Aseiden pakkolunastus murentaa maanpuolustustahtoa. Valtio ei luota kansalaiseen, kansalaista ei tarvitse kiinnostaa valtion puolustaminen. Valtio luottaa, kansalaista kiinnostaa.
Maanpuolustustahto murenee
44
1033
Vastaukset
- parabellum.
Tyhmiltä pakkolunastetaan käsiaseet, fiksut menevät näinä päivinä ilmoittamaan poliisilaitokselle käsiaseensa kadonneeksi tai varastetuksi.
- järki voittaa vielä
Eipä tässä ole hätiköityihin johtopäätöksiin aihetta. Pakkolunastusta ei ole näköpiirissä, se oliko kovin ongelmallinen ja raju toimenpide tässä vaiheessa.
- Res. ylil.
järki voittaa vielä kirjoitti:
Eipä tässä ole hätiköityihin johtopäätöksiin aihetta. Pakkolunastusta ei ole näköpiirissä, se oliko kovin ongelmallinen ja raju toimenpide tässä vaiheessa.
Cool man -selittäjät ovat jo pilanneet koko aseharrastuksen, voimassaolevan ja tulevan aselain valmistelutyön aikana. Sisäministeriön haukat nokittavat lässyttäjiä kuusitoista-nolla. Ampumaurheiluliitto ja metsästäjäjärjestöt - myös reserviläisjärjestöt, ovat läpeensä täynnä näitä sössöjä, joiden takia olen jo luopunut sekä ampumaharrastuksesta että myös maanpuolustuksesta.
Tein "hätiköidyn" johtopäätökseni 20 vuotta kummankin alan kehitystä lähellä, tiiviisti ja ammatikseni seuranneena. Silti harmittaa niiden puolesta, jotka vielä uskovat Suomi-nimiseen kapitalistiseen helvettiin, josta on kehittymässä ikävä, tympeä ja mustanruskeanharmaa slummi.
Suomen valtio ei ole enää kansalaisyhteiskunta. Se kulkee askeleita kohti oikeistolaista diktatuuria, ellei suunta muutu 2011. - Erimieltä
Res. ylil. kirjoitti:
Cool man -selittäjät ovat jo pilanneet koko aseharrastuksen, voimassaolevan ja tulevan aselain valmistelutyön aikana. Sisäministeriön haukat nokittavat lässyttäjiä kuusitoista-nolla. Ampumaurheiluliitto ja metsästäjäjärjestöt - myös reserviläisjärjestöt, ovat läpeensä täynnä näitä sössöjä, joiden takia olen jo luopunut sekä ampumaharrastuksesta että myös maanpuolustuksesta.
Tein "hätiköidyn" johtopäätökseni 20 vuotta kummankin alan kehitystä lähellä, tiiviisti ja ammatikseni seuranneena. Silti harmittaa niiden puolesta, jotka vielä uskovat Suomi-nimiseen kapitalistiseen helvettiin, josta on kehittymässä ikävä, tympeä ja mustanruskeanharmaa slummi.
Suomen valtio ei ole enää kansalaisyhteiskunta. Se kulkee askeleita kohti oikeistolaista diktatuuria, ellei suunta muutu 2011.Minä menin vapaaehtoisena varusmieheksi ennen kutsuntaikää. Olen aliupseeri arvoltani ja olen ollut YK-joukoissa. Olen ollut virkamies. Nyt en enää halua puolustaa Suomea. Jos tulee sota niin menen ennemmin vankilaan kun puolustan nykyistä hallitusta ja sen politiikkaa. Minun ammattitaitoni siis menee hukkaan. Hävetkää. Hävetkää kansankusettajat.
- Jermut
Erimieltä kirjoitti:
Minä menin vapaaehtoisena varusmieheksi ennen kutsuntaikää. Olen aliupseeri arvoltani ja olen ollut YK-joukoissa. Olen ollut virkamies. Nyt en enää halua puolustaa Suomea. Jos tulee sota niin menen ennemmin vankilaan kun puolustan nykyistä hallitusta ja sen politiikkaa. Minun ammattitaitoni siis menee hukkaan. Hävetkää. Hävetkää kansankusettajat.
Oot sie perhana kauhia sotaveteraani, aliupseeri ja kaikkea, YK-joukoissakin vielä, kyllä nyt Suomen kohtalo on vaakalaudalla, kun sinä et halua puolustaa Suomea sen takia, että aselaki ei ole mieleisesi...voehan vittu mitä "sotamiehiä"!
- mutta kohta
Jermut kirjoitti:
Oot sie perhana kauhia sotaveteraani, aliupseeri ja kaikkea, YK-joukoissakin vielä, kyllä nyt Suomen kohtalo on vaakalaudalla, kun sinä et halua puolustaa Suomea sen takia, että aselaki ei ole mieleisesi...voehan vittu mitä "sotamiehiä"!
kun tapauksia on kymmenen .... sata .... tuhat .... kymmenentuhatta ... satatuhatta ...
- Asentooooo!
mutta kohta kirjoitti:
kun tapauksia on kymmenen .... sata .... tuhat .... kymmenentuhatta ... satatuhatta ...
Tuhat, kymmenen, satatuhatta YK joukoissa palvellutta pätemisenhaluista aliupseeria, joka harrastaa ammuntaa?
Ei niitä niin paljon ole! Kai siiihen maanpuolustustahtoon vaikuttaa muutkin syyt kuin aseluvat ja niiden muutokset? Sitä mieltä että väärin vainotaan harrastajia kaikin puolin nyt, mutta kyllä täällä asiat on muutenkin esim. pakolaispolitiikan ja hyysäyslinjan takia, joka ei karkoita rikollisia maastamme, persiillään!
Eräskin ammuskeli luvattomalla aseella Sellossa, ei mikään metsämies ollut, mutta keskustelu kävi taas sen jälkeen luvallisista aseista ja rehellisistä harrastajista.
- Voihan prkl!
Osaisko kukaan sanoa ketä kuului kyseiseen "torso" lautakuntaan joka näitä esityksiä tekee?
Julkkis-sivari Sauri siellä vissiin oli ainakin... - suunnitelma nääs
Kyllähän suomen rantahurriporvaristo on ovelaa ja sitkeää porukkaa. Pitkällä aikavälillä on tarkoitus luoda selkeästi jakautunut yhteiskunta, jossa oikeisto kuuluisi siihen hallitsevaan ylhäisöön. Miksi näin tapaahtuu, niin sitä en tiedä. Ehkä pelto-orjuus houkuttelee tms. alustalaisuus.
Hommahan menee selkeästi näin, että tässä vaiheessa puretaan koulutus ja sairaanhoitojärjestelmät. Täytetään maa lukutaidottomilla ja toistaitoisilla pakolaisilla ja muilla nekruilla. Kerätään alkuperäisväestöltä aseet pois.
Saadaampi paskaduunia ilmaiseksi raatava yhteiskuntaluokka johon ei tarvi panostaa kouutuksen eikä terveydenhoidon osalta ja joka ei juuri elä eläkeikään asti. Tämä porukka ei pysty edes puolustamaan oikeuksiaan, kun ei ole sanavaltaa eikä väkivaltaa. - Res.kapt
Mitä tekemistä esim. Walther P 22 Target –pistoolilla on maanpuolustuksen kanssa? Tuskin mitään, laite on yksinomaan ”isojen” poikien paukuttelulelu. Siitä huolimatta se voi olla vaarallinen. Näin on valitettavasti käynyt.
Ainakin omassa aselajissani tykistössä tulenjohtajankin henkilökohtainen ase oli kp ja sitten kertauksissa myöhemmin rk. Ei pistooleilla ole mitään käyttöä etulinjan oloissa edes hätätilanteessa! Ne kuuluvat salonkiupseereiden koristeisiin.
Tällä palstalla on rinnastettu aika keppoisesti ”maanpuolustushenkinen paukutteluporukka” kunniakkaisiin suojeluskuntiin. Ei suojeluskunnissa paukuteltu huvikseen. Harjoitukset olivat pitkälti raskaita maastoharjoituksia, marsseja, juoksu- ja hiihtokilpailuita, leirejä, rata-ammuntoja kiväärein tai kk-komppanioilla kk:llä myös. Asekuri oli kova. Oli joukoissa kurittomuuttakin, mm. eräs kk-komppania puuhasteli omavaltaisesti. Sk-piiri rankaisi tätä paikallisyksikköä ankarasti, se menetti statuksensa kk-yksikkönä. Konetuliaseet menivät nopeasti piirin varastoon ja tilalle toimitettiin piuhakeloja ja tolppakenkiä. Näin kävi.
Mutta asiaan. Älkää te asehörhöt sotkeko armeijan aseenkäyttöperiaatteita omiin paukutteluorgioihinne! Teille riittäisi puupyssyt ja paukkuja generoivat äänitehosteet!kuntalaiset harjoittelivat pistooleilla siinä missä nykyajankin ressut. Esim.Kokkolan turvalinnassa(sk.päämaja) oli kellarikerroksessa pistoolirata.
Myös sisäpiipulla eli penniläispatruunalla harjoiteltiin ahkerasti sisätiloissa.
Minusta on vastuutonta laittaa reserviläinen tai rauhanturvaaja kriisitehtäviin ilman että hän on siviilissä harjoitellut käsiaseella.
Ainakin täällä pohjanmaalla reserviläiset harjoittelevat vastuulliseti pistooliammuntaa. Myös puolustusvoimat on julkisesti todennut ressujen pistooliammunnan hyödyttävän myös armeijaa.- asehörhö :)
Res.kapt taitaa olla oikeasti joku sivari kun ei tiedä että armeijassa on tietyillä joukoilla palvelusaseena pistooli eikä ollenkaan ns. pitkää asetta. Jätän nyt tarkoituksella mietittävää tälle "Ras.kapt.eenille", voi mennä pähkinässä loppuviikko äkkiä :).
- res alik
asehörhö :) kirjoitti:
Res.kapt taitaa olla oikeasti joku sivari kun ei tiedä että armeijassa on tietyillä joukoilla palvelusaseena pistooli eikä ollenkaan ns. pitkää asetta. Jätän nyt tarkoituksella mietittävää tälle "Ras.kapt.eenille", voi mennä pähkinässä loppuviikko äkkiä :).
Itse olen vasta hiljattain kotiutunut eikä kyllä tule yhtään aselajia äkkiseltään mieleen, missä palvelusaseena olisi ollut pistooli pitkän aseen TILALLA. Monella spollilla on pistooli toissijaisena aseena, itsekin olin spolli mutta sen verta persaukisessa joukko-osastossa ettei siellä mitään pistooleita jaettu muuta kuin silloin kun niiden käyttöä harjoiteltiin ja ammuttiin. Onhan se vara-aseena ihan käypä peli, ei tosin jenkitkään joka jätkälle taida jakaa, mutta käsittääkseni kk-miehillä, tarkka-ampujilla ym on pistoolit.
- NRA
Res. Kapu jota et kylläkään ole. Juttu tulee menemään näin ja meneekin jo: Aluksi aloitetaan yhden käden aseista pistoolit ja revolverit, tämän jälkeen astuu riisuntakuvioihin itselataavat kiväärit ja haulikot. Olin itse aika pitkään reserviläiset ry:n jäsen mutta erosin koko paskasta koska heilläkään ei näyttänyt olevan oikein rohkeutta eikä halua vastustaa tätä uutta aselakia joka tulee voimaan kuten ei ole myöskään maanpuolustuksen johdollakaan, tänä päivänä Reserviläiset ry:n jäsen ei saa ostolupaa ns. ressurynkkyyn 7.62x39 koska se on itselataava, ja patruunakapasiteetti on 30 per lipas, neljä-viisi vuotta sitten näihin sai ostoluvan ja näitä aseita käytettiin nimenomaan ampumataidon ylläpitotarkoituksessa ( säännölline harjoittelu )
Käytät nimimerkkiä res.kapt. Miten kehtaat? Reserviläis ammunnoissa ammutaan pistooleilla ja rynkyllä ( tauluun ) Miten sinä et tiennyt tätä?
Olen sotilasarvoltani jääkäri mutta tiedän enemmän kuin kapteeni :) - Asehörhö :)
res alik kirjoitti:
Itse olen vasta hiljattain kotiutunut eikä kyllä tule yhtään aselajia äkkiseltään mieleen, missä palvelusaseena olisi ollut pistooli pitkän aseen TILALLA. Monella spollilla on pistooli toissijaisena aseena, itsekin olin spolli mutta sen verta persaukisessa joukko-osastossa ettei siellä mitään pistooleita jaettu muuta kuin silloin kun niiden käyttöä harjoiteltiin ja ammuttiin. Onhan se vara-aseena ihan käypä peli, ei tosin jenkitkään joka jätkälle taida jakaa, mutta käsittääkseni kk-miehillä, tarkka-ampujilla ym on pistoolit.
Tässä nyt näkyy olevan sitten pohtimista palvelusaseista enemmänkin näillä :). Annetaan asian nyt olla vielä ja odotetaan... kyllä se sieltä tulee kun mietitte vähän.
Nimenomaan asepalveluksessa on vieläkin lajeja jossa pitkät aseet luovutetaan pois alokasajan jälkeen ja tilalle tulee vain ja ainoastaan pistooli.
Res.kapt:ille vielä, ens kerralla kun kirjoitat tänne niin muuta sitä nimimerkkiäs sen verran että siitä tulee Res.pect :). - aarre.Murhisaari
res alik kirjoitti:
Vaunumiehistölle pistooli on tärkeä mm. siksi että ahtaassa vaunussa ja sieltä poistuttaessa pitkän aseen käsittely olisi hankalaa. Lentäjille myös.
- Asehörhö :)
aarre.Murhisaari kirjoitti:
Vaunumiehistölle pistooli on tärkeä mm. siksi että ahtaassa vaunussa ja sieltä poistuttaessa pitkän aseen käsittely olisi hankalaa. Lentäjille myös.
.. menit paljastamaan tämän tarkoin varjellun salaisuuden :).
- Haverisen Jokke
NRA kirjoitti:
Res. Kapu jota et kylläkään ole. Juttu tulee menemään näin ja meneekin jo: Aluksi aloitetaan yhden käden aseista pistoolit ja revolverit, tämän jälkeen astuu riisuntakuvioihin itselataavat kiväärit ja haulikot. Olin itse aika pitkään reserviläiset ry:n jäsen mutta erosin koko paskasta koska heilläkään ei näyttänyt olevan oikein rohkeutta eikä halua vastustaa tätä uutta aselakia joka tulee voimaan kuten ei ole myöskään maanpuolustuksen johdollakaan, tänä päivänä Reserviläiset ry:n jäsen ei saa ostolupaa ns. ressurynkkyyn 7.62x39 koska se on itselataava, ja patruunakapasiteetti on 30 per lipas, neljä-viisi vuotta sitten näihin sai ostoluvan ja näitä aseita käytettiin nimenomaan ampumataidon ylläpitotarkoituksessa ( säännölline harjoittelu )
Käytät nimimerkkiä res.kapt. Miten kehtaat? Reserviläis ammunnoissa ammutaan pistooleilla ja rynkyllä ( tauluun ) Miten sinä et tiennyt tätä?
Olen sotilasarvoltani jääkäri mutta tiedän enemmän kuin kapteeni :)jokainen tietää että annetaan pirulle pikkusormi niin se vie koko käden.
Ensin todellakin vain riisutaan käsiaseet jonka jälkeen erinäisiin etsittyihin syihin vedoten ovat vuorossa haulikot ja kiväärit.
Naurettavaa pelleilyä näiltä valtion päättäviltä tahoilta tämä kakskakkosen kauheus.
Hyvin näkee että asetietoutta ei ole ollenkaan.
Kuinka kauhea jälki sitä saadaankaan kivääreillä tai varsinkin haulikolla väärissä käsissä mutta nehän ovatkin vuorossa seuraavaksi.
Itse en omista käsiasetta vain pitkiä aseita mutta vuosikaudet olenkin suunnitellut loukkuaseeksi 22 pistoolia.
Nyt suunniteltiinkin 5-10 metsästys seuralaisen kanssa että haetaan lupia pistooleihin että saadaan edes vähän kauppoja tälle tyrehtyneelle asetyypille ja toinen syy on se että missään nimessä ei pidä suostua tähän ihmisten kyykyttämiseen kahden ei metsästys/aseharrastajan tekemän rikollisuuden tähden.
Ja todellinen käyttötarve on muutenkin. Porukalla on viisi luolakoiraa mutta yksi kakskakkonen pistooli niin päästäänpähän useammille luolille ja latojen alustoille yhtäaikaa.
Ei muuta kun lisätkää kysyntää käsiaseisiin sillä tällä konkurssikypsällä valtiolla ei ole varaa kerätä aseita pois. Haverisen Jokke kirjoitti:
jokainen tietää että annetaan pirulle pikkusormi niin se vie koko käden.
Ensin todellakin vain riisutaan käsiaseet jonka jälkeen erinäisiin etsittyihin syihin vedoten ovat vuorossa haulikot ja kiväärit.
Naurettavaa pelleilyä näiltä valtion päättäviltä tahoilta tämä kakskakkosen kauheus.
Hyvin näkee että asetietoutta ei ole ollenkaan.
Kuinka kauhea jälki sitä saadaankaan kivääreillä tai varsinkin haulikolla väärissä käsissä mutta nehän ovatkin vuorossa seuraavaksi.
Itse en omista käsiasetta vain pitkiä aseita mutta vuosikaudet olenkin suunnitellut loukkuaseeksi 22 pistoolia.
Nyt suunniteltiinkin 5-10 metsästys seuralaisen kanssa että haetaan lupia pistooleihin että saadaan edes vähän kauppoja tälle tyrehtyneelle asetyypille ja toinen syy on se että missään nimessä ei pidä suostua tähän ihmisten kyykyttämiseen kahden ei metsästys/aseharrastajan tekemän rikollisuuden tähden.
Ja todellinen käyttötarve on muutenkin. Porukalla on viisi luolakoiraa mutta yksi kakskakkonen pistooli niin päästäänpähän useammille luolille ja latojen alustoille yhtäaikaa.
Ei muuta kun lisätkää kysyntää käsiaseisiin sillä tällä konkurssikypsällä valtiolla ei ole varaa kerätä aseita pois.ei. Eikä poliisilla ole edes resursseja aseiden keräämiseen.
- Keski-Pohjanmaa
MarkkuP kirjoitti:
kuntalaiset harjoittelivat pistooleilla siinä missä nykyajankin ressut. Esim.Kokkolan turvalinnassa(sk.päämaja) oli kellarikerroksessa pistoolirata.
Myös sisäpiipulla eli penniläispatruunalla harjoiteltiin ahkerasti sisätiloissa.
Minusta on vastuutonta laittaa reserviläinen tai rauhanturvaaja kriisitehtäviin ilman että hän on siviilissä harjoitellut käsiaseella.
Ainakin täällä pohjanmaalla reserviläiset harjoittelevat vastuulliseti pistooliammuntaa. Myös puolustusvoimat on julkisesti todennut ressujen pistooliammunnan hyödyttävän myös armeijaa.Markku. Kokkolan suojeluskuntatalo oli nimeltään Vartiolinna! Siellä tapahtui todella paljon SK-piirin asioita. Siitä tuli sotien jälkeen kaupungintalo ja sittenmin kaupungin teatteri. Siinähän se nököttää vesitornin vieressä vieläkin, ei joutunut kuitenkaan N-L:n tai kommunistien käsiin.
Isäukko ja hänen viisi muuta veljeäään olivat pohjalaisen komppanian jäseniä. Pistoolihommista en tiedä muuta kuin sen, että meillä oli kaapissa revolveri pitkään 60-luvulle. Oma kivääri teitenkin oli ja sen lisäksi Winchester Marlin 06-30 (muistanko aseen oikein?). Kivääri hävisi sotien jälkeen johonkin.
Isäni kertoi, että talvisodassa ryhmänjohtajana Kivisalmen lohkolla Vuoksella hänellä oli tietysti mukana oma sk-kivääri, muttei hän raskinut sitä käyttää alvariinsa. Välillä piti käyttää ryssän vintofkaa, ettei oma ase menisi omasta edestään pilalle! Säästäväistä väkeä kun oli.
Olen sitä mieltä, että maanpuolustatahtoa ei lisätä tempuilla. Tilalle pitää saada kunnon treenejä todellisia olosuhteita vastaavissa oloissa hyvin johdettuna. Olen ollut myös kertailemassa, siellä petti johto. Täysin ala-arvoista ohjausta pari päivää, sitten saatiin uusi upseeri tilalle ja homma lähti käyntiin. Kun aktiiviupseeri tajuaa olevansa reserviläisten johtaja ja tajuaa reserviläsiten osaamistason, syntyy tahtoakin. Keski-Pohjanmaa kirjoitti:
Markku. Kokkolan suojeluskuntatalo oli nimeltään Vartiolinna! Siellä tapahtui todella paljon SK-piirin asioita. Siitä tuli sotien jälkeen kaupungintalo ja sittenmin kaupungin teatteri. Siinähän se nököttää vesitornin vieressä vieläkin, ei joutunut kuitenkaan N-L:n tai kommunistien käsiin.
Isäukko ja hänen viisi muuta veljeäään olivat pohjalaisen komppanian jäseniä. Pistoolihommista en tiedä muuta kuin sen, että meillä oli kaapissa revolveri pitkään 60-luvulle. Oma kivääri teitenkin oli ja sen lisäksi Winchester Marlin 06-30 (muistanko aseen oikein?). Kivääri hävisi sotien jälkeen johonkin.
Isäni kertoi, että talvisodassa ryhmänjohtajana Kivisalmen lohkolla Vuoksella hänellä oli tietysti mukana oma sk-kivääri, muttei hän raskinut sitä käyttää alvariinsa. Välillä piti käyttää ryssän vintofkaa, ettei oma ase menisi omasta edestään pilalle! Säästäväistä väkeä kun oli.
Olen sitä mieltä, että maanpuolustatahtoa ei lisätä tempuilla. Tilalle pitää saada kunnon treenejä todellisia olosuhteita vastaavissa oloissa hyvin johdettuna. Olen ollut myös kertailemassa, siellä petti johto. Täysin ala-arvoista ohjausta pari päivää, sitten saatiin uusi upseeri tilalle ja homma lähti käyntiin. Kun aktiiviupseeri tajuaa olevansa reserviläisten johtaja ja tajuaa reserviläsiten osaamistason, syntyy tahtoakin.niinpäs olikin Vartiolinna. Muistin nimen väärin.
- Keski-Pohjanmaa
Keski-Pohjanmaa kirjoitti:
Markku. Kokkolan suojeluskuntatalo oli nimeltään Vartiolinna! Siellä tapahtui todella paljon SK-piirin asioita. Siitä tuli sotien jälkeen kaupungintalo ja sittenmin kaupungin teatteri. Siinähän se nököttää vesitornin vieressä vieläkin, ei joutunut kuitenkaan N-L:n tai kommunistien käsiin.
Olen sitä mieltä, että maanpuolustatahtoa ei lisätä tempuilla. Tilalle pitää saada kunnon treenejä todellisia olosuhteita vastaavissa oloissa hyvin johdettuna. Olen ollut myös kertailemassa, siellä petti johto. Täysin ala-arvoista ohjausta pari päivää, sitten saatiin uusi upseeri tilalle ja homma lähti käyntiin. Kun aktiiviupseeri tajuaa olevansa reserviläisten johtaja ja tajuaa reserviläsiten osaamistason, syntyy tahtoakin.Pistän tähän lisää Kokkolan sk-talosta ka piiristä:
"Keski-Pohjanmaan Suojeluskuntajärjestö rakennutti v.1927 keskustalokseen Vartiolinnan.
Päätös rakentamisesta allekirjoitettiin 17.12.1926 ja työt käynnistyivät heti tammikuussa 1927. Peruskiven lasku oli Snellmanin päivänä 12.5.1927 ja rakennuksen piti olla valmiina jo samana vuonna, itsenäisyyspäivänä 6.12.1927. Talo valmistuikin ennätysajassa – noin kymmenessä kuukaudessa.
Frosterus & Gripenbergin toimistossa Helsingissä arkkitehti Ole Gripenberg suunnitteli klassistisen linnan Kolumäen itärinteeseen. Rakennus tehtiin tiilestä kolmikerroksiseksi. Kellarin länsipäätyyn rakennettiin v. 1927 tykki- ja autovajoja sekä pistooliampumarata, joka viimeksi mainittu muutettiin v. 1948 kansanhuoltotoimistoksi.
Jatkosodan rauhan yhteydessä, kun suojelukunnat ja Lotta-yhdistykset lakkautettiin, niiden omaisuus joutui valtion haltuun. Kokkolan kaupunki lunasti Vartiolinnan ja siitä tuli kaupungintalo v. 1947."
Suokeluskuntapiirithän toimivat liikekannallepanoorganisaationa. Kokkolan suojeluskuntapiiri kutsui miehet (JR29, JR50 ja VP16 mm) ylimääräisiin harjoituksiin kesällä 1941 siinä kesäkuun 18. päivä.
Kokkolan naapurikunnan sk-historiikissa lukee ampumakilpailujen lajeina olleen: kouluammunta kiväärillä, kenttäammunta kiväärillä, pienoiskivääriammunta, pistooliammunta ja Bergman kp-ammunta sekä prosnettihiihtokilpailu. Mitä tuo viimeinen oli, sitä en osaa sanoa. Siis monipuolista on ollut.
Kullakin suojeluskunnalla oli kurinpitolautakuntansa, joka sai määrätä: yksityisen varoituksen, ylimääräistä paövelua max. 8 kertaa, varoituksen rintaman edessä, julkisen varoituksen paikk.päällikön päiväkäskyssä. siirtämisen ylemmästä arvoasteesta alempaan, määräajaksi, max. vuodeksi, sk:sta erottamisen tai suojeluskuntajärjestöstä erottamisen. Siis kuria oli.
"Kapinoita" todella ilmeni. Tuo nimeltä mainitsematon keskipohjalainen suojeluskuta sai vuonna 1933 rangaistuksen ja sen koulutushaara muuttui viestiaselajiksi! Se oli ilmeisesti tämä rangaista yksittäistä suojeluskuntaa. - res alik
aarre.Murhisaari kirjoitti:
Olen kyllä vaunumiehistölläkin yleensä nähnyt jonkun taittoperärynkyn olevan mukana, vai onko vain vaunun johtajalla? lentäjillä varmaan on pistoolit mutta heitä nyt ei kovin paljoa olekaan.
- Asehörhö :)
res alik kirjoitti:
Olen kyllä vaunumiehistölläkin yleensä nähnyt jonkun taittoperärynkyn olevan mukana, vai onko vain vaunun johtajalla? lentäjillä varmaan on pistoolit mutta heitä nyt ei kovin paljoa olekaan.
Ihan oikein olet nähnyt, vaunussa on (tai ainakin oli.. kun en ihan viimeisintä tietoa tiedä) yksi taittoperä/kovaperäinen rynnäkkökivääri per/vaunu, T-72 vaunussa se oli vaunun ampujan hallussa, jolla oli kyllä myös pistooli. Tuolla aiemmin mainitusta syystä pistooli on erittäin käytännöllinen vaunussa ja ihan varmasti "kutittaa" vihollista se 9mm. luotikin :).
Tästä vois joku tuore panssarimies kommentoida että millainen henk.koht. aseistus on tänä päivänä vaunussa? Saksassa (ilmeisesti) Leopard miehistöllä 2*9mm. pistooli ja 2*uzi konepistooli. - ei enää leluja
Kannata jaella millään perusteella, vaan suoraan ysimillinen kouraan, se kun on armeijallakin ym viranomaisilla palveluaseena. Mitä sitä millään nakskakkosilla leikkimään tosiaan kukaan.. Tosi vaan on että ase kuin ase on väärissä käsissä hengenvaarallinen kapistus. Kysymyshän on myös siitä että reserviläiskivääritkin ovat tätä menoa katoavaa kansanperinnettä ja se saattaa ymmärrettävästi jopa heikentää maanpuolustustahtoa, jos kerran valtion suunnalta ei luottamusta osoiteta.
- Alpit siintävät
ei enää leluja kirjoitti:
Kannata jaella millään perusteella, vaan suoraan ysimillinen kouraan, se kun on armeijallakin ym viranomaisilla palveluaseena. Mitä sitä millään nakskakkosilla leikkimään tosiaan kukaan.. Tosi vaan on että ase kuin ase on väärissä käsissä hengenvaarallinen kapistus. Kysymyshän on myös siitä että reserviläiskivääritkin ovat tätä menoa katoavaa kansanperinnettä ja se saattaa ymmärrettävästi jopa heikentää maanpuolustustahtoa, jos kerran valtion suunnalta ei luottamusta osoiteta.
Sveitsissä ikäluokastaan n. 60 % palvelee aseellisena. Armeijan vahvuutta on pudotettu merkittävästi. Nyt se on n. 200 000 miestä, josta kaaderijoukkoja 120 000 ja reserviläisiä 80 000 Kaadereille järjestetään joka vuosi 3-4 viikkoa kestävät kertaukset (Wiederholungskurs). Reserville sellaisia ei järjestetä.
Vuodesta 1952 oli miehillä oikeus pitää kotona aseen lisäksi ”rautaisannos patruunoita”( Taschenmunition). (50 kpl?). Vuonna 2007 päätettiin, että tämä taskupatruunapaketti vedetään pois lukuun ottamatta hälytysyksiköitä (Alarmformationen) . Tst -varustus poistettiin 2009 kotivarastoista . Henkilökohtaisen aseen saa mies säilyttää kuitenkin kotonaan, josta johtuen Sveitsin asetiheys on korkea. Mies voi ottaa aseen omistuksiinsa.
Vetoaminen Sveitsin järjestelmään on ontuva, jos sillä pyrytään perustelemaan reserviläisten ampuma-aseiden kotisäilytystä patruunoiden kera. Patruunapaketin poistaminen perustui nimenomaan siihen, että tällä pyritään välttämään aseiden vaarallista väärinkäyttämistä. Tosiasiassa kaaderiin kuuluva saa käyttää omistamaansa sotilasasetta vain kerran vuodessa 2-4 viikon aika ja silloinkin täysin valvotusti. Tämä ei tue mitenkään täällä esitettyjä argumentteja taikka NRA:n harjoittamaa propagandaa. - Alpit siintävät
Alpit siintävät kirjoitti:
Sveitsissä ikäluokastaan n. 60 % palvelee aseellisena. Armeijan vahvuutta on pudotettu merkittävästi. Nyt se on n. 200 000 miestä, josta kaaderijoukkoja 120 000 ja reserviläisiä 80 000 Kaadereille järjestetään joka vuosi 3-4 viikkoa kestävät kertaukset (Wiederholungskurs). Reserville sellaisia ei järjestetä.
Vuodesta 1952 oli miehillä oikeus pitää kotona aseen lisäksi ”rautaisannos patruunoita”( Taschenmunition). (50 kpl?). Vuonna 2007 päätettiin, että tämä taskupatruunapaketti vedetään pois lukuun ottamatta hälytysyksiköitä (Alarmformationen) . Tst -varustus poistettiin 2009 kotivarastoista . Henkilökohtaisen aseen saa mies säilyttää kuitenkin kotonaan, josta johtuen Sveitsin asetiheys on korkea. Mies voi ottaa aseen omistuksiinsa.
Vetoaminen Sveitsin järjestelmään on ontuva, jos sillä pyrytään perustelemaan reserviläisten ampuma-aseiden kotisäilytystä patruunoiden kera. Patruunapaketin poistaminen perustui nimenomaan siihen, että tällä pyritään välttämään aseiden vaarallista väärinkäyttämistä. Tosiasiassa kaaderiin kuuluva saa käyttää omistamaansa sotilasasetta vain kerran vuodessa 2-4 viikon aika ja silloinkin täysin valvotusti. Tämä ei tue mitenkään täällä esitettyjä argumentteja taikka NRA:n harjoittamaa propagandaa.Sorry, otsakkeessa typo. Pitää olla "Ei Sveitsissäkään ..." Toivottavasti ei häiritse ymmärtämistä.
- kun kävin Sveitsissä
Alpit siintävät kirjoitti:
Vetoaminen Sveitsin järjestelmään on ontuva, jos sillä pyrytään perustelemaan reserviläisten ampuma-aseiden kotisäilytystä patruunoiden kera. Patruunapaketin poistaminen perustui nimenomaan siihen, että tällä pyritään välttämään aseiden vaarallista väärinkäyttämistä. Tosiasiassa kaaderiin kuuluva saa käyttää omistamaansa sotilasasetta vain kerran vuodessa 2-4 viikon aika ja silloinkin täysin valvotusti. Tämä ei tue mitenkään täällä esitettyjä argumentteja taikka NRA:n harjoittamaa propagandaa.kolme vuotta sitten, niin perheen isä esitteli mallin -58 rynnäkkökiväöäriä ja TYTÄR 2000-luvun versiota.
Pyynnöstä tosin, kun keskustelimme harrastuksista... :-)
- Res.Ups.
Ei se maanpuolustustahto ole -eikä saa olla - kiinni yhdestä aselain muutoksesta. Tai siten se tahto ei niin järin lujassa ole ollut alkuunkaan.
Olen itse mukana reserviläistoiminnassa ja res.ups.liitto on lausunnonantaja aselain muutosesityksessä. Lisäksi on suotava, että itsekukin ottaisi yhteyttä kansanedustajiin. Ei tätä taistelua ole tarkoitus luovuttaa vielä.
Toiseksi uskon, että järki tässä kuitenkin voittaa ja reserviläislajien kilpailuammunta ja harjoittelu on vast'edeskin mahdollista. Jos totuus tunnustetaan, niin suurempi haitta reserviläislajeille on viime vuosina ollut Puolustuvoimat. Ratoja on karsittu ja niille vähille PV radoille ei enää pääse harjoittelemaan. Vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin ei itkemälläkään saa enää rynkkyä ja ammuksia.
Maanpuolustustahtoa ja jaksamista vaan kaikille.- Potifar
Oletko koskaan esim. tutustunut Sveitsin puolustusjärjestelmään? Siellä jokaisella reserviläisaktivistilla on Sig merkkinen rynnäkkökivääri patruunoineen kotona. Ampumaurheilua tuetaan ja kannustetaan VALTION taholta. Res.Ups. taitaa kannattaa Pohjois-Korean systeemiä jossa aseet ovat vain valtion väkivaltakoneiston käytössä. Mikset muuta sinne? Voisimme me muut aseharrastajat säästyä sinun laiseltasi opportunistilta.
- Metsästäjä762
Vai jäki voittaa? Nyt on kysymys politiikasta ja järki EI tule voittaman. Sinunkin aseet viellä viedään. Turha kuvitella muuta.
- Res.Ups.
Potifar kirjoitti:
Oletko koskaan esim. tutustunut Sveitsin puolustusjärjestelmään? Siellä jokaisella reserviläisaktivistilla on Sig merkkinen rynnäkkökivääri patruunoineen kotona. Ampumaurheilua tuetaan ja kannustetaan VALTION taholta. Res.Ups. taitaa kannattaa Pohjois-Korean systeemiä jossa aseet ovat vain valtion väkivaltakoneiston käytössä. Mikset muuta sinne? Voisimme me muut aseharrastajat säästyä sinun laiseltasi opportunistilta.
Niinpä juuri - kun ei ole asiaa niin noita maastamuuttokehotuksia sitten pukkaa ulostamaan.
Olen edelleenkin isänmaallinen ja Suomessa ja täällä myös pysyn. Maanpuolustustahto on sitä, ettei ihan ensimmäisenä tule mieleen lyödä hanskoja naulaa ja parkua suureen ääneen, että olkoon kun ei kelpaa.
Aselainmuutosehdotuksen suhteen pätee sama totuus: Nyt on toimittava ja tehtävä työtä asian eteen. Pelkästään pahasta mielestä parkuminen ja uhkailu siitä, että piilotan vaarin Naganin, ei nyt auta mitään.
Minä olen puhunut aselaista kahden kansanedustajan kanssa viimeisen puolen vuoden aikana. Mitähän sinä olet tehnyt muuta paitsi antanut maastamuuttokehoituksia? - Alpit siintelevät
Potifar kirjoitti:
Tässä vielä vakuudeksi kuva sveitsiläisestä rautaisannoksesta , johon kuuluu 50 kpl 5.6 mm kiväärinpatruunaa http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Cartouches-Fass90-p1000785.jpg&filetimestamp=20071207111334 – Laatikon kyljessä on tarkat ohjeet käyttöoikeudesta. Niiden mukaan patruunoita saa käyttää vain itsepuolustukseen liikekannallepanon aikana. Muutakin ohjeistusta siinä on mm aseen lataamisesta marssin alkaessa. Valvonnasta ja väärinkäytöksistä on myös määräys paketin kyljessä.
Nyt näitä paketteja saa kotioloissa pitää vain hälytysyksiköt. Toisin kuin täällä näkyy väitettävän, ei alppimaassakaan kaaderijoukot ole saneet ammuskella kotipihallaan ”Taschenmuniton” –pakkauksestaan. Ja mitä tulee kaaderin ja reservin eroon, sanottakoon, että kaaderilla tarkoitetaan yleensä järjestelmää, joka on kiinteä organisaationa ja jonka jäsenet ovat jatkuvasti käytettävissä. Sveitsissä kaaderit ovat osa armeijan organisaatiota, ei erillinen, kuten Suomessa SK-järjestö oli.
Reservi mobiloisoidaan aina erikseen. Kertausharjoitukset reserville eivät ole nykypäivänä mobilisointia, kun 1939 ja 1941 YH:t taas olivat naamioituja liikekannallepanoja. Suomen armeija oli kaaderipohjainen vuosina 1918-32, jonka jälkeen otettiin käyttöön aluejärjestelmä reserveineen.
On siis erittäin harhaanjohtavaa verta Suomen reservijärjestöjen toimintaa Sveitsin kaaderien harjoituksiin. m.o.t. Tämä tiedoksi ystävällisesti
heille, jotka argumentoivat tällä asialla. - Herätys!
Metsästäjä762 kirjoitti:
Vai jäki voittaa? Nyt on kysymys politiikasta ja järki EI tule voittaman. Sinunkin aseet viellä viedään. Turha kuvitella muuta.
Ettekö nyt ymmärrä, että takana on todella suuri omaisuuden uusjako, aseiden riisuminen on kylmästi harkittu teko.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/
Suurin osa kansasta on aina väärässä, eikä huomaa ennenkuin on liian myöhäistä. - NRA
Herätys! kirjoitti:
Ettekö nyt ymmärrä, että takana on todella suuri omaisuuden uusjako, aseiden riisuminen on kylmästi harkittu teko.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/
Suurin osa kansasta on aina väärässä, eikä huomaa ennenkuin on liian myöhäistä.http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/author/riikkasoyring/
- saa muualtakin
Alpit siintelevät kirjoitti:
Tässä vielä vakuudeksi kuva sveitsiläisestä rautaisannoksesta , johon kuuluu 50 kpl 5.6 mm kiväärinpatruunaa http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Cartouches-Fass90-p1000785.jpg&filetimestamp=20071207111334 – Laatikon kyljessä on tarkat ohjeet käyttöoikeudesta. Niiden mukaan patruunoita saa käyttää vain itsepuolustukseen liikekannallepanon aikana. Muutakin ohjeistusta siinä on mm aseen lataamisesta marssin alkaessa. Valvonnasta ja väärinkäytöksistä on myös määräys paketin kyljessä.
Nyt näitä paketteja saa kotioloissa pitää vain hälytysyksiköt. Toisin kuin täällä näkyy väitettävän, ei alppimaassakaan kaaderijoukot ole saneet ammuskella kotipihallaan ”Taschenmuniton” –pakkauksestaan. Ja mitä tulee kaaderin ja reservin eroon, sanottakoon, että kaaderilla tarkoitetaan yleensä järjestelmää, joka on kiinteä organisaationa ja jonka jäsenet ovat jatkuvasti käytettävissä. Sveitsissä kaaderit ovat osa armeijan organisaatiota, ei erillinen, kuten Suomessa SK-järjestö oli.
Reservi mobiloisoidaan aina erikseen. Kertausharjoitukset reserville eivät ole nykypäivänä mobilisointia, kun 1939 ja 1941 YH:t taas olivat naamioituja liikekannallepanoja. Suomen armeija oli kaaderipohjainen vuosina 1918-32, jonka jälkeen otettiin käyttöön aluejärjestelmä reserveineen.
On siis erittäin harhaanjohtavaa verta Suomen reservijärjestöjen toimintaa Sveitsin kaaderien harjoituksiin. m.o.t. Tämä tiedoksi ystävällisesti
heille, jotka argumentoivat tällä asialla.Eiköhän kivääreihin kuitenkin sovi myös aivan tavalliset patruunat. Ei tarvitse välttämättä korkata pakettia jos on muita aseeseen sopivia patruunoita. Niitä voi esim. ladata itse jos on sopivia tyhjiä hylsyjä ... tai melkein sopivia joista voi tehdä sopivia.
- reservin korpraali
Ilman muuta järjetön aselaki on pahaa miinusta maanpuolustuksen kannalta. Jos valtio rokottaa aseharrastajia pahimpien skenaarioiden mukaisesti niin moni menee peilin eteen ja esittää itselleen vakavan kysymyksen "Mitä puolustamisen arvoista on tällaisessa valtiossa?". Sen jälkeen on pitkä hiljaisuus kun odotetaan vastausta.
Se on aivan uusi tilanne jossa monet arvot menee uusharkintaan ja harkinnan lopputulema voi olla maapuolustukselle erittäinkin kielteinen. Poliitikot eivät taida oikein ymmärtää miten isolla asialla tässä nyt leikitään. Kun valtio pettää kansalaiset niin miksi kansa enää kannattaisi valtiota...
Aseharrastuksella on hyvin suuri rooli reserviläisjärjestöissä. Voi kysyä mitä jäisi jäljelle jos ammunta otettaisiin niistä pois. Pyhä henki käyttäisi tuossa vaiheessa vaivihkaa varauloskäyntiä. Elvis has left the building.
On kovin perusteetonta kuvitella että maanpuolustushenkiset suomalaiset jatkaisivat uuden järjettömän aselain ja sen seuraamusten jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se ei olisi mikään jatkuvuustilanne vaan kaikki menisi uusiksi. Valtio haistattaisi meille näyttävästi ulkosynnyttimen jonka jälkeen me ns. äänestäisimme jaloillamme. - Alpit siintelevät
saa muualtakin kirjoitti:
Eiköhän kivääreihin kuitenkin sovi myös aivan tavalliset patruunat. Ei tarvitse välttämättä korkata pakettia jos on muita aseeseen sopivia patruunoita. Niitä voi esim. ladata itse jos on sopivia tyhjiä hylsyjä ... tai melkein sopivia joista voi tehdä sopivia.
Tottakai sopivat ja maailma on täynnä miljoonia asetta etsivää patruunaa! Oivalluksesi ei ole kovin korkeatasoinen siksi, että kaaderiin sitoutuneen hepun ei tuollaisia temppuja kannata tehdä ja miksi tekisi, kun joka tapauksessa harjoituksiin pääsee kerran vuodessa. Rautaispakkaus joka tapauksessa tarkastetaan jokaisen keikan jälkeen. Mutta tuskinpa kaverit pistäisivät sinne ihan huvikseen vaikkapa siviilipatruunoita, kuten meillä tehtiin vartioaseisiin, ihan piruiluksi vartiopäällikölle.
- NRA
reservin korpraali kirjoitti:
Ilman muuta järjetön aselaki on pahaa miinusta maanpuolustuksen kannalta. Jos valtio rokottaa aseharrastajia pahimpien skenaarioiden mukaisesti niin moni menee peilin eteen ja esittää itselleen vakavan kysymyksen "Mitä puolustamisen arvoista on tällaisessa valtiossa?". Sen jälkeen on pitkä hiljaisuus kun odotetaan vastausta.
Se on aivan uusi tilanne jossa monet arvot menee uusharkintaan ja harkinnan lopputulema voi olla maapuolustukselle erittäinkin kielteinen. Poliitikot eivät taida oikein ymmärtää miten isolla asialla tässä nyt leikitään. Kun valtio pettää kansalaiset niin miksi kansa enää kannattaisi valtiota...
Aseharrastuksella on hyvin suuri rooli reserviläisjärjestöissä. Voi kysyä mitä jäisi jäljelle jos ammunta otettaisiin niistä pois. Pyhä henki käyttäisi tuossa vaiheessa vaivihkaa varauloskäyntiä. Elvis has left the building.
On kovin perusteetonta kuvitella että maanpuolustushenkiset suomalaiset jatkaisivat uuden järjettömän aselain ja sen seuraamusten jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se ei olisi mikään jatkuvuustilanne vaan kaikki menisi uusiksi. Valtio haistattaisi meille näyttävästi ulkosynnyttimen jonka jälkeen me ns. äänestäisimme jaloillamme.Käydä taas NRA-n sivulla, Rauno K Kurko esiintyy kahdessa uudessa videossa.
- se ainoa oikea
NRA kirjoitti:
Käydä taas NRA-n sivulla, Rauno K Kurko esiintyy kahdessa uudessa videossa.
Minä en videoita niinkään harrasta, mutta onhan siellä asiatekstiä:
http://www.nra.fi/arkisto/100217-tilausraportti.html - NRA
NRA kirjoitti:
Käydä taas NRA-n sivulla, Rauno K Kurko esiintyy kahdessa uudessa videossa.
Voi taivas, mikä huru-ukko. Lasittunut tuijotus keltaisten lasien takaa, onkohan lääkitys lainkaan kohdallaan, vai mistä kertoo jäykistynyt tuijotus? Toivottavasti joku hakee mieheltä aseet pois mahdollisimman pian. Ei niitä saa olla tällaisten käsissä!
- Pönkäle jr.
"Jos olisi laillista kantaa aseita mukana ja käyttää niitä itsepuolustukseen, loppuisivat ”jengiammuskelut” melkoisen pian. Nimitäin muut ihmiset ampuisivat ”ammuskelijat”. Muutoin ”ammuskelijat” saisivat tappaa ihmisiä rauhassa, ennen poliisien tuloa, ilman pelkoa tulla ammutuksi. […] Jokainen potentiaalinen rikollinen miettii tarkemmin, että ryhtyykö rikokseen vaiko ei, mikäli on suuri todennäköisyys kuolla. Toki ne saattavat aseistautua enemmän, mutta silti rikosta tehdessä on suurempi riski kuolla. Vaikka ei kuole ensimmäistä kertaa ryöstäessä tms., mutta pian kuitenkin. Kuolleet rikolliset eivät enää tee rikoksia, toisin kuin rikolliset, joiden vaatimuksiin uhrit suostuvat aina. […]” Suoraa lainaa Markus Pönkän ajatuksista asesivuilla. Läheltä liippaa eräiden palstan ajattelijoiden logiikkaa ja NRA:n propagandaa.
Onkohan niin, että tämä oletus pätisi suuremmassakin kehyksessä, eli, jos kaikilla suomalaisilla olisi ase, ammuskelijat maailmalla keskittyisivät muiden kuin suomalaisten ampumiseen? Olisiko tämä se ns. riittävä puolustuksellinen pelote?- ...
Kylmä sotakin jäi kylmäksi eikä kärjistynyt radioaktiivisen säteilyn kuumentamaksi juuri sen takia koska molemmilla puolilla oli saman verran aseita ja keinot käyttää niitä tehokkaasti.
Jokainen voi vetää siitä johtopäätöksiään. ;) - tulityökortti
... kirjoitti:
Kylmä sotakin jäi kylmäksi eikä kärjistynyt radioaktiivisen säteilyn kuumentamaksi juuri sen takia koska molemmilla puolilla oli saman verran aseita ja keinot käyttää niitä tehokkaasti.
Jokainen voi vetää siitä johtopäätöksiään. ;)Ampumaharrastukset, luonnossa liikkuminen, partiotoiminta ym ovat kaikki hyviä ja puhtaita sekä isänmaallisia harrastuksia.
Pelikonsolit ne mädättää suomen kansan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235933- 602047
- 271519
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411304- 741155
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691148Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531127- 511082
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441077Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle591022