Yksi joukko

Melperi

Maailmassa on todellakin YKSI PIENI JOUKKO, jotka ovat erään kerran mukana Karitsan häissä.

Se yksi joukko on Kristus-joukko eli ne ihmiset ympäri maailmaa, jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa päättäneet lähteä seuraamaan Jeesusta. Sen joukon johtaja on Jeesus Kristus ja joukon rajat kulkevat sydämestä sydämeen.

Kuka tahansa, joka alkaa opettaa, että YKSI JOUKKO rajautuu jonkin kirkkokunnan/herätysliikkeen jäseniin, opettaa perkeleellisiä oppeja, jotka sille joukolle on opettanut itse pimeyden ruhtinas.

Niin omahyväistä ja omassa korskaliemessään lilluttelevaa joukkoa, joka uskoo tuohon saatanan tarjoamaan harhaan, OKSETTAA katsella. He haluavat nostaa itsensä lähes Jumalaksi, he halveksivat muita uskovaisia yms.

Heidän kohdallaan toteutuvat 100-prosenttisesti Raamatun sanat:

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."
"Joka itsensä ylentää, se alennetaan."

Ehkä tiedät täällä Suomessakin jonkun tällaista oppia opettavan HARHAHÖRHÖsakin?

Mikä on PIENI joukko?

Tottakai uskovaisten määrä on koko Telluksen tallaajien joukossa selkeä vähemmistö. Sen sijaan kukaan ihminen EI PYSTY sanomaan, mitä tarkoittaa Jumalan asteikolla "suuri" ja mitä "pieni". Jumalalla on hieman omat asteikot kuin ihmisillä. Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.

120

31436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gsus

välillä,meinaan.
      Oletkos ite "lesta" tai johkin muuhun kuuluva?
      Jos oot lestatiolainen, niin kyllä käsitykseni muuttui kertaheitolla positiivisemmaksi.

Ite oon aatellu just noin.

• Melperi (aito)

En ole lestadiolainen.

• eräs matkaaja

Heidän kohdallaan toteutuvat 100-prosenttisesti Raamatun sanat:

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."
      "Joka itsensä ylentää, se alennetaan."

Entäpä Sinä, miten on Sinun kohdallasi ? ?

Ettet sinäkäään olisi itse kiivaudella ja vihalla tuomitsemassa muiden uskoa. Kristillisyyden ydinhän on rakkaudessa. Jokainen meistä on yhtä arvokas. Uskoi hän sitten miten ja mihin tahansa!

• Melperi

"Uskoi hän sitten miten ja mihin tahansa!"

En todellakaan laita samaan uskovien joukkoon sellaista ihmistä, joka sanoo toiselle elävässä uskossa olevalle henkilölle: "Tee parannus" ainoana syynä se, että kyseisen toinen hlö on samalla Kristuksen verellä pesty kuin sanojakin, mutta ei vain satu kuulumaan sanojan kanssa samaan kirkkokuntaan/herätysliikkeeseen.

"Ettet sinäkäään olisi itse kiivaudella ja vihalla tuomitsemassa muiden uskoa."

Minä tuomitsen ns. pyhällä vihalla Raamatun vastaiset HARHAOPIT.
        En kenenkään vilpitöntä uskoa.

• usk.m
        Melperi kirjoitti:

En todellakaan laita samaan uskovien joukkoon sellaista ihmistä, joka sanoo toiselle elävässä uskossa olevalle henkilölle: "Tee parannus" ainoana syynä se, että kyseisen toinen hlö on samalla Kristuksen verellä pesty kuin sanojakin, mutta ei vain satu kuulumaan sanojan kanssa samaan kirkkokuntaan/herätysliikkeeseen.

pyhää vihaa, joka sinusta uhkuu - vaan pahaa.

• Melperi
        usk.m kirjoitti:

pyhää vihaa, joka sinusta uhkuu - vaan pahaa.

omassa KORSKASSA lillutteleva vl, jolle TOTUUS ottaa koville.

• usk.m
        Melperi kirjoitti:

omassa KORSKASSA lillutteleva vl, jolle TOTUUS ottaa koville.

Missä piilottelee se paljon mainostamasi rakkaus?

• Melperi
        usk.m kirjoitti:

on RAKKAUS.

HARHAOPPEJA opettavalle puljulle on sanottava suoria sanoja ja toivottava, että he heräisivät HENGELLISESTÄ SOKEUDESTAAN.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

saa sen käsityksen rakkaudesta, ettei se ole vain new age-henkistä liirum laarumia vaaleanpunaisten lasien läpi, vaan isä voi kurittaa kovallakin kädellä lastaan rakkaudesta tätä kohtaan. Ja Jeesus, vaikka on itse Rakkaus, ei epäröinyt puuttua vääriin oppeihin ja syntiin ja hurskastelevaan uskonnollisuutteen kovallakaan kädellä.

• usk.m
        Melperi kirjoitti:

on RAKKAUS.

HARHAOPPEJA opettavalle puljulle on sanottava suoria sanoja ja toivottava, että he heräisivät HENGELLISESTÄ SOKEUDESTAAN.

Tuo on sinun näkemyksesi.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

saa sen käsityksen rakkaudesta, ettei se ole vain new age-henkistä liirum laarumia vaaleanpunaisten lasien läpi, vaan isä voi kurittaa kovallakin kädellä lastaan rakkaudesta tätä kohtaan. Ja Jeesus, vaikka on itse Rakkaus, ei epäröinyt puuttua vääriin oppeihin ja syntiin ja hurskastelevaan uskonnollisuutteen kovallakaan kädellä.

Sitä minä kuritan, jota rakastan... niin kai siellä sanotaan. Monesti rakkauden varjolla hyväksytään vaikka mitä syntejä (esiaviollinen ja homoseksi esimerkiksi).

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

Sitä minä kuritan, jota rakastan... niin kai siellä sanotaan. Monesti rakkauden varjolla hyväksytään vaikka mitä syntejä (esiaviollinen ja homoseksi esimerkiksi).

Totta puhut, osin ainakin.
        Ns. poliittinen korrektius, joka on muoti ilmiö melkeinpä, estää monen sanomasta miten asiat oikein ovat.
        Ei kai Jumala olisi luonut pi**iä juuri naiselle ja pip***iä juuri miehelle, ellei Hänellä olisi ollut selkeä ajatus miten jälkikasvua saadaan.
        En silti tuomitsisi ihmistä joka niin tekee, vaan sen teon. Silloin olen itse Jumalan edessä turvallisemmalla mielellä, kun en anasta Hänen tuomiovaltaansa luvattomasti ja saa itse tuomiota.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

Totta puhut, osin ainakin.
        Ns. poliittinen korrektius, joka on muoti ilmiö melkeinpä, estää monen sanomasta miten asiat oikein ovat.
        Ei kai Jumala olisi luonut pi**iä juuri naiselle ja pip***iä juuri miehelle, ellei Hänellä olisi ollut selkeä ajatus miten jälkikasvua saadaan.
        En silti tuomitsisi ihmistä joka niin tekee, vaan sen teon. Silloin olen itse Jumalan edessä turvallisemmalla mielellä, kun en anasta Hänen tuomiovaltaansa luvattomasti ja saa itse tuomiota.

koskettaa minua, homoseksuaali kun olen. En kuitenkaan halua elää vastoin Raamatun sanaa.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

koskettaa minua, homoseksuaali kun olen. En kuitenkaan halua elää vastoin Raamatun sanaa.

tai sitten et. Jos todella olet homo ja VL niin propsit sinnepäin päätöksestäsi totella Jumalaa.

• eräs matkaaja
        Melperi kirjoitti:

sinänsä, että muiden usko herättää sinussa noin vahvoja vihan tunteita.

Haluan vain sanoa, että ystävä rakas. Älä kiivastele uskon asioissa. Ei se johda mihinkään eikä se auta mitään. Kenenkään uskoa ei voi toinen ihminen muuksi muuttaa. Ei meillä poloisilla ole sellaisia voimia. Vain Jumala voi herättää ihmisen synnintuntoon ja avata ihmisen silmät.

Tärkeintä on omakohtainen usko. Vain siihen voi vaikuttaa, muuta ei voi. Rukoilla, että Jumala saisi avata uskon ymmärrystä, että mahdollisimman monelle kirkastuisi elävä usko täälä ajassa. Se synnyttää rakkauden niihinkin, jotka eivät usko samalla tavalla. Se synnyttää kiitollisuuden uskon lahjasta. Ei ole tarvetta miettiä, miten muut uskovat tai elävät. Tärkeimmäksi on tullut oma kilvoitus. Sillä sydämessä on Jumalan lahjoittama elävä toivo.

Jos sinulla on elävä toivo omalla kohdallasi ja mielestäsi uskon asiat kunnossa, miksi sinun täytyy syytellä muita? ei Raamattu kehoita ketään vihaamaan vääräuskoisia, vaan rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään. Sielunvihollinen on se, joka synnyttää vihaa ja katkeruutta lähimmäisiä kohtaan. Sellainen mieli ei voi koskaan olla Jumalasta lähtöisin.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

tai sitten et. Jos todella olet homo ja VL niin propsit sinnepäin päätöksestäsi totella Jumalaa.

Olen tästä asiasta jo liiaksikin mainostanut. Siitä on jo pari ketjua...

Kiitos ymmärryksestäsi.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

Olen tästä asiasta jo liiaksikin mainostanut. Siitä on jo pari ketjua...

Kiitos ymmärryksestäsi.

asemassasi, mutta Herra näkee vaivasi ja kilvoittelusi Hänen mielikseen.

• Apple18v
        eräs matkaaja kirjoitti:

Haluan vain sanoa, että ystävä rakas. Älä kiivastele uskon asioissa. Ei se johda mihinkään eikä se auta mitään. Kenenkään uskoa ei voi toinen ihminen muuksi muuttaa. Ei meillä poloisilla ole sellaisia voimia. Vain Jumala voi herättää ihmisen synnintuntoon ja avata ihmisen silmät.

Tärkeintä on omakohtainen usko. Vain siihen voi vaikuttaa, muuta ei voi. Rukoilla, että Jumala saisi avata uskon ymmärrystä, että mahdollisimman monelle kirkastuisi elävä usko täälä ajassa. Se synnyttää rakkauden niihinkin, jotka eivät usko samalla tavalla. Se synnyttää kiitollisuuden uskon lahjasta. Ei ole tarvetta miettiä, miten muut uskovat tai elävät. Tärkeimmäksi on tullut oma kilvoitus. Sillä sydämessä on Jumalan lahjoittama elävä toivo.

Jos sinulla on elävä toivo omalla kohdallasi ja mielestäsi uskon asiat kunnossa, miksi sinun täytyy syytellä muita? ei Raamattu kehoita ketään vihaamaan vääräuskoisia, vaan rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään. Sielunvihollinen on se, joka synnyttää vihaa ja katkeruutta lähimmäisiä kohtaan. Sellainen mieli ei voi koskaan olla Jumalasta lähtöisin.

joskin yleisellä tasolla,ei tälle Melperille suunnattuna.Toisaalta ei minusta ole keskustelullista vastustakaan hänelle,sillä en tunne riittävästi Raamattua osatakseni tulkita sitä "taitavasti".Opiskelen näitä asioita,jotka ovat monelle jo itsestään selvyyksiä,se minulle anteeksi annettakoon.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

asemassasi, mutta Herra näkee vaivasi ja kilvoittelusi Hänen mielikseen.

että se on murheistani pienimpiä... mainostan tässäkin yhteydessä ketjuani "anteeksiannosta", joka on muutama sivu taaksepäin tällä palstalla.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

että se on murheistani pienimpiä... mainostan tässäkin yhteydessä ketjuani "anteeksiannosta", joka on muutama sivu taaksepäin tällä palstalla.

vinkistä,uutena en jaksanut katsoa kaikkia vanhempia ketjuja..
        Kommentoin sinne hetkisen mietittyäni.

• Melperi
        eräs matkaaja kirjoitti:

"ei Raamattu kehoita ketään vihaamaan vääräuskoisia, vaan rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään. Sielunvihollinen on se, joka synnyttää vihaa ja katkeruutta lähimmäisiä kohtaan."

tähän jatkeeksi joku minun kommentti, jossa olen sanonut vihaavani lähimmäisiäni.

Odotan...

• eräs matkaaja
        Melperi kirjoitti:

"ei Raamattu kehoita ketään vihaamaan vääräuskoisia, vaan rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään. Sielunvihollinen on se, joka synnyttää vihaa ja katkeruutta lähimmäisiä kohtaan."

tähän jatkeeksi joku minun kommentti, jossa olen sanonut vihaavani lähimmäisiäni.

Odotan...

Viha synnyttää herkästi vihaa ja katkeruudellakin on tapana kasautua. Siksi en halua lähteä kopioimaan ja ruokkimaan pahoja ajatuksia. Jokaisen pitäisi itse ymmärtää pysähtyä ja mennä itseensä siinä, mikä on vihan synnyttämää ja missä piilee rakkaudettomuus. Ja ennen kaikkea miettiä sitä, voisiko oman pahan olonsa purkaa johonkin hyvään, jos on vaikea olla ja vihastuttaa.

Osoittaa rakkautta niihin lähimmäisiin, jotka ajattelevat ja elävät erilailla tai ovat erilaisia kuin itse.
        -> Siinä on haastetta meille jokaiselle.

Ei siinä, että yllytämme toisiamme vihaan vaan siinä, että näemme kanssaihmisen sisimpään ja TAHDOMME rakastaa häntä juuri sellaisena kuin hän on. Ja annamme hänelle kunnioituksen olla juuri sellainen kuin hän on.

• Melperi
        eräs matkaaja kirjoitti:

Viha synnyttää herkästi vihaa ja katkeruudellakin on tapana kasautua. Siksi en halua lähteä kopioimaan ja ruokkimaan pahoja ajatuksia. Jokaisen pitäisi itse ymmärtää pysähtyä ja mennä itseensä siinä, mikä on vihan synnyttämää ja missä piilee rakkaudettomuus. Ja ennen kaikkea miettiä sitä, voisiko oman pahan olonsa purkaa johonkin hyvään, jos on vaikea olla ja vihastuttaa.

Osoittaa rakkautta niihin lähimmäisiin, jotka ajattelevat ja elävät erilailla tai ovat erilaisia kuin itse.

Ei siinä, että yllytämme toisiamme vihaan vaan siinä, että näemme kanssaihmisen sisimpään ja TAHDOMME rakastaa häntä juuri sellaisena kuin hän on. Ja annamme hänelle kunnioituksen olla juuri sellainen kuin hän on.

Arvasin sen, koska sellaista kommenttia EI OLE.

• Maria
        eräs matkaaja kirjoitti:

rakastaa sellaista, joka sanoo itse olevansa se taivaspaikan ansaitseva, ja samalla toteaa, että minä vääräuskoisena en sinne kelpaa.

Olet oikeassa, siinä tosiaan on haastetta meille.

Naurettavaa on, että lestojen ei ole suotavaa olla tekemisissä meidän "uskottomien" kanssa. Näin ainakin kirjoitusten perusteella on annettu ymmärtää, varsinkin nuoremmat kirjoittelijat ovat monesti tuoneet esille, että vanhemmat ei pidä kun ollaan "syntisten" seurassa. He eivät ainakaan haluakaan rakastaa kaikkia, vaan suosiolla vältellään, ettemme me "pahat" vie heitä pahoille teille.

• eräs matkaaja
        Maria kirjoitti:

rakastaa sellaista, joka sanoo itse olevansa se taivaspaikan ansaitseva, ja samalla toteaa, että minä vääräuskoisena en sinne kelpaa.

Olet oikeassa, siinä tosiaan on haastetta meille.

Naurettavaa on, että lestojen ei ole suotavaa olla tekemisissä meidän "uskottomien" kanssa. Näin ainakin kirjoitusten perusteella on annettu ymmärtää, varsinkin nuoremmat kirjoittelijat ovat monesti tuoneet esille, että vanhemmat ei pidä kun ollaan "syntisten" seurassa. He eivät ainakaan haluakaan rakastaa kaikkia, vaan suosiolla vältellään, ettemme me "pahat" vie heitä pahoille teille.

se voi olla niin, että nykyään teininuorilla on sellainen irrotteleva meno viikonloppuisin, ainakin täälä pk-seudulla se on hirvittävää katseltavaa, jos viikonloppuisin liikkuu keskustassa, että en ihmettele, että sinne ei haluaisi oman lapsensa menevän. Sielä voi joukossa tiivistyä kokeilunhalu huumeisiin ja sen mukana voi tulla mitä tahansa vaikeuksia elämään. Nuorella iällä kun ei välttämättä ole kehittynyt sellaista itsesuojeluvaistoa eikä välttämättä oma identiteetti ja minuus ole tarpeeksi vahva. Sitä pitää hakea huomiota erilailla kun vanhemmalla iällä. Tämä nyt oli kärjistettykin esimerkki, mihin huono seura voi johtaa, mutta ei se nykyään kaukana ole kenestäkään teinistä.

Itsellä ystäväni ei- uskovainen kuoli huumeisiin 18- vuotiaana ja se lähti aivan viattomasta viikonlopun vietosta. Oli kaikin puolin hyvästä perheestä... kaikki muuttui niin äkkiä, enkä ymmärrä vieläkään (aikaa kulunut 10 vuotta !) että miten surullinen tarina se oli ja että sellaista voi tapahtua niin yllättäen.

Pidän itse tärkeänä että on monenlaisia ystäviä, eri ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia. Itsellä on sydänystävinä 3 ihmistä, jotka eivät ajattele ja usko kuten minä. Ja mieheni sisaruksista 15:sta ei ole kuin muutama uskomasa ja kaikki ovat yhtä rakkaita, ellei jopa niin, että niitä uskosta luopuneita rakastaa vielä enemmän!

Nyt täytyy jatkaa kiiruusti töitä...

Hyvää viikonvaihdetta, rakastakaa & rakastakaa, siihen palanut energia palaa takaisin luoksesi =)

• Eliza

Hei ! Meidän "matkaaja" ei varmaan tykkää hyvää, että käytät noin hänen nimimerkkiään muistuttavaa . En minäkään hyväksyisi sitä, että minun lisäkseni täällä olisi vielä "eräs eliza".

• Gsus

jos lestadiolaisten piiristä tällästä ajattelua tosissaan löytyy muuloikin kuin aprillipäivänä, niin sanonpa sen että meen heti semmoisiin seuroihin missä noin aatellaan.

Varmaan monet luterilaisetkin jotka miettii vakavastiotettavaa vaihtoehtoa liirum-laarumilleen kiinnostuis jos noin puhutaan.

• Melperi

Avaus EI OLE pila. Minä en ole lestadiolainen.

• Gsus
        Melperi kirjoitti:

Avaus EI OLE pila. Minä en ole lestadiolainen.

sillä kaipailen just tommosia lestadiolaisia.
        Onko heitä, ja onko avauksessa kuvattelu ajattelu läheistä jollekkin lestadiolais suuntaukselle?
        Asiantuntijat, vastatkaapa.
        Ja jos ootte vastaan, niin perusteltu miksi, kiitos.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

sillä kaipailen just tommosia lestadiolaisia.
        Onko heitä, ja onko avauksessa kuvattelu ajattelu läheistä jollekkin lestadiolais suuntaukselle?
        Asiantuntijat, vastatkaapa.
        Ja jos ootte vastaan, niin perusteltu miksi, kiitos.

pitäisi miellyttää uskonasioissa muita?

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

mutta onko kellään munaskuita vastaamaan kysymykseeni, eli oletko lestadiolainen ja puolesta, vai vastaan ja miksi, ja mikä suuntaus.
        kiitos

• Melperi
        usk.m kirjoitti:

Te ETTE HALUA miellyttää opeillanne ikiaikojen Jumalaa.

Te liehittelette opeillanne pimeyden ruhtinasta!

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

mutta onko kellään munaskuita vastaamaan kysymykseeni, eli oletko lestadiolainen ja puolesta, vai vastaan ja miksi, ja mikä suuntaus.
        kiitos

Kysyit, mitä vastaan vai puolesta. Mitä tarkoitit sillä?

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

Kysyit, mitä vastaan vai puolesta. Mitä tarkoitit sillä?

okei. Tarkoitin että oletko avauksen ajatusta vastaan vai puolesta. Avauksen ajatus ei liene epäselvä,vai tarvitsetko käännöksen selkokielelle?

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

okei. Tarkoitin että oletko avauksen ajatusta vastaan vai puolesta. Avauksen ajatus ei liene epäselvä,vai tarvitsetko käännöksen selkokielelle?

jaksa lukea Melperin suu vaahdossa kirjoitettuja juttuja, hän kun toistaa samaa päivästä toiseen. Olen sitä mieltä, että ainakin vanhoillislestadiolaisessa seurakunnassa vaikuttaa Pyhä Henki, eli käytännössä olen vastaan sitä, mitä hän avauksessaan väittää.

• Melperi
        usk.m kirjoitti:

jaksa lukea Melperin suu vaahdossa kirjoitettuja juttuja, hän kun toistaa samaa päivästä toiseen. Olen sitä mieltä, että ainakin vanhoillislestadiolaisessa seurakunnassa vaikuttaa Pyhä Henki, eli käytännössä olen vastaan sitä, mitä hän avauksessaan väittää.

En kirjoita juttujani suu vaahdossa.

Kirjoitan kommenttejani siltä pohjalta, miten Raamattu on ne kirkastanut.
        Älä nappula ilveile!

• usk.m
        Melperi kirjoitti:

En kirjoita juttujani suu vaahdossa.

Kirjoitan kommenttejani siltä pohjalta, miten Raamattu on ne kirkastanut.
        Älä nappula ilveile!

Sinulla on hassu tyyli. Vähän kuin minulla, mutta vieläkin pöljempi.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

aika ronskilla kieleelä kirjoitettu, mutta olenko nyt ymmärtänyt sinua oikein jos sanon että uskot VL:ssa Herran Pyhän Hengen vaikuttavan. muttet usko että P.H vaikuttaisi MISSÄÄN!! muualla?
        Tai että ainoastaan VL:ssa on uskovaisia jotka ovat Jumalan mielen mukaisia, mutta muaalla ei. Että muualla kuin VL:n parissa olevat, vaikkapa toisessa maanosassa asuvat uskovat eivät kuulu Kristuksen (kirkkoon) morsiameen??
        Saisinko hieman selvennystä miten lestadiolaiset ja erit. VL uskoo, että onko miljardin muun kristytyn usko turhaa tai saatanasta automaattisesti vain sen takia etteivät ole olleeet tekemisisssä suomalaisen luterilaisen kirkon herätysliikken kanssa. Kummallista mielestäni,jos näin olisi.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

aika ronskilla kieleelä kirjoitettu, mutta olenko nyt ymmärtänyt sinua oikein jos sanon että uskot VL:ssa Herran Pyhän Hengen vaikuttavan. muttet usko että P.H vaikuttaisi MISSÄÄN!! muualla?
        Tai että ainoastaan VL:ssa on uskovaisia jotka ovat Jumalan mielen mukaisia, mutta muaalla ei. Että muualla kuin VL:n parissa olevat, vaikkapa toisessa maanosassa asuvat uskovat eivät kuulu Kristuksen (kirkkoon) morsiameen??
        Saisinko hieman selvennystä miten lestadiolaiset ja erit. VL uskoo, että onko miljardin muun kristytyn usko turhaa tai saatanasta automaattisesti vain sen takia etteivät ole olleeet tekemisisssä suomalaisen luterilaisen kirkon herätysliikken kanssa. Kummallista mielestäni,jos näin olisi.

Loppujen lopuksi vain Jumala tietää, kuka uskoo ja kuka ei. Sanoin oman mielipiteeni: vähintään vl-seurakunnassa vaikuttaa Pyhä Henki. Mahdollisesti on olemassa muitakin, mutta MINÄ en niistä tiedä. En ole päätäni vaivannut tällä asialla, ei ole syytä.

Riittämätön vastaus, luulen ma. En osaa muuta selittää.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

Loppujen lopuksi vain Jumala tietää, kuka uskoo ja kuka ei. Sanoin oman mielipiteeni: vähintään vl-seurakunnassa vaikuttaa Pyhä Henki. Mahdollisesti on olemassa muitakin, mutta MINÄ en niistä tiedä. En ole päätäni vaivannut tällä asialla, ei ole syytä.

Riittämätön vastaus, luulen ma. En osaa muuta selittää.

ei kai tässä ihmeitä keltään vaadita. Onhan sekin jo positiivista sinällään että uskot omassa srk:ssi P.H:n vaikuttavan.

• Ruikonperän torppari
        Gsus kirjoitti:

että vanhoillislestadiolaisten virallinen oppi on, että vain he ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia koko maailmassa.
        He siis halveksivat muiden uskovaisten uskoa ja tuomitsevat muiden uskon. Hyvin tärkeä ja iäisyyteen asti ulottuva kysymys kuuluu:

Miten Jumala mahtaa suhtautua tällaiseen toimintaan?

• usk.m
        Ruikonperän torppari kirjoitti:

että vanhoillislestadiolaisten virallinen oppi on, että vain he ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia koko maailmassa.
        He siis halveksivat muiden uskovaisten uskoa ja tuomitsevat muiden uskon. Hyvin tärkeä ja iäisyyteen asti ulottuva kysymys kuuluu:

Miten Jumala mahtaa suhtautua tällaiseen toimintaan?

sinun näkemyksesi, ei meidän tulkintamme.

• Ruikonperän torppari
        usk.m kirjoitti:

sinun näkemyksesi, ei meidän tulkintamme.

ketjuun kirjoittamaan jonkun Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) virallisen edustajan, joka toteaa, että

"Me vanhoillislestadiolaiset katsomme, että kaikki elävässä uskossa olevat henkilöt ympäri maailmaa ovat yhtä suurta Jumalan perheväkeä."

Tai toisin sanoin sama asia, niin sitten uskon ja varmasti moni muukin. Sinun sanasi ei ole SRK:n eikä vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen virallinen kanta.

• Gsus

ketjuun kirjoittamaan jonkun Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) virallisen edustajan, joka toteaa, että

"Me vanhoillislestadiolaiset katsomme, että kaikki elävässä uskossa olevat henkilöt ympäri maailmaa ovat yhtä suurta Jumalan perheväkeä."

Tai toisin sanoin sama asia, niin sitten uskon ja varmasti moni muukin. Sinun sanasi ei ole SRK:n eikä vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen virallinen kanta.

mä kaipailenkin, et joku kertois avoimesti ja suoraan et miten se on.
        Tuomitaanko muut helvettiin vai ei?

• usk.m

näkemykseni kertonut, älä vääristele. Voin sen julkisestikin tuoda julki, se ei eroa mielestäni mitenkään "virallisesta" linjasta.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

mä kaipailenkin, et joku kertois avoimesti ja suoraan et miten se on.
        Tuomitaanko muut helvettiin vai ei?

mihinkään helvettiin, minua ainakin sellainen kauhistuttaa. Jos vaikkapa sanon jollekulle, että tee parannus, ei se tarkoita sitä, että tuomitsisin kadotukseen ko. henkilön (jos hän ei parannusta tekisi, mikä toisaalta ei minusta riipu).

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

näkemykseni kertonut, älä vääristele. Voin sen julkisestikin tuoda julki, se ei eroa mielestäni mitenkään "virallisesta" linjasta.

mutta mites muut VL:t uskoo?
        Onko toi yleinen ajattelutapa?

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

mihinkään helvettiin, minua ainakin sellainen kauhistuttaa. Jos vaikkapa sanon jollekulle, että tee parannus, ei se tarkoita sitä, että tuomitsisin kadotukseen ko. henkilön (jos hän ei parannusta tekisi, mikä toisaalta ei minusta riipu).

mielestäsi osa Jumalan perheväkeä tai miten se teillä sanotaan, jos olen elävässä uskossa, mutten VL?

• Ruikonperän torppari
        usk.m kirjoitti:

"Tuo on
        Kirjoittanut: usk.m, 1.4.2004 klo 16.49

sinun näkemyksesi, ei meidän tulkintamme."

sanot tässä, että "se ei ole meidän tulkintamme". Tuolla ilmaisulla viittaat KOKO vl-herätysliikkeeseen ja sen tulkintaan.

Millä eväillä edustat tällä palstalla koko vl-herätysliikkeen opillista näkemystä ja virallista kantaa?
        Olen tähän asti luullut, että SRK muotoilee vl-herätysliikkeen viralliset kannat eikä yksittäiset palstakirjoittajat.

Siksi pyysin SRK:n virallista edustajaa kirjoittamaan tuosta opillisesta ja koko vl-herätysliikkeen edustamasta kannasta.

Toistan pyyntöni.

• usk.m
        Gsus kirjoitti:

mutta mites muut VL:t uskoo?
        Onko toi yleinen ajattelutapa?

yleinen ajattelutapa. Ainakin oman empiirisen "tutkimukseni" perusteella.

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

yleinen ajattelutapa. Ainakin oman empiirisen "tutkimukseni" perusteella.

tältä osin,kiitos sinulle.

• usk.m

"Tuo on
        Kirjoittanut: usk.m, 1.4.2004 klo 16.49

sinun näkemyksesi, ei meidän tulkintamme."

sanot tässä, että "se ei ole meidän tulkintamme". Tuolla ilmaisulla viittaat KOKO vl-herätysliikkeeseen ja sen tulkintaan.

Millä eväillä edustat tällä palstalla koko vl-herätysliikkeen opillista näkemystä ja virallista kantaa?
        Olen tähän asti luullut, että SRK muotoilee vl-herätysliikkeen viralliset kannat eikä yksittäiset palstakirjoittajat.

Siksi pyysin SRK:n virallista edustajaa kirjoittamaan tuosta opillisesta ja koko vl-herätysliikkeen edustamasta kannasta.

Toistan pyyntöni.

koska minusta se on noin. Itse olen sen käsittänyt saarnojen, lehtien jne. perusteella tällä tavalla.

• Uskovainen
        usk.m kirjoitti:

uskovaiselle ihmiselle, joka ei ole vl: "Tee parannus", vaikka hän ei ole tehnyt mitään näkyvää syntiä ja on kertonut olevansa uskossa Kristukseen.

Jos sanot, niin miksi?

• usk.m
        Uskovainen kirjoitti:

uskovaiselle ihmiselle, joka ei ole vl: "Tee parannus", vaikka hän ei ole tehnyt mitään näkyvää syntiä ja on kertonut olevansa uskossa Kristukseen.

Jos sanot, niin miksi?

kenellekään tuosta vain. Kun kirjoitin, että AINAKIN vl-seurakunta on se, jossa Pyhä Henki vaikuttaa, tarkoitin sitä, etten muista ole varma - ja siksi on parasta "tehdä parannus" tähän.

• Ruikonperän torppari
        usk.m kirjoitti:

koska minusta se on noin. Itse olen sen käsittänyt saarnojen, lehtien jne. perusteella tällä tavalla.

"Siksi kirjoitin noin
        Kirjoittanut: usk.m, 1.4.2004 klo 17.09

koska minusta se on noin."

Se on siis sinun OLETUS vl-herätysliikkeen opista.

Älä sitten kirjoita "ei meidän tulkintamme.", jolla ilmaisulla viittaat KOKO vl-herätysliikkeen viralliseen kantaan. Nämä kaksi ovat täysin eri asioita.
        Eikö?

Virallisen vl-kannan ja opin esittämiseen tarvitaan SRK:n virallinen edustaja.

• usk.m

"Siksi kirjoitin noin

Älä sitten kirjoita "ei meidän tulkintamme.", jolla ilmaisulla viittaat KOKO vl-herätysliikkeen viralliseen kantaan. Nämä kaksi ovat täysin eri asioita.
        Eikö?

Mikä "virallinen kanta" sitä paitsi? Jos kuulun tähän seurakuntaan, niin kyllä minulla on samat ajatukset uskonasioista kuin muillakin vl-uskovaisilla. Ihan turhaan saivartelet.

Kun kirjoitin "ei meidän tulkintamme", viittasin sinun tekstiisi "he siis halveksivat muiden uskovaisten uskoa ja tuomitsevat muiden uskon".

• ulledulledof

"Siksi kirjoitin noin

Eikö?

"Virallinen vl-kanta" syntyy seurakunnan yhteisestä mielipiteestä Jumalan sanan valossa. Seurakunta muodostuu yksilöistä, yksittäisistä henkilöistä, joten ei usk.m väärässä ole.

• Repliikki
        usk.m kirjoitti:

Mikä "virallinen kanta" sitä paitsi? Jos kuulun tähän seurakuntaan, niin kyllä minulla on samat ajatukset uskonasioista kuin muillakin vl-uskovaisilla. Ihan turhaan saivartelet.

Kun kirjoitin "ei meidän tulkintamme", viittasin sinun tekstiisi "he siis halveksivat muiden uskovaisten uskoa ja tuomitsevat muiden uskon".

"Jos kuulun tähän seurakuntaan, niin kyllä minulla on samat ajatukset uskonasioista kuin muillakin vl-uskovaisilla. Ihan turhaan saivartelet."

täyttä puppua. Et ainakaan tunnu tietävän vl-herätysliikkeen virallista kantaa siihen, "kuka on oikea uskovainen".

• Ruikonperän torppari
        ulledulledof kirjoitti:

"Virallinen vl-kanta" syntyy seurakunnan yhteisestä mielipiteestä Jumalan sanan valossa. Seurakunta muodostuu yksilöistä, yksittäisistä henkilöistä, joten ei usk.m väärässä ole.

on Suomessa kymmeniä.

Näiden keskusyhdistyksenä toimii Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys (SRK), joka muotoilee vl-herätysliikkeen viralliset kannat. Niitä ei muotoile yksittäinen rauhanyhdistys eikä yksittäiset henkilöt.

Näin olen ymmärtänyt asian. Olenko ymmärtänyt väärin?

• reinhard
        Gsus kirjoitti:

Avaus oli niin kovaa tekstiä, etteivät vl.ihmiset taida toipua moisesta tyrmäyksestä kovin äkkiä päätellen siitä, kun kommentteja ei paljoa näy.

En itsekkään osaa sanoa paljon mitään.
        Melperi on niin kova jätkä, että menee väkisinkin jauhot suuhun.
        Järkivähäni sanoo,että usko on vain uskoa, eikä sitä voi tieteellisesti todistaa.
        Jos uskomme tällä tavalla, niin me vain uskomme.
        Siihen mihin tieto loppuu, siitä usko alkaa.
        Toisaalta mihin usko loppuu, siitä alkaa pimeä korpitie kaikenlaisine upottavine lentohiekkasoineen ja krotiileja täynnä olevine rämeineen.
        Jos sinut Melperi nimitettäisiin SRK.n puheenjohtajaksi ja annettaisiin valta muuttaa nykyisenkaltaista lestadiolaista oppia, niin minkäkaltaiseksi sinä opilliset asiat muuttaisit?

Uskotko, että myös lestadiolaisia voisi olla siinä pelastettujen pikkuisessa joukossa, jotka koostuisivat kaikista maailman ääristä ja sukukunnista. Mitä olivat kymmenen neitsyen joukossa ne toiset tyhmät ?
        Se on kyllä arvoitus ?
        Samoin on arvoitus se luku 144 000, jotka vain pelastuvat. Pähkäilemistä riittää !

• eräs matkaaja
        reinhard kirjoitti:

Avaus oli niin kovaa tekstiä, etteivät vl.ihmiset taida toipua moisesta tyrmäyksestä kovin äkkiä päätellen siitä, kun kommentteja ei paljoa näy.

Järkivähäni sanoo,että usko on vain uskoa, eikä sitä voi tieteellisesti todistaa.
        Toisaalta mihin usko loppuu, siitä alkaa pimeä korpitie kaikenlaisine upottavine lentohiekkasoineen ja krotiileja täynnä olevine rämeineen.
        Jos sinut Melperi nimitettäisiin SRK.n puheenjohtajaksi ja annettaisiin valta muuttaa nykyisenkaltaista lestadiolaista oppia, niin minkäkaltaiseksi sinä opilliset asiat muuttaisit?

Uskotko, että myös lestadiolaisia voisi olla siinä pelastettujen pikkuisessa joukossa, jotka koostuisivat kaikista maailman ääristä ja sukukunnista. Mitä olivat kymmenen neitsyen joukossa ne toiset tyhmät ?
        Se on kyllä arvoitus ?
        Samoin on arvoitus se luku 144 000, jotka vain pelastuvat. Pähkäilemistä riittää !

sitä pähkäilemistä riittäisi vaikka tuomioipäivään saakka, kun usko on ja tulee pysymään ihmisjärjelle salattuna. Laittakaamme järjet pois ja antakaamme tilaa lapsenmieliselle uskolle, sillä siihen kehoitetaan meitä, että me näkisimme, minkä päälle toivomme laitamme...

• Melperi
        reinhard kirjoitti:

Se on kyllä arvoitus ?

"Jos sinut Melperi nimitettäisiin SRK.n puheenjohtajaksi ja annettaisiin valta muuttaa nykyisenkaltaista lestadiolaista oppia, niin minkäkaltaiseksi sinä opilliset asiat muuttaisit?"

Muuttaisin opin Raamatun opetusten mukaiseksi.

Missään kohdin Raamattua EI SANOTA autuuden ja pelastuksen ehdoksi: korvakorut/ei korvakoruja, TV/ei TV:tä, hiukset mustat/punaiset jne.

Raamatussa sanotaan pelastuksen ehdoksi:

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut."

Se on siinä!

Lestadiolaiset - erityisesti vanhoillislestadiolaiset - ovat rakentaneet omat oppinsa ja tehneet siitä uskon mitan ja pelastuksen ehdon. Ellet osaa PIIRUN TARKASTI noudattaa SRK:n määrittelemiä normeja, niin sinulla ei ole mitään asiaa taivaaseen iäisyyttäsi viettämään.

Tämähän on täyttä PUPPUA!

Jumala on lähettänyt Poikansa kuolemaan ristillä, ETTEI YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI VAAN HÄNELLÄ OLISI IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

Tästä Raamatun punaisesta langasta vanhoillislestadiolaiset ovat luopuneet ja he ovat OMASSA KORSKASSAAN nostaneet oman oppinsa pilkun viilauksineen ainoaksi pelastuksen tieksi.
        Veeällillä on valtava hinku korottaa itsensä Jumalan veroiseksi: He antelevat syntejä anteeksi, ihminen ei voi tulla uskoon ilman heitä yms. Ilmiselvää itsensä korottamista ja Jumalan arvovallan mitätöimistä.

Kukaan ihminen ei pysty yhtään synnitöntä päivää elämään. Ajatuksin, sanoin ja teoin me rikomme Jumalaa vastaan päivittäin. Mutta samalla kertaa meillä on tietoisuus, että Jumala ymmärtää meidän heikkoutemme. Jos me vilpittömästi pyrimme elämään Hänen tahtonsa mukaista elämää, niin silloin me saamme myöskin kaiken aikaa olla Golgatalla avatun puhdistavan virran peson alla.

On aivan HUUHAATA sanoa, että yksikään veeällä pystyy elämään sen synnittömämpää elämää kuin muutkaan uskovaiset. He kuvittelevat niin ja se on yksi YLPEYDEN SYNTI heillä.

Raamattu sanoo, että KRISTUS on ovi pelastukseen. Vl-herätysliike on muuttanut tätä evankeliumin ilosanomaa sellaiseksi, että "vain rauhanyhdistyksen ovesta sisään astumalla pääset osalliseksi pelastuksesta".

Sitten tätä TÖRKEÄÄ HARHAOPPIA on rakennettu pönkittämään melkoinen vl-liturgia. Eli kun joku selkeillä Raamatun kohdilla perustelee vl-opin palavien olkien tasoiseksi HARHAOPIKSI, niin silloin "kunnon vl" vetäisee tiskiin normaalit lurituksensa:

- vain hakomajassa ymmärretään asioita
        - usko ei ole järjen asia
        - tule seuroihin, en minä täällä rupea selittämään
        - aina on oikeita uskovaisia pilkattu
        - jne.

Eli kun eväät on syöty ja kädessä on pelkkä SRK:n tarjoama HARHAKAUHA, niin silloin mennään niska punaisena ja selkä kyyryssä kyseisen vl-liturgian taakse. Ilmeisesti itsekin ihmettelemään, että "onkohan tässä omassa opissa mitään tolkkua?".

-------------------

"Uskotko, että myös lestadiolaisia voisi olla siinä pelastettujen pikkuisessa joukossa, jotka koostuisivat kaikista maailman ääristä ja sukukunnista."

Tottakai heitä on siinä joukossa, joka kerran kokoontuu Karitsan häihin. Jokainen vl, joka omistaa vilpittömän henkilökohtaisen uskon, on siellä mukana.

Erityinen pelko minulla on niiden vl-opettajien ja saarnaajien puolesta, jotka opettavat mainittuja harhaoppeja. Raamattu sanoo, että ne jotka muita opettavat menevät tiukemman seulan läpi.

Ja jos henkilö tietoisesti opettaa selkeästi Raamatun vastaista oppia, niin mikä on hänen asemansa erään kerran, kun kirjat avataan?

Sen ratkaisee yksin Jumala.

• eräs matkaaja
        Melperi kirjoitti:

"Jos sinut Melperi nimitettäisiin SRK.n puheenjohtajaksi ja annettaisiin valta muuttaa nykyisenkaltaista lestadiolaista oppia, niin minkäkaltaiseksi sinä opilliset asiat muuttaisit?"

Missään kohdin Raamattua EI SANOTA autuuden ja pelastuksen ehdoksi: korvakorut/ei korvakoruja, TV/ei TV:tä, hiukset mustat/punaiset jne.

Se on siinä!

Lestadiolaiset - erityisesti vanhoillislestadiolaiset - ovat rakentaneet omat oppinsa ja tehneet siitä uskon mitan ja pelastuksen ehdon. Ellet osaa PIIRUN TARKASTI noudattaa SRK:n määrittelemiä normeja, niin sinulla ei ole mitään asiaa taivaaseen iäisyyttäsi viettämään.

Jumala on lähettänyt Poikansa kuolemaan ristillä, ETTEI YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI VAAN HÄNELLÄ OLISI IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

Tästä Raamatun punaisesta langasta vanhoillislestadiolaiset ovat luopuneet ja he ovat OMASSA KORSKASSAAN nostaneet oman oppinsa pilkun viilauksineen ainoaksi pelastuksen tieksi.
        Veeällillä on valtava hinku korottaa itsensä Jumalan veroiseksi: He antelevat syntejä anteeksi, ihminen ei voi tulla uskoon ilman heitä yms. Ilmiselvää itsensä korottamista ja Jumalan arvovallan mitätöimistä.

Kukaan ihminen ei pysty yhtään synnitöntä päivää elämään. Ajatuksin, sanoin ja teoin me rikomme Jumalaa vastaan päivittäin. Mutta samalla kertaa meillä on tietoisuus, että Jumala ymmärtää meidän heikkoutemme. Jos me vilpittömästi pyrimme elämään Hänen tahtonsa mukaista elämää, niin silloin me saamme myöskin kaiken aikaa olla Golgatalla avatun puhdistavan virran peson alla.

On aivan HUUHAATA sanoa, että yksikään veeällä pystyy elämään sen synnittömämpää elämää kuin muutkaan uskovaiset. He kuvittelevat niin ja se on yksi YLPEYDEN SYNTI heillä.

Raamattu sanoo, että KRISTUS on ovi pelastukseen. Vl-herätysliike on muuttanut tätä evankeliumin ilosanomaa sellaiseksi, että "vain rauhanyhdistyksen ovesta sisään astumalla pääset osalliseksi pelastuksesta".

Sitten tätä TÖRKEÄÄ HARHAOPPIA on rakennettu pönkittämään melkoinen vl-liturgia. Eli kun joku selkeillä Raamatun kohdilla perustelee vl-opin palavien olkien tasoiseksi HARHAOPIKSI, niin silloin "kunnon vl" vetäisee tiskiin normaalit lurituksensa:

- jne.

Eli kun eväät on syöty ja kädessä on pelkkä SRK:n tarjoama HARHAKAUHA, niin silloin mennään niska punaisena ja selkä kyyryssä kyseisen vl-liturgian taakse. Ilmeisesti itsekin ihmettelemään, että "onkohan tässä omassa opissa mitään tolkkua?".

-------------------

"Uskotko, että myös lestadiolaisia voisi olla siinä pelastettujen pikkuisessa joukossa, jotka koostuisivat kaikista maailman ääristä ja sukukunnista."

Tottakai heitä on siinä joukossa, joka kerran kokoontuu Karitsan häihin. Jokainen vl, joka omistaa vilpittömän henkilökohtaisen uskon, on siellä mukana.

Erityinen pelko minulla on niiden vl-opettajien ja saarnaajien puolesta, jotka opettavat mainittuja harhaoppeja. Raamattu sanoo, että ne jotka muita opettavat menevät tiukemman seulan läpi.

Ja jos henkilö tietoisesti opettaa selkeästi Raamatun vastaista oppia, niin mikä on hänen asemansa erään kerran, kun kirjat avataan?

juuri kirjoittamallasi tavalla, että
        "usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut".

Kysytään vain lapsenkaltaista nöyryyttä uskoa. Ymmärrämme, että vastaanottamalla uskon saa sydämeensä Jumalan mielen mukaisen Hengen, joka on kotiopettaja. Silloin ymmärtää, mikä on Jumalan mielen mukainen tie täälä ajassa. Usko ei ole vain sitä, että ajattelee, että on olemassa Jumala Taivaassa tms.

Raamatun tarkoittama usko merkitsee jotain muuta kuin sitä, että uskoo jokun asian olevan totta. Usko on Jumalan ihmiselle antama lahja. Mutta mitä usko synnyttää ihmisessä ? eihän uskon hedelmät olekkaan ihmisen lihasta lähtöisin, vaan Jumalan lahjoittamasta Hänen mielensä mukaisesta Hengestä. Siksi uskovaisella on syntynyt halu taistella tätä maailmaa ja sielujen vihollista vastaan. Että saisi säilyä tuo uskon kallis lahja sydämessä ! Se onkin kova taistelu. Mutta se kannattaa. Mitättömiä ovat Jumalan rakkauden rinnalla tämän maailman ilot. Kaikki mahdoton on Jumalan voimalla ihmiselle mahdollista. Ei ole säntöjä, on neuvoja, jotka ovat hyväksi. Niin monelta suojan saa täälä ajassa ja monelta pahalta välttyy.

Uskossa on kysymys luottamuksesta Jumalaan. Hänen tahtonsa tie on parhain. Vain murhetta tie oma toi ! Jumalalla on varaa siunata tämä maallinen elo sille, joka Hänen päällensä toivona panee. On ksysymys uskon tuomasta siunauksesta. Sitä eivät ulkopuolella olevat näe. Se on todellista Jumalan valtakunnassa. Se on autuutta rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Mutta niin monilla virheillä on ihmisen järjeltä tämä valtakunta peitetty. Kysytään vain uskoa, että asiat voisivat avautua ihmiselle. Voi, kuinka teille saisi vielä avautua tämän lauman rakkaus ja ihanuus. Tämä ei ole kahle, mutta sen ymmärtää vasta uskolla. Pienet kädet yhteen liitän ja rukoilen, että mahdollisimman monelle saisi aueta tämän valtakunnan kalleus ja se, että muuta ei kysytä kuin uskoa. Jumalan uskon kautta lahjoittaa kaiken ajallisen ja Hengellisen ihmiselle. Se on luvattu.

• mia
        reinhard kirjoitti:

Se on kyllä arvoitus ?

Melperin antamia vastauksia ja tiedät syyn,miksi hänelle ei tee mieli vastata.
        Outoa ensin aloittaa keskustelu ja sitten siihen ei saa sanoa omaa mielipidettään....?

• Melperi
        mia kirjoitti:

Outoa ensin aloittaa keskustelu ja sitten siihen ei saa sanoa omaa mielipidettään....?

en siedä vastauksina. Valheista Melperi pärähtää aina takaisin.

Puolusta vl-HARHAOPPEJA, jos haluat, mutta älä rupea minua pilkkaajaksi syyttelemään.

• reinhard
        Melperi kirjoitti:

Se on siinä!

- jne.

-------------------

Teillä kunnioitettu Melperi on sana hallussa ja erittäin vahva raamatuntuntemus.
        Meillä rivilestadiolaisilla on huono raamatuntuntemus.
        Ymmärrämme lapsenmielisesti vain sen, että olemme syntisiä ja vikapäitä monenlaisiin synteihin ja väärintekoihin.
        Siksi me turvaudumme vain siihen lyhyeen ja yksinkertaiseen toivoon selvitä kunnialla täältä ja se on saarnata syntiä niin paljon anteeksi, että jo pelkästtään sen turvin selvitään.

Kokonaan toinen asia on sitten se, tarvitseeko muuta ymmärtää tai tietää.
        Syntiä saadaan tehdä, mutta kun muistaa uskoa ne anteeksi, niin selviää kuin koira veräjästä.

Lestadiolaisuudessa saarnat koostuvatkin suurimmaksi osaksi vain syntien anteeksisaamisen osiosta ja muu jääkin sitten sivuun.
        Kun muuta ei osata, niin osataanpahan ainakin yksi asia paremmin kuin hyvin, eli syntien anteeksi saarnaaminen.
        Tätä olen itse paljon pohtinut.
        Jos on kunnon kristitty, niin sekö vain riittää, että varmistan oman pelastukseni jatkuvalla syntien anteeksisaannolla ja kaikki muut asiat saavat olla vähän niin tai näin.
        SIIS, ONKO SAMANTEKEVÄÄ, MITEN USKON, KUNHAN VAIN USKON NE OMAT SYNTINI JA HARHAOPPINI ANTEEKSI ?

Mitä tulee harhaoppeihin, niin ei kukaan edes ajattele sellaista mahdollisuutta olevan olemassakaan, että ne meidän oppimme olisivat vähäisimmässäkään määrin harhaoppeja !

Muutes, osaatko sanoa tai tulkita mitenkään sitä ilmestyskirjan kohtaa, jossa puhutaan 144 000 valitusta. Jos niin pieni joukko vain pelastuu, niin onko uskomme turhaa ?

• reinhards
        mia kirjoitti:

Ymmärrän niin, että Melperi haluaa koetella uskomme perusteita.
        Niinhän sitä pitääkin koetella, jotta itsekkin tajuamme, onko uskomme kyllin kestävällä pohjalla.

Meidän tulee pystyä perustelemaan uskoamme muullakin tavoin, kuin vain vakiosanonnoilla:
        "Olemme ainut oikea ja meillä vain on pyhä-henki!"

Minusta täällä oppii tietämään uusia asioita ja katsantokantoja sekä ymmärtämään erilaisuutta.

Jos meillä on tämmöinen asenne:

"MINÄ ja MANNERHEIM !
        MINÄ oon minä ja muut ei oo mittään ! "Sanoi mm. Rannanjärvi aikoinaan.

Ottakaamme avuksi raamattu ja vertailkaamme sieltä löytyviä elämänohjeita ja opillisiin kohtiin perustuvia todisteita uskomme aitoudesta.

Niinhän nuo tekee muutkin "väittelijät".

• usk.m
        reinhards kirjoitti:

Ymmärrän niin, että Melperi haluaa koetella uskomme perusteita.
        Niinhän sitä pitääkin koetella, jotta itsekkin tajuamme, onko uskomme kyllin kestävällä pohjalla.

Meidän tulee pystyä perustelemaan uskoamme muullakin tavoin, kuin vain vakiosanonnoilla:
        "Olemme ainut oikea ja meillä vain on pyhä-henki!"

Minusta täällä oppii tietämään uusia asioita ja katsantokantoja sekä ymmärtämään erilaisuutta.

Jos meillä on tämmöinen asenne:

"MINÄ ja MANNERHEIM !
        MINÄ oon minä ja muut ei oo mittään ! "Sanoi mm. Rannanjärvi aikoinaan.

Ottakaamme avuksi raamattu ja vertailkaamme sieltä löytyviä elämänohjeita ja opillisiin kohtiin perustuvia todisteita uskomme aitoudesta.

Niinhän nuo tekee muutkin "väittelijät".

ei ole monestikaan (ei varmaan koskaan) hyvä keino uskonasioista puhumiseen. Minusta on turhaa väitellä, koska minä ainakaan en halua tehdä MITÄÄN kompromissia uskon suhteen. Voin toki kertoa, miten koen (=koemme) asiat.

• Melperi
        reinhard kirjoitti:

Teillä kunnioitettu Melperi on sana hallussa ja erittäin vahva raamatuntuntemus.
        Ymmärrämme lapsenmielisesti vain sen, että olemme syntisiä ja vikapäitä monenlaisiin synteihin ja väärintekoihin.
        Siksi me turvaudumme vain siihen lyhyeen ja yksinkertaiseen toivoon selvitä kunnialla täältä ja se on saarnata syntiä niin paljon anteeksi, että jo pelkästtään sen turvin selvitään.

Syntiä saadaan tehdä, mutta kun muistaa uskoa ne anteeksi, niin selviää kuin koira veräjästä.

Lestadiolaisuudessa saarnat koostuvatkin suurimmaksi osaksi vain syntien anteeksisaamisen osiosta ja muu jääkin sitten sivuun.
        Kun muuta ei osata, niin osataanpahan ainakin yksi asia paremmin kuin hyvin, eli syntien anteeksi saarnaaminen.
        Jos on kunnon kristitty, niin sekö vain riittää, että varmistan oman pelastukseni jatkuvalla syntien anteeksisaannolla ja kaikki muut asiat saavat olla vähän niin tai näin.
        SIIS, ONKO SAMANTEKEVÄÄ, MITEN USKON, KUNHAN VAIN USKON NE OMAT SYNTINI JA HARHAOPPINI ANTEEKSI ?

Mitä tulee harhaoppeihin, niin ei kukaan edes ajattele sellaista mahdollisuutta olevan olemassakaan, että ne meidän oppimme olisivat vähäisimmässäkään määrin harhaoppeja !

Muutes, osaatko sanoa tai tulkita mitenkään sitä ilmestyskirjan kohtaa, jossa puhutaan 144 000 valitusta. Jos niin pieni joukko vain pelastuu, niin onko uskomme turhaa ?

"Muutes, osaatko sanoa tai tulkita mitenkään sitä ilmestyskirjan kohtaa, jossa puhutaan 144 000 valitusta. Jos niin pieni joukko vain pelastuu, niin onko uskomme turhaa ?"

Usko ei toki ole turhaa!

Ilm. 7.luku 4:

"Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:"

Sitten jatkossa todetaan sukukunnat.

Edelleen

Ilm. 7.luku 9:

"Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja he seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään"

Lue myös

Ilm. 7.luku 13-17.

Tulkinta:

Luvun alkuosa ja määrä 144.000 viittaa selvästi Israelin 12 sukukuntaan - jokaisesta 12.000. Näillä saattaa olla jokin erityinen asema ja tehtävä sitten aikanaan. He muodostavat erityisen joukon ja ovat "sinetillä merkittyjä".

MUTTA SITTEN meille jokaiselle...

Tullaan jakeeseen 9, joka toteaa "suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea".

Siinä joukossa olet SINÄ ja MINÄ, jos pyrimme totisen kilvoituksen kilvoittelemaan tämän maallisen taipaleemme aikana.

Edelleen varsin lohdulliset jakeet ovat 13-17. Siinä on lohtua tämän elämän meren myrskyissä kolhiintuneelle ihmislapselle. Siinä todetaan:

"Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,

sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja JUMALA ON PYYHKIVÄ POIS KAIKKI KYYNELEET HEIDÄN SILMISTÄNSÄ."

Siinä on lohtua niille, jotka täällä ajan alhoissa joutuvat jostain syystä kulkemaan maallisen puutteen tietä ja ehkä näkevät nälkää, mutta ovat panneet toivonsa ikiaikojen Jumalaan.

Siinä on lohtua niille, jotka joutuvat kulkemaan kyynellaakson polkuja maallista matkaa tehdessään. Siellä Jumala PYYHKII KYYNELEET eikä ole enää kipua ja tuskaa, jonka moni täällä alhaalla joutuu erinäisistä syistä johtuen kokemaan.

Olen itse muutaman viime vuoden aikana ollut sellaisessa Jumalan koulussa ja Jumalan tulessa sekä ahjossa, jossa on miehen silmistä vuotanut tuhansia ja taas tuhansia kyyneleitä. Nyt on tuli helpottanut ja Jumala on jo täällä alhaalla kuivannut ne kyynelvirrat, jotka valtoimenaan vuosivat aikanaan.

Jumalan tuli polttaa silloin, kun se ihmiseen tarttuu. Ei voi kukaan sanoa, että Jumalan tulessa on mukava olla. Mutta se tuli on puhdistavaa tulta. Se vie pois monet turhat kuonat ja jättää jäljelle jotakin puhtaampaa.

Kyynelsilmin kirjoitan tätä viestiä sinulle Reinhard, koska Pyhä Henki sai jälleen kerran murtaa mieleni.

----------------

Kyseinen Ilmestyskirjan kohta (mm. 7:9) on myöskin yksi monista kohdista Raamatussa, jotka selkeästi osoittavat vanhoillislestadiolaisten "vain me"-opin pelkäksi olkikasaopiksi.

Siunausta sinulle matkantekoon!

• Eliza
        reinhard kirjoitti:

Jos syntien anteeksipyytäminen-saaminen-pyytäminen-saaminen on tiheätahtista hokemista, niin voinee unhottua asdian syvempi olemus. Siinä on vaara, että vakasta jää vain kansi käten pyörimään ja asiasisältö on jossain...

• Eliza
        usk.m kirjoitti:

ei ole monestikaan (ei varmaan koskaan) hyvä keino uskonasioista puhumiseen. Minusta on turhaa väitellä, koska minä ainakaan en halua tehdä MITÄÄN kompromissia uskon suhteen. Voin toki kertoa, miten koen (=koemme) asiat.

Jeesuskin käytti väittelymuotoa, samoin Paavali. Hyvä väittely on muutakin kuin nyrkin iskemistä pöytään ja siitä silmään.

• Gsus

onko se melperi väärässä ja miksi on?
      vai oikeassa ja miksi olisi?
      Tämä on minulle tärkeä kynnyskysymys lestadiolaisuuden suhteen ja uskonpa vielä, että useat muutkin miettivät tätä.

• Hese

on melperi siinä, ettei vl.herätysliikettä määräillä eikä komenneta SRK:sta.
        Jos johonkin asiaan julkisesti otetaan kantaa,
        niin on se nimeltään "julkilausuma", ei määräys.
        Joka tahtoo kuuliainen olla, ja ymmärtää ko. asian samoin, samassa uskon ymmärryksessä, ei
        taistele vastaan omilla opeillaan.
        SRK on uskovaisten omista rauhanyhdistyksistä
        valittujen samoin uskovien henkilöiden joukko
        (nim. johtokunta ) johon joka vuosi on erovuoroisen tilalle mahdollisuus asettaa uusi henkilö.
        Jos on tarvis, voi vuosikokouksessa jokainen
        yhdistyksen jäsen saada asiansa esille edustajansa kautta, tai esittää sen itse jos on
        yhdistyksestänsä valittu edustajaksi.
        Siis normaalia yhdistystoimintaa.

• Gsus

kuin usk.m että miten se on, uskovatko VL:t että vain heillä on Pyhä Henki (miten absurdi ajatus!! kuinka kukaan voisi omistaa kolmiyhteisen Jumalan??) ja että vain he ovat kerran Karitsan häissä ja että muut eivät uskossaan ole eläviä jne.
        Selittäkää nyt ihmeessä ulkkikselle miten tää menee.

Ja jos saan pyytää,niin perusteluja Raamatusta kiitos. Pelkkä lahkon mielipide ei riitä, tai jonkin saarnaajaan, tai edes L.L.Leastadiuksen, sillä he ovat vain kuolevaisia .so erehtyväisiä ihmisiä.

Kiitos ja kumarrus.

• hämmästyy !

Hyvä(?) Melperi, sinäkin tulet kerran hämmästymään: Nuoko ne ovat, jotka pelastuvat!

Silloin ei auta sinun paatoksesi tippaakaan.

• Melperi

hämmästyvät, kun taivaassa on pilvin pimein sellaisia uskovaisia, jotka vl-HARHAOPPIEN mukaan pitäisi olla jossain ihan muualla.

Edelleen saattaa moni vl hämmästyä, jos pahimpia HARHAOPETTAJIA ei näy mailla eikä halmeilla.

• ellu
        Melperi kirjoitti:

hämmästyvät, kun taivaassa on pilvin pimein sellaisia uskovaisia, jotka vl-HARHAOPPIEN mukaan pitäisi olla jossain ihan muualla.

Edelleen saattaa moni vl hämmästyä, jos pahimpia HARHAOPETTAJIA ei näy mailla eikä halmeilla.

ku luen noita Melperin kirjotelmia. Aivan ku ei mietittäis näitä asioita ollenkaa meiän kannalta, mite me halutaan säilyä tässä uskossa. Jauhetaa vaan harhaopeista.

Jospa Melperi haluais VL:ksi, mutta ei voi luopua esim. telkkarista ym. ja siksi yrittää jankuttaa
        että luopukaa harhaopeista?

• Melperi
        ellu kirjoitti:

ku luen noita Melperin kirjotelmia. Aivan ku ei mietittäis näitä asioita ollenkaa meiän kannalta, mite me halutaan säilyä tässä uskossa. Jauhetaa vaan harhaopeista.

Jospa Melperi haluais VL:ksi, mutta ei voi luopua esim. telkkarista ym. ja siksi yrittää jankuttaa
        että luopukaa harhaopeista?

"Jospa Melperi haluais VL:ksi"

tapa nauruun.

Ei pure kikka kolmonen = Ilmeisesti ihmiset ovat kateellisia veeällille.

Ehei - ei olla. HARHAOPIT eivät synnytä kademieltä.

• mia
        Melperi kirjoitti:

Raamatun mukaan siellä ei tosin pilvin pimein ole niitä,jotka valkeisiin vaatteisiin ovat puetut.He ovat vaatteensa valkaisseet Karitsan verellä,ja ovat suuresta ahdistuksesta päässeet Taivaan kunniaan.
        Ovatko he sitten niitä,joita sinäkin täällä pidät pilkkana ja naurusananlaskuna?

• ellu
        Melperi kirjoitti:

"Jospa Melperi haluais VL:ksi"

tapa nauruun.

Ei pure kikka kolmonen = Ilmeisesti ihmiset ovat kateellisia veeällille.

Ehei - ei olla. HARHAOPIT eivät synnytä kademieltä.

Jos me luovuttais "harhaopeista" (naurattaa koko sana!), mitä sinä vissiin koko ajan yrität, niin sittekö ei olis mitää esteitä että voisit ruveta lestadiolaiseksi?
        kuhan vaan utelen!

• Melperi
        mia kirjoitti:

Raamatun mukaan siellä ei tosin pilvin pimein ole niitä,jotka valkeisiin vaatteisiin ovat puetut.He ovat vaatteensa valkaisseet Karitsan verellä,ja ovat suuresta ahdistuksesta päässeet Taivaan kunniaan.
        Ovatko he sitten niitä,joita sinäkin täällä pidät pilkkana ja naurusananlaskuna?

"niin...
        Kirjoittanut: mia, 1.4.2004 klo 21.34

Raamatun mukaan siellä ei tosin pilvin pimein ole niitä,jotka valkeisiin vaatteisiin ovat puetut."

mittaat Jumalan luvut ja taivaassa olevien lukumäärän?

"Ovatko he sitten niitä,joita sinäkin täällä pidät pilkkana ja naurusananlaskuna?"

Älä viitsi noin TÖRKEÄSTI VALEHDELLA!!!

Tiedät hyvin, että arvostelen Raamatun vastaisia vl-HARHAOPPEJA enkä pilkkaa mitään.

Jos luulet tuolla vl-VALEHTELULLA lisää maustetta saavasi "vain me" -HARHASOPPAAN, niin luule vaan. On onneksi sellainen taho, jolle ei valheet ja luihuilut mene läpi. HÄN halajaa TOTUUTTA salatuimpaan saakka.

Muista tämä, kun seuraavan kerran alat VALHEITASI kirjoitella tälle palstalle minun päälleni!!!

• Melperi
        ellu kirjoitti:

Jos me luovuttais "harhaopeista" (naurattaa koko sana!), mitä sinä vissiin koko ajan yrität, niin sittekö ei olis mitää esteitä että voisit ruveta lestadiolaiseksi?
        kuhan vaan utelen!

"niin sittekö ei olis mitää esteitä että voisit ruveta lestadiolaiseksi?"

minun pitäisi ruveta lestadiolaiseksi? Miksi?

• ellu
        Melperi kirjoitti:

"niin sittekö ei olis mitää esteitä että voisit ruveta lestadiolaiseksi?"

minun pitäisi ruveta lestadiolaiseksi? Miksi?

yrität vähän väliä tuoda esille millon mitäki "harhaoppia"? Siis oon ihmetelly mite kiinnoosta jankuttaa tällä palstalla aivan ku meiän pää kääntyis yhtäkkiä johonki suuntaa...

• Melperi
        ellu kirjoitti:

yrität vähän väliä tuoda esille millon mitäki "harhaoppia"? Siis oon ihmetelly mite kiinnoosta jankuttaa tällä palstalla aivan ku meiän pää kääntyis yhtäkkiä johonki suuntaa...

"aivan ku meiän pää kääntyis yhtäkkiä johonki suuntaa..."

Luuletko TODELLA, ettei Jumala pysty kääntämään kovakalloisimmankin vl-HARHAOPETTAJAN päätä?

Kyllä pystyy!

• ellu
        Melperi kirjoitti:

"aivan ku meiän pää kääntyis yhtäkkiä johonki suuntaa..."

Luuletko TODELLA, ettei Jumala pysty kääntämään kovakalloisimmankin vl-HARHAOPETTAJAN päätä?

Kyllä pystyy!

Ootko sä Jumala?

• Melperi
        ellu kirjoitti:

Ootko sä Jumala?

Missäs niin olen väittänyt?

• sdfgh

Ei me tuomita vaan Jumalan sana tuomitsee..

• usk.m

taistelee tuulimyllyjä vastaan kuin mikäkin Don Quijote.

• Melperi

1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.

3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.

4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

5. Ehkäisy on syntiä.

Raamattu ei tue yhdellä ainoalla jakeella!

• ellu
        Melperi kirjoitti:

1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

5. Ehkäisy on syntiä.

kauhee litania noista samoista asioista joista on jankutettu jo tuhat kertaa raamatuilla ja muilla mahollisilla!
        Melperi vauhissa!
        Mut mä painun nukkumaa...

• Maria
        Melperi kirjoitti:

5. Ehkäisy on syntiä.

Tässäpä se on se ongelma. Kun alkaa tosissaan heittää kysymyksiä täällä porukan silmille, ja vaatia vastauksia ja perustelua, niin porukka joko ei vastaa, sanoo tyhmäksi kun en tajua, heittää sekavan asiaankuulumattoman raamatunjakeen tai jotain muuta yhtä järkevää. Vastausta ei tahdo saada. Itse olen päätellyt siitä, että sitä vastausta ei ole. Lestadiolaisuus on ryhmähenkeä ja tapakulttuuria, joka on asettanut omat säännöksensä. Kuulu ryhmään, saat kaiken. Eroa ryhmästä, elämääsi ei jää mitään.

• usk.m
        Maria kirjoitti:

Tässäpä se on se ongelma. Kun alkaa tosissaan heittää kysymyksiä täällä porukan silmille, ja vaatia vastauksia ja perustelua, niin porukka joko ei vastaa, sanoo tyhmäksi kun en tajua, heittää sekavan asiaankuulumattoman raamatunjakeen tai jotain muuta yhtä järkevää. Vastausta ei tahdo saada. Itse olen päätellyt siitä, että sitä vastausta ei ole. Lestadiolaisuus on ryhmähenkeä ja tapakulttuuria, joka on asettanut omat säännöksensä. Kuulu ryhmään, saat kaiken. Eroa ryhmästä, elämääsi ei jää mitään.

Siltä se näyttää elävästä uskosta osattomille.

• Maria
        usk.m kirjoitti:

"Tässäpä se on se ongelma. Kun alkaa tosissaan heittää kysymyksiä täällä porukan silmille, ja vaatia vastauksia ja perustelua, niin porukka joko ei vastaa, sanoo tyhmäksi kun en tajua, heittää sekavan asiaankuulumattoman raamatunjakeen tai jotain muuta yhtä järkevää. Vastausta ei tahdo saada."

"Itse olen päätellyt siitä, että sitä vastausta ei ole. Lestadiolaisuus on ryhmähenkeä ja tapakulttuuria, joka on asettanut omat säännöksensä. Kuulu ryhmään, saat kaiken. Eroa ryhmästä, elämääsi ei jää mitään."

Mikä näyttää ja miltä?
        Mikä tekee minusta uskottoman?
        Ja jos vielä erittelisit, että mikä on tässä luuloa ja millä perustein?

• n-n
        Maria kirjoitti:

ehkä et ole kauan palstaillut, niin et tiedä, että nuo olivat Melperin oma-kehittelemät teesit, joita on toisinaan pitkäänkin vatvottu ihan Raamatun kanssa.- Mut jotenkin kyllästyttää kun M ei yhtään viisastu vaikka kuin on opetettu. Siksi kai monet kyllästyneenä heittäytyy tyhmiksi ja vastaa mitä sattuu löysää.

Melperi on piinkova pilkkaaja, häneen ei kannata energiaa tuhlata.

• usk.m
        n-n kirjoitti:

ehkä et ole kauan palstaillut, niin et tiedä, että nuo olivat Melperin oma-kehittelemät teesit, joita on toisinaan pitkäänkin vatvottu ihan Raamatun kanssa.- Mut jotenkin kyllästyttää kun M ei yhtään viisastu vaikka kuin on opetettu. Siksi kai monet kyllästyneenä heittäytyy tyhmiksi ja vastaa mitä sattuu löysää.

Siksi minäkin lyön lekkeriksi koko touhun. Turha kantaa helmiä sioille.

• Maria
        n-n kirjoitti:

Melperin asenne on todella kova, mutta kyllä minuakin alkais suorastaan vituttamaan (ja alkaakin jo) kun suoria vastauksia ei asioihin tule. Tuo ylempi viestini, "Tarkennusta" odottelee siinä vastausta, mutta sitä ei kuulu. Kyllästyttää tässä puolin ja toisin, ymmärtäkää tekin se.

Kun me esitämme _faktaa_ ja tuomme ilmi havaitsemiamme epäloogisuuksia, niin emme saa selviä vastauksia juttuihimme. Vähemmästäkin turhautuu.

• Melperi
        n-n kirjoitti:

VALHETTA?

Normaali vl-tapa?

• Hese
        Maria kirjoitti:

Melperin asenne on todella kova, mutta kyllä minuakin alkais suorastaan vituttamaan (ja alkaakin jo) kun suoria vastauksia ei asioihin tule. Tuo ylempi viestini, "Tarkennusta" odottelee siinä vastausta, mutta sitä ei kuulu. Kyllästyttää tässä puolin ja toisin, ymmärtäkää tekin se.

Kun me esitämme _faktaa_ ja tuomme ilmi havaitsemiamme epäloogisuuksia, niin emme saa selviä vastauksia juttuihimme. Vähemmästäkin turhautuu.

sinun mielipiteesi voi olla faktaa, jos et
        omakohtaisesti ole mukana vl.kristillisyydessä.
        Faktaa on monen muun kirjoitukset joita löydät
        tältäkin palstalta, jos vain haluat uskoa ne
        todeksi.

• mies
        Melperi kirjoitti:

5. Ehkäisy on syntiä.

Ei minulla ole mitään vl-liikettä vastaan, mutta kaikki tuo, mikä rajoittaa yksilönvapautta tökkii pahasti. Ei mikään seurakunta voi sanoa ihmiselle yhtään mitään. Omatunto sen sanoo, eikä siinä tarvita mitään välikäsiä.

Minulla on ollut viimeaikoina kaikenlaisia vastoinkäymisiä ja siksi olen miettinyt näitä uskonasioita. Olen toki aina uskonut Jumalaan. Tällä palstalla on paljon hyvää, mutta pahinta tuntuu olevan tuo äärimmäinen suvaitsemattomuus. Jokainen ihminen on yksilö ja tekee omat ratkaisunsa ja rukoilee Jumalalta tukea.

Eivät kaikki kaipaa tai tarvitse mitään seurakuntaa tai SRK:ta itseään ohjaamaan.

Jumala on luonut ihmisen ajattelevaksi yksilöksi.

Anteeksi vaan, jon tämä loukkaa jotain, mutta näin ajttelen jatkossakin.

• mies
        n-n kirjoitti:

Melperi ei ole pilkannut Jumalaa, eikä kristinuskoa. Hän vaikuttaa erittäin uskonnolliselta mieheltä, joka uskoo Jumalan rakkautteen, eikä ihmisten tekemiin toisarvoisiin sääntöihin.

• "Vapauteen..."
        mies kirjoitti:

Ei minulla ole mitään vl-liikettä vastaan, mutta kaikki tuo, mikä rajoittaa yksilönvapautta tökkii pahasti. Ei mikään seurakunta voi sanoa ihmiselle yhtään mitään. Omatunto sen sanoo, eikä siinä tarvita mitään välikäsiä.

Minulla on ollut viimeaikoina kaikenlaisia vastoinkäymisiä ja siksi olen miettinyt näitä uskonasioita. Olen toki aina uskonut Jumalaan. Tällä palstalla on paljon hyvää, mutta pahinta tuntuu olevan tuo äärimmäinen suvaitsemattomuus. Jokainen ihminen on yksilö ja tekee omat ratkaisunsa ja rukoilee Jumalalta tukea.

Eivät kaikki kaipaa tai tarvitse mitään seurakuntaa tai SRK:ta itseään ohjaamaan.

Jumala on luonut ihmisen ajattelevaksi yksilöksi.

Anteeksi vaan, jon tämä loukkaa jotain, mutta näin ajttelen jatkossakin.

ovat tehneet TV:stä, hiuksista, korvakoruista, ehkäisystä yms. lain ja herätysliikkeen sisäisen kurin ehdoista pelastuksen portin. Kaikki, jotka eivät tuohon kuriin alistu, ovat veeällien mielestä kadotuksen lapsia.

Ihan oman lukunsa muodostaa tietysti täysin käsittämätön oppi, että "vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita uskovaisia koko maailmassa".
        Ei paljon päätä palele, kun tuollaista oppia aletaan opettaa.

• totuuden ystävä
        n-n kirjoitti:

totuuden puhuja vai valehteleva panettelija?

• n-n
        totuuden ystävä kirjoitti:

totuuden puhuja vai valehteleva panettelija?

palstan hyvin pitkäaikainen lukija, kerroin, mihin tulokseen viestejä lukiessani olen tullut( tämä mainittu pilkkaaja on kirjoitellut eri nimillä, tyylistä tunnistaa)

• Gsus
        usk.m kirjoitti:

sitä mieltä että ei sitä yksinomaan VL-piireistä löydä. Mikään Raamatussa tai kristinuskon perinteessä EI tue sellaista ajattelua, että Pyhä Henki tai elävä usko olisi jonkin tietyn lahkon tai ryhmittymän yksityisomaisuutta. Jos niin ajattelee, on se minusta jo hyvin lähellä Jumalanpilkkaa ja Pyhän Hengen rienaamista,mikä on synneistä muuten ainoa mitä ei anteeksi voi saada.

Millä oikeudella VL:t rajoittaa P.H:gen liikkeitä tai kulkua vain heidän pikku piireihinsä. Eikö kolmiyhteinen Jumala olekaan kaikkivaltias ja tuuli puhalla missä halajaa?

Silti en kiistä etteikö joitakin,tai useampia, tosi uskovia olisi lestadiolaisten joukossa.

• Matkamies
        Gsus kirjoitti:

sitä mieltä että ei sitä yksinomaan VL-piireistä löydä. Mikään Raamatussa tai kristinuskon perinteessä EI tue sellaista ajattelua, että Pyhä Henki tai elävä usko olisi jonkin tietyn lahkon tai ryhmittymän yksityisomaisuutta. Jos niin ajattelee, on se minusta jo hyvin lähellä Jumalanpilkkaa ja Pyhän Hengen rienaamista,mikä on synneistä muuten ainoa mitä ei anteeksi voi saada.

Millä oikeudella VL:t rajoittaa P.H:gen liikkeitä tai kulkua vain heidän pikku piireihinsä. Eikö kolmiyhteinen Jumala olekaan kaikkivaltias ja tuuli puhalla missä halajaa?

Silti en kiistä etteikö joitakin,tai useampia, tosi uskovia olisi lestadiolaisten joukossa.

allekirjoitan.

• Uskis
        n-n kirjoitti:

palstan hyvin pitkäaikainen lukija, kerroin, mihin tulokseen viestejä lukiessani olen tullut( tämä mainittu pilkkaaja on kirjoitellut eri nimillä, tyylistä tunnistaa)

muita uskovaisia kuin veeälliä sanomalla heille "Tee parannus" vain siksi, että he eivät ole vanhoillislestadiolaisia?
        Oletko todella noin törkeä pilkkaaja?

• havainnoija

on ilmeistä, että tässä kahdella eri nimimerkillä kirjoittaa sama henkilö. Ei mielestäni ainakaan kukaan aito vl voi esiintyä reinhard nimimerkillä, vaan mitä todennäiköisimmin melperi nimimerkin omaavan henkilön on täytynyt ottaa toinenkin nimimerkki käyttöönsä erikoisessa "taitossaan". harhaoppina pitämäänsä uskoa kohtaan.

Tämän havainnon tein vain ja ainoastaan tämän avauksen pohjalta. Korjatkaa muut sivusta havainnoijat, jos ole väärässä. Minulla tämä vain niin kertakaikkiaan pisti silmään ja on niin selvän naköistä yritettyä hämäystä, että ihan säälittää tällainen.

• Melperi

huono havainnoija olet.

Ilmeisesti tyypillinen pitkänenäinen vl, joka LUULEE tietävänsä paljon ja itse asiassa ei tiedä mitään.

• usk.m

Siis sitä, että "reinhard" olisi feikki. Mutta tuskinpa näin on. Ei Melperi sentään niin pöljä ole :)

Nimim. "reinhard" taitaa oikeasti olla oikea ihminen, miksei olisi?

• havainnoija
        Melperi kirjoitti:

huono havainnoija olet.

Ilmeisesti tyypillinen pitkänenäinen vl, joka LUULEE tietävänsä paljon ja itse asiassa ei tiedä mitään.

sitä omat siskot ja veljet tuntee jokainen. Ettei voi erehtyä, ettäkö joku reinhard nimimerkin alla olisi samalla tavalla uskomassa kuin minä. Se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista. Se ei ole sinänsä mielestäni mitään "tietoa", että tunnistaa tälläiset keinotekoiset nimimerkit. Tiedän, että jokainen samalla tavalla uskova kanssani myös havaitsisi saman, ettei tämä ole aidosti samassa uskossa. Se vain on yksinkertaisesti niin. Ei ole sama "mieli", sen tuntee lampaan äänestä...

Se, joka tällaistä kirjoittaa, ei itse erota asiaa, koska ei henkeä voi tunnistaa tiedolla, vain uskon kautta voi saada ymmärryksen, kuka uskoo samalla tavoin ja kuka ei. Asian huomaa, vaikka ei olisi pitkänenäinen, kunhan vain on samanlaisessa uskon ymmärryksessä, eli sanotaan nyt vaikka sanojasi lainaten "tyypillinen vl"

• Leenu

• usk.m

• Kissa pöydälle
        havainnoija kirjoitti:

sitä omat siskot ja veljet tuntee jokainen. Ettei voi erehtyä, ettäkö joku reinhard nimimerkin alla olisi samalla tavalla uskomassa kuin minä. Se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista. Se ei ole sinänsä mielestäni mitään "tietoa", että tunnistaa tälläiset keinotekoiset nimimerkit. Tiedän, että jokainen samalla tavalla uskova kanssani myös havaitsisi saman, ettei tämä ole aidosti samassa uskossa. Se vain on yksinkertaisesti niin. Ei ole sama "mieli", sen tuntee lampaan äänestä...

Se, joka tällaistä kirjoittaa, ei itse erota asiaa, koska ei henkeä voi tunnistaa tiedolla, vain uskon kautta voi saada ymmärryksen, kuka uskoo samalla tavoin ja kuka ei. Asian huomaa, vaikka ei olisi pitkänenäinen, kunhan vain on samanlaisessa uskon ymmärryksessä, eli sanotaan nyt vaikka sanojasi lainaten "tyypillinen vl"

"Se, joka tällaistä kirjoittaa, ei itse erota asiaa, koska ei henkeä voi tunnistaa tiedolla, vain uskon kautta voi saada ymmärryksen, kuka uskoo samalla tavoin ja kuka ei."

ja tyhjänpäiväisistä korulauseista vanhoillislestadiolainen tunnistaa toisen vanhoillislestadiolaisen.

• vl2003
        Leenu kirjoitti:

reinhardissa näytä ainakaan tämän perusteella olevan:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000002879065

Minusta taas kyseessä on vl, joka sienen lailla imee itseensä kaikenlaista opetusta... tiedättehän tämän ihmistyypin, joka lukee jostakin populääritieteellisestä julkaisusta artikkelin aiheesta "viis" ja on sen jälkeen sen alan erikoistuntija. Ja haluaisi kovasti käydä syvällisiä keskusteluja mutta kun ajatukset on kovasti erikoisia niin niistä on muiden vaikea keskustella. Varsinkaan kun keskustelu ei tahdo millään muuttua "keskusteluksi" niin että ajatuksia oikeasti vaihdettaisiin.

Minä voin tietysti näin sanoa koska olen täydellinen. (Tarkoitan tietysti että anonyymi;-).

• Näkevä
        vl2003 kirjoitti:

Minusta taas kyseessä on vl, joka sienen lailla imee itseensä kaikenlaista opetusta... tiedättehän tämän ihmistyypin, joka lukee jostakin populääritieteellisestä julkaisusta artikkelin aiheesta "viis" ja on sen jälkeen sen alan erikoistuntija. Ja haluaisi kovasti käydä syvällisiä keskusteluja mutta kun ajatukset on kovasti erikoisia niin niistä on muiden vaikea keskustella. Varsinkaan kun keskustelu ei tahdo millään muuttua "keskusteluksi" niin että ajatuksia oikeasti vaihdettaisiin.

Minä voin tietysti näin sanoa koska olen täydellinen. (Tarkoitan tietysti että anonyymi;-).

Siis sinä vl2003.

• Pelko

pahimmat vl-harhaopettajat jäisi loppupelissä ulos siitä yhdestä joukosta.

• Fraser

...perverssiltä. Taitaa olla taas huijausta.

• Clay

Monet vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opit voidaan todellakin nimetä huijaukseksi. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin.

• Cedrik

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe