tämä herätys toimii myös toisinpäin. Moni nainen ei tajua miten pajon työtä omakotitalossa ym. on. Ei ollut viestini suunnattu miehiä vastaan. Lapset kannattaa totuttaa siivoamaan jälkensä. Osaavat kotonaankin aikuisena toimia, ei ole koti kuin sikolätti. Yli-innokas siivoilu kannattaa unohtaa ja keksiä jotain hauskempaa ajankulua koko perheelle.

        Unohda pettäminen. Kohenna liittoasi. Jos liittosi on jatkuvasti onneton, eroa ja aloita uusi elämä.


      • tosinainen täällä
        urho- kirjoitti:

        Ap vaikuttaa naiselta joka tuo kotiin sitä naisen käden jälkeä ja estrogeenin tuoksua. Tosi mies ei urputa sisustuksesta vaan nauttii näkemästään kauniista ympäristöstä.
        Kyse on siitä että onko tavoitteena tehdä asioita huomion toivossa vai toteuttaa itseään ja omaa luonnettaan. Jos on halu huomioida muita niin se kannattaisi tehdä itsensä(omien arvojen) vuoksi.

        Hyvä nainen jatka samalla tavalla vaan!

        ... että mieskin nauttii ympäristöstä. Aloittajakin olisi onnellinen, jos saisi pienet kehut miehetään.


      • sn
        tosinainen täällä kirjoitti:

        ... että mieskin nauttii ympäristöstä. Aloittajakin olisi onnellinen, jos saisi pienet kehut miehetään.

        Olet ehkä pitkään toiminut näin, joten miehesi on ehkä ottanut tämän tyyppisen
        roolin isänä. Ehdotan keskustelua ilman lapsia esim. hyvän ruan ja rauhan merkeissä.
        Eli kerrot rauhallisesti miehellesi mikä sinua harmittaa... ja sovitte asiat järjestykseen.
        ps. Ehkä miehesi haluaa olla mukana perheen toiminnassa kunhan pelisäännöt on molempien
        puolelta selvät. vaikeuksien kohtaaminen, selvittäminen tuo helpotusta, iloa elämään.
        tsemppiä ! ps. neljän lapsen äiti ja olen kohdannut elämässäni aivan saman.


      • urho-
        tosinainen täällä kirjoitti:

        ... että mieskin nauttii ympäristöstä. Aloittajakin olisi onnellinen, jos saisi pienet kehut miehetään.

        Uskoisin kaikkien miesten nauttivan kauneudesta ympärillään. Karrikoidusti: heittele paskaa kodin seiniin niin mies kommentoi sitä - laita kukkia pöytään niin mies on hiljaa. Todennäköisesti mies ei vain raportoi kaikkea sitä mitä kokee tai tuntee.
        Kaipa se arvostus on myös sitä sitä, että sanoo jotakin kokemaansa myönteistä ääneen.


      • nainen/vaimo
        tosinainen täällä kirjoitti:

        ... että mieskin nauttii ympäristöstä. Aloittajakin olisi onnellinen, jos saisi pienet kehut miehetään.

        Omasta kodistaan jossa äidit n.50-vuotiaat ja ylöspäin
        ovat vielä siinä ikäluokassa jossa tehty pojan /lapsien eteen
        kaikki.
        Näistä roolimalleista vaikea päästä eroon.
        Varsinkin poikien ei ole tarvinnut tehdä mitään.
        Minun äitini ei onneksi päästänyt vähällä
        veljiäni.Raskaat kotityöt kuuluivat myös heille.
        Viikkosiivoukseen osallistuivat ja ruoan laittoon siinä kuin me
        tytötkin.
        Huomaan kylläkin ,että toisen veljen perheessä
        nainen/vaimo raataa kaiken.Kyllä se välistä tuntuu,että
        me naiset touhotetaan liikaa ja viedään miehen mahdollisuus
        tehdä niitä töitä ja heittäydytään marttyyriksi.

        Ota hieman lunkimmin ja katso tapahtuuko mitään?


      • xxxxxxxx

        Viisas nainen


      • avomiesmies

        Hei Ihanuus,
        Tässä puhuu nainen asiaa, annan miehen tuntea olevansa mies, mies rakastaa sitä että nainen tulee kehnäämään kylkeen aina välillä ja sanoo esim. tänään ei mankeloida lakanoita vaan sinua tms..

        Normaali mies arvostaa normaalia siisteyttä ja taloudenhoitoa, mutta jos kuuraamalla yritat saada miehen sinua arvostamaan tai huomiota niin metodi on väärä.

        Valitat että mies istu koneella, mistä edes tiedä mitä mies siellä tekee, saattaa lukea uutisia tai ottaa hetken hengähdyksen raskaan työpäivän jälkeen. Erityisesti jos mies tuo enemmän leivän pöytään niin mies saattaa kokea että hän tekee jo "osuutensa". Jokaiselle pitää antaa omaa aikaansa, se hetki.

        Itse tulisin varmaan hulluksi jos minulla ei olisi työhuonetta johon hetkeksi sulkeutuisin

        Saatat myös elekielelläsi ajaa miehen pois kotitöistä, jos hän on joskus jotain tehnyt niin ajat huomaatta pois, teet työt siihen aikaan tai vaadit miestä tekemään jotain juuri sillä sekunnilla ja sitten valitat miksi ei tee. Kaikki haluavat pitää jonkun kontrollin omaan tekemiseensä ja itse määritellä mitä tekevät ja milloin. Miehelle on hyvä taski esim, imuroin viikon aikana, vien roskat tms. Saa ihan itse valita milloin ja miten tekee.

        Ihan kun pakenisit jotain ylisuorittamisella, parisuhteessa kuitenkin mielestänis se yhteiselo on tärkeintä, ei siivoaminen tai puhtaana pitäminen. Jos olet perfektionisti tai pessimisti siten että mikään ei ole koskaan hyvä niin kannattaa oppia pistämään asioilel rajat.

        Keskustelimme kerran naisen kanssa siitä miksi aina ilalt venyvät ja mitään ei ehdi tehdä, todettiin että on paljon asioita joita voi tehdä vaikka joka toinen ilta eikä maailma siihen lopu, esim. keititiön pakonomainen puunaminen iltaisin.


    • Epätoivoinen Mies

      Nyt kannattaa harkita perheterapiaa ja pikaisesti ja katsoa löytyykö sieltä apua.
      Jos et saa asioillesi varta kaikua kannattaa harkita vakavasti aroamista ja petät vasta sen jälkeen,muuten petät itseäsi.Kyllä tuollaista NAISTA joka tekee noinkin paljon pitäisi osata arvostaa.

      koita jaksaa ja toivottavasti tulee pian lunta ettei ole niin synkkää..:)

      • todettua totta

        "marttyyrihakuisuus" sekä yliihmiseksi pukeutuva on aina oireiden vanki ja pyrkii sovittamaan jotain ja tekemään aina enemmän kuin toinen saadakseen ylinäyttävyyden toimintaansa ja olla "paras". Huomion haku ja siitä seuraava vallan himo ajaa tähän yli ihmisyys pyrkyyn. Sitten loppuu vonku. Tätä ei pidä sivuuttaa luulossaan että nainen on kyvykäs yhteistyöihminen mikäli hän uuvuttaa itsensä ja kapseloi omaan käsitykseensä ja vielä tunne ja hormooni hyrrässään.

        Miehen on syytä kyetä näkemään kohtuus ja suositella tätä naisille sillä silloin on yhteistoiminta edellytykset. Jaksmaiselle /jakamiselle.


    • kohta yksinhuoltaja

      meillä minä olen se joka lapset hoitaa,leikkii,vie päivähoitoon,pesulle,lukee iltasadut jne..tämän lisäksi hoitaa talouden,ylläpidon,lämmityksen,ulkotyöt,koiran kusetuksen jne. Ei, ei kiinnosta lasten äitiä,ei kiinnosta sisustukset, ei mikään. Eikä ole mikään uraputkessa ahertava,päinvastoin,kateellinen ja laiska persoona. Passata pitäisi kellon ympäri ja jos näin ei tapahdu alkaa helvetin naljailu...Omilla toimillaan tehnyt itsensä luontaantyöntäväksi.Eipä enää kauan katsella tällästä.Lapsien kannalta surettaa mutta näin jos jatkuu,lapset sen lopullisenlaskun maksaa.

      • 2

        Siis luinko oikein textisi nimimerkki."kohta yksinhuoltaja" että oot mies joka tekee kaiken kotonaan?
        Ja äitiä ei kiinnosta.Mikset pakota tekemään jotain?Voi että...Kyllä käy kateex kun on tommonen mies.


      • Toinen iskä

        miehiä kuin minä jotka touhuaa lapsien kanssa 100-lasissa kaikenlaista kivaa ja vaimo vaan surffaa läppärillä... Arvaa vaan miten minua harmittaa tämä lapsien puolesta, kun äiti ei hoida omaa osuuttaan kasvatuksesta. Arvostelee ja komentaa lapsia kuin armeija upseeri vähän väliä. Lapset hakee lämpöä isiltä ja sitä he saavat niin paljon kuin haluavat isältään eli minulta...


      • varo eroamista !

        Keskustelkaa tää asia. Sulla sama ongelma, mutta teidän perheessä toisin päin! Sama lääke kuin ap:lle on jo moneen kertaan tullut: keskusteltava. Myös voisit raahata vaimosi ammattiauttajan pakeille, jonka läsnäollessa kertoisit, mistä kaikesta et todellakaan tykkää. Jollakin tavoi naisesi pitää herätä, mutta rehellistä puhetta tarvitaan. Eroaminen ei tuo mitään kenellekään osapuolelle.


    • Heikku

      Myöteisessä mielessä totean ettet suinkaan ole yksin. Olen saman joutunut itselleni myöntämään. Mies aikoinaan vilunki peliä pelaamalla sai minut mukaan tähän suhteeseen mikä ei halua toimia kuin hänen toiminta
      tavoillaan, periaatteillaan eikä suinkaan mikä olisi molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu tai toimintamalli. Olen kotini vanki vaikkei ovemme olekaan suljettuina en voi rahattomana lähteä minnekään koska minulle on tarpeeksi kotona töitä ja kyllä hänen palkallaan toimeen tullaan, näin on mies tuumannut ja näin se homma myös menee. Vaikka ja mitä tekisin kotona, erikseen sitä joudun kysymään onko hän huomannut ett kävin halot hakkaamassa tmv. Huomioimattomuus on minulle tuleva kiitos hänen puoleltaan.

    • työläisnainen

      Tässä 40 yhteisen vuoden jälkeen kertyneet ajatukset , ihan yleisellä tasolla tietysti : mies ja nainen
      eivät ole tarkoitetut asumaan yhdessä, vaan olemaan yhdessä silloin kun huvittaa. Mutta jos
      kuitenkin yhteen on menty, pitää kummallakin olla ihan fyysistä tilaa. Nykykotihan on naisen
      koti, siinä on mies unohdettu. Nainen tarvitsee juuri noita sisustusjuttuja ja ylisiivouksia, mies
      kokee olevansa ulkopuolinen kodissa. Miehenkin päästä toteuttamaan mielensä
      mukaisia ratkaisuja vaikkeivat ne naista miellytäkään. Ehkä siitä lähtisi uusi alku suuntaan
      omat "alueet" ja mielenkiinnon aiheet mutta yhteiset lapset.

      • (T)eräsmies

        Komppaan ylläolevan naisen kirjoitusta täysin. Nainen luulee tekevänsä suurenkin palveluksen miehelleen rakentamalla yhteisestä kodistaan kliinisen koristuspesän ja ihmettelee, miksi mies ei arvosta. Hän saattaa loukkaantuakin, kun mies ei ole huomannut verhojen vaihtuneen puoli vuotta sitten.

        Mutta kuinka monella miehellä on kodissa edes pientä omaa nurkkaa, joka saa olla miehen näköinen ja missä saa olla vaikka moottori levällään? Monista kodeista, joissa olen vieraillut ei löydy miehistä tilaa!


    • yks vaan 52698

      No sun täytyy nostaa kissa pöydälle ja kysyä mieheltäsi arvoja mitä hän haluaa . Mitä hän istuu tietokoneessa isttuuko hän chätissä ja etssii seksiä .. sun täytyy vaan nostaa kissa pöydälle ja sanot että sinä et jaksa enään tätä . ja alkaa neuvotella . ehkä miehelläsi ei ole keskutelu taitoja. ehkä miehesi ei ole avioliittoa ja lapsia halunnutkaan ja on nössö eikä osaa avata keskustelua. ehkä teillä on arki tullut liian tärkeäksi ehkä miehesi tuntee olonsa tukehtuneeksi . Onko anteeksi antamattomuus ja kiittämättäömyys itsekkyytttä

      • ouihefiuhoq

        Hei, pahalta kuulostaa!

        Ensin kysytään netistä tuntemattomilta neuvoa kannattaako pettää jos ei ole tyytyväinen suhteeseen.
        Järki käteen, kannattaa sen miehenkin kans jutella ennen kun heittää koko suhteen lapsineen jätekoppaan.


    • jfsjafghdhd

      minäkään arvosta sisustamista ja ylenmääräistä esteettisyyttä,siihenkin kyllästyy jos koko ajan kodin ilmettä muutetaan.. Askeettinen ja muuttumaton ilme on kaikista paras,helpottaa siivoamistakin huomattavasti kun ei ole kaikenmaailman silmänpalvontakohteita joka puolella ja jotka kerää likaa ja pölyä.
      Se ettei arvosta sinua on omaa mielikuvituksesi tuotetta mutta varmaankaan hän ei arvosta turhaa rihkamaa ja joka vuosi uusittavia ikkunaverhoja.

