Venesähköistä

Kalamies.

Hankin vuosi sitten käytetyn purkkarin, enkä ymmärrä vielä paljoa sähköhommista. Minkälainen pitäisi veneen sähköjen ulosotto akustosta olla, ollakseen turvallinen ja toimintavarma? Eli lähinnä pitäisikö esim. hupiakuista lähteä vain yhdet paksut kaapelit, jotka tuo virtaa johonkin sähkönjakokeskukseen eri kuluttajille? Nykyisessä veneessäni on vedetty suunnilleen kaikille laitteille omat ohuemmat johdot akuista sulake-kytkintaululle ja siitä edelleen kuluttajiin. Näyttää aikamoiselta sekasotkulta. Kokemuksia miten homma kannattaisi tarv. uusia, onko tarve ammattilaiselle? Ja nyt ei puhuta koneen sähköistämisestä eikä maasähköstä jne...kiitos asiallisista vastauksia.

16

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

      Niin no noita kytkentöjä on jos jonkinlaisia. Pääasia on tietysti, että laitteen simahtaessa johtoviidakosta selviää mistä piuhasta voisi olla kyse.

      Jotakuinkin niin, että akulta tällaiseen 'jakokeskukseen' ja siittä kytkintaulun/sulakkeen kautta laitteelle. Joillekin laitteille, kuten lämmitin sähköt kuuluukin tulla suoraan akulta.

      Mikäli sähköt toimii älä turhaan ala sekoilla vaan veneile :) Talvenaikana sitten ehtii netistäkin lueskella aiheesta ja aloittaa joillain parannus toimenpiteillä vaikka itse.

    • gf567h

      ilmainen opas veneen sähkötöihin.

      • amatööri'

        Tällainen 23-sivuinen suomenkielinen dokumentti venesähköistä näyttäisi löytyvän Imatran Purjehdusseuran nettisivuilta:
        http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf

        Itse olen löytänyt tuolta hyödyllisen tuntuista tietoa.

        Vielä perusteellisemmin venesähköasiaa löytyy englanninkielella mainiosta kirjasta
        Nigel Calder: "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual: How to Maintain, Repair, and Improve Your Boat's Essential Systems"
        Tätä 832-sivuista (!) kirjaa löytyy vaikka Amazon-nettikaupasta:
        http://www.amazon.co.uk/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-Essential/dp/0713672269/ref=ntt_at_ep_dpi_2


      • t

        kuka opasta jakeli ?
        saisikohan sen jälkeenpäin jostain ?


      • Sähjömies

        Sen pitäis tulla ladattavaksi pdf:ksi tonne:

        http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/

        Olet oikeilla jäljillä. Noin yleisesti, tasavirta on siitä kinkkistä, että mitä isompi virta, sitä isompi kaapeli pitäisi olla. Jos siis akulta menee yksi johto sähkökeskukseen niin sen pitäisi olla sitä paksumpi mitä pitempi se on (ei mitään kaksimielistelyä tässä) ja mitä enemmän virtaa siinä kulkee. Liian ohut lanka toimii "hehkulankana" ja voi aiheuttaa kohtalokkaankin oikosulun (akku voi räjähtää ja sen voima kuulemma posauttaa reiän runkoonkin jos hullusti sattuu). Noissa ohjeissa pitäisi olla ohjeistusta johtojen valintaan ja tuossa toisen vastauksen pdf:ssä myös osviittaa.

        Tässä tuntemani linkit:

        http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/PDF/johdatus_sahkoistykseen.pdf

        http://www.smer.fi/docut/venesahkot.pdf

        Molemmat hyviä ja kansantajuisia.

        Sähkönkulutuksia voi arvailla vaikka tämän Vene-lehden laskurin mukaan:

        http://www.venelehti.fi/sahkolaskuri/default.aspx

        ...joka tosin on aika alkeellinen esitys, se kun ei osaa ottaa huomioon, että useimpia laitteita ei käytetä jatkuvasti vaan pelkästään osan aikaa kuten kulkuvalot ja lämppäri. Ellei osaa ekseleitä näplätä niin kannattaa vaan kertoa "kulutus tunnissa" käyttötuntien määrällä vuorokaudessa. Sähköjohdatusten suhteen hyödyllisempää tuossa taulukossa on tiedostaa miten isot virrat menee missäkin johdossa, kuinka pitkä johto on ja muiden tietojen kautta kuinka paksu sen tulee sen vuoksi olla.

        Venemestari-lehdessä oli pitkä juttusarja venesähköistä vuosi sitten keväällä, muistelisin. Sekin antaa osviittaa mutta ihan kaikkiin hifistelyyn ei kannata uskoa sillä Venemestarin jutut on usein ulkomailta (ja valtameriltä) käännettyjä.


    • 3 sylinteriä

      Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
      -Paksulla kaapelilla akulta johto sulaketaululle.
      -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle


      Osaako joku sanoa hyviä nyrkkisääntöjä sopivista kombinaatioista sulakkeen kokoja ja johtojen pituuksista ja paksuuksista?

      • Not-real

        Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
        -Paksulla kaapelilla akulta pääkytkimelle josta johto sulaketaululle.
        -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle
        -Myös miinuspuolen kytkennät tulee keskittää yhteen kiskoon
        joka mielellään lähellä sulaketaulua.
        Tälöin sähkölaitteen ja - kaapeli johdotetaan "samaan paikkaan".


      • 5A
        Not-real kirjoitti:

        Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
        -Paksulla kaapelilla akulta pääkytkimelle josta johto sulaketaululle.
        -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle
        -Myös miinuspuolen kytkennät tulee keskittää yhteen kiskoon
        joka mielellään lähellä sulaketaulua.
        Tälöin sähkölaitteen ja - kaapeli johdotetaan "samaan paikkaan".

        On tehty tälläisiä hyviä kytkin tauluja ja kotelita:

        http://www.vetouistelu.com/Bbs/Keskustelut1/UploadFiles/196152/Kippari.pdf

        Itsellä tosin Naimerin kytkimet omilla teksteillä ja sulaketauluna kotikäytöön tarkoitettuja automaattisulakkeita kaksi rivisessä taulussa.


      • 3 sylinteriä
        5A kirjoitti:

        On tehty tälläisiä hyviä kytkin tauluja ja kotelita:

        http://www.vetouistelu.com/Bbs/Keskustelut1/UploadFiles/196152/Kippari.pdf

        Itsellä tosin Naimerin kytkimet omilla teksteillä ja sulaketauluna kotikäytöön tarkoitettuja automaattisulakkeita kaksi rivisessä taulussa.

        Osaako kukaan sanoa nyrkkisääntöjä johtojen poikkipinta-aloista ja sulakkeiden kokoluokista venesähköissä? Kotisähköissä käytetään pääsääntöisesti 16A sulakkeen kanssa 2,5mm2 kaapeli ja 1,5mm2 johdon kanssa 10A sulakkeita. Pitkissä johtovedoissa käytetään 2,5mm2 kaapelia ja 10A sulaketta.

        Minkä kokoiset sulakkeet laitetaan veneeseen, jos käytetty kaapeli on esim. 2,5mm2?


      • amatööri'
        3 sylinteriä kirjoitti:

        Osaako kukaan sanoa nyrkkisääntöjä johtojen poikkipinta-aloista ja sulakkeiden kokoluokista venesähköissä? Kotisähköissä käytetään pääsääntöisesti 16A sulakkeen kanssa 2,5mm2 kaapeli ja 1,5mm2 johdon kanssa 10A sulakkeita. Pitkissä johtovedoissa käytetään 2,5mm2 kaapelia ja 10A sulaketta.

        Minkä kokoiset sulakkeet laitetaan veneeseen, jos käytetty kaapeli on esim. 2,5mm2?

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.


      • amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        Lähes kaikki veneiden johdotukset kannattaisi tehdä vähintään 2,5mm2 johdoilla (ellei ole jotain erityistä syytä) jo yksistään mekaanisen kestävyydenkin takia ja johdot pitäisi olla mahdollisimman taipuisia ja hyvin monisäikeisiä.

        Tämän kokoinen poikkipinta-ala riittää jo lähes kaikille laitteille ja hinta ei ole kovinkaan ratkaiseva verrattuna pienempiin johtoihin.

        Sulakkeet on varminta valita kunkin käytettävän laitteen mukaan mitä sen ohjeissa neuvotaan ja lampuille/valaisimille voi laskea Ohmin lain mukaan P/U=I.

        Pitkät johdotukset kuten korkeaan mastoon on syytä tietysti laskeskella huomioiden myös johdotuspituus, ettei tule liian suuria jännite häviöitä.

        Eikä mitään juotoksia vaan hyvän laatuisia puristusliittimiä käyttäen, ja molemmissa johdon päissä olisi hyvä olla merkintä mihin se liittyy.


      • Rane asentaa
        Juha58 kirjoitti:

        Lähes kaikki veneiden johdotukset kannattaisi tehdä vähintään 2,5mm2 johdoilla (ellei ole jotain erityistä syytä) jo yksistään mekaanisen kestävyydenkin takia ja johdot pitäisi olla mahdollisimman taipuisia ja hyvin monisäikeisiä.

        Tämän kokoinen poikkipinta-ala riittää jo lähes kaikille laitteille ja hinta ei ole kovinkaan ratkaiseva verrattuna pienempiin johtoihin.

        Sulakkeet on varminta valita kunkin käytettävän laitteen mukaan mitä sen ohjeissa neuvotaan ja lampuille/valaisimille voi laskea Ohmin lain mukaan P/U=I.

        Pitkät johdotukset kuten korkeaan mastoon on syytä tietysti laskeskella huomioiden myös johdotuspituus, ettei tule liian suuria jännite häviöitä.

        Eikä mitään juotoksia vaan hyvän laatuisia puristusliittimiä käyttäen, ja molemmissa johdon päissä olisi hyvä olla merkintä mihin se liittyy.

        Aditan sivuilta löytyy mm kaapelilaskuri. Vaikka putiikki onkin pääasiassa autopuolta löytyy sieltä myös laadukkaita kosteussuojattuja liittimiä mallia abico, joissa sulatuskaulus ja liima. Myös erilaista vermettä veneiden sähkötöihin. Firma sijaitsee osoitteessa Valuraudantie 1 Malmin lentokentän lähellä.
        Itse käytin veneen sähköasennuksissa noita "blue sea" tuotteita ja toistaiseksi olen ollut valintaani tyytyväinen. Tarkemmin http://www.adita.fi/?venetarvikkeet.3;2;7200;2900.7200.html


      • -Mika-
        amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        Johtoa lämmittää teho. Teho on jannite * virta. Siksi sama sääntö ei toimi. Veneessä 10 ampeerin laitteelle laittaisin vähintään 6 neliöisen piuhan, kun kotona riittaa 1,5. Kannattaa myös muistaa mitoituksissa se, että piuhan pituus on * 2, koska se miinusjohto täytyy mitoittaa saman kaavan mukaan ja on ihan yhtä pitkä (toisin kuin autossa).

        Ja tuo ohje paksusta piuhasta akulta sulaketaululle on muuten OK, mutta silloin täytyy muistaa laittaa sille paksulle piuhalle oma sulake sinne akun luo. Siis pääsulake, joka suojaa sitä paksua piuhaa. Sulake suojaa aina siitä eteenpäin olevaa osaa.

        Ja sulakkeista: Nyt saa bilhelvetistä automaattisulakkeita virroille 4 - 12 alle 3 euroa kipale. kannattaa käyttää niitä, eikä perinteisiä lasiputkisulakkeita. Sopivat suoraan useimpiin sulaketauluihin niiden vanhojen tilalle.


      • virrat
        amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        ovat aika pieniä veneeseen verrattuna. En laittaisi mitään veneessä alle 6m2 johdolla jo siitäkin syystä että se on mekaanisesti niin paljon kestävämpää kuin esim 2,5.


      • toivo3
        virrat kirjoitti:

        ovat aika pieniä veneeseen verrattuna. En laittaisi mitään veneessä alle 6m2 johdolla jo siitäkin syystä että se on mekaanisesti niin paljon kestävämpää kuin esim 2,5.

        järjetöntä laittaa lediampuille 6neliön johtoa eihän se mahdu edes liittimiin. Ledilampuille riittää ja on mekaanisesti aivan riittävän kestävää 2x0.75 kalustejohto.


      • -Mika-
        toivo3 kirjoitti:

        järjetöntä laittaa lediampuille 6neliön johtoa eihän se mahdu edes liittimiin. Ledilampuille riittää ja on mekaanisesti aivan riittävän kestävää 2x0.75 kalustejohto.

        Mulla on salongin yleisvalaistuksena 6 kappaletta 3 watin ledejä ja pöydän päällä 3 kipaletta samantehoisia spotteja. Nuo on siis yhteensä 27 wattia. Virtaa menee siis päälle kaksi ampeeria. Kyllä mä niille jo laitoin parineliöistä piuhaa. Turha niitä piuhoja on lämmittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe