Ollaan vuokraamassa itse asuntoa. Maantieteellisesti läheisen ulkomaan kansalainen ilmoittaa olevansa valmis vuokraamaan asunnon välittömästi. Ei kertomansa mukaan omaa suomalaista henkilötunnusta. Aivan ilmeisesti hänestä ei ole merkintää luottohäiriöissä, mutta asiaa ei ole tarkastettu. Kertoo olevansa erään ulkomaisen yrityksen palveluksessa, on yrityksestä esitekin. On yksineläjä, päältä päin vaikuttaa luotettavalta ja siistiltä. Valmis maksamaan takuusumman.
Miten suhtautua ulkomaiseen vuokralle pyrkivään? Onko kokemuksia ulkomaisista vuokralaisista? Millaisia ongelmia juuri ulkomaalaisen kohdalla voisi syntyä?
Suhtautuvatko vuokralaisia välittävät yritykset varauksellisesti ulkomaalaisiin vuokralle hakijoihin?
ulkomaalainen vuokralaiseksi?
7
4880
Vastaukset
- vuokraisäntänä yli 2
Itselläni on useita yksiöitä eri kaupungeissa Etelä-Suomessa. Vantaala olevan yksiön vuokrasin kahdelle afgaanitytölle, olivat sisaruksia, opiskelivat. Asuiva toista vuotta, sossu maksoi vuokran, ei mitään ongelmia.
Kotkassa minulla asui turkkilainen poika pari vuotta, oli töissä pizzeriassa. Muutti sitten pois ja perusti oman pizzerian, ei mitään ongelmia. Forssassa minulla asui nuori romaanipariskunta pari vuotta, tyttö kävi koulua ja sossu maksoi vuokran. Ei mitään ongelmia.
Suurin ja varottavin ongelma on noin 40-v suomalaismies, tekee rakennusalan hanttihommia, kaljoittelee ja vaimo jättänyt. Sellaista en ota, koska täysin varma häätö- ja ulosottotapaus.'
Ulkomaalaiset ovat muutenkin siistimpiä ja rehellisempiä kuin nämä suomalaiset moukat. - hemmo idästä
lienee ei ole luotettava, jos on yrityksen ESITE - pitäis olla allekirjoitettu työsopimus ja palkkakuitti näyttää!!
Takuuvuokraa ja vuokraennakkoa REILUSTI, jos siis päätät vuokrata - mitä ilmeisemmin bordelliksi menee, itänaapuristahan tässä lie kyse ja nopeesti halutaan kämppä - siinä ne "riskitekijät" - tämmöistä
En ota kantaa, onko todennäköisesti enemmän vai vähemmän harmia tulossa kuin suomalaisesta vuokralaisesta. Kuten tiedetään, mikään sellainen asia ei riipu kansallisuudesta tai muistakaan tuommoisista ominaisuuksista vaan yksilöstä.
Mutta jos ongelmia sitten kuitenkin olisi tulossa, niin ulkomaalaisen vuokralaisen heikko puoli on siinä, että jos hän häipyy maasta, niin häntä voi olla paljon vaikeampi saada korvaamaan esim. mahdollisia vahinkoja tai saada puuttuvia vuokria.
Selkeä kompastuskiven paikka on kieli eli vuokrasopimus kannattaa ehdottomasti laatia huolellisesti ja käännättää virallisella kääntäjällä kyseiselle kielelle. Esim. yliopistoilta voi löytyä käännöspalveluja tai tietoa siitä, mistä sellaisia löytyy. Ja nimenomaan virallisen kääntäjän tekemä käännös, vaikka se vähän maksaakin, ei naapurinemännän tankeroenglanniksi eikä edes mahdollisen vuokralaisen omalle kielelle, jos ei ole virallinen kääntäjä. Kieli kun on siitä hassu juttu, että jos vaikeuksia sitten tulee, niin ikävä vuokralainen voi heittäytyä täysin ummikoksi, joka ei mitenkään ole voinut ymmärtää suomen- tai esim. edes englanninkielisiä ehtoja... Ja taas sen todistaminen tarvittaessa oikeudessa pitävin konstein, että vuokralainen osaa oikeasti ehkä jopa suomeakin, voi olla oma juttunsa.- ihan turhaa
Laki rajoittaa vuokrasopimusta, joten turha sitä sopparia on edes käännättää.
Kun tekee sopparin suomen lakien mukaan, niin se on kyllä sen ummikon ulkomaalaisen moka jos ei tunne lakia. Lain mukaa homma kuitenkin viimekädessä menee jos tulee riitaa. - tämmöistä
ihan turhaa kirjoitti:
Laki rajoittaa vuokrasopimusta, joten turha sitä sopparia on edes käännättää.
Kun tekee sopparin suomen lakien mukaan, niin se on kyllä sen ummikon ulkomaalaisen moka jos ei tunne lakia. Lain mukaa homma kuitenkin viimekädessä menee jos tulee riitaa.Laki on laki ja sopimusasiat ovat siitä huolimatta usein tulkinnanvaraisia. Sopimuksia sovitellaan - myös oikeudessa - sen mukaan, miten osapuolet pystyvät todistelemaan oman kantansa oikeaksi. Jos pelkkä laki riittäisi antamaan kaikkeen aina ehdottoman oikean vastauksen, nämäkään palstat eivät olisi väärällään monesti aivan usvaisia kysymyksiä esim. määräaikaisista sopimuksista. Ja huomaa, kysyjät ovat lähestulkoon aina ihan supisuomalaisia, joiden voidaan yleissivistyksen perusteella edellyttää tietävän edes jotain juuri meikäläisestä laista. Ja joilla kieli ei ole asiassa mikään ongelma.
Sopimuksen käännättäminen voi olla ihan turhaa, varsinkin, jos vuokralainen on kelpoisaa lajiketta eikä aiheuta hankaluuksia. Mutta aloittaja kysyi, mitä erityisongelmia ulkomaalaisten kanssa voi tulla. Ja niitä ovat suurempi todennäköisyys maasta häipymiseen velvoitteitaan suorittamatta tai sopimuksen kyseenalaistaminen kielimuuriin vedoten. Voi niitä olla muitakin, mutta nämä tulevat itselle ensimmäisenä mieleen. Mitä rakentavaa sinulla oli keskusteluun tarjottavaksi?
Muuten, jos kieli ei olisi oleellinen asia, ei Suomessakaan varmaan oikeasti tarvittaisi lakitekstejä kahdella kielellä eikä edellytettäisi kaksikielistä palvelua kunnissa, joissa on tietty määrä toiskielisiä asukkaita. Eihän?
- kokemusta..
on luotettavin, kun taas kuuman kiihkeän ghettojengiläisen kanssa voi tulla ongelmia.
- Anonyymi
Vuokrasin asunnon kiinalaisille. Reilun vuoden jälkeen paikkoja rikottu ja asunto hirvittävän epäsiisti. Pienessä asunnossa nukkumapaikat kymmenelle vaikka vuokraaja sanoi, että kaksi henkilöä muuttaa ja vuokrasopimuksessa alivuokraus kuelletty. Vuokran maksoi eivätkä naapurit raportoineet häiriöistä. Toimi yrittäjänä ja maksoi korjauskuluja ja nihkeästi siivousta. Kamala vaiva ja tappiota ei tullut jos omalle vaivannäölle ei laske palkkaa. Tämän jälkeen en ikinä vuokraa asuntoa kiinalaisille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569