Stressivatsa

epätoivoinennn..

Olen 19vuotias ja lääkäri oletti kuukaus-pari sitten että minun oireeni viittaisivat stressivatsaan.
Tulos oli todella tyhjentävä, kun ei kerran ongelmaan mitään kunnon apua löydy.
Minulta tutkittiin kaikki mitä saattoi, ja tutkimukset kokonaisuudessaan kesti melkein vuoden, milloin otettiin verikokeita ja milloin tähystettiin paksusuolta jne, ja sitten tulos oli tämä.
Olen tottakai tyytyväinen ettei kyse ollut mistään vakavemmasta.
Mutta tämä jatkuva ripulointi, mahan turvotus, närästys ja kipu mahassa estävät minua tekemästä ja elämästä niinkuin haluaisin, sillä koskaan ei tiedä milloin se vatsa menee sekaisin ja minun täytyy päästä vessaan.
Tämä vaikuttaa työelämään, en nimittäin aina pääse vessaan, ja opiskeluun, sillä en voi jatkuvasti ravata vessassa keskeyttäen opetusta.

Kysyn nyt siis onko kenelläkään mitään neuvoja tai apua tähän? Tälläkin hetkellä maha on kipeä ja arka, ja minun pitäisi lähteä parin tunnin sisällä töihinkin.
Eilen oli sama juttu, oksetti ja mahaan koski. Sen lisäksi minulla on yleensä päänsärkyä ja huimausta.

Välillä voi olla viikon-kahden taukoja ettei vatsa oireile millään tavalla, sitten yhtäkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta se menee aivan sekaisin, sitä ei osaa koskaan ennustaa milloin se menee ja miksi menee.
Lääkäri suositteli minua juomaan noita Gefilus Maxeja, ja joinkin niitä tässä sen melkein 2kk siitä päivästä lähtien kun niitä suositeltiin, mutta en huomannut niillä olevan mitään positiivista vaikutusta.

Syömiseni on muuttunut todella epäsäännölliseksi ja vältän monia ruokia sen takia että niitä syötyäni alkaa sattua mahaan ja oksettaa, minkä jälkeen seuraa ripulointi.
Olen usein todella väsynyt, ja jos vain minulla on mahdollisuus niin nukun koko päivän.
En saa varmasti tarpeeksi mitään ravintoaineitakaan koska kaikki tulee elimistöstä yhtä nopeasti ulos kun ne sinne menevätkin.

Eli jos kukaan osaa yhtään auttaa, niin olisin todella kiitollinen. Tämä vaiva rajoittaa elämääni ihan liikaa.

8

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin minulla
      • khylkhyl.

        librax auttoi myös minulla, kun kärsin muutama vuosi sitten "stressivatsasta". librax rauhoittaa myös vähän mieltäkin niin että jännitys vähenee eikä aiheuta vatsa oireita niin helposti.


    • lääkäriltä!

      Minulla aivan samoja oireita. Kaikki tutkimukset tehty myös. Lääkäri hoki, että tämän kanssa pitää vaan oppia elämään.
      Minulla on nyt lääkitys lievään ahdistuneisuuteen, koska oireilu hallitsi elämää ja alkoi tulla myös paniikkihäiriötyyppista vaivaa. Olen huomannut, että vatsa on rauhoittunut. Enää ei tarvitse jatkuvasti miettiä, missä on lähin vessa ja rajoittaa menoja. Olen sitä mieltä, että "mahahermot" ovat olleet minulla liikaa vauhdissa ja ahdistukseen määrätty lääkitys on siihen auttanut. Minulla on kaytössä ihan pienillä annoksilla rivatril ja seroxat. Sopiva lääke on kuitenkin varmaan etsittävä kokeilemalla. Librax auttoi myös minua joskus, mutta aiheutti ummetusta ja sitä kautta vatsakipua.
      Käy vielä lääkärissä ja kysy mahdollisuutta lääkitykseen. Älä anna periksi! Itsellänikin meni pitkän aikaa elämästä ihan hukkaan vaivojen kanssa. Vieläkin vatsa reagoi herkästi tiettyihin ruokiin ja lisääntyvään stressiin, mutta elämä on sata kertaa helpompaa. Tarvittaessa otan imodiumin, jos vatsa menee sekaisin. Se auttaa alle puolessa tunnissa.

    • no jos on

      stressivatsa niin sun pitänee keskittyä itse stressiin, eli sen vähentämiseen. Mistä stressaat niin paljon? Koita vähentää sitä. Toiset vaan on herkkiksiä, kuin myös :)

    • KM

      Hei!
      Sinulla saattaa olla ns. gluteeni-yliherkkyys, joka ei välttämättä näy esim. keliakiakokeissa. Eli saatat siitä huolimatta olla herkkä viljojen gluteiinille. Eli viljojen poisjättäminen joksikin aikaa saattaisi kannattaa ihan kokeilumielessä. Vaikka onhan näihin mahavaivoihin kaikenlaista syytä olemassa. Ikävältä kuullostaa joka tapauksessa olosi :(
      Tuote, joka tuli ensimmäisenä mieleeni vaivojasi lukiessa (eikä pelkästään sen tähden, että myyn niitä), on Aloe vera-juoma, joka saattaisi mahdollisesti tasapainottaa vatsaasi. Ainakin kannattaa kokeilla, sillä mitään et ainakaan menettäisi (rahat saa takaisin, ellei ole tuotteeseen tyytyväinen). Käy tutustumassa ja ota yhteys, jos kiinnostaa: [www.myaloevera.fi/mantyvaara]

    • 1+3
    • pulla.k

      Hei!

      Minulla oli samankaltainen ongelma ollessani saman ikäinen kuin sinä - eli vatsassani kiersi jatkuvasti, närästi ja oli vaikea työskennellä/opiskella, jos piti käydä vessassa tai vatsa äänteli koko ajan. Sain lääkkeitä närästykseen ja lopulta otettiin pari verikoetta gastroskopia. Käytin myös ihan turhaan kaikkia Gefilus-valmisteita. Omalta osalta selvisi puolen vuoden pahentuvien oireiden ja testauksien myötä, että olen verikokeiden mukaan keliaakikko. En tiedä kuinka piilevänä vaiva voisi sinulla olla, ja onko keliakiaa testattu tapauksessasi? Joskus lääkärit pitävät sitä vanhojen ihmisten vaivana, joten ne kieltämättä olivat vähän yllättyneitä diagnoosista. Niin, ja ainakin on keliakiadiagnoosi takataskussa, jotta ei voida väittää psykosomaattisiksi oireiksi;) Itse voin oikeasti paremmin nyt, eli vatsani ei kierrä, minua ei närästä enkä sairastu heikon vastustuskyvyn takia joka kuukausi flunssaan.


      Yleensä vatsavaivoihin suositellaan kuitua ja yletöntä leivän syömistä, mutta sinuna kokeilisin jättää leivän ja tavalliset viljat (ohra, ruis, vehnä) pois. Eli siirtymistä gluteenittomaan ruokavalioon. Voisit yhä syödä normaalisti riisiä, perunaa, maissia, tattaria ja kauraa sekä lihaa, kalaa ja maitoa. Ainoastaan esimerkiksi ruisleivästä ja vehnällä saostetusta kastikkeesta joutuisit luopumaan.

      Ruokaloissa pystyy yleensä valitsemaan G-merkityn (eli gluteeniton) vaihtoehdon tai sitten voit ilmoittaa tarpeestasi, jolloin henkilökunta yleensä suostuu tekemään annoksia erikoistoiveista. Ainakin yliopistojen ruokaloissa on mahdollista vain valita ruokavaliolleen sopiva annos. Gluteenittoman ruokavalion kokeileminen on täysin vaaratonta - et menetä siinä mitään vitamiineja tai ravinteita. Ketään et ainakaan vaivaa, jos tuot työpaikalle tai kouluun omat evääsi.

      Itse olen sitä mieltä oman puolueellisen kokemuksen perusteella, että monella vakavaoikeisella ns. stressivatsaajalla on ehkä keliakia.


      Tietoa oireista ja ruokavaliosta:

      http://www.keliakialiitto.fi/

      Keskustelupalsta:

      www.glu.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      236
      2250
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1486
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      72
      1271
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1225
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      158
      1130
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      1049
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      928
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      858
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      68
      857
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      779
    Aihe