Alumiinikattilat

nuorikko20

Onko alumiiniastioita nykyään enää missään myynnissä,
olen kuullut että niistä liukenee myrkkyä?
Muuten alumiinikattila on siitä hyvä että maito ei pala pohjaan?

21

1474

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea laitalinkki

      On varmaan, mitään kieltoa niillä ei pitäisi olla. Ainakin ravintoloissa taitavat käyttää alumiiniastioita ruoanlaitossa. Ei niistä mitään myrkkyä liukene, vaan itse alumiinia, jos liukenee. Alumiinialtistuksella luultiin kai olevan jotain yhteyttä alzheimerin tautiin, mutta siitä ei kai sitten mitään oikeita todisteita ollutkaan. Sinällään alumiinisissä astioissa on kova hapettunut kerros pinnalla, joka estää alumiinia liukenemasta tai muutenkaan reagoimasta ruoanlaitossa mihinkään.

      • ämmä vaan

        Ei pala maitopuurotkaan pohjaan,kuten teräksisissä.


      • traktori1957

        Alumiini heikentää muistia. Kyllä kattilan pitää olla sellainen ettei siitä mitää irtoa ruuanlaitossa. Kupari on myös huono juttu jos se joutuu elimistöön. Metallit yleensä aiheuttavat ihmisen terveydelle haittoja.


      • ttppii
        traktori1957 kirjoitti:

        Alumiini heikentää muistia. Kyllä kattilan pitää olla sellainen ettei siitä mitää irtoa ruuanlaitossa. Kupari on myös huono juttu jos se joutuu elimistöön. Metallit yleensä aiheuttavat ihmisen terveydelle haittoja.

        Ei ole mitään näyttöä alumiinisten ruuanvalmistusastioiden haitallisuudesta.
        Viitteitä peliin, jos muuta väität.


      • Yks vaan

      • traktori1957874843
        ttppii kirjoitti:

        Ei ole mitään näyttöä alumiinisten ruuanvalmistusastioiden haitallisuudesta.
        Viitteitä peliin, jos muuta väität.

        No sen kun käytät alumiini kattiloita ja muita aluumini vempaimia. Alumiinistahan kun se on pehmeää ainetta irtoaa alumiinia ja sehän ei ole hyväksi jos saa liikaa alumiinia. Toisiin se vaikuttaa herkemmin kuin toisiin. Näin on ei tartte mitään professoreita siítä antamaan lausuntoja. Ja miksi ihmiset sitten ovat vaihtaneet alumiini kattilat pois. Kyllä siinä vinha perä kuule on.


      • ttppii
        traktori1957874843 kirjoitti:

        No sen kun käytät alumiini kattiloita ja muita aluumini vempaimia. Alumiinistahan kun se on pehmeää ainetta irtoaa alumiinia ja sehän ei ole hyväksi jos saa liikaa alumiinia. Toisiin se vaikuttaa herkemmin kuin toisiin. Näin on ei tartte mitään professoreita siítä antamaan lausuntoja. Ja miksi ihmiset sitten ovat vaihtaneet alumiini kattilat pois. Kyllä siinä vinha perä kuule on.

        sen perusteella mitä "ihmiset" tekevät ei voi päätellä yhtään mitään. Ihmiset vaihtavat niitä kattiloita kun uskovat niiden olevan haitallisia - ei siitä voi päätellä mitään niiden oikeasta haitallisuudesta.


      • alumiinia!
        ttppii kirjoitti:

        Ei ole mitään näyttöä alumiinisten ruuanvalmistusastioiden haitallisuudesta.
        Viitteitä peliin, jos muuta väität.

        Jo vuosia, jopa kymmeniä vuosia sitten on tehty tutkimus, että alumiini aiheuttaa Alzheimerin tautia. Äidilläni oli alumiininen höyrykattila (Mehu-Maija?), jossa tehtiin mehua. Hän lopetti välittömästi sen käytön. Oletko huomannut, että noita Mehu-Maijoja ei ole enää alumiinisia? Ei ainakaan minun silmiini ole sattunut. Myös joissakin närästyslääkkeissä oli alumiinia, niitä en enää ostanut. Minulla ei ole ainuttakaan alumiinista ruuantekoastiaa. Taidat olla nuori henkilö, joka ei tiedä noista tutkimuksista!?


      • traktori195786
        ttppii kirjoitti:

        sen perusteella mitä "ihmiset" tekevät ei voi päätellä yhtään mitään. Ihmiset vaihtavat niitä kattiloita kun uskovat niiden olevan haitallisia - ei siitä voi päätellä mitään niiden oikeasta haitallisuudesta.

        No tämä asia on nyt niin, että tästä on turha kiistellä. Sanoohan se maalaisjärkikin, että alumiini on ihmiselle vaarallista ja jokainen voi tehdä mitä haluaa kattiloillaan ja pannuillaan sen kun jatkaa vain niitten käyttämistä, minä en ainakaan käytä se on jämpti niin. Miksi teollisuus on nyt kuitenkin siirtynyt käyttämään muita materiaaleja kuin alumiinia? No sen takia tietenkin kun on virallista tietoa alumiinin vaarallisuudesta ja se on mennyt perille se tieto myös kattilatehtaalle, jote repikää siitä alumiini kattiloiden käyttäjät.


      • mehumummo
        alumiinia! kirjoitti:

        Jo vuosia, jopa kymmeniä vuosia sitten on tehty tutkimus, että alumiini aiheuttaa Alzheimerin tautia. Äidilläni oli alumiininen höyrykattila (Mehu-Maija?), jossa tehtiin mehua. Hän lopetti välittömästi sen käytön. Oletko huomannut, että noita Mehu-Maijoja ei ole enää alumiinisia? Ei ainakaan minun silmiini ole sattunut. Myös joissakin närästyslääkkeissä oli alumiinia, niitä en enää ostanut. Minulla ei ole ainuttakaan alumiinista ruuantekoastiaa. Taidat olla nuori henkilö, joka ei tiedä noista tutkimuksista!?

        Isäni alumiinisella mehumaijalla.
        Kun mehu kiehutetaan,luulis myrkkyjen häippäsevän.
        Ja keitän paksupohjaisella alumiinikattilalla.Ei tartu
        pohjaan,kuten teräskattilassa.


      • no niin no
        traktori1957 kirjoitti:

        Alumiini heikentää muistia. Kyllä kattilan pitää olla sellainen ettei siitä mitää irtoa ruuanlaitossa. Kupari on myös huono juttu jos se joutuu elimistöön. Metallit yleensä aiheuttavat ihmisen terveydelle haittoja.

        Ihmiset, eläimet ja kasvit tarvitsevat kaikki tietyn määrän kuparia kasvaakseen ja kehittyäkseen oikealla tavalla. Aikuiset tarvitsevat 2-3 mg kuparia päivässä. Lähde http://www.kupari.com
        No happamia en lähtis keittelemään kupariastiassa, liukenee ilmeisesti kuparisulfaattia. Kuparisulfaatti on molempina muotoinaan myrkyllistä ihmiselle. No meillä tuli kaikilla oksennus heti, kun kupariastiassa lämmitettiin viinimarjamehua.


      • ttppii
        alumiinia! kirjoitti:

        Jo vuosia, jopa kymmeniä vuosia sitten on tehty tutkimus, että alumiini aiheuttaa Alzheimerin tautia. Äidilläni oli alumiininen höyrykattila (Mehu-Maija?), jossa tehtiin mehua. Hän lopetti välittömästi sen käytön. Oletko huomannut, että noita Mehu-Maijoja ei ole enää alumiinisia? Ei ainakaan minun silmiini ole sattunut. Myös joissakin närästyslääkkeissä oli alumiinia, niitä en enää ostanut. Minulla ei ole ainuttakaan alumiinista ruuantekoastiaa. Taidat olla nuori henkilö, joka ei tiedä noista tutkimuksista!?

        Annas linkki siihen tutkimukseen.
        Semmoista nimittäin tutkimusta ei ole, että ruuan kautta saatu alumiini aiheuttaisi Alzheimeria tai muutakaan.
        Itse taidat nuori, kun uskot huhupuheisiin, ja ämmäinlehtien väärinymmärryksiin tieteellisistä tutkimuksista.
        Tutkimus on tehty siinä, että dialyysihoidossa oleville munuaissairaille dialyysinesteessä ollut alumiini aiheutti aivovauriota. Tuosta tuloksesta ei voi tehdä minkäänsorttisia päätelmiä siitä, että sellaiset määrät alumiinia, jota kattiloista ruokaan imeytyy, imeytyisi suolistosta, ja aiheuttaisi jotain ongelmia.
        Alumiinisia mehumaijoja ei ole sen takia kun hysteerikot lakkasivat niitä ostamasta, ei sen takia, että niitä olisi jotenkin oikeasti vaarallisiksi osoitettu.
        Lyön muuten vetoa, että minä olen lukenut tieteellisiä tutkimuksia erinäisiä kertaluokkia enemmän kuin sinä. Ja tarkoitan OIKEITA tutkimuksia, en mitään sanomalehtien juttuja niistä - tyypillisesti lehtimiehet tajuavat tieteellisestä tekstistä ehkä 50%, ja siitäkin osan väärin.


      • jokke 195786
        ttppii kirjoitti:

        Annas linkki siihen tutkimukseen.
        Semmoista nimittäin tutkimusta ei ole, että ruuan kautta saatu alumiini aiheuttaisi Alzheimeria tai muutakaan.
        Itse taidat nuori, kun uskot huhupuheisiin, ja ämmäinlehtien väärinymmärryksiin tieteellisistä tutkimuksista.
        Tutkimus on tehty siinä, että dialyysihoidossa oleville munuaissairaille dialyysinesteessä ollut alumiini aiheutti aivovauriota. Tuosta tuloksesta ei voi tehdä minkäänsorttisia päätelmiä siitä, että sellaiset määrät alumiinia, jota kattiloista ruokaan imeytyy, imeytyisi suolistosta, ja aiheuttaisi jotain ongelmia.
        Alumiinisia mehumaijoja ei ole sen takia kun hysteerikot lakkasivat niitä ostamasta, ei sen takia, että niitä olisi jotenkin oikeasti vaarallisiksi osoitettu.
        Lyön muuten vetoa, että minä olen lukenut tieteellisiä tutkimuksia erinäisiä kertaluokkia enemmän kuin sinä. Ja tarkoitan OIKEITA tutkimuksia, en mitään sanomalehtien juttuja niistä - tyypillisesti lehtimiehet tajuavat tieteellisestä tekstistä ehkä 50%, ja siitäkin osan väärin.

        Kyllä alumiini on todettu aiheuttavan niin paljon haittoja, että se on sen takia laitettu pannaan ruoka astiossa. Muistaa pitää ettei se kaikille aiheuta välittömästi huomattavia muutoksia terveydessä, mutta on syytä ottaa tosissaan kun tämä nyt on niin yleisesti tiedostettua asia. Sitä ei käy kiistäminen. Mutta uskokoon jokainen mihin tahtoo. Eihä näitä metalleja tarvitse hirveän paljon ylimääräistä saada kun niistä aiheutuu vaikeuksia. Muista tämä. Ja voit minun puolesta jatkaa alumiini kattiloiden käyttämistä ihan vapaasti, siitä vaan, ei se minua haittaa. Minä en ainakaan niitä enää käytä. Onhan pajon muitakin tutkimuksia joita voidaan epäillä, ei vain aluumini ja sen tutkimukset. On päivän selvää, että näitä tutkimuksia käytetään härskisti hyväksi. Otetaanpa esimerkiksi tämä Kolesteroli. Mistä on napattu nämä kolesteroli arvot joita ei saa ylittää? Mistä tiedetään, että juuri esim. luku 6 on jo liian iso? Sehän yhtä hyvin voisi olla heitän tähän luvun 50. Joten siinäkin on yksi asia jota sopii ihmetellä. Ja tämän varjolla sitten myydään Benecolia sun muita kolesterolia laskevia tuotteita. Siinä uusi asia josta voidaan keskustella. Mitäs mieltä olet? Onko huuhaata ja jos ei ole niin perustelut kehiin. Tv. Jokke 1957 ikää on kyllä tarpeeksi.


      • ttppii
        jokke 195786 kirjoitti:

        Kyllä alumiini on todettu aiheuttavan niin paljon haittoja, että se on sen takia laitettu pannaan ruoka astiossa. Muistaa pitää ettei se kaikille aiheuta välittömästi huomattavia muutoksia terveydessä, mutta on syytä ottaa tosissaan kun tämä nyt on niin yleisesti tiedostettua asia. Sitä ei käy kiistäminen. Mutta uskokoon jokainen mihin tahtoo. Eihä näitä metalleja tarvitse hirveän paljon ylimääräistä saada kun niistä aiheutuu vaikeuksia. Muista tämä. Ja voit minun puolesta jatkaa alumiini kattiloiden käyttämistä ihan vapaasti, siitä vaan, ei se minua haittaa. Minä en ainakaan niitä enää käytä. Onhan pajon muitakin tutkimuksia joita voidaan epäillä, ei vain aluumini ja sen tutkimukset. On päivän selvää, että näitä tutkimuksia käytetään härskisti hyväksi. Otetaanpa esimerkiksi tämä Kolesteroli. Mistä on napattu nämä kolesteroli arvot joita ei saa ylittää? Mistä tiedetään, että juuri esim. luku 6 on jo liian iso? Sehän yhtä hyvin voisi olla heitän tähän luvun 50. Joten siinäkin on yksi asia jota sopii ihmetellä. Ja tämän varjolla sitten myydään Benecolia sun muita kolesterolia laskevia tuotteita. Siinä uusi asia josta voidaan keskustella. Mitäs mieltä olet? Onko huuhaata ja jos ei ole niin perustelut kehiin. Tv. Jokke 1957 ikää on kyllä tarpeeksi.

        Laitas linkki johonkin määräykseen, jossa alumiiniastiat on kielletty.
        Se alumiinin haitallisuus on "yleisesti tiedostettu" asiasta mitään oikeasti tietämättömien piirissä - eikä se siitä todeksi muutu. Monta tieteellistä' artikkelia olet alumiinin haitoista lukenut?
        Etkä näköjään tutkimuksista tunnu muutenkaan tietävän yhtään mitään.
        Esim kolesterolissa sydäntautien riski nousee käytännössä koko ajan jostan Kol tasosta 3 alkaen. Nousu jyrkentyy vähitellen. Tästä on tutkimuksia vaikka kuinika paljon, ja kaiki saman suuntaisia. Jokin raja pitää laittaa "normaaliksi", mutta se ei tarkoita, että olisi parempi jos kol olisi vielä matalampi. Josasin menee raja siitä, että ei kannata hoitaa - eli lääkityksen haittavaikutukset ovat suurempia kuin saatava hyöty. Lisäksi näissä viitearvoissa lasketaan ihan taloudellistakin hyötyä - mitä maksaa syöttää vaikka sadalla kolesteroli-lääkettä, jotta estetään yksi sydän infarkti. Jonkinasteisia arvauksia ne viimekädessä ovat.


      • kem. ope

    • Alu miina

      keittiöt on pullollaan alumiinikattiloita ja kuppeja. Ei ne ole sen sairaampia kun muutkaan! Muistaakseni raparperiä ei saanut keittää alumiinikattilassa. Piparitkin paistuu parhaiten alumiinipellillä!

    • ccxx

      alumiinia liuottavat pääasiassa happamat ja hapokkaat aineet. Se on fakta. Miten paljon liukenee muuten, en osaa sanoa.

      • antaa olla tumma

        Yks sentä oikeen suuntanen. Ruoan valmistuksessa ei ole väliä onko se astia alumiiniä vai mitä muuta. Kun vaan muistaa ettei happamia ruokia valmista ja ei missään tapauksessa säilytä alumiini astiassa.
        Jos pidetään puhtauden merkkinä kiiltäviä astioita niin se ei päde alumiinisiin. Alumiinin pinnalle muodostuu harmaa oksidi kerros joka saa sen näyttämään "likaiselta". Se kuulu asiaan eikä sitä pitäisi mitenkään mekaanissti millään villalla hangata pois. Se tulee uudelleen itsestään.


    • kem. ope

      Alumiini on kevyt alkuaine, jota on erittäin runsaasti maaperässä. Alumiini on nykykäsityksen mukaan ihmiselle täysin tarpeetonta, mutta raskasmetalli se ei missään tapauksessa ole. Ei tosiaan liene pitävää näyttöä alumiinin haitallisuudesta missään muodossa. Kemistin maalaisjärki sanoo, jos ei ole näyttöä haitallisuudesta ja atomi on pieni, ei voi olla haitallista.

      Fysikaalisilta ominaisuuksiltaan alumiini on erinomainen materiaali ruuanvalmistusastioille. Liekö silläkään merkitystä, kun on niin epäjaloa, että liukenee happamiin elintarvikkeisiin. Varmuuden vuoksi en keittäisi marjamehuja alumiinikattiloissa.

    • ...poistuu. Ei saa Suomessa enää mistään alumiinikattiloita eikä alumiinisia,kevyitä kakkuvuokia. Yhden ulkolaisen täytekakkuvuoan löysin joku aika sitten Keskiseltä Töysästä. Meilläkin häälahjakattilat alkaa olla jo niin reikäsiä,että vähän inhottaa,kun kuulee alumiinin yhteydestä alzhaimeriin. Kylläpä nämä vanhat,jotka nyt potevat alzia,ovat ikänsä keittäneet vellinsä ja höyrymehunsa alumiinisissa astioissa. Maitovellikattiloita ei saa mistään. Laita pienet kolikot levyn ja kattilan väliin,niin säästyt pahimmalta pohjaanpalamiselta. Teflonkattila ei sovi alkuunkaan maitovellin keittoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      76
      1464
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      813
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe