Mitä mieltä olette päihteiden (alkoholi, huumeet, tupakka) käytöstä raskauden aikana? Onko teillä omakohtaista kokemusta, jos on niin millaisia vaikutuksia tai seurauksia käytöllä on ollu joko äitiin tai lapseen?
PÄIHTEET RASKAUDEN AIKANA
64
2104
Vastaukset
- hjdhdeu
Ehdottamasti ei yhtään mitään!!!! Tietty ehkä lasi punaviiniä ei varmaan haittaa jos ottaa sitäkin korkeintaan kerran kk:dessa. Kaikki alkoholi sun muut mömmöt menee suoraan sikiölle, ihan sama kuin vastasyntyneelle antais nortin huuleen!!! Että pitää ajatella mitä antais vauvalle, että kannattaako ottaa vai jättää väliin. Tiedän tapauksen kun alkoholiin menevä odottava nainen on synnyttäny lapsen jolla on ollu vaikka millaista vikaa... Ihan ällöttää kuin joku voi vetää röökiä juoda tai vetää huumeita kun oma lapsi kasvaa sisällä!!!!
- mie mami
ensin että TIETTY EI YHTÄÄN MITÄÄN ja sitten lasi punaviiniä ei varmaan haittaa mitään...noloo...
- hjdhdeu
mie mami kirjoitti:
ensin että TIETTY EI YHTÄÄN MITÄÄN ja sitten lasi punaviiniä ei varmaan haittaa mitään...noloo...
Siis tä??!!
Kirjoitin että "ehkä lasi punaviiniä ei varmaan haittaa jos ottaa sitäkin korkeintaan kerran kk:dessa"
Siis mitä noloo tuossa on..??!! Huh, huh, kyllä täällä on sit kirjavaa porukkaa.. - mie mami
hjdhdeu kirjoitti:
Siis tä??!!
Kirjoitin että "ehkä lasi punaviiniä ei varmaan haittaa jos ottaa sitäkin korkeintaan kerran kk:dessa"
Siis mitä noloo tuossa on..??!! Huh, huh, kyllä täällä on sit kirjavaa porukkaa..ja mistähän tulee se kerran kuukaudessa?????
- hjdhdeu
mie mami kirjoitti:
ja mistähän tulee se kerran kuukaudessa?????
Mulla on nolla toleranssi alkon suhteen raskauden aikaan, mutta minulle ainakin neuvolassa on sanottu kaikkien lasten odotuksen alussa, että 1 siideri tai olut tai viinilasillinen on välillä sallittua... en nyt muutaman lasillisen takia raskauden aikaan alkaisi ketään moralisoimaan... Ja mistä tuo kerran kk:dessa tulee, niin kuhan vaan heitin jos joskus haluaa vaikka ruoan kanssa maistaa hyvää punaviiniä...
- rv36
Mitähän mieltä on Jenna itse kun muilta kyselee,eikä kerro omaa mielipidettään.......Taitaa olla riippuvuusaltistusta yhteen jos toiseenkin päihteeseen?????
- 73ey7
Tässä sulle faktaa!!!!
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:322 - Veera varovainen
Olen välttänyt ruokiakin joissa on alkoholia. Tosin nyt rv 32 annoin itselleni luvan lasagneen johon oltiin pantu punaviiniä. Tuli semmonen olo että ollaan jo niin pitkällä ettei haittaa. Sitäpaitsi eihän alkoholi keittämistä kestä.
Tupakansavua olen kanssa välttänyt. Aina käännän pään pois jos julkisilla paikoilla joku polttaa. Mies ulos polttamaan.- erikoista....
Niin, no kuten itse totesit, niin siinä lasagnen punaviinissä ei kyllä taatusti ollut ollenkaan alkoholia, jos se oli kerran kuumennettu kovassa lämpötilassa. Eli eihän siinä mitään luvan antamista tarvittu kun siinä ei ollut alkoholia?
- Veera varovainen
erikoista.... kirjoitti:
Niin, no kuten itse totesit, niin siinä lasagnen punaviinissä ei kyllä taatusti ollut ollenkaan alkoholia, jos se oli kerran kuumennettu kovassa lämpötilassa. Eli eihän siinä mitään luvan antamista tarvittu kun siinä ei ollut alkoholia?
Niinpä. :) Minä nyt vaan oon raskausaikana tullut tällaiseksi luvan pyytäjäksi ja antajaksi itselleni turhistakin asioista, heh heh. No ehkä taustalla on joku alitajuinen ajatus että tiedemiehet vielä jonain vuonna keksii että kaikissa alkoholi pitoisissa eineksissä on ainetta x joka onkin sitten pahaksi vauvelille. Tuntui paremmalta välttää.
- lappalainen_
Olen vain kerran maistanu kulauksen jotain uutta siideriä saunassa kun sisko sitä kovasti siinä vieressä kehui. Se oli ainut kerta koko raskaus aikana kun maistoin vähän. Sitä ennen en ollut suostunut edes maistamaan vaikkei se vaarallista olekkaan. Mie olen vaan ollu tosi tarkka kaikesta mitä suuhuni olen pistänyt ja se on joidenki mielestä ollu tosi rasittavaa. Mulla enää kuusi viikkoa laskettuun aikaan :D
- 4bmm
ja päihteet ei kuulu yhteen. Tietoa haitoista saat varmasti neuvolasta. Tupakka loppui positiiviseen r-testiin. Alkoholia maistoin hörpyn sillon tällöin miehen saunaoluesta ja huumeisiin en koskisi muutenkaan. Vaikka kaikki raskaanaolevat tupakoitsijat minut teilaakin niin ei ole mitään ällöttävämpää näkyä kuin raskaanaoleva isomahainen äiti tupakalla...
- Mieltä...
Itse lopetin tupakoinnin myös testiin enkä ottanut tippakaan alkoholia koko raskauden aikana. Muita mömmöjä inhoan muutenkin.
Kun näen raskaana olevan tupakoijan, tulee väkisinkin mieleen äidin itsekkyys. Herranjestas, ihmiset pääsevät eroon pahemmistakin aineista niin jo on kumma ettei joku voi olla 9 kk polttamatta.
- yks odottaja
Tuossa tervesuomilinkissä sanottiin että yli 5 kerta-annosta tai yli 10 alkoholiannosta viikossa on suurkulutuksen raja raskausaikana,tuntuu aika isolta määrältä!!!!!
- Mary2010
..juu ihan älytön tuntui määrä olevan, ja sit on näitä jotka ajattelee no jos sen alle juo niin kaikki hyvin..kele.. No anyway mielipiteeni asiaan, ihannehan olisi jos ei joisi yhtään ja ei polttais jne.. Itse juon lonkeron saunassa silloin kun tekee mieli, eli noin kerran kuukaudessa :DD ja röökiä menee viikossa noin 5 kpl.. Saunakaljan mielestäni voi juoda silloin tällöin kerran pari kuukaudessa, röökin kun saisin veke niin sit ois hyvä.. Mutta anyway ihanaa odotusta kaikille :)
- Veera varovainen
Mary2010 kirjoitti:
..juu ihan älytön tuntui määrä olevan, ja sit on näitä jotka ajattelee no jos sen alle juo niin kaikki hyvin..kele.. No anyway mielipiteeni asiaan, ihannehan olisi jos ei joisi yhtään ja ei polttais jne.. Itse juon lonkeron saunassa silloin kun tekee mieli, eli noin kerran kuukaudessa :DD ja röökiä menee viikossa noin 5 kpl.. Saunakaljan mielestäni voi juoda silloin tällöin kerran pari kuukaudessa, röökin kun saisin veke niin sit ois hyvä.. Mutta anyway ihanaa odotusta kaikille :)
Mä en kyllä pystyis edes noita sun pieniä määriä myrkkyjä ottamaan koska ite synnyin sydänvaurioisena joka piti leikata. Mamma poltti tupakkaa odotusaikana, vaikka lääkärit sanoi ettei se siitä johtunut. Silti jäi itelle semmonen olo että mitään riskejä en ota.
- åöåö
Veera varovainen kirjoitti:
Mä en kyllä pystyis edes noita sun pieniä määriä myrkkyjä ottamaan koska ite synnyin sydänvaurioisena joka piti leikata. Mamma poltti tupakkaa odotusaikana, vaikka lääkärit sanoi ettei se siitä johtunut. Silti jäi itelle semmonen olo että mitään riskejä en ota.
Mä en myöskään voi ymmärtää naisia jotka ei sitä vauvan odotusaikaa voi sitten millään kieltäytyä tupakasta, alkoholista jne. Luulis oman lapsen olevan niin tärkeä jo vatsassa, ettei sen hyvinvointia halua riskeerata. Mä en ole ottanu pisaraakaan alkoholia missään muodossa raskausaikana, en ole vetäny henkostakaan tupakkaa positiivisen testituloksen jälkeen, vaikka sitä ennen tuli kymmenisen vuotta poltettua. En ole myöskään koskenut ruokiin, jota ei neuvolan ohjeiden mukaan suositella. Musta on aika hatara peruste myös sanoa että "siitä ja siitä määrästä tuskin on haittaa" ja sen perusteella vetää vaikka röökiä tai tuorejuustoja tai vakuumikalaa A) Jos on edes olemattoman pieni riski joka uhkaa mun lapseni hyvinvointia, niin totta helkkarissa vältän sitä. Ja B) Vaikka pysyvää haittaa ei tulisikaan, niin se ajatus mun päässäni joka tulee, kun ajattelen esim että vetäisin röökiä ja sikiö kärsisi hapen puutteesta edes hetkellisesti sen takia niin... voi hitto ei semmosta lapselleen halua. Ei nyt eikä kun se syntyy.
Kyllä, mä olen "kiihkoilia" ja pilkuntarkka, mutta mahassani on jotain, jonka vuoksi sen teen ilomielin. Ja niin pitäis minusta jokasen odottavan äidin!
- saunaolut
Lääkärien käyttämässä netistä löytyvästä terveyskirjastossa sanotaan näin:Yli 5 annosta kerralla tai yli 10 alkoholiannosta viikossa on raskaudenaikaisen suurkulutksen raja!!!!!!Vissiin sen alle on sit kohtuukäyttöä,ota siitä sit selvä!!!!
- niin se on
kiihkoilijat ja stressaajat. oletteko lukenut myös tutkimusta jossa todetaan odottavien äitien stressin olevan lapselle haitallisempaa kuin tupakointi. kannattaa googlettaa. ja tosiaan myös passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kuin itse tupakointi. ottakaa rauhassa ja antakaan muiden tehdä mitä tekee ja keskitytään jokainen vain siihen omaan odotukseen.
itse jokainen tekee elämässä omat valinnat ja jokainen kyllä tietää mitkä asiat ovat terveydelle vaarallisia ja samassa myös masussa kasvavalle vauvalle.
itse raskaana en polta, juo tai käytä huumeita. mutta en myöskään ole kiinnostunut mitä muut tekee. muuten olisin huolissani kaikista asioista. ylipainoiset odottajat, eikö ne tiedä vaaroja ja sairausriskeja, tupakoitsijat, huumeiden käyttäjät, alkoholistit., liian vähän liikuntaa harrastavat, epäterveellisesti syövät, stressaajat yms.
nautitaan kaikki omista raskauksista ja kannustetaan jokaista pääsemään pois paheistaan eikä moralisoida. - odd
niin se on kirjoitti:
kiihkoilijat ja stressaajat. oletteko lukenut myös tutkimusta jossa todetaan odottavien äitien stressin olevan lapselle haitallisempaa kuin tupakointi. kannattaa googlettaa. ja tosiaan myös passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kuin itse tupakointi. ottakaa rauhassa ja antakaan muiden tehdä mitä tekee ja keskitytään jokainen vain siihen omaan odotukseen.
itse jokainen tekee elämässä omat valinnat ja jokainen kyllä tietää mitkä asiat ovat terveydelle vaarallisia ja samassa myös masussa kasvavalle vauvalle.
itse raskaana en polta, juo tai käytä huumeita. mutta en myöskään ole kiinnostunut mitä muut tekee. muuten olisin huolissani kaikista asioista. ylipainoiset odottajat, eikö ne tiedä vaaroja ja sairausriskeja, tupakoitsijat, huumeiden käyttäjät, alkoholistit., liian vähän liikuntaa harrastavat, epäterveellisesti syövät, stressaajat yms.
nautitaan kaikki omista raskauksista ja kannustetaan jokaista pääsemään pois paheistaan eikä moralisoida.tyypillistä taas " ylipainoiset odottajat, eikö ne tiedä vaaroja ja sairausriskeja" höpinä. joillekin ylipainoisuus on sairaudesta johtuvaa eikä todellakaan kiinni elämäntavoista. minä olen koko ikäini ollut alipainoinen/normaalipainoinen vähän vaihdellen. yllättäen aloin lihomaan noin 3 vuotta sitten ja puolen vuoden aikana painoa tuli 30 kg lisää. syön terveellisesti, samalla tavalla kuin ennekin. liikun paljon. ennen raskautta päivittäinen kulutukseni oli keskimäärin 2200 cal ja syömäni calorit 1300 cal, enkä grammaakaan laihtunut. asiaa alettiin tutkimaan ja selvisi että minulle on kilpirauhasen vajaatoiminta. tuntuu ihan mielettömän pahalle kun ihmiset olettvat että elän ja syön epäterveellisesti ja että olen saamaton paska. itse toki tiedän tilanteeni, samoin kun läheiseni, mutta olen kyllästynyt lihaviin kohdistuviin ennakkoluulloihin.
- gyuu
odd kirjoitti:
tyypillistä taas " ylipainoiset odottajat, eikö ne tiedä vaaroja ja sairausriskeja" höpinä. joillekin ylipainoisuus on sairaudesta johtuvaa eikä todellakaan kiinni elämäntavoista. minä olen koko ikäini ollut alipainoinen/normaalipainoinen vähän vaihdellen. yllättäen aloin lihomaan noin 3 vuotta sitten ja puolen vuoden aikana painoa tuli 30 kg lisää. syön terveellisesti, samalla tavalla kuin ennekin. liikun paljon. ennen raskautta päivittäinen kulutukseni oli keskimäärin 2200 cal ja syömäni calorit 1300 cal, enkä grammaakaan laihtunut. asiaa alettiin tutkimaan ja selvisi että minulle on kilpirauhasen vajaatoiminta. tuntuu ihan mielettömän pahalle kun ihmiset olettvat että elän ja syön epäterveellisesti ja että olen saamaton paska. itse toki tiedän tilanteeni, samoin kun läheiseni, mutta olen kyllästynyt lihaviin kohdistuviin ennakkoluulloihin.
Kiva että kerroit tuosta! Mulla on meinaan vähän sama juttu! Mullakin kalorin päivässä n.1500 ja liikun joka päivä ja en turhia mässää.. Ja paino vaan jumahtanut 10kg enemmän kuin muutama vuosi sitten.. Silloin olin normi painoinen. Itsekkin ihmetellyt mistä tämä johtuu.. Liekö mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa..
- odd
gyuu kirjoitti:
Kiva että kerroit tuosta! Mulla on meinaan vähän sama juttu! Mullakin kalorin päivässä n.1500 ja liikun joka päivä ja en turhia mässää.. Ja paino vaan jumahtanut 10kg enemmän kuin muutama vuosi sitten.. Silloin olin normi painoinen. Itsekkin ihmetellyt mistä tämä johtuu.. Liekö mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa..
kannattaa pyytää, että arvot tutkitaan. suomessa meinaa olla todella hankalaa saada asiaan kuuluvaa lääkitystä. ainakin minun kokemuksen mukaan. muualla maailmalla viitearvot ovat 2,5, jos sen ylittää niin saa heti lääkityksen, mut suomessa viitearvot on 4.0 ja sekin pitää ylittää reilusti että saa lääkkeet. minulla arvoja tarkkailtu nyt pari vuotta ja ovat olleet 3,0 ja 4.2 välillä enkä saanut lääkitystä, vaikka lääkäri sanoikin että selvästi kilpirauhanen toimii vajaalla. ensin piti kuulemma sulkea kaikkea muuta pois kuten, keliakia, kalkkipuutos ja d-vitamiini puutos. kun nämä oli tutkittu ja pois suljettu niin huomasin olevani raskaana. lääkäri tuumas et tässä vaiheessa ei lääkitystä aloiteta vaan jatketaan arvojen tarkkailua. aion kyllä ottaa asian puheeksi neuvolalääkärin kanssa ja kysyä miten toimitaan. mut minulle lihominen on ollut todella vaikea paikka, sillä olen todellakin näännyttänyt itseäni laihtuakseni enkä ole laihtunut grammaakaan. lisäksi raskaaksi tulo oli vaikeaa ja jouduttiin jo miehen kanssa käymään tutkimuksissakin eikä mitää syytä löytynyt. sanottiin että kaikki johtuu ylipainostani ja että kun laihdutan niin tulen raskaaksi. kysyin et miksi en raskautunut -30 kg sitten niin eivätpä osanneet siihen vastata. no edelleen olen ylipainoinen ja tulin kun tulinkin raskaaksi. nyt on ollut pakko lopettaa tuo itsensä näännyttäminen, mutta edelleen liikun paljon ja syön terveellisesti, paino ei noussut ainakaan ekan kolmanneksen aikana, saa nähdä miten nyt keskellä käy..mutta omat kokemukseni ovat saaneet minut ajattelemaan lihavista ihmisistä toisin, enää en automaattisesti ajattele heidän itsensä olevan syypäitä lihavuuteensa. toki tiedän että varsin monelle kysymys on nimenomaan vääristä elämäntottumuksista, mutta ei kaikilla.
- 40+1
odd kirjoitti:
kannattaa pyytää, että arvot tutkitaan. suomessa meinaa olla todella hankalaa saada asiaan kuuluvaa lääkitystä. ainakin minun kokemuksen mukaan. muualla maailmalla viitearvot ovat 2,5, jos sen ylittää niin saa heti lääkityksen, mut suomessa viitearvot on 4.0 ja sekin pitää ylittää reilusti että saa lääkkeet. minulla arvoja tarkkailtu nyt pari vuotta ja ovat olleet 3,0 ja 4.2 välillä enkä saanut lääkitystä, vaikka lääkäri sanoikin että selvästi kilpirauhanen toimii vajaalla. ensin piti kuulemma sulkea kaikkea muuta pois kuten, keliakia, kalkkipuutos ja d-vitamiini puutos. kun nämä oli tutkittu ja pois suljettu niin huomasin olevani raskaana. lääkäri tuumas et tässä vaiheessa ei lääkitystä aloiteta vaan jatketaan arvojen tarkkailua. aion kyllä ottaa asian puheeksi neuvolalääkärin kanssa ja kysyä miten toimitaan. mut minulle lihominen on ollut todella vaikea paikka, sillä olen todellakin näännyttänyt itseäni laihtuakseni enkä ole laihtunut grammaakaan. lisäksi raskaaksi tulo oli vaikeaa ja jouduttiin jo miehen kanssa käymään tutkimuksissakin eikä mitää syytä löytynyt. sanottiin että kaikki johtuu ylipainostani ja että kun laihdutan niin tulen raskaaksi. kysyin et miksi en raskautunut -30 kg sitten niin eivätpä osanneet siihen vastata. no edelleen olen ylipainoinen ja tulin kun tulinkin raskaaksi. nyt on ollut pakko lopettaa tuo itsensä näännyttäminen, mutta edelleen liikun paljon ja syön terveellisesti, paino ei noussut ainakaan ekan kolmanneksen aikana, saa nähdä miten nyt keskellä käy..mutta omat kokemukseni ovat saaneet minut ajattelemaan lihavista ihmisistä toisin, enää en automaattisesti ajattele heidän itsensä olevan syypäitä lihavuuteensa. toki tiedän että varsin monelle kysymys on nimenomaan vääristä elämäntottumuksista, mutta ei kaikilla.
arvon otto ja seurailu ei riitä!
Ja itselläni lääkitys aloitettiin TSH:n ollessa 3.2 ja T4V 13, eli se niistä tiukoista arvojen seurailuista. Oireiden mukaistahan hoidon tulee olla. Ei pelkkiin labra-arvoihin tuijottelua. En tiedä lääkärisi erikoisalaa, itse menin suoraan yksityisen endokrinologin vastaanotolle oireitteni kanssa.
"mut suomessa viitearvot on 4.0 ja sekin pitää ylittää reilusti että saa lääkkeet." Ihan koto-Suomessa asustan. Eli väitteesi ei pidä paikkaansa. - odd
40+1 kirjoitti:
arvon otto ja seurailu ei riitä!
Ja itselläni lääkitys aloitettiin TSH:n ollessa 3.2 ja T4V 13, eli se niistä tiukoista arvojen seurailuista. Oireiden mukaistahan hoidon tulee olla. Ei pelkkiin labra-arvoihin tuijottelua. En tiedä lääkärisi erikoisalaa, itse menin suoraan yksityisen endokrinologin vastaanotolle oireitteni kanssa.
"mut suomessa viitearvot on 4.0 ja sekin pitää ylittää reilusti että saa lääkkeet." Ihan koto-Suomessa asustan. Eli väitteesi ei pidä paikkaansa.t4v ollut mulla 12-16 välillä ja epäily kilpparin vajaatoimintaa ei mulla alkanut lihomisesta vaan ainaisesta väsymyksen tunteesta, palelusta, hiusten lähdöstä, ummetuksesta ja oireita oli vaikka kuin. paikkakunnallani ei ole endokrinologin vastaanottoa, joten kävin yksityisellä sisätautien erikoislääkärillä kun työterveyslääkäri niin suositteli. minun kohdallani on vain ja ainoastaan katsottu arvoja, lääkäri kun sanoi että johonkin tässä maailmassa pitää edes voida luottaa ja hän luottaa verikoikeiden antamiin tuloksiin.mutta samalla myönsi että minulla selkeesti kilppari vajaasti toimii. mulla kaiken lisäksi löytyy tähän sairauteen selvä sukurasite.
- niin se on
odd kirjoitti:
tyypillistä taas " ylipainoiset odottajat, eikö ne tiedä vaaroja ja sairausriskeja" höpinä. joillekin ylipainoisuus on sairaudesta johtuvaa eikä todellakaan kiinni elämäntavoista. minä olen koko ikäini ollut alipainoinen/normaalipainoinen vähän vaihdellen. yllättäen aloin lihomaan noin 3 vuotta sitten ja puolen vuoden aikana painoa tuli 30 kg lisää. syön terveellisesti, samalla tavalla kuin ennekin. liikun paljon. ennen raskautta päivittäinen kulutukseni oli keskimäärin 2200 cal ja syömäni calorit 1300 cal, enkä grammaakaan laihtunut. asiaa alettiin tutkimaan ja selvisi että minulle on kilpirauhasen vajaatoiminta. tuntuu ihan mielettömän pahalle kun ihmiset olettvat että elän ja syön epäterveellisesti ja että olen saamaton paska. itse toki tiedän tilanteeni, samoin kun läheiseni, mutta olen kyllästynyt lihaviin kohdistuviin ennakkoluulloihin.
kilpirauhasen kanssa ongelmia ja lääkitys kunnossa on sitten kyllä mahdollista laihduttaa tulleet kilot pois. on oma kokemus ja myös äidin. sulla ei varmastikkaan ole lääkitys viellä ihan kohdallaan??
ei mikään lihavuus vaikka olisi sairaudesta johtuvaa ole mahdotonta pudottaa!!! se on totta. kaikki on itsestä kiinni samoin kuin tupakan yms lopetus.
ymmärrän että sairaudesta voi lihoa, mutta myös lahtua....
- EiNäin...
HALOOOO!!!!Ketä täysjärkistä odottajaa edes tekee mieli mitään tupakkaa,huumeita tai alkoholia?!Luulis et olotila on sen jälkeen miljoona kertaa pahempi verrattuna normaaliin paskaan krapulaan edes...Mutta onhan näitä suomessa valitettavan paljon et äidit tulee synnyttään ja pitää huutavaa lasta sylis suu auki monta tuntia kun ei tajua et mitähän pitäis tehdä kun ajatukset on vain aineissa ja vastasyntynyt kärsii pari vuorokautta vieroitusoireista ja loppuelämänsä vammautuneena jos ei ulkoisesti niin sisäelimistä.Mielummin abortti kuin pilattu ihmishenki jos ei pysty kontrolloimaan elämäänsä!!!
- Mikaela00
Tuomitset aika lujasti. Tiesitkö, että neuvolatädit kehottavat lopettamaan tupakan polton, mutta jos se aiheuttaa stressiä, on lapselle turvallisempaa kun äiti jatkaa tupakointia, kuin että lopettaisi väkisin kamalan stressin ja vieroitusoireiden seurauksena.
Tiesitkö myös, että sama pätee huumeisiin jotka aiheuttavat riippuvuutta. Kannabis ei esimerkiksi kuulu tähän kastiin, ja on jopa turvallisempaa kuin tupakka, myös raskausaikana. Kannabishan ei aiheuta riippuvuutta ja mitä se lapseen vaikuttaa, on tasan kehityksen hidastuminen erittäin vähäisesti.
Muut ns. kovat huumeet taasen, hoitoa annetaan raskaana oleville, ja kehotetaan lopettamaan käyttö. Mutta jos et itse ole ollut kovien huumeiden käyttäjä, tai seurannut sivusta käyttäjän vieroitushoitoa, et voikaan ymmärtää kuinka raskasta se on.
Alkoholihan on vielä pientä, siksipä olenkin sitä mieltä, että jos ei alkoholista pysty irtautumaan raskauden ajaksi, on TÄYSIN turha kuvitella pytsyvänsä pitää huolta lapsesta koko hänen elinikänsä.
Ai, ja aikaisempaan punaviiniin josta mainitsitte. On jopa suositeltavaa juoda puolikas lasi (4cm) punaviiniä iltaisin. Nostaan rauta-arvoja, ja muutenkin terveellistä. Moinen ei myöskään vaikuta lapseen mitenkään. - gyuyu
Mikaela00 kirjoitti:
Tuomitset aika lujasti. Tiesitkö, että neuvolatädit kehottavat lopettamaan tupakan polton, mutta jos se aiheuttaa stressiä, on lapselle turvallisempaa kun äiti jatkaa tupakointia, kuin että lopettaisi väkisin kamalan stressin ja vieroitusoireiden seurauksena.
Tiesitkö myös, että sama pätee huumeisiin jotka aiheuttavat riippuvuutta. Kannabis ei esimerkiksi kuulu tähän kastiin, ja on jopa turvallisempaa kuin tupakka, myös raskausaikana. Kannabishan ei aiheuta riippuvuutta ja mitä se lapseen vaikuttaa, on tasan kehityksen hidastuminen erittäin vähäisesti.
Muut ns. kovat huumeet taasen, hoitoa annetaan raskaana oleville, ja kehotetaan lopettamaan käyttö. Mutta jos et itse ole ollut kovien huumeiden käyttäjä, tai seurannut sivusta käyttäjän vieroitushoitoa, et voikaan ymmärtää kuinka raskasta se on.
Alkoholihan on vielä pientä, siksipä olenkin sitä mieltä, että jos ei alkoholista pysty irtautumaan raskauden ajaksi, on TÄYSIN turha kuvitella pytsyvänsä pitää huolta lapsesta koko hänen elinikänsä.
Ai, ja aikaisempaan punaviiniin josta mainitsitte. On jopa suositeltavaa juoda puolikas lasi (4cm) punaviiniä iltaisin. Nostaan rauta-arvoja, ja muutenkin terveellistä. Moinen ei myöskään vaikuta lapseen mitenkään.Tänään kävin neuvolassa ja tuli neuvola tädin kanssa puhetta tuosta, että jos raskauden aikana ottaa joskus puol lasia punaviiniä, niin hän tyrmäsi tuon täysin. Sanoi, että kannattaa ehdottamasti pitää nolla raja koko raskauden ajan! Ja niin minä ainakin pidän! Kyllä sitä normi ihminen pystyy olla 9kk ilman alkoholia puhumattakaa muista päihteistä.. Äskeinen tais olla näitä pössyttelijöitä, kun niin kovasti alkaa puolustaa kannabista.. Mutta katsoppa tuota mitä se sun "terveys sätkäsi" edustaa..
"Raskauden aikana kannabistuotteiden vaikuttavat aineet läpäisevät istukan ja kertyvät sikiöön. THC läpäisee istukan sitä helpommin, mitä pidemmälle raskaus on edennyt. Yksi marihuanasavuke sisältää viisi kertaa enemmän myös tervaa ja häkää kuin tavallinen tupakka. Häkä supistaa napanuoran verenvirtausta ja heikentää sikiön ravinnonsaantia. Runsas kannabiksen käyttö aiheuttaa sikiönkasvun hidastumista ja pienipainoisuutta."
lähde; http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:323 - EtSoviÄidiksi!!!!
Mikaela00 kirjoitti:
Ai, ja aikaisempaan punaviiniin josta mainitsitte. On jopa suositeltavaa juoda puolikas lasi (4cm) punaviiniä iltaisin. Nostaan rauta-arvoja, ja muutenkin terveellistä. Moinen ei myöskään vaikuta lapseen mitenkään.Vedä sä vain niitä aineitas keskenäs ja mee vaikka niille huumeriippuvaisille ystävilles lässyttään tota skeidaas!
- ÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!ÄÄÄÄÄÄÄ
En oo kyl koskaan itseeni kovin täysjärkisenä pitänykkään ja tässä raskaus aikana on kyl muutaman kerran siideriä tehny mieli, muttei tuosta mieliteosta mitään krapulaa tullu, saati sitten muutakaan.
Sulla on viisiinkin tästä jotakin kokemusta vai?
Miten oikein onnistuit? Vaatiiks se kovaakin mielihalua että tulee miljoona kertaa pahempi olotila normaali krapulaan verrattuna?
Mulle ku ei tullu ees morkkista siitä että kuvittelin juovani terassilla muutaman siiderin.
Huumeita en oo koskaan ees käyttäny, enkä niistä ees haaveillu, mutta olishan se siistii jos pelkällä mielihalulla vois pilveen tulla, ku ei ne myrkyt vissiin kuitenkaan haaveiden mukana tule, vai tuleeko???
Kertoisitko ihmeessä lisää?!
- vahingossa kuoharia
Mä join vahingossa yhden hörpyn kuohuviiniä onnittelumaljasta kun sen piti olla alkoholitonta mutta lasit olikin menneet sekaisin. Tää oli viikolla 34. Sit ultrassa huomattiin et lapsi ei kasva ja se syntyi tosi laihana ja sen pää oli älyttömän pieni. :( Nyt lapsi on 2-vuotias ja kehitysvammainen. Ei kannata juoda yhtään.
- idiootti oot
kasva aikuiseks.......
- e
olet edelleen siinä uskossa että se yksi hörppy aiheuttaisi lapselle noin suuren kehitysvamman. eikö sulle tosiaan lääkärit kertonut faktaa. kyllä se vamma lapselle on tullut paljon aikaisemmin kuin viikolla 34 koska lapsen päähän kasvaa ja on alusta asti isompi verrattuna vartaloon.
tosi älytöntä edes luulla tollaista.
- ...
Jokainen kärsikööt raskausajan tavallaan, sillä on epäeettistä puuttua toisten lisääntymiseen missään muodossa. Omakohtaisesti voi tehdä eettisen valinnan ja elää mieleisellään tavalla, mutta rodunjalostuksen puolelle mennään jos aletaan kieltämään edes omissa ajatuksissa joltain ryhmältä oikeus lisääntyä halutessaan vapaaehtoisesti. Tämä syyhän on torpannut kaikki yritykset tehdä pakkohoitolakejakin maahamme. Päihteitä käyttävät äidit nimittäin eivät ole ainut ryhmä jotka aiheuttavat tulevalle lapselleen perimällisen vaaran, vaan kaikki perinnälliset sairaudet, ylipaino, diabetes, mielenterveysonglemat... jopa väärä etninen syntyperä (väärä ihonväri) altistaa lapsen tietyissä kulttuureissa terveydellisille vaaroille... On olemassa sellaiset kuin ihmisoikeudet ja ne kieltävät täydellisesti syrjinnän missään muodossa, siksi ihan jokaisella naisella on oikeus halutessaan perustaa perhe, ilman kenenkään häneen kohdistamaa ihmisarvon alennusta.
- Casperiinav
ihan käsittämätönt paskaa tääl jauhetaa jaa missäköhän kulttuureis toi väärä ihon väri on vaarallinen??? Jos jossaa ni ei ainakaa suomes. Kaiken maailman ihmisoikeuspaskapäit tääl ja muutenkii jauhamas miten kauheit ääliöit tääl on. Varmaan nää totaalialkohil/tupakka kieltäytyjät seuraa pilkun tarkast kaikkii näit ravitsemus ohjeitkii. Ei syödä maksaa tms... ja 70-luvul odottavia äitejä kannustettiin syömään maksaa kuinka vammasia te nyt tulevat ja olevat äidit olette sen takia? Tai äidinmaidonkorvike, mitä vittua kuvittelette että lapset ovat saaneet ennen jos äidiltä ei tullutkaan maitoa. Venäjällä annetaan vastasyntyneille jo piimää, tääl ei sais taaskaa vauvoille sellast antaa. Ite annoin 2007 tytölle silloin 5kk maustamatonta jugurttia sekoitettuna marjasoseeseen, se oli tosi kamalaa neuvolassa, mut ku sanoin et se on selanen desi kaks ni sano et ei siin mitää kuhan ei oo yli puoltalitraa, koska silloin saa liikaa suolaa, joten eiköhän näihinkii päde et kohtuudel kaikkee. pari siiderii sinne tai tänne JOSKUSraskaus aikana tai pari röökii välil EI TODELLAKAAN AIHEUTA SIKIÖLLE MITÄÄN VAURIOITA VAAN SE PITKÄAIKAINEN ALTISTUMINEN!!!!!!!! jos vauvalla on joku vaurio syntyessään se ei todellakkaan johdu siitä että öiti joi 1-2 siiderii viikos tai söi kerran kuus maksaruokaa jos joku muuta väittää niin perehtykööt asioihin paremmin. Lopettakaa turhan tärkeily ihmisiä täällä on kaikki perkele!!!
- TeitäKäySääliksi...
Casperiinav kirjoitti:
ihan käsittämätönt paskaa tääl jauhetaa jaa missäköhän kulttuureis toi väärä ihon väri on vaarallinen??? Jos jossaa ni ei ainakaa suomes. Kaiken maailman ihmisoikeuspaskapäit tääl ja muutenkii jauhamas miten kauheit ääliöit tääl on. Varmaan nää totaalialkohil/tupakka kieltäytyjät seuraa pilkun tarkast kaikkii näit ravitsemus ohjeitkii. Ei syödä maksaa tms... ja 70-luvul odottavia äitejä kannustettiin syömään maksaa kuinka vammasia te nyt tulevat ja olevat äidit olette sen takia? Tai äidinmaidonkorvike, mitä vittua kuvittelette että lapset ovat saaneet ennen jos äidiltä ei tullutkaan maitoa. Venäjällä annetaan vastasyntyneille jo piimää, tääl ei sais taaskaa vauvoille sellast antaa. Ite annoin 2007 tytölle silloin 5kk maustamatonta jugurttia sekoitettuna marjasoseeseen, se oli tosi kamalaa neuvolassa, mut ku sanoin et se on selanen desi kaks ni sano et ei siin mitää kuhan ei oo yli puoltalitraa, koska silloin saa liikaa suolaa, joten eiköhän näihinkii päde et kohtuudel kaikkee. pari siiderii sinne tai tänne JOSKUSraskaus aikana tai pari röökii välil EI TODELLAKAAN AIHEUTA SIKIÖLLE MITÄÄN VAURIOITA VAAN SE PITKÄAIKAINEN ALTISTUMINEN!!!!!!!! jos vauvalla on joku vaurio syntyessään se ei todellakkaan johdu siitä että öiti joi 1-2 siiderii viikos tai söi kerran kuus maksaruokaa jos joku muuta väittää niin perehtykööt asioihin paremmin. Lopettakaa turhan tärkeily ihmisiä täällä on kaikki perkele!!!
Jokainen tekee virheensä ja katukoon sit niitä loppuelämänsä jos on pilannut ja tuhonnut jonkun ihmisen elämän loppuelämäkseen.Sen jälkeen onkin syytä alkaa arki densoksi!!!!!!!!!!!!!!!!"Saaatanan densu mutsit vitun spedet täällä lässyttämäs kuinka siiderillä ja kaljalla sekä pontikalla kasvaa ne pienet vauvat!"
- ...
Casperiinav kirjoitti:
Kysyt missä kulttuurissa väärä ihonväri on vaarallinen. No, lähin meitä on sellainen kuin suomalainen kulttuuri, koskaan kuullut, että suomessa esiintyy rasismia? Koskaan kuullut, että Suomi saa ihmisoikeustuomioistuimelta niin EU:n kuin YK:n tasolta huomatuksia etnisten ryhmien syrjinnästä? Romanien ja pakolaisten asiat aina tapetilla, kun puhutaan ihmisoikeuksista ja Suomesta...
"Kaiken maailman ihmisoikeuspaskapäit tääl ja muutenkii jauhamas miten kauheit ääliöit tääl on."
Eikös se olekin tarkoitus, että ääliöitä sivistetään, ääliöys saataisiin pois sivistyksen kehdostamme? Jotta paskapäiset ihmisoikeudet olisivat hiukan kunnioitetumpia...
- uohuo
Tässä tulloo asiaa!!!!!!
http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/244-alkoholi-ja-raskaus
Ja sitten vetäkää omantunnon mukaan, jos semmosta viel on!!!!!- casperiinav
edelleen tossa puhutaan jos nauttii yhden alkoholiannoksen päivässä, se on nimen omaan sitä pitkäaikaista altistumista jota edellä tarkoitin, jos ottaa kerran kuussa pari saunakaljaa. Se ei aiheuta lapselle vaurioita. Minun omatuntoni on puhdas ja lapseni terveitä. En ole polttanut raskauksieni aikana, enkä vetänyt kännejä. paitsi ennen kuin tiesin olevani raskaana. Sanoin terveyskeskuksessa että join reippaastikin ennen kuin sain tietää olevani raskaana oli muistaakseni viikolla kuusi, ja niin pitkällä senkin takia koska eka testi näytti negaa... Kyllä se sairaanhoitaja sanoi että älä nyt aborttia sen takia tee riittää kun et enää ota. Tottakai suosittelen itsekin ettei nautita alkoholia raskauden aikana, mutta todellakaan annos sinne tai tänne kerran pari kuussa ei vaurioita kehittyvää lasta. Ja mitä tulee nykyiseen alkon käytöön niin kaksi kertaa olen ulkona käynyt synnytyksen jälkeen poika nyt 10kk ja ekan kerran kun hän oli 8kk. Pätee nuo määrät muihinkin kuin alkoholiin, ei sekään ole terveellistä jos juodaan 6litraa limpparia per päivä tai syödään 8kg appelsiineja päivittäin. Järjenkäyttö on sallittua
- ei päihteille
Miksi ihmiset ei voi olla ottamatta sitä viinaa ja polttamatta sitä tupakkia jo siinä vaihees ku raskautta suunitellaan ja tietää raskautumisen mahdollisuuden!?!?! Ei siinä pitäis olla mitää vaikeeta ettei "voikkaan" vetää pers kännejä joka viikonloppu. huh huh mitä touhua...
- hrsharth
mä en kans ymmärrä mikä vaikeus on olla ilman alkoholia?? Ensinnäkin siinä on turhia kaloreita (usein nää kohtuukäyttäjät painottaa noita terveellisiä elintapojaan..) ja muutenkaan en nää siinä mitään tarpeellista.. Käly naukkaili raskaana ollessaan ligth-sidukkaa saunan jälkeen ja appiukko tarjoo aina punkkua.. En ymmärrä. Ruokaan oon toki laittanut, kastikkeisiin viiniä yms, mut sehän kiehuu pois se alkohooli.
- ...
...että miksi sinun pitäisikään ymmärtää? Miksi se kuuluu nyt esimerkiksi sinulle tai yhdellekään muulle joka ei ymmärrä ei?
En siis käsitä sitä, että mitä se on keneltäkään muulta pois, että jokaisella naisella, henkilökohtaisista ominaisuuksistaan (vaikka päihteiden käytöstä, liikapainosta, mielenterveysongelmasta) johtuen on lupa ihan itse päättää omasta lisääntymisestään täysin vapaaehtoisesti?
Itse toimin sikiölle/alkiolle vaarallisesti myös alkurakauden aikana; en rajoittanut liikuntaa, sillä ajattelin, että jos on niin heikko niin parempi tulla ulos samantien, eikä syntyä tänne kitumaan. Se oli minulta täysin tietoinen vapaaehtoinen valinta, jonka seurauksista ihan luonnollisestikin itse kannan vastuuni. Tietenkin olette sitä mieltä, että minut olisi pitänyt sitoa sänkyyn pakolla, kun en itse tajua olla rasittamatta kroppaani liikaa ja vaarannan syntymättömän terveyden toimillani. Mutta millä helvetin oikeudella te sen olisitte tehneet? Millä helvetin oikeudella kukaan edes mielessään tuomitsee toisten valintoja lisääntymisensä suhteen? Aivan käsittämätöntä? Onko jotenkin reilua jos vaikka minä alan tuomita mielestäni vääränlaisia äitejä: "tuolla on liian matala koulutus minun makuuni", "tuolla ei riitä älykkyyttä", "tuolta lapsi saa liian roikkuvat luomet"? Herätkää vähän, tuomioiden jakaminen ei ole teidän tehtäväänne, vaan te voisitte vaikka tukea toisia ihmisiä elämänsä valinnoissaan ja yrittää ohjata mieleiseenne suuntaan, ilman mitään pakkoja tai halveksuntaa...
Ihmisoikeuksien julistuksen lähtökohtia lisääntymisestä: Jokaisella ihmisellä on vapaus perustaa perhe halutessaan. Jokainen ihminen tarkoittaa kaikkia ihmisiä sairauksiin, ihonväriin, kansalaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen, jne katsomatta. Yhdelläkään valtiolla, yhtesöllä tai muulla normeja säätävällä taholla ei ole minkäänlaista lupaa rikkoa näitä oikeuksia. Yksittäinen ihminen saa mielessään ajatella mitä haluaa (oikeus vapauteen ja mielipiteeseen), mutta yksittäinen ihminen ei ole normeja määrittänyt, eli tuomiovaltainen, eli hänen mielipiteensä ei ole oikeutettu minkääntasoiseen toiseen yksilöön liittyvään epätasa-arvoistamiseen... - päihteet
... kirjoitti:
...että miksi sinun pitäisikään ymmärtää? Miksi se kuuluu nyt esimerkiksi sinulle tai yhdellekään muulle joka ei ymmärrä ei?
En siis käsitä sitä, että mitä se on keneltäkään muulta pois, että jokaisella naisella, henkilökohtaisista ominaisuuksistaan (vaikka päihteiden käytöstä, liikapainosta, mielenterveysongelmasta) johtuen on lupa ihan itse päättää omasta lisääntymisestään täysin vapaaehtoisesti?
Itse toimin sikiölle/alkiolle vaarallisesti myös alkurakauden aikana; en rajoittanut liikuntaa, sillä ajattelin, että jos on niin heikko niin parempi tulla ulos samantien, eikä syntyä tänne kitumaan. Se oli minulta täysin tietoinen vapaaehtoinen valinta, jonka seurauksista ihan luonnollisestikin itse kannan vastuuni. Tietenkin olette sitä mieltä, että minut olisi pitänyt sitoa sänkyyn pakolla, kun en itse tajua olla rasittamatta kroppaani liikaa ja vaarannan syntymättömän terveyden toimillani. Mutta millä helvetin oikeudella te sen olisitte tehneet? Millä helvetin oikeudella kukaan edes mielessään tuomitsee toisten valintoja lisääntymisensä suhteen? Aivan käsittämätöntä? Onko jotenkin reilua jos vaikka minä alan tuomita mielestäni vääränlaisia äitejä: "tuolla on liian matala koulutus minun makuuni", "tuolla ei riitä älykkyyttä", "tuolta lapsi saa liian roikkuvat luomet"? Herätkää vähän, tuomioiden jakaminen ei ole teidän tehtäväänne, vaan te voisitte vaikka tukea toisia ihmisiä elämänsä valinnoissaan ja yrittää ohjata mieleiseenne suuntaan, ilman mitään pakkoja tai halveksuntaa...
Ihmisoikeuksien julistuksen lähtökohtia lisääntymisestä: Jokaisella ihmisellä on vapaus perustaa perhe halutessaan. Jokainen ihminen tarkoittaa kaikkia ihmisiä sairauksiin, ihonväriin, kansalaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen, jne katsomatta. Yhdelläkään valtiolla, yhtesöllä tai muulla normeja säätävällä taholla ei ole minkäänlaista lupaa rikkoa näitä oikeuksia. Yksittäinen ihminen saa mielessään ajatella mitä haluaa (oikeus vapauteen ja mielipiteeseen), mutta yksittäinen ihminen ei ole normeja määrittänyt, eli tuomiovaltainen, eli hänen mielipiteensä ei ole oikeutettu minkääntasoiseen toiseen yksilöön liittyvään epätasa-arvoistamiseen...eivät aina aiheuta sikiövaurioita, paitsi alkoholi. Mutta syntyvällä lapsella voi olla vieroitusoireita, joita joudutaan hoitamaan pidempäänkin.
Kyllä pienellä lapsella on oikeus päihteettömään hoivaan niin kauan kuin hän on hoivan tarpeessa. Päihteettömyys ei riitä pelkästään raskaudenajaksi. - saasaa
... kirjoitti:
Ihmisoikeuksien julistuksen lähtökohtia lisääntymisestä: Jokaisella ihmisellä on vapaus perustaa perhe halutessaan. Jokainen ihminen tarkoittaa kaikkia ihmisiä sairauksiin, ihonväriin, kansalaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen, jne katsomatta. Yhdelläkään valtiolla, yhtesöllä tai muulla normeja säätävällä taholla ei ole minkäänlaista lupaa rikkoa näitä oikeuksia. Yksittäinen ihminen saa mielessään ajatella mitä haluaa (oikeus vapauteen ja mielipiteeseen), mutta yksittäinen ihminen ei ole normeja määrittänyt, eli tuomiovaltainen, eli hänen mielipiteensä ei ole oikeutettu minkääntasoiseen toiseen yksilöön liittyvään epätasa-arvoistamiseen...Muut saavat olla jotain mieltä päihteistä raskauden aikana, koska olemme itse niitä veronmaksajia jotka maksavat narkkarivauvan hoidot ja vammat. Sitten on tietenkin se puoli että useimpien mielestä kehittyvän vauvan myrkyttäminen on kamala ajatus, koska ihmisenä haluamme suojella. Miten pitkälle itse menisit odottavan äidin oikeuksien puolustamisessa? Saisiko hän esim. fyysisesti hakata mahaansa päivittäin jos tiedossa on että vammoja tulee? Joudut veronmaksajan maksamaan nämä vammat ja moraalisesti et varmaankaan pidä äidin tekoja hyväksyttävinä.
- ei näin
saasaa kirjoitti:
Muut saavat olla jotain mieltä päihteistä raskauden aikana, koska olemme itse niitä veronmaksajia jotka maksavat narkkarivauvan hoidot ja vammat. Sitten on tietenkin se puoli että useimpien mielestä kehittyvän vauvan myrkyttäminen on kamala ajatus, koska ihmisenä haluamme suojella. Miten pitkälle itse menisit odottavan äidin oikeuksien puolustamisessa? Saisiko hän esim. fyysisesti hakata mahaansa päivittäin jos tiedossa on että vammoja tulee? Joudut veronmaksajan maksamaan nämä vammat ja moraalisesti et varmaankaan pidä äidin tekoja hyväksyttävinä.
Tässä mennään aina harmaalle alueelle kun aletaan puhua tähän tyyliin, että "me veronmaksajat maksamme tämän, joten tässä pitäisi nyt toimia niin ja niin". Jos lähdetään tuolle linjalle niin sitten voidaan miettiä myös näitä perinteisiä, "lihavat ihmiset saa maksaa sydänkohtauksen hoidosta aiheutuneet kulut itse, itse ovat aiheuttaneet" tai "tupakoitsijat saa maksaa keuhkosairautensa itse, itse ovat aiheuttaneet". Moraalisesti saa olla mitä mieltä hyvänsä sormi pystyssä paheksumassa muiden tapoja elää, mutta on erittäin arveluttavaa lähteä sille linjalle, että yhteiskunta alkaa puuttua ihmisen yksilönvapauteen.
- ????
ei näin kirjoitti:
Tässä mennään aina harmaalle alueelle kun aletaan puhua tähän tyyliin, että "me veronmaksajat maksamme tämän, joten tässä pitäisi nyt toimia niin ja niin". Jos lähdetään tuolle linjalle niin sitten voidaan miettiä myös näitä perinteisiä, "lihavat ihmiset saa maksaa sydänkohtauksen hoidosta aiheutuneet kulut itse, itse ovat aiheuttaneet" tai "tupakoitsijat saa maksaa keuhkosairautensa itse, itse ovat aiheuttaneet". Moraalisesti saa olla mitä mieltä hyvänsä sormi pystyssä paheksumassa muiden tapoja elää, mutta on erittäin arveluttavaa lähteä sille linjalle, että yhteiskunta alkaa puuttua ihmisen yksilönvapauteen.
siis äidillä on oikeusko päättää mitä hän haluaa?? Sikiöllä ei ole päätäntävaltaa!!!! Sitä ei tarvitse miettiä, mitä se sikiöstä lapseksi varttuva haluaisi. Haluaako olla esim FAS-lapsi. Onko se todellista yksilönvapautta, jos sikiökin on mukana? Eikös se ole oikeasti kaksikkovapaus? Kertonee yhteiskunnan arvoista; mentaliteetista, että ei tarvi välittää muista kuin itsestä. Muiden mielipiteet saa olla vaikka kuinka oikeita, jos ne eivät minulle sovi, niin silloin mennään yksilönvapauden suojiin.
- saasaa
ei näin kirjoitti:
Kyllä veronmaksajilla saa olla mielipiteitä mihin heidän tienaamat rahat menee. Saa olla sitä mieltä että lihavien, narkkareiden, sosiaalipummien pitäis hoitaa omat ongelmansa (apuakin on tarjolla) ja kantaa kortensa kekoon. Ja sanon vielä että itsekkin olen ylipainoinen ja tunnen narkkareita sosiaalipummeja, mutta silti olen tätä mieltä. Jos ihmisillä ei saa olla mielipiteitä niin mihin menee demokratia?
Kun kyse on lasten terveydestä niin siinä juuri onkin muiden mielipiteille tilaa. Lapset eivät itse pysty suojelemaan itseään. Ajatteleppa vaikka jotain perheväkivalta tilannetta. Et kai väitä että sille pitäis ummistaa silmänsä yksilönvapauden nimissä? - ei näin
saasaa kirjoitti:
Kyllä veronmaksajilla saa olla mielipiteitä mihin heidän tienaamat rahat menee. Saa olla sitä mieltä että lihavien, narkkareiden, sosiaalipummien pitäis hoitaa omat ongelmansa (apuakin on tarjolla) ja kantaa kortensa kekoon. Ja sanon vielä että itsekkin olen ylipainoinen ja tunnen narkkareita sosiaalipummeja, mutta silti olen tätä mieltä. Jos ihmisillä ei saa olla mielipiteitä niin mihin menee demokratia?
Kun kyse on lasten terveydestä niin siinä juuri onkin muiden mielipiteille tilaa. Lapset eivät itse pysty suojelemaan itseään. Ajatteleppa vaikka jotain perheväkivalta tilannetta. Et kai väitä että sille pitäis ummistaa silmänsä yksilönvapauden nimissä?Et tainnut ihan ymmärtää pointtiani. Toki jokainen saa olla ihan mitä mieltä huvittaa, sehän on juuri sitä yksilönvapautta... Mutta vaikka se tuntuukin hurjalta, niin yksilönvapautta on myös se, että nainen päättää itse vartalostaan ja kyllä, myös sen sisällä kasvavasta lapsesta. Jos aletaan määrätä ihmisiä pakkohoitoon niin siinä ollaan jo aika vaarallisilla vesillä, aina tulee ylilyöntejä ja mikä sitten olisi se raja, että joku narkomaaniäiti esimerkiksi voitaisiin määrätä pakkohoitoon? Perheväkivallasta tässä ei käsittääkseni keskusteltu, joten en käsitä mistä ihmeestä sen tähän repäisit.
- saasaa
ei näin kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää pointtiani. Toki jokainen saa olla ihan mitä mieltä huvittaa, sehän on juuri sitä yksilönvapautta... Mutta vaikka se tuntuukin hurjalta, niin yksilönvapautta on myös se, että nainen päättää itse vartalostaan ja kyllä, myös sen sisällä kasvavasta lapsesta. Jos aletaan määrätä ihmisiä pakkohoitoon niin siinä ollaan jo aika vaarallisilla vesillä, aina tulee ylilyöntejä ja mikä sitten olisi se raja, että joku narkomaaniäiti esimerkiksi voitaisiin määrätä pakkohoitoon? Perheväkivallasta tässä ei käsittääkseni keskusteltu, joten en käsitä mistä ihmeestä sen tähän repäisit.
Joo, en jaksanu lukea koko pitkää sepustustasi. Tämän kohdan vaan:
"En siis käsitä sitä, että mitä se on keneltäkään muulta pois, että jokaisella naisella, henkilökohtaisista ominaisuuksistaan (vaikka päihteiden käytöstä, liikapainosta, mielenterveysongelmasta) johtuen on lupa ihan itse päättää omasta lisääntymisestään täysin vapaaehtoisesti?"
Miten et käsitä että se on lapselta pois jos hän ei saa syntyä terveenä koska äiti päättää turmella ruumistaan? Jos et sitä tunne/moraalitasolla käsitä niin yritin kokeilla järkitasoa (veronmaksajat). - taito hei
ei näin kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää pointtiani. Toki jokainen saa olla ihan mitä mieltä huvittaa, sehän on juuri sitä yksilönvapautta... Mutta vaikka se tuntuukin hurjalta, niin yksilönvapautta on myös se, että nainen päättää itse vartalostaan ja kyllä, myös sen sisällä kasvavasta lapsesta. Jos aletaan määrätä ihmisiä pakkohoitoon niin siinä ollaan jo aika vaarallisilla vesillä, aina tulee ylilyöntejä ja mikä sitten olisi se raja, että joku narkomaaniäiti esimerkiksi voitaisiin määrätä pakkohoitoon? Perheväkivallasta tässä ei käsittääkseni keskusteltu, joten en käsitä mistä ihmeestä sen tähän repäisit.
no se pointti on just siinä, että käyttää huumeita. Sen käyttö on helppo testata ylläritesteillä.
koskaan ei voi olla ylilyöntiä, jos on raskaana ja on kyse uudesta elämästä, jolla voisi olla puhdas ja turvallinen elämä, ilman äidin aiheuttamaa traumaa tai kehityshäiriötä. - earöohjerga
taito hei kirjoitti:
no se pointti on just siinä, että käyttää huumeita. Sen käyttö on helppo testata ylläritesteillä.
koskaan ei voi olla ylilyöntiä, jos on raskaana ja on kyse uudesta elämästä, jolla voisi olla puhdas ja turvallinen elämä, ilman äidin aiheuttamaa traumaa tai kehityshäiriötä.Testaus on varmasti hyvä idea, mutta entä jos äiti ei suostu siihen? Otetaanko väkisin kiinni ja sidotaan sitten sänkyyn että testi saadaan otettua? Näissä mennään ihan oikeasti ihmisen yksilönmääräämisoikeuden edelle ja se on jotain, mikä länsimaisessa yhteiskunnassa ei ole kovin helposti toteutettavissa.
- testiin
earöohjerga kirjoitti:
Testaus on varmasti hyvä idea, mutta entä jos äiti ei suostu siihen? Otetaanko väkisin kiinni ja sidotaan sitten sänkyyn että testi saadaan otettua? Näissä mennään ihan oikeasti ihmisen yksilönmääräämisoikeuden edelle ja se on jotain, mikä länsimaisessa yhteiskunnassa ei ole kovin helposti toteutettavissa.
ei suostu se kertoo jo paljon. siihen olisi kehiteltävä silloin jotain, mikä antaa mahdollisuuden näytteen ottoon. Ja mitä hyötyä on kieltäytyä? Kun lapsi syntyy lapsi testaan sekä virtsa- että ulostekeräilyin. Sieltä näkyy aika pitkälle taustoja.
Syntyneellä lapsella on jo oikeudet.
Jokainen vanhemmaksi valmis ja henkisesti tasapainossa oleva ajattelee vain lapsensa parasta ja hoitaa itseään kaikin mahdollisin tavoin. - edellinen
testiin kirjoitti:
ei suostu se kertoo jo paljon. siihen olisi kehiteltävä silloin jotain, mikä antaa mahdollisuuden näytteen ottoon. Ja mitä hyötyä on kieltäytyä? Kun lapsi syntyy lapsi testaan sekä virtsa- että ulostekeräilyin. Sieltä näkyy aika pitkälle taustoja.
Syntyneellä lapsella on jo oikeudet.
Jokainen vanhemmaksi valmis ja henkisesti tasapainossa oleva ajattelee vain lapsensa parasta ja hoitaa itseään kaikin mahdollisin tavoin.Ymmärsitkö mistä pohdin tuossa viestissä? Olen ihan samaa mieltä kaikista noista asioista, mutta minä mietin sitä itsemääräämisoikeutta. Joka siis KUULUU länsimaiseen yhteiskuntaan ja tarvitaan todella painavat syyt että sitä voi loukata. Nyt joku kirjoittaa, että "eikö tämä sitten muka ole riittävän painava syy". Voi olla, mutta pitää muistaa, että se ei ole niin yksinkertaista. Tosiaan ihmistä ei voida pakottaa mihinkään testeihin nykyäänkään, joten ensin pitäisi muuttaa lakiakin...
- ..
saasaa kirjoitti:
Kun kyse on lasten terveydestä niin siinä juuri onkin muiden mielipiteille tilaa. Lapset eivät itse pysty suojelemaan itseään. Ajatteleppa vaikka jotain perheväkivalta tilannetta. Et kai väitä että sille pitäis ummistaa silmänsä yksilönvapauden nimissä?Menee maahanmuuttajille suurimmaksi osaksi! suomi on hyvinvointi maa ulkomaalaisille ei suomalaisille!
- !!
.. kirjoitti:
Menee maahanmuuttajille suurimmaksi osaksi! suomi on hyvinvointi maa ulkomaalaisille ei suomalaisille!
tämä on ihan väärä paikka kysyä, mikä on lapselle hyväksi ja mikä ei, koska tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa, mitäpä jos kuitenkin kysyisit vaikka neuvolasta ja tutustuisit tilastoihin!
- ...
päihteet kirjoitti:
eivät aina aiheuta sikiövaurioita, paitsi alkoholi. Mutta syntyvällä lapsella voi olla vieroitusoireita, joita joudutaan hoitamaan pidempäänkin.
Kyllä pienellä lapsella on oikeus päihteettömään hoivaan niin kauan kuin hän on hoivan tarpeessa. Päihteettömyys ei riitä pelkästään raskaudenajaksi."Kyllä pienellä lapsella on oikeus päihteettömään hoivaan niin kauan kuin hän on hoivan tarpeessa."
Voitko tuoda kyseisen kohdan lainsäädäntöämme näkyviin meille muillekin, missä moinen oikeus on pienille lapsille annettu? Vielä enemmän tietenkin kiinnostaisi se kohta jossa edes jonkinlainen, ihan mikä vain, oikeus on annettu syntymättömälle lapselle... - ...
saasaa kirjoitti:
Muut saavat olla jotain mieltä päihteistä raskauden aikana, koska olemme itse niitä veronmaksajia jotka maksavat narkkarivauvan hoidot ja vammat. Sitten on tietenkin se puoli että useimpien mielestä kehittyvän vauvan myrkyttäminen on kamala ajatus, koska ihmisenä haluamme suojella. Miten pitkälle itse menisit odottavan äidin oikeuksien puolustamisessa? Saisiko hän esim. fyysisesti hakata mahaansa päivittäin jos tiedossa on että vammoja tulee? Joudut veronmaksajan maksamaan nämä vammat ja moraalisesti et varmaankaan pidä äidin tekoja hyväksyttävinä.
...olkoot mieltä mitä tahansa, mutta niiden täytyy muistaa, että minkäänlaista tuomiovaltaa tai oikeuksien määrittely valtaa heillä ei ole, eli pitäkööt mielipiteensä omanaan.
Itselleni on ihan sama onko ihminen odottava äiti vai eläkeläisukko, ihmisoikeuksia tulee kunnioittaa aina, syrjimättä yhtään ketään. Jos joku haluaa hakata vatsaansa, niin vapaasti minun puolestani. Jos menen räksyttämään asiasta hänelle ja latelemaan omia mielipiteitäni hänen toiminnastaan, niin katkaisen ainakin kaiken vuorovaikutusyhteyden väliltämme, jolloin mahdollisuuteni tarjota tukea hänen henkisiin ongelmiinsa on menetetyt.
Veronmaksajana maksan veroni aina hymyillen, ihan vaikka joillakin sattuu olemaan ylipainoa tai he sattuvat tupakoimaan, jotkut jopa ajavat autoakin ylinopeutta tai mikä pahinta; liikkuvat liukkaalla kelilllä ulkona... - ...
???? kirjoitti:
siis äidillä on oikeusko päättää mitä hän haluaa?? Sikiöllä ei ole päätäntävaltaa!!!! Sitä ei tarvitse miettiä, mitä se sikiöstä lapseksi varttuva haluaisi. Haluaako olla esim FAS-lapsi. Onko se todellista yksilönvapautta, jos sikiökin on mukana? Eikös se ole oikeasti kaksikkovapaus? Kertonee yhteiskunnan arvoista; mentaliteetista, että ei tarvi välittää muista kuin itsestä. Muiden mielipiteet saa olla vaikka kuinka oikeita, jos ne eivät minulle sovi, niin silloin mennään yksilönvapauden suojiin.
...että yhteiskuntamme ei todellakaan käsitä sikiöitä tai alkioita ihmisoikeuksia omaaviksi yksilöiksi?
Eli kun puhutaan raskaana olevasta yksiköstä ihmisoikeuksien kannalta, niin siinä on aina vain yksi yksilö, eli se nainen. Nainen ja lapsi kohdussa, on vain tasan tarkkaan yksi yksilö, jolla on ihmisoikeudet. Kun lapsi syntyy tilanne muuttuu. Syntymähetkestä lähtien ihmisoikeudet koskettavat myös lasta, mutta ne eivät suojaa lasta enää raskausaikaisilta vahingoilta. Ainut joka lasta voi suojella raskauden aikana on se äiti, joten hedelmällisempää ulkopuolistenkin olisi pyrkiä tukemaan äitejä elämänsä hallinnassa, kuin ladella heille mielipiteitään... - ...
saasaa kirjoitti:
Kun kyse on lasten terveydestä niin siinä juuri onkin muiden mielipiteille tilaa. Lapset eivät itse pysty suojelemaan itseään. Ajatteleppa vaikka jotain perheväkivalta tilannetta. Et kai väitä että sille pitäis ummistaa silmänsä yksilönvapauden nimissä?Herranjestas, mitä perheväkivalta tekee tässä yhteydessä?
Ihan jokaisella ihmisellä on moraalinen velvollisuus puuttua kun näkee ihmisoikeuksia loukattavan. Eli jos edes epäilee lasta pahoinpideltävän on velvollisuus puuttua, ehdottomasti. Lapsi on erityissen suojelun kohteena juuri siksi, että se ei pysty itse pitämään puoliaan. Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta, vaan koko yhteiskunta on valvomassa heidän hyvinvointiaan.
Mutta nyt puhutaan raskauden aikaisesta alkoholinkäytöstä, eli vain yhdestä yksilöstä joka omaa ihmisoikeuksia. Alkio/sikiö ei ole ihmisoikeuksien piirissä, siksi ulkopuoliset eivät voi mitenkään puuttua siihen mitä nainen tekee raskauden aikana, ellei hän loukkaa jotenkin jonkun oikeudet omaavan ihmisyyttä (eli ole esimerkiksi itsetuhoisa tai hakkaa mahapystyssä jo syntyneitä lapsiaan)... - sentään
... kirjoitti:
"Kyllä pienellä lapsella on oikeus päihteettömään hoivaan niin kauan kuin hän on hoivan tarpeessa."
Voitko tuoda kyseisen kohdan lainsäädäntöämme näkyviin meille muillekin, missä moinen oikeus on pienille lapsille annettu? Vielä enemmän tietenkin kiinnostaisi se kohta jossa edes jonkinlainen, ihan mikä vain, oikeus on annettu syntymättömälle lapselle...pitääkö se laissa säätää, että lapsi saisi kasvaa turvallisessa kodissa ja hyvässä hoidossa?
Missä on tervejärki?
Voi aikoja, voi kysymyksiä.....
Se on ongelma, että syntymättömällä ei ole lainsuomaa oikeutta.
- PL
Päihdelinkin yhteenveto:
•Kun suunnittelet raskautta tai kun raskaaksi tuleminen on mahdollista, vältä humalahakuista juomista. Sikiön elinepämuodostuman riski kasvaa huomattavasti, mikäli äiti on ollut humalassa raskauden alkuviikkoina.
•Kun toteat olevasi raskaana, lopeta alkoholin käyttö tai vähennä aivan minimiin. On todettu, että sikiön vaurioitumisriski nousee selvästi, jos alkoholia nautitaan yli 1,5 alkoholiannosta (esim. tuoppi keskiolutta) päivässä. Humalahakuinen alkoholinkäyttö on erityisen vaarallista sikiön kehittymisen kannalta. Ei voida osoittaa, että yksi satunnainen alkoholiannos raskauden aikana vaikuttaisi syntyneen lapsen kehitykseen.
•Jos tunnet, että et hallitse alkoholikäyttöä, hae apua. Asian voi ottaa puheeksi neuvolassa
http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/244-alkoholi-ja-raskaus- eri versio
ja höpö höpö,tottakai päihdelinkillä on melkein nollatoleranssi alkon suhteen. Minäpä sain alkuraskauden neuvolakäynnillä taas alkon tiedotteen alkoholinkäytöstä raskauden aikana jossa sanottiin että alle kymmenen alkoholiannosta viikossa on raskausajan kohtuukäyttöä kun se jaetaan tasaisesti eri päiville.
- -----
eri versio kirjoitti:
ja höpö höpö,tottakai päihdelinkillä on melkein nollatoleranssi alkon suhteen. Minäpä sain alkuraskauden neuvolakäynnillä taas alkon tiedotteen alkoholinkäytöstä raskauden aikana jossa sanottiin että alle kymmenen alkoholiannosta viikossa on raskausajan kohtuukäyttöä kun se jaetaan tasaisesti eri päiville.
Huh,huh.. onpa opas annettu sulle.. ja hmm.. "varmaan kannattaakin" noudattaa sitä..
Mulle neuvolassa sanottiin, että ehdottamasti kannattaa suosia ihan nolla linjaa!!! Kyllä sen 9kk jaksaa ilman alkoa, jossei jaksa niin kyllä on sitten vikaa jossain.. - ?
----- kirjoitti:
Huh,huh.. onpa opas annettu sulle.. ja hmm.. "varmaan kannattaakin" noudattaa sitä..
Mulle neuvolassa sanottiin, että ehdottamasti kannattaa suosia ihan nolla linjaa!!! Kyllä sen 9kk jaksaa ilman alkoa, jossei jaksa niin kyllä on sitten vikaa jossain..Joku tässä ketjussa ilmoitti, ettei syö tuorejuustoa raskauden aikana. Miksi ei? Siis jos yleensä syö? Itse olen lukenut, että listeriavaara on ainoastaan pastöroimattomissa maitotuotteissa, ja mitä olen nyt raskauden aikana kaupassa käydessäni tutkinut, ihan jokaisen tuorejuustopurkin kyljessä on lukenut, että tuote on pastöroitu. Ja olen niitä ihan huoletta syönyt. Onko siis vielä jokin muukin syy siihen, ettei tuorejuustoa saisi syödä, vai eikö ihmiset ota asioista selvää vaan hysterisoivat turhasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4888532Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195840Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2664806Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584625Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s704151Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723768- 901708
- 961241
- 47879