Jos niin olisi, kukaan ei enää uskaltaisi opiskella lääkäriksi. Jos lääkäri katsottaisiin aina vikapääksi potilaan kuolemaan ja pantaisiin viralta, olisi mahdotonta saada esim. reseptejä uusituksi.
Onko potilaan kuolema aina lääkärin vika?
12
203
Vastaukset
koska kaikkihan me ollaan kuolevaisia,ja jos se tulee potilaana ollessa ,niinkuin kai se tulee kuitenkin joskus.
Eihän lääkäreillä ole mahtia pitää potilasta hengissä jos sairaus tai vamma on kuolemaksi.
Usein potilas itse ei saavu ajoissa hoitoa saamaan. Pahaksi päässyt tulehdus on vaikea hoidettava,varsinkin jos potilas on jo aiemmin ollut huonokuntoinen.
Tämä sikainfulenssakin on vaikeaa hoitaa jos ei hae apua ajoissa,. Ainahan niitä ikäviä tapauksia sattuu lääkäreillekkin,nyt varsinkin, kun tautiin on niin monta kuollut,ihmeitä aina odotetaan vaikeissakin tapauksissa.
Näihin on maallikon vaikea ottaa minkäänlaista kantaa,Tietääkö kukaan, paljonko ihmisiä menehtyi esim takavuosien honkongilaisen flunssan seurauksiin? Olemme joka vuosi saneet syksyisin ja alkutalvesta jonkun flunssaviruksen aiheuttaman kuumeilun, mutta enpä muista, että kuolemantapaukset olisi aikaisemmin yksitellen mediassa kuulutettu.
Onko jäljellä tilastoja näistä flunsskausista?- Hössötystä
Makriina kirjoitti:
Tietääkö kukaan, paljonko ihmisiä menehtyi esim takavuosien honkongilaisen flunssan seurauksiin? Olemme joka vuosi saneet syksyisin ja alkutalvesta jonkun flunssaviruksen aiheuttaman kuumeilun, mutta enpä muista, että kuolemantapaukset olisi aikaisemmin yksitellen mediassa kuulutettu.
Onko jäljellä tilastoja näistä flunsskausista?Flunssa oli tavanomainen ei siitä haloota nostettu. Sehän kuului elämään jos kuoli joku, hän oli jo valmiiksi sairas. Ei siitä sen enenpää.
Nyt seisotaan pitkissä jonoissa ulkona, koska itse olen se tärkein. Ihmisten itsekkyys on noussut päälimmäiseksi olla minä ensin. Miksi se tärkein olen...
Miksi ei ole kutsuna laitettu ja kelloajalla koska on tiedetty flunssan ajankohta ja rokotuslääkkeen tulo?
Miksi ei kutsuta rokotuksiin vaikkapa urheiluarenanalle sisäpuolelle kylmästä. Siksikö jotta heikommat sortuisivat oikeasti flunssan huomaan. Sittenhän saadaan säästettyä rokotuslääkettä ja monta muuta asiaa kun ei ole liikaa jakajia. Jokaiselle on luultavasti jo syntymässä määrätty elämän pituus. Siihen kuuluu terveys ja tuleva sairaus. Lääkäri ei ole jumala, mutta voi joskus saada elämään pituutta. Jos Luoja suo.
Outoa on hössötys. Täältä lähdetään kun aika on. Oli flunssa tahi ei. - järki hoi
Hössötystä kirjoitti:
Flunssa oli tavanomainen ei siitä haloota nostettu. Sehän kuului elämään jos kuoli joku, hän oli jo valmiiksi sairas. Ei siitä sen enenpää.
Nyt seisotaan pitkissä jonoissa ulkona, koska itse olen se tärkein. Ihmisten itsekkyys on noussut päälimmäiseksi olla minä ensin. Miksi se tärkein olen...
Miksi ei ole kutsuna laitettu ja kelloajalla koska on tiedetty flunssan ajankohta ja rokotuslääkkeen tulo?
Miksi ei kutsuta rokotuksiin vaikkapa urheiluarenanalle sisäpuolelle kylmästä. Siksikö jotta heikommat sortuisivat oikeasti flunssan huomaan. Sittenhän saadaan säästettyä rokotuslääkettä ja monta muuta asiaa kun ei ole liikaa jakajia. Jokaiselle on luultavasti jo syntymässä määrätty elämän pituus. Siihen kuuluu terveys ja tuleva sairaus. Lääkäri ei ole jumala, mutta voi joskus saada elämään pituutta. Jos Luoja suo.
Outoa on hössötys. Täältä lähdetään kun aika on. Oli flunssa tahi ei.H1N1-taudista tiedettiin etukäteen, rokotteen tiedettiin valmistuvan jakeluun osissa. Joten tuo kaikki rokotusaikataulu olisi voitu järjestää toisin, sisätiloihin. Koska kerran väestö oli jo priorisoitu rokotusjärjestelmään, niin olisi pitänyt tv:ssä, radiossa, lehdissä, netissä jne ilmoittaa rokotuksien alkamisajankohta aina kullekin ryhmälle. Nyt on ollut paljon paniikkia ja ihmisten turhaa juoksuttamista ja taas toisten etuilijoiden tunkemista jonoihin.- Alkaa vaan näyttää siltä, mitä teknillisempi ja automaattisempi tämä maailma on, sen huonompi on tulos ja se viimekäden tärkein: sairaanhoitohenkilöstö on aivan riittämätöntä. Ainakin tv1:n illan ohjelmassakin oli aika keskeneräisyydentuntu koko jakelusta ja käytännön toiminnasta vielä tänään.
- liian vanha
järki hoi kirjoitti:
H1N1-taudista tiedettiin etukäteen, rokotteen tiedettiin valmistuvan jakeluun osissa. Joten tuo kaikki rokotusaikataulu olisi voitu järjestää toisin, sisätiloihin. Koska kerran väestö oli jo priorisoitu rokotusjärjestelmään, niin olisi pitänyt tv:ssä, radiossa, lehdissä, netissä jne ilmoittaa rokotuksien alkamisajankohta aina kullekin ryhmälle. Nyt on ollut paljon paniikkia ja ihmisten turhaa juoksuttamista ja taas toisten etuilijoiden tunkemista jonoihin.- Alkaa vaan näyttää siltä, mitä teknillisempi ja automaattisempi tämä maailma on, sen huonompi on tulos ja se viimekäden tärkein: sairaanhoitohenkilöstö on aivan riittämätöntä. Ainakin tv1:n illan ohjelmassakin oli aika keskeneräisyydentuntu koko jakelusta ja käytännön toiminnasta vielä tänään.
kiillotti itse presidentti kertomalla että hän ei ole vielä ottanut rikotusta. Ei kai kukaan sellaista epäilekkään että maan esimerkillisimmät johtajat joille siitä vastuusta ruhtinaallisesti maksetaan, menisivät kiilaamaan jonoissa. Meillähän on tämä demokratia.
Mitä ilmeisimmin on ainnakin ollut mahdollista heille mennä jonon ohi. - *Kukkahame*
liian vanha kirjoitti:
kiillotti itse presidentti kertomalla että hän ei ole vielä ottanut rikotusta. Ei kai kukaan sellaista epäilekkään että maan esimerkillisimmät johtajat joille siitä vastuusta ruhtinaallisesti maksetaan, menisivät kiilaamaan jonoissa. Meillähän on tämä demokratia.
Mitä ilmeisimmin on ainnakin ollut mahdollista heille mennä jonon ohi.Eilen illalla oli ajankohtais ohjelma jossa oli täyttä asiaa tästä H1N1stä, nuo rokotteetkin selvisi, ja tuottaja ei pysty valmistamaan niin nopeaan tahtiin kuin niitä tarvitaan.
Suomi on pieni maa ja jotenkin se henkilömäärä mitä esim Ruotsissa on saa enemmän rokotettakin erissä, ei se sen kummempaa ole.
Kyllä minin alueellani on aivan selvät ohjeet netissä miten kansalaiset on jaettu ryhmiin, ajat ja paikat ymmärrettävästi ruudulla ja usein käynkin vilkasemassa, tuleeko muutoksia kun kuulun riskiryhmään, mutta olen yli65, se heittää viimeiseen mahdollisuuteen saada tuo rokote.
Lisäksi on omat sivut netissä josta saa kaikenlaista tietoa kyseisestä pandemiasta. *Kukkahame* kirjoitti:
Eilen illalla oli ajankohtais ohjelma jossa oli täyttä asiaa tästä H1N1stä, nuo rokotteetkin selvisi, ja tuottaja ei pysty valmistamaan niin nopeaan tahtiin kuin niitä tarvitaan.
Suomi on pieni maa ja jotenkin se henkilömäärä mitä esim Ruotsissa on saa enemmän rokotettakin erissä, ei se sen kummempaa ole.
Kyllä minin alueellani on aivan selvät ohjeet netissä miten kansalaiset on jaettu ryhmiin, ajat ja paikat ymmärrettävästi ruudulla ja usein käynkin vilkasemassa, tuleeko muutoksia kun kuulun riskiryhmään, mutta olen yli65, se heittää viimeiseen mahdollisuuteen saada tuo rokote.
Lisäksi on omat sivut netissä josta saa kaikenlaista tietoa kyseisestä pandemiasta.missä Jälkiviisaat arvostelivat Suomalaista terveydenhoitoa,joka on nyt tilastoitu 30 huonoiman
maan joukkoon. Kummallista tilastotietoa kun ennen se oli tilaston huippuhyvä.
Alas laittoivat koko terveyshoison Sirkustahan se on ollut. Ne jonot, joissa Riskiryhmät seisoivat tuntitolkulla, on kamalaa katseltavaa.
Itse olen onneksi "Terve vanhus" ja en tarvitse olla ensimmäisten joukossa . Sain kyllä kutsun juuri paripäivää sitten siihen jokavuotiseen yli 65 vuotisten rokotukseen johonka menenkin ensiviikolla jos sen sikarokotuksen saa samalla ,aion ottaa, omaisten painostuksesta kylläkin.Olenkin jo 75 v
Että sillain.ullamirjami kirjoitti:
missä Jälkiviisaat arvostelivat Suomalaista terveydenhoitoa,joka on nyt tilastoitu 30 huonoiman
maan joukkoon. Kummallista tilastotietoa kun ennen se oli tilaston huippuhyvä.
Alas laittoivat koko terveyshoison Sirkustahan se on ollut. Ne jonot, joissa Riskiryhmät seisoivat tuntitolkulla, on kamalaa katseltavaa.
Itse olen onneksi "Terve vanhus" ja en tarvitse olla ensimmäisten joukossa . Sain kyllä kutsun juuri paripäivää sitten siihen jokavuotiseen yli 65 vuotisten rokotukseen johonka menenkin ensiviikolla jos sen sikarokotuksen saa samalla ,aion ottaa, omaisten painostuksesta kylläkin.Olenkin jo 75 v
Että sillain.niin jos joku ei tiedä olen täälä naapurimaassa jossa sama viirus myllää. Mutta jonoja en ole nähnyt missään rokotuspisteissä!
- laivassa
liian vanha kirjoitti:
Mitä ilmeisimmin on ainnakin ollut mahdollista heille mennä jonon ohi.Ei ne korkeat henkilöt kansanjoukoissa kulje, autoilla viedään ja tuodaan paikasta toiseen.
Lääkärin tekemiin virheisiin puututaan usein liian herkästi.
Kukaan lääkäri ei varmasti tee virhettä toimenpiteessä tai sairauden määrittelyssä harkitusti, mutta kaikille meille tapahtuu virheitä, miksi ei sitten lääkäreille.
Monen potilaan omaisella on ensimmäinen syyttelyn kohde juuri lääkäri, joka ei tutkinut tuota tai tuota, vaan teki noin ja potilas kuoli.
Lääkäriksi opiskelevalla ja ammatissaan toimivalla on nykyisenä aikana varmasti suunnaton hätä, kaikkia ei voi auttaa vaikka halauaisi, ei ole keinoja enempää kuin niitä olemassa ja käytettävissä.
Eiköhän meidän jokaisen olisi hyvä joskus antaa tunnustustakin omalle lääkärillemme.
Moitteita ja syytöksi heille osoitetaan, mutta osaammeko osoittaa myös kiitosta hyvästä hoidosta itsemme, tai vaikka menehtyneen läheisemme osalta.
Lääkärikin on ihminen ja aina ei ole ehkä tarpeenkaan jatkaa toivotonta taistelua kuoleman kanssa, joka kuitenkin aina voittaa parhaankin lääkärin.- Lorena*
Läheisen menetykseen kuuluu aina ensinnä syyttely, syytetään henkilökuntaa miksi eivät tehneet sitä tai tätä, miksi hoito johti tähän. Niitä syytöksiä saa henkilökunta kuullakseen pilvin pimein. Syyttelyvaiheen jälkeen tulee jossittelu-vaihe, jos olisi tehty toisin, tulos olisi toinen. Sitten tulee hiljalleen hyväksymisvaihe, näin on käynyt ja tästä on jatkettava eteenpäin. Näin se prosessi menee, sen tietää hyvin hoitohenkilökunta, suhtautuvat syyttelyihin empaattisesti,kaikki mahdollinen on yritetty ja tehty, sittenkin tulos on tämä.
Prosessi on henkilökunnan tiedostettava muuten sitä työtä ei jaksa tehdä, kylmä pakkaus niskanpäällä on vaikea tilanne joka syyttelystä tulee, on vain kestettävä ja jatkettava työtä. Ei ne syyttelyt mukavia ole kuulla, usein on paha mieli pitkän aikaa, kun tietää kaikki mahdollinen on tehty, muuta ei voinut.
Kyllä loppumetreillä sairaaloissa tehdään kaikki voitava mitä lääketieteellinen mahdollisuus vain on, mutta joku on kaikkea ylempänä, siihen on totuttava, pieni hiljainen hetki jokaisen tapauksen jälkeen tulee jokaiselle näin se vain menee. Kun on ammatin valinnut, varjopuolet on kestettävä, kovaa on joskus se hyväksyä.
Lääkärin ammatti ei ole läheskään kaikille praktiikkaa harjoittaville mitenkään parhaasta päästä ammattien joukossa. Kaukana siitä.
Jopa terveysasemat joutuvat kutsumaan paikalle riehuvia sekopääasiakkaita. Nämä ovat käyttäneet teräaseitakin lääkäreitä ja muuta henkilökuntaa kohtaan.
Lääkäreiden itsemurhat eivät ole ammattikunnassa harvinaisia. On myös päihteiden käyttöä ja sitä rataa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747