Tunnetteko tunteenne?

Törmäsin tunteita käsittelevään artikkeliin ja ajattelin kertoa lukemastani teillekin.

Tunteiden perustana on väitteiden mukaan ilo ja suru. Rakkaus on tunteista suurin mutta ei vihakaan ole niin kelvoton elämän rakennuspuuksi kuin oletetaan. Vihaa tunnemme kaikki joskus, olemmepa kuinka ihania ja täydellisiä mielestämme.

Vihaa kohdatessaan joutuu ihminen väistymään, etsimään kiertoteitä ja löytämään jotakin parempaa.

Mitähän asiasta ajattelevat suuret valtiomiehet ja poliitikot? Olisiko ajattelutavasta opiksi meille kaikille.

Itseäni tuo näkemys viehätytti pahasta aiheestaan huolimatta.

29

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi*

      Lukematta kyseistä tutkielmaa, jää minulta ainakin hämäräksi vihan tunteen mahdollisuudesta rakennuspuuksi elämälle. Voisit ystävällisesti siteerata, tai kertoa millä tavoin se kantavana voimana voi viedä eteenpäin?

      • En väittänyt vihaa rakennuspuuksi. Mistä tuollaisen kuvan sait?

        Vihaa joutuu itse kukin kohtaamaan elämässään. Jos törmäämisen sijasta pyrkii väistämään, saattaa selviytyä oletettua parempaankin tilanteeseen.


      • pilvi*
        Ruuneperi kirjoitti:

        En väittänyt vihaa rakennuspuuksi. Mistä tuollaisen kuvan sait?

        Vihaa joutuu itse kukin kohtaamaan elämässään. Jos törmäämisen sijasta pyrkii väistämään, saattaa selviytyä oletettua parempaankin tilanteeseen.

        ettei vihakaan niin kelvoton ole rakennuspuuksi. Mistäpä muualta? Se olikin ainoa mikä herätti kysymysmerkin!


    • etsivivä-amadeus

      monessa ihmissuhde draamassa tai niitä käsitelty teräasein.Mikä suomalaista tunneköyhää miestä vaivaa?
      Olemmeko tunneköyhiä tässä auringottomassa maassa.Kaiketi D vitaaminia sen keskikaljan sijaan.
      Voisko saada baaritikiltä terästettyä D vitaminisoitua olutta ja sielunhoitoahan me jo sieltä saammekin.
      Kun jollain toisella menee helvetisti huonommin,niin tyytyväisyys taattu.Me suomalaiset vain olemme niitä slaavilaissukujuuria kantavaa kansaa.
      Vaikka olympiaadeissa emme pärjää.Olen ylpeä ja ihanaa olla suomalainen

      • pilvi*

        tietysti sitä kaihtaa ja alkaa etsiä keinoja selviytyä sen vaikutuksilta itseen. Varsinkin jos joutuu syyttömästi vihan kohteeksi. Siltä kannalta ymmärrän sen laajemminkin. Senhän teemme jatkuvasti elämämme aikana lievemmissä muodoissa, itsessämmekin karsimme harkinnan jälkeen sellaisen minkä katsomme ala-arvoiseksi, niin pitkälle kuin kykymme riittävät. Sen jälkeen olemmekin selvemmillä vesillä.

        Joskus tulee eteen tilanteita jolloin joutuu kysymään itseltään, miksi tein noin? Tunteidensa ymmärtäminen ei aina olekaan helppoa. Itse olen seuranut tunteitani, silloin kun tiedän niiden olevan aitoja ja itseni hyväksymiä, loput jätänkin Luojani haltuun. Se tuntuu tosi hyvältä, en vaadi itseltäni enempää kuin olla oma itseni.


      • Seku
        pilvi* kirjoitti:

        tietysti sitä kaihtaa ja alkaa etsiä keinoja selviytyä sen vaikutuksilta itseen. Varsinkin jos joutuu syyttömästi vihan kohteeksi. Siltä kannalta ymmärrän sen laajemminkin. Senhän teemme jatkuvasti elämämme aikana lievemmissä muodoissa, itsessämmekin karsimme harkinnan jälkeen sellaisen minkä katsomme ala-arvoiseksi, niin pitkälle kuin kykymme riittävät. Sen jälkeen olemmekin selvemmillä vesillä.

        Joskus tulee eteen tilanteita jolloin joutuu kysymään itseltään, miksi tein noin? Tunteidensa ymmärtäminen ei aina olekaan helppoa. Itse olen seuranut tunteitani, silloin kun tiedän niiden olevan aitoja ja itseni hyväksymiä, loput jätänkin Luojani haltuun. Se tuntuu tosi hyvältä, en vaadi itseltäni enempää kuin olla oma itseni.

        kaikki ihmiseen liittyvä, tunteet, teot ja omat kokemukseni ja arvioni voisin niputtaa tuohon aloitukseen.
        Itsetuntemuksen sanotaan olevan avain lähimmäistensäkin ymmärtämiseen.

        Kyllä se paljolti niin on. Tunnemme laidasta laitaan tunteita erilaisia ihmisiä kohdatessamme, ja heidän kanssaan tekemisiin joutuessamme.

        Nyt en mainosta, mutta suosittelen pastoripariskunnan Leila ja olli Valtosen kirjaa Enneagrammi.
        Kirjan virallinen nimi taitaa olla kuitenkin Yhdeksänkulmainen peili.
        Se ei ole mikään horoskooppikirja, vaan kristilliseen tieteeseen perustuva opas kohtaamaan itsensä, omat tunteensa, ymmärtämään niitä, ja niiden kautta lähimmäisiään.

        Omalla kohdallani voin sanoa, että palstallakin on ihmisiä. joiden kanssa voisin ystävystyä livenäkin.
        (Miehistähän tykkään kaikista)
        On myöskin tyyppejä joista en luullakseni voisi pitää missään tapauksessa. Ymmärtää ehkä voisin kaikkia, ja juuri tuon enneagrammiopin pohjalta.

        Googlettakaapa sanalla Enneagrammi!


      • pilvi* kirjoitti:

        tietysti sitä kaihtaa ja alkaa etsiä keinoja selviytyä sen vaikutuksilta itseen. Varsinkin jos joutuu syyttömästi vihan kohteeksi. Siltä kannalta ymmärrän sen laajemminkin. Senhän teemme jatkuvasti elämämme aikana lievemmissä muodoissa, itsessämmekin karsimme harkinnan jälkeen sellaisen minkä katsomme ala-arvoiseksi, niin pitkälle kuin kykymme riittävät. Sen jälkeen olemmekin selvemmillä vesillä.

        Joskus tulee eteen tilanteita jolloin joutuu kysymään itseltään, miksi tein noin? Tunteidensa ymmärtäminen ei aina olekaan helppoa. Itse olen seuranut tunteitani, silloin kun tiedän niiden olevan aitoja ja itseni hyväksymiä, loput jätänkin Luojani haltuun. Se tuntuu tosi hyvältä, en vaadi itseltäni enempää kuin olla oma itseni.

        Kyllä viha voi olla jopa hyvä ja tarpeellinen rakennuspuu. Tai sitten en ymmärrä kielenkäyttöä samalla tavalla.

        Voin sanoa, että nuorena olin vihainen selvästi esiintyviin epäoikeudenmukaisuuksiin. En yksin siitä, miten minua kohdeltiin, vaan miten sorrettiin puolustuskyvyttömiä. Tätä esiintyi mm. työelämässä. Eikä lait ja työehtosopimukset olleet turvaamassa niinkään paljon kuin nykyisin.

        Vihasta jalostuu ihan hyödyllinen kannustin oppivuosien jälkeen. Ensin on opittava, että vihaisena on turha neuvotella, sitä voi sanoa "rähjäämiseksi." Toiseksi, on opittava erottamaan henkilö ja asia. Asia on siinä tärkein, henkilö voi olla välikappele, ehkä yksisilmäinen "typeryskin." Näillä eväillä asioita selvitetään ja yleensä hän, joka "polttaa päreensä", on jo tappiolla.

        Minusta on ihan tervettä, että tuntee väliin vihaakin jos joku asia tai tms. antaa riittävästi aihetta. Se on sitten toinen asia, miten jatkossa etenee. Itsensä hillitseminen ei merkitse asian luovuttamista tai perääntymistä.


      • *Kukkahame*
        Seku kirjoitti:

        kaikki ihmiseen liittyvä, tunteet, teot ja omat kokemukseni ja arvioni voisin niputtaa tuohon aloitukseen.
        Itsetuntemuksen sanotaan olevan avain lähimmäistensäkin ymmärtämiseen.

        Kyllä se paljolti niin on. Tunnemme laidasta laitaan tunteita erilaisia ihmisiä kohdatessamme, ja heidän kanssaan tekemisiin joutuessamme.

        Nyt en mainosta, mutta suosittelen pastoripariskunnan Leila ja olli Valtosen kirjaa Enneagrammi.
        Kirjan virallinen nimi taitaa olla kuitenkin Yhdeksänkulmainen peili.
        Se ei ole mikään horoskooppikirja, vaan kristilliseen tieteeseen perustuva opas kohtaamaan itsensä, omat tunteensa, ymmärtämään niitä, ja niiden kautta lähimmäisiään.

        Omalla kohdallani voin sanoa, että palstallakin on ihmisiä. joiden kanssa voisin ystävystyä livenäkin.
        (Miehistähän tykkään kaikista)
        On myöskin tyyppejä joista en luullakseni voisi pitää missään tapauksessa. Ymmärtää ehkä voisin kaikkia, ja juuri tuon enneagrammiopin pohjalta.

        Googlettakaapa sanalla Enneagrammi!

        Enpä ole analysoinut tunteitani, ja mielenkiintoinen kun aihe on yritän tässä ja nyt.
        Kaikilla tunteilla on merkitystä ja johonkin suuntaan voimaa antavat, näin ajattelen ja kerronko?
        Nuorena rakastuneena elämä edessä uutena ja odottamassa miten minä sinne rattaisiin sopeudun, oli helppoa kaikki mihin ryhdyin, oliko siihen jotenkin tuo onnellisuus osallisena, ainakin tunsin itseni varmaksi ja kaikki uusi oli mielenkiintoinen haaste.
        Viha on hetkellistä ja ohimenevää, sillä ei ole voimia antavaa ominaisuutta ainakaan minuun, se vaan joskus pukkaa mukaan vaikka ei odota, kuten Ruuneperi sanoi sitä mieluummin kiertää.
        Onni on usein kun aamulla herää hyvin nukkuneena ja kauniiseen säähän, vähintään kesään, luonnossa liikkuminen, läheisten tapaaminen, ja oman terveyden tilan hyvä hallinta.
        Tavallaan tässä kirjoittaessa huomaan olevani onnellinen ihminen!


    • Satu*

      Positiivisten tunteiden kanssa on helppoa kaikki toimiminen,
      ja varsinkin sosiaaliset tilanteet niiden vallassa ovat aina onnistuneita ja mieluisia
      niin itselle kuin kanssaihmisillekin.

      Negatiivisia tunteita, niistä ennen kaikkea vihaa pidetään usein pelkästään pahana asiana,
      mutta kyllä viha voi olla käyttövoimanakin toiminnassa, joka on hyvää ja rakentavaa.
      Epäoikeudenmukaisuuden kohteena ollessaan ihminen kokee vihaa.
      Silloin hän voi ajatella: minä näytän vielä! - Ja hänellä voi olla voimia suorituksiinsa enemmän
      juuri vihan ansiosta.

      Viha tietenkin voi olla myös todella pahaa ja tuhoisaa, ellei ihmisellä ole tunteidensa
      tuntemusta ja hallintakykyä. Silloin koko elämänhallintakin voi häneltä puuttua.

      Itsetuntemus on tosi tärkeätä, se, että tunnistaa ja tunnustaa itselleen oikein myös vihansa.

      Ei ole harvinaista, että vihainen peittää itseltäänkin tuon tunteen tyyliin: enhän minä voi häntä vihata!
      Se on pahempi asia, sillä tiedostamaton tunne voi olla tuhoisa jossain uudessa tilanteessa.
      Itsensä tuntemista ei voi kyllin korostaa, jo vanhat viisaat neuvoivat: "Noscete ibsum!", tunne itsesi!

      Tällaisia mietteitä tuli mieleen otsikostasi.

      • vahva tunne

        pyrkii kuitenkin esiin "valepuvussa keittiön kautta", kuten eräs kuuluisa psykologi on muotoillut.
        Ihminen voi silloin vahingoittaa kohdettaan tiedostamattaan.
        Sanotaan, että ylihuolehtiva äiti toimii juuri niin, silti hän uskoo auttavansa lastaan oikeasti.


      • pilvi*
        vahva tunne kirjoitti:

        pyrkii kuitenkin esiin "valepuvussa keittiön kautta", kuten eräs kuuluisa psykologi on muotoillut.
        Ihminen voi silloin vahingoittaa kohdettaan tiedostamattaan.
        Sanotaan, että ylihuolehtiva äiti toimii juuri niin, silti hän uskoo auttavansa lastaan oikeasti.

        on varmaan hyvä suuntaa antavana tiedostaa oma ihmistyyppinsä. Tulos toki olikin testin jälkeen se mikä on jo selvinnytkin elämän varrella. Elämä itsessään on ainakin pakoittanut minut rehelliseen itsetutkikintaankin, ei muuten selviä ehjin nahoin. Kuinka ehjänä sitten on pysynyt, kaipa niitä rosoja on kuoreen tullut aika lailla.

        Kaikkein ikävintä on kokea joskus ihmisten epäluuloja toisistaan, kuin luottamus olisi kärsinyt haaksirikon.
        Sellainen ei voi olla hyvä asia kenellekkään. Tietenkään se ei koske lähipiirin ihmisiä, ne suhteet ovat vakaat ja hyvällä pohjalla, jossa voidaan puhua asiat puolin ja toisin avoimesti. Kaikilla ei ole sitäkään, mutta hyvä on silloin mennä itseensä ja tarkistaa mikä on osuuteni ja korjata tilanne, niin kauan kuin on mahdollista. Tai kovettua! Jokainen valitsee mikä sopii hänen luonteelleen......Ja maksaa itse.
        Me voimme tulkita ihmisiä väärinkin, motiivejaan ym. Valitettavasti se on enenevä piirre joissakin vanhuksissa. Kaikenlaista on elämässä, mihin joutuu ottamaan kantaa jos viitsii, karsiahan siinä täytyy epäolennaiset asiat pois. Ihanaahan elämä on niin kauan kuin sitä riittää:D


      • etsivivä-amadeus
        pilvi* kirjoitti:

        on varmaan hyvä suuntaa antavana tiedostaa oma ihmistyyppinsä. Tulos toki olikin testin jälkeen se mikä on jo selvinnytkin elämän varrella. Elämä itsessään on ainakin pakoittanut minut rehelliseen itsetutkikintaankin, ei muuten selviä ehjin nahoin. Kuinka ehjänä sitten on pysynyt, kaipa niitä rosoja on kuoreen tullut aika lailla.

        Kaikkein ikävintä on kokea joskus ihmisten epäluuloja toisistaan, kuin luottamus olisi kärsinyt haaksirikon.
        Sellainen ei voi olla hyvä asia kenellekkään. Tietenkään se ei koske lähipiirin ihmisiä, ne suhteet ovat vakaat ja hyvällä pohjalla, jossa voidaan puhua asiat puolin ja toisin avoimesti. Kaikilla ei ole sitäkään, mutta hyvä on silloin mennä itseensä ja tarkistaa mikä on osuuteni ja korjata tilanne, niin kauan kuin on mahdollista. Tai kovettua! Jokainen valitsee mikä sopii hänen luonteelleen......Ja maksaa itse.
        Me voimme tulkita ihmisiä väärinkin, motiivejaan ym. Valitettavasti se on enenevä piirre joissakin vanhuksissa. Kaikenlaista on elämässä, mihin joutuu ottamaan kantaa jos viitsii, karsiahan siinä täytyy epäolennaiset asiat pois. Ihanaahan elämä on niin kauan kuin sitä riittää:D

        ja nykyisin jos hellyyttä,siis myötätuntoa osoitat oppilasta kohtaan,olet sairas.
        Onko yhteiskunta menossa,tietokoneaikaan tunteiden kieltämiseen,se kone antaa sinulle ja lapsille ystävän ja mummi rahat.
        Jotain tarvitsis tehdä,ystävyys mitataan ketjujen pituudella
        Olemme suuntaaantavia kerrotaan asiaa,annetaan suunta nuorisolle.
        Minulla noita ripariikäisiä pari tyttöä,ei heihin niin helpolla yhteyttä saa,kun rahan jättää pois..
        Mummiin otetaan yhteyttä,kun pankkitili on tyhjä,


      • Atolfia
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

        ja nykyisin jos hellyyttä,siis myötätuntoa osoitat oppilasta kohtaan,olet sairas.
        Onko yhteiskunta menossa,tietokoneaikaan tunteiden kieltämiseen,se kone antaa sinulle ja lapsille ystävän ja mummi rahat.
        Jotain tarvitsis tehdä,ystävyys mitataan ketjujen pituudella
        Olemme suuntaaantavia kerrotaan asiaa,annetaan suunta nuorisolle.
        Minulla noita ripariikäisiä pari tyttöä,ei heihin niin helpolla yhteyttä saa,kun rahan jättää pois..
        Mummiin otetaan yhteyttä,kun pankkitili on tyhjä,

        oli Satun aforismi. Meninpä minäkin testaamaan itseni ja oikein huvitti, miten nappiin testi osui loppupäätelmässään. Oli siellä lopussa muuan lause, jota en heti allekirjoita, mutta muuten oli OK.

        Tässä iässä on jo oppinut tunteitaan hallitsemaan. Viha, jonka tunteen olen kohdannut jonkun kerran elämässäni. Ne olen työntänyt taka-alalle, mutta tunnen yhä sen vihantunteen, kun nämä tapaukset tulevat mieleeni.

        Nuorna tuntemani huumaava rakkaus ei enää nosta päätään, mutta sellainen lempeä tunne toisesta pitämisestä on tallella, eiköhän se jonkinlaista rakkautta kuitenkin lie.

        Lämmin tunne, mitä tuntee lapsiaan ja lastenlapsiaan kohtaan. Jotenkin näin vanhemmiten ovat tunteet kuitenkin melko pinnalla. Kyyneleet tulevat herkästi kuunnellessaan esim. lasten laulua tai eläinten tai lasten huonosti kohtelu saa herkistymään.

        Kyllähän viha voi olla kantavana voimana silloin kun vihan nostattama tapahtuma on ajankohtainen.
        Siitä tilasta pitää kuitenkin päästä nopeasti pois, koska viha on myös tuhoava tunne.

        Näitten tunteitten kanssa on tämä elämä tähän pisteeseen saatu. Tyytyväinen olen, että näinkin olen pärjännyt.


      • Seku
        Atolfia kirjoitti:

        oli Satun aforismi. Meninpä minäkin testaamaan itseni ja oikein huvitti, miten nappiin testi osui loppupäätelmässään. Oli siellä lopussa muuan lause, jota en heti allekirjoita, mutta muuten oli OK.

        Tässä iässä on jo oppinut tunteitaan hallitsemaan. Viha, jonka tunteen olen kohdannut jonkun kerran elämässäni. Ne olen työntänyt taka-alalle, mutta tunnen yhä sen vihantunteen, kun nämä tapaukset tulevat mieleeni.

        Nuorna tuntemani huumaava rakkaus ei enää nosta päätään, mutta sellainen lempeä tunne toisesta pitämisestä on tallella, eiköhän se jonkinlaista rakkautta kuitenkin lie.

        Lämmin tunne, mitä tuntee lapsiaan ja lastenlapsiaan kohtaan. Jotenkin näin vanhemmiten ovat tunteet kuitenkin melko pinnalla. Kyyneleet tulevat herkästi kuunnellessaan esim. lasten laulua tai eläinten tai lasten huonosti kohtelu saa herkistymään.

        Kyllähän viha voi olla kantavana voimana silloin kun vihan nostattama tapahtuma on ajankohtainen.
        Siitä tilasta pitää kuitenkin päästä nopeasti pois, koska viha on myös tuhoava tunne.

        Näitten tunteitten kanssa on tämä elämä tähän pisteeseen saatu. Tyytyväinen olen, että näinkin olen pärjännyt.

        En sano tätä omana ajatuksenani, vaan olen lukenut jonkun viisaan kirjoittamana, että jos kannamme kaunaa, tai vihaamme jotain ihmistä, olemme hänen vankejaan.
        Niin se saattaa olla. Ajatusenergiamme on sidottu tuntemaan vihan tunnetta.

        Anteeksi antaminen on vaikeaa, eikä sitä kannata edes yrittää omin voimin. Antaa vihan velloa aikansa! Iitse olen kokenut kohdallani, että Korkeimman apua pyytämällä "leppyminen" tulee kuin huomaamatta mieleni maailmaan. Unohdan, teen hyvää minua kaltoin kohdelleelle ihmiselle.

        Raamattukin kehottaa."Siunatkaa, että siunauksen perisitte".

        Selainen nurinkurinen ilmiö tapahtuu myöskin, että meille pahaa tehnyt vikoilee, häntä harmittaa ja suututtaa, kun näkee ilkeytensä kohteen voivan hyvin, olevan vapautunut ja onnellinen.
        Vaikka emme sitäkään tahtoisi, niin se on sitä syyn ja seurauksen lakia.


      • *Kukkahame*
        Seku kirjoitti:

        En sano tätä omana ajatuksenani, vaan olen lukenut jonkun viisaan kirjoittamana, että jos kannamme kaunaa, tai vihaamme jotain ihmistä, olemme hänen vankejaan.
        Niin se saattaa olla. Ajatusenergiamme on sidottu tuntemaan vihan tunnetta.

        Anteeksi antaminen on vaikeaa, eikä sitä kannata edes yrittää omin voimin. Antaa vihan velloa aikansa! Iitse olen kokenut kohdallani, että Korkeimman apua pyytämällä "leppyminen" tulee kuin huomaamatta mieleni maailmaan. Unohdan, teen hyvää minua kaltoin kohdelleelle ihmiselle.

        Raamattukin kehottaa."Siunatkaa, että siunauksen perisitte".

        Selainen nurinkurinen ilmiö tapahtuu myöskin, että meille pahaa tehnyt vikoilee, häntä harmittaa ja suututtaa, kun näkee ilkeytensä kohteen voivan hyvin, olevan vapautunut ja onnellinen.
        Vaikka emme sitäkään tahtoisi, niin se on sitä syyn ja seurauksen lakia.

        Ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti, himo, tässä nämä pahimmat joihin kuolee!

        En kai ole koskaan joutunut vihan kanssa vastakkain, kateuden kyllä se lienee yleisempi, tuo viha minusta on voimakas ja suorastaan paha, että sodat ja murhat voivat olla vihan tuotteita.

        Vihasta voi muovailla laatutuotteen ja kutsua sitä vaikka suomalaiseksi sisuksi, se on todellinen täsmätuote, monessa sitä tarvitaan ja käytetään ainakin pitkäkantoisissa projekteissa hyödyksi.


      • Katleija-yksi
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti, himo, tässä nämä pahimmat joihin kuolee!

        En kai ole koskaan joutunut vihan kanssa vastakkain, kateuden kyllä se lienee yleisempi, tuo viha minusta on voimakas ja suorastaan paha, että sodat ja murhat voivat olla vihan tuotteita.

        Vihasta voi muovailla laatutuotteen ja kutsua sitä vaikka suomalaiseksi sisuksi, se on todellinen täsmätuote, monessa sitä tarvitaan ja käytetään ainakin pitkäkantoisissa projekteissa hyödyksi.

        Vihasta näyttää olevan moneksi. Ei ole ihmistä, joka ei olisi kokenut vihan tunnetta. Vihan tunteen kroonistuessa, se ei voi olla rakentavaa. Se voi olla tuhoavaa ja jopa katkeroittaa ihmisen. Pahinta on siitä seuraavat teot. Monet ovat tekijät, jotka vihaa aiheuttavat. Tässä tuli mieleen vaikka epäoikeudenmukaiden kokeminen yhteiskunnassa, ja etenkin se ettei pysty siihen mitenkään itse vaikuttamaan.
        Sitten jotenkin helpommin hoidettavissa, mutta ei helppo viha, toiseen ihmiseen kohdistuva. Siinä on anteeksiantamisen ja sopimisen mahdollisuus, joka ei ole kaikille helppoa.
        Viha, vihastuminen ja suuttuminen ovat jotenkin eri asteisia. Äkkipikainen ihminen voi vihastua tulisestikin, mutta leppyy nopiaan. Jälkihoito pitäisi muistaa, sillä vastapuoli voikin olla pitkävihainen.

        Kaikkein raadollisempaa on mielestäni vihan lietsominen. Tästä on maailmassa paljon karmeita esimerkkejä. Se liittyy vallanhimoon ja massojen hallintaan


      • pilvi*
        Katleija-yksi kirjoitti:

        Vihasta näyttää olevan moneksi. Ei ole ihmistä, joka ei olisi kokenut vihan tunnetta. Vihan tunteen kroonistuessa, se ei voi olla rakentavaa. Se voi olla tuhoavaa ja jopa katkeroittaa ihmisen. Pahinta on siitä seuraavat teot. Monet ovat tekijät, jotka vihaa aiheuttavat. Tässä tuli mieleen vaikka epäoikeudenmukaiden kokeminen yhteiskunnassa, ja etenkin se ettei pysty siihen mitenkään itse vaikuttamaan.
        Sitten jotenkin helpommin hoidettavissa, mutta ei helppo viha, toiseen ihmiseen kohdistuva. Siinä on anteeksiantamisen ja sopimisen mahdollisuus, joka ei ole kaikille helppoa.
        Viha, vihastuminen ja suuttuminen ovat jotenkin eri asteisia. Äkkipikainen ihminen voi vihastua tulisestikin, mutta leppyy nopiaan. Jälkihoito pitäisi muistaa, sillä vastapuoli voikin olla pitkävihainen.

        Kaikkein raadollisempaa on mielestäni vihan lietsominen. Tästä on maailmassa paljon karmeita esimerkkejä. Se liittyy vallanhimoon ja massojen hallintaan

        ehkä vaikeimmin tajuttavissa. Yleensä ihminen jolla on ristiriitoja itsensä kanssa. Jollakin kapealla alueella voi silloin olla vuorovaikutusta, riippuen siitä kuinka hyvin toistensa taustan tuntee.
        Luonteiden erilaisuus tekee myös törmäyksiä, useimmin sille herkemmälle osapuolelle. On ihmisiä jotka suoraviivaisuudessaan saattavat aiheuttaa sulkeutuneemmalle tosi vaikeita tilanteita, jolloin toinen sulkeutu täysin, saattaa vihatakin, vaikka ei haluaisikaan.

        Yleensä ei kukaan reagoi, jollei ihmiset itse kerro vaikeuksistaan, mutta siinä on omat riskinsä saada "nenilleen"sille joka yrittää lähestyä. Opittavaaa on---ja se on hieno asia:D

        Taisin mennä tunteiden käsittelyssä surun ajatuksiin, joita tuo elämä joskus kun ei täysin toisiaan ymmärretä.


    • Ilmari Kiannon kirja "Pyhä viha" kritisoi kirkkoa ja papistoa kristinuskon totuuden vääristelystä ja tekopyhyydestä. Raamatun pyhällä vihalla tarkoitetaan kai sitä, että Jumala vihaa syntiä. Monessa kohdin puhutaan Hänen vihastumisestaan, varsinkin vanhassa Testamentissa, vedenpaisumuskin oli osoitus tästä. Samaa henkeä on vanhassa (ja kammottavassa) ohjeessa : Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Välinpitämättömyys rajojen asettamisessa ei ole oikeaa rakkautta sekään. Raamatun vihan sanoman käsitän siten, että rakkaus ja armo ovat vihaa suuremmat.

      Eivät viha ja rakkaus oikeastaan ole toistensa vastakohtia, välinpitämättömyys on pahempaa. Vihaiset nuoret miehet ja tietysti myös naiset ovat omiaan epäkohtien paljastamisessa , taiteilijoitten tehtävä on usein ollut ravistella vaikkapa vihan vimmassa hereille hyvinvoinnin turruttamat ihmiset. Epäoikeudenmukaisuus on vihattavimpia asioita, mutta sen harjoittajat voivat naamioitua kuin sudet lammasten vaatteisiin. Nuoruudessa jaksoi maailmanparantajan tulisella sielulla vihata ja rakastaa, nyt on kaikki haaleampaa. Traagista on, että jotkut nuoret kääntävät vihan tunteet itseensä, alkavat sairastaa anoreksiaa, viillellä itseään, masentuvat syvästi. Aikamme on tietyssä mielessä lapsivihamielinen. Tässä olisi ainesta moneen pitkään pohdintaan meillä isovanhemmillakin.

      Paljon on tässä ketjussa kypsien ihmisten ajatuksia aiheesta, ja kun kiitosta tulee niin harvoin jaetuksi, kiitänkin teitä kaikkia. Hyvä että tunteiden tunnistusta täälläkin otetaan esille , kyllä siinä on läksyä eliniäksi. Tervettä on antaa temperamenttinsa välillä kuohahtaa, vihastua ja ihastua, ei sillä ole vihan kanssa mitään tekemistä. Mielelläni minäkin kyllä katselisin peilistä hillittyä ladyä.

      • Satu*

        Vihan tunne on ihmisessa aivan oikeutettua ja luonnollista. Aivan turhaan sitä pidetään pahana,
        se on yksi Luojan luomista tunnetiloistamme. Hyväksykäämme se sellaisena.

        Vihakäyttäytyminen on toinen asia.
        Muistan Esko Salmisen jossain haastattelussa sanoneen, että "kantapään kautta katuun" on hyvä
        purkaa vihaiset ja katkerat tunteensa, joita jokaisella välillä on.
        Näin kerran pienen lapsen, jota muut eivät ottaneet leikkiinsä, saavan raivonpuuskan.
        Pienelle lapselle se on luonnollista vihakäyttäytymistä.

        Aikuinen voi mennä vihantunteen aiheuttaneen ihmisen luokse ja keskustella asiasta,
        pilkkoa sitä ja tarkastella, päätyä kenties kompromissiin,
        siis ratkaisuun, jossa molemmat tekevät myönnytyksiä.
        Tai toinen voi jollain tavalla korvata aiheuttamansa pahan, jolloin tilanne rauhoittuu.
        Aikuiselle harvoin tulee primitiivireaktiota, koska hän hallitsee tunnetilansa
        ja löytää aina tien ulos vihantunteesta, johon ei kannata jäädä.

        Nyt olemme keskittyneet vain yhteen tunteeseen, vihaan, jonka Ruuneperi avauksessaan otti esiin
        ja jonka hän oli huomannut voivan olla myös hyvien asioiden rakennuspuuna. Parempia ja kestävämpiä rakennuksia tehdään rakkauden, ystävyyden, hellyyden, myötätunnon ja hoivaamistunteiden vallassa.

        Tunteiden kirjohan on suuri kuin spektri, suurempikin sitä, mutta nyt tätä avauksen aihetta pyörittelin.


      • Seku

        Tähän ketjuun ovat osallistuneet syvällisesti ajattelevat, järkevät ihmiset.
        Muutkin, ketjuun osallistumattomat ovat luullakseni "täysissä järjissään olevia", mutta mainitsen vain heidät, jotka tässä ova tuoneet ajatuksiaan julki.

        Ynnämuu mainitsi itsehillinnästä, eli ilman hätiköintiä tehdyistä päätöksistä.
        Omaa miestäni arvostan juuri tuon harkintakyvyn takia.
        Hän toimi työelämänsä aikana virassa, missä hänen epämieluisiin velvollisuuksiinsa kuului rankaisu.
        Hänen tuli määrätä jopa putkarangaistukseen jokin sääntöjä rikkonut "alaisensa".

        Mieheni kertoi sen verran toimenkuvastaan, että asioihin tuli perehtyä, niitä tutkia ja puntaroida, eikä toimia sokeasti ohjesäännöissä pitäytyen.

        Kunnioitan ukkoni humaanisuutta ja ajattelukykyä. Lomalta toistuvasti myöhästynyt romaanipoika joutui "poteroon", mutta ratsuväkipataljoonan upseerina mieheni "toisella kädellä", rohkaisi häntä, pannen hänen koko hevostallien vastaavaksi.
        Poika ei puntannut enää, ei myöhästynyt lomilta ja sanoi asepalveluksesta vapautuessaan. " Sie yliluti oot kunno mie."

        Noista ajoiata on kulunut jo yli 40-vuotta ja yliluti on monta arvomerkkiä ylempi eläkeukko, mutta samaa viisautta havaitsen hänen osoittavan edelleenkin, näinäkin päivinä, vieläpä potentuoituneena.


      • demeter
        Seku kirjoitti:

        Tähän ketjuun ovat osallistuneet syvällisesti ajattelevat, järkevät ihmiset.
        Muutkin, ketjuun osallistumattomat ovat luullakseni "täysissä järjissään olevia", mutta mainitsen vain heidät, jotka tässä ova tuoneet ajatuksiaan julki.

        Ynnämuu mainitsi itsehillinnästä, eli ilman hätiköintiä tehdyistä päätöksistä.
        Omaa miestäni arvostan juuri tuon harkintakyvyn takia.
        Hän toimi työelämänsä aikana virassa, missä hänen epämieluisiin velvollisuuksiinsa kuului rankaisu.
        Hänen tuli määrätä jopa putkarangaistukseen jokin sääntöjä rikkonut "alaisensa".

        Mieheni kertoi sen verran toimenkuvastaan, että asioihin tuli perehtyä, niitä tutkia ja puntaroida, eikä toimia sokeasti ohjesäännöissä pitäytyen.

        Kunnioitan ukkoni humaanisuutta ja ajattelukykyä. Lomalta toistuvasti myöhästynyt romaanipoika joutui "poteroon", mutta ratsuväkipataljoonan upseerina mieheni "toisella kädellä", rohkaisi häntä, pannen hänen koko hevostallien vastaavaksi.
        Poika ei puntannut enää, ei myöhästynyt lomilta ja sanoi asepalveluksesta vapautuessaan. " Sie yliluti oot kunno mie."

        Noista ajoiata on kulunut jo yli 40-vuotta ja yliluti on monta arvomerkkiä ylempi eläkeukko, mutta samaa viisautta havaitsen hänen osoittavan edelleenkin, näinäkin päivinä, vieläpä potentuoituneena.

        ja viisaita pohdintoja Teillä. En ehtinyt eilen osallistumaan, mutta aihe ei jättänyt rauhaan.

        Tuntuu, että vanhempana tunteet tulevat selkeämmin pintaan, vaikka eivät ehkä ole niin voimallisia kuin nuorempana. Valitettavasti myös ne tunteet, joita ei tahtoisi itsellään olevan tulevat vaatimaan huomiota,
        siis viha, kateus, katkeruus ja mitä kaikkea muuta.

        Tahtoisin ajatella, että niin kuuluukin olla, että nyt olisi aika kohdata itsessään myös "varjo", ottaa nämä huonot puolet omiin nimiinsä, työstää niitä ja sitten vapautua niistä. Ainakin minulla näissä riittää varmasti työmaata loppuelämäksi. Tietenkin pitää varoa sitä, ettei jää niitä märehtimään, että vaan näkee myös että "kauneutta on/iloa on/rakkautta on" kuten Eeva Kilpi runossaan muistutti.


    • Kuuskymppisistä

      tulin myös ja täytyy sanoa, viisaita kirjoituksia on mielenkiintoista lukea. Kiitän.

      • kuuskymppisistä:lle

        Olisit nyt itse kirjoittanut niitä viisaita, kun ihan kuusikymppisitä tulit tänne lukemaan ikivanhoja juttuja, nostaaksesi ne pramille.

        Kaikki muistavat ne jo lukeneensa, mutta Sinun viisaita ja mielenkiintoisia sanojasi tuossa nostavassa viestissä kovin vähän.

        Ei oikein näin lukijalle selvinnyt millaisia ajatuksia sinulla on, mikä sinua kiinnostaa ja mistä haluaisit keskustella, koska joku täälläkin haluaa keskustella, ei vain lukea vanhoja juttuja.

        Oliko sinulta tuossa ketjussa joku kuolematon ajatus jonka nyt haluat muidenkin tietävän.
        Kertoisitko, voisimme tutustua paremmin.


    • Parempi sanoa,

      ''on ollut'', enää ei ole.

    • yäk-pois

      Nykyisinhän täällä on vain noita v-lijoita, näyte tuossa
      klo 09.03.

      • Samat sanat

        ''yäk-pois''

        Se on nyt täällä näiden palstan pilanneiden henki. en koskaan mene heidän ketjuihinsa, miksi menisin.


    • *Kukkahame*

      Hyvä ketju kunnes nostettiin järjen puutteessa uudestaan raiskattavaksi, yksi ja sama joka on saanut *Kukkahameen* hampaisiinsa, siinä sitä pureskeltavaa riittääkin,
      sotkee raukka vielä kellohameenkin, joka todellisuudessa on varman tiedon mukaan aivan eri ihminen, kirjoitteli rekatulla chatissa joskus yli 10v sitten, on tainnut jättää tämän hajun kun jatkuva jankutus ei ota loppuakseen.

      Muistelisin että oli neljän porukka joista tämä kellohame oli yksi, ei ole mies eikä mikään jos ei vanhaa heilaansa löydä, näin se on pääteltävissä ettei vastarakkautta vaan pelkkää houretta hajulta, kyllästyy siihen vekkihameetkin.

    • åäpozgrkfq' v

      Hajun nostama tulkoon vaikka viistoistavuotiaista, samaa paskaa aamusta iltaan

    • SURKEAT

      Viinan pilaamat aivot väkivaltarikollisella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2467
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1491
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1271
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      99
      1169
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1037
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      1010
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      931
    Aihe