Onko jaikalin opetus yksipuolista/YHTEENVETOA

Semper.Fideliksen aloittama ketju on käynyt jo vähän liian pitkäksi, joten sallinnette, että aloitan uuden.
Toki sitä vanhaakin on hyvä jatkaa, joka haluaa.
Hyvä, jos myös J.F. esittää tulevaisuudessa arvionsa uutena aloituksena, kuten lupasi.
Onhan aihe tärkeä!
------------------------
LYHYT YHTEENVETO JAIKALIN OPETUKSISTA JA SANOMISISTA.
(Asiayhteyden voit lukea tarkemmin tästä ketjusta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8660728/flat.)

--Jaikal:
”Uskova on kylläkin armosta pelastettu (Ef 2:5, 8) mutta, EI SYNTINEN. "Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"(1 Piet 4:18).

--jaikal:
”Jeesuksessa Kristuksessa ei kukaan voi olla syntinen”.
( Tämä pitää paikkaansa!)
(Lisään tähän pari sananpaikkaa:
--”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” ( 1.Kor. 6:11.)
--”...pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, ...”,Tt 3:5.)

--jaikal:
” En uskaltaisi kutsua sitä, jonka Jumala on vanhurskauttanut ja pyhittänyt syntiseksi. En kutsu edes itseäni syntiseksi. Olen vanhurskas ja pyhä koska, JUMALA ON MINUT SELLAISEKSI TEHNYT” (Hebr 2:11).
--
Vanhassa viestissässä 31.08.09 jaikal opetta:
(http://keskustelu.suomi24.fi/node/8438407/flat)
"Kristus ei voi asua syntisessä koska;....”.
Ja viestin lopussa:
"Näin ei Jumalan rakkaus ja elämä voi asua syntisessä ihmisessä".
(jaikal-lainaus loppu)

Tästä kysyisin:
"Asuuko Kristus vain SYNNITTÖMISSÄ IHMISISSÄ"?
---
"Autuas se mies, jolle Herra EI LUE SYNTIÄ!" (Room. 4:8)
(Ei näin: "Autuas se mies, joka on SYNNITÖN")

Mietippä, jaikal, edelleenkin tätä eroavaisuutta!
--
Toivon myös kommentteja tähän alla olevaan ja eilen lähettämääni viestiin!

Viheliäinen Paavali (Room.7:24).
Mielestäni Room.7:24 tuo esiin sen, että Paavali on viheliäinen eli syntinen ihminen, vaikka hänen syntinsä on pyyhitty pois.
Toisin sanoen ”uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen”.

Niinpä ei tarvitse mennä muuttamaan Paavalin sanoja toiseen aikamuotoon, kun hän sanoo itsestään, että ”OLEN syntisistä suurin” (1.Tim. 1:15)- siinä hetkessä.
----------------
KIELIOPPIA

PREESENS

”OLEN”- verbi on siis preesensissä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Preesens:
”Preesens on verbin aikamuoto, joka ilmaisee, että jotakin tapahtuu NYT taikka yleisesti, aina".
--
IMPERFEKTI

http://fi.wikipedia.org/wiki/Imperfekti:
”Imperfekti on verbien mennyt aikamuoto, jolla viitataan lähimenneisyyteen...”

Jostain syystä jaikal muuttaa Paavalin sanomisen (1.Tim.1:15) preesens-aikamuodosta (OLEN) imperfekti-muotoon (OLI).
jaikal: "Paavali OLI SYNTINEN syntisten joukossa ennen uskooontuloa".
Ehkäpä siksi, että pitää itseään synnittömänä?
--
Onko aihetta muuttaa Paavalin käyttämää aikamuotoa?
---
Lopuksi oma arvioni:
Minusta jaikal opettaa yksipuolisesti, jopa harhaanjohtavasti, kieltämällä syntisyytensä ja väittää niistä, jotka eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä:
"Monet kuulijat/lukijat eivät kykene ottamaan vastaan syvällisempää opetusta".

26

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks-tämmönen

synnitön. Kaikki me olemme syntisiä, johan sen Jaakobin kirjekkin sanoo ja ei Paavalikaan ollut synnitön.
      Room. 7

• Yks-tämmönen

ihminen, tavallinen ihminen, johon myös ylpeyden synti sai otteen, mutta Paavali vaelsi Jumalan edessä nöyränä ja tiesi, mitä syntisen ihmisen tulee tehdä, eli kuunnella Hengen ääntä.
        Paavali ei tahtonut ottaa Markusta mukaansa, vaan häneen iski ylpeys ja niin sitä sitten kiivaudessa erottiin

Apt. 15
        35 Ja Paavali ja Barnabas viipyivät Antiokiassa opettaen ja julistaen useiden muidenkin kanssa Herran sanaa.
        36 Mutta muutamien päivien kuluttua Paavali sanoi Barnabaalle: "Lähtekäämme takaisin kaikkiin niihin kaupunkeihin, joissa olemme julistaneet Herran sanaa, katsomaan veljiä, miten heidän on".
        37 Niin Barnabas tahtoi ottaa mukaan Johanneksenkin, jota kutsuttiin Markukseksi.
        38 Mutta Paavali katsoi oikeaksi olla ottamatta häntä mukaan, koska hän oli luopunut heistä Pamfyliassa eikä ollut heidän kanssaan lähtenyt työhön.
        39 Ja he kiivastuivat niin, että erkanivat toisistaan, ja Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyproon.
        40 Mutta Paavali valitsi Silaan, ja veljet jättivät hänet Herran armon haltuun, ja hän lähti matkalle.
        41 Ja hän vaelsi läpi Syyrian ja Kilikian vahvistaen seurakuntia.

Kuitenkin Paavali sanoo tästä samaiseta miehestä, Markuksesta, myöhemmin näin:

2. Tim. 4:11
        Luukas yksin on minun kanssani. Ota Markus mukaasi ja tuo hänet tänne, sillä hän on minulle hyvin tarpeellinen palvelukseen.

• Ei ylpeydestä
        Yks-tämmönen kirjoitti:

ihminen, tavallinen ihminen, johon myös ylpeyden synti sai otteen, mutta Paavali vaelsi Jumalan edessä nöyränä ja tiesi, mitä syntisen ihmisen tulee tehdä, eli kuunnella Hengen ääntä.
        Paavali ei tahtonut ottaa Markusta mukaansa, vaan häneen iski ylpeys ja niin sitä sitten kiivaudessa erottiin

Apt. 15
        35 Ja Paavali ja Barnabas viipyivät Antiokiassa opettaen ja julistaen useiden muidenkin kanssa Herran sanaa.
        36 Mutta muutamien päivien kuluttua Paavali sanoi Barnabaalle: "Lähtekäämme takaisin kaikkiin niihin kaupunkeihin, joissa olemme julistaneet Herran sanaa, katsomaan veljiä, miten heidän on".
        37 Niin Barnabas tahtoi ottaa mukaan Johanneksenkin, jota kutsuttiin Markukseksi.
        38 Mutta Paavali katsoi oikeaksi olla ottamatta häntä mukaan, koska hän oli luopunut heistä Pamfyliassa eikä ollut heidän kanssaan lähtenyt työhön.
        39 Ja he kiivastuivat niin, että erkanivat toisistaan, ja Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyproon.
        40 Mutta Paavali valitsi Silaan, ja veljet jättivät hänet Herran armon haltuun, ja hän lähti matkalle.
        41 Ja hän vaelsi läpi Syyrian ja Kilikian vahvistaen seurakuntia.

Kuitenkin Paavali sanoo tästä samaiseta miehestä, Markuksesta, myöhemmin näin:

2. Tim. 4:11
        Luukas yksin on minun kanssani. Ota Markus mukaasi ja tuo hänet tänne, sillä hän on minulle hyvin tarpeellinen palvelukseen.

2Tim.4:10,11 Paavali pyytää Timoteusta tuomaan Markuksen mukanaan(vrt.Apt.15:37-39)
        Tämä pyyntö on merkittävä,sillä Paavali oli aikoinaan MARKUKSEN EPÄLUOTETTAVUUDEN
        VUOKSI kieltäytynyt ottamasta häntä mukaansa toiselle lähetysmatkalleen.
        Ilmeisesti Markus oli muuttunut ja Paavali antanut anteeksi.

• Joka haluat olla ja meidän tulee puhua tituleraa sua niinkuin ite näet sua Jumalan valossa. Mutta jos valo on tullut pimeä??

Tarkista nyt vielä miten Paavali todistaa miten hän on myytyy synnin alaisuuteen Room 7 ja sen takia käyttäytyy lihassa niin kummallisesti? Eikö Kristus tuli ostamaan meidät vapaaxi ?? Kerro oliko Paavali preesenissä ostettu vapaaxi percelen orjuudesta vai oliko hän inperfektissä myydyssä tilassa ! Elikä Vielä Lihan synnin, saatanan orja ja kahleissa joka tuottaa kuoleman hedelmiä?

• Olen vaan niinpaljon mustalaisten kanssa nykyään. Ja ne sanoo toisillen HYVÄ mies ymmärrä nyt että sun täytyy osta tän pakettin Herralta ,,,, tai jotenkin noin... : )

• savonarola: "Kerro oliko Paavali preesenissä ostettu vapaaxi percelen orjuudesta vai oliko hän inperfektissä myydyssä tilassa".
        ---
        Paavali ei käytä ko. sanan paikassa imperfekti- muotoa (OLI), kuten jaikal tekee, vaan preesensiä (OLEN)!

"Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan SYNTISIÄ pelastamaan, JOISTA MINÄ OLEN suurin" (1.Tm 1:15).

Miksi preesens-aikamuoto?

• savonarola kirjoitti:

Olen vaan niinpaljon mustalaisten kanssa nykyään. Ja ne sanoo toisillen HYVÄ mies ymmärrä nyt että sun täytyy osta tän pakettin Herralta ,,,, tai jotenkin noin... : )

savonarola- hyvä korjaus!
        --
        Mark. 10:18
        "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin".

Paavalikin koki itsensä viheliäiseksi ja raadolliseksi ja kysyy:
        Room. 7:24
        "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista"?

Ja vastaus löytyy, kun lukee seuraavan jakeen ja siitä eteenpäin.

• Tapio522 kirjoitti:

savonarola: "Kerro oliko Paavali preesenissä ostettu vapaaxi percelen orjuudesta vai oliko hän inperfektissä myydyssä tilassa".
        ---
        Paavali ei käytä ko. sanan paikassa imperfekti- muotoa (OLI), kuten jaikal tekee, vaan preesensiä (OLEN)!

"Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan SYNTISIÄ pelastamaan, JOISTA MINÄ OLEN suurin" (1.Tm 1:15).

Miksi preesens-aikamuoto?

Tottakai hän kertoo niinkuin Israelilaiset siihen aikaan olen silloin tällä tavalla !!

Mutta kerro oletko vielä myytyy lihan ja synnin vaikuttama alaisuuteen ???

• Tapio522 kirjoitti:

savonarola- hyvä korjaus!
        --
        Mark. 10:18
        "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin".

Paavalikin koki itsensä viheliäiseksi ja raadolliseksi ja kysyy:
        Room. 7:24
        "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista"?

Ja vastaus löytyy, kun lukee seuraavan jakeen ja siitä eteenpäin.

Tottakai, Hän jatkaa,, ei kukaan muu paitsi Minä on yksin Hyvä !

• savonarola kirjoitti:

Tottakai hän kertoo niinkuin Israelilaiset siihen aikaan olen silloin tällä tavalla !!

mutta eikö sulla ole sitten rohkeuden Henki vatata kyllä vai ei ??

• savonarola kirjoitti:

savonarola: "Mutta kerro oletko vielä myytyy lihan ja synnin vaikuttama alaisuuteen ???
        --
        LAKI JA SYNTI
        Room.7:7-25
        ---
        7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        --
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        --
        Paavali on voimakkaasti julistanut, kuinka lain tie ei voi johtaa ketään Jumalan vanhurskauden osallisuuteen.
        Paavalin julistus on synnyttänyt kuulijoissa mielikuvan, että Jumalan laki onkin Paavalin mukaan jotain pahaa ja syntiä. ”Onko laki syntiä?” (7) Tämän johtopäätöksen Paavali torjuu jyrkästi.
        Laki on pyhä, oikea, vanhurskas ja hyvä (12). Laki on hengellinen (14). Se on taivaasta ja tarkoitettu varjelemaan elämää. Lain tehtävänä on sanoa synti synniksi (8,9).

Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
        Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään. Olemme lihallisia, myyty synnin alaisuuteen (14). Meidän lihassamme ei asu mitään hyvää (18), vaan olemme syntymästämme lähtien syntisiä ja turmeltuneita (17, 20). Paha riippuu meissä kiinni (21).
        Ihminen kyllä tahtoo täyttää Jumalan tahdon, mutta hänellä ei voimaa hyvän toteuttamiseen (20).

Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
        Lain tehtävä on ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (Gal.3: 24)
        Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.

Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään ansioita, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
        Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.

Tämä on mitä hirmuisinta mielettömyyttä ja hullutusta meidän järjellemme. "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat" (Room 8:1).
        Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta.

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” , eli sen ruumiin, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.

• Tapio522 kirjoitti:

savonarola: "Mutta kerro oletko vielä myytyy lihan ja synnin vaikuttama alaisuuteen ???
        --
        LAKI JA SYNTI
        Room.7:7-25
        ---
        7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        --
        7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
        --
        Paavali on voimakkaasti julistanut, kuinka lain tie ei voi johtaa ketään Jumalan vanhurskauden osallisuuteen.
        Paavalin julistus on synnyttänyt kuulijoissa mielikuvan, että Jumalan laki onkin Paavalin mukaan jotain pahaa ja syntiä. ”Onko laki syntiä?” (7) Tämän johtopäätöksen Paavali torjuu jyrkästi.
        Laki on pyhä, oikea, vanhurskas ja hyvä (12). Laki on hengellinen (14). Se on taivaasta ja tarkoitettu varjelemaan elämää. Lain tehtävänä on sanoa synti synniksi (8,9).

Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
        Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään. Olemme lihallisia, myyty synnin alaisuuteen (14). Meidän lihassamme ei asu mitään hyvää (18), vaan olemme syntymästämme lähtien syntisiä ja turmeltuneita (17, 20). Paha riippuu meissä kiinni (21).
        Ihminen kyllä tahtoo täyttää Jumalan tahdon, mutta hänellä ei voimaa hyvän toteuttamiseen (20).

Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
        Lain tehtävä on ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (Gal.3: 24)
        Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.

Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään ansioita, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
        Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.

Tämä on mitä hirmuisinta mielettömyyttä ja hullutusta meidän järjellemme. "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat" (Room 8:1).
        Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta.

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” , eli sen ruumiin, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.

Usko että Jeesus on maxanut sua vapaaxi hirveässä ristinkuolemassa ja antanut sulle lahjana paljon suurempi lahja kun pelkkä vanhurskaus joka sinänsä on mahtava. Mix piileskelet pusikoissa ja sanot Jumalle et koske minun haluan olla syntinen ja toimia myöskin niin että se olis lahja tämä vanhusrkaus joka minä nt olen saanut! Sulla on ollut väärät opettajia !!

Perintö tekee sua Jumalan kaltainen ! Katsos ole täydellinen niinkuin min Isäni on sanoi Jeesus !! Koko Uusi testamentti on täynnä näitä rohkaisevia Armon sanomia syntiselle että se tulis tehdä Parannus ! Kehoitan sua tekemään Parannus ettet tarvi olla syntinen enää matkalla helvettiin! Olen huolissaan susta !!

• ml213.

Minusta jaikal opettaa yksipuolisesti, jopa harhaanjohtavasti, kieltämällä syntisyytensä ja väittää niistä, jotka eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä:
      "Monet kuulijat/lukijat eivät kykene ottamaan vastaan syvällisempää opetusta"
      -----

No, jaikalin opetus kyllä hämärtää tai vaikeuttaa itsensä valvomisen tärkyttä. Vaikka ihminen on pelastunut ja uudestisyntynyt, niin silti arjessa olevaa elämää ajatellen valvominen synnistä on erittäin tärkeää.Jos tämä valvominen hämärtyy ja sen tärkeys,- niin se ilmeee ihmisessä pian laittomuuden tekemisenä ja pahimmassa tapauksessa,- jopa uskosta luopumisena.Siis ihmisen mielikuvvat muuttuvat siten. että hänen mielensä ja koko elämä muuttuu kielteiseen suuntaan ja tämähän on monen ihmisen todellisuutta vuosien saatossa.

Tärkeää olisikin ymmärtää, miten synti ja sen ohjaama teko, - uudestisyntyneen ihmisen arjessa, ei ole kadotukseen johtava,- koska uskoo Jeesuksen sovitustyöhön. Taas ihminen,- joka on pelastuksen ulkouolella, niin hän on kadotettu kaikkine synteinensä.On siis kaksi ihmistä,- joiden käyttäytyminen on saman suuntaista, mutta toinen kasvaa armon kautta pois synnistä vanhurskautta tekemällä ja toisen ihmisen syntikäyttäytyminen yhä syvenee kehityksen myötä. Siis kyse arjen tasolla on kehitys suunnasta,- joka taas ilmenee hedelmissä.

• ml213.

"Monet kuulijat/lukijat eivät kykene ottamaan vastaan syvällisempää opetusta".
      -------

Syvällinen opetus Hengessä,- ei koskaan ole sitä,- että se hämärtäisi "pinnallisempaa" opetusta.Esim. kun pohdimme ihmisen turmeltuneisuutta ja syntisyyttä tekemisineen,- niin syvällinen opetus mahdollistuu käsittelemään tätä aluetta syvällisemmin ja laajemmin,--------- ja aktivoi uudestisyntyneen ihmisen mieltä yhä laajempaan valvomiseen arjessaan ja koko elämisessään.Siis syvällisempi opetus avaa näkemään asian ja sen tärkeyden laajemmin.

Voisi mieltää, miten koko Jeesuksen ja UT sanoma ja opetus ohjaa ihmisen ymmärrystä laajentumaan valvomiseen ja siten pitkäkestoisen ilon ja tyytyväisyyden kokemiseen aidosti sydämentasolla. Siis ihminen elää arkeaan vanhurskauden valtakunnasta käsin.Jes. 32

• näkökulma

Minusta näyttää lukemani perusteella, että käydyssä keskustelussa osa puhuu aidasta ja osa aidan seipäästä. Keskustelua voisi luonnehtia myös siten, että osa näkee koko metsän, osa taas ei näe metsää puilta.

Omana mielipiteenäni sanon, että jaikal puhuu aidasta ja te muut aidan seipäästä. Hän näkee metsän, mutta te muut ette näe metsää puilta.

Jaikalin opetus vanhurskauttamisesta on oikeaa ja Raamatun mukaista. Jumala vanhurskauttaa ihmisen Kristuksen uskon perusteella kertakaikkiaan. Tiedämme, että Jumala ei hyväksy syntiä.
      Jumalan näkökulmasta katsoen Kristuksessa olevassa ei voi olla syntiä; muutenhan itse Kristuskin olisi synnistä saastainen tuon syntisen kautta. Tähänkin pätee Raamatun sana: "Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan".

Te, jotka väitätte Jaikalin opetusta vastaan, näette vain puut eli omat ja muiden synnit, mutta ette koko metsää eli täydellistä pelastusta ja vanhurskautusta Kristuksessa. Paavalin evankeliumin ydin on, että ihminen vanhurskautetaan armosta uskon kautta ilman omia tekoja. Yhden vanhurskaan (Jeesus) teko on koitunut kaikkien hyväksi.

Pyhityselämä eli sen hylkääminen, mikä meissä omissa ja toistenkin silmissä on vastoin Jumalan tahtoa, on asia erikseen. Sen pitäisi olla puiden näkemistä metsän sisällä eikä sen tulisi estää koko metsän näkemistä.
      Tämä on käsittääkseni Jumalan, Paavalin ja Jaikalin näkemys. Se on myös oma näkemykseni.

• Valvo itseäsi Jumala

Jos jaikal ei painota ihmisessä olevaa syntisyyden vaaraa ja sen valvomista, niin koko opetus on harhaan johtavaa.Pasuunan tulee antaa selkeä ääni eikä epämääräistä suhinaa.

• Tämä on siis mielipiteesi: >>jaikal puhuu aidasta ja te muut aidan seipäästä

• näkökulma
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Tämä on siis mielipiteesi: >>jaikal puhuu aidasta ja te muut aidan seipäästä

>>Jotta syntyisi valmista aitaa, kestävää rakennusta, joka kestää, siinä täytyy olla myös
        NIITÄ aineksia, jotka syntyvät kuuliaisesta vaelluksesta, Jumalan tahdon tekemisestä.

Ilman pyhitystä ei KUKAAN ole näkevä Herraa.

Vanhurskauden hokeminen, ILMAN uskon kuuliaisuutta, ILMAN pyhitystä, ILMAN
        taipumista Jumalan tahtoon, on tyhjää sanahelinää, jolle ei Sanassa ole katetta.>>

En millään muotoa väheksy noiden rakennuspuiden käyttöä. Ne ovat välttämättömiä. Kirjoitat ihan oikein.
        Olen toisessa ketjussa kirjoittanut pyhityselämän merkityksestä painottaen Jumalan tahtoon taipumista.
        Mutta jotta rakennnus voisi olla kestävä, sillä pitää olla kestävä perustus. Perustus on Jeesus Kristus, jonka kautta Jumala lahjoittaa välittömästi täydellisen vanhurskauden uskoon tulleelle. Tämän uskon vanhurkauden perustukselle rakennamme, kulmakivenä Jeesus Kristus.

Pyhityselämä, nöyrä taipuminen Jumalan tahtoon ja vähittäinen kasvaminen Kristuksen kaltaisuuteen ovat vanhurskauttamisen seuraus eivätkä sen edellytys. Jaikal kirjoittaa vanhurskauttamisesta Jumalan tekona. Todellisuudessa sekin, että tahdomme olla kuuliaisia, pyhittäytyä ja taipua Jumalan tahtoon, on Jumalan teko. Hän vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Tahtominen tapahtuu hengessämme, Jumalan synnyttämässä uudessa luomuksessa. Uusi luomus on vanhurskas = Jumalan tahtoon taipuva, oikeamielinen ja synnille kuollut.

• Minusta on täysin luontaista uskovan kutsua itseänsä "armahdetuksi syntiseksi". Sehän on selvä, kun kokee Jumalan pyhyyden läsnäolon, siinä ei voi nähdä kuin itsensä syntisenä ja pahana. Tämän kaltainen syntisyyden tiedostamisen tila ajaa meitä Kristukseen ja pysymään Kristuksessa. Tässä Jumalan tarkoitus, että Kristus olisi kaikki kaikessa.

Olemme saman aikaan syntisiä ja vanhurskaita.

>>Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte>> Gal.5

>>Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
      Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia. >>
      Room. 7

• Utulila : "Minusta on täysin luontaista uskovan kutsua itseänsä "armahdetuksi syntiseksi". Sehän on selvä, kun kokee Jumalan pyhyyden läsnäolon, siinä ei voi nähdä kuin itsensä syntisenä ja pahana.
        Tämän kaltainen syntisyyden tiedostamisen tila ajaa meitä Kristukseen ja pysymään Kristuksessa. Tässä Jumalan tarkoitus, että Kristus olisi kaikki kaikessa".
        --
        Tästä samasta asiasta kirjoittaa Wilcox Kalliissa hunajanpisarassaan:
        http://www.kirjasilta.net/wilcox/elhs/elhs.html

"SINÄ valittelet paljon sydämesi tilaa. Saako syntisi sinut katsomaan enemmän Kristukseen, vähemmän itseesi? Jos näin on, se on oikein.
        Muussa tapauksessa on valituksesi sulaa teeskentelyä.

On säälittävää katsella hyviä tekoja, armonkokemuksia ja aikaansaannoksia, kun olisi katsottava Kristukseen. Niiden katseleminen tekee sinut ylpeäksi, Kristuksen armon katseleminen tekee sinut nöyräksi.
        Armosta te olette pelastetut, Ef. 2:5, 8.
        Älä masennu moninaisista kiusauksista, Jaak. 1:2. Niiden aaltojen tehtävänä ei ehkä olekaan hukuttaa sinua, vaan nostaa sinut pois itsestäsi Kristus-kalliolle".

(Kallis hunajanpisara)

• Tapio522 kirjoitti:

Utulila : "Minusta on täysin luontaista uskovan kutsua itseänsä "armahdetuksi syntiseksi". Sehän on selvä, kun kokee Jumalan pyhyyden läsnäolon, siinä ei voi nähdä kuin itsensä syntisenä ja pahana.
        Tämän kaltainen syntisyyden tiedostamisen tila ajaa meitä Kristukseen ja pysymään Kristuksessa. Tässä Jumalan tarkoitus, että Kristus olisi kaikki kaikessa".
        --
        Tästä samasta asiasta kirjoittaa Wilcox Kalliissa hunajanpisarassaan:
        http://www.kirjasilta.net/wilcox/elhs/elhs.html

"SINÄ valittelet paljon sydämesi tilaa. Saako syntisi sinut katsomaan enemmän Kristukseen, vähemmän itseesi? Jos näin on, se on oikein.
        Muussa tapauksessa on valituksesi sulaa teeskentelyä.

On säälittävää katsella hyviä tekoja, armonkokemuksia ja aikaansaannoksia, kun olisi katsottava Kristukseen. Niiden katseleminen tekee sinut ylpeäksi, Kristuksen armon katseleminen tekee sinut nöyräksi.
        Armosta te olette pelastetut, Ef. 2:5, 8.
        Älä masennu moninaisista kiusauksista, Jaak. 1:2. Niiden aaltojen tehtävänä ei ehkä olekaan hukuttaa sinua, vaan nostaa sinut pois itsestäsi Kristus-kalliolle".

(Kallis hunajanpisara)

Kiitos tuosta linkistä. Hyvää matka evästä annoit:)

• "syntisistä suurin", hän tarkoitti luonnollisen, lihallisen minänsä tekoja, sillä "ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä"! Jos emme joka hetki valvo, niin liha pääsee heti tekemään omia töitään, ja ne ovat syntiä, koska "kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä." [Room. 14:23]

1. Johanneksen kirje 3:
      9 "Y k s i k ä ä n - J u m a l a s t a - s y n t y n y t - ei - t e e - s y n t i ä, - sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. - H ä n - e i - v o i - t e h d ä - s y n t i ä, - koska on syntynyt Jumalasta." [Joh. 1:13 ]

1. Johanneksen kirje 5:
      18 "Me tiedämme, - e t t e i - y k s i k ä ä n - J u m a l a s t a - s y n t y n y t - t e e - s y n t i ä. - Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta." [1.Joh. 3:9]

Kun sanomme tekevämme syntiä, niin silloin ei ole äänessä Hengestä syntynyt ihminen vaan luonnollinen, lihasta syntynyt ihminen. Kun aikaisemmin vaihdoin jaikalin kanssa ajatuksia siitä, oliko Paavali vai Jaakob oikeassa, kun Paavali sanoi Aabrahamin tulleen vanhurskaaksi uskosta ja Jaakob sanoi Aabrahamin tulleen vanhurskaaksi teoista, niin huomautin jaikalille ettei Jaakob sanonut Aabrahamin tulleen vanhurskaaksi omista teoistansa, koska hän vei Iisakin uhrialttarille Jumalan käskystä, joten teko oli Jumalan, eikä Aabrahamin. Mutta "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se usko luettiin hänelle vanhurskaaksi!

'

• Nostan tämän ketjun luettavaksi.

• hellari R E

Miksi otsikossa lukee jaikalin OPETUS. Ensinnäkään jaikal ei ole mikään opettaja ja jos kaikki hellarit olis tuollaisia niinkuin jaikal niin eroaisin heti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe