Aion tuottaa itse ekologista sähköä itselleni ja jos ylituotantoa syntyy voisin myydä sitä jollekin joka sillä hetkellä tarvitsee. Tiedän suurinpiirtein vaadittavat luvat ja vaatimukset laitteistoille joilla sähkö tuotetaan. Sähkön siirtämiseen voisin käyttää valtakunnassa olevaa kattavaa verkkoa. Fattenfall varmasti tietää jokaisen kiemuran ja pykälän asiasta. Onko ihan mahdoton ajatus? Ostaako joku "tukkuri" vai miten tämä tapahtuu? Aion kuitenkin itse ostaa verkosta sähköä, jolla tasaan omia kulutushuippuja ja tuotanto katkoksia. Teknisesti tämä on mahdollista, mutta miten muuten?
Kysymys vattenfallille!
1
348
Vastaukset
- Vattenfall_asiantuntija
Hei,
kiitos kysymyksestä. Samaisesta aihesta on tälläkin palstalla keskusteltu. Liitän tähän jo aiemmin kirjoittamani vastauksen.
Sähköntuottaja saa myydä tuottamansa energian sähkömarkkinoille joko itse suoraan pörssiin tai esimerkiksi jonkin sähkönmyyjäyhtiön välityksellä.
Suoraan pörssiin myyminen asettaa erilaisia vaatimuksia myyjälle, joten tämä vaihtoehto ei yleensä tule kysymykseen pientuottajan kohdalla.
Syöttötariffi ja sen voimaan tulo on vielä avoin, mutta valmistelut tämän osalta ovat pitkällä. Syöttötariffi koskee ilmeisesti alkuvaiheessa tuulivoimaa ja myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti myös muita tuotantomuotoja.
Syöttötariffissa saattaa olla rajauksia tuotantolaitoksen kokoon - esimerkiksi alaraja, mutta nämä asiat tarkentuvat, kun syöttötariffi julkaistaan.
Energian hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan ja hinta on tuottajan ja ostajan välinen asia. Referenssinä voidaan pitää pohjoismaisen sähköpörssin NordPoolin hintaa.
Terveisin, Airi Laakkonen,
Vattenfallin energia-asiantuntija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192472
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau321616Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.211522- 1291458
- 681263
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3461149Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?601023- 891015
- 122841
- 79825