Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

väikkäri ja palkka

gnfgd

Eräs ystäväni suorittaa maisterintutkintoa ja sanoi että jos hän ei saa valmistumis jälkeen töitä, niin kai hänen on pakko alkaa vääntämään väikkäriä ja saada sitten palkaksi vaivaset 1800,-

Tämä varmaan on aine- ja yliopisto kohtaista, mutta minä kun olen luullut, että ei väikkäriäkään voi alkaa tekemään noin vain. Pitää hakea ensin tutkijakoulutuspaikkaa ja saa olla iloinen jos saa vielä yliopistolta tutkijapalkkaa, monen joutuvat hakemaan itse rahoitusta säätiöiltä.

5

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa

      todennäköisesti ystäväsi on hyvä opinnoissaan ja tuntee alan. Olin itse samassa tilanteessa valmistumisen aikoihin. Joillain aloilla suurin työllistäjä on yliopisto. Jatko-opiskelijaksi pääsee helposti, mutta tutkijakoulupaikka (palkalla) on jo sitten vaikeampi pala. Yleensä väitöskirjoja tehdään projekteissa, joilla on rahoitus ja siitä maksetaan jatko-opiskelijan palkka. Liian usein jatko-opiskelija on kuitenkin akateeminen duunari, jolla teetetään kaikki paskaduuni, jollei ole todella itsenäinen/jämäkkä/kova väitöskirjan valmiiksi saattamiseen. Jos onnistuu löytämään hyvän ohjaaja, jolla on hyvät akateemiset referenssit ja ryhmästä julkaistaan myös säännöllisesti väitöskirjoja, niin on mahdollista ehkä oppiakin jotain ja saada väitöskirjan tehtyä ilman ohjaajasta/työilmapiiristä johtuvaa loppuunpalamista. Olen itse työntämässä omaa väitöskirjaani eteenpäin ilman ohjaajani tukea ja kunnollista ohjausta. Haukut tulee teen niin tai näin. Onneksi teen yhteistyötä muiden ryhmien kanssa joten saan järkevää palautetta muilta tutkimuksen ammattilaisilta ja uskallan jatkaa työtäni eteenpäin.

      • thrdht

        Se kun siinä onkin hän ei ole mikään hyvä opiskelija, korkeintaan keskinkertainen. Itseäni hieman ärsyttää, että väitöskirja olisi vähän niin kuin takaportti paremmille ansioille kuin vain työttömyyskorvaus. Hän siis opiskelee luonnontieteellisellä alalla ja jos ei ole riittävän hyvä saamaan työpaikkaa miten hyvä tutkija voi olla kyseessä? (toisin voi olla humanistisilla tms. aloilla)


      • ...
        thrdht kirjoitti:

        Se kun siinä onkin hän ei ole mikään hyvä opiskelija, korkeintaan keskinkertainen. Itseäni hieman ärsyttää, että väitöskirja olisi vähän niin kuin takaportti paremmille ansioille kuin vain työttömyyskorvaus. Hän siis opiskelee luonnontieteellisellä alalla ja jos ei ole riittävän hyvä saamaan työpaikkaa miten hyvä tutkija voi olla kyseessä? (toisin voi olla humanistisilla tms. aloilla)

        No vastaan vaikka lähestymistapasi ystävääsi onkin hiukan "outo".

        Aluksi voin taata, että ainakaan keskimäärin väikkärin tekeminen ei ole tulevaisuuden ansioita ajatellen taloudellisesti kannattava veto. Toiseksi, sen aloittamiseen riittää virallisesti ainakin omassa yliopistossani keskinkertainen suoritus, eli kolmosen keskiarvo. Kolmanneksi, kokemus on osoittanut, etteivät perusopinnoissa parhaiten menestyneet välttämättä ole parhaita tutkimuksen tekijöitä. Väikkäri on rankka putki, jossa on pakko sietää parhaillaan jatkuvia epäonnistumisia vaikka kuinka rankasti tekisi töitä ja toisille se ei vaan sovi. Systeemin pitäisi pitää huoli siitä, että kykenemättömät putoavat pois mutta näin ei aina käy ja proffat puskevat läpi kehnoja töitä. Luonnontiedealalla on lähes normi tehdä nippuväitös, eli tulokset pitää vuosien varrella saada julkaistua kv-lehdissä. Se omalta osaltaan pitää yllä jonkinlaista tasoa mutta vaihtelee luonnollisesti.

        Luonnontiedealalla ei toisaalta ole mitenkään pakollista hakea tutkijakoulupaikkaa. Tutkimusryhmässä saattaa olla esim. 10 ihmistä ja vain 1-2 saavat tutkijakoulusta palkkansa. Rahoituksen lähteitä on useita ja lisäksi apurahamahdollisuus (kaikkein huonoin kylläkin). Mikään palkka ei päätä huimaa varsinkaan alussa mutta tulee niillä jotenkin toimeen sen ajan kun pitää. Kaverillesi saattaa olla väläytelty jatko-opintomahdollisuutta tai vastaavasti haahuilee omiaan. Kaikki on mahdollista.


      • aloittaja.
        ... kirjoitti:

        No vastaan vaikka lähestymistapasi ystävääsi onkin hiukan "outo".

        Aluksi voin taata, että ainakaan keskimäärin väikkärin tekeminen ei ole tulevaisuuden ansioita ajatellen taloudellisesti kannattava veto. Toiseksi, sen aloittamiseen riittää virallisesti ainakin omassa yliopistossani keskinkertainen suoritus, eli kolmosen keskiarvo. Kolmanneksi, kokemus on osoittanut, etteivät perusopinnoissa parhaiten menestyneet välttämättä ole parhaita tutkimuksen tekijöitä. Väikkäri on rankka putki, jossa on pakko sietää parhaillaan jatkuvia epäonnistumisia vaikka kuinka rankasti tekisi töitä ja toisille se ei vaan sovi. Systeemin pitäisi pitää huoli siitä, että kykenemättömät putoavat pois mutta näin ei aina käy ja proffat puskevat läpi kehnoja töitä. Luonnontiedealalla on lähes normi tehdä nippuväitös, eli tulokset pitää vuosien varrella saada julkaistua kv-lehdissä. Se omalta osaltaan pitää yllä jonkinlaista tasoa mutta vaihtelee luonnollisesti.

        Luonnontiedealalla ei toisaalta ole mitenkään pakollista hakea tutkijakoulupaikkaa. Tutkimusryhmässä saattaa olla esim. 10 ihmistä ja vain 1-2 saavat tutkijakoulusta palkkansa. Rahoituksen lähteitä on useita ja lisäksi apurahamahdollisuus (kaikkein huonoin kylläkin). Mikään palkka ei päätä huimaa varsinkaan alussa mutta tulee niillä jotenkin toimeen sen ajan kun pitää. Kaverillesi saattaa olla väläytelty jatko-opintomahdollisuutta tai vastaavasti haahuilee omiaan. Kaikki on mahdollista.

        Vaikka ystävästäni pidänkin, en hänen aseenteestaan tähän asiaan.
        Muitakin on liikkeellä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3400607
        "Itse menin tutkijaksi, koska sinne helpolla pääsi"

        Jos ihmiset oikeasti asennoituu näin, miten käy koko suomalaisen tieteellisen tutkimuksen? Voin olla vanhanaikainen, mutta mielestäni tutkijalla pitäisi olla jonkinlainen intohimo asiaansa, eikä teen nyt tätä koska en keksinyt muuta. Jos haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, miksi edes vaivautua yliopistoon?


    • Yks vaan

      Minulla ei ole tutkijakoulutuspaikkaa, vaan olen projektitutkijana töissä hieman alle 3000e/kk palkalla. Päätoimisesti teen tutkimusta ja muita projektitöitä, joista osa sitten edistää itse väitöstä. Käytännössä teen väitöskirjaa n. 1-2v hitaampaa tahtia, kun tutkijakoulun rahoittama tutkija mutta toisaalta saan 4-5 kertaa enemmän julkaisuja ja paljon kokemusta erilaisten töiden tekemisestä, mm. projektijohtamisesta.

      Väikkäriä voi tehdä, jos saa jatko-opiskelupaikan ja ohjaajan. Esimerkiksi yritysmaailmassa on henkilöitä, joiden tarkoitus on väitellä jollain aikataululla, vaikka pääasiallinen palkka tulee firmalta.

      Tutkijakoulu ei ole välttämätön, ei aina edes hyödyllinen. Esimerkiksi minulle se tarkoittaisi palkanalennusta, vähemmän mielenkiintoisia työtehtäviä jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe