Takuu ja EU lainsäädäntö

vapaa liikkuminen

Jos vaikkapa autolla tehdyllä lomamatkalla( joku EU maa) tuon uuden perämoottorin suomeen niin miten käy takuun ongelmien syntyessä? Toimiiko takuu(jos huolettu oikein) suomessa vai pitääkö kuskata ulkomaille jälleenmyyjän luokse? Maahantuoja suomessa ei varmaan ole innostunut asiasta mutta mitä sanoo laki( vai sanooko mitään)? Kiitos tiedosta

17

2374

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 vuotta

      Kuluttajasuojalain mukaan myyjä on vastuussa tuoteesta.

      • vapaa liikkuminen

        Vaan toimiiko ns kansinvälinen takuu eu'n sisällä? Miten edes suomen sisällä. Ostan koneen rovaniemellä ja muutan helsinkiin, pitääkö takuuasiat hoitaa Rovaniemen myyjän kautta?


      • jotakin löytyy
        vapaa liikkuminen kirjoitti:

        Vaan toimiiko ns kansinvälinen takuu eu'n sisällä? Miten edes suomen sisällä. Ostan koneen rovaniemellä ja muutan helsinkiin, pitääkö takuuasiat hoitaa Rovaniemen myyjän kautta?

        Mercuryn takuuehdoissa (http://www.brunswickmarine.fi, sieltä "Käyttöohjekirjat") lukee, että tuote on ostettava heidän valtuuttamaltaan myyjältä, jotta tehtaan takuu on voimassa (tämä ei vaikuta kuluttajasuojan kautta tulevaan tuotevirheiden korjausvelvollisuuteen). USA:sta ja Kanadasta ostettessa on omat käytännöt.

        Myyjä rekisteröi ostajan tehtaan rekisteriin ja joissakin maissa postissa ilmeisesti saa muoviläpystän, joka toimii takuutodistuksena. Sen jälkeen huolto lähtökohtaisesti tapahtuu myyjän kautta, mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta ja ilmeisesti jos paikallinen heittäytyy hankalaksi (oikein ohje ensin jututtaa myyntipäällikköä, huoltopäällikköä, sitten yrityksen omistajaa) voi ottaa yhteyttä Belgiassa sijaitsevaan keskuskonttoriin Mercury Marine Service Officeen, joka järjestää asian. Takuun säilymisen ehtona on, että huollot tehdään heidän valtuuttamissa huolloissa, mutta taas jos se ei ole mahdollista voi keskuskomitea näköjään antaa erikoisluvat toimia toisin. Selvästi kansainvälisesti toimiva tehdas. Ilmeisesti tehtaalle on paljon tärkeämpää, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja ostavat seuraavankin tuotteen heidän tehtaan valikoimista, kuin se mistä tuote ostetaan.

        Ja tarkennukseksi: En ole ikinä omistanut Mercureita, ja kaikki muut olen tähän asti ostanut Suomesta, joten en tiedä kuinka käytännössä kentällä asia toimii.

        Olisi mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia ja kommentteja. Kai nyt joku on ainakin Ruotsista uuden koneen ostanut?


      • 6+20
        vapaa liikkuminen kirjoitti:

        Vaan toimiiko ns kansinvälinen takuu eu'n sisällä? Miten edes suomen sisällä. Ostan koneen rovaniemellä ja muutan helsinkiin, pitääkö takuuasiat hoitaa Rovaniemen myyjän kautta?

        tehdas myönnä takuun....ei ole kenenkkän toisen liikkeen velvollisuus alkaa selvitteleen asioita koska myyjäliike on koneesta rahat saanut....eli pitää hoitaa asiat sen rovanimeläisen liikkeen kautta, voi järjestyä helpomminkin kun otat itse mjaahantuojaan yhtetyttä. Saattaa joku liike ottaa myös asian hoitoon, sillä kait maahantuoja antaa nimellisen korvauksen takuutöistä, mutta saattaa olla sesongon aikana ns rahakkaampia hommia. Ulkomailta ostettuasi yhteys vain sinne myyjäliikkeeseen...


      • olihan tietäjä
        6+20 kirjoitti:

        tehdas myönnä takuun....ei ole kenenkkän toisen liikkeen velvollisuus alkaa selvitteleen asioita koska myyjäliike on koneesta rahat saanut....eli pitää hoitaa asiat sen rovanimeläisen liikkeen kautta, voi järjestyä helpomminkin kun otat itse mjaahantuojaan yhtetyttä. Saattaa joku liike ottaa myös asian hoitoon, sillä kait maahantuoja antaa nimellisen korvauksen takuutöistä, mutta saattaa olla sesongon aikana ns rahakkaampia hommia. Ulkomailta ostettuasi yhteys vain sinne myyjäliikkeeseen...

        Ja mitenkähän ne itse myymille koneille tehtävät takuuhuollot ovat rahakkaampia - ei mitenkään! Vai ajettelitko, että takuuhuoltojen kustannukset on ikään kuin etukäteen lisätty myytävät moottorin hintaan.

        Ihanko oikeasti uskot, että jos ostat uuden koneen Helsingistä, et saa takuuhuoltoa Oulussa (tai ainakin joudut odottelemaan koko veneilykauden)? Eli jos muutat vaikka työn perässä, niin kannattaa uusi kone myydä ostopaikkakunnalle ja ostaa uusi uudelta paikkakunnalta? Jos näin on Suomessa asiat järjestetty, ei täältä kannata mitään ostaa.

        Mitä merkkiä edustat, että osaan varoa sitäkin.


      • EU:ssa
        jotakin löytyy kirjoitti:

        Mercuryn takuuehdoissa (http://www.brunswickmarine.fi, sieltä "Käyttöohjekirjat") lukee, että tuote on ostettava heidän valtuuttamaltaan myyjältä, jotta tehtaan takuu on voimassa (tämä ei vaikuta kuluttajasuojan kautta tulevaan tuotevirheiden korjausvelvollisuuteen). USA:sta ja Kanadasta ostettessa on omat käytännöt.

        Myyjä rekisteröi ostajan tehtaan rekisteriin ja joissakin maissa postissa ilmeisesti saa muoviläpystän, joka toimii takuutodistuksena. Sen jälkeen huolto lähtökohtaisesti tapahtuu myyjän kautta, mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta ja ilmeisesti jos paikallinen heittäytyy hankalaksi (oikein ohje ensin jututtaa myyntipäällikköä, huoltopäällikköä, sitten yrityksen omistajaa) voi ottaa yhteyttä Belgiassa sijaitsevaan keskuskonttoriin Mercury Marine Service Officeen, joka järjestää asian. Takuun säilymisen ehtona on, että huollot tehdään heidän valtuuttamissa huolloissa, mutta taas jos se ei ole mahdollista voi keskuskomitea näköjään antaa erikoisluvat toimia toisin. Selvästi kansainvälisesti toimiva tehdas. Ilmeisesti tehtaalle on paljon tärkeämpää, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja ostavat seuraavankin tuotteen heidän tehtaan valikoimista, kuin se mistä tuote ostetaan.

        Ja tarkennukseksi: En ole ikinä omistanut Mercureita, ja kaikki muut olen tähän asti ostanut Suomesta, joten en tiedä kuinka käytännössä kentällä asia toimii.

        Olisi mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia ja kommentteja. Kai nyt joku on ainakin Ruotsista uuden koneen ostanut?

        Ainakin Mercurylla takuu on voimassa 5vuotta kunhan on huollettu valtuutetussa huollossa, jossa kirjaavat huollot suoritetuksi tehtaan sähköiseen tietokantaan. Huollossa on käytettävä alkuperäisosia ja öljyjä yms. Moottorin voi ostaa mistä EU-maasta tahansa kunhan sen kyseisessä maassa myy valtuutettu jälleenmyyjä.
        Valtuutetut Mercury jälleenmyyjät ja huollot löytyvät esim osoitteesta www.brunswickmarineemea.eu
        Muista merkeistä ei ole tietoa, laki ei ainakaan pakota moiseen toimintaan, joten joka merkin kohdalla on tarkistettava merkkikohtaiset takuuehdot. Takuu kun on aina vapaaehtoisesti myönnetty.
        Virhevastuulain antama suoja on käytännössä olematon, jos ulkomailta haet. Virhevastuu lakiin ei voi myöskään vedota jos tuote on hankittu yrityksen nimiin. Tosin jos takuu on 5 vuotta, niin tuskin on olemassa valmistusongelmia jotka ei tuona aikana jo poikisi. Eikö kaupankäynnin pitäisi jo olla vapaata euroopassa, eli tuskin tuosta tällä vuosikymmenellä enää ongelmia aiheutuu.


      • Että näin.
        6+20 kirjoitti:

        tehdas myönnä takuun....ei ole kenenkkän toisen liikkeen velvollisuus alkaa selvitteleen asioita koska myyjäliike on koneesta rahat saanut....eli pitää hoitaa asiat sen rovanimeläisen liikkeen kautta, voi järjestyä helpomminkin kun otat itse mjaahantuojaan yhtetyttä. Saattaa joku liike ottaa myös asian hoitoon, sillä kait maahantuoja antaa nimellisen korvauksen takuutöistä, mutta saattaa olla sesongon aikana ns rahakkaampia hommia. Ulkomailta ostettuasi yhteys vain sinne myyjäliikkeeseen...

        Kyllä voit viedä moottorisi vaikka Vantaalle takuukorjaukseen, vaikka sen Rovaniemeltä olisit ostanut. Ostopaikalla ei ole mitään merkitystä takuuasian korjaamisen kannalta. Ja mitä takuuseen tulee, niin tehdas antaa sen pari vuotta, maahantuoja ns.lisätakuun. Jos tuot muualta,olet maahantuoja, joka vastaa takuuasiasta.


      • 457635278
        Että näin. kirjoitti:

        Kyllä voit viedä moottorisi vaikka Vantaalle takuukorjaukseen, vaikka sen Rovaniemeltä olisit ostanut. Ostopaikalla ei ole mitään merkitystä takuuasian korjaamisen kannalta. Ja mitä takuuseen tulee, niin tehdas antaa sen pari vuotta, maahantuoja ns.lisätakuun. Jos tuot muualta,olet maahantuoja, joka vastaa takuuasiasta.

        Takuu ja virhevastuu on melko monimutkainen asia kaikenkaikkiaan.

        Eli jos ostat UK:sta:

        http://www.suzuki-marine.co.uk/why_suzuki/

        All Suzuki outboards sold in Europe carry a 2 year pan-European warranty (commercial – 1 year). In addition Suzuki outboards imported by Suzuki GB PLC and retailed during 2009 are eligible for an additional 3 year warranty when they are registered for leisure use in the UK and Ireland. Outboards registered for commercial use in the UK and Ireland are eligible for an additional 1 year warranty. This is subject to regular servicing in accordance with the schedule published in the Owners Manual. This warranty does not affect your statutory rights.

        Suzukilla näyttäisi olevan Euroopassa toimintatapa, että 2 vuotta tulee tehtaalta (pan-european warranty) ja loppu 3 vuotta on maahantuojan lisätakuuta (joka on voimassa jos tuotetta rekisteröidään maahantuojan alueella, tässä tapauksessa UK Irlanti). Ammattikäyttösä takuu 1 1 vuosi. Eli näin ollen ilmeisesti suomalaiselle huviveneilijälle UK:sta ostettuna jää 3 lisätakuuvuotta saamatta (jos nyt ei sitten jää sinne veneilemään). Ehkä jollakin toisella merkillä asia on toisin. Toinen asia tietenkin on, mikä noiden lisävuosien arvo sitten oikeasti on - kulumisesta aiheutuneita vikoja ja huoltoja ei takuun piikkiin kuitenkaan saa.

        Jos taas Suomessa haluaa 5 vuoden takuun (2 3 vuotta) Suomen sisällä on ihan sama mistä ostaa, kunhan ostaa Suzuki International Europe GMBH, Suomen sivuliikkeen valtuuttamalta Suzuki-kauppiaalta (eli jonkun muun tuoma tuote tai myymä on näköjään eri asia ja takuut riippuu tämän tuotteen myyjästä /tuotteen maahantuojasta/ tehtaasta)! http://www.suzukifinland.fi/marine/takuuehdot.php . Rekisteröinnillä ei näytä olevan aluerajoituksia . Muilla myyjillä on sitten ilmeisesti tarjota vain tuo 2 vuoden pan-European warranty. Eli Suomestakin ostaessa siis joutuu aina tarkistamaan takuun voimassa olon - lähikaupan myymälä ei välttämättä ole sellainen valtuutettu myymälä, josta pidempi takuu tulee. Aika hauska on myös tarkistaa käyettyä ostettaessa, mikä mahtaa olla takuun tilanne ... Tai sitten maahantuojat vain pyörittelevät tuon 5 vuoden takuuntekstit sellaisiksi, että tulee mielikuva siitä, että kannattaa aina ostaa paikallisen maahantuojan virallisilta kauppiailta.

        Takuu ei ole yleensä myyjän tarjoama, vaan tehtaan ja maahantuojan. Se on markkinoitikeino ja lisäturva, joka ei sinänsä vähennä myyjän vastuuta tuotteesta. Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/ .

        Takuun aikana näyttövelvollisuus on takuun myöntäneellä organisaatiolla ja sen jälkeen ostajalla. Eli takuuaikana takuun myöntäjän on osoittettava, että vika johtuu normaalista kulumisesta, käyttövirheestä tai huollon laiminlyönnistä, muuten vika kuuluu takuun piiriin. Osat vioista takuun antaja on rajannut suoraan pois (esim. Yamaha perämoottorieden korroosion aiheuttamat vauriot ainakin USA:ssa, http://www.yamaha-motor.com/outboard/faq/viewfaqanswer/14/12/62/home.aspx ) ja niiden osalta takuuaikanakin joutuu ostaja näyttövelvolliseksi (jos haluaa ne korjattavaksi veloituksetta).

        Takuukäytäntö ja virhevastuu on Euroopassakin eri maissa erilainen ja asiasta väännetään kättä nyt direktiivitasolla. Suomalainen lainsäädäntö on tuotevastuussa sitä mieltä, että tuotteen tulee kestää se mikä vastaavat tuotteet yleensä (mitä se sitten tarkoittaakin). Monissa muissa maissa se on jokin tietty vuosi tai ei ollenkaan. Näissä maissa ollaan siis pelkästään annetun takuun varassa - ja esim. 6 kk takuun jälkeen 10 000 € moottori saa hajotakin, mitäs ostit... Näissä maissa ostaja arvostaa takuuta ihan erilailla kuin sellaisissa maissa, jossa laki on turvana muutenkin. Tunnetut tehtaat antavat pitkät takuut (ja näin vakuuttavat ostajaa tuotteen kestävyydestä ja laadusta vastineeksi mahdollisesti kalliimmalle hinnalle) ja tuntemattomat toimijat perävalotakuun. Suomessa ilmeisesti esim. television tulee kestää vakiintuneen käytännön kautta 2 vuotta (ellei ole muuta takuuta), sitten se saa hajota, eikä sitä kenenkään tarvitse pystyä korjaamaan millään kustannuksella. Missään ei taida olla taulukkoa, mitä minkäkin tulee kestää, joten ei tämäkään tapa kauhean selkeä ole.

        Kokonaan toinen seikka on, että pärjätäkseen markkinoilla on valmistajan/maahantuojan/myyjän pyrittävä siihen, että tuotteet ihan oikeasti toimivat ja asiakkaat ostavat jatkossakin ko. tuotemerkin tuotteita.


      • vapaa liikkuminen
        457635278 kirjoitti:

        Takuu ja virhevastuu on melko monimutkainen asia kaikenkaikkiaan.

        Eli jos ostat UK:sta:

        http://www.suzuki-marine.co.uk/why_suzuki/

        All Suzuki outboards sold in Europe carry a 2 year pan-European warranty (commercial – 1 year). In addition Suzuki outboards imported by Suzuki GB PLC and retailed during 2009 are eligible for an additional 3 year warranty when they are registered for leisure use in the UK and Ireland. Outboards registered for commercial use in the UK and Ireland are eligible for an additional 1 year warranty. This is subject to regular servicing in accordance with the schedule published in the Owners Manual. This warranty does not affect your statutory rights.

        Suzukilla näyttäisi olevan Euroopassa toimintatapa, että 2 vuotta tulee tehtaalta (pan-european warranty) ja loppu 3 vuotta on maahantuojan lisätakuuta (joka on voimassa jos tuotetta rekisteröidään maahantuojan alueella, tässä tapauksessa UK Irlanti). Ammattikäyttösä takuu 1 1 vuosi. Eli näin ollen ilmeisesti suomalaiselle huviveneilijälle UK:sta ostettuna jää 3 lisätakuuvuotta saamatta (jos nyt ei sitten jää sinne veneilemään). Ehkä jollakin toisella merkillä asia on toisin. Toinen asia tietenkin on, mikä noiden lisävuosien arvo sitten oikeasti on - kulumisesta aiheutuneita vikoja ja huoltoja ei takuun piikkiin kuitenkaan saa.

        Jos taas Suomessa haluaa 5 vuoden takuun (2 3 vuotta) Suomen sisällä on ihan sama mistä ostaa, kunhan ostaa Suzuki International Europe GMBH, Suomen sivuliikkeen valtuuttamalta Suzuki-kauppiaalta (eli jonkun muun tuoma tuote tai myymä on näköjään eri asia ja takuut riippuu tämän tuotteen myyjästä /tuotteen maahantuojasta/ tehtaasta)! http://www.suzukifinland.fi/marine/takuuehdot.php . Rekisteröinnillä ei näytä olevan aluerajoituksia . Muilla myyjillä on sitten ilmeisesti tarjota vain tuo 2 vuoden pan-European warranty. Eli Suomestakin ostaessa siis joutuu aina tarkistamaan takuun voimassa olon - lähikaupan myymälä ei välttämättä ole sellainen valtuutettu myymälä, josta pidempi takuu tulee. Aika hauska on myös tarkistaa käyettyä ostettaessa, mikä mahtaa olla takuun tilanne ... Tai sitten maahantuojat vain pyörittelevät tuon 5 vuoden takuuntekstit sellaisiksi, että tulee mielikuva siitä, että kannattaa aina ostaa paikallisen maahantuojan virallisilta kauppiailta.

        Takuu ei ole yleensä myyjän tarjoama, vaan tehtaan ja maahantuojan. Se on markkinoitikeino ja lisäturva, joka ei sinänsä vähennä myyjän vastuuta tuotteesta. Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/ .

        Takuun aikana näyttövelvollisuus on takuun myöntäneellä organisaatiolla ja sen jälkeen ostajalla. Eli takuuaikana takuun myöntäjän on osoittettava, että vika johtuu normaalista kulumisesta, käyttövirheestä tai huollon laiminlyönnistä, muuten vika kuuluu takuun piiriin. Osat vioista takuun antaja on rajannut suoraan pois (esim. Yamaha perämoottorieden korroosion aiheuttamat vauriot ainakin USA:ssa, http://www.yamaha-motor.com/outboard/faq/viewfaqanswer/14/12/62/home.aspx ) ja niiden osalta takuuaikanakin joutuu ostaja näyttövelvolliseksi (jos haluaa ne korjattavaksi veloituksetta).

        Takuukäytäntö ja virhevastuu on Euroopassakin eri maissa erilainen ja asiasta väännetään kättä nyt direktiivitasolla. Suomalainen lainsäädäntö on tuotevastuussa sitä mieltä, että tuotteen tulee kestää se mikä vastaavat tuotteet yleensä (mitä se sitten tarkoittaakin). Monissa muissa maissa se on jokin tietty vuosi tai ei ollenkaan. Näissä maissa ollaan siis pelkästään annetun takuun varassa - ja esim. 6 kk takuun jälkeen 10 000 € moottori saa hajotakin, mitäs ostit... Näissä maissa ostaja arvostaa takuuta ihan erilailla kuin sellaisissa maissa, jossa laki on turvana muutenkin. Tunnetut tehtaat antavat pitkät takuut (ja näin vakuuttavat ostajaa tuotteen kestävyydestä ja laadusta vastineeksi mahdollisesti kalliimmalle hinnalle) ja tuntemattomat toimijat perävalotakuun. Suomessa ilmeisesti esim. television tulee kestää vakiintuneen käytännön kautta 2 vuotta (ellei ole muuta takuuta), sitten se saa hajota, eikä sitä kenenkään tarvitse pystyä korjaamaan millään kustannuksella. Missään ei taida olla taulukkoa, mitä minkäkin tulee kestää, joten ei tämäkään tapa kauhean selkeä ole.

        Kokonaan toinen seikka on, että pärjätäkseen markkinoilla on valmistajan/maahantuojan/myyjän pyrittävä siihen, että tuotteet ihan oikeasti toimivat ja asiakkaat ostavat jatkossakin ko. tuotemerkin tuotteita.

        vastaus, kiitos. Elikä tuo on osittain merkkikohtainen, suzukilla on asiat aika hyvin näköjään.


      • fghjki
        vapaa liikkuminen kirjoitti:

        vastaus, kiitos. Elikä tuo on osittain merkkikohtainen, suzukilla on asiat aika hyvin näköjään.

        Kýllä, Suzuki on paras sillä onhan palstan sheriffikin suzuki-finland


      • 213hjklhkl
        fghjki kirjoitti:

        Kýllä, Suzuki on paras sillä onhan palstan sheriffikin suzuki-finland

        No siihen se sitten loppui asiallisuus tästäkin aiheesta. Hetken jo luuli lukevansa muuta kuin suomi24 foorumia.


      • jorma6
        vapaa liikkuminen kirjoitti:

        vastaus, kiitos. Elikä tuo on osittain merkkikohtainen, suzukilla on asiat aika hyvin näköjään.

        kun harmaatuotu laite hajoaa "takuu" aikana niin huoltopiste yleensä ottaa sen työnalle mutta jokaisessa tapauksessa joutuu ottamaan yhteyttä maahantuojaan joka pitkin hamapain hyväksyy takuukorjauksen kysyttään siihen luvan Euroopan pääkonttorista. tämä prosessi on hankalampi, kestää pidempään ja maksaa, siksi hoidetaan ensin ne omat koneet ja siirretään sitä harmaan koneen takuuhakemusta aina pinon alimmaiseksi.


      • ypöviis
        jorma6 kirjoitti:

        kun harmaatuotu laite hajoaa "takuu" aikana niin huoltopiste yleensä ottaa sen työnalle mutta jokaisessa tapauksessa joutuu ottamaan yhteyttä maahantuojaan joka pitkin hamapain hyväksyy takuukorjauksen kysyttään siihen luvan Euroopan pääkonttorista. tämä prosessi on hankalampi, kestää pidempään ja maksaa, siksi hoidetaan ensin ne omat koneet ja siirretään sitä harmaan koneen takuuhakemusta aina pinon alimmaiseksi.

        Kerrotko jorma6 mitä perämoottoria edustat, niin osamme varoa sen ostamista.

        Samaten merkkisi valmistaja olisi varmaan kiinnostunut siitä kuinka Suomessa merkin menekkiä pyritään torppaamaan.


    • vapaa liikkuminen

      en ole saannut mutta näyttäisi siltä että merkistä riippumatta EU sisäällä takuu säilyy vaikka ostais koneneen toisesta maasta kuin missä konetta käytetään, ja takuuasioita voi hoitaa käyttömaan maahantuojalla. Takuu ei välttämättä ole yhtä pitkä mutta voi sitä myös olla. Takuu asioiden hoitaminen
      voi olla hankalampaa. Kannattako tällainen ns tuomittava "harmaatuonti"on ihan makuuasia.

      Itse olen viimevuosina ostanut kaikenäköistä roinaa ulkomailta aika hyvällä menestyksellä. Kysymys miksi harrastan tällaista epäisänmaallista toimintaa ei aina ole raha, myös palvelu. Täällä kotosuomessa alan jällenmyyjät ja toimijat ei näköjään sähköpostia osaa, haluaa tai viitsi käyttää. Usein ulkomailta tilattu edullisempi osa on toimitettuna kotona ennen kuin kotimaiselta toimijalta on edes saanut vastausta sähköposti kyselyyn. Pikkuosien kyselyistä ei vastausta välttämättä tule ollenkaan.....

      Ei välttämätt koske kaikkia mutta keskimäärin saa ulkomaalaisilta alan liikeista (esim USA /UK) huomattavasti nopeammin vastauksia, hintoja ja tietoa kuin kotimaisilta vastaavasti. Palvelukulttuuri on suomessa lapsenkengissä ja ero sen kuin tuntuu kasvavan. Mentaliteetti selviä hyvin ketjun yhdestä kommentista:

      ****tämä prosessi on hankalampi, kestää pidempään ja maksaa, siksi hoidetaan ensin ne omat koneet ja siirretään sitä harmaan koneen takuuhakemusta aina pinon alimmaiseksi****Elikä jos nyt joku juttu on vähän hankalampi niin pistetään asiakas "maksaamaa" ja annetaan tuntea nahoissaan hitaalla palvelulla. Näin asikaspalvellua parhaimillaan suomessa.

      Taidan jatkosskin tukea hyvää palvelu antavia kauppoja oli ne sitten missä maassa tahansa.

      • Pan-European takuu

        Asia alkoi kiinnostaa itseäkin sen verran, että jätin K*pp*rin palstalle viestin toimittajille aiheesta juttuvinkin.


    • Anonyymi

      Saako speedermanilta ostettuun suzukiin 5v takuun?

    • Anonyymi

      Suomessakin pienliikkeet voivat kirjoittaa kuittiin "takuusta vastaa maahantuoja". Eli jos ostat tuotteen Hernandez Electronicalta Espanjasta, voi takuun joutua hoitamaan toisen nimisen yhtiön kanssa. Toki H. E. pitää avustaa takuuasiassa.
      Ja jos ostaa suurista myymälöistä niin asia voi olla erilainen. Suomessakin erään suuren ketjun tuotteita voi takuupalauttaa mihin tahansa ketjun liikkeeseen Suomessa.
      Joissakin eu maissa kuluttajasuoja on eri mitä Suomessa vaikka kaikkea periaatteessa ohjailee eu komissio.
      Eri eu maissa on eri alv kanta. Tässä tuli hiukan muutoksia kesä 2021 kun aiempi MOSS laajeni OSS:Iin joka ainakin periaatteessa yhdenmukaistaa eu kuluttajien asemaa. Se missä määrin kaikki liikkeet heti pystyvät noudattamaan uutta tietysti vaihtelee.
      Itse harkitsisin ehkä käytetyn perämoottorin eu shoppailua. Tietty pitää tietää hiukan laitteesta mitä ostaa. Suomen etu on suuret järvialueet jolloin paljon moottoreita ei ole suolavettä nähnytkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Seiska: Sofia Belorf haki terapeutilta apua - Avautuu Stefan Thermanista: "Räjähdysherkkä ilotulite"

      Sofia Belórf avautuu miesystäviensä Stefan Thermanin ja Niko Ranta-ahon yhteisistä piirteistä Seiskalle. Therman heitti Sofian tavarat ulos ikkunasta
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      5668
    2. Raju tilitys Stefan T, nyt aloitti Sofia haukkumiset ja käy terapiassa.

      Siitä nähtiin taas, Sofia alkoi heti syyttelyt ja kaikki kertonut Seiskassa,ei osannut tätäkään nainen pitää suutaan kiinni erosta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      397
      3643
    3. Rane lähettää terveisiä Sofialle ja Stefulle instassa

      Case: 2020-luvun Matti ja Mervi Näiden kahden sankarin elämään en ole liittynyt enää pariin vuoteen. Olen vankilaan asti kuullut mitä hurjimpia tarino
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1644
    4. Ukrainalaiset varastivat kaikki ruoat

      Olimme leipäjonossa, kuten ennen eläkepäivää muutenkin. Oli jo hyvissä ajoin Ukrainan pojat tulleet. Kun ovet aukesivat, niin kaksin käsin kantoivat
      Maailman menoa
      188
      1295
    5. Millä vitun mandaatilla Sanna Marin

      Menee Ukrainaan heilumaan, sehän antaa Venäjälle, lisäsyyn operoida Suomeenkin?! :x
      Maailman menoa
      314
      1107
    6. Sofian piti taas matkia Martina ja ostaa samanlainen nahkatakki.

      Miksi seuraa Martina ja pukeutuu ja ostaa samoja vaatteita, on kuin kiusan tekoa .?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      984
    7. Vanhemmalle södelle naiselle

      Olithan ihan mukava, ei siinä mitään mutta pysy jo kauempana minusta. Sydämeni kuuluu nyt naiselle joka voisi ikänsä puolesta olla sinun oma tyttäresi
      Tunteet
      70
      899
    8. Et sä kehtaisi kumminkään

      Et kehtaisi seistä vierelläni! Vai kehtaisitko? naiselle mieheltä
      Ikävä
      59
      809
    9. Mä haluisin niin paljon nähdä

      Sinut.. voi tätä haluamisen määrää.. :(
      Ikävä
      32
      800
    Aihe