Mikä kirja (t) on ateistin

Ajatonta

suunnan näyttäjä,tai elämänohje, koska raamattu ei kelpaa?
Onko narsistilla auktoriteettia?

117

629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurt Wonnegutin kirjat yleensä, niistä löytyy hyviä ajatuksia.
      "Onko narsistilla auktoriteettia?"
      Jos toi tauti on päässy pahaks, niin ovat vissiin kaiken avun saavuttamattomissa,
      mutta mitä se taas tähän asiaan kuuluu?

• Ajatonta

tutustua. Se narsisti ajatus lähti nimim. "Monimielinen ihminen"

• Ajatonta.
        Ajatonta kirjoitti:

tutustua. Se narsisti ajatus lähti nimim. "Monimielinen ihminen"

En tietenkään aio tutustua, kunhan puhun tyhjiä. Olenhan uskova narsisti
        ja tiedän ettei mitään tarvitse tietää, kunhan lukee raamattua. Minä olen
        maailman napa ja elän ikuisesti tässä minua varten luodussa maailmassa.

• Haa, kohtalotoveri! Itsekin olen pitänyt Vonnegutin tuotannon lukemista herkässä teini-iässä syypäänä oman ajatteluni muovautumiseen tällaiseksi. Vaurio lienee korvaamaton, sillä ajattelemista ei enää sen jälkeen pysty lopettamaan. So it goes.

• mihin itse uskot?
        Ajatonta. kirjoitti:

Uskovaiseksi voi itseään tituleerata vaikka sellainen, joka tuntee arvostusta omaa kutomaansa villasukkaansa kohtaan, ja kumartaa sitä, jolle on ommellut silmät, suun ja nenän, mutta oikeaa uskoa, jolla pelastutaan, ei ihminen voi itse tehdä. Siitä kerrotaan Raamatussa, oletko itse tutustunut vai vaan kuullut muilta siitä? Sen voi lahjoittaa yksin Jumala, se on lahja, eikä sitä siis voi käyttäytymällä tehdä.

• ja siitä on jo aikaa
        Schlechterwisser kirjoitti:

Haa, kohtalotoveri! Itsekin olen pitänyt Vonnegutin tuotannon lukemista herkässä teini-iässä syypäänä oman ajatteluni muovautumiseen tällaiseksi. Vaurio lienee korvaamaton, sillä ajattelemista ei enää sen jälkeen pysty lopettamaan. So it goes.

siitä tuli kai jonkinlainen hiiri tai joku, mutta teinpähän jotain.

• Schlechterwisser kirjoitti:

Haa, kohtalotoveri! Itsekin olen pitänyt Vonnegutin tuotannon lukemista herkässä teini-iässä syypäänä oman ajatteluni muovautumiseen tällaiseksi. Vaurio lienee korvaamaton, sillä ajattelemista ei enää sen jälkeen pysty lopettamaan. So it goes.

Samassa veneessä ollaan.
        Ite luin ne vasta yli parikymppisenä.
        Tosin en ollu sitä ennen lukenu kuin sarjakuvia.

• A.Mikkonen kirjoitti:

Samassa veneessä ollaan.
        Ite luin ne vasta yli parikymppisenä.
        Tosin en ollu sitä ennen lukenu kuin sarjakuvia.

Tarzan --> Pahkasika --> Wonnegut - luonnollinen jatkumo ;)

• Ajatonta
        Ajatonta. kirjoitti:

kakara ,etkö löydä muuta nimimerkkiä

• Minun käsittääkseni ainakin mitä näihin 'pyhiin kirjoihin' ja vastaaviin tulee, niin ateistilla olis ennemminkin oma vapaus valita omat kirjansa jos nyt yleensäkään haluaa valita mitään. Näkisin asian niin että jokainen osaa ajatella ihan itse sen sijaan, että tarjotaan valmiina kirja 'josta löytyy oikeat ratkaisut'.

• Ajatonta

elämänohje on useitten kirjojen korrelaatio omaan elämään.
        Näkisin asian niin että jokainen osaa ajatella ihan itse sen sijaan, että tarjotaan valmiina kirja 'josta löytyy oikeat ratkaisut'.
        Hienoa, mutta pidätkö sitten kouluopetusta absoluuttisena totuutena? Vai mistä se oma malli muodostuu?

• Luin noi Wonnegutit ekan kerran noin kakskyt vuotta sitten, siis jotka oli siihen mennessä julkastu,
        ja sitten taas viime kesänä uudestaan.
        Ajatukse mitä niissä on on niin samanlaisia minun omien tuntemuksieni kanssa,
        että väkisinkin tuli mietittyä olinko oppinut ne sieltä,
        vai olenko ollut sellainen jo ennen ensimmäistä lukukertaa.
        No, jälkimmäinenhän se on, mutta olihan ajatuksella kiva leikkiä:-)
        Yllättäin aloitin kirjalla nimeltä Teurastamo 5,
        jonka nimen olin kuullut elokuvasta Foot Loose,
        siinä kristityt oli kieltämässä sitä kirjaa jumalanpilkan takia,
        mutta itse luettuani kirjan, en sellaista sieltä löytänyt.
        Elokuvahan oli ihan kamala nuoriso tanssi elokuva:-)

• A.Mikkonen kirjoitti:

Luin noi Wonnegutit ekan kerran noin kakskyt vuotta sitten, siis jotka oli siihen mennessä julkastu,
        ja sitten taas viime kesänä uudestaan.
        Ajatukse mitä niissä on on niin samanlaisia minun omien tuntemuksieni kanssa,
        että väkisinkin tuli mietittyä olinko oppinut ne sieltä,
        vai olenko ollut sellainen jo ennen ensimmäistä lukukertaa.
        No, jälkimmäinenhän se on, mutta olihan ajatuksella kiva leikkiä:-)
        Yllättäin aloitin kirjalla nimeltä Teurastamo 5,
        jonka nimen olin kuullut elokuvasta Foot Loose,
        siinä kristityt oli kieltämässä sitä kirjaa jumalanpilkan takia,
        mutta itse luettuani kirjan, en sellaista sieltä löytänyt.
        Elokuvahan oli ihan kamala nuoriso tanssi elokuva:-)

Vonnegut on kyllä hieno kirjailija. Olen lukenut juurikin Teurasto 5:n, Breakfast of the Championsin ja sitten kai vielä jonkun kolmannenkin.

Olishan noita kai enemmänkin. Pitääkin taas muistaa tsekata kirjastossa käydessä.

• belial_666 kirjoitti:

Vonnegut on kyllä hieno kirjailija. Olen lukenut juurikin Teurasto 5:n, Breakfast of the Championsin ja sitten kai vielä jonkun kolmannenkin.

Olishan noita kai enemmänkin. Pitääkin taas muistaa tsekata kirjastossa käydessä.

Mutta on se välillä myös tosi tylsää.

• tai miten vaan

monet osaavat kyllä tehdä sitä ilman ohjeitakin, mutta monet kuitenkin tarvitsevat sitä kirjaa.

• kuuluuko vai näkyykö

asutteko yhä torpassanne äitimuorinne passattavina, ettei ole omaa tahtoa valita edes kirjaa itse?

• ++++++++

"suunnan näyttäjä,tai elämänohje, koska raamattu ei kelpaa?"

Ei ole mitään kirjaa, oma pää riittää.

• ettei Raamattu käy?

Oletko kirjoituttanut tatuoimalla elämänohjeita otsaasi, että joka aamu kun heräät näkisit ne taas?

• ...

Tyyppi, joka kuvittelee elävänsä ikuisesti taivaan iloissa vain koska sattuu uskomaan satukirjaan, syyttää toisia narsismista. Vilkaise välillä sinne peilin suuntaankin.

Mitä kirjoihin tulee, niin en minä nyt tässä ala luettelemaan niitä satoja kirjoja, jotka ovat vaikuttaneet omaan ajattelutapaani.

• sitten vasta kun

Sitten vasta kun sielu jättää ruumiin, ei täällä maailmassa niin hauskaa sentään ole.

• +++++++++

"suunnan näyttäjä,tai elämänohje, koska raamattu ei kelpaa?"

Selitä miksi raamattu olisi hyvä vaihtoehto?

En tiedä, onko lisää irrallisia kysymyksiä?

• Ajatonta

se on minulle. Saan siitä varmuutta toiminnalleni.
        Jos ei muuten kelpaa niin suosittelen ainakin lukemaan sen.

• ...
        Ajatonta kirjoitti:

niistä raamatun noin 700 käskystä itse noudatat? Jos se kerran on sinulle "suunnannäyttäjä"?

• ++++++
        Ajatonta kirjoitti:

Ihan hyviä sääntöjä osa, mutta nekin ihminen tajuaa itsekin.

Kristittyjen ei ole pakko noudattaa vanhan testamentin käskyjä. Miksi niitä sitten käytetään ihmisten epätasa-arvoistamisen?

Miksi noudatetaan esim käskyä joka alistaa homoja muttei sitä joka tapatta niskuroivan lapsen?

Joko noudata kaikkia käskyjä tai et boudata yhtäkään. Jos luulet että käskyjen noudattamattomuus oikeuttaa rikoksiin, nin et ole kauan vapaa tai elävä (riippuu maasta ja rikoksen vakavuudesta)

• Ajatonta
        ... kirjoitti:

niistä raamatun noin 700 käskystä itse noudatat? Jos se kerran on sinulle "suunnannäyttäjä"?

hei, eihän siihen pysty kukaan, mutta asian voi tiivistää aivan kahteen sanaan.
        "Jumala on rakkaus"

• Ajatonta kirjoitti:

"Jumala on rakkaus"

Tossa on kolme sanaa.

• Ajatonta
        ++++++ kirjoitti:

Kristittyjen ei ole pakko noudattaa vanhan testamentin käskyjä. Miksi niitä sitten käytetään ihmisten epätasa-arvoistamisen?

Miksi noudatetaan esim käskyä joka alistaa homoja muttei sitä joka tapatta niskuroivan lapsen?

Joko noudata kaikkia käskyjä tai et boudata yhtäkään. Jos luulet että käskyjen noudattamattomuus oikeuttaa rikoksiin, nin et ole kauan vapaa tai elävä (riippuu maasta ja rikoksen vakavuudesta)

on ihmisen koko käytösmalli.
        Joskus me suutumme ja joskus annamme anteeksi.
        Mielestäni raamattu on evoluution myötä muuttunut, enkä itsekkään lue kuin uutta testamenttia, vanhaa ainoastaa ymmärtääkseni uutta.

• +++++++
        Ajatonta kirjoitti:

"Jumala on rakkaus"

Tossa on kolme sanaa ja vika sana on täysin väärin, jos käsityksesi rakkaudesta on sama kuin muilla ihmisillä.

• +++++
        Ajatonta kirjoitti:

on ihmisen koko käytösmalli.
        Joskus me suutumme ja joskus annamme anteeksi.
        Mielestäni raamattu on evoluution myötä muuttunut, enkä itsekkään lue kuin uutta testamenttia, vanhaa ainoastaa ymmärtääkseni uutta.

mutta siinä on liian monta huonoa asiaa, että ihmisen on ihan järjetöntä' perustaa elämäänsä siihen.

Esim Afrikan noitavainot johtuvat raamatusta.

• Ajatonta
        +++++ kirjoitti:

mutta siinä on liian monta huonoa asiaa, että ihmisen on ihan järjetöntä' perustaa elämäänsä siihen.

Esim Afrikan noitavainot johtuvat raamatusta.

aina vedotaan siihen mitä on joskus tapahtunut niin ollaan hakoteillä ja kostonhaluisia.
        Vrt Hitler vs. ensimmäinen maailmansota.

• Ajatonta kirjoitti:

aina vedotaan siihen mitä on joskus tapahtunut niin ollaan hakoteillä ja kostonhaluisia.
        Vrt Hitler vs. ensimmäinen maailmansota.

Noi on aika tuoreita juttuja.

• Ajatonta
        A.Mikkonen kirjoitti:

Noi on aika tuoreita juttuja.

jatkuu, turhaa on se joka taakseen katsoon.

• en ole sellainen nar

Narsistin auktoriteetti tulee pärstäkertoimesta, ei Raamattu näytä hyvältä keskeltä omaa naamaa. Peilit jokapuolella kelpaisi narsisitille paljon mieluummin kuin viisas kirja.

• ne pitää tajutapääll
        ... kirjoitti:

Ne muut ovat sitten älyjä, jotka täytyy oppia tajuamaan järjellä, kun niistä siellä seurakunnassa kerrotaan, tai miksei Raamatun sivullakin?

• Ajatonta kirjoitti:

jatkuu, turhaa on se joka taakseen katsoon.

Siis niitä tapahtuu tällähetkellä.
        Anteeks jankkaus.

• ehei sitä löydy, ei
        ++++++ kirjoitti:

Tuo taitaa olla ihan niitä sinun oman kiukkusi aikaansaamia käsityksiä ihmistä viisaammasta Raamatusta?

• ++++++++++
        ehei sitä löydy, ei kirjoitti:

Tuo taitaa olla ihan niitä sinun oman kiukkusi aikaansaamia käsityksiä ihmistä viisaammasta Raamatusta?

Nähtävästi kukaan teisti ei pysty hillitsemään itseään, kun kirjoittaa loukkaavan vastauksen. Vastaan kuitenkin.( Itse vastaan loukkaavasti jos viesti on niin tyhmä tai loukkaus, mutten aina)

Okei se ei ole "alistuskäsky".

He vaan pitää "poistaa kansansa keskuudesta" eli joko karkoittaa tai tappaa ( tappaa on varmaan se ainoa oikea, koska se on ainoa rangasitus jonka jumala tietää).

• "Onko narsistilla auktoriteettia?"

On, nimittäin hänen mielikuvitusystävänsä, koko maailmankaikkeuden luoja, joka kertoo hänelle kuinka tahtoo pelastaa juuri hänet, MINÄ-MINÄ-MINÄ-miehen, iänkaikkiseen riemuun ja kuinka itse asiassa MINÄ-MINÄ-MINÄ-miehen pelastaminen on tärkein asia maailmassa.

• ei voi olla totta!

Minä jo kun luulin, ettei ateisteilla ole mielikuvitusystävää, vaan sellainen peili vaan, mutta kyllä se taitaa sittenkin löytyä...?

• Tuskin on olemassa yhtään kirjaa joka kelpaisi jokaiselle ateistille.

Mutta kun ateistina saa lukea mitä haluaa ja poimia elämänviisaudet mistä parhaaksi näkee niin sehän ei ole mikään ongelma.

Ja kirjoja (jopa hyviä kirjoja) maailmassa piisaa luettavaksi kyllä.

• Esimerkis Douglas Adamsin kirjat olis ihan hyviä suunnannäyttäjiä.
        Ainoo joka on ees lähellekään pystynyt selitään kuinka iso maailmankaikkeus on.

• belial_666
        A.Mikkonen kirjoitti:

Esimerkis Douglas Adamsin kirjat olis ihan hyviä suunnannäyttäjiä.
        Ainoo joka on ees lähellekään pystynyt selitään kuinka iso maailmankaikkeus on.

No mikä ettei... Maailman Aino Viisi Osainen Trilogia on toki hyvä sarja mutta taitaa olla vähän liian julmaa pilaa tietyistä asioista uskovaisten makuun niissä. :D

Pitäis varmaan olla vähän kevyempi aloitus.

"Avaruusalus leijuu ilmassa samaan tapaan kuin tiilskivet eivät leiju."
        Vai miten se nyt meni.

• Ajatonta

kyllä kristittykin lukee muita kirjoja, mutta loppupelissä ne aina jäävät vastausta vaille.

• Ajatonta kirjoitti:

kyllä kristittykin lukee muita kirjoja, mutta loppupelissä ne aina jäävät vastausta vaille.

Ne kristityt? Olisko sitten vääriä kirjoja, luetunymmärtämisessä vikaa tai jopa väärät kysymykset?

• belial_666 kirjoitti:

No mikä ettei... Maailman Aino Viisi Osainen Trilogia on toki hyvä sarja mutta taitaa olla vähän liian julmaa pilaa tietyistä asioista uskovaisten makuun niissä. :D

Vai miten se nyt meni.

"Space," it says, "is big. Really big. You just won't believe how vastly hugely mindbogglingly big it is. I mean you may think it's a long way down the road to the chemist, but that's just peanuts to space, LISTEN!" and so on...

S'oon iso. Enemmän kuin 500 kilsaa...

• UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

"Space," it says, "is big. Really big. You just won't believe how vastly hugely mindbogglingly big it is. I mean you may think it's a long way down the road to the chemist, but that's just peanuts to space, LISTEN!" and so on...

S'oon iso. Enemmän kuin 500 kilsaa...

Tätä juuri tarkoitin, voiko suurta enään paremmin kuvailla.
        Suurinpiirtein noilla sanoilla kuvailtiin tilannetta, kun vogonien laivasto saapui, tuhotakseen maapallon pois intergalaktisen valtaväylän tieltä:-)

• ei tyrkytetä mitään.

Voihan ateisti kuunnella ihmistä viisaampaa Sanaa sitten vaikka kuunneltavana versiona?

• hyvin mielenkiintois
        belial_666 kirjoitti:

Vai miten se nyt meni.

Sumu siellä leijuu, eihän ateistit usko lentäviin lautasiin, mutta sinäkös sitten uskot että sellainen on?

• belial_666
        hyvin mielenkiintois kirjoitti:

Sumu siellä leijuu, eihän ateistit usko lentäviin lautasiin, mutta sinäkös sitten uskot että sellainen on?

Mitä???

Koitas ny ryhdistäytyä vähän ja lue mistä on kysymys äläkä lässytä yhdestä lauseesta joka on kirjasta jota et ilmeisesti ole edes lukenut.

• ei tyrkytetä mitään. kirjoitti:

Voihan ateisti kuunnella ihmistä viisaampaa Sanaa sitten vaikka kuunneltavana versiona?

Sää oot ilmeisesti sama lukutaidoton heppeli kun tossa ylempänä.

Oikeesti, takasi ala-asteelle.

kthxbai

• ei jaksais..

Miten sitä voi olla niin vaikea käsittää, ettei sitä tarvita mitään raamattua tai sen korviketta, eikä ateistit ole mikään samaan uskovien ryhmä. Yhteistä on vain se, että jumalaa ei uskota olevan olemassa. Kaikki muut on yksilöllistä. Itse kukin pitää elämänsä ohjenuorana sitä mitä pitää parhaana.

• Uunit kuumana?

Seuraako Luterilainen M.Lutherin teesit siitä miten pitää juutalaisia käsitellä? siis sitä että seuraako Luterilainen oman auktoriteettinsä esimiestä? ei Lutherkaan elänyt raamatun mukaisesti, joten elääkö Luterilainen raamatun mukaisesti, vai Lutherin mukaisesti?

• älä tee sitä sentään

No ei niitä nyt tartte mennä silleen käsittelemään, voisit vaikka saada lentovauhtia ulos siitä seurueesta tai heitettäisiin ulos ovesta? Ihan tavallisten ihmisten tapaan olisi viisainta suhtautua.

• Kuk regus susej

"Mikä kirja (t) on ateistin suunnan näyttäjä,tai elämänohje, koska raamattu ei kelpaa?"
      Sinä et siis ymmärrä sitä, että jotkut eivät tarvitse "ehdottomia totuuksia"?

Sitä on parempi kysyä täältä.

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6019

• Ajatonta

Vuonna 1996 on kristittyjä 1955 milj.(33,7%), muslimeja 1127 milj.(19,4%), uskontokuntiin kuulumattomia 876 milj.(15,1%), hinduja 793 milj.(13,7%), buddhalaisia 326 milj.(5,6%), ateisteja 222 milj.(3,8%) ja uususkontojen kannattajia 123 milj.(2,1%).

Tarviiko ihmetellä, miksi ihminen etsii suurempaa voimaa?

• Kuk regus susej
        Ajatonta kirjoitti:

Vuonna 1996 on kristittyjä 1955 milj.(33,7%), muslimeja 1127 milj.(19,4%), uskontokuntiin kuulumattomia 876 milj.(15,1%), hinduja 793 milj.(13,7%), buddhalaisia 326 milj.(5,6%), ateisteja 222 milj.(3,8%) ja uususkontojen kannattajia 123 milj.(2,1%).

"Tarviiko ihmetellä, miksi ihminen etsii suurempaa voimaa?"
        Kyllä, se on aikamoinen ihme, että aikuinen ihminen etsii "suurempaa voimaa" kirjoista.

Eikö tässä nyt ollut kuitenkin kyse elämänohjeista, vai tarkoitatko että "suurempi voima" antaa elämänohjeet? Entä jos tämä "suurempi voima" ei olekaan kirjoituttanut "pyhää" kirjaa, tekeekö se siitä vähemmän todellisen?

• Kuk regus susej
        Ajatonta kirjoitti:

Mitä tuo tilasto merkitsee? Sitä että käytät "kärpäset tykkää paskasta"-argumenttia?

• jk
        Ajatonta kirjoitti:

miksi ihmiset uskovat jumaliin. Onko tosiaan niin lohduton ajatus narsistille, että oma elämä päättyy joskus?

Suurin osa uskovaisiksi luokiteltuja eivät sitä kuitenkaan ole. Alaikäiset luokitellaan vanhempiensa mukaan. Ja toinen juttu on se, että on maita, joissa ei yksinkertaisesti voi sanoa olevansa ateisti, jos haluaa hengissä säilyä. Ja sitten täytyy muistaa sekin, että uskonnot opetetaan lapsille, ei kukaan syntymästään uskova ole.

• jokaiselle se oma

Ne ovat kyllä jo melkoisen iäkkäitä vitsikirjoja, mutta kun jotenkin kun näitä lukee, niin ei mitään muutakaan jää jäljelle, koska ne eivät kelpaa kuitenkaan?

• osta Lada sinäkin
        Ajatonta kirjoitti:

Kun pitäisi vaikka laittaa autonrenkaat, eikä haritavoimilla tunnu että oikein jaksaisi, niin sitä suurempaa voimaa tarvitaan kyllä.

• Kuk regus susej
        jokaiselle se oma kirjoitti:

Ne ovat kyllä jo melkoisen iäkkäitä vitsikirjoja, mutta kun jotenkin kun näitä lukee, niin ei mitään muutakaan jää jäljelle, koska ne eivät kelpaa kuitenkaan?

Et ilmeisesti ollenkaan ymmärrä mistä on kyse, heität vain typeriä viestejäsi, jotka eivät liity mihinkään.
        Mikä mahtaa olla tarkoituksesi, saada uskovaiset näyttämään typeriltä? Onnistut siinä hommassa ainakin omalta kohdaltasi erittäin hyvin.

• kirjastovirkailija

En pysty nimeämään yhtä tai edes kymmentä kirjaa, koska en ole narsisti eikä minulla ole
      mitään yhtä ainoaa auktoriteettia. Työpaikaltani kirjastosta löytyy todella paljon hyvää ja
      (yleis)sivistävää luettavaa, joista voi itselleen elämänohjeita poimia. Filosofiahylly on ollut
      minulla itselläni ahkerassa käytössä, mutta romaaneistakin voi yhtä lailla löytää syvällisiä
      elämänviisauksia. Uskovien soisi myös joskus näihin perehtyvän, mutta heitähän ei mikään
      syvällisempi pohdiskelu kiinnosta, koska vastaus kaikkeen löytyy ikuisesti erehtymättömästä
      raamatusta, eikä yhtään mitään muuta tarvitse elämässä tietää. Säälittävä elämänasenne.

Raamatustakin voi toki poimia rusinat pullasta jos niin haluaa, mutta täsmälleen samat
      asiat löytää myös vaikkapa buddhalaisuudesta, ilman ajatusta siitä että miljardeja ihmisiä
      on pakko kiduttaa ikuisesti helvetissä. Juuri tämän helvetin ja ikuisen kiduttamisen vuoksi
      raamattua ja sen julmalaa on mahdotonta ottaa minkäänlaisen moraalin yleisohjeeksi.
      Eihän ikuisella kiduttamisella voi olla mitään tekemistä rakkauden ja hyvyyden kanssa.

(ja tuohon on turha tarjota mitään seli-seliä - olen kasvanut uskovassa perheessä ja kuullut
      jo tuhansia kertoja jokaisen typerän seli-selin, jotka eivät asiaa mitenkään selitä tai paranna.)

"Hyvät ihmisiä tekevät hyviä asioita ja pahat ihmisiä tekevät pahoja asioita.
      Mutta jotta hyvät ihmiset tekevät pahoja asioita, siihen tarvitaan uskontoa."
      - Steven Weinberg

"Jumala sanoo, tee mitä tahdot, mutta jos teet väärän valinnan, sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä.
      Tämä hyvä herra ei ole vapaata tahtoa. Se on sukua miehelle joka kertoo tyttöystävälleen, "Tee mitä
      tahdot, mutta jos jätät minut, etsin sinut käsiini ja ammun aivosi pihalle". Kun mies sanoo tämän,
      kutsumme häntä psykopaatiksi ja vaadimme hänen vangitsemistaan. Kun jumala sanoo saman,
      annamme hänelle rakkautemme ja rakennamme kirkkoja hänen kunniakseen."
      - William C. Easttom II

"On yleisesti väitetty uskonnon olevan arvokas, koska se saa ihmiset toimimaan oikein, mutta vaikka
      tämä pitäisikin paikkaansa, se ei olisi todistus siitä että uskonto olisi oikeassa. Tämä olisi ainoastaan sietokyvyn ylittävä pragmaattinen laajennus. Joulupukki saa lapset käyttäytymään kiltisti samalla tavalla,
      ja silti kukaan ei vakavasti argumentoi tämän olevan todiste hänen olemassaolostaan. Uskontojen
      puolustus on täynnä vastaavia loogisia idiotismeja."

"Voit siteerata satoja kohtia raamatusta todistaaksesi että raamatun jumala on verenhimoinen tyranni,
      mutta jos he voivat vaivoin löytää kaksi kolme säkeistöä jotka sanovat "Jumala on rakkaus", he väittävät
      että sinä revit asioita irti kontekstistaan!
      - Dan Barker

Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaus ja tuote.
      Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat
      melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa.
      - Albert Einstein (1879 - 1955), kirje filosofi Eric Gutkindille 1954

• Ajatonta

kirjoitella ilman rekistöröityä nimimerkkiä, mutta asiaan.
        Ensinnäkin siteeraat muita, etkö pysty itse muodostamaan mielipidettä?
        Minä siteraan raamattua, ja olen lukenut tärkeimmät filosofit, mutta mulla tulee aina tunne että tutkimukset ovat sen hetken tuotetta ja palvelevat vain tutkijan omaa egoa.
        Jeesus sensijaan ei etsinyt omaa maallista etua, vaan kuoli syntisten puolesta.
        Jumala voi olla sellaiselle, joka ei usko, verenhimoinen.
        Mutta uskovalle hän antaa synnit anteeksi.
        Kirjoituksellasi tuomitset noin kolmasosan ihmiskunnasta.

• Ajatonta kirjoitti:

Minä siteraan raamattua, ja olen lukenut tärkeimmät filosofit, mutta mulla tulee aina tunne että tutkimukset ovat sen hetken tuotetta ja palvelevat vain tutkijan omaa egoa.

on kirjoitella reksteröidyn nimimerkin kanssa. (Ei tarvitse tehdä yhteenlaskuja siellä lopussa.)

Mutta asiaan:
        Nimimerkki 'kirjastovirkailija' kirjoitti mielestäni hyvän kannanoton, josta tuli selkeästi ilmi hänen oma ajatuksensa. Viestiin liitetyt sitaatit olivat viihdyttäviä ja tukivat itsekirjoitettua osuutta.

Tuomitsemista en havainnut. Ja vaikka yksittäinen ihminen sattuisikin tuomitsemaan kolmasosan ihmiskunnasta, niin sopii miettiä sellaistakin seikkaa, että sen kolmanneksen edustajat ovat pari tuhatta vuotta järjestelmällisesti tuominneet koko ihmiskuntaa.

• kirjastovirkailija
        Ajatonta kirjoitti:

Niin on helppoa kirjoitella ilman rekisteröityä nimimerkkiä, entäpä sitten.
        Tämän palstan vessanseinäkirjoittelut eivät merkitse minulle niin paljon,
        että viitsisin vaivautua rekisteröitymään.

Minä en usko että sinä olisit koskaan eläissäsi ainoatakaan filosofista kirjaa
        edes avannut. Sen sijaan tiedän vuosikymmenten kokemuksella, että teillä uskovilla
        kristityillä ei ole minkäänlaista moraalia jatkuvan törkeän valehtelun suhteen.
        Mikä on taas selkeä todiste siitä millaista moraalia se teidän uskontonne tarjoaa.

Kyllä minä esitin viestissäni omiakin mielipiteitäni. Etkö osaa lukea, vai etkö vain
        ymmärrä mitään lukemastasi? Ikuinen kidutus ei edelleenkään muutu niin millään
        tempulla rakkaudeksi eikä hyvyydeksi. Enkä minä siihen ketään tuomitse, vaan
        se sinun raamatun julmalasi. Joka tuomitsee kaksi kolmasosaa ihmiskunnasta
        ikuiseen kidutukseen. Ja jonka pitäisi olla niin hyvä ja jalo ja pelkkää rakkautta,
        eikä suinkaan verenhimoinen. Verenhimoisen julmalan palvelemisesta on koko
        ihmiskunnan historiassa aina seurannut vain verisiä julmuuksia ja kansanmurhia.
        Minä en tule koskaan eläissäni palvelemaan mitään verenhimoista julmalaa.

Ja sellaisesta täysin keinotekoisesta ja keksitystä mielikuvituskäsitteestä kuin
        "synti" on täsmälleen yhtä mielekästä keskustella kuin keijukaisista ja tontuista.

Sinä tulit sivistymätön raukkaparka juuri todistaneeksi (ilmeisesti vastoin tahtoasi)
        todeksi juuri ne samat sitaatit joita edellä malliksi esitin. Kiitoksia bifurkaatiosta.
        Koko viestisi oli täydellinen Ad hoc, tai ehkä pikemminkin slippery slope. Säälittävää.
        Turha jatkaa tätä "keskustelua", koska sinulla ei ole mitään eväitä minkäänlaiseen
        älylliseen keskusteluun. Lue joskus (ihan oikeasti) joku filosofinen teos. Kokeeksi.

• Ajatonta
        kirjastovirkailija kirjoitti:

edes avannut. Sen sijaan tiedän vuosikymmenten kokemuksella, että teillä uskovilla
        Mikä on taas selkeä todiste siitä millaista moraalia se teidän uskontonne tarjoaa.

Kyllä minä esitin viestissäni omiakin mielipiteitäni. Etkö osaa lukea, vai etkö vain
        ikuiseen kidutukseen. Ja jonka pitäisi olla niin hyvä ja jalo ja pelkkää rakkautta,

Ja sellaisesta täysin keinotekoisesta ja keksitystä mielikuvituskäsitteestä kuin
        "synti" on täsmälleen yhtä mielekästä keskustella kuin keijukaisista ja tontuista.

Sinä tulit sivistymätön raukkaparka juuri todistaneeksi (ilmeisesti vastoin tahtoasi)
        todeksi juuri ne samat sitaatit joita edellä malliksi esitin. Kiitoksia bifurkaatiosta.
        Koko viestisi oli täydellinen Ad hoc, tai ehkä pikemminkin slippery slope. Säälittävää.
        Turha jatkaa tätä "keskustelua", koska sinulla ei ole mitään eväitä minkäänlaiseen
        älylliseen keskusteluun. Lue joskus (ihan oikeasti) joku filosofinen teos. Kokeeksi.

nyt tyytyväinen, että sait purkaa tyhmyyden akressiot?

• hihhulihihhii
        Ajatonta kirjoitti:

nyt tyytyväinen, että sait purkaa tyhmyyden akressiot?

Tyhmyyden "akressiot" täällä varmaankin purkaa se, joka laillasi ei osaa
        kirjoittaa suomen kieltä eikä sanaa Aggressiot, jota luultavasti tavoittelit.

Mitäpä jos et enään laittaisi tänne yhtään ainoaa viestiä, paitsi jos
        ihan välttämättä haluat todistaa, että olet vielä Paljon idiootimpi kuin
        se vakioidiootti, johon olimme jo niin tottuneet.

Minkä takia muuten se sinun julmalasi haluaa pelastaa vain kaltaisesi
        älyllisesti erittäin rajoittuneet, mutta ei koskaan ketään fiksua?
        Miksi älykkkyys on synti?

• Ajatonta
        hihhulihihhii kirjoitti:

Tyhmyyden "akressiot" täällä varmaankin purkaa se, joka laillasi ei osaa
        kirjoittaa suomen kieltä eikä sanaa Aggressiot, jota luultavasti tavoittelit.

Mitäpä jos et enään laittaisi tänne yhtään ainoaa viestiä, paitsi jos
        ihan välttämättä haluat todistaa, että olet vielä Paljon idiootimpi kuin
        se vakioidiootti, johon olimme jo niin tottuneet.

Minkä takia muuten se sinun julmalasi haluaa pelastaa vain kaltaisesi
        älyllisesti erittäin rajoittuneet, mutta ei koskaan ketään fiksua?
        Miksi älykkkyys on synti?

että viisaus asuu oikeinkirjoituksessa, jos asia tulee ymmärretyksi.
        Tyypillistä vihan lietsontaa, sinun paikkasi on Pohjoi-Koreassaa.

• kuvatkin löytyy
        A10097 kirjoitti:

on kirjoitella reksteröidyn nimimerkin kanssa. (Ei tarvitse tehdä yhteenlaskuja siellä lopussa.)

Mutta asiaan:
        Nimimerkki 'kirjastovirkailija' kirjoitti mielestäni hyvän kannanoton, josta tuli selkeästi ilmi hänen oma ajatuksensa. Viestiin liitetyt sitaatit olivat viihdyttäviä ja tukivat itsekirjoitettua osuutta.

Tuomitsemista en havainnut. Ja vaikka yksittäinen ihminen sattuisikin tuomitsemaan kolmasosan ihmiskunnasta, niin sopii miettiä sellaistakin seikkaa, että sen kolmanneksen edustajat ovat pari tuhatta vuotta järjestelmällisesti tuominneet koko ihmiskuntaa.

Kuten jo tuossa äsken taisin mainita, se sarja.

• se on selkeästi piir
        kirjastovirkailija kirjoitti:

Tuo purkaus todisti jotain taas niistä kuvallisista vitsikirjoista...!

• Täytyykö olla joku "quide for life"? (elämän käyttöohje) en ymmärrä kysymystä. Ajatteles miten on mahdollista ettei jotkut sitä tarvi. On se jännää :) Mut hei tykkään Agatha Christien jännäreistä ja toinen suosikkikirjailijani on Anne Rice. Niin ja Veikko Huovisen kirjat on hauskoja ja Aku Ankkakin menee vessalukemiseta :p

• QffT

Forgotten Realms varmaankin :)

FORGOTTEN REALMS uskontunnustus:

Minä uskon yöhaltiaan, yönkulkijaan punasilmäiseen, Menzoberranzanin luojaan. Ja pyhään hämähäkkiin, Lothin ainoaan poikaan, meidän kuninkaamme, joka sikisi pyhästä pimeydestä, ilmestyi alttarille, kärsi Malice Do'Urdenin aikana, pilkottiin, jalat katkottiin, lennätettiin alas tuonelaan, nousi kolmentuhannen vuoden päästä kuolleista, vaelsi Matriarkan rinnalle, istuu nyt Briza Do'Urdenin oikealla tasanteella ja on sieltä tuleva ruokkimaan itseään elävillä ja kuolleilla.

Ja Pyhään Lothiin, pyhän haltia yhteisön, pyhäin yhteyden, murhien tuottamisen, ruumiin henkiinherättämisen, raadon muodonmuutoksen ja iankaikkisen kidutuksen.

• QffT

Lothmen!

• että niinkö sinulla

Siis... tuo todisti jo sen!

• QffT kirjoitti:

Lothmen!

Salvatoren kirjoja.
        Monta osaa siinä on?
        Mulla jäi se vuosia sitten kesken, kun olin lukenu neljä tai viis osaa.....
        Hitto! Löydänhän sen tiedon netistä:-)

• Huhahhhei

on melko hyviä listoja, tosin pidempiäkin saisi tehtyä, tuohon jatkoksi satakunta elämänkertaa ja saman verran teoksia historiasta, varsinkin musiikin ja taiteen historiasta/tekijöistä. Ja tietenkin ääliöhuumoria.

http://www.guardian.co.uk/books/2009/jan/23/bestbooks-fiction

http://www.guardian.co.uk/books/2009/jan/23/1000-novels-war-travel

http://www.guardian.co.uk/books/2009/jan/23/1000-novels-war-travel2

http://www.guardian.co.uk/books/2009/feb/20/1000-science-fiction-fantasy-novels

Itse löysin listoilta hiukan alle 200 lukemaani kirjaa. Vuodessa tulee luettua jotakuinkin tuo 200.

Ja olen minä raamatunkin lukenut. Ei tehnyt vaikutusta.

• on se niin vaikeaa

Ne sarjakuvien tekijät eivät ole viisaiksi itseään edes väittäneet, senkö takia Raamattu ei kelpaa koska siihen ei ole piirrelty Aku Ankkojen kuvia? Entäs jos länttäät tarran ja luet sitten?

• Huhahhhei
        on se niin vaikeaa kirjoitti:

Ne sarjakuvien tekijät eivät ole viisaiksi itseään edes väittäneet, senkö takia Raamattu ei kelpaa koska siihen ei ole piirrelty Aku Ankkojen kuvia? Entäs jos länttäät tarran ja luet sitten?

Mistähän sinä oikein puhut?

• Millainen ihminen on todellinen narsisti? Sellainen joka luo Jumalan itselleen,järjestämään ikuista elämää, muita parempaa arvoa ja antamaan anteeksi kaikki narsistin väärät teot.

Sellainen ihminen on narsisti. Tunnistitko siitä hihhulin, väkivaltauskonnon uhrin.

• en tunne ketään tääl

En varmaankaan tunne tätä sinun (varmaankin ihan mukavaa ja miellyttävää) hihhuiystävääsi, joka on vielä jonkin väkivaltauskonnon uhrikin. Ehkä joku muu tietää sen tyypin?

• arv0t

arvoja voi ateisti omaksua ihan mistä tahansa, vaikka luterilaisuudesta jne..

ateisti voi ottaa joitakin ohjeita vaikka raamatusta jos hän niitä hyvinä pitää.

tuskinpa kukaan ei halua noudattaa raamatun joitain ohjeita kuten älä tapa jne.

ihan samoja arvoja kuin kristityllä ateistilla voi olla. hän ei vain usko jumalaan.

• aiskis

Sulta puuttuu auktoriteetti kun tyhmiä kyselet. Käytä päätäsi jos kykenet.

• Niitän oikeataan monia. Ensimmäinen mikä tuli mieleen on Nalle Puh ja Tao. Toinen on Sunzin "Sodankäynnin taito". Jukka Laajarinteen "Muumit ja olemisen arvoitus" oli todella silmät avaava kirja. Ja kuinka voisi jättää mainitsematta Douglas Adamsin trilogian "Linnunrata". Niin ja tietenkin A.A. Milnen runokirja "Kun olimme hyvin nuoria".

• En etsi kirjoista suunnan näyttäjää tai elämän ohjeita. Kirjahyllyssä on paljon muistelmia mm. keskitysleireiltä selvinneiltä ihmisiltä. Mitä se nyt sitten tarkoittaakaan?

• mutta opi ymmärtämää

Mutta jos lisäät sinne kirjahyllyysi uskonelävää kokeneen ihmisen elämäntarinoita, niin jo vaihtuu lukemistosi reippaammaksi ja saa eloakin jopa, ja ehkä voit vielä joskus lisätä sinne Raamatunkin, vai joko sinulla on sellainen?

• mutta opi ymmärtämää kirjoitti:

Mutta jos lisäät sinne kirjahyllyysi uskonelävää kokeneen ihmisen elämäntarinoita, niin jo vaihtuu lukemistosi reippaammaksi ja saa eloakin jopa, ja ehkä voit vielä joskus lisätä sinne Raamatunkin, vai joko sinulla on sellainen?

Heitin pois. Huono läpyskä. Ei ole tarvetta lukea mitään keksittyjä hihhuli-juttuja. Tykkään enemmän faktoista ;)

• M@k3

Kung-fu-tsen lanseerari 'rakasta lähimmäistäsi' ohjeen 500vuotta ennen Jeesusta ja hän neuvoi rakastamaan kaikkia, ei pelkästään samaan uskontoon kuuluvia niinkuin Jeesus teki.

• Ajatonta

käski jo 4th vuotta ennen kr. rakastamaan jumalaa.

• on sitä annettavana

No saitko sinä sen halauksen mitä oikesti tarvitset? Raamatussa kerrotaan myös rakkaudesta, ja niilläkin oli ennen jonkinlainen poskisuudelma kuten naapurimaallamme Venäjällä on ainakin ollut, miten sen Ammelin kanssa oli?

• M@k3
        on sitä annettavana kirjoitti:

No saitko sinä sen halauksen mitä oikesti tarvitset? Raamatussa kerrotaan myös rakkaudesta, ja niilläkin oli ennen jonkinlainen poskisuudelma kuten naapurimaallamme Venäjällä on ainakin ollut, miten sen Ammelin kanssa oli?

Aina uskista vituttaa, kun paljastuu joku hänen rakas Jessensä on vain lainannut fiksumiensa juttuja, eikä äijältä löydy yhtää omaperäistä ajatusta.

• M@k3
        Ajatonta kirjoitti:

käski jo 4th vuotta ennen kr. rakastamaan jumalaa.

Afrodite?

• jk

Taidat kuvitella että ateistit ovat auktoriteettiuskoisia kuten uskikset. Emme me ole. Tuntemani ateistit ovat kiinnostuneita monenlaisista kirjoista ja monentyyppisestä kirjallisuudesta.

Raamattu ei todellakaan kelpaa suunnannäyttäjäksi. Ehkä se hihhulille sopii, siinä kun on mahdottoman paljon erilaisia sääntöjä ja käskyjä, jotka oikeuttavat alistamaan muita ihmisiä ja sehän sopii narsistille.

• Ajatonta

naurata, etteikö muka ateistit pyri alistamaan uskiksia. Heh, heh

• ymmärrä oikein nyt

Ei se ole mikään armeijan komennussanakirja, jossa seistään kadunlaidoilla perusasennoissa ja toistellaan ulkoaopittuja lauseenpätkiä. Etkö tajua että se on Jumalan ihmiselle lahjoittama, viisas kirja, jossa on hyvin paljon muutakin kuin tavallisen älyn o muutenkin tajuamia käskyjä tehdä hyvän omantunnon mukaisia tekoja, ja lisäksi on neuvottu mitä pitää tehdä jos haluaa päästä taivaaseen, eikä halua joutua minnekkään kadotukseen.

• Ihan oikeasti. Tai oikeastaan se olisi kai MAOLin taulukot ;o)

Ne hengelliset asiat pitää kuule funtsia ihan omassa päässä. Jos ei pysty, tai ei uskalla, ei sitten.

Mutta jos sinä et pysty omilla aivoilla ajattelemaan, älä kuvittele ettei muutkaan kykene.

• QffT

MAOLista löytyy pyhä kolminaisuus :)!

Minä uskon Kolmioon, sivujen tulokseen, rakennusten tukipilariin, matematiikan kaavaan. Ja epäpyhään ympyrään, kolmion veljeen, meidän piinpyörittäjään, joka sikisi ajatuksesta, ilmestyi paperille, kärsi neliöiden aikana, MAOLiin vedettiin, matematiikan kirjaan pistetiin. Lennätettiin kauppojen hyllyille, nousi kolmantena opintovuotena pulpetille, istuu mukavasti kirjahyllyssä ja on sieltä tuleva opettamaan lukutaitoisia.

Ja epäpyhään pyramidiin, yhteen sen suvelluksista, matemaattisen yhteyden, virheiden anteeksiantamisen, vastausten ylösnousemisen ja iänkaikkisen totuuden!

Mathem!

• QffT
        QffT kirjoitti:

Minä uskon Kolmioon, sivujen tulokseen, rakennusten tukipilariin, matematiikan kaavaan. Ja epäpyhään ympyrään, kolmion veljeen, meidän piinpyörittäjään, joka sikisi ajatuksesta, ilmestyi paperille, kärsi neliöiden aikana, MAOLiin vedettiin, matematiikan kirjaan pistetiin. Lennätettiin kauppojen hyllyille, nousi kolmantena opintovuotena pulpetille, istuu mukavasti kirjahyllyssä ja on sieltä tuleva opettamaan lukutaitoisia.

Ja epäpyhään pyramidiin, yhteen sen suvelluksista, matemaattisen yhteyden, virheiden anteeksiantamisen, vastausten ylösnousemisen ja iänkaikkisen totuuden!

Mathem!

Kolmion kulmien summa aina 180 astetta, ommmmmmmmm...

• jos opettelee sudenpentujen käsikirjan alusta loppuun, niin luulis silläkin pärjäävän kohtuu hyvin:-)

• QffT kirjoitti:

Kolmion kulmien summa aina 180 astetta, ommmmmmmmm...

Toisen asteen yhtälön ratkaisukaava on kaava, jolla toisen asteen yhtälö voidaan ratkaista. Kaavan mukaan yhtälön ratkaisut ovat:
        äks on miinusbee plusmiinus neliöjuuri beetoiseen miinus neljäaasee jaettuna kaksaalla!

Eijaa!

• Ajatonta

se varmaan on, mutta ajattelin kysyä mikä saa ihmisen toimimaan vastoin luojaansa, ettei vaan joku harhaoppi?

• matematiikan juttuja
        QffT kirjoitti:

Mathem!

Mene ja hanki omasi ennenkuin loppuu.

• asgfd
        Ajatonta kirjoitti:

se varmaan on, mutta ajattelin kysyä mikä saa ihmisen toimimaan vastoin luojaansa, ettei vaan joku harhaoppi?

jos jättäisit ajattelun niille, joilta se onnistuu paremmin.

• Ajatonta
        asgfd kirjoitti:

jos jättäisit ajattelun niille, joilta se onnistuu paremmin.

kirjoittaa ihminen jolta loppuu argumentit.

• menevät muottiin

Toisten ihmisten mielipiteet ja yleinen kaikkien hyväksyntä, ja rahat.

• mitä ihmettä

Valtaojallamielestäni järkevä lähestyminen jumalaan.Mutta järjen käyttö myös sallittu.Itse olen ateisti

• Atte Ateisti

Kalle Päätalon Iijoki-sarja voittaa Raamatun sekä pituudellaan, yhtenäisyydellään että totuudenmukaisuudellaan.

Kaikkine puutteineenkin se on rehellisempi kuin yksikään Raamatun "Pyhä Hengen inspiroimista" kiihkoilijoista.

• riitu`´

juttu tälle päivälle...

• Atte Ateisti
        riitu`´ kirjoitti:

juttu tälle päivälle...

Nyt kun jollain tapaa saisi Päätalon ujutettua peruskoulun pakolliseen opetusohjelmaan.

Päätalo-aamunavauksia, Päätalo-päiviä, retkiä Päätalo-kohteisiin, pakollinen Päätalo-opetuksen tunti...

A vot!

(7 11=18!)

• ...

Ja kirjasarja on ihan supisuomalainen, eikä mikään helvetin juutalainen kansantarusto.

Piruako tässä kenenkään niistä juutalaisista kannattaa mitään välittää. Olkaamme suomalaisia:D

• Thronos

Ernest Thompson Seton: Kaksi partiopoikaa. Kertomus kahdesta pojasta, jotka elivät kuin intiaanit, ja siitä mitä he oppivat.

Tuolla on pärjäilty aika hyvin - siinä neuvotaan mm. mokkasiinien valmistus ja kodan rakentaminen. Eikä pidä unohtaa nuotionrakentamisrunoa, jonka muistan vieläkin vuosikymmenien jälkeen:

"Ota koivuntuohta palanen, niin kuivaa kuin mahdollista
      ja pari kuivaa karahkaa ota puista kasvavista.
      Jokunen männynoksa vielä, jota kattilan kiehumaan saat
      niin oiva on sulla nuotio ja valossa hohtaa maat."

Pitää tietysti muistaa mitä jokamiehenoikeus sanoo elävistä puista otetuista oksista...

Olen nelivuotiaasta lähtien lukenut tuhansia muitakin kirjoja, ja kaikki se tieto (tietoa on myös tieto siitä miten joku voi kuvitella asioiden olevan) joka niistä on virrannut aivojeni läpi on terveen järjen avulla käsitelty, punnittu ja luokiteltu ja näin on muodostunut minun käsitykseni tästä maailmasta ja siitä miten täällä ehkä kannattaa elellä. Tämä käsitys muuttuu vieläkin hieman, jatkuvasti, sen mukaan mitä näen, kuulen ja luen - ja ajattelen.

• koe ja ymmärrä

Eiks auktoriteetti tarkoita johtavaa asemaa, jollaista ihmiskoirat tavoittelevat ja tottelevat. Auktoriteetin tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä ja narsistien suhteen en ole asiantuntija, mutta ainakin minä arvostin ja kunnioitin isääni silloin, kun hän vielä eli. Jossain vaiheessa vallan painopiste muuttui, kun isä vanheni, ja jätti päätökset ja vastuut lapsilleen.

Kunnioitan ja arvostan myös Dalai Lamaa, Tarja Halosta, serkkuani, Picassoa ja monia muita. Kuuntelen ja luen mielelläni fiksujen ihmisten ajatuksia ja otan niistä onkeeni. En kuitenkaan ole valmis noudattamaa kenenkään käskyjä ilman omaa harkintaani.

• "Mikä kirja (t) on ateistin suunnan näyttäjä,tai elämänohje, koska raamattu ei kelpaa?
      Onko narsistilla auktoriteettia? "

Miksi haluat tappaa pieniä eläimiä tehosekoittimissa?

• e.k.v

Ei mikään ainakaan minulla. Osaan elää ilman manuaalejakin, toisin kuin sinä.

• catha

Minä luotan omaan kykyyni ajatella niin ajatusmaailmallisesti kuin tunnemaailmallisesti. Tietenkin virheitä sattuu, mutta virheistä oppii. Vaikutteita kyllä olen ottanut lähinnä psykologian kirjoista, mutta minun logiikkaani ei mahdu se, että eläisin elämäni niin kuin kirjaan on kirjoitettu. Kirja on kuitenkin vain yksi esine, materiaa, jonka joku ihminen on joskus tuottanut ja jonka sisältö perustuu kirjoittajan asenteisiin ja mielipiteisiin. Ihmisellä on kuitenkin kyky luoda omat mielipiteensä ja minä tykkään käyttää myös tätä kykyä. Tähän mennessä olen myös pärjännyt hyvin luottamalla omaan ajatus- ja tunnemaailmaani. Suurin osa minut tavanneista ihmisistä on pitänyt minusta, koska minä osaan ottaa myös muut ihmiset huomioon. Osaan ottaa huomioon heidän tunne maailmansa, mielipiteensä ja arvonsa. Osaan hyväksyä heidät yksilöinä tuomitsematta heitä heidän mielipiteistään ja arvoistaan huolimatta, vaikka ne poikeaisivat omista näkemyksistäni. En myöskään tee kenellekkään mitään pahaa. Lisäksi olen myös tyytyväinen elämääni tällaisena. Joten olen menestynyt elämässäni vaikka en olekkaan elänyt niin kuin yksittäiseen kirjaan on joskus kirjoitettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      154
      14522
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      41
      8360
    3. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      49
      6097
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      174
      5727
    5. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      312
      4457
    6. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      75
      4363
    7. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      71
      4138
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      26
      3995
    9. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      115
      3740
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      101
      1566
    Aihe