Enervent pelottaa!

pelokas hiljaisuus

Olen hankkimassa LTO-konetta uuteen asuntoo. Kone on tulossa poikkeuksellisesti makuuhuoneen vaatekomeron päälle, joten melutaso tärkeä asia. Koneeksi on kaavailtu LTR-3:sta. Mutta nämä enerventithän on niitä meluisia koneita. Pyörivä kone kuitenkin haluttaisiin, koska huoneilman kuivuminen koettu aiemmissa asunnoissa ongelmaksi ja ltr-3:lla kyseisessä tilanteessa saataisiin myös hyvin kompaktiin putkitusratkaisu.

Mutta miksei tätä ltr-3:stä voisi äänenvaimentaa vaikka 10cm kivivillakerroksella ja avattavalla puukotelolla? Mitään lämmönsiirto-onngelmiahan ei pitäisi olla kun ilma virtaa koneen lävitse. Pitäisikö myös kavavisto eristää kyseisessä huoneessa kivivillalla koneen ja äänenvaimentimien väliltä, koska näin maallikkona luulisi että koneen sisäinen melu kuuluisi näistä putkista kuitenkin vielä? Tilaa koteloinnille olisi koska makuhuoneen katto on vino ja korkeutta koneen kaappien päällä reilusti. koko huoneen korkeus koneen kohdalla reilu 3m

52

8499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      eli talon huoneistoala 130neliötä ja kuutioita vähän vaille 500 eli varsin korkeata tilaa. Kuitenkin LTR-3:nen takaa yli 50% tehostusvaran ja kun asukkaita on (ja tulee olemaan) vain 3kpl niin aika rauhallista tahtia kone saa käydä

    • R oi

      Äänen eristäminen on eri asia kuin vaimentaminen. Eristäminen onnistuu parhaiten painavalla seinämällä, joka on tiivis, vaimentamiseen sopii esim kuvailemasi kivivilla.
      Kotelointi on mahdollinen ja se on laitettava kuten arvelitkin ainakin äänenvaimentimeen saakka. Koteloinnin materiaali voisi olla 2xkipsilevy, jonka saumat kitataan hyvin ainakin sisäpuolelta. Kotelointi kannattaa tehdä sen verran väljä, että saa sinne kojeen ja kotelon väliin vaimentavaa villaa, jolla ei tosin ole paljoakaan merkitystä.
      Mikäli kotelointiin jää rakoja, koko eristyskotelointi on turha. Avattavaan luukkuun umpisoluiset ikkunatiivisteet ja tiukasti kiinni. Huomaa, että suodatinten vaihtoa varten avaamisen olisi oltava melko vaivaton. En tiedä, miten sen voi tehdä helpoksi.
      Huomaa edelleen, että tulopuolen äänenvaimennus on luultavasti tuplattava.

      Vaikka miten hyvin saisi nuo tehdyksi, en itse missäään tapauksessa laittaisi kojetta makuuhuoneeseen.
      ...

      • pöhönä

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Alkuperäisissä suunnitelmissa paikka on kodinhoitohuoneessa, mutta suunnitelmissa on tehty ilmanvaihtokoneen sijoittelun suhteen kompromissi niin että koneen päällä olisi vain 0,5m tilaa ontelolaattavälipohjan läpivientiin ja esim pigvin koneen kanssa kanavalähdöt olisi täydellisen väärässä paikassa. Ja taitaisi taipuisa putken pätkä joka kanavaan olla ainut vaihtoehto miten sen saa toteutettua. Taipuisat putket on varmaankin likaakeräviä ja haittaisivat puhdistusta. Eivät varmaan virtauksienkaan kannalta optimaalisia putkia.

        Enerventillä ei ole mitään peilikuvakoneita ja vakiomallia pitäisi kääntää 180-astetta jolloin huoltoluukku olisi päin seinää. LTR- 3 koneen voisi myös asentaa kodinhoitohuoneeseen, jolloin sen kanssa joutuisi osassa kanavia tekemään 180-asteen käännöksiä. No hyvää ratkaisua ei ole...


      • Jo rakentanut
        pöhönä kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Alkuperäisissä suunnitelmissa paikka on kodinhoitohuoneessa, mutta suunnitelmissa on tehty ilmanvaihtokoneen sijoittelun suhteen kompromissi niin että koneen päällä olisi vain 0,5m tilaa ontelolaattavälipohjan läpivientiin ja esim pigvin koneen kanssa kanavalähdöt olisi täydellisen väärässä paikassa. Ja taitaisi taipuisa putken pätkä joka kanavaan olla ainut vaihtoehto miten sen saa toteutettua. Taipuisat putket on varmaankin likaakeräviä ja haittaisivat puhdistusta. Eivät varmaan virtauksienkaan kannalta optimaalisia putkia.

        Enerventillä ei ole mitään peilikuvakoneita ja vakiomallia pitäisi kääntää 180-astetta jolloin huoltoluukku olisi päin seinää. LTR- 3 koneen voisi myös asentaa kodinhoitohuoneeseen, jolloin sen kanssa joutuisi osassa kanavia tekemään 180-asteen käännöksiä. No hyvää ratkaisua ei ole...

        Itse asensin LTO:n yläkertaan makkarin vieressä olevan vaatehuoneen perälle. Koteloin koneen kyprokilla ja 3cm villalla. Villa oli ylijäänyttä tuulensuojavillaa, jota nyt sattui jäämään.

        Vaatehuoneessa koneen pörinä kuuluu, mutta kun makkariin on vielä ovi välissä, niin koneen melua ei kuulu sinne yhtään.

        Melua sitä vastoin kuuluu venttiileistä. Tässä isoin ongelma on se, että tuloventtiilit ovat vain pari milliä raollaan. Tarkoituksena on vaihtaa makkareiden venttiilit hiljaisimpiin ja lisäksi pienentää tuloilmaa itse koneesta, jolloin pystyn kasvattamaan ventiilien "rakoa" ja pääsisin venttiilin vinkunasta eroon.

        Näin vinkkinä, että äänenvaimentimet ovat halpoja ja noita kannattaa laittaa tulopuolelle tuplamäärä. Imu ei niin paljoa haittaa, koska nämä ovat tiloissa, joissa pieni suhina ei haittaa (WC, vaatehuone, suihku jne.).

        Ja eristäthän koneen talon rungosta.


        Itselläni on LTR-6 ja tuon pystyi hankkimaan kyllä peilikuvana.


      • pahvit
        Jo rakentanut kirjoitti:

        Itse asensin LTO:n yläkertaan makkarin vieressä olevan vaatehuoneen perälle. Koteloin koneen kyprokilla ja 3cm villalla. Villa oli ylijäänyttä tuulensuojavillaa, jota nyt sattui jäämään.

        Vaatehuoneessa koneen pörinä kuuluu, mutta kun makkariin on vielä ovi välissä, niin koneen melua ei kuulu sinne yhtään.

        Melua sitä vastoin kuuluu venttiileistä. Tässä isoin ongelma on se, että tuloventtiilit ovat vain pari milliä raollaan. Tarkoituksena on vaihtaa makkareiden venttiilit hiljaisimpiin ja lisäksi pienentää tuloilmaa itse koneesta, jolloin pystyn kasvattamaan ventiilien "rakoa" ja pääsisin venttiilin vinkunasta eroon.

        Näin vinkkinä, että äänenvaimentimet ovat halpoja ja noita kannattaa laittaa tulopuolelle tuplamäärä. Imu ei niin paljoa haittaa, koska nämä ovat tiloissa, joissa pieni suhina ei haittaa (WC, vaatehuone, suihku jne.).

        Ja eristäthän koneen talon rungosta.


        Itselläni on LTR-6 ja tuon pystyi hankkimaan kyllä peilikuvana.

        JOs meinaat LTR-3sta kodinhoitohuoneeseen. Siihen on omat mallit. Putkitukset yläkautta ja siisti valkoinen kotelo.

        Äänekkyys ei ole sinun ongelmasi vaan kanavien äänenvaimennus.

        Nyt jos laittaisin laittaisin äänenvaimentimen JOKAISEN HUONEEN väliin kanaviin. Mikään ei ole niin kivaa kuin kuunnella jonkin huoneen lörpöttelyä venttiilin kautta. ''


        SIinä on koneen metelit pientä...


      • aloittaja
        pahvit kirjoitti:

        JOs meinaat LTR-3sta kodinhoitohuoneeseen. Siihen on omat mallit. Putkitukset yläkautta ja siisti valkoinen kotelo.

        Äänekkyys ei ole sinun ongelmasi vaan kanavien äänenvaimennus.

        Nyt jos laittaisin laittaisin äänenvaimentimen JOKAISEN HUONEEN väliin kanaviin. Mikään ei ole niin kivaa kuin kuunnella jonkin huoneen lörpöttelyä venttiilin kautta. ''


        SIinä on koneen metelit pientä...

        Sen verran tiedän että LTR-3:sen voi laittaa makuuhuoneeseen siinä missä perinteiset pigvin malliset koneetkin. Sanoisin että on enemmänkin älykästä hakea vaihtoehtoisia ratkaisuja ei niin totutuista ratkaisuista kuin apinoida kaveria.

        No jokatapauksessa olen päätymässä alkuperäiseen suunnitelmaan ja sijoitus on kodinhoitohuone. Sinnekin tosin ltr-3 kone vaikka yleensä käytetäänkin pingvin konetta


      • ei siirtyviä ääniä
        pahvit kirjoitti:

        JOs meinaat LTR-3sta kodinhoitohuoneeseen. Siihen on omat mallit. Putkitukset yläkautta ja siisti valkoinen kotelo.

        Äänekkyys ei ole sinun ongelmasi vaan kanavien äänenvaimennus.

        Nyt jos laittaisin laittaisin äänenvaimentimen JOKAISEN HUONEEN väliin kanaviin. Mikään ei ole niin kivaa kuin kuunnella jonkin huoneen lörpöttelyä venttiilin kautta. ''


        SIinä on koneen metelit pientä...

        Jos ohimenevään kanavaan yhdistetään venttiili suoraan T-haaralla tai lyhyellä haaralla, äänet kantautuvat venttiilien välillä. Jos putkitus on hoidettu erillisillä huonekohtaisilla haaroilla ja mutkat on korvattu T-haaroilla ja vaimennetuilla päätytulpilla, niin äänenkulkeutumisongelmia ei esiinny ilman varsinaisia äänenvaimentimiakaan. Tietysti suoraan koneelta tulevat äänet pitää aina vaimentaa tehokkailla äänenvaimentimilla.


    • rs

      Ehkä pelkäät hankkia parasta ja joku pelottelee äänellä kun muita syitä ei keksi.
      Olet vain valinnut asennuspaikaksi viimeisen sopivimmista, missä voit kuulla kaiken mahdollisen. Joten jos suinkin mahdollinen sijoita laite vaikka vaate-, kylpyhuone tai keittiöön niin pääset siitä vaivasta.
      Jokainen pyrivä (puhallin) pitää jonkinlaisen äänen, mutta pyörivän kennon ääni ei varmasti ole varsinainen äänentuottaja tai siinä on vika. Eristämättä äänetöntä koneellista laitetta ei ole olemassa joten oikea asennuspaikka ja -tapa on siten välttämätön toimenpide hyvälle lopputulokselle.

    • NMK72

      Itsellä em. firman Pingvin -malli ja ongelmana on kovilla pakkasilla (> 15 °C) ikkunoihin muodostuva kosteus. Ollaan tarkastettu että kaikki perusasiat ovat kohdillaan (putkien asennus ja eristys sekä ilmamäärät). Koneeseen listätty tuloilman jälkilämmitys ja kennon sulatus. Ongelmat eivät vaan häviä. Kenno on jäässä eikä sisäilman kosteus poistu vaan jää kiertävän lämmönvaihtimen avustuksella kiertoon. Nyt tuntuu siltä että leikit on leikitty ja kone lähtee vaihtoon. Tilalle tulee perinteinen kennolämmönvaihdin.

      • pk

        meillä pandion eteisessä. Kiviseinässä kiinni ja kanaviston kautta ei tule ääntä yhtään. Meillä on kolmet äänen vaimentimet tulokanavissa joten se auttaa. Sen sijaan itse konetta ei voi pitää kuin ykkösellä. Se pitää niin kovaa ääntä että naapurihuoneissa ei kestä olla. Runko ääntä tulee mutta myös itse puhallin ääntä.
        kone on seinässä kiinni. ilmeisesti auttaisi jos sen pudottaa jaloille.
        Ajatuksissa on ottaa kone irti seinästä Rakentaa ymärille äänieristetty raskasseinä kotelointi. ostaa tärinää ja runkoääntä eristävät erityismatot ja levyt ja eristää se kaikesta muusta rakenteesta. Pahiten risoo se että saunan seinä on siinä ihan takana. saunassa ei oikein voi nauttia ilman että kärsii koneen äänestä.
        Kaverilleilla kun olen kuunnellut kilpailevia koneita niin ne on ihan eri äänitasolla. Muuten hyvä kone.


      • asukas.

        samanlaisia ongelmia omassa koneessa. aika ahkerasti pyrin enerventin suunnittelijoiden kanssa miettimään ratkaisua. mietinnässä kanavalämmitin jolla saataisiin lopulta jätekanava lämpöiseksi ja jäät sulaksi. Kosteudenpoisto on jätekanavan puolelta turhan haasteellista koska valuvat raitisilmasuodattimen päälle tai kennon sisällekin.
        Raitisilmasuod. osasta ei vedelle ole näköjään suunniteltu veden poistoa. Jos kennoon kertyy vettä sille on pienen pienet kolot josta sen pitäisi valua kohti vedenpoisto reikää. Aikaisemmin mulla kosteus jäätyi kennon pohjalle, nyt lisäeristyksen kautta pysyy hiukan sulana, mutta ulos asti ei tule.

        Itse olen käyttänyt sisätiloissa ilmankuivainta, mutta sekään ei kykenä poistamaan kuin osan kosteudesta.


    • säälittäväääää

      että täällä joku onneton ko.merkin kilpailija spämmää nyt tosissaan tuota merkkiä vastaan...

      • asukas.

        itse asiassa pyöriväkennoisia IV-koneita on teollisuudessa ja isoissa rakennuksissa käytössä paljon. Tosin niissä voidaan säätää LTO-kiekon pyörintänopeutta joten jätekanavan lämpötila on säädettävissä (hyötysuhdehan kärsii).
        Kun jätekanava hiukankin lämmin, jäätymisiä tai turhia vesiongelmia ei pitäisi esiintyä.
        Tavallisille kuluttajille myytävissä koneissa kenno pyörii aina vakionopeutta ja jos huurtumista/jäätymistä esiintyy, täytyy ottaa jäätymisautomatiikka käyttöön (ei toimi kylmillä keleillä laisinkaan) tai tehdä jokin kompromissi, että saisit välillä jätekanavan pidettyä plussan puolella (lämmität ulkoilmaa jotta kenno lämpiää. lämmin kenno ei ota poistoilmasta liikaa energiaa, tällöin osa lämmöstä pääsee jätekanavan puolelle ja jää sulaa... ).
        Itse en hauku muita merkkejä tai kehu omaa konetta vaan tarkoituksena olisi löytää ratkaisuja.


      • exp erkki
        asukas. kirjoitti:

        itse asiassa pyöriväkennoisia IV-koneita on teollisuudessa ja isoissa rakennuksissa käytössä paljon. Tosin niissä voidaan säätää LTO-kiekon pyörintänopeutta joten jätekanavan lämpötila on säädettävissä (hyötysuhdehan kärsii).
        Kun jätekanava hiukankin lämmin, jäätymisiä tai turhia vesiongelmia ei pitäisi esiintyä.
        Tavallisille kuluttajille myytävissä koneissa kenno pyörii aina vakionopeutta ja jos huurtumista/jäätymistä esiintyy, täytyy ottaa jäätymisautomatiikka käyttöön (ei toimi kylmillä keleillä laisinkaan) tai tehdä jokin kompromissi, että saisit välillä jätekanavan pidettyä plussan puolella (lämmität ulkoilmaa jotta kenno lämpiää. lämmin kenno ei ota poistoilmasta liikaa energiaa, tällöin osa lämmöstä pääsee jätekanavan puolelle ja jää sulaa... ).
        Itse en hauku muita merkkejä tai kehu omaa konetta vaan tarkoituksena olisi löytää ratkaisuja.

        Sovitaas nyt kerta kaikkiaan, ettei missään säädellä jätekanavan lämpötilaa.
        Jätekanavassa saattaa olla järjestetty viemärointi ja hienossa laitoksessa lattiakaivon lämmitys sähköllä, mutta hyötysuhdetta ei koskaan alenneta sen vuoksi, että jätekanavan lämpötila saataisiin pysymään jollain tasolla. Lisäksi jätekanava saatetaan vaivautua tekemään vesitiiviiksi kondenssin vuoksi.
        Mitä enemmän jäteilman lämpötila laskee, sitä vähemmän maksetaan lämmityksessä.


      • asukas.
        exp erkki kirjoitti:

        Sovitaas nyt kerta kaikkiaan, ettei missään säädellä jätekanavan lämpötilaa.
        Jätekanavassa saattaa olla järjestetty viemärointi ja hienossa laitoksessa lattiakaivon lämmitys sähköllä, mutta hyötysuhdetta ei koskaan alenneta sen vuoksi, että jätekanavan lämpötila saataisiin pysymään jollain tasolla. Lisäksi jätekanava saatetaan vaivautua tekemään vesitiiviiksi kondenssin vuoksi.
        Mitä enemmän jäteilman lämpötila laskee, sitä vähemmän maksetaan lämmityksessä.

        puhuinkin nyt oman koneen ongelmasta. kerran pääsi niin jumiin jään takia, että olisi pahimmassa tapauksessa saattanut joutua uusimaan kennon kaikki tiivisteet ja harjakset. mieluummin hiukan sulatan jätekanavaa kuin ostan uudet sisäkalut.


      • vajukillekin
        exp erkki kirjoitti:

        Sovitaas nyt kerta kaikkiaan, ettei missään säädellä jätekanavan lämpötilaa.
        Jätekanavassa saattaa olla järjestetty viemärointi ja hienossa laitoksessa lattiakaivon lämmitys sähköllä, mutta hyötysuhdetta ei koskaan alenneta sen vuoksi, että jätekanavan lämpötila saataisiin pysymään jollain tasolla. Lisäksi jätekanava saatetaan vaivautua tekemään vesitiiviiksi kondenssin vuoksi.
        Mitä enemmän jäteilman lämpötila laskee, sitä vähemmän maksetaan lämmityksessä.

        > Sovitaas nyt kerta kaikkiaan, ettei missään säädellä jätekanavan lämpötilaa.

        Kerrotaanpas nyt totuus palstan pelleksi ilmoittautuneellekin.

        > mutta hyötysuhdetta ei koskaan alenneta sen vuoksi, että jätekanavan lämpötila saataisiin pysymään jollain tasolla

        Kaikki LTO:n jäätymisenesto/sulatusratkaisut perustusvat siihen, että LTO:n hyötysudetta alennetaan = jäteilman lämpötila saadaan nousemaan. Kaikki. LTO:n tyypistä riippumatta.


      • exp erkki
        vajukillekin kirjoitti:

        > Sovitaas nyt kerta kaikkiaan, ettei missään säädellä jätekanavan lämpötilaa.

        Kerrotaanpas nyt totuus palstan pelleksi ilmoittautuneellekin.

        > mutta hyötysuhdetta ei koskaan alenneta sen vuoksi, että jätekanavan lämpötila saataisiin pysymään jollain tasolla

        Kaikki LTO:n jäätymisenesto/sulatusratkaisut perustusvat siihen, että LTO:n hyötysudetta alennetaan = jäteilman lämpötila saadaan nousemaan. Kaikki. LTO:n tyypistä riippumatta.

        Säätö on eri asia kuin hetkellinen sulatuksesta aiheutuva lämpötilan muuttuminen.
        Jäteilmakanava on eri asia kuin lämmönsiirrin.

        Tiedoksi, sen kummemmin typerykseksi nimittelemättä.


      • vai hidas vaan
        exp erkki kirjoitti:

        Säätö on eri asia kuin hetkellinen sulatuksesta aiheutuva lämpötilan muuttuminen.
        Jäteilmakanava on eri asia kuin lämmönsiirrin.

        Tiedoksi, sen kummemmin typerykseksi nimittelemättä.

        > Säätö on eri asia kuin hetkellinen sulatuksesta aiheutuva lämpötilan muuttuminen.

        Palstan pellelle tiedoksi: isoissa koneissa yleensä pystytään säätämään LTO:n tehoa/hyötysuhdetta portaattomasti (kiekon pyörimisnopeussäätö tai kuution ohitussäätö), jolloin voidaan SÄÄTÄÄ jäteilman lämpötila mahd. alas, kuitenkin ilman riskiä LTO:n huurtumisesta umpeen.

        Varsinen sulatustoiminta ohjataan taas todellisen tarpeen mukaan = kun LTO:n painehäviö kasvaa liikaa sen huurruttua umpeen.

        Pikku koneissa säätö on karkeampi (yleensö on/off tyylinen sulatus JÄTEILMAN lämpötilan mukaan), mutta säätöä sekin on.


      • parametrit kuntoon
        vai hidas vaan kirjoitti:

        > Säätö on eri asia kuin hetkellinen sulatuksesta aiheutuva lämpötilan muuttuminen.

        Palstan pellelle tiedoksi: isoissa koneissa yleensä pystytään säätämään LTO:n tehoa/hyötysuhdetta portaattomasti (kiekon pyörimisnopeussäätö tai kuution ohitussäätö), jolloin voidaan SÄÄTÄÄ jäteilman lämpötila mahd. alas, kuitenkin ilman riskiä LTO:n huurtumisesta umpeen.

        Varsinen sulatustoiminta ohjataan taas todellisen tarpeen mukaan = kun LTO:n painehäviö kasvaa liikaa sen huurruttua umpeen.

        Pikku koneissa säätö on karkeampi (yleensö on/off tyylinen sulatus JÄTEILMAN lämpötilan mukaan), mutta säätöä sekin on.

        Ilmastoinnissa säätö tehdään aina tuloilmalle eri tekijöiden mukaan. Tuloilman lämpötilahyötysuhdetta lasketaan tarvittaessa, ei jäteilman vaikka se tapahtuukin samanaikaisesti.
        Menehän nyt muualle säätelemään jätteitäsi!


      • pyörällä päästä
        parametrit kuntoon kirjoitti:

        Ilmastoinnissa säätö tehdään aina tuloilmalle eri tekijöiden mukaan. Tuloilman lämpötilahyötysuhdetta lasketaan tarvittaessa, ei jäteilman vaikka se tapahtuukin samanaikaisesti.
        Menehän nyt muualle säätelemään jätteitäsi!

        > Tuloilman lämpötilahyötysuhdetta lasketaan tarvittaessa, ei jäteilman vaikka se tapahtuukin samanaikaisesti.

        Sullahan on hieno kone, kun siinä pystyy erikseen ja toisistaan riippumatta säätämään tulo- ja poistoilman hyötysuhdetta.


      • missäs ...
        pyörällä päästä kirjoitti:

        > Tuloilman lämpötilahyötysuhdetta lasketaan tarvittaessa, ei jäteilman vaikka se tapahtuukin samanaikaisesti.

        Sullahan on hieno kone, kun siinä pystyy erikseen ja toisistaan riippumatta säätämään tulo- ja poistoilman hyötysuhdetta.

        siinä niin lukee? Mielikuvitus laukkaa, kun faktoista vain kangastus? Pyörällä päästään ei tänne paljon kannata kirjoitella, saatetaan osoittaa hoitoon.


      • oma moka
        missäs ... kirjoitti:

        siinä niin lukee? Mielikuvitus laukkaa, kun faktoista vain kangastus? Pyörällä päästään ei tänne paljon kannata kirjoitella, saatetaan osoittaa hoitoon.

        > siinä niin lukee?

        No, justiinsahan palstan virallinen pelle = sinä kirjoitteli, että jäätymissuojaus tehdään säätämällä TULOILMAN lämpötilaa ja poistoilman säätö "tapahtuu samanaikaisesti".

        Eli on pellelle on jäänyt hieman epäselväksi jopa se, minne sitä jäätä kertyy... Mutta sehän ei estä neuvoja jakelemasta. Lähteehän tyhjästä tynnyristäkin kovin ääni.


      • voi voi ja voi
        oma moka kirjoitti:

        > siinä niin lukee?

        No, justiinsahan palstan virallinen pelle = sinä kirjoitteli, että jäätymissuojaus tehdään säätämällä TULOILMAN lämpötilaa ja poistoilman säätö "tapahtuu samanaikaisesti".

        Eli on pellelle on jäänyt hieman epäselväksi jopa se, minne sitä jäätä kertyy... Mutta sehän ei estä neuvoja jakelemasta. Lähteehän tyhjästä tynnyristäkin kovin ääni.

        Missä siinä sanotaan että poistoilmaa säädetään?
        Nimeä myös yksikin ilmastointilaitos jossa poistoilman lämpötilaa säädetään, niin varmistat samalla, että puhut *askaa.


      • nyt ensiallkuun
        voi voi ja voi kirjoitti:

        Missä siinä sanotaan että poistoilmaa säädetään?
        Nimeä myös yksikin ilmastointilaitos jossa poistoilman lämpötilaa säädetään, niin varmistat samalla, että puhut *askaa.

        > Nimeä myös yksikin ilmastointilaitos jossa poistoilman lämpötilaa säädetään, niin varmistat samalla, että puhut *askaa.

        Ressukalla on nyt poisto- ja jäteilmakin sekaisin. Poistoilman lämpötilasäätö on ihan yleisessä käytössä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä huurteeneston kanssa.

        Huurtumisenesto puolestaan perustuu, etenkin asuntoilmanvaihtoon tehdyissä pikkukoneissa, jäteilman lämpötilan säätöön. Yleisin ratkaisu on tuloilmapuhaltimen käynnin ohjaus poistoilmapuolelle, LTO:n kennon ns. kylmän nurkan lähelle sijoitetulla termostaatilla. Tämä on eräänlainen ohitussäätö - kun tuloilmapuhallin on seis ja poisto käy, valtaosa ilmasta tulee rakennukseen vuotoina = LTO:n ohi. Jäteilman lämpötilaksi säädetään yleensä 4-8 °C koneesta riippuen eli tulopuhallinta pistetään päälle/pois niin, että jäteilman lämpötila pysyy ao. arvossa.

        Fiksumpi/kalliimpi versio aiheesta olisi tietysti moottorikäyttöinen ohituspelti koneen sisälle. Ja vielä fiksumpi olisi portaaton ohitussäätö poistoilman suhteellisen kosteuden huomioiminen, koska kuivan poistoilman voi ristivirtasiirtimelläkin vetää pakkasen puolelle.

        Nestekiertoisissa LTO-järjestelmissä säädetään yleensä talteenottopatterissa kiertävän liuoksen lämpötilaa, mutta sehän vaikuttaa jäteilman lämpötilaan ... joten epäsuorasti tässäkin säädetään nimenomaan jäteilman lämpötilaa.

        Myös esilämmitys on eräänlaista jäteilman lämpötilan säätöä, vaikkei ihan suoraviivaista = menee palstan putkiaivoiselta pelleltä yli hilseen. Poistoilman lämpötilahan on öbaut vakio, joten muutettaessa LTO-kennolle tulevan ulko/tuloilman lämpötilaa, muuttuu myös jäteilman lämpötila. Esim. poistoilma 22, poistoilman lämpötilahyötysuhde 50 %, niin
        - kun kennolle tulee -16°C ilmaa, jäteilman lämpötila on 3°C eli huurteenestotoimintoa, esim. tulopuhaltimen pätkimistä tarvitaan
        - kun ulkoilma esilämmitetään -16 -> -6°C jäteilman lämpötila nousee 3 -> 8°C = ei enää huurtumisvaaraa = ei enää puhaltimen pätkimistä


    • Rauhallisia unia

      Sijoita IV-kone mahdollisimman kauas makuuhuoneista.

      Sitä et taatusti kadu.

      • LTR tyytyväinen

        LTR-3 sijoitetaan toki ullakolle..!!!! :D siellä ei kyllä pidä minkäänlaista ääntä siihen asti kun tasosuodattimet alkavat tukkeutua ja 3kk välein vaihtamalla hiljainen!

        Eriasia on putkisto josta kantautuu äänet huoneesta toiseen. Eli äänenvaimentimia reilusti sinne putkistoon vaan!


      • asukas30
        LTR tyytyväinen kirjoitti:

        LTR-3 sijoitetaan toki ullakolle..!!!! :D siellä ei kyllä pidä minkäänlaista ääntä siihen asti kun tasosuodattimet alkavat tukkeutua ja 3kk välein vaihtamalla hiljainen!

        Eriasia on putkisto josta kantautuu äänet huoneesta toiseen. Eli äänenvaimentimia reilusti sinne putkistoon vaan!

        Meillä on taloyhtiössä Enerventin koneet kaikissa huoneistoissa ja kaikilla jäätymisongelmia niiden kanssa.


      • Tyytyväinen.
        asukas30 kirjoitti:

        Meillä on taloyhtiössä Enerventin koneet kaikissa huoneistoissa ja kaikilla jäätymisongelmia niiden kanssa.

        Kai olette ottaneet yhteyttä laitteiden asentajaan ja säätäjään? Meillä toimii aivan hienosti.


      • huh huh
        asukas30 kirjoitti:

        Meillä on taloyhtiössä Enerventin koneet kaikissa huoneistoissa ja kaikilla jäätymisongelmia niiden kanssa.

        Aika mielenkiintoisia viestejä. Seitsemän vuotta tulee Pingvin ACEn kanssa täyteen Oulun korkeudella, eikä laite ole jäätynyt kertaakaan eikä sulatusautomatiikkaa ole edes kytketty päälle. Suhteellisen huoleton kone, jossa ollut ainoastaan muutama ongelma.

        Tuloilmapuhallin alkoi pitämään hienoista ääntä, joka välittyi sitten puuttellisen kanavaeristyksen kautta huoneeseen. Ääni hävisi sittemmin yhtä mystisesti kuin oli ilmaantunutkin.

        Toinen ongelma tuli, kun LVI-asentaja oli jättänyt eristämättä loppumatkan raitisilmaputkesta, ja sen sulaessa vedet pääsivät johtoja pitkin laitteen sähkökeskukseen. Oikosulun aiheuttama releen rikkoutuminen oli suhteellisen helppo korjata lopulta itse, koska perusdesign koneessa on aika selkeä ja yksinkertainen.

        Ainoa varsinainen Pingvinin suunnitteluvirhe oli poistoilman lämpötila-anturi, johon ilmankosteus kondensoitui ja hapetti piirikortin rikki neljän vuoden jälkeen. Korjatun designin sai takuuna.

        Nämä "jäätymisongelmat" kuulostavat omilla kokemuksilla täysin ihmeellisiltä. Ristivirtauskoneisiin verrattuna etuna on juuri sen sulatusjakson tarpeen puuttuminen, joka puolestaan mahdollistaa korkean käytännön hyötysuhteen.


      • LTR-3
        huh huh kirjoitti:

        Aika mielenkiintoisia viestejä. Seitsemän vuotta tulee Pingvin ACEn kanssa täyteen Oulun korkeudella, eikä laite ole jäätynyt kertaakaan eikä sulatusautomatiikkaa ole edes kytketty päälle. Suhteellisen huoleton kone, jossa ollut ainoastaan muutama ongelma.

        Tuloilmapuhallin alkoi pitämään hienoista ääntä, joka välittyi sitten puuttellisen kanavaeristyksen kautta huoneeseen. Ääni hävisi sittemmin yhtä mystisesti kuin oli ilmaantunutkin.

        Toinen ongelma tuli, kun LVI-asentaja oli jättänyt eristämättä loppumatkan raitisilmaputkesta, ja sen sulaessa vedet pääsivät johtoja pitkin laitteen sähkökeskukseen. Oikosulun aiheuttama releen rikkoutuminen oli suhteellisen helppo korjata lopulta itse, koska perusdesign koneessa on aika selkeä ja yksinkertainen.

        Ainoa varsinainen Pingvinin suunnitteluvirhe oli poistoilman lämpötila-anturi, johon ilmankosteus kondensoitui ja hapetti piirikortin rikki neljän vuoden jälkeen. Korjatun designin sai takuuna.

        Nämä "jäätymisongelmat" kuulostavat omilla kokemuksilla täysin ihmeellisiltä. Ristivirtauskoneisiin verrattuna etuna on juuri sen sulatusjakson tarpeen puuttuminen, joka puolestaan mahdollistaa korkean käytännön hyötysuhteen.

        Viestit vaikuttavat ihan trolleilta ja kateellisten kirjoittamilta sekä kilpailevien merkkien valmistajien tahalliselta enervent koneen mollaamiselta.
        Ei tota konetta tosiaan jäätymään saa vaikka kuinka sitä olen talven aikana yrittänyt, huoleton kone jo 7 vuotta pyörinyt eikä mitään ole tarvinut tehdä, edes pyörivän kennon hihna ei ole mennyt poikki.
        Mutta tällästä tämä on täällä suomi24 ihan normaalia, asiallista keskustelua saa oikeen suurennuslasilla etsiä.


      • ak
        LTR-3 kirjoitti:

        Viestit vaikuttavat ihan trolleilta ja kateellisten kirjoittamilta sekä kilpailevien merkkien valmistajien tahalliselta enervent koneen mollaamiselta.
        Ei tota konetta tosiaan jäätymään saa vaikka kuinka sitä olen talven aikana yrittänyt, huoleton kone jo 7 vuotta pyörinyt eikä mitään ole tarvinut tehdä, edes pyörivän kennon hihna ei ole mennyt poikki.
        Mutta tällästä tämä on täällä suomi24 ihan normaalia, asiallista keskustelua saa oikeen suurennuslasilla etsiä.

        Mulla on kokemusta yleensäkin iv-koneista alle vuosi, ja juuri tästä Pingvin Eco Ece mallista. Paikallinen lvi-liike sitä suositteli. Tänä talvena se on jäätynyt ainaki 5 kertaa ja nytkin on jäässä, eli laite pitää kaameaa meteliä ja vikavalo välkkyy. Luultavasti kone on hyvä mutta putkisto on tehty päin seiniä, en muuta selitystä keksi. Ja tuota tosiaan ihmettelen että kun kone lähtee taas hetkeksi päälle niin huoneissa putkesta tuleva tuloilma on reippaasti pakkasen puolella. En ole mikään ammattilainen näissä iv-kone asioissa mutta eikös tuo kuullosta aika epänormaalilta? PS. Tämä ei ole mikään trollaus, yritän saada tietoa ongelmasta mistä se johtuu.


      • LTR-3
        ak kirjoitti:

        Mulla on kokemusta yleensäkin iv-koneista alle vuosi, ja juuri tästä Pingvin Eco Ece mallista. Paikallinen lvi-liike sitä suositteli. Tänä talvena se on jäätynyt ainaki 5 kertaa ja nytkin on jäässä, eli laite pitää kaameaa meteliä ja vikavalo välkkyy. Luultavasti kone on hyvä mutta putkisto on tehty päin seiniä, en muuta selitystä keksi. Ja tuota tosiaan ihmettelen että kun kone lähtee taas hetkeksi päälle niin huoneissa putkesta tuleva tuloilma on reippaasti pakkasen puolella. En ole mikään ammattilainen näissä iv-kone asioissa mutta eikös tuo kuullosta aika epänormaalilta? PS. Tämä ei ole mikään trollaus, yritän saada tietoa ongelmasta mistä se johtuu.

        Aloitetaan siis selvitys.
        Onko ulkoilma ja jäteilma kanavat lämpöeristetty ihan koko matkalta?
        Onko poistoilma ja tuloilma kanavat lämpöeristetty niiltä osin kun kulkevat kylmissä tiloissa?
        Onko ulkoilman ottoritilä auki eli ei ole verkkoa tai muuta estettä?
        Onko jäteilman poistoputken pää auki ettei ole lumi tukkinut tai muu?
        Onko koneessa tuloilman lämmitys ja onko se päällä?
        Katsotaan näitten jälkeen mistä sitten aletaan ongelmaa etsimään.


      • Pink vin
        LTR-3 kirjoitti:

        Aloitetaan siis selvitys.
        Onko ulkoilma ja jäteilma kanavat lämpöeristetty ihan koko matkalta?
        Onko poistoilma ja tuloilma kanavat lämpöeristetty niiltä osin kun kulkevat kylmissä tiloissa?
        Onko ulkoilman ottoritilä auki eli ei ole verkkoa tai muuta estettä?
        Onko jäteilman poistoputken pää auki ettei ole lumi tukkinut tai muu?
        Onko koneessa tuloilman lämmitys ja onko se päällä?
        Katsotaan näitten jälkeen mistä sitten aletaan ongelmaa etsimään.

        Itse asiassa ulko- ja jäteilmaputkien eristys ei tuohon vaikuta elleivät putket lisäksi vuoda. Pelkät eristysvirheet tulisivat eteen kondenssiveden tippumisena putkistosta - itselläni oli nämä molemmat monta vuotta, eikä jäätymistä silti esiintynyt. ECO ECEssä ei taida voida edes itse säätää tulo- ja poistoilman suhdetta pieleen. Jos selviä tukkeumia tulo- ja jäteilman päissä ei ole ja sekä tulo- että poistoilmaventtiileissä käy virtaus, ilmavirtausmittaus venttiileistä voisi tuoda enemmän informaatiota mahdollisesta ongelmasta.


      • poistosuodattimet
        ak kirjoitti:

        Mulla on kokemusta yleensäkin iv-koneista alle vuosi, ja juuri tästä Pingvin Eco Ece mallista. Paikallinen lvi-liike sitä suositteli. Tänä talvena se on jäätynyt ainaki 5 kertaa ja nytkin on jäässä, eli laite pitää kaameaa meteliä ja vikavalo välkkyy. Luultavasti kone on hyvä mutta putkisto on tehty päin seiniä, en muuta selitystä keksi. Ja tuota tosiaan ihmettelen että kun kone lähtee taas hetkeksi päälle niin huoneissa putkesta tuleva tuloilma on reippaasti pakkasen puolella. En ole mikään ammattilainen näissä iv-kone asioissa mutta eikös tuo kuullosta aika epänormaalilta? PS. Tämä ei ole mikään trollaus, yritän saada tietoa ongelmasta mistä se johtuu.

        Poistoilmavirta on liian pieni tuloon nähden koska poistosuodatin on tukossa.
        Siksi kennon lämpötila menee niin alas, ettei poistoilman lämpö riitä sitä sulattamaan.


      • ak
        poistosuodattimet kirjoitti:

        Poistoilmavirta on liian pieni tuloon nähden koska poistosuodatin on tukossa.
        Siksi kennon lämpötila menee niin alas, ettei poistoilman lämpö riitä sitä sulattamaan.

        Vaihdoin molemmat tasosuodattimet, poistoilman oli kyllä melko likainen, tulo oli suht puhdas.
        Toivottavasti auttaa ongelmaan, kiitoksia avusta.
        Vielä sellainen asia kun tilasin uudet suodattimet mukana tuli 2 sellaista isoa valkoista "rivoitettua" suodatinta. Minne ne tulevat, jonnekin kanaviin vai?


      • pink vin
        ak kirjoitti:

        Vaihdoin molemmat tasosuodattimet, poistoilman oli kyllä melko likainen, tulo oli suht puhdas.
        Toivottavasti auttaa ongelmaan, kiitoksia avusta.
        Vielä sellainen asia kun tilasin uudet suodattimet mukana tuli 2 sellaista isoa valkoista "rivoitettua" suodatinta. Minne ne tulevat, jonnekin kanaviin vai?

        Ilmeisesti kyseessä on se EU7-suodatin? Se tulee kennon ja tuloilmapuhaltimen väliin eli alas oikealle.


      • Asiantuntija.
        Pink vin kirjoitti:

        Itse asiassa ulko- ja jäteilmaputkien eristys ei tuohon vaikuta elleivät putket lisäksi vuoda. Pelkät eristysvirheet tulisivat eteen kondenssiveden tippumisena putkistosta - itselläni oli nämä molemmat monta vuotta, eikä jäätymistä silti esiintynyt. ECO ECEssä ei taida voida edes itse säätää tulo- ja poistoilman suhdetta pieleen. Jos selviä tukkeumia tulo- ja jäteilman päissä ei ole ja sekä tulo- että poistoilmaventtiileissä käy virtaus, ilmavirtausmittaus venttiileistä voisi tuoda enemmän informaatiota mahdollisesta ongelmasta.

        No eipä tarvitse ihmetellä jos koneet jäätyy kun asennetaan vastoin ohjeita ja ajatusmaailma on sellainen että ei tuo asia vaikuta mitään vaikka jätän eristämättä.


      • ak
        pink vin kirjoitti:

        Ilmeisesti kyseessä on se EU7-suodatin? Se tulee kennon ja tuloilmapuhaltimen väliin eli alas oikealle.

        Jahas siinäpä alhaalla oikealla on tosiaan paikka suodattimelle, siinä ei kyllä ole ollut mitään uudesta saakka? Olisko unohtunu asentajilla laittaa se??? Miten päin tuo EU7 tulee, rivoitus puhaltimeenpäin vai toisin?


      • Prätkis
        ak kirjoitti:

        Jahas siinäpä alhaalla oikealla on tosiaan paikka suodattimelle, siinä ei kyllä ole ollut mitään uudesta saakka? Olisko unohtunu asentajilla laittaa se??? Miten päin tuo EU7 tulee, rivoitus puhaltimeenpäin vai toisin?

        Minullakin on Pingvin 120 Ede, joka jäätyy. Tänä talvena jäätynyt jo 3 kertaa.
        Jäätä on ollut niin paljon, että koneen ääni on paljastanut jäätymisen.
        Olen irrottanut ja sulattanut kennon jo useamman kerran.
        Kaipaisin todellakin tietoa miten asian saisi korjattua.
        Pitääkö kylmällä kelillä säätää virtausnopeutta hitaammaksi tai nopeammaksi?
        Vai onkohan jotkut säädöt niin väärin että se aiheuttaa jäätymisen?
        Laitteessa ei ole mitään erillisiä lämmittimiä.

        Ikkunat ei ole olleet huurussa.


      • LTR-3
        Prätkis kirjoitti:

        Minullakin on Pingvin 120 Ede, joka jäätyy. Tänä talvena jäätynyt jo 3 kertaa.
        Jäätä on ollut niin paljon, että koneen ääni on paljastanut jäätymisen.
        Olen irrottanut ja sulattanut kennon jo useamman kerran.
        Kaipaisin todellakin tietoa miten asian saisi korjattua.
        Pitääkö kylmällä kelillä säätää virtausnopeutta hitaammaksi tai nopeammaksi?
        Vai onkohan jotkut säädöt niin väärin että se aiheuttaa jäätymisen?
        Laitteessa ei ole mitään erillisiä lämmittimiä.

        Ikkunat ei ole olleet huurussa.

        Katsoin enerventin sivuilta niin koneessasi on 400w tuloilman jälkilämmitys vastus eli se kannattaa pitää päällä ja lämmitys pyynti 18 - 22c kylmällä kelillä virtausnopeutta hitaammaksi niin on parempi.
        Tarkista mun aikaisemmin kirjoittamani asiat että on kunnossa ja kokeile puhallin nopeutta 1 sekä lämmitys pyynti 22c niin jäätyykö näillä asetuksilla.
        Mulla oma kone nopeudella 2 ympäri vuoden ja lämmityspyynti talvella 22c eikä mitään ongelmia.


      • pink vin
        ak kirjoitti:

        Jahas siinäpä alhaalla oikealla on tosiaan paikka suodattimelle, siinä ei kyllä ole ollut mitään uudesta saakka? Olisko unohtunu asentajilla laittaa se??? Miten päin tuo EU7 tulee, rivoitus puhaltimeenpäin vai toisin?

        EU7-suodatin on lisävaruste, joten sitä ei tule koneen mukana. Ilmavirta kulkee alhaalla vasemmalta oikealle, suodattimen tiiviste tulee kennon puolelle vasemmalle.


      • pink vin
        LTR-3 kirjoitti:

        Katsoin enerventin sivuilta niin koneessasi on 400w tuloilman jälkilämmitys vastus eli se kannattaa pitää päällä ja lämmitys pyynti 18 - 22c kylmällä kelillä virtausnopeutta hitaammaksi niin on parempi.
        Tarkista mun aikaisemmin kirjoittamani asiat että on kunnossa ja kokeile puhallin nopeutta 1 sekä lämmitys pyynti 22c niin jäätyykö näillä asetuksilla.
        Mulla oma kone nopeudella 2 ympäri vuoden ja lämmityspyynti talvella 22c eikä mitään ongelmia.

        Jäätyminen liittyy kai tulo- ja poistoilman suhteeseen, ts. poistoilman määrä ei ole riittävä verrattuna tuloilman määrään. Normaalistihan talo pyritään pitämään alipaineisena, jolloin ilmamäärän ero riittää pitämään kennon sulana. Mahdollisia syitä voisivat olla esimerkiksi pienempi poistoilman kuin tuloilman puhallusnopeus (samalla nopeudella poiston litramäärä on valmiiksi suurempi), väärin säädetyt poistoilmaventtiilit, suodattimien tukkeutuminen, ilmanvaihtoputkiston tukkeutuminen jne.


      • veikkaus.
        ak kirjoitti:

        Mulla on kokemusta yleensäkin iv-koneista alle vuosi, ja juuri tästä Pingvin Eco Ece mallista. Paikallinen lvi-liike sitä suositteli. Tänä talvena se on jäätynyt ainaki 5 kertaa ja nytkin on jäässä, eli laite pitää kaameaa meteliä ja vikavalo välkkyy. Luultavasti kone on hyvä mutta putkisto on tehty päin seiniä, en muuta selitystä keksi. Ja tuota tosiaan ihmettelen että kun kone lähtee taas hetkeksi päälle niin huoneissa putkesta tuleva tuloilma on reippaasti pakkasen puolella. En ole mikään ammattilainen näissä iv-kone asioissa mutta eikös tuo kuullosta aika epänormaalilta? PS. Tämä ei ole mikään trollaus, yritän saada tietoa ongelmasta mistä se johtuu.

        sulla on kanavat siellä mahdollisesti ristissä..


      • pink vin kirjoitti:

        EU7-suodatin on lisävaruste, joten sitä ei tule koneen mukana. Ilmavirta kulkee alhaalla vasemmalta oikealle, suodattimen tiiviste tulee kennon puolelle vasemmalle.

        Onko tuo EU7 suositeltava talvella? Kesä alkaa kääntyä kohti syksyä nyt, joten kannattaako sitä edes laittaa? Multakin se puuttuu ja olen miettinyt sen laittamista.


      • pink vin
        eetukärsälä kirjoitti:

        Onko tuo EU7 suositeltava talvella? Kesä alkaa kääntyä kohti syksyä nyt, joten kannattaako sitä edes laittaa? Multakin se puuttuu ja olen miettinyt sen laittamista.

        Enemmän siitä on iloa kesällä, kun ilmassa on enemmän epäpuhtauksia, mutta ei siitä talvellakaan haittaa ole ollut. Vaihtoväli on joka tapauksessa noin vuosi.


      • Tavallinen tallaaja
        LTR-3 kirjoitti:

        Viestit vaikuttavat ihan trolleilta ja kateellisten kirjoittamilta sekä kilpailevien merkkien valmistajien tahalliselta enervent koneen mollaamiselta.
        Ei tota konetta tosiaan jäätymään saa vaikka kuinka sitä olen talven aikana yrittänyt, huoleton kone jo 7 vuotta pyörinyt eikä mitään ole tarvinut tehdä, edes pyörivän kennon hihna ei ole mennyt poikki.
        Mutta tällästä tämä on täällä suomi24 ihan normaalia, asiallista keskustelua saa oikeen suurennuslasilla etsiä.

        Mulla ole mitään tarvetta haukkua pingviiniä. kyllä se vaan jäätyy. Itsellä oli kone myös vettä täynnä. LVI suunnittelija kun sanoi että kondennsipoistoa ei tarvita.


      • LTR-3
        Tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Mulla ole mitään tarvetta haukkua pingviiniä. kyllä se vaan jäätyy. Itsellä oli kone myös vettä täynnä. LVI suunnittelija kun sanoi että kondennsipoistoa ei tarvita.

        LVI suunnittelija ei ole osannut hommaansa, kondenssiputken asennus on niin halpa ja helppo homma, että ehdottomasti kannattaa asentaa.
        Mä laitoin kanssa kondenssi poistoputken, mutta vettä sieltä ei ole vielä kertaakaan tullut.
        En myöskään käyttänyt projektissa LVI suunnittelijaa enkä asentajaa, vaan tein kaiken itse.
        Jätepuhaltimen kammiossa on kyllä vähän huurretta näkynyt, mutta jäätymään en ole tota konetta vielä saanut vaikka ilmankostutin ollu nyt koko talven talossa.
        Eilen illalla muutin puhallinnopeuksia poisto 3 ja tulo 2 saattaa olla paremmet asetukset kuin mun aikaisemmat poisto 2 ja tulo 2 nyt seurataan koneen toimintaa näillä asetuksilla ja sitä jäätymistä mä todellakin odotan, haluaisin sen ehdottomasti nähdä, ulkona tällä hetkellä -14c ja jäteilma on -8c sekä poistoilman kosteus 36%


      • LTR-6
        LTR-3 kirjoitti:

        LVI suunnittelija ei ole osannut hommaansa, kondenssiputken asennus on niin halpa ja helppo homma, että ehdottomasti kannattaa asentaa.
        Mä laitoin kanssa kondenssi poistoputken, mutta vettä sieltä ei ole vielä kertaakaan tullut.
        En myöskään käyttänyt projektissa LVI suunnittelijaa enkä asentajaa, vaan tein kaiken itse.
        Jätepuhaltimen kammiossa on kyllä vähän huurretta näkynyt, mutta jäätymään en ole tota konetta vielä saanut vaikka ilmankostutin ollu nyt koko talven talossa.
        Eilen illalla muutin puhallinnopeuksia poisto 3 ja tulo 2 saattaa olla paremmet asetukset kuin mun aikaisemmat poisto 2 ja tulo 2 nyt seurataan koneen toimintaa näillä asetuksilla ja sitä jäätymistä mä todellakin odotan, haluaisin sen ehdottomasti nähdä, ulkona tällä hetkellä -14c ja jäteilma on -8c sekä poistoilman kosteus 36%

        Miksi muutit noita nopeuksia?

        Itselläni olen säätänyt koneesta poiston 10% isommalle. Tuo riittää hyvin pitämään tönön hieman alipaineisena. Nyt tosin veti ikkunan huuruun ylhäältä, mutta suodattimen imurointi auttoi asiaan.

        Etkö saa noin liian ison alipaineen taloosi?


      • suodatus tarpeen
        eetukärsälä kirjoitti:

        Onko tuo EU7 suositeltava talvella? Kesä alkaa kääntyä kohti syksyä nyt, joten kannattaako sitä edes laittaa? Multakin se puuttuu ja olen miettinyt sen laittamista.

        Talvella ilmassa on enemmän pienhiukkasia (hiukkasten lkm), jotka ovat peräisin liikenteestä ja energiantuotannosta.

        Kesällä ilmassa on enemmän karkeita hiukkasia, siitepölyä yms. mutta nehän jää aika kivasti jo karkeasuodattimiinkin ja/tai suodatuksen hyöty on vähän niin ja näin, jos pidetään ovia/ikkunoita selällään.


      • oettteeett
        suodatus tarpeen kirjoitti:

        Talvella ilmassa on enemmän pienhiukkasia (hiukkasten lkm), jotka ovat peräisin liikenteestä ja energiantuotannosta.

        Kesällä ilmassa on enemmän karkeita hiukkasia, siitepölyä yms. mutta nehän jää aika kivasti jo karkeasuodattimiinkin ja/tai suodatuksen hyöty on vähän niin ja näin, jos pidetään ovia/ikkunoita selällään.

        erittäin aiheellinen oikaisu yleiseen väärinkäsitykseen.


    • Enventti

      Itsellä ollut nyt käytössä toista talvea (jotka kumpainenkin näyttävät olevan poikkeuksellisen kylmiä ainakin etelässä) enerventin Pelican lämminvesipatterilla sekä "maakylmällä".

      Minkäänlaista jäätymistä ei ole esiintynyt ja kesälläkin sai mukavasti viileää ohjattua huoneistoihin tuon avulla. Itsellä sijoitettuna khh:n (siisti valkoinen kaappi, ~1000x1200x400 korkeusxleveysxsyvyys noin) liukuovien taakse rakennetulle "pukille".
      Ääntä vehje pitää jonkin verran, mutta jos khh:n oven sulkee, ei sitä juuri muualle kuulu (makuuhuone kerrosta ylempänä / toinen viereisessä huonessa, eikä koneen ääni kuulu kumpaakaan).
      Ei ole ollut ongelmia itsellä missään suhteessa, suosittelen omasta kokemuksestani.

      • Enventti

        Niin ja mainittakoon että kaksi kerrosta ja noin 770m3 on noita kuutioita.
        Pelican oli nippa nappa ylimitoitettu vs. esim pingvin, mutta hyvin pelittänyt eikä sähköä kulu juuri yhtään, tosin ovh olikin sitten "riittävän iso"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1269
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1241
    Aihe