    • ill

      Eli hanki vibra. Pura paineita. Siivoa tai ole siivoamatta, niinhän se menee, että se ketä ne sotkut häiritsee, niin se siivoaa. Miehistä nyt vaan ei ole naisiksi, ovat paljon avuttomampia ja saamattomampia.
      Mites se vitsi menikään... 'Miehen tehtyään Jumala lepäsi hetken, ja mietti: pystyn kyllä parempaankin'.

    • C´est la vie.

      Marttyyrin osa ei ole helppo, pitää osata olla vaatimatta (hiljaa mielessään) sitä kultaista kruunua kutreilleen kun on ollut niin hyvä ja pyyteetön.
      Ensin ei anneta osallistua ja sitten itketään kun ei kiitellä yksin raatajaa.

      • ei...

        selvinnyt,millä tavoin puolisosi ei arvosta liittoanne? Pettääkö miehesi,vai miten tämä ilmenee? Vai onko liittonne kannalta kompastuskivenä,kun hän ei huomioi uusia verhoja,tai uutta kasvia ikkunalaudalla? Jos ainoastaan asuntonne sisustuksen huomioon ottaminen on ainoa tärkeä kriteeri jaksamiseen suhteessa,tai isänpäivän kahvin ryystäminen,olet kyllä aika heppoisin perustein lähtenyt parisuhteeseen. Jo on ihmisillä ongelmat,ei voi kuin ihmetellä...


    • Valitettavasti pääset semmoisen tilannen mihin suuri osa avioliitot menevät (ajan myöten), monet suljevat vain silmät ja eikä haluavat näkee niitä virheet mitä ne olivat tehneet jatkuvasti - pidä kyllä sanoo että liitossa elävät aine kaksi henkilöt - ja liitossa pidäisi tehdä työtä koko aika että se toimi, eli jos yksi osapuoli loppu sen sitten on vaikkea jatka, eli liitto voi tule ajan myöten "jääkylmä" . Sitä pitäis pohti ja vaikka se tekee kipeä ei ole muuta tekemistä kuin alkaa elä oma elämä, eli etsi ystäviä tai avioero. Olen vähän samanlaisen tilanteseen voimme tavatta jos haluat ,puhu tästä ja lohdutta toisin, hei

    • ....

      Hyvä. Ei siinä mitään pahaa olekaan.

      Mutta tee kuitenkin niin, että seuraavan kerran kun sinulla on loma, lähdet yksin tai ystävättäresi kanssa reissulle ja jätät miehesi hoitamaan ne kolme lasta ja heidän kaikki neuvola ym käyntinsä. Ja jos koti ei ole tiptop, kun tulet takaisin, sanot äijällesi, että jos hän ei maksa siivoojaa, niin siivoaa sitten itse.

      • eskalointi

        Ja tällöin avioliittosi on varmasit lopussa,

        Mieshän ei motkottavaa eukkoa kauaa katso, eskalointi todennäköisesti pahentaa tilannetta. Ole nyt edes vähän kypsempi, mitä hyötyä kiukuttelusta tässä tilanteessa on. Jos koiranpentu kiukuttelee tai häiriökäyttäytyy niin ei sille nyt ainakaan huomiota anneta.

        Ehdollistaminen toimi hyvin myös ihmisiin, ei toivotulla käyttäytymisellä ei ikinä koskaan saa sitä mitä haluaa, se on muuten tuhontie.


    • ÄMMÄ

      olin samassa jamassa..kestin 13v ja sitten erosin. pettäminen ei auta,tekee vaan pahan mielen ja halvan tunteen.parempi on mennä pää pystyssä,usko pois,kyllä sitten äijällä menee jakeluun.mun tapauksessa ,myöhään.

      • Suvienkeli

        Itselläni ja miehelläni on kolme lasta ja olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Elämä sujuu mallikkasti, koska olemme tasa-arvoisia. Olemme jakaneet kaikki kotityöt tasan ja hoidan yhtä lailla "miesten" juttuja kuten renkaiden vaihtoa siinä kuin mieheni siivoaa tai leipoo. En voisi ikinä elää vanhanaikaisen miehen kanssa jota on passattu kotona. Olemme molemmat halunneet keskittyä myös uraamme, joten käytämme ulkopuolista apua esim. siivouksessa. Avioliittomme perusta on molemminpuolinen arvostus, samanlainen huumorintaju ja läheisyys. Kun olemme kotona teemme kotityöt nopeasti yhdessä ja sen jälkeen voimmekin rentoutua koko perheen voimin. Hoidamme myös parisuhdettamme ja itseämme. Kuntoilemme ja käymme lapsien harrastuksissa yhdessä. Siinä samalla puhumme työkuviot ja aikataulut. Koskettelemme toisiamme pitkin päivää ja nauramme paljon. Seksi on todella tyydyttävää ja mieheni muistaa aina kehua kauneuttani. Luulen, että tärkein syy onnistuneeseen suhteeseemme on se, että emme pidä toisiamme itsestäänselvyytenä.


    • jkkjjj

      Jotenkin pitäisi teidän päästä yhteisymmärrykseen. En tiedä miehen kantaa, mutta sinun kuuluu arvostaa häntäkin ja yrittää ymmärtää häntä. Meillä mies on siistimpi ja kammoksuu jos tiskejä on tiskaamatta ja ehdottaa aina itse, että vaihdetaanko lakanat. Ja yhdessä yleensä tiskataan, siivotaan ja pyykkiä pestään. Koti oli ennen muuttoani melko askeettisesti sisustettu, mutta nyt täällä näkyy, että täällä asuu toinenkin ihminen. Näkyykö teidän kodistanne, että siellä asuu myös miehesi? Näkyykö hänen persoonallisuutensa kotona? Epäilen hieman. Täällä ja siskojen ja heidän miesten kodeista huomaa miestenkin osuuden. Minun mielestäni nainen ei voi sisustaa itsekseen vaan se on melkeinpä kodin raiskaamista. Pitää kaupoissa käydä kahdestaan. Ja minä taas en millään suostu heittämään mitään pois eli sisustuksen muuttaminen olisi minulle todella vaikeaa. Puoliso taas heittää ruokaakin ilman tunnontuskia pois mikä välillä ärsyttääkin minua. Esim. jos juustoa ei voi helposti enää leikata juustohöylällä, ei sitä heitetä pois. Keskustelkaa asioista ja tehkää kompromisseja. Kertokaa mitä asioita arvostatte. Keksikää vaikka arvostuksen kohteita ja listatkaa molemmat ne itseksenne. Ja sen jälkeen keskutelkaa vastauksista. Puhuminen on kaiken avain. Ja ilman lapsia tai kun heidät on laitettu nukkumaan.

      • Nageba

        Hanki rakastaja, niin minä tein. En kadu, nyt elämä maistuu- minullekin ja mies saa olla rauhassa sohvaperuna ja raplata rauhassa tietokonetta. Hyvin menee!


      • Parhain
        Nageba kirjoitti:

        Hanki rakastaja, niin minä tein. En kadu, nyt elämä maistuu- minullekin ja mies saa olla rauhassa sohvaperuna ja raplata rauhassa tietokonetta. Hyvin menee!

        Tästä kommentista tykkäsin kaikista eniten. Heheee ...


    • tsemppis

      ..mitä tarkoitat. Meillä oli ihan sama tilanne kun sinulla, ja tiedän todella miten iso asia voi olla: tein niinkuin täällä joissain viesteissä ehdotettiinkin kun mitta tuli täyteen (piste iin päällä oli, kun mies tokaisi tutulle että kun mä en koskaan tee mitään kotona, ja minulle oli tästä huomautellut jo ennemminkin): järjestin itseni pakosta töihin niin, että miehen oli ihan pakko viedä/hakea lapsia hoidosta, en lopettanut taloudenpitoa, mutta tein sen niin, ettei mies voinut enää istua valmiiseen pöytään ja kadota taas asioilleen. muka unohdin käydä kaupassa, ettei miehelle ollut esim. aamupalatarpeita, ja hän joutui itse kauppaan, lapsia en tohtinut jättää sen varaan, että mies saa aikaiseksi ruoan heille, muta tein kiusan miehelle. lopetin hänen vaatteidensa pesun, ja jossain vaiheessa hän alkoi kyselemään missä on puhtaat vaatteet, vastasin vain että siellä mihin olen ne itse jättänyt.
      unia terrorisoin niin, että lasten sairastaessa, pelätessä tms. lapset saakin nukkua vieressäni, eikä mies mahdu enää siihen, joutui siis vierashuoneeseen. en kerännyt mieheltä lojumaan jääneitä vaatteita enää pyykkiin, enkä jättänyt siihen, vaan mätin eteisen räsylaatikkoon. vaikka oli mitä.
      otti aikansa, mutta sitten alkoi kuulumaan: 'jos mä käyn kaupas, teeks sä ruoan?' tai kiitos rakas ruoasta. tai mä voin välillä hakea lapset, niin sun ei tartte aina.. ja alkoi myös viettää aikaa lasten kanssa. Ja itse ehdotti myös, että jos joskus haluan, voi palkata siivoojan käymää vaikka 1kert/kk, kun onhan näin isossa iso työ pitää puhtaana.. ja mitä ei ole ikinä tehnyt: huomioinut minua mitenkään. olen vain ollut lasten äiti. mutta on nyt jopa järjestänyt lapsia hoitoon, että päästään kaksin ulos syömään, ja ottanut lasten kanssa välillä metodin, 'nyt varastetaan äiti keittiöstä ja lähetään ravintolaan, joku muu saa luvan kokata nyt'

      Olin ehkä julma, mutta mies tosiaan tarvitsi herättää siihen, mitä kotona tapahtuu! eikä iso osa miehistä ymmärrä, ennen kuin joutuvat tekemään itse sen.

      nyt menee hienosti, mies osallistuu(viettää aikaa lasten kanssa niin kuin lapset haluaa), ja ennenkaikkea arvostaa sitä mitä teen, ja muistaa sen! ei hän juurikaan mitään kotona ehdi tekemään, eikä meillä siivoojaakaan ole, ei tarvitse, oma mieli on tuhannesti parempi, ja energiaa on ihan erilailla! =) tsemppiä, ei se ero välttämättä ole se ratkaisu. tiedän ihan itsekin, että jossain vaiheessa se alkaa tuntua väistämättömältä, mutta kokeile..

      Puhuminen ei meillä tuottanut ikinä tulosta. vasta, kun kyllästyin näin todenteolla, mieheni tajusi.

      • höynäytetty

        tuo asia oli toisin päin. seurauksena muija osti liian suurella velalla asunnón ja niinpä PÄÄSEN maksamaan tasinkoa eli osallistumaan hänen velkaansa


      • on se kumma

        sairas akka, ei voi muuta sanoa. Jos olisin sun äijäs lakkaisin laskujen maksamisen ja laittaisin ylimääräisen rahan huoriin. Sanoisin että ei kulta nyt ei ole varaa ravintolaan eikä ruokakauppaan koska palkkani on laskenut samaan kuin sinun, koska aikani kuluu kotitöissä ja en pysty tekemään yhtä tehokkaasti töitä kuten ennen. Mutta sehän ei kulta haittaa myydään talo ja muutetaan pieneen kerrostalokaksioon, lapsille oma huone ja me nukumme olohuoneessa. Autoonkin menee niin valtavasti rahaa että myin sinun autosi ja ostin tilalle maastopyörän, näin säästämme myös vakuutusmaksuissa ja luontokin säästyy ja kuntosi kasvaa ja pysyt sutjakkana. Kiittämättömyys on maailman palkka. Nautitaan töiden hedelmistä mutta silti aikaa ei työntekoon saisi käyttää. Työnantajalle tämä sopisi vallan mainiosti. Jos oma akka nalkuttaisi että voi sinua kun tässä uudessa kivitalossa minä joudun siivoamaan enemmän kuin sinä ja tänäänkin jouduin ajamaan tämän uuden v70 Volvomme katasastettavaksi koska sinä et ehtinyt että voisitko hieman paremmin osallistua kotitöihin, niin se akka jäisi nuolemaan näppejään. Lapset ottaisin itselleni samoin kuin talon ja auton ja huonekalut jopa akan vaatteet mitä olen ostanut, muijan rahat kun eivät perkele yksistään riittäisi edes pankkilainan saamiseen että saisi jonkun yksiön luukun ostettua. Nyt on velaton talo ja uusi velaton auto alla sekä kesämökki.

        Ja nämä kaikki ostettu 90% minun tuloillani. 100% kun ulos menemme syömään niin minä maksan ostokset, kaupassa käymme minä maksan ostokset, lapset tarvitsevat jotain minä maksan ostokset. Ainoastaan syntymäpäivälahjoja/isänpäivälahjoja minä en maksa. Enkä niitä pieniä söpöjä penaaleja ja pyyhekumia mitä tuo muija välillä pennuille ostelee tiimarista.

        Kyllä se näin on että jos 90% tuloista talouteen tulee toiselta osapuolelta niin myös 90% vähemmän kuuluisi hänelle noita kotitöitä. Itse tosin leikin lasten kanssa ja teen pihatyöt ja kastelen kukat, vien roskat, tiskaan(kone)astiat, mutta muija enimmäkseen pyykkää ja imuroi. Imuroinnissa ja pölyjen pyyhkimisessä minä tosin myös olen usein mukana. Mutta se että minulta VAADITTAISIIN yhtälaista panosta kotitöissä olisi huutava vääryys. Minulle sopisi vallan mainiosti että minä olisin ollut koko 15vuotta kestäneen suhteemme ajan se vähemmän työtä tekevä osapuoli, ei olisi tarvinnut uraputkeen painaa kun olisi voinut istua kaupan kassalla konetta näppäilemässä. Lasten syntymän jälkeen olisin heittäytynyt koti-isäksi. Ei se helppoa ole kotonakaan oleminen mutta verrattuna tähän työtahtiin ja oravanpyörään niin soronoo vaan sanon minä.

        Hyvät naiset tehkäämme siis näin: jos minä olen 100% perheen elättäjä niin minä teen 100% vähemmän kotitöitä kuin sinä. Jos minä olen 80% perheen elättäjä niin 80% vähemmän jne jne Kaikki ylimenevä olisi siis bonusta ja tekisin sen hyvyyttäni. Alkakaapa laskemaan miten tässä yllättäen käy. Että niin vaan.


    • vaimoke

      Miehesi kuulostaa ihan 60-luvun tv-sarjan machohenkiseltä työläiseltä, joka odotti töistä tullessaan, että koti on huollettu, ruoka pöydässä, siistiä ja lapset kondiksessa. Mutta tosiasiassa tuollainen on nykyään yllättävän yleistä, vaikka ottaa huomioon, että sekä miehet että naiset käyvät tasa-arvoisesti töissä. Silti lasten ja kodin huolto lankeaa yleensä naiselle. Se on edelleen niitä 'naisten hommia', ja kodin raskaammat hommat jäävät sitten miehelle.

      Mutta jos nyt alat järkevästi ajattelemaan kuinka paljon aikaa naisella kuluu kodin yms hoitoon? Tiskaus, imurointi, lakanoiden vaihto, pyykin pesu, ruuan laitto, lasten kuskaukset ja hoito, laskujen maksu, muu siivous jne. Saattaa mennä ilta poikineen viikossa näihin hommiin. Ja entäs sitten miehen hommat? Mitäs niitä olisi? Renkaiden vaihto (minkä muuten pystyy tekemään autokorjaamossakin), omakotitalon huolto (vuodessa ei niin paljoa kuin kuvittelisi eikä kaikkea edes tarvitse tehdä joka vuosi). Nurmikon ajelukin on aika easy homma, ei vie montaa tuntia kesästä. No, pointti on, että naisen elämästä menee iso osa kaikkeen tuollaiseen hommaan, kun taas miehet pääsevät helpolla. He kuvittelevat, että tekevät oikeasti hommia kodin eteen, mutta jos tarkemmin alkaisi ajattelemaan, se ei ole tosiasia ollenkaan.

      Minä olen aina vaatinut ukoltani osallistumista kodin askareisiin. Jaamme ne tasapuolisesti keskenämme, ja näin osaamme molemmat arvostaa toistemme työpanosta kodin eteen. Tämä helpottaa sekä minun että hänen arkeaan. Kun kotityöt jaettuna eivät tosiaankaan vie päivästä isoa siivua ja ehdimme tehdä muutakin. Mutta yksi asia, mitä mieheni ei ymmärrä, on kodin sisustaminen jne. Hänestä se on turhaa hommaa, mutta kyllä huone aika kolkolta näyttää, jos siellä ei esim. verhoja ole. Mutta koska pidän sisustamisesta, mutta mieheni ei välitä, minä hoidan sen puolen. Toisaalta mies kyllä tarjoaa rahaa sisustukseen, koska hän kuitenkin pääsee myös nauttimaan siitä. Hän on vain iloinen ettei hänen tarvitse nähdä vaivaa sen asian eteen.

    • Luottamusmieskö

      se huoraaminen lienee kuitenkin se heikoin? Perseen jakamisellako sen miehesi herätät, tuskimpa vaan. Vaikka itse pidätkin täydellisenä ihmisenä kodin somistamisesta, eikä miehesi kiitä sinua kukkasin kodin eteen tehdystä taukoamattomasta aherruksesta, ei se ole synonyymi sille ettei miehesi sinua arvosta. Saattaahan äkkiä olla niinkin että miehesi tekee kodin ulkopuolella sen rahan millä sinä sitten kotiasi somistat. Kaikilla ei ole sanavarastossaan kiitos-sanaa joka päivälle, mutta ei sekään miehestäsi huonoa tee, hän on varmasti sinulle paras vaihtoehto monessa muussa arjen asiassa, tuskin sinä muuten hänen vaimonsa olisit. Avioliitossa tulee heikompiakin hetkiä, mutta ne on tehty voitettaviksi. Puolison muuttaminen ei onnistu, vaan on sopeuduttava tai lähdettävä. Pettämisen ja eron suunnittelu osoittaa kypsymättömyyttä keskusteluun ja taipumusta oman napansa ympärillä pyöriskelyyn. Opettele puhumaan vielä kun on mahdollista, pettämisen jälkeen arkeen ei ole paluuta. Tiedän tuon kokemuksesta.

    • lollll

      joo näinpä näin....

    • jokke96

      pettäminen kannattaa aina minäki pettäny vaimoa ainaki100 kertaa:)

    • jokke96

      ja aina helpottanu seuraavaan pettämiseen asti

    • kiittämätön mies

      liiankin määrätietoinen. Lisäksi ei se töihin menon viivästyttäminen ain ihan yksinkertaista ole.
      Muuten: Jos kerran rakastat siivoamista yms sisustamista, niin mikä sen muka estää. Mielestäni voit jatkaa tuota ihan vaan rakastamisen ilosta (omaksi). Onko sittenkin niin, että asioiden pitäisikin mennä VAIN (tai ainakin lähes) sinun ehdoillasi????

      • kkk--

        jätä tommonen tietokone pelle ja eti kunnon mies mikä arvostaa myös sinua elämässä pitää olla muutakin kuin tietokoneet ne on vaan väli kappaleita.. suhde on aika yksi puolista ei toimi kauan,,


    • anselmi 81

      sun olis ajoissa tarvinnu valita kunnollinen mies ettei näin jälkikäteen täällä tarvis itkee asiasta

    • vihreeksi vetää

      Kyseessä ilmeisesti joku ministeri tai suuryrityksen iso pamppu, kun pystyy näinä aikoina päättämään milloin viitsii vaivautua työpaikalle. On se niin väärin.

    • zizai

      Osa miehistä ei vaan ajattele, ainakaan aivoillaan. Meillä ihan pieni vauva ja minä kotona sen kanssa, mies töissä. Kun hän tuli kerrankin illalla kotiin oli toteamus että eiks meillä oo kukaan tiskannu? Täräytin että ei vissiin niin kun vauva riippu koko päivän tississä ja sillon kun ei niin pari suupalaa itselle. Mies jaksoi viikon verran tiskata, sen jälkeen meille ilmestyi tiskikone :DDDD

      (Ruokakaupassa käyminen, ruuan laittaminen ja imurointi sentään onnistuvat muuten tekstissä mainitulta yksilöltäkin ;))

    • ole rahaa

      Eikö sillä työmäärällä minkä miehesi tekee olisi rahaa palkata jotain kotiapua, lastenhoitajaa, viikkosiivoojaa tai vaikka työllistää joku ihan vanhan ajan taloudenhoitajaksi joka laittaa lapset kouluun, tekee ruuan päivällä ja siivoileekin hiukan. Näistähän saa nykyään verovähennyksetkin, ja paljon työtä tekevällähän on suuret veroprosentit. Eikö kannattaisi jotain tuollaista harkita?

    • Orjako?

      Sitten pitää vielä maalata, tapetoida, vaihtaa mattoja yms. työni lisäksi. Vaimo istuu tietokoneella illat. Joskus tuntuu, että jätän laskut ja koko homman.

    • Kappas kummaa

      Mies on yksinkertainen olento jos et satu tietämään. Tie sen mieleen ja sydämmeen käy vatsan ja jalkovälin kautta, ettet olisi noita unohtanut? Jos se miehesi ei ole 13:sta vuoden aikana osoittanut kiinnostusta kukkienkasteluusi ja somisteiden pöllyttämiseen, niin pettämiselläkö ajattelit siitä hortonomin sormiasi, korjaan persettäsi, napsauttamalla tehdä? Mitäs jos erehdyt?
      Olet kuin lapsellinen tenava joka huomiotta jäätyään tekee kaikki temput ollakseen valokeilassa. Rohkeus riittää ilmeisesti pettämiseen ja puolison selän takan touhuamiseen, mutta ei ääneen puhumiseen. Siinä vaiheessa kun olet antanut itsellesi henkisesti myöten pettää miestäsi, perheasiasi ovat paketissa. Puhu sille miehellesi tuntemuksistasi ääneen, äläkä heittele kielikuvia. Tyhmempikin mies kyllä tottelee järkipuhetta.
      Jos itsellä olisi kaltaisesi vaimo, olisin nostanut sinut jo ajat takaperin ulkoilmaan pitämään tyyny- ja verhosulkeisiasi. Miten muuten sinä osoitat omalta osaltasi sen miehesi arvostamisen, mattoja tamppaamalla ja pyykkiä narulle laittamalla? Taitavat kuulua ihan normaaliin arkeen, kuten se töissäkäyntikin jota miehesi tekee. Sanassakin taisivat mainita; se ken itsensä ylentää, se alennettakoon.

    • Manillaa pätkä

      arvostaa, mutta sinun suhteesi saattaa olla hieman heikompi kausi menossa. Kuka jaksaa työpäivän perästä naista joka kärttää kiitosta jokaisesta liikkeestään kodin eteen? Et sinäkään varmaan hänen töistä kotiin saavuttuaan lankea polviasentoon kiittämään kotiin tuodusta leivästä.
      Sinun kannattaa palkata kotitlouteenne verovähennyskelpoinen avustaja. Palkkaa isokullinen mies niin saat hoitaa sen pettämisen samalla vaivalla, eikä tarvitse kotoa poistua. Pettämiselläkö kaavailit miehesi alkavan palvomaan ja kiittelemään? Omahyväinen ajatusmalli ja tuhoisa.
      Kannattaa kenties katsoa peiliin ja havahtua, et sinäkään ole se ihminen joka tämän maan yksin elättää, vaikka kotia ja estetiikkaa rakastatkin.

    • vesuvius

      Mistäs moisen naisen löytäisi?Olisi tarvetta...

    • narssistin

      siussa marttyyrin ja narsistin vikaa

    • rikkinäinen

      oli, kuin olisin kirjoittanut omasta elämästä.olen nyt 33 vuotias, 3 lapsen kotiäiti......kaikki sama mitä kirjoitit.täytyy sanoa, että totta.olen katkera, mutta mieheni on juuri tällainen kuin kuvaat.ja sen lisäksi...tekee minimissään 15 tunnin mittaisia työpäiviä.....elikkäs minä huolehdin lapset, kodin, harrastukset, eskarit,pyykit, tiskit...jne....ja mies ei ole panostanut pari suhteeseen enää puoleen vuoteen, pikku rillilläkään.olen vain väsynyt yksinäisyyteen, ja olen hakenut eroa.kaikista pahinta on, että olen vielä kotiäiti ja ei ole työtä johon palata.ja kesällä muutettiin uudelle paikkakunnalle.***en todellakaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo....ei ainakaan pahempaa***ja kuka haluaisi 3 lapsen yksinhuoltajan??

      • jepa jee

        Mitä se sun miehes muka jaksais 15 tunnin työpäivän jälkeen tehä enää kotihommia? Siinähän jää 9 tuntia vapaa-aikaa, jostai 6-8 menee nukkumiseen. Luuletko ettei miehesi ole väsynyt? Mee ite töihin ni saa ukkosikin tehä vähän lyhempiä päiviä kun ei kaikki taloudellinen vastuu oo sen harteilla.
        Jos luulet ettet saa työtä, no olisit miettiny sitä ennen kun aloit kotiäidiksi.


      • mulle kelpaa

        vähän minkä näköinen yksinhuoltaja olet, jos on ulkonäköä niin tänne vaan, mä teen 40h työvkoa ja liksaa löytyy sunkin elättämiseen ja velattomat talot ja autot ja ikää 34v. Siinä voidaan sitten vuoroviikoin hoitaa lapsia niin pääsisit opiskelemaan itsellesi ammatin. Pistä kuule viestiä vaan...


      • mk

        Vai toisen naisen luona koska 15 työpäivät poltta kenet vain loppuun noin vuodessa. Saamaton mies kun ei vaimostaan huolehdi ja hoida niitä velvotteitä mitä miehen kuuluu. Kun olet kotiäiti niin erotessasi miehesi kuuluu maksaa sinullekkin elatusmaksua laste elatusmaksujen lisäksi kun et ole töissä. Hommaa kunnon lakimies niin saat elatuksesi kuntoon.


      • supermiesmies

        Mies yrittää usein juuri osoittaa arvostavansa työn tekemisellä, jos teillä vaikka paljon velkaa ja mies yrittää saada lainat maksettua tekemällä ylimääräisiä vuoroja. Olen törmännyt usein siihen että naiset ovat perheen taloudesta ihan pihalla ja miehet yrittävät vain selvitä ja tuntevat vastuuta perheensä elättämisestä.

        Veikkaan että tuskin se mies siellä töissä hyvikseen on, voi olla että firmalla on vähän tiukempaa ja töitä on vaan pakko tehdä että pysyisi työn syrjässä kiinni.

        (pitääkö niitä lapsi olla niin monta, itse olet valinnut)

        Parempi mies töissä kun työttömänä vätyksenä sohvalla.

        Pahimpia naisia ovat ne lutkat jotka tässä vaiheessa menevät pettämään, eipä miestä arvosteta ei vaikka yrittää perheen elättää.


    • Miete

      Yleensä tuossa kohtaa avioliittoa käy noin arvostus loppuu. Nyt on aika keskittyä olennaiseen lapsiin ja itseesi. Älä yritä muuttaa miestäsi vaan tee tekoja mitkä itsestäsi tuntuu hyvälle. Yritä keksiä miehesi kanssa myös jotain yhteistä tekemistä, missä molemmat viihdytte. Ja jos ette löydä mitään yhteistä ja pian, niin ei kauaakaan kun huomaat, että koko idylli hajoaa! Miehellesi elämässä on muutakin kuin koti. Etsiä ystäviä ja uskalla jakaa kokemuksia, huomaat että näin on asiat aika monella, on aika itsenäistyä ja ottaa vastuu elämästä. Loppujen lopuksi haluatko turvallisen vanhuuden miehesi ja tulevien lasten lasten mummona vai hajoittaa jo saavutet edut joko Onnellisesti tai pettyyneenä.

    • Varmaa on

      Vaadit täällä ja VAADIT kotona! Mutta et neuvottele täällä etkä kotona. Siinä on se ero josta tulee ERO.

      Suhteissa on, ilman itsestäänselvyyksien oletuksessa ryhtyä neuvottelemaan,sopimaan, kunnioittamaan, suunnittelemaan,hyväksymään, ansaitsemaan, sekä tekemään yhteistä toiminta mallia kaikkien ehdoilla ja eduksi. Kuvaat tyrannimaisen toiminnan kodissasi joka on täysin itsekästä ja odotat että toinen vanhempi tuottaisi sinulle "täydelliselle" henkilölle jonkun kuun taivallta itsestään selvyytenä.

      Samoin toimintatapasi alistaa miehen toiminnan ja jopa olemise kotona helvetiksi sillä se ei ole koti vaan henkilökohtainen tunnepurkupaikka joka näkyy ja tuntuu kuvaamallasi tavalla.

      Eroaminen ja pettäminen sekä niille tuen hakeminen vertaistukena täältä jatkaa "kirvesvartta" tavoitteellesi. Vaikuttaa siltä että, pyrkimys onkin käyttä valtaa kumallisin keinoin.

      Parisuhteeseen ja vastuuseen kuuluu että, itse tekee aitoja ja rantevia ehdotuksia sekä jakaa vastuun ja omaksuu taidon kohtuullistaa omaa ehdottomuuttaan ja hyväksyy tilan ja neuvottelee vastuun toisen kanssa kantavaksi. Se koskee myös toista osapuolta. Onnistuminen ei ole mahdollista kuin tekemällä onnistumisia.

      Oireet ja kostamiset ehdottomuuksina tuhoaa kenet tahansa.

    • turun tyttö

      Nähtävästi olette niin erilaiset ihmiset, mitä tulee kodinhoitoon ja yhteisen elämän jakamiseen! Ihmistä ei voi muuttaa. Muutos tapahtuu ainoastaan ihmisen omasta halusta ! Puhumista kannattaa yrittää mutta muutos pitää lähteä ihmisestä itsestään. Kompromisseja pitää myös parisuhteessa tehdä puolin ja toisin! Jos toinen vaan tekee yhteisen kodin puolesta ja toinen ei osallistu ollenkaan niin kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa elämältä ja onko valmis tuohon kaikkeen!
      Tsemppiä ja hyvää syksyä!

    • mikä pöljä

      ole kohta x-muijani. Tässä et sinäkään mainitse mitään ruokahullon hoitamisesta jne.( Ilmeisesti ovat miehesi vastuulla)
      Toivottavasti et sentään silitä alushousujasi ja odota siitäkin kehuja

    • Raimo 35

      Mitäs sitten kun mies on se joka pesee pyykit, tekee ruoat, imuroi, vaihtaa lakanat, leikkii ja juoksuttaa lapsia, tekee täyttä viikkoa duunia, pesee autot, vaihtaa talvirenkaat, hakee polttopuut, kolaa lumet, pesee ikkunat, ajaa nurmikonjne jne.... Ja rakas vaimo tekee ½ viikkoa ja lapset on hänen vapaapivinän usein hoidossa. Koti on kuin perseestä revitty ja ruoka voi olla kerran kuukaudessa tehtynä, sen laadusta en sitten menis sanomaan mitään. Se on huomionarvoinen juttu että kusipäisiä vaimoja on kanssa! Ja millainen kusipää on se joka elää tällaisessa helvetissä?

      -Se kusipää mies

    • C´mon

      Kaikki on vapaa-ehtoista.. Nainen yleensä haluaa paikat siistimmiksi kuin mies, siispä siivotkoon enemmän kuin mies. Ja hiljainen kunnioitus on parempi kuin ikuinen kiittäminen joka asiasta. Eihän nainenkaan kiitä siitä kun mies tuo suuremman palkan kotiin yleensä.. Vai onko joku kuullut naisen kiittävän miestä siitä?

    • mies33

      teidän pitää pysähtyä ja jutella asiat halki ja sen jälkeen päättää mikä on teille hyvä ratkaisu ? pettäminen ei auta mitään, tulee vaan entistä sotkusempi juttu. hyvää syksyä sulle!

    • Minä vaan

      Jätä se äijä jos se ei arvosta sinua ja sitä mitä teet perheen eteen.
      Minä rupean rakastavaksi mieheksesi!

    • Ero nyt tai myöhemmi

      Vaimon tai tyttöystävän ei pitäisi neuvotella kodin tai lapsien hoitamisesta miehen kanssa.Sen pitäisi olla ihan automaattinen juttu että puolet ja puolet.Huolimatta mitä töitä tekee ja kuinka kauan.
      Jos näin ei tapahdu ota ero sillä mies rakastaa työtään eikä vaimoaan sillä ero on loppujen lopuksi väistämätön,kun vaimo ei enää jaksa.

      • Ulko

        Vittujako tommosta kattelet! Hassu, mikä hassu!


    • Ainoa mikä auttaa on rauhallinen analysoiva
      keskustelu kahden kesken.
      Jos ei auta niin siihen ammattiapua.
      Se voi uudelleen herättää kolmen lapsen
      jälkeen romantiikkanne ja arvostuksenne.

      Isä vm-64

    • NiinEttäVoiVoi

      sinulla nukkekotileikit väliin? Vaikuttaa siltä kuin äijälläsi onkin 4 lasta muttei vaimoa.

    • 913839

      Niin tutulta kuulostaa. Arvostuksen puute johtaa ennen pitkää muutokseen: joko miehesi tajuaa, mitä kaipaat tai sitten ei - ja kypsyt lopullisesti.

      Asiasta mitään ymmärtämättömät tarttuivat kirjoittajan ylisiisteilyyn ja lakanoiden vaihtoon. Eihän se edes ole oleellista. Pointti on nimenomaan siinä, ettei mies osallistu perheen pyörittämiseen ja pitää koko settiä itsestäänselvänä. Voi toki olla, että miehesi on äärimmäisen uraorientoitunut ja kokee sitä kautta, perheen taloudelliseen hyvinvointiin panostamalla, kantavansa kortensa kekoon, jolloin ymmärrän myös miestä.... mutta luulenpa, että kyse on jostain muusta.

      Hyviä vinkkejä tulikin jo edellä. Itse kokeilisin "miehen linja" -mallia, jolloin pelaat pleikkaa, jätät siivoamatta ja vähät välität. Josko vaikka silloin ymmärtäisi. Älä kilahda. Puhukaan kunnolla kahdestaan, yritä saada miehesi tajuamaan, että säkin tarvitset kiitosta ja huomiota! Väännä rautalangasta. Mutta älä huuda. Jollei mikään auta, niin pakkaa itsesi ja lapsesi pariks päiväks pois himasta, niin alkaa vähitellen valjeta miehellekin.

      Viisas vähän yli kolmikymppinen lähtee kävelemään, jollei muutosta tapahdu. Tsemppiä!

    • mo

      Älä selitä ainahan se on miehen syytä vaikka mies tekisikin jotain hyvää.

      Olet varmasti itse täydellinen etkä koskaan tee mitään sopimatonta mutta älä perkeleessä petä!

    • fiiuwiu

      kuinkahan paljon saa miehesi kiitosta siitä mitä hän tekee.. :P

      itse erehdyin myös joskus pitämään kotia, ruokaa lastenhoitoa, yms. itsestäänselvyytenä. asioita jotka pitäisi muistaa. vaan enpä kyllä itsekkään koskaan kiitoksen sanaa saanut että niskalimassa jopa 18h päiviä ajoittain tuli tehtyä perheen eteen, nalkutusta lähinnä.

      noh, neuvoisin kuitenkin myös tsekkaamaan sen oman navan. kerro miehellesi että myös sinä ansaitset kiitoksen siitä mitä teet.

    • huh huh

      ei kannata odottaa et kun lapset isoja niin johan hommat alkaa luistaan....
      aviossa olen 34v ja nyt ukon kanssa kaksin...hommat samat kuin sinun ukolla joten rakastuin varattuun mieheen ja on ollut kaukosuhde jo muutaman vuoden.. olen tietoinen et olen tehnyt tempun jonka muut tuomitsevat mutta nyt on niin et en pysty eroaan joten jatkan vain niin kauan kuin mahdollista.uusi rakkauteni saa tuntemaan minut todella naiseksi..mies asuu avoliitossa ja on minussa kiinni

    • Asiantuntija ;)

      Eroa tai uhkaa erolla, jos kiitosta ei muuten ala tippumaan ja aikaa sulle/lapsille ja kiitosta ja sitä kautta myös seksiä makuhuoneessa tai jossain muussa paikassa. :) Tässä elämässä yleensä saa mitä tilaa eli miehesi on joka tahallaan tai tietämättömyyttään tilaamassa teille avioeroa. Nyt hän ei ole kysymys kai seksistä pelkästään vain äijän välinpitämättömyydestä ja asioiden itsestään selvyytenä pitämisäne...Voihan se olla, että äijällä on tunteet kuivahtanut...sitä voisi ihan nätisti mieheltä kysäistä...

      Toivottavasti olin avuksi, jos en ollut pyydän anteeksi!

      Stemppiä ja rohkeutta sulle....

    • ??

      En kukenut koko ketjua, joten tämä on jo voinut tulla esillekin.

      Puhut kiittättömyydestä. Ymmärrän asian sisällön kyllä. Itsekin olen sellainen, että mielelläni teen toisille ja sitten odotan myös kiitosta, vaikka tekoni olisivat olleet yleisen hyvän eteen tehtyjä pieniä ja arkisia tärkeitä asioita. MUTTA pointti onkin siinä, ettei miehesi ehkä koe olevan mitään kiitettävää, vaan kokee, että nämä asiat ovat teidän perheessänne sinun aluettasi ja sinun vastuullasi. Eivät siis lahjoja, joita pitäisi erikseen huomioida. Hän ei niistä ehkä koe myöskään olevan osallinen, koska ei koe sitä esteettistä elämystä, jonka hänelle hänen pyytämättään tarjoat. Ihmiset kokevat asiat eri tavalla, joten se mikä sinulle näyttäytyy kodin hoitamisena, on miehestäsi ylimääräinen teko, jos siis teko ollenkaan. Ikävää, mutta mahdollista. Itse en kannata missään tapauksessa "tuplavuoroasi", jossa olet kotiäiti ja sen lisäksi kuitenkin vielä työssä.

      Paikallaan olisi yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja sinun pitäisi oletuksien sijaan, ja kiitoksen odottelun sijaa ilmaista, että teet paljon asioita yhteiseen pottiin. Ehkä miehesi kokee olevansa perheenne elättäjä, vaikka sinäkin käyt työssä ja siksikään ei tajua olla kiitollinen yhteisen arkenne eteen tekemistäsi teoista, koska hän omasta mielestään tekee osansa; vastapalveluksen töissä käydessään ja rahaa tuodessaan. Kyseessä on vanha kunnon mieselättäjä malli, joka on hyvin tiukassa Suomen maassa edelleen tänäkin aikana, jolloin kaikki perheen aikuiset kuitenkin käyvät myös työssä.

      Edelleen mikään muu kuin sinun tekemiesi asioiden näkyväksi saattaminen ei mahdollisesti auta. Listatkaa ja osoittakaa asiat, joita teette perheen eteen. Jos ei auta, niin pistä lakko pystöön pariksi viikoksi, jos siihen vain pystyt. Perheenne ei huku likaan, mutta ehkä se alkaa näkyä miehellesi, että jokin puuttuu, ja se mikä puuttuu on se hänelle näkymättömäksi tai tarpeettomaksi jäänyt asia.

      Voit myös ensi kerralla kun on esimerkiksi neuvolaan meno, niin vain kylmästi ilmoittaa, että tällöin ja tuolla ja tämän muksun viet. Jos ei vie, niin sitten jää viemättä. Kaikkea voi kokeilla. Vastuuta voi ja pitää jakaa, eikä se tapahdu niin, että sinä hoidat asiat ja mietit perästä, että miksi aina sinä. Miehesi todennäköisesti tarttuu asiaan, jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Ei hän varmaan kykenemätön ole osallistumaan, vaan ompahan ottanut asiakseen jäädä asioita sivuun.

      Lapsiin liittyvät asiat, jos mitkä voivat olla jaettuja, koska ne ovat yhteisiä ja omien mussukoiden eteen tehtyjä. Kodin sisustamiset jne taas on kyllä makuasioita ja niinkuin jo aikaisemmmin sanoin, ei miehesi niitä ehkä vain osaa arvostaa. Toiset osaa, toiset ei. Itse et ehkä näe arvoa miehesi tietokoneella, mutta samalla tavalla häntä saattaa kismittää, että sinä et tajua sen arvoa.

      Minä en hakisi huomiota pettämisellä tai muulla sellaisella. Se loukkaa ja satuttaa todennäköisesti enemmän sinua itseäsi kuin miestäsi. Etkä kyllä myöskään todennäköisesti löydä vaihtamalla parempaa, joten olisko syytä todella nostaa vain kissa pöydälle. Ei riidelleen, vaan keskustellen siitä millaisia odotuksia ja vaatimuksia teillä kummallakin on niin teidän yhteisen kodin, lasten kasvatuksen, arjen järjestelyjen, saati sitten parisuhteenne suhteen.

      Toivottavasi elosi tältä osin selkiintyy.

    • kati

      Kyseessä ei ole tyyppivika, vaan lajivika. Olet valinnut puolisoksesi miehen. Miehet vähät perustaa siitä millaisiin lakanoihin he päänsä kallistavat, palaako pöydällä tuoksu tai no tuoksu kynttilä. Olet valinnut "ammatiksesi" perheen äidin, perheen äidin työt ovat mitä luettelit, ja mies tekee lapsia ja menee naimisiin juuri näiden ominaisuuksien takia, mutta kurkkaappa täältä, ennenkuin päätät että olen ilkiö ,jospa olenkin elänyt tuon kaiken aikaa sitten?http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html jos kuullostaa tutulle, tee jotain.

      :) syksyä Kati

    • MinäOlla

      Luulisi Aikuisen Naisen JA Miehen osaavan puhua asioista kahdestaan.. EIKÄ aina voi joustaa töistä koska eletään laman aikaa jolloin on työstä pidettävä kiinni.. mistä muualta sitä ruokaa tulisi?? Olen vasta 17v ja tämä kuulostaa jo aivan naurettavalta. Ottakaa mallia muista! jutelkaa se on today's key! :))

    • santra87

      Ymmärrän täysin yskäsi. Itse elän ihan samassa "jamassa", tosin meillä ei ole lapsia.

      Kuulostaa kun hänellä ei olisi minkäänlaista kiinnostusta perheen yhteisistä hetkistä, oletteko puhuneet? lasten kanssa pitäisi aina viettää aikaa, sillä sen muistaa aikuis iässä.
      Asiasta pitää puhua ja jos se ei auta pitää ottaa kovemmat kädet kehiin ja laittaa ehdot. Pettäminen tai ero ei varmasti ole paras ratkaisu, yrittäkää ensin jutella. Tiedän miltä tuntuu kun ei kuule sanaa "KIITOS".
      Toivottavasti saatte asianne kuntoon :)


      Olen 22 ja kihlattuni 25.
      Menimme kihloihin elokuussa ja olemme olleet yhdessä päälle puoli toista vuotta. Ostimme oman asunnon toukokuussa.
      Toisinaan tuntuu ettei hän arvosta tekemisiäni, toisinaan tuntuu että tulen töistä töihin. Teen kaiken!! Kiittämättömyys sattuu, tulee itselle turhautunut olo, tyhjä sellainen. Tuntuu että ihan turhaan yrittää tehdä "itseään" onnelliseksi kun toinen ei osallistu siihen muutenkun istumalla tietokoneella hakaten jotain pyssy peliä tai muuten vai nokka kiinni surffaten. Ja se työ, ehdotan jotain yhteistä harrastusta mutta, hänelle löytyy veruke "just tullu töistä,ei jaksa.." tai "ainoo vapaa päivä yms yms." Mutta koti töihin ei voi koskea ei edes oma aloitteisesti. Ymmärrän kyllä että on pitkiä päiviä (jopa 12h) hän ajaa työkseen rekkaa suomessa. Itselle tulee olo että "naputtaisi" kun toisella ei löydy halua / kiinnostusta osallistua koti hommiin, en asu täällä yksin- olen sanonut monesti. Ärsyttää! olen asiasta huomauttanut monimoisia kertoja, itseni vain pahalle päälle saaden. Tunnen itseni välillä kodin hoitajaksi josta en saa palkkaa , en jaksa tällaista :( sattuu ihan vietävästi. Tein kerran yhteisin koti askare kalenterin mutta hän tyrmäsi sen heti ja sanoi ettei meinaa lukkaria alkaa kotona lukemaan kun töissä saa työvuoroja lukea, tuntui pahalle.
      Olen kokeillut monesti etten tekisi mitään, mutta EN voi asua "paskassa". olen neuvoton.. Voimia sinulle :)

    • nettinen

      oletkohan lapsellinen, meikit päälle ja baanalle, kyllä ukko alkaa katteleen toisin silmin...

    • Sinkku 111

      Tuskimpa miehesi käytös tuosta muuttuu kuin pahempaan suuntaan ellei sitten "salama" satu iskemään. Itse tuumasin kun stooriisi luin että ollappa tuommoinen Nainen ;) Jaksamista ja Päätäntäkykyä mahdolliseen muutokseen, Sinunlaiselle löytyy vertaistasi seuraa pilvin pimein, älä tuhlaa elämääsi "koneeseen" -älä missään nimessä, menee Upea Ihminen ihan hukkaan.

    • oinas-68

      Sama tilanne oli pitkälti itsellänikin.. Alkoi olla pelottavia ajatuksia ja jossain vaiheessa se stoppi vain tuli, etten jaksa enään! Muutin pois ja kuukausien päästä laitoimme yhteistuumin eropaperit vetämään. En sitä sano ettenkö katuisi, mutta en kirjoittaisi tätä enää sinulle jos sinne olisin jäänyt. Se oli minulle oikea ratkaisu, mutta se ei ole välttämättä muille. VOIMIA VAIN KOVASTI SINULLE ja toivottavasti ratkaisu tulee jos on niin tarkoitettu.

    • ms

      teet nii eiks oo tullu mielee et on menos överiks jos vaikka imuroisit kerran viikos ja vaihtasit ne lakanat joka toinen viikko jätä ne muitten muistamiset ja menkää vaikka kylpylään kahestaa vkon lopuks

      • m

        Tästä kaikesta siivoamisesta ja sisustamisesta:

        Olen mies, noin vuosi sitten muutin vanhempien luota pois, asun yksin. Minä siivoan täällä kotonani. Sovellan tähän kuitenkin "ehjää ei kannata korjata"-periaatetta. Tällä tarkoitan, että siivoan vain jos näen siihen tarvetta. Esimerkiksi imuroinnin ja pölyjen pyyhinnän suhteen tämä tarkoittaa kahden viikon - kahden kuukauden välein. Siis silloin kun (minulla on normaalinäkö) näen lattialla jotain imuroitavaa tai pinnoilla pölyä. Tiskit tiskaan, kun puhtaat astiat alkavat käydä vähiin ja pyykit pesen pyykkipussin täyttyessä. Lakanoiden vaihtoväli lienee kolmen kuukauden luokkaa. Neliöitä ei ole paljoa, imuroin tämän kuudessa minuutissa ja pyyhin pölyt kahdessa. Minulle ei vaan rehellisesti sanoen aukene, miksi pyyhkisin pölyjä pinnalta jolla ei ole pölyä tai miten se edes on mahdollista. Sanalla sanoen huushollaan kun siihen on tarvetta, muulloin en.

        Kun vielä asuin kotona, äitini hoiti siivoamiset ja nuo muut huushollaukset. Tokihan minä arvostin sitä, ettei minun tarvitse siivota, mutta minulle ei vuosiin auennut, miksi hän siivosi niin paljon, että sillä työllä olisi useampikin saman kokoinen talo pysynyt jatkuvasti tiptop kunnossa. Kyllähän minä olisin esimerkiksi pölyt pyyhkinyt, jos olisin joskus löytänyt pölyä jota pyyhkiä. Sitten aloin ajatella tätä siivoamista harrastuksenomaisena toimintana: 20% siivousajasta on kotitöitä, joilla koti pysyy täysin siistinä ja ne loput 80% ajasta joka käytetään siistin kodin harrastuksenomaiseen siivoamisyritykseen (yritykseksihän se jää kun ei ole mitään siivottavaa jäljellä). Kyllä äidilläni on mielestäni oikeus harrastaa, vaikka harrastusten joukkoon mahtuisi niinkin outo mielihalu kuin jo siistin talon siivoaminen. Sitä vain en ymmärrä, että kun hän siivoaa jo yksinään enemmän kuin kaikkien yhteensä kannattaisi jos ajatellaan siivoamista hyvien elinolosuhteiden ylläpitona, niin miksi muiden sitä pitäisi tehdä? Kyllä minä pari vuotta hoin sitä, että talo on jo siisti, lisäsiivoamiseen ei ole tarvetta ja hän jatkoi silti vielä pitkään sen jälkeen. Kun hän siitä huolimatta jatkoi niin päädyin tuohon edellä kuvailtuun nykyiseen käsitykseeni.

        Haluaisin myös nostaa esiin sellaisen asianhaaran liittyen siivoamiseen, että valtaosa miehistä on suorittanut asepalveluksen ja valtaosa naisista ei. Jos puoli vuotta siivoaa kymmenen miehen joukolla kahdenkymmenen neliön huonetta sen reilun tunnin päivässä, niin iskostuu selkärankaan melko tehokkaasti käsitys ylisiivoamisen turhuudesta. Tuollaisessa suorituksessa se lattiahan siivotaan useampaan kertaan siivousvälineillä ja viimeinen lattianpyyhkimiskerta paljaalla kämmenellä (Iho ei kuivu, koska iho erittää pinnalleen rasvaa. Tähän rasvaan tarttuvat loput hiukkaset, jotka eivät mikrokuitupyyhkeisiin tartu, tuossa vaiheessa siivoamista arviolta kolme hiekan jyvää neliömetriä kohti.).

        Itse en myöskään sisustamisesta välitä. Tämä sen sijaan on sellainen harrastus, että on helppo ymmärtää miksi jotkut siitä tykkäävät, mutta kauhistuisin jos joku odottaisi minun sisustavan. Ei se kuitenkaan hyvin menisi kun minulle kämpän ulkonäöllä ei juuri merkitystä ole, kunhan ei ole kauttaaltaan kirkkaan pinkki. Itse arvioin kotiani vain käytännöllisyyden ja käyttömukavuuden kautta. Tästä johtuen minua ei haitannut millaiseksi äiti taloa sisusti, hän sai ihan rauhassa toteuttaa itseään kahta seikkaa lukuunottamatta: Pöydät ovat käyttötasoja ja keskeisille pöydille ei tulisi sijoittaa koriste-esineitä, jotka ovat tiellä ja joita ei voi edes käyttää mihinkään. Vastaavasti sohvat eivät ole koristeita vaan perseenalusia ja niille ei tulisi sijoittaa käyttöä haittaavia koristetyynyjä.


    • Rocker

      Kuulostaa peevelin tutulta. Paitti ne kukkaset ja että ma olen käynyt ne lapsukaistenkin menot vuorollani.
      Akka petti ja narahti ja on ny sitten 4:n YH. Minä vaan maksan. Hyvää synttäriä kaikille.

    • Taas onnellinen

      Oletko puhunut miehellesi näistä asiosta? Minulla oli vähän samanlainen tilanne. Kotiäitinä kahdelle lapselle (5- ja 2½ vuotiaat) mies teki paljon töitä ja aina kotona ollessaan valitti omasta väsymyksestään ja ei ajatellut että minäkin käyn töissä ja siinä samalla vielä pyöritän taloutta. Kun sain tarpeekseni puhuin suuni puhtaaksi kaikki mikä minun sisälläni oli pyörinyt ja taisin myös mainita avioeronkin.. Ei mieheni vielä silloin myöntänyt "virheitään", mutta huomasin sen teoissa, kuten minä voin viedä lapset hoitoon, haluaisitko lähteä tyttöjen kanssa iltaa viettämään ja kun tulin kotiin niin talo oli siisti yms.. Ja lopulta mieheni myös myönsi sokeutensa ja kertoi miten paljon ihanampaa elämä on ollut kun on tehnyt vähemmän töitä ja ollut enemmän perheen kanssa.. Nyt elämä hymyilee ja tulossa on pikkukolmonen:) Toivotan onnea sinulle mihin sitten päädytkin! :)

    • Onnenkääpä

      Olen poikamies ja elän onnellista elämää. Näkövammakin on mutta siitäkään en valita. Elämä on sellainen millaisen siitä tekee :o)

      Ei stressaa turhia niin siinä on yksi onnen salaisuus.

    • juup..

      no joo,voi olla että miehesi kuuluu ns."äijä"kategoriiaan. jättää tuollaisen vouhottelut taka-alalle.se kun ei meidän miesten homma liene...ole tyytyväinen että saat sisustaa,ym. hänellä työ,mikä ilmeisesti mahdollistaa sinullekin tuon jonninjoutavan kikkailun..ja rouva, alat miettiä jo pettämisiä ym..haloo!! mene jos parempaan sitä kautta pystyt.onnea!

    • kodinyleiskone

      Taidat olla yksi monista. Itseäni suivaannuttaa samanlainen tilanne. Pyöritän taloutta, siivoan, laitan ruokaa, hoidan kotia ja sisustan. Ja joskus tekisi mieleni kysyä, että ketä varten? Miehelle kaikki on yksi ja sama, vaikka lattia lainehtisi p-kaa ja kotona vedettäisiin HK:n sinistä milloin sattuu. Kodin pitää olla valtavan suuri, mies tahtoo niin, kun täytyy näyttää oikein että on varaa. Itse saan sitten ne tyhjät neliöt siivota. Oikeastaan meillä ei edes käytetä muuta kuin keittiötä, työhuonetta ja makuuhuonetta!

      Sen verran olen tilanteita ympärilläni tarkkaillut, että yllättävän MONI meistä naisista on tässä samassa tilanteessa. Ja jos noille urhoille puhuu ja sanoo kärsivänsä tilanteesta, niin kyllähän ne saattavat sanoa että voi-voi ja joo, kyllä mä arvostan. Mutta ei se tietenkään mitenkään näy. Eikä tahti muutu.

      Itseäni harmittaa se, kun miehelle koti on täyden palvelun hotelli. Toivoisin että edes KERRAN elämässä mies tekisi oma-alotteisesti jonkun kotityön! Auttaisi edes jääkaapin siivouksessa tai jossain muussa harvoin tehtävässä hommassa. Vaan ei. Kerran sairastuin korkeaan kuumeeseen kesken kodin siivouksen (perussiivous, imurointi, moppaus) ja uskomatonta, moppi ja imuri saivat jäädä sille paikalleen kun kaaduin sänkyyn! Olisin toivonut, että mies olisi voinut edes sen kerran jatkaa homman loppuun, vaan ei. Kun herralla itsellään on vaikka nenä vain tukossa, niin sitten sairastetaankin suureen tyyliin, eikä puhettakaan edes roskiksen viemisestä..

      Joskus kieltämättä tuntuu kuin mies olisi perheessä se isoin lapsi katraassa! Ei ihme, että moni nainen hakee eroa. Naisethan eroa enimmäkseen hakevat. Sitten mies saattaa olla ihan hoomoilasena, että MIKSI?? Kun en petä, kun en juo. No juu, ja sehän se pelkästään riittää muuttamaan miehen unelmien prinssiksi!! Moni mies esittää siinä eron vaiheessa marttyyriä, ihan kuin ei tietäisi miksi paha akka jätti.. vaikka asiasta on voitu puhua vuosikymmenen ajan!

      En valitettavasti osaa oikein sinua neuvoa. :( Jos osaisin, niin sitten en itse olisi vastaavassa tilanteessa. Yritä vain nyt puhua siitä.. kaikesta mikä ärsyttää. Mahdollisimman rauhallisesti ja kiihtymättä, tietysti. Syyttelyllä saa toisen vain puolustuskannalle. Pettäminen ei kannata - hyvässä lykyssä törmäisit vain toiseen ikuiseen isoon pikkulapseen. Sellaista et varmaan elämääsi tarvitse? Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että varsinkin lasten kasvettua siedettävään ikään ero voi olla ihan hyvä ratkaisu. Ja sen jälkeen urosten kanssa kannattaa SEURUSTELLA, mutta esim. yhteen muuttamista ei kannata edes harkita. Tai joutuu taas kodin yleiskoneeksi!

      • mm

        Luin joka n:n kirjoituksen ja tuntui hyvältä ja pahalta. Hyvältä siksi, että siellä oli huumoriakin mukana ja pahalta siksi, että huumorin oli joku asia ihmisiltä katkaissut. Näin kai se yleensä on täällä ihmisten puolueessa. Ei siihen tarvita edes tv-sarjaa.

        Noita kirjoituksia miettiessäni minusta tuntuu taas hyvältä se, että olen omassa elämässäni saanut pitää sellaista ihanaa Klaaraa vaimona, joka on opettanut minua tekemään kodin töitäkin omien päivätöiden lisäksi. Molemmista töistä olen saanut palkkaa ja kiitosta. Palkka hyvin tehdyistä kotitöistä on ollut suurenmoinen hyvin siivotussa makuuhuoneessa.

        Tyttäremme pisti meille lahjatiketin. Lähdemmen Keski-Ameriikan risteilylle. En jeesustele, mutta toivon, että teillä hyvät ihmiset olisi joskus elämässä yksi hyvä hetki, jonka kesto olisi piiiiiiiiiiitkä.


    • että sun kannattaa nollata tehokkuutesi ja antaa miehellesi tilaa olla kotona. Monet naiset tekevät sen virheen että ovat liian tehokkaita ja liian voimakkaita. Ei sun miehes halua puuttua sun taloudenhoitoon, koska sulla on niin voimakkaat mielipiteet kaikesta ja ajattelet olet aina oikeassa. Entäs jos se ois toisin. Hiljenny vähän ja anna miehellesi tilaa olla isä, omilla ehdoillaan. Aikoinaan sanottiin " ei kukkokaan käskien laula" eli oma tila ja oma tahto saa kukonkin laulamaan.Jos olet ylitehokas ja aina pärjäävä eihän sun miehes voi sua auttaa missään, kun aina määräät kuis pitäs toimia. Ja toinen juttu..ei miehet arvosta viivasuoria lakanoita ja tärkättyjä liinoja, ne arvvostaa mehevää naista ja toveruutta. Eikä lapsetkaan muistele äitiä joka aina siivoaa..vaan äitiä joka leikkii ja laulaa ja tekee retkiä. Se siivoaminen on toisarvonen juttu, kunhan rotat ei hypi pöydällä.Eli , yritä helittää ja anna sitä mikä on tärkeintä, rakkautta

    • työssäkin

      Jos on kolme pientä lasta ja koti kokonaan omilla harteillani jäisin päätoimiseksi lasten/ kodinhoitajaksi. Lapsia ei tarvitsisi raahata päivähoitoon vaan saisivat kasvaa kotona rauhassa ennen kuin heillä koulut alkaa.

      Onko se mies edes perhettä halunnut jos huolehtii vain työnsä ja tietokoneensa? Jos mies on noin ison perheen halunnut niin ei luulisi hänen siellä kuin hotellissa asuvan. Eikö vähempi lapsimäärä olisi riittänyt miehelle jota ei kiinnosta isänpäivä hömpät ym. lasten menot? Kyllä miehen halukkuuden ja aktiivisuuden lastaan kohtaan luulisi jo ensimmäisen lapsen kohdalla huomaavan. Luulisitko että miestä vaihtamalla paranee? Ehkäpä löydät seuraavan miehen kotiasi arvostavan mutta ilmeneekin jotain muita ongelmia. Ongelmat vain vaihtuu ja taas umpikujassa. Ehkäpä uusi mies arvostaa kotiasi muttei lapsiasi jotka eivät ole hänen tekemiään.

      Elämässä voi tehdä valintoja. Meillä ei ole liikaa haalittu kotitöitä ja kummallekkin pitää jäädä omaa aikaa vaikka tietsikalla istumiseen, ei niin että koti olisi suorituslaitos. Itsekkään en ole mikään lapsi ihminen et viihtyisin jossain lasten tilaisuuksissa enkä lapsia ole koskaan halunnutkaan, ennemmin tykkään sisustamisesta, kokkaamisesta ym. liikunnasta.

    • Dremeli

      Jos tuo on mielestäsi umpikuja ni et tiiä millasta on olla todellisessa umpikujassa.

      • Dremeli

        Unohdin sanoa, että miehilläkin on tiettyjä juttuja mistä ei tingitä. Verrattuna naisten juttuihin, esim. vaateostoksiin. Kyllä minäkin myönnän että jos multa yhtäkkiä vietäis tietokone pois ni tulis äkkiä äitiä ikävä.


    • Dremeli

      Varmasti miehesi arvostaa vaivannäköäsi, hän ei vain näytä sitä. Usko pois, kyllä arvostaa.

    • cwdaxs

      ehti tulla, ennenkuin huomasit?

    • pettäminen parasta

      se pettäminen on oikea reitti, minulla oli kans samanlainen äijä mutta häntäkin alkoi kestämään paljon paremmin kun aloin pettämään häntä vieraan miehen kanssa. Kannattaa vain valita sellainen mies josta et ns. tykkää. Eli ei välttämättä ulkoisesti viehätä sinua niin mutta on vietävissä kuin pässi narussa. Hän tulee ja menee kuten haluat ja palvoo sinua, mutta itsellä ei ole vaaraa rakastua häneen. Suosittelen.

    • asdf3

      Jos vaan toiset kunnioittaisivat toisiaan parisuhteessa.

    • Kammerus

      kotia, sisustamista ja esteettisyyttä, miehen laita lienee toisin. Melko heikot ovat kykysi ratkoa parisuhteen ongelmia sikäli kun pettäminen ja avioero ovat ratkaisumalleina mielestäsi toimivia. Herää pelle! Pettämällä saat arvostusta tasan sen hetken kun vieras kalu on sisälläsi, mies kyllä osaa puhua naiselle niitä asoita joita tietää tämän haluavan kuulla, vain saadakseen tyydytää omia tarpeitaan. Pientä imartelua, sympatiaa "tukalassa" tilanteessasi ja ns myötätuntoa, se riittää? Nuo elementit vaan loppuvat siinä vaiheessa kun reidet ottavat yhteen. Vaadit mieheltä arvostusta, annatko itse sitä? Keskustele sen miehesi kanssa tunteistasi avoimesti, pettämisajatuksiasi myöten. Sieltä se ratkaisu löytyy, ei täältä jokapojan ja -tytön "lääkäripalstalta". Ota ihan ensin peili käteesi ja aloita työt siitä. Onnea.

    • Oskari U

      hei sinä kolmekymppinen nainen. Olipa surullista lukea viestiäsi.
      Haluan miehenä vastata tähän viestiisi. Itselläni on ikää sellaiset 46 vuotta.
      Ensinnäkin, luulen, että jokaisessa avioliitossa tulee tilanteita, jossa joutuu kohtaamaan samanlaisia tilanteita. Kuten eräässä viestissä taisi ollakin, pettäminen ei ole vaihtoehto. Se olisi suurin virheesi, sen jälkeen et varmasti arvostaisi ja kunnioittaisi itseäsi. Entäpä avioero? Niin, sehän on vaihtoehto, mutta huono sellainen. Varsinkaan, kun elämääsi ei taida liittyä väkivaltaa tms.
      Haluaisin antaa kuitenkin sinulle neuvon tai vinkin, jota itse käytin vuosia sitten samanlaisessa tilanteessa omassa avioliitossani.
      Oletko koskaan miettinyt, miksi sinulle on tärkeää se, että miehesi arvostaisi tekemisiä asioita? Mitä se kertoo sinusta itsestäsi? Luulen, että syy on siinä, että kaikella kertomallasi toiminnalla sinä osoitat rakkautta perheellesi. Nyt et vain saa sitä arvostusta ja haluaamasi kiitosta ja palautetta, koska miehesi ei ilmeisesti tiedä sitä, että kaipaat arvostavia ja kunnioittavia sanoja ja tekoja kohtaasi.
      Niin, entäpä miehesi? Oletteko pysähtyneet rauhassa keskustelemaan siitä, millä tavalla hän toivoisi, että osoittaisit hänelle rakkautta? Tarkoitan sitä, että jollekin tietyt asiat osoittavat, että toinen rakastaa. Otetaan metafora: suomalaisten äidinkieli on suomi. Englantilaisille taas englanti. Entäpä kun suomalainen ja englantilainen kohtaa, mitä kieltä puhutaan? Suomea vai englantia. Kumpikin toivoisi, että puhutaan hänen äidinkieltään, eikö niin? Vieraan kielen opiskelu vaatii aikaa ja halua, pitkänkään harjoittelun jälkeen vieraasta kielestä ei tule väidinkieli. SIis, rakkauden osoittamisessa on ihan sama juttu. Kun tämän asian älysin, että vaimoni puhuu eri rakkauden kieltä kuin itse, niin asiat alkoivat muuttumaan. Kysyin häneltä suoraan, että mistä hän tietää, että rakastan häntä. Miten voisin osoittaa sitä hänelle. Onko jokin asia tai teko sellainen, joka saa hänet tuntemaan erityisen rakastetuksi. Yhtään kertaa en sanonut hänelle, että miksi et rakasta minua tai lähtenyt syyttelemään. Sen verran ymmärsin, että se tie ei johda mihinkään.
      Toivon, että osaat toimia viisaasti. Kaikesta tekstistäsi huokuu, että pidät asioista hyvää huolta ja rakastat perhettäsi. Se on jo erittäin paljon.
      Toivotan sinulle kaikkea hyvää.
      Mies vuosimallia -63

    • samanlaista

      Tätä on riittänyt kautta aikojen, siis miesten luisumista pois asioista. Istuta keittiön pöydän ääreen ja puhu, puhu ja puhu miltä sinusta tämä kaikki tuntuu. Jos ymmärtää ja yrittää muuttua niin hyvä. Jos ei tee mitään asioiden eteen pakkaa tavarasi.

    • halootaaaa

      Te arvostatte eri asioita. Kiitätkö sinä häntä, että hän raataa perheensä eteen töissä? Sanotko sinä hänelle, mitä toivot ja mitä haluaisit suhteelta? Jutteletteko OIKEISTA asioista koskaan? Tiedätkö sinä, mitä hän toivoo ja haluaa? Puhukaa, mutta oikeista asioista ja rehellisesti!

      • umpikuja

        sankaripaaden, väitätkö ettei hän sankari ois!


      • DI

        Jo edesmennyt isoisä oli sellainen äijä joka istui kahvipöydän ääressä niin kauan kunnes hänelle vaimo kaatoi kahvia, jos pöydästä puuttui lusikka taas isoisä odotti kunnes vaimo toi sen lusikan.

        Isoäiti on vielä hengissä ja aina kertoo näitä tarinoita "vanhanajan" miehistä. Isoäiti oli oppinut nainen, opettaja ja viimeiset 15 vuotta urallaan koulunsa rehtorina mikä oli siihen aikaan eriskummallista naiselta. Sanoi, ettei hän siihen mitään mukisemista ollut. Miehen ja naisen työt oli ne mitkä oli ja niin se pitikin mennä.

        Hauskasta käydä oman siipan kanssa kylässä, kun isoäiti ottaa puheeksi kodinhoidon. Sieltä tulee suoraan kysymys naiselleni, että kait sinä naisena hoidat kodinhoitotyöt ne kun ei miehelle kuuluu ollenkaan. Vaikka itse tiskaan, imuroin, laitan pyykit koneeseen yms. Niin ajattelen silti, että ne hommat eivät minulle kuuluu teen niitä vain siksi, että välitän toisesta. Asioista ollaan puhuttu ja olen tehnyt kyllä selväksi, kun ikää tulee lisää niin ei tarvitse odottaa minulta kotitöitä,. Hoidan kyllä pihatyöt, lumenlakaisut yms. talon remppaamiset. Sama lastenhoidon kanssa, en ala ravaamaan missään neuvoloissa, vanhempainilloissa yms.

        Sen näkee sitten miten kaksi korkeasti koulutettua ihmistä onnistuu tämän kaiken sovittamaan yhteen mutta yritämme kuitenkin ja ollaan jo etukäteen sovittu, että jos vaimo ei jaksa itse hoitaa niin otetaan osa-aikainen kodinhoitaja auttamaan.

        Nykypäivän naiset voisivat ottaa mallia noista vanhan ajan naisista, jotka eivät pienistä narisseet vaan tekivät hommansa mukisematta. Läskiperse muffinsi sukupolvi on vaan niin mukavuudenhaluinen ettei mitään viitsisi tehdä, tämä pätee siis molempiin sukupuoliin.


      • Tollo !
        DI kirjoitti:

        Jo edesmennyt isoisä oli sellainen äijä joka istui kahvipöydän ääressä niin kauan kunnes hänelle vaimo kaatoi kahvia, jos pöydästä puuttui lusikka taas isoisä odotti kunnes vaimo toi sen lusikan.

        Isoäiti on vielä hengissä ja aina kertoo näitä tarinoita "vanhanajan" miehistä. Isoäiti oli oppinut nainen, opettaja ja viimeiset 15 vuotta urallaan koulunsa rehtorina mikä oli siihen aikaan eriskummallista naiselta. Sanoi, ettei hän siihen mitään mukisemista ollut. Miehen ja naisen työt oli ne mitkä oli ja niin se pitikin mennä.

        Hauskasta käydä oman siipan kanssa kylässä, kun isoäiti ottaa puheeksi kodinhoidon. Sieltä tulee suoraan kysymys naiselleni, että kait sinä naisena hoidat kodinhoitotyöt ne kun ei miehelle kuuluu ollenkaan. Vaikka itse tiskaan, imuroin, laitan pyykit koneeseen yms. Niin ajattelen silti, että ne hommat eivät minulle kuuluu teen niitä vain siksi, että välitän toisesta. Asioista ollaan puhuttu ja olen tehnyt kyllä selväksi, kun ikää tulee lisää niin ei tarvitse odottaa minulta kotitöitä,. Hoidan kyllä pihatyöt, lumenlakaisut yms. talon remppaamiset. Sama lastenhoidon kanssa, en ala ravaamaan missään neuvoloissa, vanhempainilloissa yms.

        Sen näkee sitten miten kaksi korkeasti koulutettua ihmistä onnistuu tämän kaiken sovittamaan yhteen mutta yritämme kuitenkin ja ollaan jo etukäteen sovittu, että jos vaimo ei jaksa itse hoitaa niin otetaan osa-aikainen kodinhoitaja auttamaan.

        Nykypäivän naiset voisivat ottaa mallia noista vanhan ajan naisista, jotka eivät pienistä narisseet vaan tekivät hommansa mukisematta. Läskiperse muffinsi sukupolvi on vaan niin mukavuudenhaluinen ettei mitään viitsisi tehdä, tämä pätee siis molempiin sukupuoliin.

        No mitä se sun "korkea koulutus" hyödyttää tai auttaa sua ? Ajatukset ja asenteet on pimeältä keskiajalta, tälle vuosituhannelle opiskelu ei näköjään ole auttanut siirtymään.

        "Miksi insinöörin aivot ovat nuppineulan kokoiset ? - Ne ovat paisuksissa."


      • Naisen ajatuksia
        DI kirjoitti:

        Jo edesmennyt isoisä oli sellainen äijä joka istui kahvipöydän ääressä niin kauan kunnes hänelle vaimo kaatoi kahvia, jos pöydästä puuttui lusikka taas isoisä odotti kunnes vaimo toi sen lusikan.

        Isoäiti on vielä hengissä ja aina kertoo näitä tarinoita "vanhanajan" miehistä. Isoäiti oli oppinut nainen, opettaja ja viimeiset 15 vuotta urallaan koulunsa rehtorina mikä oli siihen aikaan eriskummallista naiselta. Sanoi, ettei hän siihen mitään mukisemista ollut. Miehen ja naisen työt oli ne mitkä oli ja niin se pitikin mennä.

        Hauskasta käydä oman siipan kanssa kylässä, kun isoäiti ottaa puheeksi kodinhoidon. Sieltä tulee suoraan kysymys naiselleni, että kait sinä naisena hoidat kodinhoitotyöt ne kun ei miehelle kuuluu ollenkaan. Vaikka itse tiskaan, imuroin, laitan pyykit koneeseen yms. Niin ajattelen silti, että ne hommat eivät minulle kuuluu teen niitä vain siksi, että välitän toisesta. Asioista ollaan puhuttu ja olen tehnyt kyllä selväksi, kun ikää tulee lisää niin ei tarvitse odottaa minulta kotitöitä,. Hoidan kyllä pihatyöt, lumenlakaisut yms. talon remppaamiset. Sama lastenhoidon kanssa, en ala ravaamaan missään neuvoloissa, vanhempainilloissa yms.

        Sen näkee sitten miten kaksi korkeasti koulutettua ihmistä onnistuu tämän kaiken sovittamaan yhteen mutta yritämme kuitenkin ja ollaan jo etukäteen sovittu, että jos vaimo ei jaksa itse hoitaa niin otetaan osa-aikainen kodinhoitaja auttamaan.

        Nykypäivän naiset voisivat ottaa mallia noista vanhan ajan naisista, jotka eivät pienistä narisseet vaan tekivät hommansa mukisematta. Läskiperse muffinsi sukupolvi on vaan niin mukavuudenhaluinen ettei mitään viitsisi tehdä, tämä pätee siis molempiin sukupuoliin.

        yhä tuollainen tietyllä tapaa kai ns. perinteinen parisuhde. Hoidan naisena kotityöt ja lapset ja mies käy töissä. Jatkan työtäni kodin ulkopuolella kun lapset hieman kasvavat...meillä siis kolme alle kouluikäistä lasta. Olen vähän päälle 30v. nainen ja hoidan siis kaikki kotityöt (ruoanlaiton, siivouksen, pyykkäyksen, silitän vaatteet ym.) ja hoidan lapset ja mieheni hoitaa pihahommat ja autoa, taloa ym. koskevat asiat työnsä lisäksi. Hoidin kaikki kotityöt silloinkin kun olin töissä ennen lastemme syntymää. Osaa miehenikin tehdä tarvittaessa kotitöitä mutta kun minulta naisena kotityöt tulee tehtyä nopeasti ja varmasti ja ei ole vielä ainakaan käyntyt raskaaksi työt. Olen maatilalla kasvanut lapsuuteni ja olipa silloin kotitöissä mukana jo lapsesta lähtien. Tulipa mieleeni, että minulla oli isoisäni samanlainen kuin tuo kertomuksesi isoisä eli odotti kahvipöydässä kun vaimo siis isoäitini toi tuon kahvilusikan tarvittaessa pöytään :) eikä siinä vielä mitään mutta kun hänellä oli tietty paikka pöydässä missä vain hän istui ja olohuoneen nojatuoli oli vain isoisän käytössä eli siihen ei saanut vieraatkaan istua. Toisaalta huvittaa näin jälkeenpäin ajateltuna - ei meillä ihan noin pitkälle olla menty tässä perinteisyydessä :)


    • Joo, minustakaan pettäminen ei ole ratkaisu ongelmaasi vaan kannattais keskustella asiasta miehesi kanssa ja jos se ei onnistu niin voihan yrittää hakea apua joltain ammattiauttajalta. Viimeinen ratkaisuhan olis tietenkin erota miehestäsi ja kyllähän se on niin että ei huonossa parisuhteessa kannata elää, siitä kärsiin kumpinkin ja ne viattomat lapset.

    • madame.Alexandra.F

      Oletko ihan suoraan sanonut miltä susta tuntuu ja kysynyt mieheltäs että jumalauta eikö sua tosiaankaan kiinnosta?
      Tuo välinpitämättömyys ja osallistumattomuus on pöyristyttävää. Millä oikeudella hän kuvittelee voivansa jättää oman osuutensa perheasioissa hoitamatta, vaikka sinäkin käyt töissä?

      On aika irvokasta että suomalaista naista haukutaan täällä äijämäiseksi, mutta jos käyttäytyy kuten sinä, joka työn lisäksi olet vielä 'naisellinen kotihengetär' niin vastauksena on kylmyys ja kiittämättömyys.

      Kysyhän ihan huviksesi että huomaisiko mies kodin esteettisen arvon paremmin kun siitä olisi huolehtimassa filippiiniläinen tai thaimaalainen, miehen tuloilla luumuileva elättinainen, -näidenhän naisellisen kotikeskeistä sulokkuutta ylistetään tässä maassa ihan läkähdyksiin asti...

    • jjuppe

      minulla tilanne on toisinpäin..itse käyn töissä ja avopuolisoni opiskelee.. siivoan, tiskaan, laitan ruokaa, pesen pyykkiä, hemmottelen puolisoani ostamalla koruja/kukkia ja kaikkea mistä hän on haaveillut..rakennekynnet, hiustenpidennykset ja yms. häneltä saan suurimman osan ajasta vain epäilyjä että petän häntä vaikka en todellakaan tekisi sellaista hänelle. viime aikoina on alkanut tuntua turhauttavalle kaikki hemmottelut kun toinen ei arvosta tekemisiäni. itsekkin olen miettinyt eroa mutta pettäminen ei ainakaan paranna tai ratkaise asioita

    • Vaimo minäkin

      Hei,
      Ehkä sinun kannattaisi laskea palvelutasoa sellaiselle tasolle, joka ei kuormita sinua itseäsi liikaa. Tee sen verran hyvää ja kaunista, että se palkitsee sinua itseäsi. Oletko ajatellut, että miehellesi ei yksinkertaisesti tuo iloa se kaunis ja hyvä mikä sinulle on tärkeää? Tästä et voi häntä syyttää.

      Lasten hoito ja vastuu sen sijaan on molempien tehtävä ja tämä sinun kannattaa ottaa puheeksi miehesi kanssa. Ei syytellen, vaan kerro ihan miltä sinusta tuntuu ja miten sinä haluaisit tämän asian ratkaista. Jos miehesi on sitä mieltä, että hän ei halua ottaa lapsistaan vastuuta eikä myöskään kodista, on sinun luultavasti parempi harkita avioeroa. Vaikeaa on elää parisuhteessa, jos ette arvosta toisianne ja jos lapsetkaa eivät mitään miehellesi merkitse.

      Älkää mitään äkkinäisiä ratkaisuja tehkö vaan koettakaa keskustella ja tehdä kompromisseja ihan käytännön arjen pyörittämiseen liittyen.

    • OB66

      Miehesi tuntuu olevan tyypillinen suomalainen mies. Ne on jo äidinmaidossa saaneet sen perimän, että nainen perheessä hoitaa osan elannosta, lapset ja muut kodin hommat. Ei tätä satojen vuosien perinnettä niin vain muuteta. Olet sisukas suomalainen nainen, joka selviää. Minäkin selviän, vaikka lapsia on seitsemän (sinulla vain kolme) emmekä asu edes kotikaupunkimme keskustassa. Puret hammasta ja teet mitä pitää - lapset ainakin kiittää isoina, miehestä ei niin väliä.

      • AudiKiesi2

        Oikea asenne. Jos ette naiset tahdo hoitaa lapsia ja kotia. Älkää hommatko niitä vaan olkaa yksin. Turha odottaa meiltä miehiltä mitään ihmeitä teemme niin kuin on aina ennenkin tehty ja pidämme siitä kiinni. Miehet yhdistykää nyt älkääkä antako pirulle pikkusormea!


    • AP

      Hui miten paljon kommentteja-KIITOS niistä kaikille! Olette suurin osa oikeassa-pettäminen ei ole ratkaisu enkä varmaan pohjimmiltaaan niin tekisikään. Viesteissänne kirjoitetaan, että mies maksaa kaiken ja minä tykkään vaan siivoilla kotona. Pieni korjaus; käyn myös kokopäivä töissä ja menot maksetaan aika lailla puoliksi. Ehkä niin, että voin katsoa peiliin ja aina on parantamisen varaa myös itsellä, että sanoisi myös itse ääneen toiselle, että arvostaa myös häntä. En tarkoittanutkaan, että se pitäisi olla joltain muulta pois jos minä rakastan puhdasta kotia ja siivoamista, sisustamista, kauniita kukkia jne. Varmaan tästäkin edespäin vaihdan lakanat kerran viikossa, koska mikään ei ole parempaa kuin nukkuminen raikkaassa pedissä! Tsemppiä muiden suhteisiin:))

      • minä tiedän

        Jätä miehesi heti! Et voi toista muuttaa niin paljoa, että olisit onnellinen. Jos jatkat suhteessa ongelmat vain kasvat ajan myötä kun lapsetkin kasvat. Älä kuvittele, että lasten kasvaessa ongelmat pienenevät vaan juuri päinvastoin, ongelmat suurenevat ja mutkistuvat. Kun lapset ovat murroiässä tarvitset miehen joka on todella ISÄ ja PERHEENPÄÄ joka ottaa vastuuta ja on sinun tukenasi ja arvostaa sinua !!!!! Jos jäät niin katkeroidut ja se myrkyttää sinut!


    • Nainen avíossa 30 v

      En halua vähätellä ongelmiasi - tietenkin olisi aiheellista että puurtamisesi paremmin huomioitaisiin.

      Ottaisitko kuitenkin - kaikesta huolimatta - positiivisemman näkökulman tilanteeseen. Teillä on kolme tervettä lasta, olette itsekin terveitä, teillä on työtä. Elämällä on teille avioparina vielä paljon tarjottavaa. Jospa alkaisit hieman kehuskellä siippaasi - pieniä positiivisia huomioita oikeissa paikoissa. Kääntäisit ehkä nyt tympääntyneen ja kielteisen ilmapiirin positiiviseksi. Voisit alkaa hallita tunnereaktioitasi - kun näät ukkosi tietsikan parissa - muuta tunteet myönteisiksi - tuossa rakas puolisoni ja lasteni isä puuhastelee rakkaan lelunsa kanssa - se hänelle suotakoon. Voin vakuuttaa että negatiivinen kierre vaihtuukin positiiviseen.

      Huomion ja kiitoksen kaipuu on inhimillistä. Me aikuiset emme kuitenkaan sitä välttämättä saa koskaan siinä määrin kuin kaipaisimme. Huomio ja kiitos tullee myöhemmin - kun olette yhdessä selvittäneet ruuhkavuotenne. Jos tämä nyt kuullostaa hieman imelältä niin olen itse läpikäynyt avioliiton vaikean alun omaten samoja tuntemuksia kuin sinulla. Katse on kuitenkin ollut aina eteenpäin ja jossakin sisällä uskonkipinä on antanut voimia jaksaa eteenpäin. Sitä toivon myös teille.

    • kahden lapsen äiti

      Mitä se pettäminen tai avioero tilannetta auttaisi? Jos mies tietäisi, että juokset vieraissa, hän menisi isänpäiväkahveihin?? Toisaalta, jos mies tietäisi, että otat eron, jos ei hän "ryhdistäydy", se saattaisi pakottaa hänet arvostamaan tekojasi.

    • Isi30

      Teillä on todella vaikea tilanne ja umpikujassa olettekin jollet nyt ota härkää sarvista ja tee asioille jotain. Se mitä sinä voit tehdä on ottaa asia puheeksi miehen kanssa vaikka ymmärrän että haluaisit saada hänet sanattomille viesteillä ja jotenkin muuten ymmärtämään että tasa-arvo ei toteudu teidän liitossanne.
      Jos kuitenkin jatkat tuon pahan olosi hautomista vielä yhtään pidempään niin lopulta käy niin kuin käydä vain voi tuollaisessa tilanteessa. Kaikki hehku väliltänne katoaa mitä ehkä joskus oli ja siitä seuraa uskottomuusajatuksia jotka saattavat muuttua teoiksi. Kaikki liitot eivät kestä uskottomuutta. Avioero on aina vaikea asia kaikille osapuolille, oli se sitten sopuisa tai riitaisa ero. Vanhemmille se saattaa olla joskus helpotus mutta lapset kokevat eron ikävä ja surullisena koska lapset kiintyvät helposti aikuisiin jopa sellaisiinkin vanhempiin jotka eivät olisi mitenkään erimerkillisiä. Lapset eivät osaa ajatella kuin subjektiivisesti vanhemmistaan, eivät he ymmärrä miten asioiden kuuluisi olla ja mikä olisi oikein ja tasa-arvon mukaista. Lapset ovat ymmällään eron kohdatessa.
      Siksi kerro miehellesi mahdollisimman pian ettet ole tyytyväinen etkä onnellinen teidän nykyisessä liitosanne, ja ehdota hänelle parisuhdeterapiaa tai avioliittoleiriä, jos saatte lastenhoidon järjestettyä sellaisen ajaksi.
      Ei välttämättä kannata mennä mihinkään kalliiseen yksityisterapiaan sillä valitettavasti Kela ei tule vastaan tällaisissa asioissa taloudellisesti. Esim. evankelis-luterilaisen kirkon perhekeskus (perheasiain neuvottelukeskus vanhalta nimeltään) voisi olla hyvä paikka teille.
      Itse olen ortodoksi ja ikävä kyllä minun on todettava että meidän Kirkolla ei ole riittävästi resursseja pitää yllä vastaavanlaista yksikköä. Silti aina on mahdollista pyytää keskusteluaikoja papin luokse. Yleensä meillä tällaiset asiat hoidetaan niin että jokainen on yksilönä papin kanssa mutta se liittyy jo enemmänkin sitten rippisuhteeseen.

      Voimia ja harkintakykyä sekä siunausta toivottaen!

    • Perheneuvoja

      Huhhu. Ei mitään empatiaa. Milloin sä viimeksi huomioit sitä sun miestäs?
      Noi sun juttus sä teet vaan ittelles.

      Mee vaan vieraisiin lutka.
      Joka tapauksessa sitä saa mitä tilaa.
      Juttele miehelle näistä, älä tänne palstalle idiootti!
      Tolla menolla tulee niitä perhesurmia justiinsa.
      Mittää ei keskustella ja sitte ollaan jo erossa.
      Hävetkää!

      • MIKSI ...

        ... naisen pitää huomioida jos mies ei huomioi ? Miten keskustellaan sellaisen kanssa, joka ei halua / osaa / kykene / pysty puhumaan. Ehkä siksi, että on itseänsä niin täynnä tai jonkun sortin persoonallisuushäiriöinen. Ihmisestä ei tule lutkaa sen takia, että halajaa sylin lämpöä ! - Sinulta se empatiakyky puuttuu !


    • -tiina37-

      Meillä on sovitut ajat kun istutaan koneella.. ei tässä kukaan juuri kuin piipahda, maksa laskut ja luetaan sähköpostit. Lapsilukko vaan päälle, ja sovituista koneenkäytön ajoista pidettävä kiinni.

      Itselläni koneenkäyttö on vähentynyt minimiin ja mies ei kuin lue meilit. ehditään ulkoilla ja harrastaa yhdessä. Koti on välillä ihan kuin pommin jäljiltä, mutta sitten koko porukalla siivotaan. Meillä ei ehditä lakanoita vaihtaa kuin joka otinen vko ja se riittää. eihän siellä lakanoissa nukuta likaisina, vaan suihkujen jälkeen.

      Itse en osaisi ulkoistaa kotitöitä, saisi siitä stressine että joku muu meillä siivoaisi, joten on joutunut katsomaan epäjärjestystä läpi sormien. ei minua enää haittaa, vaikka illan lelut lojuvat pitkin eteistä ja olkkaria.. siitä sitten jatketaan aamusta. Enimmät toki kerätään, ja lapset osallistuvat. Meillä on kotityöt, joita jokaisen pitää tehdä, esim. 8 v poika ja 13v tytär vievät roskat ja tyhjäävät tiskikoneen vuorotellen. Kaikki vievät tiskinsä koneelle jne. Pieniä mutta helpottavia juttuja. Pienin 3v neitikin haluaa konetta tyhjätä ja roudaa roskasäkkejä eteiseen..mallioppimista -jee!

      Mutta mä tiedän, kun tulee tunne ettei itse enää jaksa, kun toinen ei koskaan huomaa jne..
      Pysäytä kärrynpyörä, miehesikin voi sijata vuoteet jne.. Ja syyllistäminen AUTS, sitä yritä välttää! Mutta kyllä miehesikin arvostaa sua eritavoin, jos et ole väsynyt ja kyllästynyt. Sinun on istuttava hänen viereensä ja puhukaa. Meillä se tepsi!

      Tsemppiä!

    • Samaa kokenut

      Älä ihmeessä tee mitään muutoksia. Miehesihän on tyytyväinen! Et vain osaa lukea sitä jörrikästäsi. Näin itselläkin on. Välillä tunnen itseni piiaksi. Se menee onneksi pian ohi.
      Nyt mieheni sairastuttua vakavasti, on esiin tullut toimieni arvostus. Hän omalla karulla tyylillään antaa tunnustusta. Toinen asia on, etteivät nuo asiat oikeesti ole miehille niin tärkeitä. Se on ns. normaalia teillä.
      Mies varmaan miettii, että tietäähän tuo, että tykkään. Siksihän naimisiin menin.
      Nainen taas odottaa kiitosta ja huomaamista.
      Anna itsellesi lepohetkiä, hellitä välillä. Esim. lakanoita ei tarvitse joka viikko vaihtaa. Minä vaihdan nykyään kerran kk.ssa. Tyynyliinat siinä välilläkin. Pyyhkeet menee pesuun joka viikko. Oletkohan liian vaativainen itsesi ja kumppanin suhteen. Hyvää tekee, kun hyväksyt itsesi ja kumppanisi selllaisina kuin olette. Kaiva esiin kaikki hyvät asiat, mieti niitä. Siirrä katseesi itsestäsi muualle.
      Hyväksi olisi luottamus Jumalaan ja Jeesukseen. Sitä kautta tulee yllättävää vahvistusta. Jos suinkin voit, ota Raamattu esiin ja lue Johanneksen evankeliumia alkuun. Se on mainettaan paljon parempi kirja. Täynnä elämän ohjeita ja lupauksia. Etsi hengellinen koti, saat opetusta lisää. Ja radiosta tulee Deistä opetusta joka arki-ilta klo 21. Ja paljon muutakin.
      Parempaa jatkoa teille toivoen!

    • 21-vuotias mies

      Hei nimimerkki "Epätoivoinen vaimo" ! Oletteko alusta alkaen puhuneet toistenne kanssa kaikista mieltänne painavista asioista? Asiat kasaantuvat oman pään sisälle päivä päivältä, mikäli ette saa niitä sanottua toisillenne. Tuo tilanteenne vaikuttaisi juuri siltä, että näin on päässyt käymään. Olen itse vasta nuori mies, mutta sen osaan sanoa, että asioiden puhuminen ON yksi suhteen peruspilareista - ehdottomasti. Jommassa kummassa tai molemmissa on siinä tapauksessa vikaa, jos esimerkiksi mainitsemasi kotityöt, sisustus ja etenkin PERHE jäävät vain toisen harteille!! Keskustelkaa nyt tilanteestanne (se olisi pitänyt tehdä jo perheen perustamisvaiheessa, mikäli ette ole vielä). Viettäkää aikaa keskenänne - siitäkin voi puhua. Lapsiperheen perustaminen on aina kahden ihmisen sitoumus, ei vain toisen! Niin sen pitäisi aina mennä =)

      • kuunnella

        Nalkuttava vaimo varsinkin lasten aikana on myrkkyä suhteelle.
        Samoin kuin liikaa ryyppäävä mies.


    • Ajattelinvain

      Lukematta muuta kuin aloitusviestisi vastaan:

      Mieleeni tulee ensin ajatus, että luettelet tuossa asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä elämässä ja jotka hoidat ja olet järjestänyt niin kuin sitä haluat.

      Tiedätkö mitä miehesi haluaisi, mikä hänelle olisi tärkeää? Onko se siisti, esteettinen koti, lahjat, juhlat ja muistamiset? Vaiko kenties yhteinen tekeminen kodin ulkopuolella, huomiointi arjessa, yhteiset kiinnostuksen kohteet.
      Ehkä mies on erkaantunut, koska sinä olet järjestänyt elämäsi ja lasten elämän sillä tavalla kuin sinä haluat, eikä miehelle enää jää sijaa siinä perhe-elämässä ja parisuhteessa muuten kuin sinun haluamallasi ja määräämälläsi tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1635
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1312
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1059
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      897
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      815
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      729
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      711
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      694
    Aihe