Gradu on helppo tehdä!

MCLA

Huvittavaa, kun porukka täällä tuskailee gradujensa kanssa. Pitää olla kyllä melkoinen tumpelo ja onneton nykijä, jos ei saa mokomaa läpyskää aikaiseksi. Mielestäni tosi helppo nakki, eikä homma eikä mikään. Kuinka porukka kuvittelee yleensä elämässä pärjäävänsä, jos mokomä läpyskä on jo ylivoimainen suoritus, ja vaatii vuosein työn? Kuikna joku yleensä voi olla niin tollo, että ei saa minkäänlaista gradua aikaiseksi? Miten tällainen henkilö on yleensä päässyt yliopistoon?

Kaiken perusta on teietenkin se, että ottaa aiheen, josta selviää kohtuullisella työmäärällä. Yleensäkin koko gradu on vain harjoitustyö, josta ei ole myöhemmässä elämässä mitään hyötyä, ellei sitten väännä jotain tosi erikoista työtä. Joten lopettekaa marina ja ryhdistäytykää! Gradu on oikeasti HELPPO! Lisäksi akateeminen loppututkinto näinä päivinä melko hyödytön, koska maistereita työttöminä tosi paljon, ja lisäksi heitä koulutetaan aivan liikaa.

30

5729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja mistä aiheesta?

      Gradusta saa eväitä elämään, vaikkei siittä työelämässä olis hyötyä.

      • MCLA

        Biologiasta väänsin gradun.

        Ja siitä mitään eväitä elämään saa. Kuvittelet vain.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että pitää olla täydellinen aasi ja tumpelo torvi, jos ei saa gradua tehtyä kohtuuajassa. Laiskuutta ja saamattomuutta, tai sitten epärealistiset käsitykset omista kyvyistään. Surkuhupaisaa luettavaa nämä tuskailut täällä, kun on muka niin kamalan vaikeaa ja ahdistaa ja ties mitä. Kyllä on elämässä ongelmat olleet vähissä, jos gradu on muka VAIKEA. Lisäksi: ketä lopulta kiinnostaa, minkä arvosanan saa? Gradu on gradu ja sillä sipuli. Ei sen enempää.


      • -samalla mitalla
        MCLA kirjoitti:

        Biologiasta väänsin gradun.

        Ja siitä mitään eväitä elämään saa. Kuvittelet vain.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että pitää olla täydellinen aasi ja tumpelo torvi, jos ei saa gradua tehtyä kohtuuajassa. Laiskuutta ja saamattomuutta, tai sitten epärealistiset käsitykset omista kyvyistään. Surkuhupaisaa luettavaa nämä tuskailut täällä, kun on muka niin kamalan vaikeaa ja ahdistaa ja ties mitä. Kyllä on elämässä ongelmat olleet vähissä, jos gradu on muka VAIKEA. Lisäksi: ketä lopulta kiinnostaa, minkä arvosanan saa? Gradu on gradu ja sillä sipuli. Ei sen enempää.

        Ja gradu suurin saavutuksesi`?


      • MCLA
        -samalla mitalla kirjoitti:

        Ja gradu suurin saavutuksesi`?

        En ole työtön, vaan lukiossa biologian ja maantieteen opettajana. Eikä gradu todellakaan ole elämäni suurin saavutus.


      • josjajos
        MCLA kirjoitti:

        En ole työtön, vaan lukiossa biologian ja maantieteen opettajana. Eikä gradu todellakaan ole elämäni suurin saavutus.

        No hyvä, että sulla on muitakin saavutuksia.


      • turpa umpeen
        MCLA kirjoitti:

        En ole työtön, vaan lukiossa biologian ja maantieteen opettajana. Eikä gradu todellakaan ole elämäni suurin saavutus.

        onpas kumma että olet siellä mihin ne loput joissa ei sitä muuta ainesta , kuten tutkijan ainesta ollut laitetaan. Olet varmaan helvetin tylsä ja katkeroitunut ihminen!!!! BUAHAHAHAHAHAHAHAA on kai sehelppo jossain koulussa opettaa kalojen lisääntymistä siihe mitää gradua tarvitakaan...
        Ymmärrän täysin että se oli sinusta turha, työssäsi kun tarvitaan vain peruskoulun kirjoja... :D


    • Ahdistunut G:stä

      Minulle gradun tekeminen tuottaa suurta tuskaa, vaikka yliopistolle sisään pääsin helposti lukemalla pääsykoekirjan kaksi kertaa läpi, samalla kun jotkut yhtäaikaa aloittaneista pyrkivät kyseiseen kouluun ja oppiaineeseen jo kolmatta kertaa. Samoin opinnot olivat minulle helppoja. Olen suorittanut paljon enemmän kuin vaadittaisiin. Opintojen puolenvälin jälkeen olin omaa alaa vastaavissa kesätöissä ja nyt viimeiset kaksi vuotta jo työelämässä. Gradu ei vain valmistu ja tästä voin syyttää täysin omaa epävarmuuttani ja sen mukanaan tuomaa ahdistusta. Ahdistus kasvaa välillä niin suureksi, että minun on pakko vain nukkua. Terapiassakin käyn. Tumpeloksi en itseäni miellä millään tavoin. Epävarmuus vain aiheuttaa sen, etten pysty rajaamaan aihettani, en pysty valitsemaan teoriaa en metodologiaa ja lähetymiskulmaa. Minun täytyy vain lukea koko ajan enemmän ja enemmän, jotta voin olla täysin varma, että olen valinnut juuri oikean polun.

      • sisuataijotakin

        ole sen kummempi kuin esseet ja proseminaarityökään, laajempi vain. Se valmistuu kirjoittamalla.
        Kukaan kuolevainen ei voi olla varma siitä, että on valinnut juuri oikean polun. Ja sitäpaitsi, emmehän me valitse polkua, vaan polku meidät.
        Otahan rennosti ja mieti, kuinka monta gradua kerää pölyä eri yliopistojen kirjastoissa ja varastoissa.


    • -elämä opettaa

      kirjoittaa työelämässä uupuneille, että ei kannata uupua, se on vaan työtä! Moni tekee työtä eri puolella maapalloa, paljon rankempaakin, ei siitä pitäis ressiä ottaa!

      On erilaisia ihmisiä, erilaisia elämäntarinoita ja -tilanteita.

      • sisuataijotakin

        on erilaisia ihmisiä. Voin minä ottaa toisenlaisenkin lähestymistavan:

        Gradu on selvästikin sinulle aivan liian vaativa ja stressaava hanke. Sinun kannattaa luopua sen tekemisestä, koska se aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Ei aikaisempi opintomenestys korreloi välttämättä gradunteon kanssa. Elämäsi voi olla antoisampaa ilman gradua. Itse asiassa suurin osa maailman ihmisistä ei koskaan kirjoita gradua. Minäkin tunnen vaikka kuinka monta ikuista ylioppilasta, jotka vaikuttavat ihan tyytyväisiltä elämäänsä.

        Eli kyllä minultakin löytyy empatiaa!


      • -elämä opettaa
        sisuataijotakin kirjoitti:

        on erilaisia ihmisiä. Voin minä ottaa toisenlaisenkin lähestymistavan:

        Gradu on selvästikin sinulle aivan liian vaativa ja stressaava hanke. Sinun kannattaa luopua sen tekemisestä, koska se aiheuttaa sinulle pahaa mieltä. Ei aikaisempi opintomenestys korreloi välttämättä gradunteon kanssa. Elämäsi voi olla antoisampaa ilman gradua. Itse asiassa suurin osa maailman ihmisistä ei koskaan kirjoita gradua. Minäkin tunnen vaikka kuinka monta ikuista ylioppilasta, jotka vaikuttavat ihan tyytyväisiltä elämäänsä.

        Eli kyllä minultakin löytyy empatiaa!

        En ymmärrä mihin aloituksellasi edes pyrit:

        "Pitää olla kyllä melkoinen tumpelo ja onneton nykijä, jos ei saa mokomaa läpyskää aikaiseksi. Mielestäni tosi helppo nakki, eikä homma eikä mikään. Kuinka porukka kuvittelee yleensä elämässä pärjäävänsä, jos mokomä läpyskä on jo ylivoimainen suoritus, ja vaatii vuosein työn? Kuikna joku yleensä voi olla niin tollo, että ei saa minkäänlaista gradua aikaiseksi? Miten tällainen henkilö on yleensä päässyt yliopistoon? "


        Itse en vielä tee gradua, mistä aiheesta itse teit ja paljonko meni aikaa?


      • sisuataijotakin
        -elämä opettaa kirjoitti:

        En ymmärrä mihin aloituksellasi edes pyrit:

        "Pitää olla kyllä melkoinen tumpelo ja onneton nykijä, jos ei saa mokomaa läpyskää aikaiseksi. Mielestäni tosi helppo nakki, eikä homma eikä mikään. Kuinka porukka kuvittelee yleensä elämässä pärjäävänsä, jos mokomä läpyskä on jo ylivoimainen suoritus, ja vaatii vuosein työn? Kuikna joku yleensä voi olla niin tollo, että ei saa minkäänlaista gradua aikaiseksi? Miten tällainen henkilö on yleensä päässyt yliopistoon? "


        Itse en vielä tee gradua, mistä aiheesta itse teit ja paljonko meni aikaa?

        ole tehnyt aloitusta, joten en pyri sillä mihinkään.

        Graduni aihetta en tässä halua tarkemmin kertoa, mutta valmistuin humanistisesta tiedekunnasta, gradussa sivuja n. 160, arvosana eximia ja aikaa gradun tekemiseen kahden työn ja yhden perheen ohella meni kolme vuotta. Päätoiminen opiskelija en ole koskaan ollut.

        Ja kaiken kirjoittamani takana seison, tosin eri suunnissa.


    • Nannu.

      Gradun vaatimukset tuntuu olevan tiedekuntakohtaisia. Joissain tiedekunnissa riittää reilusti alle 50 sivua, ja sellaisen sivumääränhän saa aikaan varsin helposti. Omassa tiedekunnassani taas graduun vaaditaan n. 80-100 sivua laadukasta tekstiä, jonka eteen täytyy luonnollisesti tehdä myös enemmän töitä.

      • Nojaasds

        Gradut kaatuvat tai nousevat aiheen mukana. Eli aihe ja tiedekunnan panostus opiskeljan aiheen valintaan ja rajaamiseen ovat keskeisiä tekijöitä gradun suorittamisessa. Tiedän monia graduja, jotka ovat jumissa, vaikeuksissa tai jääneet tekemättä, koska niiden toteuttaminen on ollut liian työlästä tai hankalaa.

        Helposta aiheesta kuka tahansa saa gradun, mutta jos opiskelija syystä tai toisesta valitsee hankalamman aiheen voi tulla ongelmia. Syitä vaikeaan aiheen valintaan voivat olla:
        -kiire aiheen valintaan
        -aiheen ongelmallisuus, joka paljastuu vasta tutkimuksen edetessä
        -opiskelija ei tunne aihetta ja lähtee väärään suuntaan jo alussa
        -epärealistiset odotukset ja käsitykset mikä on gradu ja miten perinteinen tutkimus tehdään

        Tosin kaikki nämä edellä olevat ovat arvosteltavia tekijöitä, joten joko aihe on hyvä tai vaikea se markkaa paljon gradun suorittamisessa. Suurimmat ongelmat graduissa voidaan välttää kun ne opiskeljat, joiden aihe on vaikea otetaan tuplasyyniin alussa. Tosin olisi hienoa, jos ohjaajat tuntisivat aiheen, jolloin ongelma tilanteissa voi kääntyä heidän puoleen. Näin tosin on vain ani harvoin.


      • pöllölaakson kingi
        Nojaasds kirjoitti:

        Gradut kaatuvat tai nousevat aiheen mukana. Eli aihe ja tiedekunnan panostus opiskeljan aiheen valintaan ja rajaamiseen ovat keskeisiä tekijöitä gradun suorittamisessa. Tiedän monia graduja, jotka ovat jumissa, vaikeuksissa tai jääneet tekemättä, koska niiden toteuttaminen on ollut liian työlästä tai hankalaa.

        Helposta aiheesta kuka tahansa saa gradun, mutta jos opiskelija syystä tai toisesta valitsee hankalamman aiheen voi tulla ongelmia. Syitä vaikeaan aiheen valintaan voivat olla:
        -kiire aiheen valintaan
        -aiheen ongelmallisuus, joka paljastuu vasta tutkimuksen edetessä
        -opiskelija ei tunne aihetta ja lähtee väärään suuntaan jo alussa
        -epärealistiset odotukset ja käsitykset mikä on gradu ja miten perinteinen tutkimus tehdään

        Tosin kaikki nämä edellä olevat ovat arvosteltavia tekijöitä, joten joko aihe on hyvä tai vaikea se markkaa paljon gradun suorittamisessa. Suurimmat ongelmat graduissa voidaan välttää kun ne opiskeljat, joiden aihe on vaikea otetaan tuplasyyniin alussa. Tosin olisi hienoa, jos ohjaajat tuntisivat aiheen, jolloin ongelma tilanteissa voi kääntyä heidän puoleen. Näin tosin on vain ani harvoin.

        Itse olen kokenut gradun teon aika vaativaksi prosessiksi, johon ei paljoa auta, että tiedän sen olevan vain yksi työ muiden joukossa ja se tulisi saada valmiiksi sen takia, että pääsen elämässä eteenpäin ja pääsen siitä eroon. Olen ymmärtänyt, että suurimmat syyt siihen, miksi gradu tuntuu niin vaikealta, on oma asenteeni siitä, että minun tulee kirjoittaa todella hyvä työ ja toisaalta olen erittäin kriittinen työtäni kohtaan. Kunnianhimo, perfektionismi ja kriittisyys yhdistettyinä toisiinsa ei ole siis ehkä maailman paras yhdistelmä tässä kohtaa. Varsinkin, kun tavallaan en uskalla alkaa edes kirjoittamaan kunnolla, kun pelkään, että en saa tarpeeksi hyvää työtä aikaiseksi. Nurinkurista ajattelua, josta koetan päästä eroon parhaani mukaan ja sen kautta saada työn valmiiksi.


      • englishman

        Tuohon gradun sivumäärään kommentti.

        A) Sivumäärä ei kerro sisällöstä tai tutkimukseen panostetusta työmäräästä yhtään mitään, jos vertaillaan eri oppiaineiden tutkielmia. Olen mm. nähnyt 40 sivuisen matematiikan väitöskirjan, josta päästäänkin edelleen kohtaan B.

        B) Eri oppiaineiden tutkimusmenetelmät ja tutkimustulosten esittäminen eroavat toisistaan suuresti. Esim. tutkimusprosessi voi olla hyvinkin pitkä ja monisyinen, mutta tutkimuksen loppuraportti lyhyt ja tiivis.

        Itse kirjoitin 115 sivuisen ja laudaturin arvoisen gradun - kyseessä on englannin kieli. Juuri humanistisissa ja yhteiskuntatieteellisissä oppiaineissa gradut ovat yleensä 70 sivuisia, ja humanistisissa tieteissä suositaan mm. pitkiä monografioita. Meillä graduseminaarin aikana piti jo saada aikaiseksi noin 50 sivua edes jonkintasoista tekstiä. Mutta, en silti ala arvostelemaan vaikkapa tuota mainitsemaan 40 sivuista matematiikan väitöskirjaa liian lyhyeksi.


    • ex-gradu

      Älä mollaa muita! Joku bilsan ope...siin ei oo kellään mitää lesoomist, eikä tos sun gradunteon helppoudeskaa! Itekki tein graduu, ja huom. kirjotin sen venäjäks (ja äidinkieleni on suomi, oonha suomalaine). Et revi siit, ku puhut et gradu on helppo tehä. Vaikeusaste nousee eri tasolle, ku ei kirjota omal äidinkielellää. Ja aihekki vaikuttaa: jos aihe on yht yksinkertane, kun ne sun biologian juttus; madot sun muut ötökät, ni ei oo ihme :) . Mee ny vääntää se oma gradus venäjäks ja tuu sit tänne lesoo, kui helppoo on. :D Toi sun kirjotus saatto muute vaa lisätä jonkuu ahdistusta, ketkä tätä palstaa lukee, et kantsiiks miettii, enneku kirjottelee? :/

      • kasvifysiologi

        Äläs nyt mitätöi täällä biologeja! Jos sun käsitys biologien tutkimuksista on tasolla "madot sun muut ötökät", niin ei kannattas täällä paljon aiheesta meuhkata, kun et selvästi tiedä mistä puhut. :D Mun mielestä keskustelun aloittajan tavoite oli vain herätellä ihmisiä näkemään gradunteon vähän eri näkökulmasta. Mua teksti ei ahdistanut ollenkaan, päinvastoin antoi lisää pontta kirjoittamistyöhön. Koska ei gradua saa ajatella elämää suurempana asiana. Silloin se ei koskaan valmistu jos on liian kriittinen sen suhteen. Ei tuota ekaa tekstiä kannata ottaa niin vakavasti.

        Hienoa, jos sait gradusi tehtyä venäjän kielellä. Tosin tuollainen päteminen ärsyttää, joten ei sunkaan kirjotus kaikkia miellytä.


      • moneen lähtöön

        On nähty niitä vierailla kielillä tehtyjä graduja. Osa niistä on ihan hyviä kuten osa suomenkielisistäkin. Osassa taas se vieras kielikin on lisäksi täyttä kökköä, eli sellaista, jota kieltä todella osaava ei ainakaan kirjoittaisi.

        Tosin osataan suomeksikin kirjoittaa todella huonosti. Ei millään uskoisi, että ihminen on onnistunut joskus läpäisemään äidinkielen kokeen ylioppilaskirjoituksissa.


      • :D
        kasvifysiologi kirjoitti:

        Äläs nyt mitätöi täällä biologeja! Jos sun käsitys biologien tutkimuksista on tasolla "madot sun muut ötökät", niin ei kannattas täällä paljon aiheesta meuhkata, kun et selvästi tiedä mistä puhut. :D Mun mielestä keskustelun aloittajan tavoite oli vain herätellä ihmisiä näkemään gradunteon vähän eri näkökulmasta. Mua teksti ei ahdistanut ollenkaan, päinvastoin antoi lisää pontta kirjoittamistyöhön. Koska ei gradua saa ajatella elämää suurempana asiana. Silloin se ei koskaan valmistu jos on liian kriittinen sen suhteen. Ei tuota ekaa tekstiä kannata ottaa niin vakavasti.

        Hienoa, jos sait gradusi tehtyä venäjän kielellä. Tosin tuollainen päteminen ärsyttää, joten ei sunkaan kirjotus kaikkia miellytä.

        en oo mitätöiny ketää, paitsi tän yhen, siis tän ketjun ekan, kirjottajan :D ja sillä taas ei oo mitään merkitystä, et ahistiko teksti sua vai ei, kyl varmasti on niitä joita tuommone ahistaa...eikä se oo pilkan asia! Ja en mitenkään haluu pätee kielitaidollani, mutta toki kirjotin gradun venäjäks ku se oli meil suositus!!! eli ei siin oo mitään pätemist! mut on se vaikeempi silti vieraal kielel kirjottaa! ja olishan sitä ihmisii voinu herätellä ilman moittimistaki!!! nii. Enkä siis todellakaan halveeraa biologeja, mutta tuntuu et tolla ekalla kirjottajalla on aiheena jotki madot tms. ku gradu on vaa "läpyskä, joka on helppo kirjottaa". Et sori kasvifysiologi jos loukkasin, ei ollu tarkotus. Ite tein graduni kasviaiheesta, joten kyl se bilsa muaki kiinnostaa jossain määrin...ja kasveista saaki jo paljon enemmä juttuu...mut jokainen tehköön gradunsa tms. kute parhaaks näkee, eikä siin oo kellään mitään mollaamista, mollatkaa itteenne sen sijaa!!! :D


      • MCLA

        Heh, no toivottavasti venäjä sujuu paremmin kuin suomen kieli. Ihan järkyyyävää on kyllä tuo kirjallinen ilmaisusi (sit, ku, aihekki, yksinkertane, tuu jne...). Oletko varmasti opiskellut yliopistossa, vai kirjoitteletko lämpimiksesi...;)

        Lisäksi voin kertoa, että biologia ei suinkaan ole mikään helppo huuhaa-tiede, vaan päin vastoin erittäin vaativa ja monenlaista osaamista vaativa tieteenala, joka kaiken lisäksi kehittyy jatkuvasti. Biologia eri sovellumuodot tuottavat jatkuvasti mielenkiintoista uutta tietoa, esim. viimeksi uutinen keinotekoisen DNA:n siirtäminen bakteriin. Luonnosta löytyy lukemattomia eri aiheita biologian tutkimukseen, ja näissä "madoissa ja ötököissä" on valtavasti tutkittavaa, etenkin hyönteisissä, joita maapallolla valtavasti tutkimatta. Oma aiheeni tosin ei liittynyt niihin.

        Ja minkä ihmeen takia vääntäisin gradun veäjäksi, jos ole suomalainen, enkä ole koskaan opiskellut venäjää?!


    • hffd

      En edes tiedä tarkalleen mikä on gradu, mutta sinä taidat olla täynnä itseäsi! et ymmärrtä sitä ettät tämä asia voi olla todella vaikea jollekkin, jos se on sinulle helppo. Me kaikki olemme erillaisia. Esim sinun on varmastikkin TODELLA VAIKEA kehua muita ihmisiä. jotenki sain sellaisen kuvan! joku joka ei osaa tehdä gradua, osaa varmaan tehdä kaikkea mitä sä et! esim nähdä toisista hyvät puolet ja MYÖNÄTÄÄ ne.! :D

    • graduilija

      Kiitos! tuntuu hyvältä lukea välillä tämmöisiä ajatuksia. Yritän etsiä omaan graduahdistukseeni apua netistä ja kaikkialla vaan tuskaillaan että on kaameaa ja vaikeaa ja hirveää eikä siitä ikinä mitään tule ja parempi tehdä itsari. Graduahdistuksesta on kasvanut hirveä peikko. Onko se oikeasti niin vaikeaa? Vai ahdistunko vain sen vuoksi että kuuluu ahdistua? Kaikki vuodattavat että gradu on hirveä tehdä, joten koko ajan oletan että en tee tarpeeksi ja olen surkea...

      • sisuataijotakin

        on vähän kuin synnytys. Sillä pelotellaan ja sitä pelätään, vähän aikaa tekee kipeää, mutta kipu unohtuu hyvin pian. Se ero tosin on, että synnytyksen tuloksesta saa iloita loppuikänsä, mutta gradu unohtuu pian. Tosin onhan siitä kyllä hyötyä loppuelämän ajan, kun maisterin papereita ei saa ilman sitä.


    • inglishhhh

      se vähän aiheesta kiinni!!!!! Joo olen kuullut että kielitieteissä tehdään graduja vain jollain proseminaaritasoisilla kirjoituksilla. Eivät he tiedä tutkimuksenteosta hevon*ittua eivätkä mistään uusien käytäntöjen löytämisestäkään.

      • an englishman

        Vai, että olet kuullut? Just.

        Jos vaikka kommentoit sitten vasta, kun saat sen oman gradusi joskus tehdyksi.

        On erittäin ärsyttävää, kun joku tuleen vähättelemään toisten oppiaineiden tutkimuksia tietämättä niistä mitään tai perustaen väitteet muilta "kuultuihin" juttuihin.


    • Kaukonen

      Oman graduni teossa meni aikaa kuusi viikkoa ja sen ajan sisällä ehdin käydä vielä viimeisessä tentissä. Arvosana C, pienellä korjauksella olisin saanut M:n, mutta kun oli kiire valmistua ja jatko-opinnot eivät kiinnosta tipan vertaa. Tämä siis kauppatieteiden puolelta. Minulla on sama urakka edessä humanistisessa tiedekunnassa, enkä sielläkään ajatellut väsätä g:tä kahta kuukautta kauempaa.
      Arvatkaapa millaista sontaa sain silmilleni, kun etukäteen ilmoitin tekeväni gradun kuudessa viikossa? Sain kuulla, että se on mahdotonta ja että kusi on noussut päähäni jne. No, onnistuin joka tapauksessa. Se on yleensä se asenne, jolla joko saa aikaiseksi tuloksia tai sitten ahdistuskokemuksia.
      Sitten vähän tietoa papereiden merkityksestä: yksikään työnantaja ei ole kysellyt papereiden perään, eli ollaan menty ns. varmoilla puheilla. Välillä olen tuntenut itseni idiootiksi, kun olen tusannut pian parikin tutkintoa ja kukaan ei ole viitsinyt edes vilkaista papereita. Siinä on lopulta ihan sama, onko g:stä saanut A:n tai L:n ja onko ylipäänsä edes valmistunut. Nyt kun itse toimin yrittäjänä ja työnantajana, vihellän itsekin papereille. Jos tyyppi ei vaikuta työhön sopivalta, niin siinä ei auta papereiden olemassaolo tai puute.
      Jos nuorelle pitäisi antaa jokin vinkki ns. varmasta alasta, niin kaksi alaa tulee mieleen: lääkis ja sosiaalityö. Molemman alan ammattilaisista on pula, joka ei ainakaan lähivuosina vähene. Se, että jos kiinnostus/rahkeet eivät aloille riitä, niin sitten voi voi vaan.
      Halusin kirjoittaa tämän viestin kannustukseksi, että kyllä siitä gradusta voi hengissä selvitä ja hiton nopeasti vieläpä. Kaikkia kauhupuheita ei kannata kuunnella, saati uskoa. Työnsaannista en sitten sanokaan enää mitään.

      • oppiaikäkaikkii

        Kauppatieteestä on kandin paffit nyt takataskussa ja kandintyö kirjoitettuna. Nyt kiinnostais gradun teko, muttei syventävät luentokurssit tai sivuaineen opinnot ryhmätöineen sitten pätkääkään. Motivaatio hukassa.
        Tuskin musta maisteria tuleekaan.

        @Ihmettelenvaan: yliopisto-opiskelijat ovat ihan tavallisia ihmisiä; jotkut vähättelee toisia korostaakseen itseään ja käyttäytyvät muuten huonosti.


    • Ihmettelenvaan

      Luulin että yliopiston käyneet olisi sivistyneitä ja hyvä käytöstapaisia ihmisiä eikä netissä yömyöhään muita nimitteleviä, sekä vähättelisi muiden saavutuksia, tutkimuksia, koulutuksia etc.

    • 123abc345

      Tein gradua töiden ohella hieman pidempään kuin tavallisesti ja keräsin sitä varten oman aineiston. Sivuja tuli 85, arvosanaksi C. Omassa oppiaineessani korkeampia arvosanoja annetaan hyvin harvoin ja poikkeuksellisen monitahoisista töistä. Olin ihan tyytyväinen. Hakeuduin sittemmin jatko-opintoihin ja pääsin hyvään tutkimustiimiin. Gradun aikana opin tärkeitä kirjoitustaitoja ja aineiston käsittelyä. Myös palautteen pyytäminen ja vastaanottaminen oli hyödyllistä. Prosessi vaatii aikaa ja vaivaa, joten ymmärrän hyvin sen olevan monelle ahdistusta aiheuttava. En ryhtyisi vähättelemään muiden kokemuksia. Minä löysin gradun myötä tutkimisen ilon. Monelle muulle se on vain loppukoe ennen valmistumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe