Onko suurin totuus valhetta?

Viimeaikojen keskusteluissa on käynyt ilmi, että korkeimmin Raamattua tutkineet, papit, eivät itsekään usko Raamatun totuuteen.

Tuo herättää kysymyksiä. Onko Raamatussa perätontä tietoa, epätotuutta, jota arkikielessä nimitetään valheeksi?

Meillähän ei ole uskoa, on vain uskonto ja sen myötä uskomuksia. Käsittämätömyyskö kaikesta, senkö vain tiedämme.

56

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi*

      on kyllä totta. Vaikean kysymyksen teit Ruuneperi. Jos lähdetään siitä, että Taivasten valtakunta on sisällämme, niinkuin Kristus sanoi, niin lukemattomat ihmiset ovat siinä valtakunnassa mukana. Se on nähtävä henkisenä valtakuntana, joka on ja vaikuttaa.

      Tiedämmehän, että on olemassa yhteys ihmisten välillä, telepatiaako, siitä emme voi olla varmoja, mutta on jokin trasendentti todellisuus tämän aineellisen rinnalla. Minusta se on lohdullista, että tuli Vapahtaja, joka antoi henkensä asian (siis meidän) puolestamme ja armon jälkeenjääville.
      Jätti meille ohjeen rakastaa lähimmäistä niinkuin itseämme. Minusta Kristus oli radikaali, temppelissä kaatoi
      rahanlainaus pöydät nurin, ja tajusi eron pyhyyden ja epäpyhyyden välillä.

      Kyllä silloin luotiin jotakin suurta, jota en pysty kieltämään.

      On olemassa paljon pappeja, joille usko on elävä, päinvastaistakin toki, mutta se ei ole oleellista. Kyllä minä yhdyn Jungin näkemykseen, että usko/uskonto on tarpeellinen, jopa kaunis psykoterapeuttinen tarve ihmiselle.

      Vaikka katselisi asiaa Desmond Morriksenkin tavalla Alastoman apinan tarpeesta Jumalasta "superisänä" so what,
      jos me sitä tarvitsemme, se meille luotiin, rakennettiin, sisäinen henkinen valtakunta.

      • Leino fani

        On monta uskoa päällä maan

        ja toinen toista kiittää,

        mut laulajalla yks' usko on vaan

        ja hälle se saapi riittää:

        Min verran meissä on lempeä,

        sen verran meissä on ijäistä

        ja sen verran meistä myös jäjelle jää,

        kun päättyvi päivä tää.


      • Sotajoukkojen voimallahan kristinuskoa tuotiin ns. ristiretkillä. Jalkapuu oli merkittävä opetuskeino, häpeärangaistus, joka pantiin toimeen kirkon eteisessä tai pihamaalla sunnuntaisin kirkomenojen aikaan. Ne menot saattoivat kestää kuusikin tuntia. Jalkapuurangaistuksen saattoi saada poissaolosta kirkonmenoista tai muista toimituksista sekä poistumisesta kesken näistä toimituksista. Tämä rangaistus poistettiin kyllä 1850 jälkeen. Kuitenkin A. Kivi "Seitsemässä veljeksessä" kuvasi jalkapuu-uhkaa. En kuitenkaan yo. "kasvatuskuvausta" pidä ihan merkittävimpänä näyttönä kirkon rikoksista ja täydentävää en lähde jaarittelemaan.

        Kuitenkin eräs esimerkki; sotajoukkojen mukana on sotilaspastorit, johtajat ja lupaavat joukoillensa jumaliensa tuen. Näin molemmin puolin rintamia. Uskovatkohan he todella sanoihinsa? Tuleeko jumalat jakomielitautisiksi? Jos tuleekin tappio, onko silloin jumalat rangaisseet?

        Ei minulle tämä koko aihe ole tärkeä. Olen ratkaisuni tehnyt, joskus olen "painini" käynyt, paljon olen myöskin keskustellut sananselittäjien kanssa. Voin käyttää aikaani muuhunkin, kuin hyödyttömään.


      • rehellisesti*
        ynnämuu kirjoitti:

        Sotajoukkojen voimallahan kristinuskoa tuotiin ns. ristiretkillä. Jalkapuu oli merkittävä opetuskeino, häpeärangaistus, joka pantiin toimeen kirkon eteisessä tai pihamaalla sunnuntaisin kirkomenojen aikaan. Ne menot saattoivat kestää kuusikin tuntia. Jalkapuurangaistuksen saattoi saada poissaolosta kirkonmenoista tai muista toimituksista sekä poistumisesta kesken näistä toimituksista. Tämä rangaistus poistettiin kyllä 1850 jälkeen. Kuitenkin A. Kivi "Seitsemässä veljeksessä" kuvasi jalkapuu-uhkaa. En kuitenkaan yo. "kasvatuskuvausta" pidä ihan merkittävimpänä näyttönä kirkon rikoksista ja täydentävää en lähde jaarittelemaan.

        Kuitenkin eräs esimerkki; sotajoukkojen mukana on sotilaspastorit, johtajat ja lupaavat joukoillensa jumaliensa tuen. Näin molemmin puolin rintamia. Uskovatkohan he todella sanoihinsa? Tuleeko jumalat jakomielitautisiksi? Jos tuleekin tappio, onko silloin jumalat rangaisseet?

        Ei minulle tämä koko aihe ole tärkeä. Olen ratkaisuni tehnyt, joskus olen "painini" käynyt, paljon olen myöskin keskustellut sananselittäjien kanssa. Voin käyttää aikaani muuhunkin, kuin hyödyttömään.

        etkö näe mitään hyvää kristinuskossa, kun luettelet vain epäkohdat?


      • .....
        ynnämuu kirjoitti:

        Sotajoukkojen voimallahan kristinuskoa tuotiin ns. ristiretkillä. Jalkapuu oli merkittävä opetuskeino, häpeärangaistus, joka pantiin toimeen kirkon eteisessä tai pihamaalla sunnuntaisin kirkomenojen aikaan. Ne menot saattoivat kestää kuusikin tuntia. Jalkapuurangaistuksen saattoi saada poissaolosta kirkonmenoista tai muista toimituksista sekä poistumisesta kesken näistä toimituksista. Tämä rangaistus poistettiin kyllä 1850 jälkeen. Kuitenkin A. Kivi "Seitsemässä veljeksessä" kuvasi jalkapuu-uhkaa. En kuitenkaan yo. "kasvatuskuvausta" pidä ihan merkittävimpänä näyttönä kirkon rikoksista ja täydentävää en lähde jaarittelemaan.

        Kuitenkin eräs esimerkki; sotajoukkojen mukana on sotilaspastorit, johtajat ja lupaavat joukoillensa jumaliensa tuen. Näin molemmin puolin rintamia. Uskovatkohan he todella sanoihinsa? Tuleeko jumalat jakomielitautisiksi? Jos tuleekin tappio, onko silloin jumalat rangaisseet?

        Ei minulle tämä koko aihe ole tärkeä. Olen ratkaisuni tehnyt, joskus olen "painini" käynyt, paljon olen myöskin keskustellut sananselittäjien kanssa. Voin käyttää aikaani muuhunkin, kuin hyödyttömään.

        elämää kohtaan tässä puhuu, pitipä vaan tähänkin sorkkaista.


      • En ymmärrä tätä lapsellisuutta mikä suomalaisissa vallitsee. Kokeilisivat miltä tuntuu jokin toinen uskonto ja tulkaa sitten sanomaan miltä tuntui. Perehtykää sitten raamatun sanomaan ,tai kirkossa kuunnelkaa mitä siellä sanotaan. TÄLLÄ SIVULLA ON NIIN MONTA MÖHLÄÄ VASTAUSTA ETTÄ PAKKO OLI SEKAAN SANOA.


    • Pillatus

      Nykyisin Raamattua tutkitaan historiallis-kriittisesti. Raamatussa on paljon symboliikkaa, on ikivanhoja taruja ja mystiikkaa. Raamattu ei ole tieteellinen kirja kuten tietänet. Senpä takia kysymyksesi on täysin typerä.

      • ei tuomitseva

        etsivän ihmisen kysymyksinä näen nämä. Ei siinä ole mitään väärää, pikemminkin päinvastoin.


      • Myös "Kalevalassa" on symboliikkaa. Ja monessa muussa.


      • pilvi*
        ynnämuu kirjoitti:

        Myös "Kalevalassa" on symboliikkaa. Ja monessa muussa.

        mutta ei symbolikalla vielä pitkälle pötkitä. Et kyllä vastannut, näetkö edes mitään hyvää kristiuskon perimmäisessä sanomassa Ynnämuu?


      • Atolfia

        historiaan pohjautuvaa tietoa, mutta myös ihmisten kertomuksiin perustuvaa tarinointia. Eihän kaikkea ole pakko uskoa, voi käyttää omaa järkeäänkin.

        Jumalaan kuitenkin uskon. Täytyy olla jokin suurempi voima, johon tukeutua.

        Kiihkoilu uskonasioissakin on pahasta. Kultainen keskitie lienee paras muoto siinäkin asiassa. Jumalaan uskominen lienee äitini perua, josta olen hänelle kiitollinen.


      • pilvi* kirjoitti:

        mutta ei symbolikalla vielä pitkälle pötkitä. Et kyllä vastannut, näetkö edes mitään hyvää kristiuskon perimmäisessä sanomassa Ynnämuu?

        Oletko ottanut mahdollisuuksien mukaan selvää, mistä nämä "perimmäiset sanomat" ovat peräisin? Toki kirkon palveluksessa saattaa jo olla ihan hyvään asiaan pyrkiviäkin.


      • Atolfia kirjoitti:

        historiaan pohjautuvaa tietoa, mutta myös ihmisten kertomuksiin perustuvaa tarinointia. Eihän kaikkea ole pakko uskoa, voi käyttää omaa järkeäänkin.

        Jumalaan kuitenkin uskon. Täytyy olla jokin suurempi voima, johon tukeutua.

        Kiihkoilu uskonasioissakin on pahasta. Kultainen keskitie lienee paras muoto siinäkin asiassa. Jumalaan uskominen lienee äitini perua, josta olen hänelle kiitollinen.

        Yritänkin usein välttää uskonasioita. 'Varsinkin silloin, jos näen "täysin ehdottomat mielipiteet". Ainakin tältä illalta minulle riittää. Hyvää yötä!









        2


      • Nukku Matti
        ynnämuu kirjoitti:

        Yritänkin usein välttää uskonasioita. 'Varsinkin silloin, jos näen "täysin ehdottomat mielipiteet". Ainakin tältä illalta minulle riittää. Hyvää yötä!









        2

        Nuku hyvin kaikessa rauhassa !


      • pookionki
        Atolfia kirjoitti:

        historiaan pohjautuvaa tietoa, mutta myös ihmisten kertomuksiin perustuvaa tarinointia. Eihän kaikkea ole pakko uskoa, voi käyttää omaa järkeäänkin.

        Jumalaan kuitenkin uskon. Täytyy olla jokin suurempi voima, johon tukeutua.

        Kiihkoilu uskonasioissakin on pahasta. Kultainen keskitie lienee paras muoto siinäkin asiassa. Jumalaan uskominen lienee äitini perua, josta olen hänelle kiitollinen.

        http://www.youtube.com/watch?v=D5HEPX7lg0A


      • hassu lapsi*

      • Laritsa M
        Atolfia kirjoitti:

        historiaan pohjautuvaa tietoa, mutta myös ihmisten kertomuksiin perustuvaa tarinointia. Eihän kaikkea ole pakko uskoa, voi käyttää omaa järkeäänkin.

        Jumalaan kuitenkin uskon. Täytyy olla jokin suurempi voima, johon tukeutua.

        Kiihkoilu uskonasioissakin on pahasta. Kultainen keskitie lienee paras muoto siinäkin asiassa. Jumalaan uskominen lienee äitini perua, josta olen hänelle kiitollinen.

        Uskon, että on olemassa Korkeampi Voima. On pakko uskoa, kun en tiedä mihin avaruus loppuu. Loppuuko se tiiliseinään? Jos niin on, mitä seinän takana mahtaa olla?

        Kirkko löpinöineen on huuhaata. En käsitä kuinka virsien kailottaminen ja isämeitää mumiseminen voisi olla Jumalan mieleen.

        Rakkauden ja armon valossa....


      • ilahtunut+++
        Laritsa M kirjoitti:

        Uskon, että on olemassa Korkeampi Voima. On pakko uskoa, kun en tiedä mihin avaruus loppuu. Loppuuko se tiiliseinään? Jos niin on, mitä seinän takana mahtaa olla?

        Kirkko löpinöineen on huuhaata. En käsitä kuinka virsien kailottaminen ja isämeitää mumiseminen voisi olla Jumalan mieleen.

        Rakkauden ja armon valossa....

        sellaisiksi ne muutuvat. Hieno Laritsa M, tuo korkeampi voima kantaa pitkälle !


      • Atolfia
        Nukku Matti kirjoitti:

        Nuku hyvin kaikessa rauhassa !

        Jostain syystä Ynnämuun iestin perään ei hyväksytä vastausta, niin skriivaan sen tähän.

        Olen pahoillani, jos ärsytin kirjoituksellani sinua, mutta sanoin vain mielipiteeni ja arveluni. Ei mitään faktaa tietoa, paitsi se, että uskon Jumalaan. Jos se sinua ärsytti, niin todella pyydän anteeksi.

        Toivottavasti et menettänyt yöuniasi minun tyhmyyteni takia, se niin helposti häiriintyy.


    • Tuskin viimeistä totuutta on muussa kuin kuolemassa, sieltä ei voi palata vastaamaan vastaamattomiin kysymyksiin.

      Raamatun oppeihin sisältyy todella sellaista mystiikaakin ettei sen saloihin varmasti kukaan pääse niin syvälle, että voisi sanoa ono se totta vai valhetta.
      Ihmisen on vain hyvä luottaa johonkin. Erilaiset uskonnot tarjoavat siihen mahdollisuuden esittelemällä oman jumaluutensa, korkeimman voiman joka hallitsee elämää ja kuolemaa.
      Kaikissa uskonnoissa on kuitenkin samaa kuin raamatussa, yksi pyhyys, yksi usko.

      Oma uskoni, oma mieleni joka sanelee minulle mihin uskon ja luotan, on luonut minulle oman Jumalakuvan jossa ei ole merkitystä saamieni tietojen ja opetusten totuudenmukaisuus, vaan se, että olen löytänyt sen voiman jonka puoleen käännyn epätoivossani ja heikkoudessani.

      En lue raamattua totuuden vaan sanoman tähden.
      Romaanitkin antavat monille mielikuvia ja uskomuksia, vaikka niiden sisällön jokainen tietää muunnetuksi totuudeksi, kirjoittajan totuus ei ole aina yleinen totuus. Sen kun oppii ymmärtämään, ei etsi totuutta, vaan syvyyttä sanomassa.

      Historia on kuten se kirjoitetaan.
      Raamatun historiakin on jonkun sen ajan ihmisen näkemys siitä asiasta, ja voi olla, että jos olisi ollut enemmän viisaita vaeltajia, raamattukin olisi kirjoitettu toisin.

      Raamattujakin on monia, siksi en korosta sitä ainoaksi oikeaksi kirjaksi, koska usko ei lopultakaan ole samaa kuin raamattu. Sisäinen minuus sanelee uskooko jonkin ainoaan totuuteen, vai epäileekö kaikkea.
      Paras oliskin olla ainainen etsijä ja epäilijä, ehkä silloin se minuuskin olisi lähempänä ja oma usko olisi itselle ainoa totuus jota vaalia.

      • *Kukkahame*

        Kristinuskossa meillä kaikilla on sama Jumala, sama sanoma oikeasta ja väärästä, minulle on aivan sama minkä kirkkokunnan kirkkoon menen, kieli ratkasee.

        Jokaisen kirkossa käynnin jälkeen on mietittävä mikä olikaan päivän saarnassa se ydin, ei se niin helppo ole, monikin pappi puhuu vertauksia, viittaa Raamatun lukuun ja säkeeseen, joskus mietin ettei se papillekaan helppoa ole kansalaisia kaitsea.

        Papitkin ovat hyvin erilaisia, monikin on sitä mieltä että kirkkokansa osaa raamatun ulkoa jopa tietää säkeet ja jakeet, en minä ainakaan.

        Tästä päästään siihen että tutkijat on ne ketä hyvänsä ovat yhtä lailla arvoituksellisia, osa tutkijoista on kristittyjä osa myös ateisteja, kukin tutkii saa tuloksia ja julkaistaan.

        Tällä alalla taitaa riittä vielä monellekin sukupolvelle tutkittavaa, eivät ne kirkolliset asiat helposta päästä ole, saamme varmasti lukea uusiakin tutkimustuloksia jos vain ikää riittä.

        Vaikka juutalaiset ovat Herran valittu kansa on heillä oma uskonto, osa on kristittyjä ja kansa pieni.

        Onko mitään uskontoa tutkittu niin perin juurin kuin kristinuskoa, siitä riittää kyllä vielä hommaa tulevillekin sukupolville, pahaa pelkään ettei se aukea vielä muutamaan vuosituhanteen.


    • maan korvessa

      Alustaja on sohaissut kepillä muurahaispesää.
      Asia on suuri ja monisäikeinen.
      Liian usein aloitetaan väittämät lauseella, jossa väitetään jonkun sanoneen jotain.
      Niin tässäkin avauksessa.
      Missä keskusteluissa on käynyt ilmi? Kutka tai ketkä papit eivät usko raamatun totuuteen?
      Raamattu on kirjoitettu noin pari tuhatta vuotta sitten ihan toisenlaiseen maailmaan, kuin tämä maailma, jossa nyt elämme.
      Kirjan sanoma on alkuaan tarkoitettu lähi-idän ihmisille, siis aivan toisenlaiseen kulttuuriin, jossa me täällä pohjolassa elämme.
      Kuten kirjoissa ja tarinoissa yleensä, viljellään raamatussakin paljon vertauskuvia ja kuvakieltä. Kaikkea mitä raamatussa lukee, ei pidäkään ottaa kirjaimellisesti vain vertauskuvallisesti.
      Puutteineenkin ja mahdollisine ylilyönteineenkin raamattu on oivallinen elämäntaidon oppikirja, tänäänkin.
      Ajateltakoon vaikkapa kymmentä käskyä. Ne ovat perustana meidänkin lainsäädännössä.
      Väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitan, että en ole ammattilainen "uskon" asioissa, enkä ole myöskään ammattilainen raamatun tuntijana. Olen vain pieni ihminen omine vajavaisuuksineen, mutta raamattu on kyllä kirjahyllyssäni ja joskus kädessäkin.

    • jjoutava

      Raamattua ja kirkkoa ei niinvain muuteta tai nykyaikaisteta.
      Olen aina uskonut tieteisiin ja tiedemiehiin.
      Nyt kuitenkin löysin kirjastosta Herra Tompkinsin "Uusi maailma" nimisen teoksen.

      Tiedemies George Gamow n kirjoittama "Herra Tompkins fysiikan ihmemaassa". On saanut uudistetun nykyaikaistetun version. v 2002
      Russel Stannard on saanut kunnian uudistaa sellaisen klassikon, kannessa kuitenkin on nimet
      George Gamow & Russel Stannard. En siitä esitä purnausta.
      Mutta miten voisi raamatulle tehdä saman, en kyllä purnaisi siitäkään.

    • löytänyt**

      Sanassa sanotaan, että "etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan". Aloittajaa selvästi askarruttaa totuuden etsiminen. Vakuutukset otetaan turvaksi jos jotain kuitenkin tapahtuu.... Samoin sielunsakin vakuuttajat heikkoudessaan avaavat sydämensä uskolle Jumalaan...jos kuitenkin. Mitä haittaa muille siitä on. Itselle elämä kuitenkin muuttuu ja on suuremmat voimat suojana ja suunta mihin päin uskossaan huokaa.

      Paljon on raamatussa viisauden sanoja elämän evästykseksi. Siellä on myös kerrottu, miten ihmiskunnan ja maapallon tila kehittyy. On Israelin kansan kohtalot etukäteen ennustettu. Ja nämä on kirjoitettu jo ennen kristinuskon syntyä.

      • myös..

        Suomi on toinen Jumalan omaisuuskansa. Kansoille käy sen mukaan, miten he suhtautuvat Israeliin, näin sanoo Raamattu, joka on Jumalan ilmoitus ihmisille. Ennustusten mukaan lopun ajat ovat lähellä, kaikki ennustukset ovat toteutuneet viimeistä piirtoa myöten. Lukekaa Ilmestyskirjaa.


      • nimimerkki
        myös.. kirjoitti:

        Suomi on toinen Jumalan omaisuuskansa. Kansoille käy sen mukaan, miten he suhtautuvat Israeliin, näin sanoo Raamattu, joka on Jumalan ilmoitus ihmisille. Ennustusten mukaan lopun ajat ovat lähellä, kaikki ennustukset ovat toteutuneet viimeistä piirtoa myöten. Lukekaa Ilmestyskirjaa.

        Olen elänyt jo yhden 'maailmanlopun' ajan se oli helluntaiseurakunnan ennuste oli tarkka päivämääräkin koska koko maailma tuhoutuu.
        Oli jonkun verran hysteriaa, olin vain niin ymmärtämätön lapsi vielä ettei kauhu onneksi vallannut.

        Mitä tarkoittaa loppu? Miten se tapahtuu, mikä loppuu? Sen voisi joku kertoilla kun tuntuu olevan tietoa


      • 15+14=29
        nimimerkki kirjoitti:

        Olen elänyt jo yhden 'maailmanlopun' ajan se oli helluntaiseurakunnan ennuste oli tarkka päivämääräkin koska koko maailma tuhoutuu.
        Oli jonkun verran hysteriaa, olin vain niin ymmärtämätön lapsi vielä ettei kauhu onneksi vallannut.

        Mitä tarkoittaa loppu? Miten se tapahtuu, mikä loppuu? Sen voisi joku kertoilla kun tuntuu olevan tietoa

        Jehovan todistajat ovat montakin maailmanloppua ennustaneet, mutta ovat lopettaneet monen epäonnistmisen jälkeen. Väärä tapa haalia jäseniä yhteyteensä tuo pelottelu.
        Raamatun mukaan sitä päivää ja hetkeä ei tiedä yksikään ihminen.


      • ei osia
        15+14=29 kirjoitti:

        Jehovan todistajat ovat montakin maailmanloppua ennustaneet, mutta ovat lopettaneet monen epäonnistmisen jälkeen. Väärä tapa haalia jäseniä yhteyteensä tuo pelottelu.
        Raamatun mukaan sitä päivää ja hetkeä ei tiedä yksikään ihminen.

        pidäkkään raamatusta ottaa, vaan kokonaisuus. Sanotaan siellä myös, että valvokaa ja tarkkailkaa ajan merkkejä, esim. luonnon mullistuksia.


      • 15+14=29 kirjoitti:

        Jehovan todistajat ovat montakin maailmanloppua ennustaneet, mutta ovat lopettaneet monen epäonnistmisen jälkeen. Väärä tapa haalia jäseniä yhteyteensä tuo pelottelu.
        Raamatun mukaan sitä päivää ja hetkeä ei tiedä yksikään ihminen.

        Säätiedoitus; pakkasta oli n.- 7 celliusta, hyvä rapsakka keli kävellä näin talvea odotellessa.

        Eiliseen asiaan. Hepreankieliset Israelin kirjallisuuden tuotteet olivat juutalaisten "pyhiä kirjoja."Ne siirrettiin sellaisenaan myös kristityille. Toki monien vaiheiden jälkeen, joihin kuuluu myös uskomus herran "valitusta kansasta." (muistitietoihin perustuva lähde n. 700 v ennen ajanlaskua) Se "kortti" on vieläkin käytössä. Samoin ympärileikkaus, jolla oli tarkoitus merkitä "jäsenyys."
        Näitä kertomuksiahan raamattu sisältää. Mikä onkaan vielä syvällisempi kertomusten tausta? Ja minkä verran ne on aikojen kuluessa muokkaantuneet? Säilyneet, ajallisesti madolliset, käsikirjoitukset ovat myöhemmältä ajalta, n. 900 - 1000 v. ajalaskun jälkeen. Paavalin suurelta osin tehtailemia uuden testamentin käsikirjoituksia on löydetty vähän vanhempinakin.

        Tätä kirjallisuutta on taottu esi-isiemme päähän pakolla, ihan "väärentämättömänä."Uskonnon vapauslaki tuli v. 1922. Tällä uskonolla on ollut kietoutuneena myös maallinen valta. Siitä, miten vallankäyttö jakaantui, ei pitäisi olla epäselvää. Eikä rippeet ole poistuneet vieläkään. En ole elänyt vanhaa historiallista aikaa, joten tietysti olen tietolähteisiin turvautunut.

        Kevennyksenä: kannattaisi lukea "Decamerone", vuodelta n. 1350. Tämä mestariteos kertoo myös vanhan ajan elämästä.


    • ihmiskunnan elämän syviin pohjavirtoihin,
      sen kautta meille on säilynyt meitä ennen eläleiden ihmisten totuudet, kohtalot, kuolemat.

      Mitä enemmän niihin menemme mukaan, sitä enemmän niistä alamme ymmärtää.

      Raamattu on kristinuskon pääteos, ja oli aika, jolloin ihmisten oli pakko uskoa joka sana, mitä Raamattu sisälsi. Jopa kuolemantuomion uhalla oli uskottava, kristinuskoa levitettiin miekalla.
      Omia ajatuksia ei sallittu.

      Tuo aika on jäänyt kauaksi taakse, ja nykypapit haluavat tukea ihmisten omaa ajattelua, Luojahan on antanut meille aivot päänuppimme sisään! Hän tarkoittaa, että niiden käyttö on luvallista, jopa suotavaa.

      Nykypappi ja -piispakin voi keskusteluissa kertoa omista epäilyksistään, omasta etsinnästään, omasta
      harha-ajatuksestaan menettämättä henkeään roviolla. Hän ei menetä edes virkaansa, sillä ajattelu ei ole synti.

      Raamatussa on totuuksia, monenlaisia, siellä on aikansa ihmisten kuvauksia sen ajan oloista.

      Kaiken yllä on Luoja, jonka läheisyyden voin kokea marjoja poimiessani puiden huminassa tai veden heijastuksissa järven rannalla, myös itsessäni, kaikkialla. Uskon maailman Luojaan.


      .

      • yhteydessä luontoon, läheisiini ja lähimmäisiini tunnen olevani yhteydessä Luojaani.

        Seurakunnan laulaessa yhdessä yhteys on voimakas ja hyväätekevä.

        .


      • t i e t ä ä

        Kysynkin, että kuinka moni on varmuuden vuoksi kirkon jäsen?


      • sen lämpö
        satu kirjoitti:

        yhteydessä luontoon, läheisiini ja lähimmäisiini tunnen olevani yhteydessä Luojaani.

        Seurakunnan laulaessa yhdessä yhteys on voimakas ja hyväätekevä.

        .

        on tärkeintä, se on niin lämmintä ja hyvää, ja pappien puheetkin siihen kyllä kuuluvat, mutta kyllä yhteislaulu on se juttu, se paras anti, ilmankos "Kauneimmat joululaulut" vetävät temppelit täyteen.

        Kaikkein tyhmintä on kiihkoilu niin uskonnossa kuin ateismissakin.


      • kaikkialla

        on suuria yhteisiä pohjavirtoja, se on totta.


      • ystävätär*
        satu kirjoitti:

        yhteydessä luontoon, läheisiini ja lähimmäisiini tunnen olevani yhteydessä Luojaani.

        Seurakunnan laulaessa yhdessä yhteys on voimakas ja hyväätekevä.

        .

        on yhteys Luojaan virvoittavaa ! Siksi tuntuu niin hyvältä lukea nim. Sadun kirjoitus.


      • Ramoona*
        satu kirjoitti:

        yhteydessä luontoon, läheisiini ja lähimmäisiini tunnen olevani yhteydessä Luojaani.

        Seurakunnan laulaessa yhdessä yhteys on voimakas ja hyväätekevä.

        .

        Satu, puit sanoiksi samoja tuntoja, joita minulla ja ymmärtääkseni hyvin suurella osalla ihmisiä lopulta on. Muutama vuosi sitten olin tähän pimeimpään vuodenaikaan kaikin aistein vastaanoottamassa Lohjan vanhassa kivikirkossa urkutaitelija Kalevi Kiviniemen ja Uspenskin katedraalikuoron yhteistyönä valomestari Ekku Peltomäen kanssa valmistamaa Valon Oratoriota. Siinä oli Rahmaninovin,Merikannon, Sibeliuksen ja Lasse Mårtenssonin sävellyksiä. Silloin tuntui olevan pala taivasta maan päällä, kuten luontoelämyksissäkin, tai vastasyntyneen katseessa. Jumalan kunniaksi on tehty sanomattoman upeita sävelteoksia, joita kuunnellessa voi käyttää sanaa juhlallista ylevöityä.

        Joulun ajan minullekin avaa kirkossa yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa laulettu Hoosianna-hymni, kauneimmat joululaulut myöhemmin, yritän ehtiä myös muutamaan joulukonserttiin.


      • puhvelit rannalla
        kaikkialla kirjoitti:

        on suuria yhteisiä pohjavirtoja, se on totta.

        se raamattu on. no mukavahan niitä satukirjojakin on lukea.Ajatelkaa vaikka järjellä nooan arkki. Kaikista lajeista kaksi kipaletta laivaan. Ei ollut kummosia venosen rakentajia siihen aikaan. E i ois sopinut muuta kuin kirahvit, ja norsut siihen venoseen.


      • 7+18
        kaikkialla kirjoitti:

        on suuria yhteisiä pohjavirtoja, se on totta.

        mutta teini-ikäisinä aloimme kyyseenalaistaa uskovaisuuden ja sisareni rukoili muutavan vuoden ja pyysi Jumalalta jonkinlaista merkkiä hänen olemassa olostaan. Mitään ei vaan kuulunut.

        Minun on vaikea uskoa, mutta lapsuudesta jäi pelko että jotain pahaa voi tapahtua uskottomalle.

        Vielä nykyisin kun olen hädässä, rukoilen ja pyydän apua, mutta järki sanoo että ei voi olla olemassa sellaista Jumalaa joka sallii ihmisten kidutuksen ja luonnonvoimien kärsimykset viattomille lapsille.


      • 2 + 14
        7+18 kirjoitti:

        mutta teini-ikäisinä aloimme kyyseenalaistaa uskovaisuuden ja sisareni rukoili muutavan vuoden ja pyysi Jumalalta jonkinlaista merkkiä hänen olemassa olostaan. Mitään ei vaan kuulunut.

        Minun on vaikea uskoa, mutta lapsuudesta jäi pelko että jotain pahaa voi tapahtua uskottomalle.

        Vielä nykyisin kun olen hädässä, rukoilen ja pyydän apua, mutta järki sanoo että ei voi olla olemassa sellaista Jumalaa joka sallii ihmisten kidutuksen ja luonnonvoimien kärsimykset viattomille lapsille.

        kyllä ne pahat henget..demonit asuvat joukoissamme, niillä on voimat, kyllä uskovaisellakin horjuu usko Jumalaan, ja se on vain merkki meidän heikkoudestamme

        olen sisimmältäni uskovainen ja monesti olen joutunut epäilemään mihin uskon, jos joku tekee onnelliseksi ja saan unohdettua vastoinkäymiseni, olen taas omaitseni


      • klikkaa tästä
        2 + 14 kirjoitti:

        kyllä ne pahat henget..demonit asuvat joukoissamme, niillä on voimat, kyllä uskovaisellakin horjuu usko Jumalaan, ja se on vain merkki meidän heikkoudestamme

        olen sisimmältäni uskovainen ja monesti olen joutunut epäilemään mihin uskon, jos joku tekee onnelliseksi ja saan unohdettua vastoinkäymiseni, olen taas omaitseni

        Minne se Ruuneperi peni häntä koipien välissä, täällä jo naiset haluais nuolasta , tulehan sieltä esille jos kerran avauksen teet....
        Kateus vie noenkin nenästä ...


      • klikkaa tästä kirjoitti:

        Minne se Ruuneperi peni häntä koipien välissä, täällä jo naiset haluais nuolasta , tulehan sieltä esille jos kerran avauksen teet....
        Kateus vie noenkin nenästä ...

        Palstalsiset ovat määritelleet minut riittävän perusteellisesti. Koskaan en ole ollut erityisen
        tyhmä mutta palstalaiset pystyvät näköjään tällaisenkin etäismääritelmän tekemään.

        Arvostetuksi palstalaiseksi pääsee haukkumalla Ruuneperin.


      • Omakenkäinen
        Ruuneperi kirjoitti:

        Palstalsiset ovat määritelleet minut riittävän perusteellisesti. Koskaan en ole ollut erityisen
        tyhmä mutta palstalaiset pystyvät näköjään tällaisenkin etäismääritelmän tekemään.

        Arvostetuksi palstalaiseksi pääsee haukkumalla Ruuneperin.

        Eihän sinuun nyt vaan ole iskenyt ylemmyyskompleksi, kun meidän arvokkuuttamme noin mittaat. On iskenyt. Parane nyt omiin kenkiisi :)


      • Noin minäkin kirjoittaisin jos tietäisin ja osaisin. Minut nimettiin jopa kristinuskon pilkkaajaksi kun toistin yleisen tiedon, etteivät papitkaan usko kirjaimellisesti Raamattuun.

        Kuvasit kauniisti Luojaa. "Levolle lasken Luojani armias ole suojani". Luoja mainitaan tuossa muutakin kuin loppusoinnun takia.

        Ihmisellä on aina ollut tarve palvella jotakin suurta. Tämä Suuri on kaiken yläpuolella, käsittämätön mutta kaivattu.

        Luonnonkansat aikoinaan ja vieläkin, palvovat Henkiä. Vaistonvaraisesti nämä olivat varmaan lähempänä Luojaansa kuin ulkoa läksynsä lukeneet nykyihmiset. Kunniotus luontoa kohtaan oli vaistonvaraista mutta oikeaa ja aitoa.


    • Kerettiläinen

      Uskontoihin perustuvat organisatiot.

      Alkuseurakunnan jälkeen ihmiset muokkasivat tuota ainoaa oikeaa oppia omien tarkoitusperiensä mukaiseksi.

      500-luvulla oppiin otettiin roimasti pakanallisia aineksia pelkästään markkinointimielessä.

      Vahvemmat virtaukset karsivat verisen tehokkaasti toisin ajattelevat.

      Jo alle murrosikäisenä kyseenalaistin koko opin.
      Perisyntiä en ole koskaan hyväksynyt muuta kuin mainostemppuna.
      Olet syntinen mutta minulla on tuote. Osta minulta tämä uskonto niin et joudu helvettiin!

      Ensin herätetään tarve johon sitten tarjotaan tuote.

      • pettynyt+++

        Trade/eko/merconomi kauppaa tuotetta hyi hittolainen, ei oo ihme et maailma on mitä on, kun aloittajakin kyseenalaistaa SUURIMMAN TOTUUDEN !


    • JJuristi

      Uskonto on ollut yksi ase pelottelija-sadistin kädessä, sillä on voinut lyödä joutumatta vankilaan,
      vaikka selli olisikin ollut hyvä paikka esim. "Viidennen herätysliikkeen" karmeille rikollisille.
      He hamusivat ja ahnehtivat valtaa ja rahaa, siinä ainoat motiivit.
      Ne puettiin hurskastelun kaapuun, jolla peloteltiin lapsiakin tai juuri synnyttäneitä äitejä.
      He välttivät vastuunsa täydellisesti, sillä silloin ei tunnettu vielä edes "Uskontojen uhrit"-liikettä.

      • Ei pakottamista /pel

        tuollaiset lahkot.
        Henkinen väkivalta uskonto aseena on lailla kiellettävä
        varsinkin juuri haavoittuvassa tilassa ilevaa kohtaan.


      • me kaikki*

      • ____________________
        Ei pakottamista /pel kirjoitti:

        tuollaiset lahkot.
        Henkinen väkivalta uskonto aseena on lailla kiellettävä
        varsinkin juuri haavoittuvassa tilassa ilevaa kohtaan.

        ja kyllä kannattikin lukea, harvoinhan täällä saadaan kunnon kirjoituksista nauttia

        ja vielä ilman sarvia ja hampaita kaikki olivat kirjoittaneet.

        En lisää nyt mitään tällä kerralla.


    • Laritsa M

      :))

      • Kysyn vain.

        Ei kaikki,

        joku rakastaa minua, se on totuus,
        tai yksi totuus.


      • Mussolinin käskystä
        Kysyn vain. kirjoitti:

        Ei kaikki,

        joku rakastaa minua, se on totuus,
        tai yksi totuus.

        pienoispatsas tai seinätaulu kuvaa äärimmäisen kidutuksen:
        elävä mies on naulattu käsistään ja jaloistaan roikkumaan puiseen ristiin.
        Uhrin pää on jo kallistunut sivulle, hän ei enää huuda eikä valita kipua ja tuskaa.

        Symboli on peräisin ajalta, jolloin ihmisuhreja surmattiin Jumalalle lepytykseksi.

        Väkivaltaisempaa kuvaa tuskin voitaisiin kuvitella.

        Näitä on Mussolinin mahtikäskyllä sijoitettu kaikkiin kouluihin Italiassa.

        Jos olet sitä mieltä, että Mussolinin määräys oli oikein,
        et osaa asettua lapsen asemaan. Hän näet voi "ihan oikeesti" katsoaja nähdä,
        mitä siinä kuvassa on sille uhrille tehty.

        Toisin kuin sinä, joka olet katsonut kuvaa aina tajuamatta sitä ollenkaan!


        .


      • u s k o n n o i s sa
        Mussolinin käskystä kirjoitti:

        pienoispatsas tai seinätaulu kuvaa äärimmäisen kidutuksen:
        elävä mies on naulattu käsistään ja jaloistaan roikkumaan puiseen ristiin.
        Uhrin pää on jo kallistunut sivulle, hän ei enää huuda eikä valita kipua ja tuskaa.

        Symboli on peräisin ajalta, jolloin ihmisuhreja surmattiin Jumalalle lepytykseksi.

        Väkivaltaisempaa kuvaa tuskin voitaisiin kuvitella.

        Näitä on Mussolinin mahtikäskyllä sijoitettu kaikkiin kouluihin Italiassa.

        Jos olet sitä mieltä, että Mussolinin määräys oli oikein,
        et osaa asettua lapsen asemaan. Hän näet voi "ihan oikeesti" katsoaja nähdä,
        mitä siinä kuvassa on sille uhrille tehty.

        Toisin kuin sinä, joka olet katsonut kuvaa aina tajuamatta sitä ollenkaan!


        .

        Ketkähän mahtavat olla äänessä?


      • mää vaa
        u s k o n n o i s sa kirjoitti:

        Ketkähän mahtavat olla äänessä?

        Kosk tullee uutise?

        Voks sää herättä mun...


      • vapaa-ajattelijakin,
        u s k o n n o i s sa kirjoitti:

        Ketkähän mahtavat olla äänessä?

        mytta hyvin oli yksimielistä, ei siis tyynysotaa oikeastaa.
        Reviirin merkitseminen oli aika hyvä huomio.
        Sitä lienee Mussolinikin halunnut tehdä.


      • Kultainenristi
        vapaa-ajattelijakin, kirjoitti:

        mytta hyvin oli yksimielistä, ei siis tyynysotaa oikeastaa.
        Reviirin merkitseminen oli aika hyvä huomio.
        Sitä lienee Mussolinikin halunnut tehdä.

        Ymmärrettävää, sivistynyttä keskustelua, molemmat herrat kunnioittivat toistensa vakaumusta, koska on valinnan vapaus näissäkin asioissa.

        Enemmän saisi olla tämäntyylistä keskustelua ja vastakkaisista ryhmistä, nuo poliitikot saavat aivan liika tilaa ja mielipiteitään esille, laajemmat näkökulmat avartaisi meitä paljon enemmän.

        Eiväthän ne paljon meiltä luvanmaksajilta kysele, turhaa höpöä ohjelmissa suurin osa, kanavia riittää ja melkein kaikilla samaa ohjelmaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      124
      1826
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1133
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1097
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      915
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      84
      822
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      779
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      724
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      700
    9. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      681
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      666
    Aihe