Isä puhuu arabiaa, äiti suomea ja keskenään englantia

3-kielinen perhe...

Eli lapsen isä puhuu lapselle arabiaa, äiti puhuu lapselle suomea ja keskenään vanhemmat kommunikoivat englanniksi.

Onko tästä haittaa 2-vuotiaan puheen kehitykselle?

5

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti suomea

      ja vanhemmat keskenään puhuvat englantia.

      Lapset ovat kolmikielisiä. Hieno asia tässä kansainvälisessä maailmassa. Melkein käy kateeksi omia lapsia, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan näinkin suuren lahjan.

      Kysyit haitoista, vaikea sanoa, yksi lapsi on kielellisesti hyvin lahjakas, toisella taas ollut pieniä vaikeuksia asuinmaamme eli Ranskan kielen kanssa. Olen itse sitä mieltä, että jos niitä vaikeuksia on, niin kyllä ne kasvaessa pikku hiljaa häviävät ja jäljelle jää kaksi tai kolmikielisyys, joka on korvaamaton taito.

    • Marienhof

      Englanti ilmeisesti vieras kieli vanhemmille? Siitä voi olla suurtakin haittaa lapsen kannalta kun oppii virheellistä kieltä kun ei-äidinkieliselle tulee kuitenkin niitä virheitä. Kieli ei myöskään ole "luontevaa".

      • USA'ssa

        muutaman vuoden, joten lapset puhuvat englantia kunnon amerikkalaisella aksentilla.

        Olen siis tuo ensimmäinen vastaaja.

        Se niistä haitoista ja virheistä. Lapsemme ovat, usko nyt kolmikielisiä.


    • fgfdh

      tunnen yhen pikkukundin, jolla on kolme kieltä ja puhuu kaikkia ihan sujuvasti ja myös ymmärtää ne kielet ja puheet.
      Lukekaa/puhukaad arabiaksi ja suomeksi, niistä tulee tunnekieliä.

    • luonnonkieli

      ei ole haittaa. joskus kaksikielisyys voi viivästyttää alussa puheen kehitystä mutta mikäs kiire lapsella on. kaksikielisyys on niin suuri rkkaus että sitä kannattaa ehdottomasti käyttää jos se on luonnollisesti mahdollista. on myös väärin yrittää muka opettaa toinen kieli enbsin hyvin. lapsen herkkyyskausi oppia kieliä on alle 7-8v, ja jo vauvalla on kaikki maailman äänteet varastossaan, hän ottaa ne käyttöön joille on vanhempien kanssa käyttöä. arkipuheen isäksi molempien vanhempien tulee tukea lapsen kielen kehitystä lukemalla ja käyttämällä kieltä mahdollisimman luonnolisesti ja monipuolisesti. Kirjallisuus on siis myös tärkeää monipuolisen sanavaraston vuoksi. eli niin että kumpikin vanhempi puhuu alusta asti johdonmukaisesti omaa äidinkieltään. Epäonnistuessaan tuloksena voi tosin olla puolikielisyys, jolloin lapsi ei isonakaan puhu kumpaakaan kieltä ns. tunnekielenään. Eräs suomalaisten vanhempien lapsi mutti pienenä usein maasta toiseen ekat 10 elinvuottaan, eivätkä vanhempansa ehtineet tukea suomenkieltä riittävästi. Hän ei osaa 20 suomenvuoden jälkeenkään suomea kovin hyvin. englannin ääntämys on brittiläistä, mutta kieli itsessään ei sekään ole "puhdasta". kieliä voi olla useampiakin, esim asuinmaan kieli kaupan päälle. senkin voi oppia. toki kielet vaatii tuekseen hyvää kirjallisuutta luettuna pienestä pitäen ja itseluettuna myöhemmin. kielitieteilijä tuttavani (puhui äidinkieltään espanjaa isän ja opiskelukieltään italiaa sekä koulukieltään englantia opiskellut vieraat kielet) sanoi kerran ettei hänellä ole äidinkieltä, on vain tapoja kommunikoida ajatuksia opetelluilla koodeilla.

      Itse tavallaan ymmärrän tuosta osan "tunteella". Tosin mielestäni eri kielet ovat muokkautuneet puhujiensa luonteiden ja temperamenttien ja jopa ympäristön näköiseksi. Olen täysin suomalainen mutta erinäisiä aikoja erimaissa asuneena olen oppinut aktiiviseksi 3-5 kieltä. En puhu enkä suhtaudu kieliin tieteelliseltä taikka kieliopillisella kannalla, vaan juurikin tapana ymmärtää ja kommunikoida. Lisäksi olen nainut puoliksi suomalaisen jonka perheen parissa kuulen toista kieltä jatkuvasti. myös tuleva lapsemme on tarkoitus kasvattaa kaksikieliseksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe