KOKEMUKSIA SÄHKÖPYÖRÄSTÄ?

Boris Jeltsin

Kevät tulee ja olen päättänyt hankkia uuden pyörän. Nyt olen lukenut paljon sähköpyöristä ja mielenkiintoni on todella herännyt. Maksavat kyllä paljon, mutta polkeminen ilmeisesti mukavan vaivatonta? Tarkoitus olisi alkaa liikkumaan työmatkat (vajaa 10 km) pienemmällä hikoilulla.
Mutta.. onko kenelläkään kokemuksia sähköpyöristä? Saa neuvoakin pyörän ostossa, minä kun en tiedä niistä paljoakaan..

48

11935

    Vastaukset

    • Kokemusta ei ole, mutta pyörää hankkiessa kannattaa pyörän yleisen laadun lisäksi kiinnittää huomiota ainakin sähkömoottorin ohjausjärjestelmään. Noitahan on ainakin kolmea lajia.

      1) Sähkömoottori vääntää täydellä teholla aina kun poljet, kunnes nopeus on 25 km/h.

      2) Pyörässä on "kaasukahva", jolla sähköavun määrää voi polkiessa säätää.

      3) Sähkömoottorin teho riippuu siitä, kuinka suurella voimalla itse poljet. Kun poljet kevyemmin sähkömoottori avustaa vähemmän ja kun käytät enemmän voimaa polkemiseen sähkömoottorikin avustaa suuremmalla teholla.


      • heheh kirjoitti:

        Malli on vanhan ns. sähköavusteinen malli ?
        Kehittyneimmässä mallissa on sitten poljennon ohitustoiminto , eli ovat oikeita sähkökäyttöisiä polkupyöriä ;D

        http://images.google.fi/images?hl=fi&client=firefox-a&hs=eoK&rls=org.mozilla:fi:official&q=electric bicycle&um=1&ie=UTF-8&ei=hBi...

        Juu, sähköpyöriä tosiaan on kahden laisia. Noita sähköavusteisia polkupyöriä, jotka avustavat ainoastaan silloin, kun ajaja polkee, ja sitten ns. sähköpolkupyöriä joilla voi ajella polkemattakin. En tiennyt, että noita varsinaisia sähköpyöriäkin on Suomessa myynnissä.

        Lainsäädäntö käytännössä kieltää sellaisen sähköpolkupyörän käytön liikenteessä, jolla voi ajella myös polkematta itse. Tuollainen pyörä tulisi rekisteröidä mopoksi, ennen kuin sillä saa ajaa tieliikenteessä. Käytännössä mopoksi rekisteröintikin saattaa olla ongelmallista, jos pyörän varustelu ei täytä mopon vaatimuksia. Lisäksi mopo pitää luonnollisesti vakuuttaa, eikä sillä saa ajaa kevyenliikenteenväylillä, ellei sitä ole erikseen sallittu.

        Tämän takia vaihtoehdot, joita kannattaa edes ajatella tieliikenteessä käytettäviksi ovat käytännössä sähköavusteinen polkupyörä, ja oikea 45 km/h nopeudella kulkeva sähkömopo. Polkematta liikkuvat sähköpolkupyörät voi unohtaa heti kättelyssä.


      • Mihail G. kirjoitti:

        Juu, sähköpyöriä tosiaan on kahden laisia. Noita sähköavusteisia polkupyöriä, jotka avustavat ainoastaan silloin, kun ajaja polkee, ja sitten ns. sähköpolkupyöriä joilla voi ajella polkemattakin. En tiennyt, että noita varsinaisia sähköpyöriäkin on Suomessa myynnissä.

        Lainsäädäntö käytännössä kieltää sellaisen sähköpolkupyörän käytön liikenteessä, jolla voi ajella myös polkematta itse. Tuollainen pyörä tulisi rekisteröidä mopoksi, ennen kuin sillä saa ajaa tieliikenteessä. Käytännössä mopoksi rekisteröintikin saattaa olla ongelmallista, jos pyörän varustelu ei täytä mopon vaatimuksia. Lisäksi mopo pitää luonnollisesti vakuuttaa, eikä sillä saa ajaa kevyenliikenteenväylillä, ellei sitä ole erikseen sallittu.

        Tämän takia vaihtoehdot, joita kannattaa edes ajatella tieliikenteessä käytettäviksi ovat käytännössä sähköavusteinen polkupyörä, ja oikea 45 km/h nopeudella kulkeva sähkömopo. Polkematta liikkuvat sähköpolkupyörät voi unohtaa heti kättelyssä.

        Mutta jos luulee että sitä ei tarvitse polkea niin kyllä petty. Sähköpyörän paino on sinäänsä oma tarina. Jos patteri loppu ja joudut polkemaan ylämäkeä ja vastatuulessa niin raskas on. Niistä kehutaan paljon mainoksissa mutta todellisuudessa ei toimi sillä tavalla. Eräs työkaveri osti sellaisen vempeleen hän painaa sunnillen 75 - 80 kiloo, hän kertoi että: Uudesti latutuva paristo kestää ensimmäisen kerran 10 tuntia ladata. ja vain noin kymmen seitsemän - kahdeksan kilsan ajoa ilman polkemista. Paristot toimii niinkuin kaikki laddavat vehkeet Parran ajokoneet Handsfri puhelimet sun muuta että Söhköpyörää täytyy ladata noin kymmenen kertaa tai enemmän ennen kun se saavuttaa täyden tehon. Lisäksi pitää renkaat olla aina pumpatut kovaksi Jos veltoilla kumilla ajaa niin se syö sähköä >20% enemmän Riippuen kuinka veltot on renkaat.

        Sitten on sinun oma painosi. Nu sähköpyörät on tehty 50 - 65 kiloisille henkilöille. Ei sadan kilon läskimooseksille. Mutta jos sitä vaan käytetään kaupunki ajossa tai ostoksilla niin silloin se voi olla tarpeen hintaa nähden suunnilleen 100€ se voi kannatta mutta ei pitkiin työmatkoihin.


      • pyörähulluko kirjoitti:

        Mutta jos luulee että sitä ei tarvitse polkea niin kyllä petty. Sähköpyörän paino on sinäänsä oma tarina. Jos patteri loppu ja joudut polkemaan ylämäkeä ja vastatuulessa niin raskas on. Niistä kehutaan paljon mainoksissa mutta todellisuudessa ei toimi sillä tavalla. Eräs työkaveri osti sellaisen vempeleen hän painaa sunnillen 75 - 80 kiloo, hän kertoi että: Uudesti latutuva paristo kestää ensimmäisen kerran 10 tuntia ladata. ja vain noin kymmen seitsemän - kahdeksan kilsan ajoa ilman polkemista. Paristot toimii niinkuin kaikki laddavat vehkeet Parran ajokoneet Handsfri puhelimet sun muuta että Söhköpyörää täytyy ladata noin kymmenen kertaa tai enemmän ennen kun se saavuttaa täyden tehon. Lisäksi pitää renkaat olla aina pumpatut kovaksi Jos veltoilla kumilla ajaa niin se syö sähköä >20% enemmän Riippuen kuinka veltot on renkaat.

        Sitten on sinun oma painosi. Nu sähköpyörät on tehty 50 - 65 kiloisille henkilöille. Ei sadan kilon läskimooseksille. Mutta jos sitä vaan käytetään kaupunki ajossa tai ostoksilla niin silloin se voi olla tarpeen hintaa nähden suunnilleen 100€ se voi kannatta mutta ei pitkiin työmatkoihin.

        Unohdin 0 noiossa Euroissa siis 1000€


      • Mihail G. kirjoitti:

        Juu, sähköpyöriä tosiaan on kahden laisia. Noita sähköavusteisia polkupyöriä, jotka avustavat ainoastaan silloin, kun ajaja polkee, ja sitten ns. sähköpolkupyöriä joilla voi ajella polkemattakin. En tiennyt, että noita varsinaisia sähköpyöriäkin on Suomessa myynnissä.

        Lainsäädäntö käytännössä kieltää sellaisen sähköpolkupyörän käytön liikenteessä, jolla voi ajella myös polkematta itse. Tuollainen pyörä tulisi rekisteröidä mopoksi, ennen kuin sillä saa ajaa tieliikenteessä. Käytännössä mopoksi rekisteröintikin saattaa olla ongelmallista, jos pyörän varustelu ei täytä mopon vaatimuksia. Lisäksi mopo pitää luonnollisesti vakuuttaa, eikä sillä saa ajaa kevyenliikenteenväylillä, ellei sitä ole erikseen sallittu.

        Tämän takia vaihtoehdot, joita kannattaa edes ajatella tieliikenteessä käytettäviksi ovat käytännössä sähköavusteinen polkupyörä, ja oikea 45 km/h nopeudella kulkeva sähkömopo. Polkematta liikkuvat sähköpolkupyörät voi unohtaa heti kättelyssä.

        Sähköpolkupyörä joka kulkee vain polkiessa, niin siinä saa olla kilowatin moottori, ja saa kulkea 25km/h, ja ei vaadita ikää eikä ajokorttia

        Sitten on myös ERIKSEEN sähköpyörä, joka toimii myös ilman polkemista, tällöin saa olla kilowatin moottori, ja saa sulkea sen 25km/h, mutta vaaditaan 15v ikä mutta ei mopokorttia.

        Sitten on vielä sähkömopo (mikseipä siinä voisi polkimiakin olla?) jossa saa olla 4 kilowatin moottori, sekä saa kulkea 45km/h, vaaditaan rekisteröinti, liikennevakuutus, 15v ikä, ja mopokortti


      • KiKi. kirjoitti:

        Sähköpolkupyörä joka kulkee vain polkiessa, niin siinä saa olla kilowatin moottori, ja saa kulkea 25km/h, ja ei vaadita ikää eikä ajokorttia

        Sitten on myös ERIKSEEN sähköpyörä, joka toimii myös ilman polkemista, tällöin saa olla kilowatin moottori, ja saa sulkea sen 25km/h, mutta vaaditaan 15v ikä mutta ei mopokorttia.

        Sitten on vielä sähkömopo (mikseipä siinä voisi polkimiakin olla?) jossa saa olla 4 kilowatin moottori, sekä saa kulkea 45km/h, vaaditaan rekisteröinti, liikennevakuutus, 15v ikä, ja mopokortti

        Onko sähköpolkupyörän tehoraja nelinkertaistettu, 250W:sta kilowattiin?

        Mielenkiintoisia rajauksia:
        http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisa...
        Tyyppihyväksyntädirektiiviä ei sovelleta alle 6km/h kulkeviin ajoneuvoihin,
        eikä alle 250W sähkömoottorilla poljettaessa avustettuihin polkupyöriin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköpyörä
        Kertoo samaa 250W moottoritehon rajasta. Näyttää muitakin sähkökulkineita.

        http://extraenergy.org/main.php?language=en&category=information&id=754
        Polkupyörä direktiivin 2002/24/EC mukaan:
        Moottori alle 250W on käytössä vain polkien nopeuteen 25km/h saakka.
        Näiden rajojen yli on mopo.
        Sveitsissä ei ole rajoituksia polkupyörälle.
        TUV Rheinland Berlin Brandenburg on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän 35km/h
        polkien avustettavalle pyörälle. Eli yli 25km/h sähköllä kulkeva on tyyppihyväksytettävä.
        Vaihtoehtoisesti sitä saa kuljettaa 15km/h ilman polkemista (kuin sähköpyörätuoli).
        Polkupyörä," ylinopea" sähköpolkupyörä, "sähköpyörätuoli" ja heikkotehoinen mopo.
        Se kuuluu ikäänkuin useihin kulku- ja ajoneuvoluokkiin samanaikaisesti.
        Saksassa kypärä tarvitaan yli 20km/h nopeudella, muualla EU:ssa yli 25km/h nopeuksissa.
        Sveisissä tämä sähköpolkupyörä on laiton pyöräteillä ilman mopon sallivaa lisäkilpeä.

        Sähköpolkupyörää voi virittää lisäämällä moottoritehoa, ja moottoreiden määrää.
        Nojapyörässä kolme kilowatin napamoottoria antaisi talviajomahdollisuuksia.
        (Jollain sähkönojapyörällä oli 200km toimintasäde.)
        http://www.alibaba.com/trade/search?IndexArea=product_en&SearchText=1000w bicycle


      • 6,15,25,35km/h kirjoitti:

        Onko sähköpolkupyörän tehoraja nelinkertaistettu, 250W:sta kilowattiin?

        Mielenkiintoisia rajauksia:
        http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisa...
        Tyyppihyväksyntädirektiiviä ei sovelleta alle 6km/h kulkeviin ajoneuvoihin,
        eikä alle 250W sähkömoottorilla poljettaessa avustettuihin polkupyöriin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköpyörä
        Kertoo samaa 250W moottoritehon rajasta. Näyttää muitakin sähkökulkineita.

        http://extraenergy.org/main.php?language=en&category=information&id=754
        Polkupyörä direktiivin 2002/24/EC mukaan:
        Moottori alle 250W on käytössä vain polkien nopeuteen 25km/h saakka.
        Näiden rajojen yli on mopo.
        Sveitsissä ei ole rajoituksia polkupyörälle.
        TUV Rheinland Berlin Brandenburg on saanut eurooppalaisen tyyppihyväksynnän 35km/h
        polkien avustettavalle pyörälle. Eli yli 25km/h sähköllä kulkeva on tyyppihyväksytettävä.
        Vaihtoehtoisesti sitä saa kuljettaa 15km/h ilman polkemista (kuin sähköpyörätuoli).
        Polkupyörä," ylinopea" sähköpolkupyörä, "sähköpyörätuoli" ja heikkotehoinen mopo.
        Se kuuluu ikäänkuin useihin kulku- ja ajoneuvoluokkiin samanaikaisesti.
        Saksassa kypärä tarvitaan yli 20km/h nopeudella, muualla EU:ssa yli 25km/h nopeuksissa.
        Sveisissä tämä sähköpolkupyörä on laiton pyöräteillä ilman mopon sallivaa lisäkilpeä.

        Sähköpolkupyörää voi virittää lisäämällä moottoritehoa, ja moottoreiden määrää.
        Nojapyörässä kolme kilowatin napamoottoria antaisi talviajomahdollisuuksia.
        (Jollain sähkönojapyörällä oli 200km toimintasäde.)
        http://www.alibaba.com/trade/search?IndexArea=product_en&SearchText=1000w bicycle

        Siis polkupyörä joka kulkee polkematta sen maks 25km/h, niin siinä saa olla se kilowatin moottori, mutta silloin vaaditaan se 15v ikä, joka tuskin on ongelma kenellekään...


      • KiKi. kirjoitti:

        Siis polkupyörä joka kulkee polkematta sen maks 25km/h, niin siinä saa olla se kilowatin moottori, mutta silloin vaaditaan se 15v ikä, joka tuskin on ongelma kenellekään...

        Kiitos uudesta tehokkaasta sähköpolkupyörästä, tai heikkotehoisesta moposta.
        Enpä ole tullut ajatelleeksikaan kilowatin polkupyörän laillisuutta.
        Paitsi, että yli 250W kuuluisi tyyppikatsastusdirektiivin piiriin,
        vaan eihän sitä tyypitystä kysele yksittäiskappaleen itselleen valmistaja.
        Tavallaan siitä tulisi heikkotehoinen mopo, mutta eipä ole polkupyörässä vakuutuskilpeä.

        Tämän vuoden alusta muuttui lait omavalmisteista ja rakennemuutoksista.
        Nyt on viranomaisen suostuttava ottamaan vastaan omavalmisteen katsastus.
        Oman v. 2009 Solifer-skootterini katkaisin astinlaudan alta, ja jatkoin runkoa 200mm.
        Tuli laillinen customointi. Yllätys oli siinä yhteydessä E-hyväksynnän poistuminen.
        Sen seurauksena muutokset jatkossa ovat helpompia, koska hyväksyntä ei enää rajaa.


      • KiKi. kirjoitti:

        Siis polkupyörä joka kulkee polkematta sen maks 25km/h, niin siinä saa olla se kilowatin moottori, mutta silloin vaaditaan se 15v ikä, joka tuskin on ongelma kenellekään...

        Hei Kiki! Mistä olet lukenut tuollaista, että polkupyörää ei tarvitsisi polkea? Eikös se ole silloin laiton ns. mopo?


      • Mihail G. kirjoitti:

        Juu, sähköpyöriä tosiaan on kahden laisia. Noita sähköavusteisia polkupyöriä, jotka avustavat ainoastaan silloin, kun ajaja polkee, ja sitten ns. sähköpolkupyöriä joilla voi ajella polkemattakin. En tiennyt, että noita varsinaisia sähköpyöriäkin on Suomessa myynnissä.

        Lainsäädäntö käytännössä kieltää sellaisen sähköpolkupyörän käytön liikenteessä, jolla voi ajella myös polkematta itse. Tuollainen pyörä tulisi rekisteröidä mopoksi, ennen kuin sillä saa ajaa tieliikenteessä. Käytännössä mopoksi rekisteröintikin saattaa olla ongelmallista, jos pyörän varustelu ei täytä mopon vaatimuksia. Lisäksi mopo pitää luonnollisesti vakuuttaa, eikä sillä saa ajaa kevyenliikenteenväylillä, ellei sitä ole erikseen sallittu.

        Tämän takia vaihtoehdot, joita kannattaa edes ajatella tieliikenteessä käytettäviksi ovat käytännössä sähköavusteinen polkupyörä, ja oikea 45 km/h nopeudella kulkeva sähkömopo. Polkematta liikkuvat sähköpolkupyörät voi unohtaa heti kättelyssä.

        "Polkematta liikkuvat sähköpolkupyörät voi unohtaa heti kättelyssä."

        Siitä vain jos siltä tuntuu. Itse teen päinvastoin. Tässä holhousyhteiskunnassa ollaan jo muutenkin ihan hirveässä sääntöviidakossa ja byrokraatit pilaavat kaiken kivan.


      • pyörähulluko kirjoitti:

        Mutta jos luulee että sitä ei tarvitse polkea niin kyllä petty. Sähköpyörän paino on sinäänsä oma tarina. Jos patteri loppu ja joudut polkemaan ylämäkeä ja vastatuulessa niin raskas on. Niistä kehutaan paljon mainoksissa mutta todellisuudessa ei toimi sillä tavalla. Eräs työkaveri osti sellaisen vempeleen hän painaa sunnillen 75 - 80 kiloo, hän kertoi että: Uudesti latutuva paristo kestää ensimmäisen kerran 10 tuntia ladata. ja vain noin kymmen seitsemän - kahdeksan kilsan ajoa ilman polkemista. Paristot toimii niinkuin kaikki laddavat vehkeet Parran ajokoneet Handsfri puhelimet sun muuta että Söhköpyörää täytyy ladata noin kymmenen kertaa tai enemmän ennen kun se saavuttaa täyden tehon. Lisäksi pitää renkaat olla aina pumpatut kovaksi Jos veltoilla kumilla ajaa niin se syö sähköä >20% enemmän Riippuen kuinka veltot on renkaat.

        Sitten on sinun oma painosi. Nu sähköpyörät on tehty 50 - 65 kiloisille henkilöille. Ei sadan kilon läskimooseksille. Mutta jos sitä vaan käytetään kaupunki ajossa tai ostoksilla niin silloin se voi olla tarpeen hintaa nähden suunnilleen 100€ se voi kannatta mutta ei pitkiin työmatkoihin.

        Ihan liikaa sekä kirjoitus- että asiavirheitä.

        Kannattaisi ehkä HIEMAN panostaa tekstiinsä jos haluaa että sisältö on uskottavaa ja että sitä jaksaisi joku lukeakin.

        Harva uskoo sisältöä mikä vaatii asiantuntemusta jos teksti on täynnä typoja...


      • Toimi hienosti mun Raleigh maasturissa koko talven. Ei niin mitään ongelmia 12km suuntaansa työmatkan kanssa. Toki myräkällä fillari vaihtui autoon. Nyt kun bensan hinta on pilvissä, on kuin laittais rahaa pankkiin, kun köröttelee tolla sähköistetyllä fillarilla työmatkat. Asensin sarjan itse..tosin muutaman kerran otin yhteyttä myyjään muutamassa epäselvässä asiassa...(sarjan magneettianturin johto on tosi ohut ja luulin, ettei siinä ole kahta johtoa, mutta on siinä toden totta pari ohutta johtoa. Lisäksi anturin johto vois olla pitempi). Muuten asennus oli helppo homma, koska koko E-SPIN järjestelmä on perin simppeli systeemi. Ja toimiva!


    • Osta ihmeessä jos rahat riittää. Motivoi nimittäin liikkumaan.
      Ostin itse TM-testivoittajan tänä keväänä. (Hinta on tänä keväänä tippunut n. 400 euroa viime vuodesta). Fillaroin työmatkat aina kun keli antaa myöden (11 km sivu). Hauskuuden puolelle menee.
      Aiemmin pieni vesisade saattoi demotivoida sen verran ettei tullut lähdettyä pyörällä töihin, mutta nyt ei haittaa ja kuntokin paranee lähes huomaamatta. Jos haluaa enemmän hikoilla niin onhan siinä se tehonsäätö.
      Akku tuntuu riittävän lupausten mukaisesti = 40-80 km. 22 km:n jälkeen akku näyttää vielä varausta olevan jäljellä 4-3 "palloa" viidestä ja en itse ole niitä köykäisimpiä kavereita. Pyörälaukun ja vesipullon kanssa mennään yli 100 kg:n.

      • Ostin Monark Eco sähköpyörän alkukesästä Sportia-liikkeestä nimenomaan marjastusmatkoja varten. Olen ollut tyytyväinen! Ei mene energiaa polkemiseen vaan kaiken enrgian voi käyttää metsässä - intohimoinen marjastaja kun olen.
        Polkimet ovat alhaalla, ja jokusen kerran epätasaisessa maastossa poljin on kolhaissut maahan.

        Voin suositella! Varmasti sopii työmatkapyöräilyyn. Luulisin olevan hyvä myös vanhemmalle henkilölle, jos esim. pakollinen kauppamatka rasittaa, tai on mäkinen.


    • En kyllä tajuu tuota sähköpyörän nopeus rajotusta 25 km/h, ettei sen kovempaa sais kulkee.
      Se on muka joku mopo, jos kulkee nopeempaa.
      Meikäläinen ajaa tavallisella polkupyörällä 25-35 km nopeuksia.
      Eikö siten myös polkupyörä ole mopo, kun kulkee nopeempaa, kuin 25 km/h?
      Mikäs siinä on, ettei siihen vois asentaa sähkömoottoria, jolla polkupyörä kulkis 30 km/h, kun kerta polkupyörä kestää sellasen nopeuden.
      Onko tässä taas esimerkki suomen valtion ylimielisyydestä.
      Halutaan rajoittaa ihmisten liikkumista, ettei vaan kukaan pääsis liikkumaan halvalla, vaan pitää maksaa kaikenmaailman vakuutus maksuja ja muita veroja.

      • Ei mikään estä kulkemasta yli 25 km/h, sähköinen avustus vain päättyy tuohon ja loput täytyy mennä lihasvoimin. Kyllä pyörä helposti esimerkiksi alamäessä edelleen menee reilusti yli 30 km/h. Ja kysehän ei ole pelkästään Suomen rajoituksesta, tämä sama rajoitus on muuallakin EU:ssa ja koko rajoitus onkin EU:n keksimä. Tosin en ylipäätään käyttäisi yli 25 km/h sähköistä avustusta jo pelkästään akun varauksen takia. Akku ei tuota kovemmilla vauhdeilla kovin kauaa kestäisi, ellei se sitten paina aivan älyttömästi, jolloin koko ideassa ei enää paljon järkeä ole. Tilanne voi toki helpottaa, jos akkujen tehoa suhteessa painoon saadaan tulevaisuudessa (monia potentiaalisia uusia tekniikkoja on toki keksitty, mutta ei vielä saatu toteutettua käytännössä).


      • Saa kulkea kirjoitti:

        Ei mikään estä kulkemasta yli 25 km/h, sähköinen avustus vain päättyy tuohon ja loput täytyy mennä lihasvoimin. Kyllä pyörä helposti esimerkiksi alamäessä edelleen menee reilusti yli 30 km/h. Ja kysehän ei ole pelkästään Suomen rajoituksesta, tämä sama rajoitus on muuallakin EU:ssa ja koko rajoitus onkin EU:n keksimä. Tosin en ylipäätään käyttäisi yli 25 km/h sähköistä avustusta jo pelkästään akun varauksen takia. Akku ei tuota kovemmilla vauhdeilla kovin kauaa kestäisi, ellei se sitten paina aivan älyttömästi, jolloin koko ideassa ei enää paljon järkeä ole. Tilanne voi toki helpottaa, jos akkujen tehoa suhteessa painoon saadaan tulevaisuudessa (monia potentiaalisia uusia tekniikkoja on toki keksitty, mutta ei vielä saatu toteutettua käytännössä).

        LiFePO4


    • miks pitää jauhaa jostain 25kmh yli menevistä fillareista laittomina?
      kuinka montaa poliisia kiinnostaa.. vaikee vaa sanoo jos tietää mis sähköpyörää myydään tai miten sen avusteen saa pois, et menee sähköllä.
      ei ne pollarit puutu edes mopoihin tai mopoautoihin jotka menee yli 45 kmh.

      ni ei nappaa vaik olis laiton.

      • Mitä väliä kiinnostaako poliiseja vai ei. Muitakin kiinnostaa onko jokin ajoneuvo laiton vai ei.


    • Bump

      Tietääkö kukaan nykykäytännöstä?

      Ideana rakentaa 4-pyörä "kinneri", jossa vasenta takapyörää pyörittää kuski, ja oikeaa pyörää pyörittää ketjulla sähkömoottori

    • Ostin 2014 tammikuussa Euroshop 1 comista sähköpyörän muutossarjan 250 W, hinta oli edulinen 350 e sisältäen kaikki tarvittavat osat. Nyt olen ajellut työmatkoja -10 asteen pakkasessa ja jos akun jättää työpäiväksi ulos putoaa sen toimintamatka huomattavasti ja luvatun 30 km -50 km sijasta pääsee vain n. 15 km. Akku kannattaa ottaa sisälle ja ladata välillä jolloin toimitasäde nousee huomattavasti, olen laittanut akun ympärille vanhasta talvitakista hupun päälle ja näin se säilyy pakkasessa työmatkan lämpöisempänä. Sähkösarjan asennuksessa meni täysi työpäivä ja akkutelineen sovittamisessa oli suurin työ sekä polkutunnisteanturin asennus vei myös aikaa. Erikoistyökaluja tarvitaan. Lopputulos on riemastuttavan hieno ja palkitseva sillä nyt polkeminen on huomattavasti kevyempää ja 250 w teho riittää mainiosti talvisille teille, mutkissa saa olla tarkkana voimakkaan etuvedon vuoksi. Suosittelen euroshopin asennussarjaa, varaosat ovat myös erittäin edullisia. Toimitusaika on pitkä 2 kk koska Eu:n sisällä ei saa lentorahtina lähettää LI akkuja. Terv työmatkafillaristi 60 v.

    • Kevät tulee ja olen päättänyt hankkia uuden tuolin. Nyt olen lukenut paljon sähkötuoleista ja mielenkiintoni on todella herännyt. Maksavat kyllä paljon, mutta ************* ilmeisesti mukavan vaivatonta?

      • Ostin sähköpyörän keväällä eli pari kuukautta sitten työmatkojani varten ja olen ollut supertyytyväinen hankintaani. Työmatkaa kertyy päivittäin yht. 15 km ja hyvin on akun teho säilynyt. Akun laitan aina lataukseen työpäivän jälkeen ja se on sitten aina aamulla täydessä latingissa kun lähden taas töihin. Talvipyöräilystä ei siis ole vielä kokemusta, mutta luettuani tuossa yhden vinkin aion myös laittaa pakkasella hupun akun päälle ja ottaa ajon jälkeen akun sisälle. :)


    • Onko kenelläkään kokemusta GREENCYCLE:n
      SHRINKER MINI SÄHKÖPYÖRÄSTÄ. Kätevän näköinen.

    • Tilasin muuntosarjan bms battery ltä Kiinasta. 500w takapyörään, 36v 15Ah, akku plus säädin ja momenttianturi sekä LCD näyttö. Osat maksoivat 300e, kuljetus TNT:llä 150 ja tulli plus ALV 28%.

      Kasaus vei tunnin. Moottorin teho on 500w ja kierrosluku max 201, jolloin avustus loppuu max 27km/h. Koska itse polkee pyörä kulkee n. 32km/h. Tällöin oma syke on 130. Erinomainen kuntoiluun, sillä mäet menee kevyesti ylös ja oma kuormitus pysyy vakiona.

      50 km lenkillä keskinopeus on 28km/h, eikä särje paikat, niin kuin ennen. Avustuksen voi säätää asteikolla 1-5. Max nopeuden voi säätää, mihin avustus loppuu. Säätimet on momenttisimulaattori, joka tunnistaa automaattisesti, milloin tarvitset lisää avustusta ja tietysti voi vaihtaa vaihteilla normaalisti.Akku kestää max avustuksella n. 80km. Ajaminen on todella mukavaa ja auton sijaan lähden aina pyörällä. Suosittelen. Katso bms battery. Com

      • Tilasin ko firmasta sarjan. Kasaus kesti päivän ihmettelen että olet muka tunnissa kasannut. Kuukauden ajon jälkeen moottori hirtti kiinni. Ei kestänyt pientä pakkasta. Tyypillistä kiinan paskakamaa.


      • Olen tilannut kiinasta 10 kpl moottoreita.
        2 korjannut hall anturit muuten kaikki toimivat edelleen .
        En ole Kiinasta saanut sen huonompaa.
        Onhanse tietenkin tuuristakin kiinni.


      • Sorry, että nyt vasta 'eksyin' tähän ketjuun ja sun juttuusi, joka on varsin positiivinen suhteessa jälkiasennus-sähköistykseen. Hyvä niin. Mutt ei siinä nyt kuiteskaan ole momentintunnista, vaan, niinkuin kirjoititkin, simulointi, joka tunnistaa tod.näköisesti polkemisen hidastumisen - olkoon sen syy mikä tahansa ...perille tulo, isommalle vaihteelle siirtyminen, alamäki, tms... Mutta jos toimii sellaisenaan, niin hyvä sekin.
        Oikea momentintunnistin (poljinvoiman tunnistin) ei ala avustamaan perilletullessa polkemista hidastattaessa... ;)


    • No sitt vähän käyttökokemuksesta...

      Kävi just, niinkun etukäteen 'tiesin', tuntuma ei kaikin osin ollut mieluinen.

      Ensinnäkin, kun vaihteiden ja avusteen käyttö oli vähän sillee arvuuttelunvaraista, niin reilusti avustetta, jotta soffaperunakin pääsee helposti liikkumaan ja suht pienellä vaihteella. Hiljaa kun halusin ensin mennä. Siitä edellisestä pyöräilystäni kun oli kulunut jo useampi vuosikymmenkin... ja ajo sen mukaisesti varsin epävarmaa uusien vipstaakienkin vuoksi.
      Olin kerran kokeillut poikani ns laatikkopyörää, missä etupyörä on kaukana edessä ja sillä menin kuin kaatokännissä oleva, käyttäen koko tien leveyden 'hyväkseni' kuin pujottelumäessä, kun en suoraan päässyt... Vähän sitä samaa alku tälläkin tavallisen mittaisella kyll oli, mutt ei ihan niin 'kännistä' ;)

      Mutt siis se alun tuntemus ei miellyttänyt, koska pyöräähän käyttämilläni säädöillä ei tarvinnut oikeesti polkea - riitti kun oli polkevinaan eli pyöritti polkimia sillee tyhjän panttina, ilman mitää vastusta ja tuntumaa, ett ite polkis pyörää eteenpäin. Se pirhan moottorihan veti pyörää eteenpäin omaa vaihtiaa... Ja vasta ylämäessä mun piti polkea, kun moottorin puhti ei tuntunut riittävän!
      Mikä hitsin sähköavusteinen sellainen on? Minähän se avustaja olin...

      Mutt juu, kyll sitä sitt muutaman kerran jälkeen oppi laittamaan säätövipstaakitkin oikeampaan asentoon ja sai tasamaallakin tuntuman pyörän polkemisesta sillee, ett moottori ei enää vetänyt, vasn ite poljin pyörää menemään. Mutt maadton vaihdellessa säätöjä jouduin tekemään alvariinsa ja silti isoimmissa mäissä kyll mun reisissä tuntui kunnon rasitetta, mikä oli sekä hyvä että ei mukava asia.
      No hyvä tietty kunnon kehittymisen kannalta, mikä olikin pyörän hankinnan varsinainen syy mulla, mutt kun en mikään masokisti ole, niin enhän moisen rasituksen jälkeisestä tönkköjalkaisuudesta suuresti nauttinut. Kävelinkin kuin jääkiekkoilija suorin jaloin ;)

    • Joten vielä jäi mielessä pyörimään haave 'paremmasta' tai halutummasta keskimoottorilla varustetusta pyörästä... sen selvästi korkeammasta hinnasta huolimatta. Reilu tonni vaan pitäis jostain taas löytyä ns joutilasta, mutt noita muitakin haaveita ja toiveita tuntuu riittävän runsaastikin.

      Ja ei se pelkkä keskimoottorikaan vältsin riitä täyttämään kaikkia toiveitani. Niitäkin kun on kovastikin eri tavoin toimivia. Eikä se yleisin ja useiimin mainoksissa kehuttu välttämättä oo se kaikkein tavotelluin... mun mielessäni olevista.

      Siis on muitakin kuin se uusin ja kaunein Bosh... Ootteko kuulleet tai peräti tutustuneet NuVintsiin? Mä oon ('paperilla') ...ja siksi siitä unta näen ;) ...ikäkausikysymys... kaiketi ;)

      No NuVitsihan ei oo sähkömoottori vaan portaaton vaihteisto ja jopa automaattinen sellainen

    • Niin ja jos sen Nuvintsin haluaa, niin ei sen keskimoottorinkaan tarvis välttämättä olla halvin mahdollinen, Bafang tai edes Shimano Steps, vaan mieluusti juurikin esim tuo aiemmin mainitsemani Bosh, niin olis jo vallan toisenlainen pyörä poljettavaksi kuin nykyiseni. Mutt hinta valitettavasti jättää sen ip-unien haaveiluksi... N. 3500 €...

    • ...ja voihan sen Nuvinshin vaihton laittaa pyörään, jossa ei oo mitään moottoriakaan...

    • Siis vaihteiston...

    • Vaikuttaako joustokeula oikeesti ajokokemukseen? ...siis kaupunkiajossa, jossa toki pyörätiet voi olla paikoin muhkuraisia ja pinnaltaan rikkonaisia.
      Ja jos vaikuttaa, niin onko samantekevää millanen se on? Vai onko niissäkin suuria tai selviä eroja toisiinsa nähden?

      Kyselee sama soffaperuna kuin noissa 3-4:ssä edellisessäkin viestissä

      • Kyllähän se vaikuttaa jos on oikeasti paljon kuoppia tai hiekkateillä ajelee, sanoisin kuitenkin, että jos sitä jousitusta kaipaa, kannattaa mieluummin hankkia täysjousitettu malli. Niitä jousituksia on monenlaista, ekassa joustokeulassa aikanaan oli 450mm joustoa, halpis sekin, eikä siitä ollut muuta kuin haittaa. Samoihin aikoihin kokeilin kaverin pyörää (joka oli turkasen paljon kalliimpi) ja oli niissä eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Ite just ostin kuukausi sitten uuden pyörän, halvan (alle 1000€), ensimmäisen sähköavusteisen, ilman mitään jousituksia, edellisessä oli joustoa keulassa ja takana. Ajomukavuuteen mun on oikeastaan paha kommentoida kun täällä pyörätiet sen verran hyvässä kunnossa, jopa tähän vuodenaikaan, etten juuri ole huomannut eroa, sohjossa toisaalta kaipaisin leveämpiä nappularenkaita, mutta eipä tuota sohjoa tarvitse sietää yleensä kilometriä enempää, sitä tuntuu helpottavan kun polkiessa molemmat pyörät vetää.

        Nykyisessä siis 36V 250W 10Ah järjestelmä, edellinen ilman sähköjä, ja olihan siinä totuttelemista, mutta tuntuu siinä pienessäkin moottorissa olevan ihan tarpeeksi voimaa. Ja painokin on pudonnut pari kiloa, lähikauppaan kun tulee nykyään mentyä mieluummin pyörällä kuin autolla, matkaa reilu kolme kilometriä suuntaansa. Pisin lenkki uutuuden huumassa sai tämän sohvaperunan ajamaan 30km ihan vain huvikseen ja virtaa jäi mittarin mukaan vielä kolmannes jäljelle, vaikka avustus oli suurimmalla.

        Ehdottomasti eniten tykkään vaivattomuudesta ja siitä, ettei suuremmatkaan kauppaostokset tarakalla tunnu missään, vastatuulikaan ei enää tunnu inhottavalta ja mäet pääsee ylös polkemalla. Ja yllättävän kovaa :D Sekin kertoo oman osuutensa, että olen nyt kuukauden aikana fillaroinut enemmän kuin koskaan. Laiska kun olen, tähän asti tullut ajettua vuoden aikana n. 100km, mutta nyt jo mittarissa lukee 117km. eikä mulla ole ollut tota kuukautta pitempään vielä :D

        Paino tässä on ehdottomasti huonoin puoli, olen kokeillut ajaa avustus pois päältä, on se aika raskas sähköttömään verrattuna, moottorin en huomannut pistävän mitenkään vastaan mutta se paino, sen huomaa varsinkin ylämäissä.

        Suosittelen muillekkin sohvaperunoille jos yhtään kiinnostaa. Parasta olisi jos pääsee kokeilemaan ennen kuin ostaa.


    • coboc pyörään kannataa tutustua vaikka hinta onkin aika kova

    • Meillä täällä Etelä-Hämeessä oli mahdollisuus kokeilla sähköpyöräajelua heinäkuussa 2016. Minä kokeilin Helkaman Lounatuuli 3 vaihdetta ja sähköveto etupyörässä. Ensikokeilu oli yllättävän myönteinen. Pyörässä oli 3 tavallista vaihdetta ja sähköavustuksen sai 3 säätöä: alhaisin avustus, keskivaiheinen avustus ja täysi sähköavustus. Akussa oli sähkötehon näyttöä varten neljä(4) eri asteikkoa. Kun akku oli täynnä, niin kaikki 4 led valoa paloi lähdössä. Minä tietenkin ajelin täydellä avustuksella noin 25 kilometriä. Akku näytti melkein tyhjää lopussa, vain yksi led valo paloi. Pyörän luovutuspaikassa luvattiin, että kyllä se 100 km kestää, mutta kun merkkiä netistä jälkeenpäin tarkasteli, niin valmistajakaan ei luvannut kuin 50 km. Joten totuus ajamallani lenkillä sai vähän vahvistusta ja virtaa jäi akkuun vielä jonkin verran. Minua vähän vaivasi liikkeelle lähdössä se, kun alkoi polkea, niin sähköavustus ikään kuin ”hyökkäsi eteenpäin nopeasti”kun lähti liikkeelle. Toinen polkija kertoi, että tämä malli ” ei hyökkää”, jossa on sähköavustus tuolla polkimien keskiössä, joten ajattelin seuraavalla kerralla kokeilla sellaista mallia. Hintaa tuollaisella pyörällä on noin 1500-1600 €, eli aika ”tyyristä” kyytiä kuitenkin. Mutta sen verran kokeilu herätti kiinnostuksen, että kun jalkavoimat vähenee, niin miksei sähköpyörä olisi varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa harrastusta jatkaa.

    • En osta. Joku sanoi että syke 130 vaikka ajetaan sähköavusteisella pyörällä. Ei helpota pyöräilyä siis juuri mitään. Samalla rahalla ostan bensamopon tai kiinalaisen skootterin ja ajelen 50-80km/h ja saastutan. Tehkää sähkö-fillarista sellanen että ylämäissä kone vie ja minä lepään. Tasaisella poljen.

    • Kokemusta on. vuodesta 2011 alkaen. Alku ihastus on hiipunut nyt on ennemminkin vihastusta ja se liittyy huoltoon, joka ei toimi. Ostin 2500 euroa maksavan sähköavusteiset pyörän merkiltään Kalkhof vuonna 2011. Toimi vuoden kuin enkeli sohjotkin puski kehäykkösen pyöräteillä.. Siis ajoin työmatkat talven ympäri, yhteen suuntaan 17 km. Akun otin aina lämpimään sisälle työpaikalla ja varalta lataukseen. Sitten avustus lakkasi ja alkoi huolto kierre. Nyt on toinen pyörä Boosbike tilalla ja huoltoa on tarvittu, mutta se ei toimi sujuvasti. Pyörän myynyt firma ottaa auliisti huoltoon, mutta sitten ei tunnu tapahtuvan. Asiakkaan on oltava aktiivinen ja siihen vain väsyy. -Antaa olla,, ajatus iskee. Ja siellä pyörä on seissyt maksimissaan 7 kuukautta.
      Ongelma on se, että pyöriä myydään, mutta ei ole liikettä joka olisi keskittynyt sähköavusteiset huoltoon. Kuinkahan monella on rikkoutunut sähköavusteiset taloissaan? -mietin. Nyt olen jättänyt pyöräni huoltoon, on parhaat ajokelit. Kerran jo kyselin perään, mutta taas viikon ei mitään. Ole kuulunut. Olen ostamassa nyt kevyttä laadukasta vaihdepyörää ilman sähköavustusta. Sille löytynee toimivaa huoltoa ympäri pääkaupunkia!
      Turhautunut useita sähköavusteisia ajellut työmatkapyöräilijä

    • Olen ajanut 2kuukaudessa 1150 km Helkama SE 10 llä ei pienintäkään vikaa puolet siitä talvi ajoa. Suosittelen lämpimästi.Ko pyörä oli hyvä ostos viimein.Auton käyttö on jäänyt vähiin.3vaihtoehtoinen tehostus poljin voiman tunnistuksella tekevät pyöräilystä koukuttavaa.Paikallinen pyörätie verkko paljasti lyhyytensä.Suosittelisin Bernerin panostavan kevyt liikenne verkkoihin ja niiden kuntoon ei hankinta tukiin mikä ajatuksena tuntuu jo lähtökohtaisesti typerältä.Såhöavusteisesti voi tehdö pitkiä lenkkejä rasittamatta itseään hajalle mutta kumminkin hien saa irti.Kannattaa pukeutua lämpimämmin.Erityisesti suosittelen sähkö avusteisen hankintaa ikä ihmisille se antaa hieman tasoitusta nuorten seurassa pyöräillessä.Helkama Se 10 tuntuu erittäin valmiilta ja laadukkaalta tuotteelta.Laissa tehostus nopeuden ylärajaa voisi nostaa 25 sstä 30 km/h meneehän polkupyörä alamäestä riippuen vapaalla jopa 50 laillisesti.JA nykypyörät pysähtyvät hydr.levyjarruin nopeammin autoja.

    • Onko kokemuksia Pyrkijä E 480 . On 3-pyöräinen, 2-takana ja 1-edessä. Onko vakaa ajettava? Samat kysymykset Helkama E-Trike pyörästä. Siinä on 2-pyörää edessä ja 1-pyöträ takana.

    • Onko jollain kokemusta Helkaman Panasonicista? Jos ja kun akku loppuu matkalla niin pitäisikö moottorin vapautua kytkimellä ketjusta vai pitääkö siinä pyörittää koko raskasta moottoria ? Tuntuu että se uutena vapautui muttei enää 3300 km jälkeen!

      • Valtio tuntuu työntävän veronäppinsä myös sähköpyörien käyttöön. Pidetään huoli että näin ei pääse käymään.


    • Ajan etuvetoisella sähköfillarilla kesäkauden, koska mielestäni se ei sovi talven liukkaille edes nastarenkailla. Keskiövetoinen lienee myös paras talvipyöräksi kunnon talvirenkailla.
      Muuten olen tyytyväinen, vikoja ei ole ollut. Etumoottori on ehkä tullut vähän äänekkäämmäksi, eli ratastuksen ääntä kuuluu, mutta ei häiritsevästi.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa jatkaa Jari-Matin mollaamista

      Seiskassa avautuu Maisa taas JM:n ”pettämisestä” (kätevästi unohtuu että maisa oli se varsinainen pettäjä) ja ”taloussotkuista”. On kyllä muijalla po
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      12174
    2. Sofia Belorf kuljetti setelipinoja matkalaukussaan, kertoo tullivirkailija 28.5.20

      Tullivirkailija todisti Katiska-oikeudenkäynnissä ja kertoi Sofian jääneen kiinni paksujen (50 euron) setelinippujen kuljetuksesta matkalaukussaan. Ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      4705
    3. KALJAA PÄÄSEE OSTAMAAN VIROSTA 1.6 !!!

      MIKÄ ONNEN PÄIVÄ! Viro avaa rajat suomalaisille kaljanostajille kesäkuun alusta. Suomalaiset pääsevät Viroon ilman, että heidän tarvitsee jäädä maahan
      Maailman menoa
      88
      2630
    4. Kuka on ollut tekemisissä Martinan kanssa

      Oikeassa elämässä? Kommenttia? Millainen on?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1782
    5. Mihin landelle?

      Martina on nyt menossa? Hankoon? Missä on kyyhkyläiset kun ei ole taas näkynyt, ei suinkaan ole tullut ryppy rakkauteen vai jatkuuko Stefun veneily ed
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1450